mandag 29. mai 2023

Om bispene og "den kjønnslige" posering

Jeg bruker i det følgende «betegnelsen» «de kjønnslige» om alle LGBT … - mennesker, og gjerne også om de med- og mer-empatiske, i kirkelige sammenheng, fordi det er mye lettere å si og taste ned enn det lengre LGHBTH pluss … osv. Egentlig beklager jeg denn artikkelen, men den er ment som en tankevekker og ikke som en oppforering til hat.  

Alle vet at prester, klerker og annet kyrkjefolk i dag er snille, velmenende og ikke-truende, og åpne og inkluderende overfor alle mennesker som enten sliter i det daglige med sin daglige dont eller de  sliter med kjønn eller folk som ønsker å støtte et syn som strider klart mot Bibelens formaninger i denne forbindelsen.

Det gjelder også vanlige folk uten særlig tilknytning til kirken og annet menighetsliv. Kirken tillater en viss uenighet innad, men kirken er nå klar på at avvikende syn, i forhold til det syn som tidligere gjaldt, skal gjelde for rett lære i dagens kirke, en lære som altså strider mot Bibelens og Den hellige Ånds ord, de som er selve fundamentet for Kirken.

Så hvem kan protesterer mot at Kirken nå selv vil være snill og åpen etc? Hvem kan vel nå være intolerant og avvisende fordømmende og ekskluderende? Hvem kan nå unngå å fordømme egne emosjoner, egen dømmekraft, eget moralske kompass og eget gode skjønn? Disse egenskapene, disse emosjonene, disse meningene skal nå regnes for å være avvikende og derfor uakseptable og den som går imot Kirkens her, skal formanes eller tuktes til å endre seg, endre sin karakter og sin personlighet inn til marken, dvs inntil emosjoner og følelser. Emosjoner og følelser skal nå strømlinjeformes til å komme i takt med Kirkens hypermoderne holdning. Fordi Kirken anses for og anser seg Selv som den høyeste instans i vårt samfunn som kan avgjøre saken med ufravikelig autoritet, på ikkejuridisk grunnlag, (hvis vi et øyeblikk bortser fra aktuell eller gjeldende lovgivning).

Kirken forsøker i denne situasjonen å finne et balansepunkt, en ny standard å «dømme» eller fordømme ut fra. Kirken som sådan å tippe over til det tyranniske, diktatoriske eller det autoritære. I prinsippet søker den å nå, eller ramme, befolkningen som helhet i og med at de aktuelle lovene, som er et resultat av en flertallsbeslutning og som baserer seg på positiv og ikke guddommelig lov.

Vi kan her snakke om dette som en gigantisk hypermagisk prosess der Kirken forsøker å tilsnike seg absolutt makt, i motsetning til det Kirken selv foregir, nemlig å skulle være det motsatte, ved å være mer tolerant, mer åpen, mer empatisk enn folk og krefter som ikke underkaster seg og folk da som vil våge livet for å forsvare og konservere det tradisjonelle bibelske synet, (det mørke, illiberale synet).

Kirken i dag vil beklage «overgrep» som tidligere er begått mot avvikende syn og praksis på det kjønnslige området. Dette forutsetter at alle de som på en eller annen måte har praktisert et syn Bibelen fordømmer, nå skal betraktes som ofre, ofre Kirken selv – slik det nå oppfattes av Kirken selv - har bidratt til å produsere og holde nede, sett i forhold det synet som Kirken nå forkynner og fremmer, ja, promoterer og markedsfører så tydelig og klart at ingen lenger skal være i tvil om hva Korken nå sanser som normativt bindende for hele folket, (ja, også universelt). Kirken er blitt normativt ekstrem i forhold til universell og tradisjonell dogmatisk kristentro. Og alt dette skal skje i Kjærlighetens og Kristi navn. Kirken har gjort seg til universell dommer i dette komplekset, et kompleks hvor ofrene selv skal diktere Krikens nye diktatoriske eller sterkt normative posisjon og autoritet. Kjærligheten er blitt Kirkens nye Gud, ikke Gud.

http://neitilislam.blogspot.com/2010/11/delegger-kjrligheten-kirken.html

Et synlig tegn eller bevis på at dette er tilfelle, kommer frem i at Kirken faktisk har innført er nytt sakrament, Det tredje sakrament, (også kalt: ordinances), helt uten hjemmel i Bibelen, Guds ord, slik dette tradisjonelt er blitt lagt til grunn som eneste fundament. De «kjønnslige» setter seg opp over både Jesus og Gud! Jesus har ikke gitt noen «ordinance» om at kirken skal innstifte et nytt sakrament.

https://neitilislam.blogspot.com/2010/11/det-tredje-sakrament.html

Den norske kirke er dermed blitt en gnostisk kirke, en kirke som henter sine hjemler eller sin moralske autoritet fra menneskets indre «åndsopplysning» fristilt fra Guds ord, som jo er klare som dagen. Kirken tror med andre ord at det fins en guddommelig gnist i ethvert menneske som kan overstyre Guds moral, Guds essens og spesifikt denne gudens etiske imperativer.

Denne indre åndsopplysning blir ofte identifisert med «vanlige menneskers reelle behov, behov som Kirken nå anser seg berettiget til å tilfredsstille, fordi behov jo er til for å kunne tilfredsstilles. Å tilfredsstille kjønnslige behov blir dermed stilt på linje med å tilfredsstille eller dekke rent materielle behov, behov det tidligere var livsnødvendig å tilfredsstille. I dag skal dermed det åndelig likestilles med det kjødelig, med begjæret, ikke primært med det eksistensnødvendige behovet. Kirken tror dermed at den har maktet å endre Guds karakter og personlighet til bedre å passe menneskets egen karakter og personlighet. Den har brutt med selve Guds essens, en «essens», en høyst konkret personlig essens, som ikke tåler synd, synder som til og med karakteriseres som avskyelige i Guds ord.

Det tragiske, forunderlige, motsetningsfylte i alt dette er den parallelle utvikling vi har sett der Kirken ser ut til å bli bare mer og mer åpen for islam og Allah. Samtidig som islam og muslimer en masse tilskrives rollen som offer, dvs ofre. ofre for bl a slavehandel i Afrika – underlig og paradoksalt nok – og ofre for vår utsugende, urettferdige utsuging som profitører på og bidragsytere til en i og for seg brutal kapitalistisk imperialisme. Kirken har i praksis vært i forkant for islams egen misjonsvirksomhet for sin egen helt spesifikke gud her i landet, og det bare fortsetter, for den indre disiplinen i Kirken er fortsatt høyst aktiv, effektiv og normerende - og til de grader ufravikelig, spesielt for spesielt autoritetstro og servile benkeslitere.  

Samtidig har Kirken dessuten er ess i ermet overfor islam og mange muslimer: Dere skal bli som oss, snille, tolerante, åpne og inkluderende -overfor «de kjønnslige». På denne måten har Kirken skaffet seg en ny misjonsmark. Muslimer skal nå underlegge seg Kirkens nye moral og virkelighetsforståelse, en virkelighetsforståelse som nå er gjennomsekularisert og som bygger på positiv lov, dvs «vestlig» positiv lov, ikke på sharia, som er Allah’s «naturlige lov», en lov som nettopp fordi den er naturlig – deen eller din – og fordi Allah selv sier det, ikke kan forandres eller noe tilføyes til eller ugyldiggjøre.

Denne holdnigen til islam kan dessuten også ses som et ess i ermet overfor alle de som fortsatt har en kristentro her i landet. Kirkens avstandtaken til islams og «sharias syn» på «de kjønnslige», brukes da som et bevis overfor godtroende kristne på at Kirken ikke er blitt så muslimsk at den nå tilber Allah i stedet for Gud.

Men er det nå sikkert at Kirken ikke tilber Allah? Den legger i hvert all ikke avgjørende vekt på den radikale ulikheten som foreligger mellom de to troene. Den vil ikke se den evige og fatale forskjellen:

https://neitilislam.blogspot.com/2011/03/den-fataleog-evige-forskjellen.html

Vel, ikke alle kirkelige er enig om at Allah er Gud og vise versa, og dette har jeg skrevet mye om tidligere. Kirken velger i stedet å se «snilt» på det – med falsk ydmykhet? – og ser ikke at veien fremover går mot å bli mer og mer integrert i islam, i stedet for den motsatte veien, som burde gå mot å distansere seg i stedet for å integrere seg – i islam. (For denne integreringen skjer på islams premisser, og ikke på spesifikt kristne premisser. Kirken vil ikke, tør ikke, kan ikke, i dag, se at den faktisk gjør seg til en integrert del av Torden, en gammel gnostisk myte som knytter og definere islam til «alt», og som faktisk «alt», inkludert syndens tillatelse, ikke bare syndens forlatelse, og da inkorporert med alle verdens motsetninger og spenninger i seg selv, pluss determinisme, fatalisme eller skjebnetro. Bispene ser nå ut til å ville skape en ny gud, en Overgud, som «elsker» alle slik vi elsker oss selv, en høyst synkretistisk gud, som er alt og ingenting, så å si, og mer til, og som nok da vil sørge for evig splid og kiv i folket, se denne skremmende:

http://neitilislam.blogspot.com/2010/11/har-muslimer-plikt-til-hate.html

http://neitilislam.blogspot.com/2022/09/stefanusalliansen-i-strid-med-seg-selv.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/11/heksebrenniing-og-koran-brenning.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/08/mellomkirkelig-rad-et-rad-besatt-av.html

https://neitilislam.blogspot.com/2016/01/allah-hu-achbar-virkelig.html

Og se denne om waqf:

https://neitilislam.blogspot.com/2023/03/bnnerop-og-eiendomsrett-til-landet.html

Og denne som toucher inn på Nina Karin Monsens arbeider:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/02/ddens-manifest-og-hatet-mot-nina-karin.html

Men det skal bli verre: Kirken og den representanter gjør seg i dag til et kollegium av hypermagikere.

Og hva er det? Vel, jeg har forsøkt flere ganger å forklare, ved å se tingene på en litt utradisjonell måte. I seg selv har dette vist seg å være en håpløs strategi for å få folk til å åpne for perspektiver som ikke er helt kurante i dagens klima. Alt som har med magi å gjøre, avvises som tulle eller fullstenig irrelevant. Men ved å se magien i dette, vil man bedre kunne forstå og ta inn over se hva det er som virkelig er i ferd med å skje, og hva som skjer, hvis man bare opptransponerer sine perspektiver aldri så lite, og det man vil se da, kan skremme de fleste «servile», fordi et slikt nytt perspektiv kan virke så skremmende at man heller fortrenger det enn erkjenner det, «at our peril»:

Det går i korthet ut på følgende: De snille etc vil ha et mer eller mindre bevisst behov for å bekrefte seg selv ved å avkrefte andre som ikke er så «snille». De vil gjøre mye for å definere og begrense de hen mener ikke er så snille og gode som hen selv. Han vil forsøke å utestenge dem fra diskursen, så langt han makter, uten å risikere selv å bli stemplet som ikke-snill, intolerant og ekskluderende. Han forserer derfor en teknikk som ligner til forveksling den profesjonelle metoden tryllekunstnere benytter seg av: Han leder publikums oppmerksomhet bort fra selve akten – illusjonsprodusenten - som gjør ham til en magiker i folks øyne, helt etter hensikten. Han oppnår da sitt mål som magiker idet han vet at publikum foretrekker illusjonen fremfor virkeligheten – eller sannheten.

En hypermagiker opererer på samme måte, men bare enda mer brutalt og kynisk. Han får folk til å tro at han er ekstra flink og ekstra tolerant etc ved å benytte seg av andre mennesker, ikke bare metoder, mennesker han vet eller må forutsette er faktisk ofre, men disse ofrene selv ikke har bedt om å bli betegnet som nettopp ofre. Hypermagikeren har dermed en nærmest sykelig appetitt på å produsere seg selv ofre som han da følgeriktig kan bruke for å trylle frem et bilde av seg selv som ekstra snill eller tolerant etc. Han stjeler med andre ord noe fra sine ofre, som han tilegner seg selv som noe han selv oppfatter som en moralsk merverdi, en ekstra fordel, et etisk overtak, i forhold til alle andre som nekter å la seg dupere. Det er snakk om makt her, en magi, en kraft som er større enn den han selv kan produsere i andres øyne hvis han ikke får utøvd dette magiske ritualet. Han har gjort seg til hypermagiker og føler seg vel med det, ikke minst fordi han vet noe de mange andre som ikke er så snille vet å bruke eller vil utnytte.

Hypermagikere kalles ofte godhetsposører, og da med en viss rett, men denne karakteristikken erlegges innenfor et paradigme der fornuften egentlig er veiviseren, men altså hypermagi understreker det irrasjonelle momentet, det overtroiske der den troende søker en makt som ikke tilkommer han. Hypermagikeren gjør seg til en parasitt på andres vegne, han stjeler og tilraner seg den makt han mener offerrollen bør og skal ha. At folke ikke gjennomskuer dette, medfører en ytterligere puerilisering av alle potensielle ofre, og en infantilisering av hypermagikeren selv, selv om om han føler seg så mye bedre ved å kompensere for sitt mindreverdskompleks på denne måten. Hypermagikere rasjonaliserer eller bortforklarer, avleder oppmerksomheten bort fra dem selv til dem de utpeker som ofre og som han handler på vegne av, med en «false proxy», som jeg kaller det.  I denne prosessen viser hypermagikeren at han egentlig – i sitt innerste, enten det er bevisst eller ikke, føler seg liten, svak og mindreverdig – et fundament han bruker på sublimt vis for å understreke og markere den overlegenhet han mener han fortjener, men som han virkelig ikke fortjener, snarere tvert imot. Han trenger å bli avslørt, og det vet han, men så gjør han altså det han kan for å unngå etterprøving, ved å kaste seg ofre som han mener bør lide, slik at de kan brukes i hans egen strategi for å fremstå som «god». Han blir ekspert på å forlede og forføre ikke bare seg selv, men også alle andre offervilige med den samme mentale grunnstrukturen, sammen med de virkelige ofrene, som aldri vil be om å bli lenket til noen offerrolle overhodet.

Han overvurdrer seg selv og undervurderes sine ofre nettopp ved å essensialiserer eller kategorisere dem som ofre. Slike mennesker underslår seg ikke for forsøk på å overgå Gud i alt som de kan kalle kjærlighet eller godhet, på deres premisser. Slik gir han inntrykk av selv å være svært så ansvarlig, mens han samtidig viser at han uansvarliggjør sine ofre slik at de kan bli varig avhengig av ham og slik at han kan forvente seg at de blir såtende i en evig takknemlighetsgjeld til ham. Hypermagikeren er ikke interessert i rasjonell argumentasjon, i stedet viser han frem son fortreffelighet, bl a ved å ekskludere der han kan slippe til med å gjøre det.

Eksempler:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/hatprat-personangrep-horn-morken-og.html

http://neitilislam.blogspot.com/2020/09/trigger-happy-i-borettslaget-eller-bare.html

Hypermagikere fristes til og faller for fristelsen til ikke bare å bli Gud lik, men til å bli større enn Gud, et – bedre - alternativ til Gud. De kan til og med få seg til å ville det de frykter vil gå mot dem, pluss fridte alle innen egne rekker til å be Gud om å få lide mer, (tro det eller ei):

http://neitilislam.blogspot.com/2023/03/redaktr-vi-skal-lide-mer-de-andre-mindre.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/01/johannes-morken-og-morten-horn-revisited.html

http://neitilislam.blogspot.com/2023/03/kristen-redaktr-forker-manipulere-gud.html

Se denne sjokkerende om hva hypermagikere kan få seg til å gjøre, med bl a professor Scott Greber i USA:

https://www.frontpagemag.com/kafka-comes-to-college/

https://neitilislam.blogspot.com/2015/01/den-nye-magikeren-hypermagikeren.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/11/polyamori-et-mareritt-til-vakne-opp-av.htm

Når sterke representanter for kirken nå ber om unnskyldning, innebærer dette noe mer enn bare at den erkjenner sin «brøde», eller synd overfor de «kjønnslige». (Det er slikt alle kyrkjefolk, sammen med det store flertall i befolkningen som ikke er «kyrkjefolk» nå gjør, selv uten noen uttalelse fra kirkens sjefsideologer å holde seg til – uttalelsen er forresten bare av den grunn unødvendig og påtrengende).

Hvordan ser de på kirken? Jo, som en institusjon, et konsept, et organ – som hverken kan tenke eller føle. Den er for dem ingen person annet enn som et juridisk begrep, og riktig nok da med en egen tilskrevet evne til å påta seg ansvar og plikter overfor andre personer. Selv identifiserer de seg med denne «delen» av Kirken, en «del» som hverken føler, handler eller holdner i seg selv, men som like vel «agerer» som et abstrakt «power-house». På den måten slipper hypermagikerne å tenke selv, de kan kanalisere alle følelser – sin hyklerske og servile usikkerhet og høyst opportune forvirring.  og alle sine mindreverdskomplekser - over til denne «delen» - eller dette i og for seg sjelløse organet- de kan transportere til denne abstrakte enheten alt ansvar, alle holdninger og verdibindinger, til noe som ligger utenfor dem selv, samtidig som de selvsagt vil sole seg selv i forestillingen om at det er deres egne moralske strukturer kirken nå målbærer, kringkaster og byr folk å rette seg etter, med alt de nå måtte ha av tro – på dem selv. Dette i seg selv gir dem så et puff oppover, til et nivå og som et forbilde - eller skremmebilde- for de som ikke vil bøye seg og følge disse «hellige» hypermagikere på veien stadig lenger bort fra Bibelens ord og «formaninger», eller «oppmuntringer» som mange vil kalle det som skrevet står. Hypermagien, som nå objektiviserer eller reifiserer seg -  ligger i dette moralske puffet oppover, denne ekstrakraften de selv tror de fortjener, og som de «ustraffet» innbiller seg de kan posere med, og på vegne av en kraft de altså stjeler fra de ofrene de har pekt ut og som de peker på, for at til og med folk som alltid har hatt et godt forhold til sine homofile familiemedlemmer, sine homofile venner og bekjente etc skal føle skam og behov for å bikte seg, og gjerne bikte seg stadig mer, både offentlig og privat gjerne ved å vise overdreven innsats for å «redde de kjønnslige» fra den onde gudens favntak, de disse kirkelederne selv nå utpeker som ofre for den bibelske Gud selv. Disse menneskene verdsetter ikke vanlige menneskers evne og vilje til å oppføre seg «kristelig», anstendig og moralsk riktig på egen hånd. De må ha en «Sentralkomité» å hente sine hjemler fra, en nøytral og komplett følelsesløs, ja, byråkratisk, kirke som da tar deres egen posisjon i forsvar nærmest på kommando fra dem selv. Slik gjør de seg selv uansvarlige og uangripelige. Hypermagien virker, og det synes å være det viktigste for dem. De har dermed gjort sin gud til sitt instrument og Bibelen og Gud selv til en bøddel de selvsagt selv tar avstand fra og fordømmer, gjerne ut fra den tankes at tiden har forandret seg nå i forhold den tiden Bibelen ble skrevet på og at dette i seg selv krever «forandring», noe de selv da så forblommende kaller frigjøring. Det faretruende i denne tendensen eller tilbøyeligheten i seg selv er at det kan finnes overraskende mange i kykjefolkelige kretser som nå villig underlegger seg bispenes linje, menneskesyn og verdivalg nærmest helt uten å stille spørsmål eller gjøre opprør, for den saks skyld. Vi skal være obs på det store potensiale for praktisk og kanskje til og med organisert utøvende skamløs skadefryd blant disse bispetro-troende og være obs på at dette kan komme til å bli utøvet rett foran øynene våre, uten at vi ser det, fordi så mange har latt seg blende.

Det de gjør er å gjøre Gud til bøddel og de kjønnslige til offer, uten at de faktisk har behov for å se seg selv på denne måten. Selv tror de at de kan slippe unna denne manøveren. De kan vise til at det nå er Kirken selv som anklager Gud, som institusjon eller organ, en entitet som hverken kan føle eller se og handle: Kirken er der, bare, den foreligger som en nøytral og objektiv instans som så å si automatisk føyer seg etter deres egne tyranniske instrukser. Dermed har de også gjort Gud til en robot eller et instrument de kan bruke til å ekskludere folk de ikke liker, kanskje mest av alt folk som gjennomskuer dem og derfor fjerner seg av fri vilje.

I realiteten er denne objektiviseringen og dette puffet en instrumentalisering som de selv kan skjuler sin egen falske ydmykhet og svakhet bak, kanskje nettopp i beit av klare dogmer. Så ja, jeg vil påstå at kirken nå styres mer av biskopenes trang for å være servilt – (merkelig nok) - betinget emosjonelt korrekte enn å tjene Bibelens Gud på en direkte og gjerne enfoldig måte. Men dette betyr selvsagt ikke at man nå bør støtte visse afrikanske land som nå innfører dødsstraff for homofil praksis i den tro at man derved kan titulere seg som mer kristenverdig og kristentroende).

Det er i dag blitt en synd å ha et tradisjonelt bibelsk flere tusen år gammelt syn på kjønn og samliv og Kirken har gjort seg til et tribunal som avgjør skjebnene til mange som er tilbakeholdne og konservative, og kanskje potensielt «farlig» eller svært ubehagelig for kirkens nærværende «nyttige idioter» for islam.  

Se denne teksten:

«Bispemøtet vil invitere til en kveldsgudstjeneste i Oslo, der det fremsies en unnskyldning for den skade og smerte kirken har påført mennesker med LHBT+ identitet», vedtok bispemøtet 23. mai.

Kristine Sandmæl, som er leder for LHBT-utvalget i DNK. mener kirken fremdeles har en lang vei å gå når det gjelder å ikkje diskriminere LHBT-personer, og sier til Vårt Land at utvalget hun leder vil fortsette å jobbe med disse tingene.

En arbeidsgruppe bestående av biskop Kari Veiteberg, biskop Jan Otto Myrseth og preses Olav Fykse Tveit skal arbeide med gudstjenestens form og innhold i samarbeid med kirkens LHBT-utvalg og koordineringsteam.

Det legges til rette for at alle biskopene deltar i gudstjenesten. Det er ikke klart når gudstjenesten vil finne sted.

For omtrent ett år siden sa biskopene at de erkjenner den smerten Den norske kirke har påført homofile.

Den gangen savnet noen en unnskyldning ikke bare en erkjennelse. Halvor Nordhaug som på den tiden var biskop i Bjørgvin bekreftet at uttalelsen ikke var en unnskyldning:

– Man beklager det ikke. Man fastslår bare at det ble opplevd slik, sa Nordhaug til Vårt Land den gang.

Men nå ser det ut til at biskopene også ønsker si unnskyld.

https://www.samlivsrevolusjonen.no/biskopene-vil-si-unnskyld-til-lhbtiq-personer/-

Moskeen i Växjö i Småland skapte store overskrifter i svenske medier da denne Brorskapsmoskeen i 2018 fikk tillatelse til å rope inn til bønn fra den daværende moskeen, altså før planer om megamoské som nå er under oppføring .

Preses Helga Haugland Byfuglien uttalte da følgende om bønneropene:

Skulle dette bli aktuelt i Norge så ville det kirkelige perspektivet vært at religionsfrihet er en grunnleggende menneskerettighet. Vi lever i et livssynsåpent samfunn der vi må tåle å bli eksponert for ulik tros- og livssynsutøvelse.

https://www.rights.no/2023/05/ny-megamoske-og-biskopene-jubler/

Videre: Denne policyen fra kirkehold i Norge om å sidestille islam og kristendommen, ser man også i Sverige. Islam og kristendommen er visstnok tvillinger, med felles stamfar, Abraham, eller Ibrahim som han kalles i koranen. … Imamen i moskeen i Växjö har vært helt åpen på at ønsket om en megamoské kun kan realiseres med penger fra diktatur som Saudi-Arabia, Qatar og Emiratene. Summen anslås til minimum 60 millioner kroner. De nevnte landene ble allerede kontaktet i 2018/2019. Nå er pengene på bordet.

På sin offisielle Facebookside har moskeen spredd hets mot jøder, oppfordret menn til å kontrollere jenter og kvinner, oppmuntret muslimer til ikke å omgås «kuffar».

En reell politisk flyktning fra Iran, Bassam Al-Baghdady, sa i denne forbindelsen dette da debatten raste:

– Men, akk! Nå heves røstene over hele Sverige for igjen å tvinge oss som flyktet fra denne ideologiske torturen (bønnerop, red.), å gjenoppleve den. Vi som er blitt hjernevasket, torturert og trakassert av disse autoritære ideologier og deres selvutnevnte representanter så lenge i våre liv, tvinges nå igjen til underkastelse. Det fristedet der vi søkte asyl for å unnslippe et diktatur, ble et fristed for ideologier som skapte diktaturet og diktatoren vi flyktet fra. Se mer her:

https://www.rights.no/2023/05/ny-megamoske-og-biskopene-jubler/

 

onsdag 24. mai 2023

Vi skal nå lokkes til å tro at islam er kun en levemåte - ikke en religion

Da den russisk-sovjetiske romfareren og kommunisten Gagarin så ned på atmosfæren med jorden under seg, sa han det berømte; «Men jeg så ingen gud der».

Og mange ateister trakk da et lettelesesukk, de tok det som et bevis på sin særegne tro, og religion. Men de tok feil. Det er imidlertid ikke sikkert at det Gagarin sa var ment som et bevis mot Gud, snare tvert imot; hvis vi transponerer det han sa opp noen hak, ser vi at en kristenroende kunne ha sagt akkurat det Gagarin sa. Det har aldri vært en oppfatning blant kristne at Gud ikke kan ses, dvs troen kan aldri gjøre Gud til et objekt, som om Gud kunne sammenlignes med en flygende tekanne rundt jordkloden eller ellers.

Det er velig mange som ikke får dette med seg. De befinner seg blant de mest naive og mest overtroiske mennesker som finnes.

Derfor denne posteringen som er et tillegge til to eller flere postering om religion og tro, se om Hanvolds tro og om  Marlboro og religion og definisjoner her og her og her og her og Gud eller Nientzsche?

Men først innom Wittgenstein, som fortalte om en «protestant» som tok litt vin og brød med seg i laboratoriet etter at disse elementene var blitt konsekrert, i en katolsk Comunioin eller «nadverd».

Elementene skal i konsekrasjonen forvandle brød og vin til Jesu legeme og blod.

«Protestantene» analyserte elementene med alle moderne og tekniske hjelpemidler og kunne komme løpende og si: Se, brødet og vinen er akkurat de samme som før. De er avgjort ikke blod eller noen menneskelig legemlig.

Nå vil alle «store» tenkere i vår midte trekke nok et lettelsessukk og si, «endelig, se der, var det ikke det vi trodde!»

Nå kan også dette utsagnet transponeres opp et hakk: Ingen kristentroende vil noen gang kunne si at brødet og vinen, sett under mikroskopet, ikke fortsatt er brød og vin.

Det er med andre ord ateisten som tar feil og har gjort det hele tiden. Wittgenstein – den store filosofen - mente at det fyren som ikke fant noe legeme i brødet og vinen fór med tull og da med rette. «Et ords betydning er det bruk i språket», da Wittgenstein. Ordene får sin betydning bl a ut fra brukerne og brukernes intensjoner og livsformer (og dette ansporet særlig sosiologer og antropologer, jfr mine tanke om SAP-paradigmet). Fokuset rettes mot mening, referanse og sannhet. Wittgenstein går derfor ikke av veien for å forsøke å uteske hva og hvordan folk tenker.

Ordenes funksjon er ikke primært å avbilde. Språket er et verktøy og ordene ett ansikt blant mange.

Religiøst språk og billedbruk får sin mening ut fra den troendes og forsamlingens «form of life». Utenfor dette samfunnet har ordene og handlingene ingen mening. (Refererer gudsspråk da til noe reelt eksisterende utenfor språket og handlingene selv?). For Wittgenstein kan islam oppfattes som en viss livsform på samme måte som det er en livsform – eller levemåte -  å være f eks irsk. Man kan da lett si at Allah som Gud er sann fordi en slik påstand kohererer med hva som står i Koranen.

See om korrespondanse, koherens og korrelasjoner:

https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/den-nye-private-overguden-det-har.html

Ut fra dett er det ingen lang vei til å si at den samme påstanden kan være både sann og ikke-sann på en og samme tid innenfor de ulike livsformene eller levemåtene, (også etter påvirkning fra Hegel). Her bryter man med andre ord Aristoteles prinsipp om at en ting ikke kan være sann og ikke-sann på en og samme gang og på samme måte, (eller)?

https://neitilislam.blogspot.com/2015/05/shoaib-sultan-i-dag.html

https://neitilislam.blogspot.com/2012/10/thes-islamofobi.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/12/ytterligere-klargjring-av-hypermagi-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/12/ytterligere-klargjring-av-hypermagi-og.html

http://neitilislam.blogspot.com/2019/07/4-syndene-og-synden-i-islam-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2015/11/islam-uten-essens-tolkere-uten-essens.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/07/anders-b-b-og-var-emosjonelle-dissonans.html

Og her kommer et viktig poeng: Muslimer er nå begynt å kalle sin religion for «levemåte».

Veldig få kristne vil si at deres religion bare er en livsstil eller levemåte, (for de har ingen religion, bare en levemåte) Se denne:

«Like etter at han – Muhammed - flyttet til Medina, sa han: «Det er ingen tvang i levemåten.» 2:256. Men litt senere sa han: «Hvis noen søker en annen levemåte enn islam, vil dette aldri bli godtatt av ham.», 3:85. En av de siste suraene sier at muslimer skal kjempe mot ‘vantro’ helt til de betaler beskyttelsesskatt – i ydmykhet! 9:29. Det er lite religionsfrihet igjen».

Hvorfor vil muslimer erstatte «religion» med levemåte? Jo, fordi levemåte langt fra er så «truende» for et vestlig gudløst publikum som «religion»; det er lettere å avfinne seg med, akseptere og tiljuble en levemåte enn en religion, som jo må inkludere Gud, ut fra premisset her. Jeg minner om dette fra islamske – autoritative - kilder: «Det gode er ikke hva fornuften anser som godt, og det dårlige er ikke hva fornuften anser dårlig. Målet på godt og ondt er den hellige loven, ikke fornuften.», kap a1.4.

Det foregår, kan man si, en tilsnikelse her og folk går fem på, ja, ikke bare folk, men hele vår lite oppgående spesielt akademiske «elite», pluss MSM. Det er letter å forholde seg til - og absolutt mer servilt betinget emosjonelt korrekt - til et koherens-paradigme enn til et korrespondens-paradigme, hvor i det siste Guds eksisens ligger utenfor universet, og utenfor tid og rom. Bare Gud er, eller oppfattes som immanent, kan mennesker i Vesten i dag så å si tåle eller tolerere Gud. En Gud som korresponder til en eksistens som ligger utenfor språkets og derfor levemåtens eksistens, er svært vanskelig for det moderne eller postmoderne sinn og personlighet å ta til seg og forstå og forholde seg til, (det viser statistikkene). Det blir mye letter å markedsføre islam som levemåte enn som en religion (med ledsagende «åpenbaring» og gudstro).

Det er som om dominikarnpresten Garreth Moore går i støvlene til Wittgenstein: “The question whether God exist is not a factual question of what we might find. It is a question whether to adopt the concept of God ( the Word and its use), into language, or to retain it. For me, the question of the existence of God is the question whether I can find a use of the word “God” in my talk … “.

Kommentar: Dette er prisen vi må betale for koherenslæren.

"Levemåte" er et forsøk på avdeifisering av både troen og Gud og en sekularisering eller politisering av gudstro overhodet. Og her ser vi at islam gjøres mer og mer til en politisk enhet eller et vektig og reelt politisk parti, (noe jeg har tatt opp gjentatte ganger før her).

Se denne hyperaktuell og meget informative artikkel av Dag T Elvin her:

https://www.rights.no/2023/05/statsadvokatene-fikk-innforing-i-islam-for-ankesaken-mot-imam-noor/ pluss disse:

https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/fantastik-god-og-betimelig-artikkel-i.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/07/den-kristne-avisen-vart-land-et-sted.html

Og denne om religion – eller levemåte - og makt : https://www.rights.no/2023/05/religion-makt-og-demokrati/

Saken er den at dette punktet i utviklingen har vært i kjømd lenge.

Den meget innflytelsesrike Wiiliam James definerte religion slik, (og her ser vi tydelig det det mystiske islettet som er blitt så allment her i Vesten i dag):

« … the feelings, acts and experiences of individual men in their solitude, so far as they comprehend themselves to stand in relation to whatever they may consider the Divine”.

Hvordan bør man så forholde seg til disse erfaringene? James sier – noe som er blitt et must i dag – at «No authority emanates from them which should make it at duty for those who stand outside of these experiences to accept their revelations uncritically”. “Mystical states … have the right to be absolutely authoritative over the individuals to whom they come … they are so real tha they cannot be denied … “.

James kan tolkes slik at dogmer og trosbekjennelser står under i verdi enn de mystiske erfaringene.

Bakgrunnsstoff for den spesielt  interesserte, som burde være alle og enhver, i dag:

https://neitilislam.blogspot.com/2010/11/selvmordsmorderne-nrmer-seg.html

http://neitilislam.blogspot.com/2021/09/psykologien-inn-i-religionen.html

http://neitilislam.blogspot.com/2022/09/religion-og-psykologi-definisjoner.html

http://neitilislam.blogspot.com/2022/05/farlig-farvann-presupposisjonell.html

http://neitilislam.blogspot.com/2020/03/rikets-tilstand-religion-over-magi.html

https://www.document.no/2023/05/19/drammen-skole-vil-hindre-skolebranner-med-gratis-lunsj/

William James beskriver en persons religiøse eller mystistke erfaring som ”… an inner capacaty for magnetic feeling; and, as if, though the various arousals of its magnetism by magnets coming and going … would be intensely aware through every fiber of its being”. Noenlunde slik kan også karismatikeren Jan Hanvold beskrive sine egne religiøse erfaringer, som dette å magnetifisere seg med Ordet, men se:

https://neitilislam.blogspot.com/2023/05/jan-hanvold-en-mektig-hvding.html

Noen klipp fra dagens diskurs:

"Om det handler om kultur og ære? Ja, sikkert det også, men ikke bare. Og det er i så fall et paradoks at barn som vokser opp i strengt patriarkalske kulturer kan ha så liten respekt for læreren", skriver politisk redaktør i Drammens Tidende, før hun mener det trengs "mer kunnskap, mer åpenhet, og mer skjerpings fra foreldrene". Kunnskapen finnes, men den eneste i kommentarfeltet som skrev at skolevolden kan handle om innvandret volds- og æreskultur fra islamske land, fikk kommentaren sin slettet. Julie Dahle Publisert: 22.05.2023 - 16:22

Jeg tenkte dere kunne ha interesse av å se et konkret eksempel på hvilke ytringer som modereres vekk av Nettavisen.

Saken er at i går hadde Nettavisen en artikkel av Hege Breen Bakken, politisk redaktør i Drammens Tidende:  Her kan dere se at en av kommentarene oppgis å være slettet av moderator.

Men hva er grunnlaget for å slette Hansens innlegg? Han kommer med helt legitime spørsmål, men straks islam indirekte nevnes, er det grunn til å anta at Nettavisens moderator tolker kommentaren som hatefull. Borte ble den i alle tilfelle.

Julie Dahle skriver: Bakken forteller i sin artikkel at «de få lærere som har turt å stå fram, forteller om angst, frykt og maktesløshet, men også skyld og skam. Konsekvensen for mange er at de ikke kan stå i jobben lenger.»

Som en ung eks-lærer forteller til Drammens Tidende: – Det er jo en grunn til at jeg valgte å slutte.

Vedkommende forteller om vold og trusler fra utagerende elever på daglig basis. Ifølge den tidligere læreren er oppfølgingen av ansatte som utsettes for vold, mangelfull eller ikke-eksisterende. En følelse av å ikke bli tatt på alvor av skoleledelsen og kommunen. Og at elever som oppfører seg pent, ikke blir sett i alt kaoset.

Når klasserommet er så politisert som det nå engang er, og når frykten for rasismestempel holder lærerne i et evig dilemma, hjelper det verken elevene som oppfører seg pent eller lærerne selv når Bakkens omtale av voldsutøverne er av det standardiserte, bagatelliserende slaget. Når mediene i tillegg til å unngå å nevne den berømmelige elefanten i rommet også sletter kommentarer som påpeker det samme, fortsetter forutsigbart problemet å vokse seg større og større.

https://www.rights.no/2023/05/arets-viktigste-psykolog-opprop-ikke-skrem-smabarn-om-vold-og-seksuelle-overgrep/

… I saken Etter skolen i dag skal Samira hjem til piskeslag, skrev vi som følger:

Mens omtrent 5 prosent av norske barn har opplevd grov vold hjemme, er det tilsvarende 19 prosent av ikke-vestlige innvandrerbarn som har opplevd det samme, ifølge rapporten Vold og overgrep mot barn og unge – Omfang og utviklingstrekk 2007–2015.

Aftenpostens gjennomgang av familievoldssaker fra Oslo Tingrett i perioden 2012-2015 viser enda mer hårreisende forholdstall. Blant de 89 som er dømt for vold mot barn, hadde 82 innvandrerbakgrunn. Nesten ni av ti dømte hadde bakgrunn fra Asia eller Afrika.

(…) Det er behov for flombelysning av miljøene der nær hver femte unge opplever grov vold, altså definert som knyttneveslag, pisking, spark etc.

Når barn i barneskolealder skal lære at hvert femte barn «ikke har det bra hjemme», er det direkte skadelig. Barn er for små til å kunne forstå hva den voksne mener med å «ikke ha det bra». De har ikke godt av å bli fortalt at det er vanlig at foreldre er slemme eller vil dem vondt dersom de hever stemmen. Tilsvarende er det problematisk å bruke begreper som «seksuelle ting». Hvordan skal en alminnelig 6-åring forstå hva som menes? I oppropet problematiserer også psykologene dette.

https://www.rights.no/2023/05/religion-makt-og-demokrati/

https://www.rights.no/2023/05/statsadvokatene-fikk-innforing-i-islam-for-ankesaken-mot-imam-noor/