Da Anwar Sadat hadde inngått en fredsavtale med Israel i
1979, fortalte han sitt folk at han hadde fått eller vunnet «tilbake hver
eneste kvadrattomme» med egyptiskstyrt muslimsk land.
I 1994 undertegnet Israel og Jordan en fredsavtale der Israel anerkjente fullt ut jordansk suverenitet over hele området … . Jordan aksepterte at Israel kunne fortsette med å «bruke» landområdene på samme måte som før for en periode på 25 år, med visse forbehold.
Kong Hussein hevdet da overfor det jordanske folket at han
hadde fått tilbake hver eneste kvadratcentimeter av jordanskstyrt muslimsk
land.
Under Camp David-forhandlingene i 2000 mellom Ehud Barak og
Yasser Arafat, kom Israel med et tilbud om å oppgi 97% av Judea og Samaria, men
dette kunne ikke Arafat godta. Hvorfor? Jo, fordi sure 2 vers 191 i Koranen
satte en stopper for det. Det kan ikke fires på Allah og profetens ord og Allah
sier at muslimsk land – waaqf eller waqf – aldri kan bli gitt til vantro.
The Palestinian mufti, Muhammad Hussein, has corroborated this:
“Palestine,
that includes within it Jerusalem, is waqf, land [and] it is
forbidden by Shari’ah law to relinquish it or ease the transfer of ownership of
it to enemies, because it is part of the Islamic public property. Granting
ownership over Islamic territory or part of it to enemies invalid and
constitutes treason.”
Muslimer anser at Palestina har vært muslimskland siden det
ble erobret i 637 e Kr. Det er ifølge sharia forbudt å selge, overdra
eiendomsretten til eller legge til rette for okkupasjon av så mye som en
millimeter av det, (står det i en offisiell meling fra palestinske myndigheter
den 22 oktober 2014).
Er «Land for fred» en mulig strategi? Ikke ifølge Allah’s ord: Driv dem ut fra der hvor dere ble drevet ut», sure 2, vers 191.
Vi kan også nevne sure 2. 216 som sier at krigføring er forordnet for muslimer, og sure 8. 17 som sier at Allah var den som drepte og ikke de troende, (vi går ut fra at dette gjelder fremdeles for de troende).
Under oslo-avtalene i 1993 og 1995 ble ikke disse Allah’s forpliktende og bindende ord for alle muslimer nevnt en eneste gang. Er dette oppsiktsvekkende? Var det rett og slett en fatal mangel fra de vestlige forhandlernes side å helt bortse fra Allah’s ord? I NRK vil man sette inn Gud i stedet for Allah i denne sammenhengen og ellers.
Vel, de visste ikke bedre, kan vi si. De var j gudløse og
kunne derfor ikke forstå et eneste ord fra palestinernes side. For ved å
benekte eller ikke tro på Gud, må man også benekte Allah og dessuten alle
muslimers tro på nettopp Allah.
Og det er her hele tragedien ligger. Et Europa som ligger i full forvirring og uten gudstro, kan i dag da støtte terror i områdene – med den – impliserte - begrunnelse at de hverken tror på Gud eller Allah og at de på dette «humane» grunnlag kan støtte terror helt uavhengig av gudstro, det være seg Allah eller Gud, eller begge.
Da jøden og israeleren og en av arkitektene bak
fredsforhandlingene, Shimon Peres, ble spurt om Koranens 2. 191, svarte han –
på sekulært og humant vis – at «Vi inngikk fred med Egypt. Vi inngikk fred med Jordan».
Vi gjentar: Mahmoud Al-Habbash, who is Palestinian Prime Minister Mahmoud Abbas’ advisor on Islam and also the Supreme Shari’ah Judge of the Palestinian Authority (“PA”):
“… emphasized
that according to Islamic Shari’ah law, the entire land of Palestine
is waqf (i.e., an inalienable religious endowment under
Islamic law) and is blessed land, and that it is prohibited to sell, bestow
ownership or facilitate the occupation of even a millimeter of it.”
Kommentar: Hva hvis vesterlendingene og Peres hadde tatt inn Gud, eventuelt JHWH, og Allah - i sine «kalkyler» under fredsforhandlingene den gang for bare kort tid sien? Hvordan ville forholdene i Midt-Østen da vært i dag? Ville det ha blitt en altomfattende og altødeleggende krig, der det kan tenkes at hele Midt-Østen las i grus av vestlig bombing? Hadde dette blitt det reelle Armageddon?
Er faren for at slik kunne hende grunnen til at Vesten i dag ikke vil snakke om Gud og Allah? Er det for farlig? I så fall er angsten påfallende og vår avgud – i form av ingen-gud og gudløshet – mer bundet på hender og føtter av oss selv, enn vi egentlig er villig til å innrømme.
Rent generelt: Hvis alt kan føres tilbake til et spørsmål om
Allah eller Gud, kan forestillinger om en kosmisk krig der all krig egentlig er
en krig mellom to guder, den ene ond, den andre god, kan dette ende i det mest
tragiske utfall. Det foreligger derfor god grunn i denne sammenhengen, til å
være forsiktig med å bruke Allah i stedet for Gud i dagligtale og i media i
dag. Men, som alltid, går preferansen i favør av en part, nemlig islam, selv om
muslimer nok kan bruke termen Gud om Allah aldri så mye. Men fakta gjenstår:
Det foreligger en asymmetri på det teologisk her: Muslimene kan tro at det kun
er de på sin egen side som fører en kosmisk krig, hvor det er om å gjøre å
utslette den onde guden – Vesten, som ikke tror på gud - for å kunne beholde
sin egen og enste seirende Gud, Allah, som alltid er god.
Litt mer om waaqf: Jan Hjærpe i, 99 spørsmål om islam, beskriver ganske enkelt en waqf, med en a, som en stiftelse som i sin tid finansierte sykehus, en nokså uskyldig juridisk person, altså.
På engelsk kan også ordet skrives med en a, og da som waqf.
In Turkish, evqaf. Called hubs or habous in the muslim West. «Property held in mortmain” declared
inalienable by it owner who assigns the revenues from the property to support a
pious and charitable foundation, particularly a madrassa, a convent (khanqua),
or hospital. Dette står så nøytralt og lite provoserende I en “glossary
og islam» på engelsk utgitt i 2002/2007 på fransk og engelsk.
Esposito – som er kjent for å være ganske sympatisk
overfor islam - i sin Oxford Dictionary of islam, skriver: … the endowment
of a certain property for the sole benefit of a certain philantrophy with the
intention of prohibiting any use or disposition of the property outside that
spscific pupose; applies to nonperishable propertu whos benefit can be
extracted without consuming the property itself. The three most typical kinds
of w. are religious, (mosques, as well as real estates that exclusively
provides revenues for mosque maintenance and service expenses), philanthropic
(support for the poor and the public interest at large by funding such
institutions such as libraries, scientific research, education, health
services, and care of animals and the environment), and posterity or
family awaqf, (whose revenues are first
given to the family’s descendants: only
the surplus, if any, is given to the poor.
Kommentar: Dictionaryen ble utgitt I 2003, men det er god grunn til å tro de vestlige forhandlerne ifb med Oslo-avalen hadde det som Esposito her skriver foran seg som et bilde på en perfekt beskrivelse av hva det hele dreide seg om. Her fant de alle de godordene som de kunne servere publikum, hvis media skulle finne på å spørre. Realitetene var imidlertid at alt erobret land i virkeligheten er waqf, helt i tråd med Koranen, Allah og profeten selv, sure 2. 191.
Som et eksempel på hvilke paradosker eller umuligheter man kan komme opp i når man tenker at Allah og Gud er den samme, kan bi trekke frem denne:
https://neitilislam.blogspot.com/2012/03/den-muslimske-terroristen-psykotisk.html
https://neitilislam.blogspot.com/2012/06/stanghelles-paradoks.html
Se denne:
https://neitilislam.blogspot.com/2019/10/10-synden-og-syndene-i-islam-og.html
… Rådgiveren til Mahmoud Abbas, Al-Habbash gjorde det klart at de palestinske myndighetene ikke anser konflikten med Israel som en konflikt om territorium, men som en religiøs plikt rettet mot en stat som er syndig på grunn av den påstått iboende ondskapen til jødene, (ifølge Al-Habbash har jødene gjennom hele historien representert ondskap, falskhet, djevelskap og satan og at Israel derfor er «satans prosjekt». Konflikten her i Palestina mellom oss og den kriminelle okkupasjonen … er en ytterligere manifestasjon av den historiske konflikten mellom sannhet og løgn, mellom det gode og det onde … Det onde er representert ved djevlene og deres støttespillere. Vi finner ikke opp noe nytt her. Dette er en konflikt mellom to sider – god og ond – mellom to prosjekter. Allahs prosjekt mot satans prosjekt.
Hele landet Palestina er en waqf (dvs en uavhendelig
religiøs eiendom under islamsk lov), og er et velsignet land … Det er forbudt å
selge, overdra eierskap eller bidra til okkupasjon av så mye som en millimeter
… SMS nr 3, 1916, s 60.
Den 22. juni 2014 siterte Abbas koranens sure 23.39 for å rettferdiggjøre volden overfor
Israel: «De som kjempe (palestinerne/muslimene) har kamptillatelse, fordi de
har lidt urett. Allah evner fullt ut å gi dem hjelp».
Den 8. juni 2016 oppfordret selvstyremyndighetene sine
innbyggere til å besøke Jerusalem «for å be om ribat der». 16
juni samme år kom Abbas med hilsener på palestinsk TV i forbindelse med
ramadan, med «velsignelser over Jerusalem, vår evige hovedstad, og dem som
gjennomfører ribat der».
Siden 2008 har Den palestinske selvstyremyndigheten fortalt Israel er et land som er gjenstand for ribat, det vil si land som muslimer har en religiøs forpliktelse til å befri og forsvare. s 65 ibid
I april 2009 minnet den palestinske sjefsdommer for Den palestinske selvstyremyndigheten palestinerne om at det finnes en fatwa som forbyr å selge land til jøder, og at å selge land og hus til jøder var en «alvorlig synd» ifølge islam.-
Se også denne:
https://neitilislam.blogspot.com/2020/08/mellomkirkelig-rad-et-rad-besatt-av.html
… En uke etter, under en fredagspreken i Islamic Center of South Florida, taler imam Hasan Sabri slik:
«»Drive them out from where they drove you out”, Koranen 2. 191. “if a land is occupied and plundered, it should be liberated from its occupier and plunderers, even if this leads to the martyrdom of tens of millions of Muslims”.
Sabri latterliggjorde alt snakk om
forhandlinger: «Take the Palestinian cause … it is not being plotted against
with a deal the call the Deal of the Century. Why do they call it a deal?
Because whoever is involved in this treason is not a man of principles. These
are peddler, not men with a cause. All they want are positions and jobs. That
is why for them, the cause is nothing but a deal, a matter of give and take. For
them, it is nothing but a deal».
I tillegg til dette satte Sabri opp et – gammelt, men ikke
så godt kjent - ideal for muslimer: «… That Palestine in it’s entirety is Islamic land, and there is no
difference between what was occupied in 1948 and I 1967. There is no difference
between this village or that village, this city or that city. All of it is
Islamic waqf land that was occupied by force. The responsability
for it lies with the entire Islamic nation, and the Palestinians should benefit
from this land. If a land is occupied and plundered, it should be liberated
from the occupiers … even if this leads to the martyrdom of tens of millions of
Muslims. This is the ruling, (fatwa), and there is no room for discussion or
concessions”.
Man kan bare lure, begynne å lure, å begynne å slutte å
lure. Waqf’ene i seg selv fortelle mye om islam, ikke bare om palestinerne, men
også om oss, for tiden, slik vi lunker og lurer i vår kollektive forvirring. Men
noe og noen går «troll i ord», som her:
One day, millions of men will leave the Southern Hemisphere to go to the Northern Hemisphere. And they will not go there as friends. Because they will go there to conquer it. And they will conquer it with their sons. The wombs of our women will give us victory. (Former Algerian President Houari Boumedienne, Warning Europe in a speech at the U.N. General Assembly, 1974.)
Se denne, hvor Boumedienne er sitert, for den er faktisk viktig, selv om den bare er historisk i dobbel forstand:
https://neitilislam.blogspot.com/2022/11/islam-angrep-pa-dar-al-harb-krigens-hus.html
Vi kan
spørre: Hvor mange
vestlige kvinner – eller deres barn med muslimer - er å regne som «erobret
land», hvor mange «waqf” finnes det ikke da både I islamske og vestlige
kvinners limor i europeiske land I dag – og I morgen? Hvis waqf
betyr eiendom, og barn regnes som farens eiendom i islam, fins det allerede
mange mobile «waqf’er i Europa i dag. Og flere skal det blir.
Hva forkynnes fra minbarene i moskeene? Hvor langt rundt
omkring i våre land når muezzinenes rop og kommando om å komme til
fredagsbønnen?
Esposito igjen: Mosques are typically built wherever Muslims
have settled in large enough numbers. In some cases they began as prayer spaces in military camps …
The main purpose behind the multiple loud pronouncements of adhan – call to prayer - in every mosque is to make available to everyone an easily intelligible summary of Islamic belief. (wiki).
Det ligger en mer eller mindre skjult hensikt bak muezziens
innkalling til bønn. Jeg har hørt at muslimer oppfatter at alle som kan høre
denne muntlige innkalling, befinner seg på islamsk grunn, eller i hvert fall –
sekundært - på islams misjonsmark.
Muezzinens rop lyder slik:
Allahu Akbar, Allahu Akbar. (2 ganger)
Gud er større, Gud er større (Noen oversetter dette til Gud er stor til tross
for at order akbar på arabisk betyr større)
Ashhadu al-la ilaha illal Llah. (2 ganger)
Jeg vitner at det ikke finnes noen annen guddom enn Allah
Ashhadu anna Muhammadar-rasulu l-Llah (2 ganger)
Jeg vitner om at Muhammed er Allahs sendebud
Hayya 'ala s-salah (2 ganger)
Kom til bønn
Hayya 'ala l-falah (2 ganger)
Kom til fremgang.
Allahu akbar, Allahu akbar.
Gud er større [enn alt], Gud er større [enn alt]
La ilaha illa Llah
Det finnes ingen annen guddom enn Allah
(Et par historiske kuriosa:
1560 e Kr: Det hevdes av tyrkere at deres hellig bok ikke lenger ville være hellig hvis den ble trykket og at de ikke vil sette opp offentlige klokker fordi det vil frata muezzinen hans autoritet.
1561 e Kr: Murad lar konstruere en klokke som viser bønnetidene. Klokken blir ødelagt fordi man anser at den er de vantros måte å fjernet muezzinenes utrop fra minareten).Søren Kern, en psykolog som våger:
https://islamism.news/2023/03/23/austrias-mosques-work-against-muslim-integration/
Viennese mosques are promoting Islamic separatism and actively obstructing the integration of Muslims into Austrian society, according to a new report about mosques and Islamic associations in the Austrian capital. The in-depth investigative study also reveals that foreign governments continue to exert enormous influence on the practice of Islam in Austria, even though a so-called Islam Law prohibits such meddling.
… Vienna’s single-most problematic mosque, the study shows, is the notorious Islamic Association of Austria (Islamische Vereinigung Österreich, IVÖ), commonly known as Al-Hidaya Mosque, which is controlled by IGGÖ and, by extension, the Muslim Brotherhood. All the evaluated sermons from this mosque were categorized as “extremist.” IVÖ “rejects, as a matter of principle, Austria and Austrian society, its values, its laws and its constitution,” the report says.
IVÖ, an Arabic-language mosque, has a long history of glorifying jihad and martyrdom and seeking to establish a parallel society in opposition to Austria’s liberal democratic order
… According to the report, none of the surveyed mosques — which cater to Muslims from Albania, Bosnia, Iran, Saudi Arabia and Türkiye — openly identifies with Austrian society.
… predicted that “the consolidation of already existing parallel societies is therefore inevitable.” Vienna City Councilor Caroline Hungerländer described the results of the study as “shocking” and warned that the city government “must finally recognize that Vienna has a manifest problem with political Islam.”
… That report found that mosques in Austria were routinely promoting Islamic supremacism by teaching, among other Muslim dogmas, that Sharia law is superior to Austrian law and that Austria’s liberal democratic order is subordinate to Islam
Se disse stadig aktuelle:
https://neitilislam.blogspot.com/2021/07/o-j-anfindsen-vs-hallgim-berg-i-sakte.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/hvem-er-det-som-er-mest-villig-til.html
Kommentar: En moske hadde – også - opprinnelig sin
rekkevidde og sin funksjon i og med den distanse muezzinens stemme kunne høres.
Den markerte en grense og bekreftelse på at moskeen sto på muslimsk grunn, den
tilhørte nå Allah og profeten. Og i og med «misjonsbefalingen», var det da
selvsagt om å gjøre å flytte denne grensen stadig lenger utover fra sentrum,
Mekka, kan vi si.
Muslimer og de som følte seg kallet til å bli muslimer,
kunne finne en trygg havn, et hellig område, innenfor dette området. Ville man
bli muslim, sa man seg også villig til å ta imot fritak for militærtjeneste og
samtidig påta seg en plikt til å betale en ekstraskatt, hvis man derimot ikke
ønsket å konvertere. Man kunne se det slik at moskeens område da var en waqf
fra Allah, jfr det jeg skriver om Arafat og de andre nevnt i innledningen
over. Når moskeene her i landet så regnes for et erobret område som det er umulig
å «gi fra seg igjen noen sinne», kan det gi visse ikke helt behagelige
assosiasjoner, rent militærjuridiske assosiasjoner. Kanskje ikke rart at muslimske
land ofte gir store summer til bygging av moskeer i Vesten.
« … the voice of the muezzin assures him – the muslim – that he lives in the land of God’s Peace, from which. through the saving prayers, “the Devil is on the run””, skriver Paul Grieve, Islam, 2006.
«Muslimer i Norge tror på Allah. 71 prosent svarer ja på utsagnet: «Jeg tror at Gud virkelig finnes, og det er jeg ikke i tvil om». Bare 15 prosent som vedkjenner seg en kristen bakgrunn sier det samme: Undersøkelsen snubler i spørsmålsstillingen – Allah og Gud er ikke det samme. Muslimer er religiøse på en annen måte, men det vil ikke sekulære vite av», skriver Hans Rustad i dag.
Vi minner om Brorskapet.
KORANEN ER VÅR GRUNNLOV
https://neitilislam.blogspot.com/2012/05/allah-gud-og-utvik.html
Ärkebiskopen: Muslimer kan vara med i Svenska kyrkan
Publicerad 26.1.2023, https://samnytt.se/arkebiskopen-muslimer-kan-vara-med-i-svenska-kyrkan/
Outgoing Archbishop Antje Jackelén received harsh criticism for her religious relativist stance, not least in relation to the controversial religious ideology of Islam. She adopted the Swedish variant of “Allahu akbar” as her language of choice and said she could not put the peaceful healer Jesus before the warrior and mass murderer Muhammad as a prophet. Now Jackelen’s successor goes a step further and welcomes all Muslims to the Church of Sweden. her
Men se:
"God is greater" was Jackelén's motto in her previous position as Archbishop of Lund. It is also the title of a book she published in 2011. She has always claimed that she took it from the First Epistle of John. Yes, the words do appear in that epistle, but only as part of the statement at 1 John 3:20 that "God is greater than our heart."
https://www.gatestoneinstitute.org/11433/sweden-church-jackelen
https://pomeps.org/mosques-and-political-engagement-in-europe-and-north-america
https://www.pewresearch.org/fact-tank/2017/11/29/5-facts-about-the-muslim-population-in-europe/
Kontrast:
http://neitilislam.blogspot.com/2020/07/kirker-og-katedraler-i-brann.html
https://neitilislam.blogspot.com/2022/04/noe-brenne-for.html
https://neitilislam.blogspot.com/2010/11/islamiseringen-av-kirken.html
https://neitilislam.blogspot.com/2012/09/knefallet-et-syndefall.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/09/debatten-030920-til-en-viss-ettertanke.html
https://neitilislam.blogspot.com/2012/11/forvirring-om-den-sanne-gud-i-koranen.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/07/turistbrosjyre-for-allah-tankekors-for.html
https://neitilislam.blogspot.com/2018/09/fem-villfarne-kristne-prester-om-synd.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/snakkes-det-om-gud-i-kristne.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/09/den-totalitre-emosjonalisme-og.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/10/gyrid-gunnes-sionismen-apartheid-her-og.html
https://neitilislam.blogspot.com/2015/07/en-gud-for-alle.html
http://neitilislam.blogspot.com/2021/04/kristen-ramadanbnn-for-islam-allah-og.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/04/om-en-formaning-om-be-for-alle-verdens.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/07/kollektiv-nevrose-riv-nidarosdomen.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/12/angrep-bispene-kristensionister-eller.html
En liten “koselig” fortelling fra England fra 2008: Will Muslim call to prayer ring out over Oxford? By Georgina Cooper, …
LONDON (Reuters Life!) - A battle of faiths is being waged in the ancient English city of Oxford, where some people are bitterly opposed to Muslim plans to broadcast the call to prayer over the fabled dreaming spires.
Local residents, clergy and now the head of the Church of England have been drawn into a debate over a proposal from the Central Oxford Mosque to broadcast a recording of the call to prayer, or Adhan, from its minaret over loud speakers.
… “We are very angry that they are presuming to inflict this on a non-Muslim community,” Allan Chapman, a historian at the university and a local resident who described himself as a practicing Christian told Reuters.
“We see
this as an attempt to impose Islam on a Christian-culture community,” he said.
… “When such an area is subject to such a call to prayer, it may force people to move out and encourage Muslim families to move in,” he told the newspaper.
… Anxious to avoid a clash of cultures, Imam Munir Chisti said he is happy to compromise and has amended his proposal to broadcast the call to prayer once a week, instead of the five times a day heard in Islamic countries.
“We suggest that we have a call to prayer every Friday, because that is a special day for Muslims. It won’t be heard over the whole of Oxford. It won’t hurt anybody …
… The debate has become heated enough to draw comments on BBC radio from the Archbishop of Canterbury, Rowan Williams, and prompted the Anglican bishop of Oxford John Pritchard to post a letter on the diocese’s Web site explaining his support for the Muslim plans.
Williams -- who sparked controversy last week after suggesting aspects of Sharia (Muslim) law in Britain are unavoidable -- said he would be “uneasy” about a regular daily call to prayer.
“I think we need a bit of an injection of common sense in a mixed community which will never be homogeneously Muslim about what’s appropriate. A daily call to prayer doesn’t seem to be appropriate in that sort of environment,” Williams told the BBC.
Pritchard explained in his letter to the Oxford diocese Web site that he was happy with the call to prayer as long as practical issues could be ironed out, such as frequency of the call, the volume, and whether a trial period was advisable. The bishop urged tolerance of other faiths.
… “Church bells are a signal, they don’t contain words, the call to prayer is political,” Chapman said adding that to his ears the Adhan sounds like a “battle-cry”.
… “Perhaps the interpretation of the Koran would now be taught in the schools of Oxford, and her pulpits might demonstrate to a circumcised people the sanctity and truth of the revelation of Mohamet,” Gibbon wrote.
… “I do not
care what religion someone follows, I do care that a loud verbal praising of a
god I don’t believe in, is broadcast into my home,” one reader wrote on the
Oxford Times Web site.
… Imam
Chisti said heightened tensions have caused what he calls Islamophobia: “Its a
lack of knowledge, they don’t understand our intentions.”
The call to prayer traditionally involves a muezzin singing from a minaret. It begins with “Allahu Akbar” or “God is the greatest” and ends with “There is no God but God”.
https://www.reuters.com/article/us-religion-oxford-mosque-idUSL082440520080211
Se også denne:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar