Debatten begynte i kveld som et mandagsmøte
bestående av byråkrater i en kommune- eller statsadministrasjon. Og der man ser
frem til neste hyggelig møte neste mandag og hvor man håper at ingenting vil
skje som kan nødvendiggjøre nedleggelse av hele komiteen for alltid.
Det viktigste prosjektet blir derfor å
snakke. Snakke seg ut av eller inn i ting. Eller bort fra. Det er derfor
byråkrater for det meste er bortreiste.
Debatten var et forum for muslimer, av
muslimer, dsv rette muslimer, sanne muslimer, gode muslimer. Selektive
muslimer. Opportunistiske muslimer. Fanatiske muslimer. Som alle var enige om
at de ikke var radikale. Eller ekstreme. Men ingen av dem påsto seg å være
moderate! (Helt i flukt med Erdogan). Og alle må være enige i at her hadde vi
med vanlige, norske muslimer, dvs mennesker å gjøre. (Ikke svenske, spanske, britiske,
tyske, polske menneskemuslimer!)
Alle var enige om, eksplisitt, at radikale
muslimer befinner seg annetsteds eller er så skitne at de ikke er til å ta i.
Og at disse andre utgjør ubetydelige i antall og bare fjernt utgjør noen
virkelig potensiell fare eller trussel mot rikets sikkerhet og demokrati. Eller
borgernes økonomiske og religiøse frihet. (At Religionen, dvs islam ikke
tillater religionsovergang, nevnes, selvsagt, ikke).
De fremsto som trygge, velfødde,
moteriktige, velfriserte, og til dels taleføre, hvis man ikke ser sofisteriet
bak drøset, selvfølgeligheten, for noen debatt var det jo ikke snakk om i det
hele tatt. Det var tillært oppgulp av slag.
Man var enig om at norske muslimer egentlig
ikke er radikale og at de tolker og eier det sanne islam.
Uhyre kjedelig, med andre ord. Og unødvendig
og nesten intetsigende. Debatten var et møte for møtets skyld. En møte for å
styrke selvrettferdigheten hos de selvrettferdige og til dels selvoppnevnte
medlemmer storsamfunnet med søvgjengeraktig, helt vanlig vestlig skyldfølelse,
føler seg forpliktet til å fokusere på og beholde i rampelyset så lenge som
mulig, fordi det jo finnes journalistiske scoop i dette, selvsagt.
Og dessuten en anledning til å markere
motstand mot såkalt islamofobi og legitimitet for å føle autentisk skadefryd
overfor de isamofobe, de som lider av den oppkonstruerte sykdommen islamofobi,
et fantasibegrep som kun er skapt for å kunne brukes til å mobbe
islamkritikere.
(Det dreier seg dessuten om seertall!)
Jeg gidder ikke gå i detalj, men forutsetter
at alle som leser dette så denne søvndyssende forestilling.
Hvorfor søvndyssende? Jo, fordi alle går
rundt grøten. Ingen kommer til saken. Man diskuterer hvordan man skal komme seg
unna saken. Og man trenger hjelp til å kunne fortsette i samme tralten.
Det dreier seg om å hale ut tiden og forlenge
«mandatperioden» eller idiotperioden, alt etter som. Det dreier seg om å
etablere, skape og bevare image. Man vil forsikre om at problematikken, for ikke å si dramaet, som
utspiller seg, egentlig ikke dreier seg om noe som helst, og at det er akkurat
dette som bør bety alt for de aller fleste. Det vil si: Man bør og skal ikke
snakke om hva alt dette med muslimer, islam og radikalisme egentlig dreier seg
om. Allah og profeten som fundamentale «faktorer» er reelle tabuer. Men dette
erkjennes ikke.
Faktum er at muslimer frykter å tale om Allah
og profeten i noe dybde. Derfor trenger de storsamfunnets hjelp til å beskytte
dem mot andre muslimer. De krever «motstandsarbeid» av ulike slag, finansiert
og etablert av storsamfunnet. De har egne organisasjoner som arbeider for fred
og forsoning, både innad og utad, men dette arbeidet strekker ikke til. Og i en
slik kronisk situasjon, vil det være svært beleilig å kunne skylde på andre,
hvis det nest verste eller verste skulle skje. Og dette ser ut for å skje
kontinuerlig, uten stopp, ut fra mer eller mindre mystiske eller mytisk
begrunnede og mer eller mindre oppkonstruerte behov, for enhver anledning.
Er sluheten og unngåelsene en bevisst valgt
strategi for å kunne unngå ubehagelige og relevante spørsmål? Og bygger dette
på genuin frykt? Frykt for å se realitetene? Frykt for sine egne? Frykt for å
se demoner i eget premissgrunnlag? Frykt for å konfrontere islams mørke sider
annet enn med floskler og en overflatisk forståelse av hva islam er, og kommer
til å bli?
De radikaliserte ungdommer som reiser til
Midtøsten for å hjelpe til med å utbre islam, blir sett på som et problem for
storsamfunnet. Og derfor må storsamfunnet mobiliseres i stadig større grad, for
å forhindre enda større tragedier, enda større kriser. Muslimer fraskrives helt
eller delvis ansvaret. Samtidig som man angriper Barnevernet for å ville blande
seg inn i muslimfamiliers indre anliggende!
Og hvem er storsamfunnet? Man skulle tro det
var muslimene. Man får inntrykk av at når det skal bevilges penger til
forebyggende tiltak, så er det muslimene selv som villig skal betale for det.
For det nevnes ikke med ett ord at storsamfunnet i virkeligheten er norske
ikkemuslimske skattebetalere, og norsk olje (ikke f eks saudiarbisk, iraks,
syrisk, barainsk olje). Dette er også tabu.
Det er som om krisemaksimeringen i seg selv
er et politisk verktøy for å fremtvinge større bevilgninger. Det er som om
dette byråkratiet allerede har overtatt bevilgningsmyndigheten. Og det virker
som om alle er enige i dette: Det fines intet annet enn penger som kan «løse»
problemet. Og større velvilje fra den norske ikkemuslimske befolkning.
Her finnes intet ymt om behov for åndelig
klargjøring, åndelig innsikt, åndelig realitet.
Hvorfor klarer man ikke å se at denne
byråkratiske settingen bare vil forsterke radikaliseringen? Ser de ikke at de
radikale bare kaldflirer av dem? Og at det vil blir stadig flere som enige med
de radikaliserte, dvs de som virkelig tror at de er ekte muslimer, og agerer på
det?
Man får frem med styrke at man ikke kan
klandre en imam i Drammen for at to halvpubertale søstre ble jihadisert og
dermed støttespillere for det mest brutale drapsmaskineri som verden har sett
på lang, lang tid. Imamen har ikke ressurser til alt. Han har så mye å gjøre
ellers at det ville være umulig for ham å påse at visse tilfeldige
moskegjengere fra det norske utenforskapet forsterket sitt utenforskap ved å
bli innenforskap i IS, eller hva det nå enn måtte hete.
Byråkratene i denne debatten synes å tenke at
veien blir til mens man går, at problemene blir borte jo lenger man fjerner seg
fra dem. Man tror virkelig at man i fine ordelag og allmenne moralske
selvfølgeligheter og fromme ønsker kan snakke seg bort fra hva tingen egentlig
dreier seg om og gjelder.
Byråkrater elsker å diskuterer diskusjon, og
hvordan man skal diskutere. Hva man skal diskutere er sekundært, spesielt når
man ikke tør å se hva saken dreier seg om, nemlig islam som sådan, islam som
essens og virkekraft, eller åndskraft. Man bøyer seg for et tilsynelatende
aksiom, en tilsynelatende selvinnlysende sannhet at: Islam kan ikke forbindes
med ekstremisme. Gode muslimer er ikke slemme, ufredelige. Men vanlig fredelige
mennesker.
Man fremlegger diffuse påstander og
fremsetter krav til storsamfunnet. Det er tydelig at byråkratene trenger hjelp
av utenforstående til å løse de problemer de selv ikke klarer å indentifisere,
radikalt sett. Ja, men de trenger problemene for å kunne holde på med sitt og
kunne opprettholde et godhetsimage av islam og seg selv for enhver pris.
Hvordan kan de få vist seerne at de er tilnærmet moralsk perfekte hvis IS
forsvinner, eller blir nedkjempet en gang for alle?
Game over?
Å, jo da, veien blir til mens de går. Den
mest fantastiske enveis Autoban er nå i ferd med å brolegges, den går nå i
flybane rett fra IS’s områder opp til og direkte inn til Vesteuropa.
Programlederens grunnfobi er tabuer hun ikke
tør pirke i. Hun foretrekker at folk beholder sine tabuer og tror dermed at hun
på sin side dermed tilegner seg en kostelig fetisj, image-fetisjen, hennes
egen, først og fremst. (Velter hun seg i sin egen gjørme, sine egenproduserte
avgudsbilder?) Det gir henne en magisk kraft, som hun tror er virkelig, men som
i virkeligheten er en illusjon, en øyeblikkstrøst hun før eller siden - og jo
mer med tiden - vil bli mer og mer
avhengig av å få oppleve. Vel, hun staker ut sin egen kurs. Allah sier: Jeg
villeder hvem jeg vil, når jeg vil.
Så lenge hun klarer å konservere debattantene
i deres tabuer, i sin tro, i sin religion, har hun makt over dem, tror hun. Men
muslimene skjønner at det er de som har henne i sin hule hånd. «Partene» -
programleder og innbudte gjester - forstår likevel ikke at det er de tabuene de
har felles som legger premissene. At det er dem som knytter dem sammen og
binder dem opp – i ufrihet og feighet.
Så lenge man ikke «snakker om det
vesentlige», kan alle føle seg like trygge og rolige. Fremtiden blir rosenrød.
Ublodig. Og i og med at forestillingen lykkes der og da og folk lar seg lure,
ja, så vil forestillingen måtte fortsette i det uendelige, for at idyllen ikke
skal brytes og helvete bryte løs. Og det man oppnår er å få tilskuernes sympati
og støtte.
Jo mer ufarlig og jo mer kjedelig, dvs jo
mindre vesentlig, jo bedre, med andre ord.
Feel good?Hvorfor ikke?
Eller ikke?
Debatten kan ut over dette betraktes som et
forsøk på å vise hvor demokratiske muslimer er, i sin essens! Debatten
analogiserer det som skjer på Stortinget og på Stortinget finnes det alle politiske
avskygninger det er noe å snakke om. Så også her i Debatten. Debatten blir
dermed et tverrsnitt av det norske, det essensielt norske. Det gode, positive
norske. Det store hjerte. Norge. Og det essensielt norske er jo ikke farlig.
Det essensielt norske vil alltid være det nære og kjære og slik tingenes
tilstand skal være her i landet. Det essensielt norske er både Marx og Lenins
ønskedrøm. Og dessuten Muhammeds ønskedrøm, ifølge muslimer flest, og dette er
jo dokumentert vitenskapelig. Muslimer mener at Norge er en muslimsk stat, et
nærmest perfekt ummah. Muslimer kunne ikke ha skapt det bedre selv. Man skulle
tro at de virkelig mener at det er Allah som har tilrettelagt Det norske
samfunnet for dem, på forhånd, og før de kom, og for at ekte muslimer skal
kunne nyte det i fullt monn og i fulle drag.
Debatten blir oppført på scenen som
representativt i miniatyr for hva som skjer på Stortinget og for hva som skal
komme til å skje der, og i korridorene, i fremtiden.
Vi skal derfor ikke frykte islams maktpotensiale
på Stortinget, ikke nå, og ikke for fremtiden. Debatten viser jo att det
foreligger en legitim, demokratisk uenighet muslimer imellom. De aller fleste
norske partier ble representert: Ap, Venstre, Ap og Frp. SV ble ikke
representert. Muligens fordi SV er et parti som ikke akkurat har fordømt Hamas
på det sterkeste, en bevegelse som vil at Israel skal slettes av kartet.
Var fraværet av Hamas- via SV- i Debatten en bevisst strategi?
Vel, «okkupasjon» ble nevnt, husker ikke av
hvem, var det Abid Raja? I hvert fall er
det god grunn til å tro at disse vanlige norske muslimene er imot
«okkupasjonen», vi vet hvor og hvorfor … men tydelig er det at «okkupasjonen»
lett kunne ha bli et skår i gleden for Debatten. Ved å glemme å integrere SV i
Debatten, kunne Debatten lettere la muslimene fremstille seg selv som vanlige,
fredselskende demokratiske flertallsmennesker i ALLE SAMMENHENGER.
Seerne skal sitte igjen med et inntrykk av at
hvis muslimene fikk flertall på Stortinget, så ville alt fortsette som før, i
den sårt tilkjempede norske, tradisjonsbetingede og trygge tralten. Det er
ingen fare, med andre ord. Snarere tvert imot og dette kan utlegges som om det
var vi nordmenn som hadde lært muslimene å tenke demokrati og hemmelige valg.
Vi tar selvrosen for dette på forskudd!!
Vi har skapt en ny essensen, den evig og
uforanderlige norske og fredselskende muslim, og og forandret eller
revolusjonert selveste islam inn til margen med dem.
Og imens herjer IS i Syria og Irak. De
rettroende triumferer i barbari, strutter av selvtillit og utfordrer reelt
Vesten mer enn kommunistene noen sinne kunne ha drømt om å oppnå.
IS ser ut til å ha lært mye av Hitler og
Goebbels og deres lakeier. Etter hvert som nazistenes udåder, overgrep og
uhyrligheter ble kjent for den vanlige tysker, oppsto det et behov i den tyske
befolkningen for å kvitte seg med Hitler og hans gjeng, og disses oppblåste
ideologi. Det oppsto et genuint håp om å skape noe nytt og bedre, noe mindre
voldelig og mer demokratisk, eller aristokratisk. Og hvordan skulle dette skje?
Jo, å fjerne årsaken til elendigheten. De visste at verden ville bli bedre uten
en Hitler, som jo var det fundament nazistene satte sin lit til, trodde på og
forgudet.
Med «guden» borte, ville frelsen komme. Med
nazismen og Hitler borte, ville alt bli bedre.
Men hva hvis Hitler hadde vært udødelig, som
en virkelig gud, som en Allah? Ville tyskerne da ha vært til i stand til i det
hele tatt å håpe på noe bedre, mer edelt, mer fritt og frelst?
Åh, ja, det er i så måte stor forskjell på
nazismen og den fascistoide islamismen. Men om den nye kalifen i IS Bagdadi
skulle bli myrdet eller dø sin naturlige død, vil Allah overleve og hans
krigere leve videre.
For muslimer blir aldri kvitt Allah. Han er
pr definisjon og - ontologisk oppfattet - udødelig, allmektig, altseende,
barmhjertig og nåderik for alltid.
Skulle det gå an å kvitte seg med noe sånt?
Skulle man tilstå seg muligheten for å tenke at Allah faktisk kan dø og bli
begravet en gang for alltid? At muslimer faktisk kan ta livet av Allah?