Hva kan den egyptiske Dødeboken ha med karismatikeren
Jan Hanvold å gjøre? For Hanvold har jo visshet – sikkerhet - for at han skal
rykkes opp i det høyeste, sammen med likesinnede eller like-troende. Han
slipper dermed Dødebokens strabaser mot Paradiset, slik det ble beskrevet for
noen faraoer i Egypt for 4000 år siden. Eller hva?
Hanvold slipper dermed å gå gjennom et helvete av et liv, i
en lengre periode, etter døden, før ankomst, etter mye strid og møye til det
endelige bestemmelsesstedet paradis, eller den evige dimensjon, om man vil. I
det endelige Gudsriket, med andre ord, som han jobber hardt for å innføre,
eller bidra til å fremme, stadig her og nå.
Men «voila» og «lo and behold»: Selv karismatikere må gjennom en viss dom, foran bema-tronen, selv om de er visse på å nå målet, som Gud utvelger dem til, slik at de kan slippe prøvelsene Dødeboken foreskriver. Se her om dommen etter opprykkelsen, som karismatikere tror på og legger til grunn, eksistensielt:
https://neitilislam.blogspot.com/2024/04/frykt-og-redsel-for-endetid-og.html
Fins det rester fra Døde-boken i karismatisk ideologi og
teologi i dag? Nei, det er vel ikke uvanlig at de fleste går rundt med et godt
skjult, men konstant lite hjertesukk i sitt indre …
De eldre egyptiske kongene måtte gjennom en «livsprosess for de avdøde». (I dag ser man ut til å foretrekke en livsprosess for de levende døde). Folket ble holdt i uvitenhet om dette, i første omgang, for folket kunne jo ikke lese, noe prestene kunne, og kongene fryktet døden like mye som prestene, det ligger implisitt i hele opplegget. Kongen skulle vite at prestene kunne og visste noe kongen gjennom sitt verdslige liv ikke helt fikk taket på. Han trengte imidlertid støtte, av de som visste, for å komme seg igjennom, og helt til topps, forhåpentlig.
I et visst perspektiv kunne man si at dette var folkets og
prestenes hevn over et kongeliv i sus og dus, kanskje, og kanskje uansett, og der kongen eller faraoen kunne gjøre som
han ville, dvs leve et «dette-liv» i umoral og tilfredsstillelse, i opphøyd og
uforstyrrelig ro på jorderiket.
Når presteskapet ikke kunne ramme eller forbanne sin farao i
Dette-livet, kunne de desto mer ramme og forbanne han, eller gjøre det så
komplisert og farefullt for ham som mulig, i Etter-livet, via Dødeboken, til manges
store tilfredsstillelse. (I dag bruker man «Dette-livets-selvhjelpslitteratur»,
om ikke på en identisk måte, men så på en svært analog måte, til å «stramme
opp» folk, eller moralisere, der man foregir nettopp ikke å moralisere, men bare
servere «teknikker» basert på sirkelargumenter og deduksjoner, mest.
Ting må jo straffes, (og moral er jo bare mangel på anledning,
som det sies). Dødeboken var ikke bare
et slapt og «nøytralt» memento mori, men et i høyeste grad moraliserende
hevninstrument for misunnelige folk og prester. Man kan kanskje si at Dødeboken
er det første ekte sosialistiske manifest i Verdenshistorien, så lenge den bare
gjaldt for faroene og vel også de adelige. Her skal paradis garanteres for noen
og «de rike» straffes, selv om de er helt uskyldige. Et lett liv i dette livet,
skal jo straffes med et pinefullt liv i det hinsidige … her.
Imens levde folk sine vante liv, med alle sine prøvelser her i verden. Dødebokens skildringer av etterlivets strabaser og prøvelser, ligner sterkt på det livet vanlige folk opplevde i Dette-livet. Det var et strev fra morgen til kveld, sannsynlig vis. (Noen hadde ferie 6 måneder i året).
Vi finner disse konseptene rundt 2100 f Kr. Den videnberømte faraoen Akenathen, rundt 700 f Kr, forsøkte å knekke presteskapets makt og hevdet solskiven som eneste og høyeste gud. (Tingene blir mer moralske slik).
Prestene gikk imidlertid etter kort tid av med seieren og kunne dermed fortsette «rutinene», for ikke å si både deres egen og folkets «rutine- og ritualtro».
Jødene kan ha hentet inspirasjon fra Akenathen, men de
forkastet selvsagt solskiven eller solen som Gud, fordi jo solen sett som
guddom, jo tingliggjorde eller dehumaniserte Gud, for å si det enkelt. Derfor
heller ingen Døde-bok, for hebreerne, men en Dette-livets-bok, slik Bibelen er,
primært, vil jeg si, en bok som altså av «visse» kan brukes som en
trylleformular, en amulett og en sjibbolett. (Om dette kunne det skrives mye mer og bedre,
men dette får holde, i denne sammenhengen).
Vi kan
dele inn veien etter døden til «himmelen» (i dette livet) i f eks 35 stadier,
alle med hver sin «fristelse» og prøvelser man må bestå, skal man komme seg opp
og fram.
Vi begynner på stadium 2: En truende krokodille nærmer seg med åpent gap; den er ute etter å frata deg din naturlige, magiske kraft, men du trenger den tilbake med en trylleformel (eller bønn formet som en kommando).
Stadium 7: Du ble begravet uten å få med deg hjerte-skarabeen som skulle hindre ditt eget hjerte fra å snakke nedsettende om deg selv, (på den endelige dommens dag). Her på dette stadiet fins ingen garanti for at du kan komme inn i paradiset.
Stadium 10: Din respekt overfor fergemannen Haref-hae, «han som ser bakover», viser at du har en verdig sjel og han lover å transportere deg over hundringen «den himmelske elv».
Stadium 14: Den mektige stormguden Seth forsvarer deg og solguden Ra, fra angrep fra slangen Apep, guden for kaos og ødeleggelse, og Seth pålefester denne med sitt store spyd.
Stadium 15: Det viser seg at du har glemt navnene på noen av hjelpergudene som hjelper Osiris i å vurdere sjelen din, slik at du må gå tilbake og lære disse navnene på nytt.
Stadium 18: Shablis’en din – den lille figurinen som fulgte deg i graven – overtar arbeidet ditt på sivmarkene, slik at du føler du kan slappe av for alltid i det evige paradiset.
Stadium 22: Sjelen din har nå nådd frem til Sivmarkene og du er blitt gjenforent med dine tidligere avdøde slektninger, dine eiendeler og - favorittkatten din.
Stadium 25: Det viser seg nå at det nødvendige ritualet med å «åpne munnen» din – utført av prestene - ikke var perfekt utført. Du er nå ute av stand til å spise og drikke på vei mot Etterlivet.
Stadium 31: Du glemmer trylleformelen som skal gjøre deg i stand til å unnslippe fra «skjebnenettet» som henter inn alle uoppmerksomme sjeler og du blir midlertidig fanget.
Stadium 35: Hjertet ditt blir nå veiet opp mot «sannhetens fjær» som tilhører gudinnen Maat.
Fjæren viser seg å være tung av synd, og den vil derfor bli føde for guden
Ammut, «slukeren», slik at du kommer til å dø den evige død. (Fritt
tilrettelagt fra Joann Fletcher, 2015). (Luther skriver også om «fjæren» på
vektskålene – synden blir så lett, eller lettere, hvis ikke helt nullvektig, i
og med Kristus).
Nei, døden var ikke slutten, men begynnelsen på Etterlivet, (Afterlife). Hvert menneske besto av både synlige og usynlige deler, dvs deres navn, deres kropp og deres skygge, pluss livskrefter som ka og deres ånd eller deres ba, og disse trengte kroppen som deres hjem. Derfor mumifiseringen.
Dødeboken skulle hjelpe ka og ba og disse ble da også
betjent matoffer – det fortelles at «din ka» sitter sammen med deg og spiser
brød sammen med deg»!
Folk avskyr å lese Dødeboken i dag, (det fins en Tibetansk dødebok, også); man vil bare ha Dette-livet-bøker. Fullstendig gudløse mennesker i dag makter heller ikke å se at Dødeboken angir metaforer for Dette-livet’s stabaser, i dag, lidelser, risiko og mulighet for et evig liv i mørket, i vondtene.
Det fins vel neppe mange gudløse i dagens Norge som har noe
forhold til Etterlivet; det dreier seg i all hovedsak om Dette-livet, med alle
dets stadier henimot noe, ett eller annet, ingen gudløs kan jo være sikker …
Også Jan Hanvold synes å ha et svært tett forhold til Dette-livet og dets
stadier, dette på tross av at han og hans «medfeller» i troen er sikre på å
komme til himmelen, eller var det Paradis? Det skrives nå mange bøker og det
faller nå mange vise ord om «Dette-livets døde og levende»).
Det fortelles at: « … I tillegg til å være biografier om Hanvold, bærer spesielt de to nyeste livsskildringene preg av å være selvhjelps-bøker. Hanvold kommer her ofte med tips om hva han mener skal til for å bli en suksessfull person. Hansen nevner også at Hanvold selv blir inspirert og bygger opp sin egen psykiske helse, ved å lese litteratur av den amerikanske selvhjelpsforfatteren Napoleon
Hill, som Hanvold hevder har studert hva de 500 mest suksessrike menneskene i USA tenker
og har til felles. Hansen nevner også at Hanvold lytter til den amerikanske
motivasjonspredikanten Tony Robbins (Hanvold og Hansen 2021: 63).
I den andre livsskildringen deler Hanvold opp mennesker i fem grupper: de fattige, de
vanlige, arbeiderne, middelklassen, de rike og de veldig rike. Det som Hanvold hevder at er
den vesentlige forskjellen på disse gruppene, er deres evne til å planlegge. De fattige tenker
kortsiktig, og de rike tenker langsiktig. Hanvold setter seg selv i kategorien de rike (Hanvold
2017: 175-177)».
Ovenstående hentet fra: «To norske vekkelseskristne pastorer» - En studie av hvordan livsskildringer tilskriver dem autoritet. Av Mathias Heggen, 2023.
Jeg kom over boken Tenk deg rik av Napoleon Hill på en bokhandel, her for leden. Jeg
kjøpte den sammen med to andre bøker som jeg skal komme tilbake til om litt.
I «Napoleon» finner jeg og kjenner igjen, ganske umiddelbart,
tanker som Hanvold har gjort det til en gudsforkynnelse å komme med. Noen eksempler:
… Hvis du oppdager at du mangler utholdenhet, kan du konsentrere deg om instruksjonene i kapiteler om Kraft; omgi deg med en Mesterhjernegruppe, og ved hjelp av samarbeidet mellom medlemmene i denne gruppen kan du utvikle utholdenhet. Du finner flere instruksjoner for utvikling av utholdenhet i kapitlene om selvsuggesjon og underbevisstheten. Følg instruksjonene … helt til vanenatur gir underbevisstheten et klart bilde av objektet for ditt BEGJÆR. Fra da av vil du ikke lenger være hemmet av mangel på utholdenhet.
For å få RESULTATER må du bruke alle reglene helt til det
blir en fast vane. På ingen måte kan du utvikle den nødvendige «pengebevisstheten».
FATTIGDOMSBEVISSTHETEN VIL AUTOMATISK INNTA DET SINNET SOM
IKKE ER FYLT AV PENGEBEVISSTHETEN. En fattigdomsbevissthet utvikler seg uten
bevisst bruk av vaner som er gunstige for deres utvikling. S 177.
Positive og negative følelser kan ikke oppta sinnet
samtidig. Den ene eller den andre må dominere. Det er ditt ansvar å sørge for at
positive følelser utgjør den dominerende innflytelsen i sinnet ditt. Her kommer
loven om VANE deg til hjelp. Gjør det til en vane å bruke dine positive
følelser! Etter hvert vil de dominere sinnet ditt så fullstendig at de negative
følelsene ikke kommer inn, s 228.
Hva er
det typisk som gjør Havold til kristen? Jeg vil da begynne med et annet
spørsmål:
Hvordan skal man forstå Karl
Barth best? Jeg fant denne korte
beskrivelsen i en bok fra USA som jeg synes gir den beste korte forklaring jeg
har sett andre steder, og som jeg oversatte kun litt fritt:
Karl Barh introduserte termen «Neo-ortodoksi» i et forsøk på å forene den gamle tro, før liberalteologiens inntog, hegemoni og dominans fra rundt århundreskiftet 1900 e Kr.
Meningen var ikke å forkaste moderne erkjennelse og lærdom.
I 1919 skapte han stor oppstand i det teologiske med sin kommentar til Brevet til romerne.
Han betraktet ikke Bibelen som en samling fromme fortellinger og fasinerende myter. I stedet hevdet han at Bibelen virkelig inneholder Guds ord, selv om Guds Ord ikke begrenses til Skriften alene.
Han følte at Reformasjonens opprinnelige dynamikk nå var begrenset til en død lære eller et dødt læresystem. I «neo-ortodoxien» frigjøres troen til å følge Den hellige Ånds ledelse.
For Barth var det som faktisk blir beskrevet i Skriften (Bibelen) ikke så viktig som dette å proklamere disse hendelsene eller fortellingene. (For barthianere spiller det egentlig ingen rolle for troen om Jesus virkelig hadde levet eller ikke, så lenge Jesus lever i proklamasjonen eller kerygmaet).
I Barths fotspor fulgte navn som Tillich, Cox, Altizer, Hamilton etc uten at disse fulgte Barth «slavisk».
(Oversatt av meg fra What’s Going on among the Lutherans? Av
Leppien og Smith, 1992).
Jeg tror at mange vil få det inntrykk at kristentroen består i å utsi Gud ord slik Bibelen sier. Hvis du blir syk, skal du overfor Herren så å si pukke på at du har et legalt krav på helbredelse, dvs si ut de løftene om helbredelse som går frem av Guds ord i Bibelen, særlig da i Det nye testamentet. Det kan ta en tid og krever faktisk utholdenhet, men så vil det skje. Mekanisk? Å, nei da. Dette vil en personlig karismatiker selvsagt både fornekte og nekte for.
Det ligger noe mekanisk i dette og forestillinger som går på tvert av det som tradisjonelt blir oppfattet som tro i kristen tradisjon.
Se:
https://neitilislam.blogspot.com/2024/08/helbredelser-og-hersketeknikker-pa-tv.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/07/norge-og-hele-norden-ligger-i.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/07/katar-og-albigensertendenser-i-var.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/06/hanvold-binder-seg-til-marx-slagstad.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/06/hanvold-den-oppstandne-doktor-og-hva-er.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/05/hanvold-nietzsche-og-maslow-m-fl-en-nr.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/05/jan-hanvol-er-jde-og-erstatningsteolog.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/04/jan-hanvold-pa-sitt-beste-for-de-verste.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/04/jan-hanvold-endelig-ut-av-skapet.html
Om bl a Ulf Ekmann, karismatikere og gnostisismen, pluss div:
https://neitilislam.blogspot.com/2024/07/norge-og-hele-norden-ligger-i.html
Se mer om Barth her:
http://neitilislam.blogspot.com/2024/06/hanvold-binder-seg-til-marx-slagstad.html
Boken til Napoleon Hill kom første gang ut i 1937. Nå har den solgt i 15 mill eksemplarer.
Se spesifikasjoner om å kunne tenke seg rik her:
https://www.soundwisdom.com/think-and-grow-rich-summary
https://youexec.com/book-summaries/think-and-grow-rich-by-napoleon-hill#
https://neitilislam.blogspot.com/2024/05/jan-hanvol-er-jde-og-erstatningsteolog.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/01/venstresidens-nye-ateistiske.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/06/helpels-vranglre-om-gud-i-stefanus.html
Omtrent på samme tid som Tenk deg rik ble skrevet,
ble det utgitt bøker i USA med en helt annen vinkel på tingene.
En helt annen vinkel og en helt annen type, og et helt annet alvor, var Arthur W Pink, d 1952, som skrev i boken The Sovereignty of God, 1930, s 97, idet han siterer Calvin:
«There are vessels prepared for destruction, that is, given up and appointed to destruction; they are also vessels of wrath, that is, mad and formed for this end, that they may be examples, og:
God’s vengance and displeasure … it is God who prepared the elect for glory» …
Sånt er kanskje for «vågalt» å lytte til for karismatikere av i dag. Populariteten blir deretter.
Se om Boettner og Piper her:
https://neitilislam.blogspot.com/2019/11/11-synden-og-syndene-i-islam-og.html
Begge skremmende for karismatikere? … hvem skriver Døde-bok eller Dette-livet-bok her?
Se denne for «påfyll», om en annen forfatter, i første omgang om Finney:
https://neitilislam.blogspot.com/2023/04/marlboro-man-markedsfring-eller-misjon.html
Og denne fra Ravatsås, litt ned på siden:
https://neitilislam.blogspot.com/2024/07/kan-noe-som-helst-sjokkere.html
Og denne om «skremmende» Avanzini:
https://neitilislam.blogspot.com/2023/12/den-norske-kirke-ikke-lenger-helt-norsk.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/03/om-hanvold-belgiske-kjemepkaniner-og.html
Hanvold har selv skrevet boken: Himmelsk økonomi –
hvor han forteller om hvordan han han overvinner prøvelsene i
Dette-livets-bok og blir rik, ved å stole på Gud, ja, nærmest hvordan han kan
diktere Gud og få det han «begjærer», (fordi Gud sier det i Guds egne ord), hvis
han bare begjærer det nok og på den riktige måten, ut fra Guds Ord.
Hanvold er i mange av sine prekener nærmest i sin helhet en henvisning til boken og en repetisjon av den, inntil det pinlige. Jeg har tidligere skrevet mye om dette:
https://neitilislam.blogspot.com/2024/09/hanvold-og-morken-en-nifs-samlet.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/08/helbredelser-og-hersketeknikker-pa-tv.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/08/om-iq-barnevernet-og-universitetene-pa.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/08/ydmykhet-fatalt-misforstatt-av-kristne.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/07/kan-noe-som-helst-sjokkere.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/07/norge-og-hele-norden-ligger-i.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/07/katar-og-albigensertendenser-i-var.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/07/kjrligheten-er-ikke-strst-av-alt-pa-tv.html
At Hanvold får mye ut av selvhjelpsbøker, i Dette-livet, i motsetning til i «boken for de avdøde», står klart, (se om Rohnda Byrne m fl):
https://neitilislam.blogspot.com/2023/05/jan-hanvold-en-mektig-hvding.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/02/hanvold-vil-ha-militante-kristne-det-er.html
Trylleformularer, magi, bønn – eller? Om bl a Hanvold og «hagah»:
https://neitilislam.blogspot.com/2024/04/jan-hanvold-endelig-ut-av-skapet.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/04/jan-hanvold-pa-sitt-beste-for-de-verste.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/05/hanvold-nietzsche-og-maslow-m-fl-en-nr.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/06/hanvold-den-oppstandne-doktor-og-hva-er.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/09/hanvold-og-morken-en-nifs-samlet.html
Og nå til de to andre bøkene jeg fikk med meg fra bokhandelen forleden:
Hvorfor har ingen fortalt meg dette før? av dr. Julie Smith, psykolog, av 2022 og norsk pocket 2024. Boken er Bestselger iflg. Times.
Og: Vidar Kristiansen, psykolog, Psykisk sterk, verktøyene du trenger for å bli mer robust … , Kagge forl. 2023/24.
Begge bøkene er like dårlige, men på sine premisser tjener de et formål og dekker et behov, tro du meg.
Men her gå alt på individet, om du nå er muslim, ateist, venstre, høyre eller rett og slett forvirret, eller bare føler deg svak og vil bli sterkere. Gode formål her, altså. Men alt dreier seg om individet, og her holder forfatterne stø kurs. Man kommer ikke ut over navlebeskuingen, de hyperkliniske. Man kan lure på om ikke disse bøkene er skrevet for å promotere mer narsissisme, primært, og ikke primært for å tjene seg noen ekstra gryn.
Man skal ikke forakte folk som ser og kjenner sine svakheter og ønsker å få bedre dreis på livet og relasjonene. Slike behov er til for å dekkes, helt legitimt, og hvem er vel vi som ikke trenger slike selvhjelpsillusjoner?
Vi kan bare håpe på at bøkene også fører til den eksistensiell
erkjennelse, at det ikke gjelder for noen om å bli mest mulig servilt betinget
emosjonelt korrekt, slik dagens paradigme ser ut til å legge til rette for,
underlagt en slags diktat ovenfra, fra eliten, du vet, fra etablissementet.
Men den største svakheten eller faren ved slike bøker er, at de forutsetter ensomhet, kanskje som noe ønsket og normalt, eller noe vi ikke kommer utenom, uansett gode pedagoger, et godt skolerverk, gode politikere, gode intensjoner generelt. Målgruppen forutsettes nærmest å være født til å være alene, og derfor ensomme. Den forutsettes å være frigort fa all tradisjon og gudstro. Forfatterne beskriver egentlig den nye guden, overguden, hvis overhodet noen gud i det hele tatt – og dette er en utvikling de ønsker å fremme og fortsette på: Den totale ensomhet blir et ideal, et ideal som så å si skaper seg selv, med nødvendighet. Endelig kan mennesket lisom begynne å fullende eller forgude seg selv, med hjelp av sine selvhjelpsbøker! Og ved å holde orden på sine følelser -for å bli mer robuste til å tåle ensomheten bare enda bedre og bedre fremover.
Det fins ingen plass og heller ingen tid for barn i det bildet forfatterne forutsetter at leserne (elevene) befinner seg i.
Og det er for å holde ut denne ensomheten eller denne eksistensielle isolasjonen at forfatterne skriver det de skriver. Det forventes ikke at noen skal kunne forholde seg til ideologi, makt- og politikk-kritikk, til samfunnsproblemer, selv om det selvsagt ligger implisitt, vil vi håpe. Og hvis ensomheten er å foretrekke, at den skal være forbilledlig og ja, grovt ønsket og noe normativt påbudt, vel, så er jo bøkene og forfatterne ikke bare deskriptivt ekstrem, de er dertil preskriptivt ekstreme og ekstremistiske. (Noe som kanskje kan høres litt på siden ut).
Jeg vil si det slik: Bøkene legger på sin egen subtile måte til rette for islam mer enn noen skulle tro (at noen kunne bo) var mulig.
Og hverken forfattere, anmeldere, bokhandlere eller lesere forstår noen ting!
Og det verste: Bøkene er en bydende invitasjon inn på det jeg vil kalle «Den følelsesmessige tredemølle» - egentlig en evighetsprosess, eller bedre: Både en «før og etter døden prosess». Det er Dødeboken om igjen! Dødenboken her og nå, stadig her og nå, klistret til våre hjerter, og med vår ensomhet som – bedrevitende - skal sluke oss alle og alt, opp eller ned, på alle stadier. I håp om at det bare er de gode følelsene, som kan og skal gjøre oss frie og robuste nok.
Det dukes her for å skape nye slaver, av hva det nå måtte
være, nye servilt betinget emosjonelt korrekte mennesker som underkaster seg,
bare det får svirre rundt med sine følelser og mer eller mindre innbilte
problemer og emosjoner, forbi alle farer og trusler. Bøkene er som skapt for å
skape «snøfnugg» og «safe-spaces», mer DEI, interseksjonalitet, mer inkludering og
toleranse, liksom. Alt følelsesmessig diktert eller nykkeinspirert, - og
innfallmessig øyeblikkskorrekt i enhver relasjon, (på ethvert stadium).
Disse selvhjelpsbøkene, over, synes i tillegg å forutsette at folk ikke ønsker seg barn lenger, og kanskje ikke heller gjør noe for å få dem, bortsette fra å bruke prevensjonsmidler – og abort, merkelig nok ...
Dette stemmer bra overens med det «ensomhetspradigme» jeg
nettopp beskrev over, et paradigme som synes å være ønsket og villet, ja,
politisk planlagt (desto verre).
Et kontinent uten barn er et kontinent uten fremtid og
det kan ikke føre krig ...
Det er en faktor som slår inn og forteller oss at politikerne, ekspertene og mediene har forlatt virkelighetens verden: Det fødes ikke barn i Europa. Likevel vil de utfordre Russland til krig.
Europa-parlamentetet stemte torsdag kveld for at Ukraina skal få slå til dypt inne i Russland, til tross for russiske advarsler.
Politikerne har mistet kontakten med velgerne, med folket de skal representere. Det betyr ingenting for dem.
Dette skrivet Hans Rustad på document 20.0924. Og:
«Takk og lov for at jeg valgte å ikke få barn», skriver Erling Marthinsen om, også, 20.09.2024, på document.no: Det har blitt moderne å skryte av sin barnløshet. Er ikke dette et symbol på en sivilisatorisk undergang? Mange mener fortsatt at å få barn er meningen med livet, men de er dessverre altfor få.
Kommentar: Har dette også noe med det vi kan kalle «homobevegelsen»
og dens suksess ifb med Pride etc? Homofile vil riktig nok av og til ha barn –
andres barn. Jeg bare spør: I praksis må det vel være slik at hvis man ikke vil
at man skal «fortsette» i og med at genene på sett og vis lever videre, så må
vel dette også bety at man vil dø for å kunne fortsette evigheten i ensomhet
eller ensomhetens intethet? For å slippe
Døde-boken?
AUF vil sikre «inkludering» ved hjelp av Rosa kompetanse, av Erling Marthinsen 19.09.2024:
«AUF er tydelige på at alle skal føle seg sett, verdsatt og inkluderte i samfunnet, uavhengig av seksualitet eller kjønn.»
Dette skriver Lykke Sofie Dalva Borge, som er fylkesleder
for AUF i Rogaland, i en kommentar i Stavanger
Aftenblad.
Og denne:
Se videoen: Sexologen fronter pedofili: – Vi må ha
sympati med pedofile, Espen Teigen 20.09.2024: Se videoen hvor
influenseren med 1,1 mill. følgere pusher aktivt for aksept og sympati for
pedofile, (på document.no).
Kommentar: Vi husker jo da også, da Raymond og Jonas danset
hula-hula i bastskjørt av papir eller mykplast i hovedstadens gater for bare
noen få korte år siden … de var nesten «halelluja» …
For ikke å snakke om «fri abort», «on demand».
Hva angår Hanvold, kan vi ane en viss «selvhjelpsvei» til Gud, (han taler mye om nødvendigheten av å fornye sinnet, slik også apostelen Paulus gjør)?:
En av Jan Hanvolds favoritter:
Jeg lover meg selv å bli så sterk at ingenting kan forstyrre min sinnsro.
Jeg lover meg selv å snakke om helse, lykke og blomstring til alle jeg møter.
Å få alle mine venner til å føle at de har verdi.
Å se på livets solskinnside slik at jeg realisere min optimisme i handling.
Å alltid tenke på det beste som kan skje, og å arbeide for at det skal skje og for alltid å forvente meg det beste.
Å bli like glad for mine venners suksess som jeg er for min egen suksess.
Å glemme de feilene jeg har gjort tidligere og streve for å oppnå bedre resultater i fremtiden.
Å alltid seg glad ut og å smile til alle levende vesener jeg støter på.
Å gi meg selv så mye tid til å forbedre meg at jeg ikke lenger har tid til å kritisere andre.
Å heve meg over alle bekymringer, altfor høyreist til å bli sint, altfor sterk til å la frykten ta over og altfor lykkelig til å la problemene styre meg.
Å tenke godt om meg selv og proklamere dette faktum for hele verden, ikke med høy røst, men ved gode gjerninger.
Å leve i troen på at hele verden er på min side så lenge jeg er sann i forhold til det beste i meg.
https://neitilislam.blogspot.com/2024/02/vil-hanvolds-karisma-makte-stanse-eller.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/05/jan-hanvold-en-mektig-hvding.html
http://neitilislam.blogspot.com/2024/02/hanvold-vil-ha-militante-kristne-det-er.html
-
Det synes helt naturlig i dag at folk helst vil være Gud,
eller guddommelig, eller en halvgud, ja, og at vi oppfordres til å tenke det, ville det og gjøre det med – med katastrofale
føler, vil jeg si, og selvhjelpsbøker – se over - kan bidra til dette, hvis jeg
ikke tar feil.
En populær bok for noen år siden var Walsch’s: Himmelske samtaler, her konsekvensen av hans tenkning:
Walsch som et eksempel på brudd med Aristoteles forsvar for førsteprinsippene:
Gud er det størst Enkle tenkbart
Gud er følgelig alle-ting
Alle-ting kan med nødvendighet ikke ha selvbevissthet
Gud må derfor erfare seg selv som Gud kun gjennom deler eller enkeltheter av seg selv som har selvbevissthet
Disse enkelthetene er Du og Meg
Men alle-ting er alt som finnes
Det finnes derfor i virkeligheten kun bare alle-ting
som virkelig er En ting
Vi må derfor bortse fra skillet mellom alle-ting og alle-tings deler eller enkeltheter
Vi er derfor ikke kun deler av Gud – VI ER GUD
Men det finnes bare En av oss
JEG må derfor være Gud
(J. Budziszewski, What We Can’t Not Know, 2003:
Sammenfatning fra Conversations With God, 1995, av Neal Donald Walsch. Oversatt
av Terje Ole Finne, 2014).
http://neitilislam.blogspot.com/2024/07/frsteprinsippene.html.
Og:
http://neitilislam.blogspot.com/2024/02/ny-oversikt-stadig-ny-innsikt-islam.html
Jeg har skrevet så mye om emosjoner tidligere her på bloggen, så jeg vet ikke om jeg gidder å skrive noe mer om det. Men se:
https://neitilislam.blogspot.com/2021/09/psykologien-inn-i-religionen.html
http://neitilislam.blogspot.com/2018/07/mer-om-hypermagi-emosjoner-flelser-spor.html
http://neitilislam.blogspot.com/2020/11/emosjoner-er-kanskje-mer-eller-mindre.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/kan-de-korrekte-vinne-en-krig.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/02/perverse-emosjoner-dreper-deg-og.html
Psykologen Kristiansen introduserer – ikke som den første, vel og merke - i boken sin, noe han kaller Følelseshjulet som kan lære en å identifisere hva du føler. Etter følgende skjema, satt opp i en sirkel med midtpunkt: Frykt, Sinne, Avsky, Tristhet, Glede, Overraskelse … (Følelseshjulet benyttes også av dr Smith, som angir WIlcox, 1982, som opphavsmann, som hjelp til å finne ord til å beskrive hva du føler, (s 127).
Rundt dette sentrum av følelseslivet til de fleste, tegner
Kristiansen inn en hel masse ord i en sirkel, som en vifte, for å presisere, og
for bedre å kunne sette navn på det som både plager deg og kan sette deg fri, vil
jeg tro, hvis mulig. Se også:
https://neitilislam.blogspot.com/2021/07/lotusen-jussen-troen-og-det.html
Å omfavne kaos – et egentlig karismatisk prosjekt, sett som et okkult prosjekt?
Kaosmagien avviser eksistensen av en absolutt sannhet og ser på andre tradisjoner som vilkårlige symbolsystemer som kun fungerer på grunn av utøverens overbevisning.
Kaosmagien inntar en relativt agnostisk holdning.
Praksisen omtales iblant som «suksessmagi» eller «resultatbasert magi». Tro er et verktøy for å oppnå ønsket resultat. «Kaos» er praktisk talt meningsløst og fritt for religionenes antromorfe ideer».
Kaosmagien vokste frem på grunn av et behov for å strippe magien ned til det grunnleggende, slik at bare teknikkene som brukes for å skape endring står igjen; det er ikke nødvendig å tro på det overnaturlige i kaosmagi, men utøvelsen omfatter likevel en rekke generelle prinsipper. Det oppfordres til å skape sin egen «stil» og egne metoder. Kaosmagi er det motsatte av en eksakt kunstform: Hvis det fungerer, bruk det … metatro er et verktøy …
Kabala, astrologi og yijing behandles som symbolske og språkelige konstruksjoner som ikke inneholder noen absolutt eller objektiv sannhet!
I stedet kan troen bygges på, og manipuleres for å oppnå bestemte mål. Hugh Urban: - en avvisning av alle faste modeller av virkeligheten.
Ingenting er sant dersom alt er tillatt!
Austin Osman Spare begynte å interesseres seg for okkultisme i 1886. Han mente at tro i seg selv er en form for psykisk energi som lett kan låse oss i rigide trosstrukturer. Han ville lede folk mot «den frie troen», mot nye mål.
Han brukte symboler som et middel til å uttrykke begjær til det han kalte «ka» - et slags universelt sinn som inkluderer individuelle menneskelige bevisstheter, via bevisstheten «passasje», som kunne vokse til en besettelse dersom det fantes nok tro til å nære det, og dermed ville det kulminere i magiske resultater som inntraff i virkeligheten.
Peter Carroll lånte Spares modell og endret den litt. Han brukte «kia» for å vise til individets bevissthet, men den mer universelle kraften ble kalt «kaos».(Det dreier seg ikke bokstavelig om kaos).
Magikeren bruker symboler for å påvirke underbevisstheten slik at han når sine mål, eller en energimodell, der magikeren retter sin chi mot målet, eller en informasjonsmodell for overføring av informasjon til en underliggende matrise eller et felt.
En vellykket magisk handling er avhengig av at man omgår det bevisste sinnet, ved hjelp av «gnosis", som beskriver den uforstyrrelige bevissthetstilstanden som oppstår når sinnet rettes mot et punkt, en tanke eller et mål.
Det krever vanligvis mange års trening å mestre gnosis … men det er utviklet snarveier … for å oppnå en kortvarig «tankeløs» tilstand, ved hjelp av en dyp form for meditasjon, med hjelp av pusteteknikker, selvhypnose, et stilnet sinn og systematisk muskelavspenning. Ekstatisk gnosis (en tilstand uten tanker), som oppnås via intens opphisselse, inkludert kåthet, intense følelser, dans, sang, hyperventilering, og likegyldig tomhet, som innebærer at magien brukes tilfeldig, slik at den ikke vekker mange tanker som magikeren må undertrykke.
Overnaturlige vesener er fenomener i det underbevisste som manifisteres eller aktiveres gjennom sigilbruk. Når dette er aktivert, må man fortrenge alle tanker om det.
I kaosmagien er cut-up-teknikken ment å bryte ned bevissthetens barrierer.
Synkronitet er et annet viktig tema … synkronmystikk!
I «Liber Null» og «Psychonaut» forklarer Carrol: «En mental hendelse, oppfatning eller viljestyrt handling inntreffer samtidig (synkront) med en hendelse i den materielle verden».
Gordon White antydet at systemet med synkronmystikk indikerer at universet snakker et symbolsk språk som gir mening når det settes inn i en sammenheng.
Utøvere oppfordres til å omfavne populærkultur i sin magi, i tillegg til «autentiske» magiske systemer. Metoden er ikke så viktig, det er intensjonen som betyr noe. Den personlige symbolikken er det viktigste; man tar i bruk de symboler og ideer som man føler er relevante og gir gjenklang hos seg.
På slutten av 1990-tallet hadde kaoset begynt å lekke inn i selve popkulturen.
I stedet for å vie troen til en bestemt gud eller entitet, behandler kaosmagikerne troen i seg selv som et konseptuelt verktøy de kan bruke (Poppy-Jay Palmer).
(Tatt fra Magiens og mystikkens Historie, ORAGE, 2024).
Eller er NEW Age så å si en nødvendig forutsetning for karismatikken?
Fra Jakten på det hellige, av Karl Milton Harveit, 1999:
Bhagwans meditasjon og Det nye menneske, s 62f:
Vi er guder og gudinner, i eksil … og det er på tide at den guddommelige bevissthet vender tilbake og ta over styringen av menneskenes liv. …
Det gamle mennesket som har eksistert til i dag, ligger for
døden … Det er oppdratt til et liv i lidelse og selvplaging … Denne
innstillingen passer makthaverne, ettersom et menneske som er villig til å
lide, lett lar seg slavebinde. … Det nye mennesket er ikke en forbedring av det
gamle … det er fra fødselen av et helt og holdent nytt og friskt menneske,
uavhengig og uten nasjon og religion … Det nye mennesket kommer ikke til å
tilbe en gud som Jordens skaper, det kommer til å skape gud som behagelig duft,
som skjønnhet, som kjærlighet og sannhet … Det nye mennesket bryr seg bare om å
mangfoldiggjøre livets gleder, det som er behagelig i livet – mer blomster, mer
skjønnhet, mer menneskekjærlighet og omsorg for hverandre … Vi kan gjennomgå er
fullstendig forvandling. Vi kan skape uskyldsrene mennesker som er fulle av
kjærlighet, mennesker som ånder som ånder i frihet, og som hjelper hverandre
til å være frie … vi må forstille oss et menneske so er fullstendig frigjort
fra politiske, religiøse og moralske tradisjoner, som har løsrevet seg fra
forstandens og den våkne, vurderende bevissthetens makt, og som har kvittet seg
med all form for lidelse … som er et lykkelig barn, som lever i det evige
øyeblikk, som ikke lar seg påvirke av tvilende og hemmende tanker og som
tillitsfullt lever ut sin kjærlighet til alle andre skapninger … Hvis dere blir
sjokkert av vitsene og språket mitt, er det bra. Å sjokkere er min hensikt. Det
vil gjøre dere våkne. Det vil vekke dere fra søvnen … bare hvis du er villig
til å la meg kutte av hodet ditt, vil du bli i stand til å forstå hva som
egentlig skjer her …
Bhagwans meditative teknikker er å bryte ned menneskets rasjonelle bevissthet, dets evne til å tenke logisk og til å skape en virkelighetsforståelse basert på forstanden … alt som hindrer mennesket i å frigjøre sin indre, guddommelige kraft, må elimineres. Fremfor alt egoet og personligheten, som betraktes som de største av alle hindre …
s 78: … Den terapi vi tilbyr, starter med kroppen og følelsene og har som mål å gjøre oss hele igjen. Vi vil ikke kaste noe ut av mennesket, men åpne opp for de fortrengte følelsene, bevisstgjøre dem slik at vi blir mer levende, og sensitive. Se f eks på sinne og aggresjon … å vise disse følelsene er jo nærmest tabu i vår sivilisasjon og derfor går de aller fleste mennesker rundt med fortrengt aggresjon. … teknikken fjerner det som er unaturlig i oss, i den forstand at de negative følelsene forvandles … setter oss i stand til å kontakte selv væren, livskilden i oss. …
Vi kan aldri vokse gjennom lidelse. for i lidelse sier du nei til noe. Du kan bare vokse gjennom smerte for det er kn i smerten du tør å si ja til det som gjør vondt. Derfor går menneskelig vekst og utvikling gjennom smerte, ikke lidelse. Og smerte er noe alle mennesker møter i livet og må lære å forholde seg til, Ingen utvikling kan skje uten gjennom smerte … i lidelsen sier vi nei til noe i oss selv, og da stopper vi muligheten til åndelig vekst … s 78, (fra et program om Poona på NRK i 1996; hvis du virkelig vil forstå hva Osho sier, må du skille mellom lidelse og smerte … ).
Korte sitater som kan si veldig mye «langt» og dypt om paradigmet rundt det hele, i vår forvirrende og forvirrrede tid:
«En kveld splittet mitt sinn seg og bli splittert åpent. Jeg
forlot kroppen min og kom inn i en dyp ro og fred. Jeg så for første gang selve
Det guddommelige lyset., det hvite diamantlyset, som lakk fra alt og strømmet
ut av alt. Jeg ble løftet opp og fullstendig skrekkslagen». Andrew Harvey;
Everyman’s journey to Enlighetenment, (fra Paul Roland, 1995).
Døden eksisterer ikke. Den er pur illusjon. Måtte vi, ved vårt indre liv, finne hverandre for alltid.
(Fra et selvmordsbrev av et medlem av Temple du Soleil (Sol-tempelet),
i 1995).
Da revisjonistene fordømte Stalin, det var da jeg brøt med det amerikanske C P, (kommunistpartiet. Jeg brøt alle forbindelser og sluttet meg til Mao, ut fra lojalitet, dypfølt lojalitet.
Mødre! Dere må ta kontrollen over deres barn. De må dø med verdighet. James Thomas Jones.
Det fins ingen lov mot incest i Gud kjærlige kongedømme. David Berg.
Rull deg over på maven slik at navlen din berører jorden …
press kroppen stadig nærmere jorden, bland deg med den og gjenskap den gang du
var barn da du presset deg inntil din mors bryst.
Den onde styrer sitt kongedømme kledd i sølv og gull mens de dydige elsker i skogen, kledd i bark.
Sannhet, skyld og synd kan vaskes bort via dyp meditasjon.
Osho fikk mange til å tro at
de kunne klatre ut av Dødebokens bestrebelser på vei mot Paradis, bl a ved å
gjøre seg følgende tanker, som ble satt ut i Dette-livets-bok, for de ennå ikke
avdøde:
One of the most interesting words in the English language today is the word ‘fuck’. It is one magical word: just by its sound it can describe pain, pleasure, hate and love. In language it falls into many grammatical categories. It can be used as a verb, both transitive (John fucked Mary) and intransitive (Mary was fucked by John), and as a noun (Mary is a fine fuck). It can be used as an adjective (Mary is fucking beautiful). As you can see there are not many words with the versatility of ‘fuck’.
Besides the sexual meaning, there are also the following uses:
Fraud: I got fucked at the used car
lot.
Ignorance: Fucked if I know.
Trouble: I guess I am fucked now!
Aggression: Fuck you!
Displeasure: What the fuck is going on here?
Difficulty: I can’t understand this fucking job.
Incompetence: He is a fuck-off.
Suspicion: What the fuck are you doing?
Enjoyment: I had a fucking good time.
Request: Get the fuck out of here!
Hostility: I am going to knock your fucking head off!
Greeting: How the fuck are you?
Apathy: Who gives a fuck?
Innovation: Get a bigger fucking hammer.
Surprise: Fuck! You scared the shit out of me!
Anxiety: Today is really fucked.
And it is very healthy too. If every morning you do it as a Transcendental Meditation – just when you get up, the first thing, repeat the mantra “Fuck you!” five times – it clears the throat. That’s how I keep my throat clear!
Enough for today.-
Dato ukjent, mulig 2012. Osho.
https://www.oshonews.com/2012/01/18/fuck/
Det fins intet godt, det fins intet ondt, det fins ingen forbrytelse og det fins ingen synd. Charles Manson.
Hvis du tror på Jesu annet komme, M. er ham som er kommet for å frelse … ved å drepe noen fysisk, så frigjør du bare sjelen. Livet har ingen begrensninger og døden er bare en illusjon. I ordet «drep» - det eneste som død er egoet … (Susan Atkins i Ch Manson-kulten, 1970).
Hippi-æraen var ikke bare kjærlighet og fred. Det var en uhyggelig side ved den også. Charles Manson ville slippe løs svovelpølens redsler. (Fra Stephen Skinner, Dreyer 1996).
Paul Roland: Osho: Mitt budskap er ingen doktrine og ingen filosofi. Mitt budskap er en viss alkymi, en forvandlingens vitenskap. Folke spør: Fines det liv etter døden? Spør da først: Fins det liv før døden? Lev først livet til fulle …
Fra fisk til menneske betyr evolusjon. Fra mennesket til
Kristus og Kabir, er ingen evolusjon, men en revolusjon …
Det nye mennesket er ikke et håp; dere er alt svangre med
det. Mitt arbeide består i dette å bevisstgjøre dere om dette, at det nye mennesket
allerede er kommet til verden. Mitt arbeid er å hjelpe dere til å innse og
respektere det.
Aleister Crowley: Mennesket er ikke klar over naturen i sin egen eksistens; Mennesket er i stand til å eksistere og å bruke – alt han oppfatter, for alt som det sanser, er i bunn og grunn en del av det selv …
«Do what thou will shall be the whole law. The word Sin is restriction … «, (fra Jonathatn Dee, 1999).
Jakob Boehme, d 1634: Det onde utgjør ingen isolert
kraft, men en mangel på bevissthet eller en mangel på lysets brillians, mørket
er ikke bare fraværet av lys, men frykten for denne lysets brillians.
… prosessen symboliserer oppvekkelsen av Kristi’ ånd inni
en. Carl Gustav Jung, d 1961, forsøkte å dra alkymien ut fra
Middelalderens magi og overtro. Han tolket det som en «individueringsprosess»,
en forløper for psykologien heller enn kjemien, en omforming av personligheten
ved å blande sammen det noble og det mindreverdige, det bevisste og det
ubevisste …
Paracelsus, 1600-tallet: Mennesket er overlegent
stjernene hvis det lever i overlegen visdom. En slik person er Herre over
himmel og jord, i kraft av sin vilje, det er en magus og magi er ikke spådomskunst,
men overlegen visdom … Menneskets problem er at det underminerer sitt
potensiale ved å tvile på sin guddommelighet og evne til å påvirke sine
omgivelser … magi er den høyeste, mest absolutte, mest guddommelige kunnskap i
Natural Philosophy … initiasjon inn i religionens mysterier overfører verdighet,
og ved verdighet kan du forløse alle magiske gaver til live …
NB: Se om gnostiske Torden – som Muhammed forsøkte å etterligne? – her:
http://neitilislam.blogspot.com/2010/11/har-muslimer-plikt-til-hate.html
Troen på at det ikke finnes noe liv etter døden fører til en
selvopptatthet som gir nøkkelen til Satanismen, Saran Moran.
Det var Guds vilje at han spredte sin sæd til så mange
kvinner som mulig. (Branch Davidian).
Svake elektrisk støt ble sendt for å bringe etterfølgerne i
kontakt med sin leder. (Shoko Asahara).
Seks av mennene, inkludert Applewhite, hadde kastrert seg
medisinsk. Gud ville vekke dem opp fra de døde etter tre og en halv dag.
Rael’s budskap er ikke ekstremt. Hun underviser i
selvkjærlighet og fred. (Fra Sarah Moran).
Brigham Young, en mormoner som trodde på polygami: … sometimes it might be necessary to kill a sinner to save his soul … (Sarah Moran).
Ymse og mer relevant:
https://neitilislam.blogspot.com/2023/01/nar-og-hvorfor-begynte-vi-hate-eller.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/04/er-du-et-dydsmnster-er-du-viril.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/06/stefanus-magasinet-og-martyrene.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/06/hvor-hyt-elsker-den-norske-kirke-jan.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/hatprat-personangrep-horn-morken-og.html
https://neitilislam.blogspot.com/2022/01/vitne-til-vanvidd-vitne-til-skrudde-sinn.html
https://neitilislam.blogspot.com/2022/02/svarstad-haugland-vs-selbekk-nar-det.html
-
Islamitt er rettet til islamister … muhammedaner:
http://neitilislam.blogspot.com/2021/12/om-islamkritikk-og-den-srgelige.html
muhammedanisme: Helgheim etc …
https://neitilislam.blogspot.com/2024/04/hvorfor-islam-vil-seire-eller-vi-tape.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/04/islam-vil-vil-ikke-hverken-seire-eller.html
Hvem har skrevet følgende?
«Når noen påberoper seg følelsen, sitt innvendig orakel, er de ferdig med alt de ikke er enig i; deretter forklarer de at de ikke har mer å si til en som ikke finner og føler det samme inni seg selv.
Med andre ord: de tramper på humanitetens røtter. For det
er humanitetens natur å gjøre alt for å komme overens med andre;
menneskenaturen eksisterer bare i det fellesskap som er kommet i stand mellom
ulike bevisstheter. Det umenneskelige, det dyriske, består i å bli fange av
følelsene og bare kunne meddel seg gjennom dem».
Diverse:
Schadenfruedergrisk (neologisme):
https://neitilislam.blogspot.com/2024/04/hvorfor-islam-vil-seire-eller-vi-tape.html
https://neitilislam.blogspot.com/2010/09/muslimsk-frihetserklring.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/04/islam-vil-vil-ikke-hverken-seire-eller.html
http://neitilislam.blogspot.com/2020/11/emosjoner-er-kanskje-mer-eller-mindre.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/det-nye-store-emosjonelt-korrekte-credo.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/de-emosjonelt-korrektes-credo-i-praksis.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/03/emosjelle-dramtikere-uten-sans-for.html
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar