Tidsbilde: Aperitiff:
https://neitilislam.blogspot.com/2021/08/det-var-en-gang-en-imam-som-ikke-tok.html
Unge Høyre, innvandring og det du ikke ser, av Bent Johan Mosfjell den 14. juli 2023
… Det som begrunner at staten skal nekte folk å flytte til Norge, er behovet for integrering. Hvis ikke alle, eller i hvert fall nok, innvandrere blir slik Svenneby ønsker, skal ikke nye innvandrere få komme. Dette er en merkelig tanke.
… Folk er for eksempel redde for at arbeidsplasser skal bli nedlagt, selv om det alltid kommer nye arbeidsplasser. Du ser nemlig ikke det som kommer.
De du ikke ser. … Fremtidige innvandrere er heller ikke her. De mangler talsmenn. Det er ingen som taler deres sak. Det er ingen som savner dem hvis de ikke kommer. …
Dette har betydning for synet på fremtidig innvandring. Det blir abstrakt. Det er lett å si nei til imaginære personer du ikke ser. …
Siden fremtidens innvandrere – de Svenneby vil hindre å komme hit – er ukjente og ikke kan synliggjøres, så vil jeg gjøre et grep. Spole mentalt tilbake og tenke på de som ikke var her for 20 eller 40 år siden. Hva om Svenneby den gang hadde fått gjennomslag for sitt syn? …
La oss se på de jeg ser: Jeg lever i virkelighetens verden. Den er litt annerledes enn den vi møter i nyhetene. Vi vet for eksempel at ungdomskriminaliteten i Oslo har gått ned selv om vi har flere innvandrere enn før. Selv om 2-3 ungdommer muligens ikke hilser slik de bør (jeg tar ikke den debatten her), så er det liten tvil om at de fleste innvandrerungdommer er flotte ungdommer, akkurat slik som etnisk norske.
Selv om noen mennesker er kriminelle eller oppfører seg dårlig, er ikke det et argument for å straffe alle de ikke-kriminelle og alle som oppfører seg bra. Det er det Svenneby gjør. La meg derfor komme til det viktige poenget og avslutte denne artikkelen med en reise i mine siste dagers erfaringer fra Oslo.
I dag var jeg på apotek. Det fikk jeg ekstremt god service av mann som ikke er født i Norge. Burde han ikke fått komme til Norge?
… Burde ikke de fått komme til Norge?
På andre siden av gaten er det en indisk restaurant drevet av et ganske ungt ektepar med en usedvanlig morsom liten sønn som nok snart skal begynne på skolen. Burde ikke de fått komme til Norge?
… Innvandrere er faktisk mennesker akkurat slik som du og jeg. Det er alt for lett å si nei til innvandring når de er abstrakt fremtidsmennesker. Vi må imidlertid huske på at det er ekte mennesker. Det ser vi på de innvandrerne som allerede er her.
… Selvsagt bør de få være her. La dem komme. La dem bli.
-
Kommentar: Mosfjell er sikkert verdens beste
romslige «bamse» og en prektig, snill og godmodig fyr, en type det av den grunn
stå respekt av. Kunnskapsrik og intelligent er han, også, vil jeg tro. Det er i
det hele tatt lite, hvis noe i det hele tatt, å kritisere fyren for. Han gjør
ikke en flue fortred, som det heter. Så alt vel og bra? Men det han skriver her
over på lederplass, er fullstendig dumt.
Det Mosfjell skriver om, er ham selv, seg selv, slik han ideelt sett ønsker å være og bli oppfattet som, med alle sine gode projeksjoner om gode intensjoner overført også på andre enn ham selv, og alt med et stort og vakkert hjerte, body soul and spirit, så å si. som rommer det hele, uten at han vil gå opp i limingen. Noen mennesker holder på med slikt til de går bort. Men i kjølvannet av deres vinnende vesen, kan ingen garantere at samfunnet rundt ikke blir skadelidende, de gode intensjonene til tross.
Men prinsipielt: Også en person som i lengre tid har latt seg utpresse av mafiosoer, vil med letthet kunne bli oppfattet som en romslig og forstandig, liberal, tolerant og empatisk skikkelse. Det fins sikker millionvis av eksempler på slike.
Poenget er at serviliteten fort kan ødelegge det bildet du
har av deg selv som et – opprinnelig - fritt, selvstendig og liberalt menneske.
Du kan begynne å spille og lyve for deg selv, og vil før eller siden komme i
den stilling at det meste av hva du tenker og gjør, ja, det gjør du fordi du
vet at du MÅ innta en holdning som forteller deg at du faktisk er pokka nødt
til å godta spillet, uten forbehold, og at du, for å overleve, faktisk og
praktisk føler – i ditt indre, til og med - at du må gjøre litt
ekstra, til og med, for å tilfredsstille
dine utpressere – og deg selv, for du er nå et helt annet og nytt mennske: Du
velger da å føle at det lureste du kan gjøre, det er å gi uttrykk for at du
også har de korrekte emosjoner, overfor alt det utpresserne er og hva de gjør
med deg og dine nærmeste. Du begynner å rasjonalisere: Hvis jeg ikke gjør det,
kan noen da plutselig begynne å innbille seg at du i realiteten ikke var så god
og romslig som du tidlige hadde gitt inntrykk av. Du har da blitt er servilt
betinget emosjonelt korrekt menneske, et menneske som ikke bare svikter seg
selv, men også alle rundt ham, inkludert storsamfunnet, som ser og forstår at
korrupsjon, spill og forstillelse nettopp ikke fremmer et fritt, liberalt,
generøst samfunn, slik de fleste av oss arbeider for at vi skal ha.
Det er denne fare som ligger og lurker i dette å være liberal. Men s ikke nettopp den liberale gudfar John Locke at det var liberalt og derfor forbilledlig av staten at den ikke burde ha noe å gjøre med borgernes religion å gjøre? Og følger det ikke av dette at «vi» ikke bør være hverken skeptisk eller kritisk til islam per se? Og bør vi ikke av den grunn tillate f eks så stor innvandring som overhodet mulig? Og betyr ikke dette at å være for begrensninger på innvandringen og innvandrerne, er det samme som å bære illiberal og intolerant?
Mosfjell vil svare ja på spørsmålet, men det betyr ikke at han har rett, snarere tvert imot. Toleranse betyr å «tåle» og «holde ut med» meninger og handlinger man ikke kan fordra eller er uenig med. Men dette betyr ikke at hvis man plutselig en dag ikke lenger tåler eller holder velger å gå inn for å tilintetgjøre det eller de man ikke kan tåle eller holde ut med. Det kan snarere betyr at man ikke lenger vil stille seg likegyldig til det man ser og erfarer. Det kan hende at den tolererte parten blir så kravstor av kravene ikke kan tilfredsstilles på en rimelig og god måte. Ved å redusere toleransen, vil man da kunne si at det fins visse absolutte grenser og verdier. Hvis f eks den relativistiske Mosfjell da sier at slike absolutte grenser ikke finnes, har han plutselig selv begynt å bli intolerant. Så hvordan og hva skal løse dilemmaet? Vil Mosfjells likegyldighet i startpunktet løse problemene?
Jeg ser det slik: Det er ikke moralsk forsvarlig av et menneske å forlange av et annet menneske at det i toleransens navn skal fornekte troen på sannheten i egen overbevisning. Det er respektløst å kritisere personer og politikere som Svenneby og andre for å være illiberale når de fremmer forslag om tiltak for å begrense det som de fleste vil synes er en uheldig form for innvandringspolitikk. Hvis man kaller en slik politikk for uttrykk for hat, skyter man seg selv i beina. Jeg hører en ap-kvinne si i forbindelse med minnemarkering for 22. juli, at Ap vil arbeide mot alt hat eller hatytringer, og dette sies i samme åndedrag som man sier at man vil kjempe mot alt hat mot muslimer og skeive, som om dette kan sammenlignes.
Det er som å høre politikere som føre krig mot terror, som er en metode. Se følgende idiotuttalelser fra brorparten av alle vestlige ledere i toleransens, empatien og liberalismen navn:
https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/sitatene-som-avslrer-vestens-diabolske.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/02/liberalisme-og-hypermagi.html
Jeg fortsetter kommentaren:
Det er som om Mosfjells hovedbudskap eller misjon er å få banket inn i oss at det er mindre sannsynlig at du skal dø i et terrorangrep her i landet enn det er at du dør hjemme i ditt daglige badekarbad.
Når et slikt «argument» fremmes i all offentlighet, slik det faktisk er blitt gjort på NRK for noen år siden, skjønner vi at våre generelle tankeforutsetninger lider av en stor mangelsykdom. Jo mindre du ser, desto bedre og jo tryggere kan du føle deg. Her styres det kollektive vanvidd av statistikk helt uten perspektiver for hva f eks religion dreier seg om, og hvilke gudsbilder det fins som bidrar til å forme våre tenker, følelser og holdninger. I en gudløs tilværelse, tror man at statistikk er det eneste trygge man kan fundamentere seg på. Det fins f eks en viss prosentandel blant innbyggere i et land eller en by som trenger sosialhjelp, derfor må vi sette av midler til denne prosentandelen, hvert år, fordi virkeligheten er slik. Vi trenger da faktisk ingen årsaksforklaringer, vi bare innretter oss etter virkeligheten, som er slik at det alltid vil være slik at noen faktisk trenger kronisk hjelp fra storsamfunnet – og dette er jo både bra og riktig, men …
Så og så mange dør i drukningsulykker hvert år , det er bare noe vi å finne oss i, samtidig som vi forsøker å forebygge. Vel og bra.
Så og så mange hus brenner ned, - forsikringen dekker gjenoppbygging – også etter naturkatastrofer. Etc, etc og vel og bra.
Var man forsikret før angrepet på London pub? Hvis ja: Da eksisterer bare en statistisk fare, som er dekket inn. Vi kan da slippe å «kritisere» islam. Vi kan heller begynne å kritisere de som kritiserer islam. Vi er jo forsikret.
Ser du uhyrligheten i dette bildet?
Men med religion er det annerledes. Her gjelder ikke rent
forutgående statistikk, - den har en tendens til å komme etterpå -, selv om
religionen har visse urokkelige bestemmelser og guddommelige forordninger som
står fast og ikke kan rokkes eller stilles spørsmål ved.
Folk som konsekvent oppfordrer til «fred og ingen fare» -
og at islam er for en evig forsvarstrengende jomfru å regne - ser helt bort fra
at det her foreligger visse kommandolinjer, (som i forsvaret, det være seg et
passivt forsvar så vel som et aktivt angrepsforsvar), og at kommandoene faktisk
kommer fra noen, altså en «person», med ansvar, vilje og evne, og ikke
bare et stort, naturlig og i og for seg naturnødvendig «det». Man tror gjerne
også at terrorens små stikk kommer fra barnsligheter som trenger modning, på
våre premisser. Det i seg selv er en grov feilkalkulering.
Her trenger vi ikke statistiske
sannsynlighetsberegninger. Religionen og troen sier sitt, klart og tydelig, uansett
hva vi gjør eller ikke gjør. Sannsynligheten for at det og det skal
skje, er skyhøy, samtidig så skjer det og det bare tilfeldig, - mener «vi»
- , og sjelden og dessuten med få statistisk signifikante katastrofale
konsekvenser. Derfor, tror noen, er det at vi kan sammenligne sannsynligheten
for at vi blir drept i et terrorangrep med dette å dø i badekaret.
Man knytter angrepet til beregningen av badeulykker og
naturkatastrofer, men ser bort fra den helt bevisste og fortsettlige rent
menneskelige intensjon bak terroren. Vi ser med andre ord helt bort fra «den menneskelige
faktoren» - og den er jo den viktigste. Hvis terroren går ut over et veldig
stort antall i en populasjon, først da vil «statistikken» vise seg ikke å være
mye verdt. Hvis vi tenker at terroren, der den skjer i mange enkeltstående
drypp, som om det skulle dreie seg om og kunne sammenlignes med dette å falle
på sykkel, er vi ille ute, for da tar vi ikke høyde for at noen kanskje vil
skade oss, ikke bare som individer, men som samfunn og sivilisasjon.
Ethvert lite terrorangrep i dag bærer bud om nye og
større terrorangrep i fremtiden, hvis man for å forstå dette følger
kommandolinjen ned eller opp til «religionen» proper, dens karakter og vesen,
basert på hellige skrifter og en gud man virkelig og sant tror på, i denne sammenhengen
en høyst personlig gud, og denne konteksten ikke bare en monade, som hverken
tåler kjærlighet eller kan føle smerte, en gud som da i prinsippet heller ikke
kjenner lidelse.
Til fordypning:
https://neitilislam.blogspot.com/2022/08/tidsbilde-og-terror-de-vil-ikke-tro-det.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/06/antifa-i-marcuses-nihilismens-og.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/03/bade-julegater-og-ramadangater-for-ever.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/04/eliten-er-like-lite-empatisk-som-like.html
https://neitilislam.blogspot.com/2022/08/rushdie-hvem-er-den-neste-du-eller-din.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/den-nye-private-overguden-det-har.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/06/dramatisk-og-barbarisk-forskjell-mellom.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/02/skolene-symptomer-pa-tidens-galskap.html
Noen presumtivt kloke ord:
Å si nei – som f eks i Nei til islam – er ikke det samme
som å være intolerant, u-empatisk, illiberal, autoritær, hatsk og gjerrig eller
sneversynt. Den som vil være totalt tolerant, eller liberal, kan ikke kalle noe
for intolerant – og da har vi et problem, som Mosfjell ikke ser som et problem
det kan være av fundamental interesse for de fleste å stille seg selv.
http://neitilislam.blogspot.com/2022/12/folger-om-matlary-lunden-applebaum.html
http://neitilislam.blogspot.com/2023/01/livsviktig-kamp-for-livstruet.html
Se også hva misforstått liberalisme og toleranse kan medføre i de to vedlagte artiklene på engelsk fra Millier og Meotti under.
Er så kristendommen – og den sanne sannhet - intolerant?
Ja, heldig vis, men ikke i snever, frihetsundertrykkende, betydning.
https://neitilislam.blogspot.com/2012/11/kristendommen-er-heldigvis-klart.html
https://neitilislam.blogspot.com/2014/01/tolerant-intoleranse-eller-intolerant.html
http://neitilislam.blogspot.com/2018/06/relativisme-og-toleranse-et-farlig.html
http://neitilislam.blogspot.com/2018/06/mer-om-relativisme-toleranse-etc.html
http://neitilislam.blogspot.com/2022/12/lucia-rett-i-armene-pa-imamer-og-andre.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/er-alle-troer-like-tolerante-eller-like.html
Så til: Thor Dag Halvorsen, som har vært liberal en
gang, men som nå har fått noe mer å tygge på etter hvert. Formuleringene og
meningene er Halvorsens.
Dagsnytt18 demonstrerte i går nok en gang sin politiske slagside når det gjelder islam. For å kommentere muslimers reaksjon på skjendingen av koranen i Stockholm, hadde de hanket inn Jacob Høigilt, en politisk korrekt professor i Midtøsten-studier ved UiO og Israelhater Sidsel Wold for å forklare at muslimer i den muslimske verden – begge deler religiøse samlebegreper for folk som tror på koranen og land som styres etter islamske ideer – ikke reagerte fordi de som muslimer ble rasende fordi noen skjendet deres «hellige», men fordi de var sinte på Vestens kolonialistiske fortid. Det er så latterlig og forrykende stupid at man ikke kan annet enn å gi seg ende over.
Om koranen ble skjendet og tråkket på av en iraker i Stockholm, ble all sannhet og journalistisk integritet i like stor grad både skjendet og tråkket på av de to deltakerne i studio, som UIMOTSAGT fikk spre sin løgnpropaganda og absurde påstander om at dette ikke hadde med islam å gjøre.
En slik virkelighetsforvridning grenser i mine øyne til psykiatri. For selv en femåring skjønner det innlysende i at det hele bunner i islam.
Wold presterte også å si at muslimer hun møtte følte seg sååå såret av koranbrenningen. «Hvorfor GJØR dere dette mot oss» hadde visst flere spurt henne, ifølge en medlidende Wold, som selvfølgelig unnlot å fortelle dem at det faktisk ikke er VI som gjør dette mot DEM, slik hun og andre iler til med å gjære når muslimer begår terror og myrder i fleng. Da skrikes det opp om at vi ikke må generalisere om muslimer ut fra hva et fåtall foretar seg. Men nå er det visst i orden. Hykleriet og selvmotsigelsene formelig skriker mot oss.
Igjen repeterte de at folk og land som styres etter islamske ideer ikke hadde noe med islam å gjøre. Hvorfor kaller da både geistlige og politikere skjending av koranen for blasfemi? Og hvorfor kaller folk og land seg, og omtales som, «muslimske» om det ikke har med islam å gjøre?
Og til slutt: Hvorfor får vi ikke høre hva irakeren som har stått for brenningen av koranen og dagens protest, har å si? Hva er hans motiver? Hva er det han vil oppnå?
Han har ikke gjort noe ulovlig, så hvorfor skal ikke han få delta i diskusjonen på linje med alle andre?
Ensidigheten, dobbeltmoralen og den totale mangel på logikk når det gjelder islam, er ikke til å holde ut.
face 210723
Nå litt: Om Kina og uigurene, hvor Ap selvsagt støtter
muslimene og islam, men hvor Thybring-Gjedde har noen motforestillinger:
Onsdag ble et representantforslag … Utvalget skulle få i oppgave å undersøke om det er juridisk grunnlag for å slå fast at kinesiske myndigheters behandling av denne minoritetsgruppen og andre i provinsen Xinjiang bryter med internasjonal rett.
Representantene ønsket også at regjeringen skulle se nærmere
på konklusjonene om forholdene i Xinjiang fra FN-rapporten FNs høykommissær for
menneskerettigheter, og ta initiativ til å ta saken opp i FNs
menneskerettighetsråd og sekundært i FNs Generalforsamling.
– Folk gir blaffen
… Christian Tybring-Gjedde med følgende uttalelse fra talerstolen: Folk der ute, unnskyld meg, gir blaffen i uigurene. De er opptatt av Norges interesser. Det burde vi også være i denne salen. …
… AUF-leder Astrid Hoem reagerer på uttalelsen fra Tybring-Gjedde.
– Jeg mener det både er naivt og uansvarlig. Norge har alltid stått opp mot menneskerettighetsbrudd, og uigurene lever i konsentrasjonsleirer under et ekstremt undertrykkende regime, sier Hoem til Nettavisen. …
Fra I nyheter: Tidligere i juni førte et utsagn fra FrPs Christian Tybring-Gjedde i Stortinget om at nordmenn «ga blaffen» i uigurene i Kina til stor medieomtale – og ikke minst kritikk.
… Dag Inge Ulstein (KrF) …. «Jeg har nesten ikke ord…,» skrev han.
… Christian Tybring-Gjedde henviser til Kinas utenriksminister, som hevder at uigurene har utført svært mange terrorangrep mot Kina:
«Jeg er heller ikke noe glad for
utviklingen og hvordan uigurene behandles – uigurene, som var 4 mill. mennesker
for ikke så mange år siden, og nå er 11 mill. mennesker, som også
utenriksministeren fra Kina sa til oss i komiteen. Utenriksministeren sa også
at det er blitt utført nesten tusen terrorangrep fra uigurene mot Kina,
og de er også naboland til Afghanistan og Kirgisistan. Det er en utfordring for
dem. Det er ikke dermed sagt at vi skal unnskylde det. Vi bør behandle det på
en god måte, men i hvert fall ikke her.»
Tybring-Gjedde mente at dette forslaget er en klassisk «woke» måte å drive politikk på. Det hjelper ingenting. …
… Marie Sneve Martinussen (Rødt) var angivelig lettere sjokkert over utsagnet fra Tybring-Gjedde:
«Beklager å komme inn i siste sving, og med fare for å bli kalt «woke» og krenket: Jeg synes det er ganske spesielt å påstå fra Stortingets talerstol at det norske folk gir blaffen i en hel folkegruppe. Det finnes uiguriske flyktninger i Norge, og det finnes også mennesker som har slektninger som er berørt. …
https://inyheter.no/2023/07/19/christian-tybring-gjeddes-uigur-uttalelser-i-kontekst/
Kommentar, se om redaktør Morken og uigurene og det han påstår er Holocaust i Kina:
https://neitilislam.blogspot.com/2020/01/stefanus-stiftelsen-dagen.html
http://neitilislam.blogspot.com/2020/08/med-johannes-morken-fra-libanon-til-kina.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/03/johannes-morken-kina-islam-og-kristendom.html
http://neitilislam.blogspot.com/2022/06/sann-kristen-resolusjon-mot.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/08/nar-korset-skal-ned-en-redaktr-uten-synd.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/emosjoner-det-sterkeste-ledd-eller-de.html
Halvor Fosli, på face, 160723 anbefaler Gunnar
Skirbekk:
Godt leserinnlegg i Dag og Tid :"Folkens, vi lever i
moderne samfunn!
Det er mange måtar å vere norsk på. Vi treng ikkje like brunost eller gå rundt juletreet. Men dagens norske samfunn er eit moderne samfunn, mellom anna ein moderne rettsstat, der vi skil mellom privatliv og offentlege verv: Sit vi i ein opptakskomité for offentlege utdanningsinstitusjonar, skal vi behandle alle likt, også onkelens barn. Noko anna ville vere nepotisme og korrupsjon. Blir det vanleg, vil det bryte ned den rettsstatlege institusjonen.
… Tilsvarande skil vi, i moderne samfunn, mellom privatliv og yrkesliv: Vi skil mellom helsepersonell og pasientar, mellom trafikkpoliti og trafikantar, mellom konduktør og passasjer. Vi skil mellom ulike institusjonar, kvar med sine roller og normer, kompetansekrav og identitetar. Ofte markerer vi skilnaden ved særeigne uniformer eller andre synlege markørar. … Uansett, i moderne vitskapsbaserte samfunn med eit mangfald av institusjonar, som dagens norske samfunn, går vi alle inn og ut av ulike institusjonar, med ulike roller og normer, og ulike identitetar. I slike moderne samfunn har vi ikkje berre éin identitet, men mange.
Den som ikkje har fått med seg dette, men som insisterer på ein eller annan spesiell kulturell, etnisk eller religiøs identitet, som om den skal overstyre alle moderne institusjonar, den personen har ikkje fått med seg kva eit moderne samfunn går ut på, og vedkommande er dermed utilpass i eit slikt samfunn.
Det at somme kan ha sterke emosjonar knytte til slike
førmoderne oppfatningar av identitet, endrar ikkje på det forhold at dette
ikkje passar inn i moderne samfunn.
… Men grunnleggande sett er det her ingenting å forhandle
om: I moderne samfunn må vi alle lære å forhalde oss til ulike
institusjonsspesifikke roller og identitetar.
… Men det grunnleggande poenget er at haldningar og handlingar som er funksjonelle i samfunn med svak institusjonell differensiering, ofte blir dysfunksjonelle i moderne samfunn med eit mangfald av ulike institusjonar. … Vi kan ikkje spele ludo og sjakk samtidig.
Til ettertanke, på bakgrunn av debatten om handhelsing:
Kan ein muslimsk mann bli gynekolog? Ja, kan ein muslimsk mann gjennomgå eit
medisinstudium, og seinare praktisere som allmennlege, utan å ta på kvinnehud –
og ikkje berre på hendene? … Kanskje også brannfolk, vektarar og politi i
kriseoppdrag … Eller er det rett og
slett slik at førmoderne skrifter ikkje alltid gir ei gangbar rettleiing for
korleis vi skal te oss i moderne vitskapsbaserte samfunn med eit mangfald av
institusjonar og gjeremål? Gunnar Skirbekk er professor i vitskapsfilosofi ved
Universitetet i Bergen."
Mitt eget bidrag, for noen år siden, men like aktuelt, hvis ikke mer aktuelt enn noen sinne, synes jeg:
https://neitilislam.blogspot.com/2015/04/paris-anno-evigheten-eller.html
Skirbekk velger en praktisk vinkle på problematikken, han går inn i dagliglivet til folk, og det er ikke dumt. Men han nevner ikke islam med et ord; men han går nok ut fra at alle lesere forstår at det han skriver godt kan relateres til islam. Det han i teksttykket sitt ikke vil snakke om er, at: Akkurat som forbudet mot blodhevn og f reks æresdrap er en funksjon av kristentroen, der den slåt rot, så er tillatelsen av blodhevn og æresdrap en funksjon av islam per se. Empati og toleranse eller mangel på sådanne følger slik sett også som en funksjon av troene.
Se på disse bidragende faktorene:
Svensk toppbyråkrat «skrifter» i all offentlighet og det hun sier er at hun og flere andre har vært dumme, som ikke så det og derfor syndet for lenge siden:
Utklipp:
Lars Hedegaard har noe å fortelle: «Når
Danmarks utenriksminister Lars Løkke Rasmussen fordømmer koranbrenninger,
skyldes det at han har akseptert den tilstanden som har hersket i Vesten siden
ayatolla Khomeinis fatwa mot Salman Rushdie i 1989. Han håndhever fatwaen,
akkurat som utenlandske og hjemlige muhammedanere…
Samtidig sier Khamenei i Iran: : Sverie er i krig med islam …
Kommentar: Hvis dette ikke har noe med islam å gjøre, bør man tenke om igjen.
INNVANDRING OG SYSSELSETTING
De mest levekårsutfordrede gruppene er ifølge Statistisk
sentralbyrå (SSB) asylinnvandrere fra Somalia, Syria og Eritrea. Deres
sysselsettingsprosent er på henholdsvis. 38,4, 33 og 57,3. SSB regner én times
lønnet arbeid i uken som sysselsetting.
posdSonertmlic6f2at329ac4t51m0f4ag010u7l91i8m789lh87 8mt2mu6 ·
Man har offisielt meldt seg på Svenneby-debatten: Levekårsutfordringer kan ikke skilles fra innvandring, kultur eller religion. Det er en klar sammenheng, skriver Gjenstridig-redaktrise Nina Hjerpset-Østlie slemt i Aftenposten:
«Det er nemlig et faktum at sosiale forhold som fattigdom og trangboddhet til dels er selvpåført av en altfor stor del av grupper fra særlig Afrika, Midtøsten og det islamske Asia (R3-land). Det kan ikke herske tvil om at kulturbakgrunn og religionstilhørighet spiller en rolle for den sosiale og økonomiske adferden disse utviser.»
Ps: Vennligst se bort fra bildet; det er et veldig gammelt
et Aftenposten i sin tid tok på en åpenbart dårlig dag for både fotograf og
objekt. Bill. Merk.: Forfengelig selv på sin gamle dager!
Islamsk Råd Norge med kraftig angrep på Linderud-rektor
https://inyheter.no/2023/07/22/islamsk-rad-norge-med-kraftig-angrep-pa-linderud-rektor/
Det skjer en «forgubbing» av høyreekstreme miljøer
https://inyheter.no/2023/07/22/det-skjer-en-forgubbing-av-hoyreekstreme-miljoer/
Se i denne forbindelse:
https://neitilislam.blogspot.com/2020/01/ekstrem-europa-rise-of-islamophobia.html
Se disse og reflekter:
https://www.gatestoneinstitute.org/19798/france-chaos
France on the Verge of Chaos? by Guy Millière, July 11, 2023 at 5:00 am
- The riots grew bigger. Schools and theaters were destroyed.... churches were burned to the ground; graffiti in red paint on a church in Marseilles declared: "Mohammed was the last prophet". Bank branches were ransacked and ATMs opened with chainsaws. Slogans were shouted: "death to the police", "death to France", "death to the Jews!"
- "We are Muslims," one angry protester shouted, "if the police kill us we have the right to kill; it is written in the Koran!"
- Since the 1970s, France has welcomed an ever-increasing number of immigrants from the Muslim world... Only a tiny minority have assimilated into French society. The others live as they lived in their countries of origin. — Sorbonne University Professor Bernard Rougier, author of the book Les territoires conquis de l'islamisme ("The Conquered Territories of Islamism").
- Radical imams came from the Muslim world and allege that France is guilty of having colonized their countries, that Muslims should continue to live according to the law of Islam and that, in the imams' view, France should pay for its crimes. Many politicians have told the newcomers that France is racist and had exploited them.
- Criminal gangs formed and began ruling these neighborhoods. Radical imams justified the gangs' criminal activities by claiming that the French must pay for what they did in the Muslim world. French political leaders closed their eyes. Meanwhile, these Muslim neighborhoods have grown and crime from them increased.
- During the riots of 2005, then President Jacques Chirac asked imams to restore calm and promised to give even more money to Muslim neighborhoods. The police were ordered not to intervene in them at all; they fell entirely under the control of gangs and imams. It was then that these neighborhoods effectively became lawless "no-go zones" (zones urbaines sensibles), of which there are 750.
- President Emmanuel Macron
suggested that creating a "French Islam," supposedly quite
different from Islam in the rest of the world, would be the solution, but
he quickly gave up on that plan. He then said he wanted to fight
against what he called "Islamic separatism" (the no-go
zones, neighborhoods where Muslims live separately from the rest of the
population). He, too, has done nothing.
Kommentar: Det kan være fruktbart å ta en titt på, og studere grundig, følgende:
https://neitilislam.blogspot.com/2016/12/norsk-islam-fact-or-fake.html
Islamsk humanisme?:
https://neitilislam.blogspot.com/2016/12/hege-storhaug-lena-larsen-islamk.html
https://neitilislam.blogspot.com/2022/06/dax-18-i-dag-tajik-roser-den-norske.html
https://neitilislam.blogspot.com/2016/01/den-illeberale-og-totalitre-norke-kirke.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/07/preses-i-den-norske-kirke-olav-fykse.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/mr-dhimmi-andreas-morken-med-norske.html
http://neitilislam.blogspot.com/2021/08/vil-hadia-tajik-stjele-fra-hrs.html
https://neitilislam.blogspot.com/2022/05/er-den-norske-kirke-i-ferd-med-bli.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/02/ukraina-putin-pelestina-og-den-norske.html
- Macron seems to imagine that he has found explanations for these problems: Parents of rioters, he said, do not exercise their parental authority, and video games poison the minds of young people. His comments seemed completely disconnected from reality...
- "The violence is increasing day by day... those who run our country must imperatively find the courage necessary to eradicate the dangers." — Open letter by 20 retired French army generals to the French government and Macron, April 26, 2023.
Europe is a Pompei under a multicultural volcano - Part 1 of 2
The
killing of a teen criminal vs. the passing jof judicial reform.The lawless
violence of 2023 is similarly close to the surface. Op-ed. Giulio Meotti Jul 21, 2023, 4:20 PM:
During last year, many large European cities, from France to England, from Sweden to Belgium, have caught fire. And in those flames we could see the end of multiculturalism crackling, a giant powder keg waiting for the spark.
“How can we avoid secession? Because that is what is happening: secession,” said former socialist president François Hollande. And if Gérard Collomb, Emmanuel Macron's former interior minister, long-time mayor of Lyon and historic exponent of the Socialist Party, said before leaving that the communities, from "side by side", have moved on to live "face to face, face to face" and that there is a risk of a "civil war", in the Journal du dimanche an appeal by French generals and officers warned: "We have seen declared a hybrid and multifaceted war, which will end either with a civil war or with a defeat" .
When Kabul fell back to the Taliban two years ago, one of the most famous former FBI special agents and counterterrorism experts, Ali Soufan, who interrogated the 9/11 perpetrators, said the Islamist insurgents felt "like the barbarian tribes who devoured the provinces of the Roman Empire, until they were able to advance on the capital, Rome, which fell like a prune in 410”.
Judging by the map of the fires that have been raging in the Paris region for days, the next time the "barbarians" of France will storm the tourist center of the capital.
"The ferments of the civil war are just waiting to explode" commented on Causeur Ivan Rioufol. “Leaders (right and left) applied themselves to overestimating the open society, without thinking about the emergence of a new Islamic civilization with hegemonic pretensions. This choice to erase identity is a boon for political Islam, ready to fill the gaps of a nation conquered by abandonment”.
Like nobody had burned anything when Jews were killed by Muslim neighbors.
"The police error is just a pretext that has unleashed Pavlovian anger," says Pascal Bruckner, essayist and philosopher, in Le Figaro. “It is a perfectly coordinated dramaturgy where the rioters respond to a script written in 2005. The violence is permanent in the neighbourhoods, it forms the soundtrack of daily life. Not all lives are the same: the death of a policeman or his burning with a Molotov cocktail does not arouse any emotion, except the applause of the cry of 'grilled chicken'. It is a fire that spreads with astonishing camouflage. And the more it is tolerated, the more it becomes the only language of conflict."
"What has changed in twenty years is the emergence of an insurrectionary extreme left, in solidarity with radical Islamists, the media, entertainment and many leftist intellectuals. This underclass seduces sociologists, actors, filmmakers, journalists. Violence, for them as for Marx, is the great midwife of history”.
“We are on the cusp of civil war,” Eric Zemmour, the man who warned the country and was not believed, said today. “In 2005, only the suburbs were affected. Now, all of France is affected, from Paris to medium-sized cities."
This time the chaos starts from Nanterre, where there is the Défense and the road that leads to the Arc de Triomphe, after the police killing of a boy already known for 15 crimes at the age of 17. A mixture of post-George Floyd, ethnic racialism, communitarianism, Islamization and leftist insurrectionism.
No one expects justice. The French Intifada cannot wait.
Police officers in Paris, FranceiStock
A curfew was decreed to avoid a repetition of the guerrilla warfare that took place on the first night (Emmanuel Macron was dancing at the Elton John concert while the country burned, like certain kings of the past) .
But it didn't help. The police station in Neuilly Sur Marne, a town where there will soon be no Jews left (the number of Jewish families has gone from 275 to 100 in just a few years), was burned.
The violence then spread throughout France, from the north to Roubaix (100,000 inhabitants, 40 per cent Muslim) to the south to Nice through the suburbs of Lyon and, obviously, the whole Paris region up to Nantes, so dangerous that even the nuns had to leave the city center.
The picture: Stolen buses speeding through the streets of Île-de-France and individuals shooting surveillance cameras with shotguns. In Toulouse a police squad is attacked by a group of individuals with a dog. The animal that "charged" is killed. And this poor man's dog foreshadowed the violence that would be unleashed on the rest of the country from evening to early morning.
The Nice police station is the first of a long list to fall. The police stations of Roubaix, Montreuil, Gennevilliers, Meudon and Dammarie-les-Lys are stormed. Broken windows, burned cars, injured and besieged policemen. Then another symbol of the state is attacked - town halls. That of Mons-en-Barœul, in the north, was completely looted. In Evry-Courcouronnes it is set on fire. They set fire to a primary school in Bezons. One of many. In Asnières they knock down light poles with a grindstone.
The Interior Minister announces the deployment of 40,000 police officers across France. Testimony of Nicolas, a member of the "Bac de nuit" (criminal police) sent to Nanterre: "We no longer have the impression of being in France. We were quickly overwhelmed, the firefighters were attacked every time we moved". Meanwhile, in the streets of Nanterre they shouted "death to the Jews" and some schools were set on fire.
The civil war lasts a few days, then it subsides, waiting for the next flame.
In Fresnes the rioters tried to attack the prison to free the prisoners. A prison known for the high number of Islamists. A witness of the assault said: "What is happening is incredible, the inmates are excited, it is incredible".
Mosques and imams, as expected, offered to "mediate" and called for a "return to normality".
Like in 2005, when for three weeks the country seemed on the verge of civil war. But it is worse. Years go by and the fire lights up again. In Nantes the violence lasted a week. The public library and other buildings burn. In Grenoble the violence lasted three days and hundreds of shops and cars were totally destroyed. Police and firefighters in Limoges were attacked by Molotov cocktails after being lured into a "sensitive" area of the city. A four hour battle. In Sevran, policemen and firefighters attacked by the local population. A video that has gone viral shows a crowd of "young people" savagely beating a policewoman, who had tried to disperse them in the Paris suburb of Champigny.
In Marseilles they set fire even to the library.
France is a gigantic multicultural volcano always ready to explode.
About thirty Catholic faithful in Nanterre were attacked in the street and threatened with death shouting "kouffars" (unbelievers), "this is not your home" and "we will slaughter your throats on the Koran".
The former number two of the DGSE (French secret services), Alain Chouet, has published the book "Sept pas vers l’enfer", in which he explains: "There are 1,514 neighborhoods where access to the security forces, emergency, medical and social services. These districts are in 859 cities and 4 million people live there, or 6 percent of the total population of France.
The Pablo Picasso district of Nanterre is one of these areas where the law no longer rules. In Vaux-en-Velin, a suburb of Lyon, 88 percent of the population is African or beur (French of North African origin).
The book "Et les Blancs sont partis" tells of ethnic secession in France thus:
“At one point in the conversation, Johannes stops answering my questions to ask one: 'What is the difference between South Africa and France?'. When I returned to France, I started reporting in the suburbs. In prison, prisoners define themselves as follows: there are 'the blacks', 'the Arabs', 'the nomads' - that is to say the gypsies - and 'the French', the word used to designate the whites. Mantes-la-Jolie is a town 50 kilometers from Paris. Val Fourré represents more than half of the city: 25,000 people out of a total of 45,000. It is a city within a city, but physically isolated by two kilometers of no man's land. This urban boundary is a constant in most cities. It is found in Amiens, Strasbourg, Orléans and in many cities of the pear Parisian fair. Neighborhoods where blacks and Arabs are concentrated are physically cut off from the rest of the cities. Quite often a railroad line, a freeway or a series of vacant lots isolate these neighborhoods. We arrive at a roundabout, the entrance to the city. We pass by the mosque in front of which palm trees have been planted. Then we go to the construction site of the new mosque. Europeans one day began to leave the city. They settled outside Mantes. And Malians, Moroccans, Senegalese began to arrive… A new Chicken Burger has just opened. 'It's halal!'. Like most shops in town. There is no way to find a beer here…”.
French cities are time bombs and like cluster bombs they will hit the rest of Europe. Didn't Macron announce the "demographic transition"? And hadn't the French generals warned in a letter to the Elysée two years ago of the risk of a "civil war"?
The situation is such that, as Eric Delbecque, former director of the Institut National des hautes études de la sécurité and head of security at Charlie Hebdo, explains in L'Express, "the state has not even put itself in a position to regain control of these neighborhoods and once it starts it can take up to ten years.”
Le Figaro on Nanterre takes up Georges Bensoussan's definition of “lost territories”: “The emotion was great after the attacks, the beheading of Samuel Paty, the attack on Annecy. However, no one burned their neighbor's car, set fire to garbage cans, threw Molotov cocktails. These lost territories where scores are settled in the open air, where police, firefighters, doctors suffer gratuitous attacks every day, where, in general abandonment, the forces of order remain on the front line: it is a powder keg awaiting a spark".
https://www.israelnationalnews.com/news/374507
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar