mandag 24. juni 2024

Hanvold binder seg til Marx, Slagstad vil ha mer fokus på emosjoner

 

Solid bakgrunnsteppe for denne posteringen, blant mange andre, se her:

https://neitilislam.blogspot.com/2024/06/hanvold-den-oppstandne-doktor-og-hva-er.html

https://neitilislam.blogspot.com/2024/06/hvor-hyt-elsker-den-norske-kirke-jan.html

Spørsmålet er egentlig: Bringer Hanvold egentlig noe nytt? En ny vranglære?  En lære og en praksis som i hvert fall Den norske kirke burde ta avstand fra – fordi det her kanskje lukter litt for skarpt av lureri eller forsøk på å kokke folk til å gjøre og tro noe folket egentlig ikke har behov for, eller egentlig ikke trenger?

Er Hanvold «farlig»? Eller er han en befrier, et maktmenneske, en demagog, «en trollkar» og manipulator som spiller på folks naivitet eller godtroenhet? (Du sa det: Ingen vil tro på det).

Skremmer Hanvold – med hjelp av suggesjon og skremsler - folk til å tro på Helvete og derfor til å bidra, ved å så inn, for så å høste utbytte, på rent forretningsmessig grunnlag overfor Gud? Han hevder bestemt at Helvete fins, det skal være sikkert.

Mange blir skeptiske fordi man ikke kan tro på den gud Hanvold forkynner – se linkene over – en gud som synes mer interessert i å karre til seg tiende enn til å frelse mennesker? Er synd et virkelig begrep for Hanvold og hans trofaste og overbeviste team, eller er synd kun dette å gjøre eller tenke i dumme baner som hindrer en f eks i å få tilgang til og eierskap til den «flotteste bilen i klassen», eller fordi man ikke har bedt mange nok ganger for å få tilfredsstilt sitt «begjær», i troens perspektiv?

Hanvold mener virkelig at religion er opium for folket, dvs for folk flest, de som ennå ikke er født på nytt og kan se Guds rike, og tale i tunger. Dette er nemlig to kriterier man må kunne erlegge eller bevise for seg selv og menigheten at den troende har fått eller klar å tilegne seg. Tungetale er et sikkert tegn på at man er frelst og født på ny. Kristne som ikke kna erlegge, er ikke kristne, de er høyst bare vanekristne; de følger en religion, ikke en levende Frelser og en levende tro, en tro som styres av Den hellige Ånd mer enn av kristentroens tradisjonelle læresetninger og trosbekjennelser.

Og her i det følgende må jeg legge inn en digresjon, for så vidt, en digresjon som kanskje fortjente en helt ny og egen postering. Jeg trodde først at det var best å hoppe over, men etter et øyeblikks refleksjon, lar jeg det stå, fordi det angår mye av det vi har skrevet om her på bloggen tidligere, se linkene under denne digresjonen:

Hanvold synes helt å være på bølgelengde med den franske president Macron som nylig har skrevet ut nyvalg: «Følelser er mektigere enn argumenter», sier Macron. «Og negative følelser er mektigere enn positive». Filosof Arne Johan Vetlesen kommenterer i KK: «Et mindre habermasiansk budskap skal du lete lenge etter. Uttalelsen til Macron vitner dog om realisme – eller snarere kynisme – i lys av de siste års krise for det demokratiet Habermas har gjort alt han kan for å fremme, i et langt liv». (KK, tirsdg 18.jini d a.

I KK 22.06.24 skriver Rune Slagstad – en kjempe med veldig stor innflytelse i det miljøet som kjenner ham, pluss, bla som sosiolog - i en kommentar: «Men den kyniske maktpolitikeren Macron har skjønt noe som har litt hinsides for Habermas. … en blind flekk i Habermas’ samfunnsteori, men også i selve EU-prosjektet: Et manglende blikk for det emosjonelle, tilhørighetsskapende fellesskap, deriblant nasjonalt felleskap. … For å gripe disse fellesskaps betydning er det nødvendig å søke dypere ned i samfunnslivets kilder: til lidenskapene, til emosjonenes bevegende kraft, nedbrytende så vel som samfunnsformende. De politiske emosjoner er et undertematisert og underbelyst emne som for ensidig forbindes med ytterliggående bevegelser, til populistiske revolter til høyre og venstre. Hva med demokratisk bevegende emosjoner?» – skriver altså Slagstad.

Kommentar: Og hva er det vi har skrevet mye om her på bloggen i lang tid nå? Jo, nettopp om emosjoner. Så jeg sier: Velkommen etter, Slagstad, selv om våre anliggender her ikke er helt identiske. Her finner du sikkert mye å lære. Slagstad står i det jeg kaller SAP, og ikke i det paradigme jeg kaller juridico-religico. Han forklarer alt ut fra Sosiologi, Antropologi og Psykologi, en tilstand som syr hans briller han ser verden og menneskene på. Når han nå «åpner for» større fokus på følelser, får han og hans like kanskje med seg mer av tilværelsens mange utfordringer og omskifteligheter, sett under et utvidet perspektiv, kan vi si. Dette vil så gi en dypere forankring i det vi kan kalle de metafysiske og eksistensielle dimensjonene, et perspektiv som vil virke augmenterende og plassere mennesket inn i en større sammenheng, hvilket vil avføde andre kontekster både for følelser, tro og handling, for ikke å si holdning. Det juridico-religico vil bremse tendenser til antropo-reduksjonisme, for å si det sånn. (Se ellers på bloggen).

Å plassere Slagstad i kategoriske termer her, er ikke intendert som noenendelig «plassering». Det er snakk om antydninger, mulige tendenser, mulige begrensninger, men også mulig åpninger og en viss mulighet for en nobel fleksibilitet …

Se under linkene får å få med deg mer viktig og vektig og nødvendig om Hanvolds forankring i historikken forut for karismatikken.

https://neitilislam.blogspot.com/2019/12/propaganda-i-nrk-emokratiet-arne-visste.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2018/03/norge-er-neppe-blitt-tryggere-na.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2018/03/stre-hardeide-og-listhaug-i-historisk.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2020/01/is-moren-og-den-nedsmeltende-stat.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2011/01/nar-demonisering-blir-en-demokratisk.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2020/02/om-hvorfor-trump-vant-heldig-vis-for.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/01/demokrati-tocqueville-og-hypermagi.html

 

Om SAP:

https://neitilislam.blogspot.com/2015/01/om-hvorfor-det-gar-sa-galt-om-islam-og.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2018/09/tankeforutsetninger-og-det-juridico.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2020/01/avradikalisere-radikaliserte-om-vestlig.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2019/02/det-nye-viet-et-vi-av-tilskuere-og.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/kan-de-korrekte-vinne-en-krig.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/07/om-hvordan-vi-fler-og-mulig-tenker.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/10/nar-en-ordfer-gar-helt-sap-blir.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2020/11/emosjoner-er-kanskje-mer-eller-mindre.html

 

Mer om hypermagi og hypermagikere:

https://neitilislam.blogspot.com/2018/08/sindre-bangstad-rise-of-islamophobia.html

Når det gjelder det siste, om negative følelser hos Macron, så oppleves disse ikke som et noe nødvendig ledd i forkynnelsen å tale og forklare om, for Hanvold. For Hanvold romsterer ikke med negative følelser i det hele tatt. Han advarer mot følelser og om å forholde seg til «omstendigheter». Han synes preke et objektivt budskap: Gjør dette eller dette, og du skal være «hode og ikke hale»? Du kan i tro kjøpe uten betaling etc. Det kommer ikke an på hvordan du har det, men hvordan du tar det, sier Hanvold. Han mener at vi har legale – ikke dypt følelsesmessige krav, og jo dypere desto bedre, lissom - på helbredelse fordi Jesus sa at det var fullbrakt på Golgata. Ved Han sår har vi fått legedom … basta. 

Vi sakser litt uryddig, men like vel konsistent og lødig, fra boken Tro og Erfaring, Harald Bekken, red, 2981, og først ute er Geir Gundersen, (for å gi en fullt ut rettferdig fremstilling av tekstene i sin helhet, se boken selv):

Luther: I et tysk ordspråk sier en om en ung lege at han trenger en ny kirkegård, om en ung og uerfaren jurist at han gjør alt til stridsemne og om en ung teolog at han fyller helvete med sjeler.

Luthers høye vurdering av erfaringsvisdommen i f eks ordtakene, henger sammen med hans syn på fornuftens funksjon i det verdslige livet. Det er ikke slik at Gud har gjort ende på fornuften etter fallet.

Gud er selv dynamisk virkende til stede i ordningene, i stendene. Men å handle ut fra egen klokskap fører bare til skade både for menneskene selv og for saken.

Fornuften vet at Gud eksisterer, men gudstroen ut fra fornuften er en skjør og skrøpelig tro. Den tåler ingen ting. Ved det minste uhell eller den minste påkjenning i livet, dunster den bort og Gud blir en motstander. Når den vil trenge inn på det åndelige området/regimentet, vil den gjelde fremfor Gud, og blir den Djevelens instrument. 

Mennesket er ute av stand til å tenke annerledes om Gud enn hva erfaringene lærer det å tenke om verden. Mennesket med sin «høytseende øyne» streber mot høydene.

De lærde, de helligste hyklerne, de store herrer er lekkerbisker for djevelen, men de som verden vraker, de fattige og elendige, de utvelger Gud seg.

Alle Guds gode gaver, åndelige og timelige, som skulle lære oss å stole på Ham og holde fast ved Ham, bruker mennesket til å blåse seg selv opp.

Ånden er troens «sted». I åndens mørke bortenfor det empiriske, bor Gud i troen. Slik må det være for at mennesket ikke skal gjøre Gud til sin håndterlige eiendom.

Den illusjonsskapende kraften i menneskets overmot (superbia),er uhyggelig. Det naturlige mennesket tror fullt og fast at det kan etablere sin egen frelsesgrunn, at det kan løfte seg opp til Guds nivå eller overgå Han. Det er altså helt utelukket at troen kan bygge på eller være identisk med noen form for indre eller ytre erfaring (sentire intus et forbis). Tvert imot oppstår troen ved en løsriving fra en slik erfaring (raptus et translation). Fordi Guds virkelighet ligger i det skjulte og er ufattbar, kan den bare gripes i håpet, i ren tillit til løftesordet, (mot mystikken der det snakkes om indre erfaring i den ekstatiske foreningen med guddommen).

«Sensus» er det bærende prinsipp i all vantro og vranglære. Gjerningsstrevet (moralismen), spekulasjonen (rasjonalismen) og jakta på indre erfaring (spiritualismen), har en felles rot: Det kjødelige menneskets trang til å sikre seg coram Deo gjennom det som kan sanses og konstateres.

En innlært «via mystica» er bare en variant av sanseerfaringen. En lære om den rette trosholdningen kan aldri bli identisk med selve troen.

Men når Gud lar det skje, når Ånden ved ordet rammer mennesket, da skjer det noe med mennesket.

Det oppstår en nye erfaring som bare tilhører troen.

Å erkjenne Gud er ikke mulig uten at man erfarer og fornemmer. Men dit kommer intet menneske uten at han av sitt ganske hjerte stoler på Gud, når det er i nød og nede i dypet. Gud er en levende Gud, ikke et prinsipp. Den sanne gudserfaring blir født i anfektelsen. Den som ikke lærer å stole på Gud i nøden, lærer aldri Gud å kjenne.

Legene taler om mennesket, om det er sykt eller friskt. Juristene taler om mennesket  og det det eier og er herre over. Filosofene taler om mennesket som et «animale rationale». Men teologene taler om mennesket som en synder … at det er avlet og født i synd og er et vredens barn av naturen.

Dersom mennesket skal lære den miskunnelige Gud å kjenne, må det i anfektelsen miste alt sitt eget. … erfaringen er ingen selvstendig kilde til innsikt ved siden av Ordet, det å vite, føle og erfare at en er en synder og skyldig til den evige død … Gud vil gjøre de arme synderne som kjenner og føler sin elendighet og fordømmelse fromme, rettferdige og salige. Troens kunnskap oppstår i erfaringen av sammenbrudd og oppreisning.

Ingen kan forstå Gud og Guds ord uten å få det umiddelbart fra Helligånden. … Utenfor denne skolen er bare tomme ord og snakk … Det er Ånden i erfaringen som godtgjør om troen er virkelig eller oppdiktet … troen er en levende, skapende, virksom, mektig ting … den erfaringen Luther forkaster i forhold til troen, det gamle menneskets frukter, byggematerialet til menneskets fåfengte himmelstige.

Erfaring og tro er en absolutt motsetning, men det er Guds vilje at vi i troens daglige øvelse, skal få et annet lys, en annen erfaring 

Å se Gud er og blir umulig for mennesket, også det gjenfødte mennesket; vi kan ikke objektivere Gud i erfaringen (Geir Gundersen). I den psykologiske selbeskuelsen er erfaringen alltid tvetydig.

Helligåndens nærvær viser seg overhodet ikke for psykologiens betraktning … i selvrefleksjonen er det ikke tale om et uskyldig psykologisk perspektiv på troen … når mennesket støtter seg på erfaringen, har det allerede mistet den …

Å dømme seg selv salig, er en permanent fristelse for kristenmennesket. I selvbeskuelsen leter det etter bevis på at det virkelig er et Guds barn. Men dette er den sikre veien til fortapelse. For den som har sett sin egen salighet, trenger ikke lenger å tro på Kristus … Det erfarte gjør en til en djevel. Derfor er Gud nødt for å sette inn en erfaring mot erfaringen … de altfor sikre er slike som mener de har alt i og med Kristus, som om de var så salige med Kristus at de ikke trenger å gjøre noe mer og ikke vise noe av troen. De har en altfor stor tro – eller bedre sagt: Ingen! Troen er erstattet av en teoretisk kunnskap om Kristi frelsesgjerning. De overmodige er de som stoler på at de har tilgjengelighet til Gud uten Kristus, som om det var tilstrekkelig en gang å ha trodd. De vil ha tilgang alene ved troen ikke gjennom Kristus, men utenom Kristus. Mennesket er ute av stand til å dømme rett om sin tro …

I anfektelsen, som en gudegitt erfaring, blir mennesket ført til selvrefleksjonens endepunkt, selvets totale nederlag.

Luther så på anfektelsen som selve grunnerfaringen hos hvert kristentmenneske. Anfektelsen lar seg konstruere, vi har ingen metode hverken til å komme inn i den eller vinne over den. På denne måten blir alle selvvalgte eller selvpålagte kors rene lovgjerninger. Å ville gripe bak … til en høyere virkelighet ved hjelp av åndserfaringer er for Luther nerven i det gamle menneskets yndlingsreligion: Spiritualismen. Erfaringen gjør en til teolog. Det erfarte gjør en til djevel. …

 

Og så til en artikkel av Trond Enger, i samme bok: På jakt etter visshet og hellighet:

Zahrnt: … der hvor et menneske er blitt smittet og inspirert av Bibelens gudserfaring og verdenstolkning, oppdager Gud i sin egen verdens- og livserfaring og verdenstolkning, oppdager Gud i sin egen verden og livserfaring og på den måten fører videre og utfolder de Gudserfaringer som Bibelen rommer.

Den teologi vi i vår del av Kirken i særlig grad forbinder med erfaringsteologi, Erlangen-skolen, ble etter hvert svært konfesjonelt bundet … erfaringen skulle legitimere religionen og sikre en uangripelig basis for den teologisk-konfesjonelle erkjennelse, uavhengig av rasjonal kritikk og «fremstormende» bibelkritikk. L Aaalen: Det avgjørende var vekst i hellighet … 

Lengselen etter hellighet og behovet for visshet – to sider av samme sak?

Arnold: Det dreier seg om en gudserfaring som gir som resultat visshet og vekst i hellighet … som intet sant kristenliv kan tenkes foruten …

Hos Luther dreiet det seg primært om en ny erkjennelse av bibelske tekster, ikke om en mystisk farvet opplevelse av Guds nærvær og nådens omskapende og nyskapende kraft i bønnen …

Pietistene: Rettferdiggjørelsen må settes inn i en større sammenheng som en del av gjenfødelseserfaringen … kjenne at Kristi liv er virksomt i mennesket. … Alle hadde de en grunnleggende religiøs omvendelsesopplevelse som førte dem inn i en temmelig permanent opplevelsestilstand … gjenfødelseserfaringen … blir å forstå i den mystiske tradisjon … det dreier seg om en hemmelighetsfull, udelbar, udiskutabel, uutgrunnelig opplevelse … Søderblom: den erfaring mennesket gjør i gjenfødelsen, er at det får en ny natur, det blir delaktig i den guddommelige natur … og denne er gjenfødelsens viktigste resultat. Spener taler om et samvirke mellom natur og nåde … rettferdiggjørelsen er ikke noe som bare skjer extra nos, men også in nobis (ikke bare utenfor, men også i oss). … Mennesket blir i stand til å gjøre gjerninger som er velbehagelige for Gud … de må alltid gjøre noe til Guds ære … guddommelig natur er ikke en tilstand men guddommelig og gudvirket handling … inkarnasjonen var fornedrelsens vei, korsets vei … anfektelsens vei … etter at troens spire paradoksalt nok er skapt gjennom en så å si negativ gudserfaring, skal den vokse videre … det den troende får, er et løfte … men allikevel tilbakeviser pietistene bestemt påstanden om at de gjør erfaringen til troens grunnlag; troen først, så erfaringen.

Den direkte-kontakt med den suprahumane virkelighet som ligger til grunn for all erfaringsteologi, måtte føre til konflikter i forhold til de tradisjonelle autoriteter … særlig i kvietismen. Vi finner ingen entydig holdning til Bibelens autoritet blant de protestantiske erfaringsteologer – noen hevdet nærmest at Bibelen er overflødig som åpenbaringskilde … hos svermerne var Skriften bare betinget normativ, også utenfor Skriften finnes det en åpenbaring, f eks i drømmer og visjoner forutsatt at man har åndserfaring … Se om mulig vraglære i "Stefanus" her

Hverken pietistene eller deres engelske brødre, metodistene, baserte et eneste dogme på erfaringen … de henviste alltid til Skriften. Derimot kan erfaringen avgjørende inn i bildet når det gjaldt spørsmålet om forståelsen og nytten av Bibelen. Erfaringen av Kristus i eksegetenes eget liv, ble forutsetningen for å kunne få ta i og kjenne igjen Skriftens kjerne – nemlig Kristus … eksegeten må ha erfart den i sjelen … han kan være sikker på at han er nådd frem til den rette bruken av Skriften … verdens barn kan ikke forstå dette fordi de ikke har den grunnleggende gudserfaringen som gjenfødelsen gir. Nåden viser seg primært i overvinnelsen av de aktuelle synder – ikke bare arvesynden … beviset på at troen fungerer. At man virkelig befinner seg i nådetilstanden.

Fraværet av de gode følelser, kan være ledd i Guds oppdragelse … nådetilstanden blir dermed noe synlig og registrerbart … den sanne kirke blir også noe synlig, registrerbart … John Wesley: Outward religion is nothing worth, the outward ordinances of God then profit much when they advance inward holiness; but when they advance it not, are unprofitable and void, are lighter than vanity … Det finnes nådemidler, sier Wesley … bønn, skriftlesing og nattverden. Frelsen er åndens gjerning alene …

Gerhard Tersteegen: «Det er dog beklagelig at mange teologer i diskusjoner er ivrige nok til å forsvare åndens og nådens direkte virkning i sjelen, hvilket jo også stemmer med Skriften, men når de kommer ut for mennesker som virkelig har opplevd noe av den art, så stempler de dem som fanatikere og fantaster «.

 

https://neitilislam.blogspot.com/2020/06/om-borgerkrig-puritanere-og.html

Og denne:

De fleste tenker vel i dag på kristendommen som en religion blant flere, færre tenker vel på kristendommen som selve Religionen eller som religion per se.

En av de teologer som sterkest har angrepet synet på kristendommen som religion, var teologen Karl Barth, som tvert imot hevdet at kristendommen var religionens sluttpunkt, selve opphøret av all religion. Han beskrev religion som et forsøk fra menneskets side på å tilbe Gud adskilt fra Guds selvåpenbaring. Gud og Guds karakter og vilje kan ifølge Barth ikke forstås ut fra rent menneskelige idéer eller forestillinger om ham, slik de såkalte liberalteologene gjorde, som dominerte teologien fra 1800-tallet av. Han kunne likevel påstå at kristendommen rett forstått var den eneste absolutt sanne religion, den religion som ville avløse alle (andre) religioner.

https://neitilislam.blogspot.com/2020/03/rikets-tilstand-religion-over-magi.html

Den reformerte, berømte og svært så innflytelsesrike teologen Karl Barth beskyldte pietismen for å legge til rette for en slags fariseerisme som gjorde nåden prektig synlig og eksklusiv. Den blir en eiendom som Gud må forholde seg til, ikke en fri gave fra Gud selv, hvis vi for anledning tillater oss å se litt snevert på det. Han sa: «I would rather be in hell with the World church than in heaven with Pietism, be it of a lower or higher order, or an older of more modern observance”. (KB and the Pietists, Eberhard Bush, 2004).

https://neitilislam.blogspot.com/2020/09/redaktr-johannes-morken-nok-engang.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/11/litt-om-teologi-om-dette-vre-liberal.html

Barth beskrevet av Roger E. Olson:

“He wanted to avoid any hint of subjectivism and anthropocentrism in theology. He emphasized the sovereignty of grace in perhaps a one-sided way.

At least, that is how Pietists have seen it. When Barth looked at Pietism, he saw the seed of liberal theology. After all, Friedrich Schleiermacher, the “father” of modern liberal theology and other of Barth nemeses, had been raised Pietist and claimed to be a pietist “of a higher” order after developing his liberal theology. Barth wanted to correct theology’s course into anthropocentrism, whether conservative or liberal, by highlighting God’s sovereignty in salvation to the exclusion of any claim to “possess” grace – especially in a visible way.

Barth also accused Pietism, as he understood it, of excessive individualism. Pietism’s essence is individual conversion, individual sanctification, individual salvation, thus it is individualism, and it is especially so in the sense that it is individualistic consciously and intentionally. Barth dismissed this emphasis on individual spirituality and individual relationship with God as “unredeemed … inwardness”.  For him, election to salvation is corporate, and salvation takes place together with the people of God in communion wit the. Barth could be extremely harsh in his polemic against what he saw as Pietistic individualism …

https://neitilislam.blogspot.com/2024/06/hvor-hyt-elsker-den-norske-kirke-jan.html

onsdag 19. juni 2024

Nynorsk-elever en sårbar og utsatt gruppe - hva?

NRK:

 https://radio.nrk.no/podkast/dagsnytt_atten/l_f2829d8c-e16d-4cc8-829d-8ce16d3cc816

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/sesong/202406/episode/NNFA56061324

-

NRK Dax 18 130624: Bergen må ty til sparekniven … og ett av tiltakene de ser på – i Bergen – er å samle nynorskeleven i en av bydelene på en skole, det skriver Bygdanytt, og det synes du er en dårlig idé, Peder Loftnes Hauge, du er leder i Noregs Mållag. Hvorfor er det en dårlig idé?

-Det er dårlig idé fordi nynorskelevane som allreie er i mindretall og sårbare, ikke må vere dei som lir og tar straffa for at Bergen kommune er i eit uføre; vi har ein språkplan i Bergen kommune, som er veldig tydelig på at Bergen skal ta var på nynorsken, ta vare på nynorskelevane sine kår i skulen, og eit slikt forslag vil bryte med den vedtatte språkpolitikken i Bergen, og gjere det vanskeleg å være nynorskelev, i Arna og i Bergen, så det stiller vi oss svært kritisk til …

-Men man kan jo da tenke, Hauge, at i stedet for å … osv, bl, bla bla …

Kommentar:

I Bergen, total, fins bare 1.6% nynorskelever, bare for å ha nevnt det …

Her ser vi det altså, nynorkselever avkreves ingen lojalitetesplikt til stedet der de skal gå på skole og hvor byen – tross vanskelige økonomiske tider – i stedet anklages for å dsikriminere en liten og sårbar gruppe.

Elevene forutsettes å måtte lide, uforskyldt. Dvs det er bystyret eller byen som blir ansvarliggjort for lidelsen (hvis det er en lidelse det er snakk om her). Jeg går ut fra at disse elevene er friske, oppegående mennesker som normalt ingen støtte trenger; jeg går ut fra at en anvisning til å bli tildelt en egen skole å gå på, kanskje med litt lengre skolevei, ikke er av reelt ivalidiserende art.

Jeg sitter og ser og hører på denne lederen av mållaget. Det virker som om at han er godt fornøyd med seg selv for å ha prestert å lese opp en lekse han kanskje må ha lært seg utenat, på forhånd, spesielt inn i et større ideologisk perspektiv. Det er snakk om en grunnholdning her, som han har lært seg, fordi den er så forlokkende og byr på så mange muligheter for dydig fremtoning. Det får ham til å tro at han er uangripelig, for hvem kan kritisere ham for å kritisere bystyret for å overføre lidelse som følge av egne uheldige eller ondsinnede økonomiske prioriteringer og politiske disposisjoner på den sårbar og utsatt minoritet? (Med den inderlige medynk lederen legger for dagen overfor de utsatte, skulle man tro at flertallet av de angjeldende nynorskelevene var muslimer).

Man kan spørre: Hvem lider mest her i landet på grunn av Mållagets aspirasjoner og praktiske språkpolitikk? Riksmålsfolket, bokmålsfolket? Hvilken elev i de områdene hvor «de nynorske» er i mindretall, lider vel ikke, eller rettere sagt sliter og irriterer seg over å måtte skiver sidemålsstil etc? Snakk om autoritær påprakking av «verdier». Flertallet skal lide og forandre seg til det bedre, på Mållagets premisser, fordi de ikke like nynorsk!

Jeg vil tror at lidelsen i sum her er mye større for «de ikke-nynorske» er mye, mye større enn den lidelsen nynorskingene må lide (som utsatt og sårbar gruppe, til og med).  

Og hva skjer hvis «de utsatte og sårbare» for alvor begynner å vise muskler? Jeg ser for meg en gjeng av niqab-jenter true seg til fordeler, med Mållagets hjertlige større og omsorg.

For 10 år siden måtte niqabjentene slå retrett. Men snart er de på offensiven igjen, i en eller annen form, sann du mine ord, Brorskapet luker i bakgrunnen … (for de som vet hvem jeg snakker om).

https://neitilislam.blogspot.com/2013/02/niqabjenter-i-brennpunkt-en-sviende.html

 

Det sies ikke noe i innslaget på NRK om hvorvidt elevene som skal «omplasseres» er fornøyd med forslaget fra bystyret, eller ikke. Kanskje de forstår hele problematikken og vil gladelig finne seg i den nye situasjonen, bl a fordi den er så rasjonelt begrunnet? Kanskje har de en annen holdning enn den lederen for Mållaget har?

Det er en kjent sak at Mållaget i stor grad har vært påvirket av marxistisk tilnærminger. (Husk at Aaytollah Khomeini hadde lett spill med kommunistene). Det er tilnærminger som laget gjorde til sine egne etter modell av bl a Mao, som visste at revolusjonen var umulig uten avgjørende støtte fra «bøgda» og derfor måtte bøgda erobres. Det er derfor noe svært bygdisk over denne lederen, til tross for sitt normerte språk.

Han er ute etter å støtte det bygdiske på politisk grunnlag. Målsaken er primært et politisk prosjekt, ikke et rent språk-prosjekt. Men samtidig er det et generelt prosjekt som bygger på vår antatt alminnelige rettsfølelse pro tempo og lovverk, at minoriteter skal prioriteres så langt mulig, uansett og uten forbehold. Det ligger i rettighetstanken selv, (jfr menneskerettighetene eller menneskerettene) og forbudet mot diskriminering, bortsett fra når gjelder å prioritere sårbare og utsatte minoriteter (som stort sett blir trodd på alle påstander og egendefinisjoner om å være sårbare og utsatte). Mållaget føler seg tydelig nå forpliktet til å større alle sårbare og utsatte minoritetsgrupper. Ikke sant? Oppkonstruerte så vel som ikke-konstruerte. (Og dessuten: Mållaget i seg selv bidrar til å vedlikeholde noen av de styggeste dialekter som fins i Europa ja, kanskje i hele verden, dobbelt opp, og i tidligere og kommende verdenshistorie – og nordmenn jubler (fordi de vil være så gode og tolerante, og ikke minst empatiske! Norge – et fyrtårn for verden som er i ferd med å brenne opp?

Bygdisme og «bakmål» er en uappetittlig tilstand. Man sitter og gumler på sitt «grautmaoul» for å intimidere og få oppmerksom, idet man nyter å se folk krympe seg, uten mulighet for å kommentere og i frykt for å bli stemplet som usmakelig, fobisk og uten (bygdisk) identitet, eller fordi man tror man er noe, fordi man ikke snakker graut.

Det skal bli spennende å se om Mållaget nå om noen år vil stå opp for, støtte og arbeide aktivt for politisk å hei på grupper som krever å få mer Punjabi eller Arabisk i skolen, og på de rette stedet for dem, i skoleverket. 

Lederen i Mållaget aner ingenting om at han og laget i fortsetningen faktisk trenger å lete for å finne «utgrupper» som føler seg tilsidesatt eller diskriminert (i analoge saker, i det minste). Han forstår ikke at han ved å gå mot bystyret, og med den begrunnelse han fremfører, forplikter seg selv til i praksis å gå på offerjakt, (en slags troféjakt).

Han vil trenge nye ofre for å kunne fortsette poseringen. Han skjønner ikke at han er blitt avhengig av hypermagi, en «moderne» magi hvor man trenger ofre, stadig flere ofre, for å tilføre seg selv mermakt, et stadig bedre image og stadig mer kontroll, ofre man kan tale på vegne av, til og med uten at det er offerets eget ønske. Motivet for en hypermagiker er å skaffe seg selv en merverdi utover den verdi offeret selv og offeret lidelse har, som lidende, og som derfor faktisk har både et legalt og legitimt krav på større støtte (og i tillegg så mye omvendt diskriminering som politisk mulig).

Og hva gir vel ikke troféer dydsposører? Jo, større makt, mer anerkjennelse, større motivasjon til å fortsette med sin fromme politikk etter samme strategi, og alt i godhetens navn, selvsagt. Jeg føler bra, og derfor er det bra politikk, med andre ord. Slikt styrker selvsagt selvbildet, og hovmodet, enormt mye, (uten at noen i dag tar høyde for de «psykologisk» kreftene som her spiller sitt djevelske spill i bakgrunnen, uten at noe våger å si noe).

Det snedige i alt dette er at strategien på sikt kun (primært) tjener en gruppe mennesker her i landet og disse ledes av en liten klikk med særs store ambisjoner om en større del av kaka og alle retter og rettigheter. Mållaget ser ikke at den politikken det nå fører, fører rett inn i (mer eller mindre eksplisitt eller servilt skjult) en underdanig «dhimmitilværelse» – en tilværelse de aldri vil innrømme de er blitt en integrert del av – og som de ikke kan komme ut av, uten ved å gi stadig mer og mer, både mentalt og økonomisk, til de sårbare, på felleskapets eller demokratiets bekostning. Mållaget skjønner ikke at de som servilt betinget emosjonelt korrekte, faktisk har underlagt seg islam. Mållaget kan bare glemme sin marxistiske fortid.  

Relevante:

http://neitilislam.blogspot.com/2020/11/emosjoner-er-kanskje-mer-eller-mindre.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/det-nye-store-emosjonelt-korrekte-credo.html

https://neitilislam.blogspot.com/2015/08/sosialkonomiske-teser-om-den-tragiske.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/11/sosialkonomiske-teser-om-godhet.html

 

Til ettertanke, must:

https://neitilislam.blogspot.com/2024/03/forrderi-eller-selvbedrag.html

Hva er forskjellen på Hitler og islam – for spørre litt forkjært? Jo, Hitler hadde bare «drømmer. Islam har Koranen, og det er noe annet:

https://neitilislam.blogspot.com/2024/03/var-det-nazister-eller-sympatisrer-som.html

 

https://radio.nrk.no/podkast/dagsnytt_atten/l_f2829d8c-e16d-4cc8-829d-8ce16d3cc816

 

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/sesong/202406/episode/NNFA56061324