lørdag 6. april 2024

Jan Hanvold - endelig ut av skapet?

 PS: Oppfølgeren til denn artikkelen finner du her:

https://neitilislam.blogspot.com/2024/04/jan-hanvold-pa-sitt-beste-for-de-verste.html

-

Tenk om du var gift med en dame som blir beskrevet - og som forteller om seg selv - på følgende måte: 

Hun sier at hun vet at Jesus finnes, hun vet at demoner, djevelen og helvete finnes, og hun mener at man må være brennende i sin sak for Jesus. ”Det er ingenting som kan tilfredsstille deg, om du ikke har smakt Jesus”, sier hun. Mark 11, vers 30 ff.

Hun starter en preken om det å gi, og påpeker at om Gud ber deg om å gi, ja så er det bare å gi. Det handler nemlig om å så og høste. Hun forteller i den sammenheng en historie, som jeg gjengir med egne ord, men uten å legge til noe for egen regning:

 Hun forteller at hun ruslet rundt i gatene i Molde og lengter etter et nytt stereoanlegg. Riktignok har hun nettopp kjøpt seg et billig stereoanlegg til bare et par tusen, men hun ønsker seg et som er bedre, for ”lyd er utrolig viktig for meg”.

Hennes mann har uttalt at tsunamien var Guds svar på den seksuelle synden Thailand er oversvømmet av

Fra nettavisen Bygdeposten i 2005:  ”… de som ikke skal få hundre foll igjen nå i denne tiden, hus og brødre og søstre og mødre og barn og åkrer, sammen med forfølgelser, og i den tiden som kommer, evig liv” …

 Hun skal få kjøpt et Bang & Olufsen stereoanlegg som koster 17 500, forteller hun, og hun sier hun blir nesten litt flau der hun går, hun vet jo ingenting om dette merket, og kan heller ikke noe om pris.

I sin samtale med Gud spør hun ”hvor skal jeg så dette stereoanlegget?”. Etter om lag en halvtime møter hun en gutt på 13 år, sønnen til noen venner i Molde. Han sier at han så svært gjerne vil ha et stereoanlegg, og løsningen åpenbarer seg for henne: Hun gir gutten sitt tre uker gamle stereoanlegg hun kjøpte for et par tusen. Hun går så inn i en butikk som selger Bang & Olufsen-anlegg, og får prisen som er 21 500, og inngår en avdragsordning hvor avdragene er på 4000 kr i måneden.

Da hun har betalt det meste av summen, blir hun oppsøkt av en dame fra Molde som sier at hun skal betale det siste avdraget for henne, pålydende 4000 kr. Summen på stereoanlegget ble da 17 500 kr, den eksakte summen Gud hadde oppgitt den dagen i Molde.

Ut i fra dette trekker hun den slutningen at man alltid kan få noe bedre enn det man har, man kan ønske seg bedre ting her i livet, og øke sin materielle velstand, om man bare tror på Jesus. Poenget er å så, slik at man kan høste.

Denne typen teologisk vinkling går igjen i mye av retorikken … står for. Gud vil alltid skaffe de nødvendige midler, bare man tror. Guds løfte om velstand og rikdom gjelder ikke bare i himmelen, men i livet her på jorden.

I programmet … blir dette enda tydeligere.

Programmet dreier seg om tro, og sentralt for denne troen er frelsen. Troen er en gave fra Gud, den følger med frelsen, som kommer ved at man blir født på ny. Alle mennesker har fått samme utgangspunkt for troen, og mye handler om å gå til Gud og nærmest kreve sin rett, Salme 103:4-5, og sammenlikner menneskene med ørnen. Ørnen når sitt fulle potensial hele livet, og gir opp sin sjel i det den vet den skal dø. På bakgrunn av denne liknelsen, mener pastoren at mennesket er gitt ”salvelse og energi i sin forgjengelige kropp”.

Den troende får kraft fra Gud gjennom Guds Ord. For Gud er bundet av sitt ord, Gud er nødt til å holde sitt løfte … Som følge av dette kan man komme til Gud, og få svar på sine bønner. Og dette gjelder ikke bare på det åndelige planet, men også på det fysiske og materielle planet.

Det er tre stadier i bønn: 1) Be, og du skal få. Dette handler om at Gud må svare, for du står på hans løfte.  Jesaja 43:26 24, om at vi må minne Gud på hans løfte. Guds løfte blir presentert i Salmenes bok, … ”som forløser ditt liv fra fordervelsen, som kroner deg med miskunn og inderlig barmhjertighet, som metter din sjel med det gode, så du blir ung igjen som ørnen”. 2) Let og du skal finne. Neste steg i bønnens gang er å finne det bibelverset som støtter din sak. Om du trenger et hus, kan du finne fram et bibelvers om dette, og gå til Gud med det 25 … (?). Han må gi deg det, for slik er løftet. Dette steget handler ikke om å lete i omstendighetene, men i Bibelen. 3) Bank på og døren skal bli åpnet. En bekreftelse av steg to, og at man på helt legalt grunnlag kan oppsøke Gud med sin forespørsel. Gud er bundet av Ordet. Et sentralt aspekt i denne bønnehandlingen er at man umiddelbart kan eller skal takke Gud for gaven.

Om man trenger en bil, finn bibelverset om dette!, oppsøk Gud, minn Ham på hans løfte, og si ”takk Gud, for at jeg får den bilen jeg trenger”. Dette handler om bekjennelse.

Man skal bekjenne det man vil ha som om man allerede har det, for det er blitt lovet av Gud. Pastoren, kvinnens mann, sier han ikke ber om frelse for sine barn, for Gud har lovet han at han og hans hus skal bli frelst, derfor bekjenner han i stedet at hans barn er frelst. … Salme 68: 7; ”Gud lar de enslige bo med familie. De som er bundet, fører Han ut til overflod. Men opprørerne bor i det tørre land.”

Om du trenger en bil, bruk da bibelverset Salme 68:18; ”Guds vogner er tjue tusen, ja tusener på tusener. Herren er iblant dem som på Sinai, på Det Hellige Sted.”32 sier Jeg dere: Den som sier til dette fjellet: ”Løft deg og kast deg i havet!” og ikke tviler i sitt hjerte, men tror at det han sier skal skje, han skal få det som han sier. Derfor sier Jeg dere: Alt dere ber om når dere ber, tro at dere får det, og det skal bli gitt dere”.

Teologien som er skissert ovenfor er helt i tråd med den typen fremgangsteologi som finnes hos trosbevegelsens grunnleggere. Flere kilder sier at Kenneth Hagin regnes som trosbevegelsens far, og at E. W. Kenyon må betraktes som bevegelsens bestefar 26 . Kenneth Copeland, som den største nålevende predikant, blir da en slags sønnesønn. Disse tre mennene har skrevet en mengde bøker og forkynt for utallige karismatiske pastorer verden over. Kenyon levde tidlig på 1900-tallet, og var svært opptatt av den positive bekjennelsen av Guds ord som grunnlag for helbredelse, og at denne helbredelsen er Jesu gave til menneskene som alle kan motta gjennom tro uavhengig av omstendigheter (Anderson 2004:220).

Hagin tok Kenyons synspunkter videre, og mente at enhver kristen burde ”utøve tro” (exercise faith) og på denne måten sørge for å oppnå fysisk helse, materiell velstand og suksess. Det holder, i følge Hagin, ikke bare å tro, man må også bekjenne sin tro, og det en troende person sier, altså bekjenner, vil skje. Av dette trekker han den slutningen at dersom man for eksempel er syk, kan og skal man bekjenne seg frisk.

Ovenstående er hentet – litt «omformet» - fra “Bygg mine tv-kanaler!” -en analyse av den elektroniske kirke i Norge, av Lene Solvang, Masteroppgave i Religionshistorie Institutt for kulturstudier og orientalske språk UNIVERSITETET I OSLO Vår 20082

Kommentar:

Ekteparet det her er snakk om, er Jan og Inger Hanvold, selve berømthetene på TV Visjon Norge. De er etter alle solemerker lykkelig gift, og har vær det i et par decennier, tror jeg.

Se mine egne: https://neitilislam.blogspot.com/2023/01/kirken-var-tradisjon-faktisk-har-gjort.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/01/kjenner-du-job-er-du-mer-kristen-enn-du.html

Som de fleste lesere vil se, er dette noe som ikke bare vil kunne være av interesse for helt vanlige lekfolk, men også for religionsvitere, ja, forskere av alle slag, og psykologer (etc), politikere og professorer og funksjonærer av alle slag, og ikke minst for teologer. Men fra den kanten, hører vi ingen ting, spesielt ikke fra kristne teologer. Paret får dermed via sin tv-kanal fritt spillerom for påvirkning, en påvirkning som kan bidra sterkt til å tømme kirken og sette DnK i et særlig svakt og dårlig lys. Er protestantismen i ferd med å bi overkjørt og glemt, ja, nedkjempet? DnK fremtrer for de fleste troende, mindre troene, ikke-troende og tros-interesserte i dag som en av de mest søndagsåpne avdelingene i SV og Rødt, som forguder Hamas og demoniserer Israel. Hvilket ikke TV Visjon gjør, snarere tvert imot …

Om ekteparet og kanalen vil makte å dømme opp for, eller moderere islam i Norge, er et annet spørsmål, som jeg har behandlet her: http://neitilislam.blogspot.com/2024/02/vil-hanvolds-karisma-makte-stanse-eller.html

Følgende er referater fra den nye programserie på kanalen, en serie som tar over et den tradisjonelle «Skapende Tro» med Jan Hanvold som midtpunkt, kontinuerlig. (Inger har minst to store egen-prosjekter, Kongenes Konge og Våkn opp Norge, av hvilke det første prosjektet visst sliter med å ferdigstilles og det andre ser ut til å avgå med en snarlig død nå, fordi programmet ikke makter å trekke nok publikum, og som derfor ligger an til å bli en stor fiasko, (jeg har omtalt dette før her).

Selv har jeg en embetseksamen i teologi fra Oslo, og jeg spør meg selv: Er Hanvoldenes lære ikke bare skadelig, men også direkte farlig – på sikt?

Og: Skal man ikke bare la troende mennesker i fred? De gjør jo ikke noen fortred, slik jeg kan forstå, og de gir jo folk både tro, håp og mening? De har ingen voldelig revolusjon på programmet; de ber snarere sine lyttere om mer penger til stort hjelpearbeid (misjon) bl a Moldavia og Albania. Og pengene kommer frem, og regnskapene er i orden.

Hva er det å være redd for? Man kan kanskje spørre: Er det det samme hvilket gudsbilde man har?

Unni Thorsen, som nå virkelig har fått sin «hall of fame» som misjonær i Albania, (hvor hun reiste med to tomme hender) forteller i et eget program om hvordan barndommen hennes hadde vært, i denne forbindelse. Selv sier hun at hun var full av menneskefrykt den gang, før Intervjueren hennes, nevnte så vidt dette med gudsbildet, og det er klart at Unni kanskje hadde hatt et altfor dystert bilde av «faderen» i sin barndom og at dette kan ha bidratt til hennes «ynkelighet» eller sykdommer. Men så fikk hun altså øynene opp for TV Visjon og folka der, og siden gikk det slag i slag, med stor fremgang for Herren.

Man kan ikke si at Unni ble gitt et dårligere liv av TV Visjon Norge og hanvoldene. Snare tvert imot, et liv til glede, gagn og oppbyggelse for mange.

Bakgrunn:

http://neitilislam.blogspot.com/2019/05/pico-della-mirandola-menneskeverdet.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/06/om-borgerkrig-puritanere-og.html

Om bl a Master Eckehart og Hanvold her:

https://neitilislam.blogspot.com/2023/05/jan-hanvold-en-mektig-hvding.html

Om bla Reuchlin, Luther og kabbala her:

https://neitilislam.blogspot.com/2022/04/brenne-den-som-brenner.html

Om bl a personlighetstyper og enneagrammet:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/03/homo-oeconomicus-i-dagens-og-historisk.html

Kabbala og Livets Tre:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/01/kjrligheten-godheten-og-livets-tre.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2015/04/en-svenske-krysser-sitt-spor.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/03/mer-om-det-moderne-postmoderne.html

http://neitilislam.blogspot.com/2018/05/naden-i-islam-og-i-kristendommen-en.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/06/utvelgelse-og-predestinasjon-i-luthersk.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/12/ytterligere-klargjring-av-hypermagi-og.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/det-nye-store-emosjonelt-korrekte-credo.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/08/7-synden-og-syndene-i-kristendommen-og.html

 

Klapp med hendene og få en mystisk erfaring:

https://neitilislam.blogspot.com/2021/03/det-moderne-mennesket-samvittigheten-og.html

 

Like vel er det grunn til å reflektere, ja, grunde på Guds Ord – og Hanvold har nå røpet at han gjør det på sin måte, på en måte uoffisielt, - det er ikke så mange andre som gjør det, sier han - idet han kringkaster dette for hele «Norden med Færøyene og videre» på kanalen. Han forteller at han mediterer! Betyr det at han på en måte nå kommer ut av skapet, eller at han blir mer og mer breial på seg selv? Er han blitt mer innkrøkt i seg selv? Blåse han seg selv opp – hvilket er stert frarådet av bl a Paulus … ER det en slags magi (magnetisering) han nå forteller at han drive med – opptil to ganger i døgnet? Han ønsker å bli mer og mer ett med Gud, eller med Ordet, som han understreker. Det kan bety, psykologiserende tolket, at han søker et nytt fundament for sin autoritet i miljøet, et nytt grunnlag for edel eller from manipulering?  Viser dette en grunnleggende usikkerhet og viser dette at han lider, under indre spenninger som ikke blir forløst? ER han lei av sitt publikum sin menighet? Er han på jakt etter mer trofaste disipler – som vil følge ham gjennom tyt og tynt, og som vil beundre og forgude ham bare enda mer, og imitere ham bare enda mer, læresveiner han vet ikke vil svikte og som kan gi ham et evig fundament, med seg selv enda mer i fokus og sentrum (?) som velbehagelig for Gud og mennesker, som fullkommen i troen på Kristus og Jesu blod som vasker ren for alle synd og garanterer helse og helbredelse?  Er hele «forestillingen» bare et nytt knep, en bruk av billige hersketeknikker og massesuggesjon?

Jeg har store vansker med å svare ja på spørsmålene.

I de følgende utdrag får vi visse svar. Jeg tolker Hanvold slik han beskriver sin nye rolle som forbilledlig, som vanlig. Han anvender en teknikk som neppe er godt kjent i kristne kretser, se nedfor i hans egne ord. Dette reiser spørsmål: Er Hanvold blitt en slags mystiker, en magiker en kabbalist?

Kan det forklares psykologisk, eller best markedsføringsmessig? Og er det ikke da en gjerningsreligion han praktiserer?  Selv om han sverger til Ordet og Ordet og nåden alene?  Approprierer han ikke fra den tradisjonelle luthersk lære – og forvanske den, til eget beleilig formål?

https://neitilislam.blogspot.com/2023/12/mystikeren-fosse-og-nobel-prisen.html

https://neitilislam.blogspot.com/2023/04/aret-1648-begynnelsen-pa-friheten.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/11/politisk-parti-vil-overta-makten-i.html

http://neitilislam.blogspot.com/2023/03/opplysningen-tilfangetatt-frihet.html

 

Se denne om kirkens «utvikling til nå::

https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/den-norske-kirke-og-de-sakalte.html

 

Nå om det nye innslaget i Hanvold liv, i skapet, om du vil, i denne sammenhengen: -

 

Første gang jeg hørte haga(h) nevnt av pastor Jan Hanvold, som da sa hagga, feilaktig uttalt -  var for lengre tid siden:

https://neitilislam.blogspot.com/2023/05/jan-hanvold-en-mektig-hvding.html

 

Fra det første programmet i den nye serien, Med Ragnhild Angell Sagen:

https://neitilislam.blogspot.com/2024/03/hanvold-eidsvag-og-et-fullsatt-oslo.html

 

Se denne om «det prostmoderne mennesket», Sokrates, kabbalah mm, til «førtanke» og ikke bare ettertanke:

http://neitilislam.blogspot.com/2021/03/det-moderne-mennesket-samvittigheten-og.html

 … vi er interessert da i at folk skal få kunnskap, Hoseas 4, folk bli ødelagt på grunn, da, av at man ikke har kunnskap i Guds ord, vi snakker om åpenbaringskunnskap, forståelse og visdom, som man ikke lærer på et universitet … som egentlig blir lasta ned i din ånd, og Den hellige ånd he he …

-Kossen vi blir leda av Gud ånd?

-Vi mediterer på Guds ord dag og natt … Den hellige ånd leder bar i tråd med Bibelen, hvis det ikke stemmer med kapitler og vers, så et det ikke fra Gud, åpenbaring kommer gjennom bønn og faste, …

Guds ord taler jo generelt, f eks gå ut i all verden og forkynn evangeliet, men det står ikke om vi skal dra til Afrika … til meg personlig, dette er Guds generelle ord, logos, og så er det gud rhema når Guds ord blir levende, til deg, så er det et direkte ord til deg …. som nå jeg f eks kjøpte Hallingskarvet Høyfjellshotell … så spurte jeg Herren, vil du at jeg skal kjøpe dette hotellet? Jeg

og slo på, i Josvas bok, og mine øyne falt da på 12, kapittel, … et logosord, og så talte han direkte til meg … når du er gift, er det viktig at du er ett med kona di … jeg kan ikke ha krig med henne, så da spør jeg henne … har Herren talt til deg i det siste? … (forteller resten av historien som ender med at de kjøpte hotellet uten penger).

- Wow, wow, hører jeg svakt fra Gøril.

Du ber ut logosordet som blir et rhema for deg … ikke sant, når jeg skal ha bil … siterer Salme 68 , Herre, jeg priser deg for at du har den rette bilen for meg … så blir jeg leda til en eller annen bilbutikk … så kjenner jeg det i min ånd, dette er bilen … vi har blitt født på ny, vi har tatt imot Jesus, og ingen kan se Guds rike uten at han er blitt født på ny … og så ha vi da blitt døpt i den hellige ånd, for det er jo en nødvendighet … så du taler i tunger, ikke sant, det er tegnet på at du er døpt i Den hellige ånd, hvis du ikke taler i tunger, så er du ikke døpt i Den hellige ånd … ifølge Guds ord, da … og du får disse gavene, som du må søke med iver … det er ikke slik at ting daler ned fra himmelen …

Hva er forskjellen på krisen meditasjon og annen meditasjon?

Vi referer til Salme 1, den som grunner … han skal være like et tre ved rinnende bekker, som gir sin frukt til rett tid, og Josva 1 8 la ikke denne boken vike fra din munn, men du skal grunne på den dag og natt og da skal du ha lykke på alle dine veier …  ikke mantra som du gjentar og gjentar … men vi, når det gjelder hag, som betyr å mumle, grunne, meditere på, så er det jo Guds ord vi mediter på, det er viktig å praktisere akkurat det, så det blir et paradigmeskifte, for det atte – som et menneske tenker i sin sjel … i sin ånd, slik er han … så hvis jeg skal forandre meg, så må tankene mine bli forandret … jeg tar en hver tanke til lydighet mot Kristus, ikke sant, jeg blir bevisst hva jeg tenker, hvis jeg ikke er stille og mediterer, så blir jeg sjelisk, på den måten at jeg … det har noe med disiplin å gjøre … derfor sier at jeg praktiserer haga(h), da tredve minutter to ganger om dagn, og hvordan gjør jeg det? Jo, for å leve i en åndelig dimensjon, slik at du lever da i framtiden, og ikke i fortiden, for Djevelen han vil at vi skal fokusere på gårsdagen, … vi forandrer personlighet, jeg praktiserer haga(h) fordi jeg ønsker å være bevisst, at det jeg fyller meg, det er Guds ord.

Jeg setter meg ned i en stol, og så begynner jeg å puste (trekker pusten og liksom retter på kroppen og beveger hendene mykt og elegant opp og ned), f eks Galaterne 3. 13, så sier jeg husjh, takk Jesus, huish, at du ble gjort til forbannelse for meg, for det er skrevet (antar en veldig høytidelig og «høytflyvende» stemme nå), forbannet er den som henger på et tre (han sier det som i transe, på en måte, helt unaturlig, forresten, men messende, liksom høystemt overmåte), puster med kraft, dette skjedde, puster, for at Abrahams velsignelse, skulle komme over hedningene, i Kristus Jesus, (puster veldig mellom hver setning), så jeg ved troen … skulle få Ånden, hsjm det var gitt løfte om, så ved at jeg da puster, inn og ut, pushj, inn og ut, og ved at jeg beveger armer og kroppen min, så er det fullt fokus, på de skriftstedene,  som jeg da siterer hele tida, Herre, takk, hushjj, for det du kommer med visdom, og med visdom så ble huset grunnlagt, hooo, takk for åpenbaringsforståelse, ved det så ble huset trygget, tshjooo, Din kunnskap, Herre, så fylles rommene med alt kostbart og herlig, skjønner du? Altså, det går da i Guds ord og Guds løfter, så kjører jeg på Abrahams velsignelse, 5. Mosebok 28, tsjoo, så da kjenner jeg da når jeg er ferdig med en halvtime, så er jeg avslappa, full av tro, og full av fred, og full av glede, så gjennom det, har du fred … og slipper å bli plaga av stress. Salme 131. 2: jeg har fått min sjel til å være stille, og til å tie, ikke sant? som et avvent barn … min sjel er hos meg, vent på Herren, Israel, fra nå av og til evig tid. Halleluja. Så du gjennom dette bryter med fortida, de fleste leer i fortida og sine følelsesbaner, … i stedet for å være en vinner i livet … gjennom haga(h), altså meditere, vil du forandre din personlighet, og et paradigmeskifte skjer, hvor du kontrollerer dine følelser, og ikke følelsene deg … eller omstendighetene, dette kommer gradvis, idet du praktiserer haga(h), daglig, du blir familiær med deg selv, …

-Halleluja, sier Gøril (Heiene Christoffersen).

Det er så sterkt, og da har vi jo dette her. du lurer på om folk er født på ny, Paulus tar jo dette opp i 1 Kor 2, er det vel, … for hvem blant mennesker, vet hva som bor i mennesket uten menneskets ånd som bor i mennesket? Sli vet heler ingen hva som bor i Gud uten Guds Ånd … men vi har ikke fått verdens ånd, men den ånd som er fra Gud, for at vi skal kjenne det som Gud i sin nåde har gitt oss,

og dette forkynner ii, ikke med ord som menneskelig visdom har lært oss, men ved ord vi har lært av Ånden, idet vi toler åndelige ting med ånden, og så kommer noe viktig: Men et sjelisk menneske tar ikke imot det som hører Guds ånd til, for det er n dårskap, for han og han kan ikke kjenne det, eh, det kan bare bedømmer på åndelig vis, står det, men den åndelige kan derimot dømme om alle ting, og han selv kan ingen dømme, for hvem kjente Herren så han kunne undervise han, de har Kristi sinn. … vi må ta imot signaler fra Den hellige ånd, og fra vår, da, gjenfødte ånd. Som alltid virker i nåtid, aldri i fortid eller fremtid, og det gjør j Gud også, Gud virker alltid i nåtid, en dag er som tusen år … det står: Jesus ER i går den samme, ja vel, da kan vi gjøre noe med fortida vår, da, … Jesu blod gå over fortida vår, så den re rein, halleluja, he, he, he,  så vi er frie, og så er han i dag den samme  … ja, for evig, ikke sant, altså, he, he, så, he, he … religion, det er sjelisk, det er det at mennesket prøver å klatre opp til Gud, ikke sant, det er derfor folk … julestemning, glassmalerier … alt dette er sjelisk, … sett ikke din lit til forstand, står det, jeg ber med forstanden, sier Paulus, men jeg ber også i ånden, dvs i tunger, sier Hanvold. … det å komme inn her, det skjer gradvis … du må bare si til kroppen din: Ti! Du får da kontroll over sitt følelsesliv … og du får et paradigmeskifte, … du ler av Djevelen, som blir totalt forvirra … du har, din gjenfødte ånd har full kontroll, din gjenfødte ånd skal ha kontroll over deg … du kommer inn i en flyt og hører da Guds stemme, for det atte det Gud ber oss som, det er jo noen ganger totalt imot sunn fornuft, det må stemme med. Hva sier Guds ord … he, he, he, he

Og så er det dette md tro som er så utrulig viktig … kossen får i tro?

Ja, troen den kommer jo av å høre, … menneskelig tro er jo noe annet … full visshet om det en ikke ses, overbevisning om ting som håpes, ….

Ka e det som skill mellom sjel og ånd? spør Gøril.

Hanvold: Ånden har jo da med det åndelige å gjøre, sjelen har med den mentale relasjonen, med det rasjonelle og det intellektuelle … og kroppen har med det fysiske å gjøre, det er derfor, Hebr 4 vers 12, er det vel, at Guds ord er levende og det er virksomt og det er skarpere enn noe tveegget sverd … som stiller sjel og ånd og åpenbarer … og dømmer hjertets skjulte tanker … det er med menneskets ånd at vi vi blir født på ny, når vi sier at vi blir født på ny, så er det ikke vår sjel som blir født på ny, det er vår ånd, menneskers ånd, da bli vi jo da levende for Gud, Ordpråksboken 20. 27, ånden er en Herrens lampe, som ransaker alle kamrene i hans indre, … Galaterbrevet det 5 kapittel, så se vi forskjellen på det sjeliske og det åndelige, kjødet begjærer mot ånden, de to står hverandre imot, … men hvis vi blir drevet av Ånden, da er vi ikke lenger under loven, … utukt, urenhet, skamløshet, trolldom,  osv … det er det sjeliske menneske som holder på med det … men når vi er født på ny, så begynner vi å velger om vi vil følg sjelen, våre lyster og begjær, eller om vi vil følge ånden, og bære åndens frukt, … agape-kjærlighet, glede fred, langmodighet … ånden virker alltid i nåtid, mens sjela virker både i fortid, nåtid og fremtid … Rom 12 sier at vi må fornye sinnet vårt, så vi kan vite hva som er Guds vilje, det gode, velbehagelige og fullkomne …

-Kossen kan vi utvikle vårt åndelig menneske? spør Gøril Heiene Christoffersen, (som her liksom skal målbære spørsmål fra publikum, (noe som jo kan være tilfelle).

-Det er dette med å meditere, kan du si, på Guds ord, da, hvis vi tar det, og da er det jo to skriftsteder, skal vi lykkes i livet, så må det jo være en vekst, hvis vi står på samme sted år etter år, så er det ingen utvikling, Salem 1, salig er den mann ikke vandrer i ugudelige folks råd … men har sin lyst i og grunner på Herrens lov, dag og natt, og når du gjør det, han skal være lik et tre, plantet ved rennende bekker, som gir sin frukt i sin tid, og dets blad visner ikke, alt det han gjør, skal han lykke til, Josva 1. 8, er det vel, denne lovens bok skal ikke vike fra din munn, du skal grunne på dem dag og natt, … da skal du ha lykke på dine veier og du skal gå klokt fram, så her har du to ord for dette med å grunne på … he, he

-Fantastisk, sier Gøril.

-Det er jo veldig få kristne som holder på med det da, sier Hanvold. Men hvis du går på grunnspråket her, så er det haga(h) (han uttaler det nesten korrekt nå, nesten, i stedet fo hagga, som han har bukt tidligere. Har han virkelig sjekket? Korrekt er: Haga med trykk på siste «a»).

… det betyr å mumle og grunne, meditere, … meditasjon betyr å bli kjent med, ikke at du får et mantra, vi blir familiær, altså vi bli kjent med Guds ord, når vi praktiserer haga(h), vi utvikler vår ånd og åndeliv med at vi da mediterer på Guds ord, dag og natt. Og da må vi lese Guds ord og være opptatt av det, og da sier jeg det, for in egen del, da, så prøver jeg å praktisere, to ganger om dagen, dette gjør da at jeg kan leve i den åndelige dimensjon, slik at du lever i fremtiden og ikke i fortiden, slik at følelsene i hele deg lever i følelsen av fremtiden, at du allerede har alt, det du drømmer om, så vil dette bli manifistert også i den materielle verden.

Vi må gjøre det med hele oss, ånd, sjel og kropp, så vi har fokus så vi har våre tanker og vårt sinn til å være stille … ikke sant, altså, dette er jo så viktig, 80% av alle tankene vi har går igjen dag ut og dag inn … vi må bryte vanspor som vi har, da, og gjennom det … det er derfor det står da … vi har fått vår sjel da til å være stille, så vi er bevisst da, våre tanker, Salme 131. 2, veldig viktig, som et avvendt barn ved sin mor, det er en åndelig kamp, det kommer forstyrrende tanker … disiplin, at ånden blir sjefen i livet det, altså når jeg setter med ned og mediterer og grunner og drive med haga, så må kroppen lyde meg, du få’kke gå på toalettet, … du må behandler kroppen din som hunden di: Sitt nå!

-Gøril sukker, he, he …

- Hvi ikke, blir det ikke fokus … viktig at du bruker hele kroppen din, også, og at du puster, kan du si …

Havold viser nå hvordan han gjr det og begynner å puste … schj, schsj, og beveger hendene og ryggen på en behagelig og ubydende måte, sier jeg da, sier han, (han ønsker antakelig å fremstå som et dydsmønster eller en rollemodell her).

Du er Herre i mitt liv… sch .. ved dine sår Jesus har jeg fått legedom (sakte ordføring her, det ligger noe mystisk her, besvergende, magisk, i luften her, her skal det etableres age …).

Det blir hele meg som tilber Herren. Og som proklamerer da ut Guds ord … kan du si eh …

-Uhm, sier Gøril.

Det er bare det som foregår inne i holdet mitt, altså sinnet mitt, og kroppen min er opptatt … med a å sitere … Herre, takk at det som tekkes deg, gir du visdom, og kunnskap, og glede, men synderen, … som behager deg, Herre, ikke sant, det høres sikkert sprøtt ut, men gjennom det, så blir du ett med Guds ord og Guds ord blir ett med deg, … så du priser Gud på en måte med hele deg …

-Ja, sier Gøril.

… Og da skjer det en forandring i ditt liv, da kommer du videre og vokser …

 

Gøril: Du er inne på det her med at det ånden som skal styre, kan du si litt mer om det? om dette med å bli leda av ånden og det kunn hør Guds stemme?

-Du må jo være født på ny, ikke sant, og så har vi jo da fått talsmannen den hellige ånd, og det er klart da at hvis vi ikke har fylt oss opp da med Guds ord, … så er det jo da sjelen som på en måte overdøver Guds ledelse, for å si det sånn, og det er derfor det står det i Ordspråksboken … det er jo dette med å fornye sinnet sitt med Guds ord, hele tida, for Jesus, det er jo liv, det er jo Han som er livet, 4. kapittel, da, min sønn, akt på mine ord, og bøy ditt øre til min tale, la dem ikke vike fra dine øyne, bevar dem dypt i ditt hjerte, i din ånd, for de er liv for enhver som finner dem, og legedom for hele hans legeme, … livet går ut fra det. … det er større tema dette om hvordan bli leda av Guds ånd, grunnlaget er da at du tilbringer tid i Guds ord, … gå ut i all verden og forkynn Evangeliet, står det, misjonsbefalingen, Gud vil vise meg konkret … rhema … det Josva sa for flere tusen år siden, kan bli levende for deg i dag, det er det som er så spennende …

 -

Hanvold: … du vil begynne å få et liv i seier, over omstendighetene dine, over følelseslivet ditt, du kontrollerer dem ikke de deg, amen … du er glad, fri og full av fred …

Korfor er det så viktig å ha tro, og kossen får vi tro? spør Gøril.

-Jo, ganske enkelt, uten tro er det umulig å behage Gud, … så Gud forlanger tro … noen sier de ikke kan tro, nei, men det har noe med viljen din å gjøre … tro er full visshet etc … Hebr 11, det er definisjonen av tro, da. Gud lønner den som søker ham.

-Gøril, halleluja, koss kan vi voks i troen?

-Jo, det er jo da at troen kommer av å høre … Rom 10. 17, … derfor må vi lese Guds ord, … troen vil da vokse, for som det står da alle har fått et mål av tro, Rom 12. 3, f eks, at han ikke skal gjøre seg høyere tanker enn … skal tenke sindig i forhold til det mål av tro som Gud har tilmålt hver enkelt, så … det er ikke Guds ansvar å gi deg mer tro, det er ditt ansvar å få mere tro, og da du går til grunne på mangel av kunnskap, livet ditt blir ødelagt på grunn av at du ikke vet hva Guds ord sier … vi sterke skal bære de svakes skrøpeligheter … nå har jo jeg 4 barn, du må begynne å be for deg sjøl, så du motstår sykdomsattakk, ikke løpe til predikanter og få dem til å legge hendene på deg hele tiden …

Det er derfor Gud krever tro …

Gøril: Ja, amen, og så står det mye om håp i Bibelen … hva er forskjellen på tro og håp?

-Jo, … jeg håper at jeg blir frelst? – altså, håpet ha med framtiden å gjøre, du trenger ikke å håpe på å bli frelst, men du kan tro at du blir frelst, tro, det er nå, … og Gud han er jo da en trosGud, … tro det virker akkurat her og nå, det er derfor Jesus sier det atte tro bare at du har fått det, så skal det vederfares deg, materialiserer seg, så det er jo forskjellen, da, du behøver ikke å håpe på å bli helbredet, … du må ikke håpe på å få bønnesvar, for da ligger det jo noe langt der framme, men du griper det i tro, så du tar håpet og drar det til deg, akkurat her og nå, kan du si, eh, akkurat som din ånd virker bare i nåtid, det merker du jo når du drømmer, f eks, du drømmer aldri i fortid, drømmene dine er her og nå …

Gøril: Ja, det er sant …

-Og det er da så viktig at i forstår det hvordan ånden vår viker da, det vi putter inn i vår ånd, det vil vår ånd ta imot og tro, altså menneskets ånd …

Gøril: Ehe (ja).

For ånden vår kan ikke skille mellom løgn og sannhet … viktig at vi bruker sjelen som et filter, for vår ånd, … derfor viktig: Hva hører du på, hva ser du på … Ordspr. 4. 20, … viktig dette med hag, det hebraiske ordet, men vår ånd jobber jo hele tida, ikke sant, og det er derfor for min del jeg har mine greier før jeg sovner inn, så har jeg en regle, som jeg luller meg inn i , da, jeg sier: Inger og jeg har et fantastisk, harmonisk ekteskap (sier det med kunstig stemme, (liksom opphøyd og i ånden, selvsagt),

Josva og Debora (barna hans) er velsignet og beskyttet under Jesu Kristi blod he, he, halleluja, og så har jeg en del ting, … kroppen min er sunn og frisk, prostata og alt er sunt, kolestrolet mitt er normalt, blodtrykket mitt er helt fantastisk, … blodsukkeret mitt er perfekt, hjertet mitt slår, halleluja, jeg priser deg Herre, … våpen svidd imot meg skal ikke ha noe framgang, osv, … min ånd virker sterkt når jeg går over fra våken tilstand og til søvn, og akkurat det samme idet jeg våkner, … så har jeg den samme regla inn, jeg programmerer meg sjøl, for å si det sånn, og magnetiserer meg sjøl, med tro og Guds ord, hvorfor det? Jo, fordi jeg vet det at min ånd den virker i nåtid, … så vil det dras til meg, altså, kan du si, så du er som et menneske tenker i sin ånd, slik er han …

Gørild: Jaa …

Det du tenker om igjen og om igjen, det vil skje … som en magnet, på en måte, eller så er du avmaganetisert he, he, he, …

Gøril, (i samstemt undring, og sindig, som vanlig): Så Guds ord er ekstremt viktig?

Jeg leser stor sett seks kapitler i Gamletestamentet og 6 i det nye, her dag, … det er det jevne, så hvorfor det? Jo, for det Guds ord sier det, Matt 4. 4 sier at mennesket lever ikke va brød alene …  

Gøril: Nå æ høre deg, disiplin er vel også viktig?

Ja, altså, disiplin det er jo da viktig, du må jo være din egen coach, kan du si, din egen mentor, i disse tingene, og det gjelder jo at du er en tredelt skapning, … for mitt vedkommende, så må jeg trene hver dag … jeg truer meg over dørstokkmila … på helsestudio … fordi det er mitt ansvar på en måte å ta hånd om kroppen min, ikke sant, den er et tempel for den hellige ånd, … jeg har noen ganger bedt om tilgivelse, også kroppen min, … at du fornyer sjal de, tankene hva fyller du dem med, såpeoperaer på tv eller tullball? … mennesket er hva det tenker, …

Gøril: Ja, tenk det …

-Du kan leve i seier, eller du kan leve i nederlag … haga(h), da blir du ikke et offer, det vil gjenta seg, jeg plier å si det til kona mi … jeg har fått del i Abrahams velsignelse, ok, 5 Mos 28, 13, ok, Herren skal gjøre deg til hode og ikke hale, du skal alltid være ovenpå og aldri ligge under, såfremt du hører på Herren din Guds bud som jeg byder deg til å ta vare på, … er du hale nå? Er du hale, da har du ikke kontroll … det som seirer er min tro … idet jeg sier at jeg har problemer, så vil jeg automatisk være en hale … problemet er nå blitt en utfordring, alt forandre seg, vi mennesker …  vi er vanedyr, vi må godta det, vi må være hode, så og da brytes jo noen vaner, hele tida …

Gørild: Ja, ja, … kossen kan vi utvikle år menneskelige ånd?

Å praktisere haga(h), det er veldig få kristne som holder på med det, hvis vi ikke gjøre det blir det sjeliske så sterkt, det dominerer, og derfor står det: Sett ikke lit til din forstand, ånden diser: du skal ikke fylle diesel her … slutt med det, du skal kjøre til Kongsberg og fylle diesel der, … ja men det er jo helt idiotisk – det kom som en innskytelse, det er jo sånn ofte ånden … du kommer til rett sted på rett tid, møter de rette menneskene, ikke sant,  

Fordi når vi ikke er leda av ånden. går vi glipp av mange spennende ting … å lære seg å høre ha Ånden sier, følelsen av at du må be, og du vet ikke hva du ber om, men du bare begynner å be. liksom, i tunger, og noen ganger åpenbarer Gud hva du ber om og andre ganger ikke … ulykker kan hindres, for det at du ber i Ånden …

Gøril: Ja, … ja, det er spennandes … Det er derfor det er spennende å være en kristen … Ja, hah, (ler, aksepterende og istemmende …). Halleluja.

Gøril: Du kommer stadig tilbake til dette med Guds Ord og det å meditere på Guds ord, men også det å praktisere Guds ord …

-Ja, for det at Jakobs brev … 1. 22, sier jo det … hvis du barer hører og hører og ikke gjør, så bedrar du jo ditt eget hjerte, du lever i et selvbedrag …

Gud vil jo velsigne deg, ved at du handler på Guds ord, …

Gøril: Det er godt vi har fått oppskrifta … 

Ja, det var godt sagt … be så skal du få, let så skal du finne … du skal lete i boka, her har du svaret på alle dine behov, og alle menneskelige situasjoner, …

De ler nå hjertelig, begge to.

 

https://www.calliebb.com/blog/zijk03ppwaxs7nyaf54siffo60fewc

http://neitilislam.blogspot.com/2023/12/karismatikeren-og-theurgen-hanvold-og.html

http://neitilislam.blogspot.com/2023/12/tillegg-supplement-til-theurgen-hanvold.html

https://www.studylight.org/language-studies/hebrew-thoughts.html?a=810?article=810?article=810

-

Om pusting og meditering, veldig bra og informative lenker, er det her Hanvold har hentet inspirasjon? Så langt har han holdt tett om dette, når kommer avsløringen eler åpenbaringen?

https://hebrewwordlessons.com/2022/07/31/hagah-the-noisy-meditation/

https://hebrewwordlessons.com/2024/03/10/naphakh-nishmat-exhaling-inhaling-breath/

-

http://neitilislam.blogspot.com/2021/03/det-moderne-mennesket-samvittigheten-og.html

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_meditation

https://learnkabbalah.com/kabbalistic-meditation/

https://www.kabbalahempowerment.com/kabbalistic-meditation-techniques/

http://neitilislam.blogspot.com/2021/05/snakkes-det-om-gud-i-kristne.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2021/03/det-moderne-mennesket-samvittigheten-og.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2024/03/hanvold-eidsvag-og-et-fullsatt-oslo.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2024/03/om-hanvold-belgiske-kjemepkaniner-og.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2024/02/vil-hanvolds-karisma-makte-stanse-eller.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2024/02/jan-hanvold-irettesetter-job-og-lser.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2024/02/hanvold-vil-ha-militante-kristne-det-er.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2023/12/karismatikeren-og-theurgen-hanvold-og.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2023/12/tillegg-supplement-til-theurgen-hanvold.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/de-finale-arsaker-skapt-i-guds-bilde-og.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2016/01/allah-hu-achbar-virkelig.html

 

Om liiberalteologien, Cupitt,  Søren Holm m fl:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/den-norske-kirke-og-de-sakalte.html

Barth, om vitnesbyrd o l:

http://neitilislam.blogspot.com/2022/11/litt-om-teologi-om-dette-vre-liberal.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2018/10/skjeggbarn-og-andre-barn-i-platons-hule.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2019/01/kjrligheten-godheten-og-livets-tre.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/01/kjrligheten-godheten-og-livets-tre.html

 

Mennesker kjenner forskjellen mellom godt og ond. Det har kunnskap om alt? Ved å skaffe seg denne kunnskapen gjennom å spise av treet som nettopp ga mennesket denne evnen, måtte de synde, sett ut fra Guds perspektiv. Å ville ha kunnskap om ondt og godt var altså en villet synd. I dag hoverer vi med denne kunnskapen. Noen tror de vet hva som er det gode å gjøre, de står alltid for «det gode», de er «de gode». Dette betraktes ikke som noen synd, snare tvert imot. I virkeligheten blir synden større jo «bedre» man blir eller gjør seg, eller jo bedre man tror om seg selv og ens godhet.

Kabbala – Hanvold kan vel ikke ha blitt kabbalist? ?

De hebraiske navnene vanligvis gitt til de ti sefirot er keter (krone), chokma (visdom), binah (forståelse), chesed (godhet*), gevorah (styrke), tiferet (skjønnhet), netzach (triumf/dominans), hod (storhet/empati), yesod (grunnvoll) og malkhut (herskende/suverenitet). I tillegg er det ofte at et ellevte sefira kommer fram på treet ...

Nåde kan ut fra Livets Tre sies å flyte aktivt og målrettet fra Guds krone og Gud selv i ett evig øyeblikk ned i visdommen, og logisk – men ikke nødvendigvis kronologisk - over fra visdommen over til og inn som en integrert del i Fornuften eller Logos og derfra – på samme måte - ned i Skjønnhet(en) som igjen via Den hellige Ånd eller Daa’t er i treenighet og par med Barmhjertigheten, som er det sefirot eller det beger eller den akkumulator som fundamenterer Guds selektivt distribuerte NÅDE på malkhut-planet, dvs i menneskets materiell og sjelelige billedplan, dvs i menneskets medfødte, men sterkt svekkede gudsbilde som via Guds aktive kjærlighet i nåde gjør vår utvelgelse sikker og for evig trygg, idet vi ikke kan motstå Guds nåde og dessuten slik at bare Guds utvalgte kan stå i nåde og ha visshet inntil sikkerhet på at den opprinnelige gudsrelasjon før syndefallet gjenopprettes for evig og alltid.

Kristus er Guds nåde i aktiv kjærlighet sammen med Den hellige Ånd, og vi blir frelst ved Kristus, som er Livets tre, som vi får spise av.

-

Man skal være forsiktig med å «dømme» Hanvold, selv om det er lett å finne ankepunkter både mot metoder og lære, og de farene som ligger implisitt, (noe jeg ikke kan komme inn på her). Men mange spørs seg om Hanvold i det hele tatt er kristen. Med sitt haga(h) nå, kan noen anklage ham for usunn og oppblåst mystikk og magi. Men kabbalah er ingen entydig «størrelse» og det fins mange eksempler på en kristen kabbala, https://neitilislam.blogspot.com/2022/04/brenne-den-som-brenner.html, hvor det går frem at selv Luther ikke var fremmed her …

Sett ut fra mye av dagens liberalteologi, kan Hanvold lære godt oppfattes som -og virkelig fremtre som - «sunnere» og mer ekte, og mange vil se det slik, med lettelse i brystet. Men som advart: Det kan fort gå veldig galt, sml den karismatikk som i stor har fått utfolde seg f eks i USA, noe jeg var inne på i denne: https://neitilislam.blogspot.com/2023/05/jan-hanvold-en-mektig-hvding.html og

https://neitilislam.blogspot.com/2019/10/10-synden-og-syndene-i-islam-og.html

Og: Hva med kristen predestinasjon og Guds forhold til det onde? ? sitater litt nede på siden: https://neitilislam.blogspot.com/2019/08/6-synden-og-syndene-i-islam-og.html

 

Noen generelle, men dype, betraktninger, om teologiske grunnspørsmål: Fra svensk lærebok i etikk, Etiska Problem, av Ragnar Holte, Hans Hof. Jarl Hemberg, Anders Jeffner:

 

Etikk er ifølge Barth, læren om Gud, dvs læren om Guds vilje. Barth har ikke utgitt noen lære om «kristen etikk». Han skiller i sin Dogmatikk mellom Gottes Gnadenwahl og Gottes Gebot og ordningsrekkefølgen her uttrykker Barths karakteristiske tese at Guds nådesgjerning, «nådeshandlande», er forutsetningen for all etikk, at mao evangeliet må komme før loven og ikke motsatt. Brunner og Søe mener at alle etiske utsagn må oversettes til teologiske. Spørsmålet om det gode er et teologisk grunnspørsmål. Brunner slår fast at godt er bare det Gud vil og ville hva Gud vil og fordi han vil det. Søe: Det gode er Gud eller Guds vilje og handling, Det gode har ingen selvstendig verdi før eller uavhengig av Gud og hans vilje. s 97

Det barthianske alternativet evangelium-lov leder selvsagt til at den nytestamentlige etikken …  kommer til sin rett, men her oppstår imidlertid alle de vanskelighetene som følge av at man ikke regner med en etisk innsikt før og uavhengig av troen. s 151

Barth er enig med Brunner i at Guds vilje alltid når oss som Einzelngebote og han ta på samme måte som Brunner avstand fra «prinsipper» og «erfaring». Men B mener at B’s syn leder til absurditeter. Det fins kontinuitet og planmessighet i den guddommelige handling, men disse blir bare bekjentgjort oss gjennom Bibelen. Den er intet rasjonelt prinsipp som vi kan forføye over. s 101

Lehman deler Barths mening om at all teologi er etikk. Men mens Barth legger vekt på det imperativ perspektiv, legger Lehman vekt på Guds handling mer enn på hans befalinger. Sentralt bli den handling Gud faktisk gjør i verden. Kristent ethos innebærer å stille seg aktivt inn under disse handlingene, for å være en Guds medarbeider. Ingen abstrakte moralregler eller handlingsprinsippet blir veiledende. Det gjelder om i enhver situasjon å oppdage hvordan Gud handler og så engasjere seg i dette. Etikken blir indikativ. Grunnspørsmålet blir: What am I, as a christian, to do? Ikke: What ought I, as a christian do? s 106

Thomas av Aquinas:

Evig salighet er målet, nåden er den kausale drivkraft, sinnelaget og troslivet som «lov», etterfølgelse av Kristus permanent eller tilfeldig lydighet, kyskhet, evangeliske råd.

Martin Luther:

Budene sammenfattes i det første budet, nåden som kausal drivkraft, sinnelaget – du skal elske og frykte, Den sann kristnes etterfølgelse ved i enkelttilfeller avstå fra ens rett

John Kalvin: Alt i lydighet overfor Gud, nåden som kausal drivkraft, sinnelaget, selvfornektelse etterfølgelse som for alle kristnes grunnregel

Luther mener at Loven aktualiserer menneskets innsikt om skyld slik at det drives til Kristus for i tro å omfavne ham, usus theologicus.

Denne bruk tilsvarer Kalvins den anklagende bruk, usus elenchitus og hvor det kreves et uselvisk sinnelag. Dette budet er imidlertid ikke det fremste, som er lovens tredje bruk hos den pånyttfødte, usus tertuius in renatis. Kristusetterfølgelse og selvfornektelse settes opp som moralsk grunnregel i et lovregulert kristent liv. Selvfornektelsen innebærer å tilkjenne seg selv mindre verdi enn sine medmennesker. Ut fra dette bæres den asketiske livsholdning som betegnes som puritanismen. s 121

Om Nygren og menneskeverdet:

Forestillingen om menneskeverdet er en idealistisk tanke som savner hjemstavn i kristendommen, fordi mennesket er en synder som nettopp mangler verdi. Men Gud den fullkomne elsker likevel og på tross av denne mangelen på menneskeverd nettopp mennesket. Denne kjærligheten er mønsterbildet for nestekjærligheten, - man skal elske fienden, kjærligheten må her selvsagt skje uten tanke på egen fordel. (Dette, sier forfatteren her, er jo noe helt annet enn å frakjenne objektet for kjærligheten menneskeverdet).

Uselvisk kjærlighet, agape: Offer, selvutgivelse, nåde. Spontan, umotivert, verdi-indifferent, verdiskapende, mulig bare på basis av gudslikhetens basis, Gud er subjekt

Eros: Egosentrisk kjærlighet, begjær, selvhevdelse, prestasjon, ikke spontan, motivert av objektets verdi, preger all menneskelig handling utenfor kristendommen, mennesket er subjekt

Guds kjærlighet, kjærligheten til nesten, kjærligheten til Gud, selvkjærligheten – veiene ovenfra og nedenfra fra 0-3 og fra 3-0. s 90

Meg: Nygren beskriver agape som en kjærlig på tross av manglende værde eller verdi på norsk. Jeg ser ingen steder i den svenske læreboken noe som kunne gå i retning av å skille mellom å elske på tross av og dette å elske med manglende eller defekt verdi, altså dette å elske en syndere med sin defekte verdi. Nådelæren – læren om prevenient grace og spesiell og irresistible eller uimotståelig nåde i reformert og annen teologi – kommer med andre ord ikke helt til sin rett hos Nygren, antakelig på grunn av hans bakgrunn i luthersk tradisjon. Den reformerte nåde skjærer gjennom all verditenkning om gud, mennesker, mer eller mindre «objektive» verdi og utvelgelse. Gud velger faktisk syndere og fiender av Gud og omskaper deres stenhjerter til kjøtthjerter i og med Guds monergistiske nåde. Det er Gud som skaper kjærligheten og dermed også objektets verdi, en skapelsestanke som utelukker at mennesket kan skape Gud, dvs kjærligheten og Sannheten.

New Dictionary og Theology, s 380, Law and Gospel: Barth skrev om «evangelium og lov» og hevdet at det forelå en grunnleggende enhet mellom de to. Han var enig med Küng i at de reformerte hadde satt opp motsetningen mellom dem for mye. Barths amalgam av evangelium og lov fikk ham til å bli enig med Küng om at rettferdiggjørelsen skjedde både via imputasjon av Kristi rettferdighet og Kristi rettferdighet via en infusjon. s 83 ff:

Den normative etikken:

Barth: Kriteriene for hva som er etisk rett og godt kjenner vi kun gjennom den kristne åpenbaringen. Det grunnleggende kriterium på at en handling er rett er at den indirekte forkynner Jesu herrevelde og Jesu seier

R. Niebuhr: Kristendommen gir oss etiske kriterier som delvis sammenfaller med og delvis overskriver vanlige humanitære kriterier, f eks rettferdighet og likestilling som allmennmenneskelige kriterier som samtidig som de fullstendiggjøres i og kritisk belyses ut fra den kristne åpenbaringen.

K E Løgstrup: Kristendommen gir oss ingen nye etiske kriterier utover de som mennesket allerede kjenner, f eks det allmennmenneskelig forankrede krav om å ta hånd om medmennesket som det eneste etiske kriterium.

Moralens virkeliggjørelse:

N H Søe: Kristen tro er en nødvendig betingelse for et virkelig – sant? – moralsk liv. Det etiske god kan bare virkeliggjøres i åpenhet overfor Guds egen handling.

G Wingren: Kristendommen forsterker vår tendens for moralsk engasjement. Det fins en beredskap eller en åpenhet hos kristne til å ofre noe for hva hver enkelt «vet» er rett.

F Schleiermacher: Kristendommens formål er overhodet ikke å få vår moral til å fungere bedre. Religion ledsager riktig nok alle våre handlinger, men den driver oss ikke til å handle etisk.

Metaetikken:

P Lehmann: Etiske spørsmål kan oversettes direkte til teologiske utsagn og uten slik oversettelse, kan de ikke «rettferdiggjøres». En etisk påstand er bare gyldig hvis det uttrykker hva Gud gjør i verden for å oppnå menneskelig modenhet.

A Nygren: Etiske – til og med kristen-etiske – utsagn – eller påstander? – krever i en viss form for human «rettferdiggjørelse», (forankring?). De etiske grunntermene har en allmennmenneskelig funksjon og mening. Det etisk gode oppfattes – på intuitivt grunnlag - som et kategorialt grunnspørsmål som samtidig gir «gyldighet» til etiske spørsmål.

G Wingren: Kristendommen forholder seg nøytralt til de meta-etiske spørsmålene. Kunnskapsspørsmålet – epistemologi – innen etikken er uvesentlig.

Den normative etikken: Bare teologiske kriterier, streng teologisk etikk: Barth, Brunner, Søe, Lehman.

Både humane og teologiske kriterier, teologisk påbygningsetikk: Nebuhr, Trillaas, katolske kirker

Bare humane kriterier, streng human etikk, teologisk reduseringsetikk: Løgstrup og Wngren

Moralens virkeliggjørelse: Uten kristen tro ingen virkelig moral: Barth, Brunner, Søe Lehman

 Kristen tro forsterker det moralske engasjement: Niebuh, Trillaas, katolske etikere, Løgstrup, Wingren

Kristen tro påvirker ikke den moralske handling: Schleiermacher

Metaetikken: Teologiske oversettelsesteorier og verifikasjonsteori: Barth, Søe og Lehman

Human beeings og verifikasjonsteorier: Nygren, Niebuhr (?), Trillaas, Løgstrup og katolske etikere

Spørsmålsstillingen er fra kristent synspunkt irrelevant: Wingren

 

Hva betyr god? Gud? s 98:

Barth mener at det etiske spørsmålet eller spørsmålet hva som er godt, er et allmennmenneskelig fundert spørsmål, ja, ufrakommelig. Barth kan derfor ikke mene at termen «god» som forekommer i den allmenne språkbruken alltid skulle bety det samme som «i overensstemmelse med Guds vilje. Barth står derfor ikke fremmed for tanken om det skulle finnes en felles oppfatning om hva man mener med «god». Samtidig er det helt kart at Barth driver kravet om oversettelse av etiske spørsmål over på teologiske oversettelser. Det etiske grunnspørsmål er riktig nok av allmennmenneskelig karakter, men grunnspørsmålet er et «av Guds nåde stilt spørsmål» og et spørsmål da som kun får sitt svar av Guds nåde, («av Guds nåde får sitt svar»). En positiv innholdsbestemmelse av «god» kan altså ikke gis på det humane planet. Alle forsøk på dette er dømt til å mislykkes og er totalt falske. Guds nåde protesterer mot ethvert forsøk på å etablere en etikk oppstilt av mennesker i seg selv. Noe positivt tilknytningspunkt til moralfilosofisk resultat og standpunkter kan altså ikke komme på tale.

Lehmann: For å kunne avgjøre om utsagnet «denne handlingen er god» er gyldig, må man kunne oversette spørsmålet til: «denne handlingen utfører Gud i verden for å tilveiebringe menneskelig modenhet».

Barth, Brunner og Søe ...at å si, at denne handlingen er god, er det samme som å si at handlingen er befalt av Gud eller at handlingen stemmer overens med Guds vilje. s 99

 

New Dictionary of Thelogy, s 377: Meg: Forholdet mellom Naturretten, Den naturlige loven.

Preskriptiv: Det er et allment fenomen at samfunn anser i hvert fall en del av deres lover er blitt åpenbart for en eller annen profet, konge eller prest. Dette er den guddommelige loven.

Det hevdes ofte at visse lovprinsipper ligger innebygd i selve tingenes natur og at de kan oppdages av fornuftige skapninger i kraft av fornuften (alene). Slik sett er naturlig lov bare forskjellig fra guddommelig lov ut fra tanken om en spesiell åpenbaring og ved at den naturlige loven kan oppdages av mennesket selv og på egenhånd. I streng islamsk ortodoxi blir det påstått at det er umulig for mennesket å skjelne godt og ondt uavhengig av åpenbart lov og ikke bare det, men i tillegg at en handling bare er god fordi Gud selv har befalt den eller forbudt den. Allah har ikke befalt det gode fordi det er godt i seg selv, intrinsically, eller forbud handlingen fordi den er ond i seg selv. Så hvis Allah skulle ha revidert sin lov, ville det som i dag bli betraktet som en dyd bli betraktet som en last eller synd og lasten som en dyd. Islam åpner imidlertid også for at Allah befalte det gode fordi det av naturen nettopp var godt. Mennesket kunne følgelig i visse tilfeller skjelne mellom dyd fra last og synd i lys av fornuften. Det foreligger her en klar forbindelse mellom de middelalderske kristne lærde, som f eks Thomas av Aquinas som hevdet at den guddommelige loven utgikk fra Guds sinn og hans visdom, mens andre, som f eks Duns Scotus tilbakeførte den til Guds vilje og dekret eller befaling.

 

Årikstad mener at kristent trosforsvar har en tendens til å forankre seg i den sekulære fornuften i stedet for å forankre seg i Bibelske sannheter. En slik forankring er problematisk, fordi bibelsk kristendom kan aldri bygges på verdslige prinsipper.

Engestøl sporer dette problemet tilbake til middelalderteologen Thomas Aquinas:

 

… En slik anklagen mot trosforsvar ligner på Bonaventura sine anklager mot Aquinas. Bonaventura levde samtidig som Aquinas. Han påpekte at Bibelen sammenligner sekulær visdom med vann og guddommelig visdom med vin. På samme måte som Jesaja 1,22 advarer mot å blande vann med vin, advarer også Bonaventura mot å blande sekulær visdom (vann) med Bibelske sannheter (vin). En slik blanding vil jo føre til at Bibelske sannheter blir utvannet!

Aquinas sitt svar til Bonaventura har utvilsomt en retorisk snert: ”Jeg blander ikke vann og vin, jeg gjør vann om til vin!” Vi forstår svaret enda bedre hvis vi kjennet til et sentralt element i Aquinas sitt teologiske prosjekt. Aquinas tenker nemlig at det guddommelige ikke står i konflikt til det naturlige, men gjør det naturlige fullkomment. For eksempel tenker han at Guds nåde verken ødelegger menneskets natur eller utvanner menneskets natur. Nåden gjør menneskets natur fullkommen. Slik er det også med fornuften. Den blir ikke ødelagt av troen, den gjør ikke troen utvannet, men fornuften blir derimot gjort fullkommen av troen.

Hva har dette å gjøre med trosforsvar? For Aquinas er det altså ikke slik at kristen tro skal bygges på et grunnlag av sekulær fornuft. Tvert imot er det slik at teologisk tenkning kan føre den sekulære fornuften opp på et høyere nivå, gjøre den fullkommen. Trosforsvar etter denne modellen kan ta for seg én og én sekulær teori og vise hvordan teologisk tenkning kan gjøre denne teorien enda bedre – og fornuftige mennesker bør vel alltid slutte seg til den beste teorien?

La oss ta for oss et par eksempler på en slik form for trosforsvar: Til den som allerede tror på Big Bang-teorien kan man si at denne teorien blir enda bedre hvis man også tror på en skaper. Til den som allerede tror at det finnes moralske lover, at det finnes godt og ondt, kan man si at denne teorien blir enda bedre hvis man også tror at det finnes en Gud som er moralsk lovgiver.

Å drive trosforsvar på den måten betyr ikke at man forankrer hele den kristne tro i en spesifikk vitenskapelig teori eller i en spesifikk teori om moral. Nei, man viser hvordan en sekulær forståelse av et gitt fenomen (vann) kan gjøres enda bedre ved hjelp av teologi (gjøres om til vin). Med Kolosserne 2,3 kan man si at Kristus er skjult i all kunnskap og i all visdom, og trosforsvarerens jobb er å gjøre ham synlig.

http://www.dagen.no/dagensdebatt/kristenliv/TRO/Et-forsvar-for-trosforsvar-384903

Men hvorfor hindret ikke Gud det første menneske i å synde? St. Leo den store svarer: "Kristi uutsigelige nåde gav oss goder som er bedre enn dem demonens misunnelse tok fra oss".487 Og St. Thomas Aquinas tilføyer: "Det er ingenting i veien for at menneskenaturen ble bestemt for et høyere mål etter synden. For Gud tillater jo at ondt blir gjort for å vende det til et større gode, slik den hellige Paulus sier: "Der synden var stor, ble nåden enda større" (Rom 5, 20). Og i Exultet synges det: "Å salige synd, som fortjente en slik og så stor en gjenløser". http://www.katolsk.no/tro/kkk/k1_12

 

Se: Om Søren Holm og hans bok om ulike teologiske formdannend tanker for våre dagers teologi:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/den-norske-kirke-og-de-sakalte.html

http://neitilislam.blogspot.com/2022/11/litt-om-teologi-om-dette-vre-liberal.html

 

Oi, dette ble langt, men det var verdt det … !!

Must: 

http://neitilislam.blogspot.com/2022/11/litt-om-teologi-om-dette-vre-liberal.html

http://neitilislam.blogspot.com/2020/02/normal-0-21-false-false-false-no-bok-x.html

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar