100 000 flyktninger – hvoriblant en høy prosentandel
falske flyktninger, dvs folk som ikke flykter fra krig og nød, men til ønsket eller
nærmest allerede lovet eller garantert ny rikdom - fremstilles som ingenting,
ja, for lite eller for få, for oss og landet vårt.
De fleste blant «flyktningene» tilhører middelklassen hvor
de kommer fra, får vi høre, de har hatt god råd og betalt mye for å kommer seg
over «havet» og inn i «edens have» Europa, spesielt Tyskland og Norden. De
fattige i disse landene må klare seg selv mens overklassen kjemper om makten og
makten over ressursene i landene og dermed om rikdommen som skal fordeles når
det om noen år viser seg hvem seierherren er. Som seierherrer vil de kunne nyte
tilnærmet diktatorisk makt sammen med de islamske lærde, ayatollane, sheikene,
mullahene og sharifene eller hva de nå enn titulerer seg.
Det er tidligere statsråd Victor D. Norman som gir uttrykke
for denne måten å se verden og menneskene på. Han har god peiling på økonomi og
mener seg her å ha kunnet beregne seg til en fortjeneste for samfunnet – og
nasjonen Norge – på litt sikt.
En kommune på ti tusen innbyggere vil kunne bosette 200
innbyggere ekstra, skriver Normann. Hele slumpen av flyktninger han vil ha inn
vil ikke utgjøre mer enn 2 % av totalbefolkningen i Norge.
Så da så. Grei skuring?
Joda, hvis vi legger Normans menneskesyn, hans
virkelighetsoppfatning og hans verdipreferanser til grunn, «kategorier» som han
deler med bl a Erna Solberg og Kristin Clemet som aldri snakker om gudstro eller
religionenes funksjon når de deltar i politiske debatten. (Om de overhodet
skulle være interessert privat i dette aspektet, vites ikke).
For Normann og hans like er Gud markedet eller Markedet Gud
og denne guden – som selvsagt er en avgud eller avgudbilde – er både allmektig,
altseende og altopprettholdende, ja, markedet er Skaper, tjener og et mål i seg
selv, - ja, det er som om Norman tenker og sier og vil ha oss til å tro, at: Målet
er å se Markedet, analogt - tilsynelatende, til det Tomas Aquinas sa, at summum bonum, det er å skue Gud, og at dette
er selve frelsen.
Normanns gud - forutsetter vi iallfall her - er naturalismen eller den upersonlige gud, en
første abstrakt og upersnlig beveger og en siste eller finale årsak. (Han tror sikkert på et uskapt
design i det hele, ironisk nok). Lykksaligheten fins innen markedet, den
oppfattes om en slags energi som gjennomsyrer og bestemmer alt, ut fra sine
egne, sekundære, iboende lover. Menneskets oppgave er å underlegge seg, organisere eller
forvalte disse lovene, for bare slik kan mennesket finne sitt rette ståsted i
tilværelsen og slik finne seg selv ved å realisere seg, - på markedet. (Det
viktigste å se her er at markedet guddommeliggjøres og gis agens, samtidig som
Gud utelukkes som Person!).
Hvis menneskets mål er å tilfredsstille sine materielle og
mentale behov og realisere seg selv og sine evner, vil det være avgjørende å
utvikle et marked som best kan sørge for den reelle eksistens av denne
tilfredsstillelsen. Ved å kjenne lovene som markedet opererer etter, som
mekanisme, vil mennesket selv kunne bidra til sin egen frelse i dette
materielle perspektivet. Et velfungerende marked er det nærmeste en himmel - som
likevel ikke eksisterer - man kan komme ut fra Normans og økonomenes
konseptuelle verden. Markedet styres av en usynlig hånd i møte med behov av
ulike slag, menneskets individuelle og kollektive kreativitet og syn for hva et
menneske er og hva det bør være i kampen for tilværelsen, og da selvsagt et menneske som kan være alt fra
behagelig til dramatisk, utslettende og selvutslettende, i form av destruksjon
som en funksjon av interesseforsvar og behovet for kontroll og dominans av
politisk karakter, (ikke med nødvendighet) av religiøs karakter. Markedet kan
og bør dessuten styres ut fra standarder, som i sin objektive uskyld, kan virke
like universelle og derfor befriende overalt hvor de får slått rått, eller
tvinges til å slå rot, (eller oppheves, hvis misforstått, misbrukt osv),
- standarder som radikalt sett er moralske og fordelt på kategorier som f eks
rettferdighet, rettferdig fordeling, godhet, skjønnhet og sannhet, - og her
slipper hverken økonomer eller prester eller imamer, dvs de troende unna: Alle
henviser i siste instans til disse moralske, ontologiske eller epistemologiske
grunnprinsippene eller førsteprinsippene.
Men: Ingen makthaver eller intet demokrati eller annet styresett vil makte å overleve ved å
begrunne seg selv ut fra seg selv kun, selv om nok mange tyranner, idioter på
tronen, despoter og diktatorer nettopp har prøv seg på dette opp gjennom
historien i kortere eller lengre perioder.
Økonomer vet imidlertid alltid at ren økonomi som fag aldri
kan erstatte verdivalg eller politikk. Økonomiske teorier er ingen teologi
eller teleologi. Men økonomiske teorier og konsepter er derimot hendige og
meget virkningsfulle verktøy politikere kan bruke for å nå sine målsettinger om
f eks høyere produksjon og velstand.
Mennesket, for økonomer, reduseres dermed, i kraft av at
økonomiske teorier er et «nøytralt» eller objektrettet fag, eller kun ren metode, til funksjoner som
f eks produsent og/eller konsument, mennesket er aldri homo adorans, (Alexander Schmeman), en gudstilbeder, en person med et liv i
tilbedelse og med et grunnbehov over alle andre behov for tilbedelse – utover det materielle eller
talluniverset, om en vil - et aspekt eller en dimensjon med mennesket som det økonomiske markedet aldri vil kunne
tilfredsstille fullt ut.
De økonomiske modellene sorterer dermed ut selve «ground of beeing», som den
tyskamerikanske teologien Paul Tillich snakker om, det man radikalt forliter
seg på og søker trøst hos i dybdeksistensiell mening og inderlighets personlig.
Økonomene kan nok snakke om mennesket som homo sapiens eller homo faber,- det vitende/fornuftige og det arbeidende mennesket, men
i deres parametre eller konsepter og paradigmer mangler eller tenkes bort den religiøse dimensjonen ved mennesket, jeg
vil kalle denne dimensjonen ved mennesket den hungeren etter det absolutte
eller inkontingente,
en ytterste dimensjon som alle mennesker har del i, i kraft at det er skapt i
Gud, den allmektiges bilde, som kristentroen forutsetter, og ikke bare i et
slags vag eller til og med ikke-eksisterende forestilling basert på en filosofi om «den første årsak». Homo adorans' høyeste lykke eller salighet er å dyrke og tilbe Gud som Person, i den inkarnert
kjærlighet selv, og en gud som skjenker nåde for fritt, dvs gratis, - og det attpåtil
gratis for evigheten - et konsept som ikke passer inn i en sivilisasjon
nedtynget i naturalisme, materialisme og darwinisme, eller i en kultur der det
aldri fins noen «free lunch».
Økonomiske prognoser, modeller og analyser kan aldri makte å
fylle menneskets eksistensielle vakuum eller det tomrom alle mennesker må fylle
med ett eller annet, eller bli fylt med, eller fratatt, alt fra flukt til
frelse.
Økonomene ser på tall, kurver, prognoser, de har ikke øyet på tegn, fortellinger vednt mot Gud selv, og guds forordninger, foreskrevne eller åpenbarte veier både til Gud og til frelse, det er ikke
dette som er primært for dem og det livsområde som danner fundament for dem,
deres egentlige anliggende, for faget selv er totalt fremmed for et slikt fokus, (og må selvsagt være det som fag).
Økonoer tror og er overbevist om at tallene skal trumfe troen, i dette tilfelle mest islam, og at tallene, sett på denne måten dermed skal gjøre muslimene akkurat like oss her i Vesten, og dermed at muslimene nærmest av seg selv, på tallenes premisser, vil assimilere seg og bli assimilert.
Økonomene ser ikke at islam er juss, forpliktende, altoppslukende juss, bygget på en nedskrevet konstitusjon som aldri kan forsvinne og derfor at islam faktisk kan tenkes å fungere også i Vesten, om enn ikke i en så vellykket økonomiske form som Vesten i dag fremstår som for millioner av både muslimer og ikke-muslimer verden over. Økonomene tenker forsåvidt veldig likt det de fleste av oss tenker i daglivlivet, så å si. Vi har glemt å tenke juridisk og dermed også å tenke teologisk, se min artikkel om dette her
Økonoer tror og er overbevist om at tallene skal trumfe troen, i dette tilfelle mest islam, og at tallene, sett på denne måten dermed skal gjøre muslimene akkurat like oss her i Vesten, og dermed at muslimene nærmest av seg selv, på tallenes premisser, vil assimilere seg og bli assimilert.
Økonomene ser ikke at islam er juss, forpliktende, altoppslukende juss, bygget på en nedskrevet konstitusjon som aldri kan forsvinne og derfor at islam faktisk kan tenkes å fungere også i Vesten, om enn ikke i en så vellykket økonomiske form som Vesten i dag fremstår som for millioner av både muslimer og ikke-muslimer verden over. Økonomene tenker forsåvidt veldig likt det de fleste av oss tenker i daglivlivet, så å si. Vi har glemt å tenke juridisk og dermed også å tenke teologisk, se min artikkel om dette her
Røster vil reise seg mot et slikt perspektiv jeg her
fremlegger, hvordan kan jeg våge å påstå at islam kan implanteres i Vesten og
faktisk mer eller mindre erstatte Vestens "archetypiske" konstitusjon?
Svaret er enkelt: Hvis mennesket vil og velger islam fordi de
ser at dette vil innebære større godhet – innbefattet eller pluss lyst - på sikt og i sin
helhet, fordi islam på sikt vil oppfattes som mer grunnleggende tilfredsstillende grunneksistensielt
for hele mennesket, og de aller fleste mennesker, vel, da er prosessen i gang.
Om noen år vil en slik tanke kanskje ha stor støtte i
befolkningen, ikke bare blant «normale» muslimer, men også blant normale
nordmenn. Konsensus kan endres og man kan ikke garantere at menneskene om 50 år
like gladelig foretrekker et muslimsk styresett og at islam skal gjennomtrenge
samfunnet på alle livsområder som de i dag forskrekkes over den samme tanke.
Det kan med andre ord tenkes at menneskene i Vesten plutselig en dag innser at
kapitalismens, sekularismens, kristendommens tid en gang for alle er over (og
så vil man begrunne dette med tall og statistikk over en bred fjøl og få
tilslutning for de konklusjoner som trekkes). Og særlig hvis man legger frem
statistikk som f eks forteller at samfunnet vil spare enorme summer på å
innføre avkapping av hender og offentlig pisking som legitim straffemåte.
For hvordan kan man forsvare seg mot slike overbevisende «fakta»? Hvordan kan man få seg til å mene at «Democracy is the worst form of government, except for all those other forms that have been tried from time to time» som Churchill skal ha formulert det? Eller: "Demokrati er ikke den bedste styreform ... Men det er den mindst ringe." Når man tar i betraktning at: "Den eneste statistik du kan tro på, er den du selv har manipuleret".
For hvordan kan man forsvare seg mot slike overbevisende «fakta»? Hvordan kan man få seg til å mene at «Democracy is the worst form of government, except for all those other forms that have been tried from time to time» som Churchill skal ha formulert det? Eller: "Demokrati er ikke den bedste styreform ... Men det er den mindst ringe." Når man tar i betraktning at: "Den eneste statistik du kan tro på, er den du selv har manipuleret".
Han skal også ha sagt noe slikt som at et demokrati betyr
ulik fordeling av godene mens det motsatte er lik fordeling av ondene. eller manglene. Hvordan
kan man argumentere mot en populasjon som unisont og virkelig og med troens uhyrlige
inderlighet roper og krever at det er bedre at ondene er likt fordelt enn at godene faktisk er ulikt fordelt, men at denne urettferdige
fordelingen faktisk til sammen utgjør et større gode?
Det er kanskje dette Normann ikke ser. Og det er kanskje
selve faget hans som gjør at han ikke makter å se det og kalkulere det inn i
sine prognoser og kalkyler. (Han er nærmest født sånn, genetisk, vil noen kunne
formulere det, på samme måte som noen tror at alle vesterlendinger nærmest er født med
vesterlige og dermed demokratiske gener).
Poenget ser vi kanskje ved å ta inn over oss at vi kan ikke
brenne alle koraner. Vesten kan langt på vei lykkes med å gi muslimene som
kommer et nytt «mindset» og en «new way of life» - for en stund. Men
tekstene, som sagt, forsvinner ikke. Tekstene vil alltid finnes og de vil alltid kunne
tas frem og brukes, ja, brukes ut fra et inderlig savn, en slags behov for inderlighet i
troen, både av slemme og snille muslimer, opplyste muslimer, rasjonelle
muslimer, men også tradisjonelle muslimer som er opplyste og rasjonelle.
Rasjonelle muslimer kan alltid – uansett omgivelser, miljø
og livsbetingelser for øvrig - velge å satse sitt liv og sin eiendom på den for
oss i dag mest dystre og reaksjonære islam som tenkes kan. Det finnes ingen amulett eller noe besvergelse eller magi som kan beskytte oss mot dette, aller minst Normanns markedsmagi.
Vi så det tydeligst komme med ISIL, Broskapet var bare små forpostfektninger. Men vi ville ikke se det, for vi hadde skapt oss et virkelighetsbilde vi trodde alle ville istemme med åpne hjerner, på våre premisser, våre åpne armer og våre åpne og fremfor alt – gode - hjerter. Vi trodde fornuften skulle trumfe irrasjonaliteten. Vi trodde – enten ved å tro på gud eller ikke tro på ham – at Gud var rasjonell, akkurat som vi selv var blitt. Vi så imidlertid ikke at hverken gud eller oss selv virkelig og "in our ground of beeing" er de som vi trodde vi var.
Vi så det tydeligst komme med ISIL, Broskapet var bare små forpostfektninger. Men vi ville ikke se det, for vi hadde skapt oss et virkelighetsbilde vi trodde alle ville istemme med åpne hjerner, på våre premisser, våre åpne armer og våre åpne og fremfor alt – gode - hjerter. Vi trodde fornuften skulle trumfe irrasjonaliteten. Vi trodde – enten ved å tro på gud eller ikke tro på ham – at Gud var rasjonell, akkurat som vi selv var blitt. Vi så imidlertid ikke at hverken gud eller oss selv virkelig og "in our ground of beeing" er de som vi trodde vi var.
Appendix og faktagrunnlag til videre fordypning:
Oi, oi, se på denne fra document i dag, jeg finner det ikke nødvendig å kommentere, Norann får stå for seg selv: https://www.document.no/2015/10/victor-norman-tar-en-reinfeldt-fellesskapet-eier-ikke-norge/
Rosslings tale er tall og tull:
--
I et innlegg i Dagens Næringsliv lørdag påpeker Norman at
100.000 flyktninger tilsvarer 2 prosent av Norges befolkning, og at for en
kommune med 10.000 innbyggere vil det handle om å bosette 200 ekstra.
- Å få det til er bare et spørsmål om prioritering, skriver
Norman og mener kommunene må være kreative. Egnede lokaler kan bygges om til
midlertidige boliger, og det må gis dispensasjoner fra plan- og bygningsloven
slik at nye boliger kan bygges rakere og billigere.
Les også
Ungarns utenriksminister:
- 35 millioner migranter på vei til Europa
- Fordelen ved å ta imot mange er at vi både kan hjelpe dem
som på egen hånd har funnet veien opp gjennom Europa og de som fortsatt
oppholder seg i flyktningleirer i Tyrkia. De siste trenger oss mest, de første
er trolig dem som raskest vil finne seg til rette i det norske samfunn. Med en
ramme på 100.000 kan vi si ja til begge, skriver Norman, som er professor i
samfunnsøkonomi. Han var arbeids- og administrasjonsminister for Høyre fra 2001
til 2004.
Norman påpeker imidlertid at han deler statsminister Erna
Solbergs frykt for gettoisering, men tror at dersom kommunene får økonomi til å
konkurrere om flyktningene, kan det oppstå mange syriske små enklaver fremfor
én stor.
Tidligere arbeidsminister Victor D. Norman sluttet seg nylig
til denne kulten. I Dagens Næringsliv skrev han nylig at Norge
Vi har plass nok;
vi har råd til de investeringene det vil kreve; vi har de siste ukene vist at
det ikke skorter på nordmenns hjertelag – og på toppen av det hele vil vi i det
lange løp selv tjene på å bli litt flere», skriver NHH-professoren.
Den sist registrerte blant de nyfrelste er Finlands
sentralbanksjef Erkki Liikanen, som overfor Finlands offentlige
kringkastingsselskap YLE lyder som et ekko av de ovennevnte:
Bank of Finland
Governor Erkki Liikanen says Finland will benefit from the current influx of
asylum seekers in the long term, as the new stock of workers will strengthen
the country’s economic development and bolster the financial security of the
welfare state.
Liikanen har utvilsomt rett i at « we must build a
foundation that will encourage growth … «.
Sakset fra:
Valebrokk, fremtidig investering for Europa å motta flere
flyktninger:
Hegnar:
HRS, Hjerpesæth Øien, Valebrokk:
Ifølge Finansavisen – som baserer sitt regnestykke på tall
fra Statistisk sentralbyrå (SSB) – vil nettokostnadene til Normans forslag i
beste fall beløpe seg til 430 milliarder norske kroner. Regnestykket er basert
på at 54 prosent av dagens syriske flyktninger kommer i arbeid. Den faktiske
situasjonen i dag er, slik som HRS har dokumentert tidligere, at syrere har en
sysselsettingsgrad på 26,3 prosent. Finansavisen skriver:
Ifølge SSB vil hver ikke-vestlig i gjennomsnitt gi opphav
til statsfinansielle nettoforpliktelser på 4,3 millioner kroner.
I så fall vil 100.000 syriske innvandrere bety en nettokostnad
på totalt 430 milliarder kroner.
Men siden sysselsettingen faktisk bare er på 26 prosent, og
man legger denne grunn vil endrer bildet seg betraktelig.
Dersom man anvender enkel regresjon med den
sysselsettingsgraden, vil nettoforpliktelser pr. syrer kunne havne på 10
millioner kroner i gjennomsnitt.
Da vil regningen for Victor Normanns scenario bli 1.000
milliarder kroner.
--
Selv de kortsiktige kostnadene for Tyskland er svært høye:
Senter for
økonomiske studier, avdeling München, anslår de årlige kostnadene ved å ta inn
800.000 flyktninger til minimum 10 milliarder euro.
– Det er kun for
kost, losji og litt lommepenger, sier forsker Michelle Battisti til
Finansavisen.
Eilertsen har spurt professor Victor D. Norman, som foreslo
å hente 100.000 syrere til Norge, blant annet om hva han tror dette ville
koste.
Norman vil ikke
komme med noe anslag over hva 100.000 syriske flyktninger vil koste.
Synspunktene til Norman har vakt oppsikt, men enkelte økonomer er delvis enige
med ham.
Normans kolleger er ikke særlig villige til å hjelpe
offentligheten med å kaste lys over saken:
– Jeg kan ikke
fortelle deg det jeg ville sagt over en øl, sier en sentral norsk økonom, som
vil være anonym.
Han er ikke den
eneste som nødig uttaler seg kritisk om dette temaet. Frykten er å bli
feiltolket eller sitert utenfor kontekst, som kan få karrieremessige følger.
Velkommen til DDR. Denne gangen har innvandringsøkonomien
tatt den marxistiske planøkonomiens plass, og femårsplanene er erstattet av
femtiårsplaner.
Sysselsettingen av
innvandrere var i gjennomsnitt 63,4 prosent, mens den øvrige befolkningen lå på
69,4 prosent. Men innvandrerne er slett ingen homogen gruppe.
Sysselsettingsgraden varierer fra syrere, som ligger på bunnplass med 26
prosent, til svensker på topp, med 80 prosent.
Sammenligningen med bosniere, med en sysselsettingsgrad på
66,6 %, er altså hentet helt ut av luften. Med 26 prosents sysselsetting blir
statens finansielle nettoforpliktelser over et livsløp på ca. 10 millioner
kroner pr. person, skriver Eilertsen. Det betyr 1.000 milliarder for Normans
visjon – et solid hugg i oljefondet og mindre pensjon til den som er født etter
1960.
Sjefsforsker Erling Holmøy i Statistisk sentralbyrå (SSB)
mener den mest sammenlignbare gruppen er irakere.
Irakere har en
sysselsettingsgrad på 45 prosent, og er således på nivå med de syrerne som
allerede var i Norge før borgerkrigen.
Men hva betyr andelen 45 prosent?
Den prosentstørrelsen er ikke svært forskjellig fra det som
er oppgitt i SSBs rapport Flyktninger og arbeidsmarkedet fra 2014, hvor man på
side 13 finner noen liggende histogrammer som viser andelen sysselsatte mellom
15 og 74 år etter opphavsland.
Men for å bli definert som sysselsatt, er det nok å jobbe én
time i uken. Det histogrammene ikke viser, er hvor mange av de arbeidende som
jobber heltid, noe SSB definerer som 30 timer pr. uke eller mer. Den
opplysningen må man til appendiksets tabeller for å finne. I tabell A.15b på
side 49 viser det seg at denne andelen for irakeres vedkommende er 62,3
prosent. Totalt er det altså ca. 28 prosent som arbeider heltid.
En lignende analyse kan ikke enkelt gjøres for syrere, for
de var ikke omtalt i ovennevnte rapport. Men det er lett å tenke seg at
grundigere undersøkelser kunne resultere i tilsvarende ubehagelige funn.
En ting som ofte anføres som argument for å syrere vil klare
seg bra, er at de visstnok er jevnt over høyt utdannet. Det er også en påstand
som er blitt trukket i tvil, men også i dette tilfellet må en se på realiteten
bak tallene.
For hvem er det som har gjort noe alvorlig forsøk på å sette
seg inn i det syriske utdanningsvesenets standarder sammenlignet med andre
lands?
Spørsmålet er ikke lenger så mye om menneskestrømmen minner
om tiden før Romerrikets fall, men om det lar seg gjøre å sivilisere
“barbarene” hvis en uinnskrenket innvandring får fortsette å fremkalle den
neste middelalderen, og hvem som i så fall skal gjøre det.