mandag 16. januar 2023

Serviliteten og Vestens selvpåførte forfall

Følgende oppsett, liste, statistiske oversikt, eller hva man nå vil, er ingen lineær oppstilling, ingen vitenskapelig avhandling i seg selv, ingen skolestil hverken på eller utenfor noen eksamen. Den er imidlertid en collage, en sammensetning av biter herfra og derfra, men dog, innenfor et visst felt, en viss horisont. (Denne metoden – som jeg tillemper her - ble forresten med stor suksess flittig brukt av medlemmer i Frankfurterskolen på 1960-tallet, både før og etter).

Det er med andre ord ikke streng logikk jeg er ute etter, ingen mønstergyldig besvart semesteroppgave med det sikte å bringe klarhet i tenkeboksen, skjønt collagen tar også sikte på å klarne tankene, men hensikten er heller å skape et overblikk som kan gi den laterale livsleken – generelt sett - et visst tilskudd man kan arbeide med, med håp om å fundere et visst bredere perspektiv på tingene. Collagen er en utfordring, fordi den forventer at den som undersøker den nærmere, bidrar til å utfylle den, på egenhånd, rett og slett for å muliggjøre større innsikt og dybde, hvis bare ikke for moroskyld, som en stimulans for tanker man allerede har på forhånd og som en tror utgjør en absolutt verktøykasse som kan hjelpe til å «løse» alle problemer, som egentlig ikke lar seg løse, i et slikt perspektiv.

Perspektivet jeg legger an, går ikke på å gi ryddige - eller kjedelige - causalforklaringer, i høyden går det an å skimte visse korrelasjoner eller mer eller mindre sammenhenger. Jeg beveger meg både i de synkrone og diakrone dimensjonene og der noen ikke vi se noe i det hele tatt, vil andre se en smeltedigel, en salat i bolle, en selektivt konstruert mosaikk eller en labyrint hverken emosjoner eller fornuft kan finne ut av. Det får stå sin prøve. Det ligger mye inspirasjon i tørre tall.

For meg har prosjektet vært en del av en åpenbaring, for å si det sånn, en åpenbaring som har kommet utenfra så vel som innenfra, sakte, kankje altfor sakte, men like vel med en slags stigende uro. 

Se gjerne listen som en samlet konstrual, eller som konstrualer enkeltvis eller i knipper slik at delene accumulerer til et levende helhetsbilde. Listen er fragmentert og uten sammenhengende systematikk og kan derfor virke avskrekkende, slik sett, men den har en kjerne, et sentrum eller et spektrum rundt en akse. Den sikter i seg selv mot en holistisk tenkemåte, et større overblikk, kan man si, en fylde man kan ta inn over seg, uten å bli sugd inn i et fugleperspektiv som bare er altfor stort og derfor utmattende i seg selv og derfor «til ingen nytte» eller fornøyelse. Listen er ment å skulle gjøre helheten til større enn summen av enkeltdelene, de er ment å være til inspirasjon og forutsetter en viss dynamisk agensiell påvirkning utenfra det enkelte sinn – og de enkelte populasjoner - med sine særegne behov, mangler, idiosynkrasier og lidenskaper eller besettelser. 

Håpet er at listen eller opplistingen kan anspore til refleksjon og gjerne meditasjon eller til og med kontemplasjon, for det gjelder å holde tiden og «forholdene» på avstand, samtidig som man innrømmer at man står midt i dem og er en aktiv deltaker selv om man forholder seg aldri så passivt og selv om man aldri så mye ønsker å la tingene gå sin gang uten «meg». Målet er å engasjere både forstanden, fornuften og emosjonene, ut fra enkle frihetsidealer og et underliggende vestlig virkelighetsbilde, (så lenge det måtte vare og holde).

Lykke på reisen, vi jeg si: Her har du et landskap som allerede er tilbakelagt, men kanskje ikke nok i dybden; derfor vil collagen gi et tilbakeblikk for at vi bedre kan få et større og stødigere fremblikk, med sikte på en bredere innsikt, som fundament for hvordan vi skal forholde oss – til alt – i en fremtid som kommer stadig nærmere, en fremtid som vil kreve helt andre holdninger enn de vi i dag har måttet kjempe mot og med.  Vi må med andre ord ikke bare ta tilsynelatende troskyldige fakta for sølle fakta, men forsøke å se det metafysiske i helheten, og la «mind over matter» forberede oss slik at vi faktisk kan være bedre forberedt enn det vi er – på verre tider enn de vi har opplevd til nå. Vi bør med andre ord lære oss bedre å ikke underlegge oss fakta på servilt grunnlag, overfor hvilke ideologier eller andre farer hva disse nå enn måtte være, - slik å bli mer emosjonelt korrekte, men la oss bli mer korrekt autentiske og ekte, og derfor mindre servile overfor de eller det som ikke vil oss vel.

So here we go:

I 2002 ble hele 42, 6% pr tusen av tenåringsjenter under 18 år gravide. 54% av disse graviditetene ble avsluttet for de som var i aldersgruppen 15-17. I 2000 ble 57% av graviditeter for jenter under 16 år avsluttet. I 2002 og 2002 i England og Wales fortalte 35% at ungdommer mellom 16-24 at de hadde tatt ulovlige stoffer i løpte av det siste åre, 35% blant mennene og 24% blant kvinnene. (Frost, Freedom Fighters, 2005, s 40).-

VL 310315: Ja, jeg tror på Gud, 38%, vet ikke 24% (usikre), 38%, nei.-

Dagen 180515:

Rundt 21% av voksne amerikanere er katolikker. 13% er tidligere katolikker, mot 10% i 2007. Rundt 16% mellom 18-24 år er katolikker.

Over en av fem amerikanere sier at de ikke identifiserer seg med noen religion, «nones». (PEW spør 35 000 i 2014). Denne gruppen er større enn både summen av katolikker og tradisjonelle protestanter. 1,6% regnet som ateister for 8 år siden, i dag 3,1% i dag. Agnostikere har økt fra 2,4% til 4%. «Nones» er 22, 8%, 16% for 8 år siden. Bare evangelikale kristne er en større gruppe: 25, 4%. Katolikker 20. 8%. 70, 6% identifiserer seg som kristne mot 78, 4% for 7 år siden. Et fall på nesten 8 procentpoeng. 15% er lutheranere, metodister, presbytarianere eller episkopale. Hvite gjenfødte eller evangelikal utgjør 19% av voksne amerikanere. Men antall evangeliske kristne økte faktis fra 59, 8 til 62, 2 millioner fra 2007 til 2014, ifølge Ed Stetzer på sin blogg i CT.

Sosiologen og forskeren George Barna har forsøkt å definere hva en evangelisk kristen i USA er og setter opp følgende kriterier:

De å ha bekjent sine synder til Gud og sluttet seg til Jesus Kristus som sin Frelser og at de på dette grunnlag vil komme til himmelen når de dør.

De tror at Bibelen er ufeilbarlig i sin lære og at deres tro er svært viktig i deres liv i dag idet de tror at de bærere et personlig ansvar for å dele sin religiøse tro med ikke-kristne.

De tror at Satan eksisterer og at personlig frelse kun er mulig ved Guds nåde og ikke ved gjerninger.

De tror at Jesus levde et syndefritt liv på denne jord og at Gud er allvitende og allmektig og et i alt perfekt vesen som skapte universet og som han styrer og kontrollerer i dag.

Barna sier at antallet evangeliske kristne ut fra de ovennevnte kriteriene ligger på rundt 5% av USA’s befolking, dvs ca 15-20 millioner mennesker. Han regner i tillegg med at «gjenfødte kristne» utgjør ca 40% av befolkningen. (August 2002).

I henhold til en gallupundersøkelse beskriver 46% av befolkningen seg som evangeliske eller gjenfødte kristne. (2003,2004).

PBS/U.S. News and World Report poll finner at 32 % av amerikanerne er evangelisk kristne. (2004).

Antall amerikanere som betegner seg som sekulære fordoblet seg fra 1990 og lå rund 2004 på 16%. Antall voksne som ikke går i kirken har i dette tidsrom også fordoblet seg og ligger nå på ca 75 millioner mennesker, iflg Barna.

Kilde: The Truth about Toleranse s 96-101, Brad Stetson & Joseph G. Conti, 2005, InterVarsity press.

I løpet av en tredveårsperiode fra 1960 til 1990 var det en økning på 560 % i voldelig kriminalitet i USA. Det kom en økning på 400 % i barn født utenfor ekteskap. Skilsmissehyppigheten økte med det firedoble. Tre ganger så mange barn voks opp i en eneforsørgerfamilie. Samtidig sank karakternivået eller oppnådde poeng ved prøver på «high school» eller videregående skole.

Kilde: Relativism, s 75, Francis J. Beckwith and Gregory Koukl, 1998, Baker Books.

---

Konsekvensene av avkristningen av Vesten, kan øynes i følgende korte appendix, som viser noe av utviklingen etter at førsteprinsippene for en stor del ble forlatt av den vestlige, marxistiske, materialistiske, sekulære og ateistiske elite:

Kirkeforskning: 59% av de som vet at Gud finnes mener homoforhold er galt. 26% mener det er galt i enkelte tilfeller eller ikke galt. Blant ateister er tilsvarende tall 13% mot og 84%. 39% av alle «som vet at Gud finns» mener at et er alltid eller nesten alltid galt å ta abort. 52% av disse mener at abort er alt enkelte ganger eller ikke galt i det hele tatt. 93% av de som ikke tror på Gud mener at abort ikke er galt. Gjennomsnittlig mener 13% at abort er galt, mens 83% mener det ikke er galt. (Dagen Magasinet 14.05. 09).

T. Hj. Sævik, Dagen 15. 12. 12: Undersøkelse i 2011: På ti år har den delen av den britiske befolkning som kaller seg kristen falt fra 72% til 59, 3%. Andre religioner: 8,4% tilslutning. Islam: 4, 8%.

Reidar Paulsen, D. 23.11.12: 4 av 5 amerikanere identifiserer seg som kristne. Mindre enn halvparten er involvert i regelmessig menighetsarbeid og tror ikke på Bibelens troverdighet. De fleste har ikke noe bibelsk syn på verden.

Jan Arild Snoen: Undersøkelse i 2011: 19% oppgir at de ikke har noen religiøs tilknytning. Frem til 90-tallet lå denne andelen stabilt på ca 7%. I aldergruppen under 34 år gjelder dette å 1 av 3. På –tallet mente 2 av 3 at Bibelen skulle forstås bokstavelig, i dag er andelen ca 30%. Drøye halvparten mener at helvete ikke fins. 2 av 3 mente at homoseksualitet alltid var galt .. nå (ikke dato på dette, antakelig i Dagen 2012.

What Americans Belive fra 1990-årene: 74% er meget enig i at det finnes kun en sann Gud som er hellig og fullkommen og som skapte verden og som styrer den i dag. Samtidig var 64% enig i at det ikke finnes noe sånt som absolutt sannhet …  Leif Andersen s 89 i Troverdig Tro.

Gallup 2002: 8 av 10 amerikanere forteller at de ønsker åndelig vekst og 2/3 sier de tror på at Djevelen eksisterer. «Amerikanerne er lite klar over sine egne religiøse tradisjoner og praktiserer gjør-det-selv opplegg og håper at det skal virke for dem individuelt. De plukker og velger mellom ulke trostradisjoner». (James R. Edward: Is Jesus the only Savior? 2005).

Magne Lerøy, Vårt Land 15. 7. 14: Nå bare 62% av befolkningen som blir døpt. 40% av medlemmer i DnK døper ikke sine barn i Oslo. Fra 2008 har dåpsprosenten falt med 10%, på 4 år. I samme periode sankt kirkelige vigsler med 15%. Bare litt over halvparten konfirmerer seg. I en del bydeler i Oslo er DnK mer en minoritetskirke enn en folkekirke.

Pål Ketil Botvar og Sunniva E. Holberg: Nasjonale symboler i Skandinavia: Hva kjennetegner en som er typisk norsk?: 97%: Kunne snakke norsk og respektere landets lover. 95%: respektere menneskerettighetene. 93%: Kjenne landets kultur og tradisjoner. 88%: Å være statsborger. 86%: Å føle seg norsk og følge norsk skikk og bruk. 53%: Må være født her i landet. 43%: Må ha bodd her mesteparten av livet. 34%: Må ha foreldre som er født i Norge. 6%: Mener at innvandrerne bør få statlig støtte til sine skikker og tradisjoner. 49% av unge mot 38% av alle mener at 17. mai er forbundet med norsk kultur og tradisjon. (Kilde: Knut Kjelstadli i Klassekampen 8. 3. 14).

Medlemmer i DnK sank fra 86,3% i 2001 til 74,9% i 2013. Færre går i gudstjeneste, færre velger kristen dåp, bryllup, konformasjon, vielse og begravelse. Andelen har sunket med 50 000 personer siden 2008. (SSB), (KK 29.03.14).

68% av alle katolikker år har sex minst en gang i uken. 56% ikke-katolikker. 50% katolikker over 55 år. 40% andre. 64% av alle katolske kvinner beskriver seg som seksuelt lekne. 42% andre. 80% av praktiserende katolikker går in for sex for fornøyelsens skyld og 90% bruker prevensjon. Max Weber: Katolikken kunne føre et sorgløst liv fordi de hadde Skriftestolen. (KK 21.1.14).

59% unge voksne følger samme religiøse tradisjon som sine foreldre i 1970. I 2005 var andelen 26%. Blant katolikker var tilsvarende tall 84% og 43%. Blant evangeliske protestanter og jøder var forskjellene små. Vårt Land 12.5.14.

I 1960 giftet ca 85% seg i DnK, men falt til ca 60% i 1990. Fra 2000 til 2012 falt prosentsatsen til 36,5%. Fra midten av 80-tallet frem til nå har det vært en økning fra 28% barn født utenfor ekteskap til nå 55%. I 1960 ble 90% av alle barn døpte. Nå i 2013 blir bare 62% døpte. I 1969 sluttet kristendomsfaget i skolen å være dåpsundervisning. (Kleppa i Dagen 10. 7.14).

Av 2044 briter mener 37% at Bibelen er en viktigere bok enn Darwins Artenes opprinnelse. 35% mener Darwins bok. Ut fra en liste med 30 ulike bøker. Vårt Land 19. 10. 14. 9% mener Koranen.

De som leser Bibelen 4 ganger eller mer hver uke kan høste store fordeler som f esk færre skilsmisser, mindre problemer med stoffmisbruk, færre økonomiske problemer og er psykisk friskere. Men det går en grense ved 4 ganger eller fler. Det m fler enn 4 ganger før forskjellen gjør utslag i forhold til resten av befolkningen. … Det tar 30 dager for å innarbeide en ny vane. (Leder i Indremisjonsskipnaden Marit Hårklau Ådnanes, Dagen 1. 10. 14).

Av 2116 briter avviser 3% at planter og dyr har utviklet seg fra tidligere former av liv. 6, 8 % avviser at mennesker har utviklet seg fra andre arter enn menneskelig liv. 4% tror at jorden er yngre enn 10 000 år. Blant de som går regelmessig i kirken eller moskeen, hhv: 14%, 29% og 10% tror at jorden er ung. Det er ca 10% kreasjonister i England. (Vårt Land 30.09.14).

23 000 intervjuer i mer enn 20 undersøkelser: Prosentandelen amerikanere som ikke har noen tilknytning til noe menighetsliv har økt fra 15% i 1993 til 23% i dag. 38% betrakter i dag seg som «etterkristne». 28% er moderate etterkristne. For 20 år siden var 2 av 3 amerikanere åpne for å bli invitert med i kirken av en venn. I dager er det 1 av 3. «Etterkristne»: Født mellom 1984 og 2002: 48%, født mellom 1965 og 1983: 40%, født mellom 1946 og 1964: 35%. Født før 1945: 28%. Som i 2011 er det i 2014 88% av amerikanerne som eier en Bibel. I 2011 mente 86% at den er en hellig bok. Nå 79%. 50% voksne mener at Bibelen har for liten innflytelse i samfunnet. Bare 30% av unge voksne deler denne oppfatningen. 81% mener de har en viss kjennskap til Bibelen. Bare 43% kjenner klarer å oppgi navnet på de 5 første bøkene i Bibelen.

Nancy Percy s 341: Fra 1960 til 1980 sank fedres samværstid med familien med 43%.

D. A. Jacoby: I 1914 viste en undersøkelse blant forskere at mer enn 40% trodde på Gud. Etter 80 år var prosentandelen den samme!! s 166: En undersøkelse fra USA viser at i en populasjon på 35 000 tror 70% at det er mange veier til Gud og at alle disse er likeverdige.  s 128: En meningsmåling i 2006 viste at 13% av alle amerikanere – ca 40 millioner mennesker – sa at de trodde at fortellingene i bibelen om Jesu død var oppdiktet og at Jesus var gift og hadde familie, jfr The Da Vinci Code).

J. Calb s 25: 25% hvite respondenter hater og frykter fundamentalister like mye som den mest antisemittiske 1% hater og frykter jøder. s 123: I 1966 var 35.5% svarte, hvite 9,3%. I 1974: 26.9 – 6.8, i 1993 31,3 – 9,4, 1999: 21.9 – 7,3. (s s 124).

VL 270115: Av 9000 briter født etter 1970: 60% kvinner tror på et liv etter døden, 35% menn. 54% av mennene sier de er ateister, 34 % av kvinnene.

D. W. Jones/R. S Woodbridge, Health, Welth&Happiness s 16: 46% av selverklærte kristne i USA sier seg enig med ideen om at Gud vil gi alle som tror nok materielle goder. En måling av Pew Forum i 2006 av pinsevenner viste at 95% i Nigeria er enige i ovenstående. I India 82% og i Guatamala 71%. 90% i Kenya, Nigeria, og Sør-Afrika mener at tro på Gud er en viktig faktor ndg å forklare økonomisk suksess.

God’s not dead, Rice Brooks, s iix: En undersøkelse av PEW Research Center i 2007 fortalte 83% av kristne som tror på tusenårsriket (millennials) fortalte at de aldri tvilte på Guds eksistens. I 2012 var denne prosentandelen redusert til 68%, en nedgang på 15 prosentpoeng på fem år. Andre studier har vist at mer en halvparten av unge mennesker som var kirkegjengere vil slutte med å gå i kirken så snart de er ferdige med videregående skole.

Pasquini s 21: I gjennomsnitt blir alle amerikanere bombardert med 15000 bilder med sexorientert innhold p a, s 33: Berzezinsky: 60 mill liv tapt under kommunistisk styre, S 41: 3600-4600 daglige aborter i Usa. Siden 1970 over 40 millioner; over 800 000 hvert år (for levedyktige fostre). 71% av disse aborteres i uke 16. Amerikanske liv tapt i kriger, i alt: 1 178 83. 3500 ble drept i irak-krigen på 6 år. S 53 ff: Siden 1960: Til tross for prevensjonspresset har abort økt fra 200 tusen til 1,4 mil pr. år. Samboerskap fra 500 tusen til 4 mill. Skilsmisser fra 400 tusen til 1,2 mill pr. år. Enslige forsørgere fra 9% til 32%. Barn utenfor ekteskap fra 200 tusen til 1, 5 mill pr år. Tenåringssvangerskap fra 30 til 110 av hver 1000 jenter pr. år. Kjønnssykdommer økte med 245%. Barnemishandling så en økning på 286% og kriminaliteten med 510%. S 58: 2/3 av dem som blir behandlet for rusmisbruk melder om barnemishandling. 1/3 av barn utsatt for overgrep vil selv misbruke sine egne barn. S 79: 17% av skolebarn på videregående (7-8 grade) har jevnlig sex. 1 av 9 blir gravide. 65 mill amerikanere lider av uhelbredelige kjønnssykdommer. S 80: 400 tusen jenter under 20 år tar abort. Når ½ av alle svangerskap er uønskede. S 82: Homser har 14 ganger større hyppighet av selvmordsforsøk og 3 ½ ganger flere lykkes enn heteroseksuelle. S 85: 42% av mannlige homofile har fler enn 500 ulike partnere i året: 79% med helt ukjente. Bare 3% har indre enn 10 ulike partnere pr. år. Kvinnelige: 42% har fler enn 10 ulike partnere pr. år. S 86: Fra 1960 til 2007: fra 3095700 til 9843481 tilfeller av eiendomskriminalitet, fra 9100 til16929 mord, fra 17190 til 90427 voldtekter og fra 107840 til 445125 ran. S 133: Selvmordshyppighet: Kat: 4% pr 1000, Prot: 13. 8, Ateist: 31. 1. Ateister gifter seg halvparten så ofte. Fra 1917-1968 ødela Sovjetkommunistene 41 tusen av 48 tusen kirker. Halvparten av alle selvmordsterrorister mellom 1980 – 2000 var ateister. S 153: Sannsynligheten for at DNA-rekken (DNA-strain) kunne utvikle seg tilfeldig er 1. 6 fulgt av 59 nuller og er derfor umulig. At en menneskecelle skulle bli formet tilfeldig for 3, 7 milliarder år siden er statistisk umulig. Sannsynligheten for at en Chikuaha skulle begynne å synge opera er større enn tilfeldig utvikling av en celle (eller et øye). S 216: Den spanske inkvisisjonen drepte 3 230 fra 1481 til 1834. Den middelalderske inkv. 2000 fra 1184 til 1500. Den portugisiske 1 175 fra 1540 til 1794. Den spanske røde terror drepte 72 344 fra 1926 til 1939, altså på 13 år. Fra 1917 til 2007 ble ca 148 millioner mennesker drept under et ateistisk styresett. Patric Glynn: S 184: 1990: Opererte pasienter over 65 år med sterkere religiøs tro var mindre deprimerte og frisknet fortere til. Faste kirkegjengere hadde færre psykiske plager uavhengig av alder, utdannelse, sivilstatus og rase. S 80: 1972: Røykere med sterk tro og gikk ofte i kriken hadde 70 ganger mindre sjanse for unormalt høyt blodtrykk enn andre. S 71: NYT, 1991: Et voksende antall psykologer finner religion viktigere  – om ikke i deres personlige liv - og dette blir nå ansett for å være et  respektabelt  vitenskapelig fokus for videre studier. S 65: The New Harward Guide to Psychiatry, 1988: Resultatet av løse forbindelser fra 60-70 årene: Ungdom opplever den nye sekulære og seksuelle friheten som ikke medførende større glede, frihet og åpenhet, eller flere meningsfulle relasjoner mellom kjønnene.  Færre grensesettinger førte ofte til tomme forhold, selvforakt og mindreverdsfølelse; seksuell aktivitet endte i ensomhetsfølelse og medførte lite av den emosjonelle nærhet de hadde behov for; mange beskrev skyldfølelse og at man brukte og ble brukt. S 63: 1972: 43% blant psykiaterne tror på Gud; i befolkingen: 95%. 1972: Bare 1, 1% av psykologene trodde. Tammy Bruce m fl: 1960: 2 % av alle barn ble født utenfor ekteskap. I dag: 1 av 4. Samtidig har antall ungdommer som begår selvmord tredoblet seg. Gifte kvinners antall fødsler var 4 millioner i 1960 mens tallet er ned på 2,7 millioner i 1996. 1900: 6% av alle kvinner hadde hatt et sexuelt forhold før fylte 19 år. I dag har 3 av 4 ugifte kvinner hatt det. 2004: Antallet aborter i USA ligger nå på rundt 1,3 millioner pr år. Det betyr at det totale antall aborter siden abort ble lovlig ligger på 40 millioner i 2004. 1962: Skilsmissene har økt med 350 % siden dette året. 1/3 av alle barn vokser i dag opp i en eneforelder-familie 1965 24% av svarte barn ble født utenfor ekteskap. Tallet var 3,1% for hvite. I 1990 var tallene respektive 64% og 18%. Fra 1930 økte tallet på svarte kvinner som fikk barn før ekteskap fra 43 % til 80%. 1970: Bare 36% av 20 års gamle kvinner var ugifte. I 1995 var det 68%. Blant 25-29 år gamle kvinner var andelen steget fra 10% til 35%. 1980: Antall innsatte i fengslene var en halv million. I dag er tallet over 2 millioner. I det afrikanske miljøet fødes nå nærmere 70% av alle barn utenfor ekteskap. Det fins mer en 6 millioner stoffavhengige amerikanere. En undersøkelse som ble foretatt for 40 år siden forteller utfyllende om det bildet som avtegner seg: Før 1962, det året da det ble forbudt å be på offentlige amerikanske skoler, dreide disiplinære forhold seg om å snakke høyt, tygge tyggegummi, lage støy eller bråk eller å løpe i korridorene. Nå dreier det seg om voldtekter, overfall, plyndring, innbrudd, ildspåsettelser, sprengninger og drap og mord. USA har i dag flere ateister enn mormonere, jøder og muslimer. Bare 2% tror at den kristne tro er den ene rette tro. En undersøkelse fra 1996 viste at 62 % av protestantene og 74% av katolikkene mente at alle religioner (all religious faiths) var like gode eller fører til samme mål. Statistikk fra USA forteller sitt: I 1987 sto hvite bak 3% av voldskriminaliteten mot svarte mens svarte kriminelle sto bak 50% av tilsvarende kriminalitet mot hvite. Hvite menn så godt som aldri sto bak voldtekt på svarte kvinner mens svarte voldtektsmenn i 28% av tilfellene valgte hvite kvinner som offer. Ved ran og overfall sto hvite bak i 2% av tilfellene rettet mot svarte mens svarte overtredere valgte hvis i 73% av tilfellene. I 1994 sto svarte bak 90% av alle rasistisk betingede voldskriminalitet og dette betyr at svarte faktisk har en sannsynlighetsovervekt på 50 ganger det den hvite har. Svarte sto for fra 100 til 250 flere gjengvoldtekter enn hvite og når det gjaldt ”hate-crimes” var svarte personer 2 ganger mer tilbøyelig til å være hat-utøver enn offer. Ross Douthat: S 59: Av 11 protestantisk kirker med fler enn 1 mill medlemmer tidl. i 1970-årene, så hadde 8 færre mdl. I 1973 enn i 1965. 10, 6 mill var metodister i 1960, men siden har tallet var synkende. Lutheranerne nådde toppen i 1968, de episkopale i 1966. Presbytarianerne mistet 1. 5 mill mellom 60 og 80. Tidl i 1990-årene var det flere muslimer enn metodister i USA. Etter 1960 sank antall kirkebesøk fra 70% til 50% på 10 år. I 1964 var det dobbelt så mange katolikker som gikk i kirken på Søndag som protestanter. I 1974 var denne differansen redusert betraktelig. S 71: 45% av alle amerikanere født rundt 1940 giftet seg med den første partneren de hadde sex med. Bare 9% gjorde dette som ble født rundt 1965. I 1960 mente 85 av alle kvinner at alle kvinner som kunne, burde få barn. I 1980 var det 40%. I 1969 mente over 50% at sex utenom ekteskap var galt. Bare 21% mente at det ikke var galt. 4 år senere mente hele 43% at det ikke var galt. I midten av 80-årene mente 57% det samme. I 1962 mente halvparten av alle kvinner at foreldre i et mislykket ekteskap likevel burde holde sammen, mens i 1980 mente 80% at de burde skilles. S77: Antall gudstroende-  som trodde uten tvil - sank fra 77% til 65% mellom 1964 og 90-årene. S 142: Rundt år 2000 var det 25% blant ungdommer rundt 20 år som ikke tilhørte noe kirkesamfunn. S 192: «Gud vil gi finansiell suksess til alle troende som har stor nok tro», trodde 73% av alle hispanics i USA i 2008 (Pew). S 203: En undersøkelse fra 2000 viste at troende ga fire ganger mer enn sine sekulære naboer til veldedige formål. Moderne ungdomscredo: En gud eksisterer som skapte og ordnet verden og våker over livet på jorden. Gud vil at folk skal være snille og god og rettferdige overfor hverandre slik det står i Bibelen og i de andre religionene. Det viktigste er å være lykkelig og ha det godt med seg selv. Gud trenger ikke å være spesielt involvert i ens liv, bortsett fra når det gjelder å løse problemer. Gode mennesker havner i Paradis når de dør. S 234: «Hvis jeg hadde styrt verden, ville den ha vært et bedre sted å være. Jeg tror jeg er en spesiell person. Jeg kan leve på den måten jeg velger å leve på». Gjennomsnittsstudenten hadde i 2006 en høyere skåring på narcissist-testene enn 65% av sine kolleger en generasjon tidligere. De sistnevnte kjente seg lettere igjen i uttalelser som: Jeg synes det er greit å manipulere folk. Jeg insisterer på å få den respekt jeg fortjener. I 1950 svarte bare 12% av tenåringene at de kjente seg igjen i påstanden: Jeg er en viktig person. Et halt århundre senere var det 80%. I 2010 svarte studenter 40% lavere på tester som gikk på dette å sette seg inn i andres situasjon. Man svarte heller: Andres ulykke går som regel ikke særlig inn på meg. S 240: 2010: USA har fått hundregangers økt antall av profesjonelle «caretakers» siden 1950. 77 000 psykologer, 192 000 kliniske sosialarbeider, 105 000 mental helse konsulenter, 17 000 sykepleierterapeuter og 30 000 «life coaches», til sammen ca 300 000. N. Pearcey: S 240 f Thomas Lickona (1962): En lærer bruker «value clarification strategy» overfor relativt svakere skoleelever og får frem at det elevene setter som sine høyest verdsatte aktiviteter var sex, stoff, drikking og skoft. William Kilpatrick (1962) stiller foreldre følgende spørsmål: Hvilken pedagogisk tilnærming vil dere at den skolen barna deres går på av Model A, hvor barna oppfordres til å utvikle sine egne verdier og uten at deres svar blir ansett for å være rette eller gale; eller Model B hvor elevene blir oppfordret til å utvikle spesifikke verdier som f eks modighet, rettferdighet og ærlighet med bidragende eksempler fra litteraturen og historien? Det store flertall foreldre velger Model B, mens lærerne nesten uten unntak velger Model A. Dewey: «Konstruktivisme forutsetter ikke tilstedeværelsen av en ytre objektiv virkelighet som blir åpenbart for eleven, men heller at eleven aktivt konstruerer deres egen realitet». (Catherin Fosnot, 1996). I. S. Markham: s 54: 1987: Nesten halvparten av den britiske befolkning kunne fortelle om en åndelig opplevelse. 29% snakket om å se Gud i «tingenes mønster». 25% mente de hadde fått bønnesvar. I 2000 viste det seg at positive svar på spørsmålet om åndelige opplevelser hadde økt med 60% til henhv. 55, 38 og 37 %, (David Hay). Norge: 1972 – samboerskap blir vanlig og akseptert. 2009 – kjønnsnøytralt ekteskap. 2011: 44% gift av de som får barn. 42, 5 % blant samboere. 13,5 var enslige mødre. 2010: 10 000 barn under 18 opplever skilsmisse, 13 000 separasjon. England: Ugifte foreldre separeres 6 ganger hyppigere enn gifte før barna er 5. Spansk statistikk: Gjennomsnittlig aborteres 1 europeiske barn hver 25. sekund og et nytt ektepar skilles hvert halvannet minutt og 1/3 av alle barn fødes utenfor ekteskap. Carl C. Zimmermann (d. 1983): Kjennetegn ved prosessene i familiene som bidro til at den antikke og romerske sivilisasjonen gikk til grunne: 1. Raskere skilsmisser 2. Nedgang i barne- og folketall 3. Reell forståelse av ekteskapet reduseres 4. Negative tolkninger av fortidens helter blir mer populært 5. Teorier om at kamerateksteskap e l vil avhjelpe problemet 6. Gifte iht gamle tradisjoner ble nektet å opprettholde disse og ungdommen unndro seg forpliktelser etter disse tradisjonene 7. Spredning av antifamiliale holdninger i urbane og psevdointellektuelle kretser 8. Hemninger mot ekteskapsbrudd nedbrytes 9. Ungdomsopprør vanskeliggjør foreldreskap 10. Økning av avvik hos ungdom 11. Sidestilling av de ulike former for seksuell aktivitet. Jon Kvalbein Dagen 7.11.12: Dolf Zillmann (1994): Egenskaper ved velfungerende familie: 1 Paret er en kvinne og en mann 2 De forplikter seg til å bo sammen for en ubegrenset tid  3 Intensjon om å få barn og realisering av denne 4 De er sitt ansvar bevisst om å ha omsorg for barnet 5 Paret vil fremme barnas mentale, emosjonelle, moralske og økonomiske uavhengighet 6 Bidrar økonomisk til fremtidige mål 7 Går inn for seksuell eksklusivitet 8 Forstår at familiens velvære krever investering i tid og tiltak 9 Er bevisst på å motstå fristelser som kan gi grunnlag for konflikt og vold. Ragn. Helena Aadland Hoen, Dagen 16.04.13: VG rapporterer at de som gifter seg uten å bo sammen først, får mer lykkelige og mindre risiko for skilsmisse enn andre. Hemil-senteret/UiB, 2112, - samboere krangler oftere og på en styggere måte (76000 førstegangsfødende med i undersøkelsen). Anne Reflot, doktoravhandling, 2010: Samboere oppgir lavere samlivskvalitet enn gifte. Ped. proff Rolf Langlo oppdager i 2006 til sin overraskelse at nesten alle av landets tiendeklassinger med gifte foreldre gjør det bedre enn de med samboende foreldre. Jan Arild Snoen/Putnam: På 60-tallet ingen vesentlig forskjell mellom republikanere og demokrater ndgj gudstro. Nå sier 1/5 av de mest religiøse at de stemmer republikansk. 2011: 19% av de yngre velgerne oppgir at de ikke har religiøs tilknytning, mot 7% frem til beg. av 90-tallet. I aldersgruppen 35 er tallet nå 1 av 3. På 60-tallet mente 2 av 3 at Bibelens ord skulle tas bokstavelig. I dag: 30%. Drøyt halvparten tviler på at Helvete finnes. 2 av 3 mente at homoseksualitet alltid var galt, nå er det mindre enn halvparten. I abortsaken er amerikanerne delt på midten. Mormonerne er de som uten sammenligning gir mest til gode formål. (Fredagen 2.11.12). Lutzer: Nov 2003: 4 dommere i en rettsinstans i Massachusett avsier dom med premisset at det er i strid med Konstitusjonen å nekte homoseksuelle å inngå ekteskap. Det er 17% flere som går imot slike ekteskap enn de som støtter det. 2009 Gallup: 57% mot, 40% for, en nedgang fra 46% i 2007. Norge: Mellom 1993 og 2001 var det registrert 196 000 ekteskap, bare 1293 var homofile. En stor undersøkelse i San Francisco før AIDS-epidemien i 70-årene viste at bare 10%  hadde et nært forhold, karakterisert som «relativt monogamt». Bare 17% rapporterte om mindre enn 50 seksualpartnere. Dagen 14.5.09: Ingen holdningsendring til aktiv dødshjelp siden 1998. 59%: Homofilt forhold er galt. 26%: Galt i enkelte tilfeller. Blant de som ikke tror på Gud: 13% mot, 84% for. Snitt: 26% mot, 66% for. Av de som virkelig vet at Gud finnes mener 39% at abort alltid eller nesten alltid er galt. 52 % galt i enkelte tilfeller eller ikke i det hele tatt. De uten gudstro: 3% galt, 93% ikke galt. Gjennomsnitt 13%=galt, 82% ikke galt.

Finnland: 2300 forsamlingsprester i 2013. 1986 adgang for kvinner. Nå 70% kvinnelig teologistudenter. Kati Niemala, dr. theol, 55% av de mannlige prestene motsatt seg å vigsle homofile par, bare 28% av kvinnene mot, 58 % for. 1910: 50% mot, 14% mot. Liberal innstilling generelt: 13% kvinner betrakter seg som konservative, 33% menn. Under 35 år: 50% blant menn, bare 10 % kvinner regner seg som konservative. For bare 20 år siden var det vanlig at det grunnleggende budskap om synd og nåde ble forkynt i forsamlingens ungdomsarbeid, nå betraktes dette som konservativt og avlegs. I Norge er 27% av prestene kvinner, nov. 2012, 41 % i Oslo, Nidaros 37 %. (Kvalbein D 8.04.13). Ragnhild Helena Aaadland Høen , 4.01.14: NAN rapport 2013: Økningen i legemeldt sykefravær på grunn av slapphet eller trøtthet på hele 69 % fra 2000 til 2012. I 2000 hadde kvinner 53% høyere fravær enn menn, i 2012 øke dette til 79%. Kvinner dobbelt så ofte sykemeldt pga uklar diagnose enn menn. «Vi har havnet tilbake til 1800-tallet der industrialiseringens kvinner ble tvunget til å forlate barna sine for å forsørge dem». The Inflated Self, 1980, David G. Meyers: Amerikanske elever regner seg som best i klassen og svar på selvbilde-tester viser at de ikke akkurat lider av mindreverdsfølelser. 70% regner seg for å ha bedre lederegenskaper enn gjennomsnittet, bare 2% under.  Ndgj evne til å komme overens med andre var det 0% som trodde de lå under gjennomsnittet der målgruppen besto av 829 000 studenter; 60% regnet seg som over middels begavede her og blant de 10% mest evnerike. 25% betraktet seg som tilhørende de beste, dvs blant de 1% beste. (D. Hunt, The Seduction of … s 199). Sosiologen og forskeren George Barna definerer «evangelisk kristen»: Har bekjent sine synder til Gud og ser Jesus som sin personlige frelser, hvilket medfører at de vil komme til himmelen når de dør. De tror at Bibelen er feilfri, at deres tro er veldig viktig i dag og at de har en plikt til å dele sine religiøse erfaringer med Jesus med ikke-kristne; de tror at Satan eksisterer og at evig frelse kun er oppnåelig ved Guds nåde, ikke ved gjerninger; tror at Kristus levde et syndefritt liv på jorden og beskriver Gud som allvitende og allmektig og at Han er verdens skaper og opprettholder. De som møter disse kriteriene består av kun 5% av befolkningen i USA, dvs 15-20 millioner. «Born again»-kristne, dvs åndsdøpte eller gjenfødte kristne, utgjør ca 40% av de spurte. Senere gallupundersøkelser angir ca 46%. PBS anslår evangeliske kristne til å utgjøre 32%. (S 100 i Stetson and Conti, The Truth about Tolerance, 2005).

The Way of the Master (høsten 2013): 43 % av alle førstgangsgifte separerer eller skiller seg. 18 000 myrdes hvert år. 200 tusen i løpet av 90-årene. 100 tusen mord blir aldri oppklart. 100 tusen barn drepes hver måned. Siden 1973 er 53 millioner abortert. 50-60% av alle gifte innrømmer utroskap. 75% av alle kvinner har hatt sex før ekteskapet. 80 % av alle menn over 19 år. 45 millioner har kjønnssykdommer.33 % av alle barn fødes av ugifte mødre. 13 milliarder dollar brukes på pornografi hvert år. Tyveri koster 500 millioner dollar pr år. Biltyverier i året: 1, 5 millioner. 13 millioner mennesker blir ofre for kriminalitet, hvorav 1, 5 millioner ofre for voldskriminalitet.  91 % innrømmer å lyve ofte, hvorav 60 % av de som kaller seg kristne. Amerikanerne taper 50 milliarder dollar på spill. Det skjer 680 tusen voldtekter pr år og det brukes 400 millioner dollar på reparerer alkohol- og stoffrelaterte problemer.

 

«Det finnes bare en alvorlig synd igjen. Mord har sine formildende omstendigheter, men ikke denne alvorlige, siste synd. Den er en paria-synd, og å bli anklaget for den, gjør deg til en man ikke må berøre, uten at det er behov for nærmere begrunnelse. Denne synden er intoleranse og de største synderne i så måte, i det 21. århundres Amerika, er evangeliske eller fundamentalistiske kristne. Amerika er syk av intolerante mennesker og vil ikke tolerere dem lenger». Daniel Taylor, (ibid s 98).

Om ”tilstanden” generelt i USA kan Michael Horton fortelle, i det han henviser til spørreundersøkelser foretatt av Barna group, at millioner av amerikanere nå tror at Gud er en supranatural ”størrelse” som kun er til for vår egen tilfredsstillelses skyld. Barna: ”Dette blir hver mann for seg selv og overlatt til seg selv uten den minste tanke for de sosiale og personlige konsekvenser av slike utrolig egoistiske, nihilistiske og narcissistiske forestillinger … De fleste amerikanere kan til en viss grad intellektuelt sett slutte seg til kristne dogmer om Jesus, Gud og engler og de tror at Bibelen inneholder mange gode fortellinger og leveregler. Og de tror at religion er veldig viktig i livet deres. Men den samme gruppen, inkludert mange bekjennende kristne, tror samtid at mennesket er født gjennom godt og det viktigste i livet er å nyte livet så mye som mulig…

82% av amerikanerne tror at Benjamins Franklins aforisme om at ”Gud hjelper den som hjelper seg selv” står i Bibelen. Et stort flertall tror dessuten at alle folk ber til den samme gud eller ånd, uansett hvilket navn man tilskriver denne guden eller ånden. De tror virkelig at hvis et menneske generelt oppfører seg bra og gjør gode ting for andre i løpet av livet, ja, så vil det fortjene et liv i himmelen”.

 

Sosiologen og forskeren George Barna har forsøkt å definere hva en evangelisk kristen i USA er og setter opp følgende kriterier:

De å ha bekjent sine synder til Gud og sluttet seg til Jesus Kristus som sin Frelser og at de på dette grunnlag vil komme til himmelen når de dør.

De tror at Bibelen er ufeilbarlig i sin lære og at deres tro er svært viktig i deres liv i dag idet de tror at de bærere et personlig ansvar for å dele sin religiøse tro med ikke-kristne.

De tror at Satan eksisterer og at personlig frelse kun er mulig ved Guds nåde og ikke ved gjerninger.

De tror at Jesus levde et syndefritt liv på denne jord og at Gud er allvitende og allmektig og et i alt perfekt vesen som skapte universet og som han styrer og kontrollerer i dag.

Barna sier at antallet evangeliske kristne ut fra de ovennevnte kriteriene ligger på rundt 5% av USA’s befolking, dvs ca 15-20 millioner mennesker. Han regner i tillegg med at «gjenfødte kristne» utgjør ca 40% av befolkningen. (August 2002).

I henhold til en gallupundersøkelse beskriver 46% av befolkningen seg som evangeliske eller gjenfødte kristne. (2003,2004).

PBS/U.S. News and World Report poll finner at 32 % av amerikanerne er evangelisk kristne.(2004).

Antall amerikanere som betegner seg som sekulære fordoblet seg fra 1990 og lå rund 2004 på 16%. Antall voksne som ikke går i kirken har i dette tidsrom også fordoblet seg og ligger nå på ca 75 millioner mennesker, iflg Barna.

Kilde: The Truth about Toleranse s 96-101, Brad Stetson & Joseph G. Conti, 2005, InterVarsity press

I løpet av en tredveårsperiode fra 1960 til 1990 var det en økning på 560 % i voldelig kriminalitet i USA. Det kom en økning på 400 % i barn født utenfor ekteskap. Skilsmissehyppigheten økte med det firedoble. Tre ganger så mange barn voks opp i en eneforsørgerfamilie. Samtidig sank karakternivået eller oppnådde poeng ved prøver på «high school» eller videregående skole.

Kilde: Relativism, s 75, Francis J. Beckwith and Gregory Koukl, 1998, Baker Books:

Ikke rart at president George Bush sa at han trodde at muslimene og de kristne tilba den samme guden. Barna: ”Amerikanere flest er kristne bare i navnet … vi ønsker erfaring mer enn kunnskap og vi foretrekker valgfrihet fremfor absolutter. Vi åpner for preferanser mer enn for sannhet. Vi søker behag mer enn vekst. Tro må skje på våre premisser, hvis ikke avviser vi den. Vi har satt oss selv opp til overdommere over all rettferdighet og gjort oss selv til herskere over våre egne erfaringer og skjebne. Vi er det nye tusenårets fariseere”.

Hvem er superfariseere her? Gelius og Hognestad? Tja, hvorfor ikke. De arbeider hardt på å islamisere kristentroen, eller invitere muslimer inn en idyll-religion hvor man slipper å operere med synd i det hele tatt! Tidens moral synes sentrert rundt følgende sentrale fundamenter: Du er unik. Stol på følelsene dine. Absolutte prinsipper legger bånd på deg. Bare DU vet hva som er rett og best for deg. Sett deg mål og oppnå dem. Ha det gøy og lev sunt. Finn din egen mening med livet. http://neitilislam.blogspot.no/2012/04/allah-er-ikke-hellig.html

Dagen 18. feb 2014: I Norge ble dødsstraff i fredstid avskaffet i 1902 og den siste avretting fant sted i 1876. Etter 1945: 25 nordmenn avrettet for landssvik. Fra 1960-tallet vedtok de fleste europeiske land permanent forbud mot dødsstraff. I 1996 støttet 78% av amerikanerne dødsstraff, i 2012 55%, iflg Pew. Dødsstraff lovlig i 50 delstater. 18 har fjernet lovligheten.

Vårt Land, 8. mars 14: 53 % i USA for homofile ekteskap, i 2003 32%. I protestantiske, evangelikale og konservative denominasjonene er 1 av 4 for. Over 50% i katolske og protestantiske. 58 % mener at religiøse grupper krenker folk fordi de er fordømmende mot homofile.1/4 forlater sine kirker pga holdningen til homofile. For folk under 33 år er dette grunnen i 1 av 3 tilfeller.

Vårt land 15. 07. 14: Magne Lerøy: Bare 62 % av befolkningen blir døpt. 40 % av statskirkemedlemmene i Oslo døper ikke sine barn. Dåpsprosenten har gått ed med 10 % på bare 4 år fra 2008. I samme periode sank kirkelige vigsler med 15 %.

Christin Smith og Marsha Wittens studier ved University of North Carolina, 2002-2005, definerer på bakgrunn av funn der «Moralistisk, terapeutisk deisme» som bestående av troen på: 1. Gud skapte verden. 2. Gud vil at folk skal være snille og gode og være rettferdige overfor hverandre. 3. Det viktigste i livet er å være lykkelig og ha det godt med seg selv. 4. Gud trenger ikke å være særskilt involvert i mitt liv bortsett fra når man trenger Ham for å få løst problemer. 5. Gode mennesker kommer til himmelen når de dør. Horton i Christless Christianisty, s 43: En 19 år gammel gutt: « Ideen med å bekjenne sine synder dreier seg egentlig ikke om rett og galt, men om å bli løftet fra en byrde. Det er nesten katharsisk». Kate, 23 år: «… er spirituell, men ikke religiøs … I like reading peoples confessions because it’s nice to know I’m not any more selfish, petty, conceited, weird or macaber than everyone else in America». : Virkelig synd blir virkelig tilgitt av en Gud som er nært involvert i våre daglige liv. I en terapeutisk verdensanskuelse finnes ingen egentlig synd eller opplevelse av skyld fordi man ikke lykkes med å leve opp til egnes og andres forventninger. I sann kristendom finnes objektiv synd, skyld og rettferdiggjørelse, ikke som i M T D hvor det bare finnes subjektiv skyld og katharsisk lettelse ved kun dette å fortelle noen andre om det».

Pew Research, 2010: Støtter bin Ladens tolkninger av islam: 49 % i Nigeria, 20% i Egypt, 23 i Indonesia, 34 % i Jordan.  Like etter 9.11.2001: 60% i Jordan, 49% i Nigeria. Støtte for selvmordsaksjoner og angrep på sivile «ofte» eller «noen ganger»: 20% i Egypt, 20% i Jordan, 15% i Indonesia. Mer enn 70% blant libaneserne støttet slik aksjoner i 2002. 15% av muslimer i USA under 30 år mener at selvmordsbombing kan rettferdiggjøres. Gallup: Skeptiske til USA: 2001 = 64%, 2005=79% i Saudiarabia. Jordan: Fra 62% til 65%. I Marocco fra 41% til 49%. I Tyrkia fra 33% til 62%. (Michale Wildanski, s 212 f, Battle for our Minds, 2012). Ibid s 232, Niall Furgeson: For 100 år siden utgjorde den europeiske befolkning ca 14% av jordens befolkning. I dag er den prosenten nede i 6 og rundt 2050 vil den ligge på rundt 4%, ifølge FN’s fremskrivninger. Nedgangen er både absolutt og relativ. Selv om man innberegner innvandring, vil folketallet i Europa falle med 7.5 millioner i løpet av de neste 45 årene. S 233: Peter Bergen: 10-15 000 muslimske briter støtter Al Qaeda. Mellanie Phillips: 16 000. s 240: Daily Mail: Nesten 25% av muslimene i England mente at bombeangrepene den 7.6 2005 kunne rettferdiggjøres fordi myndighetene støttet krigen mot terror. Dvs 370 000 av de 1,6 millionene muslimene i landet. T. Keller, The Reason for God, s 89: James Leuba: 1916: 40% av forskere spurt sier at de trodde på en gud som aktivt kommuniserte med menneskene, 40% trodde det ikke og 20% var ikke sikre. 1997: Larson and Witham bekreftet at meningene ikke har forandret seg. (Å tro at en transcendent Gud har skapt universet kvalifiserte ikke for å bli betegnet som troende). Ibid s 41: 1900: 9% afrikanere kristne, i dag: 44%. Gikk forbi muslimene i 1969. Hallgrim Berg, s 158: Gruppe A utgjør 90% av befolkningen, B=10%. A føder 1,3 barn pr. familie, B=3,5. Hvor lang tid går det før gruppene er like store tallmessig? 200, 300 eller 500 år? Alle svar er her feil. Rett svar er 2 generasjoner, dvs. ca 50 år. Arntsberg/Sandelin, 2013, s 224: Frankrike 1. 8 barn pr. familie, England 1. 6, Hellas 1. 3, Tyskland 1. 3, Italia 1.2, Spania 1,1 Norge i dag, o2- 2014: Jonatan V. Last: I den demografiske krisen er det de kristne som overlever og de gjenreiser folketallet i Europa på 3-4 generasjoner. De vantro dør ut, de får ikke barn. Kristne som går i menighet en gang i uken, får 3 barn i snitt. De vantro bare 1. McDowell/Hostetler: s 173, unders. 2000: 57% blant ungdommer i USA som har «vokst opp» i kirker tror ikke på at det eksisterer en objektiv sannhetsstandard og dette gjelder også sånn omtrent bibeltro, konservative voksne. 84% blant videregående studenter på 1. trinn kan ikke forklare eller forsvare sin kristne tro tilstrekkelig. 2/3 av de 70% av amerikanerne som sier at det er viktig å følge Bibelens lære benekter at det eksisterer moralske absolutter. Psykolog og forsker David Meyers i Real Scientists – Real Faith, 2009, s 119: 43 tusen amerikanere siden 1972 bekrefter at 26% av de som aldri går på gudstjeneste er «veldig lykkelige» sammenlignet med 42% av dem som går en gang i uken eller mer. 46% av de med høyt åndelig engasjement engasjerte seg for å hjelpe de fattige, de uføre og gamle sammenlignet med bare 22% av de som ikke regner seg som høyt åndelig engasjerte.

I 2011 (har ikke hentet inn siste tall) hadde Norge Europas høyest nettoinnvandring med 9,4 personer per 1.000 innbyggere (kilde: Eurostat). Dette er over fem ganger høyere enn EU-snittet på 1,8 personer per innbygger. Bare Sverige innvilget asyl til flere i 2011, men året før (2010) var Norge på topp foran Sverige. Norge innvilget da asyl til hele seks ganger flere asylsøkere per 1.000 innbygger enn EU-snittet (0,9 versus 0,16). Men dette er fakta som aldri noen i Dagbladet vil greie å ta inn over seg, virker det som. Og hva gjelder ”å spørre danskene”: Nettoinnvandringen til Norge var (i 2011) fire ganger høyere enn Danmark, som hadde en nettoinnvandring på 2,4 personer per 1.000 innbygger. I 2010 innvilget Norge asyl til tre ganger flere asylsøkere enn vårt naboland Danmark (som lå på 0,3 per 1.000 innbygger). http://www.rights.no/2014/01/lykkelige-norge-er-en-illusjon/

Noen biter fra min egen samling:

https://neitilislam.blogspot.com/2022/08/alle-ser-men-fa-vil-forsta-nar-skal-det.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/opplsningstiden-var-tid.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/04/nietzsche-on-islam.html

https://neitilislam.blogspot.com/2012/08/ekteskapetnihilismen.html

https://neitilislam.blogspot.com/2012/07/islamiseringen-av-ekteskapet.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/10/fake-konvertering-virkelig.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/04/hellestveit-kierulf-ytringfriheten-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/04/fundamentet-er-undergrav-og-ordene-drept.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar