Som de fleste både korrekte og ikke fullt så korrekte har
fått med seg, har det foregått en slags Koran-brenning på torget i den lille og
akk så fredelige norske byen Kristiansand nylig.
Dette har fått ringvirkninger på en helt annen måte enn som
om vi i dag bare skulle føle et lett og forfriskende avtrykk på kinnet av en
liten, skjør sommerfugl-vinge som slo på den andre siden av kloden i går.
Bare se på dette:
“We want Norwegian government to put to death Laurence
Thorsten – (dvs frontfiguren i SIAN – Stopp islamiseringen av Norge) who tried
to desecrate the Holy Quran and free Mohammad Ilyas, who reacted promptly to
show his religious sentiments against the act,” district bar association
president Amir Khan told lawyers at Khatm-i-Nabuwat Chowk. (Dawn)
Dette kravet er formulert av jurister i Pakistan. Det innbyr
til «storm». Det bære bud ikke bare om det som vil komme, men selvsagt også om
det som allerede er kommet, idet dette kravet lett av de høyeste autoriteter
kan påstås å være bindende for alle klodens muslimer, dvs over 1, 3 milliarder
troende. Aktuelt og for alltid bindende.
Og dette uttales altså av jurister. Islamske jurister. Det
slår oss ikke i vår kollektive overflod av manglende, sann gudstro, at enhver
muslim i prinsippet er en jurist, og ikke bare en enkel såkalt troende; det
finnes riktig nok muslimer som regnes for juridiske eksperter, som så å si hever seg over den islamske allmue - men i
prinsippet er altså enhver muslim som sverger til sharia (islam) for jurist å regne, i og med at han holder seg til
den ene universelle konstitusjon, som er islam og følgelig sharia). Enhver muslim har rett til å dømme – juridisk bindende -
ut fra Koranen selv. Og ikke bare dømme ut
fra sharia, men også utøve – eksekvere
- i henhold til samme. En muslim er altså i prinsippet både dommer og utøvende
myndighet på samme tid, alt med guddommelig hjemmel og derfor direkte ansvarlig
overfor Allah og profeten. Det er snakk om både forbud og påbud, men en muslim
er i kraft av å være muslim både dommer og utøvende politimakt. Vi ser da også
ofte i muslimske land den dag i dag at familiemedlemmer nærmest ustraffet kan
ta livet av slektninger som har forbrutt seg mot en eller annen moralkodeks som
understøttes av islam pr se. (Se også f eks se
her om attentatet mot den pakistanske guvernøren Jazeer her eller her,
eller googlesøk
her. (Selvsagt er lovverket i de fleste muslimske land i dag tilpasset under
vestlig innflytelse over lang tid, men prinsippet forblir like vel det samme).
Jurister? Vel, en islamsk jurist er ikke som våre sekulære
jurister, men dette er et tema jeg må la ligge. (Vi må bare legge oss på minne
det som skjedde rundt omkring i den muslimske verden i forbindelse med den
såkalte karikaturstriden i 2006)
Det er bare det at de fleste korrekte i dag ikke synes å bry
seg om dette, om den mulighet for utvidet erkjennelse og realisme som ligger i
dette. De vil ikke at dette skal angå folk. Ja, jo mindre det angår folk, dess
bedre. De tror at dette «skal gå seg til» og at de selv med ubønnhørlig visshet
med tid og stunder er de og bare de som vil være de – som de eneste
moralsk fortreffelige - vil kunne innkassere selve hyllesten for at dette vil
skje, at det er deres tro, eller
deres innbilling, alt etter som, og bare de,
som vil og kan seire …
De «emosjonelt korrekte» i dag tenker mistenkelig likt på
det de toneangivende og ledende kommunister tenkte i Russland før, under og
etter Revolusjonen tenkte - også de
var sikre på at «den vitenskapelig fundamenterte kommunisme ville seire, ( -
den var i høyeste grad emosjonelt korrekt og «nødvendig» servilt betinget).
Så: Hvordan skal man tenke? Hva skal man tro? Hvordan skal
man formulere seg i dagens samfunn for helt sikkert ikke å bli beskyldt for å være rasistisk, intolerant og
fordomsfull? Ja, hvordan skal man forholde seg for å være sikker på at man «er
emosjonelt korrekt» og «korrekt betinget servil» i det gode selskap nå, mens
tiden med stormskritt nærmer seg et helt annet, generelt diskursivt scenario og
en helt annen konstituert virkelighet en gang for alle, overalt, og for all
fremtid, i vårt samfunn, og nettopp i dag? Hvordan skal man «operere» eller
fungere for å slippe å bli beskyldt for ulovlig og straffbart å ville fornærme,
krenke og såre mennesker med en annen tro?
Det enkleste ville være om alle trodde likt, vil man kunne
si. (Man vil også si at Gud jo er Gud, uansett, og at det jo er logisk umulig å
si noe annet at det finnes bare én Gud. Selv for lunkne ateister synes dette å
være a priori «bankers»).
Det enkleste for mange, synes å være å finne en tro eller en
ideologi som er tydelig, objektiv, streng, kompromissløs og universell. Særlig
er det nå kanskje mer enn noen gang tidligere bekvemt å skifte tro, der de som
var satt til nettopp å forvalte denne troen, - «vår» tidligere tro - og som man
skulle sette all sin lit til, nå ikke viser noen autentisk og ivrende omsorg
for spesifikt nettopp denne troen, ja, disse personer i dag synes egentlig ikke
engang å vite hva denne troen egentlig går ut på og hva den innebærer, i det
hele tatt. (Kfr Kirkemøtet og uttalelser som f eks at «samfunn med fri abort er
bedre enn samfunn uten» en slik rettighet).
Jo, det er da det nye
credo kommer til syne, med en slags selvinnlysende og i seg selv legitimt
selvpåtvingende kraft av «nødvendighet»: Vi skal tilegne oss nye formuleringer
å holde oss til, nye tilstander å tro på, nå, et helt nytt perspektiv på
tilværelsen å forholde oss til og underlegge oss, slik at vi kan følge opp med
lette skritt og med den aller beste eller «godeste» og nye samvittighet. (Enhver er salig i sin
tro heter det jo, og jo dorskere og jo mer dåreaktiv denne «troen» er, jo bedre,
ser det ut til).
Men hvor er standarden alle bør holde seg til og tenke og føle ut fra? Hvor er det objektive og
universelle grunnlag vi med trygg tro kan bygge på og innrette våre liv etter?
Og hvem er det som med autoritet og myndighet i dag som kan fri oss ut av den
vantro, usikkerhet og forvirring vi nå engang
lever av, lever i, lever under og nærer opp under? Hvor er de, de, ja, som skulle
være våre tillitsvalgte og som vi skulle sette vår litt til i all nød og
velstand? (Fins de innen jurist-standen)?
OK. Jeg skal forsøke å beskrive virkeligheten slike den er,
dvs hvordan virkeligheten i dag bestemmes av ganske enkle, konkrete
livssyns-setninger som for de fleste av oss i dag står der som urokkelige bautaer vi kan orientere oss etter, med alt
vi er, og alt vi har, - for kunne leve et liv, og i hvert fall og til og med i noen grad et noenlunde såkalt godt og
lykksalig liv, her på jorden. (Så lenge det varer).
Jeg vil illustrere hva vårt
nye moralske kompass er og hvordan det av de emosjonelt korrekte og servile
forutsettes å skulle virker, og hvordan det er ment å virke på oss, kollektivt
så vel som individuelt, sosialt så vel som privat, - på alle nivåer og i alle
relasjoner. (Basta! Vi er da ikke krenkelses-trengende
barbarer heller … ).
De fleste synes imidlertid ikke i behov av noe absolutt å fundamentere seg og sin
egen person på, sin egen metafysikk, sin egen tro, sånn til daglig. I dag. De
fleste synes å klare seg bedre ved
nettopp å unngå å stille seg slike spørsmål eller ta inn over seg
nødvendigheten av og behovet for religiøs eller rent teologisk refleksjon. Og
de som stiller disse vanskelige spørsmålene, de blir ikke lett akseptert som «korrekte», - eller «gode», for den
saks skyld. De vil snarere bli
beskyldt for å være «mørke», dystre, intolerante, og jeg vet ikke hva.
La meg begynne med den berømte og sterkt innflytelsesrike
ennå i dag, filosofen Kant, - og forvent deg her en overraskelse, (som jeg skal
belyse om litt):
Kant formulerte det ypperste moralbud, såkalt, slik: Handle
bare ut fra det som forordnes, forbys og tillates i Koranen. Dette er den ene
universelle og universelt ønskelige og høyeste form for etikk og moral
(maksime). Du er derfor på «bombesikker grunn» og kan ikke rokkes hverken
rasjonelt eller emosjonelt hvis du samtidig vil at dette ditt nå universelle og
mest høyverdige moralske prinsipp skal bli en allmenn lov og gjelde for alle
overalt, til enhver tid.
De fleste «emosjonelt korrekte» i dag vil ikke ha noe å
innvende mot «Kant» her. De fleste vil være helt enige om at disse påstandene
av Kant både er helt rimelige og forståelige, gitt riktig kontekst, ja, og
eksemplariske, til og med, og at derfor ingen bør kritiserer Kant for å mene
det han her mener og formulerer. (Kant forutsettes å snakke sant!)
De som hevder at Kant med sine formuleringer her er
intolerant, er selv mer intolerante, vil de mene. De kan mistenkes for å være
rasistiske og beskyldes for straffbart brudd på våre lover om ytringsfriheten
som forbyr hatefull tale, diskriminering av det ene ag det andre etc.
De fleste «emosjonelt korrekte» vil i dag mene at å
kritisere Kant her vitner om underliggende holdninger som må motarbeides over
bredest mulig skala og med de fleste av de mest mulig lovlige midler, (herunder
«legitime forsøk på massesuggesjon gjennom media og ellers).
Og videre: Man bør til og med ta «subliminale teknikker» i
bruk, helt legitimt og sårt og sterkt påkrevede teknikker, nettopp for å hindre
at slike holdninger mot Kant blir spredt og tatt i bruk for religiøse,
politiske eller kulturelle formål, og om det i så fall bare kun skulle være
motivert i å opnå større innsikt og erkjennelse, både for egen del, og i
generell forstand. Man bør utøve
nødvendig og nobelt begrunnet gruppepress overalt hvor Kant kritiseres i den
hensikt å motarbeide – ironisk nok - å være mest mulig emosjonelt betinget og servilt korrekt, slik at det Kant her hevder
kan bli en universell morallov som alle bør og kan underordne seg, og takke og
prise seg selv lykkelige for å kunne støtte og underkaste seg.
Kant formulerte seg også slik: Handle slik at du alltid
bruker menneskeheten og individet aldri som et middel, men bare som et formål
(med gudegitt iboende menneskeverd, kan vi tilføye).
«De korrekte» og «gode» vil istemme i alt hva Kant her sier,
med alt de har av skjønnhet, energi og kreativitet. Av hele sitt hjerte, med
hele sin kropp og med alt av sin sjel. De vil anse og behandle Koranen akkurat
slik som de anser de bør og skal forholde seg til et menneske: Koranen skal
ikke brukes som et middel for å oppnå et mål! - akkurat som vi ikke skal bruke
et annet menneske som et objekt for å oppnå egne mål, som et instrument.
Allah forby: Vi skal ikke bruke Koranen på denne måten, for
hvis vi gjør det, bryter vi den universelle moralloven. Vi har da gjort oss til
syndere og juridisk ansvarlige overfor bl a islamsk lov og islamske jurister.
De fleste – som ikke er så korrekte og heller ikke såååå
gode – vil her umiddelbart se at «de korrekte og gode» allerede her er på full
fart mot å vasse seg ut mot en moralsk mar-bakke, som de ikke ser, og heller
ikke vil og ikke kan se, fordi de ennå ikke ser at de allerede står til vanns til oppover knærne. Men like fullt: De
haster – ja, fossvader - lystig, fortrøstningsfullt videre, fulle av tolerant
lykke – mot mar-bakken, som jo fører rett ned i det dype mørke. Og
hvorfor: Jo, fordi de har bundet seg til
en måte å tenke på, som de med hele seg
- føler seg forpliktet til å følge, til «the bitter end». (For dét hører jo
godheten til … det får ikke hindre en at en ikke kan svømme. De har praktisk
talt begynt å tenke juridisk, og ikke primært «religiøst»!).
«De emosjonelt
betinget servilt korrekte» vil nå kunne istemme i fullt alvor og på en måte
som binder dem inn i evigheten følgende formuleringer, (som bare noen få ikke
fullt så korrekte i dag, føler seg kompetente eller moralsk modne nok til å
protestere mot og ta avstand fra, i sin tidsmessig
korrekte avmakt):
"Allah er den som en skal vente seg alt godt av, og som
en skal ta sin tilflukt til i all nød. Det å ha en gud er altså ikke annet enn
å tro og forlate seg på Allah av hele sitt hjerte. Det er - som jeg, Martin
Luther - ofte har sagt, bare hjertets tro og tillit, som gjør både Allah og
avgud. Er troen og tilliten rett, så er også din gud rett. På den annen side,
der hvor tilliten er falsk og uriktig, der er heller ikke Allah. For de to: tro
og Allah, hører sammen. Det som ditt hjerte henger ved og setter sin lit til,
det er altså Allah, din gud, vår
Gud".
"Derfor skulle det med rette være alle muslimers eneste
gjerning og øvelse at de riktig lot Allah’s ord i Koranen vinne skikkelse i seg
slik at de stadig øvet og styrket denne tro. For intet annet verk enn dette kan
skape en sann gudstroende, (dvs muslim)".
De fleste «korrekt emosjonelle» vil i dag – og i dette mitt
semantiske eksperiment - si seg enig med Martin Luther her. De vil ikke føle
seg kompetente eller moralsk modne nok til å protestere mot og ta avstand fra
Luther, ikke på noe vis og nær sagt ikke under noen forhold, - de vil
motarbeide og motvirke alle protester med alle lovlige middel, fordi de er
redde og lider av en eller annen form for selvpålagt eller utenfra påført
«fobi» - de vil da også, og med det aller letteste av alle hjerter tro, mene og
formulere følgende:
"Derfor skulle det med rette være alle kristnes eneste
gjerning og øvelse at de riktig lot ordet og Koranen vinne skikkelse i seg og
stadig øvet og styrket denne tro. For intet annet verk kan skape en en god
gudstroende eller allah-troende".
" Hva jeg hittil har lært og fremdeles lærer om dette,
vet jeg ikke at jeg kan endre i noe stykke», sier Luther. Denne læren går ut på
at vi "ved troen" får et annet og nytt, rent hjerte, og at vi for
Muhammeds skyld, vår mellommanns skyld, vil holde oss selv for helt rettferdige
og hellige overfor. Selv om synden enda er i vårt kjød og ikke rett og slett er
forsvunnet eller død, så vil Allah og Muhammed likevel ikke tilregne oss den
eller vite om den. På en slik tro, fornyelse og tilgivelse av syndene, følger
nå gode og juridisk og emosjonelt korrekte gjerninger, (kan vi tilføye her). Og det som fremdeles er
syndig og mangelfullt ved disse gjerningene, skal ikke lenger nå tilregnes oss
som synd eller mangel, og det nettopp for Kristi skyld".
Har de islamske juristene rett i at det må medføre
dødsstraff å forsøke å brenne Koranen i en liten, idyllisk by på Sørlandet i
Norge?
Sluttord: For mange ikke-korrekte,
vil det jeg har anført over, være en lidelse å lese og komme gjennom, spesielt
for hypermagikere.
(Parafrasering kan oppfattes som blasfemi i seg selv). Og med rette. Forsøket
har vært et eksperiment, et eksperiment forhåpentlig for å få noen og enhver av
oss til å tenke over tingene, og tenke på nytt, med sikte på oppriktig
omvendelse, om mulig. Et eksperiment som kan brukes for hver enkelt av oss egen
del og som et noe endog bisart instrument man eventuelt kan bruke for om mulig
å oppnå enda større forståelse av hva det er som foregår og for hva det er som
kommer til å bety noe av lød og verdi for oss og våre etterkommere i de
kommende decennier, årtier som faktisk allerede er på trappene og som står der,
uten å trenge å banke på for å komme in.
For å se hva Kant og Luther virkelig har sagt, se følgende: foross
og Og om det
kategoriske imperativ her på wiki.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar