Stålsett til VG: – Valgte å adlyde Gud mer enn loven.
Biskop emeritus Gunnar Stålsett forteller VG at han fikk et
alvorlig dilemma da han innså at kvinnen som jobbet for ham mistet
arbeidstillatelsen. Han måtte enten følge norsk lov, eller adlyde Gud. Han valgte
det siste. VG
291119.
Hva er det egentlig som driver Stålsett? Er han ute etter å
styrke selvbildet, egoet, sitt egentlige «selv? Er dette sann kristen misjon?
Eller et spill for galleriet? Et strategisk trekk for å vinne sympati til egen
fordel, så å si? Han bruker i hvert fall situasjonen og trusselen om ubetinget
fengselsstraff til å markedsføre seg som from, nestekjærlig og uskyldig, en
mann med et større hjerte enn Stortinget og Norges Lover.
Mange vil foretrekke å tenke «naiv» i stedet for uskyldig om
Stålsett. Han er selvsagt ingen av delene. Poenget er at Stålsett er en person
med stor innflytelse over menneskers tankegang, tro og emosjoner. Han er i
stand til å stake ut forpliktende holdninger og legge grunnlag for verdisyn
helt i tråd med hans eget, og da som en rettferdiggjørelse av egne handlinger
og unnlatelser.
Det ser ut for at han kastet seg inn i et skittent spill.
Han legger seg flat for «krefter». Han legitimerer ikke bare kampen for noens interessebetingede
særkrav, han kommer i tillegg skade for å løpe et ærend for troer og holdninger
han som kristen ikke kan vedstå seg, ikke på noe vilkår. Vi skal se litt på
implikasjonene:
Det ligger nær å se Stålsett i hypermagiens perspektiv og mange
muligheter, de være seg av radikalt illusorisk art, eller ikke. Se
her på bloggen om hypermagi og hypermagikere, følge gjerne innlagt linker til
andre artikler om samme emne her på bloggen, av samme forfatter.
Hypermagi er
etter vår mening en viktig, svært «godt» integrert element og en viktig og kanskje
helt avgjørende faktor skal vi ha håp om tilnærmet å kunne forstå, forholde oss
til og «diagnostisere» noe av tidens pågående og stadig mer presserende psyko-sosiale
syndrom på et saklig og rasjonelt grunnlag, et grunnlag man neppe finner stor
interesse for å ta i tu med i akademia-kretser og i de «faglige» klikkene på
universitetene som nå sitter på konsensusen, på det akademiske hegemoni, på
både den institusjonsmessige og forkningsmessige definisjonsmakten og oven i kjøpet
på pengesekken. De diktererer i stor grad hvordan folk og politikere skal
tenke, føle og se. Akademia øver en innflytelse på viktige trender og
maktsentra i dag som få egentlig ønsker å forstår rekkevidden av.
Det er selvsagt en uting å spekulere og spørre om hva som er
Stålsetts egentlige agenda, hans indre, rent subjektive eller solipsistiske motivasjon,
hans indre begrunnelser og hjemler, - hvis man legger opp til det personlige
her. Er dette en autentisk bønn om påfyll av mer ungdommelig eller nytt tilsig
av mer barnslig karisma? Men man kan velge å se bort fra det rent personlige,
man trenger det ikke, det må være mulig å upersonlig-gjøre dette.
Avpersonifisere seg. Det er tillatt, for tankens og tankeklarhetens skyld. Det
er fullt legitimt å være nysgjerrig å stille spørsmål om det meste. Vi skal
ikke sette noen opp på en pidestall som nettopp ønsker å blitt satt opp på den –
av de underfundigste, men likevel tydeligste og mest innyndende av tilsynelatende
mest «gode» og «korrekte» grunner, - men grunner
og sublime begrunnelser dog.
Det er med andre ord fullt mulig å «saklig-gjøre seg», dvs
orientere seg mot sak, og ikke personen som sådan. Hvis følgende blir oppfattet
som noen form for «personangrep», har man ikke fattet poenget. Hvis man ser
personangrep, kan dette i seg selv anses som et forsøk på å gjøre seg selv
uangripelig og mer moralsk høyverdig enn de fleste. Jeg nevner forresten utførlig
Stålsett, Raja og Dørum i forrige postering, se
her.
Ifølge islam tror de kristne på Allah, det er bare at de
ikke helt vet det, fordi de kristne og jødene har tuklet med sine Skrifter. De
har forvrengt det rene og opprinnelige budskapet. Det er derfor en selvfølge
for en muslim at Allah’s åpenbaring til Muhammed illustrerer den sanne gudstro
på den sanne Gud. Muslimer vil derfor lett tro at når Stålsett snakker om at
han vil følge Gud og samvittigheten sin mer enn norsk lov, så mener Stålsett at
det i virkeligheten er den islamske Allah han tror på og setter sin lit til.
Når Stålsett begrunner sitt valg og sitt moralske grunnlag
for å gå mot den norske loven i Gud, er det egentlig Allah han tror på og
begrunner sitt valg med. Slik islam ser det. Det er altså Allah som vil at ulovlige
asylsøkere skal ha en rett til å ta seg ulovlig arbeid her. Det er slik en
muslim nær sagt ut fra rent trosmessige grunner må tenke og tro, og handle ut
fra. Hegner dette i hop? Og i så tilfelle: Hvordan kan man sy sammen dette uten
å bli overfalt av anfektelser, ruelser og livskraft? Klar for underkastelse?
Men slik tenker selvsagt ikke Stålsett, skjønt vite sikkert,
kan man ikke. Hvis han ble spurt om hans beslutning også var villet av Allah,
ville han enten ha sagt ja eller så ville han ha sagt nei. Men det kan også tenkes
at han vill ha sagt «ja, takk begge deler». Eller bare kanskje … det kommer an
på osv osv.
Det spørs om imamene i landets moskeer rundt omkring ville
ene, om de vil være enig med ham, hvis Stålsett imidlertid sa at nei, Allah og
Gud er ikke den samme. Personer med autoritet innen Den norske kirke har uttalt
seg dagklart om dette: Alla og Gud er ikke identiske. De er tvert imot ikke
identiske. De er to vidt forskjellige guder.
Hvis imamene mener at Stålsett har rett hvis han sier at
Allah og Gud er den samme, vil de følgeriktig da også måtte misjonere for at
Allah faktisk vil at alle «ulovlige» faktisk, i Allah og profetens navn, skal
ha rett til arbeidstillatelse og dermed også rett til arbeid, med alle de
bonuser dette gir i seg selv, og med de konsekvenser som vil gjelde for all
fremtid. Og det er nettopp det Stålsett selv mener. Hvis Stålsett nekter for at
Allah og Gud er identiske, har han tydeligvis et problem han neppe vil gi seg
ut på å forklare. Det samme gjelder eventuelle imamer.
Det letteste for imamene vil være å si at Stålsett tror på
en falsk Gud, en gud som ikke engang kan sammenlignes med Allah. Og dette vil
de kunne begrunne ut fra Koranen selv. De må derfor si at Stålsett i hvert fall
ikke tror på Allah, når han vil gå inn for at ulovlige skal bli fullt lovlige.
Det mest konsekvente vil derfor for imamene være å ta avstand fra Stålsetts
begrunnelse, og tro. Hvis de støtter ham, vil de faktisk gå mot hva Allah ville
ha ment om saken, siden bare Allah er perfekt, mens Stålsletts Gud er
forfalsket.
Men vent en halv: Imamene kunne nå ta underhåndskontakt med
Stålsett og Stålsett ville kanskje i lønn åpnet for dialog med moskeene. (Vi må
anta at både imamene og Stålsett selv sant og virkelig er interessert i å
misjoner for sine gudstroer og i holde seg til hver sin gud befalinger og
anbefalinger). De ville da ha kommet
sammen og blitt enige og fordragelige om at det beste var ikke å si noe
offentlig om hvorvidt de betraktet Allah og Gud som identiske, og likeverdige,
og like nåderike og barmhjertige.
Det kan også tenkes at de i hvert fall for anledningen lett
ville være enige om at de trodde på den nøyaktig samme guden, eller i hvert
fall at de virkelig trodde tilnærmet på samme gud. De ville ha vært skjønt
enige om at det ikke var det rette tidspunkt for muligens å spre forvirring og
agg og motsetninger i befolkningen. Begge parter ville i et slikt tilfelle ha
følt seg svært lettet og glad over at det var mulig for dem å være enige om å
være enige. I situasjonen, sli den nå engang er. De ville ha følt at
religionsdialog er fruktbart og nødvendig og en forutsetning for et god og rikt
«convivenzia», vennlig og kall det gjerne «blomstrende og fruktbar sameksistens».
Både nasjonalt og globalt.
I begge tilfeller ville imidlertid både imamene og den
kristne Stålsett ha begått en form for helligbrøde. De ville teologiske sett
med rette med høy sannsynlighet kunne bli anklaget for å høkre med Gud, og for
å gjøre Gud til et privat redskap for dem selv, der og da, og for å gjøre Gud
til et redskap for å fremme rent politiske og personlige verdier og
målsettinger.
De ville kunne ha blitt hånet og ydmyket for ha satt seg opp
over gud, for at de virkelig hadde trodd og villet diktere hva gud ville ha
sagt og hva gud ville ha gjort i den foreliggende situasjon, ja, de ville begge
faktisk ha forsøkt å sette seg til doms over gud, under trussel om at han vær
så god hadde å underkaste seg og tjene dem begge samtidig og uten forbehold.
Utad mot publikum og offentligheten og i alles påsyn, ville samtlige
dessuten fremstå som hyklerske og – ikke minst – feige, manipulerende og
villedende. De ville ha fremstått som meget forvirrede og lite teologisk
skolerte. De ville ha blitt erklært uskikket for oppgaven og det beste de kunne
håpe på var sparken på grått papir, og i beste fall med en attest med «avskjed
i nåde» på. De ville i alles forakt med rette ha kunne bli fordømt for å ha
villet mæle sin egen kake. De ville ha blitt beskylt for å konspirere, for å ha
sviktet sine guder. De ville begge ha blitt beskyldt for å være vantro, og for
å representer en fare for samfunnet, menighetene og moskeene. På arabisk ville
de ha blitt anklaget for indirekte å ha oppfordret til opprør, for fitna, - «opprør» eller motarbeidelse av
troen selv - . Og som vi vet, straffen for til og med uaktsomt og helt
uskyldsrent for å ha innstiftet en fitna,
dvs er aktiviteter som medfører døden, fordi, som det står i Koranen: Opprør er
verre enn drap. (Flere kalifer begrunnet drap på andre tronpretendenter – ja,
til og med sine brødre som barn - med at de kunne utgjøre en fare for fitna, hvis de ikke selv grep makten,
ved altså å drepe sine i og for seg fullt ut legitime «konkurrenter»).
De ville ha fått haglskur mot seg for å ha sviktet den ene
sanne gud, en gid – for dem - som ingen av dem egentlig ikke vet hvem er, altså
om han egentlig er Allah eller om han egentlig er Gud, eller begge, hvilket
selvsagt er umulig, skal man ha logikken og den mentale sunnhet i behold.
(Vi forutsetter at det her ikke ville ha blitt stilt
spørsmål om hvorvidt også Jesus og Den hellige Ånd er Gud, - det ville i så
fall bety en nokså lett vei ut av uføret for Stålsett, ikke minst. Å tro på
Jesus som Gud regnes for shirk i
islam, en dødssynd).
Både imamene og Stålsett ville kanskje ha vært veldig
fornøyd med å komme frem til et kompromiss og enigheten om å holde tett overfor
allmuen. Begge ville ha vært storfornøyde med at det ble stilt færrest mulig
spørsmål. De ville med god grunn rett og slett kunne forutsette at jo mindre de
sa, jo mer fornøyd vill folk bli. De ville lett ha kunnet berolige seg selv med
at folk flest jo ikke er interessert i problemstillingen overhodet. De vill
derfor lett kunne tenke at de faktisk hadde gjort befolkningen en stor tjeneste,
og tro om seg selv at de var kløktigere enn politikere flest, ja, at de faktisk
hadde overlistet politikerne og overgått dem i sann visdom og klokskap.
Uheldig vis for begge parter ville det kanskje ha hatt seg
slik at det oppsto en situasjon i Saudi-Arabia. Det viste seg nemlig at at en
styrtrik sjeik der, og en nær slektning av kongehuset, over lenger tid faktisk
hadde hatt en hushjelp boende hos som de jure ikke hadde hverken oppholds-
eller midlertidig arbeidstillatelse. Det viser seg også at hushjelpen ikke er
muslim, at hun f eks er ateist, hindu, kristen eller jøde. Sheiken er blitt
tatt på fersken og ordenspolitiet forlanger umiddelbart straff for dem begge, ja,
strenge straffer, straffer som ville ha vært umulige å idømme i noe vestlige
land. Det ville ha vært «usual cruel punsihment as usual», ikke «unusual cruel
punishment as usual». Og alle moskeer vill ha jublet og ropt høyt om hvor
rettferdig og nåderik Allah i virkeligheten er.
Hvordan ville norske imamer og moskeer ha reagert? Og hvordan
reagerer Stålsett? Han kan jo i den anstendige politikks navn ikke kritisere
muslimene og anklage dem for ikke å tro på gud og samvittigheten. Eller kan
han? Hvis Stålsett er den lure reven sommange tror han er, ville han imidlertid
nettopp kunne rettferdiggjøre saudi-arabernes holdning og konsekvente
reaksjoner. Fordi det kanskje var et helt uvedkommende og likegyldig spørsmål
om hvorvidt Allah er identisk med Gud?
Hvordan Stålsett ville ha klart å komme seg «levende» fra
det og med æren i behold, er med andre ord ikke godt å si. Det vil ligge i
mørket hvilke teologiske og politiske begrunnelser han ville ha brukt, i hvert
fall i sitt stille sinn, og svaret på floken vil forbli ukjent. Vi får bare
håpe at han hadde klart å slippe unna med det, uten en skramme, og uten å ha
fått samvittighetskvaler eller andre mentale anfektelser på samvittigheten,
eller Allah’s sverd hengende i en løs og tynn tråd over hodet.
Men ville sheiken ha en sjanse hvis han viste til Stålsett
og forkynte for en hel verden at han jo bare hadde fulgt Allah’s råd og ellers
i ett og alt bare sin gode samvittighet? Ville sheiken ha blitt frikjent og
rettferdiggjort av Allah selv, på sin urokkelige trone?
Ville Stålsett ha forlangt at de saudiske myndigheter og
dommere skulle følge akkurat ham – Stålsett, altså - og akkurat hans gud, eller
ville han ha sagt at det er rett for disse myndighetene å dømme etter Allah’s uforanderlige
og ufravikelige instrukser, lover og forskrifter, fordi jo også de – som den høyeste
verdslige instans innen islam - jo må antas å følge sin rene samvittighet og
inderlige tro på «Gud»?