Obs: Siden redigert i dag den 2. april med at dette var en aprilspøk som kanskje ikke burde ha vært spøkt ... så: Unnskyld så mye ...
lørdag 31. mars 2012
Har mulla Krekar nå funnet sin overmann?
Obs: Siden redigert i dag den 2. april med at dette var en aprilspøk som kanskje ikke burde ha vært spøkt ... så: Unnskyld så mye ...
tirsdag 27. mars 2012
Islam i våre hjerter - helt uten frykt.
Domfellelsen av Krekar:
– Dommen er også veldig klar på at dette ikke dreier seg om religiøse eller kulturelle ytringer, men om en form for justis, (rett) - der det snakkes om en konkret hevn man må ta på alvor, sier Stanghelle.
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8051193
Det er et samfunn som er totalt fritt for synd og samvittighet og krav ut fra tanker om en evig nedlagt naturrett i mennesket, og universelle bud om å ta langsiktig ansvar og ikke stjele seg til det som ikke rettelig tilkommer en.
Det er med andre ord et samfunn hvor ingen kan sette seg over andre i moralsk harme og et samfunn hvor ingen er sin brors vokter. Det er et samfunn hvor ingen kan si at noen troer er bedre enn andre troer og hvor det er forbudt å forbinde enkeltmennesker med noe annet enn bonobo-normene, som er absolutte bud, gitt av Relativismens Gud.
Det er med andre ord et samfunn som ikke tillater å se og si at menneskene i dette bonobo-samfunnet er bundet av regler som må anses for universelt bindende for alle til enhver tid og på ethvert sted. I bonobo-samfunnet fins ikke annet enn enkeltmennesker, individer, og altså mennesker som ikke er bundet av noe annet enn sine egne individuelle og høyst private lyster i nuet, til enhver tid og på ethvert sted.
Den relativistiske hovedbegrunnelsen er: Gjør hva du vil så lenge det ikke skader noen og for all del: Ikke tenk i fremtids-eller fortidskategoreier, nei, DU SKAL kun tenke i et her og nå perspektiv og ikke tro at ideologier er det de gir seg ut fra. For å gjøre dette, er å bryte med Det ene, store Bud, nemlig at alle er like gode på bunnen og alle vil forstå dette, hvis de bare blir som oss, som er absolutte på dette at det ikke finnes noe som heter absolutte moralbud og at alle derfor før eller siden kommer til å innse dette uten ”tvang” og forsøk på å overbevise eller misjonere om det motsatte.
Alt slikt - og som kan minne om slikt - er nemlig forbudt og kan ikke tåles under Relativismens Gud, dvs. Stanghelle, her selvfølgelig presentert i karikatur og for øyeblikkets formål, nemlig i dette at i Stanghelles verden blir ikke Krekar noe annet enn karikatur av islam, ikke islam i seg selv, slik Krekar selv hevder at han nettopp representerer.
Redaktøren har med disse sine påstander gått til sengs med islam for godt, og trukket dyna langt pp over hodet, - men om dette er gjort i underbevisst frykt eller frivillig overbevsisning , vites selvfølgelig ikke, men det må være lov å spekulere ...
onsdag 21. mars 2012
Den muslimske terroristen psykotisk?
De fattige – muslimene - skal prima facie ha førsteretten til vår empati og velvillige innstilling i ett og alt - og dernest vi skal VI ha retten til å befri dem fra fattigdommen, om så ved å slavebinde oss selv, ikke bare under islam, nei, også under oss selv, dvs den herskende elitistiske og ofte fascistoide elite.
Se her om fascistoidene som kommer ....
Desto farligere er det å fremsette denne vinkelen under fullt navn og i full offentlighet.
Grunnspørsmålene som her berøres tas også opp i en postering om mulla Krekar, her
https://neitilislam.blogspot.com/2012/06/stanghelles-paradoks.html
Stanghelles "paradoks":
Redaktør Stanghelle i Aftenposten kom i kveldens
”Debatten” på NRK 1 inn på noe han kalte et paradoks, som han hadde tenkt på
flere ganger der han hadde sittet i rettssalen den siste tiden.
Paradokset, som besto av et spørsmål, er i virkeligheten
et dilemma, nemlig dette:
Ville norsk rett ha trukket inn psykiatri i den grad som
er gjort i saken mot Anders B B hvis det hadde vær en muslimsk terrorist og
ikke Anders B B som hadde foretatt (tilsvarende) udåd?
Stanghelle kom med et halvt svar og en halv forklaring på
det hypotetiske i hans egen problemstilling:
Nordmenn – eller det norske folk, ved Staten – har nå nemlig så vanskelig for å tro at en
”vestkantgutt” skulle være tilregnelig for en slik udåd at det nesten er
utenkelig at han ikke skulle være gal, eller sinnssyk (og derfor i en helt
annen verden enn oss andre).
”En av oss” kan umulig finne på noe sånt. Men hva hvis
det altså var en muslim?
Jo, da ville vi ikke en gang ha stusset, mente
Stanghelle. Ugjerningsmannen måtte selvsagt være tilregnelig, ville vi ha
tenkt. Noe annet ville ha vært utenkelig å tenke, skal vi følge Stanghelles
resonnement helt ut (på hans vegne her).
Men hva hvis Anders B B hadde handlet – bokstavelig - ut fra Koranen og islamsk
rett?
Ville ikke en utilregnelighetsdom betydd det samme som å regne islam, som
religion, og i seg selv, for "utilregnelig" og altså sinnssyk?
(Vi har tidligere behandlet problemstillingen i en litt
annen sammenheng og tar her med et lite utdrag fra den tidligere posteringen Opprinnelig
lagt inn her:(Grunnen er ganske enkelt den at den postering har med
flere momenter enn det som er relevant for ”problemet” her).
Går vi litt dypere inn på Stanghelles paradoks, vil man
finne scenarioer som er så vanvittig fremmed for oss og så uutholdelige, at vi
neppe er i stand til å forholde oss mentalt sunt eller helt adekvat til dem, -til det er de nemlig for grusomme i seg selv
og selvsagt så til de grader fremmed for oss, at vi nesten automatisk ikke
”tør” eller makter å ta dem inn.
Det blir simpelt hen for sterkt og ubehagelig for oss,
men selve grunnproblemet går ikke sin vei av den grunn.
Snarer tvert imot. Problemet kommer stadig nærmere og med
stadig større intensitet og fart.
Her er vår lille skisse:
Grunnproblemet er dette, (men Stanghelle nevner ikke
dette og ville vel aldri ha formulert denne problemstillingen eller i det hele
tatt åpnet for den vinkel jeg her forsøker å skissere nedenfor):
AT:
ABB kunne ikke vise til noe belegg i Den judeokristne
kulturkrets og/eller i den kristne tro som kunne rettferdiggjøre hva han
gjorde.
Den terroristen som vi her har å gjøre med, derimot, kan
nettopp finne hjemler og belegg for hva han gjorde nettopp i sin egen
kulturkrets han tilhører og i sitt eget trosgrunnlag som motiverer ham, og som
han nå engang sverger til og tilhører. (Jeg må bare si: Dette er et tenkt
tilfelle; det kan ikke sies at «kulturkretsen» her motiverer ham og dessuten er
det jo kjent at muslimer i fremmede land skal følge landet de lever i sine
lover. Dt må også bemerkes at her kan det foreligge ulike tolkninger, sett fra
islamsk hold).
Men veldig få i dette landet i dag er villig til å se den
prinsippielle – abstrakte og tenkte – vinkelen på dette problemet, som jo er et
grunnporblem. For bare dette i seg selv ”å se den” eller ”tenke den i sitt
stille sinn” er farlig i dagens Norge. Man vil bli møtt med kollektiv
hoderisting eller mer, bare ved å lufte paradokset eller dilemmaet.
Desto farligere er det å fremsette denne vinkelen under fullt navn og i full
offentlighet.
Derfor denne anonyme bloggen.
Grunnspørsmålene
som her berøres tas også opp i en postering om mulla Krekar, her
For å repetere fra en annen postering tidligere:
http://neitilislam.blogspot.com/2011/12/regenten-vs-profeten.html
Skal man tenke strikt logisk i denne sammenhengen, må man legge til grunn en rekke faktiske og juridiske fakta, noe jeg ikke kan gjøre her; jeg bryter derfor ned problematikken til de aller mest nakne eller nødvendige fakta, og den like nakne og «nødvendig» juss, slik at man kan forholde seg til et rent abstrakt scenario eller konsept.
Det blir derfor ikke bare litt hypotetisk dette, men
kanskje vel mye hypotetisk og derfor irrelevant
og spekulativt for mange, men la gå:
Vi har altså her å gjøre med en tiltalt som har begått en ugjerning på det nivå Anders B B gjorde.
Han kommer under psykiatrisk observasjon og psykiaterne
skal vurdere om han er strafferettslig tilregnelig eller ikke, ut fra norske
normer, regler og forskrifter.
Hva hvis «pasienten» under denne diagnoseprosessen ikke gjorde annet enn å sitere fra og handle ut fra Koranen?
Hva hvis han insisterte på at det han gjorde, gjorde han
kun fordi det sto i Koranen at han skulle gjøre det – og fordi han var blitt
fortalt av en islamsk lærd at dette var helt i pakt med islamsk lov?
Og hva hvis psykiaterne ikke visste at det
pasienten sa - om enn usammenhengende og uten å ta alle "leksene" på
en gang - i sin helhet ikke var noe annet enn direkte sitater fra Koranen og
alle surene som maner til jihad og påbyr kamp – i forsvar - mot de vantro på
liv og død?
Ville de ikke da med den aller beste begrunnelse kunne
erklære pasienten både som farlig for samfunnet og som behandlingstrengende narsissist
– eller paranoid schizofren, dvs gal eller sinnssyk e l?
For å konkretisere, i en ellers litt løs, men mulig interessant
analogi: En from, snill, ærlig, arbeidsom og rettskaffen muslim har i flere år
gått med tanker i hodet som er både mørke og tyngende og som har plaget ham i
lenger tid … Saken er den at hans gode nabos familie og alle dennes 9 barn har
byttet religion og gått over fra islam til kristendommen ...
Etter å ha gått i denne åndelige tvangstrøye med hensyn
til hva han bør gjøre i nærmere 7 år, og uten å fortelle til noen om hvilken
moralsk og psykologisk skruestikke han befinner seg i, kommer han så en dag
”endelig” til det resultat at han er nødt for å ta livet av naboen og hans
familie med alle barna, som nå er blitt myndige. Han henviser til at hellige
skrifter i islam forteller ham at det er dødsstraff for apostasi i islam. Han
er derfor helt overbevist om at han har rett til å drepe i dette tilfelle.
Grunnen er altså at Allah og profeten sier at han ikke bare kan, men at han
også skal gjøre det. Han skal gjøre det, til og med, selv om han
misliker tanken på å gjøre det aldri så mye, og, ja, selv om han helst vil
slippe, for alt i verden. Men plikten kaller og hvem vet best?
Sier ikke Koranen og islam at nettopp Allah og profeten vet best? Står det ikke
skrevet? Og er ikke dette et bud og en befaling fra «gud»? (Dette vil faktisk
kunne hevdes av mannens forsvarere).
Mannen bestemmer seg derfor for å utføre udåden - slik vi
vil se det - og samtidig gjøre det så effektivt og ”smertefritt” som
mulig, men likevel objektivt sett kaldt og brutalt, slik vi, som vestlige
mennesker - igjen - vil se det.
Han inviterer derfor hele den familien som har forlatt islam sammen til et
aldri så lite ”famileparty” på en øy ute i Mjøsa et sted, bare for å ta et
eksempel. Og så kan massakren starte.
Mannens samvittighet forteller ham kanskje at det han gjør er galt, men plikten
og troende muslim må gå foran alt, - det er slik troen skal fungere, om den
skal være rett og sann, ifølge islam. Han tror det, at dette er sannheten,
samtidig som han altså har teoretisk støtte fra en såkalt lærd muslim som han
har konsultert med på forhånd.
Vil mannen av psykiaterne bli erklært for strafferettslig
tilregnelig?
Ja, uten tvil, vil jeg mene, under ellers like forhold,
(spesielt hvis psykiaterne var virkelig troende muslimer).
Mannen ville imidlertid bli kjent strafferettslig uskyldig – i en muslimsk
rett. (Her kan jeg ta grundig feil).
For ingen virkelig rettroende muslim vil kunne dømme ham, fordi Allah og
profeten forbyr det, fordi Allah jo har sagt at ikke bare kan gjøre det,
men også at han skal gjøre det … (hvis mannen først har tryglet og bedt
nabofamilien om å tenke seg om og komme på bedre tanker og gå tilbake til
islam, men uten at det lykkes).
Ifølge Allah og profeten ville jo mannen bare ha gjort sin religiøse trosplikt
og dessuten blitt berømmet for det i det verdensvide «umma» her på jorden og
belønnet for det i det hinsidige, (vil mange muslimer tro, siden dette er et
løfte gitt av Allah).
Det pussige her er at mannen faktisk BLIR regnet for strafferettslig
utilregnelig – i praksis, ut fra vestlig rettsoppfatning - i og med at han ikke
KAN straffes i h t islamsk lov og teologi...
Ville de ha sagt at ord skaper handlinger og at det var det muslimske miljøet rundt mannen som egentlig sto ansvarlig for det som skjedde og som følgelig da måtte straffes for udåden, på likefot med mannen selv, som skyldig? ...
https://neitilislam.blogspot.com/2012/06/stanghelles-paradoks.html
Stanghelles "paradoks":
Redaktør Stanghelle i Aftenposten kom i kveldens
”Debatten” på NRK 1 inn på noe han kalte et paradoks, som han hadde tenkt på
flere ganger der han hadde sittet i rettssalen den siste tiden.
Paradokset, som besto av et spørsmål, er i virkeligheten
et dilemma, nemlig dette:
Ville norsk rett ha trukket inn psykiatri i den grad som
er gjort i saken mot Anders B B hvis det hadde vær en muslimsk terrorist og
ikke Anders B B som hadde foretatt (tilsvarende) udåd?
Stanghelle kom med et halvt svar og en halv forklaring på
det hypotetiske i hans egen problemstilling:
Nordmenn – eller det norske folk, ved Staten – har nå nemlig så vanskelig for å tro at en
”vestkantgutt” skulle være tilregnelig for en slik udåd at det nesten er
utenkelig at han ikke skulle være gal, eller sinnssyk (og derfor i en helt
annen verden enn oss andre).
”En av oss” kan umulig finne på noe sånt. Men hva hvis
det altså var en muslim?
Jo, da ville vi ikke en gang ha stusset, mente
Stanghelle. Ugjerningsmannen måtte selvsagt være tilregnelig, ville vi ha
tenkt. Noe annet ville ha vært utenkelig å tenke, skal vi følge Stanghelles
resonnement helt ut (på hans vegne her).
Men hva hvis Anders B B hadde handlet – bokstavelig - ut fra Koranen og islamsk
rett?
Ville ikke en utilregnelighetsdom betydd det samme som å regne islam, som
religion, og i seg selv, for "utilregnelig" og altså sinnssyk?
(Vi har tidligere behandlet problemstillingen i en litt
annen sammenheng og tar her med et lite utdrag fra den tidligere posteringen Opprinnelig
lagt inn her:(Grunnen er ganske enkelt den at den postering har med
flere momenter enn det som er relevant for ”problemet” her).
Går vi litt dypere inn på Stanghelles paradoks, vil man
finne scenarioer som er så vanvittig fremmed for oss og så uutholdelige, at vi
neppe er i stand til å forholde oss mentalt sunt eller helt adekvat til dem, -til det er de nemlig for grusomme i seg selv
og selvsagt så til de grader fremmed for oss, at vi nesten automatisk ikke
”tør” eller makter å ta dem inn.
Det blir simpelt hen for sterkt og ubehagelig for oss,
men selve grunnproblemet går ikke sin vei av den grunn.
Snarer tvert imot. Problemet kommer stadig nærmere og med
stadig større intensitet og fart.
Her er vår lille skisse:
Grunnproblemet er dette, (men Stanghelle nevner ikke
dette og ville vel aldri ha formulert denne problemstillingen eller i det hele
tatt åpnet for den vinkel jeg her forsøker å skissere nedenfor):
AT:
ABB kunne ikke vise til noe belegg i Den judeokristne
kulturkrets og/eller i den kristne tro som kunne rettferdiggjøre hva han
gjorde.
Den terroristen som vi her har å gjøre med, derimot, kan
nettopp finne hjemler og belegg for hva han gjorde nettopp i sin egen
kulturkrets han tilhører og i sitt eget trosgrunnlag som motiverer ham, og som
han nå engang sverger til og tilhører. (Jeg må bare si: Dette er et tenkt
tilfelle; det kan ikke sies at «kulturkretsen» her motiverer ham og dessuten er
det jo kjent at muslimer i fremmede land skal følge landet de lever i sine
lover. Dt må også bemerkes at her kan det foreligge ulike tolkninger, sett fra
islamsk hold).
Men veldig få i dette landet i dag er villig til å se den
prinsippielle – abstrakte og tenkte – vinkelen på dette problemet, som jo er et
grunnporblem. For bare dette i seg selv ”å se den” eller ”tenke den i sitt
stille sinn” er farlig i dagens Norge. Man vil bli møtt med kollektiv
hoderisting eller mer, bare ved å lufte paradokset eller dilemmaet.
Desto farligere er det å fremsette denne vinkelen under fullt navn og i full
offentlighet.
Derfor denne anonyme bloggen.
Grunnspørsmålene
som her berøres tas også opp i en postering om mulla Krekar, her
---
For nå å repetere fra en annen postering tidligere:
http://neitilislam.blogspot.com/2011/12/regenten-vs-profeten.html
Videre: Skal man tenke strikt logisk i denne sammenhengen, må man legge til grunn en rekke faktiske og juridiske fakta, noe jeg ikke kan gjøre her; jeg bryter derfor ned problematikken til de aller mest nakne eller nødvendige fakta, og den like nakne og «nødvendig» juss, slik at man kan forholde seg til et rent abstrakt scenario eller konsept.
Det blir derfor ikke bare litt hypotetisk dette, men
kanskje vel mye hypotetisk og derfor irrelevant
og spekulativt for mange, men la gå:
Vi har altså her å gjøre med en tiltalt som har begått en ugjerning på det nivå Anders B B gjorde.
Han kommer under psykiatrisk observasjon og psykiaterne
skal vurdere om han er strafferettslig tilregnelig eller ikke, ut fra norske
normer, regler og forskrifter.
Hva hvis «pasienten» under denne diagnoseprosessen ikke gjorde annet enn å sitere fra og handle ut fra Koranen?
Hva hvis han insisterte på at det han gjorde, gjorde han
kun fordi det sto i Koranen at han skulle gjøre det – og fordi han var blitt
fortalt av en islamsk lærd at dette var helt i pakt med islamsk lov?
Og hva hvis psykiaterne ikke visste at det
pasienten sa - om enn usammenhengende og uten å ta alle "leksene" på
en gang - i sin helhet ikke var noe annet enn direkte sitater fra Koranen og
alle surene som maner til jihad og påbyr kamp – i forsvar - mot de vantro på
liv og død?
Ville de ikke da med den aller beste begrunnelse kunne
erklære pasienten både som farlig for samfunnet og som behandlingstrengende narsissist
– eller paranoid schizofren, dvs gal eller sinnssyk e l?
For å konkretisere, i en ellers litt løs, men mulig interessant
analogi: En from, snill, ærlig, arbeidsom og rettskaffen muslim har i flere år
gått med tanker i hodet som er både mørke og tyngende og som har plaget ham i
lenger tid … Saken er den at hans gode nabos familie og alle dennes 9 barn har
byttet religion og gått over fra islam til kristendommen ...
Etter å ha gått i denne åndelige tvangstrøye med hensyn
til hva han bør gjøre i nærmere 7 år, og uten å fortelle til noen om hvilken
moralsk og psykologisk skruetikke han befinner seg i, kommer han så en dag
”endelig” til det resultat at han er nødt for å ta livet av naboen og hans
familie med alle barna, som nå er blitt myndige. Han henviser til at hellige
skrifter i islam forteller ham at det er dødsstraff for apostasi i islam. Han
er derfor helt overbevist om at han har rett til å drepe i dette tilfelle.
Grunnen er altså at Allah og profeten sier at han ikke bare kan, men at han
også skal gjøre det. Han skal gjøre det, til og med, selv om han
misliker tanken på å gjøre det aldri så mye, og, ja, selv om han helst vil
slippe, for alt i verden. Men plikten kaller og hvem vet best?
Sier ikke Koranen og islam at nettopp Allah og profeten vet best? Står det ikke
skrevet? Og er ikke dette et bud og en befaling fra «gud»? (Dette vil faktisk
kunne hevdes av mannens forsvarere).
Mannen bestemmer seg derfor for å utføre udåden - slik vi
vil se det - og samtidig gjøre det så effektivt og ”smertefritt” som
mulig, men likevel objektivt sett kaldt og brutalt, slik vi, som vestlige
mennesker - igjen - vil se det.
Han inviterer derfor hele den familien som har forlatt islam sammen til et
aldri så lite ”famileparty” på en øy ute i Mjøsa et sted, bare for å ta et
eksempel. Og så kan massakren starte.
Mannens samvittighet forteller ham kanskje at det han gjør er galt, men plikten
og troende muslim må gå foran alt, - det er slik troen skal fungere, om den
skal være rett og sann, ifølge islam. Han tror det, at dette er sannheten,
samtidig som han altså har teoretisk støtte fra en såkalt lærd muslim som han
har konsultert med på forhånd.
Vil mannen av psykiaterne bli erklært for strafferettslig
tilregnelig?
Ja, uten tvil, vil jeg mene, under ellers like forhold,
(spesielt hvis psykiaterne var virkelig troende muslimer).
Mannen ville imidlertid bli kjent strafferettslig uskyldig – i en muslimsk
rett. (Her kan jeg ta grundig feil).
For ingen virkelig rettroende muslim vil kunne dømme ham, fordi Allah og
profeten forbyr det, fordi Allah jo har sagt at ikke bare kan gjøre det,
men også at han skal gjøre det … (hvis mannen først har tryglet og bedt
nabofamilien om å tenke seg om og komme på bedre tanker og gå tilbake til
islam, men uten at det lykkes).
Ifølge Allah og profeten ville jo mannen bare ha gjort sin religiøse trosplikt
og dessuten blitt berømmet for det i det verdensvide «umma» her på jorden og
belønnet for det i det hinsidige, (vil mange muslimer tro, siden dette er et
løfte gitt av Allah).
Det pussige her er at mannen faktisk BLIR regnet for strafferettslig
utilregnelig – i praksis, ut fra vestlig rettsoppfatning - i og med at han ikke
KAN straffes i h t islamsk lov og teologi. ...
Ville de ha sagt at ord skaper handlinger og at det var
det muslimske miljøet rundt mannen som egentlig sto ansvarlig for det som
skjedde og som følgelig da måtte straffes for udåden, på likefot med mannen
selv, som skyldig?
Grunnen er at Allah og profeten sier at han skal gjøre det. Han skal gjøre det selv om han misliker tanken på å gjøre det og, ja, selv om han helst vil slippe, for alt i verden. Men plikten kaller og hvem vet best?
Sier ikke Koranen og islam at nettopp Allah og profeten vet best? Står det ikke skrevet?
Han inviterer dem derfor alle sammen til et aldri så lite ”famileparty” på en øy ute i Mjøsa et sted, bare for å ta et eksempel. Og så kan massakren starte.
Mannens samvittighet forteller ham kanskje at det han gjør er galt, men plikten og troen må gå foran alt, - det er slik troen skal fungere, om den skal være rett og sann, ifølge islam.
Mannen ville imidlertid bli kjent straferettslig uskyldig – i en muslimsk rett. (Her kan jeg ta grundig feil, kanskje).
For ingen virkelig rettroende muslim vil kunne dømme ham, fordi Allah og profeten forbyr det, (hvis mannen først har tryglet og bedt nabofamilien om å tenke seg om og komme på bedre tanker og gå tilbake til islam, men uten at det lykkes).
Ifølge Allah og profeten ville jo mannen bare ha gjort sin religiøse trosplikt og dessuten blitt berømmet og belønnet for det i det hinsidige.
Det pussige her er at mannen faktisk BLIR regnet for strafferettslig utilregnelig – i praksis, ut fra vestlig rettsoppfatning - i og med at han ikke KAN straffes iht islams lov og teologi.