torsdag 26. mars 2020

Johannes Morken, Kina, islam og kristendom


Hvem er Johannes Morken? Vel, hvem vet, egentlig. Kanskje vet han ikke hvem han selv er eller hva han står for, eller så vet han det og er fullt bevisst på det. (Det fins grader av bevissthet). Han er redaktør i Stefanusalliansen. Vi skal her kommentere en kronikk i Dagen 26020, bak betalingsmur, her og en tilsvarende gratisartikkel lagt inn på Vårt Lands Verdidebatt  her

Ett er sikkert: Johannes Morken står for og promoterer alt det gode, det beste som finnes. Og her inkluderer han seg selv, vil jeg tro, helt uten humor. Gjør dette Morken til god, per se, til en slags inkarnasjon av «det gode»? Vel, ingen er god, sa Jesus. – Bare Gud er god.

Kanskje tror Morken at bare Gud er god. Jeg vet ikke. Han vil sikkert ikke benekte det. Han vil ikke tenke at han kanskje er bedre enn de fleste. Han vil kanskje til og med benekte at han tror at han er bedre enn de fleste. Han vil si: Jeg er en synder. Jeg er synder og frelst – på samme tid.

Akkurat på samme måte som alle kristne er det, kan Morken si dette – uten å rødme, så ås si.  Morken – og her tenker jeg kun på Morken - har dermed gjort seg – i hvert fall logisk - umulig å angripe. Kanskje vil han også si at han hverken er bedre eller verre enn noen annen. I grunnen har han gjort alle kristne uangripelige, ved å si at alle mennesker er syndere og at vi ikke kan gjøre noe for å motbevise det motsatte.

Men hva med muslimene? Er de like gode, eller like mye syndere som frelste og derfor nærmest identiske med dette å vare kristen? Vel, dette kan Morken ikke si, for muslimer er vitterlig ikke kristne. Men er da muslimer like gode eller like ikke-gode som kristne – i Allah’s øyne? Allah forsikrer om at mennesker ikke er født syndige. Vil Morken da si at muslimer, som mennesker i relasjon til Allah, er bedre enn kristne eller kanskje like gode, minst? (Det virker faktisk som om han mener dette).

Det fins beviser på at muslimer behandler kristne dårligere enn sine trosbrødre, og at en slik praksis kan legitimeres guddommelig via islams hellige skrifter. Hva kan dette komme av? At muslimer har en rettferdig sak, at «de hvite eller de kristne» - og hele Vesten som en ond og imperialistisk sivilisasjon - har utbyttet fattige i alle land i lang tid og at det derfor er riktig og helt rettferdig etisk av muslimer å behandle kristne dårligere enn kristne?

Morken vil neppe være enig med muslimer her. Men hva hvis Koranen forteller menneskeheten at muslimene er det beste folket – ved uforanderlig guddommelig dekret - og at en muslims liv er mer verdt enn en kristens liv? Her vil Morken trolig være svært uenig. Han vil si at alle er like mye verdt i Guds øyne. Men vil han da si at Allah er identiske med Gud?

Og videre: Vil Johannes Morken si at kristentroen og islam er begge religioner og at ingen kan si at noen av disse to religionene er essensielt bedre enn den annen?

Hvis Morken svarer ja, vil han måtte si følgende om kristendommen og de kristne i Kina:

Christian religious belief is seen as a pathology” in China, explained James Millward, a professor of Chinese history at Georgetown University, adding that Beijing often claims christian belief and religion fuels extremism and separatism. “So now they’re calling reeducation camps ‘hospitals’ meant to cure thinking. It’s like an inoculation, a search-and-destroy medical procedure that they want to apply to the whole chritians  population, to kill the germs of extremism. But it’s not just giving someone a shot—it’s locking them up for months in bad conditions.” The Atlantic

Morken har flere ganger i mange kronikker både i Dagen og andre steder angrepet kommunistpartiet i Kina og fremstilt det som om partiet – dvs Kina -  undertrykker både kristne og muslimer og behandler og betrakter kristendom og islam på – omtrent - samme måte. Kina motarbeider religionsfrihet og forfølger troende. Men Kina har aldri formulert seg slik som vi her viser over med engelsk tekst overfor kristne og kristendommen.

Vi har uthevet kristen med rød skrift og den som leser vil tro at Kina forfølger kristne. I originalteksten, som er hentet fra The Atlantic, er det vi har uthevet med rød skrift oversatt med «relious belief» og «religion». I seg selv er dette en tilsnikelse fra The Atlantic’s side, en tilsnikelse Morken ser ut til «å ha falt for»; han har gjort seg «willfully blind»; han har med andre ord slukt fremstilling med sluk, søkke og snøre.

Det sier vel seg selv at dette ikke står seg for en kristen som vil være «objektiv», sannferdig og et menneske som helst vil fortelle ikke bare sannheten, men den fulle og hele sannheten og ikke noe annet enn sannheten å hevde dette. Heller ikke står det seg for kristne aviser å bringe slike påstander til torgs.

Hva er så sannheten? Jo, sannheten er at Kina og partiet aldri ha uttalt seg om den kristne religionen slik og på samme måten som Kina i virkeligheten og «by default» omtaler islam.  Det The Atlantic her kaller «religion» skal – tydelig vis - for leseren gjelde helt uten kvalifikasjon, - det retoriske tricket her innebærer at lesere gis inntrykk av at religion her både kan dreie seg om kristendom og islam, og at kristendom og islam skal betraktes på samme nivå og da underforstått med den forutsetning at islam og kristendom i realiteten er identiske størrelser. (All religion er opium for folket, sa Marx, men det sier ikke Kina i dag, snarere tvert imot).

Men dette er selvsagt feil. Helt feil, grunnleggende feil, en virkelighetsfordreining, et kategori-mistak og en tankefeil og ikke en gang en halv sannhet: Det er direkte løgn. Morken kan dermed sies å fare med løgn, i og med at han tar The Atlantic som forbilde: Avisen og Morken får det til å virke som om Kina betrakter islam og kristendom på nøyaktig samme måte og som like farlige.  
-Vi heiar på Kina i viruskampen - og gløymer diktaturet, skriver Morken nå i disse korona-dager.

Og videre: "Dei truande i Kina har lenge vore under press frå eit regime som vil undertrykkja all religion. Det er ingen grunn til å tru at forfølginga blir mindre. Vår skrekkslagne fascinasjon for hardhendt kinesisk kamp mot korona må ikkje få oss til å gløyma dei mange offera for det harde kinesiske diktaturet".

Kommentar: Hvem er « dei mange offera» her? Like mange kristne sommuslimer? Og: Hvem er «dei truande» her? Både kristne og muslimer? Ja, det må han ville ha oss til å tro. Hvis ikke, burde han være mer presis, men dette ligger tydeligvis utenfor synsfeltet for Morken. Han er mest interessert i å fremstå som »god» enn å gi en realistisk bekrivelse. Og kanskje aller mest: Han vil helst fremstå som så lite islamkritisk som mulig. Dette ser ut til å være et gjennomgående prosjekt for Morken, sett ut fra hva han ellers skriver og hvordan han stadig vinkler sakene han tar opp og hvor han konsekvent skriver slik at han selv fremstår som nettopp «god» og helst bedre enn de fleste, sammenlignet med ham selv, samtidig som han gjennomgående og helt skamløst alltid forsøker å gi folk flest alltid og stadig mer skyldfølelse, for ikke å tenke og tro som han selv. (Se f eks denne uttalelsen og dette fokuset: «Det er fort gjort å bli så opptekne av korleis vi skal halda ut livet på heimekontoret at vi ikkje ofrar samvitsfangane i overfylte, smittefarlege iranske fengsel ein einaste tanke).

Noen vil si at han da er en radikal eller til og med en ekstrem islamofob. Og hvem kan si mot dette?
For å si det klarer så vil Morken måtte si det samme som The Atlantic forsøker å få oss til å tro, nemlig slik:
Christian religious belief and islam is seen as a pathology” in China, explained …. Beijing often claims christian belief and islam fuels extremism and separatism. “So now they’re calling reeducation camps ‘hospitals’ meant to cure thinking. …

Men dette er ikke hva kinesiske myndigheter sier. Gi meg gjerne beviser på det motsatte. Se: Om Kina og kristendommen. Å tro at det er det de sier, er feil, og å forsøke å si at Kina likestiller kristendom og islam kan betraktes som ren propaganda for islam og som et angrep på kristentroen selv, - en kristendom som Morken påstår han kjemper for og som han tror han misjonerer for.
Man kan da også si at Morken lar seg bruke av islam for at islam skal kunne undergrave kristentroen, både generelt, WW, og i Kina spesielt. Ved å fremstille kristne og muslimer som like og tilnærmet identisk utsatte grupper for forfølgelse og tortur, bagatelliserer Morken og Dagen den fare visse ekstremistiske grupper utgjør i Kina i dag. Og ikke bare det: Han styrker feilaktige forestillinger om at Allah og Gud er identiske guder.  

En slik tankefeil, en slik tilnærming og et slik kategorimistak, ja, et slik verdisynsgrunnlag, fremmer samtidig den forestilling at muslimer i Kina bør ha større krav på stimulans og beskyttelse enn andre «truande» i Kina, sett ikke bare fra de kinesiske myndighetenes side, men også som et absolutt normativt «kategorisk imperativ» for alle de kristne i Vesten Morken forsøker å nå og overbevise med sin bent frem «utrolig frekke» og nærmest bevisstløse – eller utilgivelig naive - propaganda og retorikk.
For hva vil man ha «en vanlig kineser» - og for den saks skyld: en vanlig nordmann - til å tro? At islam og kristen tro er like farlige?

onsdag 18. mars 2020

Wüller og essensialiseringen av islam


Vi tar for oss «litt» Wüller i dag: Er islamkritikk rasistisk?

Professor Truls Wyller Institutt for filosofi og religionsvitenskap, NTNU, (Publisert lørdag 14.03.2020 - 18:07 Oppdatert lørdag 14.03.2020 - 18:54).
Da jeg kom over Frode Hellands bok «Rasismens retorikk», ble jeg først forbløffet. Her er et helt kapittel, over en tiendedel av boken, viet en håndfull avisartikler jeg hadde skrevet for fire-fem år siden. Hadde han virkelig så lite å ta av, tenkte jeg, da kan det ikke være mye rasisme i Norge. Men mer seriøst: Heller ikke etter å ha lest kapitlet hans klarer jeg å få øye på noe som minner om rasisme i disse artiklene.
Utgangspunktet for mye av det jeg skrev, var et såkalt Åpent brev til Baghdadi, forfattet av 126 internasjonalt ledende muslimske teologer, med kritikk av IS. Ifølge en del framtredende norske muslimer representerte dette et ekte, moderat alternativ til islamsk terrorisme, og de som hevdet noe annet ble beskyldt for å fare med løgn. Jeg gjorde da oppmerksom på to viktige paragrafer i brevet: I mine øyne er det Helland som reduserer individet til gruppemedlem, når han forsvarer de konservative muslimene og nedtoner menneskenes rasjonelle autonomi … Med det underslo jeg slett ikke at henvisningen til hudud-straffene var supplert med en klar kritikk av måten IS praktiserte dem på, gjennom strenge krav til bevisføring og barmhjertighet i straffeutmålingen. Like fullt vil det tenkte kalifatet være et ufritt samfunn der man lever på teologenes og de troendes nåde, hevdet jeg, og for å provosere fram litt debatt sammenliknet jeg det med hva jeg kalte «moderat steining» i Afghanistan etter Talibans fall i 2001. Der gikk man i visse tilfeller over til å bruke småstein slik at ofrene fikk en sjanse til å slippe unna. Se hele artikkelen her: Khrono

Hm. Er professor Wüller redd for å essensialisere islam?

Vårt bidrag kommer her: Har islam flere sider, masker eller dimensjoner? Har islam essens?
Det kommer an på hvordan man oppfatter «tingen». Og hvilke mottakerapparat man har, og hva man vet, eller kan eller ikke kan vite. Men det kommer i høyeste grad også an på hva «tingen» i seg selv sier.

Emanuel Kant viste til en oppfatning som sier at man kan «kjenne» tingen slik den manifisterer seg «for meg», men ikke tingen «i seg selv». Tingen i seg selv er «ne» som ligger utenfor «vår rekkevidde». Vi kan ikke vite noe eller kjenne tingen i seg selv og grunnen er at hjernen vår ikke er konstruert for det. Hjernen vår er tvert imot konstruert slik at det fra naturens side blir helt umulig for mennesket som sådant å kjenne tingen som sådan. Et eksempel som ofte brukes for å illustrere dette er at vi kan oppfatte elektrisk strøm slik den fremtrer og slik vi opplever den privat, så å si. Men vi vet ikke hva elektrisitet er, som sådan, som «ting i seg selv», og elektrisitet kan vi ikke bevise annet enn som erfaring.  Vi kan f eks heller ikke bevise Gud, for Gud er «i seg selv» er ubevislig: Skal vi kjenne Gud, vite hvem han er, må Gud åpenbare seg for oss etter sin egen frie og gode vilje. Spørsmålet er da: Er det vi som projiserer Gud – fra oss selv – eller er det Gud som så å si projiserer seg selv, via åpenbaringen?

Vel. dette er et høna-og-egget spørsmål Svaret ligger i muligheten for dette å dette å tro. Ja, så lenge Gud ikke lar seg bevise, har naturen vår, vår essens som menneske, åpnet veien for tro der viten ikke lenger strekker til. Tro på beviser er ingen tro. Troen er tro på det ikke-bevisbare. Vi må ikke bare tro at Gud eksisterer, vi må også tro at han har åpenbart seg, og at han fortsatt lar seg åpenbare. Vi kan dermed si at det største er troen, nest etter håpet og kjærligheten, for Gud selv er kjærlighet (og ikke «kjærlighet er gud»).

Vi kan altså ikke vite noe om tingens essens, annet enn som en definisjon av hva tingens essens er, og definisjonen i seg selv er for så vidt menneskeskapt. Den kan da også uttrykke det relative i dette. Min gud er ikke slik din gud er, hører vi. Vi snakker da om attributter eller egenskaper. Vi kan si at en tings vesen er et konsept om hva det er som gjør tingen vesensforskjellig fra andre ting (eller fenomener som f eks gud). Men vi mener samtidig da at tingen eksisterer utenfor oss, som en «ting i seg selv», ikke bare som en «ting for oss». Ifølge Kant bestemmer menneskets hjerne hva tingen er for oss. Vår hjerne eller kognitive kapasitet, inkludert kreativitet og fantasi, er det som bestemmer hvordan verden er og hvordan den virker, og ja, det er hjernen som bestemmer hvordan vi svarer på spørsmål om hva, hvor, hvorfor og hvordan – tingene er. (Men dette utelukker selvsagt ikke objektiv vitenskap, idet tingen for oss jo er tingen selv, kan vi si, litt paradoksalt).

I det gamle Grekenland oppsto det en diskusjon om viktigheten av å se hva en tings vesen var. Sofistene hadde et ganske flytende forhold til mennesker, fenomener og ting. De mente at en ting like godt kunne være en helt annen ting, på en og samme tid, under ett og samme forhold. Aristoteles ville ha en slutt på den forvirringen som kunne oppstå med en slik erkjennelsesmessig grunnholdning. Han formulert derfor noen førsteprimisser – eller orienteringsregler i forhold til virkeligheten – (som i seg selv ikke lot seg bevise, akkurat som Gud ikke kan la seg bevise). En ting kan ikke være både A og ikke-A på en samme tid og en og samme gang, og dette prinsippet eller denne tankeforutsetning har til nå vært en av de vesentlige prinsipper den vestlige sivilisasjonen har vært bygget på siden. Prinsippet har gikk verden en mulighet til å forholde seg til verden og virkeligheten på som gjorde det lettere å forholde seg til tingene, menneske og fenomenene enn det hadde vært å orientere seg på uten dem. Prinsippene, enda så enkle og for så vidt ubetydelige eller uvesentlige de kan høres ut, brakte på en måte Logos eller fornuften inn i tilværelsen, og dette begrenset sofistene mulighet for å påvirke folk med forvirrende påstander og fremstillinger.

I Det nye testamentet heter det at Kristus er Logos, et begrep som ikke bare betyr Ord, men også fornuften, eller Visdommen. Det ser ut for at Det nye testamentet har lagt til grunn Aristoteles’ førsteprinsipper som grunnprinsipp eller grunn-mal for oss mennesker slik at vi kan forstå og forholde oss virkeligheten på en fundamentalt mer rasjonell og ikke minst mer forutsigbar måte enn de sofistene kunne. Vestens mentale og underliggende eller transcendentale konstitusjon  dikterer så å si den verden og det verdisyn mennesket i Vesen har bygget på. Fenomenene, og våre konsepter eller filosofiske prinsipper dikterer den dag i dag hvordan v skal se og forholde oss til livet på. For så vidt kan vi si at Vesten er og har vært basert på vesensforskjellige prinsipper enn resten av verden og noen vil forklare Vestens fremgang og unike posisjon på koden ut fra denne fundamentale forutsetning. Vesten er og har – med andre ord - vært vesensforskjellig fra elle andre kulturer og sivilisasjoner. Vesen har et eget vesen, eller en egen essens.

I dag vil toneangivende akademiske og intellektuelle angripe denne forestillingen om et eget vesen eller en egen essens, særlig når det kommer, ikke primært til Vesten, men til Islam. Det har vært om å gjøre for eliten å tvinge folk til ikke å betrakte Islam i forhold til en essens. Å essensialisere islam, blir ansett for identisk med å essensialisere muslimer, dvs dette å sette muslimer i en bås eller kategorisere alle muslimer inn i en rigid, uforanderlig boks. Det er faktisk blitt straffbart å gjøre dette. Fordi man nettopp antar at islam jo ikke har noe essens. Islam skal ikke betraktes som en fast størrelse eller en uforanderlig tanke eller tros-bygning. Hvis man tenker i slike baner, gjør man seg faktisk til en forbryter, til et menneske som handler lovstridig og til et menneske som fortjener straff, fysisk så vel som mental straff.

Det spørsmål "de toneangivende" ikke tar opp, er spørsmålet om islam virkelig har en essens eller et eget vesen som kan gjøre det mulige å skille islam fra alle andre fenomener og samtidig bestemme på en tydelig måte hva denne essensen bestå i og av, ut fra positivt gitte kriterier. Implisitt her ligger en irrasjonell frykt for at islam virkelig skulle ha et vesen eller en essens, for hvis islam skulle ha en slik essens eller et slikt vesen, ville dette medføre at alle muslimer ville kunne kategoriser under en definisjon av denne essensen eller islams vesen, og dette er ikke mulig og bør heller ikke være det, ifølge «de toneangivende». Det de toneangivende da gjør er å definere islam som «en ting i og for seg selv», en «Ding an Sich», som vi egentlig ikke kan vite noe som helst om og som vi heller ikke bør ta høyde for å tenke eller tro noe om at vi vet noe som helst om. «De toneangivende» slår dermed an en absolutterende tone som gjør det normativt å betrakte islam som uten essens og vesen. Vi skal hverken kunne eller ville essensialisere islam, med andre ord. Det er forbudt. Og dessuten ligger det utenfor vår rekkevidde å si noe ontologisk om islams essens og vesen!

Men hvor sier islam selv at det er forbudt å essensialisere islam? Sier ikke islam selv at islam nettopp har essens, og at denne essensen kommer til den troende i form av en endelig gitt, uforanderlig og uforbederlig en gang for alle åpenbaring – fra den allmektige Allah selv, via engelen Gabriel og hans profet Muhammed? Gjelder det ikke for verdensberømte islamske lærde at de bør og må og vil og kan nettopp befatte seg med og få fatt i og grep om å komme til kjernen i islams vesen?

De prominente gjør det altså forbudt på normativt grunnlag å betrakte islam som en essen, eller som dette å ha et vesen. De umuliggjør dermed både de logiske grunnprinsipper kristendommen og Aristoteles’ innsikter bygger på. Man kan si at de dermed truer Vestens fundamentale eksistensgrunnlag og de tankeforutsetninger Vesten som sivilisasjon er helt avhengig av, for å kunne fungere, ja, eksistere overhodet.

«De prominente» – vår falske elite - har gjort seg fullstendig selve sofismen i vold og blitt sofister, hverken mer eller mindre. Og dessuten: Den selvinnlysende og «for så vidt» ubevislige påstand og logisk uangripelige setningen at A kan ikke være A og ikke-A på samme tid blir nå av de prominente gjort ugyldig – ved lov. (Dette er postmodernisme på blodig alvor). Dessuten: De tør ikke betrakte islam som «begrep», dvs som en autentisk «Ding an Sich», fordi vi jo ikke kan bevise at Ding an Sich eksisterer; de vil formentlig nok ikke gå så langt som til å si at vi heller ikke kan forutsette at islam eksisterer, men det er ikke langt fra. Det er det deres eksperiment, deres strategi og deres prosjekt går ut på (fordi dette jo også er bestem i EU- relasjoner). Men hvordan kan det gå an å ha et uanstrengt forhold til islam hvis man kun forutsetter at islam bare kan eksistere som et fenomen kun «für Mich»?  Og heller ikke dét engang, siden det nå ifølge de prominente bare er deres egen «für Mich» som skal gjelde normativt? Det de prominente gjør da er indirekte å forby uhildede «für Mich» beskrivelser og oppfatninger av islam, dvs oppfatninger og beskriver som de selv ikke er i stand til å levere. De prominente røper dermed at de opererer med en absolutt «Din an sich», dvs en ting eller et begrep de selv altså ikke tror eksisterer, ja, som de forutsetter ikke kan eksistere – for å angi det paradoksalt, forståss! (Hvilket jo i seg selv er ekstremt «self-refuting», kontradiktorisk og kontrært på deres egen kognisjon).

Det samme gjelder Kant. Både Aristoteles og Kant er opphevet, tror de prominente. Det fins intet «tingen i seg selv», eller «Ding an Sich», og heller ikke «tingen for meg» eller «Ding für Mich». Bort sett fra de prominentes egen «ting i seg selv», som de mener bør bli et obligatorisk «tingen for meg». De prominente har dermed gjort seg til absolutte herskere i et metafysisk univers som de faktisk – og i praksis - nekter for eksiterer i det hele tatt! De har gjort seg til talsmenn og representanter for en Stat som egentlig ikke er noen annet enn den Staten Platon beskrev, en stat som skulle styrt av filosofer, slik de prominente selv tar mål av seg å være, en stat som tvers igjennom er autoritær, ja, fascistisk, gjennomregulert for alle forhold, kollektive som private.

De prominente har gjort seg til diktatoriske emokrater som vil bestemme hvile emosjoner og følelser vi skal ha. De prominente har gjort seg til hegemoner eller diktatorer med uinnskrenket makt til på emosjonelt grunnlag til å herske over liv og død og mennesker av kjøtt og blod, i alle sammenhenger, en stat som for så vidt kan identifiseres med Islam som sådan, som en «stat» med en absolutt og uavhendelig autoritet som hverken kan forandres eller forbedres, fordi den allerede i utgangspunktet jo er en ideell stat i ening ideal statsform. De har gjort staten og seg selv til en mekanisme, ikke til et organisk vesen.

Og hva har de gjort islam og muslimene til? Jo, til troende på en tro helt uten vesen, og derfor også helt uten «kjerner». De har dermed pålagt muslimer verden over å avsatt både Allah og Muhammed til sine guder, til det absolutte fundament muslimene jo sverger til og tror på. De har faktisk undergravd både Vesten og islam i og med at de har fratatt alle mennesker den erkjennelse at tingene faktisk har «vesen» eller essens. De har forsøkt å skape en verden bygget på intet og de har gjort dette normativt, og ikke bare deskriptivt. De har dermed gjort seg til eneherskere og despoter, og i tanken til diktatorer verre enn noen annen diktator verden historisk har sett til nå. De synes å lide av ett syndrom: Det jeg vil kalle «det anarkistisk-monistiske syndrom». De har satt seg opp en Gud som er meget lik hvis ikke identiske med dem selv, alle hver for seg, i den tro at dette av seg selv produserer en overgud, som er så mye snillere enn alle andre guder, og bare så enda mye mer snill enn alle de som forsøker å holde hodet over vann og tunga rett i munn og sinn ved å essensialisere islam (uten dermed å ville sette alle muslimer i en bås og under kategori, og uten å ville frata muslimen status som individ med visse uavhendelige rettigheter, rettigheter han riktig nok ikke har i islam proper, men som han kan skjenkes i og via Vesten og den kristne sivilisasjon). På greske benevnes dette som hovmod og som det motsatte av ydmykhet, slik idealet og dygden – og dermed Gud - ble oppfattet hos de kristne. Og Anarki, hva er det? Jo, slaveri og en borgerkrig alle mot alle, til evig tid, i det håp og i den himmelsk naive tro at den svakeste vil vinne, og i den tro at alle – egentlig - er like sterke og snille; aldri like kyniske, like utspekulerte, like opportunistiske og like «relative» og tolerante eller edelt nihilistiske.

Våre dagers «supremascistiske» sofister, som altså frykter essensialisring av islam mer enn de frykter islam og mer enn hva deres «rasjonalitet» kan tåle, snakker ikke helt ulike den måten Karls Barth snakket om Gud på:  

«Som teologer skal vi tale om Gud. Vi er imidlertid mennesker og kan dermed ikke tale om Gud. Vi skal … vite om begge deler, og nettopp den måten gi Gud æren. … Barth er (altså) opptatt av å kombinere de to, nemlig ved å tale om Gud i bibelske vendinger samtidig som det står klart at denne talen peker uendelig ut over ordene selv. Barths dialektiske teologi sier med andre ord både ja og nei på én gang. Senere i livet la Barth den tradisjonelle dogmatiske «ortodoksi» bak seg. (s 80 i Kristen Tro, 1989). Om Barh og religionens betydning her
Barth beskriver etter mitt syn en sofistisk måte å nærme seg den kristne Gud på. Han relativiserer gudsbegrepet samtidig som han gjør det absolutt, i relativ forstand, dvs i følge ham per fides, via troen. Barth peker på det grunnleggende paradokset i enhver monoteisme, et paradoks vi ikke så lett kan løpe fra. De prominente ser ikke engang paradokset i at de selv benekter islams essens – og agens. De gjør seg dermed til frivillige slaktoffer for enhver billig toleranse og påbyr som absolutt norm at vi følger dem rett på bålet. Er essens, agens og religionsdialog mulig? og Boken Motgift - medisin for islamkritikere?

Ville Barth ha beskrevet Allah og islam på samme måten? Ville han ha kunne snakke om islam på samme måten? Ville han ha kunnet si: «Som mennesker skal vi tale om Allah og islam. Vi er imidlertid mennesker og kan dermed ikke tale om Allah eller islam som essens». De er slik våre dagers prominente snakker om islam og muslimer. De kommer ikke på denne måten unna å vesensbestemme islam, og dermed, indirekte, også muslimer. Akkurat som Barth ville «forby» all naturlig teologi, vil våre dager prominente forby all tale om islams som essens. Men både Barth og de prominente har dermed gjort seg logisk og presupposisjonelt helt avhengig logisk nettopp av «naturlig teologi» og «islams essens», men altså uten at de kan vedstå seg å ha fått noen erkjennelsesmessig eller psykisk bearbeidet åpenbaring eller noen sann eureka om dette.  

Barth og de prominente kroer seg begge over at de kan tenke dialektisk i motsetning til mekanistisk. Dermed ser de seg bedre i stand til å tolke og «få med seg» hele virkelighetsbildet, dvs noe i nærheten av den ene og fulle sannhet enn alle andre fornuftige og sannhetssøkende er. Denne innbilte "selverkjennelsen" - by default -  setter dem i stand til å tro at de har et legitimt krav på å tre inn i en slags diskursimperialistisk herskerrolle, en rolle de da inntar som selvtilslørende monarker, oligarker, aristokrater eller tyranner uten å forstå noe av dette selv. De setter seg liksom sammen med Platon utenfor hans hule, i dagslyset eller i det de oppfatter som sannhetens lys og sol, fullstendig innkapslet og hypnotisert langt inne i selvreferansenes mørke fanatisme, i den tro at deres forestillingsverden er identisk med og til og mer mye edlere enn Platons idéer, idet de er fast overbeviste om at det er deres egen posisjon som er best i samsvar med sannheten, og med alle metafysiske fakta, - hvilket selvsagt er bare tøv og tant og et kulturelt sofisteri uten like. Se om de nye sofistene her og se se om emokrater og sofister og Aristotels og Platon her og om Sokrates, Aritstoteles og bl a Heraklit og sofismen her

De prominente har gjort seg til emosjonelt betinget like korrekte som de er servile, både overfor islam per se og vår egen kultur, tradisjon, tro og sivilisasjon. De vinker derfor også velkommen en katastrofe som til nå har vært en konkurranse mellom kunnskap og katastrofe. De sier nå at sannheten, det er katastrofen, og at det viktigste nå er katastrofen, ikke sannheten, fordi de selv – i mangle av sann gudserkjennelse - ikke makter og heller ikke tør og vil navnsette islam – ikke engang på grunnlag av hva islam selv sier om hva islam er. De prominente har gjort seg til inkarnasjoner av Protagoras dogme om at «mennesket er alle tings mål» og i denne sammenhengen betyr dét, at de gjør alle muslimer til autonome og løsrevne individer i forhold til den objektive målestokk som islam er - i sin essens. Hadde det ikke vært for at «de prominente» faktisk svimer rundt i ørske, ville jeg ha trodd at dette var en bevisst valgt strategi fra deres side for å undergrave hver enkelt muslim og hver enkelt muslims tro i hele verden, med det ene sikte å undergrave islam per se og i sin essens! Men selvsagt: Dette vil de ikke innrømme om så de skulle dø salige i sin «tro» eller i sine morbide vrangforestillinger.
Den mest nedlatende holdning til islam og muslimer viser seg når det går opp for en at de prominente faktisk nekter å se islam i analogi med en organisme, dvs med hva en organisme er sin essens. I et organisk vesen går helheten «forut for» delene og bestemmer disse. 

Filosofen Kant definerer begrepet organisme som «det hvor alt er formål og gjensidig også middel». (Wogau). Delene i en organisme er bare mulige i forhold til helheten og dette er jo to tanker i hodet på samme ting, en balansekunst de prominente ikke makter å ta inn over seg, eller applisere eller operalisere og en nødvendig kunst i forhold til dette å kunne «skue» eller avdekke islams sanne vesen, til enhver tid og på ulike steder. De prominente unner ikke muslimer å se og erkjenne at deres tro er større enn dem selv enkeltvis! De vi tvangsfore muslimer til å innbille seg at de er komplett autonomi, ensomme individer. De vil forme enhver muslim i eget bilde. Også dette er et like halstarrig som nedlatende og pueriliserende hovmod! Det innebærer nærmest en automatisk forkleinelse av alle muslimer og er i sin essens, nettopp dette å essensialisere islam og muslimer. Noen myndigheter vil kalle dette straffbar rasisme! Men da en rasisme som de prominente aldri vil tro kan ramme dem selv, ikke engang om islam allerede var i flertall her i landet og innførte islam pr se som eneste konstitusjon og urokkelige rammeverk for alle verdisyn og all politikk.  

Det er f eks – i tillegg – like komisk som tragisk når Sindre Bangstad i sin bok Rise of Islamophobia, som jeg omtaler grundig HER, kritiserer islamkritikere for bruken av tropes, dvs troper, en slags standardiserte retoriske betraktningsmåter som spesielt sofister i det gamle Hellas benytte seg av, se over, og brukte for å få ram på motstandere bl a i reelle rettsforhandlinger.

Bangstad, som altså er universitetsansatt, forstår ikke at han selv driver med uhyre dårlig og lettvint retorikk og fraser, klisjeer og andre overflatiskheter. Han ser ikke at hans egne trope-bruk og troper gjør ham til skeptiker, en skeptiker som altså ikke vil se essensen i islam. Han gjør seg samtidig helt ubesværet til «dyp» relativist og egentlig en lett gjennomskuelig maktmenneske på ytre venstreside i kultur og diskursbilde.

Det er som om Bangstad og hans våpendragere nøyer seg med å si at mennesket har en «varierende natur» og at mennesket derfor ikke har noen essens. Han tenker at eksistensen går forut for essensen og derfor må islam, og islams vesen - også være et vesen hvis «eksistens» går eller kommer foran «essens», - en påstand som jo bekrefter at islam da jo nettopp har essens i Bangstads egne sofisthjerne og forestillingsverden, et faktum Bangstad imidlertid ikke våger å formulere, antakelig fordi selve dyden i Bangstads verden er å være så mye emosjonelt korrekt og servil som overhodet mulig, bl a overfor islam. Islam for Bangstad synes å være fullstendig avhengig av f eks av ikkemuslimenes helsemessige, aldersmessige og stemningsmessige tilstand til enhver tid og overalt, en tilstand Bangstad gjerne vil produsere eller konstruere og vedlikeholde som et bydende kategorisk imperativ og som et normativt og ikke bare som deskriptivt eneste normerende norm.