En "must-rad" oppdatering av denne posteringen her:
https://neitilislam.blogspot.com/2024/11/den-borgerlige-lov-som-abdiserte-og-vi.html
-
Hva betyr «islamitt!? Og hva betyr «islim»? Vel, jeg
overlater det til fantasien, men se disse uffullendte linkene, som godt kan
hoppes over, ved anledning, men se under, der vi kommer tilbake til saken for i dag, - ikke noe rart i at sinnet løper løpsk, av og til, midt i all "villet" forvirring:
Om «slimurer»:
https://neitilislam.blogspot.com/2021/02/et-lite-overblikk-via-et-bredt.html
https://neitilislam.blogspot.com/2010/11/sosialister-flirter-optimistisk-med.html
https://neitilislam.blogspot.com/2010/09/lindstads-muslimsk-manifest.html
http://neitilislam.blogspot.com/2014/02/muslimer-mot-jihad-for-kuffar.html
http://neitilislam.blogspot.com/2010/12/islam-umulig-for-muslimer.html
https://neitilislam.blogspot.com/2011/02/hva-har-muslimene-se-frem-til-i-norge.html
https://neitilislam.blogspot.com/2011/07/muslimofobe-muslimer.html
https://neitilislam.blogspot.com/2011/02/muslimsk-verdensvid-identiteskrise.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/10/massiv-bruk-av-hesketeknikker-mot.html
http://neitilislam.blogspot.com/2011/03/islam-er-ateisme.html
https://neitilislam.blogspot.com/2010/08/hovedstadens-anti-muslimske-manifest.html
http://neitilislam.blogspot.com/2021/07/nar-muslimene-forstar-det-visse-kristne.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/10/forsk-pa-dypdykk-modning-og-avmodning.html
http://neitilislam.blogspot.com/2021/11/mot-en-hardere-hverdag-i-weekendavisen.html
https://neitilislam.blogspot.com/2022/03/nar-muslimer-skal-velge-parti-hva.html
http://neitilislam.blogspot.com/2021/11/arv-milj-eller-intet-i-mtet-med-islam.html
https://neitilislam.blogspot.com/2010/12/islam-betyr-ikke-hva-muslimer-flest.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/02/vil-muslimene-klare-overbevise-overtale.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/04/kan-mekka-muslimer-vre-hatefulle-mot.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/03/kristen-redaktr-vil-undergrave.html
https://neitilislam.blogspot.com/2022/05/nar-en-biskop-ber-til-gud-og-visse.html
http://neitilislam.blogspot.com/2023/08/kan-muslimer-bli-ofre-for-islam-og.html
Se om Mawdudi her:
https://neitilislam.blogspot.com/2024/01/vold-er-kanskje-hedning-men-er-preses.html
https://neitilislam.blogspot.com/2016/12/she-is-in-danger-she-is-not-dangerous.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/02/liberalisme-og-hypermagi.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/02/med-redaktr-morken-pa-tiltalebenken.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/02/bare-plass-for-de-politisk-og.html
Sen sammenfatning av et uhyre spennende innlegg fra antropolog Dag Elgvin, som spør noen enkele spørsmål, som avføder så mye irrasjonelle frykt at man kan både le og gråte. Han sender følgende spørsmål, med litt mer, se linken, til flere aviser som sies å arbeide i =pplysningens navn:
1. Vet dere at islam har verdier som kolliderer med kristne og humanistiske?
2. Vet dere at islam har et politisk mål?
3. Vet dere at islam har regler for «anti-integrering»?
4. Er dere klar over at noen islamske trossamfunn har segregering som ett av formålene?
I tilfelle dere svarer nei på noe av dem, vil jeg bidra med
noen faglige innspill og komme med noen forslag …
Snakkes det om islim, eller islam? Eller noe ikke-limsk?
Elgvin: Statsråd Kjersti Toppe sa da statsbudsjettet ble
lagt frem at tros- og livssynssamfunnene er «lim i samfunnet». Dette hadde vært
riktig dersom de hadde felles grunnverdier, men slik er det ikke. Islam
kolliderer med alle sentrale verdier i det norske samfunnet. …
Nationen. Svar: «Takk for at du sendte debattinnlegg
til oss. På grunn av stor pågang rundt de tematikkene vi prioriterer i våre
spalter, har vi valgt å ikke gå videre med ditt innlegg.»
Nettavisen: Svar: «Hei, og takk for innsendt innlegg.
Blir et nei fra oss i denne omgang.»
Klassekampen. Venstresiden har i mange år gått i
ledtog med muslimer, så jeg hadde mine tvil. Men avisen har hatt ganske stor
bredde på debattsidene, så jeg gav dem en sjanse: … Svar: «Takk, men vi får
ikke prioritert dette nå, dessverre.»
Aftenposten slipper bare inn 1.100 tegn til
dissidenter som meg. Ikke vits.
Dagbladet og VG har mest lett stoff.
Da ble det Dagsavisen:Ikke svar på to dager, til
tross for påminnelse.
https://www.rights.no/2024/10/islam-er-ikke-lim-i-samfunnet/
Fosli, på sin «face», viser til Store Norske Leksikon:
"Kardinaldyder er hoveddyder. Platon skjelnet mellom fire hoveddyder: visdom, mot, måtehold og rettferdighet. Til disse ble i middelalderen føyd de tre såkalte teologiske eller guddommelige dyder: tro, håp og kjærlighet."
Dette bygde den vestlige sivilisasjonen.
Legg merke til at ingen av disse dydene finnes uttalt i dagens samfunn, om det er i verdigrunnlaget til diverse korporasjoner eller i offentlige dokument. Da er det andre ideal som gjelder: Mangfold, toleranse, inkludering, likeverd, respekt og solidaritet med de svake.
Som her:
"Det fremgår av barnehageloven § 1 at barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene."
Tenk deg en korporasjon (eller barnehage) som sier at de har som kjerneverdier: "Visdom, mot, måtehold, rettferdighet, tro, håp og kjærlighet".
Den ville – blitt en suksess, spør du meg!
https://www.facebook.com/share/1844D1j7ba/
PS: Legg merke til at de to bolkene i innledningen over er skrevet av en antropolog, Dag Elgvin først, og den andre av en sosiolog, Halvor Fosli. Kan dette være et tegn på at SAP har begynt å bevege seg mot et helt nytt paradigme, som jeg selv har etterlyst i mange artikler her på bloggen?
(Jeg har hentet ymse stoff i ny og ne fra både Fosli og Dag tidligere her og setter pris på deres innstilling og innsikter !!).
Det ser ut fra dette ut til at det kognitive er i ferd med å
komme tilbake som mer betydningsfull størrelse i våre allmenne tenkemåter i vår
kultur, for tiden, en prosess som burde ønskes velkommen av de fleste. «Det
kognitive» vil igjen tåle godt å bli «det emotative»’s formynder, så å si.
Intuisjoner og emosjoner kan ikke druknes i kognisjon, selvsagt, men intuisjon
og emosjon må kognifiseres, uten at begge omkommer i skadelig – allmenndiktert –
kaosskapende sentimentalitet, forvirring på kollektivt nivå og vilkårlighet,
noe som kan avløses av en ny form for religiøs tro, på samme kristne grunnlag
og tradisjon som «før», - en ny forståelse av religion og tro som lim og
eksistensbetingelse, for å avbøte menneskets redsel, både kognitivt og
emosjonelt, og derfor reelt kreativt, og i praktisk synergi (Se under om Augustana,
Luther etc). Generell forvirring i folket, vil forsterke lidelsene når den tid
kommer da tyrannene for alvor igjen vil forsøke seg på omveltning av alle
verdier til det de på emotativt grunnlag vil si fører til mer «feel good» og
dermed til «mer sannhet» eller dypere autensititet, f eks.
Så begynner vi med denne, som vil danne utgangstone
for det resterende her i dag:
https://neitilislam.blogspot.com/2023/01/nar-og-hvorfor-begynte-vi-hate-eller.html
Beskrivelse av Allah, autokrat:
https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/3-syndene-og-synden-islam-kristendom.html
Nok en beskrivelse av Allah:
https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/4-syndene-og-synden-i-islam-og.html
Ett parti?
https://neitilislam.blogspot.com/2016/11/hodne-saken-er-islam-et-politisk-parti.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/11/om-hvorfor-vi-apner-for-mer-og-mer-makt.html
Mortensson, N Khan, Enger, Sidsel Wold, Allah hu Akbar:
https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/skrekkinngydende-avskrekkende-og-blautt.html
Hvordan
var vi før, og hva er vi blitt og hva blir det til?
I 1816 ble myndighetenes oppmerksomhet henledet på kvekerne
… og at to av dem inngikk ekteskap uten prest … de nektet å gjøre
militærtjeneste og å avlegge ed og etter gjengs oppfatning undergrov de derfor
den bestående samfunnsorden …
(A propos: I 1650 ble en yngre mann dømt til seks måneders fengsel i England, Derby. Anklaget for blasfemi. Ungdommen hadde hevdet at Kristus, Frelseren, hadde tatt bort synden (eller syndene) hans og at det i Kristus ikke var noen synd. Han ba før dommen dommeren om å «skjelve» fremfor Gud. Å bekjenne seg til Kristus var ikke nok. Alle burde følge Kristus.
Til dette lo dommeren, som kjente til møtene George hadde
holdt. Han sa: Dere folk er «skjelverne», dere er the quakers».(i The
History of Christianity, 1977, A Lion Book).
Kommentar: Dette høres jo veldig uskyldig ut, på sin egen måte, og var det også. Kvekerne hadde på et tidspunkt høytidelig bestemt at de var mot enhver bruk av vold og man kan jo spørre: Var kvekerne opprinnelig for bruk av vold?
Et mulig svar finnes i M P Winship, 2018, som skriver om puritanerne i England og Amerika, «Hot Protestants … «. Han forteller om kvekere at de kunne krangle blodig om hvorvidt man skulle knele ved alteret i den offisielle Anglikanske Kirke. Kranglene om dette kunne slå ut i uhyrlige blodbad, innen en familie, Edward ap Evan, 1634, s 94.
«… the spread of sin should not have been happening. All religious
groups, save the Ranters, … were united in opposition to sin, however much they
hated each others. Parliament had passed fierce laws against sin of all sorts …
«, s 160. Cromwell døde i 1658.
Rundt 1640: Elizabeth Avery sent a letter across the Alantic
to her beloved brother … a minister … She no longer went to church, she
explained to him, because she was avove all forms of worship. Instead, she
explained, she was «taught immdediatly by the spirit» … s 126.
Videre: Stortinget hadde i 1836 bestemt at
Konventikkelplakaten skulle avskaffes. I 1839 kom saken oppigjen.
I 1842: Kirkekommiteen var enstemmig for opphevelse av
konventikkelplakaten … lekmannsbevegelsen burde ikke være staffbar, den må
tolereres, … av hensyn til den kirkelige orden må de dog pålegges å møte
personlig hos presten og anmelde sine møter … Wexels prøvde å forene hensynet
til religionsfriheten og embetets rett …
… noen anførte at Augustana art 14 og pekte på at den gjelder forkynnelse fra prekestolen, - taler på møter er privat forkynnelse … grundvigianerne var varme tilhengere av religionsfriheten, enda de betraktet haugianere og herrenhuterne med ublide øyne og anse dem for sekteriske. … de er «løgnere, bedragere, egennyttige og forrykte», sa noen prester om haugianerne. Andre sa de var måteholdne og fromme … Det teologiske fakultetet var for religionsfrihet for dissentere, og i for seg forsamlingsfrihet, men ikke for fri lekmannsforkynnelse, da det stred mot Augustana 14.
Winter Hjelms utkast var virkelig reaksjonært. Han ville beholde de strammeste statskirkelige bånd og foreslo endog konventikkelplakatens bestemmelser skulle skjerpes … opposisjonen mot Hjelms fra formannskapene viser at vekkelsesfolket og de politisk liberale fant hverandre i dette spørsmål og gikk sammen. Hjelms forslag var en krenkelse av friheten og Grunnlovens prinsipper, heter det atter og atter.
I Odelstinget ble kvekerloven nedstemt i 1818 med knepen
majoritet. Men Knud Halvorsen ga seg ikke. Han nektet å la seg vie kirkelig og
nektet å la sine barn døpe … Regjeringen ga ham og hans kone rett til å leve
etter kvekernes grunnsetninger på betingelse av at de hold seg i Christiania … i
1821 døde en deres barn som han selv gravla i uvigd jord uten seremonier … for
dette ble han idømt en bot …
En kveker i Stavanger … ble dømt til å grave oppigjen et lik
… han nektet … saken ble avgjort ved benådning og innvilgelse av full
religionsfrihet for ham ved kong. Res.
De geistlige embetsmenn var gjennomgående svært strie i alle kvekersakene … «jeg ser ingen annen utvei … skal vi bevare det store God: Troens Enighet i Fredens Baand … sa biskop Munch.
Hr advokat, S A W Sørensen, 1793-1853, også statsråd, gjorde
seg bemerket som en av de ledende liberale politikerne. I 1833 fremsatte han et
lovforslag om fri religionsutøvelse for alle kristne samfunn. Politiinngrep
overfor trossamfunn skulle bare forekomme dersom det var begått en forbrytelse
mot den borgerlige lov, og enhver frimenighet som hadde latt seg registrere hos
øvrigheten, skulle ha krav på rettslig beskyttelse. Medlemmene av slike
menigheter skulle være fritatt for personlig økonomiske ytelser til statens
offentlige religion. Det teologiske fakultet fant en så vidtgående
religionsfrihet kunne friste til sektdannelser i stor målestokk, også av
ikkereligiøse motiver … som ønske om
fritakelse fra militærtjeneste … Kirkekomiteen delte betenkelighetene og mente
at dissenterne var så få her i landet at det ikke var behov for en lov av denne
art … dissenterne fikk nøye seg med oppholdsrett og rett til privat
religionsutøvelse – forslaget ble så henlagt …
Winter Hjelm forslo at ikke-lutheranere bare skulle få tilholdsrett i landet uten rett til offentlig religionsutøvelse og propaganda for sin tro. Hvis noen la sin avvikende tro for dagen på en slik måte at andre ble interessert, skulle han straffes med fengsel eller bøter … direkte propaganda skulle straffes med straffarbeid. … Over halvparten av formannskapene avviste Hjelms forslag. Man så på forslaget som illiberalt og ukristelig.
… Av uttalelsene fremgår at noen prester … fryktet en bølge
av sekterisme og kirkelig oppløsning … andre hevdet at kirken bare skulle hevde
seg med åndelige våpen. Enkelte sa at kirken og sektene ville oppdra hverandre
gjensidig. (Fritt og i utdrag etter: Einar Molland, Bind I. 1979, Norges
Kirkehistorien i det 19. århundre).
Om kvekerne, fra en litt annen kant: Er dette hat? Ville
skissen ha vært grunnlag godt nok til å nekte deltakelse på et kristent forum,
på (ønsket) livstid, i dag?
Til vår kjære Mr J Higginson:
Skipet Welcome er nå til havs, og bringer med seg 100 eller flere av de onde kjetterne som kaller seg kvekere, Med E. P som er pakkets leder, i spissen. Retten har derfor utredet en hellig ordre til kaptein M H, på briggen Purpoise, om fra bakhold å borde nevnte Welcome, så nær Capp Cod som mulig, og deretter arrestere den nevnte P og hans ugudelige mannskap, slik at Herren kan lovprises og ikke hånes med disse folkenes hedenske tilbedelse, på dette nye landets jord. Et stort utbytte kan sikres ved å selge hele gjengen til Barbados, der slaver gir pris i rom og sukker, og vi kan dermed både gjøre Herren stor glede ved å straffe de onde, og samtidig gjøre noe godt for Hans hyre og folk. Deres i Kristi inderlighet. Cotton Mather, år 1682 e Kr. (Henter fra Helten med de tusen ansikter av Joseph Campbell, 2002, s 308.
Sammenlign
dette med hva en lege, ateist og forsker skre for bare noen få år siden på et
nettforum i den såkalt kristne avisen Vårt land, som respons på en saklig
kritikk av islam, som fikk enormt dårlige konsekvenser moralsk sett, for en
«debattant»:
« – – en tråd som var ren sjikane. … Det var rett
og slett søppel, og uverdig for verdidebatt.no. «Det er ganske fantastisk at du
– (henvendt til kritikeren) – her forteller meg at Tajik ville tålt dette
innlegget – du, som krenket henne, på hennes vegne. Kritikken var et flagrant
brudd på retningslinjene, et av de verste jeg har sett. … ».
Trådstarteren ble utstengt på livet, uten mulighet for
«løslatelse».
https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/hatprat-personangrep-horn-morken-og.html
Kommentar: Se kritikkens fulle tekst av kronikken (til VIP’en Hadja Tajik) i linken over.
Jeg tror de fleste i dag vil beskrivelsen av kvekerne over
av de fleste vil bli kalt en hatefull beskrivelse, ja, forfatteren ville trolig
bi dømt for hatefulle ytringer iht loven av dag, (hatparagrafen), idet
ytringsfriheten på denne måten ville bli sterkt innskrenket (men folk vil ikke
forstå betydningen av dette i dag; Man nøyer seg med å innta de servilt
betingede korrekte emosjoner).
George Fox sammenfattet:
- Rituals can be safely ignored, as long as one experiences a true spiritual conversion.
- The qualification for ministry is given by the Holy Spirit, not by ecclesiastical study. This implies that anyone has the right to minister, assuming the Spirit guides them, including women and children.[5]
- God "dwelleth in the hearts of his obedient people": religious experience is not confined to a church building. Indeed, Fox refused to apply the word "church" to a building, using instead the name "steeple-house", a usage maintained by many Quakers today. Fox would just as soon worship in fields and orchards, believing that God's presence could be felt anywhere.[19]
- Though Fox used the Bible to support his views, Fox reasoned that, because God was within the faithful, believers could follow their own inner guide rather than rely on a strict reading of Scripture or the word of clerics.[5][20]
- Fox
also made no clear distinction between Father, Son and Holy Spirit.[5]
https://en.wikipedia.org/wiki/George_Fox
https://www.fcnl.org/updates/2022-03/quaker-pacifism-context-war
http://neitilislam.blogspot.com/2014/06/hatefulle-ytringer.html
Kan vi unngå å hate?
http://neitilislam.blogspot.com/2020/09/det-hatefulle-anti-hatet.html
Hvordan kunne folk «emovere» - «det er farlig det» - for
lenge siden, nært, her i Europa, og da helt uten noen form for forestilling om konspirasjonsteorier
om «den islamske fare»?
On August 13, 2024, Penguin published Hitler’s People:
The Faces of the Third Reich. The book is 624 pages long, inclusive of
endnotes, a bibliography, and an index. There are black-and-white photographs
of the Nazis treated in the book.
Hitler’s People takes a new approach to answering the
“Why?” and “How?” questions. The book consists of interlinked, but
independently coherent, biographical essays focusing on a series of Nazis, from
Hitler down to Luise Solmitz, a schoolteacher, mother, and housewife, who held
no official position, but who kept a detailed diary of the Nazi years.
Se denne til virkelig alvorlig ettertanke, med tanke på klimaet
av i dag i mange leire, hvem suggerer hvem, og til hva og til hva? – er et spørsmål
det kan lønne seg å stille i dag, (for å få moralen og dens sanne standarder på
rett stell):
… In his final chapters, Evans covers Leni Riefenstahl, as
well as lesser known Nazis. The one who astounded me the most was Luise
Solmitz. Solmitz was a school teacher, mother, and housewife who never occupied
a powerful position, but she did keep a meticulous and detailed diary
throughout the Nazi years. Her diary entries are like many others that anyone
who studies this period will have read. She was thrilled by Hitler. She
rejoiced at his promise to avenge Germany’s losses. Evans does not quote her expressing
any sympathy for the citizens of the countries Germany invaded. Rather, he
quotes her celebrating these invasions. She wants to fly a swastika flag from
her house. She wants her child to join a Nazi youth group. She sounds almost
drunk with enthusiasm for Hitler as a person and for the Nazi program. She
denounced her own brother because he was insufficiently loyal to Hitler.
As time goes on, the inevitable happens. She fears dying in an Allied bombing raid. She can’t find enough to eat. She hears of German defeats. Suddenly it hits her that maybe this Hitler guy was not the hero she made him out to be. She realizes this only when Nazism’s crimes affect her. Hitler becomes, to this former fangirl, “The shabbiest failure in world history.”
What makes Solmitz’s diary almost something out of science fiction is this detail: her husband was Jewish. She tried to fly a swastika; Nazis stopped her. Jews were not allowed to do so. She wanted her daughter to join a Nazi youth group; she couldn’t. Jewish children were not allowed to join. Her daughter wanted to marry a non-Jew. She was forbidden. Solmitz heard Nazis singing songs about “Jewish blood that must spurt from the knife. Who took that seriously then?”
Perhaps one must read Solmitz’s entire diary to understand her blindness. I don’t know. Luise Solmitz, though, for me, offers a commentary on every evil idiot in Evans’ unforgettable book. They all boarded a train that was headed straight for Hell, not just for other people, but also, ultimately, for the country they all supposedly “loved.” One does not finish this book overwhelmed with respect for human nature. That is why, when reading books like this, I must continuously remind myself and others of the real supermen and superwomen, those who, at often terrible cost to their physical bodies, resisted, and thus elevated their own souls, and the souls of all the rest of us.
Danusha V. Goska is the author of God through Binoculars: A Hitchhiker at a Monastery.
http://neitilislam.blogspot.com/2011/06/islamofili-og-homofili-en-sammneheng.html
Se denne:
https://www.spiked-online.com/2024/10/27/7-october-tore-at-the-fabric-of-civilisation/
Brendan O’Neill’s new spiked book, After the Pogrom, powerfully details how the West’s moral rot has been exposed over the past year. …
Batya Ungar-Sargon: Why do you think a generation of the most educated people in history failed the great moral test of 7 October?
Brendan O’Neill: Firstly, my book tries to remind people what happened – because I think people have forgotten – on 7 October 2023. But secondly, it tries to put forward some answers for why people failed the moral test. Cast your mind back to the days after the 7 October pogrom, when protesters were on the streets 24 to 48 hours after Hamas’s attack. Israel hadn’t even responded by that point, so why were people on the streets? They were there to celebrate the murder of Jews.
This happened in London, with a celebratory gathering
outside the Israeli embassy around 36 hours after the pogrom, with people
playing music and dancing. The same happened in Berlin and in Paris and even in
the US. We knew at that stage what had happened. We knew that Jewish men, women
and children had been raped, murdered and kidnapped. This was as sick and
perverse as if people in London had poured on to the streets to celebrate
Kristallnacht. It was then that I realised that this was going to be worse than
I thought.
The thing that really struck me was those feral attacks on
the ‘kidnapped’ posters that Jewish people and their allies had put up in
various cities around the West. Everywhere I went in London, I would see these
posters torn to shreds. On Finchley Road – in an area in north London heavily
populated by Jews – there was a ‘kidnapped’ poster of three-year-old twins
taken by Hamas, and someone had daubed Hitler moustaches on them. When that was
reported, the anti-racist left said nothing about it. But to my mind, it was
one of the worst things I have ever seen. The daubing of Jewish children with a
Hitler moustache, the branding of Jewish children as fascists who presumably
deserved what they got after they were kidnapped on 7 October by Hamas.
After seeing things like that, I started to think there is a
moral rot in Western society. This moral decay, the turn against Enlightenment
values, all of this is going to come surging to the surface of society. I think
our chickens have come home to roost. We’re now seeing that if you educate an
entire generation to look at their societies as institutionally racist,
Islamophobic and born from the sins of slavery and colonialism, when you
continually educate a new generation to have contempt for the communities in
which they live, you are going to turn them away from the values of Western
civilisation and possibly push them into the arms of its opposite. This is what
we saw on 7 October: a complete tear in the fabric of civilisation. It ended up
not being surprising to me that younger generations in the West found
themselves warming to barbarism.
… To my mind, they have morally appropriated the entire
sense of victimhood of the Palestinian people – and they’re really trying to
get a moral kick out of it. When students put up the Gaza encampment at
Columbia University, there was this fantastic video clip of some of them, all
wearing keffiyehs, receiving ‘humanitarian aid’ through the university gates.
It was probably just a blueberry muffin from the local Starbucks, but they were
lapping up this sensation of temporarily being the wretched of the Earth.
... When you have a culture in the West, among young
activists, the media and in certain political circles, which almost craves
images of Palestinian suffering in order to make themselves feel virtuous, you
are going to goad Hamas to provide more of those images.
You are going to encourage Hamas not to lay down arms, but
instead to revel in some of the destruction that we’ve seen in Gaza as a
consequence of the war it started. There is now this horrible, symbiotic
relationship between a Western activist class that is myopically obsessed with
Palestinian suffering and the willingness of Hamas to continue fighting against
a foe it could never defeat. I think that relationship is something really
worth critiquing.
Ungar-Sargon: Why do so many Western people fail to see Hamas for exactly what it is?
O’Neill: One reason is that we are often just not
told the truth. The mainstream media coverage, with many honourable exceptions,
has not been very good. …
Another thing I struggle with is trying to convince people about the true nature of Hamas, though it can be done. You can point them to its founding covenant from 1988, which commits it to a genocidal struggle against the Jews. You can point them to recent statements by Hamas leaders, where they encourage people to buy five-shekel knives and use them to kill Jews. And you can point them to comments that Hassan Nasrallah made in recent years, where he referred to Zionism as a cancerous presence in the Middle East. …
Og så
hjemover, og tilbake til det hjemlig nære og kjære, for å si det slik, og for å
vise hvor korrekt følsomt visse blinde forholder seg til virkeligheten:
https://www.nettavisen.no/artikkel/dette-er-moskeene-hege-storhaug-vil-stenge/s/12-95-3423194223#
Dette er moskeene Hege Storhaug vil stenge: Hvordan kan fundmentalistisk islam bekjempes i Norge?
Storhaug mente i 2016 – og kanskje mener hun det fremdeles
at Stortinget må regulere praktiseringen av islam, og imamer, biskoper og
kirker må inn og redigere Koranen der den oppfordrer til drap …
Storhaug mente at ekstrem islam truer Norge og ønsker en debatt om hvordan dette kan stoppes.
Les også: Slik vil Hege Storhaug
«redde» Norge - møter massiv kritikk
Nettavisen: - Åpner du ikke for å kaste sentrale menneskerettigheter på båten når du vil inn og redigere i Koranen og bestemme hvilke moskeer som skal være tillatt her i landet?
- Nei, dette handler ikke om
menneskerettigheter eller religionsfrihet. Fascismen og nazismen er ikke en
menneskerett. Jeg snakker ikke om religion, men om den totalitære ideologien
som vi finner i mang en sunni- og sjiamoské, sier Storhaug.
Disse «menightene» mente Storhaug burde miste statlig støtte og eventuelt forbys:
Rabita-moskeen - Det Islamske Forbundet i Calmeyers gate i
Oslo sentrum, Tawfiiq Islamsk Senter i Åkebergveien på Tøyen og Islamic
Cultural Centre i Tøyenbekken på Grønland. Sistnevnte ble etablert i 1974 som
det første sunnimuslimske trossamfunnet i Norge. Les også: - Er så lei av dere naive politikere
- Jeg vil ha en ideologisk kartlegging av disse trossamfunnene, sier Storhaug.
… Når det gjelder Islamic Cultural Centre peker hun på den sunnimuslimske ideologen Maulana Maududi (1903-1979) og sier han har vært en inspirator både for Islamic Cultural Centre og al-Qaida. Maudidi grunnla bevegelsen Jamaat-e-Islami, omtalt som en fundamentalistisk og konservativ bevegelse. Når det gjelder Rabita-moskeen er det ifølge Storhaug en kobling til voldelig islamisme ved at personer som har hatt tilknytning til moskeen har sympatisert med Den islamske staten.
Se: https://neitilislam.blogspot.com/2024/10/o-j-andfindsen-na-en-lykkelig-og-trygg.html
… Ove Vanebo (Frp), … skrev på Twitter torsdag at hennes forslag om forbud mot moskeer og sensur av Koranen "undergraver frihetsverdiene hun vil beskytte".
Les også: Kjetil Rolness om Storhaugs
redningsplan: - Midlene må gavne målet, og ikke selv undergrave verdiene
Kjetil Rolness, (en sosiolog som har havnet i bakleksa, etter min mening) mente det ble «for mye» og «for dumt»: Storhaugs forslag både er totalt urealistiske og vil virke mot sin hensikt og at de «bryter totalt med religions- og ytringsfriheten» … Les også: Frykter innvandringsmajoritet i 2050
- Fortolker virkeligheten med vilje: … styreleder i Rabita-moskeen, Basim Ghozland: - Hvordan skal man definere hvem som har tilknytning til IS? Om det er en som har kommet inn til moskeen for å be, eller om det gjelder aktive medlemmer? spør han.
- Vi har PST i dette landet. Hvis det er en moské som har
tilknytning til voldelig ekstremisme, så må PST avsløre dette og stille dem til
rette. … Jeg er villig til å åpne alle skuffer.
Islamic Cultural Centre, ved talsperson Ikhlaq Ahmed, sier at Storhaug hele tiden forsøker å overgå seg selv, men at hun nå har gått så langt at flere rister på hodet.
Ahmed mener at mediene må slutte å karakterisere Hege
Storhaug som islamkritiker fordi islamkritikk aldri må brukes som utgangspunkt
for å fremme rasistisk og fascistisk tankegods.
… Vi må verne om vårt demokrati og ytringsfriheten som våre foreldre også har vært med på å bygge opp, sier Ahmed i en e-post til Nettavisen.
Han forteller at ICC er en av de fremste innen dialogarbeid.
- Vi maner til å kjempe mot urett ved bruk av penn, vi oppfordrer alle til å følge norsk lov, vi sier at muslimer skal behandle alle andre mennesker, uansett legning, kjønn og religion, med likeverd. Ønsker Hege å sette en stopper for alt dette? spør han videre.
- Ifølge Hege Storhaug skal man være muslim på måten
hun vil, hvis ikke er man en fundamentalist og trussel for Norge. For en
frihet, eller hva? …
Oversiktskommentar: Vi får bl a mye av dette, enten vi liker det eller ikke:
https://neitilislam.blogspot.com/2022/02/simen-bondevik-hater-han-hrs.html
http://neitilislam.blogspot.com/2022/05/hat-ytringsfrihet-brenning-og.html
http://neitilislam.blogspot.com/2022/02/ofres-na-frankrike-pa-frihetens-alter.html
http://neitilislam.blogspot.com/2022/02/simen-bondevik-hater-han-hrs.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/07/mer-om-brenning-og-f-eks-simen-bondevik.html
http://neitilislam.blogspot.com/2023/06/fascistoide-kristne-og-human-etikere.html
Om Luther og bl a islam:
http://neitilislam.blogspot.com/2023/10/hva-er-det-med-visse-kristne.html
http://neitilislam.blogspot.com/2024/01/tilstanden-hvias-dramet-og-tragedien.html
http://neitilislam.blogspot.com/2024/01/vold-er-kanskje-hedning-men-er-preses.html
http://neitilislam.blogspot.com/2024/04/jan-hanvold-pa-sitt-beste-for-de-verste.html
http://neitilislam.blogspot.com/2024/06/hvor-hyt-elsker-den-norske-kirke-jan.html
https://www.document.no/2024/10/27/nar-syndefallet-blir-et-ideal/
http://neitilislam.blogspot.com/2022/11/islam-angrep-pa-dar-al-harb-krigens-hus.html
http://neitilislam.blogspot.com/2019/11/kant-luther-og-islamske-jurister-for.html
http://neitilislam.blogspot.com/2019/01/jihad-nar-far-vi-nok-av-det.html
http://neitilislam.blogspot.com/2023/05/jan-hanvold-en-mektig-hvding.html
https://www.rights.no/2024/10/islam-er-ikke-lim-i-samfunnet/
Om den
kristne Luther, som var stygg i kjeften for lenge siden og som derfor brøt
-rasismeparagrafen i dag?
Se først denne om IQ bl a: søndag 2. april 2023:
Den uutholdelige utholdenhet? Hvordan og hvorfor det er mulig eller umulig ...
https://neitilislam.blogspot.com/2023/04/den-uutholdelige-utholdenhet-hvordan-og.html
Luther uttaler seg om å synde grovt:
https://neitilislam.blogspot.com/2019/06/synden-og-syndene-i-kristendommen-og.html
En liten relevant avsporing før vi kommer inn på den rette
veien, he, he:
fredag 8. desember 2023: Why: "The West has got to go"?
https://neitilislam.blogspot.com/2023/12/why-west-has-got-to-go.html
Først: Tenk om du hadde vært desperat nok, eller hatt de
mest selvoverbevisende visjoner, til å si følgende, og få folka dine med på
det, med den aller største begeistring, som om du var en svermer eller
entusiast, eller kanskje kveker, (følgende i summa summarum-form):
Jorden og dens fylde tilhører Herren. Vedtatt.
Herren kan gi Jorden eller en hvilken som helst del av den til sitt utvalgte folk. Vedtatt.
Vi er Hans utvalgte folk. Vedtatt. (s 209 i De
kristne, av Bamber Gascoigne).
Som en liten kommentar til det vi begynte med, om hvordan
toleransen i Norge fikk fotfeste, (litt for sent i forhold til andre vestlige
land, vel og merke), og hvordan liberalismen har utviklet seg siden
konventikkelplakten ble avskaffet: Her fra Augstana, utgitt på Cappelen, 1979,
ved Einar Molland:
Våre kirker forkaster alle villfarelser som er oppstått …
slik som manikeerne, arianerne, evnomianerne, (?), muhammedanerne og alle av
lignende art. De forkaster også samosaterne … som påstår at det bae er en
person, og bruker listige og ugudelige talemåter om Ordet og Den Hellige Ånd,
når de sier at det ikke er særskilte personer, men at Ordet betegner det
muntlige ord og Ånden den bevegelse som er langt ned i skapningen …
Alle mennesker som fødes på naturlig måte, fødes med synd,
dvs uten gudsfrykt, uten tillit til Gud og med ond lyst – og at denne sykdom
eller arvesynd er virkelig synd, som altså virker virker fordømmelse og evig
død for den som ikke blir gjenfødt ved dåpen og Den Hellige Ånd …
De forkaster pelagianerne … til forringelse av Kristi
fortjenestes og velgjerningers ære påstår at fornuftens egne krefter kan bli
rettferdiggjort for Gud.
De forkaster gjendøperne og andre som mener at mennesket får
Den Hellige Ånd uten det ytre ord ved sine egne forberedelser og gjerninger. …
De forkaster gjendøperne som avviser barndåpen og påstår at barn ikke trenger
dåp for å bli salige.
… Kristi legeme og blod er virkelig til stede og blir utdelt
til dem som deltar i Herrens nattverd. Og de forkaster dem som lærer
annerledes.
Boten består egentlig av to sykker: først angeren eller den
redsel som griper samvittigheten ved erkjennelsen av synden, dernest troen som
oppstår ved evangeliet eller ved avsløsningen, og som tror syndenes forlatelse
for Kristi skyld, trøster samvittigheten og frir den fra redselen. Derpå skal
følge de gode gjerninger, som er botens frukt.
De forkaster dem som lærer at sakramentene rettferdiggjør
ved den blotte utførelse … det kreves tro på at synden forlates.
De lovlige borgerlige forhold … er Guds gode gjerninger. De
kristne har lov til å inneha øvrighetsstillinger, forvalte dommerembete, dømme
i saker, felle dødsdom etter lov og rett, føre krig, gjøre ,militærtjeneste,
gjøre forretninger … de forkaster gjendøperne som forbyr de kristne å befatte
seg med disse borgerlige plikter.
De forkaster gjendøperne som mener at det skal være en ende
på de fordømte menneskers og djevelens straff …
Den menneskelige vilje har en viss frihet til å virke en
borgerlig rettferdighet og treffe valg i de ting som er underlagt fornuften …
for så vidt som de har et fornuftig omdømme, men uten Guds hjelp er de ikke i
stand til … det som følger av det gode i naturen … som å ville arbeide på
marken, å ville sise og drikke, ville ha en venn, å ville ha klær, å ville
bygge hus, å ville inngå ekteskap, holde en buskap, lære en eller annen god
kunst. Alt dette består bare ved Guds styrelse …
… forkaster pelagianerne og andre som lærer at vi uten den
Hellige Ånd, bare ved hjelp av våre naturlig krefter, kan elske Gud over alle
tinge og holde Hans bud … For selv om vår natur på en vis kan mestre de ytre
gjerninger – for den skal jo holde hendene borte fra tyveri og mord – så kan
den ikke frembringe de indre bevegelser, så som gudsfrykt, tillit til Gud,
tålmodighet osv.
Synden har sin grunn i viljen hos de onde, det vil si
djevelen og de ugudelige …
Den som stoler på å kunne fortjene nåden ved egne gjerninger,
han forakter Kristi fortjeneste …
… de engstede samvittigheters kamp … uten denne, læren, kan den ikke forstås … for at de engstede ikke skulle være uten trøst, men vite at nåde, syndsforlatelse og rettferdiggjørelse gripes ved troen på Kristus …
Djevelen og de ugudelig kan ikke forstå dette ledd …
syndenes forlatelse. Derfor hater de Gud som en fiende, påkaller ham ikke og
venter intet godt av ham. For uten den Hellige Ånd er de menneskelige krefter
fulle av ugudelige tilbøyeligheter og for svake til å gjøre gjerning som er
gode for Gud …
Fra Konkordieboken,
utgitt på Lunde forlag, 1985, redaktør Jens Olav Mæland, finner vi dette:
… Ingen av dere er gode. Dere er fulle av vantro, uforstand og uvitenhet som Gud og hans vilje … vi bør alle søke nåde over nåde, Joh 1. 16, Og uten ham kan intet menneske bli rettferdig overfor Gud. Hvis dere derfor gjør bot, så gjør en rett bot. Den botsgangen dere har gjort, er til ingen nytte. Dere hyklere som tro at dere ingen bot behøver, dere ormeunger, Matt 3. 7. Hvem har innbilt dere at dere skal kunne unnfly den kommende vreden?
… denne boten lærer oss å erkjenne synden slik at vi skjønner at vi er fordervet. Det er overhodet intet godt i oss. Vi må rett og slett bli nye, og andre mennesker. Denne boten er ikke stykkevis og meningsløs, som når man skrifter aktuelle synder. Heller ikke er den uviss som den. For den diskuterer ikke om hva som er synd eller ikke synd, men bunter alt i samme bunten og sier at med oss er alt bare synd. Hva skal det da være godt for å granske, fordele og atskille (det ene fra det andre). Derfor er heller ikke angeren uviss her. For her er intet godt i oss som vi kunne tenke å betale syndene med. Vi kommer til kort med alt det vi er og vil, sier og gjør. … For den som bekjenner at alt i ham er synd, han innbefatter med det alle synder, utelater ingen og glemmer heller ikke noen. Derfor kan heller ikke godtgjørelsen være uviss. For den består jo ikke av våre uvisse, syndige gjerninger, men er Guds Lams lidelse og blod, han som bærer verden synd. Denne bot varer hos den kristne til døden. For den kjemper med den synden som ennå lever i kjødet gjennom hele livet.
Men skulle det nå skulle komme noen svermere, og enkelte slike er vel for hånden … de sier at alle dem som en gang har fått Ånden eller syndenes forlatelse, eller er kommet til troen, forblir i troen selv om de senere skulle falle i synd. En slik synd skader dem ikke. De skriker: Gjør hva du vil, så sant du tror, så spiller det ingen rolle, Troen utsletter alle synder osv.
https://no.wikipedia.org/wiki/Konkordieboken
Kommentar: Selv de
mest liberale, og de mest ateistiske, vil i dag kanskje mene at Luther osv må
være rasistisk eller sterkt og utillatelig reaksjonær e l. Og når begynte det?
Jo, kanskje, - se utgreiingen over om toleranse på 1800-tallet og f eks
opphevelse av Konventikkelplaten, og hvor vanskelig dette var … og hvor
begynnelsen til å slippe løs alt, ble grunnlagt, en prosess som vil fortsette,
mens islamitter og «islimet» fortsetter å legge premissene for alt …
Generelt: De fleste vil ut fra det ovenstående forstå at vi
har mistet kanskje de aller viktigste fundamenter for dette å tenke klart og
teologisk, bl a ut fra våre Skrifter, dvs ut fra Bibelen, i sin helthet. Vi har
fjernet oss milevidt fra det de fleste vil oppfatte som naturlig kognisjon og
heller latt følelser og emosjoner diktere ikke bare hva vi skal tro, og tenke, men også
føle. Vi skal heller ikke «se» eller oppfatte Sannhet, men vi skal si at det vi
føler eller emoverer er sant. Emosjon er blitt Sannhet.
Augustana, behandlet over, og Konkordieboken, har karakter
av at «dette må vi, ut fra Skriften» si, altså må Vi Si. Vi sier det, altså, ikke at vi dikterer dette og
tror at vi har rett en gang for alle; man forutsetter for så vidt at kirken er
i stadig endring, «ecclesia semper reformanda est». Dette betyr da ikke
at de prinsipielt er mot at Kirken betraktes som universell og Er universell,
dvs katolsk. Slik sett er Konkordieboken og bl a Luthers uttalelser og
læresetninger ganske liberale, i hvert fall ikke så autoritære, mørke og
«undertrykkende» som mange i dag vil ha det til i dag, (men så hadde man jo da de
protestantiske fyrstene i ryggen, mot Paven).
Litt om dagsaktuell «Ecclesia semper reformanda est»:
https://neitilislam.blogspot.com/2020/10/min-kjledegge-i-dagen-no-hard-feelings.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/01/avisen-dagen-fr-lyset-gar.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/04/hvorfor-islam-vil-seire-eller-vi-tape.html
https://neitilislam.blogspot.com/2016/10/hodne-saken-er-islam-en-religion.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/02/ny-oversikt-stadig-ny-innsikt-islam.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/den-norske-kirke-og-de-sakalte.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/03/homo-oeconomicus-i-dagens-og-historisk.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/01/kristentroens-exit-og-sorti.html
https://neitilislam.blogspot.com/2022/05/farlig-farvann-presupposisjonell.html
Når fikk vi den første liberalteologen her i landet? Et godt eksempel kan være denne: Jens Jonas Jansen, f 1844: «Med Hjertet er jeg en Kristen, men en Hedning med Hovedet». Tror jeg på Jesu guddom? Tror jeg på hans oppstandelse, på hans overnaturlige unngangelse, på hans gjenkomst? Og på et evig liv? – det var en forferdelig pine … det er som mitt trosliv påny må grunnlegges gjennom svære kamper, og at det hittila ha vært løse følelser. … Den enste vei til å befri de belemrede samvittigheter er å anerkjenne vitenskapen rett i hele dens omfang … den selvstendige tro er virkelig de trosforestillinger som virkelig betyr noe for meg … den tro som er svar på en virkelig trang … den selvstendige tro engstes ikke … som gjør deg lett og glad og derfor kjærlig … (hos ham var prekenen bevisst kunst) … han skiller mellom tre slags tro: Den døde tro (den tror alt), den uselvstendige tro og den selvstendige tro … Hvor meget tror vi? … troen er det faste, men teologien må være bevegelig … kristendommen vil tåle enhver konfrontasjon … han led i stillhet mye … han var fast besluttet på å være sanndru og ærlig.
I 1906 skrev han: Hvis det er noget vi ikke skal predike, så er det teologi … Det kan neppe tenkes for ringe om teologiens evne til å frelse sjeler. At prestene i sin prediken bare har gjengivet den systematiske dogmatikk, de under studiene lærte, det er nettopp årsaken til at «dogmatisk» prediken er kommet i miskreditt som tør og kraftløs prediken. Belærende, dogmatisk prediken skal ikke innehold teologi, men tro.
Jansens motto: Hvert ord levet, før det blir talt!
Kommentar: Carl Fr. Wisløff tar et grundig opprør mot Jansens filosofering omkring forkynnelsen i hans bok Ordet fra Guds munn, se opplag 2004, første gang utgitt 1951.
Søndag 22. oktober 2023, Hva er det med visse kristne?
https://neitilislam.blogspot.com/2023/10/hva-er-det-med-visse-kristne.html
Søndag 13. november 2022, Litt om teologi, om dette å være liberal - for ikke å snakke om synden
http://neitilislam.blogspot.com/2022/11/litt-om-teologi-om-dette-vre-liberal.html
Harald Bekken (red): Tro og erfaring:
https://neitilislam.blogspot.com/2024/06/hanvold-binder-seg-til-marx-slagstad.html
Hva Luther mente om Thomas Münzer og De tolv artiklene som bøndene satte opp, og som kan sies å bidratt mye til den franske revolusjonen og den amerikanske frihetserklæringen, må jeg bare vise til:
https://www.worldhistory.org/Twelve_Articles/
https://en.wikipedia.org/wiki/Twelve_Articles#
Münzer trodde på et snarlig kommende tusenårsrike og
trodde at Gud hadde kalt ham til å grunnlegge dette riket ved å samle de
utvalgte til den siste store kamp. Han så det nødvendig å innførte «felleseie»,
alle renter skulle avskaffes, alle skoger, enger og fikevann skulle eies i
fellesskap. Han prekte med en henførelse som ga ham en enestående makt over sinnene,
skriver Grimberg. Han ble i en kort tid en enevoldshersker i Mühlhausen i
Thüringen. Og her praktiserte man polygami, fordi det var «nød» og «nødvendig»,
(kan vi si) … Opprørerene hadde søkt støtte for sine krav i den hellige skrift og
de hadde satt sitt håp til Luther, som til å begynne med hadde vært forståelsesfull
overfor bøndenes krav. Han erklærte seg - for så vidt - enig i De tolv artiklene. Men da Münzer
ble en av forgrunnsfigurene, reagerte Luther med hele den lidenskap han kunne
opparbeide, skriver Grimberg.
https://neitilislam.blogspot.com/2020/10/hvem-sier-du-at-jeg-er-et-lite-dykk-i.html
Münzer og Regnbuen:
https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/regnbuen-og-revolosjonen-et-natidspektiv.html
Norman Cohn er vel den som ha beskrevet Münzer på den
mest grundige og derfor også forferdelige, måte i The Pursuit of the Millennium,
1957, 2004.
Når jeg referer til Molland to bøker om kirkehistorien i Norge, er det som om slike svære, tragiske begivenheter i Europa ikke skulle ha angått det teologiske miljøet her i landet.
Var det en uendelig andedam, et fullstendig
selvtilstrekkelig miljø, et miljø fullstendig seg selv nok? Ja, man kan lure på
hvor vi var, og hvor vi derfor er på vei …
Se årstall 1529 fra denne:
https://neitilislam.blogspot.com/2022/11/islam-angrep-pa-dar-al-harb-krigens-hus.html:
Luther ser trusselen mot Wien som et religiøst spørsmål: "En kristen skal være den første til å gå med i denne hæren (Karl den 5.'s). Han må i sannhet begynne med å gjøre bot og vi må forbedre våre liv; ellers kommer vi til å kjempe forgjeves. Hvor mye skulle jeg ikke ønske at Karl slår tyrkerne til marken. Om dette ber jeg med den største iver. Men når jeg ber, faller min bønn tilbake på meg, for våre synder er store".
Ellers var Luther mer opptatt av pavedømmet som Anti-Krist”. Antikrist er Paven og Turken. Et levende beist må ha både kropp og sjel. Antikrists sjel eller ånd er Paven, og Turken er hans kjøtt og kropp".
Han anser muslimene for å være irrasjonelle og ute av stand til å bli omvendt med rasjonelle argumenter. "Turkens" fremgang de siste hundre årene viser ikke at de har Guds støtte. De bare bekrefter profetien om at Jesus blod må utgytes fra tidens begynnelse til dens slutt. (Fra Nasir Kahn i Klassekampen 27. juni 2006).
NK s 334: Luther om forholdet til de opprørske bøndene: They must be knocked to pieces, strangeled and stabbed, covertly and overtlys, by everyone who can, just as one must kill a mad dog! Therefore dear sirs, help here, save there, stab, knock strangle them everyone who can, and should you lose your life, bless you, no better death can yhou ever attain. There should be no false mercy for the peasants. Whoever hath pity on those whom God pities not, whom He wishes punished and destroyed, belongs among the rebels himself. Later the peasants themselves would learn to thank God when they had to gide up one cow in order to enjoy the other in peace, andt the princes would learn thorugh the uppheaval the spirit of the mob that must be ruled by force only. The wise man says: cibum, onus et virgam asino, ( food, pack and lash to the ass). The peasants must have nothing but chaff. They do not harken to the Word, and are foolish, so they must harken to the rod and the gun, and that serves them right. We must pray for them that they obey. Where they do not there should be not much mercy. Let the guns roar among them, or else they will do it thousand times worse.
(Min teori: Dette er som tatt ut av Muhammeds allahianske påbud om å forfølge og drepe vantro hvor hen de troende finner dem … Luthers forhold til jødene lar jeg stå ubehandlet her).
1529: Koranen blir trykket for første gang. Luther skriver forordet i flere utgivelser av Koranen
http://en.wikipedia.org/wiki/Qur%27an_translations
http://www.jstor.org/pss/528632
http://www.lutheranwiki.org/Luther%27s_1543_Preface_to_Quran
Og denne:
https://neitilislam.blogspot.com/2019/01/jihad-nar-far-vi-nok-av-det.html
Om Cohn og sufiene, bl a:
https://neitilislam.blogspot.com/2023/09/mer-om-nsket-fra-de-syndfrie-om-mer.html
Dette som et tips til vedkommende som vil lære oss å be om å få mer lidelse: Luther sier: «Alle ting kommer fra, og er avhengig guddommelig handling. Det var forutbestemt hvem som skulle motta livets ord, og hvem som skulle bli forherdet. Hvem som skulle bli rettferdiggjort, og hvem som skulle bli dømt».
Men Luther skriver også: «Skulle nå djevelen uforvarende komme snikende og rive dette ord (Gal 1. 4) bort fra dine øyne og innskyte deg at du må være bekymret for om du er utvalgt til evig salighet eller ikke, og holde frem for deg de forferdelige eksempler på Guds vrede og dom, og at de utvalgtes tall er ringe, men de fordømtes stort: vær så like vel klok og la deg ikke for ditt livs skyld føre inn i slike tanker og stridsspørsmål; ellers går du visselig for høyt til verks og brekker halsen. Gjør derimot motstand og si: Det er ikke befalt meg at jeg skal bekymre meg om slike ting som er altfor høye og ubegripelige for meg til å utforske. Jeg blir stående ved den hellige Paulus ord, som sier, at Kristus har hengitt seg selv for våre synder, på det Han kunne utfri oss og har gjort dette er vår Guds og Faders vilje. (Fra Luthers Skattkiste s 112). Se videre:
https://neitilislam.blogspot.com/2019/08/6-synden-og-syndene-i-islam-og.html
Den som ber om at lidelse skal ramme ham eller andre og
«tukte» oss til å be om mer lidelse, (noe som må inkludere ikke bare egen, men
også andres lidelse), - ja, den som ber om lidelse på andres vegne, ut fra
ulike motiver som f eks at disse andre trenger «moralsk opprustning», mer
disiplin og større modenhet, bare for å ta noen eksempler, ja, den må tro og
innbille seg at han selv er enten fullt ut eller tilnærmet syndefri, og dermed
også utstyrt med en legitim direkteadgang til Gud, (fremfor andre). Eller så er han kanskje ikke
fullt så syndefri, men like vel syndefri nok til å be Gud om fullmakt til å be
om mer lidelse. Tragisk, ikke komisk. Ondsinnet, ja.
Se også:
https://neitilislam.blogspot.com/2019/08/6-synden-og-syndene-i-islam-og.html-
Münzer, som vi nevnte over, var nok en anabaptist, dvs en svermer i Luthers øyne. Men de fleste anabaptister var nok ikke voldelige eller militante. Gascoigne skriver: Anabaptistene skulle komme til å vandre gjennom store deler av Europa før de fant den toleransen de søkte – og de skulle finne den i USA og i Canada, men også i Nederland. De dannet små og for det meste pasifistiske grupper som isolerte seg selv, og de måtte følgelig alltid leve på nåde.
Men det var en protestantisk minoritet i det sekstende århundre som var mektig nok til å kreve toleranse. For en tid virket det fullt mulig at hugenottene skulle vinne Frankrike for den protestantiske sak … de fikk (senere) garanti for trosfrihet ved Det nantiske edikt. Det var en historie om stadig økende grusomhet på begge sider. De utgjorde omkr. En million av en befolkning på 20 millioner. Hugenottiske soldater stormet frem gjennom bygdene, smadret utsmykningen i kirkene og jaget prester. En stor del av adelen omvendte seg til deres tro. De tvang katolske fanger til å styrte seg i døden fra et høyt tårn. En av deres kapteiner gikk med et halsbånd av presteører … Natten til den 24. august 1572 ble hugenotter i Paris dratt ut av sine senger og slaktet ned etter ordre fra kongen (og hans mor) … mobben herjet vilt i gatene … Frankrike mistet 400 000 av sine flittigste borgere … noe senere, i 1627/28 beleiret Richelieu hugenottenes festning La Rochell … s 203f.
Tilbake til nå, nesten:
Merete Thomassen, (Teologisk Fakultet, UiO):
«Kirken snakker bare om synd» har vært et kjent om ikke kjært
refreng. I årtier og århundrer fra dem som vi upresist kaller «folk flest».
Særlig de siste årtiene har dette vært en gjennomgående kritikk, ikke bare fra
dem som holder seg å god avstand fra kirken, men også fra mange aktive
kirkegjengere. Snakket om synd oppleves som lite relevant for mange. …
Se i tillegg om Fiorenza og D Sølle her:
https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/den-norske-kirke-og-de-sakalte.html
Om et etter mine forestillinger et allerede nå beryktet «Emokrati» her:
http://neitilislam.blogspot.com/2018/03/norge-er-neppe-blitt-tryggere-na.html
https://neitilislam.blogspot.com/2018/04/angsten-for-demokratiet-og.html
http://neitilislam.blogspot.com/2018/03/stre-hardeide-og-listhaug-i-historisk.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/det-nye-store-emosjonelt-korrekte-credo.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/de-emosjonelt-korrektes-credo-i-praksis.html