mandag 25. desember 2023

Karismatikeren og "theurgen" Hanvold - og Fosse, en sammenligning i tiden?

Ingress, eller en prima parentes, med oppfordring til å lese, for å få et bredere «faktagrunnlag», men kutt ut hvis du ikke er nysgjerrig:

http://neitilislam.blogspot.com/2022/04/ukraina-og-den-kristne-avisen-dagen-i.html

https://www.abcnyheter.no/penger/naeringsliv/2016/10/25/195251799/nrk-brennpunkt-pengepredikanten-samlet-inn-en-milliard-pa-15-ar

https://www.kapital.no/reportasjer/naeringsliv/2021/05/28/7675709/kristen-tv-pa-verstingliste

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/brXoq/aa-gi-penger-til-visjon-norge-gir-ikke-guds-velsignelse-jan-hanvold-fremstaar-grisk-og-dypt-uetisk-espen-ottosen

https://no.wikipedia.org/wiki/Jan_Hanvold#

http://neitilislam.blogspot.com/2015/09/hjelperen-den-rasjonelle-den-flsomme-og.html

https://www.nettavisen.no/anstendige-kristne-bor-ta-avstand-fra-visjon-norge/s/12-95-3423151620

https://www.abcnyheter.no/penger/naeringsliv/2016/10/25/195251799/nrk-brennpunkt-pengepredikanten-samlet-inn-en-milliard-pa-15-ar

Aril Edvardsen gjester LørDan i 1991:https://www.youtube.com/watch?v=jvAHUguAyF0

https://www.youtube.com/watch?v=FmD8F7a12jw

Merk: Edvardsen klarte ikke å se eller si noen forskjell på Allah og Gud – gud er gud, lissom …

https://troensbevis.no/nyheter/93677-aril-edvardsen-far-positiv-respons-fra-muslimer/

”Islam Study”. Hensikten med ”Islam Study” er å finne utgangspunkt for evangeliet i Koranen, som muslimer kan forstå. Aril Edvardsen viser gjerne til historier som går igjen i både Koranen og Bibelen, som peker på evangeliet om Jesus Kristus. Ett eksempel er historien om Abraham som skulle ofre sin sønn, Isak. Denne historien kjenner muslimene også utfra Koranen. Ved å bruke dette som utgangspunkt forteller Aril Edvardsen hvordan Gud ofret sin egen sønn, Jesus, for menneskets skyld.

Fordi de fleste seerne er muslimer, referer Edvardsen for eksempel til kristne som ”People of the Book», eller bokens folk, slik de er kalt i Koranen.

Det helt unike med programserien er at Edvardsen siterer Koranen, i tillegg til Bibelen for å bekrefte og underbygge Bibelens lære at Jesus er verdens frelser. …

– Programmet ditt er overbevisende og du sårer ikke andre. Det er veldig bra å prate med muslimer gjennom Koranen. Jeg har sett at programmene dine viser respekt for muslimene og dette får en muslim til å lytte. Jeg er overbevist om at Jesus døde på korset. Jeg håper at du kan hjelpe meg, skriver Hadi fra Saudi Arabia til Aril Edvardsen. …

Muslimsk familie tror Jesus kan helbrede
– I mitt hus ser vi stadig på ”Miracle”, skriver en seer fra Den persiske gulf – og nå tror vi alle på Jesus Kristus. Men vi har en vanfør liten bror som bare er 3 år. I dag så vi et ”Miracle”-program der Aril Edvardsen hadde store møter og bad for syke. Og vi så Gud gjøre mirakler med vanføre og krøplinger. Jeg skulle gjerne få Arils telefonnummer og e-post adresse så han kan be for min vanføre bror. Vi tror nemlig at Gud kan gjøre min bror frisk i Jesu navn. her på bloggen

Kommentar: På et annet program på TV, nrk, tror jeg, innrømmet Edvardsen, uten å bli spurt direkte om det, at grunnen til at han stiftet sin menighet i Kvinesdal, var at han kunne tjene penger på det (og dette hadde han forsøkt å overbevise visse kamerater om). Jeg husker ikke når programmet ble sendt, men jeg husker jeg stusset over Edvardsens «lure» og litt «vovede» blikk, da han ærlig innrømmet dette. Han så ut som en guttunge som innrømmet at han hadde gjort noe galt, og erkjente det for å provosere, vel vitende at ingen kunne «gjøre noe med det» … 

Er det ikke ironisk, du?:

Uganda: Muslims enraged when Christian evangelists quote Qur’an, beat them, have them arrested for blasphemy

Two Christians Jailed under Blasphemy Law in Uganda. Muslims upset that they quoted from the Koran. December 22, 2023 By Our East Africa Correspondent. Joseph Omadi was arrested in Soroti, Uganda on Nov. 21, 2023. (Morning Star News)

NAIROBI, Kenya (Morning Star News) – Two evangelists in eastern Uganda will spend Christmas in jail, charged under a blasphemy law after Muslims upset at their street preaching beat them and summoned police, sources said.

Samme Gud, samme vei, samme utgang? Fører islam og kristendom til den samme vei og den ene sanne Gud? Ifølge et offisielt saudiarabisk nettsted, skulle man tro svaret må bli bekreftende …https://neitilislam.blogspot.com/2012/11/samme-gud-samme-vei-samme-utgang_1.html

Dessuten: The Malaysian government prohibited the use of the word Allah for non-Muslims in 1981. 

Se for all del vår nødvendige oppfølgning av denne posteringen i neste postering her: https://neitilislam.blogspot.com/2023/12/tillegg-supplement-til-theurgen-hanvold.html

Nå kan Hanvold forsvare seg selv – og dette med tro, båe gudstro generelt og tro på en spesiell åpenbaring -  med en argumentasjon som minner om eller til og med er identiske med Edvardsens forsvar for sin virksomhet, og sin tro, og dette med tro generelt, og dermed trosfriheten generelt, se snuttene over.

Det er ikke lett å målbinde disse karene, - vi har jo trosfrihet, ikke sant? - hvilket også alle muslimer har - og i seg selv viser dette hvor naivt tolerante og med mangel på mot og metode mediaaktørene i dette bildet møtte Edvardsen på, og for så vidt også Hanvold, (pluss visse muslimer), som riktig nok, til forskjell fra Edvardsen, er blitt utsatt for mer direkte mistanker og undersøkelser vedrørende hans og Visjons økonomiske disposisjoner etc. Hanvold har hele tiden gått klar av beskyldninger, tiltale og ellers bare "påstander" på dette området.

(Og her er vi ved et poeng, et viktig poeng: Betyr trosfrihet/religionsfrihet kort og godt meningsfrihet, med påfølgende, uskyldige, ytringsmot og ytringsansvar?

Hvis islam i sin helhet, ikke bare inkludert sviskene, blir ansett kun for meninger og som kun bare ett av mange eksempler på religionsfrihet eller trosfrihet, og ikke som preskriptiv ekstremisme – da må alt godtas, og religionen ved lov blir å betrakte som fullt ut lovlig. Da blir det lov f eks å si at «gud» hater deg og at «gud» sier at "vi er bedre enn dere" - fordi dette har gud sagt, og at «kvinnen står lavere enn mannen» og at de vantro og apostater og blasfemikere «skal drepes» etc.  

Vi kommer da opp i «grove problema», av statsrettslig, og daglig, eksistensiell art, - et fenomen som da blir en konkret forløper for blodig … (jeg sier ikke mer).

Og «hvor blir det da av godhetsapostlene» som får statsstøtte for å arbeide for mer trosfrihet (overalt i verden, bortsett fra i Norge)?

Se:https://neitilislam.blogspot.com/2012/03/den-muslimske-terroristen-psykotisk.html og

https://neitilislam.blogspot.com/2012/06/stanghelles-paradoks.html

http://neitilislam.blogspot.com/2010/11/selvmordsmorderne-nrmer-seg.html

https://neitilislam.blogspot.com/2010/12/fremtidens-terror-i-norge.html ).

Mer generelt av interesse:

https://neitilislam.blogspot.com/2020/07/kollektiv-nevrose-riv-nidarosdomen.html

Terje Tvedt kaller Allah for Gud:

https://neitilislam.blogspot.com/2020/02/det-internajsonale-gjennombruddet-eller.html

Likedan: Fosli og «Gud», eh Allah:

http://neitilislam.blogspot.com/2020/07/mot-nasjonalt-samenbrudd-av-halvor.html

https://neitilislam.blogspot.com/2023/05/vager-vi-lenger-snakke-sant-til-makta.html

Og hvordan går det med økonomien i Rabita-moskeen? (se det i lys av Hvanvold som ikke nyter statsstøtte og som neppe kan sies å ha styrt rike oljesheiker som rike onkler. Hanvold sier at han har samlet inn 1 milliard på 10 år. Hans driftsutgifter er visst nær 100 millioner, ingen ting mot NRK’s 6 milliarder:

https://www.rights.no/2023/12/islam-net-med-over-100-millioner-i-driftsinntekt/

https://www.rights.no/2023/12/nye-megamoskeer-skal-gi-bedre-integrering-pa-ostlandet/

https://www.rights.no/2023/12/en-familie-kostet-kommunen-over-98-millioner-kroner/

https://www.rights.no/2023/06/terror-moskeen-i-oslo/

https://www.rights.no/2022/08/ghozlan-om-penger-fra-brorskaps-organisasjon-det-er-ikke-noe-galt-i-a-fa-gaver/

I Rabitas egne rapporter, oppgir moskeen å ha verdier til 22,1 millioner i 2018 og 34,3 millioner i perioden 2018-2022. Når man har så store verdier i omløp, krever regnskapsloven at det leveres regnskap til Regnskapsregisteret, en del av Brønnøysundregistrene. Men Brønnøysundregistrene har aldri mottatt regnskap fra Rabita. Det bekrefter Regnskapsregisteret selv i en e-post til Nettavisen.

https://inyheter.no/17/12/2023/rabita-moskeen-i-oslo-har-brutt-loven-og-har-skjult-okonomi-finansieres-fra-kuwait-og-qatar/

Obs: Fra Regjeringshold opplyses det i disse dager at Den norske kirke mottar litt over 2,3 milliarder kroner til prestelønninger, bevilget over «budsjettet». Kjersti Toppe: Ei landsdekkande folkekyrkje er viktig å ta vare på …

Om dette er et stort eller lite beløp i forhold til befolkningen, skal jeg ikke ha sagt noe om. Men at Hanvold makter å samle inn 1 milliard over ti år, fra noen tusen lyttere, hvis ikke fler, sier jo sitt.

Hanvold opplever seg selv som en apostel, helt etter mønster av det som sies om apostler i Det nye testamentet. Han vil da også at menigheten skal oppleve seg selv som apostler, fordi de jo har fått ånden, akkurat som de første apostlene fikk ånden på Pinsedag, og derfor kan de også følge Jesu befaling om å legge hendene på syke, så de kan bli friske etc.

Hanvold vil også at menigheten av apostler skal bli rike og velstående og viser i denne forbindelse til 5 Mos 28, ff, hvor det bl a sies (til israelittene) at «menigheten» - folket -  ikke skal være hale, men hode, og herske … mot Satan etc. (Hanvold unnlater, så vidt jeg kan se, å si at Herren her sier (at han sier) til israelittene «i dag sier jeg dere», dvs at de han sier blir sagt på en betingelse, nemlig at de overholder de ord og forordninger Herren ytrer, i hele sin sammenheng. Det dreier seg om betingede løfter; israelittene skal føle seg ovenpå hvis … noe som jo neppe skjer til fulle. Og derfor kan Herren en annen dag si noe annet … (I Koranen sies det derimot kategorisk at muslimer er de beste folka, uten noe forbehold, og dermed kan man jo sammenligne med Hanvold, som nok mener at han og menigheten, med beføyelser som apostler – i dag - , er et ubetinget faktum!). (Jfr «Det logisk konjunktiv»: Når vi forsøker å anvende oss av frihets- eller tilbudssiden av konjunktivet, f eks i Det gamle testamentet, og ser bort fra de betingelsene som angis for å oppfylle de løfter konjunktivet forutsetter eller lover, kan man lett havne i gnostisime eller lovtrelldom).

Dessuten: Romerne 5. 12 ff … 15: Men med nåden er det annerledes enn med fallet. På grunn av den enes fall måtte de mange dø. Men nåden, Guds gave, er noe uendelig mye større: Den gis i overflod til de mange på grunn av nåden fra det ene mennesket Jesus Kristus. 16 Og med gaven er det annerledes enn med den enes synd. For dommen over den ene førte til fordømmelse, men nåden mot de mange førte til frifinnelse, enda mange hadde falt. 17 Døden fikk herredømme på grunn av ett menneskes fall. Hvor mye mer skal da ikke de som tar imot Guds store nåde og rettferdighetens gave, eie livet og få herredømme ved den ene, Jesus Kristus. (Nettbibelen).

Kommentar: «Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det», sier Hanvold iblant, veldig oppmunstrende.

Som gjenfødt og rettferdig mener Hanvold at han har mottatt Guds store nåde og at den gis i overflod – et tegn på at nåden – og ikke minst ham selv - har gjort ham «rik», (han tjener brutto litt over 4 millioner i året, akkurat som hans kone Inger gjør). Gud er så å si forpliktet til å gjøre de gjenfødte rike, eller så de har i overflod … og jo mer, jo mer man da sår inn … fordi man jo har fått nåden og derfor midlene til å gjøre det. Inger -Hanvolds kone

Et lite sideblikk på visse statistiske detaljer, kan være fruktbart her:

Bare 19% av de spurte som kaller seg «gjenfødte kristne» i USA har et bibelsk verdenssyn/virkelighetsbilde.

Bare 46% tror på en absolutt moralsk sannhet.

Bare 40% tror at Satan eksisterer. Bare 62% tror at Jesus levede et syndefritt liv.

53% tror at (gode) gjerninger kan gi adgang til himmelen.

53% av spurte under 30 år har et positivt syn på sosialismen.

Synd defineres som en subjektiv, personlig oppfatning eller mening i motsetning til objektive standarder gitt av Gud.

Nåde oppfattes nå som en tillatelse til å synde, uansett hva den troende måtte tro er rett (gnostisisme).

Kjærlighet blir oppfattet som ubetinget aksept av andres trossystemer.

80% av unge, bekjennende kristne som studerer under humanistiske professorer, blir ute av stand til å forsvare sin kristne tro.

Er du kristen? Spørsmålet ble stillet til 190 ungdommer som kom på en stand. Alle svarte: Ja, jeg er kristen. Hvorfor vet du at du er kristen? Alle, minus tre, svarte: Fordi Jesus døde for mine synder.

Så hvorfor måtte Jesus dø en slik brutal død på korset, for våre synder?

Bare en ga et bibelsk svar: Fordi Gud er rettferdig vred over menneskets syndefulle natur. De andre svarte: Jeg vet ikke.

Studier fra 1980 viser: 40% ser på seg selv som konservative. 10% ser på seg selv som liberale. 50% som moderate eller «vet ikke».

Fra 2012: 30% sier de er konservative. 30% liberale. 40% moderate etc.

Projeksjoner til 2028: 10% vil være konservative, 70% vil være liberale og 20% moderate etc.  (Tatt fra M D Lemay, 2016).

https://neitilislam.blogspot.com/2021/08/afghanerne-og-oss-flyktninger-asylskere.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/04/bevilgninger-til-og-promotering-av.html

https://neitilislam.blogspot.com/2023/01/nar-og-hvorfor-begynte-vi-hate-eller.html

Se denne om Vestens forfall, med mange overraskelser, kanskje: her - masse statistikk

Hvorfor del-finansierer visse muslimske land universiteter i Vesten, kan man bare «fantasere» om ?:

… The pro-Hamas barbarians are within the walls of the citadel of civilization.

And when civilization becomes a Titanic, it takes on water from many sides. Just look at what happens in the fourth most prestigious university in America (Yale is the queen together with Princeton, Harvard and MIT), where the annual tuition costs 62,000 dollars.

At Yale there is a psychiatrist who dreams of "killing white people".

Those who praise the Hamas pogrom and teach at Yale are those who want to change the sex of children from 3 years old on.

At Yale, Saudi Arabia donated $10 million to create a center for Sharia studies.

Qatar has donated millions and millions of dollars to Yale.

At Yale it is enough to study, instead of Chaucer and Milton, the fathers of Anglo-Saxon literature, their replacements with courses on “gender, race and sexuality”.

At Yale they changed terms to make them “gender neutral.”

At Yale they eliminated the oldest art history course because it was "too white" and "Eurocentric."

At Yale they removed the name of Woodrow Wilson (who laid the foundations of American liberalism) from their school of international affairs.

Over the last ten years, the prestige of the US universities, led by Harvard, has been eroded by a doctrinaire education system in which woke self-censorship and utter madness proliferates. her

Av mer generell interesse:

https://neitilislam.blogspot.com/2021/08/afghanerne-og-oss-flyktninger-asylskere.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/12/om-keiser-trajan-oljefondet-vart-og.html

Jøder tjener penger selv:

https://neitilislam.blogspot.com/2017/11/terrorangrep-pa-muslimer-av-muslimer-i.html

Arntsberg og Sandelin om kostnader:

https://neitilislam.blogspot.com/2023/06/carl-schitz-wibye-og-bl-bin-salman.html

 

https://www.memri.org/reports/global-ideology-hamas-islam-will-rule-world-annihilate-us-conquer-europe-%E2%80%93-memri-video

Her følger avskrift av en av Hanvolds mange faste «prekener» i programmet Levende Tro» på Visjon Norge, bare for å gi et nærmere inntrykk av hva «det hele «dreier seg om: Sendt ca 18 des 23, (kan for noen inneholde ubehagelige «scener»):

… vi er på lufta 24 timer …  stå opp nå og så strekk deg, mot himmelen, amen, og så sier du det: Ett gjør jeg, at jeg strekker meg mot himmelen, og alle Guds løfter, som har fått sitt Ja, amen, Gud til ære, ved oss, så jeg tar del i Guds velsignelser, og jeg drar ned Guds løfter, og jeg takker Deg Herre for det det er mitt, amen. Legg hånda på hodet og din ånd og si: Herre, jeg blir forvandla i dag, ved at mitt sinn fornyes, takk for det Du helliger meg i Sannheten, Ditt ord er sannhet, og takk for vannbadet i ordet, som er skarpere enn noe tveegget sverd, som skiller det menneskelige fra det overnaturlige, så jeg kan leve og bevege meg i det overnaturlige, amen, vær så god og sitt.

(Innledningen blir ved en annen anledning også formulert slik: … velkommen … kanalen som hverken sover eller slumrer, her er vi på hogget hele tida, kom deg opp av godstolen, strekk deg nå, stå på dine tåspisser og si: Herre, jeg glemmer det som ligger bak, det eneste jeg gjør, det er det det ene, å glemme gårsdagen og være opptatt av nu’et for det at tro, det er nå, og jeg priser Deg og river til meg Guds løfter, med makt, med den hellige ånds kraft, takk Herre, for det at du fyller meg i dag, med overflodsliv, full av energi og kraft, amen, legg hånda på hodet og din ånd og si: Herre, jeg blir forvandla i dag, ved at mitt sinn fornyes, så jeg kan se, hva som er Din vilje, det gode, det velbehagelige og det fullkomne. Hellige meg i sannheten, Ditt ord der sannhet, amen, vær så gid og sitt … .

Etter slike lignende innledninger, følger så rutinemessig en tale fra Hanvold, eller en preken, om man vil, og etter ovenstående innledning utdyper Hanvold visse bibelvers, som f eks Salme 139 (skapt på forferdelig underlig vis), 1 Tess 5 (hellige helt igjennom til sjel, ånd og kropp slik at vi bevares fullkomne og ulastelige), Rom 5. 17 (vi hersker ved Kristus og da er det ikke omstendighetene som styrer vårt liv, det er bare å se det, - løsningen på dine gjeldsproblemer f eks, det må åpenbaring til), 2 Kor 9. 9-10 (den som sår sparsomt, skal høste sparsomt, og så skal dere bli rike på alle ting), Ef 4. 23 (bli fornyet i deres ånd og sinn og la dere ikke bli fordervet av forførende lyster, 1 Tim 6. 10 ff (du kan være milliardær uten å ha pengekjærlighet, du har f eks bilen, bilen har ikke deg). 2 Kor 12-13, Rom 12. 2 (vi er ikke som verden, som ber om å få, vi gir for å kunne gi mer (etterat at vi har fått mer … !), kristne lever i fornyelse, … det sitter 66 eldre mennesker i luksus nå, i Moldova nå, og priser Gud for at han har sendt Hanvold …

Spørsmål: Tenker Hanvold på synder, som man bare skal glemme? Hvor kommer da frelsen inn, fra en selv? Hanvold ser ut til å ha lest mange «ukebladsbøker» om emosjoner e l, om hvordan man skal lykkes her i livet, (selvrealisering). Det dreier seg om selvhjelpsrosedyrer, mer enn om frelse i strengt teologisk forstand. Hanvold fremtrer som en «snill onkel» med nøkkelen til suksess i lomma, en slags theurg udi psykologiseringens kunststykker. Men se denne om DnK og psykiateren Menninger. Pluss denne om Koranen og det som fortsatt er igjen av «synd» i DnK:  her. Mer om den verdslige theurgi og Fosse, her

Kommentar ang. ofte gjentatte salmessanger på Visjon Norge: Her beskrives for de troende og for publikum hva man gjør og hva man skal si og gjøre, ja, tenke. Tekstene har et formularpreg, og fremtrer som en bønn, en magisk bønn, eller som en direkte ordre til Gud, en ordre som man nær på forventer skal komme som et bønnesvar Gud blir forpliktet på: Du skal se meg og oss, og premiere meg/oss, fordi jeg/vi, gjør dette og fordi jeg/vi utfører ritualet, fordi det er en proklamasjon som forløser det den sier, ut fra hva Jesus gjorde for oss på korset og fordi Jesu verk da var fullbrakt (ifølge Hanvolds trossystem. For Hanvold betyr «korset» at Jesu ikke bare døde for å fri oss fra sykdommer, se Jesaia i GT, selvsagt, men også fordi vi skal ha og kunne utløse eller forløse rikdom og seier. («Forløsning» brukes her på helt feil måte, selvsagt).  

(Innsmett til ettertanke: Contrary to popular assumption, only a small minority of Satanists actually worships Satan. Most of them reportedly do not believe in a higher power; they see Satan himself as more metaphorical, a symbol of rebellion. They view their religion as a worshiping of the self, and believe that each individual is free to define his or her own moral code. … Today’s Satanism is largely what author Carl Trueman, Professor of Biblical and Religious Studies at Grove City College, calls expressive individualism, which holds that “human beings are defined by their individual psychological core, and that the purpose of life is allowing that core to find social expression in relationships. Anything that challenges it is deemed oppressive.” Sects of the self today include a revival of paganism and Satanism. her ).

«Bekrivelsen» i sangene som fremføres på kanalen er ofte generell, den beskriver på en indirekte måte hva den troende må gjøre for å bli helliget og hel (se under), eller i det minste: Føle seg som det, nemlig helliget, og dette betyr ikke først og fremst frelst, ifølge ortodoks (men ikke nødvendig vis etter karismatisk) kristenforståelse. Her skjer frelsen nærmest umiddelbart, ofte på helt tilfeldige tidspunkt, eller i situasjoner som kan overraske, og frelse er noe annet enn herliggjørelsen, som er en prosess for resten av livet, fra man blir omvendt av, eller fra det øyeblikk man får troen i gave, i passiv eller mottakende form, eller omvender seg, i aktiv form, (som om man kan frelse seg selv).

Noen av sangtekstene og artistene er imidlertid «framifrå», og helt topp. For disse tekstene viser oss hvem Kristus er, de viser oss ikke hvem sangerne tror de er eller hva de sier og gjør (i sin bare så altfor «adorerende» eller innyndende magi. "They show, don't tell" - en mye bedre og mer spennende og sunnere didaktisk retorikk). 

Men til tross for dette: Sentimentaliteten har en tendens til å overta, selvdyrkelsen likeså. (Hanvold selv advarer forresten mot «følelser» og «omstendigheter» - for ham fins frelsen objektivt til stedet i det han sier er Ordet, dvs Bibeltekstene, tekster som i seg selv gir åpenbaringer, og som man må koble seg på, om igjen og om igjen. Hva han egentlig eller presist og spesifikt mener, er det stort sett umulig å få tak i).

«Hel helliggjørelse», som Hanvold mer enn bare antyder muligheten av der og da, og i prekenen,  inntreffer ikke så å si mer eller mindre spontant dag for dag, mot stadig nye topper av ego-illusjoner, (og da altså illusjoner om stadig nye fortjenestefulle og selvinduserte troshøyder) i sin totalitet, i øyeblikket, og særlig ikke ved å gjennomføre et ritualet som Hanvold her legger opp til).

Men ok, hvis man utfører ritualet hver dag, hele livet ut, så, ja vel, så kan man jo – i hvert fall i ettertid - tro at man virkelig blir mer og mer hellige – og rik på en for Gud alle velbehagelige goder - for hver dag, helt til man en dag når hele målet, om så å si bli stadig mer lik Gud, ifølge tradisjonen. Man kan hele tiden ha hatt forestillingen om at Gud vil premiere en for å ha utført ritualet, og fordi man har utholdt i denne trosvissheten).

Helliggjørelsen ble sett på som en langsom prosess; å bli frelst, kunne skje i ett nå, den troende skulle vite at selv om man var frelst, ved å bli erklært rettferdiggjort, fra Det høye, så satt så å si Den gamle Adam fortsatt i lemmene, (ifg Luther var man derfor en kronisk synder samtidig med at man var frelst, livet ut). Det forutsattes at man skulle arbeide på sin frelse, kontinuerlig. Hvis Hanvold makter å få sin menighet til å tro at de blir helliggjort ved å bare å utsi eller proklamere at «jeg strekker meg i dag, mot det himmelen har, og alle løfter», så har han skapt illusjoner og falsk tro i menigheten. Å bli helliggjort består i noe helt annet enn å repetere et formular, uansett hvor mange ganger etter hverandre, og over tid, selv om formularet i seg selv skulle bygge på ordlyden og direkte sitater fra Skriften. Hanvold synes å forutsette at helliggjørelsen kan skje på samme måte som frelsen, dette å bli rettferdiggjort av tro og nåde alene, uten foregående og medfølgende gjerninger, fromme eller ikke fullt så fromme, alt etter som.    

Beskrivelsen appellerer eller nøder kun til forestillinger og følelser, til assosiasjoner, den troende skal overbevise seg selv (og andre) at han hører til dem som her blir «helliget» bare ved at ordet «helliget» nevnes». Identifiserer man seg med dette ordet, vel, så man frelst; det er å tro.

Men er dette tro? Nei, det er en ønsketenkning som skal tjene til at den troende kan føle seg rettferdiggjort, dvs frelst, og helliggjort, uten at han tror noe som helst annet enn at det holder å «strekke seg i dag», mot himmelen, at dette i seg selv skal være Gud til ære, hvilket er en måte å kommanderer Gud på: Her gjør jeg alt riktig, så hvordan kan Gud svikte meg og ikke forløse – både helsemessig og på det materielle området - det jeg ber om? (Hanvold insisterer på at det her ikke dreier seg om følelser, men om «objektive» ting, bare for å nevne det).

Hanvold, videre: 

Ja, eh, hm, hm, Gud vil jo at vi skal ha seier, og da, hva er viktig i livet? Jo, det viktigste i livet er jo det at du har fred med deg sjøl, og fred med andre, og for at du skal det, så må du ha fred med Gud, halleluja, du må ha dine synder tilgitt, halleluja, og gjort opp, så du lever da i felleskap med Gud, fordi du er da rettferdiggjort, amen, så du har fred, det andre som er viktig for alle mennesker, det er jo at vi har sunnhet og helse, takk og lov, for det at sykdom det hindrer oss i alle ting. Sykdom er jo en forbannelse, eh, sånn er det. Ok, så derfor er det jo som Bibelen sier i da Tessalonikerne … så står jo da definisjonen av et menneske, … Herren skal hellige oss i da 1 Tess 5. kapittel, og 29, så står det: Må han selv, fredens Gud, hellige dere helt igjennom, amen, altså, det betyr jo at Herren, han eeh, he, he, han ønsker å hellige oss, helt igjennom, ikke bare halvt igjennom, ikke bare en del av oss, ønsker han å hellige, men … helt igjennom, så det blir et gjennombrudd, for å si det sånn, og da står det da atte «og må deres ånd og sjel og legeme bevares fullkomne, ulastelig med vår Herre Jesu Kristi komme, amen, så her sier han at han skal hellige oss helt igjennom, så det betyr også da eh, eh … mennesket er jo en ånd som har en sjel og bor i en kropp, og Herren ønsker at vi er helliget helt igjennom, og at vi kan bevares fullkomne halleluja, ulastelige med vår Herre Jesu Kristi komme, amen, og det er jo herlig, atte, OK, vi behøver ikke dø for det vi er sjuke, amen, vi kan dø som de gamle … gamle, og mett av dage, og … og Kennyon, «jeg reiser hjem i dag» … satte seg i godstolen sin, «her kommer Jesus», og så bare forsvant han bort. Du skal slippe av sykdom, men mett av dage, og det er jo herlig … det er Guds plan og vilje, vi sier jo det atte det annet som er viktig er at du har fred og glede, og gleden i Herren er din styrke, at du har det helsemessig godt, og da takker vi Guds, selvfølgelig, for medisiner, amen, …. Legevitenskapen, ingen motsetning … og da må vi på en måte reive ned en del religiøse tankebygninger som vi har i våt kultur og tradisjon, … som ikke er bibelske, og det er tatt ut av sammenheng, f eks Salme 90, som er skrevet av Moses, … 80 år … når styrken er 80 år, … så blir det vranglære, for det er Moses som skrev, fordi israelerne var ulydige, alderen ble senket fra 120 år, … hvis vi proklamerer alderen feil … død og liv er i tungens vold, og den som bruker den … vi ser jo at fler og fler blir hundre år, forskerne har funnet at vi kan leve til vi er hundre og tyve … ok, du må rive ned tankebygninger fra kultur og tradisjon … som hindre deg i å leve lenger, i sunnhet og helse … til legen, jeg byttet ut Kåre Hanvold med Pappa Gud's gener, og pappa Gud har ingen sykdommer, så jeg proklamere det, at Pappa Gud er min Pappa … det ligger i genene, … vi arver fra Pappa Gud, derfor må vi tenke i de baner … det andre som er viktig, er at du har penger, Djevelen har innbilt folk at penger, det er noe negativt … men det sier ikke Bibelen, … kristne snakker negativt om penger, så lyver dem egentlig, amen, skjønner du?, så, så når vi forbanner pengene på den måten, så kommer de heller ikke til oss, for å si det sånn, ok, penger er nøytrale, det er hjertets forhold som gjør om pengene blir onde eller gode, ikke sant? så derfor tok Jesus det på korset, altså at vi ser det, at han han døde da, og vi er gjort hele, amen, for zoe, zoozo, det betyr at vi er frelst, vi er gjort hel, halleluja, til ånd, sjel og legeme, vi er helliget da helt gjennom, og det er jo fantastisk, amen, så derfor er da ikke penger roten til alt ondt, altså, da tar vi ut et ord der, og hvis vi går til 1Timoteus 6. 10 ikke sant, så han sier, så pengekjærlighet er rot til alt ondt. … ikke penger, det er hjertets forhold, ikke sant? Og da er det sånn at du kan være fattig og være opptatt av penger, mange fattige mennesker tjener mamon, … kirken og … er jo mer eller mindre hjernevaska, til da å leve i fattigdom, fordi at penger ikke betyr noen ting, og man forbanner penger hele tida, ,,,, vi må ta opp en kollekt her, beklager … det skulle være en glede å gi, skjønner du? Amen … da sitter kristen- heten som fattiglus, har ikke råd til noen ting og Guds menighet er mer eller mindre hele tida konkurs, og det elsker Djevelen, kirken skal ikke ha noen innflytelse på vår jord, uten penger ... har de ingen innflytelse, for det at vi da lever i en verden hvor mamon da styrer verden, … og da kan ikke vi som troende underlegge oss mamons makt … for det vi er styrt av det overnaturlige, halleluja, overnaturlig økonomi, overnaturlig helse, overnaturlig velvære, takk og lov og pris. Hva mener jeg med det? Jo …

Vi har ikke råd, vi har ikke råd osv, nei, der ser du, dere er styrt av mamon, og da blir de veldig paff …

Når du er fattig, hva er det da som styrer deg? Jo, det er mamon, mangel på penger som styrer ditt liv, og da må vi forstå at forbannelsen er brutt på Golgata kors, Jesus sa ikke gå ut i verden og forkynn, hvis dere har penger … vi må alltid gjøre saker og ting i tro, amen, for det atte, det er det vi som Guds folk er kalt til, handle i tro, hvis vi hadde lagt ut et budsjett her, hadde det aldri gått, vi var konkurs før vi begynte … banditten i NRK har forfulgt oss … vi hadde førsteklasse tv-utstyr … tenk at de har samla inn 1 milliard kroner på tretten år … nrk må ha 6 milliarder i året … de skulle sagt: Dette er et mirakel … drive for under 100 mill i året. Hvorfor? Fordi det er overnaturlig. Viktig: Hva har Gud sagt? I Sarons Dal … i dag er vi tre stykker … de lærte ikke å tro Gud for sin økonomi, mens vi ble trenet opp nettopp i det … forandre luft til bensin, bleier til sønnen min … og det kom inn. Vi sitter ikke der og venter på at penger skal falle ned fra himmelen … mitt forbilde George Myller … delte aldri sine behov med andre mennesker … forløste millioner på millioner … jeg løste det ut i Jesu Kristi navn, amen, og Herren sørga for det, … det er perioder i vårt liv, det er sesonger, … vi er nødt til å flyte med Den Hellige Ånds salvelse, det er det overnaturlige livet, … det var det vi rakk nå …

Sluttkommentar: Hvem kan fortenke Hanvold i å ville alt vel for sin menighet? Han vil i hvert ingen vondt, ikke sant? Han oppfordrer i hvert fall ikke troende til å be Gud om å gi dem mer lidelse, slik en viss annen kristen gjør, jeg tenker på Johannes Morken. Som vil ha en bønn om å få lide mer inne i selveste Fader Vår. "Stefanusalliansen» tror nå på hvilken Gud?

Nei, Hanvold vil det velbehagelige, både for mennesker og Gud. Det er da enda en trøst. Og det virker! Folk føler seg bedre, de ser mer mening i tingene, de har liksom fått et mål å arbeide mot og streve for å oppnå. Så hvem kan kritisere? Er kanskje ikke gode gjerninger gode gjerninger og fører ikke gode gjerninger til frelse, herlighet og helligelse, tvers igjennom? Marlboro-man, Finney og  Hanvold som høvding?

Mitt noe omstendelig fremførte poeng er, at den veien Hanvold peker på som en mulig vei å gå mot frelsen og himmelen, og det evige livet, ikke først og fremst retter seg mot selve frelsen, (men noe ledsagende, kanskje).

Hanvold opererer på et felt som først og fremst retter seg mot mennesket, ikke mot- eller overfor, Gud. Han er ikke her noen overtydelig, inderlig og pengehatende pietist, nei. (Vi trenger penger, det er klart). Det er den troendes forhold til mennesket coram homnibus, som står i forgrunnen for den troendes «arbeid» på sin frelse, forsoning og forløsning. Coram deo-perspektivet, kommer i bakgrunnen, altså mennesket i direkte forhold til Gud og det mest seriøse av alt, den personlige, individuelle, altavgjørende frelse fra synd, spesifikt, via korset.

Hanvold bruker i stedet korset som et middel for å oppnå verdslig frelse, bl a, for å få flere midler eller bedre økonomi, etc, for slik å kunne utbre evangeliet bedre, med det beste utstyr og det beste mannskap, og for å kunne legge hendene på flere for å kunne se flere mirakler, helbredelser, mer fullkommenhet og mer velbehag for Gud, som noen slags beviser på at Gud virker.

Han mener noen utvalgte blir tiltalt direkte fra Gud ved såkalte rema-ord, mer eller mindre talte ord rett inn i situasjoner. Han mer de utvalgte får kunnskapsord som forteller dem at det blant seere eller publikum finnes visse lidelser som Herren nå vil lege, nå i denne stund. Mannskapene -   Hanvolds menighet og medarbeidere, altså - har lært at de kan «befale» f eks kreft til å gå, i dette nå, i Jesu Kristi navn og dette kalles å ta autoritet via proklamasjon.

Coram deo og coram homnibus er to helt forskjellige ting, relasjonelle ting. I den første kategorien dreier det seg om den personlige, den enkeltes, frelse i forhold til Guds krav (som er at han ikke tåler synd). I den andre kategorien dreier det seg om forholdet til samfunnet og de andre, og i forholdet til eget velvære, kan vi si, våre forhold her på jorden, (som Hanvold mener vi ekte-troende kan et overnaturlig forhold til).  Mange finner frihet og «frelse» i alt meningsfullt arbeid for nesten, ikke fordi de tror på Gud, men fordi de kan tro på mennesket og seg selv. Når Hanvold snakker om å bli helliggjort, kan det være det verdslige perspektivet coram homnibus han tenker på, eller står i, med begge bein på jorda, så å si, et perspektiv de troende selv kanskje legger mindre vekt på). Han forsøker å være mer terapeut enn prest. Det står jo at vi skal elske hverandre, ikke sant? Så hvem kan fortenke Hanvold?

Men Hanvold er - etter eget sigende, by default - ingen ordinær terapeut; han opererer på åpenbaring og «ser» det åpenbarte. Han forløser penger og eiendommer, som f eks biler, og kommanderer, på en måte, Gud til å gi ham bensin på bilen, en gang han var blakk, rett ut fra luften! Og han får det!

Jeg legger merke til at mange tekster i de musikkvideoene som TV-Visjon Norge legger ut, ofte beskriver hva ikke bare sangeren eller koret gjør, der og da, idet hen fremfører tekstene og melodiene, men også hva menigheten gjør: Man løfter hendene, vi løfter våre hender osv, vi opphøyer deg, vi tilber deg, - i det uendelige, nærmest, og monotont, som om dette skal være selve beviset på hvor «hellige», nåderike eller «fylte» og medfølende, eller ett eller annet, av Den hellige ånd de er. Poenget her er at teksten sier noe om sangeren, menigheten, riktig nok, men samtidig veldig mye mindre om den man opphøyer og tilber, altså selve trosobjektet (som jo er Jesu allmektige person).

(Ymse: Om f eks litt om red Trine Overå Hansen, som nå opptrer som sanger og pianist sammen med en annen kvinne, som gjør så godt hun kan, og, joda, hun er flink:  

http://neitilislam.blogspot.com/2023/10/islamkritikk-na-i-en-krigstid.html

Bønnealter – det fins, i dag, på Visjon Norge, - fjernt fra Middelalderen og «pavekirken»?:

http://neitilislam.blogspot.com/2021/10/kristen-karismatikk-og-forbnn-mot.html).

Det virker som om menigheten forsøker å bevise seg selv om sitt rette forhold til Gud på denne måten. Sangene og tekstene blir dermed proklamasjoner som kan tjene til ikke bare til å overbevise en selv om hvor sterkt man tror, og hvor salig man kanskje er, og bare ved å få vist det frem, kanskje, men også til å «binde» Gud eller «ordet», for å fremtvinge ønskede bønnesvar og lystig «kollektvilje».

Det kan dessuten være vanskelig å nekte å tro det, når du får høre face en face at Jesus døde for akkurat dine sykdommer der og da på korset, den gang. For ikke å skuffe den karismatiske helten for mye, blir det da desto lettere enn under en helt annen innflytelse å føle seg helbredet, (selv om man ikke er syk), og takke inderlig for det, i håp om at det skal vare, ved at man f eks sår inn stadig mer, og helst for resten av livet, (i form av faste månedlige kontotrekk som «partner» i den store familien, som Visjon Norge så innbydende kalles).

Det dreier seg altså om hva noen gjør og hvordan gjøre dette synlig. Og slik underslås det indirekte, om ikke annet, hva Kristus gjør, eller hva han gjorde, (selv om også dette selvsagt inngår i forkynnelsen). Vektleggingen er på hva den troende, sangtekstene og menigheten gjør. Det synges om at «jag har beslutat» å følge Jesus og aldri angret på det, fordi det har vært verdt det … ja vel. Som om dette valget i seg selv skulle både frelse og helliggjøre, ikke minst publikum som på en måte oppfordres til å bli like narsissistiske eller sentimentale. Husk bare at jo mer du sår inn, jo mer skal det vederfares deg …  

Hanvold doserer en slags verdslig helliggjørelse, som riktig nok er helt avhengig av TRO, - tre bokstaver - som han sier, og åpenbaring, noe som nærmest garantert kommer, via ordet, som bl a sier at jo mer du sår, jo mer får du, (den troende ber imidlertid ikke om å få mer, men om å få for å kunne gi mer, - slå den!). Terapien henter sin høye autoritet fra Den høyeste, ingen tvil om det, og ikke fra psykologien, (coram homnibus).   

Det gjelder om å «se» – via åpenbaring i ordet – mulighetene, og Gud sender da heller ikke ned penger direkte fra himmelen. Hanvold tar seg selv som eksempel, mange eksempler på Guds mirakuløse økonomi, på at alt dette er mulig. Han er en slags formidler mellom himmel og jord i form av han selv som forbilde.

Sett fra den verdslige side, er Hanvold en genial markedsfører, en utrolig like vellykket både som «terapeut» og bisnis-mann. Han har tatt utrolige sjanser på at det skulle gå bra, men han har stått på, forløst det ene drømmeslottet og den ene perlen etter den andre. Marked og mirakel går om hverandre og det er vanskelig å skille mellom hva som er hva.  

Se disse:

http://neitilislam.blogspot.com/2023/11/bamsegutt-saken-et-symptom-pa-noe-annet.html

http://neitilislam.blogspot.com/2021/06/den-nye-private-overguden-det-har.html

Mer om Hanvold m fl, i miljøet, eh, menighetene:

http://neitilislam.blogspot.com/2022/06/karismatisk-klinch-bjarte-ysteb-anita.html

(For å ta en sammenligning: Er kristentroen like «mekanistisk» eller «teknisk innrettet» som islam?

Dette er et spørsmål som kan belyses til ettertanke i følgende perspektiv: I Middelalderen kan vi se en skjematisk fremstilling av den kristne filosof angående synd, nåde osv slik, men uten at dette innbyr til den samme forståelse av Gud og tro som i islam, hvis man tar seg tid til å reflektere litt fordypende over følgende:

 

Guds frelsesplan og Kristi forsoningsverk for mennesket virkeliggjøres ut fra Guds evige rådslutning og konkretiseres ved hans predestinasjon for den som tror på Kristus og som vil frigjøres fra synden og dermed oppnå salighet og evig liv. Dette skjer ved rettferdiggjørelsen og under nådens fortsatte verk og virkning i og med mennesket. Kirken, Ordet og sakramentene er en fortsettelse av Kristi forsoningsverk.

Gratia increata, den uskapte nåde er Guds evige kjærlighetsvilje. Gratia creata er den gitte, skapte og meddelte eller inngytte nåde som er forutsetning for mennesket frelse. Denne virker rettferdiggjørelsen og de gode gjerningene. Gratia creata innbefatter alt det som Gud skjenker for intet. Til sammen utgjør dette Gratia gratis data som er den ufortjente- for ingenting skjenkede -  nåde. Denne er så en forutsetning for mottakelsen den høyere nåde, dvs. en spirende fides informis, en forberedende anger som skjer bla på grunn av frykt for straff, atritio, og timor servilis, en mildere for form for frykt og et ubestemt håp, spes informis, hvorunder faller vocatio, kallet via ordet eller forkynnelsen. Evangelier blir nova lex, en kraft som også i seg selv skjenkes til utførelse av det som kreves, men kraften skjenkes (først og fremst) gjennom sakramentene.

Gratia gratis data henføres til alt det et menneske kan gjøre selv for å forberede seg på nådens mottakelse, fascere quod in se est. (Thomas Aquinas: Mennesket kan ikke av egne krefter forberede seg for den første nådes gave, prima gratia. Fascere quod in se est bortfaller, bare gjennom praeparatio ad gratiam kan nåden fås, med nådens bistand, auxiliun gratie og gratia praeparans, men dette har ingen fortjenstekarakter og leder ikke til frelse fordi rettferdiggjørelsen er et helt og holdent overnaturlig verk som bar fås ved å inngjytes. Det kan skje i et øyeblikk: gratia operans; justificatio. (St. Augustin tenker nåden som helbredelse av menneskets skadede natur.) Tro og anger på dette stadium kan ikke rettferdiggjøre mennesket, men de gir en rimelighetsfortjeneste, meritum de congruo, noe Gud belønner er at Gud gir den egentlige nåden, gratia gratum fasciens, en nåde som utvisker skylden samtidig som den tilfører menneskenaturen en høyere utrustning som er forutsetningen for å prestere de gode gjerningene som kan gi fullverdig fortjeneste, meritum de condigno.

Denne nåden er en inngytt habitus og et donum habituale. Den gis ved sakramentene. Habitusen løfter mennesket til et høyere plan, altior natura, hvor mennesket gjenopprettes med donum superadditum, tilstanden før syndefallet. Dette muliggjør en fullverdig tro, fides infusa og en ufryktsom anger i kjærlighet til Gud, contritio; timor filialis. Livet i denne viljesretning belønnes det evige livet i herliggjørelsen, gratia glorificans.

Nådens gave betraktes som nødvendig og som et tillegg til den naturlige utrusning for å bli i stand til å nå den salige gudsbeskuelse. Nåden er en indre kraft som skjenker de overnaturlige dygdene. Når nåden samarbeider med menneskets naturlige krefter, betinger dette fortjeneste, merita. Fortjenesten sikrer ikke rettferdiggjørelsen, men bistår mennesket i å beholde nåden som det trenger for å nå saligheten, beatitudo. Man kan snakke om en delvis belønning for de opparbeide fortjenester.

Alle sakramentene bærer nåden som springer ut av Kristi stedfortredende lidelse. Thomas utvikler læren om sakramentene som causae instrumentalis for nådens meddelelse eller "årsaken" til den og man får: ex opere operato. (Over: Kortfattet sammendrag fra Trons Mønster av Hægglund)

 

Når det gjelder «nåde» i islam sammenlignet med nåde i kristentroen, må jeg vise til tidligere behandling her på bloggen, hvor jeg bl a relaterer til den muslimske Id (eller Eid) feiringen for å sette det hele i kontrast: Nåde i Id og nåde i kristen tro – sammenlignet: Synden, innledning): Og: «10 synden og syndene i islam og kristendom»:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/10/10-synden-og-syndene-i-islam-og.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar