Hvis du sier: Autoritetene her rett fordi de er autoriteter, er du neppe noen særlig god autoritet.
Tenker man slik, eier man neppe en særlig velvilje og evne til å tenke selvstendig.
I vår kultur – til nå – blir det sett på som et stort
drawback eller snevert å ikke tenke selvstendig. Hvorfor er det da så mange i
høye posisjoner i dag som ikke tenker selvstendig og dermed også så lite
kreativt og dypere personlig?
Det foruroligende i dag er at så få vil og makter å tenke
selvstendig, på selvstendig og saklig grunnlag; bortsett fra i «vitenskapen,
da, selvsagt, det kan komme av en angst for å forholde seg til et så stort
mylder av motstridende fakta og vurderinger, at man rett og slett lar seg
overvelde og inntar en resignert grunnholdning: Man holder seg til «det kjente
og kjære». Man repeterer heller gammelt fremfor å våge seg på noe nytt. Man
gjør seg feig, med andre ord, fordi man nekter seg og andre å se både hvor
friskt det blåser og hvor vinden faktisk blåser.
Hvis autoriteten nå ønsker at også du skal stole på den
samme autoriteten som han selv stoler på fordi autoriteten har rett, blir det
fort patetisk. Og da er man ute etter makt for maktens skyld og når man er det,
skyldes det som regel at man kun er ute etter å styrke sitt eget ego og fremme
sitt eget image. Imaget betyr da alt, ikke innholdet.
De fleste vil si at slik egofremmende virksomhet går mot vestlige idealer, slik de har vært i lang tid nå.
En annen vinkel: Ta en redaktør som uke etter uke, år etter år terper på det samme tema, ut fra samme vinkel og ut fra samme tolkningsgrunnlag – han blir sett på som en helt, og noen forguder ham og skryter ubludt av ham igjen og igjen, uavbrutt, hele tiden. Å kritisere en slik redaktør, blir ikke tatt nådig opp. Han sitter trygt i stolen, særlig hvis han er kristen og enda særligere hvis han er venstrekristen, du vet.
Ta så en kritiker, som en gang i blant, tar orken med
å saumfare litt av hva denne redaktøren produserer og på hvilket grunnlag han
fremmer sin sak på. Kritikeren blir da ganske snart kritisert for å være manisk
opptatt av redaktøren og hans produksjon. Beskyldninger om karakterdrap henger
i luften.
Tro du det ikke? Vel, orken med Morken er faktisk
blitt kalt manisk. Det er komisk, men det er faktisk ingen grunn til å le,
derfor skal jeg ikke gå i detalj, jeg skal heller gå litt dypere, i det
følgende.
Kvifor er det musestille om eit bestialsk blasfemi-drap? Verda
snur ryggen til drap på ein kristen student i Nigeria, skriver Johannes Morken
redaktør i Stefanusalliansen, Publisert: 31.05.2022 12:01
Deborah Samuel studerte økonomi den nordvestlege
delstaten Sokoto. Den vart 12. mai vart ho steina til døde og deretter sett fyr
på av medstudentar ved Shehu Shagari College. Medstudentar skulda
henne for å ha håna profeten Muhammed.
Kommentar: Først: «Hun studerte økonomi. Hun ble steinet til døde av medstudenter som anklaget henne for blasfemi».
Når Morken her presiserer at det var «medstudenter»
er det for å tone ned betydningen av islam per se som medvirkende faktor. Medstudenter
er en nøytral, ja, forskjønnende og uskyldiggjørende betegnelse, (og tror du at dette kun er
unødvendig pirk, vil jeg påstå at du ikke skjønner viktigheten av retorikk). Morken
vil ha leseren til å feste seg i dette, at det viktigste her dreier seg om medstudentene,
som om det skulle dreier seg om studenter i sin alminnelighet, ungdom, ikke
muslimer. (Mrk: Morken er i sin fulle rett til å la sine subjektive preferanser
lyse igjennom alt han skriver).
Men: Allerede her viser Morken sitt sanne ansikt: Han vil
beskytte islam. Medstudenter fungere som en avledningsmanøver fra sakens
egentlige innhold og betydning. Medstudenter er unge, uerfarne og
radikale, og studenter flest er jo det – sett med våre vestlige øyne, og hvis
vi ikke trekker inn islam som medvirkende og utløsende faktor for drapet.
Morken skriver «håna profeten», han nevner ikke at å håne
profeten er identiske med å håne eller krenke selve islam – pluss Allah, (som for
øvrig ikke kan la seg håne, ifølge lærde). Å håne profeten fremstilles derfor
som en isolert sak, og en sak som derfor er mindre dramatisk: Det dreier seg jo
bare om en person, ikke religionen som sådan. Slik bagatelliserer Morken hele
saken, fordi han er en avskyelig feiging. Å snakke om blasfemi av proften er for
øvrig halsbrekkende, særlig hvis man mener at profeten var et menneske, hvilket
han vitterlig var, og ikke gud – kan man komme med blasfemi overfor et
menneske? I så fall må man mene at Muhammed var Gud …
Morken roper et varsko, (en liten vanlig moralistisk
trussel, kan vi si): «Vi kan gjera noko for å kasta flaumlys over hat og
drap. Men det hastar».
Kommentar: Hvem er «vi» her? Er det muslimene?
Er Morken så godt som muslim, nå? Er det ham det haster for? «Vi» må være
autoritetene her. Ok. Lenin skrev en gang en bok som han kalte: «Something must
be done». To alen av samme stykke?
Muslimene bør gjøre noe for å belyse hat og drap. Må Morken
mene. Vil det skje? Eller er det «oss» Morken sikter til, vi som kritiserer
islam og ønsker åpenhet, saklighet og sannhet? Nei, det må være slike som
Morken vi skal høre på. Morken sier at vi skal lytte til autoritetene fordi
autoritetene har rett og fordi Morken holder seg autoritetene. Og fordi Morken
dermed selv bli selve autoriteten. Så enkelt er det. Kvalmt. (Se om litt hva
autoritetene i Vesten har sagt om islam de siste årene, og du vil kanskje
skjønne hva jeg forsøker å formidle. Når noen forholder seg til islam som en
«lissom-islam», er det grunn til å rope varsko, så visst).
Morken fortsetter: Men her i landet har det – både i politikk og media – vore like stille som i Deborah Samuels nitriste grav …
Ein medstudent av Deborah hadde posta islamsk materiell i ei eksamens-førebuande gruppe på WhatsApp. Deborah la ut ei lydmelding … Ho bed om fjerning av dei «tullete religiøse innlegga.»
… Kort tid etter var den unge jenta drepen.
Medstudentane som steina henne til døde før
dei sette fyr på henne mellom bildekk, var tydeleg stolte. Dei filma mordet og
viste andlet.
Kommentar: Morken fortsetter å bruke «medstudenter»
for å markere en ensartet gruppe, som om islam i seg selv ikke skulle ha noe
med disse medstudentene. De er mer medstudenter enn muslimer, for
Morken. Islam per se og islam poper, blir dermed skjermet fra kritikk. Egentlig
kan man ikke kritisere medstudenter, for medstudenter i seg selv er ikke
farlige, de er i høyden umodne og vet ikke hva de snakker om. Nok en gang
slipper islam unna og Morken gjør det bevisst. Han tør ikke å gå direkte på
islam som selve årsaksfaktoren, eller den utløsende faktor, og selve – den rimelige
- forklaringen på drapet.
… To studentar blei arresterte. Ein flokk unge tok deretter til gatene med krav at dei to straks vart sette fri. …
Dei tok seg også inn i palasset til sultanen av Sokoto,
ein høgtståande muslimsk leiar. Han hadde fordømt drapet på den kristne
studenten. Demonstrantane nekta å fjerna seg.
Kommentar: Her er det fortsatt studenter leseren forventes å fokusere på, ikke på islam, på det faktum at disse studentene var og er muslimer, muslimer med det de forventer er legale krav på ekstrabeskyttelse og positiv lovfestet ulikebehandling; muslimer som tror på Allah og profeten, og Koranen og alt det som står i den. Dette vil ikke Morken ha frem. Han vil ikke bare skåne islam og muslimer, han vil også skåne sine lesere, dvs manipulere dem. Det er kynisk. Men først og fremst vil han selvsagt skåne seg selv. Islam per se er «uskyldig», til og med en mufti var uenig i drapet, presiserer han, uten å stille spørsmål - tar du tegningen?
For en kjeltring.
Videre noe som ytterligere får frem Morkens logiske feilslutninger eller svakheter:
Ein radikal imam publiserte ein video … «Drep den som hånar Guds profet. Ikkje kast bort tid på å varsla styresmaktene, berre drep vedkomande.»
… I Nigerias straffelov er det to års fengsel for
blasfemi. Men i fleire nordlege delstatar som har innført islam som
statsreligion og sharia som straffelov, er det – på tvers av grunnlova –
steining til døde både for utruskap og blasfemi. Dette rammar både kristne og
muslimar som ikkje held seg til Boko Harams blodige utgåve av islam.
Kommentar: Morken underslår glatt at Grunnloven er Koranen for alle muslimer hvor de nå befinner seg. Den grunnloven som Morken insisterer på er muslimenes lov i Nigeria, er bare en tillemping – en politisk nødvendig tillempning - av Koranen, ikke en reel justering, og den derfor midlertidig, selvsagt under innflytelse og strekt press fra Vesten over langt tid og fra moderniteten i seg selv. Men selvsagt er det også slik at folk flest i Nigeria har ønsket moderniseringen velkommen.
https://neitilislam.blogspot.com/2020/04/om-opphr-av-pisking-karen-armstrong.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/11/med-morken-og-de-andre-i-nigeria.html
Se denne om offentlig pisking og sharia i Nigeria:
https://neitilislam.blogspot.com/2019/05/har-vi-kommet-lenger-ndgj-sharia-i.html
De nordlige delstatene vil hevde at det er de som har den rette grunnloven, ja, den eneste loven og mange islamske lærde vil selvsagt være enig med dem i det. Men Morken vil ikke innse dette faktum. For hvis han hadde innsett, burde han ha nevnt det. Ved å hevde – her indirekte – at det ikke praktiseres islam i de nordlige delstatene, blir Morkens «beretning» en tilsnikelse.
Morken vil at lesere skal tror at «så grusom» kan islam ikke være og dermed forsøker han å vedlikeholde den illusjon at det fins en snill islam, som alle bør slutte seg til og støtte, og en annen islam, som alle bør ta avstand fra, også muslimer ww.
Med dette tilraner Morken seg en innbilt stilling som – nær sagt
- imam. Han taler faktisk islams sak til sine lesere, ved å fortelle også dem
hvordan de skal tolke og forholde seg både til Allah, profeten og islam.
… I nord, der det er muslimsk majoritet, gjennomførte kristne leiarar ei stille samling i ei kyrkje i Kaduna. Lokale styresmakter hadde nedlagt forbod … sidan radikale muslimar hadde truga med motdemonstrasjonar. … dei arresterte risikerer berre to års fengsel for konspirasjon og for å ha skapt offentleg uro.
Til grotesk samanlikning fekk ateisten Muhammad Bala,
leiaren i humanistforbundet i landet, i april 24 års fengsel for
tilstått blasfemi. Profetens ære er altså vesentleg meir verd enn eit
menneskeliv.
Kommentar: Her er Morken inne på noe. Men han reduserer
selve spørsmålet til profetens ære. Det er selvsagt mye mer som det her dreier
seg om. Profetens ære er ikke et isolert fenomen fra islam proper. Når man
reduserer spørsmålet til en detalj, forsøker man samtidig å redusere hele islam
slik islam selv fremstiller seg i alle de hellige skriftene. Morken får det til
å høres ut som om dette gjelder en etter forholdene nærmest bagatellmessig
ærekrenkelsesak for domstoler i Vesten. Dermed får Morken nok en gang
frem at det ikke er islam som sådan han kritiserer, men «disse» forvillede
muslimene, som ifølge Morken ikke tolker islam på islams premisser. Han vil at
disse studentene skal tolke islam på Morkens grunnlag og premisser.
Morken skjønner ikke hvor flaut, feigt og tåpelig dette er. (Man kan spørre:
Hva studerte disse medstudentene? Økonomi – eller sharia? Morken synes ikke å
bry seg og ser neppe poenget med dette spørsmålet).
Morken videre: Same veka som Deborah Samuel
vart myrda, publiserte den islamistiske terrorgruppa IS Vest Afrika Provinsen (ISWAP)
ein video som viste
drap av 20 kristne i den nigerianske delstaten Borno. … mennene hevda at
drapa var hemn for at ISWAP-leiarar var drepne i Midtausten.
Kommentar: Morken nærmest undertreker at dette her gjelder «den islmistiske terrorgruppa», som om dette skulle være en gruppe som ikke har noe med den islam Morken selv mener burde gjelde å gjøre, og at denne gruppen i realiteten både juridisk og teologisk ikke har noe med islam å gjøre, kun med en terror som overhodet ikke kan assosieres med Allah og profeten.
Dette viser Morkens underliggende hovmod – og feighet.
Videre: … Boko Haram prøver å skremma både muslimar og kristne frå utdanning som dei meiner islam forbyr - «haram».
I midten av april drap ei gruppe væpna ekstremistar frå
gjetarfolket fulani vel 150
kristne i 10 lokalsamfunn i Plateau-staten. Slike dødelege herjingar vert
av ulike utviklingsaktørar hevda å vera utslag av at gjetarfolket fulani mistar
beiteland til fastbuande bønder.
Kommentar: Boko Haram skilles her helt fra islam per
se. Det dreier seg faktisk om det er islam som skremmer, eller burde skremme,
ikke primært om Boko Haram. Boko Haram er bokstavtro, en tro Morken ikke vil vi
skal tro har noe med islam å gjøre. Slik får Morken vist hvor irrasjonell han
er i sin fobi for islamkritikk. For ikke
å la seg skremme av islam, må Morken omtolke islam i sin favør og på sine
premisser, ikke på islams premisser Han gjør det for å skjule sin frykt, eller eliminere
det han burde frykte. (Samtidig som han ikke nøler med å utestenge saklig
islamkritikk fra debatten). Og dette er jo selve skrekkeksempelet på
feighet. Men i det øyeblikk han gjør
det, setter han seg opp ikke bare over all rasjonell og saklig kritikk av islam
per se, men også som autoritet over alle muslimer, universelt.
Videre: … Men det er lenge sidan konflikten berre handlar om beiteland. Innanriksministeren i Nigeria har slått fast at det synest vera «eit heilagt handtrykk» mellom islamske terroristar og væpna bandittar.
Væpna fulani-militsar går i aukande grad til målretta
angrep på kyrkjer og prestar. Den religiøse dimensjonen i hatet blir
tydeleg.
Kommentar:
Morken spiller uskyldig. Han stiller ingen vesentlige spørsmål, han kommer ikke med noen ledende svar, han kommer ikke engang med noen ledende spørsmål; i stedet tyr han til ledende fakta. Morken vil at budskapet hans skal sive inn subliminalt. Han vet så inderlig godt at når en løgn – eller halvsannhet – gjentas ofte nok, så blir løgnen til slutt sannheten selv.
Morken later som om han følger en av journalistikkens gylne regler: Du skal være objektiv. Men å være fullstendig objektiv, er selvsagt umulig, og også dette vet Morken. Det han forsøker er å få leserne til å tro at han jo bare er så objektiv han kan, og må være, og at han derfor taler og formidler sant. (Det er nesten komisk preskriptivt). Og sannheten er altså at Allah og Gud er identiske.
Det helt ufattelig komiske – hadde det ikke vært for alvoret – er at Morken forsøker å fortelle sine og dagens lesere at «det er religiøst hat» som er skyld i grusomhetene. Slik frikjenner han islam og Allah og profeten. Det er som om han sier at islam ikke er en religion, hvilket for en muslim vil oppfattes som ganske absurd. Han sier samtidig at religion – religiøst hat – er farlig og bør bekjempes.
Se denne gyselige, hvor folkemordet på armenerne tilskrives «religiøst hat»:
Overskrift: Armenernes dødsskrik: Religiøst hat ble mobilisert. Så ble armenerne og andre kristne minoriteter utsatt for systematisk utryddelse.
https://neitilislam.blogspot.com/2022/04/helt-gyselig-om-folkemord-i-den-kristne.html
Se videre:
https://neitilislam.blogspot.com/2016/12/she-is-in-danger-she-is-not-dangerous.html
Religion er Din eller Deen for muslimer:
https://neitilislam.blogspot.com/2015/01/om-hvorfor-det-gar-sa-galt-om-islam-og.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/gule-vi-aldri-ta-selvkritikk-i-sin.html
http://neitilislam.blogspot.com/2015/01/essens-agens-og-er-religionsdialog.html
https://neitilislam.blogspot.com/2018/09/tankeforutsetninger-og-det-juridico.html
https://neitilislam.blogspot.com/2012/01/allah-is-dead.html
http://docstalk.blogspot.com/2008/03/islam-is-not-religion-nor-is-it-cult-it_16.html
https://neitilislam.blogspot.com/2016/10/hodne-saken-er-islam-en-religion.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/03/rikets-tilstand-religion-over-magi.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/04/islam-sett-i-det-stetoskopiske.html
Hamad Abdel-Samad forteller i sin bok Den islamske
fascismen (Document forlag, 2015):
Jeg skulle drepes! Men det hersket uenighet om hvordan det skulle skje, og om hvem som skulle besørge min død. En sa at man burde gi meg muligheten til å vise anger og vende tilbake til islam. Først hvis jeg avviste dette, skulle jeg drepes. En professor fra det velrenommerte al-Azhar-universitetet, så vel som lederen for terrorbevegelsen al-Jama’ah al-Islamiyah, krevde min øyeblikkelige død. Fordi jeg også hadde fornærmet profeten, hjalp ingen anger, og noen offisiell kunngjøring av at jeg var et fritt mål for nedskyting var heller ikke nødvendig. Til støtte for dette nevnte den universitetslærde en historie fra Muhammeds liv: Profeten oppdaget en gang en myrdet kvinne foran moskeen sin. Han spurte de bedende om hvem som hadde drept henne. En blind mann reiste seg og sa: «Jeg har drept henne, Guds profet! Hun er min slavinne. Jeg har to barn med henne, og de er som to perler. Men i går fornærmet hun deg, Guds profet! Jeg oppfordret henne til ikke å snakke stygt om deg mer, men hun gjentok det hun hadde sagt. Det kunne jeg ikke tåle, og derfor slo jeg henne i hjel.» Da sa Muhammed: «Dere er mine vitner på at denne kvinnens blod er utgytt med rette!»
https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/synden-og-syndene.html
Se her hva den syriske poeten Adonis, som selv er
muslim, sier om «aktuell islam»:
«Islam har omgjort seksualiteten og islamisert kvinneligheten. … «Det vi har igjen av religionen i dag, er ikke annet enn en drapsmaskin. Daesh flagger med denne forvandlingen av guddommen til en maskin som dreper. … «man blir rasende og opprørt av det. Uvitenhet, grusomhet, obskurantisme … Halshugge, buksprette kvinner, voldta, plyndre … Slike gjerninger undertegner menneskelighetens død. Muslimene på sin side sier ingenting om denne virkeligheten. Nå og da høres en stemme her eller der. Men det finnes ikke noe skikkelig opprør.» …
«Islams fremgang kom fra krigsbytte. Islam gikk inn for vold … fra begynnelsen av.»
«Muslimen ser verden gjennom det islamske bildet, som er gammelt og lukket». …
«Det å bedrive tenkning i det arabiske samfunnet, er det samme som å erklære krig mot samfunnet».
… «Islam tvang seg på andre folk med makt; det ble en historie om erobringer. … Så volden i islam går hånd i hånd med utbredelsen.» «(Koranen) er en ekstremt voldelig tekst. (…) vi finner ikke et eneste vers som innbyr til tenkning, eller et vers om fordelene ved å bruke fornuften eller åndsevnene sine i betydning av skapende åndsevner».
«Man kan trygt si at volden er iboende i islam». …
http://neitilislam.blogspot.com/2021/11/mot-en-hardere-hverdag-i-weekendavisen.html
«Jeg ville ha gått inn for et skille mellom islam og
islamisme hvis Muhammed hadde vært pasifist, og hverken hadde ført kriger eller
fordrevet folk fra deres hjem. Jeg vill ha gått med på at IS misbruker Koranen
hvis det hadde stått «elsk din fiende» eller den som er uten synd kast den
første stein» i Koranen. Men hvorfor snakker man om misbruk når det vitterlig
fins 206 passasjer i Koranen som forherliger krig og vold? I Koranen fins det
25 direkte drapsordrer fra Gud (Allah) som meddeler de troende, som drep dem
eller hugg hodet av dem. Hvorfor hevder man da at IS feiltolker islam?
Gudskrigerne fortolker ingen verdens ting. De gjør bare i praksis det som
utvetydig står i Koranen». (Abdel Samad i Den islamske fascismen s 201).
Hvilken gud tror Morken på?
http://neitilislam.blogspot.com/2021/10/hvilken-gud-tror-man-egentlig-pa-i.html
Morken er ingen islam-hater, men i den måten han beskriver og fremmer islam på, ligger det i hvert fall en kime til hat i motsatt retning: Han er «livredd» for islamkritikk og islamkritikere.
Dette får ham faktisk til å formidle hat mot islamkrikere, et hat han dermed gjør seg til lags med, se denne: https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/hatprat-personangrep-horn-morken-og.html
Og hvordan reagere viss kristne på dette? Jo, ved å kritisere dem som kritiserer Morken for å være «holier than thou», se denne:
http://neitilislam.blogspot.com/2020/06/lillemor-og-satan-pa-corny-spikers.html
«LILLEMOR» - en såkalt kristen – og som figurer i
person-galleriet i ovenstående postering, er så dum at hun ikke skjønner at det
er hun selv som forsøker å være «holier than thou». (De fleste kjenner
sikkert denne formulering annetsteds fra).
Se også denne:
http://neitilislam.blogspot.com/2020/04/spikers-corner-fordummende-sekt-eller.html
For 12 år siden var det ikke vanskelig å fremsette følgende påstander om mulig terror i Norge om 10 år:
https://neitilislam.blogspot.com/2010/12/fremtidens-terror-i-norge.html
Poenget den gang som nå, er ikke å spå om nøyaktig dato, nei, poenget er å vise at islam har visse funksjoner som etter Koranens eget sigende skal gjelde overalt, til enhver tid, på ethvert sted …
Og Koraner vil alltid finnes og kunne brukes, til enhver tid, til ethvert formål:
Se her om de nye «malerne» og om de nye sofistene:
https://neitilislam.blogspot.com/2014/09/de-nye-sofistene.html
Men det Morken bringer til torgs er langt fra sannheten. Han serverer ikke «sannheten, den fulle og hele sannhet og intet annet enn sannheten, so help me God» slik vitner i alle rettssaker i USA blir pålagt å si og gjøre, som en hellig plikt.
Morken serverer knapt nok halve sannheten. Fordi? Jo,
fordi han underslår det viktigste, at det her dreier seg om det grunnleggende
spørsmål: Er Allah den samme som Gud?
Morken bekrefter ikke dette, men sett i sammenheng med det han har skrevet tidligere, og som vi har fulgt med på, så kan det være liten tvil om at det han tror; det er virkelig for Morken at Allah og Gud er den samme. Jeg kan i farten ikke se at han har uttalt dette helt konkret, men det lyser frem av premissene i det meste av det han skriver, og dermed er det han er ute etter å innbille folk at det er slik det forholder seg.
I seg selv er dette en feig tilnærming. Han spiller
egentlig ikke med åpne kort. Han er for redd til heise flagg. Er han gått over
… ?
Her tar Morken i bruk et knep han har brukt mange ganger
tidligere. Her snakker han om «den religiøse dimensjonen» som om den er
noe helt annet enn islam. Ved å redusere islam til et religiøst fenomen,
reduserer han samtidig alle andre troer til å være «noe religiøst». Han snakker
om «den religiøse dimensjonen» som om denne dimensjonen kun utgjør noen få negative
trekk ved islam. Han vet at mange kristne ikke vil kalle kristentroen for en
religion. Men han vil ha frem at islam har en dimensjon som er religiøs, - en
dimensjon, altså, som ikke har noe med islam som tro å gjøre. Slik forsøker
Morken å gjøre islam mer lik kristentroen. Slik forsøker han å stoppe saklig
islamkritikk. Og slike forsøker han å dupe sine lesere. Han forstår ikke at han
undergraver kristentroen ved å gjøre islam mer spiselig for kristne.
For å si det en gang til: Religiøst hat er en sekkebetegnelse som forsøker å gjøre islam mer kompatibel med alle andre religioner og mer komfortable for den selvgode «eliten». Den er et forsøk på å rosemale og ufarliggjøre islam, Allah og profeten, helt i tråd med hva vår «elite» ønsker, - hvilken annen grunn kan det være? I sin frykt forsøker han å redusere alt til ett felles multiplum.
Spør muslimer om de ønsker det samme …
Det skremmende er hvor lett Morken har tatt til seg, eller
underkastet seg, denne elitens visjoner, visjoner som nå med enda større
sannsynlighet enn for bare få år siden kommer til å omskape Europa til det
ugjenkjennelige og destruere alle håp om reversjon eller på-ny-fødelse en gang
for alltid. Morken, sammen med mange andre, må ha noen spesielle anlegg for å smiske
med makthavere, hvem de nå enn kan være, kan man lure på.
Betegnelsen har en klar brodd mot all islamkritikk, uansett
hvor saklig den er, og mot alle islamkritikere som tør å være frimodige
samtidig som de beholder sin integritet og saklighet.
Når Morken bruker denne betegnelsen, er det for å frata islam islams spesifikke hjemler for voldsbruk, hjemler som ikke fins i andre religioner, heller ikke kristentroen, hva enten kristendommen betraktes som en religion eller ikke. Vold kan riktig nok – på en eller annen vag måte - knyttes til alle religioner, opp gjennom historien, men Allah er en distinkt guddom og Allah taler ikke gjennom andre religioner eller andre guder. Bare i islam påbyr «gud» å misjonere med sverdet – uten stopp - og å hate alle som ikke tror på Allah, pluss, pluss. Bare dette faktum burde få folk til å åpne øyne og ører. På Morken …
Morken skriver:
Let Nigeria gå fri. Vi har ikkje lov til å oversjå verken drapsbølgja eller det religiøse hatet bak.
… Vi kan gjera noko for å kasta flaumlys over hat og
drap. Men det hastar.
Kommentar: «Det hastar» skriver Morken. I denne påstanden ligger det en tro på at hvis vi bare fremlegger fakta nok, fakta beskrevet av den fromme, servilt betinget emosjonelt korrekte Morken, og mange nok ganger, så vil islam proper forandre seg å bli en annen. Det er i seg selv en uhyrlig postmodernistisk konstruksjon.
Det er ikke bare naivt, det er høyst nedlatende, det er mer
å be om at Morkens «fakta» fortsetter», enn at de opphører. Morken har ikke mot
nok til å forklare fakta ut fra hva som ligger i islam selv. Han nekter dermed både
seg selv og lesere en dypere innsikt. Han tror han kan stille en diagnose ut
fra symptomer alene. Han overlater til andre å finne rotårsaken eller
rotårsakene til elendigheten og forholde seg til. Hvis han ikke ser at dette er
feigt, er han idiot.
Ved å fremheve det religiøse hatet, frikjenner han islam for mange udåder og en høyst mulig iboende voldelighet. (Fordi religion av de fleste forbindes med noe mykt, mildt og «personlig»). Han hevder f eks at folkemordet på armenerne av Tyrkia skyldes det religiøse hatet til noen av de ansvarlige som førte til mordet. Islam har altså egentlig ikke noe med det å gjøre, selv om mange av mordene ble begått i islams og dermed i Allah og profetens navn.
Morken skriver følgende setning i artikkelen: : «Drep den
som hånar Guds profet. Ikkje kast bort tid på å varsla styresmaktene,
berre drep vedkomande.»
Kommentar: her vi det altså: Allah likestilles med Gud.
Formuleringen føyer seg i Morkens systematikk, en metode for
å blidgjøre både muslimer og visse svært lettpåvirkelig kristne idet han
forutsetter at Allah og Gud er identiske og at dette er det eneste riktige for
alle kristen å gjøre. På denne måten forsøker Morken å drepe så mye han kan av
all saklig islamkritikk, noe han har forsøkt på lenge, med like komiske som
ufine midler og fullstendig nådeløst snevert.
Se denne med linker som viser historikken i dette:
https://neitilislam.blogspot.com/2022/04/helt-gyselig-om-folkemord-i-den-kristne.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/12/den-nadelse-redaktr-johannes-morken-i.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/11/et-morkt-mrke-midt-pa-dagen-i-dagen.html
Moral: Noen sier at de kjenner mange gode mennesker som er nazister. Derfor vil de ikke kritisere nazismen.
Alle skjønner at et slikt utsagn står til stryk, på alle måter. Den som sier det må være både hypermagiker og feig. Han bryter ned all moden og fornuftig forståelse av hva toleranse er for noe.
Han misbruker toleransen for å fremheve seg selv som
spesielt god eller «from», eller servilt betinget emosjonell korrekt, «virtuesignalling».
Og dette er irrasjonelt. Å være godhetspøsør burde reserveres profesjonelle
skuespillere alene.
Morken tør ikke gå i intellektuelle konfrontasjon med
islam og Allah. I stedet overlater han det til andre og til kommende
generasjoner å ta kostnadene, i videste forstand. Derfor er Morken en feig
usling.
Morken er som en Pontius Pilatus: Han er – forhåpentlig vis – mot abort, men han toer sine hender og er for lovene som gir adgang til fri abort og for at kvinner tar abort, on demand. For å ta en analogi. Og dette er feigt.
https://neitilislam.blogspot.com/2021/03/det-glade-vanvidd-eller-den-gladeste.html
https://neitilislam.blogspot.com/2010/12/gud-eller-allah-thats-solution.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/er-alle-troer-like-tolerante-eller-like.html
Om grunnfeilene i relativisme og toleranse:
https://neitilislam.blogspot.com/2018/06/relativisme-og-toleranse-et-farlig.html
Slike kvinner, nei, ja: Kjemper, - det vil Norge ha:
Lily Bandehy, flyktning fra Irak: Det er ikke Talibans skyld
… hvis noen skulle tro noe annet:
https://www.rights.no/2022/05/forskrudd-nar-vg-skal-laere-taliban-a-tolke-koranen/
Julie Dahle og hele redaksjonen i HRS:
https://www.rights.no/2022/05/forskrudd-nar-vg-skal-laere-taliban-a-tolke-koranen/
Hallgrim Berg spør en biskop og får, for så vidt, et klart svar, så langt klarheten rekker:
http://neitilislam.blogspot.com/2016/01/allah-hu-achbar-virkelig.html
«En filosofisk tilnærming som definerer Gud som den som er utenfor tiden, altets skaper osv. vil islam og kristendommen stemme overens. Teologisk sagt, legger vi mye av det samme i første trosartikkel, men i tillegg har vi jo annen og tredje trosartikkel som videre definerer Gud. Med «Gud» mener vi kristne den treenige Gud, altså helt klart noe annet enn det islam legger i «Allah». Vår Gud er altså ikke den samme som «Allah». Når norsk fjernsyn oversetter «Allah» med «Gud», kan det ha sammenheng med at disse ordene på en måte er både egennavn og fellesnavn. Jeg synes det er problematisk at ordet «Gud» forbindes med opptøyene i nyhetsbildet: det stemmer ikke med det kristne gudsbildet». (Laila Riksaasen Dahl, gjengitt i Hallgrim Berg, s 304, Demokrati eller islamisme, 2013).
En beskrivelse av drapet som gir ny innsikt og langt
større og bredere forståelse av hva som skjedde og hvorfor, enn det Johannes
Morken vil tillate seg å bidra med, i Allah’s navn, nær sagt, se her:
The proposal came in response to the May 12 stoning and burning to death of Deborah Samuel Jacob (Yakuba), a Christian student in Nigeria murdered by Muslims for thanking Jesus on her performance in a test, and, therefore, precipitating an allegation that she had somehow “blasphemed” against Muhammad. Her murderers also made a video laughing at and mocking her burning corpse. Using that tragic incident as a catalyst, Jean-Paul Garraud, a French Member of the European Parliament (MEP), proposed a debate on the persecution of Christians and Christianophobia.
With a vote
of 244 against, 231 in favor, and 19 abstentions, the proposal was rejected.
“What a shame! The European Parliament does not want to take a stand on the murder of the young Nigerian for being a Christian. They do not want to condemn the persecution that Christians are suffering. This is inexcusable! [Spanish original].”
Similarly,
Peter van Dalen, a Dutch MEP, tweeted, “It is an extremely deep disgrace that a
majority of the European Parliament refused to debate the murder, by stoning,
of the Nigerian Christian student Yakubu, who was falsely accused of
blasphemy.”
The irony of all this is that the gruesome murder of Deborah, which some are presenting as an anomaly, is just the tip of the iceberg of the Muslim persecution of Christians. A few weeks before her killing, a Muslim man slaughtered a Christian priest in broad daylight in Egypt. A few days later, another Muslim man killed another Christian in Egypt; afterwards, and just like the murderers of Deborah, he made a video boasting about his actions, adding that he did it out of “loyalty to Allah.”
The list goes on and on. What the Christian woman, Deborah, suffered—being accused and killed for “blasphemy”—is very common throughout the ultra-thin-skinned Muslim world. It seems to be a weekly occurrence in Pakistan, where not a few Christians, including several mentally disabled, have been imprisoned, killed and/or burned alive on the charge.
In short, Christians all around the world are being savagely persecuted, notoriously so in Muslim nations. According to one large study published in early 2022, “over 360 million Christians suffer high levels of persecution and discrimination for their faith—a rise of 20 million from last year.” Nearly 5,898 Christians were murdered due to their religious identity, and 5,110 churches and other Christian buildings (monasteries, schools, etc.) were attacked and profaned. On average, then, every single day around the world, more than 16 Christians were murdered for their faith, and 14 churches were destroyed or desecrated.
Kommentar: EU vil altså ikke diskutere forfølgelse av kristne. Det er ikke rart, Gud er tatt ut av EU’s konstitusjon. Man droppet gud formelt, og tok imot Allah reelt. Det er saken.
http://neitilislam.blogspot.com/2017/10/med-korset-hyt-hevet-fra-st-med-lav-rst.html
https://neitilislam.blogspot.com/2022/04/fundamentet-er-undergrav-og-ordene-drept.html
Og så har vi FN, som ikke er hakket bedre:
[I]f one non-Muslim attack on a mosque is enough for the UN to institutionalize a special day for Islam, what about the countless, often worse, Muslim attacks on non-Muslim places of worship? Why have they not elicited a similar response from the UN? ,,,
Thus, after noting that Muslims have eliminated 60,000 Christians between just 2009 and 2021, an August 2021 report states that, during that same time frame, Muslims also destroyed or torched 17,500 churches and 2,000 Christian schools. How many undocumented souls perished in those largely unreported terror attacks?
Therefore, the original question: If one non-Muslim attack on a mosque, which claimed 51 Muslim lives, was enough for the UN to establish an "international day to combat Islamophobia," why have so many Muslim attacks on churches, which have claimed thousands of Christian lives, not been enough for the UN to establish an "international day to combat Christianophobia"?
https://www.gatestoneinstitute.org/18532/mosque-church-massacres
De fleste mennesker i Vesten i
dag lever høyt på sky i følgende falske narrativer:
Terrorens ansikt har ingenting med en islamske tro å gjøre.
Den er ikke hva islam handler om. Islam er fred. Terroristene representerer
ikke fred. De representerer det onde og krig. (G. W bush etter 9.11).
Islam er et fredfylt og tolerant identitetselement for mange
land og mange folk, J. L. Rodrigues Zapato på ettårsdagen for
madridbombingen i mas 2004 som drepte 141 mennesker.
Når alt kommer til alt så er det gjennom argumentenes kraft,
debatt, sann religiøs tro og sann legitim politikk at vi vil sire over
truslene. Det betyr ikke at vi bare skal argumentere mot terrorisme, men mot
terroristenes politikk og deres pervertering av religiøs tro. Tony Blair
i en tale etter 7. juli-terrororen i London 2005.
Den tro som virkelig er holdbar over tid og som tilhører
over en milliard mennesker er så mye større enn det snevre hatet som bare noen
få står for. Islam er ikke en del av problemet når det gjelder kampen mot
voldelig ekstremisme – islam er en viktig del av dette å fremme fred, president
Barack Obama i sin tale Speach to the muslim world i Kairo 2009.
De skryter av sin brutalitet. De hevder at de gjør det i
islams navn. Det er tøv. Islam er en fredens religion. De er ikke muslimer. De
er monstre, David Cameron 14. desember 2014.
Det er tanken at de har lov til å handle, straffe og drepe
på Guds vegene … men for meg er dette ingenting annet enn blasfemi, Angela
Merkel, 15 januar 2015
At vi står samlet betyr at vi ikke må blande sammen disse terroristene og fanatikerne med den muslimske religion, Francois Holland etter et jihadangrep på Charlie Hebdo i Paris 7. januar 21015
Jeg har diskutert de senere hendelsene med verdensledere og
vi er alle enige om å fordømme denne terroren. Vi står samlet om å beseire
disse som utfører disse angrepene. Lederne i den muslimske verden som jeg har
møtt de siste ukene … har alle sagt klart i fra at ISIL’s udåder og
idelogirekker ned på og krenker islam og står i direkte motsetning til
autentisk islam, den australske statsminister Malcolm Turnbull i en
kommentar til angrepene i Paris i 2015.
La oss si det klart: Islam er ikke vår fiende. Muslimer er fredelige og tolerante mennesker og har ingenting i det hele tatt med terrorisme, Hillary Clinton etter terrorangrepene i Paris 2015.
“The Islam that I know, that is in the Qur’an, I don’t associate that
with any acts that are occurring around the world. People tend to blame
religion for the atrocities that are happening, but if we do that we take
responsibility away from the individuals.”
President Bill Clinton taler i UN i 1998:
Mange tror at det fins et uungåelig sammenstøt mellom den vestlige sivilisasjon og vestlige verdier og den islamske sivilisasjonen og dens verdier. Jeg mener at et slikt syn er forferdelig galt. Falske profeter kan bruke og misbruke en hvilken som helst religion for å rettferdiggjøre et hvilket som helst politisk mål de måtte ha – til og med kaldblodig mord. Noen vil ha verden til å tro at den allmektige Gud selv, den miskunnelige (merciful) gir dem fullmakt til å drepe. Men dette er ikke vår oppfatning av islam … amerikanerne respekter og ærer islam.
https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/sitatene-som-avslrer-vestens-diabolske.html
Studer denne: … the prophet said, “A Muslim must not be killed on account of a kafir [a non-Muslim, or infidel].” After saying that the hadith does not justify the outright slaughter of non-Muslims, Hashish elaborated:
The hadith itself is of course authentic… However, the hadith does not mean that whoever, without cause, kills any of the People of the Book [Christians and Jews] has done rightly. Not at all—the hadith did not say this; it did not say those who do this are right. The hadith simply excludes the death penalty from among the possible punishments. In other words, the Muslim who kills a non-Muslim without cause—is he wrong or not? He’s wrong. Is he to be penalized or not? He is to be penalized—but without the death penalty. Let him be judged any which way, but do not kill him. Why? Because of what the hadith says. The prophet said, “a Muslim must not be killed on account of a kafir [infidel].” Why? Because their blood is not equal. The blood of the Muslim is superior. Call it racism or whatever you want, but of course the blood of the Muslim is superior. This is not open to debate. [Translation my own.]
What is notable is that, while the sheikh claims that radicals are twisting the hadith to say something it is not—that any Muslim who kills any infidel is exempt from any punishment—what the hadith is really saying—that the life of a Muslim is more precious than the life of a non-Muslim—is little better and possibly worse.
https://www.frontpagemag.com/fpm/2022/05/blatant-hypocrisy-islamic-apologias-raymond-ibrahim/
Tro du på ”sleeper-cells” in sunny California?
… Time and again, exposés were compiled to keep up with the flow of jihadi traffic in Florida. One can be read here, as well as at other non-intimidated news sites.
For the central purpose of today's discussion, the following should be viewed, first and foremost, as a Public Service Warning - as per a "Who's Who" listing within Florida's jihadi arena. Beforehand, it is imperative to bear in mind two factors.
- First, it is irrelevant whether or not the top-tier are currently ensconced in the "Sunshine State" - for that matter, in any other. The core component of their mission is to set up a vast network of "sleeper cells", trained to "fly under the radar." Be it through material or non-material support, they must be highly dedicated Islamists - capable of not attracting attention to themselves. In reality, countless stay "buried", and for years on end. Meanwhile, they carry on with both their plotting and everyday living.
- Second, almost always, the top chieftains (some of whom will be revealed) "hide in plain sight." As a mandatory pillar of jihad, stealth jihad a/k/a civilization jihad is the least understood. Nevertheless, it is of grave import.
In the key Muslim Brotherhood Memo unearthed on this subject (written in 1987 but not formally published until May 22, 1991), MB operative Mohamed Akram laid it all out within an Explanatory Memorandum; an eighteen-page document for like-minded "organizations of our friends." Effectively, he said, "their work in America is a kind of grand Jihad in eliminating and destroying the Western civilization from within and 'sabotaging' its miserable house by their own hands ..... so that ....God's religion [Islam] is made victorious over all other religions."
https://www.israelnationalnews.com/news/328037
Og hva skjer I Tyskland? Det hisses opp mot
islamkritikere som aldri før. En hel sivilisasjon er i ferd med å gå under:
Criticize multiculturalism and become a pariah:
Famous author Uwe Telkamp is cancelled for saying that most Muslim migrants are not fleeing persecution but looking for social welare. Giulio Meotti, Italy , 31.05.22 08:22
"I have to justify even being German, to dare to refer to Goethe. Suddenly, you are like a pariah." This is how Uwe Tellkamp speaks at the Süddeutsche Zeitung. …
But literary consensus is always linked to mainstream ideological respect. Thus, when Tellkamp spoke in Dresden on refugee policy, the consensus collapsed. “Most of them do not flee from war and persecution, they come here to immigrate to the social [welfare] system. Over 95 percent ". He said that in Germany there is an "ethical corridor" in which opinions like his are "only tolerated" and there is a risk of "moral dictatorship". … The famous publisher of Tellkamp, Suhrkamp, attacked him; … stating to the Süddeutsche Zeitung: “While respecting other cultures, I would still like to preserve mine”.
“I don't want to be like Frankfurt, I don't want to see the situation in Frankfurt,” Tellkamp said, referring to the German city where the majority of the population is no longer native Germans. In Frankfurt, the first German city where Germans became a minority, 15 percent of the population is already of Turkish origin.
… Tellkamp says the conversation in Dresden was "the last truly free debate. After that it is over." Tellkamp spoke of "journalists who are ahead of time in line with the government."
… Reinhard
Jirgl, winner of the Büchner Prize, the highest literary prize in Germany, and
who also lived under the GDR, in the magazine Tumult traces the opening
to mass immigration to a "cult of guilt". The biographer of
philosophers, Rüdiger Safranski, writes that "Germany lost its sovereignty
after 1945 as a defeated nation and we became childish, we no longer know what
foreign policy means". … "For people without progeny, thinking about
future generations makes little sense. Therefore they behave as if they are the
last link in a chain."
… " It
is not a conspiracy theory that the decisive and main political task of the
next 10 or 20 years will be Islamic mass immigration. … It is not about 'the
individual Muslim following his own faith.' Political Islam is hostile to our
way of life."
… Ralph
Giordano, … : “I will continue to take a critical position against those imams
who use the liberal structure and tolerance of the constitution to impose
totalitarian views of the state and who undermine the rules of the rule of law,
using anti-Western indoctrination to teach Sharia law. I want to be able to say
that I don't want to see burqas or chadors on the German streets any more than
I want to hear the muezzin calls from the minarets. Nor will I adapt my vision
of freedom of expression to a demon who interprets it as follows: 'Everyone has
the right to freely express their opinion in a way that is not contrary to
Sharia law'. No and three times no! ".
In Die Welt, Peter Schneider …explains that the denial of reality has destroyed democracy. “Competition for ethical superiority weighs on society. At a dinner at a foundation in Berlin, a young artist told me he doesn't understand the refugee discussion. 'Ten million refugees in Germany.' he would have no problem with that '".
In large German cities, 70 percent of the population will be foreigners in just twenty years.
Historian
Michael Paulwitz wrote: “First in the cities, then throughout the country,
ethnic Germans will become a minority. It doesn't take much imagination to
imagine how profoundly the population picture will change over the next two
decades ”….
"What could be better for the Germans than to become a strong minority in their country? ”.
Four years after the reunification of the two Germanys, the cultural pessimist Straüss had already delivered to the Spiegel an essay that caused even more sensation: "Modernity does not end in its gentle postmodern hills, but is interrupted with a culture shock".
The biggest ideological fault today is reminding the establishment that it has set off a time bomb that is exploding in our faces.
https://www.israelnationalnews.com/news/328506
Bidraget fra Morken i Dagen:
https://www.dagen.no/meninger/kvifor-er-det-musestille-om-eit-bestialsk-blasfemi-drap/
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar