Jeg beklager uforbeholdent hvis noen skulle føle seg støtt, lei
seg eller «utafor» av det jeg her skriver. Men.
Det er noe fascinerende med middelmådighetene.
Middelmådigheter har er tendens til å beundre og se opp til andre middelmådigheter.
De føler seg trygge på hverandre. De har ingenting å frykte. Det de frykter er
at de som ikke er fullt så middelmådige som de selv på en eller annen måte, i
en eller annen sammenheng, det være seg vedvarende eller kortvarig, at «slike» skal
komme til å si eller gjøre noe som rokker de middelmådiges følelse av arm og
solidarisk trygghet, ro og harmoni.
Disse mindre middelmådige blir da beskyldt for å spre frykt
– et moralsk onde i seg selv, for de riktig innsausede middelmådige. De
middelmådige, som er langt flere enn de ikke fullt så middelmådige, vet nemlig
at de har et stort flertall bak seg, og at de virkelig og faktisk faktisk
tilhører dette fellesskapet, som altså er et flertall, et flertall med tyngde,
ifølge normale demokratiske forestillinger, forstillinger som forteller at man
ikke skal frykte. De middelmådige vil derfor nødig ut at dette fellesskapet,
fordi dette jo er det eneste fellesskapet de kan ha som gir dem så å si full
trygghet, en feel-good-følelse pluss en følelse av å være god, i hvert
fall mer god en de som ikke tilhører middelmådighetens krets, ikke på langt
nær.
Det fins derfor utrolig mange mennesker som er middelmådige
og disse vet at det er de og ingen annen som sitter på makten og styrer det
hele så å si nedenfra – dette i seg selv jo et glimrende eksempel på at
demokratiet fungere som det var ment, og slik alle gjør sitt beste for at det
skal fungere.
Hvilke er de middelmådiges beste eller skarpeste våpen? Og jeg tenker da både på angrepsvåken og forsvarsvåpen? Jo, det er våpen ment for å avvæpne, ment for å ordbinde en gang for alle, for slik å gjøre seg selv uangripelig og dermed mer moralsk høyverdig.
Det mest effektive middel middelmådigheten kan tenke seg å bruke er å sette opp en jantelov som sier at «jeg er ikke og føler meg absolutt ikke bedre enn noen», «jeg er absolutt ikke mer hellig enn andre», «jeg er ikke misunnelig på noen» eller f eks «jeg ser bjelken i mitt eget øye, men bare flisen i mon brors øyne». Og med følgende moral: Jeg føler meg ikke som noe bedre menneske enn noen andre og det skal du vite, fordi jeg beviser det ved at jeg er imot - Janteloven. Sterkt og prinsippfast imot denne loven. Et eksempel:
For min del var det kvalmt å oppleve LO-pamper stille i jantelovens «pussy-luer»:
Byggnadsabetareförbundet, populært kalt Byggnads, har et styre som består av menn. Bare menn. Femten stykker, faktisk. Og samtlige er svært flaue over å være nettopp dét; menn.
Men det er noe som plager dem enda mer: De er hvite, middelaldrende menn.
https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/kampen-mot-skautet-i-iran-og-vestens.html
Den middelmådige personen forstår ikke at han ved å anta
Janteloven som sin, nettopp har gjort seg til en Jante, som bla tror han er så
mye bedre enn de andre han anklager for «drive jante», for å si det slik.
Middelmådigheter som gjerne for all offentlig vil bevise at de ikke er «janter», kommer ofte dragende med lignelsen om Fariseeren og Tolleren som bevis for at de er akkurat slik Tolleren er og absolutt ikke slik som Fariseeren er. (Vi kommer nærmere inn på dette nedfor).
De kommer også dragende med lignelsen om jomfruene som sørger for å fylle olje på lampene sine til brudgommen kommer og forsøker at deres lamper er fylt til overmål, mens andre glemmer og dermed påkaller syndens dom over seg, i all evighet.
Middelmådigheten forsikrer også «sin menighet», sine «groopies»,
som han halser etter bifall og støtte fra, om at han ikke er som den utro
forvalteren som snøt sin herre for store summer. Middelmådigheten er den første
til å fordømme forvalteren – selv om det står klart på hvitt i Bibelen at Jesus
faktisk roste forvalteren for hva han hadde gjort. Dette virker helt umulig for
middelmådigheten å forstå: Uten sin jante-moral, er og forblir middelmådigheten
en middelmådighet.
Noen middelmådigheter er sikre på at de er spesielt utvalgte
og at himmelen allerede er garantert, fordi det det står bokstavelig i Skriften
at de og bare de er utvalgte. Disse skjønner ikke at de kanskje er de største janter
av alle, men uten at dette affiserer dem det ringeste – hvilket betyr at de
setter janteloven over Guds lover, tvert …
https://neitilislam.blogspot.com/2011/01/allahs-og-profetens-lov-i-virksomhet-i.html
I Dagen 120621 kan vi lese følgende: Regnbuens fellesskap ...
For mange kristne er nok dette en tid på året hvor
opplevelsen av å befinne seg litt på siden av samfunnet iblant blir ekstra
tydelig, skriver Tarjei Gilje på lederplass i Dagen 12. jun 2021.
Kommentar: Jeg nøyer meg med noen utdrag eller
«stikkprøver» i fortsettelsen.
Tarjei Gilje: Regnbuen er et viktig bibelsk symbol
… Hvem er omfattet av det mangfoldet den angivelig representerer?
… Igjen og igjen er det utfordrende og inspirerende å se
hvordan Jesus bryter med omgivelsenes forventninger. … Vår lange historie med
statskirke her i landet bidrar antakelig til å styrke en tanke om at kirken
helst ikke skal være på kant med samtiden. Alle skal jo med.
Men den kristne kirke lever alltid i et tosidig
forhold til sin egen samtid. Jesu etterfølgere er kalt til å
elske alle mennesker, og til å forkynne evangeliet for alle. Det innebærer
å sette Mesterens ideal øverst. … Iblant blir kristne mennesker
overmannet av frykt og usikkerhet slik at sinnet får ta kjærlighetens plass. Det
blir dårlige Kristus-vitnesbyrd av slikt.
Kommentar: Gilje nevner så Lord Cinningham og Hans
Nielsen Hauge … ja, ja, sier nå jeg.
Gilje, videre: … de som besitter sentrale roller har
særlig mange muligheter til å definere hvilke virkelighetsopplevelser som
får være toneangivende …
https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/regnbuen-og-revolosjonen-et-natidspektiv.html
Gilje: … Egil Grandhagen i Misjonssambandet … forsket på
den tidlige Østkirken. Den hadde ikke statskirkelige privilegier, og overlevde
gjennom sin åndskraft. …
Den store forvandlingskraften ligger i at mennesker får
møte den levende og oppstandne Jesus Kristus og tar del i apostelen Thomas
bekjennelse: Min Herre og min Gud.
Men hvor mange av oss er det med hånden på hjertet kan slutte oss til denne bekjennelsen?
Sannsynlig vis er det som regel mer sakssvarende å vise til
tolleren som ifølge Lukasevangeliet ikke engang ville «løfte blikket mot
himmelen, men slo seg for brystet og sa: «Gud være meg synder nådig».
Jeg tror Magnus Malms «Som om gud ikke finnes» må være den boken jeg har lest som har påvirket meg mest de senere årene. Malm kritiserer ikke bare kirken for å være for slapp i motstanden mot sekulariseringen, men han mener kirken bidrar til sekulariseringen ved ikke å ta selve evangeliet på alvor i form av etterfølgelse av Mannen fra Nazaret. Vi … finner vi et dyptfølt ønske om oppriktig disippelskap … Det er mye lettere å kalle andres synder for skitne enn sine egne. … … hvordan det sto til med bjelken i øyet hennes, men lot det være. Den indre fariseeren er sjelden langt unna. …. Men vi kan ikke legge til grunn at kristent fundert etikk har noen forrang i kraft av seg selv. Den må vinne troverdighet, særlig gjennom levende vitnesbyrd fra mennesker som følger Jesus
https://neitilislam.blogspot.com/2021/03/emosjelle-dramtikere-uten-sans-for.html
Gilje fortsetter: Så er visst Den hellige ånd
mer tålmodig enn vi noen ganger. Derfor trenger vi Bibelens mange
formaninger om ikke å frykte.
Kommentar: https://neitilislam.blogspot.com/2019/01/statsrad-hies-tale.html
Her nærmer vi oss «Jante», i fullt firsprang, se link under.
Her identifiserer Gilje seg med Tolleren og vil at alle andre – lesere – skal
gjøre det samme, dvs identifisere ham med Tolleren og ikke med
Fariseeren. Men han gjør det litt «lurt», han sier det ikke direkte, men
indirekte, og så tror han at kan slippe unna med det, som Richard Rorty sier. Premisset
er at Gilje selv er en sann apostel eller disippel. Men hva lærer denne
disippelen rent konkret? At det er helt OK å synde – tolket ut fra bibens ord
om dette? Eller det motsatte: At forlatelse for synder er så, mye bedre enn
tillatelse til synder?
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Lukas%2018%3A9-14&version=LB :
10 ”To menn gikk til templet for å be. En av dem var fariseer[a], den andre var toller[b]. 11 Fariseeren sto for seg selv og ba: ’Takk Gud for at jeg ikke er en synder som alle andre, og spesielt ikke som tolleren der borte! Jeg bedrar ikke noen, jeg stjeler ikke fra andre, jeg er ikke utro i ekteskapet mitt, 12 jeg faster to ganger i uken, og jeg gir en tiendedel[c] til Gud av alt jeg tjener.’
13 Men tolleren sto på lang avstand og
våget ikke en gang å løfte blikket mot himmelen, men slo hendene for brystet i
fortvilelse og ropte: ’Gud, tilgi meg, jeg er en synder!’
14 Jeg sier dere,” fortsatte Jesus, ”at
det var han, og ikke fariseeren, som gikk hjem skyldfri innfor Gud! For den
som opphøyer seg selv, skal bli ydmyket, men den som ydmyker seg selv, skal bli
opphøyet.”
Akkurat som tolleren, våger ikke Gilje «å løfte blikket mot himmelen». Takker Gilje for at han ikke er en synder slik som alle andre – janter – er? Sier Gilje: ’Gud, tilgi meg, jeg er en synder!»?
(I en annen oversettelser heter det: Jeg, en synder … (og
ikke «tilgi meg, jeg er en synder». Det greske ordet kommer fra dikaiosyne som betyr rettferdigggjort - en "juridisk" status som kommer utenfra, fra Gud, og ikke fra ham selv eller noe mennske).
Joda, til en viss grad ber Gilje om tilgivelse fordi han jo
på like linje med alle nettopp er en synder (ved siden av han er frelst, ifølge
Luther). Eller er Gilje «en Jante» av dimensjoner?
Tolleren gikk hjem skyldfri innfor Gud, står
det. Det står ikke «syndfri». Hva betyr dette? Hadde fariseeren – på sin
side - påtatt seg en pengegjeld han kanskje ikke kunne innfri innen rimelig tid
– og at han derfor måtte betraktes som en synder, i motsetning til tolleren,
som så å si ikke hadde noe å fortolle? Og hadde tolleren, på sin side, nettopp
betalt sin pengegjeld til sine kreditorer, slik at han kunne gå hjem med
oppreist hode og slik – på sett og vis – være velsignet av Gud? Og mener ikke
Jesus at en skyld mot samfunnet, kirken eller menigheten, faktisk også
innebærer en skyld og en juridisk forpliktelse overfor Gud – selve JHWE
– jødenes Gud?
Hvem er den mest servilt betinget emosjonelt korrekte av
tolleren og fariseeren? Vel, Jesus var ingen sentimentaliker – her
dreide det seg om objektive realiteter, på livet og kjærligheten løs. Jesus var
en lovlærd, ingen tvil om det, og derfor jurist. Vi vil forutsette at Jesus var
selve det juridico-religico mennesket fullt ut. http://neitilislam.blogspot.com/2018/09/tankeforutsetninger-og-det-juridico.html
og se denne: https://neitilislam.blogspot.com/2015/01/om-hvorfor-det-gar-sa-galt-om-islam-og.html
Det parabelen forsøker å fortelle oss er, at det ikke nytter å peke på sin egen hellige sentimentalitet som en vei til evig frelse, heller ikke våre korrekte emosjoner, uansett hvilke kjærlighetsord vi klær den i.
Vi kan ikke si og mene: Jo mer jeg føler og jo flere godord
jeg bruker, jo mer må du respektere med, tjene meg og elske meg. Og man kan
heller ikke si dette til seg selv, i ens bønner, i ens indre sjels gemakker og
virkelig mene det. Og vi kan ikke vise
til parabelen, slå seg brystet å si, «gud være meg en synder nådig»,
hvis man med «gud» tenker på naboen, eller de man spesielt foretrekker å bli
sett opp til av disse naboene, disse bekjente, disse professorer, diss
fagforenings- eller partikollegaer eller hvem nå disse kunne være. Hvis man
viser til parabelen for å bevise at man selv «er tolleren» og ikke «fariseeren»,
er man ut fra all moral et tvilsomt moralsk fundert menneske.
Fariseeren og tolleren er i parabelen to enkeltstående
individer, det er som om Jesus sier: «Ta f eks en fariseer og en toller» … det
er derfor vanskelig å generalisere ut fra disse litterære skikkelsene. Mange
jøder på den tid den ble fortalt, ville neppe ha gjort opprør mot fariseere og fariseerismen
som sådan, ut fra lignelsen. De ville ha tenkt at fariseeren gjorde alt riktig,
så hva mer kan man forlange?
Hva var det fariseeren så gjorde feil? Jeg ser ham som en
hypermagiker, et menneske med en tryllestav som forsøker å oppnå en fordel ved
å stjele f eks moralsk kraft fra andre ved å gjøre andre til syndebukk eller
syndere, eller mindreverdige, dvs mennesker som bryter mot takt å tone,
mennesker som – i dag - f eks kritiserer islam uten å være islamofobe
menneskehatere eller mot trosfrihet som om de skulle utgjøre en fare for demokratiet.
Fariseeren peker overfor en gud han ikke har et personlig
eller inderlig forhold til på tolleren som et eksempel på et menneske han selv
ikke ville kunne være, fordi han jo selv var plettfri og syndefri i kraft av
hva han hadde gjort og ikke gjort, dvs alle de emosjonelt korrekte tingene han
kunne gjøre, som fariseer. I dag vil man finne mange fariseere blant de som f
eks støtter muslimer ved å utestenge eller de-plattforme islamkritikere,
selv om disse ikke har bedt om støtte. En fariseer vil bli rystet, forferdet og
rope på straff for overtrederen og krav om isolat og mulig tvangsbehandling, hvis
hen hører følgende:
«det er helt
fint å si at islam er en forferdelig, tragisk og idiotisk religion». NRK
Det vil ikke hjelpe at det er en muslim som uttaler dette.
Fariseeren – eller det jeg kaller «de servilt betinget emosjonelt korrekte» -
vil nærmest på instinkt søke og få bekreftet overfor seg selv at uttalelsene kommer
fra en hatsk islamofob.
Se derfor denne: https://neitilislam.blogspot.com/2019/06/den-store-undergravende-puerilisering.html
Vi ser at behovet for å ha noen å hate og frykte, så å si
ligger til den fariseereske natur. Vi ser at hatet så å si er personifisert
eller individuert. (Jeg håper at en eventuell leser her umiddelbart forstår at dette
er min hypotese, det torde være unødvendig å presisere, men man vet jo ikke om
behovet for vranglesing er større enn behovet og lidenskapen for redelig
og gjerne ironisk innstilt klarlesing).
Tolleren, derimot, sammenligner seg ikke med fariseeren; og
det viser at han er rett på vei, at han til syvende og sist overlater det til
Gud, som jo er Jesus, å avgjøre – i dette ene tilfelle, når det altså gjelder
disse to menneskene som ba i tempelet! Jesus åt og drakk sammen med tollere og
andre syndere, - fariseerne gjorde det ikke. Og hvem var tollerne? De ble av de
fleste hebreere regnet som tilnærmet det vi i dag kaller quislinger; de var
forrædere. I dag vil ingen som sammenligner seg fordelaktig med tolleren i dag,
avvise at de er noe i nærheten av forrædere. De har jo aldri gjort noe galt og
kommer jo aldri til å gjøre det! Det spørs om Jesus ville ha spist og drukket
sammen med slike mennesker.
Det fins intet som tyder på at tolleren var spesielt kjærlig
innstilt til – alle mennesker, i kraft av det kjærlighetsbudet som allerede
forelå på den tid parabelen ble fortalt. Det står ikke noe om at han var
flinkere enn fariseeren til å overholde alle budene pluss kjærlighetsbudet; men
det står heller ikke at han «på privaten» ikke var «from» og gjorde så godt han
kunne – han var jo tross alt jøde og et menneske som fulgte Thora – Loven –
siden han jo møtte opp i Tempelet, jødenes helligdom.
Nei, poenget er ikke å fremheve en av mennenes mer
høyverdige moral på bekostning av den andres moral, hvis vi med moral
mener å være mer god eller flinkt til å føle korrekt eller ha de mest korrekte
emosjoner. Kjærlighetsbudet frakobles her fra forstillinger som muliggjør en
narsissisme som kan gjøre krav på at spesielt følsomme krav overfor gud og
nesten kan danne grunnlaget for moralen.
Lignelsen er mer kognitivt stimulerende enn rent formanende fryktinngydende. Den appellerer til tanken og de rasjonelle valgene i møte med eksistensens alle utfordringer mer enn til vektlegging av «de riktige følelser» stilt overfor eksistensen drama og tragedie.
Tolleren kan nok sies å uttrykke genuine emosjoner og indirekte ber han jo om Guds nåde, men da i en bønn som retter seg mot objektive standarder og ikke et tankesystem som forutsetter emosjonenes primat, paradoksalt nok.
Fariseerne kan virke kald og konstaterende i utgangspunktet.
Han følger bare budene eller reglene mekanisk helt uten å tenke eller «føle»
selv. Han henvender seg til en standard som blir overkonseptualisert og overobjektivisert
og helt «fritatt» fra det subjektive hjerte-element. Men krever Gud her de
rette emosjoner fremfor den rette tenkning, den rette rasjonalitet, den rette
juridiske holdning, og dermed også den adekvate religiøse tenke og holdning?
Neppe. Det ligger for mange moderne lesere nær å kreve mer ekte følelse av
fariseeren, for at vi skal kunne forstå og akseptere hans «religion», enn av
tolleren. Tolleren er forbilledlig for oss fordi vi må anta at han hadde de
rette eller «korrekte» emosjoner i sitt gudsforhold?
Kanskje vi tenker stor urett overfor fariseeren?
Ser man parabelen i mønster av «det tragiske», ut fra gresk tenkning og forståelse, er det lett å seat det her foregår en kamp mellom det rent juridiske syn og det rent religiøse syn på «selve saken».
Fariseeren kan anklages for å tenke rent juridisk, tolleren kan sies å være altfor emosjonelt motivert.
Når jeg snakker om det juridisk-religiøse mennesket, mener
jeg et menneske som med glede og tilfredshet hilser begge dimensjoner som
integrerte komponenter i et sunt intra- og interpersonalt spenningsforhold velkommen
og som klarer å leve bedre, mer frodig og spennende med denne balansen og denne
sunne indre spenningen enn uten.
Lignelsens store poeng synes imidlertid å peke mot noe
transcendent: Det er Gud som bestemmer hva som gir «rettferd» og «nåde» og hvem
som skal få det, ikke oss. Det er predestinasjonen Jesus vil ha frem, ikke hva
mennesket selv måtte trumfe opp. Når tilhøreren hørte at fariseeren ikke gikk
hjem som et velsignet menneske, slik de hadde forventet at mesteren ville si, men
at tolleren gjorde det i stedet, må de ha tenkt og reflektert om de selv
virkelig var utvalgt av Gud. Jesu oppfordrer til ettertanke og selvkritikk! Man
skal ikke ta Guds nåde for gitt!!
I dag er de servilt betinget emosjonelt korrekte
hypermagikere helt overbevist om at det er de som er utvalgt, og derfor
velsignet av «gud» på forhånd, fordi de går ut fra at de egne emosjoner ikke
kan ta feil, fordi dette jo stadig bekreftes av likesinnede. Disse menneskene tenker og oppfører seg da som
de vi er vant til å kalle fariseere, selv om de oppfatter seg klart som
tollere, og dermed har man tragedien, en tragedie som objektivt sett ikke får
sin løsning før Herren kommer og dommene skal felles av gud og ikke av oss. Da
skal det store nye Vi’et stå frem ikke som et selvvalgt alternativ, men som en
etablering av et samfunn av hellige som kan vite om de tilhører «vi» eller
«dem». Det er i hvert fall slik mange kristne vil tenke og se på saken, helt
korrekt, etter min mening.
Redaktør Gilje må for min del tro hva han vil om egen utvelgelse og sine egne forsøk på å sikre sin egen frelsvisshet, ved å gjøre den fast og trygg. Han synes å velge tollerens vei, men hvis den ene typene i lignelsen er ment å være en stereotypisering, og ikke en mer eller mindre flau karikatur - må begge være det og stereotypiseringen blir da den mest rasjonelle måte vi må se og tolke ut fra.
Vi må da se at Jesus her er mer retoriker enn dommer, mer demagog enn pedagog, ja, mer politiker enn forkynner. Han sier ikke her: Ego eimi, derfor …
Men samtidig er han også en stor didaktiker og ikke bare en polemiker. Jesus stiller sine tilhørere overfor en hypotese hvor to typer stilles opp mot hverandre. Han sier i praksis: Hvis du er en fariseer som primært er hovmodig og kanskje megaloman, så er du en dårlig fariseer. Hvis du derimot er en toller, så er du salig – i hvert fall for en dag – hvis du ikke lar deg rive med av ditt hovmod, eller dine narsissistisk korrekte emosjoner, for i dag. På veien hjem kan du nok føle deg renset og frelst, men i morgen kan de begynne å prale, smiske og lure deg selv, idet du fratar Gud, nok en gang, den endelige domsmakt og siste makt og autoritet.
Det er neppe som Gud Jesus her beskriver tolleren som den
som gikk hjem skyldfri innfor Gud! Det er som Rabbi han uttaler seg, som
juridisk lærd, som menneske. Samtidig kan han ikke være mer sant religiøs. Han
unngår dermed å havne i den fellen våre dagers «tollere» havner i, nemlig den
som fanger dem og gjør dem til ontologiske syndere idet de forsøker så godt man
kan å være snille og gode samtidig som der er «servilt betinget emosjonelt korrekte
hypermagikere», dvs fariseere uten sans for at de rammes og rammer seg selv med
og i den største synd: Hovmodet.
Det må også sies: Jesus er neppe interessert i å avskaffe
fariseerismen og tollerrollen som «institusjoner». Jesus vil gi sine disipler
og tilhører noe «å tygge på».
Men var Jesus – ensidig - politisk? Ville han innføre
Guds rike – om så med vold? Han kunne ha god grunn til i praktisk politisk
sammenheng å støtte tollerne, om ikke annet enn for «moralen» blant tilhengernes
skyld, hvis han var avhengig av støtte fra «tollerstanden» for å muliggjøre
selve gudsriket, med ham selv som konge, med ham selv som innsatt konge av
romerne. Det var flere tronpretendenter i landet på denne tiden, og i hvert
fall en av dem var ikke jøde, mens Jesus kunne vise til kong David som «hjemmel»
for sitt krav på tronen. Det er god grunn – vi jeg si – til å tro at mange
jøder støttet Jesus nettopp politisk, og som en mulig blivende og rettmessig konge,
som en motvekt mot det romerske styret. Det
fins mange indikasjoner på at så er tilfelle, i så fall vil de som i dag
identifiserer seg med tolleren, for alt han er verdt i de gode emosjoner
tjeneste, fremstå som nokså patetiske. Tollerne samarbeidet nærmest under tvang
under romerne. Mange av dem var tidligere kriminelle som ble «satt fri» ved å
gjøre drittjobbene for romerne. Hvis Jesus selv ønsket en verdslig kongemakt, måtte
han søke romernes aksept og sanksjon. Mye avhang derfor av hva som skjedde politisk
i Roma. Jesus vill sannsynligvis være avhengig av Romas støtte; derfor sympatien
med tolleren … eller? Som forholdene i Roma nå engang utviklet seg, var det
ikke til Jesus fordel.
At fariseere støttet romerne, se:
Markus 12: 13 De religiøse lederne sendte
nå noen fariseere[a] og tilhengere av kong Herodes[b] for å lure Jesus til å si noe som de kunne
sette ham fast for. 14 De kom og sa: ”Mester, vi vet at du
alltid er ærlig. Du spør ikke etter hva folk mener og tenker, men sier oss rett
ut det som er Guds vilje. Si oss nå om det er rett eller galt å betale skatt
til den romerske keiseren. Skal vi gjøre det eller skal vi ikke?”
Og se denne: Hyrkanos delte sin mors religiøse syn, og sympatiserte med fariseere. I kontrast til dette hadde Alexander Jannaios støttet saddukeerne. Forskjellen var at sistnevnte jødiske sekt hadde sine medlemmer hos presteskapet og de øverste klassene mens fariseere hadde mer folkelig støtte.
https://no.wikipedia.org/wiki/Aristobulos_II
Se denne om Jesus som «Zealot»:
https://neitilislam.blogspot.com/2020/10/reza-aslan-keiseren-og-jesus-kristus.html
Se ulike portretter av Jesus:
https://neitilislam.blogspot.com/2020/10/hvem-sier-du-at-jeg-er-et-lite-dykk-i.html
Om nåden i julen og i eid:
https://neitilislam.blogspot.com/2017/12/nade-i-islam-id-eid-og-jule-og.html
No god but god?
https://neitilislam.blogspot.com/2019/01/no-god-but-god-sant.html
Tilbake
til Gilje:
Gilje forsetter: Derfor trenger den enkelte av oss å
be om Guds lys over livene våre. Jeg liker godt ordene i den gamle
syndsbekjennelsen, selv om det sikkert finnes gode grunner for å velge
formuleringer som er lettere forståelige i vår tid.
Men likevel: Hellige Gud, himmelske Far, se i nåde til
meg, syndige menneske, som har krenket deg med tanker, ord og gjerninger og
kjenner lysten til det onde i mitt hjerte. For Jesu skyld ha langmodighet med
meg. Tilgi meg alle mine synder, og gi meg å frykte og elske deg alene».
Se en kommentar her: https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/et-lite-kosmos-eller-avbilde-for-i-dag.html
Gilje: Eller som Børre Knudsen … : For meg er
bønnen i Salme 139 blitt et motto: «Ransak meg gud og kjenn mitt hjerte, prøv
meg og kjenn mine tanker! Se om jeg følger avguders vei, og led meg på
evighetens vei!».
Kommentar: Hva er det Gilje forsøker å si? Er han blitt homofil for alvor og går han inn for «det tredje sakrament»?
http://neitilislam.blogspot.com/2010/11/det-tredje-sakrament.html
https://neitilislam.blogspot.com/2018/07/mer-om-hypermagi-emosjoner-flelser-spor.html
https://neitilislam.blogspot.com/2012/08/ekteskapetnihilismen.html
Eller har Gilje, som så mange andre, nå latt seg fullstendig
dupere av den geniale markedsføringsstrategien som over relativt et kort
tidsrom til å revurdere alle verdier og fikk alle til å elske de homofile?:
http://neitilislam.blogspot.com/2011/06/islamofili-og-homofili-en-sammneheng.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/regnbuen-og-revolosjonen-et-natidspektiv.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/04/er-faktisk-janteloven-i-virksomhet-i.html
Se for øvrig om Hick, Cupitt, Cantwell Smith –
liberalteologien - og Dnk, m fl:
https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/den-norske-kirke-og-de-sakalte.html
Tanker om pride, homofili og hypemagi:
https://neitilislam.blogspot.com/2018/07/mer-om-hypermagi-emosjoner-flelser-spor.html
Gilje fjerner prest:
https://neitilislam.blogspot.com/2019/01/avisen-dagen-fr-lyset-gar.html
Pride – den nye religionen:
https://www.document.no/2021/06/15/pride-den-nye-religionen/
Truls Olufsen-Mehus:
https://resett.no/2021/06/09/pride-ikke-lenger-kjaerlighet-men-politikk-og-normkritikk/
https://www.rights.no/2021/06/hbtq-alva-til-sverige-som-kvoteflyktning/
Svenske prester: – Vi er også trans, Av: Erling Marthinsen 20. mai 2021, 13:09
https://www.document.no/2021/05/20/svenske-prester-vi-er-ogsa-trans/
Svensk biskop polyamorøs?
https://neitilislam.blogspot.com/2018/11/polyamori-et-mareritt-til-vakne-opp-av.html
Med kondomer for fred?
https://neitilislam.blogspot.com/2017/11/med-kondomer-for-fred.html
Forsøkte å drepe, får bli, fordi han er homofil:
EU-president for innvandring av homofile:
https://neitilislam.blogspot.com/2015/09/martin-schulz-eu-og-rasismepragrafen.html
Regnbuen, se nederst på siden om keiser Nero og østblokkens hylling av den revolusjonære og entusiastiske Mynster:
https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/regnbuen-og-revolosjonen-et-natidspektiv.html
Markedsføring av muslimer og homofili:
https://neitilislam.blogspot.com/2011/06/islamofili-og-homofili-en-sammneheng.html
Kan det være slik at «de2 hater deg? (inkl. Morkens selvforherligelse).
https://neitilislam.blogspot.com/2019/12/vet-du-at-de-hater-deg-vet-du-at-du-br.html
NRK, debattpanel og emokrati m m:
https://neitilislam.blogspot.com/2019/12/propaganda-i-nrk-emokratiet-arne-visste.html
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar