Har Halvor Fosli våknet?
Man skulle tro det, men nei. Han skriver som en kommentar
til Stafanus, Magasinet nr 4, på facbook 150621 følgende:
Hvem er mest forfulgt på religiøst grunnlag globalt?
Kristne. Det må vi minne om gang på gang, ikke minst i et land som Norge, som
er besatt av «islamofobi» som problem.
Fosli’s ord kan kanskje tolkes som en reprimande av redaktør
Morken og en oppfordring til ham om å bli mindre opptatt av islamofob. I så
fall er det Fosli skriver meget forståelig, ja, nødvendig. Like nødvendig bør
det være å stille seg spørsmålet om det er Morken som er den egentlig islamofobe,
nettopp fordi han synes så villig til å underlegge seg «den muslimske fortellingen»
og gi den prioritet over alle andre fortellinger, til fordel for alt som ha med
muslimer og islam å gjøre. Vi kommer nærmere inn på dette om litt.
Fosli vet kanskje ikke at Johannes Morken er redaktør for
MAGASINET. Han kjenner kanskje ikke til Morkens funksjon som «islamofob», slik
man bør bruke betegnelsen, jeg forklarer mer under.
Fosli kan ikke ha lest Magasinet; han har lest noe inn i det som ikke gir grunnlag for å skrive det han gjør. Er dette mulig? Det er i det hele tatt nokså underlig at så mange «størrelser» gir Magasinet sine «likes».
Kanskje Fosli ikke har lest så grundig han burde flere numre
av Magasinet? Kanskje han ikke har fått med seg den grunnholdning og det rammeverk Magasinet
opererer innenfor samlet? Eller er det nå, etter en slik – grundig – gjennomlesning, at
han kan skrive det han skriver. Og at han virkelig mener at Morken nå bør
slutte med å være så hatsk og kritisk overfor saklige muslimkritikere?
Vel, da hadde vi forstått han. Da ville vi ha forstått at Magasinet ikke handler om islamofobi i Norge. Og heller ikke i noen andre land. Magasinet handler om forsvar for trosfriheten, så vel kristen som islamsk trosfrihet. Men: Slik vi kan lese Magasinet, blir muslimer like mye forfulgt som kristne. Dette problemet fremkommer så «by default». Man gis en forståelse av at muslimer er like mye forfulgte som kristne – derfor blir støtte til kristne identisk med støtte til muslimer. Men stemmer dette? Stefanusstiftelsen Magasinet synes ikke å være i stand til å dokumentere en slik påstand. Magasinet selekterer individuelle skjebner, hvor de nå måtte befinne seg, nokså tilfeldig, ser det ut for, hvis man ikke ser systematikken i dette. Det er selvsagt lettere å leve seg inn i enkeltskjebner enn i større, systematiske oversikter med store tall. Faren ved dette er åpenbar, spesielt hvis selve hensikten med
å presentere enkeltskjebner er å få oss som individer til å «føle mer feel-good» på bekostning av det større bildet og de totalitære trendene og truslene som ligger i selve ideologiene eller trossystemene.
En slik «defaitistisk» tilnærming kan styrke og ikke svekke generelle tendenser til å «ville det totalitære». Se her om hva «de vil ha oss til å føle»:
https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/hva-de-totalitre-vil-ha-deg-til-fle-ved.html
Argumentasjon og tilnærming blir dermed basert på forventet «servilt betinget korrekte emosjoner», en høyst tvilsom politisk strategi. Jeg må her bare vise til de månedlige oversikter over forfølgelse av kristne som den utrettelige Raymond Ibrahim fremlegger bl a på sitt eget nettsted. Det er nokså overveldende faktainformasjon og burde få noen og enhver til å se «saken» i litt større sammenheng.
Riktig nok handler Magasinet om forfølgelse av kristne, men altså
også om forfølgelse av muslimer, bl a i Russland hvor Stefanusstiftelsen eller
Stefanusalliansen – vanskelig skal det være – har grepet inn og støttet noen
muslimer med advokatbistand for å sikre dem «trusfridom» til å leie et lokale
hvor da kan praktisere sin tro. Det nevnes ikke at det her var snakk om en
liten moske, men akk, det lar vi fare her og nå – redaktør Morken har en
lidenskap for å betrakte både kirker og moskeer som - kun - «gudshus» … Om
den private overguden og "påbudet"
om å be for muslimer og "de nye gudshus" og faktisk: «den ønskede
nye guden … «.
Magasinet operer etter min mening selv på grensen av det jeg
vil kalle hatoppfordringer, rasisme og fobi for religion som ikke er kristen
eller islamsk, alt i en salig blanding av personlig meget emosjonelt rettede
artikler om «enkelttilfeller», om personer som mener seg forfulgt, torturert og
ellers dårlig behandlet og hvor trusfriheten for dem derfor er truet.
Redaktør
Morken skriver: Vi står saman med alle som kjempar mot diktaturet – i politisk
kamp og bøn.
Stefanusalliansen er dermed blitt en politisk aktør og ikke
akkurat et lite bedehus på landet og Morken synes antakelig at det ligger noe
befriende i dette. I seg selv er ikke dette annet enn en støtteerklæring til –
politisk – islam. Hvem ville vel ha trodd?
Støtter Morken væpnet opprør?
http://neitilislam.blogspot.com/2021/05/morken-for-vpnet-forsvar-eller-angrep.html
Magasinet skriver, i sitat: - I møte med den militære brutaliteten og generalenes kuler, tåregass og vold, velger flere CDM-ere nå selvforsvar (Chinland Defence Front). En fredelig motstand er selvfølgelig det vi ønsker. Men det er vanskelig å se på at ungdommene møter vannkanoner og gummikuler bar med forbønn. Når vi blir skutt på, må vi forsvare oss …
… forsvarsbevegelser har dukket opp over hele landet. … da
militæret erklærte unntakstilstand og sendte inn helikoptere, var de lokale
motstandsfolkene – utstyrt med hjemmelagde våpen – sjanseløse.» «Jeg har tro på
at vi kan vinne frigjøringskampen. Til dere i Norge: Tro på oss og støtt oss!»
Kommentar: Dette velsigner vel bruk av andre våpen enn hjemmesnekrede våpen, mer effektive våpen? Vil Stefanusstiftelsen sikre bistand til innkjøp av slike våpen? Ikke indirekte engang? Nievel, nei.
Dette minner om – det oppdiktede folkeslaget palestinere og
«palesitinernes kamp» mot Israel, for her brukes det i all offentlighet - og
for verden til å vite - samme «begreper»
og slagord. Hensikten er å appellere til Vestens romantiske forhold til alt
som heter frigjøring …
Vi skal huske at «palestinerne» lærte seg å bruke disse begrepene av KBB, den kommunistiske sikkerhetstjenesten, som et strategisk og særs viktig ledd i å undergrave Vesten og moralen i Vesten. Frihetskamp – voldelig frihetskamp - var et must, noe stort å kjempe for, enten det var i Vietnam eller Israel.
Her ser vi etterdønningene. Vi ser at kommuniststrategien
virket. Man satte makt bak krava, voldsbruk, og kalte det motstandskamp (… for
hvem ville være mot motstandskampen nordmenn kjempet nazistene under siste
verdenskrig?).
Nå fortsetter Morken kampen mot Vesten ved å støtte metoder
som altså Sovjetkommunismen brukte for å svekke Vesten mest mulig, både via
samtaler og såkalt dialog, men også på slagmarken og hvor hundre tusener av liv
gikk tapt. Morken ser ikke ut til å bekymre seg stort over en slik «effekt» av hjemmesnekrede
våpen.
«Det ligg ein ukueleg vilje til bøn, motstand og overlevning
hos … « skriver Morken. Han skriver det nærmest i tilbedelse.
Siden kampen for deres trosfrihet nå er blitt politisk i Morkens øyne, kan han neppe gå tilbake på det jeg anser som en implisitt aksept til bruk av «skikkelig» vold, og ikke bare «bøne-vald» (NB: En neologisme av meg).
Det skulle forundre meg mye om ikke ettervirkningene av de høyst antikristelige sovjeternes forsøk på å hjernevaske hele Vesten fremdeles høyst aktivt dikterer Morkens virkelighetsoppfatning. I tillegg kan Morkens blåse seg opp med at han jo er kristen og har veldig stor tro på – stille og ydmyk - bønn. Til gud, må vi tro. Den politiske Gud, - vil noen si og handle på. Den nye «overguden».
Morkens ønsker og visjoner synes å gå på tvers av apostelens
Paulus oppfordringer om ikke å sette seg opp mot myndighetene. Han nevner med
ikke liten glød og optimismen at det nå etableres skyggeregjeringer i utlandet
og her spiller han selvsagt retorisk på assosiative emosjoner: Hvem var det som
vant krigen? Jo, det var nettopp «skyggeregjeringen» i London? Morken tenker:
Vi vil vinne – så hvorfor ikke?
-Be for oss. Be om at dette må ta slutt. Fort. Denne
situasjonen er ikkje til å bera. Be om tilgang på mat og vatn. Be om at det
ikkje blir meire spille av blod og fleire drap. Dei legg til: Mange har mista
håpet. Vi som trur på gud, har lovnader og håp.
Kommentar: Appelen ser ut til å ville legitimere vold. Når
alt er håpløst – hva griper man ikke da til? Vil man ikke kunne rettferdiggjøre
vold og drap som rettferdiggjør seg selv med å ville hindre mer drap og vold?
Er «Stefanus» nå blitt rasistisk? Angriper Stefanus
trosfriheten?
Morken smykker artiklene i Magsinet med ond-ord som: Militærstyre, militærregimet, regime, militærkuppet, samvittighetsfanger, falske anklager, forhør, tvang, løgn, regimet, hvit tortur (isolasjon), håning, sykdom, død, arrestasjoner, fengsel, hensiktsmessig løgn, liksom-henrettelser,
bryte sammen, utsette for … , psykose, bløff, true, dødsdom, angst, fobi,
kausjon, enecelle, slutte med gudstjeneste, føler som om en ikke får puste,
frykt, nekte å være sammen med sønn i hans bryllup, det hemmelige politiet, bli
oppsøkt av politiet, dersom de ikke signerer … , usikkert hva Irans høyestrett
vil gjøre … , i fengsel på grunn av medlemskap i en huskirke, beskyldt for å
true nasjonens sikkerhet, dødstall, påbud om kremasjon (det er forbudt i
islam), i Irak har religiøse minoriteter fått det verre under pandemien, nasjonale
kriser brukes som påskudd for å begrense demokratiet (også i Norge, se linke
under), intoleranse mot muslimer økte i … korona-viruset ble omtalt som
«korona-jihad» ...
God-ord: CDM-bevegelsen,
frigjøringskampen, selvforsvar, forbønn, sikkerhet, forsvarsbevegelser,
menneskerettsaktivister, kirkebevegelser, hjelpe fanger, familier, offer ... etc
Når det gjelder hinduistisk trosfrihet finner vi bl a følgende:
Ordet Hindunasjonalistar brukes ofte i Magaisinet nr
4. De fremstiller religiøse minoriteter som farlige); det hindunasjonalistiske
partiet BjP påsto at muslimer spredte viruset, slik vart muslimar
demoniserte, den grunnleggjande ideen er at for å være ein god indar, må du
vera hindu; gigantiske hindu-festivalar med statleg støtte spreidde
smitten lynraskt, hindunasjonalistane brukar aktivt store festivalar for
å samla hinduismen rundt ei samla forteljing, demoniseringa av muslimar
held fram, muslimene beskyldes helt uten grunn for å ha stjålet oksygen og
sykehussenger, «berre fordi dei var muslimar».
Betegnelsen hindunasjonalister brukes minst 5 ganger i svært
nedsettende tonelag bare på sidene 16 og 17 i Magasinet. Sikher, muslimer og
kristne beskriver i tilsvarende positive ordlag som samarbeidende etc.
- Kristne, muslimar og sikhar stiller opp for andre, utan
omsyn til tru, skriver Morken. Han har allerede etablert at det fins en
overgud som nå snart skal regjere verden med en kjærlighet som til og med
kanskje ikke finnes annet enn i Morkens image.
En aktør siteres: «Eg trur pandemien gjer at fleire vil
spørja om hindunasjonalismen er god for India».
Ur fra den ansamling av «vond-ord» over om den hinduistiske nasjonalismen, kunne man kanskje tro at Morken hater ikke bare – veldig mange – hinduer, som gruppe, men at han også hater religionen hinduismen. I så fall begår han jo brudd på vår egen «rasismeparagraf», eller på dennes «ånd», se denne og sammenlign, han selv synes å være nokså liberalt innstilt til bruk av «vold» eller makt, særlig vis denne kan utøves av folk – by proxy, altså - under andre himmelstrøk, som Morken mener lider under systematisk og organisert undertrykkelse og angrep på nettopp trosfriheten og som derfor fortjener hans nesegruse empati eller «servilt betinget emosjonelle korrekthet»:
https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/erwin-kohn-makt-bak-ord.html
Man kan kanskje lure på om Morken har forstått noe som helst av islam – som system, som tanke og holdningssystem, som grunnparadigme. Og om han kjenner forskjellen mellom Gud og Allah og hva dette innebærer for milliarder av mennesker. Han synes å være lett å lede for muslimer som har lett for å bruke.
Han er sterkt for «trusfridomen», men nekter samtidig
folk å uttale seg saklig kritisk til islam i Norge. I grunnen er Morken sterkt
umoralsk, selv om han reiser trosfrihetens fane over seg. Han synes å falle hel
konsekvent for fristelsen til å fremstille seg selv som mer emosjonelt korrekt
enn mange andre.
Han skjønner kanskje ikke at han går og bærer på en indre
spenning og eksistensielle eller psykisk belastende paradokser som for ham kan
undergrave ham selv – fordi han ikke kan takle dem, rett og slett, og alt han
står for ellers, enn så fint og vakkert verbalt han riktig nok servilt betinget
emosjonelt korrekt gjør det, med alle sine god-ord, som også kan oppfattes som
et opportunistisk eller politisk pragmatisk ferniss. Han gjør godord som «bøn»
og «fridom» om til et kyrass som han tror han vil tjene på og som han tror kan
holde ham oppe. Han har imidlertid etter min mening ikke utvist den
tilstrekkelige styrke, redelighet og praktiske dømmekraft som man bør kreve av
en redaktør, se linkene.
Jeg har forsøkt å forstå og «forklare» Morken på en litt annen måte enn bare overflatisk, og med min egen tilnærmingsmåte, se f eks dette forsøket – blant mange andre her på bloggen - på en litt dypere tilnærming her:
https://neitilislam.blogspot.com/2021/01/om-en-kronikk-en-kritikk-en-dramatikk.html
Her forteller jeg den sanne historien om da Morken etter
press plutselig ikke torde annet enn å utestenge en islamkritiker på livstid
fra den den såkalt kristne «Verdidebatt».
At Morken kan kalles islamfob kommer av at han beskylder
andre mennesker for islamofobi som ikke er islamofobe. Selv viser han i praksis
at han er villig til å underlegge seg islam på mange underlige vis, bla ved å
underbetone hva som skjer i Iran, i islams navn. Hun kaller styret i Iran «helt
nøytralt» og sett som absolutt tilskuer, for «regimet», som om det skulle dreie
seg om et hvilket som helst annet «regime». Han håper med andre ord at Irans
problem skal kunne løses ved demokratiske midler og at islam som sådan åpner
for demokratiske løsninger a la vestlig forståelse av hva et demokrati er for
noe. Morken kjenner visst ikke godt nok til hvordan muslimene benyttet
kommunistene som lydige idioter nettopp for å tilrane seg makten med
systematisk vold begrunnet i de islamske skrifte, dvs i allah – gud – selv. Kommunistene
under Khomeini gikk en ublid skjebne i møte fordi de undervurderte selve islam
som utløsende revolusjonær drivkraft.
Alt dette kan da røpe hans indre irrasjonelle frykt, idet
denne bygger på en kontrafobisk reaksjon, der det er om å gjøre å reagere
positivt og vennlig over det som objektiv foreligger som en trussel på lenger
sikt, en forbi der man begynner å forstille seg som f eks overvettes tolerant
samtidig som man faktisk angriper tros- og ytringsfrihet. Islam er ikke
farlig, islamofobi er det, var det noen som sa. Så treffende, så treffende.
Mer om Morken-relaterte posteringer her:
Hvordan ville Morken ha forholdt seg til massakren i Mombai, der pakistanske muslimer drepte for fote o profetens og Allah’s navn? Ville han ha nedtonet islams rolle, som sådan, i denne grusomme tragedien? Ville han i det hele tatt se det som opportunt å sympatisere tolerant med inderne og dermed den hinduistiske religion som sådan?
https://neitilislam.blogspot.com/2017/11/hvis-gud-vil-eller-allah-hjernen-bak.html
Se for øvrig denne:
https://en.wikipedia.org/wiki/Persecution_of_Hindus
For ordens skyld:
With around 204 million
Muslims (2019 estimate), India's Muslim population is about the world's
third-largest and the world's largest Muslim-minority population. India is home
to 10.9% of the world's Muslim population. Wikipedia.
Vi kan videre lese om at: Morken mener den norske staten undertrykker trosfriheten under pandemien:
https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/statens-angrep-pa-trosfriheten-i-en.html
http://neitilislam.blogspot.com/2021/04/kristen-ramadanbnn-for-islam-allah-og.html
http://neitilislam.blogspot.com/2021/04/om-en-formaning-om-be-for-alle-verdens.html
http://neitilislam.blogspot.com/2021/04/paveforkynnelse-stefanus-alliansen.html
http://neitilislam.blogspot.com/2021/03/med-dagen-i-algerie-forts.html
http://neitilislam.blogspot.com/2021/03/ma-de-kristne-i-m-lide-mer-for-at-vi.html
http://neitilislam.blogspot.com/2021/03/morken-kjnnsblindhet-og-manglende.html
http://neitilislam.blogspot.com/2021/03/litt-om-jounalistikk-reportasje-sannhet.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/12/redaktr-johannes-morken-slar-til-igjen.html
Vi tar en titt på hva Raymond Ibrahim sier om islam oh forfølgelse av «annerledes troende»:
https://neitilislam.blogspot.com/2021/02/bare-plass-for-de-politisk-og.html
En grundig gjennomgang, også her med refereanse til Raymond Ibrahim og hans oversikter over forfølgelse av kristne i verden:
https://neitilislam.blogspot.com/2020/06/stefanus-magasinet-og-martyrene.html
Som vi ser er nok ikke Morkens tilnærming hverken den eneste mulige til problematikken eller den beste tilnærmingen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar