Halvor Fosli: Nordmann vil jeg definere slik: Innbyggere i Norge
som normalt i det minste har et innslag av forfedre født i Norge, som regnes
som nordmenn av medlemmer av andre folkegrupper og selv identifiserer seg med
landet og føler et fellesskap med sin landsmenn, s 21
Eric Kaufmann:
Det generelle bildet er at en økende andel utenlandsfødt i et land medfører en
økende bekymring over innvandringen s 23. Conservative whites need to have a
future. s 26
Markører: Språk, rasemessig utseende og religion.
Hylland Eriksen:
Norge er ikke en etnisk nasjon, men en nasjon basert på territorium og statsborgerskap.
«Kulturelt norsk» knyttes til en persons språk, væremåte og annen kulturell kompetanse,
f ek å fylle ut skjemaer … Man blir ikke etnisk norsk av å være hvit … Fosli
sier seg her enig.
Sylo Taraku: …
etnisitet ligger et sted mellom rase og sllktskap … s 27
42& av alle fra Somalia mottar sosialhjelp, nesten 90%
av somaliske barn lever i familier med vedvarende lav inntekt i 2019 sendte de
hjem 15 ganger så mange kroner som polakkene gjør s 29
Om anti-rasismen politiseres så sterkt at grensene ikke
lenger beskyttes, vil de ganske sikkert skape mer rasisme … Kaufmann: Vi burde slå hardt ned på
rasisme, men vi er nødt til å skille det fra mennesker som bare ønsker seg
mindre innvandring for å beskytte sin egen gruppe og egenart s 30
Å tabuisere legitime uttrykk for hvit identitet gjør at ytre
høyre får monopol på denne følelsen …
I dag er det rundt en milliard i Afrika sør for Sahara:
allerede 2050 vil antallet mer enn dobles til 2.6 milliarder … s 35
Skip som deltar i «redningsoperasjoner» i Middelhavet
motiveres ikke først og fremst av å redde liv; da ville de som plukkes opp
blitt returnert til nærmeste trygge havn … s 36
Torbjørn Røe Isaksen,
H, definerer nasjonalkonservatisme som noe ekstremt og unorsk .. Hvis ikke en
ung kvinne med hijab også kan bli kulturelt norsk … blir diskusjonen om
sammenhengskraft bare en teoretisk øvelse … Nidarosdomen er både norsk og
europeisk …
Fosli: Jeg tror at mange mener at mange former for islam er
uønsket her, som annet enn en tolerert minoritet … s 41 Et hus som er åpent for
alle, er et hem for ingen … s 42
I 2018 viste undersøkelser at nordmenn mente at
integreringen går dårligere … Kun 2 av 10 mente at den gr bra.
Fosli: … vi har opplevd en stadig mer splittet og kranglete
offentlig debatt, med importerte fenomener som fremdeles ser mest omtalt under
sin ikke-oversatte navn: No plattforming, shaming, virtue
signalling, white guilt og krav om safe space. s 43
Innvandringsbefolkningen nærmer seg i 2019 en million:
765 000 innvandrere og 179 000 norskfødte med innvandrerforeldre, opp
hele 5. 5% fra året før. Andel innvandrere av totalbefolkningen er 14. 4 %
Forskere avviser kontant at høyrepopulismen er en ny form
for fascisme: snarere kaller de den en «ny form for demokrati der interessene
og stemmene til vanlig folk vektlegges mer».
Kaufmann: De
venstreorienterte miljøene har lenge tenkt på høyrepopulister bare som gamle
menn som snart vil dø …
Fosli: Mange tenker kanskje at dersom litt innvandring er av
det gode, så vil mer innvandring være et større gode … men det er umulig å si
når absorbasjonsevnen overbelastes .. s 49
Finkelkraut: De
demokratiske ordningene påvirker ikke nasjonens identitet, for nasjonen har
ingen annen identitet enn vedvarende endring
… Fosli: … bitende ironisk når han fremstiller tidens anti-nasjonale
tankegang, s 50
VG, en muslimsk mor: … det var rart at barnehagen inviterte
på sommerfest under ramadan; det var
uaktuelt å komme og se på at andre spiser, ble det sagt …
Fosli: Systematisk inkompatible eller uforsonlige verdier
kan ikke danne grunnlag for samfunnsliv, men vil logisk føre til
parallellsamfunn om gruppene blir tilstrekkelig store .. s 53
15.8 % av tyrkiske barn har foreldre som er søskenbarn,
marokkanske 15%, afghanske 12 % og irakiske 11.5 %.
Fosli: Høy tillit mellom folk i nabolaget, til andre
nordmenn og til norske myndigheter – er kanskje den største ressursen norsk
høykultur rådde over, s 56
Øyvind Østerud,
forsker: Fordelingsenighet er en viktig side ved samfunn av norsk type, s
56
Uttalelse fra politi: «Vi kan ikke forlate bilen for å
gjennomføre et oppdrag. Vi må også ha noen som vokter kjøretøyet. Når man går
ut, blir man straks omringet av 15-20 stykker, halvt eller helt maskerte. De
spør hva vi gjør der og sier vi må passe oss. Man kan ikke gripe inn, men må
vikte oss for stein og pekelaser som skader øynene», s 58
I Oslo var det over 3000 episoder med trusler og vold mot
lærere i 2017. En bestemt form for arbeidslivskriminalitet er krav om beskyttelsespenger
til folk som drive lovlig virksomhet … s 61
Douglas Murray
bemerker vemodig i et intervju høsten 2019 at i Berlin måtte forstanderen i den
jødiske menighet advare sine medlemmer mot å gå med kippa eller andre synlige
jødiske symboler i det offentlige rom … Lettere tragikomisk er det når ledende
politikere som Erna Solberg heier på både hijab og homoparade. s 64
Walid al-Kubaisi
ble forundret første gang han leste om en kvinne som hadde saksøkt sin ektemann
for voldtekt … s 65
En holdning om at innvandrergutter har et eiendomsforhold
over kjæresten, var utbredt sier Arnfinn Nygaard, (Holmlia-beboer).
I 2017 ble også 17.mai-togne i mange byer beskyttet av
betongblokker og parkerte busser i sidegater, og høsten 2017 ble
betongblomsterkasser et permanente innslag i hovedstadens blomstergate … s 67
Flemming Rose,
(mannen bak de berømte muhammed-karikaturene): … man bør vokte seg vel for å
fremsette unødig krenkende ytringer, særlig mot minoriteter som er så svake at
de kan true folk til taushet eller drepe dem, s 69
Cemal Knudsen ble
utestengt i 30 dager da han postet dette på sin vegg i juni 2019: Under
appellen til Stopp Islamiseringen av Norge har vi vært vitne til at det å kaste
en 1400 år gammel arabisk bok fra ørkenen på bakken er farlig og forbudt i Norge,
s 69
Protestantisk
skyldkultur erstattes i og med innvandringen av klansamfunnets
patriarkalske æreskultur.
I innvandrertette delbydeler i Oslo nå er det opp mot 60% av
innvandrerguttene som ikke fullfører treårig videregående opplæring.
I løpet av utrolig kort tid er Muhammed blitt det vanligste
navnet for guttebabyer i Oslo; i 2013 ble det mest utbredte fornavnet uansett
alder – 4001 het nå Muhammed. Douglas
Murray: Usannsynlig at Britain will remain Britain dersom dette fortsetter.
Styreleder i Islam Norge: Abdirahman Diriye i 2019: Forslag
om egne islamske barnehagevernsinstitusjoner med begrunnelsen om at det «vil
kunne gjøre foreldre trygge på at barna får en oppdragelse i trå med de verdier
de selv står for. Institusjonene skal ha ansatte som «ivaretar barnas
kulturelle, språklige og religiøse bakgrunn. s 72
Fosli: … igjen er det muslimene som vekker mest
oppmerksomhet i offentligheten: hijab er like norsk som bunad, Koranen nevnes
like mye som Bibelen i offentlig debatt, og id-feiringen i Valhall i 2017
velsignes med statsministerbesøk .. s 74
Fosli: Saldert statsbudsjett 2017 har interessante tall. I
sum settes det av noe over 25 milliarder til innvandring og
integreringsrelaterte utgifter. s 77. Og hva sendes til alle norske
barnefamilier av generell barnetrygd? 15. milliarder. s 78
Jon Hustad
nevnes; s 81ff bringer mye statistikk eller tall: Hustad mener at dages
velferdsstat er en fiasko .. .
Finansavisen: En gjennomsnittlig svenske bidrar gjennom
livsløpet med 1, 5 millioner mens motsatt en av skalaen befinner somalierne
seg, med ni millioner minus pr person i snitt …
Jurist, Hanne Sophie
Greve: Asylets grunntanke er midlertidig beskyttelse mot personlig fare. …
Asyl kan sammenlignes med opphold på et sykehus; når man er frisk, skal man ut
igjen, s 87
Satsene i 2018 tilsa at i kommunene, over en femårsperiode, ville
en enslig voksen utløse 814.100 kroner. For bosettingsåret mottar kommunen
237.500 kroner, så stiger det til 239.000, så falle det til 171.000; videre ned
til 85 500 og det femte året er tilskuddet på 71 600 kroner. s 87
Kåre Willoch i 1988:
Det er grunn til å frykte at en fortsatt innvandring av asylsøkere av det
omfang man har hatt i de senere år, vil føre til alvorlige motsetninger mellom
folkegrupper i Norge. Det kan ikke være umoralsk å mene at man må ta hensyn til
reaksjoner mot denne innvandringen – for å forebygge konflikter. Det kan heller
ikke være umoralsk å mene at man bør forebygge for raske forandringer av det helhetspreg
som vår befolkning har. Det er urett å kalle slike synspunkter rasistiske, når
de ikke bygger på forestillinger om at noen rase er mer verdt enn andre. Slike
ønsker om begrensning av innvandringen står heller ikke i strid med
kompromissløse krav om at ethvert menneske som oppholder seg lovlig i Norge,
skal behandles med respekt og gjestevennlighet. Det vil bli lettere å håndheve
slik hevdvunne prinsipper dersom antall nye fremmede per år er begrenset. Da
vil man også kunne dra full nytte av den berikelse som innslag av fremmed
kultur kan gi». s 89
Fosli om islam: Islam er i stor grad en før-reformatorisk
religion, der Koranen er Guds eget ord i helt bokstavelig forstand, og der
debatt og uenighet ikke oppfordres, men helle stenges ned, frykt for å bli
beskyldt for blasfemi og frafall preger den islamske verden, alle muslimer vet
at det i verste fall kan utløse dødsstraff. For ikke-muslimer blir denne
religiøse tilstanden av respekt og frykt rett og slett for fremmed og for
ubehagelig; en selvsikker, konsensuspreget og meget autoritær religion har de
fleste norske konfliktsky som vi også er liten interesse av å nærme seg.
Nært forbundet med dette er ideen om at islam som den siste
åpenbaring av de tre abrahamittiske religionene a priori er det ypperste, det sist åpenbarte, innen leveregler,
livsform, sosial praksiser, etikk og dogmatikk – i sum: de er overlegne jødedom
og kristendom. Guds siste åpenbaring må jo være den beste, mest fullkomne? Det
fører til at mange muslimer kan ha en nedlatende holdning til andre, de vantro.
… islam er i stor grad en lovreligion … s 96f … praktiserende muslimer mener at
man ikke kan gifte seg med ikke-muslimer … og det hindrer i stor grad
integrering gjennom samling og ekteskap … s 97
Øyvind Holen: Det
klages ofte over at innvandrerforeldre ikke engasjerer seg i det lokale fotballaget
eller korpset, men det er selvsagt fordi vi pakistanere ikke er interessert i
fotball eller korps. Men handler det om cricket, da skal du få se engasjement,
ler Ahmed.
Professor i antropologi Fredrik
Barth: Fysisk og mentalt er vi mennesker omtrent like utstyrt og like
avhengig av hverandre; men innenfor våre forskjellige små fellesskap produserer
vi ekstremt forskjellige liv». Kjøttmeiser bygger redene sine omtrent på samme
vis, mens mennesker bor i telt, huler høyhus, villaer, rekkehus, småhytter,
langhus osv s 99
Alain Finkelkraut i
Klassekampern 0804 21014: Jeg leste en artikkel i Le Monde om en kvinne fra
Paris-forstaden La Courneuve. Hun var av franske opprinnelse, i førtiårene. Fysisk
nedslitt, mor til flere barn, en sønn hadde konvertert til islam. Hun kunne
ikke bo i La Courneuve uten å møte forakt – hvis hun røykte sigaretter under
ramadan eller gikk uten slør. Hun følte at hun hadde blitt en minoritet i eget
land. Hvis Frankrike var et land med god helse, ville journalister, politikere
og intellektuelle lytte til denne kvinnen. Men bare den ekstreme høyresida lytter.
Det er en katastrofe. s 101
Fosli beskriver rundtomkring her mer lokale og intime
erfaringer fra familieliv, disiplin av jenter osv. Det lar jeg ligge.
Statistikk, igjen: Innvandrerbefolkningen i Oslo utgjorde
hele 33.1% v byens innbyggertall. 40.1 fra Asia, 17.8 fra Afrika, 37.4 fra
Europa. I bydelene Groruddalen og Søndre Nordstrand var innvandrertallet
nærmere 80% i 2019, mot 40% i 2000. s 109
Tybring Gjedde: Fortsetter denne utviklingen ender vi med en
total segregert by med gettolignende tilstander.
I Oslo mottar innvandrere 71 prosent av all sosialhjelp
(2027). Sosialhjelpsutbetalingene nasjonalt var på 6.6 milliarder. Opp 1.6
milliard fra 2013. Fattigdom i Norge er i stor grad innvandrerdrevet. 15% av
landets sosialhjelpsmottakere, 19907 personer av 132659 personer, bor i Oslo,
en av verdens dyreste byer.
Skolene på vestkanten må spare penger, mens skoler på
østkanten kan få opptil to ganger så mye pr elev som vestkantskolene. s 111.
Gjelden til Oslo kommune gikk fra sju milliarder i 2004 til 30 milliarder i
2014. Under Raymond Johansen har gjelden gått videre opp, og er beregnet til
67,7 milliarder i 2021.
Ap, SV, og Rødt samlet fikk 90% av stemmene blant aktive
muslimer i 2017. 112
Forfatteren Lars
Åberg: ER det ikke slik at frykten mange føler når det gjelder
innvandringen ikke skyldes frykten for det fremmede som det ofte hevdes, men
frykten for det man faktisk kjenner?
Lars Akerhaug:
Kanskje er vi her ved kjernen v det som er problematisk. Ikke bare i den
radikale islamistideologien, men i hele det islamske tankeunivers. Leser vi
Koranen ser vi hvordan man gjennom hele teksten trekker grenser mot de vantro.
Han nevner sure
2.117: --de vantro er som skapninger som når de tilropes, bare registrer lyden
uten å forstå, døve, dumme, stumme, blinde.
Fosli: Dett verdisettet er salafistenes og wahabienes
verdisett. s 117
Kommentar:
Tenk på alle de millioner barn i den muslimske verden som på en eller anen måte
lokkes til å tro at det er spesielt rosverdig overfor Allah og profeten å lære
seg Koranen utenat, uten å skjønne hva som står. Dette faller ikke Fosli inn å
nevne. Det kan indikere enn viss frykt – for «gudstro».
Fahad Qureshi, leder
av islam Nett, hevder at alle sunni-moskeene Norge egentlig slutter seg til denne
islamforståelsen, (som nettopp nevnt over). Moskeene vil bare ikke ha bråk, de
vil ikke risikere å miste statsstøtten, så de snakke ikke høyt om hva islams
rette lære er. Han sier: Alle praktiserende muslimer legger vekt på å leve som
de tre første generasjonene etter Muhammed, fred være med ham, (til Aftenposten
juni 2015). En muslim vil alltid si at det Gud lærer oss er best, uansett hva
det måtte være. … Fosli: Islam blir en religion der man bare skal adlyde
Allah’s ordre. (Her
bruker ikke Fosli Gud, men Allah – hvorfor? Vet han selv hvorfor?).
Kommentar:
Fosli skjønner ikke at muslimer mer enn gjerne adlyder Allah og at de gjør det
med stor inderlighet og i sann tro, med kjærlighet – og at dette er islams evne
til å individuere sin gudsforestilling i muslimene fra de er helt unge av.
Fosli aner ikke hva han skriver om – eller bare nevner i forbifarten - her.
(Får håpe jeg tar feil, i hvert fall et lite stykke på vei).
Fosli om Qureshi: … og slik får han fram at det han selv
mener er klassisk islam, grunnleggende sett mangler moralske vurderinger. Islam
blir en religion der man bare skal adlyde Allah’s ordre, slik en eller mange
lærde utlegger denne; Allah er, som andre guder, avhengig av fortolkere.
Kommentar:
ha, ha. Er det mulig? Ja, det ser sånn ut, vitterlig, for en sosiolog.
Brochmann 2 rapporten: Utvalget vil påpeke at det ikke
finnes noen enkle grep som setter Norge i stand til å ta imot et svært antall
flyktninger, uten at dette vil gå ut over fordeling og velferd.
Asle Toje: Vil
heller gjøre som Canada, håndplukke flyktninger som lettere lar seg integrere
..
Fosli er på en måte vis: Én pizzarestaurant var i sin tid en
formidabel tilskudd til restauranttilbudet, men ikke nummer 101 … s 121
Nesten halvparten av de som mottar sosialhjelp nå, er
innvandrere, om lag 67 000 personer. Fosli: Ingen sier: «Jeg fryktet islam
for tretti år siden, men ikke i dag». Jo mer jeg leser om islam, desto mer frykter
jeg også religionen». s 123
Gettoene kan oppfattes som velferdskolonialisme …
LO var viktig premissleverandør for innvandringsstoppen i
1975.
David Goodhart:
Masseinnvandringen går først og fremst ut over de som er avhengige av trygder
og lav pensjon, andre lavtlønte, de som bor innvandrertette lokalsamfunn og
mangler ressurser til å flytte unna … de vil bli direkte konkurrenter. s 125
Deportasjon er ikke
aktuell politikk i vestlige land nå … uten assimilasjon inn i den innfødte
befolkningen vil gettoene vokse. s 124
Asylinstituttet er
blitt ødelagt av de asylliberale, og av at det har blitt brukt til omfattende,
permanente gjenbosettelse.
Troende muslimer kan
til og med regne fraværet av modernitet som islams styrke, særlig i forhold til
kristendommen, som de mener lar seg presse av ulike moteretninger, mens islam
er en tidløs, hellig åpenbaringsreligion, lik seg selv fra evighet til evighet
… s 127
Forsker Dag Wollebeck
hevder at det i dag er «innvandring som utgjør den største utfordringen for
tilliten i Norge». Forskning støtter opp om den grunnleggende sosiologiske
jernloven som hevder at folk trives best med dem man har mye til feles med.
Hele 22 % av innvandrere har liten tillit til andre mennesker, mot 6% av
befolkningen for øvrig.
Lars Trågårdh.
Innvandring forsterker følelsen av at ikke alle er likeverdige, at det ikke er
alle som bidrar. Dermed utfordrer det samfunnskontrakten. s129
Mange muslimer relaterer seg lite til trosinnholdet i islam
og kravene i islam; de er kulturmuslimer som bare er født i en muslimsk
familie. Svært få tar imidlertid åpent avstand fra islam, eller sier at de ikke
tror på Allah lenger – Kommentar:
her bruker ikke
Fosli Gud, hvorfor ikke?.
Fosli: Tradisjonell islam er ikke først og fremst personlige
trosforestillinger og religiøse ritualer, men et politisk juridisk system.
Mange vestlige mennesker forstår ikke islam, de tror islam er en salgs arabisk
variant av kristendommen. Islam er ikke kristendom, selv om islam henter en god
del referanser og prinsipper i den jødiske og kristne tradisjonen. Koranskolen
er heller ikke en variant av søndagsskolen …
Kommentar: Kan dette tyde på at
Fosli likevel virkelig forstår religion? Nei, det gjør ikke det. Han tenker
SAP, se her
på bloggen
Forfatteren og historikeren Mikael Jalving er sterkt kritisk til at det danske demokratiet har
gitt 300 000 muslimer i Danmark statsborgerskap. Masseinnvandringen er
Danmarks største og mest irreversible feiltakelse siden 1849 … s 132
Abid Raja: Helt frem til jeg startet på universitetet, og
langt inn i mine studier, hadde jeg sterk misnøye, til dels hat, knyttet til
amerikanere, jøde, inder eller homofil … nå tenker Raja at det er mennesket som
trenger vern, ikke guddommen, skriver Fosli. Kommentar: Jeg spør: Guddommen?
Fosli skjønner fremdeles ikke bæret. s 133
Fosli gjør seg følgende viktige betrakting: Eksperter i den
islamske verden er både teologer og de facto jurister i en og same person. (I
Vesten er det ikke slik).
Lars Akerhaug:
Muslimer lever i et teologisk univers der alt kan forklares ut fra islam.
I klassisk islamsk juss, skriver Lewis, blir jihad alltid
forstått i sin militære betydning, og det blir drøftet hvordan militære angrep
bør begynne, hvordan krigshandlingene bør avsluttes og hva som skal gjøres med
erobret gods og erobrede folkeslag.
V. S Naipaal: Erobring
først, islam etterpå …
Fosli: Ordet religion kommer fra det latinske religio, og
handlet om regler for den første kristne gudsdyrkelsen i Roma. Ordet for
religion i islam, er det arabiske din,
som ligger nær ordet for lov. For muslimer er ikke religionen bare
gudsforestillinger og regulering av det religiøse samværet, nei, islam
regulerer hele livet, inkludert sivilrett og strafferett, til og med
konstitusjonell rett. Men islam mangler også noe, nemlig den fylde og bredde
som kirken representerer i Vesten. Som selvstendig institusjon kar ikke kirken
en ekvivalent i moskéen, skriver Lewis. s 136. Se
om din eller deen og juridico-religico her
Fosli: Og Vesten bør ikke tilrettelegge for migrasjon av
troende, ortodokse muslimer, men heller det motsatte – gjøre siden ved det
patriarkalsk, islamske dagliglivet mer ukomfortabelt, ved f eks å børe legge
barnehijab og offentlig bruk av heldekkende slør, kreve at fredagspreken holdes
på et europeiske språk, forby søskenekteskap, straffeforfølge omskjæring, som
allerede er forbudt, og etterforske trygdesvindel og tvangsekteskap mye mer
aktivt. … Og vi kan regulere antall muslimer og hvilke muslimer som gis varig
opphold. … Islam mangler også en gjensidighetsnorm, som en tolerant stat
trenger oppslutning om. s 137
Fosli: Kristenforfølgelsene i den islamske verden har
tiltatt etter årtusenskiftet. Klaus
Wivel opplevde en mørk, pessimistisk stemning da han for noen år siden
reiste rundt til kristne miljøer i Midtøsten.
(Jeg vil anbefale å lese Wives bok).
NRK juni 2019, intervju ed en IS kvine i Al Hol i Syria: Vi
har bare gjort det Allah ba oss om å gjøre. Allah har beordret oss til å utføre
jihad, hellig krig. Det eneste vi har gjort er å praktisere sharia …
Kommentar:
Her brukes Fosli Allah, antakelig
fordi NRK for denne anledningen gjør det, jeg vet ikke. I NRK bruker man
konsekvent Gud om Allah, hvilket jo selvsagt får NRK opp i uløselige
filosofiske, religiøse eller teologiske og filologiske problemer, virkelig
store problemer, uten at det synes å affisere NRK i det hele tatt. Men her
altså … jeg sier ikke mer. Her har NRK latt seg presse av realitetene. Man
utfører ikke Sharia i Guds navn … s 139
Laila Morzo, som konverterte til kristendommen: Bare en
dårlig muslim er en god muslim … Den som vil følge islams lære, må komme på
kant med europeiske verdier …
Lektor Kjell
Skartveit dveler i 2018 ved en religiøs årsak til likegyldigheten for vold
og overgrep i islamske samfunn … han knyter det til islams fatalisme … over 30
% av ekteskapene i Kirgisistan inngås etter bruderov …
Øst-Europa godtar ikke at moskéer kan bygges hos seg dersom
kirker og katedraler ikke kan reises i Pakistan, Egypt eller Saudi-Arabia. s
141
Naipaul igjen: … de – om de islamske statene - har ikke frie
empiriske undersøkelser enhver kritisk undersøkelse av historien er avstengt.
Troen trumfer virkeligheten, s 14
Thilo Sarrazin,
okonom og sosialdemokrat: For det første: Muslimer tror at islam er bestemt til
å herske over hele verden. For det andre: Muslimer regner seg derfor som bedre.
Ettersom de har den rette tro og ser ned på ale vantro; For det fjerde: I det
absolutte sentrum av denne religionens verdslige bestemmelse står kvinners
underordnede posisjon, der handler jo alt om seksualitet, påkledning, hijab og
så videre – og det fører til at kvinner i den islamske verden har lavere
utdannelse, Og for det femte: Islam er på lengre sikt demokratisk overlegen.
Dette er religionens virkelig sprengkraft.
Susanne Wiesinger,
østerisk lærer: Politikere over hele verden forsømte angrepet (på Charlie Hebdo
i 2015), men ikke mine elever …
Høsten 2018 er det en debatt om muslimer i Norge kan håndhilse
på det motsatte kjønn. På Dagsrevyen 13. september gikk to muslimske ledere,
Basin Ghozlan og Senaid Kobica ut og sa at det er tillatt i islam. De viste til
en fatwa, en juridisk uttalelse fra Det europeiske rådet for fatwa og forskning
…
Som Hege Storhaug
påpeker, er det et forbehold her som man skal merke seg: de er en taktisk
tillatelse, ikke en prinsipiell … Man prøver å beskytte islam fra negativt
omdømme i majoritetsbefolkningen, samtidig som man kommuniserer til
moské-muslimene at de måt være tålmodige … !
Fosli: Kommunismen brøt sammen, det ble ingen
reformkommunisme. Det samme kan skje med islam .. s 146
Kommentar:
Hva Fosli mener her, skal det ikke være lett å gi et svar på. Men kan islam
reformeres? No way. Norway. Fosli forstår ikke de elementære: At det til enhver
tid, på ethvert sted, vil det alltid foreligge personer og miljøer hvor islam
kan anvendes for eget formål, det ligger i religionen selv, det ligger i skriftene,
som ikke kan endres, fordi Allah – ikke Gud – sier det. Fosli ser ikke at dette
kan gjøres til selve det magiske instrument, både for å gjøre seg from og
hellig, og for å gjøre seg til en desperat selvmordsmorder som med beste
samvittighet sprenger uskyldige i lufte. Fosli skjønner ikke at mennesket av
vesen er evig religiøst – en homo adorans
- og kan hjemle nesten hva som helst i «guds navn». Kristendommen er det beste
forsvar mot slik gudslengsel og slik guds-bruk, misbruk ikke bare av Guds navn,
men også av Guds sanne vesen og Guds natur eller karakter.
Fosli kommer så inn å noe like åpenbart som det er
interessant, idet han viser til Nassim
Nicholas Taleb som sier: Bare en liten del av en populasjon, 3-4%, kan få
flertallet til å rette seg etter dem ved å insistere på at de er nødt til å
gjøre ting på sin måte. Fokuset er the intransigent minority.
De som er fleksible og tolerante, vil da gi etter. .. Halal-kylling
er derfor blitt standard … s 148
Kommentar: Her
ser vi at det ikke er – kan ikke være - spesielt kristent å være spesielt
inkluderende. Man kan ikke kreve av en kristen at han skal bli et emosjonelt
korrekt vesen, en person som tror det er frelse i å servilisere seg, ja, utradere seg selv, for å vise hvor «god» han
er. Og for å vise at man påtar seg skyld, uten å være skyldig. (Det er kvalmt).
For det blir automatisk posering og dermed hykleri av slikt,
og man mister gudsrelasjonen. Det er tragisk at så mange kristne i dag ikke ser
den fellen de går i, gladelig, idet de synger Amen, Amen og halleluja. Det er
trist å oppleve. Amens betydning er i ferd med å bli visket vekk. Amen
misbrukes på det verste, men det er håp om ny-orientering: jeg anbefaler: Om
Amen og dette å "avtale Gud"
Og dessuten: Jeg forsøker å se det hele med «hypermagiens øyne» og etterlyser mer
vekt på dette å tenke
juridico-religico, som jeg kaller det, som et alternativ, en kontrast
til eller som et supplement til å tenke SAP, som jeg linker til andre steder
her. Klargjøring
her og Kristendommen
er klart ekskluderende og intolerant
Fosli nevner Bushra Ishaq og hennes undersøkelse, som sulle
vise hvor «protestantisk innrettede» muslimer egentlig er. 1000 svarte på et
skjema som var sendt ut til 10 000. Sylos Taraku: Islams åpenbare
problemer blir borte i denne boken, til Bushra. s 150
Den syriske poeten
Adonis; Man må se i øynene at folkeslag dør ut, og at sivilisasjoner også
dør. Denne ummaen har ikke lenger noen
skapende nærvær på noe områder i menneskehetens sivilisasjon. Araberne er
fraværende fra verden. Det er døden. Den magiske tenkningen, legendene og
overtroen dominerer den muslimske kulturen. Det finnes ikke rom for
vitenskapelig tenkemåte.
Abdel-Samad: Jeg har sitert ham tidige her på bloggen.
Walid al-Kubaisi: … erotisk tiltrekning mellom mann og
kvinne anses som farlig og demonisk i islamske samfunn. Kjærligheten er
fraværende i hele et muslimske samfunnet. Ære betyr alt når en mann gifter seg,
forelskelse ingenting.s 158 f
Forfatteren, religionsviteren og skribenten Ann Heberlein
mener at problemet er at mange vestlige mennesker ikke forstår religion lenger
som en motiverende og meningsskapende kraft … Uviljen mot å akseptere at
religionen er en viktig dimensjon i menneskers liv, kan vise seg å være
skjebnesvanger … s 163 f
Kommentar:
Hans Magnus Enzensberger i 2006: Sure 3. 106: Dere er det
beste folket som noen gang er sendt ut til menneskene … Dette harmonerer dårlig
med en økonomisk, teknologisk og kulturell underlegenhet, skriver Enzensberger
og forstår helt klart ikke at denne underlegenheten nå tas som et vitneprov på
islam nettopp er overlegen og at muslimene er det også og at dette legitimerer
– i form av rasjonalisering - at de tar igjen, fordi de er blitt urettferdig
behandlet. s 165
Avstanden mellom selvbildet og realiteten er så påfallende
at Enzensberger kaller resultatet en «narsissistisk krenkelse som kompensasjon:
Tilskriving av skyld, konspirasjonsteorier og alle slags projeksjoner inngår
derfor i den kollektive følelseshusholdningen. Ifølge dem har den fiendtlige
omverden bare én ting i hodet, nemlig å ydmyke arabiske muslimer. De reagerer
derfor med ekstrem pirrelighet på enhver formentlig eller reell fornærmelse.
Denne holdningen gjør at gjensidighetsnormen ikke
respekteres, bemerker Enzensberger: man anerkjenner ikke andres følelser, de –
jøder, kristne, buddhister – krenkes rutinemessig. De vantro har nemlig ikke
ære eller følelser … Selvmordsattentat utøver en uimotståelig tiltrekningskraft
på den radikale taperen, for det gir ham mulighet for å leve ut både sine
storhetsfantasier og sitt selvhat. Feighet er for øvrig det siste man kan beskylde
ham for, skriver Enzensberger. Det motet som kjennetegner ham, er fortvilelsens
mot. Han triumf består i at man hverken kan bekjempe ham eller straffe ham, det
sørger han for selv. Dette henger sammen med et mye brukt slagord som
islamister bruker: Dere elsker livet, vi elsker døden og derfor vil vi seire.
Men ikke alle muslimer er arabere, ikke alle arabere er tapere, ikke alle
tapere er radikale, sier E. s 166 f
Den danske islamkjenneren Tina Magaard: Der man i Europa
etter krigen har lært seg å se historien også ut fra offerets synspunkt, er det
ikke slik i offisiell islamsk historiefortelling … s 168
Fosli kommer så inn på klaner og referer til Mark S Weiners
bok The Rule of the Clan. What an Ancient Form of Social Organization Reveals
about the Future of Individual Freedom.
Jeg lar tittelen taler for seg selv og går videre, men
noterer meg at Fosli skriver: At Norge får tusenvis av nye innbyggere hvert år
fra patriarkalske klassesamfunn, må nesten føre til mer vold … Æresdrap handler
om å opprettholde klanens status, og har ingenting med raseri, psykiatri eller
personlig skuffelse å gjøre – det er en stolt, nødvendig handling som springer
ut av dype moralske overbevisninger s f 172. Individer i det liberale samfunn
trues av Durkheims anomani, (anomali?) - en retningsløs, forvirret tilstand … s
175
Kjernen i islam er juss: Gud er den
ultimate lovgiver, ikke klanen eller stammen … s 174
Kommentar: Som om vi skulle a sagt det selv og som jeg har
vært inne på flere steder her på bloggen, jfr mine termer SAP,
juridico-religico og hypermagi osv.
Fosli tar så for seg Terje Tvedt. Jeg har omtalt hans bok. Jeg
tar for meg Det internasjonale gjennombruddet her.
s 188: Arild Snoen i Minerva avviste at langt de fleste
norsk-pakistanerne bidro positivt til statskassen i perioden opp mot
drosjesvindelsakene. Av rundt 5000 sysselsatte norskpakistanske menn i Oslo og
Akershus regnet han ut at nesten 40% var involvert i skatte- og trygdesvindel.
I 2018 ble Aud Korbøs sosiologiske pioneravhandling om
arbeidsinnvandring fra Pakistan til Norge i perioden 1970-73 utgitt i bokform,
under tittelen Den kritiske fasen. Studien er preget av tidens
aksjonsforskning, der sympatien ligger på de marginaliserte gruppene og der forskeren
er eksplisitt kritiske til «systemet». Det er et underliggende premiss i boka
at fremmedarbeiderne utnyttes, som villig og billig arbeidskraft … lite tyder
på at Korbøl den gang forsto utfordringen denne type migrasjon på sikt ville
påføre velferdsstaten, skriver Fosli. Korbøl tenkte selv at avhandlingen kunne
forsterke fordommer mot pakistanere f s 190 f.
Migrasjonen var et «familieforetagende og del av en større
beslutningskjede, ikke individuelle beslutninger tatt i isolasjon … Dette at
kvinner selv tjener penger, er en trussel mot mange kvinners selvaktelse … i
Pakistan hersket det ikke generalisert: Erfaringsmessig stoler ikke pakistanere
uten videre på andre enn slakt og helt nære landsbyfeller …
s 208: Den danske psykiater Henrik Day Poulsen skrev i 2014
en kommentar om at en tredjedel av innvandrerne fra Libanon og Bosnia mottok
uføretrygd i Danmark … han stiller spørsmålet: Kan dårlig integrering i seg
selv utgjøre en del av det samlede kliniske bildet?
Kuriosa: … en araber mente at Norge var en underavdeling av
den jødiske staten og dermed legitim å svindle og utnytte … muslimer er redd
for «et kristent barnevern» … Muslimer tror ofte at umoral er tillatt i
kristendommen … mange av Midtøstens kvinner er og forblir 13-åringer mentalt
sett, livet ut. Slik får sønner et stort ego … f s 209
Den erfarne pressemannen Helge Øgrim skrev en større
artikkel om asyljuks i Minerva i 2017 basert på anonyme kilder … det er flere strukturelle problemer i
systemet: Det er stort gjennomtrekk av saksbehandlere i UI; det forringer
kompetansen. Asylintervjuet gjøres ofte av ferske medarbeidere som ikke har
erfaring med gjenbruk av falske asylhistorier og hvordan slike kan avsløres.
UDI har «produksjonsmål», og det legges press på å behandle saker raskt; avslag
gir merarbeid, man må «motbevise» asylsøkerens påstander om ID eller
forfølgelsesanførsel. Avslag ankes også normalt til UNE, og det gir også
oppfølgingsarbeid for UDI. At over 90 % ikke har ID-papirer ved ankomst til
Norge, er påfallende og mistenkelig s 219
Fosli: Det individuelle asylretten i masse-migrasjonens tid
er umulig å opprettholde også fordi avslåtte asylsøkere i stort omfang ikke
returnerer … paradoksalt nok er vår flyktningetjeneste en del av
incentivstrukturen som produserer millioner av kunder for massesmuglere … Vi
inviterer mange inn i varig utenforskap .. f s 220. Norsk asylpolitikk kan
oppfattes som en stående invitasjon til verdens fattige og undertrykte … Den
muslimske innvandringen er heller ikke sosialt bærekraftig … islam er muslimens
største problem også … Konvertitter som Lena Larsen og Linda Noor er både som
norske og som kvinner lettvektere, og har selvsagt ingen mulighet for å
definere islam globalt … f 223. Se min omtale av Islamsk Humanisme, Storhaug,
Larsen etc: her
på bloggen
Fahad Qureshi i Islam nett har skrevet at islams grunnprinsipper
ikke kan endres, det vil bety at man stifter en ny religion; han avviser
«progressiv islam». Islam i sin essens og i ordets betydning, vil si å
underordne seg Gud.
Kommentar: Her underkaster Fosli seg Qureshi’s bruk
av Gud i stedet for Allah uten å problematisere, jfr min tidligere kommentar
over. Qureshi er kanskje inspirert av NRK? I så fall er NRK like ille som
Qureshi; begge tvinger Fosli og størstedelen av landet til å assosieres Allah
med Gud og omvendt. Man forsøker å få noen til å tro at det her dreier seg om
«identiske størrelser».
Og legg merke til at Qureshi snakker om «essens». Vi har
drøftet dette tidligere ifbm Lars Gule med fleres iherdige og selvhøytidelige påstander
om at islam ikke har noen essens, se vår Essens
eller ikke essens - det er spørsmålet. Og se her Klargjøring
av hypermagi og
Og dette er viktig: Universitetsmannen Lars Gule påstår med
stive nakkehår og bust at Allah er en «generisk bestemmelse», altså et
«samnavn» og ikke et «særnavn» eller «personnavn». (NKR forutsetter at like som
Gule har rett – det er en tragedie og tjener ikke til annet enn å forvirre en
befolkning som ikke lenger hvem Den kristne gud er, og som derfor vil bli
stadig mer forvirret i tiden som kommer). Men her tar altså Gule feil. Grundig
feil; og det er patetisk at en mann som selv påstår at han ikke har «tapt en
eneste debatt» på nettfora, kan påstå dette, og attpåtil slippe unna med det
fra kollegaer han selv mener ikke orker å delta i nettdebattene … se Allah
hu achbar - virkelig? og Allah
er ikke hellig og
Qureshi: Fra et rent logisk perspektiv, gir det ikke mening
at islam skal reformeres … Fosli: … hvis demokrati er logisk umulig, er det
ikke grunnlag for noen dialog. s 223
Paul Collier og Alexander, begge forskere, sier at vårt
system som ble bygget opp i Europa i etterkrigstiden ikke lenger fungerer i
møtet med dagens globale migrantkrise … s 225
Fosli kommer så med et kapittel: Varmen fra Leirbålet:
dialogkonferanse i Trondheim. Kapittelet kommer med så mange fornøyelige fakta
om hvordan verden oppleves og forestilles fra kommunehold rundt omkrig i
landet, at det bør leses i stedet for å refereres her. Generelt: At folk tør å
vise hvor dumme de, er i seg selv mystisk. At de ikke forstår at de er dumme,
vel, det tilkommer dumheten selv.
Så følger kapittelet: Oslo Høyre: På leting etter ny
politikk i gamle tanker. Også her må jeg bare oppfordre til å lese selv.
Kapittelet er en god oppfølger av forrige kapittel …
Så følger ca 30 sier hovedsakelig om Sverige … oi, oi. Det
må leses. Jeg griper fatt i noen setninger på s 275 som supplerer noe av det
som tidligere er nevnt over, Fosli skriver og formulerer: Mange europeere
forstår ikke islam; man tror islam er en samling ikke-politiske, personlige
forestillinger og ritualer, at det er den arabiske varianten av den »abrahamittiske
gudstro». Men islam er på mange vesentlige punkter – som jeg har vist
–kristendommens rake motsetning og den islamske verden har fra 600-tallet
ligget i krig og konflikt med det kristne Europa.
Kommentar: Fosli har i hvert fall fått med seg noe,
men om det er nok, får bli den enkeltes sak å vurdere. Slik jeg ser det, inntar
Fosli i boken et uhyre overflatisk forhold til religion og tro, og liten
innsikt i både hva islam er og hva kristendom er og hvilke ulikheter de
innebærer – for alt. Hodne,
islam som religion etc og Hodnesaken
- politisk parti? og "Allah
is dead"
I dag er Norge det landet i OECD de offentlig sektor
sysselsetter flest. Ikke minst er innvandrere ansatt i offentlig sektor – i
barnehage, i tolketjenesten, eldreomsorg, barnevern og skole. s 274
Store deler av migrantene sender penger hjem anslått av et
FN-organ til 550 milliarder dollar i 2019 (over hele verden?).
Noen snakker om «omvendt kolonisering». Ekte integrasjon i
en nasjonalstat forutsetter assimilasjon, skriver Fosli. Dersom man jobber
politisk og intellektuelt for å endre innvandrerne kultur, er et maktovergrep … Assimilasjon er også den
korrekte ikke-rasistiske politikken: Man anerkjenner at man kan bli norsk
uansett etnisk bakgrunn. Av denne grunn skal vi fremsnakke innvandrere som
assimilerer seg.
Fosli tar i det følgende for seg en rekke «navn» som har
hatt noe å si i debatten og legger frem en rekke tall og bakgrunnsmateriale.
Han nevner Niall Furguson, Asle Toje, demografen Paul Morland osv. Det er
interessant lesing, men det meste av informasjonen er å finne på nett, for dem
som like å følge med. Fosli går tydelig vis inn for bl a å hjelpe i nærområdene.
Dagens asyl- og flyktningeregime er i stor grad avhengig av at befolkningen
gjennom mediene har blitt opplært i at dette er et humant riktige. Men det er
ikke det, skriver Fosli. Han siterer Nils August Andersen som skriver at alle
som er opptatt av asyl, vet at dagens system er en katastrofe … s 283
KrF og Den norske kirke har også et stort ansvar for at
landet er på vei mot en nasjonal krise. At oppofrende personlig etikk, radikal
kristen etikk, omtrent umulig i alle ekstreme krav selv på individnivå, ikke
kan legges til grunn for sosialetikken eller politiske valg, har vært velkjent
teologi i lang tid. … et forsøk på å realisere himmelen på jord. s 287
Vi hopper nå over mange gode enkelteksempler frem til side
301: En nestor i norsk samfunnsforskning og mangeårig SV-medlem, Ottar Brox,
skrev i februar 2019 med særlig blikk på arbeidsmarkedet: Vi må med sikkerhet
kunne si at fortsatt innvandring av det omfang vi hittil har hatt, med
nødvendighet må gjøre vårt land til et dårligere samfunn … samtidig må vi kunne
forutsi at om denne utviklingen fortsetter som nå, må det føre til mer
fremmedhat, eller iallfall uvilje mot innvandrere blant folk som opplever at
deres liv kan påvirkes negativt av slik innvandring.
Så omtales bl a Linda Noor, konvertitten, som faktisk mente
at Oslo burde få fritak fra å bosette flere flyktninger … s 301 Jan Bøhler: det
er vel så stor utfordring for integrasjonsmottaket å ta imot disse to gruppene
som med kvoteflyktninger. Han påpeker helt rett at distriktene som har brukt
opp integreringstilskuddet uten å kvalifisere flyktningene i stor grad
overlater videre kostnader til Oslo og andre større byer. Distriktene har fått
«et ufortjent godt rykte». s 301
Dronning Margrethe av
Danmark: Ja, vi skal tag imod, men vi skal også fortælle, hva vi forventer.
For det er vores samfund, de kommer til. Vi skal gøre plads til dem men de skal
forstå, hvor de er kommet hen i verden. Det ene sted er det samme som det andet
på kloden. Vi er et gammelt samfund, som gerne tager oss av folk som trænger at
bive taget seg av, men vi vil også gerne have, at de forstår, hvor de er kommet
hen. Det, tror jeg, er meget vesentligt, s 307
Fosli: Jo mer nasjonsbyggingen reverseres til et
flerkulturelt samfunn, jo mindre vil én gruppe være interessert i å betalte for
andre.
Når man regne som sysselsatt bare man har arbeidet 1 time i
referanseuka og når de på trygd, sykemeldte eller med lønnstilskudd også regne
s med, ja, da sier dette lite om hva innvandringen reelt betyr økonomisk for
Norge. s 308
SSB 2018: Halvparten av flyktningene og familiegjenforente
er tatt med i denne gruppen har bare grunnskoleutdanning; det er ekstremt
utfordrende med tanke på det norske arbeidslivets krav s 310
Morsmålsundervisning fungerte direkte integreringshemmende …
s 311
Sumaya Jirde Ali til
Klassekampen 12. des 2018 omtrent slik: Hun finner rasisme hos nordmenn
«overalt». Hun har ingen forståelse for at nordmenn flytter bort fra
innvandrertette lokalsamfunn: Hvit flukt? Er ikke det rasistisk? spør hun.
Shurika Hansen: Å
være minoritet er en verdi i seg selv. Mørk hudfarge er i seg selv noe bra, det
er en moralsk egenskap …
Francis Fukuyama:
Mangfold kan ikke være en samlende verdi, nasjoner må ha mer ekskluderende
verdier … sike som demokrati, rettsstat, ytringsfrihet, likestilling, og der de
som ikke slutter seg til et slikt verdisett, utelukkes. s 316
Fosli: Tyskland og Sverige har skrudd ned velferdsnivået,
for å få folk som har det som livslang karriere bort fra ytelser og inn i
arbeidslivet. Det er nok det vi å gjøre i Norge også. Altfor mange går over på
trygd etter ti år. Sverige er et freakshow. Postmodernister, feminister, genusvitere, sosialister, økologer har
tatt helt overhånd … s 319
Økonomen Collier,
nevnt tidligere, ble møtt med kollegiale advarsler underveis i skrivingen: Ikke
skriv slik at det gagner innvandringsmotstanderne (oppfordret liberale venner).
Collier tar implisitt avstand fra en tanke om at
integreringen går seg til av seg selv. De sosiale virkningene av innvandringen
veier tyngre enn de økonomiske. Forskjelligheten kan også true generøsiteten og
samarbeidsviljen … å tallfeste denne balansen er ikke mulig, det vesentlige er
å lytte til folk på baken … s 325 Assimilering inn i den høyproduktive kulturen
er avgjørende.
Marte Michelet
gjorde narr av økologen Steinar Lem, - som advarte mot islam like før han døde
av kreft - som hun mente kom med en dommedagsprofeti i form av
–«muslimkatastrofen»., Dagbladet 16. april. Hun moret leseren med at Lem hadde
sett «shariaskriften på veggen» og hevdet at han boltret seg i islamofobe
klisjeer, kort sagt: Lem bør skamme seg over å spre påstander som ikke har noen
som helst rot i virkeligheten. Fosli: Hun konstruerte et intolerant, farlig,
fordomsfullt og patetisk monster av en mann … s 333
Fosli: Jonas Gar Støre tror kanskje at partifelle Hadia Tajik er en typisk norsk muslim.
Det er hun ikke, slik jeg ser det. Bare det at hun gitet seg med en innfødt
nordmann, stortingsrepresentant Stefan Heggelund, skilte seg for så igjen finne
en norsk kjæreste, journalist Kristian Skard i Dagens Næringsliv, viser at hun
går sine egne veier, veier som ville blitt oppfattet som dypt problematiske i
det norsk-pakistanske kjernemiljøet. Og hun fikk heller ingen imam til å stille
på med velsignelser i bryllupet … s 335
Kommentar:
Tajik er ikke så u-islamsk eller norskislamsk som Fosli tror og heller ikke er
islam så overflatisk som han går ut fra den er som religion. Han forstår bare
delvis dette med tro og religion, hvor alvorlig den kan være, brukt av «de
rette» på «rette måten», dvs av de urette
og på urette sted alltid … og
hvor dypt den stikker, spesielt for glødende «nyfrelste» nykonvertitter og folk
som er vokst opp med islam. Det skal utrolig store krefter til for å
gjennomskue islam og frigjøre seg fra islam. Man kan posere liberalisering, men
denne posering blir fort avkledd når det kommer til stykket og det står om
større omveltninger og/eller hvor det står om liv g død, i det konkrete og i
det langsiktige perspektiv. Se
her om den ulykkelige situasjonen i Vårt Land og hvordan hypemagikere lar seg
bruke av Hadia Tajik, uten at hun ber om det eller de har bedt om lov til å
gjøre det - en miniatyrstudie av hvordan det går på makronivå. Her
får Tajik frem sin profil som muslim, og hvor dypt islam sitter, i sterkt
kontrast til kristendommen som hun forsøker å latterliggjøre – en «julekronikk»
man ikke skal kimse av eller fare over med en harelabb, slik de fleste gjør,
men ikke jeg
… Fosli er rett og slett for naiv, han har ikke giddet å
sette seg i religion per se. Han ser ikke dobbeltspillet hos imamen og «den
store toleranse» islam får utvist i og med hele denne lille «hendelsen» sett i
forhold til det større bildet og hva som egentlig ligger under, ja, som MÅ
ligge under, og som er så uendelig, frustrerende og vanskelig det er å skulle
måtte forklare til folk som har «glemt» sin religion eller sin judeo-kristne
tro og tradisjon. Disse er faktisk enda vanskeligere å få til å forstå, enn det
er å forsøke å forklare for muslimer generelt. se om
SAP og hvorfor det går så galt her
Douglas Murray:
Man påsto at migrasjonen var økonomisk lønnsom, at den var nødvendig for å møte
eldrebølgen og små fødselkull, at den uansett var kulturelt berikende, og om
alt dette vise seg å være lite troverdig, så kom argumentet om at
globaliseringen gjør massemigrasjon uunngåelig. Men om det var en uunngåelig prosess,
hvorfor er ikke et rikt og sivilisert land som Japan rammet av globaliseringens
sideeffekt, et multietnisk innvandrersamfunn? Fosli: Og det er blitt tydelig i
Sverige og nå i Tyskland, at massemigrasjonen ikke ga et massivt tilskudd av
arbeidskraft, det utløste tvert imot et svært stort arbeidskraftsbehov, og det
over kritisk kort tid … s 339
Ann Heberlin igjen:
Vi må angripe problemet ved dets ideologisk rot. Vi har ingen som helst
forpliktelse til å imøtekomme alle mulige krav på særbehandling som rettes mot
samfunnet fra en svært liten, men særskilt høylydt gruppe. Vi bør ikke gjøre
det lettere for islamister å praktisere sin ideologi. Tvert imot. Vi skal gjøre det vanskeligere.
I juni 2019 får vi vite at en mislykket uttransportering av
en afghansk familie kostet 3 millioner kroner. Da har systemet spilt falitt,
sier Fosli. s 343
Fosli: De som overfører nestekjærlighetsbudet til
asylpolitikken, vil i praksis ble velgjørere, en mesén, for landets kollaps,
skriver Fosli. (En kirke er ikke et samfunn).
Noe å tenke over: Mikael
Jalving: Den gode vilje, afkoblet fra alle sociale konsekvenser … Rene
hender. Lukkede øyne. … Humanisme på speed. s 345
Jan Egeland: Om
vi ikke følger oppfordringen hans, (om å gi svimlende summer mer), skriver
Fosli, vil muslimene i regionen – MØ – radiakliseres enda mer (enn ISIS). «Det
blir i nese omgang vårt problem – og er også indirekte vår skyld» skriver
Egeland. Asgeir Uenland: Det er ikkje helg før Jan Egeland har redda verda … s
347
Hvem kan motstå denne: «I Jordan har de tatt imot 1.3
million flyktninger fra Syria, flere mennesker enn i Nore, på et langt mindre
areal». Ny Tid i mai 2014. s 351
Karine Haaland, høsten 2018: Hvorfor er sinnet over drapet
på Benjamin Hermansen en naturlig menneskelig reaksjon, mens raseriet over
drapet på Daniel Hilling – tysk-kubaner - regnes som en unaturlig, tvilsom og
urovekkende reaksjon? s 351
Fosli: Det er dramatisk når innvandringen til Norge koster
et sted mellom 100 til 230 millioner hvert år. s 354
Jalving igjen: Innerst
inne ved det borgerlige menneske godt at et kontinent, en kultur og en nasjon
som ikke vil forsvare seg, er dømt til å bli invadert eller gå under i et
langstrakt sukk. Det r logikk for høns men ikke for høyrefløyen … s 356
Sylvi Listhaug: Å
hente flyktninger for å redde kommuneøkonomien blir som å pisse i buksa for å
holde seg varm … (2018). Listhaug mener at «de gode» tviholder på et system de
vet ikke kan virke fordi de har interesser i asylindustrien og trenger selv å
føle seg gode.
Jon Helgheim: Det fins etiske argumenter for å avvikle
asylsystemet slik det praktiseres nå , 2018.
Janne Haaland Matlary
laget en lang liste over etiske problemstillinger om migrasjonen i en
kommentar i agens Næringsliv. Fosli parafraserer: Der er uetisk å forlate ditt
hjemland dersom du ikke må. Det er derimot etisk høyverdig å byge sitt eget
land … Det er uetisk å belaste andre land skattebetalere ved ulovlig
innvandring … ingen flyktninger har rett til statsborgerskap … det er etisk
riktig for en asylsøker å reise hjem når forholdene har bedret seg … hjelp i
nærområdene er derfor mest etisk … det er uetisk hvis ens egen regjering ikke
sørger for at illegal grensekryssing elimineres i en tid det terrorisme er et
økende problem … En regjering første plikt er egne borgeres sikkerhet: ette er
selve grunnen til at staten trengs, som Hobbes skrev i Leviathan. Fosli fortsetter med en rekke eksempler på
hva som er og ikke er etisk og uetisk …
Settlere: De kommer med sin egen kultur, beholder den ofte
mer inntakt enn de som blir i hjemlandet og segregerer seg … s 370
Et interessant
eksempel her på tampen: Den danske litteraturforskeren Hans Hauge kommer
med en metafor: Det nye Danmark er et hotell. Et hotel kan man ikke føle noget
for. Statsborgeren er en hotelgæst. Alle kan tjekke ind. Nogle får suiter og
store værelser, og andre får små kosteskabe … Og ikke minst. Hoteller er
universalistiske. Maden er internasjonal. Man kan få hva man vild. De ligner
hinanden, så alle har lett ved at blive integrert. Derfor: Hotellet er det
beste billed på Danmark som en konkurrancestat på det globale marked. Vi skal
være et hotell i verdensklasse. Velkommen! s 381
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar