søndag 6. januar 2019

No God but God? Sant?


«No God but God» - eller No God but Allah, eller No Allah but God?

Vel, man kan lurer og lure og lure, - svaret er imidlertid klart og det er at tittelen «No God but God» er like besnærende som villet villedende for et engelsktalende, ja, internasjonalt publikum, men amerikanerne og oss andre, spesielt våre bedrøvelig «prominenser av i dag», synes å gi blaffen, de trykker «No God but God» på forsiden av boken med samme navn og tar tittelens innhold for pålydende, - i besvimt tilstand, den uforbeholdne naivitets og likegyldighetens tilstand, slik jeg ser det. En tilstand som preger den kulturkamp som råder grunne og hvor islam per se heies frem, på den judeokristne arv og tradisjons bekostning.
Vi er i ferd med å miste taket på vår identitet som sosialdemokrater, (som de fleste er enig om at vi har, på en måte). Vi slipper islam inn, åpenlyst, og ikke via bakdøren.

Tittelen selger og spin-offen’en går til islam. Islam per se gis og får en gratis neonlysende billboard reklame plassert over alt i US hvor boken selges, år etter år, enten det er i butikken eller på nettet. Forlagene gir Allah gratis reklame og skjønner ikke at de blir lurt trill rundt. De tror de er galvaisete mot islam, genetisk vaksinerte fra fødselen. Men, akk, nei, slik er ikke virkeligheten og realitetene.

Allah kunne nesten ikke ha fått en bedre gratis reklame og dermed markedsføring, selv om dette misjonsfremstøtet – som det objektiv sett er, uavhengig av god tro eller teologisk uaktsomhet fra forlagets side - men samtidig blir den judeokristne Gud nedgradert, fremstilt som a par med Jesus Kristus. Og JHWE. Den judeokristne Gud, som for øverig er Kjærlighet, hvilket Allah ikke er, - bare let i Koranen.

Men alt dette spiller visst ikke noen rolle for forlaget. Kødder dem? De gir pokker for money in the pocket. Det spiller vel heller ingen rolle for førsteamanuensis Lars Gule som likeså godt fastslår med en slags «pavelig myndighet», og i sin ekle monotone megalomani, at Allah er en generisk term og ikke et egennavn eller personnavn. Han spiller dermed på islams lag, men han skjønner ikke viktigheten av dette, betydningen, altså, og realitetee, hverken på kort eller lang sikt. Han synes å være mer interessert i å dekonstruere oss for å kunne re- de- eller nykonstruere oss, på han egen og islams premisser. Slik også vår kjære Ap-mann og Gahr Støre vil, idet han vil at vi skal bli et stort, nytt VI. (Et spesifikt støre nytt Vi, som jeg har kalt det, i visse anledninger).

Reza Aslan er en moderne, verdensberømt vestlig og muslimsk skribent. Han blir intervjuet bl a på CNN av Manpour og slipper til med sine analyser av forholdene i den islamske verden. Han skriver svært besnærende om islam og folk som leser ham vil få inntrykk av at islam – og muslimer flest - ikke har noen problemer med å forandre seg eller tilpasse seg Vesten og den moderne vilkår og forutsetninger. Her følger min oversettelse fra hans bok, fra et kapittel hvor han beskriver islam på en måte som vil lyde som søt musikk i vestlige ører og som vil gi vestlige akademiker spesielt et inntrykk som bare vil forsterke deres forestillinger om at islam er «fredens» religion og at Vesten derfor ingen ting har å frykte:

Aslan, oversatt av oss, legges inn idet vi forsøker å avsløre Aslans underliggende anliggende ved simpelt hen å gjengi hva han skriver, i det håp at folk og lesere er i stand til å gjennomskue Aslans mål, reelle anliggende og underliggende premisser, og disse er like stygge som forførende, noe man kanskje ser, hvis man ikke vil la seg dupere og hvis man kan litt om kristendom og har opparbeidet seg en viss kapasitet for hermeneutikk:

Ifølge shia-islam illustreres forholdet mellom en profet og en imam opp gjennom historien gjennom ulike personer. Abraham kan ha blitt gitt Pakten av Gud, men det var Isak og Ismael som imamer som fullendet eller oppfylte den. Moses kan ha åpenbart Den guddommelige loven, men det var Aron som brakte den inn i Det lovede landet. Jesus kunne preke Frelse, men det var Peter som bygget Kirken. På samme måte ses Muhammed som profetenes segl som å ha åpenbart Guds budskap til araberne, men det var opp til Ali, hans legitime etterfølger, å realisere budskapet.
Shiaenes trosbekjennelse reflekterer dette: Det er ingen gud annen enn Allah, Muhammed er Allah’s budbringer og Ali er Allah’s (guds) utøver (wali).

Som den som realiserer Allah’s (guds) vilje, er imamen, likesom profeten, ufeilbarlig og uten synd, for «synd ville ødelegge kallets verdi. Imamene ble derfor da også skapt ikke fra støv, men fra evig lys. (Aslan s 182.

Fire år etter massakren i Karbala samlet en gruppe, som kalte seg tawwbun – eller «angrende syndere»  - der. De hadde farget ansiktene sine svarte og revet i sund sine klede. De ville sørge over Huseins død og for hans familie. Dette var en uformell seremoni ment for ikke bare å vise respekt for Husein, men også en handling (eller et offer) for å sone for at de hadde mislykkes i å hjelpe ham mot ummajadenes styrker. De samlet seg for å vise offentlig at de hadde syndet og samlingen var en kollektiv handling som skulle være et middel for å gi seg selv forlatelse for deres syder. (Aslan s 178).
Koranen tok i begynnelsen et standpunkt til alkohol som var ganske nøytralt. Det heter i sure 2. 219 at det ligger en stor synd i det (alkohol, gambling), men at det finnes visse fordeler i nytelsen, men at synden likevel er større enn nytelsen! Noen år senere kom en ny åpenbaring til Profeten som riktig nok ikke satte noe absolutt forbud, men likevel kom med en sterk oppfordring til å komme til bønnen i moskeen edru og ikke beruset, sure 4. 43. Noe senere igjen, kom den endelige åpenbaring som forbød alle nytelse av alkohol og gamling overhodet, sure 5. 90. Nytelsen ble nå fordømt av Allah som Satans gjerninger og sammenlignet med den største syn, shirk, som betyr å assosiere Allah med noe annet enn ham selv. (Aslan s 168).

Rasjonalistiske muslimske teologer går gjerne ut fra at mennesket hadde en perfekt fri vilje til å handle enten godt eller dårlig (syndig). Frelsen lå med andre ord i menneskets – eller den troendes – egen evne til å oppnå. Det ligger jo nær å tenke fornuftig: Allah kan ikke være så urettferdig at han vil at noen skal tro og noen ikke tro og så straffe den ene, men ikke den andre. Tradisjonalistiske teologer mente derimot at slike tanker forutsatte at Allah ble tvunget til å handle i samsvar med fornuften, og dermed på en menneskelig måte. Ifølge Ash’ari var dette shirk, altså dødssynd. Allah må være den som skaper ondt og godt, det lille og det mye, det som er utvendig og det som er innvendig, det som er søtt og det som er surt, hva som er likt og hva som er mislikt, det som er vakkert og det som er stygt, og hva som er først og hva som er sist. (Dette er den hanbaliske trosbekjennelse, den mest innflytelsesrike i verden i dag).

Rasjonalistene kunne ikke bli enige om hvordan man skulle tolke guds attributter. De var begge enige om at Allah (gud) var evig og unik og godtok bare svært motvillig tanken på at Koranen faktisk beskriver guds attributter i menneskelige termer. Rasjonalistene forklarte dem med at det var nødvendig å bruke poetisk språk, mens tradisjonalistene benektet enhver symbolsk forståelse av Koranen (åpenbaringen). De mente at når Koranen talte om Allah’s ansikt og hender, så skulle dette ikke assosieres med mennesket hender og ansikt, men beskrivelsen av slike attributter måtte likevel tas bokstavelig! De sa: Bila kayfa! Ikke spør hvorfor! Allah har hender, sa Abul Hasan al-Aha’ri (873.935), fordi det simpelt hen står skrevet i Koranen, (f eks sure 55. 27 – din Herres ansikt vil vare ved for alltid). Han mente at fornuften var viktig, men at den likevel måtte ha en underordnet stilling i forhold til Koranen og sunna.

Slike formuleringer opprørte Rasjonalistene, særlig Ibn Sina eller Avicenna, (980-1037). Han betraktet attributtene som kun «veiskilt» hvis oppgave var å minne mennesket hvordan mennesket oppfatter Allah, ikke hvordan Allah er i seg selv. Attributtene kunne umulig eksiterer fra evighet til evighet samtidig med Allah, men må i stedet tilhøre skaperverket. Mutasziliten Wasil ibn Ata, (d. 748), hevdet at å attribuere evige egenskaper til Allah selv, ville være ensbetydende med å hevde at det fantes mer enn ett evig vesen. Denne påstanden ble imidlertid avvist av tradisjonalistene i ulama som hevdet nettopp at Allah’s attributter er integrert i Allah’s vesen. Hans attributter er fra evighet av, sa Abu Hanifa, som etablerte Hanafi-skolen, den største lovskolen innen islam i dag. «Alle som sier at attributtene er skapt eller har sitt opphav (i noe utenfor Allah’s vesen) er en vantro», og altså en grov synder. (Aslan s 154 ff).

Umayadekalifene var veldig fornøyde med den forestillingen at Allah hadde predeterminert dem til å herske, for slik fikk de bedre tak på ummaen. Ifølge den prominente teologen Hasan al-Basra (d 728) måtte en dårlig eller syndig kalif adlydes, fordi denne var blitt plassert på troen av Allah. Ahmad ibn Hanbal, (780-855), mente likedan, at Allah hadde absolutt kontroll over alt menneskelig, men han mente samtidig at mennesket hadde ansvaret for å reagere enten positivt eller negativt på alle omstendigheter, fordi disse var skapt eller tilrettelagt av Allah. Ibn Rushd, (1126-98) fremsatte teorien om «to sannheter» hvoretter religion og filosofi ble stilt i motsetning til hverandre.

Kharijitene mente at da Ali møtte Mu’awiya med sin syriske arme i Kufan i 657 og gikk med på forhandlinger, så begikk han en synd, til tross for at han kunne vise til sure 2. 193 som befaler at hvis fienden trekker seg tilbake eller vil inngå fredsavtale, så må også den andre parten, dvs muslimene, avlutte fiendtlighetene. (Aslan s 135).

Da kampen måtte gjenopptas, og Ali kom inn i moskeen i Kufa for å be, kom det opp til hans side en karijit ved navn ibn Muljam som sa til ham: «Dommen er opp til Allah å fatte, ikke til deg» og dermed stakk han et forgiftet sverd inn i Ali’s kropp, hvorpå Ali døde to dager senere. Noen få år tidligere hadde Ali i en preken sagt at «en dydig mann blir anerkjent for det gode som fortelles om ham og den hyllest Allah har bestemt ham til å motta fra andre». Karijitene var helt oppslukt av å bestemme hvem som var ekte muslim og hvem som ikke var det. Alle som brøt Koranens påbud og forbud eller som brøt med Profetens eksempel på noen som helst slags måte, ble ansett som kafir og utstøtt fra Ummah. De hevdet at frelsen kommer fra Ummah alene.
Da Abu Bakr startet Ridda-krigene, begrunnet han dette med at de stammene som tidligere hadde sverget lojalitet til Muhammed ikke bare hadde sverget eden til en dødelig sheik, - den første blant likemenn - men til et udødelig samfunn med Allah og at en tilbaketrekking skulle betraktes både som en forrædersk handling og som en synd! (Aslan s 118).

s 101: Muhammed forsto helt klart at det var tydelige teologiske forskjeller mellom islam, jødedom og kristen tro. Men han så disse forskjellene som en del av Allah’s plan, som kunne ha skapt ett samlet samfunn, hadde han villet, men som faktisk skapte hvert samfunn (ummah) med sine egne budbringere, sure 10. 47. Allah sendte derfor torah’en til jødene, den inneholder rettledning og lys. Til de kristne sendte han Jesus, som bekrefter torah’en. Til siste sender han koranen til araberne og den bare bekrefter de tidligere åpenbaringene. Allah ønsker tydeligvis å gi hvert bok-folk «deres egne lover og en egen sti og livsvei, sure 5. 42-48. Muhammed mente likevel at jødene og de kristne hadde funnet på nye åpenbaringer som var heretiske og bygget på uvitenhet og feil. Spesielt gjaldt dette treenighetslære: Allah er evig og har aldri født noen, og heller ikke er han født av noen, sure 112. 1-3. Denne suren representerer imidlertid ingen fordømmelse av kristendommen som sådan, men refererer seg til den bysantiske trinitariske ortodoksi, en posisjon som ikke var enerådende på den arabiske halvøyen. Fra begynnelsen av sin virksomhet æret Muhammed som den største av Allah’s budbringere. Store deler av Evangeliet er gjenfortalt i koranen, om enn i en noe avkortet form, inkludert Jesu fødsel av jomfru Maria, sure 3. 47, hans mirakler, sure 3. 49, hans identitet som Messias, sure 3. 45 og forventningen om at han skal komme igjen for å dømme menneskeheten i endetiden, sure 4. 159. Hva koranen ikke aksepterer er troen på ortodoks treenighetslære som hevdet at Jesus selv er Gud. De som trodde dette, ble ikke en gang ansett som et bokens folk: De er vantro som sier at Allah er en av tre, for det fins bare en gud: Den ene, sure 5. 73. Muhammed trodde at ortodokse kristne hadde forvansket Jesus opprinnelige budskap idet Jesus selv aldri hadde gjort krav på å være guddommelig og aldri krevd tilbedelse, sure 5. 116-18. Jesus hadde tvert imot befalt å tilbe Allah, som er både min og din gud, sure 5. 72. Samtidig langet Jesus ut mot de jødene i Arabia som hadde sviktet sitt samfunn med Abraham, sure 2. 130. De hadde blitt betrodd torah’en, men hadde unnlatt å følge den, sure 62. 5.

For å understreke, skriver Aslan, så fromt og uskyldig: Dette var ingen fordømmelse av jødedommen … , men bare en fordømmelse av jødene fordi de hadde brutt sin pakt med Allah, sure 5. 113. Muhammeds klagemål i koranen var ikke rettet mot jødedom og kristendom, som han mente var nesten identiske med islam. «Vi tror på det som er blitt åpenbart for oss akkurat på samme måte som vi tror på det som er blitt åpenbart for dere. Vår gud og deres gud er den samme og det er overfor ham vi underkaster oss», sure 29. 46. … De jøder som han trodde hadde sviktet pakten med Allah og de kristne som hadde forvansket skriftene var å regne som vantro eller apostater og disse skulle man ikke gjøre seg til venns med, fordi de håner muslimenes åpenbaring og tro. Muslimer skal si til dem: Oh, bokfolk, hvorfor liker dere oss ikke? Er det fordi vi tror på Allah og det som ble sendt ned til oss, og hva som ble sendt ned til dere tidligere, og fordi de fleste av dere er ulydige? sure 5. 57-59. … Muhammed trodde at han fulgte i fotsporene til de tidligere profetene; han var med andre ord som en Jesaja som kalte jødene en syndefull nasjon, et folkeslag dynket i overtredelser og etterkommere av folk som har gjort ondt, Jesaija 1. 4. Han var også som en Johannes døperen som langet ut mot «brood of vipers» og som antok at deres status som Abrahams sønner ville redde dem fra dommens dag, Luk 3. 7-8. Han var da også som en Jesus som lovet dom for hyklere som for tradisjonens skyld hadde gjort Allah’s ord tome, Matt 15. 6. Er det ikke, når alt kommer til alt, slik en profet forventes skulle være?» (Aslan 101 ff).

s 103: Muslimske lærde avviste etter Muhammeds død tanken på at de kristne og jødene tilhørte ummah. De fikk betegnelsen vantro. De gjenfortolket åpenbaringen slik at Koranen skulle oppfattes som en overstyring av torah’en og evangeliene, i stedet for som et supplement til dem. De forsøkte å etablere en tydelig, egen identitet for muslimene mye på samme måten som de kristne tidligere gradvis hadde distansert seg fra jødiske praksiser og ritualer ved å demonisere jødene som de som hadde drept Jesus. De lærde muslimene sto derimot i skarp motsetning til hva Koranen lære. Muhammed oppfordret aldri til å splitte opp disse religionene, snarere tvert imot: Til de jødene som sa «de kristne tar feil», sure 2. 113, og til begge grupper som hevdet at «ingen andre enn de kristne og jødene kommer til himmelen», sure 2. 111, tilbød Muhammed et kompromiss: «La oss komme til enighet om det vi er enige om, vi tilber ingen andre enn Allah og setter ingen annen ved has side og at vi ikke tar noen andre til vår Herre enn Allah», sure 3. 64. Koranen gjentar gang på gang og minner muslimene hele tiden på at hva de hører ikke er et nytt budskap, men en bekreftelse av tidligere budskap og skrifter, sure 12.111. Koranen forutsetter faktisk at alle åpenbarte skrifter kan utledes fra en enste bok som ligger skjult i himmelen, Alle bøkers mor, Umm al-Kitab, sure 13. 9.

s 85: Ibn Taymiyya, (1263-1328), hevdet at det å drepe ikketroende som nektet å konvertere til islam stred mot Mohammeds eksempel og dessuten gjorde vold på det viktigste prinsipp i Koranen om at det ikke er noen tvang i religionen, sure 2. 256. Koranen sier tydelig: «Sannheten kommer fra deres Herre, tro det eller ikke, sure 18. 29. Koranen spør da også retorisk: «Kan man tvinge folk til å tro mot deres vilje?», sure 10. 100. Tydeligvis ikke! Koranen byr derfor de troende til å si: «Deres religion for dere, for meg min», sure 109.6.

s 84: Det er et faktum at visse surer i Koranen påbyr muslimene å « drepe polyteistene hvor de måtte befinne seg, 9. 5 og «føre striden videre til dem som fornekter troen, 9. 73 og spesielt å bekjempe « de som ikke tror på Allah og den siste dag», 9. 29. Man må da imidlertid huske på at disse surene rettet seg spesifikt til Qurays-klanen og deres hemmelige forbundsfeller i Yatrib og det er disse som kalles polyteister eller hyklere og som daværende ummah lå i en fryktelig krig med. 

Se for øvrig her på bloggen:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar