Som jeg lovet her
vil jeg nå legge ut en «epistel» om Jan Hanvolds proklamasjoner, perspektiver og
tro, se referater under.
Men først: I juli 2011 skrev vi bl a:
… Vi har forlatt gudstroen til fordel for
avgudsdyrkelsen. Vi er ikke lenger en kristen nasjon og
i 2030 vil islam har seiret over hele fjøla her landet. Det viste seg altså at
det tok 100 å avkristne Norge totalt. Vi har gjort Kirken til en forsamling av
folk som ikke kan synde og som derfor er frelst på eget grunnlag og med egen
kraft.
Kommentar: Vel, det er snart gått 30 år nå siden den
gang og det viser seg at jeg tok feil og ikke tok feil. Hvordan kan det ha seg?
Ingen nordmann av i dag vil si at islam har tatt over og en
slik nordmann har ikke for vane å ta feil, i noe, nesten. Vi er for selvgode
til å se det, tolk det riktig, den som vil. Men ett vil de aller fleste «frelste»,
også muslimene, si, og det er at det nok vil gå mer enn 1000 år til før Norge
har fått en Grunnlov hvor islam proklameres som statens og nasjonens Grunnlov,
formelt, og da med en nasjon med et helt nytt flagg, med helt andre farver og
med helt andre symboler i.
Enig?
Legg merke til at myndigheter, politikeres og næringsfolks støtte til UNWRA og/eller Hamas i dag, er en støtte til islam, og til fromme og ikke fullt så fromme muslimer av alle slag, verden over.
Et forslag om å tildele UNWRA
Fredsprisen, er en støtte til Hamas, er en støtte til islam, er en
underkastelse under Allah og profeten, uten at vi stiller vilkår. Muslimer
verden over kan nesten ikke tro sine egne ører. (Og de vil helst ikke tro at vi
kan væære så dumme, ja, brutale). Mange av dem våger ikke å kritisere våre
myndigheter, og «de andre våre» - hvordan skal de så kunne kritisere «egne»
myndigheter og islam på Gaza?
Noe av det som viser at jeg ikke tok feil i 2011, kan oppsummeres slik:
… Vi tror at vi selv kan tilgi oss selv synder, ja, vi vet heller ikke
lenger hva synd er. Vi tror ikke lenger at de troende kristne er en forsamling
av hellige syndere som kommer sammen for å bli tilgitt av Gud, via Hans nåde-
og frelsesmidler.
Ingenting kan krenke, fornærme, håne eller ødelegge et
folk som vet hva begrepet ”hellig” innebærer og som har internalisert
forståelsen av hva begrepet hellig virkelig betyr. Og at man er avhengig av det
hellige.
Alt kan derimot krenke og fornærme et folk som ikke har peilig på hellighet
eller som tror at hellig i virkeligheten betyr det motsatte, nemlig vanhellig,
eller rett og slett uverdig spesiell respekt eller tilbedelse, den største
verdi, muligheten og avhengigheten av summum bonum.
Et folk uten erkjennelse av Det hellige, vil aldri kunne bevare en oppfatning
av seg selv som spesielt verneverdig og som et fellesskap det er verdt å ofre
livet for, verken under direkte eller direkte angrep. Intet folk som ikke ser
seg selv i relasjon til en forståelse av hva hellighet er, vil kunne overleve
som samlet nasjon, som samlet identitet, som en populasjon som er seg bevisst
helt spesifikke ”former” og verdier som har vist seg å være sunne og
forståelige over tid og som derfor oppfattes som universelle og grunnleggende
og i prinsippet uforanderlige goder som det er verdt å bevare og styrke.
En nasjon som vet hva hellighet er, vil derimot alltid ha et overskudd av
gudsfrykt (dvs. gudstro), gode forestillinger, hellige visjoner, holdninger,
normer og verdier som de gladelig vil dele med andre og forkynne i form av ord
og handling for dem. For å være et stolt folk, må folket ha noe å være stolt av
og ha noe verdig, varig og stødig – hellig - å holde seg til. Det må foreligge
en grunnfestet følelse i folket av at det går en rød tråd gjennom det hele, at
alt henger sammen i en stor og finmakset vev som ikke kan rakne. At noe er
bedre ved enn annet. At det finnes en usynlig, men aktivt virkende hånd med i
det hele og at denne hånden i virkeligheten er de ene helige Gud forenet som En
person i tre personligheter, nemlig i den helle treenighet som kirken har
forkynt fra dens begynnelse ved år 0.
https://neitilislam.blogspot.com/2011/07/det-siste-slaget-om-stiklestad.html
Men hva har
skjedd? Jo, vi har fått en karismatisk vekkelse av stor betydning; den stiller på
mange måter den tradisjonelle, nå akk den så begredelige norske «kirken» i
skyggen, og med rette. Men hva tenker karismatikerne om hellighet og tro?
Jeg håper
det følgende, fra Jan Hanvold, kan gi i hvert fall en partiell forklaring. Vi
kan spørre: Vil Hanvold og hans karisma klare å forsinke prosessen mot islams
overtakelse og virkelige gjennombrudd enda noen år, kanskje i enda noen
decennier, la os si, i hundre og femti år til? (se tidligere posteringer).
Tale på Studio direkte på Visjon Norge, 1. februar 24:
… dersom du tar bort Den hellige ånd fra Guds menighet, så blir det bare underholdning eller bare det naturlige. Gud ønsker å virke gjennom det overnaturlige. Jeg er glad for det, at jeg kan bli leda av Den Hellige Ånd, det var akkurat som i dag, så var jeg i Mjøndalen … Herren ser til deg, og dine sår … og han kommer med en trøst og en forløsning … i din situasjon her, og det er bare sånn at Den Hellige Ånds sier at, hør her, du skal ikke føle skyldfølelse, du skal tilgi og glemme, og Herren Jesu Kristi blod renser deg fra all synd, amen.
Takk og lov, det var kunnskapsord, … jeg hadde ikke planlagt å si det, men den hellige ånd kom nå …
Og så har vi da det tredje som Djevelen er livende redd for,
he, og det er jo da økonomi og framgang. Jesus sa: Jeg er kommet for å gi deg
liv og overflod av liv, Johannes 10. 10, og det er jo da økonomisk framgang,
fordi at Jesus han ble gjort til forbannelse for oss, for det er skrevet i Gal
3. 13, at Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse, eh, ved at Han ble
forbannet – for det står at forbannet er den som henger på et tre, og dette
skjedde for at Abrahams velsignelse skulle komme over hedningene, i Jesus
Kristus, og når vi går da til 5. 8, vers 18, så står det: Men kom Herren din
Gud i hu, for det er Han som gir deg kraft til å vinne deg rikdom, for han vil
holde sin pakt som han med ed har inngått med dine fedre, som en kan se den dag
i dag, eh, og det er jo nettopp det at Gud vil gi deg kraft, til å vinne, da,
rikdom, altså overflod av penger, overflod av det som godt er, så du kan ha noe
å velsigne andre med, det er derfor Norge er et rikt land, det er jo da Herrens
velsignelse som gjør det, akkurat som det var i Israel, eh, og da står det jo i
verset føre «si da ikke ved deg selv at det er min kraft som har vunne meg
denne rikdom, nei, det er Guds velsignelse som gjør rik og eget strev strekker
ingenting til, står det, og det er til ingen nytte at vi står tidlig opp og
spiser møysommelighetens brød, … så det er det vi kaller for fremgangsteologi,
som Djevelen er livende redd for, for han vil at kristne skal være fattige, at
vi ikke skal ha noen ting, hvorfor det? Jo, for da får vi ikke gjort noen ting
i Guds rike, det er derfor de fleste kristne i Norge er da fattige, … samtidig
som Norge har vært en kristen nasjon, og de kristne … har jo da en velstand, på
det almindelige planet, det er jo derfor flyktninger kommer til Vesten. Hvorfor
det? Jo, for det at vi er da velsignet. Men nå har vi i Vesten kommet så langt
at vi har sagt at det er vår egen kraft som har gitt oss denne rikdommen, det
er, he, he, som noen sier, jo, det er Arbeiderpartiet som har skapt denne
velstanden for oss … God jul og godt nyttår sier jeg da. Det er ikke
Arbeiderpartiet eller arbeiderbevegelsen, eh, selvfølgelig, de har kjempet for
arbeidernes rettigheter, og det er vel og bra, men hør her, det er Herrens
velsignelse, og det er derfor det står det at det er Gudsfrykt, da, er en stor
vinning … så disse tingene er da
Djevelen livende redd for, at hans menighet skal få åpenbaring om det, at Jesus
har brutt forbannelsen, på korset, halleluja, at han har betalt med sitt eget
blod, for at vi skal være løst fra forbannelsen, som er synd, som er sykdom, ... er
da også fattigdom, både til ånd, sjel og kropp … derfor leser jeg da stort sette
daglig 5. Mosebok 28 kapittel, der står det da om Abrahams velsignelse i de
fjorten første versa. Så Gud velsigne deg, ta imot Guds godhet og nåde, bli
fylt av Den Hellige Ånd, begynn å følge den indre stemmen, din gjenfødte ånds
stemme, og så får du oppleve det, hvordan da Gud leder deg, akkurat som han
leda meg i dag … halleluja, for det er på det overnaturlige plan … at vi får
lov til å virke og gjøre det umulige, så derfor oppfordrer Gud deg til å tro,
på hans ord, amen, til å bli fylt av ånden, som det står, drikk dere ikke
drukne av vin, for i det er det ryggesløshet, men i stedet bli fylt av Ånden.
Amen, da skal vi få litt musikk …
Hanvold forsvarer sin tro, sendt januar i år, primo:
… produsere den frukten som vi planter, der i vårt hjerte. Og det er derfor at, attte eh, eh, hvis vi ikke planter Guds ord i vårt hjerte, så blir vi svake … det er det vi prøver å si. Altså, hva som kommer ut av din munn når det negative kommer imot deg – er det Guds ord? Eller hva er det som kommer ut av din munn. Ikke sant? Det kan være at du kan begynne å proklamere på det menneskelig plan: ja nå går influensaen her, ja da, det er noe som går, så jeg får det vel jeg og, jeg ha gått å brygga på noe nå i ei uke, sier folk, ja, men sånn er det, du kan regne med at det kommer over deg, lissom, for det er det du gå og proklamerer, du går og proklamerer vantro, du går og proklamerer sjukdomsord, og – dette er jo elementært – som vi hele tida må repetere og repetere, død og liv er i tungens vold, amen, altså, noen ganger så slår jeg meg sjøl i huet med Bibelen, sånn, (slår seg lett i hodet med Bibelen), wake up, wake up, hvor mange ganger skal du repetere dette her, har du ikke skjønt det ennå? Jeg mener, du har tjent Herren i 45 år, og ennå har du ikke forstått det, at død og liv er i tungens vold, Herre, jeg omvender meg her og nå, he he, hå hå hå, hvorfor det? Jo, for det er så lett da å tale ut omstendighetene, og situasjonen man er i, i stedet for å proklamere Guds ord, takk og lov og pris! Om du gjør noe fysisk da, jeg mener at hvis jeg brygger på noe, i min kropp, jeg mener jeg er borte med en gang og klemmer sammen hvitløk og ingefær og kyler det ned, eh, i halsen min og tar c-vitaminer, så jeg gjør også noe, det er en form for troshandling, du kan snakke om plabo-effekten, (sic.) eller hva det heter, jeg skjønner meg ikke akkurat på det, men det har noe med atte du gjør også noe fysisk, skjønner du? Du gjør noe fysisk, og så proklamerer jeg samtidig: Herre, dette når ikke meg, mitt hus, for det ditt ord sier det. Jeg tror det. Og det er klart det atte da blir folk gærne, akkurat som jeg fikk huden full av kjeft her av en person som står meg nær, og, he, he, vedkommende banna og sverta og sa din idiot, altså, snakker om dette her at du ikke tror på coronaviruset, så at det ikke når deg osv. Så sier jeg til vedkommende at ja, det er det jeg tror på!, amen, og du får respektere at jeg tror annerledes enn deg, du får bare tro på at du blir smitta, det vedkommer ikke meg, jeg tror ikke på det, ferdig med det, for jeg står på Guds ord, ikke sant, for det blir en sånn fight, kan du si, som Sverre Kornmo sa, hør her, hvis du går hele veien med Gud, så, da mister du venner, folk blir fornærma på deg, for å si det sånn, ja, det har ingen ting med hovmod å gjøre, jeg prøver ikke å være hovmodig, men jeg prøver å si at jeg tror på Ordet, jamen ordet sier det, jamen, Jan, du kan ikke ta Ordet bokstavelig, ja, men hva skal jeg ta det som da? Som trykksverte og ei eventyrbok? Nei, men jeg tror mer på det som står her enn på VG, eller på NRK, eller hva en helseminister sier, eller hva et statsminister sier, eller hva eksperter sier, jeg tror på Guds ord! Og så lenge, da, eksperter og andre snakker mot Guds ord, jamen så må jeg bare velge og si: Hør her! Jeg tror på Ordet! Ferdig med det, skjønner du?
Og da planter jeg det ordet hver eneste dag i mitt hjerte, takk og lov og pris, og jeg vet det atte du, he, he he, det som er herlig er, at Guds øyne, han har syv øyne, hm, he, hm, som dekker hele jorden, universet. Guds øyne farer over den vide jord!, hvorfor det? Jo, for kraftig å støtte det hjerte som er helt med Ham, amen, skjønner du? Gud vil stadfeste sitt ord med de medfølgende tegn, jamen, ja men det står i Skriften, Herrens syv øyne farer over den vide jord, ikke sant? Eh, det står også i Zakarias 4, … da har du lært noe i dag og, ikke sant, for menn har foraktet denne ringe begynnelsen, med glede ser de blyloddene (?) i Babels tårn, øyne som farer over hele jorda, ja vel, takk og lov og pris, da har Gud sju øyne som dekker … han har sikkert flere øyne også, men her, ikke det, … ok, jamen hvor står det, jamen jeg sier det atte det vi står på, gir meg kapitler og vers, på det du sier, Hanvold, har du kapitler og vers på det … nei, men vi må jo være litt menneskelig også, ja, står det det i Bibelen, at vi må være litt menneskelige også? Nei, det er kapitler og vers, gi meg kapitler og vers, på det, ok, og da har vi kapitler og vers, på at Gud beskytter oss. Ikke sant? Og at han stadfester da sitt ord med medfølgende tegn, er det noe vi trenger da, i krisetider, så det er jo bare å bekjenne Guds ord, skjønner du? Ikke bekjenne hva du føler, ikke bekjenne først og fremst hvordan situasjonen din er, men bekjenne,da, Guds ord! Og det er det jeg sier: Hva står i Markus 16 – jamen dette er jo misjonsbefalingen, … noen snakker om at jamen det var i Den gamle pakt, vi har Markus 16, og han sa til dem: Gå ut i verden og forkynn Evangeliet for all skapningen, og så står det, den som tror og blir døpt, skal bli frelst, men den som ikke tror skal bli fordømt, jamen, der har vi det! Ikke sant? Og disse tegn skal følge dem som tror, i Mitt navn skal de drive ut onde ånder, og de skal tale med tunger, og så står det: De skal ta slanger i hendene, og om de drikker dødelig gift, så skal de ikke skade dem, ... det står det! Det skal ikke skade oss … og på syke skal de legge sine hender, og de skal bli helbredet, amen, det er Guds ord, det er Guds løfter, det er det jeg som troende må forholde meg til, hva Gud har sagt, og så står det at de gikk ut og forkynte overalt, og Herren virket med og stadfestet Ordet, ved de tegn som fulgte med, - hva er det da Gud er bundet til? Gud er bundet til en ting, han, det er sitt ord!, amen, så derfor står det at Gud stadfestet ordet, med de tegnene som fulgte med!, ok? Da la de henda på de syke og de syke ble friske, ja men, da talte de i andre tunger, da, kasta de ut demoner, i Jesu navn, ja men da tok de slanger i hendene, og det skada ikke dem, eller om de drakk noe giftig, så skulle det ikke skade dem, halleluja, jamen, dette er er jo Ordet, er det bare liksom teser, er det bare et eventyr, er det bare noe overflatisk som står i ei bok? Biblene? Ja, nei, jeg sier som Hans Jakob Frøen sa, han var sjømannsprest, han sa Guds ord sier, det er autoritet, Guds autoritet, som sier det, og det er derfor vi står på Guds ord … Gud velsigne deg …
Avskrift av prekener sendt i slutten av september og
begynnelsen av oktober 2021 på Visjon Norge, Skapende tro av Jan Hanvold.
… i situasjonen, så hva betyr det?, jo, du er ikke avhengig av omstendighetene, ikke sant, det er coronatid, men vi lar oss ikke styre da, av coronatida, det står liksom ikke at, nei, nå skal vi liksom la oss styre av corona, corona, corona, - til helvete med hele coronaen, sier jeg, Amen, vi er ikke hale, og er styrt av frykt og angst, og alt dette her, dett er farlig og så videre, nei, ved at vi er innenfor Gud, halleluja, og søker ham, i Åndens dimensjon og ber i Den Hellige Ånd, ja vel, så er vi fri fra denne frykten, vi er fri fra disse omstendighetene, og vi ser at Gud, han, har en vei for oss uansett, takk og lov, amen, så vi trenger da å få åpenbaringsvisdom og åpenbaringskunnskap, åpenbaringsforståelse, så vi kan da virke på tross av omstendighetene, og situasjoner. Og det er bare da atte vi hengir oss til Gud, og sier Gud, vi er avhengig av deg.
Og så har vi da Efeserbrevet, da, 3. 20, eller 2. 23, som sier det atte, Han som kan gjøre mer enn alt, 3. 20, men han som kan gjøre mer enn alt, husk det, langt utover det vi ber eller forstår, dette er da den kraft som er virksom i oss, som tror, det er den hellig ånds kraft, det er den hellig ånds autoritet, amen, ved at vi da ber i Den Hellige Ånd, så ber vi laaangt utover hva vi kan forstå, da, og be om, eh, på grunn av kraften, som da Den Hellige Ånd er, han er Guds kraft, han er Guds autoritet, amen, som da hviler over oss. Og så er det jo dette som vi også sier atte, OK, noen ganger så må vi ha vårt personlige bønneliv, som Jesus sier, hør her, at når du ber, så vær ikke som hyklerne som står på gatehjørnene og ber …
2 … og han (Paulus), sier jo det, atte, jeg ber jo mer enn alle i tunger, sier han, og derfor sier han da også i 1 Kor 14 og vers, da, 15, - hvordan er det da altså, at jeg vil be i Ånden, men jeg vil også be med forstanden, jeg vil lovsynge med Ånden, men også lovsynge, da, med forstanden. Så her er det da en kombinasjon eh, av det å be med forstanden og fornuften, og det da med å be i Ånden. Og da står det jo i Judas, eh, brev, kap 1, 20, så står det: Bygg dere opp på deres høyhellige tro, - be i Den Hellige Ånd. Og å be i Den Hellig Ånd, det er da å be i tunger. Og hvis du ikke taler i tunger, nei vel, da er du ikke døpt i Den Hellige Ånd, he, og ild, for å si det sånn. Og da blir ditt bønneliv, det blir da ut fra det fornuftsmessige, og forstandsmessige, og ut, da fra det sjeliske. Og Paulus, han beskriver også da – hvis vi går til 1 Kor 2. vers 14, så sier han, da, at men et sjelelig menneske, tar ikke imot det som hører Guds Ånd til, fordi det er dårskap for ham, og han kan ikke kjenne det, for det kan bare bedømmes på åndelig vis. Den åndelige, derimot, kan dømme om alle ting, men om han selv, kan ingen dømme, for hvem kjente Herren sin, så han kunne undervise ham, men vi har Kristi sinn, og dette er jo typisk, da, det som møtte da Paulus, som jeg sier, at det første stedet som Paulus kom til, stort sett i Europa, det var jo Athen, han gikk jo opp på Aeropas-høyden, (sic!) og så møtte han da disse greske filosofene, ikke sant, og han inngikk i ordskifte med dem, begynte å diskutere, du kan ikke diskutere tro, du kan på en måte ikke samtale om filosofi og den kristne tro, for det filosofien ligger, da, på det sjelelige planet, da, du kan si det psykologiske plan, mens da det som har med evangeliet å gjøre, og det er derfor Paulus sier at det sjelelige menneske kan ikke forstå og fatte det som hører Guds Ånd til. Og det er derfor det atte vi må koble på, da, det som har med Den Hellige Ånd å gjøre, så vi blir fri fra dette sjeliske, - vi kan be med forstanden, men vi må komme inn da i Åndens verden, og det skjer bare atte vi blir, eh, vi blir fri ifra oss sjøl, og den bobla vi er i. Noen er innadvendte, noen er beskjedne, noe er sånn og sånn, og slik, du skjønner, jeg er som Thomas tvileren, ja vel, men Thomas, da han ble født på ny, etter korset og etter pinsedag, så var ikke han Thomas tvileren lenger, nei, han gikk til India og hadde svære korstog, på en måte, og hvis du møter kristne i India, så er det masse som heter Thomas …
-
Videre: … velkommen til kanalen som hverken sover eller slumrer! De er oppe tidlig å morran og ser på Skapende tro. Kjempebra! Stå opp, men, av godstolen, og strekk deg mot himmelen, halleluja, og si: Herre, jeg strekker meg i dag, etter alt det himmelen har, jeg glemmer det som ligger bak, og strekker meg, etter alt det himmelen har, alle Guds løfter, har jeg del i, og jeg drar dem til meg, alle 33 500 løftene, de er mine, på grunn av Kristus, - legg hånda på hodet og proklamer, og si Herre: Jeg blir forvandla i dag, ved at mitt sinn blir fornya, så jeg kan vite, hva som er din vilje, det gode, det velbehagelige og fullkomne. Hellige meg i sannheten, amen. Vår så god sitt!
Vi holder på å snakke om bønn. Men bønn er også en proklamasjon. Og det er klart, hvorfor sier vi det hver gang på Skapende Tro, jo, vi glemmer det som ligger bak, og strekker oss ut etter det som er foran, og det er jo det som er hovedårsaken til at mennesker ikke kommer videre i livet, det er det at de er opptatt av det som skjedde i går, men gårsdagen er forbi, morgendagen har ingen sett, i dag hjelper Herren.
Så det er derfor vi sier det som Romerne 12, sier, ikke sant, at skikk dere ikke lik denne verden, ikke sant, hvordan er verden? Verden er styrt av følelser, verden er styrt av trender og av været og ulike ting. Mens vi skikker oss ikke lik verden, men vi blir forvandla, sier Bibelen, ved at sinnet vårt fornyes, ikke sant? Og vi fremstiller vårt legeme som et gudvelbehagelig offer, amen, det er vår åndelige gudstjeneste, priset være Herren. Så vi har dette med proklamasjon veldig i oss, og det er det som tar oss igjennom, da, alle kriser, det er derfor som Fillipenserne 4 sier, at vi kommer frem for Gud i bønn, påkallelse, med takksigelse. Halleluja. Og det begynner jo sånn: Gled dere i Herren alltid, igjen vil jeg si gled dere, la det saktmodig ble kjent for alle mennesker, Herren er nær, vær ikke bekymret for noen men la i alle ting deres bønnemener komme frem for Gud, i påkallelse og bønn med takk; og Guds fred som overgår all forstand skal bevare deres hjerter og deres tanker i Kristus, Jesus. Så bønn, håp og proklamasjon, det gjør jo at våre tanker blir bevart i Kristus Jesus – hva er Guds vilje for meg, akkurat nå. Ikke sant?
Og det kommer jo da ut fra at vi da proklamerer noenting, og så tror vi det, skjønner du, for det at vi er nødt å proklamere i tro, vi må be i tro, og når vi ber, så må vi ha et løfte, fra Gud, å stå på, og det er derfor jeg alltid kommer tilbake til Jesaja da 43. 17, hvor det står, hele tida, at eh, at: Minn meg, la oss gå i rette med hverandre, fortell du, så du kan få rett, 43, 26. Ok, så når vi kommer frem for Gud, enten det er proklamasjon om, som er direkte til tingene, eller det er i bønn til Gud, så er det at vi har et ord som vi står på, altså, vi har 33500 løfter er det noen som sier, i Bibelen, og det omfatter hele mennesket og alle omstendigheter og situasjoner. Så vi har et ord, da, å stå på, amen, for det atte det er Gud, da, som skaper den troen. Vi ber om helbredelse, så proklamerer vi at ved Jesus Kristi sår, så har vi fått legedom, Jes 53, eller 2. Peters brev som sier at han bar våre synder opp på korset og vi er legt ved hans sår. Amen, så vi har et legalt grunnlag å stå på, amen, for det atte i en rettssak, så er det ikke dine følelser som avgjør, men det er loven som avgjør, om du er rettferdig eller ikke. Og sånn er det også, at anklageren, Djevelen, han står fram innfor tronen, amen, det er jo en kamp her som foregår, ikke sant, altså, vi kommer på et legalt grunnlag, innfor Gud. Ikke sant? Også innfor Satan. Ikke sant? Satan, jeg binder deg i Jesu Kristi navn, amen, for det står skrevet, det står skrevet, og det er klart eh som jeg var inne på, så er det sånn at Gud, han ønsker jo da at vi vokser opp til manns modenhet, så vi kan regjere og herske med Kristus, halleluja, for det at når vi vokser opp til manns modenhet, javel, så kan Gud gi oss et større ansvar, ikke sant, ikke bare ansvar for vår egen verden, vårt eget liv, men Gud prøver å legge på oss et ansvar for å utbre evangeliet, og for da være til velsignelse, det er hensikten, hvorfor Gud vil at du skal ha sunnhet og helse, jo, det er for det at du har vitalitet og kraft, amen, til å hjelpe andre mennesker til å være til velsignelse for andre, hvorfor Gud vil at du skal være rik, ha penger nok, til all god gjerning, det betyr ikke at vi alle er mangemillionærer ...
Men det betyr at vi har rikelig til all god gjerning, så vi kan være, da, til velsignelse for andre mennesker, ikke sant? Amen, så, og, dette at vi er åndelig sterke så vi har seier over synden, så vi kan hjelpe, da, syndere. Ikke sant? Eh, så det er derfor det atte Ok vi vokser da opp til manns modenhet, og så tar vi et ansvar. Ikke sant? Eh, et barn kan ikke lede et barn, … så dette her skjer jo da ved proklamasjoner. Og et nøkkelord her, er jo da selvfølgelig Markus 11, 23, hvor Jesus da underviser i dette med tro, for det at det er hele tida kampen, hva har vi tro for, TRO … ikke sant, når folk kommer til meg …
Sendt i reprise rundt 13-15 des. 23 på Visjon:
… og et nøkkelord her, eh, er jo da selvfølgelig eh, eh, Markus 11, ikke sant, 23, hvor Jesus sa, underviser da, i dette med tro, for det … hele tiden, kampen det er, hva har vi tro for … TRO, ikke sant, når folk kommer til meg og så sier de, jamen Hanvold, denne tv-bussen koster vel masse penger, da sier jeg: Det koster tre bokstaver, TRO. De er vel veldig dyre, ja, sier jeg, de koster tre bokstaver, TRO, amen, skjønner du? For det atte det er det, troen, som forløser penger, det er troen, egentlig, som forløser alle ting, og det er derfor det atte eh, he, he, når vi mediterer, grunner, på Guds ord dag og natt, som jeg før har undervist om, så kjenner du det atte du strider, da, troens gode strid, ok, og så er det sånn i livet, det er at hvis du ikke har et begjær, så vil du heller ikke oppnå noen ting. Altså, det nytter ikke å gå og bare drømme og dagdrømme, og ønske seg det ene og det andre, ikke sant, altså, spille lotte og tro at du skal bli millionær, … jeg sier selvfølgelig ikke at du kan vinne i lotto, men det er ikke den naturlige måten Gud bruker på å velsigne, kan du si, for det står at rikdommen gjør seg visserlig vinger, og flyr av sted … så de som ikke har et grunnlag i sitt hjerte og sitt liv, til å vinne rikdom, de søler bort penga … ikke sant? Eh, men den som samler litt etter litt, blir rik … så det er liksom en prosess, det er en bevisstgjøring, eh, de som blir rike, de har et begjær etter rikdom, for å si det sånn. Så uten at du da begjærer også bønnesvar, javel, så får du det ikke. Og det er derfor jeg sier dette her atte – som vi underviser om, davening, ikke sant, … i Salmene bok 1, hvis vi skal lære be ut fra det naturlige, se på jødene … de ber altså da med hele seg, både til ånd, sjel og kropp, for det er en, en fokus, kan du si, på det de ber om, og det er jo derfor jeg sier at du kank’e be stille bønner, på en måte, du må bevege deg … du må bevege munnen din, skjønner du, du kan be inni deg på fly og … tog, og så videre, men proklamasjonen, at du bruker munnen din, er så viktig, og når du ser på jødene da, så er det jo veldig fokus, vet du, de står der og beveger seg hele tida, så de ber liksom med hele seg, amen, så det har en større effekt, du blir på en måte impregnert, kan du si, og av bønnen, og av, da. Guds ord. Halleljuja. For hvis det atte du bare sitter der med foldede hender, og lokker øya og senker hodet, så farer tankene dine overalt, og så dysses søvnen over deg … les Bibelen høyt for deg selv, for det har en mye større effekt enn at du leser, da, inni deg, for du hører det klart og tydelig, og da blir det på en måte større fokus, fordi du merker det med en gang, du setter deg ned med en avis … jamen da er tankene dine der. Hvorfor det? Jo, fordi det er en kamp, altså, Djevelen er levende redd for at Guds ord skal bli planta inne i din ånd, for det han vet er, at de kristne som har Ordet i seg, de
er livsfarlige for ham. Amen, … for han vet at når han står opp om morgenen, så er det proklamasjon av guds ord som kommer ut av munn på han, amen, og da farer demonene, de tør ikke å bevege seg bort til huset, for det er bare proklamasjon, ord som kommer ut, og de hyler og skriker, liksom, nei, ikke si det, ikke si det, liksom, he, he, he, så derfor holder vi på med dette å proklamere, Markus 11, 24, og det er det vi snakker om nå.
Jesus underviser om bønn her, og da sier han, hva sier han?
Jan sier: Sannelig, jeg sier dere, at den som sier til dette fjellet, løft deg opp og kast deg i havet … og ikke tviler i sitt hjerte, hører du, ikke i at du tviler i ditt hue, for det vil du alltid gjøre, alltid vil du tvile i ditt hue, ikke sant? Jeg har den kampen hele tida, Jan, hva er det du holder på med? … ikke sant, og da må jeg si: Ti still, nå holder du kjeft, du skjønner ingen ting, hold deg til det du kan, det er å regne, to og to er fire, og sånne praktiske ting, men dette her har du ingenting greie på, så du må tie still, amen, skjønner du, for det at, du får tro i ditt hjerte i din ånd, din ånd, den sitter her, ahahha, det er derfor du har mavefølelse, ikke sant, du sier, jeg kan ikke sette ord på det, egentlig, jeg bare føler det, ikke sant, det er en følelse, altså, du bare vet at du vet at du vet, uten at du har noen naturlig forklaring på hvorfor du skal gjøre det. Ikke sant?
Jeg husker når jeg kjørte forbi denne Honda-eiendommen, ikke sant, og jeg sa at Jesus, jeg løser dette bygget ut. Og løser det ut nå, i Jesus Kristi navn, jeg løser det ut. Så jeg visste ikke hva jeg sa, huet mitt sa: du er gææer’n, ikke sant … ok .. og så er det klart det atte vi lever et overnaturlig liv, hvor vi hører da fra Herren, og da hadde vi kjøpt et bygg nede på Gullskogen, der, som vi hadde kjøpt et halvt år i forveien, og bare Herren sa: Selg det! Selg det nå!. Det var tullete, egentlig, sånn i det naturlige, men jeg gikk til megleren, og så sa jeg: Du, vi selger dette bygget og så sier jeg, du, dette Honda-bygget står tomt … ?
Ja, det har stått tomt i fire år, sier han, og det skal rives, og bygges leiligheter der, … Å ja, sier jeg. Ok. Jeg tok bilen min, kjørte opp på parkeringsplassa og gikk ut av bilen og så på det bygget, og så pekte jeg på det: Jasså, de tror at de skal rive dette her og bygge leiligheter der, nei, det ror ikke jeg, i Jesu Kristi navn, så bare løser jeg dette bygget ut nå, til TV-bygg, i Jesu navn. Så ringte jeg til disse hyggelige folka som eide det, og så sier jeg: Hei, jeg er på jakt etter et TV-studio … ja, det er uaktuelt, sa han. For det skal rives. Og da var løsenordet, jamen du skal ikke gjøre det i morra, nei, kom og se på det … ikke sant, og vi kom inn på det svære bygget da, og så sa han … men du kan leie det et år. Eh, jamen det er greit det, sier jeg, jeg leier det er år, skrev kontrakt og fortalte staben, vi flytter inn her, pusser opp bygget, første desember, så setter vi i gang, Jan, hva er det du holder på med, lissom, skal vi pusse opp dette bygget for å være her et år? Jamen, sier jeg, hvem har sagt at vi skal være her et år? Jamen, kontrakta sier det, jamen, jeg bryr meg ikke om kontrakter, amen, det er i det naturlige, amen, vi pusser opp her, … vi gjorde det, og eieren kom og sa: Du verden så fint det er blitt her, da, og bare for at dere skal være her et år? Ja, da, sier jeg, vi har dette som utstillingsvindu, amen, og vi bare proklamerte velsignelse over disse folka, og sånn og sånn, … det gikk ett år, og det ble ikke rivd, to år det ble ikke rivd, og, eh, tredje året, da ble en del av bygget rivd, men ikke der hvor vi holdt til, og så da, det fjerde året, så ringer han og sier, Hanvold, du trives så godt i bygget, vil du kjøpe det? Og jeg sier: Ja, klart det. Vi vil kjøpe det.
Og så kom han på kontoret, og jeg sa, hvor mye skal du ha for det? Jo, jeg må ha 37 millioner kroner … ja, det er greit det, sa jeg. Men jeg hakke noe penger! Ja, men det fikser du Hanvold, sier han, så amen, så verden har mer tro på meg enn det kristne har, kristne bare ser dumme ut, ikke sant, de lever jo i det naturlige, amen, men da havnet vi på Jesaja 51, som sier: Kom og kjøp uten penger, og uten betaling, takk og lov, amen!
Så, når vi er velsigna, sier jeg, da kan vi kjøpe ut fra at vi er velsigna! Men er vi rike, så kan vi jo bare handle og kjøpe ut fra det vi har penger til. Så dette er jo fantastisk, det er jo det som er moro, å leve sånn helt overnaturlig, halleluja, amen, det er derfor jeg er begeistra, eh, eh, he, he, skjønner du, de er derfor jeg er litt rar, he, he, he, … amen, og kristne skjønner ingen ting, nei, men det er forde de er på barnehagestadiet, de holder på med sutteflaska si, kan du be for meg i dag, jeg er så deprimert i dag, og jeg er så værsyk i dag, mmm, kan du be for meg, og jeg trenger litt tåteflaske her, og den melka den var litt kald … kan du varme den opp … jeg tror jeg «har gjort på meg i dag», kan du skifte bleia mi, he he, ikke sant … bleiskifte, er det ikke det Øystein synger om, bleieskiftarbeider … ikke sant … amen, nei, det er jo ikke det vi er kalt til, som en menighet, … nei, det vi jo er kalt til, er jo å ta bygda vår, landet vårt, halleluja, og utøve Hans autoritet og sette de plagede og undertrykte i frihet, kaste ut alkoholdemonene, narkodemoner og hele faderullan, for å si det sånn, få det ut og få reist folk opp, halleluja, til krigere i Guds hær, amen, e’kke det sterkt? Ja, halleluja, jeg bare tenker på mitt eget liv, jeg var jo en person som var et problembarn, ikke sant, jeg var skikkelig problembarn, og holdt på, og hadde virkelig et dårlig utgangspunkt i livet, ikke sant, det var ingen som trodde på meg, på noe annet enn at jeg skulle bli et problembarn, kan du si, men takk og lov så møtte jeg Jesus, og da tenkte jeg på hva lissom jeg har fått lov til å være med på, ikke sant, med Moldova, med Albania, rundt omkring i verden, … jeg er så takknemlig, amen, tenk at Han kunne ta meg, og da sier jeg, hvis Gud kan ta meg, javel, da kan ha ta alle, men tilbake til Ordet: Den som sier til dette fjell og ikke da tviler i sitt hjerte …
og tror det han sier, du må si det, du sier det, ikke Gud sier det, skal skje, for ham skal det skje, står det her, det er feil oversettelse, for det atte de sakker om håp her, tro og håp, de blander det sammen, men i 1930-oversettelsen, sier at tro bare at det har skjedd, så skal det vederfares deg, amen, så vi forstår at først så kommer bønnesvar bare da i den åndelige dimensjonen før den finne sitt fysiske motstykke før den på en måte blir til i den naturlige verden, og så står det i 24 at alt dere ber om i tro, alt det dere ber om, eh, tro bare at dere har fått det, så skal det bli gitt dere, og det er feil oversettelse, for her blander dem håp og tro, men i 1930 oversettelsen står det: Alt du ber og begjærer, tro bare at du har fått det, så skal det vederfares deg, altså, så skal det materialisere seg, og da ser vi det atte, ok, eh, en, eh, de nye oversettelsene har ikke dette med bønnebegjær i seg, en i NRK … seksuelt? … men det er jo helt feil sier jeg, for det at et begjær er et begjær, altså, et begjær er noe som besetter deg, ikke sant, jeg må ha bønnesvar, amen, jeg må ha bønnesvar, som de gamle pinsevennene, amen, de ba seg gjennom, til de fik visshet og svar, takk og lov, halleluja, amen, de ba til de fikk visshet og svar, så det er et begjær, skjønner du, for hvis du ikke begjærer noen ting, javel, så er det ikke førsteprioritet, i negativ henseende som at en alkoholiker … får alltid tak i sprit, … for den fylla skal han ha, han er besatt og har et begjær, ikke sant, og det er klart, jeg husker da jeg var bundet av nikotin, ikke sant, jeg måtte ha røyk, jeg var villig til å pelle opp snaiper på gate og lage en sigarett av det, for det var et begjær i meg, skjønner du? Så det er jo i negativ henseende, men i positiv henseende … jeg begjærer at barna mine skal bli frelst, det er noe som fyller hele deg, vi må ha vekkelse, det nytter ikke å si kjære Gud, send vekkelse, ja, du kan be i 20 tredve førti år om vekkelse, og det er absolutt ingenting som skjer, før det blir et begjær, kan du si, Gud frels Drammen, Gud frels … det blir som et begjær som besetter oss og da handler vi også ut fra det begjæret. Du begynner å evangelisere. Ikke sant? Vi deler Jesus, vi er på bønnemøter, vi er opp om morran, og ber og marsjerer, halleluja, vi engasjerer oss for det vi ber om, ikke sant? Halleluja he, he, så derfor er dette med proklamasjon så viktig. Hvorfor det? Jo, for det du tro på det … amen
Den som vil ha en litt bredere kontekst å holde seg til, se diss:
http://neitilislam.blogspot.com/2019/08/7-synden-og-syndene-i-kristendommen-og.html
http://neitilislam.blogspot.com/2012/11/forvirring-om-den-sanne-gud-i-koranen.html
http://neitilislam.blogspot.com/2012/03/ble-muhammed-bedratt.html
http://neitilislam.blogspot.com/2011/07/det-siste-slaget-om-stiklestad.html
https://spikerscorner.blogspot.com/2019/10/kan-man-fa-nok-av-islam-og-hvor-mye-nok.html
http://neitilislam.blogspot.com/2017/12/nade-i-islam-id-eid-og-jule-og.html
http://neitilislam.blogspot.com/2016/01/allah-hu-achbar-virkelig.html
http://neitilislam.blogspot.com/2012/04/allah-er-ikke-hellig.html
http://neitilislam.blogspot.com/2019/10/9-synden-og-syndene-i-kristendom-og.html
http://neitilislam.blogspot.com/2012/04/den-ugyldne-regel-i-islam.html
http://neitilislam.blogspot.com/2019/09/8-syndene-og-synden-i-kristendom-og.html
http://neitilislam.blogspot.com/2019/07/4-syndene-og-synden-i-islam-og.html
http://neitilislam.blogspot.com/2011/07/det-siste-slaget-om-stiklestad.html
hellig tvang
https://www.rights.no/2024/01/hellig-tvang-en-jomfru-skal-gjenskapes-i-1998/
https://www.rights.no/2024/02/hellig-tvang-hvordan-vaget-jeg-a-nekte/
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar