onsdag 3. juli 2024

Kjærligheten er ikke størst av alt på TV Visjon Norge, Hanvold ...

Sagt av en kalvinist:

… Moderne demokratiske samfunn har forpliktet seg til egalitære ideer om like muligheter for alle. Enhver forskjellsbehandling (discriminination), enhver forfordeling (favoring) av én fremfor den andre, bryter mot vÃ¥re forestillinger om rettferdighet. Dersom Gud er god og verdt Ã¥ tro pÃ¥, mÃ¥ Gud være rettferdig og gi enhver de samme muligheter til Ã¥ bli frelst … s 17. (Merk at discrimination kan innebære den gode evne det er Ã¥ kunne skjelne, ikke nødvendigvis Ã¥ skille … min mrkn).

Og, (for innrammingens skyld):

«To be sure, the believer might fall into grievous sin. He or she might even deny Christ. Scripture itself give ample testimony to both. Yet God’s faithfulness to his promise is infinitely greater than our responses to him. As he saves us in spite of our fallenness but for the sake of Christ, so he keeps us in spite of our best efforts – in Jesus. “No matter how deeply God people sin, their sin is never deeper than His grace”, s 133, (Plantinga).

William Butler Yeats: “… And that its own sweet will is Heaven’s will”.

Richard Rorty: “ … moral quandaries are not resolved by repentance, but by relocation or redescription … “.

Alasdair MacIntyre: “In our culture … truth has been replaced as a value and replaced by psychological effectiveness”.

Kommentar til Filliperne 2. 12-14, se under: “… we don’t work for our salvation; rather we work out what God has freely given”, s 90.

Jeg anbefaler de to bøkene: Why I am not an Armenia og Why I am not a Calvinist fra 2004.

Se denne, fra «dagens kristendom»: … NÃ¥r Gud la all vÃ¥r synd pÃ¥ Jesus, sÃ¥ var all verdens synd med der. Det ville jo være meningsløst om Jesus mÃ¥tte dø for de syndere som ikke var tiltenkt frelse. Hvorfor skulle han gjøre det?  NÃ¥r Jesus roper ut et fullbrakt pÃ¥ korset sÃ¥ var sannelig alle mennesker med der og ikke bare de i B’s øyne utvalgte. … Du B. stÃ¥r for en tolkning av Guds ord som har hele Guds ords vitnesbyrd mot deg … den er sÃ¥ hinsides all kristelig nestekjærlighet … Gud vender seg aldri bort fra den som fikk anledning til Ã¥ omvende seg, om ikke det var en grunn til det … Farao fikk da muligheten til Ã¥ omvende seg … (Terje Treidene, tømrer og forkynner, Dagen 10.6.13. her;

William Lane Craig: »To say that God is both good and not good in the same sense or that God neither exists nor does exist is just incomprehensible to mer. In our politically correct age, there is a tendency to vilify all that is Western …  “.

John Caputo: “The truth is that there is no truth … “.

John Hick: “… the deity and Incarnation of Christ … a myth or metaphor” … etter min mening en svært viktig postering her pÃ¥ bloggen

Kierkegaard: “The highest form of religion is absurd, for it involves believing in a paradox with all one’s passion …. that God has come into being, has been borne … and this absurdity, held fast in the passion of inwardness, is faith … “.

Arminius (mot Calvin):  “Some of his parishioners would tell him that, while they wanted to stop sinning, they guessed they were not predestined to do so! … this restrains all zeal and studious regard for good works … extinguishes the zeal for prayer … takes away all that most salutary fear and trembling with which we are commanded to work out our own salvation …”, ( s 226, fra W C Placher, 1983).

“Rorty speaks of truth as the language people in an open society agree to speak”, s 108 i Christian Apologetic in the Postmodern World, 1995.

Til dagens postering, som handler om hva som muligens er i ferd med Ã¥ skje pÃ¥ «hanvoldkanalen» i disse og kommende dager:

Gud elsker ikke alle mennesker. Sannheten setter fri. Det er ikke sant at Kjærligheten er størst av alt. For da ville kjærligheten være større enn SANNHETEN!

Er dette sant? Ja, hvis man skal underlegge seg Lindset og Kolstad, på TV Visjon Norge. Overrasket? Vel, det er aldri kjedelig å være kristen eller frelst eller født på ny, som de sier ofte på kanalen, for her er man overbevist i full frelsesvisshet, dvs i full sikkerhet, om at man skal til himmelen, om ikke lenge.

La oss ta dette litt mer i ettersyn. Man kan spørre seg: Hva skjer i Hanvoldkanalen? Skal man begynne å omvende seg? Å reformere folks syn på KJÆRLIGHETEN?

Programmet fører oss inn i «eldgamle» kristne problemstillinger. Mange tror at hvis de er frelst en gang, er de alltid frelst, for alltid. Veldig fÃ¥ tittere tror at dette er sant, men vet ikke at dette er en slags kalvinistisk trossetning. Og derfor ugyldig, skal vi tro Lindset og Kolstad, Det spør om ikke begge to tar grundig feil, eller tolker kalvinismen i dette pÃ¥ en helt utilstrekkelig eller helt feilaktig mÃ¥te, og at de derfor tar feil, begge to. Men ok, intensjonen er selvsagt god. Vi skal ikke tro at «vÃ¥r» kjærlighet er største av alt og vi kan være sikre pÃ¥ Ã¥ være evig frelst, bare vi tror pÃ¥ JK og Hans verk pÃ¥ Golgata, tungetalen, Ã¥ndsdÃ¥pen, etc. Alle i dette miljøet, bÃ¥de pÃ¥ og utenfor skjermen, synes Ã¥ være overbeviste om og virkelig sikre pÃ¥ at de er frelste for evigheten, selv om det kan anføres argumenter for dt motsatte, inntil alt kommer for en dag en gang.  

Kolstad og Lindset synes Ã¥ være skjønt enige at «kristne» kan gÃ¥ rundt Ã¥ være sikre pÃ¥ Ã¥ komme til himmelen, men sÃ¥ er det jo objektivt, kan vi si, ikke sÃ¥ sikkert likevel. Hva da, TV Visjon Norge? Det foreligger antakelig et stort behov for større klarhet omkring disse tingene.

Kolstad og Lindset kommer ikke godt ut av det, selv om de mÃ¥tte tro at det er nettopp det de gjør – de havner i sentimental selvgodhet, de tolker Skriften ut fra Skriften selv, slik de tolker den, med overflatisk teologi og en riktig nok emotativ sett mild moralisme, i hvert fall foreløpig - for den som har ører Ã¥ se med og ører Ã¥ høre med, kan vi si.

Men ok, det skal de ha: At de setter fokus på dette og dermed tilfredsstiller et visst behov for større klarhet blant titterne generelt og i den store Visjon Norge-familien, som de kaller den. (De skal alle rykkes opp, du vet).

Følg med pÃ¥ reisen – den kan overraske?

Vi skal først gjengi hva som skjedde pÃ¥ programmet, her i form at et hurtigreferat; programmet kan jo sees i sin helhet pÃ¥ TV Visjon Norge, hvis noen føler behov for Ã¥ sjekke og supplere eller stryke, eller bli fornærmet, eller ikke, kanskje begeistret, - hem vet?  

Under legger vi inn en del betraktninger med henvisninger til en mengde linker, som alle kan bidra til Ã¥ kaste lys over problematikken, i det hÃ¥p at visse lys skal opp for noen og enhver. For problematikken er ikke sÃ¥ lett Ã¥ ta stilling til som Kolstad og Lindset later til Ã¥ tro. Tiden strekker ikke til, en times «undervisning»  er ikke nok, heller ikke dette blogginnlegget. Men bare at programmet ble sendt, kan kanskje fÃ¥ noen til Ã¥ tro at noe er i ferd med Ã¥ skje internt pÃ¥ Hanvoldkanalen. StÃ¥r vi foran en kollektiv omvendelse, der, et større trosalvor? Et helt nytt gudssyn, skriftsyn, en helt ny dreis pÃ¥ selvperspektivet? En helt nye form for frelse, et helt nytt grunnlag, kanskje – en helt nye form for kjærlighet, nye relasjoner? Vel, nøkkelen ser ut til Ã¥ ligge i agapen, et i og for seg velkjent begrep som ikke er helt enkelt Ã¥ forstÃ¥ og forholde seg til, se lenkene … De to herre synes Ã¥ mene at det er kommet for mye humanisme inn blant kristne …

Vel, dette kom frem i et program pÃ¥ TV Visjon Norge i forrige uke. Programleder var, som nevnt, Svein Lindset og gjest var Ivar Kolstad, som ble intervjuet av Lindset om Kolstads nye bok: … Størst blant dem

De går begge inn for mer omvendelser, og mindre kjærlighet, eller hva?

I boken og i programmet peker Kolstad pÃ¥ noe som Lindseth slutter seg hjertelig til. Han mener Kolstad ser at vi er inne i et skjæringspunkt og at Kolstad er inne pÃ¥ noe vesentlig. Kolstad nevner at han var inne pÃ¥ ville veier og forteller om et besøk hos en eldre venn som lÃ¥ syk, og som Kolstad trøstet med at «Vet du at Jesus elsker deg». «SÃ¥ bra da», hadde vennen sagt. (Men uten Ã¥ gi uttrykk for noen omvendelse).

Kolstad undersøker da tekstene og finner at det ikke stÃ¥r at Jesus eller Gud elsker alle. Kolstad mener at mannen hadde trodd at han «var bra nok». Kolstad sier da mannen ikke visste at han var pÃ¥ vei til fortapelsen … og da ba Gud Kolstad han om Ã¥ lese Salme 5. 5-7 … Gud har ikke behag i urett …

Gud hater enkelte mennesker, mener sÃ¥ Kolstad. Salme 11. 5 … det stÃ¥r ingenting om kjærlighet der.

Han minner om Johannes … de har Satan til Far …

Lindset: Gud elsker sitt skaperverk …

Kolstad: Gud hatet Esau, men elsket Jakob (og man kan virkelig spørre hvorfor denne forskjellsbehandlingen, det har vært et stridstema i kirken siden begynnelsen, så å si).

Kolstad nevner sÃ¥ 4 ulike former for kjærlighet, pluss agapekjærligheten. (Du kjenner dem sikkert alle: De første er «humanistiske», iht Kolstad – jeg har ikke hatt tid til Ã¥ lese boken). Gudsfrykt er kommet i bakgrunnen sier Kolstad, og Lindset ser ut Ã¥ være fullt enig. (Han sette opp et troskyldig blikk og ser flere ganger nesten (kvalmt) medlidende pÃ¥ Kolstad, noe Lindset har for vane, ogsÃ¥ i andre programmer. Det er nesten en lidelse Ã¥ overvære, men, men … ).

Kolstad: «En gang frelst, alltid frelst”. Dette er løgn og bedrag, sier han, for da blir synden ikke sÃ¥ farlig … Lindset nikker.

Folk tror at hvis bare to mennesker sier at de elsker hverandre, sÃ¥ mÃ¥ det være greit for Gud, sier Kolstad og viser til 1 Pet 4. 17-18; … dommen begynner med oss, om hvordan det vil gÃ¥ med den ugudelige, for uten gudsfrykt …

Lindset: Salme 2. 12 -arbeid pÃ¥ deres frelse med frykt og beven …

-Det er ikke noe lovisk i dette, sier Kolstad. Gudsfrykten kommer automatisk da …

(Ps: Alle kalvinister er enige i dette at vi skal «arbeide pÃ¥ vÃ¥r frelse», Filliperne, 2. 12 – sÃ¥ Lindstad og Kolstad er kanskje mer kalvinistiske enn de de tror? (se i bl a ingressen over, om dette Ã¥ arbeide pÃ¥ sin frelse).

Lindset forteller nÃ¥ om at han satt i fjøset, pÃ¥ toalettet, en gang, kanskje flere ganger, for lenge siden, før han begynte i Visjon Norge, og da lÃ¥ det nytestamente i vinduskarmen der, men at han kanskje hadde gÃ¥tt glipp av noe i det den gang … «me ska vera te hjelp fø kvarandre», (bedyrer han, som sant er).

 … Han nevner at Gud vil spy ut noen, og det er forferdelig, «da veit me adle», det kommer jo ut feil vei, ogsÃ¥ …

NÃ¥den er ikke for at vi kan synde mer …

Det stÃ¥r ikke at «Jesus Kristus elsker synderen og hater synden». Det var noe den ikkekristne hinduen Gandhi fant opp Ã¥ si.

Gud kan ikke skille mellom synderen og synden … de gÃ¥r fortapt … bare et fÃ¥tall kommer til himmelen … ta bort fra meg alle som er forbannet, som ikke tror …

Kolstad: Det er viktig at forkynnere forkynner sannheten … vi kan legge ut en gulrot …

Lindseth: Det er viktig at vi vet hva vi snakker om …

Forfallet: De tror: Det fins ikke noe helvete … de lever løgnens liv …

-Vi kan alle falle …

-Ja

-Vi mÃ¥ omvende oss, fÃ¥ tilgivelse, be om det, da fÃ¥r vi det …. Vi skal leve i forsoningen. Agape-kjærligheten, pÃ¥ den riktige mÃ¥ten, full av agape …

-Far i himmelen er en fortærende ild (LIndset). Jer 17. 10.

 

Lindset forteller botferdig at han feil-leste teksten: «Størst av alt er kjærligheten» (pÃ¥ toalettet, den gang, altsÃ¥).

Agapekjærligheten er ikke for hvem som helst … Gud hater krigerne i Hamas … sir Kolstad opprørt.

NÃ¥den er ikke for alle … ikke alle tar imot … nøden mÃ¥ bli større … noen tror at de har frelst 30 stykker pÃ¥ gata, etter at de har bedt frelsesbønn for dem, men dette er bare trofeer … de mÃ¥ omvende seg …

Lindset: Rense for all skyld … mÃ¥ skje i hjertet … mitt forhold til Jesus Kristus er blitt sterkere, jeg mÃ¥ bøye meg, summen av Guds ord er Sannheten … og da mÃ¥ jeg leve i omvendelse …

Kolstad: Vi har fokusert for mye pÃ¥ Kjærlighet i John 3. 16, (at Gud har elsket sÃ¥ høyt) den er størst av alt), men det stÃ¥r at «hÃ¥p, tro og Kjærlighet, … og størst av dem, er Kjærligheten». Og: Det stÃ¥r ikke at Gud har elsket verden sÃ¥ høyt … det stÃ¥r: Slik -pÃ¥ denne mÃ¥ten – har Gud elsket … at Han ga sin enbÃ¥rne Sønn …(Helt korrekt, med andre ord).

Lindset: Kjærligheten er forbehold Guds folk (oss troende) …

Kolstad nevner Kobberslagen som ble satt opp av Moses i ørkenen, og at enhver som sÃ¥ pÃ¥ den, ble kurert for slangebitt … men nÃ¥ er det Jesus, som ble hengt opp, Guds egen Sønn, og den som tror pÃ¥ Ham, blir frelst …

Lindset: Dette med frelsesbønn, det var helt nytt for meg da jeg kom til Visjon Norge …

For deg som mÃ¥tte være frafallen, se Joh. 12, … tilgjengelig for deg … da skal du bli frelst … da er du himmelen verdig …

De ber nÃ¥ begge en frelsesbønn, Kolstad først, etter oppfordring fra Lindset, sÃ¥ fulgt av Lindset. … at du døde for mine synder, jeg vil gjøre deg til Herre i mitt liv, … da er du frelst, du har fÃ¥tt Agape innbakt i deg

SÃ¥ over til kontekst og bakgrunnsmateriale:

Once saved always saved is the realization that God's plan of salvation is absolutely perfect. A person whom God has chosen for salvation cannot be unsaved, unredeemed, unreconciled, unforgiven, lost, forsaken, abandoned, or cast out.

Se også: https://en.wikipedia.org/wiki/Eternal_security

https://en.wikipedia.org/wiki/Backsliding

 

https://ap.org.au/2021/01/15/the-perseverance-of-the-backsliding-christian-historical-background-part-2/

 

Hva er agape og Livets Tre?

https://neitilislam.blogspot.com/2019/01/kjrligheten-godheten-og-livets-tre.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/02/er-du-spr-kan-du-avtale-gud.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/et-lite-kosmos-eller-avbilde-for-i-dag.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/de-finale-arsaker-skapt-i-guds-bilde-og.html

 

To viljer i Gud:

https://neitilislam.blogspot.com/2022/02/om-endetiden-og-guds-to-viljer.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/07/treenigheten-og-vare-dagers-totalitre.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2020/06/utvelgelse-og-predestinasjon-i-luthersk.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/07/anders-b-b-og-var-emosjonelle-dissonans.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/07/det-kristne-verdensbildet-av-dr-med.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/07/om-hvordan-vi-fler-og-mulig-tenker.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/07/innhentet-av-fortiden-eller-fremtiden.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/07/en-ikke-servilt-betinget-emosjonelt.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/07/vesten-i-opplsning-og-endring-til-det.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/det-nye-store-emosjonelt-korrekte-credo.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/emo-markedet-og-den-maniske-hypermagi.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/redaktr-gilje-som-den-forbilledlige.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/den-nye-private-overguden-det-har.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/rita-karslsen-og-de-reifiserte-emosjoner.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/09/psykologien-inn-i-religionen.html

 

Om predestinasjon og Westminister confession:

https://neitilislam.blogspot.com/2023/03/kristen-redaktr-forker-manipulere-gud.html

 

Se «frelsens gylne kjede» i Rom 8. 28f: 28 Vi vet at alt tjener til det gode for dem som elsker Gud, dem han har kalt etter sin frie vilje. 29 Dem som han pÃ¥ forhÃ¥nd har vedkjent seg, har han ogsÃ¥ pÃ¥ forhÃ¥nd bestemt til Ã¥ bli formet etter sin Sønns bilde, sÃ¥ han skal være den førstefødte blant mange søsken. 30 Og dem som han pÃ¥ forhÃ¥nd har bestemt til dette, har han ogsÃ¥ kalt. Dem som han har kalt, har han ogsÃ¥ kjent rettferdige, og dem som han har kjent rettferdige, har han ogsÃ¥ herliggjort.

 

All those whom God hath predestinated unto life, and those only, He is pleased in His appointed and accepted time effectually to call,(a) by His Word and Spirit,(b) out of that state of sin and death, in which they are by nature, to grace and salvation by Jesus Christ;(c) enlightening their minds spiritually and savingly to understand the things of God,(d) taking away their heart of stone, and giving unto them a heart of flesh;(e) renewing their wills, and, by His almighty power determining them to that which is good,(f) and effectually drawing them to Jesus Christ:(g) yet so, as they come most freely, being made willing by His grace.(h) (a) Rom. 8:30; Rom. 11:7; Eph. 1:10, 11.(b) II Thess. 2:13, 14; II Cor. 3:3, 6.(c) Rom. 8:2; Eph. 2:1, 2, 3, 4, 5; II Tim. 1:9, 10.(d) Acts 26:18; I Cor. 2:10, 12; Eph. 1:17, 18.
(e)
Ezek. 36:26.(f) Ezek. 11:19; Phil. 2:13; Deut. 30:6; Ezek. 36:27.(g) Eph. 1:19; John 6:44, 45.
(h) Cant. 1:4; Ps. 110:3; John 6:37; Rom. 6:16, 17, 18.

 

Fra mitt eget lager her på bloggen:

Vi har kommet et stykke på vei

Vi har tømt språket for Gud og gudsbildet i oss

Vi har redusert Gud til et ord vi hverken kan eller vil elske og frykte

Vi opphøyer rastløsheten, støyen og behovstilfredsstillelsen til absolutte og evigvarende goder helt til vi dør

Vi har strengt tatt ikke behov for barn, foreldre, visdom og tradisjon

Vi slår uten forbehold og med den beste samvittighet i hjel kjærligheten, oppstandelsen og evigheten

Vi oppfordrer til utroskap og hor og har avskaffet enhver last og synd

Tyveri belønnes nå kun med fengsel og terapi, ikke med frelse, forløsning og forsoning

Vi har gjort det umulig å være falsk, løgnaktig og ondsinnet og oppfordres til i stedet til å være smarte, feige og ynkelige

Vi tror på misunnelsen som den sanneste og mest befriende drivkraft

Vi oppfordres til å begjære og slå under oss mer enn vi makter å bære

(Obs, noen mennesker forstÃ¥r ikke umiddelbart at «budene» over er De ti buds antiteser!)

 

https://neitilislam.blogspot.com/2018/06/tilfyelser-om-hypermagi-og-hypermoral.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2020/06/utvelgelse-og-predestinasjon-i-luthersk.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/05/naden-i-islam-og-i-kristendommen-en.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/den-norske-kirke-og-de-sakalte.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2019/10/10-synden-og-syndene-i-islam-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/11/11-synden-og-syndene-i-islam-og.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/er-alle-troer-like-tolerante-eller-like.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/01/stormingen-av-kongressen-fr-i-og-med-og.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2022/05/om-dhimmipsykologi-islamofobi-og-bl.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2022/12/lucia-rett-i-armene-pa-imamer-og-andre.html

 

Viktig, men lang, og grundig, om predestinasjonen, om reformert teologi, om kalvinister og armeniere, og «forferdelig» informativt for posteringen:

 

https://neitilislam.blogspot.com/2019/08/6-synden-og-syndene-i-islam-og.html

Se denne hvor dr Ron Comfort tar sterkt avstand fra calvinister:

https://evangelistgstevenson.com/the-extreme-dangers-of-calvinism/

Se min egen om kirken – menighetene -  som stadig mÃ¥ fornye seg, semper referanda:

http://neitilislam.blogspot.com/2020/10/min-kjledegge-i-dagen-no-hard-feelings.html

http://neitilislam.blogspot.com/2024/04/hvorfor-islam-vil-seire-eller-vi-tape.html

http://neitilislam.blogspot.com/2023/02/religion-flere-spennende-definisjoner.html

http://neitilislam.blogspot.com/2024/06/hvor-hyt-elsker-den-norske-kirke-jan.html

 

Se om puritanerne og «backsliding»:

https://www.google.no/search?q=backslidind+puritans&sca_esv=68041e448ebf4032&source=hp&ei=cgODZrdUuNrA8A-WlaioCg&oq=backslidind+puritans&gs_lp=EhFtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1ocCIUYmFja3NsaWRpbmQgcHVyaXRhbnMyBxAhGKABGAoyBxAhGKABGAoyBxAhGKABGAoyBRAhGJ8FSNbpAVCsFFiu1gFwAXgAkAEAmAHuAaAB3RCqAQYxMS44LjG4AQPIAQD4AQGYAhOgAtcRqAIAwgIFEC4YgATCAgsQLhiABBjRAxjHAcICBRAAGIAEwgIIEC4YgAQY1ALCAggQABiABBjJA8ICCxAAGIAEGJIDGIoFwgILEC4YgAQYxwEYrwHCAgcQABiABBgNwgIGEAAYDRgewgIIEAAYCBgNGB7CAgsQABiABBiGAxiKBZgDBJIHBjQuMTQuMaAHj4UB&sclient=mobile-gws-wiz-hp

 

Hva med alkymi?

Humanisme kan betraktes som en form for magi eller alkymi; i dag kan vi kanskje kalle alkymien for hypermagi eller ekstrem humanisme eller hyperhumanisme – alt i kjærlighetens navn: MÃ¥let er Ã¥ forandre mennesker indirekte, via «terapeutiske metoder», som f eks markedsføringsteknikker, eller direkte, face en face, sÃ¥ Ã¥ si, eller klinisk, eller ved f eks karismatisk vekkelsesforkynnelse inkludert imperativet «gi og du skal fÃ¥ mer - dvs sÃ¥ og høste (det regnes faktisk av flere som en naturlov: gir du a, fÃ¥ du dobbelt a e l).

Utgangspunktet for Ã¥ forstÃ¥ alkymisme, kan være: … 

Noen mener at alkymistenes arbeid skal forstås åndelig, at det var et forsøk på å oppnå en spirituell forvandling, hvor målet blant annet var å bli et helt, og åndelig talt androgynt menneske. Blant andre Carl Gustav Jung og Jes Bertelsen arbeidet i flere år med alkymi ut fra en slik psykologisk forståelse.

De fleste alkymister bruker Smaragdtavlen av Hermes Trismegistus i sitt arbeid. Hermes Trismegistus er ofte kalt alkymiens far. Alkymien kan spores tilbake til det gamle Egypt, og finnes også flere hundre år før vår tidsregning blant sjamanistiske taoister i Kina.

Alkymi sies å være en transmutasjonskunst, hvor det dreier seg om å kontrollere og styre vibrasjoner i både mikro- og makrokosmos ...

https://no.wikipedia.org/wiki/Alkymi

Kommentar: Ivar Kolstad kan kanskje ha hatt noe lignende som over i tankene da han skreve boken vi nÃ¥ snakker om og nÃ¥r han snakker eller skriver om at menighetene kanskje er blitt for mye pÃ¥virket av «humanisme». Mer sannsynlig er det at han tenker: Vi mÃ¥ fÃ¥ mer kristendom og mindre humanisme slik humanismen til vanlig forstÃ¥s, og slike humanismen nevnes i vÃ¥r Grunnlov nÃ¥r den sier at vi «bygger pÃ¥ landets kristne og humanistiske arv».

Hvis vi definerer humanisme som en form for alkymi, blir det kanskje lettere Ã¥ forstÃ¥ hva Kolstad mener. For humanismen vil foredle mennesket, dvs forandre det til noe bedre, gjerne noe mer gagnlig. Humanismen er ute etter Ã¥ foredle mennesket natur til noe mer «Ã¥ndelig», dvs bedre utrustet.

Dette kan ogsÃ¥ sies Ã¥ være kritenttroens mÃ¥l, i hvert fall den mer sekulariserte formen for kristentro, men ogsÃ¥ i «sann kristen tro» - vil det være pÃ¥trengende at mennesket forandrer eller foredler seg, ved at det gis en nÃ¥de (karisma) av Gud gratis, en gave – og dermed en frelse - mennesket ikke kan skjenke seg selv.

Den katolske middelalderteolog Thomas Aquinas sa, at «nÃ¥den ikke ødelegger menneskets natur, men forbedrer den».

Blant vÃ¥re dagers karismatikere anser man at den gratis nÃ¥de faktisk gir oss guddommelig natur og John Wesley snakket om at vi kunne leve syndefritt. Ikke rart da at synden pÃ¥ Hanvold-kanalen ikke akkurat er det mest sentrale tema. 

Hanvold Рlinker til mine kommentarer her p̴ bloggen:

https://neitilislam.blogspot.com/2024/06/hanvold-den-oppstandne-doktor-og-hva-er.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2024/06/hanvold-binder-seg-til-marx-slagstad.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2024/05/stefanus-og-staten-kristen-eller.html

https://neitilislam.blogspot.com/2024/06/helpels-vranglre-om-gud-i-stefanus.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2024/06/hanvold-binder-seg-til-marx-slagstad.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2021/10/hvilken-gud-tror-man-egentlig-pa-i.html

http://neitilislam.blogspot.com/2024/06/helpels-vranglre-om-gud-i-stefanus.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2024/06/hvor-hyt-elsker-den-norske-kirke-jan.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2010/11/delegger-kjrligheten-kirken.html

http://neitilislam.blogspot.com/2019/01/kjrligheten-godheten-og-livets-tre.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2011/03/ateisme-et-beinrangelsprak.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2020/10/nar-kjrligheten-blir-despoti.html

 

Med mange linker til andre relevante posteringer:

https://neitilislam.blogspot.com/2023/06/paris-i-flammer-stre-om-brenning-biden.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2022/01/noen-som-har-det-rett-med-kjrligheten.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2018/08/kjrlighet-er-gud-om-bl-bekkevoll.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2010/11/det-tredje-sakrament.html

 

 

https://neitilislam.blogspot.com/2011/02/ateisme-for-dummies.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2011/03/ateisme-og-intelligens.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2013/01/de-noble-hetsere-pa-nettet.html

https://neitilislam.blogspot.com/2024/02/hanvold-vil-ha-militante-kristne-det-er.html

 

Mange linker medfølger her:

https://neitilislam.blogspot.com/2024/02/ungjente-reddet-pa-visjon-norge-vil-det.html

 

 

Beskrivelse av boken til Kolstad, fra forlaget:

Kjærlighetsbegrepet i Bibelen blir blant mange troende tolket sÃ¥ forskjellig, og betydningen misforstÃ¥tt. I 1.Korinterbrev 13;13 stÃ¥r det: «Men nÃ¥ blir de stÃ¥ende disse tre: tro, hÃ¥p og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten.»

Mange leser og siterer siste setning slik: «Men størst av alt er kjærligheten.» Dette er ett av flere eksempler pÃ¥ at Guds kjærlighet blir tillagt betydninger som den ikke har, som gjør at vi fort kan fÃ¥ problemer nÃ¥r vi skal formidle noe til andre mennesker om Gud. Men det kan ogsÃ¥ forføre oss selv til Ã¥ akseptere forhold omkring synd som vi tror dekkes av Guds kjærlighet, men som tvert imot gÃ¥r imot Hans ord og vilje.

Jeg tror denne boken vil kunne gi deg nye åpenbaringer, og kanskje justere din forståelse av Guds kjærlighet, Agapekjærligheten, og dermed også autoriteten i Ordet.

 

https://www.mediaforlag.no/shop/product/men-storst-blant-dem-er-kjaerligheten

 

Appendix:

 

https://www.gotquestions.org/semper-reformanda.html

 

https://www.ligonier.org/learn/qas/does-semper-reformanda-mean-that-the-church-should-always-be-changing

 

https://www.ligonier.org/learn/articles/what-does-semper-reformanda-mean

 

https://carm.org/dictionary/backsliding/

 

https://www.desiringgod.org/articles/what-we-believe-about-the-five-points-of-calvinism

 

https://www.gotquestions.org/backsliding-Christian.html

 

 

Kalvinisten Erwin H. Palmer, sier det slik, i The Five Points of Calvinism, n e 2010, Harper:

 

BÃ¥de John og Jesus sier at den troende har evig (eternal) liv. Han har det nÃ¥, allerede. Alt han trenger Ã¥ gjøre er Ã¥ be Jesus seriøst om Ã¥ gjøre Jesus til hans frelser (og Herre). En gang frelst, alltid frelst. Hvis arminiansk teori var sann, kan en gjenfødt kristen miste sin frelse og gÃ¥ fortapt; den siste ting han da vil kunne si er, at han har evig liv. Han kunne si at han har hatt et godt liv etc, eller et liv i hellighet, men han kan ikke si at han har evig liv. …

Jesus sier: Den som tror, skal aldri gÃ¥ fortapt. Men arminianerne sier: Vent og se! Kanskje han gÃ¥r til helvete. Jesus sier: Han har evig liv, men arminianerne sier: Nei, for dette dreier seg om det timelige livet … Jesus sier: Dersom noen spiser dette brødet, vil han leve for evig … Arminianerne vil si: Kanskje … Jesus sier: Jeg er oppstandelsen og livet og den som tror pÃ¥ meg, skal aldri dø … Arminianerne sier: Kanskje …. Se Joh 3. 16, 3.36 og 5. 24, og 1 John 5. 13.

 

Utvelgelse betyr at Gud har utvalgt noen helt fra evighet av til Ã¥ bli frelst. Han har med guddommelig myndighet bestemt at de skal himmelen. Hvis det var mulig, slik arminianerne sier, for en person Ã¥ miste troen etter at de har begynt Ã¥ tro, da fins der ingen utvelgelse. Utvelgelse betyr at Gud har forordnet at de utvalgte skal være frelst. De vil aldri kunne falle fra … (se «frelsens kjede» - Chain of salvation) fra Rom 8 nevnt over). … those who God foreknew, that is, foreloved – he also ordained …

 

It’s very understandable on the Arminian theory of man being co-ordinator of his faith, that man could lose his faith and fall away … but when we realize that faith is not man’s gift to God, but is rather God’s gift to man, then we realize that man will never lose his faith … because God is not fickle … if God begins a work, he will finish it. … He didn’t give us saving grace because he foresaw that we were going to do good, such as believe in Christ. For we are all totally deprived … the cause of His love is to be found in Him, not in us … 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar