Fortalt av en nabo i dag:
Jeg satt på en benk og det er søndag og få om noen folk ute der og da. Man går og venter på neste regnskyll.
Jeg så en rolig far, som jeg ikke hadde sett før, komme gående leiende på sin lille datter på rundt 4, med nydelige småfletter, sammen med sønnen på rundt 9, på ca 50 meters avstand. De må være nyinnflyttet, tenkte jeg, sier mannen.
Plutselig gjør gutten et byks og river ned en benk de passerer, sÃ¥ makelig, sÃ¥ makelig. Faren enser det ikke, enda han ser det. Benken er smukk med rygg, rødmalt og med svarte jernfrynser eller jernpryd. Dyr. Kostbar. Ren. Kjær for «gamle damer» med mange plastposer pÃ¥ vei hjem.
Jeg roper, litt morsk og bestemt: Hei … ! Peker.
Faren sier mildt til gutten: Hva er det du gjør?
Gutten bare smiler. Mannen på benken ovenfor ser så strengt som mulig på dem, der og da.
Gutten tar et par skritt tilbake og setter benken opp igjen
på plass. Han smiler og ler. Han forventer farens godkjennelse. Som om han ønsker en premie.
Og så går de sakte videre, som om ingen ting.
Jeg tenker: Hvor mange kristne i dag ville ha vÃ¥get Ã¥ rope «Hei», - sÃ¥ morskt?
Jeg tror færre enn 5 %?
Kanskje bare 1%. Husk: Hver norske kvinne får i dag ikke mer enn en
fødselsrate på 1.4 barn.
Fredag 1. juni 2018: Småsteining i et idyllisk nabolag:
https://neitilislam.blogspot.com/2018/06/smasteining-i-et-idyllisk-nabolag.html
tirsdag 9. august 2011: Når gjengen begynner å slipe sine kniver
https://neitilislam.blogspot.com/2011/08/nar-gjengen-begynner-slipe-sine-kniver.html
Torsdag 11. februar 2016: Merkelismen - en sikker vei mot forventet katastrofe? (om en kassadame og en eldre kunde):
http://neitilislam.blogspot.com/2016/02/merkelismen-en-sikker-vei-mot-forventet.html
Har det
noe med misforstÃ¥tt «kristen ydmykhet» Ã¥ gjøre? Vi fÃ¥r se …
Jeg misunner ikke meg selv nå, heller ikke noen andre; jeg ser på en ung barnefamilie i nabolaget: Vakre, våkne, vare for det meste. De har livet foran seg. Jeg har det ennå ikke helt bak meg, slik flertallet av befolkningen har det.
De bekymrer seg ikke. De er helt normale, bare enda litt søtere, jeg ønsker dem mer enn bare godt. Jeg ønsker meg en helt strålende fremtid for dem. Og jeg fryser til av frykt for at det kanskje ikke skal lykkes; at noe skal ramme dem, som de ikke er forberedt på, og hvor de kan yte nødvendig, forståelig og rettferdig motstand.
Skal virkelig alt dette virkelig koste noe?For uhyggelig å tenke på?
Som vel de fleste, blir jeg helt utslått av tanken på alle lidelser, alle skrekkscener, all den ondskap som kan rommes like mye i ett mennesker, som i alle mennesker til sammen.
Det er ufattelig det hele. Jeg kan ikke "stanse" Gaza, jeg kan ikke "stanse" Ukraina, jeg kan ikke "stanse" opprøret over hele England nå: Jeg kan ikke hindre at de britiske myndigheter ikke ser volden som uttrykk for noe mer, noe som både har med fortid å gjøre, ikke bare med her og nå, og nåtid å gjøre; at det det dreier som om grunnsyn og verdisyn på et bredere grunnlag. Det ser ut til at det graves bare dypere og dypere skyttergraver inne i selv England, på "Øya", i egen jord. Og at det samme skjer i Frankrike. Her i landet har noen forsøkt å grave i stein og grus. Men alle vet at det ikke nytter. Vi nøyer oss med en symbolpolitikk som går ut på å frykte islamkritikk mer enn selve islam, og her har de kristne gått foran, som dårlige eksempler. Så langt fra forbilledlige standarder og hjerte som overhodet mulig.
Jeg tenker med uendelig tristhet – bokstavelig, og uten sentimentalitet, jeg forsøker Ã¥ forsikre meg om det - pÃ¥ hvilke lidelser og prøvelser mine barnebarn vil bli utsatt for, og presset inn i.
Jeg hater Ã¥ tenke pÃ¥ mennsker som sprellemenn. Det er en sykelig, selvfordoblende nostalgi for fremtiden som er ute og gÃ¥r. Det dreier seg ikke bare om mental frustrasjon, men frykten for at kroppen selv kan gÃ¥ i oppløsning og dø av simpel frykt, falsk og selvpÃ¥ført frykt, og mangel pÃ¥ «baller», eller mot. Den store ydmykelse som kommer, derimot, er sikker, garantert – og pÃ¥ den er det nÃ¥ vi arbeider med den største og mest kvalmende iver, for Ã¥ gjøre den til selve pantet pÃ¥ det vi nÃ¥ anser som vÃ¥r nye frelse: Den mest ydmyke av alle underkastelser og «Vernichtung» av oss selv, eller det som var oss selv. Og vÃ¥rt alltid sÃ¥ friske flagg vaiende i løyende, pluss alt av kjært og opphøyd alt dette innebærer.
Vi står i realiteten maktesløse i vår allmaktsfølelse overfor
alle lidelsene i f eks Myanmar, I Kenya eller Etiopia, for å nevne noen få. Og
i mange flere land. Det sinnssykt tragiske er at vi tror at vi kan betale oss
ut av det. Tyrkia ser ut til å satse enda en gang til å få Europa til å betale
Erdogan for å ta imot flere flyktninger, som jo for det meste er asylanter,
både på rett og falks grunnlag. Vi bryr oss ikke om det er falsk eller riktig.
Det synes klart at vi drives av indre demoner også i dag, slik Norman Cohn
har skrevet om, om hva som har skjedd tidligere så mange ganger. Mangler vi
ydmykhet, er vi blitt stolte på falsk grunnlag?
Vi ligger i en slags indre, uløselig spenning som lammer oss og rammer oss, alle:
Protestanten W Barclay, som så mange kristne ennå i dag, til og med, hyller og trøster seg med, beskriver ydmykheten så vakkert:
Ydmykhet, tapeinofrosyne, var noe den kristne tro selv
myntet. PÃ¥ gresk finnes det ikke noe ord for ydmykhet og ved «ydmykhet» hadde
en antydning av simpelhet. Basil skriver imidlertid: Alle dyders
skattekiste, mens altsÃ¥ «ydmykhet» i samfunnet den gang ikke ble regnet som
noen dyd i det hele tatt.
Samtidsbilde: I Roma hadde det ikke vært en enste skilsmisse
under Republikkens fem hundre og tjue års lange historie. Men i keisertiden ble
skilsmisse noe som ble avgjort av et øyeblikks lune. Og: Man giftet seg for å
skille seg og skilte seg for Ã¥ gifte seg …
Adjektivet tapeinos finnes ofte i slett selskap: Slavisk:
andrapododes; doulikos, uedel, agennes, uten anseelse, adoxos; krypende, cahameiszelos,
- ydmykhet ble sett på som noe krypende, smiskende, en servil, uedel egenskap,
…
Kristen ydmykhet kommer av selverkjennelse, skriver Barclay. … en dyd som gjør mennesket klar over sin egen uverdighet, som en konsekvens av det sanneste kjennskap til seg selv … (Bernard).
Kristen ydmykhet kommer av å stille livet opp mot Kristi liv
og i lys av Guds krav, skriver Barclay videre. Gud er fullkommenhet – og Ã¥
tilfredsstille fullkommenhet er umulig. SÃ¥ lenge vi sammenligner oss med det
nest beste, kan vi komme godt fra sammenligningen … R C Trench sier at
ydmykhet kommer av den stadige følelse at vi er skapninger. Vi står i absolutt
avhengighet s 159 f.
Men har ikke Barclay øyne som en idyll eller illusjon,
akkurat som vÃ¥re øyne i dag? Han viser til Ef 4, 1-3: SÃ¥ formaner jeg dere …
vær ydmyke, (som legger til): Legg vinn på å bevare Åndens enhet, den fred som
binder sammen …
Mandag 20. mars 2023: Kristen redaktør forsøker å manipulere Gud til å få det som han vil?
https://neitilislam.blogspot.com/2023/03/kristen-redaktr-forker-manipulere-gud.html
Lørdag 26. juni 2021: Det nye, store emosjonelt korrekte CREDO:
https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/det-nye-store-emosjonelt-korrekte-credo.html
Tirsdag 15. november 2022: Mer teologi - karismatikk, emosjoner og om dette å være fullkommen
http://neitilislam.blogspot.com/2022/11/mer-teologi-karismatikk-emosjoner-og-om.html
(Se følgende: Tirsdag 15. november 2022: Mer teologi - karismatikk, emosjoner og om dette å være fullkommen- Denne posteringen bygger videre på siste postering, her:
http://neitilislam.blogspot.com/2022/11/litt-om-teologi-om-dette-vre-liberal.html.
Og: Onsdag 4. januar 2023: Religion - noen spennende definisjoner
Denne posteringen er supplert med følgende:
http://neitilislam.blogspot.com/2023/02/religion-flere-spennende-definisjoner.html).
Fins det noen bedre kristen
definisjon på religion enn den i Efeserne: Legg vinn på å bevare Åndens
enhet … ?. Barclay viser ogsÃ¥ til Hebreerne, 9. 11-14: Religion er adgang
til Gud. Dens oppgave er Ã¥ bringe et menneske fram i Guds nærhet … s 121.
Så hva er tro? F eks Hanvolds tro? Se: Søndag 16. juni 2024: Hanvold - den oppstandne doktor og: Hva er tro? Definisjoner .
https://neitilislam.blogspot.com/2024/06/hanvold-den-oppstandne-doktor-og-hva-er.html
Barclay synes Ã¥ ha et noe utilstrekkelig syn pÃ¥ hva «det indre menneske» er, som ur-forutsetning og grunnholdning:
Det indere menneske var et uttrykk som grekerne forsto tre ting ved:
Det var et menneskes forstand … han ønsket at Kristus mÃ¥tte gi dem den visdommen som kunne bevare livet rent og trygt.
Det var samvittigheten – ønsket at den skulle bli stadig mer vár og følsom. Paulus ber om Jesus mÃ¥tte bevare vÃ¥r samvittighet og vÃ¥r oppmerksomhet.
Det var viljen: Viljen vår er ikke sterk nok til å støtte opp under det vi vet og til å utføre det vi har til hensikt. (Efeserne, Barclay s 154).
NB. Det er blitt pÃ¥pekt at ordet samvittighet ikke finnes i arabisk sprÃ¥k, bl a i Grimberg, men dette er bare delvis sant. Taqwa oversettes gjerne med «gudsfrykt» eller «rett adferd». Se bl a her:
http://neitilislam.blogspot.com/2020/10/hva-er-tro-hva-er-frihet-det-store.html
http://neitilislam.blogspot.com/2017/12/nade-i-islam-id-eid-og-jule-og.html
Hopp nå over følgende hvis du kan alt fra før, og se så under:
https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/3-syndene-og-synden-islam-kristendom.html
https://neitilislam.blogspot.com/2013/11/nar-samvittigheter-kollideres.html
Klappe i hendene og få god samvittighet?:
http://neitilislam.blogspot.com/2021/03/det-moderne-mennesket-samvittigheten-og.html
http://neitilislam.blogspot.com/2018/07/mer-om-hypermagi-emosjoner-flelser-spor.html
https://neitilislam.blogspot.com/2018/10/kavanaugh-cnn-ytringsfriheten-jussen-og.html
https://neitilislam.blogspot.com/2015/01/dillemma-og-menneskeverd-islam-og-resten.html
https://neitilislam.blogspot.com/2018/06/mer-om-relativisme-toleranse-etc.html
https://neitilislam.blogspot.com/2014/02/muslimer-mot-jihad-for-kuffar.html
https://neitilislam.blogspot.com/2010/11/sosialister-flirter-optimistisk-med.html
https://neitilislam.blogspot.com/2012/01/kan-muslimer-stole-pa-sosialistene.html
https://neitilislam.blogspot.com/2017/03/kulakk-moral-og-manglende-bevissthet-i.html
https://neitilislam.blogspot.com/2015/03/norsk-occidentialisme-et-skuebrd-og-et.html
http://neitilislam.blogspot.com/2020/11/emosjoner-er-kanskje-mer-eller-mindre.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/03/mer-om-det-moderne-postmoderne.html
https://neitilislam.blogspot.com/2017/11/med-kondomer-for-fred.html
https://neitilislam.blogspot.com/2012/09/knefallet-et-syndefall.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/den-nye-private-overguden-det-har.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/06/utvelgelse-og-predestinasjon-i-luthersk.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/04/om-en-formaning-om-be-for-alle-verdens.html
http://neitilislam.blogspot.com/2021/11/om-hvorfor-vi-apner-for-mer-og-mer-makt.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/10/nrmere-oss-enn-halspulsaren.html
https://neitilislam.blogspot.com/2022/01/paradoksene-og-vart-instinkt-for.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/04/skal-vi-snart-bli-kvitt-islamofobien.html
https://neitilislam.blogspot.com/2022/05/er-den-norske-kirke-i-ferd-med-bli.html
http://neitilislam.blogspot.com/2022/01/kjenner-du-job-er-du-mer-kristen-enn-du.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/11/arv-milj-eller-intet-i-mtet-med-islam.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/01/hysterisk-og-hypemagisk-quisling-av.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/02/vil-muslimene-klare-overbevise-overtale.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/04/den-uutholdelige-utholdenhet-hvordan-og.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/04/mer-om-det-store-selvbedraget.html
https://neitilislam.blogspot.com/2022/05/nar-en-biskop-ber-til-gud-og-visse.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/09/mer-om-nsket-fra-de-syndfrie-om-mer.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/02/limbo-et-levende-faktum-og-muslimer.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/03/var-det-nazister-eller-sympatisrer-som.html
http://neitilislam.blogspot.com/2017/12/nade-i-islam-id-eid-og-jule-og.html
Om pro-choise:
https://neitilislam.blogspot.com/2012/02/ddsstraff-i-norge-i-dag.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/de-finale-arsaker-skapt-i-guds-bilde-og.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/kan-de-korrekte-vinne-en-krig.html
Om Pride:
https://neitilislam.blogspot.com/2018/07/mer-om-hypermagi-emosjoner-flelser-spor.html
https://neitilislam.blogspot.com/2018/11/polyamori-et-mareritt-til-vakne-opp-av.html
Se: lørdag 27. juli 2024: Norge og hele Norden ligger i gnostisismens jerngrep:
https://neitilislam.blogspot.com/2024/07/norge-og-hele-norden-ligger-i.html
Kirkehistorien opp gjennom tidene fra begynnelsen av, har ligget i indre spenning, en spenning og et dilemma som har fÃ¥tt «utladning» - og fremtid - pÃ¥ mange mÃ¥ter og hvor ytterpunktene kan skisseres slik: Hovedtrykket legges pÃ¥ enten pÃ¥ emosjonene, eller pÃ¥ intellektet:
Montansisme – gnostisisme, monastsisme – skolastisisme,
mystisisme – Reformasjon, pietisme og metodisme – liberalisme, Pinsebevegelsen
og den karismatiske bevegelse – hva skal bli det neste?
Kjell Skartveit peker optimistisk på noen
fremtidsmuligheter på document i dag: Om og fra katolikken Chesterton:
… Vesten forandres foran øynene pÃ¥ oss, og vÃ¥re myndigheter har forkastet bÃ¥de den Gud som i sin tid ga Israelsfolket de ti bud, men ogsÃ¥ budene i seg selv. Budet om ikke Ã¥ ha andre guder enn treenighetens Gud oppfattes som et moderne blasfemi. Fatalismen er blitt normen vi skal leve etter. Det som skjer, det skjer, og vi skal ikke gjøre motstand, og kirken stÃ¥r passiv og ser pÃ¥. Men er det god kristendom?
… Et av Chestertons mÃ¥l var Ã¥ vise at det alltid har vært kirkens mÃ¥l Ã¥ holde to farger opp pÃ¥ samme tid, men uten Ã¥ blande dem sammen.
Han skriver at slik er det ogsÃ¥ med beskyldningen om at kirken enten har vært preget av underdanighet eller maktlyst, Chesterton mener det ikke stemmer. Han peker pÃ¥ at det er sant at kirken ba noen menn om Ã¥ kjempe og andre om Ã¥ la være Ã¥ kjempe. …
Middelalderens pasifister ble munker, mens krigerne ble korsfarere, begge deler like godt og riktig fra kirkens ståsted,
Se om munk og samtidig kriger i den følgende, (årstall 813):
http://neitilislam.blogspot.com/2022/11/islam-angrep-pa-dar-al-harb-krigens-hus.html
http://neitilislam.blogspot.com/2019/08/6-synden-og-syndene-i-islam-og.html
http://neitilislam.blogspot.com/2020/09/redaktr-johannes-morken-nok-engang.html
… og Chesterton skriver:
Pasifistene forsikrer oss alltid at når løven legger seg ved siden av lammet, da blir den som et lam. Men det er brutal anneksjonslyst og imperialisme fra lammets side. Det betyr jo ganske enkelt at lammet sluker løven i stedet for, som ellers, at løven sluker lammet. Det virkelige problemet er: Kan løven legge seg ved siden av lammet og fremdeles beholde sin kongelige villskap? Det er dette problemet kirken har prøvd å løse, og miraklet er at det lykkes.
… Samtidig er Chesterton klar pÃ¥ at kirken veldig lett kan la seg bli misbrukt, og da særlig hvis man svekker den ene tanken i forhold til en annen. Han peker pÃ¥ at den kristne hyrden ikke leder en flokk av sauer, men en horde av okser og tigre, av forferdelige idealer og fortærende dogmer, alle sammen sterke nok til Ã¥ lage falske religioner med makt til Ã¥ legge verden øde.
Det var derfor så nødvendig å definere troens læresetninger så bestemt som mulig, også for at menneskene skulle få nyte alminnelige friheter, og når han skriver følgende, vet vi at han ville reagert på dagens politisk korrekte kirke.
Chesterton skriver nemlig:
Kirken har aldri vært spak og medgjørlig, den har aldri vært respektabel. Det ville vært det letteste Ã¥ ta imot arianismens jordiske makt. I det kalvinistiske syttende Ã¥rhundre ville det vært lett Ã¥ falle i predestinasjonslærens avgrunn. Det er lett Ã¥ være gal, det er lett Ã¥ være kjetter. Det er alltid lett Ã¥ la tidsÃ¥nden fÃ¥ herredømmet, vanskeligheten er Ã¥ beholde tøylene selv. Det er alltid lett Ã¥ være moderne, akkurat som det er Ã¥ være snobb. …
… Og i en tid der biologi og kultur utfordres pÃ¥ de mest
grunnleggende måter, og kirken ikke har annet å si enn at vi alle må være gode
uansett hva vi møter, og at sannheten finner vi alle på hver vår måte, forstår
vi at det er lammets naivitet og godtroenhet som har fått sluke løvens
kongelige villskap. Og det er årsaken til at kirken ikke forstår islams
amoralske uforutsigbarhet eller kjønnskampens naturstridige premisser. Kirken
har nemlig forkastet sannheten til fordel for en tidsånd preget av gudløs
relativisme. …
Spennende fra «arkivet» og hvis du har lest dem før, sÃ¥
kan du jo la dem ligge nå, for å ha dem til gode senere:
Om gnostisisme og «det indre mennesket»:
http://neitilislam.blogspot.com/2024/07/katar-og-albigensertendenser-i-var.html
Barclay: Mer om magi og forføring av unge kvinner: Tirsdag 15. november 2022: Mer teologi - karismatikk, emosjoner og om dette å være fullkommen:
http://neitilislam.blogspot.com/2022/11/mer-teologi-karismatikk-emosjoner-og-om.html
http://neitilislam.blogspot.com/2021/08/morken-forklarer-libanon.html
http://neitilislam.blogspot.com/2023/12/nar-samtiden-ikke-helt-far-med-seg-hele.html
Se om det jeg kalte «doulogi»:
http://neitilislam.blogspot.com/2021/08/tidens-doulogi-et-symptom-i-og-med.html
http://neitilislam.blogspot.com/2022/11/nar-demografi-og-islamofobi-blir.html
http://neitilislam.blogspot.com/2021/03/det-moderne-mennesket-samvittigheten-og.html
http://neitilislam.blogspot.com/2021/03/mer-om-det-moderne-postmoderne.html
http://neitilislam.blogspot.com/2024/01/venstresidens-nye-ateistiske.html
http://neitilislam.blogspot.com/2024/01/vold-er-kanskje-hedning-men-er-preses.html
http://neitilislam.blogspot.com/2023/07/terror-statistikk-og-kommandolinjer.html
http://neitilislam.blogspot.com/2021/06/antirasisten-kommer-na-endelig-pa-skyen.html
http://neitilislam.blogspot.com/2024/03/statsstttede-stefanusalliansen-mot.html
http://neitilislam.blogspot.com/2021/06/martyren-stefanus-pluss-morken-na-pa.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/01/mantra-andemaning-og-hypermagi.html
https://neitilislam.blogspot.com/2022/08/med-johannes-morken-mot-den-moralske.html
http://neitilislam.blogspot.com/2019/06/dipus-den-kollektive-slavemoral.html
Om dagens etikk, eller mangel på: Mandag 15. mars 2021: Emosjonelle dramatikere uten sans for drama og tragedie
https://neitilislam.blogspot.com/2021/03/emosjelle-dramtikere-uten-sans-for.html
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar