tirsdag 7. juli 2020

Mot nasjonalt samenbrudd, av Halvor Fosli, pluss noen alvorlige kommentarer


Halvor Fosli: Nordmann vil jeg definere slik: Innbyggere i Norge som normalt i det minste har et innslag av forfedre født i Norge, som regnes som nordmenn av medlemmer av andre folkegrupper og selv identifiserer seg med landet og føler et fellesskap med sin landsmenn, s 21

Eric Kaufmann: Det generelle bildet er at en økende andel utenlandsfødt i et land medfører en økende bekymring over innvandringen s 23. Conservative whites need to have a future. s 26
Markører: Språk, rasemessig utseende og religion.

Hylland Eriksen: Norge er ikke en etnisk nasjon, men en nasjon basert på territorium og statsborgerskap. «Kulturelt norsk» knyttes til en persons språk, væremåte og annen kulturell kompetanse, f ek å fylle ut skjemaer … Man blir ikke etnisk norsk av å være hvit … Fosli sier seg her enig.

Sylo Taraku: … etnisitet ligger et sted mellom rase og sllktskap … s 27

42& av alle fra Somalia mottar sosialhjelp, nesten 90% av somaliske barn lever i familier med vedvarende lav inntekt i 2019 sendte de hjem 15 ganger så mange kroner som polakkene gjør s 29

Om anti-rasismen politiseres så sterkt at grensene ikke lenger beskyttes, vil de ganske sikkert skape mer rasisme … Kaufmann: Vi burde slå hardt ned på rasisme, men vi er nødt til å skille det fra mennesker som bare ønsker seg mindre innvandring for å beskytte sin egen gruppe og egenart s 30

Å tabuisere legitime uttrykk for hvit identitet gjør at ytre høyre får monopol på denne følelsen …
I dag er det rundt en milliard i Afrika sør for Sahara: allerede 2050 vil antallet mer enn dobles til 2.6 milliarder … s 35

Skip som deltar i «redningsoperasjoner» i Middelhavet motiveres ikke først og fremst av å redde liv; da ville de som plukkes opp blitt returnert til nærmeste trygge havn … s 36

Torbjørn Røe Isaksen, H, definerer nasjonalkonservatisme som noe ekstremt og unorsk .. Hvis ikke en ung kvinne med hijab også kan bli kulturelt norsk … blir diskusjonen om sammenhengskraft bare en teoretisk øvelse … Nidarosdomen er både norsk og europeisk …

Fosli: Jeg tror at mange mener at mange former for islam er uønsket her, som annet enn en tolerert minoritet … s 41 Et hus som er åpent for alle, er et hem for ingen … s 42

I 2018 viste undersøkelser at nordmenn mente at integreringen går dårligere … Kun 2 av 10 mente at den gr bra.

Fosli: … vi har opplevd en stadig mer splittet og kranglete offentlig debatt, med importerte fenomener som fremdeles ser mest omtalt under sin ikke-oversatte navn: No plattforming, shaming, virtue signalling, white guilt og krav om safe space. s 43

Innvandringsbefolkningen nærmer seg i 2019 en million: 765 000 innvandrere og 179 000 norskfødte med innvandrerforeldre, opp hele 5. 5% fra året før. Andel innvandrere av totalbefolkningen er 14. 4 %

Forskere avviser kontant at høyrepopulismen er en ny form for fascisme: snarere kaller de den en «ny form for demokrati der interessene og stemmene til vanlig folk vektlegges mer».

Kaufmann: De venstreorienterte miljøene har lenge tenkt på høyrepopulister bare som gamle menn som snart vil dø …

Fosli: Mange tenker kanskje at dersom litt innvandring er av det gode, så vil mer innvandring være et større gode … men det er umulig å si når absorbasjonsevnen overbelastes .. s 49

Finkelkraut: De demokratiske ordningene påvirker ikke nasjonens identitet, for nasjonen har ingen annen identitet enn vedvarende endring  … Fosli: … bitende ironisk når han fremstiller tidens anti-nasjonale tankegang, s 50

VG, en muslimsk mor: … det var rart at barnehagen inviterte på sommerfest under ramadan; det var uaktuelt å komme og se på at andre spiser, ble det sagt …

Fosli: Systematisk inkompatible eller uforsonlige verdier kan ikke danne grunnlag for samfunnsliv, men vil logisk føre til parallellsamfunn om gruppene blir tilstrekkelig store ..  s 53

15.8 % av tyrkiske barn har foreldre som er søskenbarn, marokkanske 15%, afghanske 12 % og irakiske 11.5 %.

Fosli: Høy tillit mellom folk i nabolaget, til andre nordmenn og til norske myndigheter – er kanskje den største ressursen norsk høykultur rådde over, s 56

Øyvind Østerud, forsker: Fordelingsenighet er en viktig side ved samfunn av norsk type, s 56
Uttalelse fra politi: «Vi kan ikke forlate bilen for å gjennomføre et oppdrag. Vi må også ha noen som vokter kjøretøyet. Når man går ut, blir man straks omringet av 15-20 stykker, halvt eller helt maskerte. De spør hva vi gjør der og sier vi må passe oss. Man kan ikke gripe inn, men må vikte oss for stein og pekelaser som skader øynene», s 58

I Oslo var det over 3000 episoder med trusler og vold mot lærere i 2017. En bestemt form for arbeidslivskriminalitet er krav om beskyttelsespenger til folk som drive lovlig virksomhet … s 61

Douglas Murray bemerker vemodig i et intervju høsten 2019 at i Berlin måtte forstanderen i den jødiske menighet advare sine medlemmer mot å gå med kippa eller andre synlige jødiske symboler i det offentlige rom … Lettere tragikomisk er det når ledende politikere som Erna Solberg heier på både hijab og homoparade. s 64

Walid al-Kubaisi ble forundret første gang han leste om en kvinne som hadde saksøkt sin ektemann for voldtekt … s 65
En holdning om at innvandrergutter har et eiendomsforhold over kjæresten, var utbredt sier Arnfinn Nygaard, (Holmlia-beboer).

I 2017 ble også 17.mai-togne i mange byer beskyttet av betongblokker og parkerte busser i sidegater, og høsten 2017 ble betongblomsterkasser et permanente innslag i hovedstadens blomstergate … s 67

Flemming Rose, (mannen bak de berømte muhammed-karikaturene): … man bør vokte seg vel for å fremsette unødig krenkende ytringer, særlig mot minoriteter som er så svake at de kan true folk til taushet eller drepe dem, s 69
Cemal Knudsen ble utestengt i 30 dager da han postet dette på sin vegg i juni 2019: Under appellen til Stopp Islamiseringen av Norge har vi vært vitne til at det å kaste en 1400 år gammel arabisk bok fra ørkenen på bakken er farlig og forbudt i Norge, s 69

Protestantisk skyldkultur erstattes i og med innvandringen av klansamfunnets patriarkalske æreskultur.

I innvandrertette delbydeler i Oslo nå er det opp mot 60% av innvandrerguttene som ikke fullfører treårig videregående opplæring.
I løpet av utrolig kort tid er Muhammed blitt det vanligste navnet for guttebabyer i Oslo; i 2013 ble det mest utbredte fornavnet uansett alder – 4001 het nå Muhammed. Douglas Murray: Usannsynlig at Britain will remain Britain dersom dette fortsetter.

Styreleder i Islam Norge: Abdirahman Diriye i 2019: Forslag om egne islamske barnehagevernsinstitusjoner med begrunnelsen om at det «vil kunne gjøre foreldre trygge på at barna får en oppdragelse i trå med de verdier de selv står for. Institusjonene skal ha ansatte som «ivaretar barnas kulturelle, språklige og religiøse bakgrunn. s 72

Fosli: … igjen er det muslimene som vekker mest oppmerksomhet i offentligheten: hijab er like norsk som bunad, Koranen nevnes like mye som Bibelen i offentlig debatt, og id-feiringen i Valhall i 2017 velsignes med statsministerbesøk .. s 74

Fosli: Saldert statsbudsjett 2017 har interessante tall. I sum settes det av noe over 25 milliarder til innvandring og integreringsrelaterte utgifter. s 77. Og hva sendes til alle norske barnefamilier av generell barnetrygd? 15. milliarder. s 78
Jon Hustad nevnes; s 81ff bringer mye statistikk eller tall: Hustad mener at dages velferdsstat er en fiasko .. .

Finansavisen: En gjennomsnittlig svenske bidrar gjennom livsløpet med 1, 5 millioner mens motsatt en av skalaen befinner somalierne seg, med ni millioner minus pr person i snitt …

Jurist, Hanne Sophie Greve: Asylets grunntanke er midlertidig beskyttelse mot personlig fare. … Asyl kan sammenlignes med opphold på et sykehus; når man er frisk, skal man ut igjen, s 87

Satsene i 2018 tilsa at i kommunene, over en femårsperiode, ville en enslig voksen utløse 814.100 kroner. For bosettingsåret mottar kommunen 237.500 kroner, så stiger det til 239.000, så falle det til 171.000; videre ned til 85 500 og det femte året er tilskuddet på 71 600 kroner. s 87

Kåre Willoch i 1988: Det er grunn til å frykte at en fortsatt innvandring av asylsøkere av det omfang man har hatt i de senere år, vil føre til alvorlige motsetninger mellom folkegrupper i Norge. Det kan ikke være umoralsk å mene at man må ta hensyn til reaksjoner mot denne innvandringen – for å forebygge konflikter. Det kan heller ikke være umoralsk å mene at man bør forebygge for raske forandringer av det helhetspreg som vår befolkning har. Det er urett å kalle slike synspunkter rasistiske, når de ikke bygger på forestillinger om at noen rase er mer verdt enn andre. Slike ønsker om begrensning av innvandringen står heller ikke i strid med kompromissløse krav om at ethvert menneske som oppholder seg lovlig i Norge, skal behandles med respekt og gjestevennlighet. Det vil bli lettere å håndheve slik hevdvunne prinsipper dersom antall nye fremmede per år er begrenset. Da vil man også kunne dra full nytte av den berikelse som innslag av fremmed kultur kan gi». s 89

Fosli om islam: Islam er i stor grad en før-reformatorisk religion, der Koranen er Guds eget ord i helt bokstavelig forstand, og der debatt og uenighet ikke oppfordres, men helle stenges ned, frykt for å bli beskyldt for blasfemi og frafall preger den islamske verden, alle muslimer vet at det i verste fall kan utløse dødsstraff. For ikke-muslimer blir denne religiøse tilstanden av respekt og frykt rett og slett for fremmed og for ubehagelig; en selvsikker, konsensuspreget og meget autoritær religion har de fleste norske konfliktsky som vi også er liten interesse av å nærme seg.

Nært forbundet med dette er ideen om at islam som den siste åpenbaring av de tre abrahamittiske religionene a priori er det ypperste, det sist åpenbarte, innen leveregler, livsform, sosial praksiser, etikk og dogmatikk – i sum: de er overlegne jødedom og kristendom. Guds siste åpenbaring må jo være den beste, mest fullkomne? Det fører til at mange muslimer kan ha en nedlatende holdning til andre, de vantro. … islam er i stor grad en lovreligion … s 96f … praktiserende muslimer mener at man ikke kan gifte seg med ikke-muslimer … og det hindrer i stor grad integrering gjennom samling og ekteskap … s 97

Øyvind Holen: Det klages ofte over at innvandrerforeldre ikke engasjerer seg i det lokale fotballaget eller korpset, men det er selvsagt fordi vi pakistanere ikke er interessert i fotball eller korps. Men handler det om cricket, da skal du få se engasjement, ler Ahmed.

Professor i antropologi Fredrik Barth: Fysisk og mentalt er vi mennesker omtrent like utstyrt og like avhengig av hverandre; men innenfor våre forskjellige små fellesskap produserer vi ekstremt forskjellige liv». Kjøttmeiser bygger redene sine omtrent på samme vis, mens mennesker bor i telt, huler høyhus, villaer, rekkehus, småhytter, langhus osv s 99

Alain Finkelkraut i Klassekampern 0804 21014: Jeg leste en artikkel i Le Monde om en kvinne fra Paris-forstaden La Courneuve. Hun var av franske opprinnelse, i førtiårene. Fysisk nedslitt, mor til flere barn, en sønn hadde konvertert til islam. Hun kunne ikke bo i La Courneuve uten å møte forakt – hvis hun røykte sigaretter under ramadan eller gikk uten slør. Hun følte at hun hadde blitt en minoritet i eget land. Hvis Frankrike var et land med god helse, ville journalister, politikere og intellektuelle lytte til denne kvinnen. Men bare den ekstreme høyresida lytter. Det er en katastrofe. s 101

Fosli beskriver rundtomkring her mer lokale og intime erfaringer fra familieliv, disiplin av jenter osv. Det lar jeg ligge.

Statistikk, igjen: Innvandrerbefolkningen i Oslo utgjorde hele 33.1% v byens innbyggertall. 40.1 fra Asia, 17.8 fra Afrika, 37.4 fra Europa. I bydelene Groruddalen og Søndre Nordstrand var innvandrertallet nærmere 80% i 2019, mot 40% i 2000. s 109

Tybring Gjedde: Fortsetter denne utviklingen ender vi med en total segregert by med gettolignende tilstander.

I Oslo mottar innvandrere 71 prosent av all sosialhjelp (2027). Sosialhjelpsutbetalingene nasjonalt var på 6.6 milliarder. Opp 1.6 milliard fra 2013. Fattigdom i Norge er i stor grad innvandrerdrevet. 15% av landets sosialhjelpsmottakere, 19907 personer av 132659 personer, bor i Oslo, en av verdens dyreste byer.
Skolene på vestkanten må spare penger, mens skoler på østkanten kan få opptil to ganger så mye pr elev som vestkantskolene. s 111. Gjelden til Oslo kommune gikk fra sju milliarder i 2004 til 30 milliarder i 2014. Under Raymond Johansen har gjelden gått videre opp, og er beregnet til 67,7 milliarder i 2021.
Ap, SV, og Rødt samlet fikk 90% av stemmene blant aktive muslimer i 2017.  112

Forfatteren Lars Åberg: ER det ikke slik at frykten mange føler når det gjelder innvandringen ikke skyldes frykten for det fremmede som det ofte hevdes, men frykten for det man faktisk kjenner?

Lars Akerhaug: Kanskje er vi her ved kjernen v det som er problematisk. Ikke bare i den radikale islamistideologien, men i hele det islamske tankeunivers. Leser vi Koranen ser vi hvordan man gjennom hele teksten trekker grenser mot de vantro. Han nevner sure 2.117: --de vantro er som skapninger som når de tilropes, bare registrer lyden uten å forstå, døve, dumme, stumme, blinde.
Fosli: Dett verdisettet er salafistenes og wahabienes verdisett. s 117

Kommentar: Tenk på alle de millioner barn i den muslimske verden som på en eller anen måte lokkes til å tro at det er spesielt rosverdig overfor Allah og profeten å lære seg Koranen utenat, uten å skjønne hva som står. Dette faller ikke Fosli inn å nevne. Det kan indikere enn viss frykt – for «gudstro».

Fahad Qureshi, leder av islam Nett, hevder at alle sunni-moskeene  Norge egentlig slutter seg til denne islamforståelsen, (som nettopp nevnt over). Moskeene vil bare ikke ha bråk, de vil ikke risikere å miste statsstøtten, så de snakke ikke høyt om hva islams rette lære er. Han sier: Alle praktiserende muslimer legger vekt på å leve som de tre første generasjonene etter Muhammed, fred være med ham, (til Aftenposten juni 2015). En muslim vil alltid si at det Gud lærer oss er best, uansett hva det måtte være. … Fosli: Islam blir en religion der man bare skal adlyde Allah’s ordre. (Her bruker ikke Fosli Gud, men Allah – hvorfor? Vet han selv hvorfor?).

Kommentar: Fosli skjønner ikke at muslimer mer enn gjerne adlyder Allah og at de gjør det med stor inderlighet og i sann tro, med kjærlighet – og at dette er islams evne til å individuere sin gudsforestilling i muslimene fra de er helt unge av. Fosli aner ikke hva han skriver om – eller bare nevner i forbifarten - her. (Får håpe jeg tar feil, i hvert fall et lite stykke på vei).

Fosli om Qureshi: … og slik får han fram at det han selv mener er klassisk islam, grunnleggende sett mangler moralske vurderinger. Islam blir en religion der man bare skal adlyde Allah’s ordre, slik en eller mange lærde utlegger denne; Allah er, som andre guder, avhengig av fortolkere.

Kommentar: ha, ha. Er det mulig? Ja, det ser sånn ut, vitterlig, for en sosiolog.

Brochmann 2 rapporten: Utvalget vil påpeke at det ikke finnes noen enkle grep som setter Norge i stand til å ta imot et svært antall flyktninger, uten at dette vil gå ut over fordeling og velferd.
Asle Toje: Vil heller gjøre som Canada, håndplukke flyktninger som lettere lar seg integrere ..

Fosli er på en måte vis: Én pizzarestaurant var i sin tid en formidabel tilskudd til restauranttilbudet, men ikke nummer 101 … s 121

Nesten halvparten av de som mottar sosialhjelp nå, er innvandrere, om lag 67 000 personer. Fosli: Ingen sier: «Jeg fryktet islam for tretti år siden, men ikke i dag». Jo mer jeg leser om islam, desto mer frykter jeg også religionen». s 123

Gettoene kan oppfattes som velferdskolonialisme …
LO var viktig premissleverandør for innvandringsstoppen i 1975.
David Goodhart: Masseinnvandringen går først og fremst ut over de som er avhengige av trygder og lav pensjon, andre lavtlønte, de som bor innvandrertette lokalsamfunn og mangler ressurser til å flytte unna … de vil bli direkte konkurrenter. s 125

Deportasjon er ikke aktuell politikk i vestlige land nå … uten assimilasjon inn i den innfødte befolkningen vil gettoene vokse. s 124
Asylinstituttet er blitt ødelagt av de asylliberale, og av at det har blitt brukt til omfattende, permanente gjenbosettelse.

Troende muslimer kan til og med regne fraværet av modernitet som islams styrke, særlig i forhold til kristendommen, som de mener lar seg presse av ulike moteretninger, mens islam er en tidløs, hellig åpenbaringsreligion, lik seg selv fra evighet til evighet … s 127

Forsker Dag Wollebeck hevder at det i dag er «innvandring som utgjør den største utfordringen for tilliten i Norge». Forskning støtter opp om den grunnleggende sosiologiske jernloven som hevder at folk trives best med dem man har mye til feles med. Hele 22 % av innvandrere har liten tillit til andre mennesker, mot 6% av befolkningen for øvrig.

Lars Trågårdh. Innvandring forsterker følelsen av at ikke alle er likeverdige, at det ikke er alle som bidrar. Dermed utfordrer det samfunnskontrakten. s129

Mange muslimer relaterer seg lite til trosinnholdet i islam og kravene i islam; de er kulturmuslimer som bare er født i en muslimsk familie. Svært få tar imidlertid åpent avstand fra islam, eller sier at de ikke tror på Allah lenger – Kommentar: her bruker ikke Fosli Gud, hvorfor ikke?.

Fosli: Tradisjonell islam er ikke først og fremst personlige trosforestillinger og religiøse ritualer, men et politisk juridisk system. Mange vestlige mennesker forstår ikke islam, de tror islam er en salgs arabisk variant av kristendommen. Islam er ikke kristendom, selv om islam henter en god del referanser og prinsipper i den jødiske og kristne tradisjonen. Koranskolen er heller ikke en variant av søndagsskolen …

Kommentar: Kan dette tyde på at Fosli likevel virkelig forstår religion? Nei, det gjør ikke det. Han tenker SAP, se  her på bloggen

Forfatteren og historikeren Mikael Jalving er sterkt kritisk til at det danske demokratiet har gitt 300 000 muslimer i Danmark statsborgerskap. Masseinnvandringen er Danmarks største og mest irreversible feiltakelse siden 1849 … s 132

Abid Raja: Helt frem til jeg startet på universitetet, og langt inn i mine studier, hadde jeg sterk misnøye, til dels hat, knyttet til amerikanere, jøde, inder eller homofil … nå tenker Raja at det er mennesket som trenger vern, ikke guddommen, skriver Fosli. Kommentar: Jeg spør: Guddommen? Fosli skjønner fremdeles ikke bæret. s 133

Fosli gjør seg følgende viktige betrakting: Eksperter i den islamske verden er både teologer og de facto jurister i en og same person. (I Vesten er det ikke slik).
Lars Akerhaug: Muslimer lever i et teologisk univers der alt kan forklares ut fra islam.
I klassisk islamsk juss, skriver Lewis, blir jihad alltid forstått i sin militære betydning, og det blir drøftet hvordan militære angrep bør begynne, hvordan krigshandlingene bør avsluttes og hva som skal gjøres med erobret gods og erobrede folkeslag.
V. S Naipaal: Erobring først, islam etterpå …

Fosli: Ordet religion kommer fra det latinske religio, og handlet om regler for den første kristne gudsdyrkelsen i Roma. Ordet for religion i islam, er det arabiske din, som ligger nær ordet for lov. For muslimer er ikke religionen bare gudsforestillinger og regulering av det religiøse samværet, nei, islam regulerer hele livet, inkludert sivilrett og strafferett, til og med konstitusjonell rett. Men islam mangler også noe, nemlig den fylde og bredde som kirken representerer i Vesten. Som selvstendig institusjon kar ikke kirken en ekvivalent i moskéen, skriver Lewis. s 136. Se om din eller deen og juridico-religico her

Fosli: Og Vesten bør ikke tilrettelegge for migrasjon av troende, ortodokse muslimer, men heller det motsatte – gjøre siden ved det patriarkalsk, islamske dagliglivet mer ukomfortabelt, ved f eks å børe legge barnehijab og offentlig bruk av heldekkende slør, kreve at fredagspreken holdes på et europeiske språk, forby søskenekteskap, straffeforfølge omskjæring, som allerede er forbudt, og etterforske trygdesvindel og tvangsekteskap mye mer aktivt. … Og vi kan regulere antall muslimer og hvilke muslimer som gis varig opphold. … Islam mangler også en gjensidighetsnorm, som en tolerant stat trenger oppslutning om. s 137

Fosli: Kristenforfølgelsene i den islamske verden har tiltatt etter årtusenskiftet. Klaus Wivel opplevde en mørk, pessimistisk stemning da han for noen år siden reiste rundt til kristne miljøer i Midtøsten.
(Jeg vil anbefale å lese Wives bok).

NRK juni 2019, intervju ed en IS kvine i Al Hol i Syria: Vi har bare gjort det Allah ba oss om å gjøre. Allah har beordret oss til å utføre jihad, hellig krig. Det eneste vi har gjort er å praktisere sharia …

Kommentar: Her brukes Fosli Allah, antakelig fordi NRK for denne anledningen gjør det, jeg vet ikke. I NRK bruker man konsekvent Gud om Allah, hvilket jo selvsagt får NRK opp i uløselige filosofiske, religiøse eller teologiske og filologiske problemer, virkelig store problemer, uten at det synes å affisere NRK i det hele tatt. Men her altså … jeg sier ikke mer. Her har NRK latt seg presse av realitetene. Man utfører ikke Sharia i Guds navn … s 139

Laila Morzo, som konverterte til kristendommen: Bare en dårlig muslim er en god muslim … Den som vil følge islams lære, må komme på kant med europeiske verdier …

Lektor Kjell Skartveit dveler i 2018 ved en religiøs årsak til likegyldigheten for vold og overgrep i islamske samfunn … han knyter det til islams fatalisme … over 30 % av ekteskapene i Kirgisistan inngås etter bruderov …
Øst-Europa godtar ikke at moskéer kan bygges hos seg dersom kirker og katedraler ikke kan reises i Pakistan, Egypt eller Saudi-Arabia. s 141

Naipaul igjen: … de – om de islamske statene - har ikke frie empiriske undersøkelser enhver kritisk undersøkelse av historien er avstengt. Troen trumfer virkeligheten, s 14

Thilo Sarrazin, okonom og sosialdemokrat: For det første: Muslimer tror at islam er bestemt til å herske over hele verden. For det andre: Muslimer regner seg derfor som bedre. Ettersom de har den rette tro og ser ned på ale vantro; For det fjerde: I det absolutte sentrum av denne religionens verdslige bestemmelse står kvinners underordnede posisjon, der handler jo alt om seksualitet, påkledning, hijab og så videre – og det fører til at kvinner i den islamske verden har lavere utdannelse, Og for det femte: Islam er på lengre sikt demokratisk overlegen. Dette er religionens virkelig sprengkraft.
Susanne Wiesinger, østerisk lærer: Politikere over hele verden forsømte angrepet (på Charlie Hebdo i 2015), men ikke mine elever …

Høsten 2018 er det en debatt om muslimer i Norge kan håndhilse på det motsatte kjønn. På Dagsrevyen 13. september gikk to muslimske ledere, Basin Ghozlan og Senaid Kobica ut og sa at det er tillatt i islam. De viste til en fatwa, en juridisk uttalelse fra Det europeiske rådet for fatwa og forskning …
Som Hege Storhaug påpeker, er det et forbehold her som man skal merke seg: de er en taktisk tillatelse, ikke en prinsipiell … Man prøver å beskytte islam fra negativt omdømme i majoritetsbefolkningen, samtidig som man kommuniserer til moské-muslimene at de måt være tålmodige … !

Fosli: Kommunismen brøt sammen, det ble ingen reformkommunisme. Det samme kan skje med islam .. s 146

Kommentar: Hva Fosli mener her, skal det ikke være lett å gi et svar på. Men kan islam reformeres? No way. Norway. Fosli forstår ikke de elementære: At det til enhver tid, på ethvert sted, vil det alltid foreligge personer og miljøer hvor islam kan anvendes for eget formål, det ligger i religionen selv, det ligger i skriftene, som ikke kan endres, fordi Allah – ikke Gud – sier det. Fosli ser ikke at dette kan gjøres til selve det magiske instrument, både for å gjøre seg from og hellig, og for å gjøre seg til en desperat selvmordsmorder som med beste samvittighet sprenger uskyldige i lufte. Fosli skjønner ikke at mennesket av vesen er evig religiøst – en homo adorans - og kan hjemle nesten hva som helst i «guds navn». Kristendommen er det beste forsvar mot slik gudslengsel og slik guds-bruk, misbruk ikke bare av Guds navn, men også av Guds sanne vesen og Guds natur eller karakter. 

Fosli kommer så inn å noe like åpenbart som det er interessant, idet han viser til Nassim Nicholas Taleb som sier: Bare en liten del av en populasjon, 3-4%, kan få flertallet til å rette seg etter dem ved å insistere på at de er nødt til å gjøre ting på sin måte. Fokuset er the intransigent minority.
De som er fleksible og tolerante, vil da gi etter. .. Halal-kylling er derfor blitt standard … s 148

Kommentar: Her ser vi at det ikke er – kan ikke være - spesielt kristent å være spesielt inkluderende. Man kan ikke kreve av en kristen at han skal bli et emosjonelt korrekt vesen, en person som tror det er frelse i å servilisere seg, ja, utradere seg selv, for å vise hvor «god» han er. Og for å vise at man påtar seg skyld, uten å være skyldig. (Det er kvalmt).
For det blir automatisk posering og dermed hykleri av slikt, og man mister gudsrelasjonen. Det er tragisk at så mange kristne i dag ikke ser den fellen de går i, gladelig, idet de synger Amen, Amen og halleluja. Det er trist å oppleve. Amens betydning er i ferd med å bli visket vekk. Amen misbrukes på det verste, men det er håp om ny-orientering: jeg anbefaler:  Om Amen og dette å "avtale Gud"
Og dessuten: Jeg forsøker å se det hele med «hypermagiens øyne» og etterlyser mer vekt på dette å tenke juridico-religico, som jeg kaller det, som et alternativ, en kontrast til eller som et supplement til å tenke SAP, som jeg linker til andre steder her. Klargjøring her og Kristendommen er klart ekskluderende og intolerant


Fosli nevner Bushra Ishaq og hennes undersøkelse, som sulle vise hvor «protestantisk innrettede» muslimer egentlig er. 1000 svarte på et skjema som var sendt ut til 10 000. Sylos Taraku: Islams åpenbare problemer blir borte i denne boken, til Bushra. s 150

Den syriske poeten Adonis; Man må se i øynene at folkeslag dør ut, og at sivilisasjoner også dør. Denne ummaen har ikke lenger noen skapende nærvær på noe områder i menneskehetens sivilisasjon. Araberne er fraværende fra verden. Det er døden. Den magiske tenkningen, legendene og overtroen dominerer den muslimske kulturen. Det finnes ikke rom for vitenskapelig tenkemåte.
Abdel-Samad: Jeg har sitert ham tidige her på bloggen.

Walid al-Kubaisi: … erotisk tiltrekning mellom mann og kvinne anses som farlig og demonisk i islamske samfunn. Kjærligheten er fraværende i hele et muslimske samfunnet. Ære betyr alt når en mann gifter seg, forelskelse ingenting.s 158 f

Forfatteren, religionsviteren og skribenten Ann Heberlein mener at problemet er at mange vestlige mennesker ikke forstår religion lenger som en motiverende og meningsskapende kraft … Uviljen mot å akseptere at religionen er en viktig dimensjon i menneskers liv, kan vise seg å være skjebnesvanger … s 163 f

Kommentar:

Hans Magnus Enzensberger i 2006: Sure 3. 106: Dere er det beste folket som noen gang er sendt ut til menneskene … Dette harmonerer dårlig med en økonomisk, teknologisk og kulturell underlegenhet, skriver Enzensberger og forstår helt klart ikke at denne underlegenheten nå tas som et vitneprov på islam nettopp er overlegen og at muslimene er det også og at dette legitimerer – i form av rasjonalisering - at de tar igjen, fordi de er blitt urettferdig behandlet. s 165

Avstanden mellom selvbildet og realiteten er så påfallende at Enzensberger kaller resultatet en «narsissistisk krenkelse som kompensasjon: Tilskriving av skyld, konspirasjonsteorier og alle slags projeksjoner inngår derfor i den kollektive følelseshusholdningen. Ifølge dem har den fiendtlige omverden bare én ting i hodet, nemlig å ydmyke arabiske muslimer. De reagerer derfor med ekstrem pirrelighet på enhver formentlig eller reell fornærmelse.

Denne holdningen gjør at gjensidighetsnormen ikke respekteres, bemerker Enzensberger: man anerkjenner ikke andres følelser, de – jøder, kristne, buddhister – krenkes rutinemessig. De vantro har nemlig ikke ære eller følelser … Selvmordsattentat utøver en uimotståelig tiltrekningskraft på den radikale taperen, for det gir ham mulighet for å leve ut både sine storhetsfantasier og sitt selvhat. Feighet er for øvrig det siste man kan beskylde ham for, skriver Enzensberger. Det motet som kjennetegner ham, er fortvilelsens mot. Han triumf består i at man hverken kan bekjempe ham eller straffe ham, det sørger han for selv. Dette henger sammen med et mye brukt slagord som islamister bruker: Dere elsker livet, vi elsker døden og derfor vil vi seire. Men ikke alle muslimer er arabere, ikke alle arabere er tapere, ikke alle tapere er radikale, sier E. s 166 f

Den danske islamkjenneren Tina Magaard: Der man i Europa etter krigen har lært seg å se historien også ut fra offerets synspunkt, er det ikke slik i offisiell islamsk historiefortelling … s 168

Fosli kommer så inn på klaner og referer til Mark S Weiners bok The Rule of the Clan. What an Ancient Form of Social Organization Reveals about the Future of Individual Freedom.

Jeg lar tittelen taler for seg selv og går videre, men noterer meg at Fosli skriver: At Norge får tusenvis av nye innbyggere hvert år fra patriarkalske klassesamfunn, må nesten føre til mer vold … Æresdrap handler om å opprettholde klanens status, og har ingenting med raseri, psykiatri eller personlig skuffelse å gjøre – det er en stolt, nødvendig handling som springer ut av dype moralske overbevisninger s f 172. Individer i det liberale samfunn trues av Durkheims anomani, (anomali?) - en retningsløs, forvirret tilstand … s 175
Kjernen i islam er juss: Gud er den ultimate lovgiver, ikke klanen eller stammen … s 174

Kommentar: Som om vi skulle a sagt det selv og som jeg har vært inne på flere steder her på bloggen, jfr mine termer SAP, juridico-religico og hypermagi osv.

Fosli tar så for seg Terje Tvedt. Jeg har omtalt hans bok. Jeg tar for meg Det internasjonale gjennombruddet her.

s 188: Arild Snoen i Minerva avviste at langt de fleste norsk-pakistanerne bidro positivt til statskassen i perioden opp mot drosjesvindelsakene. Av rundt 5000 sysselsatte norskpakistanske menn i Oslo og Akershus regnet han ut at nesten 40% var involvert i skatte- og trygdesvindel.

I 2018 ble Aud Korbøs sosiologiske pioneravhandling om arbeidsinnvandring fra Pakistan til Norge i perioden 1970-73 utgitt i bokform, under tittelen Den kritiske fasen. Studien er preget av tidens aksjonsforskning, der sympatien ligger på de marginaliserte gruppene og der forskeren er eksplisitt kritiske til «systemet». Det er et underliggende premiss i boka at fremmedarbeiderne utnyttes, som villig og billig arbeidskraft … lite tyder på at Korbøl den gang forsto utfordringen denne type migrasjon på sikt ville påføre velferdsstaten, skriver Fosli. Korbøl tenkte selv at avhandlingen kunne forsterke fordommer mot pakistanere f s 190 f.
Migrasjonen var et «familieforetagende og del av en større beslutningskjede, ikke individuelle beslutninger tatt i isolasjon … Dette at kvinner selv tjener penger, er en trussel mot mange kvinners selvaktelse … i Pakistan hersket det ikke generalisert: Erfaringsmessig stoler ikke pakistanere uten videre på andre enn slakt og helt nære landsbyfeller …

s 208: Den danske psykiater Henrik Day Poulsen skrev i 2014 en kommentar om at en tredjedel av innvandrerne fra Libanon og Bosnia mottok uføretrygd i Danmark … han stiller spørsmålet: Kan dårlig integrering i seg selv utgjøre en del av det samlede kliniske bildet?
Kuriosa: … en araber mente at Norge var en underavdeling av den jødiske staten og dermed legitim å svindle og utnytte … muslimer er redd for «et kristent barnevern» … Muslimer tror ofte at umoral er tillatt i kristendommen … mange av Midtøstens kvinner er og forblir 13-åringer mentalt sett, livet ut. Slik får sønner et stort ego … f s 209

Den erfarne pressemannen Helge Øgrim skrev en større artikkel om asyljuks i Minerva i 2017 basert på anonyme kilder  … det er flere strukturelle problemer i systemet: Det er stort gjennomtrekk av saksbehandlere i UI; det forringer kompetansen. Asylintervjuet gjøres ofte av ferske medarbeidere som ikke har erfaring med gjenbruk av falske asylhistorier og hvordan slike kan avsløres. UDI har «produksjonsmål», og det legges press på å behandle saker raskt; avslag gir merarbeid, man må «motbevise» asylsøkerens påstander om ID eller forfølgelsesanførsel. Avslag ankes også normalt til UNE, og det gir også oppfølgingsarbeid for UDI. At over 90 % ikke har ID-papirer ved ankomst til Norge, er påfallende og mistenkelig s 219

Fosli: Det individuelle asylretten i masse-migrasjonens tid er umulig å opprettholde også fordi avslåtte asylsøkere i stort omfang ikke returnerer … paradoksalt nok er vår flyktningetjeneste en del av incentivstrukturen som produserer millioner av kunder for massesmuglere … Vi inviterer mange inn i varig utenforskap .. f s 220. Norsk asylpolitikk kan oppfattes som en stående invitasjon til verdens fattige og undertrykte … Den muslimske innvandringen er heller ikke sosialt bærekraftig … islam er muslimens største problem også … Konvertitter som Lena Larsen og Linda Noor er både som norske og som kvinner lettvektere, og har selvsagt ingen mulighet for å definere islam globalt … f 223. Se min omtale av Islamsk Humanisme, Storhaug, Larsen etc: her på bloggen

Fahad Qureshi i Islam nett har skrevet at islams grunnprinsipper ikke kan endres, det vil bety at man stifter en ny religion; han avviser «progressiv islam». Islam i sin essens og i ordets betydning, vil si å underordne seg Gud.

Kommentar: Her underkaster Fosli seg Qureshi’s bruk av Gud i stedet for Allah uten å problematisere, jfr min tidligere kommentar over. Qureshi er kanskje inspirert av NRK? I så fall er NRK like ille som Qureshi; begge tvinger Fosli og størstedelen av landet til å assosieres Allah med Gud og omvendt. Man forsøker å få noen til å tro at det her dreier seg om «identiske størrelser».
Og legg merke til at Qureshi snakker om «essens». Vi har drøftet dette tidligere ifbm Lars Gule med fleres iherdige og selvhøytidelige påstander om at islam ikke har noen essens, se vår Essens eller ikke essens - det er spørsmålet.  Og se her Klargjøring av hypermagi og

Og dette er viktig: Universitetsmannen Lars Gule påstår med stive nakkehår og bust at Allah er en «generisk bestemmelse», altså et «samnavn» og ikke et «særnavn» eller «personnavn». (NKR forutsetter at like som Gule har rett – det er en tragedie og tjener ikke til annet enn å forvirre en befolkning som ikke lenger hvem Den kristne gud er, og som derfor vil bli stadig mer forvirret i tiden som kommer). Men her tar altså Gule feil. Grundig feil; og det er patetisk at en mann som selv påstår at han ikke har «tapt en eneste debatt» på nettfora, kan påstå dette, og attpåtil slippe unna med det fra kollegaer han selv mener ikke orker å delta i nettdebattene … se Allah hu achbar - virkelig? og Allah er ikke hellig og

Qureshi: Fra et rent logisk perspektiv, gir det ikke mening at islam skal reformeres … Fosli: … hvis demokrati er logisk umulig, er det ikke grunnlag for noen dialog. s 223

Paul Collier og Alexander, begge forskere, sier at vårt system som ble bygget opp i Europa i etterkrigstiden ikke lenger fungerer i møtet med dagens globale migrantkrise … s 225

Fosli kommer så med et kapittel: Varmen fra Leirbålet: dialogkonferanse i Trondheim. Kapittelet kommer med så mange fornøyelige fakta om hvordan verden oppleves og forestilles fra kommunehold rundt omkrig i landet, at det bør leses i stedet for å refereres her. Generelt: At folk tør å vise hvor dumme de, er i seg selv mystisk. At de ikke forstår at de er dumme, vel, det tilkommer dumheten selv.

Så følger kapittelet: Oslo Høyre: På leting etter ny politikk i gamle tanker. Også her må jeg bare oppfordre til å lese selv. Kapittelet er en god oppfølger av forrige kapittel …
Så følger ca 30 sier hovedsakelig om Sverige … oi, oi. Det må leses. Jeg griper fatt i noen setninger på s 275 som supplerer noe av det som tidligere er nevnt over, Fosli skriver og formulerer: Mange europeere forstår ikke islam; man tror islam er en samling ikke-politiske, personlige forestillinger og ritualer, at det er den arabiske varianten av den »abrahamittiske gudstro». Men islam er på mange vesentlige punkter – som jeg har vist –kristendommens rake motsetning og den islamske verden har fra 600-tallet ligget i krig og konflikt med det kristne Europa.

Kommentar: Fosli har i hvert fall fått med seg noe, men om det er nok, får bli den enkeltes sak å vurdere. Slik jeg ser det, inntar Fosli i boken et uhyre overflatisk forhold til religion og tro, og liten innsikt i både hva islam er og hva kristendom er og hvilke ulikheter de innebærer – for alt. Hodne, islam som religion etc og Hodnesaken - politisk parti? og "Allah is dead"

I dag er Norge det landet i OECD de offentlig sektor sysselsetter flest. Ikke minst er innvandrere ansatt i offentlig sektor – i barnehage, i tolketjenesten, eldreomsorg, barnevern og skole. s 274
Store deler av migrantene sender penger hjem anslått av et FN-organ til 550 milliarder dollar i 2019 (over hele verden?).
Noen snakker om «omvendt kolonisering». Ekte integrasjon i en nasjonalstat forutsetter assimilasjon, skriver Fosli. Dersom man jobber politisk og intellektuelt for å endre innvandrerne kultur, er et  maktovergrep … Assimilasjon er også den korrekte ikke-rasistiske politikken: Man anerkjenner at man kan bli norsk uansett etnisk bakgrunn. Av denne grunn skal vi fremsnakke innvandrere som assimilerer seg.

Fosli tar i det følgende for seg en rekke «navn» som har hatt noe å si i debatten og legger frem en rekke tall og bakgrunnsmateriale. Han nevner Niall Furguson, Asle Toje, demografen Paul Morland osv. Det er interessant lesing, men det meste av informasjonen er å finne på nett, for dem som like å følge med. Fosli går tydelig vis inn for bl a å hjelpe i nærområdene. Dagens asyl- og flyktningeregime er i stor grad avhengig av at befolkningen gjennom mediene har blitt opplært i at dette er et humant riktige. Men det er ikke det, skriver Fosli. Han siterer Nils August Andersen som skriver at alle som er opptatt av asyl, vet at dagens system er en katastrofe … s 283

KrF og Den norske kirke har også et stort ansvar for at landet er på vei mot en nasjonal krise. At oppofrende personlig etikk, radikal kristen etikk, omtrent umulig i alle ekstreme krav selv på individnivå, ikke kan legges til grunn for sosialetikken eller politiske valg, har vært velkjent teologi i lang tid. … et forsøk på å realisere himmelen på jord. s 287

Vi hopper nå over mange gode enkelteksempler frem til side 301: En nestor i norsk samfunnsforskning og mangeårig SV-medlem, Ottar Brox, skrev i februar 2019 med særlig blikk på arbeidsmarkedet: Vi må med sikkerhet kunne si at fortsatt innvandring av det omfang vi hittil har hatt, med nødvendighet må gjøre vårt land til et dårligere samfunn … samtidig må vi kunne forutsi at om denne utviklingen fortsetter som nå, må det føre til mer fremmedhat, eller iallfall uvilje mot innvandrere blant folk som opplever at deres liv kan påvirkes negativt av slik innvandring.

Så omtales bl a Linda Noor, konvertitten, som faktisk mente at Oslo burde få fritak fra å bosette flere flyktninger … s 301 Jan Bøhler: det er vel så stor utfordring for integrasjonsmottaket å ta imot disse to gruppene som med kvoteflyktninger. Han påpeker helt rett at distriktene som har brukt opp integreringstilskuddet uten å kvalifisere flyktningene i stor grad overlater videre kostnader til Oslo og andre større byer. Distriktene har fått «et ufortjent godt rykte». s 301

Dronning Margrethe av Danmark: Ja, vi skal tag imod, men vi skal også fortælle, hva vi forventer. For det er vores samfund, de kommer til. Vi skal gøre plads til dem men de skal forstå, hvor de er kommet hen i verden. Det ene sted er det samme som det andet på kloden. Vi er et gammelt samfund, som gerne tager oss av folk som trænger at bive taget seg av, men vi vil også gerne have, at de forstår, hvor de er kommet hen. Det, tror jeg, er meget vesentligt, s 307

Fosli: Jo mer nasjonsbyggingen reverseres til et flerkulturelt samfunn, jo mindre vil én gruppe være interessert i å betalte for andre.
Når man regne som sysselsatt bare man har arbeidet 1 time i referanseuka og når de på trygd, sykemeldte eller med lønnstilskudd også regne s med, ja, da sier dette lite om hva innvandringen reelt betyr økonomisk for Norge. s 308

SSB 2018: Halvparten av flyktningene og familiegjenforente er tatt med i denne gruppen har bare grunnskoleutdanning; det er ekstremt utfordrende med tanke på det norske arbeidslivets krav s 310

Morsmålsundervisning fungerte direkte integreringshemmende … s 311

Sumaya Jirde Ali til Klassekampen 12. des 2018 omtrent slik: Hun finner rasisme hos nordmenn «overalt». Hun har ingen forståelse for at nordmenn flytter bort fra innvandrertette lokalsamfunn: Hvit flukt? Er ikke det rasistisk? spør hun.

Shurika Hansen: Å være minoritet er en verdi i seg selv. Mørk hudfarge er i seg selv noe bra, det er en moralsk egenskap …
Francis Fukuyama: Mangfold kan ikke være en samlende verdi, nasjoner må ha mer ekskluderende verdier … sike som demokrati, rettsstat, ytringsfrihet, likestilling, og der de som ikke slutter seg til et slikt verdisett, utelukkes. s 316

Fosli: Tyskland og Sverige har skrudd ned velferdsnivået, for å få folk som har det som livslang karriere bort fra ytelser og inn i arbeidslivet. Det er nok det vi å gjøre i Norge også. Altfor mange går over på trygd etter ti år. Sverige er et freakshow. Postmodernister, feminister, genusvitere, sosialister, økologer har tatt helt overhånd … s 319

Økonomen Collier, nevnt tidligere, ble møtt med kollegiale advarsler underveis i skrivingen: Ikke skriv slik at det gagner innvandringsmotstanderne (oppfordret liberale venner).
Collier tar implisitt avstand fra en tanke om at integreringen går seg til av seg selv. De sosiale virkningene av innvandringen veier tyngre enn de økonomiske. Forskjelligheten kan også true generøsiteten og samarbeidsviljen … å tallfeste denne balansen er ikke mulig, det vesentlige er å lytte til folk på baken … s 325 Assimilering inn i den høyproduktive kulturen er avgjørende.

Marte Michelet gjorde narr av økologen Steinar Lem, - som advarte mot islam like før han døde av kreft - som hun mente kom med en dommedagsprofeti i form av –«muslimkatastrofen»., Dagbladet 16. april. Hun moret leseren med at Lem hadde sett «shariaskriften på veggen» og hevdet at han boltret seg i islamofobe klisjeer, kort sagt: Lem bør skamme seg over å spre påstander som ikke har noen som helst rot i virkeligheten. Fosli: Hun konstruerte et intolerant, farlig, fordomsfullt og patetisk monster av en mann … s 333

Fosli: Jonas Gar Støre tror kanskje at partifelle Hadia Tajik er en typisk norsk muslim. Det er hun ikke, slik jeg ser det. Bare det at hun gitet seg med en innfødt nordmann, stortingsrepresentant Stefan Heggelund, skilte seg for så igjen finne en norsk kjæreste, journalist Kristian Skard i Dagens Næringsliv, viser at hun går sine egne veier, veier som ville blitt oppfattet som dypt problematiske i det norsk-pakistanske kjernemiljøet. Og hun fikk heller ingen imam til å stille på med velsignelser i bryllupet … s 335

Kommentar: Tajik er ikke så u-islamsk eller norskislamsk som Fosli tror og heller ikke er islam så overflatisk som han går ut fra den er som religion. Han forstår bare delvis dette med tro og religion, hvor alvorlig den kan være, brukt av «de rette» på «rette måten», dvs av de urette og på urette sted alltid   og hvor dypt den stikker, spesielt for glødende «nyfrelste» nykonvertitter og folk som er vokst opp med islam. Det skal utrolig store krefter til for å gjennomskue islam og frigjøre seg fra islam. Man kan posere liberalisering, men denne posering blir fort avkledd når det kommer til stykket og det står om større omveltninger og/eller hvor det står om liv g død, i det konkrete og i det langsiktige perspektiv. Se her om den ulykkelige situasjonen i Vårt Land og hvordan hypemagikere lar seg bruke av Hadia Tajik, uten at hun ber om det eller de har bedt om lov til å gjøre det - en miniatyrstudie av hvordan det går på makronivå. Her får Tajik frem sin profil som muslim, og hvor dypt islam sitter, i sterkt kontrast til kristendommen som hun forsøker å latterliggjøre – en «julekronikk» man ikke skal kimse av eller fare over med en harelabb, slik de fleste gjør, men ikke jeg

… Fosli er rett og slett for naiv, han har ikke giddet å sette seg i religion per se. Han ser ikke dobbeltspillet hos imamen og «den store toleranse» islam får utvist i og med hele denne lille «hendelsen» sett i forhold til det større bildet og hva som egentlig ligger under, ja, som MÅ ligge under, og som er så uendelig, frustrerende og vanskelig det er å skulle måtte forklare til folk som har «glemt» sin religion eller sin judeo-kristne tro og tradisjon. Disse er faktisk enda vanskeligere å få til å forstå, enn det er å forsøke å forklare for muslimer generelt. se om SAP og hvorfor det går så galt her

Douglas Murray: Man påsto at migrasjonen var økonomisk lønnsom, at den var nødvendig for å møte eldrebølgen og små fødselkull, at den uansett var kulturelt berikende, og om alt dette vise seg å være lite troverdig, så kom argumentet om at globaliseringen gjør massemigrasjon uunngåelig. Men om det var en uunngåelig prosess, hvorfor er ikke et rikt og sivilisert land som Japan rammet av globaliseringens sideeffekt, et multietnisk innvandrersamfunn? Fosli: Og det er blitt tydelig i Sverige og nå i Tyskland, at massemigrasjonen ikke ga et massivt tilskudd av arbeidskraft, det utløste tvert imot et svært stort arbeidskraftsbehov, og det over kritisk kort tid … s 339

Ann Heberlin igjen: Vi må angripe problemet ved dets ideologisk rot. Vi har ingen som helst forpliktelse til å imøtekomme alle mulige krav på særbehandling som rettes mot samfunnet fra en svært liten, men særskilt høylydt gruppe. Vi bør ikke gjøre det lettere for islamister å praktisere sin ideologi. Tvert imot.  Vi skal gjøre det vanskeligere.
I juni 2019 får vi vite at en mislykket uttransportering av en afghansk familie kostet 3 millioner kroner. Da har systemet spilt falitt, sier Fosli. s 343

Fosli: De som overfører nestekjærlighetsbudet til asylpolitikken, vil i praksis ble velgjørere, en mesén, for landets kollaps, skriver Fosli. (En kirke er ikke et samfunn).
Noe å tenke over: Mikael Jalving: Den gode vilje, afkoblet fra alle sociale konsekvenser … Rene hender. Lukkede øyne. … Humanisme på speed. s 345

Jan Egeland: Om vi ikke følger oppfordringen hans, (om å gi svimlende summer mer), skriver Fosli, vil muslimene i regionen – MØ – radiakliseres enda mer (enn ISIS). «Det blir i nese omgang vårt problem – og er også indirekte vår skyld» skriver Egeland. Asgeir Uenland: Det er ikkje helg før Jan Egeland har redda verda … s 347

Hvem kan motstå denne: «I Jordan har de tatt imot 1.3 million flyktninger fra Syria, flere mennesker enn i Nore, på et langt mindre areal». Ny Tid i mai 2014. s 351

Karine Haaland, høsten 2018: Hvorfor er sinnet over drapet på Benjamin Hermansen en naturlig menneskelig reaksjon, mens raseriet over drapet på Daniel Hilling – tysk-kubaner - regnes som en unaturlig, tvilsom og urovekkende reaksjon? s 351

Fosli: Det er dramatisk når innvandringen til Norge koster et sted mellom 100 til 230 millioner hvert år. s 354

Jalving igjen: Innerst inne ved det borgerlige menneske godt at et kontinent, en kultur og en nasjon som ikke vil forsvare seg, er dømt til å bli invadert eller gå under i et langstrakt sukk. Det r logikk for høns men ikke for høyrefløyen … s 356

Sylvi Listhaug: Å hente flyktninger for å redde kommuneøkonomien blir som å pisse i buksa for å holde seg varm … (2018). Listhaug mener at «de gode» tviholder på et system de vet ikke kan virke fordi de har interesser i asylindustrien og trenger selv å føle seg gode.
Jon Helgheim: Det fins etiske argumenter for å avvikle asylsystemet slik det praktiseres nå , 2018.

Janne Haaland Matlary laget en lang liste over etiske problemstillinger om migrasjonen i en kommentar i agens Næringsliv. Fosli parafraserer: Der er uetisk å forlate ditt hjemland dersom du ikke må. Det er derimot etisk høyverdig å byge sitt eget land … Det er uetisk å belaste andre land skattebetalere ved ulovlig innvandring … ingen flyktninger har rett til statsborgerskap … det er etisk riktig for en asylsøker å reise hjem når forholdene har bedret seg … hjelp i nærområdene er derfor mest etisk … det er uetisk hvis ens egen regjering ikke sørger for at illegal grensekryssing elimineres i en tid det terrorisme er et økende problem … En regjering første plikt er egne borgeres sikkerhet: ette er selve grunnen til at staten trengs, som Hobbes skrev i Leviathan.  Fosli fortsetter med en rekke eksempler på hva som er og ikke er etisk og uetisk …
Settlere: De kommer med sin egen kultur, beholder den ofte mer inntakt enn de som blir i hjemlandet og segregerer seg … s 370

Et interessant eksempel her på tampen: Den danske litteraturforskeren Hans Hauge kommer med en metafor: Det nye Danmark er et hotell. Et hotel kan man ikke føle noget for. Statsborgeren er en hotelgæst. Alle kan tjekke ind. Nogle får suiter og store værelser, og andre får små kosteskabe … Og ikke minst. Hoteller er universalistiske. Maden er internasjonal. Man kan få hva man vild. De ligner hinanden, så alle har lett ved at blive integrert. Derfor: Hotellet er det beste billed på Danmark som en konkurrancestat på det globale marked. Vi skal være et hotell i verdensklasse. Velkommen! s 381

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar