Mange tror at sorte mennesker ikke kan bli behandlet med rettferdighet – f eks i det
amerikanske rettssystemet. Hva sier
loven? Hva er Lov, eller essensen i dette å være Lov, hva er med andre ord juss?
Juss er i hvert fall ikke kjedelig. Hvilkens rett? Hvilken
rett? Spørsmålet burde være utfordrende for noen og enhver. Men i dag har vi
glemt å tenke juridico-religico, noe
jeg har skrevet om en rekke ganger allerede, her på bloggen.
Jussen og troen bestemmer menneskehetens fremtid, lik det
eller ikke. (Og ja, politikk er en sak for seg, men uavhengig av juss og tro,
er den bare så altfor ynkleig og skrøpelig, dyster og nihilistisk - og etisk «standardløs»).
Det gjelder derfor om å forstå begge deler like godt – dvs grunnkategoriene
her - like godt, det gjelder om ikke å skille disse livaspektene ut av våre
mentale fysikk, for å si det sånn, for de «ligger der», integrert i vårt
kollektivt underbevisste, for å bruke et bilde av Jung. Vi kommer ikke utenom. Vi
må gjenoppdage dem. Derfor må vi bli bedre kjent med dem, eller ta opp igjen
vennskapet med dem.
Grunnen til at
Demokratene tapte, kan forklares med deres selvskapte selvfremmedgjøring, både
fra seg selv og samfunnet. Noe har forblindet dem, jeg må forsøke å forstå. I
neste postering kommer jeg inn på ytterligere forklaringer på hvorfor alt er
blitt som det er blitt. Og den postering er minst like interessant som denne.
Så følge med «i neste nummer». This is
not the end.
Kan jussen forklare hvorfor Trumf vant? Kan jussen lenger kalles
juss? Og kan den samme retten forklare hvorfor Trumf ikke tapte? Vel, den kan i
hvert fall i beste fall forklare hvorfor Demokratene dreit på draget. Og står
der med dryppende truse og bukser i den isende frostvinden de selv har skapt, -
i sine høyst forfengelige, etisk umoralske håp om å kunne etablere den
fullkomne fullkommenhet for seg selv, og på egne atomiserte premisser, slik alle
ekte hypermagikere drømmer om å kunne
selv-realisere.
Å, jøy, ja, meg. Jussen kan her forklare veldig mye. Demokratene
– i sin angst, frykt og frekkhet - har riktig nok fortrengt det man
tradisjonelt har betraktet som god, klar og ren juss proper, men de kan trøste seg med at den kan gjenfinnes eller
gjenoppdages, og i seg selv utgjør jo dette
et håp, selv om fristelsen for å falle for eget grep – eller sverd - er stor,
hvis de ikke tar lærdom av egen fadese fortere enn svint. Og det kan ta sin
tid, bevares. Man avlærer seg ikke – frivillig - dårlige tankemønstre og troer
på en dag eller to. De trenger å konfrontere seg med de dypere sjikt i personligheten,
men hvem som kan hjelpe dem som kan hjelpe demmed dette, vel, det ligger i det
uvisse. Ett er sikkert: Demokratene trenger en virkelighets-oppstyver, en radikal
nyorientering. Ikke minste gjelder dette det stadig mer begredelig CNN.
Svaret på om jussen – fremdeles – bør bety noe, at juss er
livsviktig, følger hvis man gidder å tenke over saken og sette seg inn i
tankeforutsetninger som er ute og går her. Det dreier seg om hvordan vi tenker,
hva vi tenker og på hvilken måte vi tenker – og hvorfor vi tenker slik vi gjør.
Vi trenger ideologier, vi trenger trosbekjennelser og trossystemer. Tanken og
ordene er sentrale «substanser» og «agenser». Og under og over det hele, ligger følelser og fornuft,
rammefortellinger, paradigmer osv … De
kan spille på lag, og vi kan se klarere og mer moralsk riktig, hvis vi lar dem,
og de kan splittes, idet de splitter oss, kollektivt så vel som individuelt. Blant
ordene rager også ordet Apokalypse. Men den er det bare de færreste som tør
nærme seg. Så la det her være en slags «lese- eventyr- på senga- stemning» til
barna.
Tanker kan forklare handlinger, men de former også
virkeligheten, ja, personlighetene. De dikterer våre emosjoner, og våre nykker.
De kan øyne guddommelige standarder, eller de kan forkludre dem – i så fall
synder vi - etter min mening.
Ord kan virke fysisk, «mitrokondisk».
De har verdi både i seg selv og – og kun kynisk eller opportunistisk - som et
instrument, akkurat som jussen. Alt er imidlertid «a thing of beauty», hvis man ser det rett, har de adekvate åpne- og
lukkemuskler intakt. Hvis man har flerdimensjonerte – og gjerne lyttende - briller
på, og hvis man bruker dem riktig. (Eller flerdimensjonale, om man vil). At vi
må begynne å tenke mer religiøst-juridisk er av avgjørende betydning for
fremtiden vår. Tenkning og tro kommer før istid og eventuell nedsmelting. Og
jeg kødder ikke. Dette er alvor. De gjelder om å tro, og det gjelder tro, - og
juss, alt dette, når alt kommer til alt.
Hvorfor vant Trump, eller hvorfor
tapte ikke Trumf?
Jeg håper jeg kan forklare, slik at man makter å gjennomskue
Demokratene som startet riksrettssaken mot Trump. Min forklaring er at
Demokrater generelt er blitt hypermagikere.
De har glemt å tenke religico-religico.
(Det hadde nær på vært skjebnesvangert for hele det amerikanske juridiske
systemet og de klare tanker som i det ligger over – og til grunn).
Trumf-haterne havnet i baret. Det er dem velfortjent. De
står igjen på «the floor» ribbet for den respekt de ved selvakklamasjon hadde
ventet å kunne høste. De havnet i skammekroken, men vil de forstå det? Nei,
folk uten skammevett vil ikke forstå. De er så forherdet – på en egen måte - at
ingen varme kan smelte dem ned på det rasjonelle – eller sant juridisk, eller
det autentisk religiøse – nivå. Og heller ikke på det nivå som betinger ekte
emosjoner, ekte empati, de virkelige gode og rene etisk rettede følelser, hvis
de fins.
Nei, de vil ikke det. De vil fortsette å leve, føle og agere
som a-juridiske og a-religiøse mennesker og derfor vil de gå fra tap til tap
fremover. De kan godt skilte med juridiske titler, men de kan ikke måle seg med
Dershowitz.
Men det er langt fra sikkert at fremtid er sikret.
Demokratene mener det er de som primært representerer folket. Derfor trodde de,
og tror fremdeles på seier. Det kan komme mye unødvendig ondt ut av det rundt
neste hjørne. Det de ikke ser er, at folket ser mer, dypere, klarer og kvalitativ
bedre: Det er fordi det fortsatt er mulig for folk å tenke juridico-religico.
(Jeg legger ved tre artikler om saken som allerede er
publisert andre steder. De bidrar til større forståelse. Men spesielt en av
artiklene, den som tar et sosiologisk utgangspunkt, kan bidra mer til å
forkludre enn avklare. (Her tenker man som en inkarnasjon av en slags moderne
sosialisme). Den vil imidlertid bli bedre mottatt og forstått av hypermagikerne, som jeg kaller dem, enn
de som fortsatt makter å tenke juridico-religico.
Artikkelen som forsøker å vise at jurister ikke lenger
forstår juss, er heller ikke særlig dyp. Den tangerer ikke de dypere
filosofiske og religiøse dybdene. Den er med andre ord så kjedelig at den helst
passer i en eller annen barnehave for uhelbredelig umodne voksen, eller for
noviser eller neofytter på universitetene og blant «den snakkende klasse», de emosjonelt betinget korrekt servile).
Men først litt om bakgrunnen for det
jeg skriver her, sett med egne briller:
De fleste vil kanskje si at den er et sett av lover og
prinsipper som samfunnet anvender for opprettholde orden og beskytte friheten.
De fleste vil si at loven i et demokrati blir vedtatt av
valgte, overfor folket ansvarlige representanter.
Blir disse lovene brukt på en gal eller urettferdig måte, så
kan folk velge nye representanter som vil – og tror de kan - bøte på dette.
De fleste vil også være enig i at lovene skal være nøytrale,
slik at de anvendes likt i forhold til alle, uavhengig av kjønn, rase og
trosbekjennelse.
De fleste vil også være enig i at politi, påtalemyndighet og
dommere skal være rettferdige, upartiske og selvstendige, og at like tilfeller
skal behandles likt. Dommere skal treffe sine beslutninger med hjemmel i loven,
basert på fakta og iverksette tiltak ved å bortsett fra private lidenskaper.
Dommerne skal heller ikke dømme ut fra tiltaltes rikdom, berømmelse, rase eller
kjønn.
De fleste går ut fra at loven i hvert fall bør bygges på
naturlig eller universelle sannheter basert på fornuften, sosial erfaring og
forståelse, og at lover som strider mot disse grunnprinsippene bør endres. Et
samfunn som baserer seg på disse prinsippene sier å være et system bygget på
lov, på «The Rule of Law», i
motsetning til et samfunn som opererer på basis av at «Makt er Rett».
De fleste tradisjonelle rettstenkere vil være enig om at det
er mulig å skape et legalt system hvor loven sees som adskilt fra politikken.
Man kan være uenig om hvilket grunnlag man skal bygge rettsprinsippene på, om
dette skal bygge på åpenbaring, på rent rettslige vurderinger, på sosiale
teorier, sekulære eliters vurderinger eller på flertallets vilje. Dette kan
kalles «den tradisjonelle rettstenkningen».
Postmoderne «rett»
Denne rettstenkningen blir ofte kalt anti-fundamentalistisk
og går under betegnelsen «Critical Legal
Studies». Her hevdes det at loven egentlig ikke har noe objektiv basis. Det
heves at virkeligheten ikke er noe vi «griper», prinsipielt oppdager eller
finner, men noe vi konstruerer. All kunnskap er avhengig av sosial
konvensjoner, spesielt av språket, som utgjør lovens byggesteiner. Loven blir
ifølge denne grunnposisjonen bygget kun på makt og maktrelasjoner. Loven har
intet fundament i sannheten, per se, og – derfor – vil mange hevde, så
fortjener faktisk ikke loven at vi skal oppføre oss lojale til den.
Innebyrden i dette er at vi fratas evnen til rasjonell
tenkning basert på fornuft og evnen til å skjelne sannheten på en upartisk
måte. Postmodernister fokuserer i stedet for på hvordan hver enkelt
samfunnsgruppe utvikler trossystemer og regler som favoriseres deres egen
gruppe. Rettsprinsippene reflekterer aldri universelle sannheter, kun
maktfordelingen mellom de ulike sosiale gruppene. Det er derfor nytteløst å
diskutere om en lov er rett eller gal, moralsk eller a-moralsk.
Loven er hva de mektigste sosiale gruppene gjør den til.
Dette innebærer så at der ulike tankeparadigmer støter sammen i konflikt, de
finnes det egentlig ingen objektiv basis for å kreve at en annen gruppe skal
underkaste seg loven.
Tanken går slik: Hvis loven ikke er objektiv, hvorfor skal
vi føle oss bundet til den?
Hvis loven ikke bygger på prinsipper om hva som er rett og
galt, hvis den kun er en nakenmaktdemonstrasjon som bekrefter en gruppes makt
over en annen, hvorfor skal vi ikke da bare sørge for oss elv og egen gruppe?
Postmoderne tankegangs innflytelse i rettsvesen og
rettstenkningen er ganske innflytelsesrik. Noen vil si at den er blitt den
dominerende rettsteori. De fleste gir imidlertid bare blanke.
Critical Legal
Studies begynte sent i 1970-årne å fortfeste på universitetene. Her delte
man en neo-marxistisk orientering. Professorer hevdet uten forbehold at loven
var forutinntatt og at den var uttrykk for den herskende klasses ideologi og
den (primært) da tjente denne klassens interesser. De hevdet at lovene bare
tilsynelatende var nøytrale. «Loven er et instrument for sosial, økonomisk og
politisk dominans og for å legitimere den eksistere orden», het det. De hevdet
at språket betyr forskjellige ting for forskjellige kulturer og at språket
former tenkningen. Man kan ikke helt stole på fornuften, sa man, fordi den
simpelt hen aldri kan være objektiv eller nøytral. Loven bekrefter de priviligertes
rettigheter, gikk man ut fra.
Critical Legal Studies – CTS - er både en politisk bevegelse
og en rettsteori. Den er rettsteori fordi den retter fokus mot lovens funksjoner
og dens operasjonalitet. Den er politisk fordi den gjør seg til talsmann for
politisk forandring. Når så loven reduseres til politikk, konvergerer lov og
politikk og blir umulig å skjelne fra hverandre.
CTS hevder at loven sanksjonerer illegitime maktstrukturer
og urettferdig fordeling av godene. Loven er dypt implisert i distribuell, sosial urettferdighet i
våre samfunn, blir det sagt.
Hvordan opprettholder så – den tradisjonelle - loven sin
legitimitet? Jo, gjennom «mystifikasjon». Dommere kler seg f eks i sorte
kapper. Folk lokkes til å tro ut fra dette at loven er noe så komplisert at den
bare av den grunn må være riktig. Man kan også peke på at domstoler og
lovgivere faktisk av og til treffer tiltak som rent faktisk tilgodeser de
undertrykte klasser, men dette er «window-dressing»
i CTS’s øyne.
CTS hevder at det for hver enkelt legal beslutning, kan
trekkes den motsatte konklusjon. De tror at alle legale perspektiver kan blir
dekonstruert og redusert to eller flere motsatte og konkurrerende krefter,
impulser og ønsker. Motsetningene i seg selv blir da betraktet som
frihetsskapende og «uavgjorte» metoder for å etablere meningsfulle
retningslinjer. En dommer kan derfor være for et prinsipp fremfor et annet og
like vel bli betraktet som en som følger loven.
Ifølge CTS finne ingen fundamentale prinsipper. Slike er i
beste fall sosiale konstruksjoner. Hverken deduktiv argumentasjon eller
empirisk verifikasjon kan sies å bidra til fruktbare konklusjoner.
«Every soscial
construct is a naked assertion of power». Vi bør derfor slutte med å søke
etter supranaturale eller logiske kilder for å avgjøre hva som er rett og galt.
Det vil aldri finnes riktige svar innenfor moralen akkurat som det aldri kan
finnes det riktige svaret innenfor jussen.
CTS hevder at loven aldri er nøytral. Dommere kan imidlertid
innbille seg at de er nøytrale og uforuttatte, men under dette teateret bruker
de ideologi, legitimasjon og mystifikasjon for å sikre dominans. Slike dommere forsøke å
opprettholde folks tro på at rettssystemet er nøytralt, uunngåelig og
rettferdig.
CTS regnes for å være andre generasjon postmoderne
kritikere. De fokuserer på at loven definerer og reproduserer kulturelle
verdier i samfunnet. De forsøker å bruke loven for å rekonstruere et nytt
samfunn. Dette gjelder først og fremst «feminist legal theorists, fem-crits, and «critical race theorists», race-crits.
Postmoderne fem-crits
nekter for at loven noen gang kan være et sett av universelle, kjønnsnøytrale
og apolitisk politiske strategier. Regelsettene er iboende patriarkalske og
burde rekonstrueres sik at de tok i betraktning det unike kvinneperspektivet.
«Våre politiske og sosiale organisasjoner er blitt
konstruert av menn i mennenes eget bilde». Den fremste oppgaven feministiske
lærde bør påta seg er å vekke kvinner og menn slik at de forstår hvordan partriarkiet
ødelegger våre liv … men dette er særs vanskelig, fordi mektige, underliggende
forestillinger legges til grunn for språket og logikken. Vestlig kultur lærer
oss at den patriarkalske virkelighetsbeskrivelsen ikke er forutinntatt, men
nøytral; at vår kunnskap og våre sannheter ikke er subjektive, intersubjektive,
relative eller konstruert ut fra trange perspektiver, men objektive,
vitenskapelig baserte, og universelle …
Race-Crits, RC:
Bill Clinton utnevnte i sin tid Lani Guinier til en stilling i Justisdepartementet. Hun
argumenterte mot «flertalls-styre». Hun påsto at flertallsstyre ofte kunne være
urettferdig mot minoriteter og hun foreslo å oppheve regelen som ser «en
person, en stemme». Hun foreslo at minoritetsstemmer skulle telle mer enn andre
borgeres stemmer, slik at minoritetene kunne vinne større innflytelse.
RC hevder at rasismen er dypt grunnfestet i rettssystemet og
i vår kultur, selv om den fremstilles som rase-nøytral.
«Racisme is an inescapable feature of western culture, and
race is always already inscribed in the most innocent and neutral-seeming
concepts. Even ideas like «truth» and «justice» themselves are open to
interrogations that reveal their comlplicity with power … «
En radikal utfordring
til rettsordenen
CTS hevder at en upartisk anvendelse av loven er en myte. Lov
og rett er politikk. Å fremstille dem som noe annet er «teater».
Stanley Fish skriver: Må makten da sette retten? På sett og
vis er svaret ja, fordi i fravær av et selvtilstrekkelig og tolkingsuavhengig
perspektiv, så vil et eller annet perspektiv være overordnet i kraft av at
dette har utkonkurrert alle de andre perspektivene».
Tradisjonell lovfortolkning går ut fra at loven og
politikken er adskilte fra hverandre. På det politisk området står det folk
fritt å diskutere hva som er godt og rett for samfunnet og så implementere de
verdipreferanser man har valgt, vanligvis etter å ha inngått visse
kompromisser. Det er så opp til domstolene å vurdere disse lovene på en
upartisk måte og uavhengig av hensyn til rase kjønn og den kultur de involverte
tilhører.
CTS truer med å politisere rettssystemet og tømme systemet
for muligheter til å foreta uhildet beslutningstaking.
«For if one can no longer cogently distinguish between
ompartial judgement and … lobbying, between dispassonate description and
partisan propaganda, one can no longer make sense of the moral and intellectual
ideas on which society is based …
Wht we see at work thorughout is a deliberate attempt to
supplant reason by rethoric, truth by persuation, using the simpel devise of
denying that there is any essential distinction to be maede between them. This
would be troubling enough if confined to litterary texts; extended to legal
texts and basic political concepts such as justice, it is nothing short of
disastrous». Roger Kimble, 1991.
Effekten på
samfunnet
Hvilke praktiske konsekvenser har så CTS hatt på samfunnet
vårt så langt? Hvordan «vil det se ut om noen år»?
Å ødelegge ideen om en nøytral «rule of law» vil bli en selvoppfyllende profeti. Dersom jurister og
dommere tror at loven ikke er annet enn en makt-maskerade, vil man følgelig
handle i pakt med dette og bruke loven som et kynisk og manipulerende
instrument. Folk vil deretter tro at loven bare er virksom og brukbar for de
som kan bøye og tøye den ut fra egne formål. «Rule of law»-prinsippet vil da bli ødelagt.
Paul Carrington
ved Duke University forklarer: Lawyers lacking confidence that legal principples
actually influence the execise of power have no professional tools with which
to do their work In due cource they must abondon whatever professionalisme they
have, to choose between simple neglect of their work or the appliction of
common cunning …
A lawyer who succumbs to legal nihilism faces a far greater
danger than mere professional incompetence. He must contemlate the dreadful
reality og government by cunningand a society in which the only right is might
… and that whos decides is everything, and priciple nothing but cosmetic … Teaching
cynisism may, and probably does, result in the learning of the skills of
corruption: bibery and intimididation. Leslie Bender, 1998.
Heller enn å være rettferdige, har lovene allerede nå blitt
politiserte av gruppeinteressens selviskhet og maktansamling. CTS underminerer
allmenn rettsoppfatning og den moral og de dygder som holder individene
ansvarlige uavhengig av deres kulturelle tilknytning og utspring. Disse
holdningen vinner imidlertid raskt innpass spesielt i minoritetssamfunnene.
Rettssystemer som vektlegger kjønn, rase og kulturelle forskjeller vil bare
forsterke splittelsene. Disse kategoriene er nå blitt en integrert del i hele
rettssystemet … Advokater bruker jurykonsulenter for å evaluere hvordan
jurymedlemmenes mulige fordommer på disse områdene kan påvirke deres
beslutninger. Man beskylder indirekte jurymedlemmene for å ha fordommer og at
kulturelle fordommer er viktigere enn beviser når dom skal felles. Hvordan skal
vi takle akkurat disse svakhetene som nå har vunnet innpass i rettssystemet? Må
vi forutsette at alle til syvende og sist virkelig er fordomsfulle og
(uforsvarlig eller illegitimt) subjektive, slik postmodernistene hevder vi er?
Eller erkjenner vi at en slik urettferdighet virkelig er det ondet som det er,
og bekjemper vi det? Hvis ikke, mister vi enhver basis for å stille selve
systemet til ansvar. Da oppfordrer vi i stedet minoritetsbefolkningen til å
etterstrebe makt, slik at de i sin tur kan smake egen medisin.
Loven utgjør både årsak og effekt. Vi trenger offentlig moral
for å kunne understøtte loven. Vi trenger lover som kan fostre offentlig moral.
Kristne flest vil være enig om at Den naturlig loven må være basis for andre
lover i et pluralistisk samfunn. Den naturlig loven reflekterer at både
mennesket og verdens strukturer begge er skapt i Guds bilde.
Men hvordan kan folk anerkjenne dette? De kan ikke forstå
dette under anarkistiske tilstander. Vi trenger en ny forståelse av betydningen
av «the Rule of
Law» slik at vi kan sørge for trygghet og orden, og en frihet hvor
folk kan delta i rasjonelt funderte diskusjoner slik at man kan utvikle en
konsensus om hva som er rett og galt.
Slik det postmoderne verdenssynet nå utvikler seg, må vi
imidlertid regne med at dette synet bare vil vinne større popularitet og
innflytelse i tiden som kommer. Samtidig er det store flertall i
minoritetsgruppene overbeviste om at loven og dens håndhevere ikke er annet enn
verktøy for undertrykkere. De ser selve loven som en undertrykker, ikke som en
beskytter. Dette forsterker så i sin tur en generelle forakt både for staten og
retten, selve demokratiet.
Hvordan skal så alt dette forstås i
praksis? For å belyse dette kan vi – før vi legger inn de tre nevnte eksterne
artiklene i innledningen - trekke frem noen dommer med begrunnelser fra USA de
siste 50 årene og her kommer postmodernistisk juss frem på en dramatisk måte:
I 1992
oppretthold høyesterett i USA som presedens en begrunnelse gitt i Roe v. Wade fra 1973 i dommen mellom Planned Parenthood v. Casey, men da ved
å utvide retten til privatliv eller strengt intime personlige valg (privacy) som grunnlag for retten til fri
abort til å omfatte nær absolutt autonomi. Denne begrunnes i Det 14.
grunnlovstilegg i USA’s Konstitusjon. Det heter:
«Vår lov gir grunnlovsbeskyttet rett til å treffe personlige
valg hva angår ekteskap, forplantning (procreation),
familierelasjon, barneoppdragelse og utdannelse … for disse forhold angår de
mest personlige og intime valg et menneske kan gjøre i sin livstid, valg som
angår personenes verdighet og selvstendighet (autonomi) og som står sentralt i
forhold til den frihet som beskyttes i Det 14. grunnlovstillegg. I hjertet av
denne frihet er retten til å definere ens egen oppfattelse av selve eksistensen
og universet, og deres mening og selve mysteriet (i og bak) menneskelivet.
Trosforestillinger rundt disse tingene kan ikke avgjøre hva en person er hvis
de skulle være formet av Staten og under dens tvang.» (Formulert av Judge Kennedy).
Denne uttalelsen ble så lagt til grunn i en annen dom fra
1996: Compassion in Dying v Washington, hvor Judge Stehphen Reinardt bekreftet en konstitusjonell rett til å dø.
Han kalte også statens begrunnelse for å nekte legeassistert selvmord som
grusom.
To år tidligere uttalte en annen høyesterettsdommer, Judge Barbara Rothstein i Seattle, på
grunnlag av «the mystery clause» fra
1973 at: «Som avgjørelsen da det gjaldt abort, er en uhelbredelig
dødssyks valg å ta sitt eget liv et valg som angår personens mest intime og
personlige valg som et menneske kan foreta i sitt livsløp og at dette valget
konstituerer et valg som er avgjørende for personens verdighet og autonomi».
(The U.S Supreme Court seem for the time beeing to have
rejected the interpretation of Casey, for on june 26, 1997, it ovrruled federal
ruling both in Compassion and Quill, se Relativism by Francis J. Beckwith and
Gregory Koukl, 1998 og 2002).
Men se i The Revenge
of Conscience av J. Budziszewski s 116: Retten hadde brutt med tradisjonen
og ingen slik rett til vold for privatpersoner var tidligere sanksjonert i «common
law». Men Roe v Wade hadde stått i
20 år og dette blir så av retten ansett for å ha etablert en ufravikelig
presedens og slik sett derfor uangripelig. Retten opprettholdt Roe vs Wade til tross for at den
innrømmet at dommen kunne ha blitt avsagt på feilaktig grunnlag og at den var
blitt stående i såpass kort tid. «Vi legger likevel til grunn at dommen
innebærer en streng presedenskraft og at det foreliggende spørsmål nå ikke
dreier seg om Roe’s gyldighet som sådan, uttalte Kennedy, O’Connor og Soter.
I mai 1992 bestemt
Høyesterett i USA i Romer v Evans at delstaten Colorado ikke kunne forby staten
å tillate en spesiell beskyttelsesstatus til homoseksuelle enda 54 prosent
av innbyggerne i et referendum hadde godtatt dette. Justice Anthony Kennedy mente at vedtaket silte ut homoseksuelle
som en identifiserbar gruppe om ikke kunne motta slik støtte, slik andre
grupper kunne dra nytte av. Kennedy mente at dette innebar den uunngåelige
konklusjon at begrunnelsen for å nekte spesiell status her bygget animositet
overfor en klasse av personer som ble berørt. (Se Beckwith and Koukl s 112, hvor det heter: «I denne rettsavgjørelsen
redefinerte Retten prinsippet om å likebehandle alle borgere dithen at alle
borgeres oppførsel eller livsstiler nå på samme måte skal likebetraktes»).
Er fosteret en
person? Justice Harry Blackmun, som forfattet majoritetsbetenkningen i Roe vs.
Wade, skrev: «Vi trenger ikke befatte oss med spørsmålet om når et liv
begynner. Når den juridiske, medisinske og teologiske ekspertisen på dette
området ikke klarer å komme frem til en konsensus, kan domstolen på dette
tidspunkt ikke begynne å spekulere». Men Blackmun, stikk i mot sin hensikt, klarte dermed ikke å etablere
noen nøytral grunn for myndighetene her. I stedet medfører hans begrunnelse at
det overlates til den gravide å bestemme hvilke fetus som er verdt statlig beskyttelse og hvilke som ikke er verdt
det.
På tross av at domstolen forutsatte at ingen vet når livet
begynner, blir resultatet nettopp at man like vel vet, i og med at selve
fødselsøyeblikket blir avgjørende for når et liv begynner, og dermed også når
et fetus blir en person.
Men se «Budzi» i
Written on the Heart s 230 hvor han lister opp en rekke medisinske
eksperter som ikke er i tvil: Livet begynner ved unnfangelsen.
I The Revenge of
Conscience s 100 ff skriver «Budzi»: Vi kan bryte ned nøytralitet til tre
komponenter: Ifølge «Den kvantitative feilslutningen» betyr toleranse å
tolerere og dette at jo mer du tolererer, desto mer tolerant er du. Ifølge «Den
skeptiske feilslutningen» er toleransens beste fundament at man unngår å ha for
sterke overbevisninger om hva som er godt og hva som galt. Jo mer du tviler, jo
mer tolerant er du. Ifølge «Den apologetiske feilslutningen» blir den nest
beste begrunnelsen for å være tolerant at du nekter å handle på grunnlag av
sterke overbevisninger. Derfor: Jo mer
pysete du er, jo mer tolerant er du.
Den andre grunn til at dette å være nøytral er så
tilsynelatende tiltalende er illusjonen om at vi kan flykte fra ansvaret for
våre overbevisninger og valg. «Jeg er uskyldig i denne mannens blod; det er
deres ansvar». Pilatus tror at han kan legitimere en ond handling ved ikke å ta
parti i konflikten. «Jeg er hverken for eller mot abort, jeg er for fritt valg
for den enkelte». Dette er Pontius Pilatus på nytt. Toleranse som en dyd per se
består ikke i å tolerere, men å tolerere hva som bør tolereres. Å praktisere
denne dyden innebærer å holde ut med ting for å oppnå et større gode eller for
å overholde den moralske loven. Den krever ikke at vi unngår sterke
overbevisninger, men at vi unngår falske overbevisninger.
Notabene og en passent: (I løpet av trettiårsperioden fra 1960 til 1990 ble det
registrert 560 prosents økning i voldskriminalitet; mer enn 400 prosent flere
utenomekteskapelige fødsler; en firedobling av skilsmisser; 30 prosent økning
av barn som lever i én-forelderfamlier; mer enn 200 prosents økning i selvmord
blant ungdom og en nedgang på 75 poeng på den gjennomsnittlige SAT testen for
videregående skole. ibid Beckwit and Koukl s 75).
I dag er det blitt slik at emosjoner og følelser i seg
danner et eget rettsgrunnlag, via lov, for å etablere formelle og økonomiske
rettigheter. Føler du som født i form av fysisk å være jente, kan du selv
bestemme om du føler for å være gutt, og omvendt. Samfunnet legger så alt til
rette for deg og forlanger at alle borgere skal føye seg og gjøre det samme.
(Slik sett har «transen» medført både privilegier og tilsvarende plikter for
«utenforstående»).
Dersom du føler deg emosjonelt bundet til en person av samme
kjønn, kan du kreve at forholdet blir formalisert som et ekteskap. Snart vil du
muligens få en eget lovfestet rett til å ta ditt eget liv og dessuten ta et
annet menneskes liv, via egen eutanasi-lovgiving, slik vi ser den praktiseres i
bl a Nederland.
Den tyngste retten og den retten som avgjort har hatt størst
effekt på samfunnet, er at du er gitt en rett til å ta et liv, selv om du
skulle mene at dette livet er et menneske, en person, allerede fra
unnfangelsen. Jeg kan ikke se at dette er et «autentisk» uttrykk for «a real rule of law»,
som jeg vil kalle det. Dine emosjoner eller følelser produserer umiddelbart
eller nesten automatisk både en legitim og en legal rett – ikke helt etter
naturretten, spør du meg. Dine emosjoner er blitt en lov som lovgiver har å
innrette seg på. I realiteten er det du
– som person - som «vedtar loven som sier at du har rett til å ta livet av en
annen person. (Denne personen blir gjort til ikke-person i kraft av konsensus,
ikke i kraft av naturretten, den naturlig loven eller moralloven slik vi har
kjent den til nå inntil for nylig). Det er ikke naturlig, og derfor må dette
vedtas ved lov, lovfestet av lovlig valgte representanter i den lovgivende
forsamling.
Effekten av denne høyst unaturlige loven har hatt en enorm
effekt på samfunnet, selv om tallene nok taler sitt tause språk, på alle
personene som er fratatt livet. Antall aborter her i landet tilsvarer nokså
nøyaktig antall flyktninger vi har mottatt siden loven ble vedtatt, (om lag 75000
pluss minus).
Og hva med den lovbestemte ordningen som for øyeblikket har
vært i kraft og som har vært det i flere år nå, som sier at flyktninger skal ha
rett til full pensjonsopptjening fra første dag, en ordning som for mange
virker helt kokko, slev om de ikke har satt sin fot her i landet og selv om de
ikke engang har jobbet her et lite sekund?
Forandring kan være på trappene, se ABC nyheter her
Fra artikkelen: Flyktninger som får opphold i Norge, har
krav på rettigheter som ellers krever 40 års medlemskap i folketrygden. Det vil
regjeringen endre, ifølge VG.
NTB 7. okt. 2019 01:10
Vi lever og avblomstrer
i Emokratiet nå, ikke primært i Demokratiet,
se link.
Om hvorfor det er blitt slik, kan du lese om bl a written
on the heart - naturlig lov - homo oeconomicus - jurdico/religico og
i vår forrige postering ….
Det kan være vel verdt det å supplere
det som er utlagt ovenfor med noen betraktning over Ludwig Wittgensteins
språkteori som betrakter språket som en «lek», a language-game. Peter Vardy
beskriver det så enkelt og fruktbart i «What is Truth», slik:
Vi lærer språkets konvensjoner og er derfor i stand til å
kommunisere. … det er bare filosofer som kan få seg til å tvile på at det
bordet som befinner seg foran dem, virkelig eksisterer. Vi er opplært fra vi er
barn inn en livsform hvor ulike uttalelser eller påstander tas for gitt. De
utgjør grunnfjellet som all kunnskap bygger på. Å si at «jeg vet» kommer etter
at vi i vår livsform har lært å leve i denne formen på dens eget grunnfjell.
Det er feil å si at vi kjenner eller «vet» dette grunnfjellet.
Wittgenstein sa at når vi når «grunnfjellet», så er det det
samme som å si at «dette er (nå engang) det vi gjør». Vår begrunnelse eller
forklaring, stopper ved grunnfjellet, hvilket ikke er tvilsomt eller beviselig
i seg selv. «This is, of course, a rejection of a way of thinking in
philosophy» - som har vært eneherskende de siste to og et halvt tusen årene.
«It is to reject epistemology (the study of knowledge) altogether and with it
any idea of indubitable forundations. Instead of seeking an unattainable
metaphysical certainty, the philosofer’s task becomes the of seeking to
understand how language works». … «Words are not given meaning by inner
concentration. Rather they have a meaning which is agreed on within a given
community. If language were privat, then what one attached words to would be
arbitrary». s 34
Verdt å lese
kan det også være å ta en titt på hva selveste Nietzsche forfattet:
Hva er sannhet? En bevegelig skare av metaforer, metonymier
og antropomorfismer, kort sagt, en sum av menneskelige relasjoner som er blitt
poetisk og retorisk intensifisert, overført og skjønnmalt, og som, etter lang
bruk, forekommer folk å ligge fast, kanonisert og bindende. Sannheter er glemte
illusjoner og utbrukte metaforer uttørket for enhver sanselig kraft; mynter som
har mistet sin verdi og som nå betraktes kun som metall. (Markham s 38).
Nietzsche (i
Trond Berg Eriksens bok av samme navn): s 140 ff:
Nietzsche har ingen tiltro til logikkens eller begrepenes
upartiskhet. Logikken har sitt opphav i fiksjonen om gjenstandenes identitet og
varighet. Begrepenes opphav er metaforer, forestillinger og fortolkninger som
aldri griper tingenes vesen, bare deres foranderlig overflate. Men når man har
glemt hvor begrepene stammer fra og metaforene i lang tid har fungert som fast
skillemynt, mister de karakter av fortolkninger og blir en pant på tingenes
«vesen».
Fornuften ønsker seg stillstand og evighet. Livslysten og
forgjengeligheten er på kollisjonskurs. Tradisjonens løsning består i å skille
verden i en «sann» og «skinnbarlig» verden. På den ene siden: fornuften og dens
former. På den andre siden: kroppen og sansene. Her kjemper, som vi har sett,
kristendommen og Kant på samme side. Begge løsninger er dekadanse-symptomer.
Det vitner om et avkreftet liv. Metafysikken og teologiens postulater er
utvikler i historiens løp uten planmessig vilje, mer eller mindre av seg selv,
som et vilkårlig resultat av hevngjerrighetens skiftende behov. Dermed kan de
heller ikke avvikles bare man bestemmer seg for det.
«Jeg frykter at vi ikke blir kvitt Gud, fordi vi ennå tror
på grammatikken», sier Nietzsche. I denne sammenhengen står «Gud» for den
«sanne» verden og de evige former som tradisjonen har postulert eksistensen av
for å kompensere for den faktiske forgjengelighet. Disse illusjonene kan ikke
avvikles før grammatikkens mønstre er radikalt forandret eller fjernet fra
bevissthet og verdensoppfatning.
Nietzsche er fullt klar over sitt selvreferanseproblem: at
det ikke er lett å undergrave tilliten til språket ved språkets egen hjelp. Men
han kommer videre ved å understreke at det ikke er språket som helhet det
dreier seg om, bare helt bestemte, grunnleggende kategorier i språket.
«Grammatikken» er fornuftens former. Gjennom disse formene «fordømmer og
forbanner» forgjengeligheten. Dermed opprettholder Gud og grammatikken
hverandre gjensidig. Språkets subjekter og objekter reprodusere illusjonen om
viljens enhet og tingene soliditet hver gang man former en setning.
Fornuften skaper fetisjer av alt språket berører, mener
Nietzsche. «Overalt ser fornuften aktører og aksjoner. Den tror på viljen som
årsak. Den tror på jeget som noe værende, å jeget som substans, og projiserer
forestillingen om jegets substans på alle gjenstander – dermed skaper fornuften
og språket begrepet om «tingen» … Væren blir tillagt alle ting som dens årsak.
Væren får skylden. Av begrepet «jeg» følger begrepet om «væren» … Ved
begynnelsen står det skjebnesvangre feiltakelse at viljen er noe som virker, at
viljen er evne … I dag vet vi at den bare er ond.
Poenget er at all språkbestemt forståelse oppfattes som
subjektavhengig. Egentlig finnes det hverken «årsaker» eller «virkninger», men
vi makter ikke å befri oss fra språkets tvang.
Nietzsches utredninger av språkets mønstre som ramme om
«virkeligheten» er – som vi senere skal se – selve utgangspunktet for den
tidlige Foucaults diskursanalyse. Nietzsche sier: «Det har gitt meg store
problemer, og gjør det fremdeles, at det er langt viktigere hva tingene kalles
enn hva de er. Rykte, navn og utseende blir tingenes vanlige mål og vekt – og
de er nesten alltid gale eller vilkårlige, som om de er kastet rundt tingene
som et klesplagg av fremmed natur, fremmed for dens egen hud – at det som sies
om noe vokser fra generasjon til generasjon bare fordi folk tror på det, til
det gradvis vokser inn i tingen og til sist i tingens kropp. Det som først var
utseende, blir til slutt nesten alltid tingens vesen og fungerer som det. Hvor
dumt det ville være å anta at man bare kunne påpeke illusjonens opprinnelse og
bedragets tåkeslør for å ødelegge den verden som gjelder som virkelig, den
såkalte «virkelighet».
Vi kan bare ødelegge ved å skape. Men la oss heller ikke
glemme: Det er nok å skape nye navn, vurderinger og sannsynligheter for på lag
sikt å frembringe nye «ting». Språket bemektiger seg og tilrettelegger
omgivelsene. Forbindelsen mellom språk og virkelighet hviler ikke på neon evig
identitet mellom ord og ting. Tvert imot maskerer språket virkeligheten slik at
masken blir ansett for virkeligheten selv. Språkbruk står alltid midt i en
strid med alternativer, en strid om hvilke mønstre som skal legges på
virkeligheten.
Noen forskere feirer
Nietzsche som en forløper for analytisk filosofi.
N. analyserer språket for å angripe de store spørsmål fra en
ny side. De analytiske filosofene vender seg mot språket fordi det er et antatt
nøytralt område, hvor man slipper å foreta en rekke filosofiske valg. Dermed
gjennomfører de en betraktning av språket som han ville oppfatte som en
avgjørende forfalskning. Det som faktisk er historie, blir behandlet som natur.
N’s erkjennelsesteoretiske skeptisisme er en forutsetning
for hans konsentrasjon om maktviljen og det perspektivistiske. Vi kommer aldri frem til en virkelighet der ute,
en objektiv referanse som kunne garantere språkets, logikkens og begrepenes
gyldighet. Alt de vi sier og skaper, er utkast fra en maktvilje som prøver å
legge omgivelsene til rett for egen realisering. Ikke bare kunst, religion,
moral og politikk, men også alle filosofiske begreper har sin kjerne i
fortolkninger, dvs. reflekser av maktviljens sammenstøt med en hindring eller
med sitt stoff. Dette synet på språket og begrepene fører N over i etymologiske
og begrepsgenealogiske undersøkelser som peker frem mot Heideggers øvelser.
Med støtte i språket har kristendommen forkynt en sjelsatomisme som må utryddes.
Sjelsbegrepet og gudsbegrepet forutsetter hverandre. Hensikten med de to
begrepene var at de skulle støtte hverandre gjensidig. Derfor må de to hoder –
det store og de mange små – rulle samtidig. Det finnes ikke noe «jeg» som
tenker, sier N i sin avvisning av Descartes. Troen på et substansielt «jeg» …
Her følger så de tre artiklene jeg lovet å legge inn, de
taler for seg selv, sett i mitt perspektiv:
Why Bolton’s Testimony on 'Quid Pro Quo' is a Waste of
Time
Dershowitz delivers the staggering case. Wed Jan 29, 2020
, Joseph Klein
,104
The New York Times leaked what President
Trump’s former national security adviser John Bolton allegedly claimed in his
forthcoming book about an August 2019 meeting he held with President Trump
regarding Ukraine. Bolton is said to have written that President Trump “wanted
to continue freezing $391 million in security assistance to Ukraine until
officials there helped with investigations into Democrats including the
Bidens.” Senate Democrats and a few Republicans such as Senator Mitt Romney
would like to hear Bolton’s first-hand testimony. However, it is much ado about
nothing. Bolton's testimony would prove nothing of relevance to the Senate impeachment
trial.
One legitimately can be skeptical about the timing of the leak, which happened contemporaneously with the Amazon product page for the book going live. One can argue, as Robert Spencer has done, that Bolton sold the president out because “Trump represents a strong challenge to the foreign policy establishment views that have failed again and again, and of which Bolton is a foremost exponent.” But it does not really matter. Even if, for the purest of reasons, Bolton wants to tell what he knows at the Senate trial about his direct interactions with President Trump concerning the temporary hold on the release of the security assistance, it would not be worth prolonging the Senate trial to hear him.
One legitimately can be skeptical about the timing of the leak, which happened contemporaneously with the Amazon product page for the book going live. One can argue, as Robert Spencer has done, that Bolton sold the president out because “Trump represents a strong challenge to the foreign policy establishment views that have failed again and again, and of which Bolton is a foremost exponent.” But it does not really matter. Even if, for the purest of reasons, Bolton wants to tell what he knows at the Senate trial about his direct interactions with President Trump concerning the temporary hold on the release of the security assistance, it would not be worth prolonging the Senate trial to hear him.
John Bolton, a long-time neo-conservative hawk, left office following sharp disagreements with President Trump on a variety of foreign policy issues. Keeping security aid to Ukraine flowing without even a temporary pause was just one of those issues that Bolton felt strongly about. Bolton aired his opinions to the president, as he was obliged to do as the presidentially appointed national security adviser. President Trump rejected Bolton’s advice, as the duly elected president is entitled to do. Policy differences, whether between the president and his subordinates or between the president and members of Congress, are not impeachable offenses. Whether Bolton and members of Congress were right, and the president was wrong, does not turn a policy difference into an impeachable offense. And whether the president saw any political benefit in deciding to hold up the release of the security aid temporarily in order to satisfy himself that the supposedly anti-corruption reformist Ukraine government was truly serious about investigating allegations of corruption does not turn his mixed motives for taking an official action into an impeachable offense.
Former Harvard law professor and constitutional law
expert Alan Dershowitz exploded any pretense of relevance as to what Bolton
might have to say. It would add nothing of constitutional significance
regarding the decision that the Senate must make in dealing with the rabidly
partisan House Democratic majority’s fatally flawed articles of impeachment.
The abuse of power article rests on assessing the
president’s “real” motives for withholding the security aid and allegedly
pressuring Ukraine to announce the opening of investigations into reported
Ukrainian interference in the 2016 presidential election and into the Bidens’
activities in Ukraine. Bolton, the Democrats argue, would provide an invaluable
first-hand account of the linkage between the hold on the assistance and the
president’s improper political motivations that their case lacks so far.
However, in his riveting presentation to the Senate as part of
President Trump’s defense, Professor Dershowitz used the text of the
Constitution on impeachment, as well as the history of its origin and
subsequent application, to render even first-hand proof of such a linkage
absolutely meaningless in an impeachment trial context:
Like all human beings, presidents and other politicians
persuade themselves that their actions seen by their opponents as self-serving
are primarily in the national interest. In order to conclude that such mixed
motive actions constituted abuse of power, opponents must psychoanalyze the
president and attribute to him a singular self-serving motive. Such a
subjective probing of motives cannot be the legal basis for a serious
accusation of abuse of power that could result in the removal of an elected
president. Yet this is precisely what the managers are claiming.
Such a mind reading approach to divine personal motive,
even if assisted by first-hand testimony as to what the president said he
wanted to do during one portion of a wide-ranging meeting, is fatally flawed.
It provides no carefully defined objective standard for applying the
Constitution’s drastic impeachment and removal remedy, while nevertheless
supplanting the right of the voters to decide who they want to be their
president.
“Quid pro quo alone is not a basis for abusive power,”
Professor Dershowitz explained. “It’s part of the way foreign policy has been
operated by presidents since the beginning of time. The claim that foreign
policy decisions can be deemed abuses of power based on subjective opinions
about mixed or sole motives that the President was interested only in helping
himself demonstrate the dangers of employing the vague subjective and
politically malleable phrase, abusive power, as a constitutionally permissible
criteria for the removal of a president.”
Professor Dershowitz aimed his analysis directly at what
Bolton claimed he heard President Trump say that he wanted Ukraine to do before
he would lift the temporary hold on the security assistance. Professor
Dershowitz explained that “if a president, any president were to have done with
(sic) the Times reported about the context of the Bolton manuscript, that would
not constitute an impeachable offense. Let me repeat, nothing in the Bolton
revelations, even if true would rise to the level of an abusive power or an
impeachable offense. That is clear from the history, that is clear from the
language of the constitution, you cannot turn conduct that is not impeachable
into impeachable conduct simply by using words like quid pro quo and personal
benefit.”
The issue is not whether President Trump saw a political
advantage for himself in pressing Ukraine to announce an opening of an
investigation into the Bidens’ activities in Ukraine. The issue is whether
there was any national interest in doing so, including even using a temporary
pause on foreign aid as leverage for that and perhaps other purposes. There
decidedly was such a national interest in addressing indisputable Ukrainian
corruption. This included the potential impact of such a culture of corruption
both on possible misuse of U.S. foreign aid and on the dropping of an
investigation into the corrupt Ukrainian company the son of a former U.S. vice
president worked for while the father was the Obama administration’s point man
in Ukraine.
The following are undisputed facts. A much fuller
description is provided in the Senate testimony of Pam Bondi.
* Ukraine has a history of pervasive corruption.*
Burisma, a major Ukrainian energy company, was run by Mykola Zlochevsky, a
reportedly corrupt oligarch.* Former Vice President Joe Biden’s son, Hunter
Biden, joined Burisma’s board in April 2014, the same month his father visited
Kiev officially on behalf of the Obama administration and one month after the
United Kingdom Serious Fraud Office opened a money laundering case into
Burisma. Hunter Biden was paid at least $50,000 per month by Burisma, despite
having no experience in the field of energy or with Ukraine itself.
* Hunter Biden’s tenure on Burisma’s board coincided with his father’s serving as the Obama administration’s point man in Ukraine, ostensibly to influence the policies of Ukraine’s government on matters dealing with corruption and energy issues. House Democrat witnesses called to testify during the impeachment proceeding, including Deputy Assistant Secretary Kent from the Department of State, testified there was at least a potential appearance of a conflict of interest. Hunter Biden himself admitted during an interview that if his last name was not Biden, he probably would not have been asked to be on Burisma’s board.
* Hunter Biden’s tenure on Burisma’s board coincided with his father’s serving as the Obama administration’s point man in Ukraine, ostensibly to influence the policies of Ukraine’s government on matters dealing with corruption and energy issues. House Democrat witnesses called to testify during the impeachment proceeding, including Deputy Assistant Secretary Kent from the Department of State, testified there was at least a potential appearance of a conflict of interest. Hunter Biden himself admitted during an interview that if his last name was not Biden, he probably would not have been asked to be on Burisma’s board.
Burisma's founder was under investigation by
then-Ukrainian prosecutor general Viktor Shokin, whom Joe Biden demanded in
late 2015 be immediately fired. The former vice president threatened to
withhold $1 billion in loan guarantees for Ukraine if that demand was not met.
Biden claimed that he shared with other Western government leaders concerns
that Mr. Shokin was not doing enough to combat corruption in his country.
However, one of the focal points of grave corruption that Mr. Shokin was
investigating at the time was Burisma. The Ukrainian prosecutor general
obtained a renewal of a court order to seize the assets of Burisma’s reportedly
corrupt owner, Zlochevsky.
On March 29th, 2016, the Ukrainian parliament voted to fire the prosecutor general who was investigating the owner of Burisma, on whose board Hunter Biden sat. Two days after the prosecutor general was voted out, Vice President Biden announced that the U.S. would provide $335 million in security assistance to Ukraine. Soon thereafter, he announced that the U.S. would provide $1 billion in loan guarantees to Ukraine. A clear case of quid pro quo.
On March 29th, 2016, the Ukrainian parliament voted to fire the prosecutor general who was investigating the owner of Burisma, on whose board Hunter Biden sat. Two days after the prosecutor general was voted out, Vice President Biden announced that the U.S. would provide $335 million in security assistance to Ukraine. Soon thereafter, he announced that the U.S. would provide $1 billion in loan guarantees to Ukraine. A clear case of quid pro quo.
While Hunter Biden sat on the board of Burisma and while
Joe Biden was still the vice president, a Ukrainian court canceled the
Zlochevsky arrest warrant for lack of progress in the case and all legal
proceedings against Burisma and Zlochevsky were reportedly closed.
Officials in the Obama State Department were concerned
enough about Hunter Biden’s connection to Burisma that they prepared Ambassador
Yovanovitch on what to say during her confirmation hearings in case she was
asked a question on this specific topic.
In short, we know what happened – the Ukrainian
prosecutor investigating Burisma was fired following Vice President Biden’s
demand at a time that his son was serving on Burisma’s board for a nice piece
of change. However, we still don’t know why. We do not know for sure what was
in Joe Biden’s mind at the time. He could have been trying to help his son. He
could have been sincere in his belief that a corrupt Ukrainian prosecutor had
to go. More likely, he could have had mixed motives. Yet Joe Biden was not
subjected to any impeachment proceedings for "abuse of power," even
by a Republican-controlled House of Representatives. But that should not mean
his conduct while in office is forever immune from the scrutiny of
investigators.
President Trump had sufficiently objective reasons, which
served a legitimate public purpose, to ask the Ukrainians to investigate what
happened involving the closing of an investigation into the corrupt Ukrainian
company the former vice president’s son was working for. Joe Biden is not off
limits to an investigation of his use of his official powers as vice president
just because he is running in 2020 to defeat Donald Trump. Placing Joe Biden
off limits would place the former vice president above the law.
President Trump has the constitutional authority as the
nation’s chief executive officer to determine foreign policy priorities – not
the House of Representatives impeachment managers, not career bureaucrats, and
not presidential appointees advising him such as former national security
adviser John Bolton. For that reason, it makes no difference whether Bolton is
prepared to testify that, over his objections and those of other senior foreign
policy advisers, President Trump said that he intended to hold up on releasing
the security assistance until he got assurances on Ukrainian investigations of
possible wrongdoing by the Bidens in Ukraine in connection with Burisma. In any
case, as we all know, the assistance was released without any strings attached.
In short, President Trump used his powers appropriately. He certainly did not
“abuse” them, whatever that means.
As Professor Dershowitz concluded, “It is inconceivable
that the framers would have intended so politically loaded and promiscuously
deployed a term as abuse of power to be weaponized as a tool of impeachment. It
is precisely the kind of vague, open-ended and subjective term that the framers
feared and rejected.”
John Bolton’s book is due for release this March. Let the
American voters consider what Bolton has to say about his dealings with
President Trump when casting their ballots. If the Senate decides to waste its
time and call Bolton to testify, then in all fairness it must also call Hunter
Biden.
Selv med vitneprov fra John Bolton blir Trump
frikjent, Meninger Av Arnt
Folgerø
-
31. januar 2020 | 06:01
John Bolton. REUTERS/Kevin Lamarque
Oppslaget i New York Times der tidligere
sikkerhetsrådgiver John Bolton bekreftet at president Donald Trump ønsket å
sette betingelser for økonomisk og militær støtte til Ukraina, har gitt
Demokratene forhåpninger om å få Bolton som vitne i Senatet.
Men selv om noen republikanere i Senatet har signalisert
interesse for å høre vitneprov fra Bolton, er det ikke sannsynlig at et
vitneprov vil føre til en sprekk i republikanernes parti-gruppe og en
medfølgende dom om å fjerne Trump i den pågående riksrettsaken i Senatet.
Republikanerne vil stå samlet og stemme for å frikjenne Trump, blant annet i
forvissning om at de har støtte fra to av USA’s mest profilerte jurister,
Kenneth Starr og Alan Dershowitz. Begge har holdt innlegg i Senatet og på en
grundig måte vist at Demokratenes to tiltalepunkter mot Trump strider mot den
amerikanske konstitusjonen (grunnloven).
I sitt innlegg påpekte Dershowitz at det ikke vil være
grunnlag for å dømme Trump om det skulle vise seg at Boltons uttalelse er sann.
Med henvisning til den amerikanske konstitusjonen, til de bestemmelsene og
føringene som er lagt ned i konstitusjonen av dens fedre og skapere (framers),
er det ikke grunnlag for noen riksrettsdom mot Trump, selv om han skulle ha
stilt personlige betingelser for å overføre økonomisk støtte til Ukraina. Det
Trump i tilfelle har bedrevet, såkalt quid pro quo, er politikk og ingen
overtredelse av amerikanske lov og et vanlig fenomen i utenrikspolitikken,
framholdt Dershowitz i sin utredning til Senatet. Det framgår også klart av den
amerikanske konstitusjonen at en ikke-kriminell handling ikke kan danne
grunnlag for en riksrettstiltale mot en amerikansk president, slo Dershowitz
fast.
For å sette misoppfatningene av den amerikanske
riksrettsinstitusjonen i klart relieff, trakk han fram en uttalelse fra den
demokratiske kongressrepresentanten Maxine Waters: Hun har sagt at impeachment
(riksrett) er det som Kongressen sier at det er, og at det ikke er noen lov som
gjelder (Impeachment is whatever Congress says it is. There is no law). Med en
slik uttalelse setter Waters Kongressen over amerikansk lov og den amerikanske
konstitusjonen. Det er et fundamentalt brudd med amerikanske statskikk og et
brudd i balansen mellom den lovgivende, det utøvende og den dømmende makten i
USA. En ordning i tråd med definisjonen til Waters, vil innebære en form for
parlamentarisme i USA. Det var noe som konstitusjonens fedre og utformere
(framers) var sterkt imot, påpekte Dershowitz i sin gjennomgang i Senatet i
begynnelsen av denne uka.
Også Kenneth Starr advarte Kongressen mot å gjøre
riksrett til et politisk våpen, til en dolk mot presidentembetet, som han
uttrykte det. I Watergate-saken mot Richard Nixon (1974) og mot riksrettssaken
mot Bill Clinton (1999) var det klare lovbrudd som lå til grunn, påpekte han.
Starr var en sentral person i saken mot Clinton, en sak han i ettertid beklager
og som han nå mener ikke skulle vært gjennomført. Saken mot Nixon, derimot, var
opplagt, og den hadde også nesten enstemmig støtte fra begge partier i Kongressen,
sa Starr og understreket at en riksrettssak mot en president må ha støtte fra
begge partier. Saken må være så graverende og juridisk klar at begge partier
kan samle seg om den, ellers risikerer man at riksrettssaker blir en form for
politiske hevnaksjoner mellom de to store partiene i Kongressen, noe som vil så
splid og ødeleggelse i det amerikanske samfunnet. Kongressen bør derfor vende
tilbake til den tidligere riksrettspraksisen, til sine egne prosedyrer, som
Kongressen nå har flyktet fra, og der riksrett er en siste utvei, framholdt
Starr.
I innledningen til sin utredning sa Starr sa at USA lever
i riksrettens tidsalder. Mens det tidligere kunne gå over 100 år mellom
riksrettssaker mot en president i USA, som mellom riksrettssaken mot
president Andrew Johnson på 1860-tallet og det som kunne ha blitt en
riksrettssak mot Nixon på 1970-tallet, har det i de siste 50 årene vært to
riksrettssaker, mot Clinton og den siste mot Trump. Saken mot Nixon og alt
styret i samband med Watergate førte til at president Jimmy Carter og
Kongressen i 1978 fikk opprettet er uavhengig råd som skulle jobbe med
riksrettssaker, et råd som skulle bli et redskap for Representanthuset, som jo
har myndigheten til å reise slike saker. Starr var selv medlem av dette rådet,
og det var også dette rådet som foretok de granskingene som førte til
riksrettssaken mot Clinton på slutten av 1990-tallet, og der Clinton ble
frikjent. Rådet ble lagt ned i 1999, og gikk over i historien, noe som, ifølge
Starr, var riktig fordi det etter hans mening var grunnlovsstridig.
Starr og Dershowitz er begge to av USA’s mest skarpskodde
advokater med bred praksis både fra offentlig og privat virksomhet. Starr var
riksadvokat under George H.W. Bush (1989-1993). Han har vært professor blant
annet ved Baylor Law School, men også praktisert som skrankeadvokat og
forsvarer i flere kjent straffesaker, blant annet mor Jeffrey Epstein i 2007.
Dershowitz var, i en alder av 28 år, den yngste
jussprofessoren ved Harvard-universitetet i sin tid, og han har også vært
forsvarer og juridisk rådgiver i flere kjente straffesaker mot kjendiser som
O.J. Simpson og Mike Tyson. Dershowits befinner seg på venstresiden i
amerikansk politikk og sa under sin utredning i Senatet at han stemte på
Hillary Clinton i siste presidentvalg, men at han ville ha inntatt det samme
juridiske og statsrettslige standpunktet dersom det hadde vært en president fra
Demokratene som hadde vært «i skoene» til Donald Trump. I sin utredning i
Senatet bedyret han flere ganger sin upartiskhet og at hans vurderinger var
partipolitisk nøytrale og kun tok utgangspunkt i den amerikanske
konstitusjonen, og at hans standpunkter bygger på seriøse studier av hva den
amerikanske konstitusjonen sier om reglene for riksrett. I sin gjennomgang
viste han stadig til «The framers of the constitution» og i likhet med Starr
trakk han fram riksrettssaken mot president Andrew Johnsen på 1860-tallet som
et eksempel på hvordan denne institusjonen er brukt og skal brukes.
Dershowitz åpnet sin utredning med å si at hans argumenter
mot å gjøre Trump til gjenstand for riksrett er forankret i den amerikanske
konstitusjonen. Han sa at begge tiltalepunktene fra Demokratene mot Trump,
misbruk av makt (abuse of power) og trenering av Kongressen’s virksomhet
(obstruction of Congress), begge må avvises fordi de ikke oppfyller de
kriteriene som trengs for å reise en riksrettssak. Tiltalepunktet som gjelder
misbruk av makt, er for vagt, for uklart og åpent for subjektive og
partipolitisk betingede fortolkninger og definisjoner til å kunne gi grunnlag
for en riksrettstiltale. Demokratene har slengt rundt seg med begreper som
tillit, sannhet, ærlighet og rett i forbindelse med saken mot Trump, men slike
begreper kan ikke danne grunnlag for en riksrettssak. Man kan ikke gå til en
riksrettssak med et moralsk spørsmål som juridisk bunnplanke, påpekte
Dershowitz, samtidig som han understreket at uærlighet ikke en forbrytelse, men
en synd, og at en synd heller ikke kan være grunnlag for en riksrettssak. Den
må ha sitt grunnlag i amerikansk lov.
Det er ganske enkelt å se at Demokratenes henvisning til
moralske termer og emosjoner er sentral i den postmoderne og politisk korrekte
forståelsen av samfunn, av politikk og av juss. Det å høre på Demokratene og se
deres framtoning i den amerikanske kongressen i saken mot Trump gir sterke
assosiasjoner til det politiske liv i Norge. Både verbalt (med unntak selvsagt
for at Demokratene snakker amerikansk) og i framtoningen ligner de demokratiske
representantene i Kongressen påfallende på sine norske politikerkolleger i
partier som Ap, SV, V, MDG, KrF osv., som med sin sinnelagsetikk, sin
moralisme, føleri og underkommunisering av reelle problemer, representerer en
alvorlig trussel mot fornuft og rasjonell prosedyre i samfunnet, altså en
trussel mot det som er bærebjelker i rettsstaten og det opplyste demokratiet.
I det tiltalepunktet som gjelder å hindre kongressen i
utøvelsen av sin oppgave, har Demokratene vist til at de ikke har fått utlevert
dokumenter fra Det hvite Hus som gjelder saken. De viser også til at Trump har
satt seg imot at folk fra hans innerste krets skulle vitne i høringene i
Etterretnings- og Justiskomiteen i Representanthuset. Dershowitz sa at det ikke
er Kongressen som alene kan bestemme grensene for sin maktutøvelse. Hvis
Kongressen ønsket å få vitner og dokumenter fra Det hvite Hus, ville den
naturlige veien være å gå til domstolene, noe også Starr understreket. I et
politisk system med balanse mellom de tre statsmaktene, den lovgivende, den
utøvende og den dømmende, er det den sistnevnte som må avgjøre tvistepunktene
mellom de førstnevnte. Domstolene står mellom den lovgivende og den utøvende
makten, og domstolene må holde seg til konstitusjonen og lovene som det er
deres oppgave å benytte og beskytte, påpekte både Dershowitz og Starr i sin
kritikk av politiseringen av riksrettsinstitusjonen.
Dershowitz la ikke skjul på at det eksisterer en
forståelse av riksrettsinstitusjonen som skiller seg fra hans egen. Ja, at hans
synspunkt ikke er det som dominerer i det juridiske etablissementet i USA, men
at hans forståelse er et resultat av grundige og upartiske studier av den
amerikanske konstitusjonen og dens historie, og et resultat av saklige og
intellektuelt redelige overlegninger. Men de som hevder et annet synspunkt enn
hans, tar feil, understreket han med overbevisning, noe som selvsagt blir
imøtegått av hans kritikere. Dershowitz hører egentlig ikke til det juridiske
mannskapet til Trump, men, som han sa i sin utredning, av kjærlighet til USA og
landets konstitusjon har han valgt å gå mot Demokratene i denne saken, så å si
mot sitt eget parti, og også mot innsigelser fra sin kone, ifølge VG torsdag.
I en oppsummering kan det være gagnlig å vende tilbake
til hovedpunktet i Demokratenes riksrettstiltale mot Trump. Det går altså på at
Trumps har misbrukt sin makt ved å tilrane seg personlige fordeler og gevinst
ved å kreve at Ukraina’s president Volodymyr Zelinsky skulle sette i gang
etterforskning av den tidligere visepresident Joe Biden og hans sønn Hunter
Biden. Etterforskningen skulle se på om far og sønn Biden var innblandet i
korrupsjon i forbindelse med deres engasjement i det ukrainske gass-selskapet
Burisma. Hunter Biden satt i styret i Burisma i flere år og innkasserte
millioner av kroner i lønn og godtgjørelser. Kravet om etterforskning var,
ifølge Demokratene, drevet av at Trump ville sverte Joe Biden, som ser ut til å
bli Trumps konkurrent til høstens presidentvalg i USA og på den måten skaffe
seg personlige fordeler i valget. Det finnes, ifølge Republikanerne, ikke noe
bevis for Trump har stilt et slikt krav, noe som Trumps advokater grundig
gjorde rede for i sin gjennomgang fakta i saken i Senatet. Pengene til Ukraina
ble jo betalt ut i september 2019, og det har ikke vært sagt noe som helst fra
ukrainske myndigheter om at det var stilt noe slikt krav.
Trump er en person med en språkbruk og omgangsvaner som
er preget av hans tid i byggebransjen i New York. I sine konfrontasjoner med
mediene forsøker han å omdefinere den kommunikasjons rammen som journalistene
definerer med sine spørsmål. Trump har med andre ord forstått at journalistene
med sine spørsmål definerer situasjonen, og han forsøker bevisst å bryte den.
Byggebransjen i New York er kjent for harde tak og mafiøs innflytelse der den
ene tjenesten er den andre verdt. En sannsynlig forklaring på riksrettssaken
mot Trump kan være at han har slengt fra seg en bemerkning i sin innerste krets
om at man skulle benytte anledningen til å be Zelinsky om en igjentjeneste for
pengene og militærutstyret fra USA. Det har han sannsynligvis blitt advart mot
av folk som utenriksminister Joe Pompeo og sin administrasjonssjef, Michael
Mulvaney. Hvis det er tilfelle, har altså Demoktratene reist riksrettssak mot
«The malignant orange hate machine» (MOHM) for at han hadde planer om en stille
betingelser for å levere støtten til Ukraina, altså en riksrettssak reist på
grunnlag av en ikke realisert intensjon eller plan. Og det er blant annet dette
som gjør hele riksrettssaken så besynderlig at det nesten ikke er til å tro,
men som føyer seg pent inn i den hetsen og heksejakten som Demokratene har
drevet mot Trump siden før valget i 2016.
annonse
Artikkel
fra Agenda:
Like etter at han ble valgt, begynte Demokratene å rasle
med riksrettssabelen. Den raslingen er ennå ikke over. Fremdeles beholder de
sabelen i sitt skjefte. Om den skal trekkes ut og brukes til å «hogge hodet» av
Trump, gjenstår å se. Men slik situasjonen ser ut nå, er det ikke grunn til å
tro at de vil få flertall i Senatet til det.
Trump stilles nå for riksrett for å ha presset Ukraina
til å påvirke presidentvalget i november. Likevel er det usannsynlig at en
eneste republikaner kommer til å stemme for å dømme ham. Forklaringen er
asymmetrisk polarisering.
Del artikkel
I 2019 ble president Donald Trump stilt for riksrett
etter en nesten ren partisk avstemming i representantenes hus.
I 1999 ble president Bill Clinton frikjent i riksrett i
to avstemminger, der både demokrater og republikanere stemte for frikjennelse
på begge tiltalepunkter. Kontrasten til dagens situasjon er voldsom. Før
rettssaken mot Clinton startet i senatet, hadde minoritetsleder Tom Daschle (D)
og majoritetsleder Trent Lott (R) hatt en dialog om prosedyrene for selve
rettsaken. Da prosedyrene ble stemt over var det ett hundre senatorer for, og
ingen imot.
Det tverrpolitiske samarbeidet i senatet stod i sterk
kontrast til sirkuset om samme sak i representantenes hus, ledet av Newt
Gingrich (R), og den fem år lange, og til dels tendensiøse, etterforskningen av
Clinton, ledet av republikaneren Kenneth Starr.
Bill Clinton ble frikjent i riksrett i to avstemminger,
der både demokrater og republikanere stemte for frikjennelse på begge
tiltalepunkter.
Når rettssaken mot Trump startet i senatet januar 2020,
var avstemmingen om prosedyrene ingen overraskelse: alle republikanerne stemte
for majoritetsleder Mitch McConnells (R) oppsett, mens alle de demokratiske
senatorene stemte imot. Før dette hadde minoritetsleder Chuck Schumer (D)
offentlig kritisert McConnell i harde ordelag for ikke å søke tverrpolitisk
kompromiss.
Det er all grunn til å tro – basert på hvordan det
republikanske partiet har ført seg siden Trump ble valgt – at Trump vil
bli frikjent i to rent parti-politiske avstemminger. Riksrettssaken mot Clinton
var et tegn på at de amerikanske politiske partienes dynamikk var i endring.
Riksrettssaken mot Trump viser så langt at disse endringene har satt seg,
og at vi dermed ser konturene av en ny politisk virkelighet.
Asymmetrisk polarisering
Hva er disse endringene, og hva består denne nye
politiske virkeligheten av? Den viktigste endringen – som har pågått i sakte film
siden 1970-tallet – er asymmetrisk polarisering. Dette har produsert en
politisk virkelighet som umuliggjør kompromiss, noe som gjør at det amerikanske
politiske systemet ikke fungerer slik det skal.
I USA ville det tilsi at det republikanske partiet blir
mer høyrevridd, og demokratene mer venstrevridde. Men det er ikke dette som har
skjedd.
Hva er så asymmetrisk polarisering? Ideologisk
polarisering betyr at to partier beveger seg i motsatt retning på et ideologisk
spektrum. I USA ville dette tilsi at det republikanske partiet blir mer
høyrevridd, mens demokratene blir mer venstrevridde. Men det er ikke dette som
har skjedd. I USA har det republikanske partiet beveget seg lengere mot høyre
enn demokratene har beveget seg mot venstre: Det er dette som er asymmetrisk
ideologisk polarisering.
Dette ser man ved å sammenligne hvordan partienes
medlemmer stemmer i ulike politiske saker over tid.
Da blir det åpenbart at denne utviklingen har pågått
siden 1970-tallet. Der man før borgerrettighetsæraen på 1950- og -60-tallet
kunne ha liberale republikanere som stemte for sosiale velferdstiltak og
konservative demokrater som stemte imot borgerrettigheter, for å ta noen
eksempler. Siden har det bare blitt mer og mer partilojal stemmegiving blant
kongressens medlemmer.
De som før var konservative sørstatsdemokrater hoppet
over til det republikanske partiet, og de som før var liberale republikanere
hoppet over til det demokratiske partiet – eller pensjonerte seg. (Dette er
etter hvert grundig dokumentert, blant annet i en rekke studier utført av
statsvitere som Norm Ornstein og Thomas Mann. En rapport fra den amerikanske
statsvitenskapelige forening (APSA) fra 2013viser det samme.
Partiene har dermed blitt mer ideologisk konsekvente. Det
ville vært gode nyheter for partier i et parlamentarisk system, men er en
katastrofe for partier i det amerikanske systemet. Mer om dette senere.
Sosial polarisering
I tillegg til ideologisk polarisering snakker man også om
«sosial polarisering»’, som fokuserer på ens sosiale identitet (kjønn,
religion, utdanning), og på hvilken måte de overlapper med ens politiske
identitet. Dette handler om mer enn å være uenig om sak, slik vi ser ved
ideologisk polarisering. Det handler om at man definerer en inn-gruppe og en
ut-gruppe, for å bruke sosialpsykologisk terminologi. Sosial polarisering
defineres av fordommer, sinne og en aktivisme på vegne av dette sinnet og disse
fordommene, skriver statsviter Lilliana Mason i boken «Uncivil Agreement». I
USA ser man en økende tendens til å dele landet inn i to lag (demokratene og
republikanerne) der alt handler om å vinne over det andre laget. Hun mener at
vi nå ser en utvikling der ens etniske -, religiøse -, ideologiske – og
parti-identitet i økende grad overlapper med hverandre.
Denne utviklingen henger sammen med en rekke faktorer. En
av disse er nok det som har skjedd med medialandskapet i USA. I dag ser
ikke folk på de samme nyhetene, og de opererer ikke med et felles
faktagrunnlag. Folk lever i veldig ulike mediabobler, der den ene boblen er
faktabasert, mens den andre ikke er det. Dette er også et uttrykk for
asymmetrisk ideologisk polarisering.
Amerikanere får servert veldig ulike virkeligheter.
Amerikanere får servert veldig ulike virkeligheter
avhengig av om man følger med på konservativ prateradio, FOX News og de
høyreradikale nettstedene Breitbart og Daily Caller, eller om man leser aviser
som forholder seg til fakta, som The Washington Post eller New York Times. Det
betyr ikke at der ikke finnes konservativ media som forholder seg til fakta,
men disse er i økende grad marginalisert. The Wall Street Journal er et
hederlig unntak.
Det er altså viktig å ha med seg i disse riksrettstider
at det FOX News seerne får med seg, er noe helt annet enn de som ser på CNN-,
CBS-, NBC-, ABC-, eller MSNBC får med seg. Under åpningen av riksrettssaken 21.
januar hadde for eksempel Sean Hannity på FOX News video fra senatet uten lyd,
mens programlederen listet opp det han mente var Trumps mange politiske
suksesser. Ikke akkurat en konvensjonell formidling av riksrettssaken, med
andre ord.
En ny politisk virkelighet?
Resultatet av denne utviklingen, der man ser både
ideologisk og sosial polarisering, er en politisk virkelighet som parkerer de
amerikanske politiske institusjonene. Det skjer fordi man ikke lenger ser
hverandre som potensielle samarbeidspartnere, men heller som fiender.
Maktfordelingen og maktdelingen mellom de tre føderale instansene (utøvende,
dømmende og lovgivende) er designet på en slik måte at de skal kontrolleres av
(to) ulike partier og må ta hensyn til hverandres vetopunkter for å få noe som
helst igjennom.
Resultatet er en politisk virkelighet som parkerer de
amerikanske politiske institusjonene.
Det er, åpenbart, meget ulikt vårt parlamentariske
styresett, der man får mer igjennom jo mer kontroll ett parti har. Dette
scenarioet er urealistisk i det amerikanske systemet fordi man velger
representanter, senatorer og presidenten til ulik tid for ulike perioder.
Dermed skjer det sjelden at ett parti har full kontroll i parlamentarisk forstand.
Når det skjer – som for eksempel for demokratene i 2008
eller republikanerne i 2016 – så varer det sjeldent mer enn i to korte år, til
neste gang representantenes hus har valg.
Det er viktig å påpeke at denne utviklingen ikke skyldes
Trump. Det er nok heller slik at den økende radikaliseringen og høyrevridingen
gjorde det republikanske partiet til et lett bytte for en som Trump. Han har
klart å gjøre partiet som tidligere var for frihandel, liberal
innvandringsreform og ekstensiv internasjonal tilstedeværelse til et parti for
proteksjonisme, nasjonalisme og som fullstendig utilregnelig i
utenrikspolitikken, og det har skjedd nesten uten motstand.
Det republikanske partiet har hengitt seg til en
nasjonalistisk høyrepopulist som bringer frem det verste i USAs nasjonale
personlighet. Når de frikjenner han i senatet, vil det ikke være en seier for
partiet, men et tap for landet.
-
«Vi har
utdannet en hel generasjon jurister som ikke forstår norsk jus»:
Andreas E. Masvie , Journalist, Publisert tirsdag 14.
januar 2020 - 16:18 Sist oppdatert tirsdag 14. januar 2020 - 16:25
I høst nådde den såkalte «NAV-skandalen» norsk offentlighet.
En rekke norske trygdemottakere har blitt uriktig dømt for å ha mottatt
sykepenger, arbeidsavklaringspenger eller pleiepenger mens de har oppholdt seg
i andre land i EU.
Selv om dette er ulovlig i henhold til norsk lov, er det
ikke ulovlig i henhold til EU-rett, som har forrang over norsk lov.
Eirik Vinje, advokat og partner i Garmann Mitchell, et
selskap som bedriver juridisk rådgivning til næringslivet, har argumentert i VG
for at NAV-skandalen avdekker en strukturell svikt i den norske jusutdanningen:
Norske jurister – de være seg advokater, dommere eller professorer – har ikke
tilstrekkelig tatt inn over seg at Norge gjennomgikk en rettslig «revolusjon» i
1994, da EØS-avtalen trådte i kraft.
Konsekvensen, mener Vinje, «ble en generasjon av norske
jurister som ikke er utdannet i norsk jus».
I samtale med Minerva utdyper Vinje sin kritikk av den
norske jusutdanningen. Utdanningens mangler er en «vesentlig årsak» i
NAV-skandalen, mener han.
Jusutdanningen er en «vesentlig årsak» i NAV-skandalen
Når jusstudenter undervises i EU-rett, forklarer Vinje til Minerva,
er det gjerne i en «perifer og indirekte form». Dersom faget er kjøpsrett, er
det eksempelvis slik at man bli undervist i de konkrete direktivene som er
relevante for dette spesifikke rettsområdet.
– Men jusstudentene
lærer i altfor liten grad EU-rett som selvstendig fag. Derfor lærer de seg ikke
metoden, som er en helt annen enn i klassisk norsk rett. Med tanke på at
EØS-retten er overordnet all annen norsk lov skaper det en kritisk
kompetansemangel, sier Vinje.
Ifølge Vinje skyldes dette at jussutdanningen tar
utgangspunkt i en feilaktig forståelse av hva en utdanningen bør oppnå. Idealet for utdanningen burde ikke være å
frembringe levende leksikon, mener han, altså jurister som har «parate svar på
alt».
– Jusutdanning bør
heller ha som mål å integrere enn viss metode, herunder å utvikle faglige
ryggmargsreflekser. Har man refleksene inne, oppdager man problemer, som man
deretter har en metodikk for å løse.
Dersom norske jurister ikke kjenner EU-retten, som etter
1994 er fundamentet for det meste av norsk lovverk, så kjenner de ikke lenger
den norske rettens anatomi.
For å forklare dette poenget, sammenligner Vinje juristen
med allmennlegen. Dersom du går til allmennlegen, som finner en utvekst på
ryggen din, så vil han med all sannsynligvis ikke kunne vite – sånn med det
samme – eksakt hva denne utveksten er for noe. Men han vil forstå at utveksten
er symptom på noe irregulært som må utredes. Dette vet legen fordi han er
opplært i ryggens anatomi, og kjenner til hva som skal være og ikke være på en
rygg.
– Dersom norske jurister ikke kjenner EU-retten, som etter
1994 er fundamentet for det meste av norsk lovverk, så kjenner de ikke lenger den norske rettens anatomi. Når jurister
blir forelagt en sak der noen straffes fordi de har mottatt trygd under opphold
i andre EØS-stater, så burde en bjelle ringe for enhver som kjenner til de fire
friheter, som er hovedprinsippet i EØS-avtalen. Så får man deretter undersøke
om denne geografiske begrensingen faktisk er et brudd på EØS-retten, hvilket
ikke er sikkert, sier Vinje.
– Det skandaløse i NAV-skandalen er at EØS-retten ikke
engang har vært vurdert i en rekke straffesaker.
Et studium som ikke har endret seg
Vinje mener at man må forstå hvordan jusstudiet historisk
har vært oppbygd for å forstå hvorfor jusstudiet ikke har evnet å ta inn over
seg de juridiske endringene som trådte i kraft med EØS-avtalen.
Og studiets grunnstruktur, forklarer Vinje, har vært mer
eller mindre uendret siden 1800-tallet. Idealet er de nevnte leksikonene,
allmennpraktikerene. I tråd med dette idealet, opplæres jusstudentene i de
fagene som allmennpraktikerene må
kjenne til: arverett, strafferett, kontraktsrett, og så videre.
– Men EØS-retten passer ikke inn i dette systemet fordi den er et et tverrgående disiplin som
griper metodisk og strukturelt inn i alle andre fag, sier Vinje.
Dette problemet forsterkes av at jussprofessorer gjerne
sitter på hver sin fagdisiplin, sier Vinje; det jobbes sjeldent tverrgående.
Det skandaløse i NAV-skandalen er at EØS-retten ikke
engang har vært vurdert i en rekke straffesaker.
– Om man holder på med selskapsrett er selskaper temaet, og
ikke EØS-retten, selv om deler av selskapsretten er regulert av EU-rett.
– Da EØS-avtalen ble innført i 1994 var det en total
disrupsjon av hele den juridiske systematikken. Og det tok
universitetsjuristene i liten grad innover seg.
– For utenforstående
er det vanskelig å begripe hvordan det er mulig for fagfolk ikke å ta inn over
seg endringene forbundet med EØS-avtalen. Hvordan var det mulig?
– Professorer er normalt i 50-årene eller eldre, og har over
tiår syslet med et fagfelt som normalt endrer seg langsomt. Så, nærmest
plutselig, blir faget og metodikken fullstendig endret og fremmed. Det er høyst
menneskelig at gamle travere fortrenger at terrenget endres.
– Det kritikkverdige er at kartet og terrenget ikke er mer
synkronisert, nå nærmere 30 år etter at EØS-avtalen ble fremforhandlet.
EØS-avtalen medførte at de norske jusprofessorene mistet
makt og relevanse
Før EØS-avtalen trådte i kraft, var norsk rett i stor grad
et produkt av professorenes arbeid. Når en ny lov skulle lages, ble det gjerne
satt ned et utvalg ledet av den fremste professoren på feltet. Lovforslagene
ble som regel vedtatt i Stortinget, ofte med begrensede endringer.
Slik fikk en del professorer mer eller mindre kontroll over
sitt eget fagområde, mener Vinje, som trekker frem professor Sjur Brækhus
(1918–2009) som et av de fremste eksemplene på dette.
– Brækkhus hadde, spissforumlert, nærmest eiendomsrett til
fagfelter som utgjorde omtrent en centimeter av tykkelsen på lovsamlingen,
herunder pante-, konkurs-, sjø og tingsrett. Brækhus ble ofte satt til å lede
lovutformingen på disse feltene. Det gjorde han normalt på en ganske fri måte.
Deretter skrev Brækhus læreboken om loven han hadde laget. Dessuten avgjorde
han tvistesaker om loven som voldgiftsdommer. Hvis man som advokat lurte på noe
om panteloven, så var det sikreste å be Brækhus skrive en vurdering, som
sjelden ble overprøvd.
Men da EØS-avtalen
trådte i kraft, bortfalt mye av forutsetningene for den professorskapte jusen,
fortsetter Vinje. Ihvertfall fra norske professorer.
– Mesteparten av norsk rett har i dag sin opprinnelse i
Brussel. Og lover og forskrifter blir ofte til ved at anonyme byråkrater
oversetter og tilpasser seg til et direktiv de har fått i posten.
– Jusprofessoren er følgelig i stor grad fortrengt som
rettsprodusenter. I stedet er de henvist til å være menige tolkere av
felleseuropeiske rettskilder, som de ikke har noen som helst innflytelse på.
Det blir litt som en bildesigner skulle bli satt til å være bilmekaniker.
– Jeg har inntrykk av at mange av universitetsjuristene ikke
helt har villet forholde seg til denne faglige degraderingen, og dermed er
EØS-retten blitt fortrengt som et slags fremmed importprodukt, hvilket det jo
også rent faktisk er.
Noe av grunnen til at EØS-retten er fortrengt som et slags
fremmed importprodukt, mener Vinje, skyldes også at den er gjennompolitisert på
en måte som står i opposisjon til norsk praksis.
Jeg har inntrykk av at mange av universitetsjuristene
ikke helt har villet forholde seg til denne faglige degraderingen, og dermed er
EØS-retten blitt fortrengt som et slags fremmed importprodukt.
– I Norge skal ikke jurister, ideelt sett, være influert av
politiske interesser eller formål. Slik har det også et godt stykke på vei
fungert i praksis.
Men i EØS-retten er
altså hele prosessen, systemet og metoden langt mer gjennomsyret av politikk.
– I motsetning til
norske lover fremstår direktiver og forordninger som politiske programerklæringer.
De rettslige instansene i EU-systemet er åpenlyst politiske aktører. Men for en
norsk jurist er det ofte ukjent og uklart hvem som er de politiske aktørene og
hva som er agendaen, noe som blant annet skyldes at det knapt er mediedekning
av hva som foregår i Brussel.
– Det hele kan bli så fremmedartet og uklart, at man i
stedet forholder seg til det man kjenner og forstår, norske rettskilder og
metode.
Juriststanden er blitt mer kritisk til EU
Det har også vært slik at juriststanden politisk sett har
tilhørt høyresiden, og da kanskje særlig partiet partiet Høyre. Dette har
medført at jurister flest var tilhengere av EU.
– Og mange av oss synes også dette var rettslig spennende
med dette med EØS. Det synes jeg også da jeg drev med dette i Lovavdelingen.
EU-rett var morsom fordi det var nytt og vanskelig, sier Vinje, før han legger
til:
– Men det betyr jo ikke at det er fornuftig jus. Tvert imot
er den beste jusen ofte dørgende kjedelig. Og store deler av EU-retten er nok
ikke fornuftig jus, sett med norske øyne.
Derfor er langt flere jurister sterkt kritisk til EU nå enn
før, sier Vinje: Jurister har begynt å
forstå at man har mistet kontroll og oversikt over gjeldende rett i eget land.
Samtidig, forklarer Vinje, har elitejurister tradisjonelt sett vært sosialt
tilbakeholdne; åpen kritikk er uvanlig.
– Når man legger til at det har vært ansett som noe sosialt
og faglig suspekt å være motstander av EU, har dette medført at få har ytret
sin skepsis offentlig.
Jeg har imidlertid snakket med flere høyesterettsdommere
som privat er ganske nedslått over at domstolen deres er blitt en slags
underinstans for internasjonale domstoler.
– Jeg har imidlertid snakket med flere høyesterettsdommere
som privat er ganske nedslått over at domstolen deres er blitt en slags
underinstans for internasjonale domstoler, sier Vinje.
Vinje tror dessuten at fremveksten av stadig mer rendyrkede
karrierepolitikere er et problem. Når politikere sjeldnere har bakgrunn fra
akademia og næringsliv, blir det lengre avstand mellom den de fremste juristene
og politikerne.
– Mitt inntrykk er at mange politikere har et nokså
rosenrødt og urealistisk forhold til hva EØS i praksis går ut på.
Om NAV-skandalen som strukturelt problem
Dersom NAV-skandalen avdekker et langt mer omfattende problem,
kan det tenkes at vi vil oppleve nye typer NAV-skandaler knyttet til andre
norske lover.
– Tror du vi vil se flere skandaler à la NAV-skandalen?
– Jeg håper og tror at det er en unik problemstilling at
mange har sonet lange fengselsstraffer for noe som ikke var ulovlig. Men
utenfor strafferetten, er jeg ikke i tvil om det foreligger mange og omfattende
brudd på EØS-avtalen, sier Vinje.
– Hvordan da?
Mitt inntrykk er at mange politikere har et nokså
rosenrødt og urealistisk forhold til hva EØS i praksis går ut på.
– Det jeg jobber mest med til daglig er rammebetingelser for
finansinstitusjoner. Her har vi registrert at Finanstilsynet og departement
lager særnorske innretninger som
vanskelig kan være faglig forsvarlig vurdert opp den detaljerte EU-lovgivningen
på feltet. Norske finansinstitusjoner er imidlertid svært forsiktige, og
har ikke ønsket å utfordre myndighetene. Men før eller senere vil det skje,
ikke minst fordi det kommer utenlandske aktører inn som ikke har samme
servilitet mot den norske staten. Det vil nok bli en «reality check». Jeg vil
tro at det finnes lignende tilfeller på de fleste fagområder.
– Men avslutningsvis vil jeg fremheve at de problemer vi ser
i Norge hva gjelder implementering og harmonisering av EU-rett forekommer i
alle land i hele EØS.
– Det er sannsynlig at det faktum at Norge ikke er aktivt
deltagende EU-medlem, men bare skal ha «handelsregulering» via EØS-avtalen, har
medført at EU-retten er neglisjert og underkommunisert mot det praktiske
rettsliv. Når vi bare er passive
mottakere av EU-retten, er det mye som går oss hus forbi.