Er ”Gud er
stor” eller er ”Allah er størst” eller er ”Gud er størst” den mest korrekte språkbruk, og den mest korrekte
og beste virkelighetsbeskrivelse … og for øvrig den helt emosjonelt mest korrekte
måte å «si og se det på»?
Unnskyld språkbruken, den kan forvirre, mens vi jo ønsker å
oppklare.
Jeg har den største respekt for Sigrid Sollund. Men i
Dagsnytt 18. torsdag 29. november 2020, kommer hun med et «utfall» som faktisk sjokkerer, men som
ingen reagerer på.
Sollund er helt topp som journalist og anker i programmet.
Hun er lys, skarp og et sinn med et stort hjerte, og en personlighet som ikke
rygger tilbake. Hun er tankeklar som den lyseste dag. Men så kommer det:
Terroristen utenfor Notre Dame i Paris ropte, sier hun: Allah hu acbbar,
(slik de fleste vil uttale det, men kanskje ikke skrive det).
Og hva er så feil med det? Ingenting, selvsagt, det er bare
det at NRK og Sollund, in persona og der hun nå sitter, oversetter Allah hu
acbar med «gud er størst», eller «Gud er størst», - vi vet ikke om hun sier
G med stor eller liten g når hun snakker.
Sollund sier altså at Allah hu acbar betyr Gud er størst.
For ikke mange dager siden ble Allah hu achbar imidlertid oversatt med «Gud
er stor». Så hva skal vi tro? Jo, vi må tro at NRK ligger i ikke så liten
forvirring, slik resten av Europa gjør. Og hva betyr det? Jo, at forvirring vil
bli større, ikke mindre, hvis ikke NRK rydder opp på tanke- og språkloftet sitt
og kommer seg ned på bakken, med begge bein ikke plantet i løse luften. Om NRK
klarer et slikt mesterstykke, gjenstår å se. Se
progammet her, helt fra begynnelsen. Og her vårt bidrag til forsøk på
avklaring og dypere realitetsorientering: Virkelig
- hu achbar? Og beskrivelse
av Allah her (i "syndene 4") og Allah
skapt av Muhammed?
At vi har vært naive nærmest inntil bevisstløse og
fullstendig ansvarsløse, kan illustreres av hvordan vår «elite» har takler
termen «hersketeknikkker». Jeg legger ved noen referanser under, som
understreker poenget. Hersketeknikker viser seg kun ha et meget snevert
relevans- og preferanseområde: Først og frem brukes termen på relasjonen mann
og kvinne, voksne barn. Hersketeknikker er primært noe som anvendes i vestlige
miljøer, og da helst i miljøer som ennå kan hente sine tankeforutsetninger og
sitt emosjonelle apparat fra den judeo-kristne tradisjon og tro, (ofte uten at
man er klar over det). Man har ikke hatt fokus på den systemiske bruk av
hersketeknikker som brukes «doxologisk» i islamske miljøer. Man har ikke
villet koble islam med hersketeknikk, antakelig ut fra en falsk frykt for
emosjonelt utløste muslimske reaksjoner og mekanismer. Man har tatt det for
gitt at muslimenes oppfatning av hva hellighet består i, må respekteres og
tolereres, ja, det har ligget en oppfordring fra de ikkemuslimske miljøenes
side som forteller disse miljøene at man like gjerne kunne ha vært en muslim
som en kristen, eller marxist-leninist. Hovedpremisset har vært: Hvem er vi til
å si hva som er rett og galt? (Hovedmålsettingen er full og total toleranse,
hvilket betyr «servilisme» og å oppgi seg
selv, relativisme,
et farlig landskap, og
her mer om "toleranse" I
et slikt paradigme går man heller løs på milde brudd på konvensjonen innad enn
på grove brudd med hjemmel i de hellige skrifter utad.
I seg selv har dette ryddet veien for flittig, ja, nesten
syklig bruk av magi. Hypemagikerne fikk
derfor et lett spill med de silkemoverte eller sarte sjeler. (Selvforherligende
sjeler). (Jeg har skrevet så mye om dette her på bloggen at jeg her og nå nøyer
med å linke til følgende dramatikk: mer
om hypemagi, følelser, emosjoner, filo-pride eller prideofil etc
Man så udyret blant de egne, og jomfruen hos de andre,
(oikofobi). Det var aldri omvendt. (Her var det islamofobi). Og så var det
noen som sa at de som gikk løs på sine egne egentlig var sykelig redde for islam,
her: de andre. Man kalte dem islamofober og glemte de mange som led under islam,
ikke bare i det store utland, men til og med her blant «de egne» og til og med
blant de mest fintfølelsene og mest «emoverende»
- emosjonelt korrekte hypemagikere - blant «de egne», som var så redde
for islam og muslimer at de måtte beskylde andre for alt fra ond rasisme til
ren ondskap. (Vi så et glimt av det da NRK sendte et opptak under en enquete
i forbindelse med Listhaus «policy» mot Storskog, hvor en kvinne blant de
intervjuede kalte Listhaug for ond, ja, ond, i klartekst, og uten forbehold).
Vi tillot oss uten å mukke islam å bruke sine guddommelig
innstiftede, evig forordnende og derfor «hellig» innebygde hersketeknikker til
å undertrykke mange muslimer, både på det individuelle og kollektive planet.
Vi tillot oss det i skammelig hovmod og tillot hatet mot islamkritikken og til
og med de saklige islamkritikerne å blomstre og bli «comme il faut», med
myndighetens velsignelse. Det vil få sine tydeligere konsekvenser etter hvert. Se
f eks her: Morken
og Horn revisited og Johannes
Morkens "islamofobi" ? Og selvforheligelse?
Den har pågått lenge denne prosessen, denne forandringen av
folks måter og tenke og føle – emovere – på som jeg kaller det. Det er selvsagt en irreversibel prosess, men
nest ingen har sett det og reagert på det og de som har våget seg frempå, hører
nå til den mest utsatte gruppe i landet, en gruppe det brukes hersketeknikker
mot på det groveste, samtidig som disse menneskene som bruker disse teknikken
lar muslimene i stikken, de som de angivelig vil forsvare, ved å fryse ut
islamkritkere, som jo mer eller mindre eksplisitt har skrevet om
hersketeknikker brukt både innad og utad innenfra islam selv. Vi har vitne
til vanvidd, som en kjent islamkritiker har formulert det og gikk som
tittel på en bok.
Ingen i denne eliten har liksom kommet på at det
skjer en uhyre massiv bruk av hersketeknikker innad i de muslimske miljøene.
Ingen tør, vil kan eller «hæler» ikke å beskrive denne virkeligheten i
muslimske miljøer og ingen har mage til å se og forstå at islam i seg selv ikke
bare er en krigsmanual i bokstavelige forstand, men også en meget utspekulert,
nesten usynlig hersketikk nedfelt i islamsk hellige skrifter. I islam dreier
det meste seg om totalkontroll. Islam per se er en totalitær idékonstruksjon og
samtidig en praktisk manual som brukes til å holde folk nede i frykt og
forstillelse.
I forhold til hersketeknikker:
-få muslimer tar opp «hele» Koranen i sin generelle
kommunikasjon med andre muslimer. (Å drøfte «hele Koranen» blir oppfattet som
en talehandling som i praksis oppfattes som en oppfordring til frafall og til
dette «å komme for å lage trouble»)
-elever og andre i «den indre krets» nekter å minnes
ikke-muslimske ofre for terror, men «presses» gjerne til å stille opp på
minneseremonier når terrorister blir skutt av politi, (f eks etter angrepet på
Kruttønnen i København)
-Holocaust er – for det meste, vil jeg tro - tabu
-Musikk er høyst suspekt i mange miljøer (elsker man musikk,
er det ikke tillatt fordi det anses som et angrep på troen, og dermed gruppen)
-Evolusjonslæren fordømmes (de som er positive avfeies ofte
med påstander og ikke argumenter, dette tjener så til å sementere
gruppetilhørigheten)
-Kantiner på arbeidsplasser og skoler skal ikke tilby svinekjøtt
- (man tvinges mentalt og i praksis til å vise forakt, enten helt konkret
eller ved «å gå stille i dørene»).
-Kjønnsdelte svømmebassenger anses mer anstendig; og å være for,
anses som en slags kapitulasjon og som uanstendig og kan være første skritt i
en prosess som ender med fullutfrysing
-Kjønnsdelt segregering i forsamlinger – en klar
hersketeknikk som indirekte støttes av de genuine islamofobe – Statsminister
Solberg besøker slike forsamlinger og aksepterer derfor indirekte praksisen, en
strategi fra henne og etablissementet som styrker islam og bruk av
hersketeknikken
-Hijab og burka tillates på norske arbeidsplasser – muslimer
som ikke ser noen rasjonalitet i dette, annet enn som estetikk brukt som et
maktmiddel, blir møtt med stor skepsis og vantro og med reaksjoner som tar
sikte på å konservere det indre samholdet
-Selvsensur i ikke-muslimske media brukes som et
sannhetskriterium på at islam vil triumfere
-De som vil tilpasse islam til det vestlige demokratiet og
menneskerettighetene blir utsatt ikke bare fors skepsis, men også for konkret hån
og utfrysing
-De som av rasjonelle grunner er mot å etablere «rentefrie
banklån», blir beskyldt for hel eller halv apostasi, (hvis dette er mulig; i
praksis er det vel ingen muslim her i det trygge Vesten som oppfordrer andre
muslimer til å drepe muslimer som argumenterer mot «rentefrie banklån).
-Tar du deg en øl eller kjøper noen flaske vin, kan andre
muslimer sette i verk tiltak, subtile manipuleringsmekanismer, som i seg og i
sin tur truer «den vantro» eller «denne drplige muslimen» med sanksjoner fra
øverste hold i moskeer både her til lands og i utlandet.
-Å ikke kreve lønn på islamske helligdager regnes for å
inngå i en prosess som på sikt vil undergrave islam
-Håndhilser en mann på en ikkemuslimske kvinne, eller
omvendt, helst, blir dette tatt som et bevis på «vestliggjøring», hvilket er forsmaken
på frafall
Å ta jobb på «polet», vil sannsynligvis medføre nesten alle
mulige negativ reaksjoner og holdninger til vedkommen, dermed styres
tankefrihet og retten til å treffe individuelle valg, og muligheten for
«selrealisasjon»
Tar du som sjåfør med deg kundens hund i bilen, kan du bli ansett
som «vestlig» og derfor svak og potensielt forhånende, og du tjener da ikke
profetens «sak», og må regne med «reaksjoner» og kritikk, eller «onde øyne».
-Å gå inn for friest mulig ytringsfrihet og trosfrihet
regnes ikke for anstendig og er derfor imot islams sæd og skikk, og absolutte
moralkodeks
Regner du jøder og kristnes menneskeverd som like
uangripelig som muslimens «menneskeverd» i henhold til de muslimske
«menneskerettighetene, som faktisk gelder i mange muslimskdominerte land, står
du allerede på grensen til å fortjene straff, både her i livet, og i det neste
Mener du – som muslim, altså - at Vestlige lover står over
sharia, mener du i virkeligheten at Vesten trumfer Allah, hvilket er blasfemi
av høyeste klasse: Muslimer føler seg forpliktet til – knuget som de blir – å
treffe tiltak mot deg, bruke hersketeknikker mot deg, selv om du forsikrer at
du er like god muslim som dem som tar dette opp med deg og konfrontere deg med
konsekvensene
-Vil du som muslimsk kvinne gifte deg med ikke-muslimer, må
du – eller tvinges du – til å overbevise din kommende til å registrer seg som
muslim, selv om han ikke er det (disse menneene bryr seg ikke, de har ikke peil
hva de er med på).
- Som kvinne teller ditt vitneprov – innenfor forpliktende
sharia - halvparten av mannens og arven din, ja vel, den blir halvparten av
mannens
Vil du som kvinne skille deg, må du gjennom et helvete, vil
mange vestlige, ofte antikvariske rødstrømper, kanskje mene, men tør de å si
det og prestere utenfor moskeene? Kvinnefronten er overalt, men aldri ved
mannens side, men når et kommer til sharia – er tausheten grov – uforstand og
ikke bare grov uaktsomhet.
Noen muslimer vil hevde at forordninger omkring kvinner plikt
til å bli værende «på kjøkkenet» gjelder også i Norge, selv om det pålegges
muslimer å følge lovene i de landene de emigrerer til.
Hva hvis du «hårdnakket» nekter å følge «moten» som påbyr
deg å bruke hijab og andre typisk kvinnelige plagg? Vil du oppleve
hersketeknikker med Allah og profetens hellige billigelse og føle deg sikrere
på at dommen på dommens dag kan bli litt mildere for deg, på grunn av dine rene
og gode gjerninger? (Det er forresten ingen «mote» når moten er et resultat av
tvang, hva enten den er fysisk tvang eller mental tvang eller «psykologisk
krigføring f eks i form av skremme med det «allahianske helvete»).
Kan du i full frihet og med den beste samvittighet har ha
kristne og jøder som venner? Ser du frykten og fordømmelsen i dine nærmestes
øyne, geberder og blikk?
Har du rett til å bli forferdet over de mest grusomme
straffer og straffemetoder som mange muslimske lære holder for riktig islam
lære og gi høylytt uttrykk for denne forferdelsen?
Er 100 piskeslag ok for deg, eller vemmes du i ditt innerste,
det som kan kalles samvittighet? Hvem vemmes da av deg, fordi du vemmes?
Hva hvis du avslører islam som et «glimrende eksempel» på lovlig
og påbudt bruk av Janteloven? I
virksomhet i Norge - i ditt nye "fedreland"?
Hva hvis du ser og mener at de ikke er noen god idé å
arbeide for at islam skal overta i hele verden – til og med med bruk av aktiv
krigføring - og gjelde for alle mennesker?
Og så vil du, din sarte hypemagiske sjel, kanskje si:
Her driver du hersketeknikk! Og se på hva de kristne bedriver – om ikke hersing
og hetsing over en lav sko, i de kristne miljøene?
Jeg sier: Du har ikke fulgt med. Du er den du er, dvs
fullstendig avhengig. Av hva? Spør deg selv. Og den som roper i skogen får
svar.
Islam-apologetene i media må tenke på en spesiell måte, en
spesielt barnslig måte, og for vårt formål: på en spesielt forførende og farlig
måte, innenfor et mønster som kan «detekteres», og jeg tror, i sin enkleste
grunnform, det går på følgende forsøk på å avdekke denne puerile
grunnholdningen. Jeg skriver her:
«De tror fremdeles at deres grunnholdninger og ideer veier tungt i debattene!
Og innbiller seg at de står høyet hevet over all kritikk, en kritikk de kan
kommentere slik: Saken var jo bare slik jeg følte det, der og da, og derfor kan
ingen kritisere meg, for hvem kan være så diabolsk at han kritisere andre for å
ha – ekte – følelse, - inkludert
lettfornærmede muslimers følelser og til og med muslimer som vi selv antar må
ha de og de følelsene, for at vi kan få vist vår «godhet på dem?»).
Og videre, samme sted:
«Se på dem, reflekter på dem, ta det inn over deg: Her har
vi med en ny form for fascisme å gjøre, en servil form for fascisme som i
mangel på fascisme støtter en annen form for fascisme, den som dreper ytringer
og mennesker som elsker hva Charlie Hebdo står for, nemlig ytringsfriheten, og
som har tillatt seg å karikere Profeten, du vet, han som enhver muslim måt
beskytte mot det de selv enkeltvis kan og vil og må finner det beleilig å
forgude ved å hate alt som de selv finner kan støte ham i par med deres egen
samvittighet, vemmelse eller fintfølelse, påtatt eller ikke, falske eller ikke,
- det spiller ingen rolle: Den som fornærmer Profeten skal drepes og den som
fornærmer Profeten skal anses som en frafallen eller apostat, som også skal drepes.
Skal si de har en lettfornærmelig profet! Skal si de gjør seg lettfornærmelige!
Og så kan de bruke fornærmelsen til å oppnå nær sagt ethvert mål, bare det kan
sies å være i tråd med islam og islamistens ærend».
Se ellers disse om krenkelse og menneskeverd i islam og
hatefulle ytringer : mennesket
og "verdet" i islam ... og se om bøller i
bøllesystemer og ellers og og
se her om Gule og ekstremisme - hva er det? Og når
profeten blir ulastelig ekstrem og Om
flukten fra friheten, Macron og den kokende frosken og om
Vestens ledere, "islamic terror" og ekstremisme, Obama, Thersa May,
Trump m fl og se ikke minst her Asylkapitalisme,
troll og godhetsapostler og pass
opp for ekstremister ... og se spesielt denne om konspirasjon,
konspiratører og gjensidige konspirasjoner; kognitive konspirasjoner etc
Vi begynte denne artikkelen med å vise til Dagsnytt 18 som
pusher «Allah er størst» i beste tid. Her finner du et annet eksempel er på en
annen oversettelse, som er like fatal, fordi NRK ikke vet hvilke fot de skal
stå på og fordi det råder den største forvirring om hvem Gud er, til forskjell
fra Allah (se lenkene): Oversettelse:
Gud er stor ...
Så litt plukk fra utlandet, før vi går videre:
An
editor of a Muslim news outlet in Britain, Roshan Salih, called Charlie Hebdo a
“racist, Islamophobic rag” and demanded that it be “shut down immediately”.
Likewise,
academic Dana Nawzar Jaf from the University of Durham condemned the police,
calling their response a “brutal senseless murder of a Muslim suspect.” He
called on President Macron to “explain to the public what was the need for the
use of the disproportionate force against someone suspected of knife crime”.
British
columnist Rakib Ehsan penned a timely rebuttal to this madness: To reframe the
police’s response to this gruesome Islamist terror attack as an example of
anti-Muslim police brutality is an especially egregious form of victimhood
politics.
Those
who struggle to condemn the beheading of a schoolteacher, or feel that he ‘had
it coming’ for showing pictures of the Prophet Muhammad, ought to consider
whether liberal Western Europe is the right place for them.
Even the
New York Times was called out by observers when it opted for slanted framing in
its report on the event. “French Police Fatally Shoot Man Who Beheaded Teacher
on the Street,” read the headline, obviously tapping into anti-police sentiment
that has brewed in the U.S. through 2020.
Not only
did the New York Times choose to centre the shooting by the police over the act
of the murderer; it also provided a misleading sub headline—the first sentence
of which read, “The victim was immediately depicted as a martyr to freedom of
expression.” Depicted?
Kommentar og advarsel: Se på de uttalelsene som blir
formulert i forbindelse med det siste drapet i Paris. Se på dem, reflekter på
dem, ta det inn over deg: Her har vi med en ny form for fascisme å gjøre, en
servil form for fascisme som i mangel på fascisme støtter en annen form for
fascisme, den som dreper ytringer og mennesker som elsker hva Charlie Hebdo
står for, nemlig ytringsfriheten, og som har tillatt seg å karikere Profeten,
du vet, han som enhver muslim måt beskytte mot det de selv enkeltvis kan og vil
og må finner det beleilig å forgude ved å hate alt som de selv finner kan støte
ham i par med deres egen samvittighet, vemmelse eller fintfølelse, påtatt eller
ikke, falske eller ikke, - det spiller ingen rolle: Den som fornærmer Profeten
skal drepes og den som fornærmer Profeten skal anses som en frafallen eller
apostat, som også skal drepes. Skal si de har en lettfornærmelig profet! Skal
si de gjør seg lettfornærmelige! Og så kan de bruke fornærmelsen til å oppnå
nær sagt ethvert mål, bare det kan sies å være i tråd med islam og islamistens
ærend. Se denne om krenkelse og menneskeverd
i islam og hatefulle ytringer? her
mer og om Hadia Tajik som knuser Morken og Horn i sin nye bok
Jeg tør nesten ikke å tenke på alle de krenkelser som følge
av hersketeknikker mange muslimer har vært utsatt for, siden islam gjorde sitt
inntog i Norge og Europa. De har vært utsatt fra massiv bruk av hersketeknikker
av sine egne, innenfra «det lukkede rom». Abid Raja – som oppfattes som
en framifrå politiker for partiet Venstre - har fortalt om presset på ham for å
få ham til å tenke på en spesielt nedlatende måte om «alt som ikke var islamsk»,
for å si det kort. Men se denne
i Aftenposten
Nå forteller Hadia Tajik i sin bok av året om den kulden hun
har møtt i visse islamske settinger. Og så har vi Jeanett som har skrevet for
NRS. Og hvem andre har vi ikke? Se om Cemal Knutsen Ucel, en exmuslim her.
Han får altfor liten gehør i media, slik jeg ser det.
Vi kan underskrive: Det er noe NRK - og andre som ikke tør å
se islam for hva islam er - ennå har tid til å lære seg, før «omskiftet» som
vil komme:
Se
her om Stanghelles paradoks – tør vi stille spørsmålene og gå rett på
grunnfjellet?
Vil du ha
Amnesty? Om de spesifikt islamske «mennskerettighetene» i kontrast til De
Vestlige
her
om muslimer som skriver om islamsk humanisme som neppe er noe annet enn alt
annet enn islam – eller?
Oversettelse
av de islamske mennskerettighetene - OICD – en underkommunisert realitet, i
realiteten et nesten uendelig mareritt for muslimer ww
Ingen
tør å forfatte, enn si underskrive, en "muslimsk frihetserklæring, men se
her
Se
denne om hvordan toppbyråkrater lar seg lure - ref. Coughlin – boken «Catastrophic
failure», om sikkerhetspolicyen i USA på høyeste plan, dvs det mest naivt korrekte
plan
En ting er å snakke og tenke om hersketeknikker i et
SAP-perspektiv og en helt annen ting er å snakke om dette i et helt annet
perspektiv, nemlig «det allahianske perspektivet», som jeg vil kalle det.
Se
her om det juridico-religico mennsket og tankeforutsetninger og om SAP
og hvorfor det går så galt
Når «gud» hjemler og aksepterer fullt ut at hersketeknikker
tas i bruk, bør det sjokkere. Men i realiteten sjokkerer det ikke; i stedet tar
man de guddommelig gitte hersketeknikker som brukes i islam mot sine egne som
et faktum «vi» andre ikkemuslimer kan fikse og ordne på, slik at alt blir som «oss»
og alle like «gode» på sikt, og uansett hvor mye det vil koste av «olje» og
liv, (på en samvittighet vi burde ha, men som vi synes å ha mistet underveis.
Noe har gått galt, men ingen vil vite hva som har gått galt og hvordan).
Jeg legger her ved nærmest et tilfeldig utvalg fra nettet
om hva som er blitt sagt og gjort omkring hersketeknikker de siste årene.
Utvalget viser hvor naive og selvsentrerte vi har vært, og hvor bundet vi har
vært il det jeg kalle SAP-paradigme og hypermagien, se linken over. Se også
her på bloggen en artikkel om Berit Aas, se
her om "hjelperen" og de snille, om Berit Ås og porfesssor Brøgger
og om maktmenneskene.
Begrepet De fem hersketeknikker viser til
professor Berit
Ås' popularisering i 1979 av begrepet hersketeknikker tidligere lansert av den norske
filosofen og psykologen Ingjald Nissen. Hersketeknikker er metoder en
person eller en gruppe bruker for indirekte å herske over andre personer eller
grupper. Hersketeknikker kan utøves gjennom tale, stemmeleie, kroppsspråk og
andre former for kommunikasjon. De ble brukt på alle arenaer der mennesker
utøver makt: i familieliv, arbeidsliv, politikk og samfunnsliv. Ifølge Ås er
dette derimot bare et sett grunnleggende hersketeknikker, brukt av menn mot
kvinner, for eksempel i debattsituasjoner.
Ås står bak identifiseringen av «de fem
hersketeknikkene», spesielt slik kvinner møter dem.[1]
Begrepet er tidligere brukt generelt i debatt og forskning, blant annet av Ingjald
Nissen som identifiserte ni hersketeknikker, blant dem paralleller til de
fem omtalt av Ås.[2][3]
https://no.wikipedia.org/wiki/De_fem_hersketeknikker
Å gi hersketeknikkene navn er å gjøre dem synlige og
dermed nøytralisere virkningen av dem. Praktisk og nyttig!
Hersketeknikkene som Berit Ås identifiserte er:
- Usynliggjøring
- Latterliggjøring
- Tilbakeholdelse
av informasjon
- Fordømmelse
uansett hva du gjør
- Påføring
av skyld og skam
Fortsatt aktuelle
I prinsippet kan slike teknikker brukes overfor alle
undertrykte grupper. Men Berit Ås mener de blir bruk i spesielle kombinasjoner
og situasjoner overfor kvinner, på grunn av mannssamfunnets definisjon av
kvinner som objekt eller eiendom.
Det er gått mer enn 30 år siden de ble identifisert,
skrevet om og diskutert for første gang, men de er fortsatt aktuelle. Å kjenne
hersketeknikkene innebærer at du også kan avsløre, ufarliggjøre og redusere
virkningen av dem. Ingenting er så praktisk som en god teori.
http://kjonnsforskning.no/nb/de-fem-hersketeknikker
-
Slik tar du knekken på hersketeknikker
Har du kjent på følelsen av å bli tråkket på? Blitt
avkledd eller sittet igjen med en vond følelse av at noen har oppført seg på en
måte som vipper deg helt av pinnen? Du sitter igjen og føler deg dum. Eller du
er omgitt av sutring og klaging fra mennesker som alltid synes at sin situasjon
er den verste, mens du jobber for å holde de oppe med positiv prat eller utføre
oppgavene de ikke makter. Du er ikke alene. Mange er omgitt av ulike typer
hersking. Her kommer et kræsjkurs i herketeknikker: hvordan du kan se
herskeren, avvæpne den, og sende herskingen i retur.
Vi treffes på USN campus Drammen kl. 1800, og starter med
en matbit og noe godt å drikke. Deretter vil Siw Bergsås snakke om
hersketeknikker. Hun gir eksempler på typiske hersketeknikker, og gjør de
levende med egne erfaringer. Hun gir også tips og råd om hvordan håndtere
herskere.
Siw Bergsås har lang erfaring fra finansbransjen som
leder og lagbygger. I tillegg har hun uredd engasjert seg i ulike samfunnstema
som spaltist i lokal og nasjonal presse. Siw skriver artikler om temaer som
beveger og som kan være krevende å snakke om. Ting som vi kanskje er litt
ubevisste, eller som vi foretrekker å skyve under teppet. Nettopp dette har
gjort at Siw har fått en tydelig stemme, og hun har blant annet gjestet TV2 og
God Morgen Norge for å snakke om dette.
https://www.econa.no/slik-tar-du-knekken-pa-hersketeknikker