Dette er en oppfølger til forrige postering:
https://neitilislam.blogspot.com/2024/04/jan-hanvold-endelig-ut-av-skapet.html
Jeg gjemmer mine konklusjoner eller vektigste kommentarer
til helt på slutten – etter de utvalgte transkripsjonene av Hanvolds prekener, -
helt på slutten av denne artikkelen, altså, se dit, når du er ferdig med
følgende innledning, som kan bli lang, og med rikelig mange link-referanser, men
like vel alt godt i forhold til formålet eller anliggendet denne gang.
Det er kanskje på tide at «Hanvold» blir obligatorisk på
universiteter og høyskoler og andre steder. Det er kanskje tid for å se at vi
om 50 år snakker om «hanvoldianere» på samme måte som vi dag i ærefrykt snakker
om «haugianere». For de fleste vil være enige i at Hanvold har betydd svært mye
for svært mange kristne i dag, både i «det økonomiske» og på tros- og
fromhetsplanet.
Men har det skjedd noe radikalt nytt med Hanvold? Vi førsøkte å kaste et visst lys over dette spørsmålet i forrige postering, -med den noe provoserende overskriften - i denne posteringen skal vi legge ut noen tekster fra visse prekener Hanvold har holdt på sin tv-kanal i den siste tiden. Hans lære og hans tekster bør kanskje studeres med flid, slik at vi kan svare litt mer konkret på spørsmålet om vi får en varig og god «hanvoldianer»-bevegelse her i landet, eller ikke?
https://neitilislam.blogspot.com/2024/04/jan-hanvold-endelig-ut-av-skapet.html
Sakens kjerne er kanskje: Er Hanvold blitt en mystiker, en
magiker – en kvietist eller en slags sufi, som er munk om dagen og kriger om
natten?
Hanvold forteller om en praksis han driver på med nå som lett
kan gi visse assosiasjoner. Det er som om Hanvold i en slags viljesløs
kraftanstrengelse lar seg hente opp i, eller drar seg selv opp i visse
osceaniske eller kosmiske sfærer, og hvor han der finner en ekstra fred i Gud,
og hvor han da henter krefter, i det han kommer nærmere og nærmere Gud selv,
gjennom ordet.
Ordet er selvsagt hellig for Hanvold. Ordet kommer mellom ham og Gud, for Ordet er Gud. Dermed sikrer Hanvold seg en viss avstand til den gud mystikere, både i kristendom og islam, slår seg inn under, eller opp til: For da er ikke Hanvold Ordet og Ordet ikke Hanvold.
Dette kan gi en viss betryggelse for mange troende, Hanvold smykker seg ikke med en slag absolutt autoritet. Han vet at han aldri kan komme nærmere Gud enn det Ordet, dvs Bibelen, sier han kan gjøre.
Men faren kan kanskje ligge der, på lur. Han står i fare for å objektivere (reifiserer) ordene eller gjøre dem til talende og hviskende, eller selvsnakkende leketøy, som er opplært til å snakke, - som «husguder» -, og blir han ikke da en slags avgudsdyrker, et ordets gjører på falskt grunnlag? Er det ikke han selv, da, som skal gi og kommandere sant liv til ordene og ikke omvendt? Ja, hvem andre skulle det vel være? Blåser han ikke opp sitt eget selvbilde på fullmakt av selve frelsesbudskapet (selv om han måtte si noe annet og benekte det)? Kan ordene få mer karakter av konfetti eller uttørkede riskorn, eller stjerneskudd til festbruk? Gjør han kanskje ikke ordene til handelsvare, slik at han, på en måte, og som han sier, kan «kjøpe uten penger» - litt humoristisk, men med seriøs henvisning til bibelsteder?
Er Hanvold i ferd med å bli en kvietist? En slags sufi-munk, som er både «fredens» apostel, og altså munk om dagen, mystiker om natten og kriger samtidig?
Noen vil kanskje karikere Hanvold som en megaloman type, en intransigent, sta, absolutt kompromissløs, eller urokkelig eller kverulantisk, i sitt vesen, hvis han først blir tatt på «fersken» i f eks vanskelige, teologiske spørsmål. Derfor er en ordentlig debatt om premissene for Hanvolds lære aldri på tapetet, trolig heller aldri i hans eget hode, eller skal vi si hjerte?
Det kan kanskje vitne om stor selvfornøyd angst. Han har faktisk sagt at «vi er ikke kalvinister her» en gang for mange år siden, og det var noe bastant, hvis ikke truende i stemmen der. Men som en annen kalvinist, den «reformerte» K Barth, er Hanvold enig i at kristendommen eller kristentroen ikke er en religion!
Er han fideist? Vel, da kan vi minnes Karl Barth
som sa at gudstroen er «et aksiom», eller at han tar den kristne gudstro for a
priori, dvs i at kristendommen – ikke religionen – er sann, se Alan Races
16 i Christians and Religious pluralisme:
Det gjelder for Carl Barth (d 1912 1968) å sjalte ut alt subjektivt. I sitt vitnesbyrd er en kristen på flukt fra alt sitt eget. Barth vil ikke høre noe som heter vitnesbyrd i livet. Vitne kan vi bare gjøre med ord. … om det så var Stefanus, så var det «hans ord, ikke hans lidelse, sier Barth. Å vitne er da ikke å vokse frem et kristent liv, heller ikke fortelle subjektive religiøse erfaringer, men å bære frem Guds vitnesbyrd i Bibelen … .
Loven er ikke evangeliet og evangeliet er ikke loven, sier Barth. Men større en motsetningen mellom dem er «deres fred i det ene ord fra Faderen. Alt er uttrykk for en ting: Guds kjærlighets gjerning, alt Gud taler til oss, det er under alle omstendigheter i og for seg nåde. Det er uttrykk for Guds kjærlighet at han er vred … Vår professor kommenterer: Den gammel-lutherske tankegang er fullstendig fremmed for alt dette … loven er ikke bare et ord som informerer oss om hva ordene skal gjøre, fordi vi jo ikke er rettferdige – loven krever nemlig en fullkommen rettferdighet. At Gud er vred, er noe helt annet enn at han er nådig. Loven er ikke bare en pedagogisk gjerning. Fordi vi er syndere, bli loven oss nødvendig til anklagelse og dom.
Professoren nevner: Hos de reformerte kommer Guds
handling i sakramentene til kort. Zwingli så dåp og nattverd vesentlig som
symboler. Calvin ville sterkere fremheve deres sakramentale karakter, men han
viker tilbake for å gjøre dem til nådemidler.
https://neitilislam.blogspot.com/2022/11/litt-om-teologi-om-dette-vre-liberal.html
De fleste tenker vel i dag på kristendommen som en religion blant flere, færre tenker vel å kristendommen som selve Religionen eller som religion per se. En av de teologer som sterkest har angrepet synet på kristendommen som religion, var teologen Karl Barth, som tvert imot hevdet at kristendommen var religionens sluttpunkt, selve opphøret av all religion. Han beskrev religion som et forsøk fra menneskets side på å tilbe Gud adskilt fra Guds selvåpenbaring. Gud og Guds karakter og vilje kan ifølge Barth ikke forstås ut fra rent menneskelige idéer eller forestillinger om ham, slik de såkalte liberalteologene som dominerte teologien fra 1800-tallet av. Han kunne likevel påstå at kristendommen rett forstått var den eneste absolutt sanne religion, den religion som ville avløse alle (andre) religioner.
Det kan være verdt å gjengi hva Per Lønning skrev om Barth’s religionsforståelse eller teologi i 1929:
Som teologer skal vi tale om Gud. Vi er imidlertid mennesker og kan dermed ikke tale om Gud. Vi skal … vite om begge deler, og nettopp den måten gi Gud æren.
… Barth er (altså) opptatt av å kombinere de to, nemlig ved å tale om Gud i bibelske vendinger samtidig som det står klart at denne talen peker uendelig ut over ordene selv. Barths dialektiske teologi sier med andre ord både ja og nei på én gang. Senere i livet la Barth den tradisjonelle dogmatiske «ortodoksi» bak seg. (s 80 i Kristen Tro, 1989).
https://neitilislam.blogspot.com/2020/03/rikets-tilstand-religion-over-magi.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/de-finale-arsaker-skapt-i-guds-bilde-og.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/11/om-hvorfor-vi-apner-for-mer-og-mer-makt.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/12/om-det-overnaturlige-i-det-naturlige-om.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/de-finale-arsaker-skapt-i-guds-bilde-og.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/12/om-det-overnaturlige-i-det-naturlige-om.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/10/hvem-sier-du-at-jeg-er-et-lite-dykk-i.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/07/menneskeverd-og-natur-rett-pa.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/02/er-du-spr-kan-du-avtale-gud.html
For å kunne utdype disse spørsmålene, vet jeg ikke annen måte i mine arme råd enn å vise til følgende, som u-sfærisk eksistensiell bakgrunnsmusikk bl a her:
http://neitilislam.blogspot.com/2019/12/14-synden-og-synden-i-kristendom-og.html
http://neitilislam.blogspot.com/2019/07/synden-og-syndene.html
http://neitilislam.blogspot.com/2019/08/6-synden-og-syndene-i-islam-og.html
Se årstall 813 i denne:
http://neitilislam.blogspot.com/2022/11/islam-angrep-pa-dar-al-harb-krigens-hus.html
Se litt nede på siden i denne:
https://neitilislam.blogspot.com/2022/03/allahs-navn-i-kontekst-2.html
Se om ordenes betydning i visse deler, hvis ikke i hele, islam:
http://neitilislam.blogspot.com/2022/03/allahs-navn-i-kontekst-1.html
Hanvolds «dogmatikk»,
sendt 6-7 mars 24:
… og det er klart det atte hvis man da har en … ikke vet hva Guds ord sier, ikke sant?, så vil man bare si at hvis et fly ikke kommer fram, ja men da er det Guds vilje, og hvis et fly styrter, ja men, da er det Guds vilje, jeg mener: du kan jo ikke tro på en sånn Gud, fordi atte det er jo en schizofren Gud, du vet jo ikke hva han finner på, i det ene øyeblikket så helbreder han folk og i det andre øyeblikket gjør han folk sjuke, nei, hør her, du må stå på skriften!, amen, vi vet at Gud driver ikke og tar livet av folk med kreft, og alle mulige andre ting. Jesus han gjorde ikke det, han gikk omkring og helbreda, alle som blir overgitt av Djevelen, fordi Gud var med ham. Så du må få tankene dine i tråd da med Herrens ord, ved Hans åpenbaring, hallelluja, og så vet du det atte hvilke tanker har jeg, og jeg syns det er så sterkt i Jeremias 29. 11, for jeg vet hvilke tanker jeg tenker om dere, sier Herren, det er fredstanker, og ikke tanker til ulykke, hører du? Jeg vil gi dere framtid og håp! halleluja, da har du hørt fra den tredje himmel, amen, og gjennom dine bønner, så kan da eh eh, ulykker hindres, ikke sant? Det er akkurat som vi ber nå veldig sterkt for Donald Trump, for vi ser hvordan hele verden er imot Donald Trump, og alt det som skjer der, så vi ber om beskyttelse, blodets beskyttelse over Donald Trump, så ikke han skal bli skutt eller at dette valget skal gå rett for seg. Amen. Eh, men hvis vi sier det at det er blitt profetert, at han skal bli skutt eller drept, og så slår vi oss til ro med det, ja men, jeg har hørt det, jeg har hørt det, og så bare tar du det for god fisk, men det du har hørt da, det er jo fra den andre himmel, fra Djevelens planer, skjønner du? hvilket planer Djevelen har, men Gud har et helt annet plan, (sic), med å stoppe globaliseringen, i Jesus navn, det er derfor vi ber for’n, her på Visjon Norge, mens hele media … åh, han er farlig, for freden i Norge, osv, Men hvem har du hørt det fra? Jo, du har hørt det fra den andre himmel, fra Djevelen, for å si det sånn, halleluja, men vi som Guds folk, vi hører fra Gud, fra den tredje himmel, vi vet hvilke tanker vi har, om USA, jeg mener vi må be for USA, USA da er det eneste landet som står imot diktaturet, fra Kina, fra Russland, det hele, og er det eneste nasjonen som støtter Israel, så det er viktig at vi ikke sier som mange sier, åh ja, vi har lissom hørt det nå at Amerika går nedenom, at det blir sivil krig der nå, ja men, hvem vil det? Det er Satan som vil det, he, he, Det er Djevelen som vil det, amen, og da går vi mot Djevelen og så bare takker vi Gud for alle frelste amerikanere, for alle som er frelst i USA og så ber vi for de kristne og så ber vi for de som står imot det som Gud er imot, mot abort, mot da globaliseringen, ikke sant, mot da alt annet da djevelskap som da skjer, denne globaliseringen, eh, denne woke-bevegelsen, og alt dette her som da vil ødelegge en nasjon, amen, bare for å snakke litt sånn, så derfor er det så viktig, og nå snakker jeg til Guds folk, du hører ikke fra Satan fra den andre himmel, hvilke planer Djevelen har, men du hører fra den tredje himmel hva er Guds plan. Hør, her, Gud er en god Gud, Gud han har fredstanker og ikke tanker etter ulykke, men håp, så vi må ikke falle i den grøfta som Lot falt i, vet du, Lot han bodde i Sodoma, og Gomorra, og de er jo i samme situasjon der, som Sodoma og Gomorra, hva var det som gjorde atte … gikk under, jo, du kan lese det i Ezekiel 16. La oss bare lese det …
Og hør her nå, dette er så et bilde på hvor Norge er i dag, … overmot, vi er stolte vi har overmot, og så står det, vi har overflod av brød … vi har trygghet, vi har ro, vi har fred, det blir ikke noe krig her, de opphøyet seg selv og gjorde det som var en styggedom for Guds åsyn, og jeg drev dem bort så snart jeg så det … altså, dette med ro, dette med trygghet … det gjør at Norge har beveget seg bort fra Herren, og det er jo ikke Guds vilje, … at vi skal kle Karl Johan og pynte til Ramadan, vi er jo ikke et muslimsk land, vi er jo et kristent land, har du hørt politiker som gjør det til påske … harekyllinger og hva det nå enn er, … vi må be imot disse tingene, … Abraham hadde en helt annen innstilling enn Lot, han begynte å be ut Guds plan, hvis det er 50 rettferdige der … vil du ødelegge byen for deres sak, …
Gud sa nei, du skjønner Guds vilje for sodoma og Gomorra det var å frelse dette perverse stedet, men, selvfølgelig, det var ikke nok rettferdige der, det var ikke nok da som løfta hellige hender, amen, og jeg hørte det fra Vinterkrigen i Finland, … Herren forventa at det var hundre tusen som lå på kne og løfte hellige hender og de bønnene der, de stoppa hele den Røde Arme. Så de ikke tok Finland. Kan du si. Sånn er det også med Norge, sånn er det også med Israel, amen, vi hører ikke fra Satan, fra den andre himmel, hva våre politikere, hva våre prester eller andre, måtte si, eh, skjønner? men vi må be da hva er Guds plan, hva er Guds vilje, jo, vi ber ut Guds ord, som sier: Landet skal gå fra Egyptens bekk til Eurfrat. Dette er løftes landet, og vi vil se det og Jerusalem det er Guds øyensten, amen. Du kan bare lese profetene. Halleluja, så det er derfor at vi er opptatt av det å være i tråd da med Guds ord. Da skal vi få en sang …
-
… da, Johannes 10, som Jesus sier, svarte og sa til dem, står det ikke i deres skrifter at dere er guder?
halleluja, amen, når du er født på ny, så har du fått noe guddommelig i deg, ved Den hellige ånd. Du vet det er sterkt når du tenker på det, at den treenige Gud bor i deg, som har født deg på ny, altså Den hellige ånd, som er tredje person i guddommen, bor i deg, han har gitt oss gaver, 9 forskjellige nådegaver, som vi kan operere ut ifra. Og det var jo det Jesus sa, vet du, jeg mener, Jesus stolte så på Den hellige ånd når han utvalgte seg disipler, det naturlige ville jo være at hvis du skulle ha disipler, så ville du gått til Jerusalem, til da fariseerskolen, og spurt om de beste elevene der, ikke sant? Totalt ubrukelig for Jesus, he, he, For de hadde allerede så mye akademia oppe i huet sitt, at de ville kjørt med den gamle vin. Jesus kom med Den nye pakt, vet du, amen, så da måtte han ha totalt utrente folk, han utvalgte seg fiskere, tollere osv. Enkle menn, langs Gallileasjøen, og så hadde han jo da, he, he, sånn tro på at Den hellige ånds skulle komme, for det når han hadde vandra sammen med dem i tre og et halvt, så sa han Hvor lenge skal jeg tåle dere? Skal dere ikke skjønne noen ting, ikke sant?, men så ble dem født på ny ved Den hellige ånd, ikke sant, det skjedde på pinsefestens dag, og da ble alle da forvandla, og forandra, halleluja, amen, og så begynte dem da å operere da i Guds kraft på en annen måte enn de hadde gjort, da, før. de ble autorisert, halleluja.
Amen, så det er så herlig det at Jesus da sier også det i Johannes, det, at han sier at de gjerninger jeg gjør, skal også dere gjøre, og større gjerninger enn dette, for jeg går til min far i himmelen. Johannes 13. – det er jo bare så sterkt, halleluja, eh, så da har vi lagt et grunnlag, altså, du er en ny skapning i Kristus Jesus, det er viktig at vi forstår, lissom den treenige Gud om at vi forstår også at menneskets natur er treenig, ikke sant? At mennesket er en ånd som har en sjel, og da bor i en kropp. Og det Jesus ber oss om, det er jo å tro med vår ånd, altså med vårt hjerte, med vårt indre menneske, halleluja, for det er ut fra vårt indre, så skal det flyte da strømmer av levende vann. Det sa han om den ånd de skulle få, og som trodde på han, altså, når vi tror da som Skriftene sier, ja vel, så vil det skje. Amen. For det atte Skriften da, den bygger tro, i oss. Og Gud, han, er jo en treenig Gud, ikke sant? og mennesket er en treenig skapning, det kan du gå til i 1 Tessalalonikerne vers 5, så ser du det. Og der står det da atte, i vers 25, må han selv, fredens Gud, hellige dere helt igjennom og må deres ånds, sjel og legeme bevares fullkomne, ulastelige, ved vår Herre Jesus Kristi komme, og så har vi Kollosenserbrevet 2. 10, bare for å legge et grunnlag, det er jo utrolig sterkt, eh, dette brevet, hvor det da står at han avvæpnet maktene og myndighetene, og stilte de åpenlyst til skue, men kapittel 2 og vers 10, så står det: Og i Ham er dere blitt fylt, Han som er hode, for enhver makt, og myndighet, i Ham er dere også blitt omskåret med en omskjærelse som ikke er gjort med hender, ved at kjødets legeme ble avlagt da ved Kristi omskjærelse, halleluja, det er sterkt da å meditere på diss skriftstedene her og ånden, det er det som er det virkelige menneske, det står mye om dette, og det er viktig at vi skjønner det, at vi har en åpenbaring om akkurat det, altså at vi er en ånd, som har en sjel og at vi bor i en kropp. I da 2. Korinterne 4. 16, derfor mister vi ikke motet, selv om vårt ytre menneske, går til grunne, så fornyes vårt indre dag for dag, amen, så, det er jo sånn at kroppen vår, den foreldes, ikke sant? det er sånn det er, men det indre menneske det fornyes dag for dag, så selv om det er ingen forskjell på 30, 40 eller 50 eller 60 eller 70 eller 80, halleluja, for det atte det nye mennesket i oss det fornyes hele tida, gjennom da Guds Ord, og det jo menneskets ånds om da er en Herrens lampe, Ordspråkene 20. 27, sier det kart og tydelig at menneskets ånds er en Herrens lampe som ransaker alle kamrene i hans indre, og det er klart at når vi blir født på ny, ja vel, så blir da vår ånd opplyst, ikke sant? altså da at vi får innlagt det som er rett og galt, amen, det bare, lyskasteren kommer på, vi ser hva som er rett og hva som er galt, som jeg sier, at jeg levde i hor i samboerskap i to år, men når jeg ble født på ny, amen, det første jeg gjorda da, var at jeg sa til hun vi kan ikke leve sånn, vi må gifte oss, skjønner du? så lyskasteren kom på, og, ja, jeg røyka, ikke sant? …. da kom det en kraft i meg, på en måte, for kroppen min sa: Jeg vil ha Pall Mall, …. jeg begynte å stå Djevelen imot … det ble en voldsom kamp med det der … men jeg ble iallfall fri … jeg brukte banneord, og da skrek det i meg, og jeg ba Gud: Tilgi meg … fordi jeg da hadde blitt en ny skapning i Kristus, min ånd var født på ny, men min sjel, den måtte jo selvfølgelig fornyes, … du kan ta vannbadet i Ordet hele tida, noe som er vedvarende, så det er herlig, amen, Johannes 1. 9, født til liv, gjenfødelse etter åndelig død. … for at vi skal utføre dette guddommelige, og det er jo det overnaturlige, vi har fått makt, vi har fått autoritet, til å trede på slanger og skorpioner, og alt fiendens velde, halleluja, så det er den posisjonen som Gud har satt oss i, enten vi føler det eller kjenner det, så har vi ikledd oss Jesus Kristus, som Herre og Frelser, amen, vi kan sammenligne det med å dirigere trafikken … de store trailerne stopper for autoritet i uniform … du er en autoritetsperson og maktfaktor … Satan kommer jo som en frister, jeg avkler med det gamle mennesket, den som lever etter sine lyster, han er levende død … vi har fått nåde for å leve i seier, ut fra det som er Guds vilje, skrevet i Ordet, Rom 5. 17, vi skal herske og regjere med Kristus … vi må gjøre noen ting, og handle i tro, på det som er Guds løfter, … mange kristne har en skjebnetro, hvor de sier hvis Gud vil helbrede, så blir jeg helbreda, … men vi kommer jo da på et legalt grunnlag innfor Gud, vi vet at Hans vilje er alltid å helbrede, amen, det sier hans ord, ved Jesus Krisi så har vi fått legedom, vi vet at Jesus sier, be, og dere skal få, … vi er nødt til å kreve, da vår rett, Jesaja 53, det er ikke først og fremst våre følelser som virker på Gud, men det er på det legale grunnlag, og Jesaja 43 vers 26 sier: Minn meg, la oss gå i rette med hverandre, fortell du, så du kan få rett, det er et veldig aktuelt skriftsted, så når jeg kommer frem for Gud, i bønn, så er det på Hans løfter, hva har Gud sagt, det er Guds vilje åpenbart, ikke sant? og da er det jo en krig på det, at når jeg ber, fordi Djevelen han har kommet for å stjele bønnesvaret fra meg, … Djevelen og demonene vil krige mot det bønnesvaret, skjønner du? Og det er derfor … vi kommer på et legalt grunnlag, … og vi sier: Takk at du har lovt det, at ditt løfte sier det, vi står fast på dette løfte, amen, vi rikker oss ikke,
Djevelen han må vike, halleluja, amen, eh, … det blir prøvelser og trengsler på det som er guddommelig i oss, det blir alltid en kamp på det, og dersom vi ikke er forbered på den kampen, så lider vi nederlag, … og så er det dette med utholdenhet, hva er åndens frukt, det er tålmodighet, ikke sant, det er utholdenhet, amen … vi står på det til det er et gjennombrudd, … Lik 18, vi kommer fremfor Gud gang på gang, he, he, ting kommer ikke seilende på ei fjøl, det er trengsler, prøvelser, … når vi ikler oss den guddommelige naturen, derfor sier Jesu det, i 18, de skulle alltid be og ikke bli trette, .., jeg og mitt hus skal bli frelst, vi ber ut Guds vilje, vi har Logos, at hei, som sier: Dt står skrevet, men så har vi også rhema-ord for da vet du at Gud har talt det, … har Gud virkelig talt? he, he, rhema-ordet som er talt inn i din situasjon, gjennom Guds Ord, halleluja, Gud har talt til meg, jeg veit det, halleluja, i din ånd, det er det vi går på, halleluja, amen, og … dommeren og enken, gi meg min rett, … lenge ville han ikke, men hun kom gang på gang, hun tok ikke et nei for et nei, du forvandler det til et ja, for du vet hva som er Guds løfter til deg, … skulle ikke Gud hjelpe sine utvalgte til sin rett? står det, altså Gud vil hjelpe deg til din rett … de som roper til han dag og natt, du trenger ikke å hviske, he, he, …
-
Sendt på
Visjon Norge rundt 3-6 mars 24.
… etter alle dine løfter, og ditt ord, og alt det du har for
meg … fantastiske muligheter, og fremtid … amen. Ditt Ord er sannhet, så takk
for vannbadet i blodet, som renser meg fra all negativitet, alle fristelser,
som kommer imot meg, takk at jeg kan avvise det, i Jesu navn. …
Ja, vi, eh, vi har jo en sterk forrett vi som er frelst,
halleluja, og det var det jeg våkna med i dagtidlig, … med det som Jesus da
sier i Johannes 10, … og der står det, jødene svarte ham … for noen god
gjerning steiner vi deg ikke, men for gudsbespottelse, fordi du som er et
menneske gjør deg selv til en gud, he, he, he, Jesus svarte dem: Står det ikke
skrevet i deres lov dere er guder? he, he, he, he, halleluja, amen, et sterkt
statement dette her, atte … det er jo ikke sånn at vi er guder, det er ikke det
jeg mener, men vi har kommet inn i Guds posisjon, for det vi er Guds barn,
halleluja, og derfor står det det i Salme 8, … hvor herlig Ditt navn er over
hele jorden, du som har utbredt din prakt over himmelen, og så står det: du har
reist et vern i barns munn til vern for deres forstanderes skyld, for å stoppe
munnen på fienden, og den hevngjerrige … halleluja, så gjennom det som Gud har
gitt oss, så har jo vi da kommet inn i en herskerposisjon, vi vet jo at Satan,
han er jo denne verdens Gud, men hans – hva skal jeg si – autoritet? – den ble
avvæpna der på Golgata kors, er ikke det fantastisk? …. og da tenker jeg på
det, den herskerposisjon som vi da er satt inn i, jeg mener, det fryder meg
over den autoriteten som vi da har fått, som da nye skapninger i Kristus Jesus,
at vi ikke lenger er slaver under synden, men på grunn av Golgataverket så kan
vi stå synden imot, og stå fristelsen imot, jeg mener, vi var født i synd, vi
måtte synde, men når Jesus kom og vi ble født på ny, ja vel, så kan vi stå synden
imot, vi kan stå Djevelen imot, for det vi har herredømme over han, gjennom den
nye skapningen i Kristus Jesus, fordi vier rettferdiggjort med han, så hvis du
går da til Romerbrevet det 5. kapittel og vers 17, for det er veldig elementært
akkurat det, og der står det, for om døden kom til å herske, ved den ene, fordi
den ene falt, hvor meget mer skal da de
som mottar nådens og rettferdighetens gave, overstrømmende rikdom leve og
herske ved den ene Jesus Kristus, takk og lov og pris.
Så i den situasjonen så er det Jesus snakker om, hei, dere er alle guder, he, he, han mener det ikke sånn at vi, fordi vi er guds barn, så har vi en gudegitt autoritet … halleluja, det er det jeg prøver å få til, at du skal forså det at du har en gudegitt autoritet … halleluja, og det er jo nettopp det som Gud ord prøver å si her, i Jakobs brev det femte kapittel, bare for legge liksom en grunnvoll her, og der står det klart og tydelig at bekjenn dine synder for hverandre og be for hverandre at dere kan bli helbredet, et rettferdig menneskes bønn har stor kraft og virkning, amen, hører du det? Altså, det er sterkere når en rettferdig ber, enn en annen, og du som har tatt imot Jesus, du er jo da rettferdiggjort; og så står det: Elias var et menneske under samme kår som vi, han ba inntrengende at det ikke måtte regne og i 3 år regnet det ikke på jorden etc … Dette er da en sterk autoritet, halleluja, som vi da har fått, og det er det Jesus prøver å si da, i Johannes 10. 34, eh, står det ikke skrevet at dere er alle guder? Og da tenker på dette har at … hva Jesus gjorde, han sa: Den som tror på meg, han skal gjøre de gjerninger jeg gjør, e’kke det fantastisk? Og ikke nok med det folkens, han skal gjøre større gjerninger enn disse, for jeg går til Faderen, jeg mener, det er Guds eget ord som sier det. Og det, liksom, det inspirer meg veldig, når jeg tenker på det, og når vi går da til Guds ord, så ser vi da også, at dette har noe med bønn å gjøre, dette her, men, hvis vi går til Johanns 13, her, og så står det at: For jeg er gitt dere et forbilde, for at også dere skal gjøre slik som jeg mot dere, han er gitt som et forbilde, og da sier ha: Sannelig sannelig, jeg sier dere at en tjener er ikke større enn sin herre, heller ikke en utsending …
Om dere vet dette, da er dere salige så sant dere gjør det.
Og det er klart, det som er greia, det er da at Jesus, han,
er et forbilde, på det å tjene og betjene mennesker; hvis vi går til kapittel 14 så står det atte
i vers 11, tro meg at jeg er i Faderen og Faderen er i meg, om ikke for selve
gjerningenes skyld, he, he, og så står det da, dette skriftstedet, atte
sannelig, sannelig sier jeg dere, han trøkker på det der, der, den som tror på
meg, han skal også gjøre de gjerninger jeg gjør, og kal gjøre større gjerninger
… og hva som helst dere ber om i mitt navn, det skal jeg gjøre for at Faderen
skal bli herliggjort i Sønnen. Om dere ber om noe i mitt navn, så skal jeg
gjøre det. Amen, det er altså noe som er absolutt, og på hebraisk så står det
at om dere ber om noe som ikke eksisterer, så skal jeg gjøre det for dere.
Amen, det bare forteller noe om den troendes da -autoritet. Og nå vi da her den
samme autoritet og den samme kraften, som da Elias hadde, ja men. da begynner
det å bli veldig … det er utrolig sterkt, altså. For det at, som det står om
Elias, han sa … etter mitt ord, skal det ikke kommer regn på jorden, he, he,
han hadde voldsom autoritet, hanstengte himmelen, halleluja, … og her kommer
det igjen: Hva tror du på? Ikke sant, altså, tror vi på at «meg arme synder som
har krenket deg i ord tanker og gjerninger og kjenner den onde lyst i mitt
hjerte, tro vi og bekjenner vi det, eller bekjenner vi hva vi er og hva vi har
i Kristus Jesus? Det er jo det som er hemmeligheten. Altså, at vi holder ved
den bekjennelsen om hvem vi er og hva vi har da i Kristus. Amen.
For jeg kan velge om jeg vil synde eller ikke synde, som en
gjenfødt kristen, før jeg ble gjenfødt, så måtte jeg synde, for da levde jeg i
mine synder og overtredelser … men når jeg ble frelst, og ble jeg født
på ny, og fikk da Herrens lys i meg, ja men så kunne jeg velge om jeg ville
synde eller ikke … om jeg vil falle eller ikke … ikke sant? eh, og det er jo så
herlig bare å tenke på, dette her, at vi kan stå Djevelen imot, står det, stå
Djevelen imot, og han skal fly fra dere … og så står det at Djevelen, han går
rundt … stå ham imot, faste i troen. Halleluja.
Og det er klart, disse tingene her er veldig elementært,
dette at du lytter til hva Herren har å si, ikke sant? Altså, troen kommer av å høre, høre hva da?
Høre Guds ord. Amen, og for å innta denne autoriteten, for det er noe vi må
innta, det kommer ikke liksom seilende på ei fjøl, men det inntas gjennom at vi
ser det, når vi ser det, så har vi det, har du lagt merke til det?
Det er derfor det står at uten visjoner, så går folket til grunne, altså, nå visjonene er borte, ja vel, så går folket til grunne, da blir det på en måte bare vedlikehold, men når vi har visjoner, ja vel, så har vi liv. Fordi det bringer liv. At Gud hele tida vil gjøre nye ting i vårt liv. Amen, og da er det jo dette enkle da, som er så komplisert, og det er som Ordspråksboken sier, ikke sant, hvor det står at død og liv, da, er i tungens vold, og den som bruker den skal spise dens frukt, det er så utrolig viktig, som vi kommer tilbake til, ordspråkene 18 … med sin munn blir han mettet etc … død og liv er i tungens vold, … og dette med kristendom, det har jo noe med bekjennelse å gjøre, og noe sier at du har en voldsom høy bekjennelse, ja, takk og lov for det, sier jeg, … for vi tror som Skriften sier, og vi bekjenner, det som skriften sier, vi inntar den posisjonen som da Gud har gitt oss. Halleluja. Og det er den bekjennelsen som er så viktig, da å holde fast ved. At vi ikke rokker, at vi ikke backer, på det, fordi død og liv er i tungens vold, husk på det, vi tenker kanskje ikke på det, men hvis vi går rundt og sier ja men dette nytter ikke etc … det er en negativ bekjennelse, hva åpner den opp for? Jo, for Djevelens attakk, i vårt liv, eh, hvorfor det? Jo, fro det at vi backer på å bekjenne hva vi er og hva vi har i Kristus, Jesus, så derfor er det så utrolig viktig, med hva vi sier, og et annet skriftsted, som er en nøkkel her, det er jo Ordspråksboken, hele tida, jeg er nødt til å være hele tida i Ordet, og der står det: Min sønn, akt på mine ord, bøy ditt øre til min tale, la dem ikke vike fra dine øyne, bevar dem dypt i ditt hjerte, Ok, hvorfor det? Jo, fordi det er liv for hver den som finner dem, og legedom for hele hans legeme, livet utgår fra hjertet, hold deg fra svikefulle ord, og la falske lepper være langt fra deg, halleluja, amen, så ut ifra det, så når vi lærer det, eh, … når vi ber og priser Herren så kommer vi fram for Gud, på et legalt grunnlag, det er så viktig at vi forstår det for det at Gud lar seg bevege av sitt Ord, Gud stadfester sitt ord med de medfølende tegn, halleluja, og hva er det Djevelen respekterer, he, he he, det er jo Ordet. Det var det Jesus brukte ute i ørkenen, … det står skrevet, det står skrevet, … så jeg er så glad for det atte Gud har satt oss inn i den posisjonen at vi har da fått autoritet, Matteus om liten tro og stor tro, og hvem er det om har stor tro? Jo, det er den som har skjønt hvem Jesus er, hvilken makt han har, han er gitt all makt i himmelen og på jorden, ja vel, i Matteus 8, så sier Jesus, selv ikke i Israel har jeg funnet en så stor tro, hvilken tro var det da at denne romerske høvedsmannen hadde, jo han skjønte da at Jesus var en general, at det han sa det kom til å skje, og da overførte han det på Cæsar, som han sto under, han hadde jo aldri møtt Cæsar, man han tok imot ordre fra Roma, høvedsmannen sa: Si bare ett ord! Så blir gutten frisk! … ikke i Israel har jeg funnet en så stor tro … det skjer deg som du har trodd, og tjeneren ble helbredet … i samme stund … høvedsmannen trodde på den autoriteten Jesus hadde, han så at han var en general, amen, og tok det som Jesus sa, si bare et ord, så bli tjeneren min helbreda. Og da ser vi da hva ord er for noe, … også et ord fra vår munn, halleluja, takk og lov, når vi taler da aler ut Guds ord, så vi tror på ordet, eller at vi er i den posisjon som vi er i, det er mange kristne som tenker sånn nei, men jeg er ingenting, jeg har ingenting osv og det er en ydmyk bekjennelse, men vi kan ikke stå innfor Djevelen med det, overfor Djevelen må vi være ikledd Guds rustning, halleluja, og da bekjenner vi hvem vi er i Jesus Kristus, halleluja, når Satan kommer med fordømmelse, forkastelse, avvisning, ja vel, hva møter vi ham med, ordet, og da står det jo da i Romerne 8. 1, velig sentrale ting, eh, så vi forstår hvem vi er i Jesus Kristus, ikke sant? … så er det da ingen fordømmelse, hører du det? for den som er i Kristus, så lenge du er frelst, tatt imot Jesus så er det ingen fordømmelse, for deg, hvorfor det? Jo, for det står at Livets Ånds lov, har i Jesus Kristus frigjort meg, fra synd og dødens lov, jamen, det er så fantastisk, halleluja, at Livets Ånds Lov, amen, når vi tok imot Jesus Kristus, så fikk vi del i Livets Ånds lov, den flytta inn i oss, amen, og opplyste oss om hva som var rett og galt, ga oss kraft, da, og vi kan si nei til synden, og syndelivet, amen, og så skjønte vi da, hei, vi er rettferdiggjort i troen på Jesus Kristus, og nå er vi nye skapninger og vi er kommet inn i Livets Ånds lov. Og vi er frigjort fra synd, den lov som trådde i kraft da Adam synda. Ikke sant? Jeg mener da døde han åndelig, det tok mange år før han døde fysisk, men død betyr jo adskillelse fra Gud, halleluja, vi var døde i våre synder og overtredelser, uten håp og uten Gud, men når vi tok imot Jesus Kristus, så kom lyset inn i vår ånd, som det står i Ordspråksboken at menneskets ånd er en Herrens lampe som ransaker alle kamrene i hans indre, amen, så da ser vi hva som er rett og galt, og vi får kraft da til å stå synden imot, og Djevelen, og da skal han da fly fra oss, så, halleluja, eh, og da er det så viktig at ja, ok, det som vi snakker om da når vi snakker om den autoriteten som vi har fått, at vi bruker da den, for det vi binder på jorda, ja, det er bundet i himmelen, det vi løser på jorda, ja men, det er løst i himmelen, så det er derfor Jesus sier nettopp det der, ja, dere er alle guder, fra nå av utfører dere guddommelige oppgaver her på jorda, og Gud stadfester sott Ord da med de medfølgende tegn, dere skal legge henda på de syke, de skal blir friske, halleluja, amen, det står ikke at vi først og fremst skal be for de syke, men at vi skal legge hendene på dem og de skal blir friske, vi kaster ut demoner, halleluja, og mennesker blir fri, for det vi gjøre det i navnet Jesus Kristus, så ikle deg nå eh, eh, den nye skapningen som Gud har gitt deg, og studer Nytestamentet, og se hvor det står I ham, i hvem vi har forløsningen og så videre … og så tar du det ut og så tenker du, ja det gjelder meg, halleluja, he, her, jeg er en seiersherre i Kristus Jesus …
-
Sendt på
TV Visjon Norge rundt 3-6 februar 24:
… det er bare en ting vi behøver og det er å glemme det som ligger bak. Det andre, det er selvfølgelig dette her at vårt sinn blir forvandla, for da vi ble frelst og født på ny, så ble vår ånd født på ny, men vårt sjelsliv, det ble ikke født på ny. så det må bli forvandlet, halleluja. Fornyet, amen og da er det selvfølgelig ordet som fornyer oss, ikke sant? Vannbadet i Ordet. Det er to måter som vi troende blir rensa på, den ene er gjennom Jesus Kristi blod, halleluja, og så er det da Guds Ord som da renser oss, og som hele tida får oss på sporet, når vi sporer av på en eller annen måte, i vantro, det er et vantrospor, det er et tvilspor, det er et fryktens spor, det er mange spor som vi kan spore av på, men Ordet, det holder oss da på sporet.
Vi snakker da om de troendes autoritet. Og da må jeg igjen minne om et ord jeg våkna med, Johannes da 10, 34, hvor Jesus da sier, for noen god gjerning steiner vi deg ikke, men for gudsbespottelse for du som er et menneske gjør deg elv til Gud. Og da står det, at Jesus svarte dem, står det ikke skrevet i deres lov at dere er guder? amen, så det betyr ikke at vi er gud på linje med Gud, men det betyr at vi har fått en gudegitt autoritet, halleluja, som er blitt delegert oss fra hodet, fra Jesus Kristus, og det er derfor Jesus sto fram der, etter at han har avvæpnet Djevelen og demonene, og stilt ham åpenlyst til skue og vist seg som seierherre på Golgata kors, så sier Jesus at Meg er gitt all makt i himmel og på jord, gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderen, Sønnen og Den hellige Ånds navn, og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere, og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende, så som troende så har vi da fått den autoritet, til å løse og til å binde, og da har vi også tatt dette elementære verset, som er i Romerne 5. 17, ikke sant, altså, vi kommer tilbake til der.
For som døden kom til å herske ved den enes fall, altså Adam falt, og da kom døden inn i verden, og død betyr jo adskillelse fra Gud, først og frem, altså at han ble adskilt fra Gud, han ble degradert, Adam ble degradert, ikke sant, ved at han da ga autoriteten over denne jorda da til Satan, og da døde han, og da begynte døden og synden å herske, men som det står i 1 Korinterbrev 15, hvor Paulus snakker om den første Adam som var en levende sjel og den andre Adam som ble en levendegjørende ånd, så da var jo vi selvfølgelig fra Gud, vi hadde ingen autoritet, vi var Satans slaver, ikke sant, men så står det; Hvor meget mer skal da de som tar nådens, rettferdighetsgavens overstrømmende rikdom, hører du det? ja men kjære gode Gud, du er rik – he – he, he, he, han skal leve og herske, ved den ene Jesus Kristus, he, he, he, amen, her står det at vi skal leve og herske, ved Jesus, så den eneste måten Djevelen kan ta oss på i dag, det er jo det at vi åpner døra for’n. Den enste måten Djevelen kan beseire Guds menighet, det er det at menigheten slipper han til. For å si det sånn og inviterer han inn. Men uten det, er han tannløs, han har ingen autoritet, bortsett fra den menigheten gir han sjøl, så det eneste som har makt er menigheten sjøl, og det sier Jesus klart og tydelig i Matteus, bare for å illustrere det, Matt 18, hvor Jesus sier det at – vers 16 – kapittel 16, vers 18, Du er Peter og på denne klippen vil jeg bygge min menighet, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den, amen, så Satan kan ha ingen autoritet over menigheten eller meg som en troende, uten at jeg overgir meg sjøl, til han, og gir han ei åpen dør i mitt liv, da kan ha ha makt og attakere meg, eh, og det er veldig viktig at vi skjønner det, så Jesus, han, har da gitt oss denne autoriteten, til å binde og til å løse, halleluja, Matt 16 og 18, he, he, så det vi binder på jorda, jamen, det er bundet i himmelen, og det vi løser på jorda, det er løst i himmelen, halleluja, amen, så vi er satt her til å utøve Guds autoritet, og jeg tenker på det: Kenneth Hagin, han har ei bok som heter 8 syner av Kenneth Hagin, han var jo en stor Herrens tjener som har påvirka, eh, store deler av den karismatiske verden, men i det ene synet som Jesus åpenbarte seg for’n, så plutselig ble det en sånn tåke, altså demonene kom mellom han og Jesus, og han lurte på om ikke Jesus skulle gjøre noe med det, så han hørte ikke hva Jesus sa, for det at demonene kom der og forstyrra, så det ble liksom tåkelagt, så han venta da at Gud ta seg av han, liksom, demonene, og be dem flytte seg, men det skjedde ikke, før han sa, Satan, vik, gå, jeg binder deg opp, i Jesu navn, plutselig så hørte han Guds stemme, igjen, eh, og det illustrerer en del, for atte vi som troende vi ber egentlig Gud om å gjøre en jobb, som han allerede har gjort, det er fullbrakt på korset, amen, det er før korset og etter korset, men dette her at han avvæpnet maktene og myndighetene, … så det er derfor atte vi nå har fått denne autoriteten, til da å løse og til å binde, og når vi ikke bruker vår autoritet, nei vel, da lever vi på en måte i bundethet, skjønner du? for det atte da er vi opptatt av hva vi ikke har, i stedet for at vi er opptatt av hva vi har, i Jesus Kristus, hvem vi er da i Kristus. Halleluja. Så død og liv, det er i tungens vold, og den som bruker den skal da ete dens frukt. Som det står i Ordspråksboken. … og da er du og jeg under samme kår som Elias, ja men Elias var jo en stor profet, ja, men du er også salva av Gud, amen, eh, i den gamle pakt var det jo bare tre som var salva, profetene, prestene og det var kongen eller dommerne som styrte da Israel. Men vi som har tatt imot Jesus som Herre og Frelser, amen, vi har blitt rettferdiggjort, i han, og det er klart da også at vi er døpt i Den hellige ånd, det er nå en viktig faktor, og det er tilgjengelig for alle, halleluja, og du taler i tunger, så du da kan ha en åpenbaring om da å leve ut fra din gjenfødte natur, den gjenfødte ånd, som da er en Herrens lampe, og det er klart, i Norge og i Vesten, så lever folk, veldig mangekristne ut fra sitt intellekt, akademia, for å si det sånn, og de prøver da å analysere og forstå Gud, og det kan du ikke, vi må tro Gud, ikke sant? det er bare en måte å få tak i Gud på, det er å tro Ham, og handle ut ifra da Skriftene, så vi tror med vår ånd, altså med vårt hjerte, Guds ord snakker om det indre menneske, som fornyes, ikke sant, vi tror med hjertet, og ikke med hodet, jeg mer hodet og hjertet de kobler veldig sjelden sammen, eh, he, he, i hvert fall opplever jeg det, at jeg må si til huet mitt, vær stille, ti still, nå må jeg lytte til ånden, en, amen, og for å bli stille, så må jeg bare høre da far Den hellige ånd, fra min gjenfødte ånd, og da er det klart dette her bare be i tunger, og overgivelse til Herren, eh, jeg opplever det mange ganger atte det tar meg et kvarter før jeg kommer inn i åndens dimensjon, og huet mitt blir stille, kan du si, og da ber jeg mye i tunger, amen, og så bare kjenner jeg salvelsen som kommer, takk og lov og pris, og så ber vi da ut hemmeligheter, i ånden, og det er jo det som er så fantastisk, ikke sant, at Den hellige ånd, talsmannen, det er jo det som er forskjellen at da har fått innside informasjon, amen, og da snakker vi om åpenbaringskunnskap, åpenbaringsvisdom, og åpenbaringsforståelse, de tre tinga der som du ikke kan lære på et universitet, eller høyskole eller på skolebenken, nei, det kommer åpenbart hvor Gud laster det ned i din ånd. Og det er derfor det står det at den som mangler visdom, hva skal han gjøre, studere teologi, nei, studere Skriftene, ja vel, men han skal først og fremst be, Gud, takk at du kommer med løsninger, takk at du åpenbarer nå hemmeligheter, for meg, i åndens verden, og da er det velig ofte sånn også i bønnelivet vårt, vet du, at vi ber med forstanden, sier Paulus, ikke sant, men når vi ber med forstanden så kan du holde på en halvtime. så har vi bedt den regla vi kan med forstanden. Men så begynner vi å be i ånden, ikke sant, den kombinasjonen der, og da åpenbarer Gud hva vi også skal be om, han minner oss da, ved Den hellige ånd, som vi da ikke kan ha noen naturlig kunnskap om, som da Gud åpenbarer da for oss, halleluja, og på grunn av Den hellige ånd, selvfølgelig altså, uten Den hellige ånd, så er vi jo bare vanlig naturlige mennesker, med de menneskelige gaver og talenter som vi er født med, men det er det Jesus sier i Apostlenes gjerninger at dere skal få kraft, idet Den hellige ånd kommer over dere, og dere skal være mine vitner i Jerusalem, Judea og Samaria og like til jorden ende. og det ordet kraft, det betyr jo autoritet, og så betyr det også muligheter, som vi skal få. Så da kommer du inn i en guddommelig tilstand, på den måten at Den hellige ånd virker i oss, altså, vi er mennesker, men som Jesus han var sann Gud og sant menneske, nå sier ikke jeg at vi er sann gud og sant menneske, men på grunn av Den hellige ånd, som er guddommelig i oss, så begynner da det overnaturlige å virke i våre liv, spesielt de 9 åndens gaver, altså, hva er det? Jo det er jo overnaturlige gaver, altså, guddommelige gaver som blir nedlasta i oss, av Den hellige ånd. Halleluja. Amen, og det er klart at uten disse nådegavene så vil ikke vi ha den kunnskapsordet som vi trenger, eller visdomsordet, eller kraft til å gjøre undergjerninger, eller helbredelsens nådegave, eh, troens nådegave, f eks, eller nådegaven til å prøve ånder – dette er guddommelige ting som må til. Jeg husker jeg sto opp på et møte … ei dame som sto der og sa bare Jesus, Jesus, Jesus, så jeg bare sa: Ti still i Jesu navn, jeg bare binder deg opp Satan, jeg mener, i det naturlige så kunne det jo se ut som om hun priste Herren, men idet jeg sa det, så ble hun dama letta opp og lå rett ut i lufta og datt på gølvet og fråden sto ut av munnen på’a, amen, vi bare kasta ut demoner av dame, for å si det sånn, og, ok, hva var det som virka der? Jo, det var nådegave til å prøve ånder, altså, som selvfølgelig er guddommelig, for i det naturlige, så kunne ikke vi forklare det, for det så jo ut som hun priste Jesus, ikke sant, men, hør her, det var en falsk ånd, og det samme ser vi da når Paulus og Silas i Phillipi … det var jo sant det slavepiken sa, men etter noen dager så sa Paulus: Ti, jeg binder deg opp i Jesu navn, og den onde ånden for ut av denne sannsigerånden av denne jenta, for det hun sa var sant, men hvilken ånd var det da som sa at de var den høyestes tjener, jo, det så vi jo, for det resulterte at hun ble kasta i fengsel, hun mista den okkulte gaven sin og bundet opp og kasta ut av henne. Amen, og det er da det vi snakker om når vi snakker om guddommelighet i da i nådegavene og den autoriteten som da vi har. Eh, he, he, når Jesus sier at dere skal gjøre større gjerninger enn meg, ja men, da må vi tro det. Og ta autoritet på det. Halleluja. Skjønner du? Og jeg husker det, vi var borte, ned i Tsjekkoslovakia (forteller nå at han bar bandt opp «tollerne» så de ikke oppdaget at han smuglet Bibler, og bandt opp tåke over flyplass). Hva er det for noe? Jo. Jesus talte til stormen og det ble blikk stille, halleluja. Jesus sier at vi har fått den autoriteten! Han gjorde det, og da kan vi gjøre et og, det som er situasjonen det er jo at vi ikke tror at vi kan, men vi kan. Hør her: Hvis du tror at du kan, så kan du. Ille deg Guds fulle rustning, Amen …
Så til «konklusjonene»:
Jo da, Hanvold er blitt en holden mann, fra å ha fristet en tilværelse som ville tatt knekken på en annen, til å bli en maktfaktor å regne med, ja, blitt en slags guru for noen, en helgen for mange, spesielt en verdslig helgen som tillater det troende barn å be pappa gud om en ny lyst-yat, om så var. Hanvold er på en måte en Røkke på land. Han er sprek og frisk som drammenslaksen, som han har bedyret ved flere opptredner … En favoritt: Jes 40. 28-31:
Han gir den trette kraft,
og den som ikke har
krefter,
gir han stor
styrke.
30 Gutter blir trette og slitne,
unge menn snubler
og faller.
31 Men de som venter på Herren,
får ny kraft,
de løfter vingene
som ørnen,
de løper og blir
ikke slitne,
de går og blir ikke
trette.
https://neitilislam.blogspot.com/2023/05/jan-hanvold-en-mektig-hvding.html
Memento, oppe i alt dette: Fra den russisk ortodokse side:
St Basil, ca 380 e Kr: Hvis du vil tale om Gud, eller høre om Han, eller lytte til Ham, så skal du se bort fra dine sanser, se bort fra den kloden vi lever på, se bort fra havene, og la luften hvile i ro under deg; du må da også heve deg over dagenes og månedenes årstider og deres klare orden, og over jordens alle kledebon; reis deg over materien, hev deg tvers gjennom stjernetåkene og deres overdådighet, deres vidde og spenn og den velsignelse de senker over jorden, deres formfullendte mønstre og pryd, deres bånd og bevegelser som binder dem sammen;
Når du så har fløyet over alt dette i ditt vare sinn, hev deg da opp mot himmelen, og når du så blir stående over den, alene sammen med din tanke, legg da merke til all skjønnheten som finnes der: se englenes armeer over alle himlene, sku erkeengelen og rikenes herlighet. Se at det styres over troner, makter, myndigheter og øvrighet.
Når du så har fart forbi alt dette og etterlatt deg
hele skaperverket, i sine grenseland, bak deg, i dine tanker, løft så ditt sinn
over det og la deg bli presentert for Guds selve essens, det ubevegelig,
uforanderlige, aldri skiftende, alltid frie og upåvirkelige og evig udelelige
lys og dets uutsigelige makt, dets umålelige størrelse, dens allfylde av
herlighet og godhet, dets umåtelige skjønnhet som opplyser alt såret liv, alles
skadde sjel, men – med alt dette - som likevel aldri kan beskrives fullt ut med
ord. Fra engelsk, s 60, i Orthodox Dogmatic Tehology, av Machael Pomazansky,
1983 – 2005.
Når jeg nevner dogmatikk på utpust sammen med navnet Hanvold, må jeg bare få tilføye at det er «trusfridom» i Norge. Vi kan med andre ord g med full rett tro på alt fra spagettimonsteret til det store intet som selve konstitusjonen (for alle tro).
I de mer akademisk eller intellektuelle miljøene blir, man møtt med tomme og nesten skremte blikk hvis man nevne dogmer, dogmatikk og doktriner - de blir betraktet høyst som del i tradert, og derfor «mindreverdig» liturgi og sermoniell staffasje. En kristen redaktør kan derfor fritt tro på og oppfordre til at vi troende kan be om å få mer lidelse, ved å utvide Fader Vår, til dette formålet, hvilket jo er både ondskapsfullt, og forkastelig både etisk og teologisk, men den redaktøren som har foreslått dette, jobber nettopp for «trusfridomen», verden over, det det er behov, hatprat, vanvidd, ondsinn og svaksinn
Og se denne, hvor redaktøren sammenligner med nazitiden:
https://neitilislam.blogspot.com/2021/09/redaktr-sammenligner-myndighetenes.html
Kommentar til forslaget fra den kristne redaktøren om å be Gud om få lide mer, vil jeg trekke frem et eksempel som viser at nok de fleste andrekristne vil synes et slikt forslag kommer fra Satan selv:
En karismatiker fra Albania, Koli, hadde for leden dette å si om sykdom og lidelse: … jeg vil dele fra Lukas, kap 13, fra vers 10, sier han, hvor Jesus helbreder en kvinne i synagogen på en sabbat, der var en kvinne som hadde hatt en avmaktsånd i 18 år, og hun var krumbøyd og kunne ikke rette seg opp … men da Jesus så henne, kalte han henne til seg, og sa: Kvinne, du er løst fra din avmakt, og han la hendene på henne, og straks rettet hun seg opp … og æret Gud, halleluja.
Men synagogeforstanderen ble harm fordi Jesus hadde helbredet på sabbaten, … dere skal ikke bli helbredet på sabbaten, og da svarte Herren og sa: Hyklere, løser ikke enhver av dere sin okse fra båsen … for å gi dem vann på sabbaten? … skulle ikke da denne kvinnen bli løst på sabbaten? Da ble alle motstanderne hans gjort til skamme. Og alle gledet seg over de herlige gjerningene som ble utført …
Det er en fantastisk historie som
først og fremst forteller oss om Guds stor hjerte, Herren har barmhjertighet, …
i denne hendelsen forteller Jesus oss, hvem som egentlig er årsaken til
sykdommen, og vi ser her i vers 16 at han sier: Skulle ikke denne kvinnen som
er en Abrahams datter, som Satan har bundet, tenk på det i 18 år, ble løst fra
sine lenker på sabbaten, her åpenbarer Jesus at Satan er egentlig ansvarlig for
sykdommen i kvinnens liv, for helsetilstanden hennes, og det er viktig at du og
jeg som også er egentlig Abrahams barn, vi er jo hans etterfølgere, og
arvinger, i troen, - vi må være klar over at Gud ikke har noe med sykdommen å
gjøre, Gud er ikke den som bruker sykdom, og jeg har ofte hørt dette hos
kristne, men det er så feil og en sånn undervurdering at Gud også bruker sykdom
til det gode, jo, Gud bruker det som er ondt, men han er ikke skaperen av det
som er vondt, det er ikke han som har planlagt det onde, … de fleste henviser
til Jobs historie, og det er helt feil, … Jobs historie handler om
rettferdighet, og Guds nåde, attakkene var mot Gud, for det var det Satan
ville, egentlig, å sette Gud i en klemme, … Gud sender aldri sykdom, det er
ikke han som skaper den, det er synden som har skap sykdommen min, … og Satan
orkestrerer det hele tiden, … Jesus sier at det er
Satan som har bundet denne kvinnen, tenkt det, … så åpenbarer Jesus
også at det er Satan som har klart å komme inn i synagogen, gjennom den religiøse
ånden som lederne har, tenk på det, her blir Gud
kritisert, fordi han har barmhjertighet med henne på lørdagen, … du kan komme
igjen en annen dag og bli helbredet, hvor blind kan man ikke bli av
religiøsitet? … forstanderen tar totalt feil og det er derfor Jesus kaller ham
for en hykler … forstanderen er
blitt en slags medarbeider for Satans gjerninger, ja, han har det … for nå snakker han faktisk mot Jesus og mot Guds
gjerning og imot Guds hjerte … gjennom en religiøs holdning, og det er veldig
farlig … Jesus er blitt en legedom for deg på korset …
Mon tro hva red Johannes Morken vill
ha sagt til dette? Han ville kanskje
rose seg over at han jo jobber for «trusfrodomen» over hele kloden. (Og det kan
man jo si er bra). Han vil neppe forstå at han faktisk har oppfordret Gud til å
sende lidelse (og sykdom), til de som frivillig ber til Gud nettopp om at han
skal «skape sykdom, for disse, noe som selvsagt ikke påligger Gud å gjøre. Det
ligger nær å se dette slik at Morken i og med dette har gjort seg til et Satans
redskap, klart og rent …
Men hvis å jobbe for trosfriheten samtidig innebærer at man er feig og ettergiven overfor islam og til og med ekskluderer og skamme saklige islamkritikere, da her man passert en grense og har beveget seg inn i relativismens mange ukristelige farer, farer som kan ødelegge ikke bare en selv, men også alle andre en i utgangspunktet skulle større og oppmuntre. Morken har gjennom hva har forfattet og skrevet de siste årene, falt i alle fallgrubene, fordi han tror ha er så «god» … og kanskje setter «korrekt verdisyn» fremfor sann gudstro:
https://neitilislam.blogspot.com/2023/11/morken-samlet-til-na.html
Se om relativismens svakheter og farlighet, feighet satt i system
https://neitilislam.blogspot.com/2018/06/relativisme-og-toleranse-et-farlig.html
Hanvold viser ingen interesse for større dogmatiske spørsmål. Han er ingen slave av skjematiske diagrammer og andre «kronglete» fremstillinger som krever mer en 4 sammenhengende setninger for å forstå og begripe. Han vil neppe føle seg behagelig i selskap med f eks Barth, som nevnt over.
Se f eks denne litt ned på siden, hvor det tegnes opp et diagram, som noen få i dag oppfatter som en oppskrift på å bli frelst, en oppskrift med et sikkert resultat, hvis man følger den, sui generis, til punkt og prikke:
http://neitilislam.blogspot.com/2019/11/11-synden-og-syndene-i-islam-og.html
Posteringen over skisserer opp hvordan og hvem som blir frelst, en slags Chain of Salvation, bygget på bibeltekster. De er for så vidt biblisistiske, eller fideistiske, akkurat som vi kan si om Hanvold selv, at han på sin måte følger Ordet slavisk, uforbeholdeent og vedvarende, uten svik eller sidesprang. Begge sverger til at «teksten er sin egen fortolker». Hanvold tolker dette som om det er Hanvold selv, i all sin subjektivitet og med alt sitt følelsesliv, som bestemmer hvilke utvalgte vers og kapitler det fins som skal fortolkes, og på hvilken måte, av Hanvold selv. Men resultatet i Hanvolds og hans mange trofaste øyne er, at Bibelen må tolkes ut fra Hanvolds fortolkning av seg selv, ut fra seg selv. Hanvold er Skriftens egen og ene fortolker, men dette kan også gjelde nevnte redaktør – Johannes Morken – som nok ikke tilhører det karismatiske miljøet. revisited
Hvem som er mest snevert emotativt moralistisk skadefro, og intolerant og stygt autoritært betinget, eller disponert, kan man jo bare tenke om.
Det gjelder forresten ikke bare Morken, men også store teologer som f eks Per Lønning, som avviser en viss karismatikk, se linkene. De tenker alle: Vi er skriftens fortolkere - Skriften er ikke lenger da sin egen fortolker.
Men hvorfor ikke la Skriften være skriften? Ta f eks Åpenbaringen: Den skisserer noen virkelig dystre perspektiver, som like vel, i kraft av seg selv sender et formidabelt frelsesbudskap, på sine premisser, nettopp ut fra seg selv. Når noen ta Åpenbaringen mer eller mindre bokstavelig, så er det som å gå inn i et eget rom, et eget tempel av forkynnelse og apokalyptikk, hvor man tillater og istemmer, ja, underlegger seg Åpenbaringens eget principium, en fullstendig lovlig og legitim tilnærming, uten at troen dermed forlater denne verden og «det verdslige regimente», som Luther forkynner om.
Våre biskoper synes ikke å forstå dette og dens skarpe utfall mot kristensionister, kan like godt oppfattes som en (urettferdig) kritikk av Israel – og kristne sinister som bygger på Åpenbaringen - som selvstendig og legitim stat selv, etter Folkeretten.
https://neitilislam.blogspot.com/2020/12/angrep-bispene-kristensionister-eller.html
Det DnK ikke forstår er, at de setter opp sin egen tolkning og opptrer, med Staten som ryggdekning, som de eneste fortolkningsmestre, nedlatende mestere, Herrer eller tyranner som vil påtvinge andre troende en tvangstrøye på sine egne snevre premisser: De er blitt sine egne fortolkere! De har blåst seg opp til Gud selv …
Hanvold har sitt eget principium og dette tillater ham å forkynne at de som tror, er frelst, på hans premisser, dv på hvordan han fortolker Bibelen (som er sin egen fortolker).
(Det fins da heller intet motstridene i Hanvolds generelle
trosprinsipp når han villig innrømmer at, ja, han er en pengepredikant, noe skeptikere hater ham for å si
og mene – og gjøre).
Hanvolds disipler er overbevist om at de skal hentes opp av Jesus til himmelen, når han kommer tilbake, når den tid kommer, (men ingen vet nøyaktig når). De er frelst (og så må de være åndsdøpt og tale i tunger, men det er en annen skål). Det virker nesten for godt to å være sant, ikke sant? Men slik er det. Biblenes ord gir løfter, er til å stole på og ordene har skaperkraft.
Selvsagt er det en viktig del av «trusfrodomen» dette, en
umistelig rett.
Men dette betyr ikke at de som tror på Åpenbaringen,
nødvendig vis må være enig med at det var en begrensning av trosfriheten da
myndighetene for noen år siden under covid regulerte menighetenes forsamlingsrett,
midlertidig, det var selvsagt intensjonen.
En type som kritiserte myndighetene og mente at de begrenset
«trusfridomen», var red Johannes Morken. At
han gjorde dette, tyder på at han fortolker Skriften ut fra hans egne premisser,
og ikke ut fra Skriftens egne premisser. Mange vil tro at Morken på denne måten
er en mer realistisk eller jordnær fortolker av kristentroen. Man går da ut fra
at en som tror på Johannes åpenbaring, f eks, vil bli betraktet som mer
urealistisk og mer fundamentalistisk, og en som da har et farligere og mer
skremmende og fremmed og derfor suspekt fideistisk budskap. Men dette
viser seg ikke er tilfelle, her har vi en karismatiker som taler midt imot
sånne som Morken på dette punktet:
Under pandemien har det vært mange kristne som ha snakket om hvordan de lider fordi de ikke kan treffes når de vil, eller fordi myndigheten krever at de skal gå med munnbind eller la seg vaksinere.
Selv om noen stille spørsmål ved om myndighetene faktisk
kan pålegge oss dette, er det overhodet ikke forfølgelse! La meg si det igjen:
Det at myndighetene legger begrensninger på hvor mange dere kan ha i
kirkesalene eller tvinger dere til å bruke munnbind, kan kanskje oppleves som
unødvendig og uforståelig, men det er ikke forfølgelse av menigheten. Hvordan
kan jeg vite det? Fordi det samme skjer i templer, moskeer, teatre og
restauranter. Tro meg, når forfølgelsen kommer mot kirken, vil du vite det . (Sitert
fra Amir Tsarfati). https://neitilislam.blogspot.com/2024/04/den-begredelige-redaktrforeningen-en.html
Kommentar: Tsarfati har skrevet bok om Johannes åpenbaring og han tror på den og de løfter den skjenker: han sier at den bringer det gode budskap, (på sine premisser). Jeg tror ikke Morken hadde vært særlig innstilt på å formulere en slik tro, et slikt principium, men da viser han at han faktisk motarbeider «trusfridomen» - fordi han ikke makter å tenke konsistent og logisk nok.
Tror man, som Dnk later til å tro, at Johannes Åpenbaring er preskriptiv, preskrivtivt ekstremistisk, for all moral og politikk, tar man med andre ord feil og vil begynne å klandre kristne sionister på samme måte som man vil klandre og forkaste Israel som stat i dag, (akkurat som Hamas gjør).
Sa du: Skremmende? Så ser du rett.
Se mer om Morken, en svært stor noksagt, mørk og u-proporsjonal og som en svært morsk og selvhøytidelig «little big man»:
https://neitilislam.blogspot.com/2023/11/morken-samlet-til-na.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/hatprat-personangrep-horn-morken-og.html
http://neitilislam.blogspot.com/2020/01/johannes-morken-og-morten-horn-revisited.html
At Hanvold og Tsarfati tar utgangspunkt i at Skriften er sin egen fortolker, betyr ikke at de også kan la Virkeligheten eller realitetene blir sin egen fortolker. Dette forutsetter at Hanvold vet at det finne et verdslig og et åndelig regimente, som Luther snakker om. Han vet dessuten at gudsforholdet har to dimensjoner: Coram deo og coram homnibus, satt på spissen: Ett forhold til mennesket, og et annet til Gud. Bare Gud kan frelse, men dette betyr ikke at man ikke kan et utmerket forhold til sin neste. For sånne som Morken, har Gud og mennesket bare ett regimente, det politiske og derfor det moralistiske.
https://neitilislam.blogspot.com/2021/11/om-hvorfor-vi-apner-for-mer-og-mer-makt.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/01/religion-noen-spennende-definisjoner.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/01/trump-hypermagi-makt-avmakt-et.html
https://neitilislam.blogspot.com/2018/04/bevilgninger-til-og-promotering-av.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/02/liberalisme-og-hypermagi.html
https://neitilislam.blogspot.com/2022/04/kristen-forvirring-eller-bare.html
https://neitilislam.blogspot.com/2015/01/om-hvorfor-det-gar-sa-galt-om-islam-og.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/03/en-fortsettelse-pa-det-glade-vanvidd-om.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/den-norske-kirke-og-de-sakalte.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/01/om-en-kronikk-en-kritikk-en-dramatikk.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/10/9-synden-og-syndene-i-kristendom-og.html
https://neitilislam.blogspot.com/2022/11/de-kollektive-bedrag-og-de-kollektive.html
http://neitilislam.blogspot.com/2021/12/med-red-morken-i-iran-om-huskirker-og.html
http://neitilislam.blogspot.com/2023/01/livsviktig-kamp-for-livstruet.html
http://neitilislam.blogspot.com/2022/03/om-en-metafysikk-i-krigens-tid.html
http://neitilislam.blogspot.com/2022/11/litt-om-teologi-om-dette-vre-liberal.html
http://neitilislam.blogspot.com/2019/04/den-norske-kirke-og-de-sakalte.html
http://neitilislam.blogspot.com/2022/02/om-endetiden-og-guds-to-viljer.html
http://neitilislam.blogspot.com/2020/02/normal-0-21-false-false-false-no-bok-x.html
Om bl a Edwards, Augustin, Lord Cunningham, hierarki etc:
https://neitilislam.blogspot.com/2023/02/religionen-putin-og-vesten.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/04/marlboro-man-markedsfring-eller-misjon.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/02/ukraina-putin-pelestina-og-den-norske.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/06/dagens-dominerende-form-for-moralsk.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/12/nar-de-viktigste-ordene-ikke-betyr-noe.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/12/karismatikeren-og-theurgen-hanvold-og.html
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar