søndag 17. mars 2024

Statsstøttede Stefanusalliansen: Mot ekstremisme, bare ikke sin egen ekstreme feighet

https://neitilislam.blogspot.com/2022/04/brenne-den-som-brenner.html

Jeg blir bare mer og mer forundret over hvordan red Johannes Morken i Stefanus-alliansen skjøtter sin jobb og oppgave med stiftelsens publikasjon Magasinet. Det later virkelig til at han har vansker med å begrunne seg, eller at han bevisst av en eller annen ikke akkurat aktverdige grunn «skjuler sin spor». Morken er sin egen utgave av normativ ekstremisme, men ser det ikke selv.

Vi skal være klar over at stiftelsen mottar statsstøtte og sender ut abonnementer på publikasjonen gratis for dem som ber om det – jeg vet ikke hvor mange. Men slik oppgaven blir skjøttet på, kan det være god grunn til å stile spørsmål om statsstøtten kan fortsette, slik spørsmålet også kan stilles om og til lignende «stiftelser» eller NGO’er. Tjene der ikke lenger sin hensikt, bør støtten selvsagt kuttes, og tjener de hensikten på en særs slett måte, bør de også få fyken. Dette er særs aktuelt siden det kommer velbegrunnede påstander om at NGO’er forsettlig eller uaktsomt bidrar til f eks kriminell innvandring. Slik de fleste vil oppfatte det, er slike «dydsbeviser» straffbare.

Det er på tide at myndighetene legger Stefanus under lupen. Spesielt hvis det kan bevises at stiftelsen driver med det som kan kalles og oppfattes som «selektiv desinformasjon» eller svært utilstrekkelig informasjon som oppfattes som forsøk på manipulering av målgruppen, som i dette tilfelle må antas å være nokså unge mennesker med behov for et bredt grunnlag for senere å treffe verdivalg – og politiske – valg senere i livet på.

Jeg mener at Magasinet beveger seg farlig nær det punkt at publikasjonen kan sies å drive utilbørlig propaganda med statlige midler, riktig nok i «godhetens navn», men da uten at det kan påvises at det kommer noen ekte godhet ut av de «prosjektene» hver enkelt utgave at Magasinet jo er.

 

Magasinet foregir å være «nøytralt», og formålet er å ville bygge «broer på tvers av tro». Det viser seg at disse broene man bygger, kan være farligere enn en falleferdig hengebro over et eksistensielt vacuum redaksjonen i Magasinet selv befinner seg i. Morkens «slogan» eller «etiske» imperativ er å arbeide for «trusfrodomen», hvilket primært innebærer frihet for venstreideologi inkludert islam til ikke å kunne krenkes eller kritiseres, (hverken skalig eller radikalt).  Islamofobi skal bekjempes for nesten enhver pris. Selvsagt er dette billig dydsposering under dekke av å være kristentroens førsteprinsipp, for Morken. Han skjønner ikke hvor langt ute på vidda og omtåket og dupert eller hjernevasket han er, og i hvilken svært begrenset grad han er i stand til å tenke selvstendig, (og kristent, vi jeg si).

 

https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/hatprat-personangrep-horn-morken-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/09/har-johannes-morken-fatt-mer-enn-nok-av.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2020/01/johannes-morken-og-morten-horn-revisited.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2023/11/morken-samlet-til-na.html

 

Hva India angår:

http://neitilislam.blogspot.com/2022/07/india-en-voldsom-oversikt-i-mte-med.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/07/indisk-nasjonalisme-nok-en-gang-i-dagen.html

Morken bedriver slik han holder med å oppfordre til realitetsfornektelse og illusjonsmagi, og «epistlene»  hans tjener kun til å passivisere eller sentimentalisere, og ikke til å avdekke og skape demokratiske holdninger og gi realistisk og dypere innsikt. (For dette kan være farlig for barn og alle skikkelser som komme på banen med egne disposisjoner som servilt betinget emosjonelt korrekte og de jeg kaller sappere og hypermagikere.  

Morken forteller med begeistring om et forsøk på å bygge bro mellom religionene: En sønn til en kristen pastor i Nigeria opplever til sitt store ubehag at sønnen har giftet seg med en muslimsk kvinne!

Hva i all verden?

Morken kan ikke, vil ikke, vet ikke at muslimske kvinner ikke kan gifte seg med andre enn muslimske menn. Det står i Skriftene til islam, som ikke kan endres eller abrogeres ved menneskelige avtaler eller lover. Like vel mener Morken at han nå bidrar med å bygge bro mellom religionenes og  i trosfrihetens navn. Han må snakke på Allah’s vegne, ikke sant?

Morken skjønner ikke at dette er en fornærmelse mot islam og at det er et uttrykk for en hovmodighet og en narsissisme som Guds selv vil ha vansker med å tilgi ham eller kunne se bort fra. 

Bare ved å være kroniskks overflatisk kan Morkens mentale liv fortelle ham at han her bidrar til en god gjerning. Han forstår ikke at sannheten må gå foran den trosfrihet han forkynner.

Når Morken så behandler forhold i India, er denne svært mangelfull og lite informativ – (han innbiller seg sikkert at den er fullgod for alle aldersgrupper og nærmest obligatorisk lesning – (måtte gud forby). Han forteller uten stans og presisjon om hinduistisk ekstremisme, aldri om jihadisme eller ekstrem-islam eller ekstremistisk islam. Han ser ut til å mene som tyrannen Erdogan at islam ikke kan være moderat og at hamasterroristene på Gaza ikke er terrorister. Dette er uttrykkelig uttalt av Erdogan, men Morken holder vel her tett, i trosfrihetens navn …

For å si det på min måte: Morken foregir å konnotere hinduismen ved å detonnere den som «incumbent» eller «inherently» ekstremistisk. Han definerer nasjonal-hinduisme lexikalt og pr definisjon, men aldri islam på samme måte (selv om det er en fullt legal og rasjonell ting å gjøre, basert på de islamske skriftene selv). Slik begår han tankefeil på tankefeil og man skulle tro han gjør det med forsett og uten å bli stilt til ansvar – ikke akkurat heldig for den mentale helse hos de naive han forsøker å forføre.

Se nærmere under der jeg gjengir visse utdrag fra det nyeste Magasinet, nr 2 av året, med statsstøtte, altså. Nei, Morken forsøker ikke bare å forlede vanlige lesere, han vil ha innflytelse på toppnivå i politikken. Dermed arbeider han for mer enn det han fir uttrykk for, nemlig å forsvare ytringsfriheten. Han har så klart en politisk eller ideologisk agenda som han underslår.

Vi ser ingen antydning hos Morken til å stille seg det fundamentalt viktige og betimelige spørsmålet som Hans Rustad stiller seg og sine lesere i dag:

Hvor blir det av FN-dagen for bekjempelse av islamisme?

Morken er nok altfor feig til å stille seg dette spørsmålet, på innenat nivå.  Han burde imidlertid gjøre det, for hvordan kan noe ikkemuslimsk mennesker i verden i dag virkelig tro at man kan arbeide for å styrke trosfriheten hvis man ikke gjør det?

Sannheten er at Morken har behov for at den muslimske verden holdes nede i minst mulig demokratisk fornyelse og med minst mulig frihet og fremvekst av frihetsverdier. Bare slik kan Morken håpe på å fortsette med sin egen begredelige for støtte til trosfriheten og det friere menneskelige livet, ved å fortsette med å dydsposere, som om uforstanden og hans egen servilt betinget emosjonelle korrekthet selv nå skulle utgjøre sannheten selv.  

Morken ser heller ikke ut til å bry seg særlig å sjekke kildene han bruker, han henter mye slavisk fra nette. Han godtar dem blindt og nekter seg å se den større konteksten. Dette svekker selvsagt troverdigheten og dette igjen står seg ikke for en statsstøttet redaksjon. (Det er nesten utrolig at såpass edruelige aktører i diskursen som den kjente og kjære Halvor Fosli støtter «Stefanus» til og med økonomisk og oppfordrer andre til å gjøre det samme! Det kan forresten komme an på at han ikke forstår mye av kristen teologi og gudstro generelt, (se andre steder på bloggen).

Morken skjelner heller ikke mellom organisert mobbing uten begrunnelse i selve hinduismen som religion og «statsideologi», og hinduismen selv. Han påstår at muslimer og kristne omtrent forfølges og mobbes på samme måte og i same omfang. Han har så vidt jeg har sett ikke tatt opp den omfattende dårlige behandlingen kristne utsettes for av muslimene, de er ca 18%, mens kristne er ca 3% av befolkningen, (se en av lenkene). Det faller ham ikke inn at islam i sine skrifter har organisert hat mot kuffar – spesielt jøder og kristne - på programmet, mens hinduismen selvsagt ikke har det.

Slik utydeliggjør og forvirrer Morken sitt anliggende på ekte propagandistisk vis.

Hva angår nasjonalisme? Skal ukrainere kunne ha sin? Skal palestinerne bygge på sin (Allah, profetens hadith og sunna og sharia-nasjonalisme, den verdensvide umma-nasjonalisme, som er diktert og normert av Allah selv til dommens dag)?

Skal Israel kunne blomstre med sin nasjonalisme? Polakkene? Russerne?

Vi skal advares sterkt og ta avstand fra hindunasjonalisme, for den er farlig den, ifølge Morken.

Hva med en danske, en svenske, en nordmann? En brite?

Nei, vi skal ikke kunne. Det Morken skriver om hindunasjonalisme er et ekstremt hint om at vår nasjonalisme også er en styggedom.

Går det rundt for noen og enhver? Morken bidrar med sitt så godt han kan til å spre postmoderne ekstremistisk forvirring, bygget på en relativisme som kun gagner hans indre, begrensede konseptualisering og essensialisering av ham selv.

Og hva angår trosfriheten? Er ikke palestinerne for religionsfrihet? Å, jo da, vi så det den 7. oktober og har sett det lenge. Palestinerne vil ha trosfrihet for alle, overalt, til enhver tid, der islam skal råde grunnen og sharia skal gjelde. Uten sharia og Hamas charter mot jødene, ingen frihet? Hvor vil Morken plassere seg i denne forvirringen som han selv bidrar til å skape? Har han en agenda? Ja, ja, men sann, om han har, hvis han bare hadde visst og forstått det og hvor hjelpeløst det der …

Han vil bygge broer, ja vel, det høres bra ut, men på hvilke og hvilkens premisser? Jo, på et visst abstrakt ordgyteri han selv trøster seg med for å kunne forherlige seg selv og motta statsstøtte i det håp at han har noe å bidra med han også, i all sin begredelig ynkelighet på vegne av ofre han så gjerne ser seg tjent med å konstruere og konservere i sitt bilde, uten forankring i det saklige, fornuftige, og den sant augmenterende, etikette, men kun i magien og emosjonene, dvs de servilt betinget emosjonelt korrekte ….  dvs i en sinnstilstand der en emosjoner betyr det samme som «might makes right». (Vi minner om at han på egne vegne gjorde selveste. meget godt sevjhjulpne, Hadja Tajik, til et offer, for noen år siden).

https://neitilislam.blogspot.com/2024/03/kristne-medier-undergraver-toleranse.html

https://neitilislam.blogspot.com/2024/03/kristne-medier-udergraver-toleranse-og-2.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/05/om-det-begredelige-europaradet-kairo.html

Kan et menneske som arbeider for trosfriheten – f eks Morken - gå mot den muslimske såkalte kairoerklærignen? Hvis ikke, hvis Morken er mot, bør han ikke da formulere det klart og tydelig, at han ikke er for at kairoerklæringen skal implementeres noe sted her på denne vår klode? Vil han ikke være inkonsistent hvis han ikke går inn for å fremme erklæringen overalt hvor muslimer skal bo?

Så alvorlig er det. Så alvorlig er det hvis ikke f eks Morken et alia går aktivt ut og forkaster erklæringen, som den redaktøren han nå engang er. Eller er han så redd for å bli assosiert med islamkritkk, og så feig, at han ikke tåler tanken på å bli kalt islamofob? (Det fins millioner av muslimer som går mot «kairoerklæringen, bare for å ha nevnt det, samtidig som mange fler anse erklæringen som selve grunnlaget for all ekte og god trosfrihet).

https://neitilislam.blogspot.com/2014/01/kairo-de-muslimske-menneskerettighetene.html


Vil du bli forskrekket? se:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/ekstremistiske-handlinger-erna-solberg.html

https://neitilislam.blogspot.com/2023/06/se-hvor-dumme-de-er-sier-de.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/sitatene-som-avslrer-vestens-diabolske.html

http://neitilislam.blogspot.com/2018/01/obama-cares-nar-din-fiende-blir-din-venn.html

 

https://www.spiked-online.com/2024/03/11/why-the-elites-are-terrified-of-talking-about-radical-islam/

https://www.thejc.com/lets-talk/islamophobia-is-being-used-by-islamists-to-control-debate-idtpn6gy

 

Innsmett av Bruce Thornton skriver:

… All these political pathologies corrupted intellectuals and professors, Benda argues, who sacrificed their vocation to seek truth, in order to gain “practical advantages,” fulfill the “desire to abase the values of knowledge before the values of action,” and promote the idea that “politics decides morality”––nearly a century later, a succinct definition of today’s “woke” leftism and “critical race theory.”

In our times, this leftist politicization has been worsened by the rise of identity politics. The movements to remove illiberal restrictions on various Americans who had been denied their unalienable rights, especially black Americans, soon became tools of factional political power and leverage. A narrative of endemic white, male, heterosexual oppression and guilt arose, and demanded compensatory policies and programs for its victims. Discrimination, once the prime evil to be battled, became a political weapon codified in federal laws. The goal was to pursue the left’s program of establishing a technocracy of concentrated powers at the expense of the Constitution’s divided and balanced powers.

Universities, backed by the courts and government agencies, soon became a critical institution for achieving this goal by formulating and promulgating politicized curricula and discriminatory campus policies. A repressive orthodoxy of ideas took over universities through “diversity,” “multiculturalism,” “political correctness,” and now “woke” policies like Diversity, Equity, and Inclusion, and toxic ideas like “systemic racism” that teach discriminatory, politicized, intellectually incoherent and daft ideas.

Moreover, all these bad ideas were backed by speech codes, “cancel culture” to silence dissidents and violators of orthodoxy, and other systemic assaults on the First Amendment and academic freedom––all inspired by the Frankfurt School’s Herbert Marcuse and his sinister notion of “Repressive Tolerance,” the idea that “Certain things cannot be said, certain ideas cannot be expressed, certain policies cannot be proposed.”

Most absurd is that the authors of this postmodern exegesis across multiple academic discipline are mostly card-carrying leftist activists who relentlessly virtue-signal their “commitment” to the “oppressed” victims of “white supremacists,” the “patriarchy,” “Islamophobia,” and “cisnormativity”–– but obviously not so much antisemitism, history’s most lethal oppression. No wonder that 51% of 18-to-24-year-olds support Hama’s goal to eliminate Israel, and 60% believed Hamas’s savagery on October 7 was justified.

All these political pathologies corrupted intellectuals and professors, Benda argues, who sacrificed their vocation to seek truth, in order to gain “practical advantages,” fulfill the “desire to abase the values of knowledge before the values of action,” and promote the idea that “politics decides morality”––nearly a century later, a succinct definition of today’s “woke” leftism and “critical race theory.”

Jeg ser Morken I lys av dette: Alain Finkielkraut,The Undoing of Thought:

On the abandonment of Enlightenment intellectualism, and the emergence of a new form of Volksgeist. - When hatred of culture becomes itself a part of culture, the life of the mind loses all meaning.

Utdragene fra Magsinet, Nr 2 24:

… Indisk kyrkjeleiar har gitt opp vestlege politikarar. Det som smertar han, er at vestlege kyrkjer gløymer forfølgde kristne. – Kristne i India er ekstra utsette for vald i faste- og påsketida, seier Vijayesh Lal i Det evangeliske kyrkjefellesskapet (EFI) i India.

 

På ti år er omfanget av trakassering og vald mot kristne i India meir enn firedobla. … tragisk vekst sidan hindunasjonalisten Narendra Modi  og partiet BJP kom til makta i 2014. Målet deira er India

som eit land for hinduar.

… Statsminister Narendra Modi opna 22. januar eit hindu-tempel i Adohya til ære for guden Ram. Der reiv hindunasjonalistar i 1992 ein over 400 år gamal moské. … Angrep i fastetida:

– Dei siste to-tre åra har vi hatt vekst i angrep på (kristene) fastemøte …  hindunasjonalistane brukar verbale og fysiske angrep på både kristne og muslimar for å vinna fleire veljarar.

Banka opp; ein mobb på kring 250 seg rundt huset for å pressa han til å fornekta kristentrua. Han måtte flykta inn i jungelen to gonger. Familien hans blei banka opp. Politiet fabrikkerte ein rapport og kalla det ei «familiefeide».

… Lovene har ført til sterk vekst både i falske skuldingar og angrep. Og sidan kvinnene utgjer eit klart fleirtal i uavhengige kyrkjer på landsbygda, rammar valden kvinner ekstra hardt.

– Statsminister Modis største suksess er at han har normalisert hatet. …

Les disse før du går videre og stil deg noen alvorlig spørsmål:

https://rairfoundation.com/silenced-screams-unseen-jihad-against-nigerias-christians/

https://pjmedia.com/raymond-ibrahim/2024/03/14/how-atrocities-beheadings-and-sheer-carnage-heal-muslim-hearts-n4927309

 

… Kristne i delstaten Plateau i Nigeria kjenner seg svikne av folk med makt: Julekvelden, medan dei føre-budde juledag, vart kring 200 drepne, og mange blei fordrivne.

– Dette var koordinert terrorangrep, seier Alfred Mangai Adams …

… Landsbyar i begge desse områda blei natt til juledag i fjor ramma av terror. Han har snakka med familie som fekk oppleva at julefesten dei planla, enda i blodbad, vandalisme, flukt og frykt.

Mista alt:

… – Dette er bevisste og systematiske angrep for å stela jord som dei som bur der har hatt i generasjonar, seier Alfred Mangai Adams.

… I Mangu prøvde ei lokal væpna gruppe frå den kristne sida å forsvara seg. Men dei var elendig utstyrt, med dårleg trening. Der vart det ein religiøs konflikt der også hus som muslimar bur i, blei øydelagde. … Bak terrorangrepa stod veltrena folk frå ein milits av det muslimske gjetarfolket fulani. Svært mange av fulani-folket lever fredeleg saman med naboane sine.

Men ein milits med moderne våpen … Han fortel at dei som overlevde terroren i jula, ikkje anar kvar og når neste angrep kjem.

– Styresmaktene føderalt og i Plateau har svikta. Landsbyane ligg spreidde og er svært sårbare, fortel Adams. Fastetida vi er inne i, er svært sentral, ikkje minst for katolikkane.

… – Er det noko som helst håp? … Dei har berre Gud å stola på, dei ber om at han vil stilla til ansvar den som stod bak valden. …

-

Videre: EKSTREMISMENS FRISTELSE - Stefanusalliansens partner vil bygge broer på tvers av tro.

– Vi må hindre at ekstremister misbruker mennesker i en religions navn, uansett religion, sier Evans Nyesi i PROCMURA.

… La oss starte med historien om en kristen pastor som ville bryte med sønnen fordi sønnen hadde giftet seg med en muslimsk kvinne. Kristne og muslimske ledere i Kenya var samlet for å snakke om kjønnsbasert vold og tenåringsekteskap, i regi av PROCMURA.

Da temaet trosfrihet ble brakt på bane, fortalte pastoren at han hadde alvorlige problemer på grunn av sønnens ekteskap. – Samtalen gjorde at han bestemte seg for å forsone seg med sønnen og svigerdatteren, sier Nyesi.

… Kenyanske kristne som er redde for islamsk ekstremisme, oppdager også ekstremisme i kristne sekter.

… Islamsk ekstremisme og vold ligger som en svøpe over afrikanske land. Men det finnes ekstremisme

også blant kristne sekter.

… – Vi må hindre at ekstremister misbruker mennesker i en religions navn, uansett religion, sier Evans Nyesi i PROCMURA.

… en kristen pastor som ville bryte med sønnen fordi sønnen hadde giftet seg med en muslimsk

kvinne. Kristne og muslimske ledere i Kenya var samlet for å snakke om kjønnsbasert vold

og tenåringsekteskap, i regi av PROCMURA. Da temaet trosfrihet ble brakt på bane, fortalte pastoren at han hadde alvorlige problemer på grunn av sønnens ekteskap.

– Samtalen gjorde at han bestemte seg for å forsone seg med sønnen og svigerdatteren, sier Nyesi….

… Pastoren inviterte så det unge ekteparet hjem og fortsatte samtalen i begges familier.

– Nå ser han at, på tross av religiøse skiller, er det viktig å forstå og ikke bare skyve mennesker unna. Toleranse er en nøkkelfaktor for å løse konflikter i familier og lokalsamfunn og mellom religioner, sier Nyesi.

… Pastorens reaksjon skyldtes blant annet at han hadde fått høre at han ikke hadde oppdratt sønnen sin til å verdsette sin kristne tro. – Pastoren så på seg selv som mislykket. I samtalen med kristne og muslimske ledere forstod pastoren at muslimer også er mennesker med problemer. Mye handler om hvordan vi kan redusere intoleransen og finne felles grunn for å arbeide sammen, sier Nyesi.

Nyesi forteller at pastoren tenkte at sønnen, ved å gifte seg med en muslim, langt på vei ble en terrorist. Men så ble det klart for ham at terror og det muslimske samfunn ikke er det samme.

«Modig dialog»

Nyesi sier at PROCMURA med basis i trosfrihet har etablert «en modig dialog mellom kristne og muslimer». – Mennesker settes i stand til å snakke om ukomfor-table tema uten å bli skremt. Vi prøver å finne en felles grunn.

– Det unge paret har fortsatt reelle utfordringer, de har høyst ulike syn på Kristus og på døden på korset. Hvordan skal slike løses?

– Ja. Ikke minst er det et spørsmål om hvilken religion barna skal velge. Vi prøver å sette paret i kontakt med ledere som lytter og er trent til å hjelpe, sier Nyesi og legger til:

– For at vi skal gå i dialog med folk fra andre religioner, må vi ha mer dialog og harmoni mellom kristne på tvers av kirkesamfunn. Og vi må praktisere troen vår. Slik kan andre tenke at dette er en tro for dem.

… Også i isolerte kristne miljøer i Kenya finnes ekstremisme. Tragedien i en sekt i Shakahola, først avdekket våren 2023, er ett eksempel. Lik bar tydelige tegn på sult. Pastor Paul Mackenzie ble siktet for terrorisme, uaktsomt drap, og tortur. I januar i år ble han også siktet for drap på 191 barn.

Pastoren forledet folk til å slutte å spise for at «de raskt kunne møte Jesus i himmelen».

– Han er et eksempel på en ukontrollert religiøs leder som indoktrinerte folk til å velge myter fremfor kunnskap og ledet fortvilte mennesker ut i ekstremisme, sier Nyesi og legger til:

– Vi må avsløre religiøs irrasjonalitet når den oppstår, ellers vil vi oppmuntre til irrasjonell lære, tro og offentlig politikk og fremme uvitenhet.

… Han klandrer etablerte kirker for ignoranse og mangelfull undervisning. Det har gitt spillerom for

ytterliggående pastorer, også slike som gjort seg selv styrtrike.

Kenyas kristne samfunn lager nå en ordning for å sikre at religiøse ledere har en teologisk lære som følger Bibelen og ikke fører folk vill.

– Det er sjokkerende at ingen oppdaget at mennesker, også barn, var i ferd med å dø i Shakahola, før mange allerede var døde, sier Nyesi.

Han sier at fattige som lever i håpløshet og mangler sunn rettledning, desperat ser etter utveier.

– Så møter de en pastor som tar opp deres eksistensielle problemer – og som, dessverre, utnytter deres nød.

Farlige pastorer blir guder i folks liv, sier Nyesi og legger til: – Vi må hindre at uansvarlige pastorer får bygge en kult rundt seg. Religiøse ledere må ha fellesskap og stå til ansvar overfor hverandre. Dessuten må mennesker få mer kunnskap om Bibelen og troen, slik at de ikke blir utnyttet, men får frihet og et verdig liv. Å holde religion og livssyn immun mot kritisk vurdering er

uberettiget og farlig.

Evans Nyesi

-

https://d3lwycy8zkggea.cloudfront.net/1710406583/magasinet-stefanus-2024-02-web.pdf

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar