Det ble forbudt å snakke om muhammedaner og muhammedanisme
for noen år siden og det var «vi» som nedla forbudet implisitt, riktig nok
etter eksplisitt påtrykk fra – jihadister. Vi er jo alle muslimer nå etter hvert.
Vi er ikke all lenger sosialdemokrater, som det ble sagt. Så håpefullt og så
naivt. Home sweet home … a castle?
Nå ha den amerikanske sikkerhetstjeneste forbudt seg selv å
nevne «jihadist», (et ord som du sikkert kjenner, men ikke forstår hva
betyr, se under). Det er kanskje bedre for amerikanerne, og snart også oss selv
å bruke gazi eller gazister, eller mujahedeen? som er de
mer korrekte islamske betegnelsene, for disse siste arabiske eller islamske
termene betyr begge krigere, eller beder: Hellige krigere. Begynne å studere
arabisk, you know. Det kan da ikke være islamofobt? Det er heller mer islamoamorøst?
Eller bare polyreligiøst? For å være på den sikre, trygge og akk så emosjonelt korrekte
siden, mener jeg ?
Ville de muslimene, du vet, være fornøyd med det? Utvilsomt
ja, hvis gazi og mujahedin da ville bli veldig sjelden brukt, hos oss, kanskje
aldri. He, he. Kanskje vil islamske filologer da gå et skritt videre og finne
på en annet mer instrumentelt behagelig eller beleilig eller opportun term.
Forslag
imøteses med spenning.
… It’s no surprise that people whose life work is to enforce the principles of “diversity, equity and inclusion” (DEI) would have only a glancing acquaintance with the truth. And so it has now come to pass in our green and pleasant land that DEI officials are warning the “intelligence community” that it must not speak accurately about the jihad threat, or even refer to “jihadists” at all. To do so would — you guessed it! — offend Muslims, and with Muslims in the U.S. already enraged at the Biden regime for its ostensible and vanishing support for Israel, we can’t have that.
The Daily Wire reported Thursday that “an internal newsletter sent by diversity, equity, and inclusion officials in the Biden administration’s top intelligence agency warns personnel not to use ‘problematic phrases’ when discussing Islamic terrorism.” In this Orwellian age, “problematic phrases” are those that are true and accurate, but are offensive to pressure groups that the regime wishes to court …
https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/ekstremistiske-handlinger-erna-solberg.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/sitatene-som-avslrer-vestens-diabolske.html
http://neitilislam.blogspot.com/2018/01/obama-cares-nar-din-fiende-blir-din-venn.html
Ghazi (warrior), an Islamic term for the Muslim soldier who crusades for their religion, land or territory.
Kanskje mujadhedeen? (Se jihad-roten i ordet her. Det
vil nå kanskje bli oppfattet som en oppfordring til muslimer om å bli grovt
fornærmet hvis du skulle oversette ordet til «jihadist» og bruke denne termen …).
Tenke på det!
Hva med martyr? :
Shahid – se ordstammen: ahid, uhada etc.
Shahid (Arabic: شهيد, romanized: Shahīd [ʃahiːd], fem. شهيدة
[ʃahiːdah], pl. شُهَدَاء
[ʃuhadaː]; Punjabi: ਸ਼ਹੀਦ) denotes a martyr in Islam.
Når de som blir erklært ikkemuslimer av muslimer, heter det «takfir»
- gjøre til kuffar eller kafir (vantro) av noen.
Noen ekstremt religiøst polyamorøse vestlige, vil kanskje forslå: Hllige krigere!
Men er Allah hellig?
https://neitilislam.blogspot.com/2012/04/allah-er-ikke-hellig.html
https://neitilislam.blogspot.com/2011/06/vil-venstresiden-na-endelig-forsta-det.html
https://neitilislam.blogspot.com/2013/11/games-scandinavians-play.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/03/det-moderne-mennesket-samvittigheten-og.html
Har muslimer samvittighet?(se også under om taqwa):
https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/3-syndene-og-synden-islam-kristendom.html
https://www.wordhippo.com/what-is/the/arabic-word-for-f4c16fcffe10dc7743ab27040ac0a805b3d54f9a.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/10/islamske-angrep-pa-vesten-fra-632-til.html
http://neitilislam.blogspot.com/2017/11/terrorangrep-pa-muslimer-av-muslimer-i.html
http://neitilislam.blogspot.com/2020/07/kirker-og-katedraler-i-brann.html
http://neitilislam.blogspot.com/2022/11/islam-angrep-pa-dar-al-harb-krigens-hus.html
https://neitilislam.blogspot.com/2015/11/angrepet-pa-paris-og-markedsfringen-av.html
Se denne om samvittighet eller taqwa:
https://neitilislam.blogspot.com/2017/12/nade-i-islam-id-eid-og-jule-og.html
… Taqwa, som bl a
står for gudsbevissthet finner vi i OD, en term som godt kan assosieres med
«nåde» eller fromhet, gudsfrykt og dyd. Abu al-Ala Mawdudi identifiserte taqwa
med brorskap, likhet, rettferdighet, alle kriterier som et ekte muslimsk
samfunn må bygge på. Fazlur Rhaman mente at konseptet taqwa slik det
presenteres i Koranen gir en indre visjon som hjelper mennesket å takle sin
svakhet (ikke synd?).
I «Islamsk etikk – ein idéhistorie», skriver professor
Oddbjørn Leirvik at det kan være forskjellige oppfatninger blant islamske
filosofer om hva som er den etiske hovednøkkelen i Koranen og noen mener det er
birr, forstått som rettferdighet, og taqwa da sammen med partisippformen
muttaqun, dvs de rettferdige. Termen oversettes ofte som gudsbevissthet i
stedet for gudsfrykt, men fryktmotivet er likevel fremherskende. Fazlur Rahman peker på samvittigheten som den
nærmeste kristne parallellen. Det heter da også i Koranen 49. 13: Den mest
ansette, akram, blant dere er den mest gudfryktige, ataqa … Noen filosofer ser
i taqwa-begrepet et forsøk på å forene personlig og politisk etikk. Farid Esack
sier at taqwa skaper en selvkritisk balanse i den som kjemper for sosial
rettferdighet på en slik måte at den troende ikke blir en avspeiling av de
herskerne man kjemper mot.
Kjell Skartveit ser dette ut fra en etter min mening optimal
fortåelsesvinkel:
I kristen tro skapte Gud ut fra seg selv, men (likevel slik)
at svært mye er kommet galt av sted, og at Gud insisterer på å bringe det på
rett kjøl. Gud skapte av sin hellige kjærlighet mennesket, en kjærlighet
som gir skapningen frihet, men i sin frihet valgte mennesket synden.
De som tror på en skapergud er nødt til å forholde seg til
ondskap, enten så er den et problem, eller så er den det ikke. Det avgjørende
spørsmålet er om troen legger til rette for et syndefall. For uten et syndefall
er det umulig å argumentere for en humanistisk tro, det er ingen humanisme i en
tro hvor ondskapen er like naturlig som kjærlighet.
Den eneste som kommer inn på noe som ligner slike tanker i
boka, Islamks Humanisme, er Umar Ashraf. Han skriver:
Praktisering av islam forutsetter taqwa, (gjerne
oversatt med «gudsfrykt») og intensjon. Taqwa er et begrep som beskriver
bevisstheten om Gud, en konstant mental tilstand av at mitt levesett er
tilpasset det Allah vil. Kall det gjerne en bevissthet om at jeg praktiserer
for Den allmektige og ingen andre. En naturlig del av taqwa er
selvbeherskelse. Et annet aspekt ved taqwa er å unngå deltakelse i ting
som Allah forbyr. Å dømme andres handlinger er også å betvile deres taqwa,
nemlig å så tvil om deres intensjon og dermed deres relasjon til Gud. Hvordan
kan et gudfryktig menneske som kjenner sin plass i universet dømme sine
medmennesker? Hvordan kan dette menneske anklage andre og kaste skitt på dem?
Ashraf skriver at vi som enkeltmennesker ikke skal dømme om
noen er en dårlig person, selv hvis vedkommende ikke opptrer i samsvar med det
vi mener er rett levesett etter Allahs befalinger. Bare Allah kjenner deres niyyah
– deres intensjon. Intensjonen bak handlingen kan være noe vi ikke vet.
Med islam har det kommet en virkelighetsoppfatning som står
for noe helt annet enn det folk flest orker å ta inn over seg. For selv om Umar
Ashrafs ord kan virke forlokkende hos mang en sekularist, er det en naturlig
konsekvens av en tro uten syndefall at man ikke klarer å utlede en absolutt
moral. Dermed er verdirelativismen et faktum, og Europa er tilbake der det
begynte, i Romerrikets uforutsigbare voldshelvete. I et slikt perspektiv blir
håpet om et humanistisk islam knust, det er ikke mulig å tro på det gode i
mennesket så lenge man ikke vet hva Allah mener er godt.
Fra eget lager:
http://neitilislam.blogspot.com/2010/11/selvmordsmorderne-nrmer-seg.html
https://neitilislam.blogspot.com/2012/03/den-muslimske-terroristen-psykotisk.html
https://neitilislam.blogspot.com/2010/12/fremtidens-terror-i-norge.html
https://neitilislam.blogspot.com/2016/12/hege-storhaug-lena-larsen-islamk.html
https://neitilislam.blogspot.com/2016/12/norsk-islam-fact-or-fake.html
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar