Asylinstituttet er noe mange nordmenn tjener store penger på,
og for bare 20 år siden var det mange ordførere og kremmere i bygdelagene som
gned seg i hendene ved tanken på å kunne redde nødstedte mennesker fra den
sikre sult og nød, den sikre undertrykkelse og forfølgelse i land under en
annen og fjernere himmel, langt borte.
Man sa det ikke høyt og nevnte det ikke for noen at dette
kunne man gjøre noen raske, subsidierte gryn på, ja, store gryn. Som ville
komme ALLE til gode i stort monn.
Men man holdt tett med at motivet for å ønske de
beskyttelsestrengende var å få blest om hvor fortreffelig moralske bygdingene
var, alle fra ordførerne til de mer megalomant paranoide innlagte på det man
tidligere kalte asylet i bygda. For det var der de som ikke kunne ta vare på
seg selv havnet. De måtte ofte beskyttes for seg selv og sine
undergangskrefter. Men det var den gang, da man tok vare på sine egne på
asylet.
Men av hensyn til familie, psykiatere, sykepleiere ble det
etter hvert klart at asyl var noe man ikke kunne kalle dette instituttet, denne
kristelige sedvane. Det lå noe nedverdigende i dette å havne på asylet. Det ble
mer menneskelig å kalle asylet for helsestasjon, pleiehjemmet eller sykehuset
eller hvilehjemmet eller noe i den retning.
Og dermed falt alle fra ordfører til distriktslege og
fattigfrans, og storbonde, til ro.
For her vil man ikke stemple noen med diagnoser som noen kan
føle seg krenket av. Du skal ikke stigmatisere, var budet. Det var et budskap
som alle underla seg og forsto umiddelbart og uten behov for videre utgreiing
eller begrunnelse. Vi skal ikke frykte, het det nå, selv om det motsatte er
umulig å leve opp til, spesielt i
radikalt frelsesperspektiv, slik mange oplevde det den gang. Og selv om det
ligger i selve imperativet at frykten allerede er virksom og oppegående.
Og dette skulle gjelde kollektivt: Vi skal ikke være
sykelige på noen måte. Vi skal ikke skape rom i bygda for mistanke om at noen
ville være så frimodige å stille spørsmål ved hele opplegget og denne
ingeniørkunsten som nå fikk utfolde seg. Det ville være kontraproduktivt, sa
man. Man skulle ikke bare ta utviklingen med et smil og være glad for de
smulene som falt fra de rikes bord, nei, man burde i tillegg og i stedet
arbeide aktivt for å maksimalisere det positive. Man skulle bli
optimaliserende, et godord som alle kunne være enig i var av det gode og vakre,
det vil si: Nesten alle.
Men disse var i et lite mindretall og de turte ikke å si så
mye. De kunne bli anklaget for pessimisme, for å at til motmæle på desinformerte
og gale premisser.
Asylet var jo avskaffet en gang for alle nå og alle hadde
trukket et lettelses sukk i lang tid, helt til at det nå gikk bud rundt omkring
i bygdene om at det på nytt skulle opprettes asyl, men denne gang i det
absolutte godes navn og med de beste intensjoner om at fra nå av skulle
menneskeverdet høynes og respekten for alle i bygda finslipes, helt inntil det
ideale og helt inn i alles mest intime sfære.
Vi skulle alle være gode samaritaner fra nå av, - endelig.
Det skulle bli våre nye «way of life» og en ledestjerne og eksempel for resten av verden, et prosjekt som
potensielle asylsøker over hele verden hadde lagt merke til, og som de nå satte
sin lit til.
Bygdingene i bygdelagene ble nå så ivrige etter å gjøre det
gode og oppføre seg korrekt at man begynte å konkurrere med andre bygder om å
få hit til bygda de beste og fleste nødstedte, hvor man nå enn kunne hente dem
i fra utenfor landets grenser. For hvorfor gå glipp av anledningen til både å
hente noen økonomiske fordeler, samtidig som man uten risiko kunne fremstå
nesten som helgener ikke bare overfor sine egne naboer og sambygdinger, men
også overfor hele landet, ja, for hele verden?
Det var en glimrende anledning til å blankpusse imaget om
landet Norge som godhetens stormakt, men ikke bare det, nå skulle ikke bare selv
landet Norge, Stor-Norge, fremstå som et dydsmønster, nå skulle bygdene det
også. Det var bygda som nå skulle i fokus, for det var i bygdene man fant det
beste sinnelaget, de åpneste hjertene, den varmeste favnen, - og det vare der
man fant nordmannen, slik han burde være og slik han egentlig er, på bunnen og
sin essens.
Det var bygda som skulle vise verden hva som er helnorsk og
det skulle man gjøre ved å gjøre gode gjerninger, ikke kverulere om begrepet
norsk og filosofiske problemstillinger omkring hva det egentlig vil si å være
norsk nordmann. Man skulle illustrere det i praksis, akkurat som Jesus en gang
for lenge siden gjorde det. Man skulle nå mette tre tusen og ikke kaste den
første stein. Dessuten skulle man snu det andre kinnet til. Stort enklere var
det ikke.
Men man var likevel litt redd. Først og fremst for
nordmannen slik han nå engang var blitt, og slik hannå engang hadde utviklet
seg i vår postindustrialiserte og etter-moderne tid. Det var på ingen måten
nordmannen slik han nå engang er blitt i denne epoke de godes representanter
ville etterligne, for nordmannen og bygdingen, som han nå engang er blitt, er
et menneske som nesten ene og alene blir finansiert av staten og kanskje byboerne,
i den gode hensikt fra sentralt hold at man bør hjelpe folk utenfra, fra fjerne
strøk, ja, og til og med nødstedte mennesker uten legitimasjon, og med lyse
utsikter til å få bli, særlig hvis det er barn med i bildet. Nei, nå skulle
bygdingene finansiere seg selv, ved å etablere mottak og asyl. Om disse ble
subisiert, fikk nå være sin egen sak. Det var bygdingene som nå hadde
initiativet og ville vite hvordan man fikk skapt både det ene og det andre, alt
fra nye arbeidsplasser til befolknigsvekst, i stedet for fraflytting.
Man var klar over på forhånd at bygdene av mange ble
betraktet som et slags u-land inne i landet Norge, områder som måtte ha hjelp
utenfra fra sentralt hold for å kunne befolkes og opprettholdes.
Godhetsapostlene var
dessuten klar over at i dag så koster ingenting det det koster lenger, simpelt
hen fordi alt enten er subsidiert eller avgiftsbelagt og at dette dramatiske dilemmaet ikke kan løses – midlertidig - annet
enn gjennom å skape konsensus – med påfølgende fordelingsnøkler – om at det jo
faktisk forholder seg slik at ingenting koster det det koster og at man derfor
er titulert til å få bevilget ting og bevilge ting, i stedet for å produsere
ting.
Og dette kompliserer bildet. Men la gå:
Bygdeapostlene trodde at slik er det og slik må det være,
for at alt skal fungere. Å mene noe annet ville bety å rive teppet under beina
folk, og å ta livslykken fra gjennomsnittsmennesket, og slikt må bare for
enhver pris unngås. Og da er det bedre å erstatte virkeligheten med illusjoner
enn å holde på og innse og erkjenne virkeligheten og de faktiske forhold og de
økonomiske, universelle sosialøkonomiske naturlovene, som f eks til tilbuds- og
etterspørselskurven, en kurve det ikke er mulig å lukke øynene for, skal man
skaffe asyl til folk og få muligheten til å pleie de trengende, som
tilfeldigvis da blir offer for både sine egne og andres illusjoner, en
kollektiv smeltedigel man frivillig lar seg prosessuere i mer enn en
prokrustesseng man ufrivillig lar seg maltraktere i.
Men det ordførerne og de folkevalgte fremdeles holdt tett
med var, at dette faktisk ikke dreide seg om asylsøkernes ve og vel, først og
fremst, men heller først og fremst om dem selv, og deres vel, deres eget
selvbilde og image, deres strålende bedrifter for å redde bygda og bygdingene,
og deres indre strev for å hente stadig mer midler fra krybben i hovedstaden,
en krybbe som jo aldri går tom, men flommer over og som kommer til å gjøre det,
i uoversiktelig fremtid.
Oljefat er mat, sa trollet.
Det viste seg nemlig at jo flere asylsøkere, jo større ble pengestrømmen inn i bygda og jo mer kunne man gjø kalvene på fjøsene og holde dyra på beitene om sommeren, og ellers holde liv i mye annet helt nødvendig, ikke minst for selvfølelsens skyld.
Det viste seg nemlig at jo flere asylsøkere, jo større ble pengestrømmen inn i bygda og jo mer kunne man gjø kalvene på fjøsene og holde dyra på beitene om sommeren, og ellers holde liv i mye annet helt nødvendig, ikke minst for selvfølelsens skyld.
Og kremmerne, ideologene og byråkratene kroet seg og gned
seg i hendene. Man var så fornøyd med seg selv og tingenes tilstand at man i
tillegg til å tie om så mye annet, nå også oppdaget at det ganske enkelt var umulig
ikke tie om at kapitalstrømmen faktisk bare måtte øke på, fra sentralt hold,
hvis det fortsatt skulle bli mulig å drifte bygda.
Uten dette drysset og denne kapitalstrømmen ovenfra og
utenfra, så man for seg noe skremmende, noe som bare var utenkelig for noe år
siden, nemlig at de selv en dag måtte søke om asyl et sted, at det de hadde
vært med på selv faktisk førte til at de selv måtte forlate bygda og søke asyl
i hovedstaden, eller kanskje i utlandet, eller annetsteds i landet, eller
utlandet, for den saks skyd.
Ja, så empatiske var man, at man kunne sette seg i de
nødstedtes sted og bli en sambygding med dem, en samfølende. Det er både
vakkert og skremmede å tenke og føle: Dette kunne jo likeså godt ha skjedd Meg!
Å avskaffe asylet, eller stramme grundig inn, ville medføre
nedleggelser, arbeidsledighet og katastrofal nedgang i skatteinntektene, noe
som i seg selv til slutt kunne true selve asylinstituttet. Ja, selve lokaldemokratiet, i hvert fall i
første omgang. Og føre til større
fraflytting. Og hva da? Det lå en viss visjon til grunn: Kanskje
asylinstituttet ikke var så bærekraftig likevel, slik man hadde gått ut fra det
var, som en absolutt forutsetning, helt fra begynnelsen av eventyret.
Kanskje alt dette likevel bare var en illusjon, et Clondyke
og en boble, hvor man hadde invitert til lykke og rikdom, men i stedet fikk
elendighet og avhengighet av veldedighet?
Jo, man bestemte seg for at nå skulle man satse på
identitet. Bygdefolkets identitet. For ingen bygd har større overlevelsesevne
enn en bygd med identitet. Intet kan motstå en ung, frsk og stabil identitet,
bygget på det man engang trodde man var. Man fikk det derfor travelt med å
gjøre identitet til noe mye mer umistelig enn den noen sinne hadde vært, en
kostbarhet det var verdt å kjempe for og ofre alt for.
Man skulle møte det nye og fremmed med en nyere og sterkere
selvidentitet, kollektivt. Dette til tross for advarslene fra frittstående
utvalg og analyser i pressen om at utvikling nok, dessverre ikke var
bærekraftig. Men nå skulle man alts vekke identiteten, slik at man ble så sterk
at man kunne bære utviklingen og fremskrittet, på tross av alle vitenskapelige
prognoser og uansett kostnad og oppofrelse.
Og noen tenkte da at for å sikre dette, altså både
identiteten- og dermed ikke minst språket
-som var så vakkert og heilnorsk, - så var det nødvendig å utvide asylretten og
ta inn flere asylanter. Å miste asylanter i form av tilbakesendelse til hjemlandet,
ble ansett som et tegn på at det kunne komme dårligere tider enn de man i
bakhodet og på kammerset hadde regnet med.
Det ble derfor et must å ta inn flere asylanter, slik at den
reelle veksten i asylbefolkningen kunne sikres, ved å sikre stadig nye innkommende
bølger med påfyll. Det sikrer nemlig subsidietilgangen og tilfredsstiller jo da
også logisk sett alles behov, spesielt behovet eller trangen for å være god og
udelt imøtekommende. Og spesielt da for å være autentisk, det vil si bygdiske nok,
naturlig og uanstrengt nok kombinert med bevaringen av følelsen av å være gode
og usentimental profitører, eller handelsmenn eller næringsdrivende, om man
vil.
Alt henger sammen.
Man drev jo ingen slavehandel her, ble det presisert. Det
man tvert imot gjorde var å kjøpe slaver – dvs asylanter og nødstedte – fri for
utbytting og gru. Handelen man bedrev var altså å kjøpe folk fri, men hva
skulle man ha igjen for dette? Mer penger fra staten?
Ja, så visst. Mye mer penger fra staten. Og jo fler asylanter,
jo mer i vente. Men de «gode herrer», - det var en ting de ikke så eller turte å
se, at det man faktisk gjorde var å selge både asylantene og seg selv til
Staten, den største slavehandler av alle.
Bygdingene hadde – halvt uten å være klar over det - solgt
seg selv i det godes tjeneste. Den gode samaritan hadde gjort seg selv til en
slave-maritan.
Men: Slike tanker skremte noen i bygda, også blant dem som
kom utenfra. Men så lenge man ikke var direkte pålagt å lufte eller snakke om
disse følelsene og forestillingene, så var det ikke mange som våget å ytre seg
i det offentlige rom og komme med motforestillinger.
Bygdingen skulle heller bite det i seg, det var det
underforståtte paradigme, det kategoriske imperativ. Man skulle heller knyte
nevene i bukselomme, for slik å kunne forbedre seg selv, og for å skape flere
og bedre ringvirkninger av stadig større
og romsligere godhetsfølelse på denne måten. For dette er både sunt og godt og
dessuten helt moralsk høyverdig, ifølge fylkeslegene, og alle psykologene og
filosofene som var rettelig skolert og hadde greie på saker og ting og som
hadde makt til å uttale seg til presse og andre media om disse forhold,
tilsyneltande helt ansvarsfritt. For ikke å nevne politikerne, som tryglet om
at alle nå skulle være glade og takknemlige for det som måtte komme, av
ekstrabevilgninger, når den tid måtte komme, når behovet for slike blir mer merkbart
og ti slutt prekært.
Vanlig folk ante nå at noe var i ferd med å skje som mange i
fremskrittsrusen i begynnelsen ikke hadde kunnet forutse eller ville vite av.
Man oppdaget at det fantes et troll i bygda, enda man ikke trodde på sånt, et
bygdetroll som nå oppførte seg litt annerledes enn andre bygdetroll til nå
hadde oppført seg. Man begynte å frykte, vagt og uformulert, og i servil
stillhet.
Man syntes å stå overfor tre «valg»: Enten å frykte de
andre, frykte seg selv eller bare gi blaffen i alt til hopa og la det hele
skure, i full visshet om at markedskreftene nok vill styre det hele og gå seg
til helt av seg selv, på hyperliberalistisk fasong.
De fleste valgte å holde seg til denne mentale
forklaringsmodell og innbilte redningsplanke, selv om de visste at manglende
engasjement fort ville forøke krisen og spenningen i bygda og muligens at det
til sist ville føre til en slags mer eller mindre gradert «clash of
cicilisations», om ikke renspikket revolusjon, i bygda. Og kanskje i landet for
øvrig.
Man de styrende og prominente fant snart på en løsning og en
metode som de forresten hadde benyttet seg av helt fra starten, for å møte
denne nye trusselen: Å mate trollet med mer penger og mer splendig prektighet.
Det vil si: Ved å forlange mer underkastelse fra skeptikernes side og ved å gi mer
penger til opprettholdelsen, sikring og utvidelsen av asylinstituttet.
Men det stopper ikke der: Trollet måtte snart gis et konkret
og lettfattelig navn, ellers ville hele sirkuset ende opp i abstraksjoner og
tørr filosofi uten forankring i virkeligheten, påsto man, for å trøste seg
selv.
Og hva kalte man så barnet, dvs trollet? Jo, ekstremisme,
spesielt høyreekstremisme. Ekstremistene i bygda. De misfornøyde og
kontraproduktive. De truende og potensielt voldelige. Det var disse som ble
gjort til troll, som å trekke en kanin opp av hatten.
Det prektighetsapostlene fryktet mest var imidlertid sin
egen frykt for trollet. Derfor måtte de mate det, ved å humanisere det, bringe
det frem fra skyggetilværelsen, og gi det en siluett, en kontur og en kontrast,
kort sagt en profil, som i sin tur kunne tydeliggjøre for enhver hvor noble og
snille man var, i motsetning til disse nye trollene, som man ironisk nok selv
hadde skapt, ved å flytte sin egen angst og frykt over på dem, i den tro at man
ville bli kvitt dem, ved å avhumanisere visse sambygdinger ved å gjøre dem til
skrømt og fare.
Men ved å gjøre trollet til noe menneskelignende,
avhumaniserte de samtidig de menneskene som hadde og har en annen oppfatning og
et annet virkelighetsbilde og et annet verdigrunnlag, og et annet menneskesyn,
enn dem selv. Dette til tross for at alt det disse menneskene hevdet og hadde
sett med sine egne sanser og i sin egen fornuft faktisk stemte overens med det
de offisielle ekspertutvalgene og prognosene allerede hadde fortalt oss, nemlig
at buen var spent for høy, at dette ikke lot seg bære inn i lykketilstanden,
uansett den nyskapte og rene bygdiske styrke, kreativitet og identitet, - snarere
tvert imot. Uansett hvor sterkere, vakrere og bedre man ville forsøke å skape
seg, jo sikrere var det at man ikke kunne bære dette. Men orket man se det og
forstå det?
Neppe, og forklaring kan være: Man hadde skapt et troll av
sin egen frykt. Man hadde gjort de som de kalte ekstreme i sin egen midte til
hovedfienden. De hadde funnet sin syndebukk. De kunne toe sine hender. De kunne
gi seg selv avlat. De kunne fortsette å sole seg i egenrettferdighet, betalt av
Staten og godhetsindustrien, og befalt av den snakkende klasse, som ikke kan annet
enn å snakke oss til fant, på sikt.
Og det var trollet, de ekstreme, som nå skulle tas. Mens
asylantene kunne sitte på sidelinjen og bare nyte tanken på at den prektigheten
og det kremmeriet de til nå hadde nytt godt av, med tiden bare skulle øke på i
omfang og kvalitet.
For de visste at den irrasjonelle frykten for seg selv og
ens eget, er mye mer destruktiv enn den rasjonelle frykt for fremmede som kan
dokumenteres og begrunnes i de fremmedes egne ufravikelige tradisjoner, og den
type fremmedhet som hater oss og vil endre og forbedre oss på deres egne
private og deres egen tros premisser, og bare dem, og spesielt hvor de fremmede
åpenlyst og notorisk er forpliktet og bundet til en konstitusjon som forbyr noe
menneske å forandre den og som derfor ikke kan forandres og som det ikke går an
å forhandle om eller kompromisse om på lengre sikt.
Er godhetsapostlene ekstreme?
La oss se på noen forsøk på definisjoner:
Godhetsapostlene
tar sin politiske ide til dens grenser, uavhengig av «uheldige» konsekvenser,
upraktiske forhold, argumenter og følelser om det motsatte, og med intensjonen
ikke bare å konfrontere, men også eliminere opposisjon.
De tolererer ingen
andre oppfatninger enn ens egen og må skape «troll» av motstanderne....
De tar i bruk
midler for å nå politiske mål som setter til side aksepterte standarder for
handling, særlig virkemidler som viser hensynsløshet overfor andres liv, frihet
og menneskerettigheter.
Driver godhetsapostlene «politiske diskurser, ideologier og
programmer som implisitt eller eksplisitt er rettet mot grunnleggende verdier
eller regler og prosedyrer i demokratiske konstitusjonelle stater ….?
Vi bare spør.
Det norske Politiets sikkerhetstjeneste bruker ordene
«ekstrem-» og «ekstremisme» om grupper eller individer som er villige til å
bruke vold for å oppnå sine mål, uavhengig av hva disse målene er.
Et siste forsøk:
«Godhetsapostlene
er de som inntar posisjoner som avviker sterkt fra vår beste kunnskap om den
empirisk observerbare og analyserbare virkelighet. Det de driver på med og
legitimerer seg ut fra, er en mer eller mindre systematisk uttenkt og vedvarende,
altså teoretisk og/eller ideologisk forankret, virkelighetsoppfatning som
avviker sterkt fra vår beste kunnskap om virkeligheten.»
«Godhetsapostlenes
ideologi og projeksjoner i form av avhumanisering av sine motstandere avviker
sterkt fra omforente og godt begrunnede etiske, moralske, juridiske og
politiske normer og handlinger. De gjør seg til normativ ekstremister og driver
mer eller mindre med systematisk uttenkt og vedvarende, altså teoretisk
og/eller ideologisk-filosofisk forankrede metoder, og forfekter oppfatninger
som avviker sterkt fra våre best begrunnede og godt omforente etiske, moralske
og politiske normer.»
Exit Gule.:)
Gule legger i forhold til dette ikke til grunn at det er
vitenskapen som leverer «våre beste kunnskaper» og at menneskerettigheter og
demokrati er «våre best begrunnede og godt omforente etiske, moralsk og
politiske normer».
wiki