lørdag 29. mai 2021

Kan "de korrekte" vinne en krig?

Det fins en rekke emosjoner, men det er lenge siden Gordon H Bower og Paul Ekman.

Bower, f 1932, så og tenkte: Hendelser og emosjoner blir lagret i hukommelsen sammen. Når vi er nedstemte eller ikke så lykkelige, er det lettere å hente frem minner fra en ulykkelig tid, Og omvendt.

Ekman, d 1934, fant frem til seks urformer fro emosjoner, slik som f eks sinne, forakt, frykt, lykkefølelse, tristhet og – surprise – overraskelse. Disse var universelle kom Ekman frem til, etter mange og lange undersøkelser.

Han så at emosjoner kom i sving ofte før vi er bevisst dem. Det er derfor svært vanskelig å kontrollere hva vi bli emosjonelle av, eller hva vi – på dybdenivå - blir emosjonelle om.

Generell kommentar: Merkelig at emosjoner som stolthet og skam ikke nevnes i populærlitteraturen rundt disse forskerne. Ærefølelse nevnes heller ikke. Vel, på slutten av 1800-tallet var duellene på liv og død falt ut av «bildet». Nasjonalfølelse kan vel knappest kalles enemosjon. Anstendighetsfølelse burde oppfattes som en motgift mot «det servilt betingede emosjonelt korrekte». Anstendigheten burde komme naturlig, mens «den korrekte» er snevert gruppediktert, utstudert, påtatt og overflatisk – og servilt betinget.

Og hva med god eller dårlig samvittighet? Fins samvittigheten overhodet i hodene på de som skriver så flott om emosjoner – og om hvordan vi skal bli kvitt dem, eller forandre dem, mekke med dem eller administrere dem?

Og hva med «skyldfølelse»? Syndserkjennelse? Nei, dette blir visst for høytflyvende og spekulativ; slike ord passer ikke inn i «emokratiet» og blant de «servilt betingede emosjonelt korrekte».

Begge disse forskerne – over - har hatt stor innflytelse, tro det eller ei. Jeg har selv nevnt en viss nyere forskning: https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/emosjoner-er-kanskje-mer-eller-mindre.html

om bla Sapolsky: https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/treenigheten-nkkelen-til-vestens.html

Vi må også nevne Gordon Allport, 1897-1967. Han skriver om personlighet og typer.

Typer eksisterer ikke i folk, eller i og med folk, eller i naturen, men heller i «the eye of the observer». Det kommer altså an på øyet som ser. Jeg vil tilføye: Det kommer an på øyet som vil og makter å se – og forstå – typene. Typer er noe man tror, ser og føler eksistere, eller ikke.

I Allports «tese» ligger det en implikasjon om at det ikke kan detekteres noe formål i naturen. Utsagnet kan derfor ses som en underskrift på eksistensialistenes «eksistensen går forut for essensen», en setning som har medført større tildekking enn avsløring av hva som foregår både i sinn og skinn. Slike folk benekter gjerne at det fins noen «final årsak2 eller at naturen har et innebygd formål. Eller et transcendent formål. I et slik klima blir det umulig å tro på Gud.

Han mener like vel at personligheten kan overstyres av «passions» eller formes av «altruisme», men at dette ikke er alle forunt. Vanlige felles personlighetstrekk er former for aggresjon og ærlighet. Disse «trer i kraft» der det han kaller «cardinal traits» er fraværende, så å si.

Sekundære personlighetstrekk vekkes i spesifikke omstendigheter, slik som nervøsitet og dette å «le på feil sted».

Vi kom inn på Allport i denne «omfattende» posteringen om «ANGSTEN for osv … «

https://neitilislam.blogspot.com/2018/04/angsten-for-demokratiet-og.html

Som vi ser, har ikke de nyss nevnte prominenser noen term for «servilt betinget emosjonell korrekthet, som vi selv har myntet. Men så opererte de nyss nevnte da heller ikke i vår konkrete situasjon, en situasjon som ingen kunne ha forstilt seg, bortsett fra noen få romanforfattere, som vi skal ligge her. Vi har bl a nevnt Kafka og Nietzsche, som faktisk har mye med dette å gjøre. Pluss Sartre, som snakket om «mauveau foi». – ond tro, den er aktuell, selv om Sartre var selve ikonet for eksistensialistene, en bevegelse som de fleste nå ikke engang vil se på «lit de prade».

Termer som antipati, sympati, empati og solidaritet holder jeg stort sett borte fra fokus, men de inngår underforstått eller implisitt som viktige komponenter i alle forestillinger om emosjoner jeg serverer. Vi kan imidlertid ikke snakke om «servilt betinget korrekt empati» eller «servilt betinget antipati» eller «servilt betinget korrekt solidaritet» uten å forkludre og komplisere poengene og undergrave egen argumentasjon og analyse. Hvis dette studiet da ikke skal dreie seg om de helt fantastiske mytomane personligheter, eller de mest genialt kompliserte kunstnere, i alle disipliner.

Se vårt store panorama her, der vi slipper store tenkere til:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/06/synden-og-syndene-i-kristendommen-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/04/nietzsche-on-islam.html

Men ingen av disse forskerne kunne vite hvilke enorm sprengkraft emosjonene og typene – for den saks skyld - ville få i dag. Og de var ikke alene. Til og med i dag nevnes emosjoner sjelden i samme åndedrag som «realpolitikk». Den synes å være om å gjøre å holde emosjonene unna politiske bevegelser, ulike religioner og i debatter på «det mørke nettet» etc. Emosjonene har hatt status av noe vi ikke kan tukle med, noe som tilhører privatsfæren, omtrent som med «troen» og trosfriheten.

Individets ukrenkelighet ble ansett som en absolutt overstyrende rett eller rettighet, paret med en plikt til å høyakte den. Det personlige skulle holdes utenfor og toleranse for dette – i nær sagt alle varianter - var en hellig plikt, og et tabu, samtidig selvsagt, en plikt man med så å si med absolutt flertall hadde vedtatt skulle være en ukrenkelig konstitusjon over alle andre konstitusjoner universelt, en konstitusjon som skulle styre – de mentale konstitusjonene.

Under eksistensialismen ble det f eks forbudt å snakke om noen mental eller psykisk konstitusjon, fordi mennesket jo ikke hadde noen «natur» med innebygde finale årsaker, siden det jo ikke var skapt av Gud, «en størrelse» som ikke eksisterte, fordi Gud ikke lot seg bevise! (Snakk om naivisme).

Det endte med absolutt emosjonalisme og det emotivistiske som livets legitimitet, fundament og mening og mål.

En stund var forskningen dominert av IQ. Den ble fort mistenkeliggjort, latterliggjort og hatet. Den kunne brukes til å kategorisere mennesker, og det ble fort oppfattet som rasisme. Så kom EQ’en, den emosjonelle intelligens, på moten, men den ble behandlet stemoderlig, for å si det mildt. Like vel har akkurat den hatt enorm betydning og mer hell med seg, se oversikten under.

EQ’en ble så supplert med AQ’en, hvor alle kunne finne ut om de var mer tilpasningsdyktige enn andre. Hele tiden tilbys vi nå metoder for å bli bedre – enn andre, (men dette tør vi ikke å innrømme). I dag er det få som skilter med høy IQ. Høy IQ’en i dag er en «egenskap» man helst skulle være foruten. Høy EQ, derimot, vel, det er noe annet. Men høy EQ, slik den «måles» i dag, er ikke den emosjonalitet jeg snakker om, og den servilt betingede emosjonelt korrekte», snarer tvert imot. De emosjonene jeg snakker om, kan umulig tiltrekke seg godtfolks sympati og bli et must alle må ha, hvis man blir klar over implikasjonene. Det kan kanskje gå med EQ-testing som med IQ-testing, at de begge blir noe man helst vil slippe å forholde seg til. Men menneskenaturer er og forblir den samme, som Sigrid Undseth sa. Det var en observasjon og en uttalelse å legge seg på minne.

Det liggere for øvrig et stort mysterium og et paradoks i dette at det er blitt så om å gjøre for folk å vise empati og gode eller mest mulig humane emosjoner, ja, korrekte emosjoner, dessuten. Folk streber etter det man innbiller seg er en høy EQ – for en høy EQ kan man ikke argumentere mot, i motsetning til en høy IQ. Emosjon trumfer her som tidstypisk kognisjon. Vi bør ikke annet enn undres.

Det generelle inntrykk er at «de korrekte» og servile er adskillig mer tilbøyelig til å la seg underlegge de mer nedrige menneskelige drifter, behov, egenskaper og ferdigheter enn de som ikke underlegger seg og som bevarer en moral, et selvbilde og en grunnholdning som samsvarer med det som tradisjonelt har gått under betegnelsen «De ti bud».  https://neitilislam.blogspot.com/2010/12/nonie-darwish-modig-exmuslim.html

http://neitilislam.blogspot.com/2018/06/tilfyelser-om-hypermagi-og-hypermoral.html

Om Nonie Darwish og de ti bud: https://neitilislam.blogspot.com/2015/01/the-killer-apps-og-apps-of-survival.html

Jeg har tidligere nevnt Paul Bloom og hans Against emphaty i denne posteringen her eller trykk her:

https://neitilislam.blogspot.com/2020/08/mellomkirkelig-rad-et-rad-besatt-av.html

Når de gode må produsere sine ofre og om bl a hypermagi   

Litt mer michelanious: Hva sier vitenskapen?: Fra forskningens verden kan vi lese, (allerede nevnt over):

To be sure, there is substantial evidence that our brains are biologically predisposed to distinguish “Us” from “Them”—and this applies, for example, to our perception of race. Stanford University biology professor Robert Sapolsky. https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/treenigheten-nkkelen-til-vestens.html

Den amerikanske sosialpsykologen Jonathan Haidt mener at det fins seks grunnlag for grunnleggende moraloppfatning. De servilt betinget emosjonelt korrekte vektlegger helt tre av dem: Forestillinger om individets rett til å uttrykke seg, økonomisk og sosial rettferdig fordeling og retten – og plikten - til omsorg.

I dette inngår frihet til å uttrykke seg via «reelle» markører som kjønn og legning. Og alt dette skal skje via utjevning og omfordeling - i regi av Staten!

Haidt tilføyer at konservative mennesker gjerne i tillegg baserer seg på gruppelojalitet, respekt for autoriteter og enkelte ukrenkelige verdier.

Ukrenkelig verdier omfatter vel da også «sans», respekt og tro på noe hellig, noe transcendent, noe eller noen som overskrider immanensen, noe eller noen som så å si går utover og utenpå metafysikken, kort sagt «gudstroen».

Haidt: De liberale kunne overhodet ikke se om en gjerning var god eller dårlig (ond) på de 3 sistnevnte. Det handlet altså om at de totalt savnet forståelse om at andre mennesker legger moralske aspekter på en viss gjerning innenfor de sistnevnte dimensjonene.

For min del ser jeg emosjoner i et litt annet perspektiv. Jeg anser dem som agensielle, - de har entelechy, dvs de opererer aktivt – agensielt - på egne naturgitte, iboende premisser, som vil utløse sitt potensiale i kraft av sin essens eller natur, pluss noe vi kan gjøre noe med, eller la være, noe vi kan legge til eller trekke fra og «noe» som derfor er i bevegelse. I dette skjemaet ligger i utgangspunktet Selvet øverst, det mer eller mindre uendelig punkt i sjelen hvor man kan «se» det meste, mens det samtidig kan ligge under eller «underst», som en slags bærebjelke man trygt kan stå på, men som man for all del ikke må falle gjennom eller utenfor. Det foregår et samspill mellom høyt og lavt her. Utviklingen her er på en måte genetisk bestemt; det gjelder like vel en slags dialektikk, mellom det rent sjelelige eller åndelige og det materielle og biologiske, akkurat som det nå forutsettes i forskningen at vi faktisk kan operere med epigenetiske fakta, dette at genene påvirkes og endres via miljøet. Det eksogene og endogene møtes, på en måte og dette går det altså nå an å bekrefte vitenskapelig – selv om utviklingen videre alltid er underveis, selvsagt. Poenget kan være at epigenietikk kan falsifiseres. Å falsifisere «uttrykket eller beskrivelsen «de servilt betingende korrekt emosjonelle» er en betegnelse som ikke kan falsifiseres. Den er derfor ikke vitenskapelig fundert, den er mer litterært bestemt, som nå man leser Shakespear eller Ibsen med «kunstnerøyne og kunstner hjerte» og virkelig får noe å tenke på, lære av, lære bort og samtidig nyte, i et fellesskap av likesinnede eller «peers». Man må et visst «eureka-talent». Man ser det, eller ikke. Man kan riktig nok lære å se og forstå et stykke på vei – men det store spranget dikteres eller forløses av et visst høyere talent. (Hermeneutikk kan være lærerikt!). Jeg mener selv at jeg har talent for å se «cluet» i og med det jeg kaller «det servilt betinget emosjonelt korrekte». Men uten en viss forutgående eller iboende sans for ironi, duger det ikke. Jeg ser at visse undersøkelser viser at studenter i dag ofte mangler sans for det ironiske. Horisonten ble gjerne deretter.

I seg selv kan dette produsere flere «korrekte», ikke færre, fordi naiviteten må forventes å stige der ironien ikke lett og uanstrengt rett og slett kan fly inn, som et befriende friskt pust. Man kan heller ikke studere seg til å bli mester i autentisk intuisjon. De fleste av oss er riktig nok født med evner for å se og forholde seg til grunnleggende dramatikk. Tragedieforståelse henger litt høyere på treet.  

For meg synes det ganske klart: De som klarer å få flest mulig mennesker som så å si er disponert for å bli «servilt betinget emosjonelt korrekte», kan relativt lett vinne en krig, og lykkes bedre enn mange andre i sine strategier for «social engineering». Så alvorlig, er det faktisk. Jeg tuller ikke.

Det er ikke primært media som kan vinne kriger. Det er «oss» og våre tilbøyeligheter og vår villighet eller trang og hang til å la oss forme og påvirke på godt og ondt det dreier seg om. Vi trenger mer selvstendighet og mer tro, med andre ord, skal vi unngå altfor store skader av det «de korrekte» kan stelle i stand. 

Jeg skiller – foreløpig uten å ha sagt det eksplisitt - mellom horisontal emovering vs vertikal emovering og dette har en sterkt analogi til ganske kjente og for så vidt banale fenomener som «snobbing oppover» eller «snobbing nedover», det avtegner seg visse linjer og konturer her; man skal på en måte være en slags kunstner for å se det og ta det inn over seg; «prosessen» foregår via og inni det jeg kaller flate vs bratte påvirkningslinjer, og/eller påvirkelighetslinjer, både-og, og  hvor premissgrunnlagene underliggende er mer eller mindre statiske eller dynamisk «dikterte» eller konstituerte.

Vi har tidligere skrevet om Big Teck bl a her:

https://neitilislam.blogspot.com/2021/01/big-tech-hypermagi-og-en-fortsettelse.html og her:

https://neitilislam.blogspot.com/2021/01/big-tech-hypemagi-makt-avmakt-og-klare.html

Men:

«Big» - som i BigTeck -  er én ting, emosjoner er for så vidt en annen ting og vi trenger ikke Big – å skylde på, for å bli servilt betinget – emosjonelt - korrekt. «Vi skjer hele tiden i oss og mellom oss» - vi tar imot og sender ut og her kommer samvittigheten inn, og loven som er skrevet på hjertene: Begge kan tapes eller fortapes hvis vi forgaper oss for mye eller for lite. Eller går i østers-mood, frivillig eller mer eller mindre tvunget, pga emosjoner!

Noen vil fokusere på opportunisme, egoisme eller kynisme som selve drivkraften i og bak den «emosjonenes fenomenologi» jeg har forsøkt og alltid vil forsøke å skildre her på bloggen. Dem om det. Slike tradisjonelle klisjeer forteller ikke mye og inspirerer ikke til ny innsikt og dypere forståelse, enn si medvirkning og en mer kreativ og mindre rigid tilnærming; de virker snarere mer tildekkende, forstokkende og nevrotiske og derfor mer stagnerende og ufrihetskapende langt mer enn vakkert forklarende og – faktisk – fleksibelt dialogskapende.

Jeg forsøker å se scenarioet, som langt fra dreier seg kun om abstraksjoner, spekulasjoner og ren fantasi. Jeg tro fenomenene taler for seg selv idet jeg sette dem inn i det jeg anser som en «åndskamp» i dag. Jeg forutsetter med andre ord at det fines et liv utover Selvet eller Egoet og menneskets biologiske funksjoner. Jeg liker, i motsetning til mange servilt betingede korrekt emosjonell en god «karikatur» med sjel og personlighetsforsterker fremfor et platt fotografi stort sett uten andre kvaliteter enn de velkjente 3 dimensjonene. (Men ikke for det: Et foto kan frembringe de beste kvaliteter!). 

Kortfattet, men viktig: Jeg ønsker ikke å fremstille mine teorier og fremstillinger om «de korrekt emosjonelle» som en teori om at alt henger på emosjoner, at mennesket kan forklare nærmet uttømmende ut fra det emosjonelle. Sagt med andre ord: Jeg ønsker ingen «reduksjonisme». Akkurat som de færreste i dag vil forklare mennesket ut fra psykologien alene; i så fall begår man det samme mistaket. Psykologisering er en form for reduksjonisme som ikke holder. 

At det er alvor det jeg driver med, står like vel klart for meg. Jeg ser det bl a i følgende utsagn, varsku-rop eller rop om hjelp, faktisk:

Quick note: Tech giants are snuffing us out. You know this. Twitter, LinkedIn, Google Adsense permenently banned us. Facebook, Twitter, Google search et al have shadowbanned, suspended and deleted us from your news feeds. They are disappearing us. But we are here. Help us fight.

https://gellerreport.com/2021/05/stop-jew-hate-end-islamist-immigration.html/

Og i disse ord:

“Censorship and de-platforming are radical changes from our past of freedom of speech and expression. My life has totally changed after censorship for the worst. This is not an accident, but a planned program to drive people such as me out of the marketplace of ideas and out of business. Instead of facts, reason and discussion, we have descended into insults, name-calling and hatred. We are being trained to self censor. Censorship is viewed as a virtue and there is no debate of ideas. Without debate, we will make irrational decisions that can doom our civilization to failure.” Bill Warner

Fra den strikte vitenskaps verden: https://sciencenorway.no/a/1633809

At Big Tech må bære hele skylden er feilaktig. At frykten for at Big har hele skylden, er misforstått. Big styres av folk med emosjoner som frykter både egne og Big’s egne – kollektive og ideologisk administrativt institusjonaliserte - emosjoner, dvs korrekte emosjoner. Men dette blir en «kategori» for seg. (Vi kan også snakke om «verdisyn» her).

Sier man at man frykter ideologier, prinsipper eller relasjoner og strukturer, politiske eller mentale eller sosiologiske - er det utilstrekkelig, disse fenomenene er først forankret i de mer eller mindre flyktige og mer eller mindre misforståtte og fortrengte emosjoner. Emosjoner skaper frykt samtidig som frykten skaper emosjoner, selvsagt … 

Det kan være en trøst. Hvem vil ikke bli dyktigere, hvem vil ikke ha bedre selvkontroll- for ikke å tabbe seg ut for ofte og da gjerne i feil sammenhenger overfor feil personer? Hvem vil vel ikke bli mer sikker på seg selv – og på andre – uten å bli for selvsikker?

Vi har ikke noe hemmelig politi i dag, det var bare noe som hendt engang, det var bare noe DDR hadde eller sovjet; aldri oss (dette til tross for at vi i virkeligheten hadde et overvåkingspoliti). I dag har vi bare en statlig sikkerhetstjeneste, og det er, emosjonelt selvsagt, noe helt annet.

«Vi’et» i dag har derimot en åpen presse som skal beskytte alle i et åpnet demokrati som skal være like åpent for alle, tror vi. Men aldri før har frykten vært større – frykten for egne og andres emosjoner. Vi lar oss betinge til å bli emosjonelt korrekte og vi gjøre det via «over-jeget» som ikke dreier seg om noe annet enn tjenlige eller ikke-tjenlige emosjoner, for å bruke en modell som mange antar er utgått på dato.

Vi kan ikke falsifisere emosjoner - emosjoner er derfor ikke vitenskapelige. I samme grøft faller psykologiseringer – uten kyndig formål og dypere innsikt.

Emosjoner oppleves imidlertid som absolutte eller absolutte sanne av den mer eller mindre stadig emoverende. Emosjoner blir da gjort til en gitt objektiv standard, - som enhver positivist kan misunne den - , til noe som ikke kan betviles og til et «mentalt» rom som ikke kan angripes, motsies eller argumenteres mot. Noen av oss gjør emosjonene til husguder, i bokstavelig forstand. Men også «forstanden» kan gi emosjoner status som noe mer prisverdig og forbilledlig. De menes da å tilligge menneskeverdet som en absolutt målestokk for alt som er menneskelig og derfor som uskyldige i seg selv. (Mange pro-choisere her, bare for å ha sagt det).

De blir for andre en kunst for kunstens skyld – helt uten omtanke for konsekvenser, politiske konsekvenser. De utropes på forhånd til seierherrer i den såkalte kulturkampen. De som målbærer denne vanvittigheten virkeligheten, er de jeg med en samlebetegnelse – og uten å kategorisere - kaller «de servilt betingede emosjonelt korrekte».

Emosjonene erstatter sannheter som bygger på empiri og verifikasjon. Emosjoner brukt i en servilt betinget korrekt emosjonell strategi er farligere, mer nedbrytende og undergravende enn noen rasjonelt fundert religiøs tro, enn noen religion som lar emosjon og kognisjoner gå hånd i hånd, i skjønn harmoni og uten for store indre spenningsforhold, eller kort og godt: gudstro, dvs kristen gudstro. Hvem kan forsvare seg mot beskyldninger om ikke å «føle riktig» eller være ufølsom?

Islam stimulerer og fremelsker frykt og en av dens funksjoner blir da å rasjonalisere, kanalisere og sublimert ved å konstruere sin egen emosjonelle virkelighet og – påståtte - eksistensiell berettigelse, dvs emosjonelt begrunnede berettigelse. Mange muslimer blir servilt betinget emosjonelt korrekte i forhold til – og på vegne av – sin egen tro, en tro de mener er mer rasjonell enn kristentroen og derfor langt mer å frykte enn islam per se, islam proper, islam i sin agens og essens.

Den gang visste de altfor lite om slikt; i dag vet vi faktisk altfor mye. (Jeg tenker f eks på mellomkrigstiden, da folk ikke visste mye om nazismens og fascismens «skjulte» og overbrutale og direkte inhumane skyggesider.

Vi klarer derfor – i dag - ikke byrdene ved den frihet som ligger foran oss og den friheten som bys oss.

Etter wwi og wwii kunne Vesten la en underliggende fornuft arbeide så å si gratis for seg. I dag er denne underliggende og den gang så homogent betingede forutsetningen fordufte og vi forstår det alle sammen, men uten å våge å sette ord på det. Vi lever i slags mellomverden, et purgatoar eller en skjærsild, uten mulighet for «parole», og med liten utsikt for at det som venter på den andre siden er fornuft, klar tanke, rasjonalitet og mindre avhengighet av emosjonenes dystopiske tyranni, et tyranni som mer og mer blir diktert av den destruktive « totalitære lengsel», en lengsel som jo springer ut av det virvar av emosjonell forvirring vi nå dikteres av. Vi lever i Oppløsningstiden og ikke i Opplysningstiden. Se her om hva de totalitære vil ha deg til å føle eller emovere: http://neitilislam.blogspot.com/2021/05/hva-de-totalitre-vil-ha-deg-til-fle-ved.html

 Fornuften vil imidlertid ikke komme løpende til for å redde oss nå, nok en gang.

Vi makter ikke å ta reelle etiske valg, hvis de ikke er metavalg og legger seg over selve problemkomplekset, som en slags «metamoral» som Nina Karin Monsen og andre snakker om.  Vi tvinges til – og ser det som helt naturlig – at andre tar valgene for oss. Og det er lenger feil å skofte jobben, fordi all etikk kan være like god som annen. Metamoralen overskygger og overkjører nå all virkelig moral og etikk. Den er «emosjonenes» vaskekte lekestue for de akademikere og mediafolk

Som ennå ikke skjønner at de lever på lånt tid, med sine servilt betingede korrekte emosjoner.

Vi er etter hvert blitt en kultur som er gal etter selvhjelpsbøker. Det sier noe om befolkningens nød, om en viss uro for uår i landet, men individuelt også noe om folk behov for å bli bedre, prestere mer, lykkes mest.

Et viktig aspekt i dette bildet er emosjonene. Det er tydelig at folk forutsetter at emosjoner er noe som kan læres eller avlæres.  Man trenger «idealer» å leve opp til, og manualer som kan få en på rett spor. Man føler seg med andre ord langt fra ideell. Det gjelder om å kvitte seg med dårlige emosjoner, motstridene emosjoner, bipolære tilstander, eksistensiell kamper i det indre.  Og å tilegne seg de gode, de man vil lykkes med og føle seg bedre med, når de etter mye strev kan regnes som oppnådde.

Man kan kanskje kalle denne tilstanden et gigantisk marked for det man helst bør anse som illusjonsskaping, Genuine modeller for genuin selvrealisering (av de edle dyder) leter man lenge etter, for å si det slik – alt kommer an på den skepsisen og de motforestillinger man makter å mobilisere.  Sjelden opplever man å høre at noen er blitt mindre hovmodige og mer ydmyke, etter mye svette over selvhjelpshjelperne. Hovmod og ydmykhet er «tabu», områder utenfor «comfort-zoon».

Det same gjelder diagnoser som schizofreni eller vedvarende hallusinasjoner, depresjoner, maniske lidelser, sadisme, sadomasochisme, psykopati (som ikke lar seg helbrede), angst (til en viss grad) etc. Hensikten med denne litteraturen er ikke å helbrede i medisinsk forstand, man nøyer seg med «hjelp» eller støtte som kan bidra til å lindre – eller skjule – symptomer på …. You name it.

Skulle man si noe ut fra det allmenne behov for og den allmenn tendens til å være og virke mer «servilt betinget emosjonelt korrekt» enn man er, pussig nok og ironisk ment, skulle man tro at de fleste «som betyr noe» i dagens diskurs hadde studert seg frem til sine superiore kvalifikasjoner i selvhjelpslitteraturen.

Her litt ymse om hva markedet kan tilby:

So: Want to Build Self Confidence?  Looking to Learn How to Control Your Emotions? Want to Find Long Last Success?

If you answered "YES" to any of the above questions than you'll want to learn about the important role emotional intelligence plays in your everyday life. What is emotional intelligence. Well, emotional intelligence is defined as "our capacity to control, be aware of, and express our emotions, while handling our interpersonal relationships both empathetically and judiciously. Emotional intelligence also allows us to recognize other people's emotions and how to use that information to guide both our behavior and thinking."

This book will teach you what you'll need to do to become more emotionally intelligent and therefore improve your interpersonal connections both at work and home. It will increase your sense of self awareness and allow you to be in control of your emotional state letting you making smarter more informed choices instead of being clouded or negatively affected by your feelings. Inside You Will Learn: An Introduction to Emotional Intelligence

https://www.bookdepository.com/Emotional-Intelligence-Kevin-Moore/9781532712876?ref=grid-view&qid=1622145988778&sr=1-93

-

"Calming the Emotional Storm is a reader-friendly manual that will teach readers how to manage difficult emotions. Each chapter prepares readers for helpful exercises on noticing and validating emotions. The dialectical behavior therapy (DBT) skills taught here are effective tools for improving self-esteem and work and personal relationships that will undoubtedly help readers gain a healthy balance in their lives, even in moments of crisis or stress. Calming the Emotional Storm will be a valuable asset to my clients and help them improve their overall well-being."
--Barbara L. Anschuetz, EdD, CTS, certified trauma specialist and traumatologist

https://www.bookdepository.com/Calming-Emotional-Storm-Sheri-Van-Dijk/9781608820870?ref=pd_detail_2_sims_cat_bs_1

-

Is your heart fluttering in anticipation? Is your stomach tight with nerves? Are you falling in love? Feeling a bit miffed? Are you curious (perhaps about this book)? Do you have the heebie-jeebies? Are you antsy with iktsuarpok? Or giddy with depaysement?

The Book of Human Emotions is a gleeful, thoughtful collection of 156 feelings, both rare and familiar. Each has its own story, and reveals the strange forces which shape our rich and varied internal worlds. In reading it, you'll discover feelings you never knew you had (like basorexia, the sudden urge to kiss someone), uncover the secret histories of boredom and confidence, and gain unexpected insights into why we feel the way we do.
Published in partnership with the Wellcome Collection.
Wellcome Collection is a free museum and library that aims to challenge how we think and feel about health. Inspired by the medical objects and curiosities collected by Henry Wellcome, it connects science, medicine, life and art. Wellcome Collection exhibitions, events and books explore a diverse range of subjects, including consciousness, forensic medicine, emotions, sexology, identity and death.
Wellcome Collection is part of Wellcome, a global charitable foundation that exists to improve health for everyone by helping great ideas to thrive, funding over 14,000 researchers and projects in more than 70 countries.

https://www.bookdepository.com/Book-Human-Emotions-Tiffany-Watt-Smith/9781781251300?ref=pd_detail_2_sims_cat_bs_1

In this newly revised and expanded edition of The Emotion Code, renowned holistic physician and lecturer Dr. Bradley Nelson skillfully lays bare the inner workings of the subconscious mind. He reveals how emotionally-charged events from your past can still be haunting you in the form of 'trapped emotions' - emotional energies that literally inhabit your body. These trapped emotions can fester in your life and body, creating pain, malfunction and eventual disease. They can also extract a heavy mental and emotional toll on you, impacting how you think, the choices that you make, and the level of success and abundance you are able to achieve. Perhaps most damaging of all, trapped emotional energies can gather around your heart, cutting off your ability to give and receive love.

The Emotion Code is a powerful and simple way to rid yourself of this unseen baggage. Dr. Nelson's method gives you the tools to identify and release the trapped emotions in your life, eliminating your 'emotional baggage', and opening your heart and body to the positive energies of the world. Filled with real-world examples from many years of clinical practice, The Emotion Code is a distinct and authoritative work that has become a classic on self-healing.

https://www.bookdepository.com/Emotion-Code-Bradley-Nelson/9781785042874?ref=pd_detail_2_sims_cat_bs_1

-

Emotional Intelligence is a collection of 7 short, straight to the point books that are designed to help you with every aspect of emotional development, interpersonal relationships, becoming more charismatic and influential, improving your communication skills, and gaining confidence. It is a combination of the following seven books that will help you achieve success and happiness in life.

Emotional Intelligence: Why it is Crucial for Success in Life and Business - 7 Simple Ways to Raise Your EQ, Make Friends with Your Emotions, and Improve Your Relationships Social Anxiety: Easy Daily Strategies for Overcoming Social Anxiety and Shyness, Build Successful Relationships, and Increase Happiness Dating Secrets for Introverts: How to Eliminate Dating Fear, Anxiety and Shyness by Instantly Raising Your Charm and Confidence with These Simple Techniques Public Speaking: 10 Simple Methods to Build Confidence, Overcome Shyness, Increase Persuasion and Become Great at Public Speaking Confidence: Simple, Proven Methods to Manage Anxiety and Shyness, and Transform Your Personal and Professional Life How to Talk to Anyone: 51 Easy Conversation Topics You Can Use to Talk to Anyone Effortlessly Social Skills: Simple Techniques to Manage Your Shyness, Improve Conversations, Develop Your Charisma and Make Friends in No Time

Each book is packed with simple, very effective strategies delivered to you in a straight to the point approach so that you can start implementing in your life today.

https://www.bookdepository.com/Emotional-Intelligence-James-W-Williams/9781951429195?ref=grid-view&qid=1622145899191&sr=1-73

Emotional Intelligence: The Emotional Intelligence Book -- Emotional Intelligence at Work and Emotional Intelligence Leadership This Emotional Intelligence Book will answer the question: what is emotional intelligence (also referred to as EI.) As the book works to define emotional intelligence through the four main branches, it dives deeper into explaining each branch in hopes of bringing about a higher self-awareness in the reader. Most people walk around with low emotional intelligence out of ignorance. They do not know because they have never been taught. Some crowds believe that the emotionally intelligent are as smart as those with high IQ's. People in positions of leadership show a higher aptitude of EI for being able to help others, to calm the crowd and to work well under pressure without cracking. Each of the four branches of the emotional intelligence theory is explained in full detail. The first branch is emotional perception. The second branch is emotional reasoning.

https://www.bookdepository.com/Emotional-Intelligence-John-C-Allen/9781631876059?ref=grid-view&qid=1622145818080&sr=1-73

-

It's Time To Completely Master Your Thoughts, Emotional And Life In General! Free Audio version of this book at the end! A Lot Of What Happens In Your Life Is Mostly Determined By What You Are Thinking. Your State Of Mind Clearly Gives Way To The Realization Of Capabilities, Opportunities, And Goals. The Work That You Will Exert Towards The Attainment Of Life's Goals Is Affected By How Tough Your Mind Is And How You Will Use Its Powers. Even If Many Of Us Realize How Important It Is To Work Towards The Development Of Mental Power Through Training, Only A Few Gets Real Results. The Fault Is Obviously On The Fact That They Don't Know The Ways And Means Of Proper Mental Training. There Are Many Approaches When It Comes To Mental Training. It Will Depend On Many Factors Such As Your Purpose, Availability Of Materials And Help, Personal Upbringing, And Many Other Related Things. There Is No Reason To Worry Now! This Book Was Put Together To Bring You All The Things That You Will Need For A Simple Yet Effective Mental Training. There Are No Complicated Additional Things To Buy Or Commitments To Get Involved In If You Will Choose This Book. The Best Approaches On Mental Training As Well As Effective Ways To Achieve Goals Have Been Condensed On Every Chapter Of This Information "Treasure Box". You Have The Power To Initiate Positive Changes In Your Life. Let This Book Lead You To It In This Book You'll Learn.... - How To Master Your Thoughts - How To Recognize Your Higher Self - How To Eliminate Stress Completely! - How To Destroy Addictions ( such as smoking ) - How To Focus - How To Visualize properly - How To Stop Worrying! - How To Communicate With The Others ( Many tips and Techniques ) And much more..... Press "Buy now with 1-Click" to receive this life changing information for just $2.99! Now available on all platforms: PC, Mac, Tablet, Kindle or Smart Phone I'm Extremely Grateful For EVERY Download! Thank You. Together We WILL Make The Difference tags: spirituality without religion, astrotheology, spirituality for dummies, pineal gland, third eye awakening, how to master your life, conspiracy theories, spirituality without religion, astrotheology, spirituality for dummies, pineal gland, third eye awakening, how to master your life, conspiracy theories ... 

https://www.bookdepository.com/Emotional-Intelligence-Robert-Daudish/9781516899012?ref=grid-view&qid=1622145734890&sr=1-63

If you want to learn how to skyrocket your Emotional Intelligence and Overcome anxiety for good then keep reading ...

Do you want to improve every area of your life? Do you want to learn how to overcome Anxiety? Do you want to learn the keys to success in life?

Fortunately, if you answered yes to any of the questions you are actually in luck. In fact, you are more than lucky as I know the exact struggles you have been through.

Others don't always quite get it. They don't understand the crippling anxious feeling you get just by being in an environment you aren't familiar with, heck it can even occur when around your best friends. But, it doesn't have to be like that.

In terms of Emotional Intelligence, learning to develop my EQ has allowed me to thrive in not just social situations, but pressure situations and enabled me to actually thrive and no longer am I simply a slave to my emotions.

Wouldn't you like both of these things too? Well in this 2 in 1 bundle you get not only Emotional Intelligence Mastery but the Social Anxiety Solution as well!

It's time to take back control in your life, don't let Anxiety and your emotions ruin your life any longer.

Here is just a slither of what you will discover...

-The 3 must know techniques to supercharge your EQ

-Think IQ is the biggest proponent of success? Think again!

-What the most successful people in the world do to utilise EQ that you don't

-Discover the revolutionary power of acceptance

-Learn the 1 proven, yet simple, technique to deal with all negative emotions!

-The 7 Strategies to implementing EQ in the workplace

-How to listen to someone in a way that actually makes them appreciate you!

-10 Essential strategies to experience more rewarding and fulfilling strategies starting today!

-The essential traits of an Emotionally Intelligent person

-What the happiest people in the world do that you don't!

-5 Powerful EQ boosting strategies to take your leadership to the next level

-How to let go of the past once and for all!

-The EASIEST technique to remove all stress from your life!

-Exactly how to never care what anybody thinks about you ever again!

-The Essential Step-by-step guide to overcoming Panic Attacks forever!

-What doctors won't tell you about Anxiety treatments

-4 Proven techniques to get the better of shyness once and for all!

-7 Must know strategies to overcome Social Anxiety!

-The simple everyday habit to deal with all kinds of Anxiety!

-How you can flourish and finally come out of your comfort zone

-The most beneficial technique for dealing with all Social Anxiety! And that is only scratching the surface!

Even if you've tried every solution for anxiety and read all the theory on Emotional Intelligence, this book provides PRACTICAL solutions that will actually affect your life in so many ways!

So, if you're ready to conquer your Anxiety and master your Emotions, then scroll up and click "Add to cart."

https://www.bookdepository.com/Emotional-Intelligence-Mastery-2-Manuscripts-1-Kevin-Rhodes/9781989638354?ref=grid-view&qid=1622169353448&sr=1-22

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar