onsdag 27. juni 2018

Relativisme og toleranse - et farlig landskap


Relativisme og toleranse – et farlig landskap

Studenter og andre gir ofte inntrykk av at de er veldig sannhetssøkende; de forsikrer om at de ikke ønsker å bli assosiert med holdninger hvor det skapes inntrykk av at det det fins bare én sannhet og ingen annen. De opplever en slik holdning for å være intolerant og snever og noe man bør sky som pesten. De ønsker på individuell basis å undersøke og finne svar på spørsmål som meningen med livet og hva mening betyr overhodet når de skal finne sitt personlige ståsted eller livssyn her i livet. De forsøker å distansere seg så intenst de kan mot å bli konfrontert med påstander om at det fins bare én sannhet. De krever derfor å bli undervist i mange ulike ideretninger eller ideologier. Egentlig mener de i utgangspunktet at det ikke nytter å finne frem til noen absolutt eller objektiv sannhet. En slik sannhets finnes rett og slett ikke.

Studenter er nærmest programmert til å forutsette anti-realisme eller dette at sannheten faktisk ikke er relevant å søke etter eller å oppdage eller bli instruert i, for ikke å si «forkynt i». De tror at sannheten er noe som til enhver tid må finnes opp eller skapes til enhver tid. De tenker at ja, hvis du tror på Gud, så eksisterer Gud for deg og hvis Gud ikke eksisterer for deg, så eksisterer heller ikke Gud. Og av dette følger det jo at det heller ikke finnes noen absolutte eller objektive kriterier for hva som er rett og galt. Rett og galt finnes ikke, punktum finale.

Men ikke bare gjelder dette for studenter – tilnærmet - over hele fjøla, det gjelder i samfunnet som helhet. Alle tenker mer eller mindre slik: Jeg tror på det jeg vil og du tror på hva du vil, så sant dette gjør at du har det bra og føler deg OK. Sett på en viss måte, vil det da være veldig mange i et samfunnet som vil føle seg bra. Trykket blir straks lettere å bære. Jo mindre absolutt man er, jo større lykke for stadig flere.

Med andre ord: Jo lengre bort man stiller seg fra sannheten, og jo fjernere man kommer fra den, jo bedre, sett fra et «absolutt standpunkt». Den absolutte sannheten synes å være funnet i dette at det ikke finnes noen slik sannhet og at det er dette i seg selv som gjør samfunnet godt å være og leve i og mennesket til et vesen som i ett og alt faktisk er godt, - i hvert fall så langt bort fra syndig som mulig.

Det virker som om skoler og universiteter er veldig interessert i å skape slike holdninger og slik mangel på tro på en absolutt sannhet ut fra egeninteresse, eller på grunnlag i en ideologisk agenda. Og som et virkemiddel – i form av en slags støtteundervisning – i denne prosessen er det, at studentene enten underforstått eller implisitt konfronteres med følgende tanker:

Alle religiøse trosbekjennelser eller dogmesystemer inneholder påstander som kan problematiseres til de grader at de liksom oppløser seg selv, hvis man går grundig inn på dem med et åpent sinn og har de riktige intellektuelle analyseredskapene. Samtidig vil de som forsvarer disse trosbekjennelsene være svært ivrige etter å påvise eller hevde sin egen trosbekjennelses overlegenhet fremfor de andre. De vil ivrig påvise hvor absurde og barbariske de andre bekjennelsene er og fremheve de egne som mer høyverdige. Det disse ikke ser er at de overlater til skeptikere å høste inn triumfen. De kan fortelle dem at ingen slike systemer bør ha forrang eller være moralsk bedre fremfor andre, og grunnen er – skal være - at ingen absurditet bør omfavnes til diskreditt for en annen. At vi avstår fra å felle noen dom om fortreffeligheten av den ene eller den annen absurditeten, er det mest fornuftige vi har å forsvare oss med.

Inntar man en slik posisjon, som filosofen Hume gjorde, vil mange føle seg «trygge» og fornøyde. Man føler seg plutselig ovenpå og uangripelig. Og derfor, så er denne posisjonen så utbredt og populær. Å ikke tro på noen absolutt sannhet, er utrolig lett å tro på. Det oppfattes slik at man er fri - eller virkelig har frihet - til å tro på hva man ønsker og vil. Gudstro blir i en slik posisjon overlatt til smak og behag eller overlatt til terapi eller annen kulturell eller politisk ekspertise for nærmere behandling.
Posisjonen synes da også å innebære at så lenge man bare ikke påstår noe om objektiv eller absolutt sannhet, så kan ingen kritisere en. Man blir da også ansett som tolerant og kan innkassere stor respekt og endog beundring fra kollegaer og andre, særlig fra det kulturelle og politiske etablissement, og spesielt fra universitetenes side. Man vil ikke kunne kritiseres for å komme i skade for å fornærme noen som hevder andre troer og bekjennelser eller mennesker som kommer med andre sannhetskrav. Man tror da også implisitt at det er mulig for muslimer og kristne å leve sammen eller parallelt simpelthen fordi man går ut fra ingen av dem kan hevde at egen tro er mer sann enn den andres. Sannheten, nemlig, oppfattes kun som en størrelse som gir den enkelte og gruppen mening «for dem» og hvem kan da kritisere en annens tro, en annens sannhetspåstand, siden sannheten jo er det som gjelder «subjektivt», dvs kontrært på noe «objektivt»?

Det synes temmelig klart at studenter i et slikt åndelig klima – eller mangel på åndelig klima – helt vil slippe å tro på Gud i objektiv forstand og for alt i verden forsøke å unngå å søke etter Gud overhodet. Kristen forkynnelse blir på denne måten helt irrelevant, ja, subversiv eller undergravende og noe fundamentalt sett mistenkelig. Den seirende åndelige tendens samles i den grunnholdning som forteller dem at det ikke betyr noe å søke sannheten – eller noe dypere religiøs eller kristen tro - fordi det som betyr mer er at andre personer og grupper eller trossamfunn gis rom for å føle seg lykkelige med den tro og den sannhet de nå engang har, forfekter og forkynner.

I en slik «Zeitgeist» er det ikke rart at de aller fleste studenter mener at det som er moralsk forkastelig for dem selv, godt kan være moralsk riktig for andre. Noen sier f eks at de mener at livet begynner ved unnfangelsen og at abort derfor er mord og at dette er moralsk forkastelig og at de selv aldri ville ha tatt abort eller gått inn for at partneren gjorde det. Men samtidig kan de mene at det er moralsk forkastelig å hevde at det er umoralsk for andre å ta abort. Det samme gjelder sex før ekteskap eller homoseksualitet: Det er ikke riktig for dem, men rett og riktig for andre. Det virker som om disse unge menneskene er redde for å bli stemplet eller latterliggjort hvis de hevder noe annet. De viker unna å ta et klart moralsk valg og stå for det i den sosiale sammenhengen. Det synes å være mye lettere å virkelig tro på at det ikke finnes noe som heter rett og galt i objektiv forstand, ingen absolutt sannhet. Den høyeste verdi synes å være at man selv må skape sine egne verdier og sin egen sannhet. 

Relativismen kan ikke tilbakevise at sannhet korresponderer med virkeligheten. Sier vi at månen er laget av ost, er de en ugyldig påstand. Sannhet er dette å stemme med fakta eller det som er virkelig. Hva med de som sier at virkeligheten er som en våt leirklump og at vi kan forme den som vi vil? (Her korresponderer påstanden med virkeligheten). Vi kan spørre: Er dette noe du sier fordi du fant på det helt av deg selv? Hvis påstanden kan appliseres av alle og enhver, så er påstanden inkonsistent. Relativismen er selvmotsigende: Det finnes ingen sannhet som gjelder for alle.
Kontring: Påstanden at det er sant, at det ikke finnes noen sannhet, er en selvmotsigelse. Så mange mennesker mener så mange forskjellige ting, kan en relativist innvende. Derfor: Ingenting er derfor sant en gang for alle, liksom. Relativismen er derfor sann. Er dette universelt og objektivt sant?
Folk er som regel ikke relativister når det kommer til betydningen av tyngdeloven, legemiddelrekvisisjoner eller børsindeksen. De er relativister som oftest, når det kommer til spørsmål om Guds eksistens, seksualmoral osv, men prøv å snike deg foran i en kø eller begynn å denge løs med en hammer på bilen hans …

Relativismens motiv bunner ofte i en personlig agenda, nemlig selvkontroll. John Searl avslører hva som ligger bak relativismen: Den tilfredsstiller et basisbehov for makt. Det synes kvalmende å innse at vi er totalt utlevert til å leve på den virkelige verdens nåde. Vi ønsker kontroll. Men å peke på en motivasjon, er ikke i seg selv et argument mot relativismen, men påpekningen er likevel verdt å merke seg. Sannheten må som regel vike for behovet for å kunne stå fritt eller være selvstendig. Men når vi viker tilbake for den innsikten det er, at det virkelig finnes en objektiv sannhet med et «hvilken rolle spiller det?», - så har vi en agenda med hva vi sier. Relativismen krever ikke noe personlig standpunkt eller noen tydelig holdning av oss, som f eks å elske Gud, dette å ha integritet eller dette å bidra til å forbedre samfunnet. Selv om relativismen er falsk, så er den veldig beleilig for oss. (Inspirert av Paul Kopan og Normane Geisler, s 1609).
--
Frasen: Du gjør dine ting og jeg gjør mine ting, angir et typisk relativistisk perspektiv på tilværelsens uutholdelige letthet, som Milan Kundera formulerte det.

Man føler seg bra, tolerant, vidsynt og uangripelig, når man sier slikt. Man slipper å bli antastet eller konfrontert med beskyldinger om intoleranse eller moralisme, når man sier det. Det gir en følelse av trygghet og frihet, av å være akseptert og forstått, når man fremstiller seg slik. Men fremfor alt gir det en slags lettelse: Man trenger ikke egentlig å ta stiling til noe som helst. Man kan være moralsk likegyldig med verdens beste samvittighet, alt i toleransens navn og under dens beskyttende paraply.

Hvis man skal være konsekvent og ærlig, må man si at gitt at alle livssyn er like gyldige så må også det syn at relativisme er et falskt livssyn også være gyldig. Relativister motsier seg med andre ord selv når de påstår at bare relativismen er sann. Det er som Platon forteller: Når Protagoras innrømmer at det motsatte av hva han selv mener er sant, så innrømmer han at hans egen mening eller påstand er falsk. I logikken omtales dette «problemet» som selvrefererende inkonsistens.

Relativistene ser ut til å mene at alle påstander må være like lite til å stole på hva angår sannhetsgehalten eller sannhetsverdien av påstanden som fremsettes. Implikasjonen er at påstander eller troer både kan være tvilsomme eller sikre på en og samme tid og en og samme måte.

Skal man bevise at relativismen er sann eller gyldig, må man forutsette en absolutt standard.

Relativistene har sannelig et problem. Tradisjonelt ble det forutsatt at det finnes et korrespondanse-forhold mellom påstand og virkelighet. Verden tilsvarer ordet og omvendt. Relativistene må supplere eller legge noe imellom. De sier at det riktige forholdet mellom ordet og verden går veien fra verden til ordet til via enkeltes oppfatning eller verdisyn og tilbake til verden. Men dette er et selvskudd: Hvordan få tilgang til utgangspunktet, altså virkeligheten? Må ikke konklusjonen implisere en selvrefererende inkonsistens? vi ikke slutte at ingen tro eller påstand er falsk og ingen tro eller påstand er sann?

Problemer eller dilemmaet var, som nevnt, velkjent for Aristoteles: Hvis alle meninger (troer/påstander) og fenomener (fremtoninger) er sanne, da må de på samme tid være falske. Alt må være sant og falskt på en og samme gang.

Loven om selvmotsigelse innebærer at ingen «ting» både kan være og ikke-være, men samtidig er det selvsagt ikke umulig å si en ting og mene noe annet.

Når det gjelder korrespondanse, deler forskerne seg som regel inn i to leire: Platonistene og formalistene. Blant de første befinner Einstein, Russel, Penrose og Gødel seg. De mener at
slike ting som matematiske formler eksisterer i seg selv og at de derfor kan oppdages. Formalister, derimot, hevder at mennesket alltid har oppfunnet symboler (eller navn) og at det derfor aldri eksiterer noen korrespondanse. Dette er occamisme.

Sier man at det som er rett og riktig virkelig er rett og riktig i de ulike kulturer, så motsier man seg selv. Påstanden forutsetter en standard som ikke finnes, eller at den er uendelig fleksibel. Utsagnet selv kan ikke refereres til noen fast eller objektiv standard og uten standard, hvem skal «dømme»? Det som er godt, kan ikke være godt simpelt hen fordi noen på et sted på et tidspunkt sa (og mente) at det var godt.

Å innta den motsatte mening, standpunkt eller «holdning», slik relativister gjør, betyr at relativistene gjør seg til imperialister i og med at de forsøker å overskride kulturelle fordommer for dermed å kunne konstituere en høyere sannhet, en nøytral relativisme. (Book of absolutes). Men relativisme innebærer jo nettopp ingen nøytralitet!

Det kan aldri sluttes fra det faktum at det alltid vil foreligge ulike meninger om det meste til at det ikke finnes noen sannhet. Vi kan ikke si at halshugging er riktig i en kultur og ikke i en annen. Halshugging er uriktig eller galt overalt til enhver tid.

Det er vanlig å tro at det er lettere å «bevise» fysiske sannheter enn moralske, men dette trenger slett ikke være tilfelle. Alle tror at loven om gravitasjon og gravitasjon finnes fordi vi blir fortalt at dette er tilfelle fordi vi kan teste dens effekt og viser seg å være konstant. Men det er bare gravitasjonen vi sanser eller føler, ikke gravitasjonsloven selv! Konseptet om denne loven er alltid transcendent eller abstrakt, slik enhver morallov er det. Vi vet fremdeles ikke hva gravitasjon egentlig er. Moderne fysikk hevder da også at naturlovene som vi forklarer naturen med aldri i seg selv kan være en del av naturen. Ingen fysisk teori kan forutsi disse lovenes eksistens eller forklare den kraft de har. De eksisterer utenfor tid og rom. De oppfattes ikke av våre observasjoner, men av vår fantasi. Det er derfor fristende å tro at de er spor av en intelligens som i hvert fall frem til nå skjuler seg i symboler.
--
Ansvarlighet, rettferdighet, lov og rett, det onde, hyllest, moralske valg, moralsk forbedring og toleranse – alle disse konseptene synes umiddelbart å gi mening i vårt liv og gir oss en følelse av at det finnes noe som kan kalles folkevett eller sunn fornuft. De er idéer som mennesker finner frem til og oppleves som sanne og riktige helt uanstrengt og naturlig, dvs gjennom en viss distansert intuisjon. De oppleves som medfødte, gjeldende for alle overalt og de kan ikke betviles på annen måte enn ved å bruke mye energi, negativ fantasi og mye overflatisk skepsis – i den tro at man er spesielt dyktig til å sette andre fast i diskusjoner – hvis man vil rokke eller undergrave dem, av en eller annen tvilsom grunn.

Relativismen hevder imidlertid at alle disse conseptene og ideene faktisk er meningsløse og at de ikke kan utgjøre noe selvinnlysende eller objektivt og derfor absolutt fundament for regler og normer, holdninger, oppførsel og moral og etikk. 

Hvis ideene og konseptene likevel av relativister blir ansett for å være gyldige eller fruktbare fundamenter, så vil dette innebære at relativismen i seg selv er selvmotsigende og derfor like forkastelig som falsk.

De 7 grunnfeilene i relativismen

Feil 1: Den kan ikke beskylde andre for å gjøre noe galt og gjør det umulig å kritisere andres oppførsel fordi relativisme benekter at det i det hele tatt finnes noe som er moralsk forkastelig eller (eksistensielt) grunnleggende feil.

Når relativismen går ut fra at moral er et spørsmål om personlige valg, oppgir man muligheten for å forkaste andres handlinger på et moralsk grunnlag, uansett hvor forkastelige man måtte mene disse handlingene eller livsmønstrene er. Man kan uttrykke ubehag, avsmak og vise motvilje ved å demonstrere eller foretrekke andre måter å handle, leve og være på, men man kan ikke påstå at  de andre er usanne eller feilaktige moralsk sett.

Relativismen kan ikke protestere mot rasisme, apartheid eller kulturell imperialisme hvis slike verdier eller strategier er konsistente med hva den enkelte mener er rett og galt. Man kan ikke fordømme noen for å velge å bli rasist. Heller ikke kan dette å lyve være galt i seg selv. Grensen mellom hvem som er skyldig og hvem som ikke er det, blir utvisket, fordi skyld og uskyld er meningsløse motsetninger.

Ideen om hva et løfte innebære, forkludres også, fordi det innebærer en moralsk plikt å innfri løftet. Uten en slik plikt undergraves løftets moralske grunnlag. Ekteskapsløfter for eksempel ville være tomme fraser fordi det under relativismen ikke finnes noe egentlig ansvar og da heller intet ansvar for konsekvensen av å bryte et løfte, for hvordan kan man eventuelt straffes for konsekvenser hvis det ikke finnes objektive standarder for hva som er rett og galt?

Hvis spørsmålet om rett og galt til syvende og sist må avgjøres ut fra et personlig valg, fratas andre å kunne fordømme andre moralsk og etisk. Hvis vi er sikre på at noe må være rett og annet må være feil, vel, da må vi anse relativismen for falsk.

Feil 2: Relativister kan ikke seriøst stille det ondes problem eller ha noen innvendinger mot det fordi det onde kan ikke eksistere som et objektivt faktum hvis moral kun er et relativt fenomen.

Relativismen kan ikke hevde at det finnes noe som er objektivt galt, eller syndig, for den saks skyld. Relativister står igjen med sine ulike oppfatninger, meninger, følelser og preferanser for hva som måtte være ubehagelig eller smertefullt, ønsket eller ikke-ønsket, uten referanse til en objektiv og absolutt eksisterende standard for hva som er ondt, radikalt sett.

Kort sagt: Hvis det ikke finnes noen Gud og noen guddommelige forankrede moralske standarder, hvem kan da påstå at Hitler objektivt sett ikke gjorde noe galt?

Relativisten sitter igjen med spørsmålet: Hvordan kan en god, allmektig og kjærlig Gud tillate noe jeg ifølge meg selv ikke kan godta eller anse for godt?

Motsetningen mellom moralsk relativisme versus objektivt ondt kan ikke begge være sanne på samme tid og på samme måte.

Feil 3: Relativister kan ikke egentlig godta skryt eller kritikk, ros eller klander, for hvor er den objektive standarden man vurderes etter? Hva kan egentlig applauderes og hva bør egentlig fordømmes?

For relativistene er ingenting egentlig godt, ærefylt, nobelt eller prisverdig. Ros og ris erklæres som meningsløse ord eller forestillinger, (Skinner) og moral blir derfor fiksjon. De forsøker imidlertid så godt de kan å unngå å få skjenn, men godtar som en selvfølgelighet all påskjønnelse, for ikke å si smiger.

Feil 4: Relativister kan ikke skjelne mellom urettferdighet og urett, som begge antas enten bevisst eller ubevisst for ikke egentlig å eksistere. De vil ikke innse at når folk behandles likt, så baseres dette på at det finnes en standard «utenfor». Og at det faktisk er urett å straffe en uskyldig person og urettferdig å la den skyldige gå.
I relativistenes verden finnes det da heller ingen mulighet for å føle genuin skyld, for skyld forutsetter at man kan klandres, og klander finnes jo ikke, hvilket igjen betyr at skyld ikke kan straffes.

Feil 5: Relativister kan ikke forbedre seg eller sin moralske utrustning; de kan ikke bli bedre mennesker, selv om de kan forandre seg moralsk. Hvis det ikke finnes en vei som er bedre enn andre, kan følgelig sann forbedring ikke finne sted. Det finnes da heller intet objektivt motiv for å forbedre seg. Det fins ingen standard eller høyere målsetting å arbeide mot utover dem selv. Hvorfor arbeide mot noe høyere når våre objektivt sett snevre egeninteresser tjener oss bedre her og nå?

Feil 6: Relativister kan ikke føre noen virkelige diskusjoner om hva moral består i og hva denne dypest sett innebærer. En meningsfull diskusjon om moralske spørsmål kan bare finne sted der hvor man forutsetter universelle retningslinjer. Etisk argumentasjon forutsetter og innebærer at et synspunkt e l er bedre enn et annet. Hvis moral er relativitet og alle innfallsvinkler like gode eller tiltrekkende så kan ingen moralsk tanke være bedre enn andre tanker og begrunnelsen kan være at etiske eller moralske aksiomer ikke kan verifiseres empirisk. Men hvordan kan man argumentere moral uten å forutsette en verdiskala?
Er det mulig da å argumentere uten en slik «ekstra-mental» standard - for moralsk opprustning eller modning til dannelse? Hvis vi forutsetter at noen moralske vurderinger gir endegyldig mening intuitivt, undergraver moralsk relativisme seg selv og kan aldri ta annet standpunkt i moralske spørsmål enn «taushet».

Feil 7: Relativister kan ikke begrunne toleranse som plikt, fordi hvis relativister bekreftet en plikt til å være tolerant vil de undergrave sin egen moralske relativisme, enda relativister anser toleranse for å være en nøkkel dygd. De hevder at vi ikke kan dømme andres livsstil eller holdninger. Hvis det ikke finnes noen objektivt gyldige moralske kriterier eller absolutte grunnsannheter, kan det heller ikke eksistere regler eller normer som krever toleranse, dette at man ikke skal felle dommer over andres livsførsel eller adferd. Hvordan begrunne en plikt til å være tolerant? Hvorfor skal jeg ikke kunne tvinge andre til å tilfredsstille mine egne interesser og behov?

Relativister undergraver sin argumentasjon for toleranse når det ikke tolererer dem som hevder et ikke-relativistisk syn på moral. De er like intolerante som enhver «objektivist» kan synes å være.

--

Sagt om relativisme og sosialnasjonalisme:

Nasjonalsosialisme og religion kan ikke sameksistere … det tyngste anslag mot menneskeheten var kristendommens inntog. Bolsjevismen er kristendommens uekte barn. Begge er oppfunnet av Jøden. Den bevisste løgn om religion kom med kristendommen. … La det ikke bli sagt at kristendommen brakte mennesket sjelens liv, for den utviklingen lå i tingenes naturlige orden selv. Grunnen til at den antikke verden var så ren, lett og klar ligger i at den ikke kjente til de to store pestene: Koppene og kristendommen ..

(Hitler’s Table Talk, 1953, London: Weidenfeld&Nicholson)

Alt jeg har sagt og gjort i de senere år er å praktisere relativisme, ut fra intuisjon. Ut fra det faktum at alle ideologier har like stor verdi, at de alle er ren og skjær diktning, slutter den moderne relativist at alle og enhver har rett til å konstruere sin egen ideologi og til å forsøke å påtvinge den på alle med all den energi de kan oppvise. Hvis relativisme betyr forakt for urokkelige kategorier og mennesker som hevder at det finnes en udødelig og objektiv sannhet, så finnes det ikke noe mer relativistisk enn fascismen.

(Peter Kreeft: A refutation of moral relativism, 1999, s 18)

Sagt om toleranse:

Vi har en lang tradisjon med politisk og religiøs toleranse i landet vårt. Det er nok sant at vi ikke alltid har klart å leve opp til idealet, men vi har en tradisjon for toleranse og ideen var at toleranse var noe godt, basert på ideen om at det finnes noe som heter moralsk sannhet og det finnes måter som enten er riktige eller gale når det gjelder å forholde oss til mennesker. Der disse sannhetene ikke eksisterer, foreligger intet fundament for toleranse.
Det eneste fundament for toleranse er sannheten og toleransen som sådan har fått en stygg medfart på det politiske og utdannelsesmessige området i det siste og fordi sannhet er blitt separert fra toleranse så er mange kommet til å tro at alt er like riktig eller sant. Toleranse betyr ikke lenger at man sier at jeg er uenig med deg og tror at du tar feil, men jeg aksepterer deg og innrømmer deg retten til å ta feil. For dette er ikke lenger nok. Vi befinner oss nå i en situasjon der alle forventes å ha like mye rett og hvor du ikke lenger kan si at folk tar feil og fortsatt hevde at du er glad i dem. Før pleide vi å si, litt humoristisk: Elsk meg og elsk hunden min. Nå sier vi i stedet, og uten humor:» Elsk meg og elsk meningene mine, måten jeg ser verden på». Og dette er en ulykke for mennesker. (Willard i Truth about tolereanse s 139)

Austrian-British philosopher Karl Popper defined the "Paradox of Tolerance" as follows:

    "Unlimited tolerance must lead to the disappearance of tolerance. If we extend unlimited tolerance even to those who are intolerant, if we are not prepared to defend a tolerant society against the onslaught of the intolerant, then the tolerant will be destroyed, and tolerance with them... We should therefore claim, in the name of tolerance, the right not to tolerate the intolerant."

Se for øvrig flere blogposter her:


og

http://neitilislam.blogspot.com/2015/11/islam-uten-essens-tolkere-uten-essens.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar