22
juni 2011 hadde vi en postering som tok for seg hvordan og hvorfor homolobbyen i USA hadde slik suksess med
å endre folks holdninger til homofile, fra generelt å være homohatende til å
være, ja, til nettopp: Homofile, - i stor skala og over hele fjøla, i alt fra
kirkerom til skoler, arbeidsplasser og i media. Saken er imidlertid blitt lite
omhandlet og kommentert i media, i hvert fall i Skandinavia. Det spørs om dette
kan nå kan være i ferd med å endre seg, men da på et litt annet område, som
mange blant etablissementet og «eliten» helst ikke skulle vært foruten. Det
dreier seg nå om islam og såkalt islamofobi og ikke om homofili.
Når de gjeldt de homofile, så var den nye markedsføringen en
suksesshistorie som savner sidestykke i fredstid og den hadde ikke vært mulig
uten at en liten gruppe med brilliante markedsførere hadde tatt i bruk de mest
moderne verktøy og teorier om hvordan folk lar seg påvirke og hvordan en hel
kulturs innstilling og tanker om visse fenomener kan endres radikalt på et
minimum av tid.
Vi stilte i postering for fem år siden spørsmålet om ikke
innsiktene som disse markedsførerne anvendt for å endre folks holdninger til
homofili også kunne brukes til å endre folks oppfatninger av islam og muslimer
og hvordan man eventuelt kunne få i stand også et radikalt paradigmeskifte på
dette området.
Vi satte bare frem en hypotese den gang og tenkte personlig
helt uten forsetter om å prøve på å få til noe på dette området, med å ta i
bruk de teknikker de nevnte markedsførere tok i bruk.
I går kveld kom vi imidlertid over en artikkel på JW som
forteller at det vi tenkte den gang, det blir nå virkelig gjort i dag. Virkeliggjort,
med andre ord.
Det viser seg nemlig at en internasjonalt kjent figur på
diskursmarkedet omkring islam og muslimer ww, nå tenker i samme baner som oss,
og at han tenker å gjøre noe med det, i praksis, og at han faktisk tenker å
bruke de samme metodene for å gjøre muslimer og islam mer spiselig i Vesten som
markedsførerne den gang brukte for å endre folks syn på homofili.
Spørsmålet oppstå da: Vil Resa Aslan ha like stor suksess
som de markedsføringsfolkene som sto bak den gedigne homo-lobbyen den gang? Vil
folk i Vesten ha et helt annet syn på islam når den tid kommer enn man har i
dag? Vil det lykkes å snu en hel generasjons måte å tenke, føle og handle på,
nok en gang? Eller er islam av en slik natur at den markedsføringsmessig ikke
lar seg sammenligne med homofili? Vil vi med andre ord kunne si at fordommene mot
islam og muslimer nok er mer inngrodde enn fordommene mot de homofile var? Og
at de derfor er desto vanskeligere å de-re-konstruere?
Det kan bli spennende å se fremover.
“Reza Aslan: A Muslim ‘Will & Grace’ Will Change
American Perceptions Of Islam,” by Ian Schwartz, Real Clear Politics, January
4, 2017:
Writer Reza Aslan
thinks a Muslim Will & Grace or Modern Family could truly change American
perceptions of Islam.
REZA ASLAN:
You are, according to the FBI, more likely to die as the result of faulty
furniture, than by an Islamic terrorist. So, you should really be scared of
your La-Z-Boy. For a very long time, really the only Muslims that you saw on TV
were the Muslim villain, Who would scream “Allahu Akbar” and then blow himself
up….
After about
ten years of being cable news’s favorite Muslim I’ve come to the realization
that I don’t think it’s doing any good. Bigotry is not a result of ignorance,
it’s a result of fear. And fear is impervious to data, fear is impervious to
information. The only way that you’re gonna dissipate that fear is by getting
people to know someone that they’re afraid of.
In this
country, we went from overwhelming majorities who were against same-sex
marriage to overwhelming majorities supporting same-sex marriage, within the
span of a couple of years.
What changed
people’s minds was “Will and Grace,” was “Modern Family,” was watching people
who were gay on television being, you know, ‘normal.’
They’re
struggling with the same issues that you’re struggling with.They are human
beings.
And so for the
last few years, I’ve decided that what I’m gonna do is try to change people’s
minds through pop culture, through film and television. Stories have the power
to breakthrough the walls that separate us into different ethnicities, different
cultures, different nationalities, different races, different religions.Because
they hit us at the human level.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar