Fra Wiki: The first round of the 2017 French presidential
election was held on 23 April 2017. As no candidate won a majority, a run-off
election between the top two candidates, Emmanuel Macron of En Marche! and
Marine Le Pen of the National Front (FN), will be held on 7 May 2017.
Franskmennene – i likhet med svenskene – flykter ikke bare
fra friheten og tryggheten, enten den er økonomisk eller identitetsmessig - men
også fra selvrespekten eller selvaktelsen, dette å ha et inderlig godt forhold
til hvem man er, med sann, god samvittighet og god grunn rotfestet i fornuft og
ikke sentimentalitet og hersketeknikker aktørene «in the limelight» bruker for
å logre for den såkalte godhet og de
selvoppnevnt «gode».
De har ikke forstått at dhimmitude
tar lang tid å etablere, at den kommer snikende, at den inkorporeres sakte i
tanker, ord og handlinger, og at det faktisk er en vanesak i prosess som
bestemmer om man til slutt virkelig blir en formell dhimmi, ikke bare et servilisert
menneske in spe, og hvor man sakte
men sikkert venner seg til at man synker, men da nesten umerkelig idet man bare
anelsesvis skjønner implikasjonene og omfanget, bare naboen synker nedover mot
bunnen i samme takt - eller raskere- som
dem selv. Den enes brød er den annens død. Det er tross alt bedre å ha noe
mindre brød å spise hvis naboen samtidig bare har enda mindre.
De vet ikke hvordan man koker en frosk (ved å gå fra lunken
til kokende vann i gryta). De ønsker heller å befinne seg litt høyere på den
sosiale rangstigen, litt høyere på hierarkiet og der enda litt høyere enn den
gjengse innvandrer, som franske naboer føler seg litt høyere og litt mer
verdifulle enn, i kraft av dette fortsatt å kunne nyte en følelse eller
forestilling om at Frankrike og det franske fortsatt tilhører nettopp de
franske, det franske, individuelle franske JEG.
Det rare er at økningen av selvfølelsen øker med reduksjonen
i selvrespekten. De tror at økt selvfølelse innebærer økt selvrespekt, en
gedigen illusjon og et plot egnet for stand-up-komikere av det mer morbide
eller virkelig nihilistiske eller sosiopatiske
slaget.
Å, joda, det er fint og godt å føle seg trygg, så lenge som
alle blir mindre trygge i nabolaget, i «populasen». Die franzosen går i den «ontologiske felle» at de mentalt «fryser» -
langt inne i seg selv og sin franske identitet - det faktum at de ennå en stund
kan leve i majoritet og tror at denne tilstanden skal perpetueres.
Perpetuum mobile – et mirakel, er det
nå man håper så å si skal reise seg som en fugl Fønix og hvor de da selv er
denne fra asken etter ilden gjenoppståtte fuglen. Mer enn å gjøre noe med det
selv og kollektivt, håper man innerst inne at frelsen skal komme av seg selv.
At den sårt tiltrengte frelse automatisk skal tre i agens og
befri die franzosen fra den
underliggende og ubehandlede masochistiske angst.
Die franzosen forventer at det skal skje en favorisering av
dem og en nåde gitt dem fra naturens og det spesifikt franske overflødighetshorn.
Som om spesielt de – som franske - skulle
være et slags utvalgt folkeferd som er dømt til hegemoni. De tror de kan
overleve i kraft av sin felles
heltemodige historie og det franske kollektive intellekt som har bidratt så mye
til sivilisasjonen og kulturenes skapelse og foredling. Man trekker på sin
strålende historie, og i sitt pure antall som fransk majoritet, i hvert fall
inntil videre, kollektivt sett. (En
annen sak er det at kanskje like mange er blitt opplært til å hate nettopp det
franske og dermed seg selv, individuelt).
Illusjonen er dermed en kompakt kollektiv størrelse, men
likevel neppe en reell reserve man kan trekke på, men selv alminnelig
sosialististkonstruerte franzosen i
dag kan komme i tvil om hvorvidt det virkelig finnes noe som i sin essens kan
kalles fransk og uavhengig om die
franzosen selv erkjenner dette på et dypere nivå, eller ikke. Die franzosen er som de fleste andre
europeere nesten helt dekonstruert, takket være de siste tiårs indoktrinering
fra de neokommunistiske intellektuelle
marxistisk betingede postmodernister.
Med dette utgangspunkt og i denne forvirring både om
identitet og materielle arv, er det tragisk nok at «ingenting hjelper». Det hjelper
ikke die franzosen å finne sitt sted
på denne jord i dag om enn aldri så mange individer og familier rammes av
bilbranner, om fengslene er fulle av aspirerende jihadister som henter sine
hjemler i islam selv, om utkalte politistyrker er blitt en kronisk foreteelse og
lastebiler med ubevæpnede sivile sjåfører som når som helst kan ydmykes, kapres
og drepes på stedet, i de andres hellige saks tjeneste til ære for en ukjent
gud, som de ikke har turt å granske og studere med et åpent sinn og et åpent
hjerte.
Og det er i denne forvirringens tid at europeerne, og ikke
bare die Franzosen, at jihad
er en hellig sak, ja, at hellighet virkelig fins innen islam, til
forskjell fra innenfor det vestlige i
dag, og er et resultat og en nødvendig følge av en reell og autentisk avtale
med Allah, en «handelsavtale» eller en gjensidig hellig, uforbeholden og
uomstøtelig «bisnisstransaksjon» med Allah, kan vi si, en etablert helt
usentimental og u-pietistisk relasjon som Allah ikke kan omstøte, og som garanterer
jihadisten selv og hans familie superbe goder for alltid, og en plass under
solen, i den allahianske himmel. Det tragiske i dette er at Allah aldri elsker
menneskene, selv ikke de allahtroende, med utetinget eller forbeholden
kjærlighet utenfor i dette martyrperspekitvet, utenfor det løfte Allah gir den
som ofrer sitt liv og sin eiendom i jihad.
Die franzosen ser
ikke at de har med hellige og ubrytelige pakter å gjøre, jihad-pakter. De ser ikke at slike pakter binder Allah’s hånd, at
Allah er bundet, at Allah i og med disse avtalene faktisk setter sin absolutt
frie vilje til side, uten forbehold, og uten å kunne kreve noe mer, for å kunne
ære enhver jihadist som ofrer seg selv og sin eiendom for Allah og «profeten
Muhammeds sak, slik Koranen selv lover, - og påbyr.
Die franzosen ser
ikke alvoret og betydningen og verdien i dette. For for die franzosen, som til like med det store flertall i Vesten ellers i dag,
finnes ingen slike hellige pakter, bare i høyden mer eller mindre sekulære
avtaler, kontrakter man skriver under på, til og med uten å lese kontraktens spesifikasjoner
som er skrevet med liten skrift. De ser ikke at det eneste trygge, hellige eller
absolutt sikre sted eller topos for
en muslim kun finnes i selvofferets pakt – selvmordsmordet – ved å kunne dø i
jihad og slik binde Allah, en Allah som ifølge islam ellers aldri kan bindes. Die Franzosen ser ikke at Allah i denne
hellige pakten fraskriver seg retten etter sitt vesen til å gjøre nøyaktig som
han vil til enhver tid, i ethvert øyeblikk, øyeblikk han i hvert øyeblikk
skaper til evig tid og før skapelsen.
Det eneste Allah ikke kan, er å bryte en slik selvmords pakt
i jihad. Ellers er Allah’s vilje vilkårlig, mennesker skal ikke vite mer om ham
enn det Koranen sier. Og Koranen sier at Allah’s vilje ikke kan uteskes. Allah’s
vilje er Koranen og Koran kan det derfor ikke forhandles om eller inngås
kompromisser om. Koranen er faktisk det nærmeste man kan komme Allah’s vesen og
natur, en bok som uttrykker Allah’s vilje, hans vesen, en vilje ingen kan binde
eller forandre. Men Allah gjør likevel hva han vil med hvem han vil til enhver
tid, - et paradoks, en innlagt kontradiksjon, en umulighet for mennesket å
begrunne. (Men ja, man har prøvd å legge fornuften og itjihad, nytolking, til grunn i islam, men samtidig er det forbudt
med bid’a, nye ting eller påfunn,
uansett om dette begrunnes med fornuften. Det fins derfor ingen universell
moral i islam. Moralen eksisterer kun i dette å følge Allah’s bud blindt og det
første bud en muslim er forpliktet på, er å dø i jihad. (Noe man er
forutbestemt til å gjøre, uansett, puh).
De fleste skjønner at islam setter enhver troende muslim i
en klemme. Vi skjønner at muslimer må finne seg i og tåle og leve med indre
logiske selvmotsigelser. Om Gud hadde bestemt at umoral skulle være moral,
ville man være forpliktet på umoral. Moral er ikke noe Allah har bundet seg
til, dette i sterkt kontrast og motsetning til hva den judeokristne Gud kan
gjøre.
Die franzosen vil
ikke se og innrømme at de – i kraft av å være vantro, ja, av muslimer essensialiserte vantro – før eller
senere kan og skal drepes med hjemmel i et guddommelig dekret i en konkret kosmisk
jihad.
Die franzosen står
på terskelen til en ny æra og de er skrekkslagne og i kronisk sjokk, av den
gode og plausible grunn at de vil ikke vite av og erkjenne at jihad er tidløs, ahistorisk predestinert
og ikke bundet til noe sted, men at jihad
er universell, ikke lokal jihad, ikke midlertidige implikasjoner eller et
forbigående fenomen.
De ser ikke – på akkurat samme måte som vi nordmenn selv
ikke ser det - at jihad er gyldig og «prisverdig»
uansett jihadistens – eller vår egen
- sinnstilstand, om han er syk eller frisk.
De ser ikke at islam har noe med tragediens alle akter å gjøre. De orker ikke å se tragedien i sin
fulle lengde, i sin fulle avkledning i sin fulle dybde og komplette form. De
kan ikke få seg til å tro at den apokalypse som skjer og utfolder seg rett
foran øynene på dem er virkelig og et barbari som nødvendigvis er vedvarende,
perpetuell og permanent, ja, kronisk. De klarer ikke å ta inn den åpenbaring –
som den burde ha blitt oppfatte som - i
sin fulle lengde og tyngde. Den preller av som vannet på gåsa.
Likevel og på tross av dette tror die franzosen at de fremdeles befinner seg i en historisk periode
hvor de er sterke og egentlig uovervinnelige. Den tanke befester seg over tid
at de tross alt må ha noe å by på, noe å by frem som virkelig er av verdi, selv
om de i dag føler seg aldri så miserable og frastjålet sin egentlige natur
eller identitet De ser angrep på angrep som selve beviset på at de likevel har
betydning, at de nettopp via angrepene selv blir verdsatt eller misunt og at
det er misunnelse i seg selv som foranlediger at de blir angrepet.
Die franzosen lurer
seg selv til å tro at jo flere tyver som kommer og vil frastjele dem bare mer
og mer, jo mer objektiv verdi vil de selv tilskrives, tilskrive seg selv eller
bli gitt dem av andre «sympatisører», andre «like gode» mennesker, og at det
ligger automatikk i denne prosessen henimot begrunnet selvforherligelse.
Men, realiteten er en annen. Den er full av syndromer og vi
kan ha Stocholm-syndromet og Oslo-syndromet i tankene. Realiteten kan minne om og
minne oss på følgende metafor hvor jeg sammenligner Die franzosen med en kvinne som mishandles av sin mann og som
utrolig nok føler seg mer verdsatt i og med mishandlingen og mentale «mekanismer»
som romsterer i hennes eget hjerte:
Die franzosen er
som en kvinne som til stadighet blir banket av sin kjæreste eller mann. Hun
finner seg i det, i den tro at hun kan tillegge seg eller tillegges en større
verdi ved å bli slått enn ved ikke å bli mishandlet i det hele tatt, ved f eks
å flykte. Hun har derfor ingen mentaløkonomisk fordel av å fortelle om overgrepene
til noen, hun holder det for seg selv, hun fortrenger mistanken om at noe er
virkelig galt fatt, sett ut fra objektive standarder, for der kan hun være
trygg i sitt stadig selvforsterkende selvbilde, ja, hun vokser stadig mer og
raskere i verdi i egne øyne jo lenger hun holder ut og jo mer hun må tåle i sin
fornedrelse, lidelse og ensomhet, som hun ikke ser, eller ser bare som i en
skodde, jo mer verdt blir hun og jo «bedre» eller sterkere føler hun seg, i
sitt lille solipsistiske ekkokammer.
Dessuten opplever hun da også at hennes
makt over mannen øker og blir tydeligere for hver gang han overgriper seg på
henne. Hun tilregner seg i tillegg universell og objektiv verdi, kanskje fordi
hun lider, og for dette betaler hun med sin egen selvforherligelses illusjon. Tilgivelse
– som hun selv erlegger – anses jo universelt som et kategorisk
imperativ som i seg selv a priori
forutsettes å ha en større verdi enn fordømmelse, hat og forstøting.
Mannens makt over kvinnen øker samtidig proporsjonalt med
tilgivelsen, eller bagatelliseringen av hans oppførsel og aggressivitet. Han
kommer jo og ber på sine knær om tilgivelse og løfter om forbedring, dvs
selvforedling, en oppgave som oppsiktsvekkende nok er det mest naturlige som
fins som kreves av en ekte, from og god muslim, nemlig selvforedling.
Men hvordan skal denne selvforedlingen skje på en slik måte
at verdien av den garanteres? Jo, først og fremst ved å underkaste seg troen og
ritualene, islams fem formelle søyler, de ytre riter, og så den største av alle
plikter, jihad, både den såkalt Store jihad, og ikke minst Den lille jhad, som er
den jihad som krever aggressiv ekspansjon, pisk, sverd og det ultimate
selvoffer, i martyriet, i shahid.
Det er denne dimensjon ved islam die franzosen ikke ser. De kan ikke få seg til å se at islam krever
tro – en tro av en helt annen type enn den kristne tro, en tro die franzosen har glemt for lenge siden,
og at en shahid er en som notorisk
erklærer shahada, selve
trosbekjennelsen.
De tør ikke og vil ikke se at volden til enhver tid ligger i
kim i islam, at vold og islam er integrerte elementer som ikke kan skilles ad,
annet enn i en kronisk ad hoc prosess. Når situasjonen er fordelaktig for
muslimer, vil de hente frem de følsomme og humane mekka-versene i Koranen. Men
når situasjonen blir truende, eller man ser at man kan oppnå mer ved stadig
oftere å la seg krenke, vil de når som
helst kunne begynne å plukke fra den andre delen av Koranen, den som
forherliger vold og de jure påbyr vold, en vold som da altså på forhånd er
sanksjonert av Allah selv.
Die franzosen ser prosessen
mot stadig større islamisering henimot dihmmistatus
proper som et privilegium som nær sagt serveres dem på et sølvfat, uten å
forstå at det er det motsatte som skjer, dette nemlig at de i virkelighetens
verden ribbes bare mer og mer nettopp for privilegier, mer enn at reelle
privilegier skulle tilføres dem.
For å overleve mentalt, settes det i gang forsvarsmekanismer,
for ingenting er verre for mennesker under trykk og press å erkjenne at det er
deres egen svakhet som betinger og frembringer presset og ydmykelsene i en stadig
selvforsterkende kumuleringsprosess. De oppfatter
derfor dette å bli ydmyket som en statusforhøyning som kan gjøre dem viktigere
og mer attraktive på det globale marked, ja, så inntil de grader vanvittig
forfengelig kan dette utarte til, at de
ser det som et høydepunkt og en vinning i karrieren og livet nettopp å bli gitt
anledningen til å tjene frivillig og bevisst mer enn underbevisst å kunne
adressere en virkelighet hvor de objektiv sett har vist seg å være alt annet
enn de tror de er, nemlig stolte, frie, ydmyke, nestekjærlige over standard
eller genuint altruistiske, autentiske, modige, ærlige og sanne osv.
Die franzosen ser i
dagens situasjon den lidende muslim i sitt speil, de ser ikke speilbildet av
seg selv, seg selv som forsøkt lurt, eller som allerede rundlurt, - det blir
for hard kost. De utslukker og denigrerer heller seg selv ved å påta seg den mer
eller mindre «innbilt» lidendes – muslimens - sminke og vesen, og hans mer
eller mindre legitime lidelse, heller enn å konfrontere realitetene.
Die franzosen ser primært
Den andres ansikt, den lidendes ansikt, et ansikt som de
a priori oppfatter som et offer for Frankrikes fortid som kolonimakt etc, og ut
fra dette faktum, denne "foreliggende" historie og natur, slutter han at det er
han selv som skal stå der uten rettigheter eller krav på empati eller
medfølelse i alt dette og at han selv fortjener dette, og med dette oppstår
da den vrangforestilling at de implisitt har en absolutte forpliktelse til å
hjelpe dette offeret, som de altså ensidig tror de selv har skapt, enda det
skjedde lenge før de var født. De ser seg ufrakommelig forpliktet til å hjelpe den andre ved å utslukke eller glemme
seg selv.
En høyst tvilsom moralsk affære, spør man meg. En affære som
berører oss alle på det mest intime og personlige, men en affære som vi helst
så at alle andre enn nettopp oss eller vi kollektivt skulle ha en moralsk plikt
til å betale for, både mentalt og materielt. Og som vi altså nå er kommet til å
holde for å være det mest selvfølgelig bud av alle, vår doxa, gudløse som vi er blitt, men likevel på vårt rette topos, vårt rette sted, i et tross alt,
som vi forutsetter via falsk dårlig samvittighet ikke lenger å ha rett til å
eie eller besitte, akkurat som die
franzosen.
Hovedproblemet er at vi tror at vi avhjelper den lidende ved
selv å påta oss den lidelse vi forutsetter han lider, men fordi vi ikke helt
kan vite i hvilken grad og med hvilken autensitet og intensitet han lider, må
vi, for å være «sikre», påta oss selv en lidelse som «for sikkerhets skyld» må
overstige den andres eller offerets virkelige eller antatt objektive lidelse, men da nødvendigvis uten helt å vite om han
virkelig lider. (Jeg setter for tilfellet reell empati eller autentisk sympati
og altruisme i parentes her). Den enste garanti vi har for å kunne konstatere
at offeret lider, er at vi lider. Bare slik kan vi være sikre på at han lider,
ved at vi selv kjenner og erfarer at vi lider.
Egentlig er dette toppen av
narsissisme, men vi tør ikke se det. Hadde vi sett det, hadde det endelig
nederlag og det komplette mentale breakdown vært et faktum for mange årtier
siden nå.
Vi har - på en måte - påtatt oss Den lidende Guds Sønns rolle og funksjon.
Vi sier ikke lenger: Jeg tenker, ergo er jeg. Vi sier, og er nå nødt for å si,
nærmest som i flukt av en naturnødvendighet, at: Vi lider – ikke Guds Sønn - mer enn de andre, enn offeret
for våre fedres større eller mindre misgjerning, ergo lever vi. Vi har dermed
påtatt oss den umulige oppgave å frelse oss selv. Vi har påtatt oss oppgaven å
være god, men har glemt at Guds Sønn sa: Hvem er god uten Gud?
Vi har gjort
vårt alter ego’s lidelse til våre
egen, ja, lidelsen finnes ikke andre steder enn i oss selv. (Ironisk nok har vi
da annihilert den andre og gjort hans
ikke-eksistens virkelig for oss, han som vi ville frelse ved å ta hans lidelse
på oss selv, - en like farlig som splendid
solipsisme, sannelig).
Så hvilket liv har vi,
og kommer vi til å få? Uansett hvem
som vinner av le Pen og Macron, vil
disse utfordringen fortsette å martre oss. Det kan komme til å koste oss både
hjemstavn og identitet. Det hjelper oss ikke å være altruister når vi ikke ser
at denne altruismen undergraver oss selv. Det hjelper ikke å leve i mauvaise foi - ond tro – som Jean Paul Sartre ville
ha sagt. For å leve i ond tro er å
flykte fra friheten, som Eric From brukte som en tittel på en bok han
skrev og hvor han førsøkte å forklare hvorfor det tyske folk serviliserte seg og lot seg underkaste under
Hitler og nazismen: Man utholdt ikke eller mestret ikke å anvende demokratiet
som et middel til å oppnå et bedre liv for alle, man overlot makten og ansvaret
til en forrykt der Fyhrer, til en
despot som ikke skånet noen og ikke gikk av veien for den verste bestialitet og
brutalitet.
Og vi vet hvordan det gikk: Der
Heimat ble ødelagt. Det som skulle ha vært deres trygge favn og kjære hjem
lå snart i ruiner. Det spørres: Hvorfor er la
France et hunkjønnsord og ikke et han-kjønns ord. Det er fordi hunkjønnsord
på fransk er alle ord som forbindes med det vakre, svares det. La oss derfor
håpe at die Franzosen får beholde sin
skjønnhet også etter valget. Og at nous
tous somme francaise maitenant,
at vi alle er franske nå.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar