tirsdag 19. februar 2019

Det nye vi'et - et Vi av tilskuere og phony reportere


 


-

For ikke lenge siden, 4.09.17, kunne vi oppleve Raymond Johansen, Ap, si dette:

«Du og meg, Basim, hÃ¥nd i hÃ¥nd for fremtidens Norge. (Til TV2). Denne dagen betyr like mye som julaften for oss».

Har Johansen satt seg inn i hva «Ibrahims» beordrede drap av eget barn handlet om? Ibrahim, som den hijabkledde representanten for arrangøren i tv-reportasjen forteller om, er stamfar til de tre religioner som i dag feilaktig og sterkt misvisende kalles de tre abrahamittiske religioner, etter navnet og personen Abraham, som er et jødisk navn, og rett nok semittisk navn, men altsÃ¥ ikke et arabisk eller islamsk navn.
Den judeokristne Abraham uttrykte tvil, og det var kanskje nettopp derfor JHWE – den judeokristne Gud - lar historien ende med at Abraham slipper Ã¥ ofre sin sønn og at sønnen dermed fÃ¥r leve. Har dette hatt noe Ã¥ si for ettertiden? Har myten – om man vil – hatt direkte normering og innflytelse pÃ¥ den vestlige mÃ¥ten Ã¥ tenke pÃ¥? Har myten medvirket direkte og gjennomgripende til Ã¥ utvikle sÃ¥ til de grader forskjellige samfunn som det muslimske og det kristne?
I den kristelige sivilisasjonen ga Abrahams tvil rom for enkeltindividet til Ã¥ reflektere og velge moralsk selv. I islam, derimot, er det ifølge Koranens fortelling om ofringen av Ismael, om Ã¥ gjøre Ã¥ utføre Allah’s entydige ordre blindt. Lydigheten ble viktigere enn «tvilen og refleksjonen, eller menneskets løyve til Ã¥ tenke selv ikke nødvendigvis som en robot ut fra ren plikt.
Koranen er klar pÃ¥ at Ibrahim ikke tvilte, eller usikkerhet fra «Ibrahims» side. hegnar, HRS id like viktig, islams favntak pÃ¥ resett

OK. Vi hopper frem til «vÃ¥r» tid, og tar et par-tre «tilfeldige» blikkfang fra de siste dagers mediadekning av ymse viktigt, eksemplifisert her med fire konkrete og svært overflatisk funderte «nyheter», før vi kommer til vÃ¥rt anliggende under, hvor vi gjør oss noe tanker idet vi forsøker Ã¥ sette tingene i perspektiv, igjen, som sÃ¥ mange ganger før.
Vi forsøker Ã¥ «fryse» visse øyeblikk eller hendelser og lage levende stilleben av dem, sÃ¥ Ã¥ si. Vi forsøker Ã¥ vise hvor flyktig bÃ¥de omgivelser og settinger er blitt, takket være media og det favntak media har pÃ¥ oss, og hvor gjennomgripende «mediamennesker» vi alle er blitt, og hvordan media sluker oss med hud og hÃ¥r.
Under ligger spørsmålet: Hva er det varige i alt dette? Ja, fins det noe varig i det i det hele tatt? Hvis ikke, og hvis dette er vår grunnholdning og selve fundamentet for alt vi tenker og gjør, hva da?
De eksemplene jeg viser til i denne artikkelen skriver seg fra de siste par ukers offentlige debatt. De er selektivt valgt, i hÃ¥p om Ã¥ fÃ¥ frem et større bilde, de viser pÃ¥ en mÃ¥te ut over seg selv til et større «rammeverk». Like vel kan de oppfattes som høyst isolerte «fakta», som uviktige detaljer i det større bildet. Eksemplene forflyktiges i samme øyeblikk de nevnes og er i og for seg uaktuelle i samme stund som de er aktuelle. Like vel er de smÃ¥ trÃ¥der i en større vevnad, smÃ¥ øyeblikksbilder i et større album, et album det til syvende og sist er opp til eventuelle lesere Ã¥ sette sammen tingene i sitt eget enda større «album». Eksemplene og analysene her – inkludert denne artikkel i seg selv – er ment Ã¥ skulle være et lite bidrag i den monsterbølge av informasjon som overvelder oss til daglig, hvis man da ydmykt skulle være interessert i Ã¥ forstÃ¥ det som skjer og hvis man har behov for Ã¥ finne noen lange linjer i «landskapet». Vi klarer ikke Ã¥ danne oss noe helhetsbilde uten at vi har summen av alle enkeltbildene – snap-shotsene – det er Ã¥ hÃ¥pe at summen av alle bilder og alle lysglimt i seg selv gir et større bilde, mer innsikt og forhÃ¥pentlig vis en litt annen vri pÃ¥ tingene enn vi vanligvis døser oss til. 

For Ã¥ ta det elementære først: Det er vÃ¥r pÃ¥stand at media nÃ¥ oversvømmer befolkningen med overflatiske ad hoc- nyheter og kommentarer eller reportasjer som bidrar til det motsatte av folkeopplysning. Det dreier seg snarere om folkeformørking, bl a fordi nyhetene farer sÃ¥ fort forbi, at fordypningen til stoffet og de underliggende store og dype strømninger lider under det. Vi trekkes inn i et stort sluk hvor det overflatiske tankeliv settes i høysete og betraktes som en nødvendig dygd, ironisk nok, en dygd vi mÃ¥ tilegne oss skal vi ha hÃ¥p om overleve som en integrert del av den nye, postmoderne, vestlige sivilisasjon og det som er igjen av den.  

I praksis har media den gjennomgripende virkning pÃ¥ oss at vi faktisk tro at vi – i sublim praksis – og i essens nÃ¥ anser oss for Ã¥ være reportere av vesen, individer som til enhver tid kan bevege oss dit vi vil, inn og ut av historien og historiene, og der selve «storyen» er den faktor som egentlig leder oss til vÃ¥re destinasjoner og definerer oss som «vesener» - med den aller største letthet og «presisjon».
Det er selvsagt umulig Ã¥ fÃ¥ folk til Ã¥ forstÃ¥ at de nÃ¥ av vesen er blitt reportere, og dette er forstÃ¥elig. NÃ¥r jeg bruker termen «reporter» og «reportere», er det ganske enkelt for Ã¥ fÃ¥ frem visse poeng og perspektiver som kan fortelle oss noe om hvem vi egentlig er i dag, hvordan og hvorfor vi reagerer og fungerer som vi gjør, og hvordan dette pÃ¥virker oss alle som en.

Som vesensbestemte «reportere» kan vi innbille oss at vi kan bevege oss rundt omkring i landskaper og debatter med englers letthet. Vi tror vi kan gjøre dette helt ansvarsfritt og i den tro at vi er beskyttet mot kritikk og opposisjon «til evig tid». Fordi vi grunnleggende altsÃ¥ oppfatter oss selv som reportere. VÃ¥r hovedrolle i livet er Ã¥ funke som reportere. Det er ikke bare blitt en mulighet Ã¥ fylle denne rollen til prektighet, men en nødvendighet. Det vi trenger mest av alt i vÃ¥re møter med verdenssituasjonen, er Ã¥ fÃ¥ være tilskuere, ikke deltakere. Ã… være «reporter» er en forsvarsstrategi vi bruker, men som vi samtidig fortrenge, for bedre Ã¥ kunne Ã¥ beskytte oss selv.

I seg selv innbyr dette til behovet for en nødvendig eller styrt utvikling eller endring i eller av systemer og samfunnsstrukturer. Vi ønsker ikke Ã¥ se den nødvendigvis ledsagende trend som følger denne prosessen hen mot en større, generell paranoia, en tilstand vi faktisk ønsker velkommen i den tro at den er «sunn» for oss. Et utslag av denne trenden er det nÃ¥r samfunnsaktører som f eks forskeren Sindre Bangstad blir opprørt og reiser pekefingeren nÃ¥r andre aktører pÃ¥stÃ¥r at vi lider av irrasjonell skyldfølelse for tidligere generasjoner og tiders overgrep og misgjerninger. Bangstad mener at vi ikke skal kvitte oss med skyldfølelsen, men snarere bevare og forsterke den, ja, pleie den. Slik jeg tolker dette, viser det at en underliggende paranoia gjør seg gjeldende med stor kraft. Sindre Bangstad trenger syndebukker skal han lykkes med prosjektet sitt, som kan sies Ã¥ være dette Ã¥ skape et stort og nytt Vi. Bangstad vil helst eliminere de som ikke føyer seg under hans moralisme eller hypermagi, (se under) og som nekter Ã¥ gÃ¥ og bære pÃ¥ skyld for andres misgjerninger og synder. De som nekter Ã¥ bøye seg for Bangstads metamoralske krav, oppfattes som konspiratører mot Bangstad, folk som saboterer prosjektet hans og som derfor oppfattes som en trussel. Dette er noia i full blomst. Her om Bangstads fantasi om islamofobi

Som «reportere» er vi – eller gjøres vi - bÃ¥de til uangripelige og til høybeskyttede individer, et privilegium akkreditert oss av den høyeste myndighet, som sørger for at intet ondt eller fordervelig kan hende oss. Og vi tror fullt og fat Ã¥ dette. Vi tror ikke at en demokratisk sløvhet kanskje har lullet oss i søvn og gitt oss en falsk trygghet pÃ¥ egen uangripelighet.

Denne myndigheten sørger så for at vi kan reise på kryss og tvers og tre inn i alle tenkelige situasjoner, som deus ex machina vesener, funksjoner som faktisk på det mentale planet gir oss guddommelig status, uten at vi takker bevisst for den ære dette i seg selv foræres oss.
Vi tillates Ã¥ være til stede mentalt og fysisk overalt hvor «det skjer noe», og hvor det som skjer anses som superviktig, og hvor vÃ¥r tilstedeværelse da gjerne realiseres til samme øyeblikks-tid overalt, hvor «dét» skjer!. Vi er til stede som VIP overalt. Vi er blitt viktige og holder krampaktig nettopp pÃ¥ vÃ¥r viktighet, - ikke bare som reportere, men ogsÃ¥ som kommentatorer. Vi er blitt like viktige som hus-kommentatorene i de ulike mediahusene er. Vi applauderer dem og identifisere oss med dem, det gir oss følelse av trygghet og den overlegenhet det gir Ã¥ ha overblikket, det større perspektivet.

Vi føler oss «on top of the world», vi besitter til enhver tid den viten og den kommentatorinnsikt som skal til for Ã¥ bli god og uangripelig, dvs etisk og moralsk mest høyverdig, bÃ¥de lokalt og universalistisk. Hvis vi altsÃ¥ skulle bli misfornøyd med kun Ã¥ innta reporter-rollen, kan vi uten i stedet identifisere oss med kommentatorrollen, en rolle med høyere vektighet og status, en tittel det er bedre Ã¥ smykke oss med. Men det vi overser er at kommentatorene er avhengige av reporterne og at reporterne avhengig av kommentatorene. De er to stykker av samme alen. De sier begge for alle praktiske formÃ¥l at Sannheten finnes ikke og at det derfor er fÃ¥nyttes Ã¥ søke sannheten, bortsett fra den sannhet som fins i vÃ¥re kommentarer som bygger pÃ¥ reporternes rapporter, som er sanne bare for sÃ¥ vidt de er sanne ut fra vÃ¥re analyser og vÃ¥r kontekst og det faktagrunnlag som bestemmer vÃ¥re meninger, som avgjør vÃ¥re verdier. Til enhver tid. Ikke rart da, at «vi», som «ontologiske og eksistensiell reportere» faktisk befinner oss i et dødvannets kvaler, egentlig i den absolutte usikkerhet, som vi attpÃ¥til skal forventes Ã¥ utholde og holde ut i, ved ene og alene Ã¥ underlegge oss det vi kan kalle de godes sannhetsvelde og tyranni. Godhetsapostler i for oss usynlig kommisæruniformer.

Godhetsapostlene pÃ¥byr oss Ã¥ tenke, forstÃ¥, formulere og innrette oss etter den universelle maksime at Sannhet ikke finnes, utenom vÃ¥r Sannhet. Stort mer selvmotsigende gÃ¥r det ikke an Ã¥ si det. Men vi tror det er sant og nøyer oss dermed med en sannhet av høyst tærtier eller høyst irrelevante karakter og vesen, uten at vi altsÃ¥ lar oss merke stort med det. Det betyr imidlertid at huset bygges Ã¥ sandgrunn, at «kalaset» vil veltes om ikke sÃ¥ brÃ¥tt. «What comes up, will come down», for Ã¥ bruke en esoterisk og ingen typisk kristen term. Men sannheten er jo at den som reddes vil, den reddes kan, hvis vi bare fÃ¥r rev i seilene, annetsteds fra, eller ovenifra og pÃ¥ nytt, i en stor omvendelse, om man vil, pÃ¥ livets vei. For vi kan ikke reddes uten Ã¥ ha tro og Ã¥ ha noe absolutt Ã¥ tro pÃ¥, f eks dette at Gud er kjærlighet, en mye misforstÃ¥tt trossetning, men nok om dette akkurat her. Den viten og de reportere og de kommentarer og kommentatorer som bringes til torgs innenfor etablissementet og inne elitens jaktomrÃ¥der, kan ikke hjelpe oss. De forsterker bare alle sin egen status som tilskuere og forhindrer som best de kan bÃ¥de sitt publikum og seg selv Ã¥ bli deltakere i essensiell og eksistensiell mening og sammenheng. Bare tro kan redde. Tro pÃ¥ et kongedømme, et rike som kommer og skal komme, og som alt er i ferd med Ã¥ skje, uten at det allerede har kommet i sin fylde, i et allerede nÃ¥, men ennÃ¥ ikke. Først nÃ¥r det er konkret inntrÃ¥dt, kan vi ikke være de deltagere i, med og hos Gud vi ble skapt til Ã¥ være. Inntil da kan vi ikke bli gudsskuende deltakere i Guds husholdning. 

Vi føler med andre ord at vi har en slags allmakt og at intet skadelig eller sterkt kritikkverdig kan ramme oss, at vi altsÃ¥ er uangripelige, at «vÃ¥re» verdier er best, - like vel og pÃ¥ tross av alt - og ikke bare fysisk uangripelige, men ogsÃ¥ «Ã¥ndelig» eller psykisk uangripelige, vi er jo bare reportere! Og slik lurer vi ikke bare oss selv, men ogsÃ¥ alle andre. Vi tror i vÃ¥r galskap at det er et kategorisk imperativ for oss Ã¥ hevde med den det største alvor og den mest intense overbevisning at vi ikke kan si at vÃ¥r kultur eller sivilisasjon faktisk og etter alle solemerker i virkeligheten og ontologisk er bedre enn de andres sivilisasjoner eller kulturer. PÃ¥ denne mÃ¥ten tror vi at vi sier og følger sannheten nÃ¥r vi sier at vi er ikke bedre. Vi sikrer oss ved Ã¥ komme med et negativt bevis mot oss selv. Vi er best fordi først nÃ¥r vi sier at vi ikke er best, sÃ¥ er vi best.

Vi tror med andre ord at vi fra naturens side nÃ¥ er født med gen- genererte forsvarsmekanisme som  gjør oss upÃ¥virket bÃ¥de av fysiske og psykiske angrep. (Vi kan like godt tro at vi evner Ã¥ gjøre oss usynlige for egen regning nÃ¥r det mÃ¥tte være og dette er et aspekt ved den nye hypermagien som rir oss). Det følger logisk at vi da heller ikke kan angripes moralsk, for vi er allerede pÃ¥ den moralsk riktige siden. Dessuten trenger vi ikke moral sÃ¥ lenge vi er uangripelige! Vi har nÃ¥dd toppen: Innbilningen kan ikke være større og mer radikal. Og det er dette som gir den beste forklaring pÃ¥ hvorfor kristendommen oppfattes som bÃ¥de ond og avleggs.

Som media-menneske har vi fjernet oss komplett fra det jeg andre steder kaller det juridico-religico mennesket, et vesen det primært er Ã¥ forholde seg til jussen i sin pristine form og til Gud. Derfor ser vi heller ikke islam som en kombinasjon bÃ¥de av metafysisk og fysisk kraft eller agens. NÃ¥r vi forholder oss til islam, forholder vi oss pÃ¥ samme mÃ¥te som nÃ¥r en forelder leser eventyr til barna like før de kal sove. Vi «vet» at det vi leser ikke er virkelig sant, at det ikke har noe med «den harde» virkelighet og realitetene Ã¥ gjøre. Vi velger bÃ¥de for oss selv og barna Ã¥ fortrylle oss inn i en virkelighet hvor drømmen er mer virkelig enn virkeligheten selv.
Vi forholder oss til eventyret som vi forholder oss til islam. Vi forholder oss til islam som om vi var reportere – eller kun høytlesereog ikke noe annet  – for barna. For reportere flest er islam ikke virkelig, islam er riktig nok ikke eventyr, heller, kan man innrømme. Men vi ser ikke at det «vi» lager reportasjer om ikke er virkeligheten, men virkeligheten mer som et eventyr enn som et vitnemÃ¥l om realiteter her og nÃ¥. Vi oppfatter det kanskje til og med slik at det muslimer forteller oss om seg selv, er mer likt et eventyr enn virkelighet, historie og fakta. Vi leser inn ønskedrømmer om tingene, vi gÃ¥r automatisk ut fra at «de» er mer lik oss enn forskjellig fra oss. Vi stiller oss som tilskuere til det hele, til eventyret, vi vegrer oss fra Ã¥ delta i virkeligheten. Vi ser ikke det tragikomiske i at det er nettopp muslimenes eventyrfortelling vi holder for sant, som de distanserte og uangripelige reportere «vi» - det store naive og «gode» flertall  er blitt og faktisk ønsker Ã¥ være. (Vi blir «godere» slik!).

Sannheten er: Vi ser ikke forskjell pÃ¥ sannhet og løgn, og vi elsker det og brysker oss av det, viser oss frem med det, kan ikke tenke oss Ã¥ leve uten det, og sprer om oss med denne virkelighetsflukten, som om flukten i seg selv skulle være en nødvendige eller normativ betingelse for Ã¥ kunne pÃ¥stÃ¥ at man overhodet eksisterer, med egen identitet, en identitet, en historie og en tro forskjellig fra deres.  Og dessuten tror vi at vi er sÃ¥ fordømt autentiske, spontane, sanne! I motsetning til dette Ã¥ være falske og fake! Phu. Fatum est: Vi er virkelig «phonies», bare pÃ¥ en annen mÃ¥te enn det de gode selv tror.

Flukten er blitt «estetisk», den krever «stil» og gjerne spesialkunnskap, ekspertise, den opererer med kodeord og kodehandlinger, tegn og sjibolet’er, - vÃ¥r forfengelighet og hang til subtil smisking og selvsensurerende selv-servilisering, for Ã¥ vinne gunst og stadig mer flyktig anerkjennelse, og skuespill, er ubegrenset - og media og reporterne har i kraft av sin egen eksistens «erstattet» eller fortrengt lengselen etter virkeligheten per se, som doxiske fokalpunkt, «bestemmelsessted», livsstil og mÃ¥te eller vÃ¥r «way of life».
Samtidig er virkelighet blitt den virkeligheten vi faktisk velger og som blir virkelighet fordi vi faktisk velger denne eller hin mÃ¥ten Ã¥ se og forholde oss til virkeligheten pÃ¥. Vi ser i dette valget en ubrytelig koherens, en koherens som i seg selv fremstÃ¥r som sannhet, for oss, pro nobis. (Kierkegaard’s «Subjektiviteten er sannheten» er det mest misforstÃ¥tte postulat noensinne, slik vi er blitt her i Vesten).
Vi har gitt pÃ¥ bÃ¥ten det syn pÃ¥ oss selv og virkeligheten som ble kalt korrespondanse-synet, at sannheten for Ã¥ være sannhet mÃ¥tte tilsvare fakta, «noe» - en virkelighet – utenfor oss selv, som en betingelse for Ã¥ kunne si noe om oss selv som var sammenhengende gyldig og fruktbart og holdbart og derfor sant. Sannheten fantes i relasjonen mellom det som er og det vi oppfatter som «det som er». I dag ser vi altsÃ¥ en stadig sterkere tendens til Ã¥ se sannheten som vÃ¥r individuelle emosjon og/eller vÃ¥rt kategoriske «logiske» bør, til forskjell fra virkeligheten i seg selv, naturloven, eller moralloven, som et «er». Den virkelighet som «er» er blitt kontingent pÃ¥ vÃ¥rt» bør. Det er med andre ord vi som pÃ¥ transcendentalfilosofisk vis definerer virkeligheten og ikke virkeligheten som dikterer oss om hva som er sant eller falskt. VÃ¥r bestemmelse som ontologiske og eksistensielle «reportere» røper at dette er tilfell. VÃ¥ stilling som «reportere» som konsept og operativ definisjon kan pÃ¥ sett og visst ikke reduseres. VÃ¥r vesen tilsier oss Ã¥ at vi ikke kan slute Ã¥ være reportere, vi har gÃ¥tt i ett med rollen og dens essens. Den viktigste essens som premiss for at vi individuelt skal unne tro at vi er utstyrt med personlig agens, i virkeligheten er dette en funksjon av vÃ¥r hypermagi. Et sannhetsserum kunne her være Ã¥ etablere et konsept eller et paradigme hvor menneskets essens i stedet bygget pÃ¥ se sammensatte og vekselvirkende kategoriene juridico-religico-vesen.

Vi ser denne tilnærmingen som et radikalt nytt og bedre forsøk pÃ¥ Ã¥ komme virkeligheten nær, gjøre den til objekt, ta den for det den er: En faktor som korresponerer. Sannheten er blitt det vi dikter opp, bare diktverket er koherent, og bare dette garanterer dette i seg selv for at «sannheten er oss», dvs – i realiteten - noen av oss. (Allerede her er godhetsapostlene intolerante dualister). Virkeligheten mÃ¥ rette seg etter hvordan vi beskriver virkeligheten. Vi tÃ¥ler ikke Ã¥ forholde oss til det faktum at det er virkeligheten som bestemmer hva virkeligheten er og innebærer, nÃ¥r alt kommer til alt, ikke vÃ¥r distanserte reportasje om den, ikke vÃ¥r reporter-forhold til den.

Et reporter-forhold skiller seg fra det rene tilskuer-forhold idet at man i et reporter-forhold faktisk krever innsats, men da med en innsats som i sin tur krever ytterlige distanse, en distanse som likesom kurerer misforholdet ved Ã¥ referere til stadig flere ledsagende fakta, analyser og prognoser, ironisk nok med det mÃ¥l for øye Ã¥ øke vÃ¥r nærhet nettopp til virkeligheten med vÃ¥r «pÃ¥gÃ¥ende» virkelighetsforstÃ¥else, en pÃ¥gÃ¥enhet som oppfattes som og kringkastes som sin motsetning, nemlig – sÃ¥ langt mulig – som dette Ã¥ være objektivt nøytral, noe man like vel ikke er i stand til, nettopp fordi distansen eller nærheten jo er agenser i seg selv, agenser som dikterer konstitusjonen som alt flyter av, i den koherensstyrte konseptverden «godhetsapostlene» opererer, lever og Ã¥nder i og ut fra.
Det sier seg selv at hvis man trer inn i denne «boblen», disse praktfulle slott bygd pÃ¥ illusjoner og forstillelse, sÃ¥ vil pÃ¥ den ene siden bÃ¥de det fysiske og mentale ubehaget, som nødvendig vis følger med pÃ¥ lasset, bare forsterkes med tiden, ved at man mÃ¥ kompensere nettopp for manglende nærhet.

I praksis er en reporter ingen dommer, han er ingen lovgiver, han er ingen politiker, han er intet politi. (Han står ikke i det juridico-religico paradigme). Like vel føler han seg like mektig som interessant. Like vel personifiserer han en instans, ja, en overinstans, som fritar seg selv fra enhver dobbeltsidig endogen og eksogen selvkritikk.
Reporteren blir en rolle som serverer premisser, formidler og sprer nyheter, han befinner seg i et paradigme hvor man vet – rent teoretisk og fordi man har lært det pÃ¥ «reporter-skolen» - at man aldri kan være objektiv, strengt tatt, og at man alltid kan bli brukt eller tatt til inntekt for noe man ikke støtter eller føler at man er.

Det underliggende, objektive mÃ¥let med denne prosessen – mÃ¥ vi foutsette - er Ã¥ ribbe reportere for all genuin selvaktelse og bÃ¥de integritet og identitet. Prosessens mÃ¥l er Ã¥ kle av ham kunstigheten og hovmodet, det er karma, kan man si, pÃ¥ krigsstien i en krig reporteren ikke aner at han befinner seg i. Reporteren kan nemlig ikke se andre slagmarker enn de han kan reportere om. Han frykter aldri at det laget han selv jobber pÃ¥ har en villhet og en brutalitet i seg om kan rive ham selv i filler, med innvoller og alt annet «tilbehør», hud og hÃ¥r. 

Man vet at de fakta man behandler og den mÃ¥ten man behandler eller vrir disse fakta pÃ¥, blir et «er» og ut fra dette «er»’et er det sÃ¥ man trekker moralen og hvor man etablerer sin egen posisjon som den posisjon som reelt faktisk sitter pÃ¥ og forvalter sannheten. I sannhet en posisjon som innvarsler det totalitære og vitner om «den totalitære lengsel» som en norsk filosof for ikke mange decennier siden skrev en bok om. Reporteren legitimerer seg med nødvendigheten av f eks ytringsfrihet, men mÃ¥let for reporteren er at vi alle skal være, bli og tenke og gjerne føle akkurat som reportere, dvs forholde oss til sannheten og virkeligheten som det de institusjonelle reporterne gjør. Derfor blir det mest om Ã¥ gjøre Ã¥ kunne legitimere seg pÃ¥ den mÃ¥te som best kan diktere koherente oppfatninger, verdier og holdninger, kategorier eller konsepter som da representere «sannheten selv», og denne sannheten som virkeligheten selv og en sannhet vi ikke kan komme utenom, utenom ved pÃ¥ en eller annen mÃ¥te Ã¥ forsøke Ã¥ flykte og da i en from og med utslag som vanskelig lar seg begrunne ut fra «reporter-paradigme», som altsÃ¥ har gÃ¥tt over fra Ã¥ være et korrespondanse-prosjet til et koherens-prosjket.

Vi oppfatter imidlertid ikke at media har gjort oss til «kroniske» barn og stadig forsøker Ã¥ fÃ¥ oss til Ã¥ tro at vi virkelig er barn, pÃ¥ permanent basis, dvs at det bare er barn som kan betraktes som og holdes for de egentlige mennesker, de som best tolker virkeligheten, i kraft av sin uskyld, og ur-nÃ¥de, og som derfor skal og mÃ¥ settes opp pÃ¥ en pidestall og pÃ¥ et pre-sivilisatorisk nivÃ¥, pÃ¥ en mÃ¥te, et nivÃ¥ som antas og ubevisst forutsettes Ã¥ være noblere enn alle andre utgaver av menneskets nivÃ¥er, i hierarkiet, (som bare de færreste i dag tror eksisterer ontologisk) -  og det menneskelige, mer virkelighetsnært og derfor mer sant enn det paradigme som – i hvert fall tilsynelatende - rÃ¥r grunnen i dag. UnderforstÃ¥tt: Sivilisasjonen er kolonialistisk og imperialistisk og derfor forkastelige paradigmer og tankeforutsetninger.
Kultur oppfattes i vide kretser i dag primært som en kultur for barn, for de unike og spesielt verneverdige barnas kultur, ikke de voksnes kultur, en kultur som kan mistenkes for å være modernistisk eller pre-postmodernistisk. Vi skal derfor lære av barna, de har mer lære oss enn vi kanskje tror og hvis du bare er aldri så lite til skeptisk til å følge i barnas fotspor og ta til deg den visdom barna har, vel, da er det grunn til å være skeptisk akkurat mot deg.

Barn regnes for Ã¥ være født med et naturlig og rent talent for ansvar. For bare den som er eller kan betraktes som «opprinnelig», kan være ekte sann og ansvarlig, - helst uskyldig. For den store skarer av opportunistiske «reportere», føles det sant befriende Ã¥ kunne tilskrive barn diss edle trekk og denne akk sÃ¥ «ettertraktelsesverdig», essensielle karakter. Reportere flest ynder Ã¥ reklamere for hvor umiddelbart gode de er, som kan foredle barna pÃ¥ denne mÃ¥ten. De tror det stÃ¥r i deres makt Ã¥ kunne tilføre barna egenskaper som bare supermennesker eller helgener kan oppvise. For mange ekte barn oppleves dette kravet eller denne forventing som for hard Ã¥ bære opp gjennom hele livet. Barn vet at de ikke kan «levere» uforstyrret og skjermet for all lødig kritikk for lenge. For reporterne tjener denne helliggjørelse av barna som et skalkeskjul: Den skyldige trenger alltid noen utenom dem selv som de kan forherliggjøre seg selv gjennom. De gjør barna til fullmektiger og skjold for seg, «by proxy», altsÃ¥, for Ã¥ kunne forherlige seg selv nettopp ved Ã¥ kunne skjule sin egen tomhet og nihilisme. Det er som Ã¥ tro at pengene dine skulle være i stand til av seg selv Ã¥ avgjøre hvilken «verdi» du har.

For Ã¥ ta et eksempel: NÃ¥r voksne begynner Ã¥ diskutere konflikten mellom Israel og palestinerne, kommer ofte ett «argument» opp og hvor man sammenligner det som skjedde før Israel ble en egen, selvstendig stat. De som tydeligst føler seg mest voksne, modne og «vise», trekker frem et eksempel fra sandkassen i barnehagen. Det sitter noen barn der og lager sandslott og de har det gøy, ler og fekter, livet kan ikke være bedre. Men sÃ¥, plutselig, kommer bøllen inn pÃ¥ scenen, han og kameratene hans bare valser ned sandslottene og tar over hele sandkassa, dvs hele omrÃ¥det. «Slik var det ogsÃ¥ jødene kom», pÃ¥stÃ¥s det sÃ¥, med stor kraft og overbevisning …
Jeg spør: GÃ¥r det an Ã¥ diskutere med slike voksne personer, som har sÃ¥ liten peil og som vitterlig forstÃ¥r sÃ¥ lite? Man kan «go nuts» av mindre og jeg skal unngÃ¥ Ã¥ kjede lesere med fordypning og rasjonelle forklaringer. Jeg gÃ¥r ut fra at bildet med bøllene gjennomskues som den grove, umodne og fullstendig ødeleggende tankefeil som her blir begÃ¥tt. «Slik skal vi ikke ha det, at folk bare kan komme Ã¥ grabbe til seg», lyder det skrÃ¥sikkert og overbevist. Stakkars barn, sier jeg.
Jeg trøster meg med Aristoteles som sa at «visse selvinnlysende sannheter gÃ¥r det bare ikke an Ã¥ bevise». Rett og slett, og takk for det! Det verste er at de folka som «truer» med denne situasjonsbeskrivelsen faktisk har satt seg litt inn i saken, i hvert fall tilstrekkelig til at de kan føle seg overlegne, med pÃ¥følgende nedlatenhet, et karaktertrekk de selvsagt benekter at de har.

Et par eksempler til som forteller om vÃ¥r tid, eksempler pÃ¥ tankefeil som er mer utbredt enn man skulle tro: En reporter fra det store utland kommer og lager en dokumentar om Universitet i Oslo. Han bruker noe uker pÃ¥ Ã¥ filme det meste, folk og bygninger og faciliteter av alle slag. Han «vet» at universiteter ofte forbindes ikke bare med læring, kunnskap, testing og forskning osv. Han skal sÃ¥ avslutte prosjektet og ber om et siste intervju med dekanus som velvillig stiller opp. Reporteren skryter av dekanus og universiteter og rose alle de gode resultater man kan vise til, triveselfaktorer m m, men sÃ¥ stiller han det avgjørende spørsmÃ¥let, et spørsmÃ¥l heller ikke dekanus kan svare pÃ¥. Det lyder: «Jeg har lett og lett, men det er ting jeg ikke finner og det er universitetes Ã¥nd, kan decanus hjelpe meg her?»
Nei, dekanus kan ikke hjelpe. NÃ¥r dokumentaren sÃ¥ blir kringkastet i reporteren hjemland, forteller han «stolt» at Universitet i Oslo faktisk er en populær Ã¥ndsfri sone, hvilket kan forklare universitetets store popularitet viden om.
Jeg påkaller fortsatt Aristoteles. Alle skjønner hvor galt det bærer hen. Muligheten for bedring i nærmeste fremtid synes mikroskopiske.

Nok et eksempel pÃ¥ tidsÃ¥ndens fravær: Flere moskeer i en middels liten smÃ¥by i Sverige søker om Ã¥ fÃ¥ løyve til Ã¥ kalle inn til bønn via høy-talere. Noen innbyggere gÃ¥r mot at dette skal bli tillatt, de viser bl a til at det vil by pÃ¥ altfor mye støyplage for innbyggerne. Bystyret henter da inn ekspertise til Ã¥ mÃ¥le støynivÃ¥et, pÃ¥ en vitenskapelig trygg og sikker mÃ¥te. Undersøkelsen slÃ¥t fast at innkallingen via høyttaler i det offentlige rom ikke overgÃ¥r de allerede vedtatte støygrenser, mÃ¥lt i decibel. Bystyret aksepterer og gir løyve. Problem solved.  

Dette er «clash of cicviliations». Ekspertene gÃ¥r selvsagt fri, de følger jo bare ordre. Men bystyret? Bystyret overlever faktisk pÃ¥ Ã¥ servere en grov tankefeil, et lysende kategorimistak, som oppfattes som uttrykk for «inderlig» toleranse og vennesinn. SpørsmÃ¥let blir: Virker islam forstyrrende i bybildet? Svar: Nei, det er ikke vitenskapelig bevist at islam virker forstyrrende …
Bystyret inntar enten de vet det eller ikke en reporters tilnærming til islam og nøyer seg med Ã¥ bortse fra «islams Ã¥nd». ReporterÃ¥nden gjennomsyrer bÃ¥de de folkevalgte institusjonene og ekspertvelde. De forteller begge barna søte eventyr. «Are you the big, bad shark?» spør Rødhette. «No» the shark replies, calm and meak in voce. «I’m just a little dolphin». Nøff said.  


«Reporterstanden» i dag mangler en større overstyrende fortellende ideolog som kan veilede og forhindre det fullkomne kaos. Reportere har for lengst forlatt hÃ¥pet om Ã¥ fullbyrde en revolusjon a la Marx, ut fra kommunistiske manifester og bindende beslutninger i sentralkomiteen. Marx har mistet sin kraft og relevans. Kapitalismen har vist seg Ã¥ være den optimale utfordrer og seierherre. SÃ¥ nÃ¥ mÃ¥ man klare seg som best man kan med Ã¥ være reporter og ivre for Ã¥ innta fromheten med «nøytralitet» og objektivitet, to størrelser reportere flest «vet» ikke eksisterer i virkeligheten, men som de vet fremdeles har stor virkningskraft i praktisk retorikk.

Men selv om marxismen er avskrevet av de fleste, spiller den materialistiske marxisme like vel med under overflaten. «Reporterstanden» - som de fleste av oss er integrert inn i og som vi har internalisert i oss – tenker materialistisk. Den har riktig nok en Ã¥ndelig overbygning, f eks ideen om en kontinuerlig utbygging eller forbedring av demokratiet, som forutsettes Ã¥ skulle blomstre stadig mer og aldri visne. Demokratiet er blitt førsteprinsippet alt annet orienteres ut fra og omkring. Det er blitt et mÃ¥ i seg selv. Alt som kan styrke «demokratiet» ses pÃ¥ som ubetinget positivt. Sannheten, derimot, anses som et sekundært prosjekt. NÃ¥r man f eks forsvarer nær sagt fri uforbeholdenhet i innvandring, asyl- og flyktningepolitikken, begrunnes liberaliteten ut fra demokratikonseptet, ikke ut fra begrunnede forestillinger som kunne bidra med fornuftige forbehold og mer realisme. Uttrykt i praksis illustrerer dette en overgang fra demokrati til emokrati hvor emosjonene bestemmer demokratiet og ikke omvendt. Kappløpet stÃ¥r mellom demokrati og emokrati. I et overordnet «klima» hvor reporter-paradigme og emosjonene «rule the ways and the waves» i fullt samtrav, kommer demokratiet til først Ã¥ lide, muligens i lang tid fremover, for sÃ¥ bare Ã¥ kollapse av utmattelse om et par snes Ã¥r.    

At vi har gjort oss avhengig av Ã¥ rapportere om virkeligheten, ikke som det og den den er, men slik vi mener den bør være, - skjer altsÃ¥ alt for barnas skyld, for at de skal være mer glade, frimodige og sannhetssøkende enn oss selv, som representanter for reporterklassen ønsker vi at vi alle var uskyldsrene barn, slik mennesker i full blomst og modenhet bør være, og slik vi altsÃ¥ fremstiller oss selv gjennom barna, for Ã¥ forsikre publikum om at det er egentlig slik man selv -  som reporter - , er .

Ikke rart at samfunnet nÃ¥ Ã¥pner mer og mer for Ã¥ fremme, begrunne og forstÃ¥ f eks homofil praksis i nær sagt i alle former, og dermed ogsÃ¥ en slags kollektiv legitimert, dypere, pedofili in spe … en forsmak pÃ¥ det hele kan være Unge Venstre, som bare for noen Ã¥r siden i fullt alvor foreslÃ¥ Ã¥ legalisere polygami.

Vi ønsker sÃ¥ dypt Ã¥ være og fremstille oss selv som forbilledlige pÃ¥ sÃ¥ mange omrÃ¥der. I dag er det populært Ã¥ fremstille seg som forbilledlig nÃ¥r det gjelder Ã¥ undergrave egne tradisjoner, egen kristne tro, og dens unike korrespondanse med virkeligheten, en korrespondanse som skulle sikre mot magi og magiske strategier, dette i motsetning til den dualisme som ligger i selve islam og som gjør islam kontingent pÃ¥ sin egen innebygde teologiske eller metafysiske koherens, en koherens som krever blind lydighet og som ikke kan «se» sekundærÃ¥rsaker i universet og kosmos. En koherens som Ã¥pner for magi.
Mangel pÃ¥ korrespondanse, en mangl som mÃ¥ kompenseres med magi, undergraver islam, islam mÃ¥ derfor forsvarer og utbres med trusler om tvang og underkastelse. Islam i sin kjerne er hovedsaklig ren okkasjonalisme, pluss gudsmonisme og mellommenneskelig dualisme (et radikalt og uforanderlig «vi og dem»). I dag trues Vesten først og fremst av dens fristelse til Ã¥ drive hypermagi og produsere hypemagikere pÃ¥ løpende bÃ¥nd, - ikke en gang de frommeste humanister, forskere og f eks praktiserende leger slipper unna denne fristelsen, de faller i de, og de flest biter pÃ¥ og underlegger seg, idet de utviser dÃ¥rlig moralsk dømmekraft, forkledd som akademisk eller intellektuell av mange kalt høyverdig dømmekraft.   

Reporter-klassen, som jeg kaller disse menneskene her, utgjør den største parasittiske herskerklasse som verden noen gang har sett og opplevd. Den operer under mange «plausible» forkledninger, den er ingen eksplisitt ideologi, med en egen implisitte trosbekjennelse og sitt eget program. Dette passer som fot i hose med betegnelsen «reporter-klasse», den er den vanskelige av alle herskerklasser Ã¥ definere, isolere, avsløre, oppløse og/eller uskadeliggjøre. Dette først og fremst fordi reporterne pÃ¥beroper seg forskning og vitenskap pÃ¥ bekostning av tro og sann religion, dvs dypere selvinnsikt.
Reporterklassen er en klasse som baserer seg pÃ¥ «det estetiske», pÃ¥ de ynkeligste av alle menneskelig egenskaper, de egenskaper som fremmer feighet og grunnleggende nihilisme fundert pÃ¥ mental distanse, aldri Ã¥ mental nærhet, en strategi som fører rett inn i sentimentalitetens glovarme helvete, et helvete der man altsÃ¥ «spiser» sine barn for Ã¥ kunne overleve i, i vÃ¥r dagsaktuelle verden.

Det sier seg selv at denne klassen må søke å hjemle seg selv og begrunne sin strategi i en ekstrovert
retning på bekostning av en mer fruktbar introverte retning, den retningen som fører til dypere selverkjennelse og selvinnsikt, og forståelse for egen plassering i kosmos og i relasjonene mellom individer og personer, for ikke å si i gudsrelasjon, - et sikkert på symptom på at reporterklassen faktisk ønsker og trår etter å få leve sitt liv i evig synd, uten evne til å kunne tilstå seg muligheter for frelse, annet enn i stadig mer flyktig og tomhetsskapende tilfredsstillelse, vellystighet og eksesser av alle slag.

Reportere og tilskuere av alle slag vil i dag bare riste pÃ¥ hodet av følgende innsikt gitt oss av St. Augustin. Han sier:  «… there are four states, which are derived from the Scripture, that correspond to the four states of man in relation to sin: (a) able to sin, able not to sin (posse peccare, posse non peccare); (b) not able not to sin (non posse non peccare); (c) able not to sin (posse non peccare); and (d) unable to sin (non posse peccare). The first state corresponds to the state of man in innocency, before the Fall; the second the state of the natural man after the Fall; the third the state of the regenerate man; and the fourth the glorified man». her (Obs: I islam finnes ikke begreper for «arvesynd», medfødt synd, ursynd eller originalsynd. «Myter» har sine konsekvenser … ).

Det Augustin sier er umulig for et «reportermenneske» Ã¥ forstÃ¥, man kan forsøke Ã¥ forklare, men det preller av. Det er fullstendig fÃ¥nyttes. Man ser ikke at dette trosutsagn tjener som en beskyttelse mot overgrep, diskriminering, menneskeforakt og den forestilling at noen kan unngÃ¥ Ã¥ synde med sitt hjertes ensidig egosentriske lyster. Augustin vil ikke ha noe av at noen skal slippe unna pga ytre prektighet, forstillelse og syndfrihet. Han ser synden som et objektivt faktum og som en ontologisk virkende og faktisk medfødt destruksjonskraft, ikke som en platt norm- eller lov-overtredelse eller som en forblommende metafor.

Derimot vil reportere og hypermagikere gladlig kunne underskrive pÃ¥ og promotere følgende utsag av psykiateren R. D Laing: «Livet er en seksuelt overførbar sykdom med 100% dødelighet».
Et slikt utsagn blir tatt for Ã¥ uttrykke den eneste sanne virkelighet, og den eneste sanne virkelighet det er verdt «Ã¥ kjempe for», fordi man da kan smykke seg av Ã¥ være ærlig og oppriktig, som et barn, nÃ¥r man ytrer det og fordi dette vil sikre en alle andre reporter-kollegaers og hypermagikeres anerkjennelse, beundring og triumfalisme.

Kan vi stake ut en ny kurs, med et nytt kompass? Jeg vil peke pÃ¥ en mulighet: Den introverte retningen – som vi bør Ã¥pne mer for i dag – for den gjør det lettere Ã¥ avsløre hovmod og tilegne seg ydmykhet, (hvilket ikke betyr servilitet, feighet og forstillelse). Den ekstroverte bevegelse tvinger individet og psyken inn i rollen som reporter, en reporter blant mange andre reportere, som alle pÃ¥ den ene siden tror de arbeider for det gode, men som pÃ¥ den andre siden forblinder bÃ¥de seg selv og andre tilskuere, som er like forankret i den ytre, men bare tilsynelatende relevante rolle som nøytral og derfor helt ufarlige og «fredselskende» tilskuer. Reporter-klassen suger og parasitter mer bevisst enn vi vil like Ã¥ tenke og se bÃ¥de pÃ¥ overklassen og underklassen. Den produserer intet selv. Den bare reproduserer seg. Og da med en metode som med 100% sikkerhet medfører den sikre død, faktisk hÃ¥per man. (Se denne Er du sprø? Kan vi avtale Gud?).

Vi kan forsøke Ã¥ se alt dette ogsÃ¥ ut fra McLuhans slagord om at «the media is the message». Jeg vil si det slik, som jeg har gjort andre steder her pÃ¥ bloggen: Media er ikke bare budskapet, budskapet er faktisk blitt oss. Vi kan ikke klare oss uten media og heller ikke uten medias budskap. Vi makter ikke Ã¥ forholde oss til noe eller noen uten gjennom media. Media er oss og vi er media og sammen er vi budskapet, det ene og suverene – monistiske-  budskapet, det budskap som overgÃ¥r alle andre budskap, og budskapet er oss, evig forstørret og akkreditert evig liv som uansvarlig og altdominerende media.
Nærere «allmakt» har mennesket aldri vært. Det overgÃ¥r Babels tÃ¥rn. Vi – menneskeheten - kommer snart til Ã¥ mÃ¥tte begynne pÃ¥ nytt, forfra, hvis Herren vil.
Vi tror vÃ¥r «ytringsfrihet» er absolutt og absolutt beskyttet av øvrigheten, koste hva det koste mÃ¥. Vi tror at vi selv er absolutt beskyttet, fordi vi «ser» virkeligheten og bare virkeligheten, som altsÃ¥ er oss. Vi er i sannhet blitt «media-mennesker» med magisk makt til Ã¥ skape en uangripelig virkelighet for oss selv og da en virkelighet som har den absolutte moralske høygrunn og uavhendelige, udelte guddommelige autoritet Ã¥ fundamentere seg pÃ¥ bÃ¥de dirkete og transcendentalt.

Vi ser et skipbrudd forut, eller kanskje bedre: Et samfunns-brudd. Folk manipuleres i kraft av mediamylderet og mediapresset pÃ¥ lesere og publikum i seg selv. Det er Ã¥ hÃ¥pe at det oppstÃ¥r et – større og tydeligere formulert - reelt behov – ,enten religiøst eller ideologisk behov – sik at vi skal kunne gÃ¥ overflatene litt dypere etter i sømmene. Det vil kanskje klarne og samtidig minske angsten og frykten for det sanne, skjønne og gode. Bare gjennom dypere refleksjon kan vi ha hÃ¥p om Ã¥ fostre noe som virkelig er verdt Ã¥ støtte, og si, ja, kjempe for. Men bar fÃ¥ vil ha tid, krefter og fantasi nok til Ã¥ holde seg ajour og skaffe seg dypere innsikt. Vi er blitt øyeblikksmennesker, sentimentale overflatemennesker og narsissistiske hypermagikere, hvilket er symptomer pÃ¥ at vi gÃ¥r mot mindre hyggelige tider og at vi faktisk kan risikere Ã¥ stÃ¥ uten sivilisasjon og uten tilstrekkelig individuert, internalisert, strukturert og fundamentert, myk, fleksibel, trygg og kreativ identitet. (Forankret i Amen). Om hypermagi og hypermagikere, Den nye hypermagikeren, Om bud og hypermagi, TablÃ¥,

Mitt tips av stadig flere av oss vil mÃ¥tte ty til tidligere tiders magi kledd i vÃ¥re dagers kledebon for Ã¥ fÃ¥ en – falsk – autentisk følelse av Ã¥ tilhøre noe varig verneverdig, for mens vi verner disproporsjonalt miljø og minoritetsgrupper ifht det vi i praksis har rÃ¥d til pÃ¥ sikt, nedtoner vi, forakter og hater vi vÃ¥re tradisjoners Ã¥ndelige overbygg, vÃ¥r religion, dvs kristendommen og den kristne tro.

Våre trosbekjennelser betraktes med vantro og som uttrykk for eller oppfordringer til tidligere tiders totalitærsøkende naivitet, og en tro som med historisk nødvendighet førte til rasisme, kolonialisme, imperialisme og utplyndring av fremmede befolkninger og land nådeløst og en masse.
Det synes å være helt umulig å for oss å gjenoppdage kristentroen, den oppfattes som fullstendig akterutseilt i diskursen og hører egentlig ikke lenger med i vår historie, for våre historikere i dag forutsette at de som skriver vår historie i dag, har bestemt seg allerede før de er i gang med å skrive, for at kristendommen i tilfelle den i det hele tatt tas seriøst, så skal den i hvert fall beskrives på en måte som gjør den komplett og irrelevant i dag.

At vi kaster trosbekjennelsene p bÃ¥ten, betyr at vi fraskriver oss vÃ¥r essens som juridico-religico vesener. Dette vil koste oss dyrt, selvsagt, men de flest gir blaffen, «problemene» ligger oss ikke helt umiddelbart oppe id agen eller for hÃ¥nden og problemene foreligger da «logisk» ikke i det hele tatt.

Jeg blir av og til fristet til Ã¥ tenke «sÃ¥ bare la dem dra dit pepperen gror, hvis de vil». Støre og Johansen kan umulig ha noen dypere forstÃ¥else av hva de mytologiske og juridiske aspekter i religioner og juridiske systemer betyr og hvilen funksjon disse har. De er pÃ¥ en mÃ¥te «hard-driven» som ligger under hele trosparadigme, den «driven» som utgjør konstitusjonen som alt annet sekundært flyter av og den delen av budskapet som best treffer tonen og visjon, ja, verdensbildet, menneskesynet, verdisynet og virkelighetsoppfatningen til hver enkelt troende.

Myten springer ut av et grunnleggende behov i det ubevisste eller underbevisste, eller de kan sees som ontologiske, objektive fakta som «kommer utenfra» og pÃ¥virker og styrer menneskesinnet, bÃ¥de den individuelle og kollektive psyke. Myten har konkret relevans i all daglig virksomhet enten vi legger merke til dem, enten vi har valgt dem som moralske kompass eller ikke, enten de kan skrive seg direkte fra sine omgivelsers «Ã¸vrighetspersonenes» direkte eller fra ens tradisjoner for øvrig.

Til slutt, tilbake til eksemplene jeg nevnte i ingressen:

1: Direktøren for IMDI, Libe Rieber-Mohn har skrevet kronikk i Aftenposten. «For folk som skal leve sammen, finnes det ikke lenger noe oss og dem. Det kan bare finnes et vi. Spesielt viktig er det i synet pÃ¥ grunnleggende rettigheter og plikter,» skriver direktøren for Mangfoldsdirektoratet.
2: Kalte barnehijab et «religiøst, politisk og sexistisk» plagg, mÃ¥ gÃ¥ av Av Maria Zähler - 14. februar 2019 | 23:02 31
Lederen i Svenska simförbundet har blitt tvunget til Ã¥ gÃ¥ av, etter Ã¥ ha konstatert at barnehijab er et «politisk og sexistisk» plagg.
Svenska simförbundets leder Ulla Gustavsson rettet nylig søkelyset mot et bilde fra Riksidrottsförbundets hjemmeside, der en jente som er ikledd hijab skyter med luftgevær. Siden det har debatten rast, og torsdag ble det rapportert at Gustavsson går av fra ledervervet.
3: Oslo-byrÃ¥det vil innføre «hen» Av NTB -14. februar 2019 | 22:08 70
ByrÃ¥d for helse, eldre og arbeid Tone Tellevik Dahl (Ap) mener «hen» vil være mindre diskriminerende overfor personer som ikke definerer seg som «han» eller «hun».
Det rødgrønne byrÃ¥det i Oslo ønsker Ã¥ bruke pronomenet «hen» i det kommunale sprÃ¥ket og sender nÃ¥ spørsmÃ¥let ut pÃ¥ kommunal høring, skriver VG. …
SprÃ¥kviter Sylfest Lomheim ved Universitetet i Agder er skeptisk. – Etter mitt syn er ordet helt unødvendig og umodent ennÃ¥. Det er ikke noe problem Ã¥ bruke et kjønnsnøytralt ord som vedkommende i kommunal bruk, sier Lomheim til VG.
4: «Biskopene ønsker ikke Ã¥ reise spørsmÃ¥l om abortlovens rettmessighet, men sier at «et samfunn med legal adgang til abort er et bedre samfunn enn et samfunn uten slik adgang». doc via VÃ¥rt Land

Bernt Torvild Oftestad kommenterer eksempel 4 over, pÃ¥ facebook: ·
Det var meget trist å se hvordan biskopene i Den norske kirke svikter i kamp om menneskeverdet. "Aktiv dødshjelp" kommer snart opp. Hvordan skal man nå verge seg mot dette angrepet fra dødskreftene i vår kultur? Den katolske kirke har nå fått en ny viktig oppgave: Å tale klart om livets ukrenkelighet. De to katolske biskopene i Norge bør nå med basis i uttalelsen fra de katolske nordiske biskoper fra 1999 komme med et vitnesbyrd om livets ukrenkelighet fra unnfangelse til naturlig død.

Nei til slam kommenterer:

Vi hørte om at det skulle gå seg til, at det skulle skapes ett nytt Vi, et større Vi, et romsligere vi, et vi som fordelte godene bedre og mer rettferdig.
Prognosene har slått til. Vi har fått et større Vi, et nytt Hen, et Hen som hverken er elle ikke er, et diffust Vi, som deler seg stadig mer og mer i to, i To Vi. Et Vi-to-tre-fire som bare henger sammen i kraft det faktum at man bor på samme sted, i nærheten, eller til nød: I samme land. Og hvor skillelinjen blir stadig skarpere, tydeligere, mer grunnleggende og klarere og mer skjerpede mellom de to-tre-fire-fem for hver dag som går.
Og vi har skapt det selv, i den grad «vi» noen gang har tenkt sosialdemokratisk eller sosialistisk. Vi har invitert demokratiet vÃ¥rt til Ã¥ tÃ¥le dette, vi satser pÃ¥ godheten og de gode intensjoner og appellerer til emosjoner som «stoff», som betinges av det spøkelse vi kan kalle det korrekt, selv-serviliserende korrekte menneske, kall det gjerne de autoserviliserende og delvis autoservilerte menneske.

Vi trodde vi skapte gode holdninger ut av dette, all forvirringen vi visste mÃ¥tte komme, og den forvirringen vi liksom hadde bestemt oss for at vi ikke skulle forberede oss pÃ¥ ville komme, fordi vi jo var sÃ¥ gode, og fordi vi forventet av oss selv at vi hadde styrke noe, i kraft av Ã¥ være oss selv nok i utgangspunktet. Vi bestemte oss til Ã¥ tror at det faktisk var et bedre og høyere moralsk prosjekt Ã¥ gjøre oss til tapere, slik at vi fortere kunne tilpasse oss til «de andre» og det ukjente og til deres  kultur – ikke religion! – og at det ville være til det beste for oss alle Ã¥ bli omskapt til undersÃ¥tter som godtok dette og alle de ledsagende metoder og virkemidler som skulle til og som ble brukt for Ã¥ nÃ¥ dette underforstÃ¥tte og mer eller mindre konsensuelle mÃ¥let, se f eks  Marketing of Evil, og ser her hvor Helge LurÃ¥s i Resett mener at konseptet religion undergarver frihet.

Vi spår Resett og Lurås enn bedre fremtid enn den de legger opp til selv.

Men hva var det sÃ¥ vi trodde, før troen sÃ¥ Ã¥ si dødde ut? Vi trodde – pÃ¥ en mÃ¥te – at dette var et kjærlighetsprosjekt og at prosjektet i seg selv ikke kunne fullføres, uten at «vÃ¥r» kjærlighet la premissene for suksess.
Vi sÃ¥ ikke at dette var for mye forlangt. At Ã¥ svare positivt pÃ¥ «kallet» nødvendigvis mÃ¥tte medføre visse ofre, at vi underveis ble nødt for Ã¥ forhandle om hva som var sant og hva som var løgn; etter hvert sto bare den store løgnen tilbake, som noe vi ikke hverken vil eller kan forhandle med, men som vi like vel fortsetter Ã¥ innbille oss at vi kan pushje pÃ¥ med goder for Ã¥ kunne stagge, at vi betaler utpressingspenger, rett og slett, uten Ã¥ være klar over det.
Vi slo av på ethvert sannhetskrav, enhver virkelighetsbeskrivelse som kunne bringe dette prosjektet ut av kurs, dette utopias mål, på det mentale kartet, som vi ble forsøkt sosialisert inn i, ja, som vi skulle sosialiseres og struktureres eller konstrueres inn i, enten vi var for eller mot det.

Og resultatet? Jo, det ser vi nÃ¥. Noen kaller det normativt ekstremt Ã¥ holde ortodoks kristendom i live, islamkrikk likesÃ¥. Resultatet ble at vi ble reddere, mer engstelige, mer tause, for det var ikke lenger mulig Ã¥ bare stÃ¥ og se pÃ¥ og betrakte og analyse i akademiske vendinger og med studier som aldri kunne forklare hva som var i ferd med Ã¥ skje, enda «traktaten», eller «boka», du vet, snakket sitt tydelige sprÃ¥k, i et sprÃ¥k som var for truende til at noen maktet Ã¥ se selve trusselen, og at den ikke var mulig Ã¥ redusere, enn si fjerne eller ta et endelig oppgjøre med, helt, - aldri.

Det resulterte i at vi ble lystige multi-fasetterte-klovner, artister og showmennesker for enhver anledning, klovner og ryggsleikere, som villig poserte, fordi det passet oss og vÃ¥r akk sÃ¥ selvbetjenende uro og usikkerhet sÃ¥ godt, sÃ¥ godt, - et sikkert indisium pÃ¥ «fullkommenhet», for de kompakt perplekse - pÃ¥ at de innerst inne var «gode», fordi de jo «led» for den gode sak. De trodde sentimentalitet alene var det som skulle til for frelse. (Den kunne erfares pÃ¥ kroppen, deres godhet, derimot, kan aldri bevises, den eksisterer dermed ikke, selv om de tror pÃ¥ den aldri sÃ¥ mye selv).
De brydde seg ikke om at det skulle vise seg umulig å måle disse egenskapene på sikt. Det skulle vise seg at intet bevis fantes. Like vel trodde de på det, dårene. De som foraktet mennesker som trodde på en objektiv, historisk, og faktisk allmektig Frelser. (Slike termer er dårskap for enhver som tror han frelse seg selv).

Vi trodde at vår tvil om egen integritet, vår usikkerhet om hvem vi var, om hvor vi kom fra og om hvor vi skulle, var selve tegnet på at vi var i besittelse et høyere gode, og at det var gode vi egentlig var, substansielt, eller av vesen, og vi tok og tolket alt dette som bevis på fortreffelighet, uvitende om at vi gikk i sirkelslutningenes garn og labyrinter, vi er gode fordi vi er gode, - i seg selv en magisk formel, egenskaper som liksom skapes i det vi nevner dem, og som tilfører oss en merverdi vi innbiller oss vi er oss fortjent til. Vi ble så fortreffelige at vi ble selvforherligende, selvgode og ikke minst selvhøytidelige.
Arvesynden var en sagablott og bare til for fantaster og mørkemenn. Kunne vi kanskje bevise at gudsbildet og gudslikheten i oss eksisterte? Kunne vi bevise at nÃ¥den eksisterte? Kunne vi vel bevise at frelseren sonet og betalte for vÃ¥re synder? Kunne vi bevise at vÃ¥re grunnlovsfedre visste hva «norsk» og at Stortinget visste det samme i 1905? Nei, i dag kan vi ikke bevise det og bare det i seg selv er helt forkastelig. Et av formÃ¥lene med denne artikkelen er Ã¥ forsøke Ã¥ svare pÃ¥ spørsmÃ¥let om hvorfor det er blitt slik

Of course not. Men hvem ser det? Og hva gjøres, hvis man skulle se det, eller ane sannheten her?

Vi lot oss dupere, vi ble stolte forsvarere av det nye, støre store Vi, et Vi som altsÃ¥ eksisterte ikke bare pÃ¥ papiret nÃ¥, men ogsÃ¥ i virkeligheten, i bydelene, i distriktene, i skoleverket, særlig i skoleverket i hovedstaden, hvor pÃ¥ visse barne-og videregÃ¥ende skoler flertallet nÃ¥ viser hvem vi er, nemlig det nye, store Vi som bestÃ¥r av et flertall av Dem, et stort flertall. Et flertall som subsidieres pÃ¥ kommando, uten at folk tør Ã¥ la seg merke med det, av frykt for en dag Ã¥ mÃ¥tte flykte, pÃ¥ alvor, og ikke bare pÃ¥ grunn av lettere uro for at barna kanskje vill fÃ¥ det bedre og ha mer utbytte av Ã¥ flytte «pÃ¥ landet», men ogsÃ¥ ut fra reell opprørthet og pÃ¥takelig, beviselig, «normal» frykt.

Men under dette lå det en større frykt enn noen annen, dette plutselig å sulle bli tvunget til stå der foran pøbeldomstolen som anklager og dommer på en og samme gang, anklaget på helt illusoriske grunnlag for å være rasist eller islamofob. (At det er alvor nå, se denne youtoben med Bill Warner.

Mange forestilte seg helt korrekt og med stor grad av virkelighetssans, selvinnsikt og normal reaksjonsevne, og evne til Ã¥ la seg opprøre over den systematiske diskriminering de sÃ¥ komme i fullt trav mot dem, som en konkret, sanselig oppfattet trussel, en trussel, vel, de visste at Det store nye Vi’et ikke ville vita av og høre om, for dette Vi’et levde pÃ¥ illusjoner, illusjoner eliten var fullt klar over drev fem prosessene, som de ikke bare kjente til og visste om, men som de brukte til egne formÃ¥l som instrumenter i deres egne strategier for Ã¥ kunne skilte med sin godhet og opprettholde sitt jÃ¥lete kameraderi, ja, de visste det, det som de bare ti Ã¥r tidligere bare hadde ant eller været, eller hadde et kilende forvarsel av, og bare en anelse de kunne le av og tøyse med, blant kollegaer og mÃ¥ltavler de visste de kunne skremme til konformitet, fremdeles innlullet i den trygghet parolen i seg selv ikke bare skulle, men ogsÃ¥ rent praktisk ga og forsynte dem med, nemlig denne tÃ¥peligste av alle beroligende paroler: «At dette vil gÃ¥ seg til».  

Noen gikk sÃ¥ langt i sin oppjage selvtilfredsstillelse at de glatt godtok begrunnelsen en mann i skjegg, fra en moské bare de færreste hadde hørt om og som bare de beste av de beste hadde hatt mot nok til Ã¥ observere og analysere, nemlig HRS. Denne «snille» og sympatiske mann nektet sÃ¥ Ã¥ hÃ¥ndhilse pÃ¥ en norsk statsrÃ¥d pÃ¥ begynnelsen av et debattprogram pÃ¥ TV2. Han begrunnet sin nedlatenhet med et skjelmsk smil med at kona hans ikke ville like eller godta at mannen hennes skulle bli tilskitnet ved en slik hilsen, slik at han i sin tur tilskitnet henne.

Det var nok av folk som nikket foran skjermene og tenkte: Ja, dette skal gÃ¥ seg til. De vil før eller siden be oss høytidelig, pÃ¥ sin kne og bønnematter, i sine hjem, i sine familier og klaner og moskeer, om at de aller nÃ¥digst en dag om ikke mange Ã¥r fÃ¥r lov til Ã¥ bli akkurat som oss, i sinn og sjel, og i «sann» tro, troen pÃ¥ den ene sanne gud, han vi kaller Allah, og til profeten, som jo nedstammer direkte fra vÃ¥r alle felles og kjære Abraham 

Joda, det gÃ¥r framÃ¥t. Vi kan ikke feile, tenkte «vi’et» eller deler av det, majoriteten. Det er ikke noe feil med oss, bare det at vi ikke kan si dét, at vÃ¥r kultur, og vÃ¥r tidligere religion, er bedre enn «de andres», for da har man jo passert den røde linje, den magiske sirkel, det meste skrekkelig og nÃ¥ pÃ¥ magisk vis frembragte og omforente tabubelagte omrÃ¥de «vi’et» kan tenke seg. Vi trodde at vi ikke kunne miste «the upper hand». Derfor var vi villig til Ã¥ gi «den» vekk. For klarer vi «Hen», og «Hen», klarer vi alt. Vi trodde sÃ¥ lenge vi hadde «the upper hand» at det var blasfemisk i seg selv Ã¥ ha frykt, eller tenke i «Vi-dem»- kategorien. Vi lot biskoper preke og belære oss med eksempler fra bibelhistoriene om at det ikke var noen grunn til Ã¥ frykte. Og at frykten egentlig var menneskefiendtlig, selvfortærende, selvdestruktiv, farlig, splittende og – selvsagt – ikke kristelig, ikke i det hele tatt.

Det var derfor – implisitt – nÃ¥, for kirkegjengere, Ã¥ føle at det er en synd Ã¥ frykte, for vi hadde jo fremdeles Gud med oss, vÃ¥r Hyrde, hvem hadde sÃ¥ grunn til Ã¥ frykte, hvem kunne beseire oss?

Men biskopene sÃ¥ ikke at de øste mer forakt enn dÃ¥psvann nedover over hodene og inn i hjertene pÃ¥ sine egne menigheter, og at de dermed ogsÃ¥ kastet troen ut «med dÃ¥psvannet». Folk forlot derfor – naturlig nok og helt forklarlig - bÃ¥de menigheter og bydeler. De gjennomskuet de sekulære, sosialistiske byrÃ¥der og deres veiledere, pr-folk og partiapparat, og sentralkomiteer. De sÃ¥ jÃ¥leriet, de hørte ikke sine egne ører da en byrÃ¥dsleder sa at «et angrep pÃ¥ muslimene er et angrep pÃ¥ meg», for de gjennomskuet at denne mannen i samme forsamling aldri ville ha kunne finne pÃ¥ Ã¥ si at «ethvert angrep pÃ¥ jødene er et angrep pÃ¥ meg» eller «ethvert angrep pÃ¥ de kristne er et angrep pÃ¥ meg».

Det byrÃ¥den sa lignet mer pÃ¥ «et hvert angrep pÃ¥ AUF er et angrep pÃ¥ oss», dvs Det store nye Vi’et.
Ikke rart at medisinere og psykologer holder armlenges avstand fra den «heksegryte» som nÃ¥ koker i sinn og skinn, nesten over hele landet, bortsett fra pÃ¥ de innerst pÃ¥ viddene, lengst ute langs kysten og dypt inne i de store, grønne skoger.

Bare en og annen medisiner tar den fullt ut og oppfordrer folk til bokstavelig talt Ã¥ «gi mer faen». Vi husker kosegubben og den kreftsyke sosialmedisineren i hvit skjorte, Mr. Fugelli, den selvsamme som lo hjertelig og inderlig da han hørte et forslag – som kanskje ville virke? – om Ã¥ forgifte vannforsyning i visse strøk med en antatt overbefolkning av islamofobe. Det han antakelig mente var at vi godt kunne gi mer fan, hvis vi bare forsynte «dem» med flere bevilgninger, mer bistand, mer støtte. Før uten dette tilfanget, ville nok ikke medisinen til denne medisineren ikke ha noen effekt i det hele tatt. Han mÃ¥ ha skjønt og visst dette, Ã¥ vitenskapelig grunnlag, vil vi tro. Han var villig til Ã¥ la det støre gode og uklanderlige Vi’et betale mye, for at drømmen hans om Ã¥ kunne konstruere det store, støre nye Vi’et, skulle kunne la seg realisere. Til det trengte han nettopp et folk som ga mer fan, skulle utopia la seg realisere, og et folk som gikk pÃ¥ godhetsdop. Og denne legen fikk selvsagt med seg allslags helsepersonell over en lav sko, og beundring og en her av oppfølgere av antropologer og sosiologer.  Farsen i, med og under Mahad Muhammad

De gikk ut sammen med denne medisineren og forsøkte Ã¥ gjøre det til en skam Ã¥ være «norsk», ja, selve dette bare Ã¥ vite hva som var norsk, det var for mye til at de kunne tÃ¥le og leve med. Vi husker demagogen, den evig puerile THE, - antropologi-professor Tomas Hylland Eriksen - som lovet Ã¥ fÃ¥ «enhver hvit flekk til Ã¥ fordufte» fra norgeskartet. En og annen filosof ville ogsÃ¥ ha et ord med i laget. Tenk bare pÃ¥ den evig edle amanuensis, som visstnok ennÃ¥ ikke er blitt professor, selv om statsmedia fremstilte ham nettopp med denne tittelen en stund – noe han ved en anledning da selv fikk anledning til Ã¥ rette opp, - ham til ære - , men det han bør og mÃ¥ huskes for, er at han gikk alvorlig ut pÃ¥ banen og mente at alle islamkritikere som tok «taqyyia» pÃ¥ alvor, var islamofobe pr definisjon, (noe han vil bestride, for han mener ikke pr definisjon, han mener objektivt, i realiteten, ontologisk, og altsÃ¥ ikke bare «formallogisk» per definisjon).

Vi mÃ¥ ogsÃ¥ huske at Gule -  Gule/Ekstremisme - skrev en nesten «plettfri» – analytisk - pedagogisk bok om ekstremisme hvor han helt glemte Ã¥ ta med at de islamske tekstene i seg selv er rasistiske, ut fra gjeldene definisjoner i akademia og lovverk, og blant dem som gÃ¥r ut fra som en selvfølge at de er intellektuelle, bare de har skaffet seg noen universitetstitler.
Det Gule og hans intense Vi-lojale ge like ikke ville eller kunne eller maktet å se, var den guddommelig foranstaltede rasisme som faktisk lå genuint innebygd i selv det islamske trosgrunnlag, (basert på Gules og hans ge likes definisjoner av den kulturelle rasisme).
Jeg har i hvert ikke registrert at Gule har kommet med noen beklagelse, for denne forsømmelse. Jeg må like vel anta at han skammer seg bitterlig over ikke ha hatt rett i noe vesentlig i det han har sagt og skrevet de siste 30 årene, minst.

Gule er en av du uforbederlig som fortsatt lever i den tro at det store, nye støre Vi skal kunne etableres, nesten alene ved å følge deres eksempler, som intellektuelle døgenikter, idet de ikke ser sine egne grunnleggende, uforanderlige og for dem altbestemmende eller fundamentalt motiverende tilbøyeligheter for propaganda, svermeri og forføringskunst.
Det vil ikke falle Gule, Gardell og diverse andre moderatorer og mediaredaktører, det være seg i kristne aviser eller ikke, inn Ã¥ se det sykelige i det de har drevet pÃ¥ med, for Ã¥ fÃ¥ andre til Ã¥ realisere sitt eget utopia, et utopia pÃ¥ deres egne premisser, og pÃ¥ den forutsetning at det nær sagt ennÃ¥ den dag i dag ligger en nazist eller rasist og lurer i skogbrynet, i biskene, eller rundt neste hjørne. De vil ikke, kan ikke, tør ikke se og formulere at premissene for utviklingen fremover settes av «de nye», i form av absolutte og ufravikelig krav, grunnet ene og alene pÃ¥ Allah’s sÃ¥kalte suverene makt og absolutte autoritet, ikke pÃ¥ Gules, Gardell og f eks Bangstads autoritet og intellektualitet eller intellektualisme.

Vi kan heller ikke se at noen av disse patologiske godhetskandidatene har kritisert tidligere svare formann for Runnamyeede trust, her som var først ute med Ã¥ bruke den høyst villede termen «islamofobi», - byrÃ¥kratisk effektivt, fÃ¥r man si - etter en tid villig innrømmet at termen i seg selv var bÃ¥de villedende og høyst ubrukelig for Ã¥ fÃ¥ frem et – obligatorisk - budskap; hvilket budskap henger fortsatt i løse luften, bare at alle velmenende og lettduperte mennesker skjønner hva budskapet egentlig er, nemlig at «Vi» ikke kan bygge det store, støre nye Vi’et pÃ¥ det europeiske kontinent uten først Ã¥ kneble ethvert tilløp til sannhetsorientering mot større innsikt i og forstÃ¥else av hva islam er, betyr og innebærer i sin agens og essens. Som vi vet forsøker EuroparÃ¥det Ã¥ pÃ¥virke sine vasallstater til Ã¥ straffeforfølge enhver som fremstille islam som «en uforanderlig og samlet blokk». «De gode» ville ikke se annet enn at islam er en like mangfoldig, forskjellig og u-essensiell størrelse som det er antall muslimer i verden. De skjønner ikke hvor feil de har, og hvor mange feil de mÃ¥ fÃ¥ andre til Ã¥ begÃ¥, før den store drømmen deres om det store, støre nye Vi’et ligger i grus, og at noen i virkeligheten mÃ¥ betale for ødeleggelse, dvs alle andre enn dem selv, naturlig nok …

(Et lite  innskudd her, med lenker til andre artikler her pÃ¥ bloggen, hvis noen skulle fatte mer enn bare overflatisk interesse:  islam uten essens?, Gule oikofob?, Akamdemisk knefall,


Men det er bare en del av dette Vi-Hen’et som egentlig vet hvem de er, at de ikke er som den andre delen av denne skapelsen. Den ene delen av Vi’et vet ikke hvem de er, fordi de er «alt», ifølge Kongens tale, som allerede er for mye kommentert, men allerede – til skrekk og gru - for lite husket, de nye Vi  er alt av godhet, og godheten kan ikke bekjempes, den mÃ¥ snarer økes pÃ¥, ikke bare via flere og større bevilgninger, men ogsÃ¥ ved Ã¥ øke importen, noe som i sin tur vil fÃ¥ kongen til Ã¥ prise det nye støre, store prosjektet ytterligere.

Om noen Ã¥r fÃ¥r vi en nyttÃ¥rstale med det glade budskap at vi snart er konk, men at dette bare er av det gode, i og med at vi slik kan yte stadig større bidra til det nye felleskapet, som ingen egentlig vet hvem er, men for Ã¥ vise oss selv og dem hvor gode vi fortsetter Ã¥ være og mÃ¥ fortsette Ã¥ være. Det er bare det at «de nye» godt vet alt dette, at det kommer, at det gode bare kommer til Ã¥ øke og drysses stadig mer over dem, at det ikke er noen tid for Ã¥ snu, for de gode, de er som alle vet, sÃ¥ beruset pÃ¥ egne emosjoner og egen godhet at ingenting kan stoppe dem i deres hovmod; Ã¥ være falsk god er blitt en hedersbetegnelse, en dygd i seg selv og noe Ã¥ skilte med, vise frem i enhver anledning, i enhver kontekst. Det gjelder om Ã¥ posere best og mest overbevisende. Vi blir en «gammel befolkning» som ikke kan forstille seg noe annet enn at her lyves og bedras, at dette er naturlig og den som vil klare seg og beholde det daglige brød mÃ¥ være en retoriker av klasse, for Ã¥ fÃ¥ endene til Ã¥ møte.
En yngre muslim som nettopp var avvist pÃ¥ en bar i Oslo sentrum, fortalte med leende og med et stort smil: Bartenderen skulle bare visst at «vÃ¥r gruppe» allerede eide mer enn halvparten av baren … Tydelig at muslimen hadde mer peil enn den brysomme bartenderen. Jeg vil ikke si at bartenderen hører til blant «de korrekt, emosjonelt betingede gode og korrekte», men han er nok ikke langt ifra. Men dette var et varsel i den mørke natten. Et bud m at andre tider er like «um die Ecke».   

Og «de nye» vet virkelig alt dette, det har ligget Ã¥pent i dagen for alle til Ã¥ se og forstÃ¥, bortsett fra de dopede – «de dope» - , for Ã¥ kontrastere til «de fobe», som som oftest ser mer enn «de dope» noen gang vil vÃ¥ge Ã¥ se.  «De nye» vet alt dette, de er flinkere pÃ¥ realøkonomi, de tenker ikke i sosialøkonomiske termer, riktig nok, de bryr seg overhodet ikke om Brutto Nasjonalprodukt, de bryr seg stort sett bare og utelukkende om seg selv; de vet at Ã¥ tenke kortsiktige er den beste investering. De gÃ¥r gladelig formelt konkurs der andre i familien kan overta som eier eller daglig leder dagen etter.

Noen som tror det? Vel, jeg hÃ¥per vÃ¥r elite kan kaste litt mer lys over tingene her, men jeg tviler pÃ¥ om de tør. De vet at virkeligheten vil skremme vettet av «barna» ved leggetid, at det vil forstyrre progresjon mot et stadig bedre og større Vi, og et stadig større trykk pÃ¥ «massens» tær. De tror de kan fortsette Ã¥ parasittere pÃ¥ «sine enge», sine kjernegode kjernevelgere, sine undersÃ¥tter til evig tid, uten Ã¥ bli stilt til ansvar noen gang. «Tomorrow» er alltid en annen dag, som alle andre dager, en stadig kvalitativt bedre dag, og det gamle og god uttrykket carpe diem er blitt et like u-uttalt – men like fullt ut som høyst virkende stoff - som misforstÃ¥tt mantra som tidligere ble brukt som en oppfordring eller en plikt til Ã¥ ta tak i ting og rett seg opp, bli modigere og mer produktiv eller kreativ, men som i dag betyr at du kan nøye deg med Ã¥ leve pÃ¥ det staten til enhver tid forsyner deg med, pÃ¥ andres bekostning, og med minst mulig hjelp fra «de andre». De ligger et krav pÃ¥ borgerne i dag om at «vi ikke skal karre til oss selv, men tvert imot Ã¥ karpe fra oss», mens «de nye» permanent skal skjenkes allslags goder sÃ¥ snart de setter foten innafor, og unnes den nÃ¥de Ã¥ fÃ¥ den noble glede fritt Ã¥ kunne og burde «karpe til seg».

Alt fordi de er dopa pÃ¥ egne følelser, pÃ¥ egne forstillinger om uovervinnelighet. De nye vet det godt, de har for lengst sett vÃ¥re svake punkt, vÃ¥re blindvinkler, og ikke bare dét, men at de selv vet det og aldri kommer til Ã¥ glemme hvem de selv er, hvem de er, hvor de kommer fra og hvor de skal, helt uavhengig av hva det nye Vi’et mÃ¥tte si, med kronisk ropert i media, og mene eller innbille oss eller ikke. (NRK gjør jobben uansett, helt ubekymret og frekt ubesværlig, ja, jo mer de serverer av godteri og konfekt til barn og folk, jo mer spiser og drikker folket og barna. Verden vil la seg lure, heter det, det gÃ¥r troll i ord for hver dag som gÃ¥r, i dag som i gÃ¥r og i morgen. Legg forresten til merke til hvor glade «de nye» er for Ã¥ bli intervjuet i gammelmedia. De forutsetter at media er deres beste venn, i verste forstand, deres «venn» fordi de vet at de kan manipulere disse media og at media faktisk ikke kan la seg annet enn dupere, i «det godes» og deres egen godhets tjeneste).

Denne gruppen anklager allerede de som levde før det nye støre Vi’et var pÃ¥tenkt, for snart 13 Ã¥r siden,  8 dec 2006, da Støre høytidelig, alvorlig og blek som en steinstøtte erklærte den nye æra for ankommet i «kjød», i en av hovedstadens moskeer.

Det var da det hele begynte for alvor. Det var bare begynnelsen. Og mange var de som i god dugnadsånd helt frem til i dag fortsetter i gamle spor henimot mot forjettelsen det er for dem fremdeles å kunne bygge den støre, større godhet, og få delta i prosessen mot det større Vi. Dette er deres store fortelling. De vil fortsette prosjektet til det står ferdig, uansett bruk av metoder for å nå målet. De vil sette opp Potemkin-kulisser om nødvendig. (De vil ikke innse at revolusjonen allerede spiser sine egne barn!).

Men fremdeles gÃ¥r disse mot et mÃ¥l som ligger stadig lengre unna, mens det blir stadig tyngre for sympatisører og de som vil stÃ¥ pÃ¥ krava Ã¥ gÃ¥ veien med dem. Det er som om de tumler rundt i blinde, blant stadig flere kulturelt betinget ikke rasistisk betingende voldtekter og kulturelt forklarlige og for dem lett «bortforklarlige» groomingskandaler, bÃ¥de her og der.

Den godhetsdopede vandrer pÃ¥ en mÃ¥te i strøk og bydeler som mentalt minner – i hvert all metaforisk - om sønderskutte strøk og bydeler, strøk og bydeler som ligger nærmest i grus,- uten at noen ser den ideelle eller begrepsmessige sannhet i denne metaforen -  hvor frykten og hÃ¥pløsheten rÃ¥der og hvor fiendskap og mistenksomhet mot ethvert lite trekk eller sidesprang som kan tolkes som frafall eller apostasi, blant venner og naboer, da anses som klare og skadelige brudd pÃ¥ de utopiakonstruerte og utopiafunderte normene, pÃ¥ denne høyst ateistiske og sekulærfundamentalistiske religionen, og pÃ¥ troen pÃ¥ - utopien. For de «de file, islamo-apologetiske» ikke ser at de har skÃ¥ret seg ut et gudebilde, en avgud, som de dyrker mest av alt ved i tanker og sine selforgudende sinn hylle seg selv i selvforherligelsens glorie, narsissister som de er, og reelt malignente pÃ¥ lengre sikt. Alle som én. Og alle for én, nÃ¥r den tid kommer.

Vi kan stille spørsmÃ¥lene: Hvorfor sÃ¥ de ikke det som ville komme? Hvorfor tok de ikke islam pÃ¥ alvor? Ville de ikke eller kunne de ikke se og forstÃ¥ at muslimer er bundet av Koranen, av Allah og profeten? At muslimer stÃ¥r i et juridisk bindende forhold til sin profet og sin gud? Torde de ikke? Hadde de ikke «it» til Ã¥ se det? Hvorfor trodde de at drømmen deres var den realitet livet hadde Ã¥ by pÃ¥?

Drømmen om Vi’et ble ikke skapt i et tomrom, premisset for det ligger i ateismen, sosialismen og kan tilbakeføres til Marx, Darwin og Nietzsche og uviljen og hatet mot kristentroen, de kristne og kristendommen. Drømmen om det nye, støre store Vi er et produkt av postmodernismen. Den bygger pÃ¥ forestillingen eller den emosjonelt baserte overbevisning at vÃ¥r fortid ikke er god nok for oss, ja, ikke for noen. At vi selv skal gjøre det bedre, at vi skal omvende oss og bli annerledes og mer lekre og mer attraktive. Vi aner ikke hvilken pris vi mÃ¥ betale – bÃ¥de Ã¥ndelig og fysisk - for dette eksperimentet og dette forsøket pÃ¥ Ã¥ dekonstruere oss selv for Ã¥ kunne rekonstruere oss, pÃ¥ et grunnlag som mildt sagt henger i løse luften, og som vi innbiller oss en gren vi sitter sÃ¥ trygt pÃ¥, men som vi med stor kraft, stor iver og utspekulert kløkt forsøker Ã¥ sage av, helt frivillig og helt pÃ¥ vÃ¥rt eget initiativ.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar