søndag 11. juli 2021

O J Anfindsen vs Hallgim Berg i sakte film

Vi skal være oppmerksom på følgende som Ole Jørgen Anfindsen nå skriver på sin Honest Thinking, 110721.

Er Gud om alle mann var døde?

(Kommentar: He, he, dette er fra en kjent salme av Petter Dass, som selvsagt overhodet ikke var muslim. Grunnen til at Anfindsen nevner denne teksten, er at han faktisk tror han kan misjonerer naive kristne lettere over til islam. «Utspektakulært», ja, vel, men svært dåraktig og rett ut dum og ikke lite frekt og flaut selvavslørende. Jeg klarer ikke å bestemme meg for å synes synd på denne mannen … ).

Videre: …  Mitt råd til Hallgrim Berg og andre reflekterte islamkritikere er at de legger større vekt på hva som faktisk står i Koranen. Og da vil jeg hevde at Muhammad Asad er en bedre læremester og veiviser enn folk som for eksempel Robert Spencer, Pamela Geller eller Aksel Valen-Sendstad.

    Asad mente at den muslimske umma hadde kjørt seg fast på en del områder, grunnet manglende refleksjon og kritisk ettertanke rundt Koranens tekster, noe han viet store deler av livet sitt å rette på.

    Basert på grundig lesning av Asads mesterverk, har jeg utarbeidet et kompendium med tittelen The Beautiful Message of The Qur'an.

    Der vil Berg og andre interesserte finne ut hvorfor ekstremisme og teksttolkningsevner gjerne er omvendt proporsjonale størrelser hos dem som stadig misbruker Guds navn.

    Der vil han også se at mange muslimer tror at Jesus ble korsfestet. Samt at Gud er nåderik og barmhjertig, og tilgir enhver som i ydmykhet bøyer seg for Ham, akkurat slik en rekke bibelvers understreker (og uten at det stilles krav om den kristologien som ble trumfet igjennom på kirkemøtet i Nikea i 325).

    Og ikke minst bør vi alle merke oss at Koranen 29:46 slår fast at jøder, kristne og muslimer tror på samme Gud (min oversettelse): «Vi tror på det som er åpenbart for oss, og det som er åpenbart for dere. Vår Gud og deres Gud er én og den samme, og vi bøyer oss for Ham.» Les innlegget i sin helhet i Dagen. 210621

Hvordan kan man ha håp om argumentere seg frem til et forsvar eller en salgs samforstand mot Anfindsen? Koranen slår fast ... ?

Det blir ikke lett. Etter min mening er Anfindsen en tapt sjel, både i kognitiv og i kristen sammenheng, slik jeg ser det, men like vel sikkert en meget vakker sjel, met et stort, romslig, varmt og godt hjerte. Men se denne og se hvordan Spencer får frem hvordan Anfindsen mistolker kristentroene, konsekvent og «selvopptatt» på Allah’ vegnee pluss på Allah’s fullmakt, «nåde» og velsignelse:

‘We are all the same’ in Spain as Barcelona church hosts Ramadan iftar dinners

May 4, 2021 9:00 am By Robert Spencer 38 Comments

This is so wonderful. It’s even Qur’anic: “And do not argue with the people of the book unless it be in what is better, except with those among them who do wrong, and say, We believe in what has been revealed to us and revealed to you, our Allah and your Allah is one, and to him we are Muslims.” (Qur’an 29:46)

Now: when will the local mosques host Lenten dinners, or any other Christian event?

Once again we see that “outreach” always goes in one direction only, and that the hand of friendship is only ever extended by one party.

Hafid Oubrahim says: “We are all like brothers and we must help each other too.”

Well, not exactly. The Qur’an says that all Muslims are brothers: “The believers are nothing other than brothers. Therefore, make peace between your brothers and observe your duty to Allah, so that perhaps you may obtain mercy.” (Qur’an 49:10). It never says, however, that Muslims and non-believers are brothers.

Faouzia Chati says: “People are very happy that Muslims can do Iftar in a Catholic church, because religions serve to unite us, not to separate us.”

Well, not exactly. The Qur’an says: “O you who believe, do not take the Jews and the Christians for friends. They are friends of one another. He among you who takes them for friends is of them. Indeed, Allah does not guide wrongdoing people.” (Qur’an 5:51). Does that sound like a call to unite with unbelievers to you?

The story also contains this: “Sanchez looked on as a man intoned the Muslim evening call to prayer beneath the orange trees of the church’s central courtyard…”

The adhan, prayed in Arabic, goes like this:

Allah is greater (Allahu akbar); intoned four times.

I testify that there is no God but Allah (Ashhadu anna la ila ill Allah); intoned twice.

I testify that Mohammed is Allah’s Prophet (Ashhadu anna Muhammadan rasul Allah); intoned twice.

Come to prayer (Hayya alas salah); intoned twice.

Come to security/salvation (Hayya alal falah); intoned twice.

Allah is greater (Allahu akbar); intoned twice.

There is no God but Allah (La ilah ill Allah); intoned once.

Dr. Gavin Ashenden, former chaplain to the British queen, who resigned his position in protest against a Qur’an reading in a Scottish church, observed that “the Muslim call to prayer is a dramatic piece of Islamic triumphalism. It proclaims Islam’s superiority over all other religions, and in so doing casts Jesus in the role of a charlatan and a liar. The Muslim god, Allah, is unknowable and has no son. Jesus was, therefore, a fraud in claiming He and the Father are one.”

Is Santa Anna church in Barcelona really wise to allow on its grounds a declaration of the superiority of Islam, a faith that directs its adherents to make war against Christians and other non-Muslims and subjugate them as inferiors under the hegemony of believers (cf. Qur’an 9:29)?

“‘We are all the same’ – Barcelona church opens doors to Ramadan dinners,” by Luis Felipe Castilleja and Jordi Rubio, Reuters, May 3, 2021 (thanks to Darcy):

BARCELONA (Reuters) – With COVID-19 restrictions preventing Barcelona’s Islamic population from celebrating Ramadan at the usual indoor venues, a Catholic church has offered up its open-air cloisters for Muslims to eat and pray together.

Every evening between 50 and 60 Muslims, many of them homeless, stream into the centuries-old stone passages of the Santa Anna church, where volunteers offer a hearty meal of home-cooked food.

“We are all the same… If you are Catholic or of another religion and I am Muslim, that’s fine,” said Hafid Oubrahim, a 27-year old Moroccan of Berber descent who attends the dinners.

“We are all like brothers and we must help each other too.”…

Faouzia Chati, president of the Catalan Association of Moroccan Women, used to organise Iftar gatherings in the city, but limits on indoor dining forced her to seek an alternative space with good ventilation and room for distancing.

She found a receptive ear in Father Peio Sanchez, Santa Anna’s rector, who sees the meeting of different faiths as emblematic of civic coexistence.

“People are very happy that Muslims can do Iftar in a Catholic church, because religions serve to unite us, not to separate us,” said Chati.

Sanchez looked on as a man intoned the Muslim evening call to prayer beneath the orange trees of the church’s central courtyard, illuminated by the flames of gas heaters …

https://www.jihadwatch.org/2021/05/we-are-all-the-same-in-spain-as-barcelona-church-hosts-ramadan-iftar-dinners

Vår generelle kommentar:

Mange mennesker begynner etter hvert å kjenne mange muslimere, ulike «typer» muslimer, muslimer med ulike gudsoppfatninger, muslimer fra ulike kulturer og land.

Den gud man snakker om er alt annet en Gud. Og det samme gjelder når ateister treffes: De snakker aldri om Gud, annet for å kunne unne seg litt forakt og naturlig skadefryd, en tilfredsstillelse som de antar er en dyd og som en slags rettferdig kamp mot overtro og skrømt.

Få er de som våger å si til muslimer at Vår Gud er den samme som din eller deres Allah. I hvert fall har jeg ikke opplevd noe slikt. Det ligger like unaturlig for nordmenn å snakke om gud med muslimer som med andre nordmenn som ennå ikke er blitt muslimer.

Men det spørs om det ikke er på tide å begynne å «snakke gud» med muslimene som vi kjenner.

Vi de akseptere på standen at «vår gud er den samme gud som deres gud?

Fakta er at det fins mange muslimer som forsikrer nordmenn om at «vi tror på den samme guden som dere gjør».

De fleste nordmenn av i dag synes en slik påstand er tåpelig, men dette tør de ikke si høyt, i møte med muslimer som nettopp sier dette at vi tror på samme gud som dere tror på. En nordmann blir svar skyldig og han forholder seg taus og forsøker å snakke bort hele «problemstillingen», en problemstilling som er helt irrelevant for ham, fordi han jo ikke på noen gud, ikke på noen som helst gud, bortsett fra, kanskje, en «gud» eller en «gnist» langt der inne, en taus gud, en gud som skal  kjenne sin «stemoderlige» plass. Han er ateist og kan i høyden håpe på at muslimen også skal bli ateister, etter hvert. Og at de, når det studer til, skal være mulig å finne en felles plattform på alles gode hensikter, en ny overgud, som skal være så mye bedre, så mye mer fornuftig, så mye mindre ubehagelig hellig etc etc.

Men det fins altså mange muslimer som vil fortsette å fortelle oss at vi tror på samme gud. Men nå var mitt anliggende her det faktum at det nærmest er utenkelig at nordmenn tar initiativet og sier nærmest før muslimene får sukk for seg at «dere» tror på den samme gud som «vi». I hvert falle er det vanskelig å tenke seg at Anfinsen vil våge en slik påstand stilt overfor en from og tilnærmet bokstavtro og korantro muslim.

De fleste vil være enig at det nærmest er utenkelig at noen nordmenn skulle oppføre slik overfor muslimer, særlig overfor muslimer som man har stiftet et visst bekjentskap med, f eks gjennom jobb eller på butikkene, eller når man følger barna på vei til eller fra skolen. Og så bor det jo stadig flere naboer i nabolaget, og før eller senere blir man nødt for å snakke sammen. Men fremdeles fins det knapt en nordmann som forteller muslimen at han tror på den samme guden som han selv. For han tror jo ikke på gud.

http://neitilislam.blogspot.com/2021/04/den-du-setter-din-lit-til-og-snker-deg.html

https://neitilislam.blogspot.com/2012/03/den-muslimske-terroristen-psykotisk.html

https://neitilislam.blogspot.com/2012/06/stanghelles-paradoks.html

http://neitilislam.blogspot.com/2021/04/om-en-formaning-om-be-for-alle-verdens.html

http://neitilislam.blogspot.com/2021/04/kristen-ramadanbnn-for-islam-allah-og.html

https://www.jihadwatch.org/2021/05/we-are-all-the-same-in-spain-as-barcelona-church-hosts-ramadan-iftar-dinners

https://neitilislam.blogspot.com/2011/12/visse-ateisisters-arroganse-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2011/02/ateisme-for-dummies.html

Går det an å måle ateisme-intelligens? Se her selv og trekk en intelligent konklusjon:

https://neitilislam.blogspot.com/2011/03/ateisme-og-intelligens.html

Sanne fordommer i «Kristiansand»?

http://neitilislam.blogspot.com/2012/06/guddommelig-fordommer-na-godt-etablert.html

Link med mange artikler, Kreft. Geisler, forhold til andre religioner:

https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/den-nye-private-overguden-det-har.html

Vi har skrevet tidligere om Anfindsen og hans bok Favntak:

https://neitilislam.blogspot.com/2016/03/favntak-og-anfindsens-forsk-pa.html

Tror du at arabiske kristne tror på Gud? Se: Om «Allah» som khudu – arabisk for Gud:

https://neitilislam.blogspot.com/2016/11/allah-hvem-sier-du-han-er-allah-skapt.html

https://neitilislam.blogspot.com/2016/01/allah-hu-achbar-virkelig.html

https://neitilislam.blogspot.com/2010/12/gud-eller-allah-thats-solution.html

Se denne litt lange, men grundige om ulike ting og vinkler:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/09/8-syndene-og-synden-i-kristendom-og.html

Se våre egne her:

Suren, som nevnt av Anfindsen – og tilstøtende temaer - nevnes i min posteringer bl a her på bloggen:

https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/den-nye-private-overguden-det-har.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/01/no-god-but-god-sant.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/5-synden-og-syndene-i-islam-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2016/03/favntak-og-anfindsens-forsk-pa.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/hvem-er-det-som-er-mest-villig-til.html :

Om Qureshi som ble kristen, Pearcy, Aquinas, Vardy:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/12/14-synden-og-synden-i-kristendom-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2016/03/favntak-og-anfindsens-forsk-pa.html

Tror du at arabiske kristne tror på Gud? Se: Om «Allah» som khudu – arabisk for Gud:

https://neitilislam.blogspot.com/2016/11/allah-hvem-sier-du-han-er-allah-skapt.html

https://neitilislam.blogspot.com/2016/01/allah-hu-achbar-virkelig.html

https://neitilislam.blogspot.com/2010/12/gud-eller-allah-thats-solution.html

Se denne litt lange, men grundige om ulike ting og vinkler:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/09/8-syndene-og-synden-i-kristendom-og.html

Jeg legger her inn deler av en tidligere postering:

… Så ankommer Ole Jørgen Anfindsen: Han er blitt muslim! Og han skryter av det, uforbeholdent. Og her må jeg bare si: Var det ikke det jeg tenkte … det lå nærmest i kortene, hans tankeforutsetninger og den intensiteten han følger disse opp med, og inn i, og ut av, «tvang» ham nærmest inn i denne banen, vil jeg si.

Anfindsen er en meget grundig mann. Det har tatt ham ca 15 år å bli muslim. Å fremsi «shahada», tar bare noen sekunder. I Norge kan man bli muslim bare man gifter seg med en muslimsk kvinne i en moske. Men 15 år, da gett! Allah’s veier bestemmes av hans sharia, dvs islam, og på Koranen, som er den åpenbaring Allah nøyer seg med å åpenbare for menneskene. Ikke noe personlig møte med gud her, altså. Og hvor er kjærligheten? Hvor åpenbares kjærligheten i islam?

Jeg syns jeg ser det når Anfindsen legger seg på kne og må be 17 ganger om dagen om å frelse ham fra de som går på den gale veien, og ikke den veien Allah har forordnet.

Anfindsen begynte i Favntak med å nærme seg en fullblods synkretistisk religion, i dype samtaler med bl a muslimske venner. Nå har altså islam og Allah tatt sitt siste skritt med ham: Nå ser han virkelig ut til å ha blitt en fullblods muslim.

Ole Jørgen Anfindsen er kjent for å være både ærlig og ikke minst grundig. Den styrken som ligger i denne grundigheten ser nå altså ut til å ha fått – og tatt - det siste ordet for ham. Hans styrke vender seg mot ham, med full styrke.  Han har underkastet seg. Men hvorfor?

Endelig svar er umulig å gi. Men hans tilnærming til tro og religion ser tidlig ut for å ha basert seg på en finurlig «naturalistisk» tilnærming, en tilnærming som krever «naturlig teologi»: Man slutter fra fornuften eller intelligensen og naturen til det som da oppfattes som gudsbevis, (som egentlig ikke var bevis, men «veier» mot større gudsforståelse, slik som hos Aquinas).

Uansett: Anfindsen «has lost it”. Det er bare å ønske ham det beste videre. 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar