søndag 28. juni 2020

Om borgerkrig, puritanere og fundamentalister i kristendom og islam


Billedstorming eller ikonoklasme har vært et fenomen – med ulike uttrykksformer og begrunnelser - som har gjentatt seg med visse mellomrom opp gjennom historien. Den har slått ut i lys lue ikke bare innen kristendommen, men f eks også i Det gamle Egypt. Den har hatt ulike begrunnelser og oppstått i ulike kontekster og det kan stilles spørsmål om det er bildene i seg selv som har vært den dirrete årsak, eller om det har ligget noe annet under. Bildene kan tolkes som ytre tegn på indre usikkerhet, eler «over- eller «hypersikkerhet», eller et nærmest konstitusjonelt betinget fundamentalt behov for visshet, behov for å føle eller oppleve seg utvalgt av Gud eller av forsynet.

Vi kan godt se på ulike former for billedstorming som resultat av «massesuggesjon» og peke på at mange mennesker synes å være spesielt disponert for ulike former for ekstase og evne og vilje for å la seg rive med, særlig for det som påstås å være den ene riktige og sanne sak, og de ene og sanne verdier, eller de enste akseptable ideologier.

For mange mennesker blir da selv suggesjonen eller dette at man er suggerert, oppfattet som dét bildet alene som er verdt å promotere og verne om, kort sagt: Tilbes. Bildet blir da selve beviset, talismanen, det som beskytter en og som man legitimere seg gjennom. Bildet i seg selv gir og utstråler en egen – i hvert fall tilsynelatende - livgivende livskraft og er et eget kraftsentrum som man må sikre seg tilførsel fra, nær sagt koste hva det koste vil, både kollektivt og individuelt. I dette scenarioet er det viktig å legitimere seg ved å forsvare det og de man anser er ofre, enten de er fiktive ofre eller reelle ofre. Det det kommer an på er hvorvidt «ofrene» virker etter sin hensikt. Ubrukelig ofre går fort av moten … Når dette å være suggerert oppleves som en objektiv frelsestilstand, har man gjort suggesjonen og dens funksjon til gudebilder. Når en sentimentaliker ikke klarer seg uten sin sentimentalitet, har han gjort sentimentaliteten – eller melankolien – til sin gud, eller et bilde man venter seg alt godt av i all nød, (for å snakke med Luther, som definerer hva det vil si å ha en Gud).
Det fins mange mennesker i dag som ikke ser noen fare i dette å la seg suggerere og dette selv å bidra til å suggerere. Hvis det virker, er det godt for «saken», tenker an, og jo mer suggesjon, dvs illusjon, desto bedre.  Og ser man det slik, kan man være sikker på at man er en hypermagiker, en term jeg selv har myntet, og som jeg har skrevet masse om andre steder på bloggen. En hypermagiker er på en måte en voldsromantiker som bruker romantikken til å skaffe seg noen «ekstra lodd» på vektskålene på dommens dag … Og da begynner vi å tenke litt vel mye islam …

Skjer billedstormingen i tett – og fanatisk begrunnet - organiserte former, kan det gi folk en opplevelse av eller en følelse av å tilhøre dem som spesielt er elsket av Gud, de som står sannheten nærmest. Bildene mister da sin evne som mellommenn mellom guddommen og den enkelte, som en viss antatt «mental» nødvendighet for å få etablerte en viss distanse. (Mange vil si at fornuften er en garanti for at en slik nødvendig distanse kan foreligg og virke harmonisk inn på den enkelte og populasjonene).
Uten bilder kan fort en billedstormer føle seg litt for sikker på at han har Guds gunst. Han forestiller seg da at han får bevist det i form av å gå løs på noen konkret, noe som helt klart i seg selv ikke kan «romme» Gud selv. Han må derfor da også i særlig stor grad «pleie» denne – gjerne helt private eller personlige gudsrelasjonen og føle behov for å gjøre den mest mulig inderlig og direkte. Fristelsen kan da være stor for at selve gudsforholdet begrunnes i et stort behov for å få bekreftelse på at man har «tilhørighet» både i dette liv og i det neste. Man fristes til å kreve av seg selv og andre at de opptrer på korrekt måte og bærer alle de riktige symbolene. Og sier alle de riktige ordene og aktivt målbærer de riktige forestillingene, - kall det gjerne den rette ideologien, de rette holdningene.
Et eksempel kan vi finne blant de som ble kalt – og som senere kalte seg selv - puritanerne, spesielt i England først, og så i Amerika. Puritanerne gikk systematisk til verks da de kom til makten og man fikk Cromwell som protektor, til erstatning for kongen. Cromwell følte seg utvalgt. Han var selvsikker og støttet seg til Bibelen nær sagt hvor han sto og gikk. Gud spilte en viktig rolle i alle de strategiske overlegninger og vurderinger han måtte gjør og alle de valg han måtte fatte, spesielt på slagmarken.

Puritanerne ville skape et slags nytt Israel i England og USA. Man hentet hjemmel for mange lover direkte fra Det gamle testamentet. De var sterkt «biblisistiske». Bibelens ord ga dem en slags oppskrift på hvordan de ikke kunne ta feil. De trodde de hadde et fortrinn fremfor folk som ble ansett som «urene», religiøst sett, og folk som feilaktig tillot seg å begrunne sin tro ut fra setninger og forestillinger som man ikke kunne finne grunnlag for i Skriften selv, mer eller mindre bokstavelig.

Puritanisme og billestorm var den gang to sider av samme sak. Begge hentet inspirasjon fra Kalvin, en av de store reformatorene ved siden av Luther. Etter hvert og spesielt nå mange hundre år etter, kom mange kristne til å oppfatte puritanernes og billedstormernes strikt biblisistisk funderte forestillinger som nok et uttrykk for billeddyrkelse. Enkelte bibelsteder ble brukt – nærmest - som tilbedelsesobjekter, som gudebilder. Det kan da ligge nær å tenke at ordene i seg selv ble brukt som magiske formularer, som høyst materielle og konkrete verktøy man kunne ty til, enten for å kunne påvirke og få makt over ande, eller for å styrke sitt eget selvbilde, eller begge deler, selvsagt, ved at man så å si tilførte seg selv en «fysisk» kraft, en substansiell makt, ofte under dekke av å kjempe for den gode sak og til fordel for ofre, som man fikk en viss forkjærlighet for, hvor man nå kunne finne dem. En av erkefiendene, ble den engelske monark. Sammen med bildene, f eks helgenstatuer osv. – jeg kommer tilbake til det under.  

I gamle Egypt ser man utslag av en slags billedstoring når nye makthavere får meislet vekk forgjengernes navn i de hellige cartusher man hogg inn i monumenter som et minne om egen storhet og fortreffelighet. Bare for å nevne Hatshepshut. Hun sies å ha vært den første kvinnelige farao. Om hennes navn inne i cartushen ble meislet bort kun fordi hun var kvinne – med falsk skjegg – skal være usagt. Uansett: Det var viktig å få bort «bildet» av denne faraoen.

Islam er selve symbolet på en velorganisert religion som i seg selv har billedstorm på programmet og da med et program som ikke kan endres, i og med at Allah’s påbud og forbud uomtvistelig skal stå i all evighet. Allah’s forordninger skal gjelde overalt og til enhver tid og for alle, ideelt sett. Og dette idealet kan muslimer aldri forlate, uten å risikere dødsstraff for apostasi. Islam overgår derfor langt det vi kaller puritanisme i kristendommen. Ikonoklasme er imperativt og obligatorisk, og et prinsipp man ikke kan forhandle om. Når muslimer skyter ned statuer av Buddha i Afghanistan i våre dager, er dette et uttrykk for sann gudsdyrkelse. Billedstormerne har sikret seg noen flere vektlodd på den riktige side av syndevekten på dommens dag. At en viss helgendyrkelse forekommer innen islam, spredt her og der, er kanskje ikke til å undres over. En slik dyrkelse kan ses på som et uttrykk for et stort behov for «noe konkret» å holde seg til. Mennesket er tross alt også «homo adorans» - et vesen hvis vesen er å tilbe.

At islam er fundamentert på en ekstrem preskriptiv norm som gjør billedstorming ikke bare forbilledlig, men også til en religiøs plikt, faller mange tungt for brystet å ta inn over seg i dag, ja, «problematikken» nevnes knapt og media skjønner ikke alvoret i dette. Media ekstrapolerer elle projiserer sine egne naive drømmer om et u-topia over på relasjonen mellom islam og Vesten. Men media gjør seg selv til et gudebilde og vet at de er avhengige av så mange som mulig nettopp dyrker media som et kraftsentrum, en kraftkilde og en magisk brønn man kan hente frem sine argumenter fra. Media sikrer seg selv og sine tilbedere ved å tilby sikkerhet eller falsk visshet i troen – på at de har rett, at de og bare de er de som presenterer folk for sannheten, spesielt for den sannheten at alt er relativt og at alt godt kommer fra «mangfoldet» og «det fargerike fellesskapet». Medias billedstorming får ut på å gjøre spesielt kristentroen i seg selv til et falsk gudebilde som egentlig trenger å rives ned og i stykker. Kristendommen bør utraderes fra historien. Media ser ikke selv at media gjør seg til et gudebilde og et vell av magiske krefter som mediafolkene selv på magisk vis bruker mot alle som f eks – kritiserer islam! Og som ikke godtar det paradigmatiske offernarrativene som de holder seg til og både dyrker og fremdyrker, og som de serverer som «endelige» og doxiske felt – sannheter som ikke kan diskuteres eller problematiseres på rasjonelt grunnlag.

Media har dermed ikke bare gjort seg selv til et hypermagiens tempel, men i tillegg gjort seg selv og sitt «avhengige» publikum, til sin egenskapte brukerskare, til hypermagikere «alle i hopa». Gudstroen er erstattet av troen på magi, hypermagi. Nærmere menneskehetens mest primitive stadium og dens animisme, kan mennesker av i dag ikke komme.

I sin markedsføring av seg selv og i sin selvlegitimering overfor utenverden, tar media i bruk alt fra tryllestav og tryllestøv til sjibboletter og ulike magiske instrumenter som amuletter, «charms» og talismaner, krefter som brukes til «selvforedling» like mye som aktiv maktutøvelse over sitt klientell eller sine mange millioner på millioner av «frivillige brukere», dvs de aller fleste av oss som står utenfor og lar oss påvirke og forme underveis, også subliminalt. Mange bruker narkotika eller andre stoffer man lett kan bli avhengig av som både shibolletter, amuletter eller talismaner. For noen kan en bønnematte fungere på samme måten, og visse rituelle praksiser om gjentas gang på gang gjerne gjennom hele livet. Noen vil betrakte nevroser og eksogene eller endogen depresjon på samme måte. Av og til kan etterligning av dårlig oppførsel faktisk gi et adgangstegn til «områder» man øsker medlemskap i. Det samme gjelder stemme- og ordbruk: Det holder for å komme innafor at man bruker den på forhånd nøye utspekulerte terminologi. Bryter man slike formelle mønstre, blir man prompte ekskludert. Så, joda, vi er mer hypemagiske enn vi tror og det fins flere hypemagikere i full funksjon og med fullt driv enn de flest kan innbille seg.

Å finne vei i denne underskogen og dette villniset, og i denne krattskogen, som er minelagt med så mangt, kan synes som en umulig oppgaver, og så gir man opp og gir seg lystne og nytelsene i vold. og lar islam og andre seile sin egen sjø, slik hedningen må gjøre ifølge Allah og profeten. En ting som utmerker kristendommen og skiller den fra alle andre religioner og troer, er at den rent faktisk, og ut fra en teoretisk fornuft, bygger på «den objektive usikkerhet», og at en slik maxime er en objektiv sannhet, og da tenker man f eks på at det er umulig for det timelige å romme det evige. I kristendommen gir imidlertid troen adgang til å stole 100% på at Jesus Kristus – objektivt og registrerbart og i virkeligheten – faktisk døde og sto opp for alle kristne, det vil si for alle de som tror. (Obs: Ikke alle er enige her, men det får ligge for nærværende). Og dessuten påstår kristentroen at grunnlaget for troen er at vi er født i Guds bilde og likhet, at Loven er skrevet på menneskets hjerte, at Gud hater synden, og at Han er vred over den, og at Gud er kjærlighet (men ikke at kjærlighet er Gud). Og at alle er født i og med en syndig natur eller disposisjon som ikke makter å fri seg fra eller frelse seg fra på egenhånd, uten Guds nådes aktive inngripen og direkte vilje og hjelp.

Disse grunnleggende faktorene – eller agensene- er grunnlaget i den judeokristne tro og tradisjon. Den krever – fordi den nettopp gir - et personlig forhold til Gud, og ikke et abstrakt mer eller mindre slave-lignende og rent rituelt betinget forhold til en fjern og upersonlig Gud, uten kjærlighet, slik Allah er i sin egenbeskrivende vesensvirkelighet er. I kristendommen er både gjerningene og troen gratis. Og det er dette som gjør kristendommen unik. Ikke at den er objektiv umulig. Og ikke at frelsen er usikker. Den er i og med det objektive og unektelig konkrete, historisk beviselige faktum – som er motstykket til mytene - at Jesus døde i verden for at vi skulle ha del i den kommende verden, den enste religion eller tro vi kan stole på er sann og at vi derfor kan ha den største visshet, inntil full sikkerhet, om at det Gud lover, det holder han. I seg selv vil en slik tro med nødvendighet slå ut i stor ydmykhet og nettopp sunn uvitenhet om hvem som skal til himmelen og hvem som ikke skal. I andre troer og religioner er det nettopp vissheten om hvem som skal hvor, og hvorfor, som er det avgjørende punkt, og den avgjørende og sikre «frelsesvei». Ikke slik i Kristus! Det skal være sikkert.

I seg selv er kristendommen selve motstykket og antitesen til Janteloven, stikk imot det mange tror eller innbiller seg. Janteloven sier at du ikke skal tro du er noe og at det er dette kristentroen forteller om, i sitt vesen. Da tror man at kristendommen er en gjerningsreligion. Faktum er imidlertid stikk motsatt: Den kristne kan aldri si at han tror eller vet at han er bedre enn noen. Og grunnen er at den kristne alltid, overalt og til enhver tid og overfor alle og alt vet at frelsen bygger på en nåde som er gratis og uten forbehold. Man vet at man ikke kan frelse seg selv. Det hjelper ingenting å lesse opp fortjenester på vektskålene på dommens dag.  Den kristne lære om arvesynden og nåden sikrer at Jantenoven er satt ut av kraft allerede før den ble formulert. Se her om Allah og profetens lov i virksomhet i Norge

I islam er man innenfor eller utenfor paradis og helvete alt avhengig av om man underkaster seg eller underlegger seg en konstitusjon, eller ikke, dvs islam grunnskrifter, dvs en bok, ikke av Allah’s personlighet, egenskaper, natur, vesen eller karakter. «Frelse» bygger mer på «strabasiøs» juss, ikke på gratis nåde. Derfor finnes det også en uforanderlig dualisme i islam. Ikkemuslimer vet hvor de skal havne. De må derfor behandles og relateres til i henhold til denne grunnsetningen, en lære som plasserer dem utenfor «frelsens» rekkevidde, også i dette liv.  Se her om hvorfor det er umulig å reformere islam og «dualisme».

Magi er egentlig mekanikk; en metode som krever gjentakelser av rituelle handlinger; hensikten kan være forsvar like godt som angrep. Den kan sikte på bevaring like mye som forandring; den forutsetter at gjør man A, så får man B, og følgelig at B er en ting eller substans, eller et menneske som i kraft av ritualet da blir objektivert og gjort til noe mindre enn et menneske, noe mindre enn en person, samtidig som det også gjør utøveren av magien til noe mindre enn en person. Men dette siste enses ikke av magikeren, og spesielt ikke av hypermagikeren, for hypermagikeren opererer i dagens klima og paradigme på en måte som så å si automatisk ligger utenfor horisonten og synsfeltene. (Hypermagien lever så å si sitt usynige liv rett foran og iblant oss, uten at vi merker det).

Magien unnslipper spesielt psykologenes ørneblikk. Generelt gjelder det at mennesker i dag har glemt å tenke juridico-religico. Antakelig skjer dette – denne magic-by-default-prosessen – fordi det fins så mange hypermagikere som ikke er klar over at de er det. Disse har oppfattet at andre hypermagikere ofte lykkes i sin i og med sin strategi og sin måloppnåelse. De vil da etterligne hypermagikeren, men uten å forstå selve «mekanismen», fordi de selvsagt ikke er interessert i å bli avslørt nettopp som umenneskelige mekanikere, dvs magikere. En avglans av alt dette finnes i det som kalles «social engineering», en subtil form for magi som gjerne understøttes av vitenskapen.

I den grad situasjonen er slik jeg beskriver, står altfor mange mennesker nå helt uten forsvarsmekanismer, dvs dypere metafysisk, person-relatert innsikt, primært. Vi overlater til media l å legitimere seg selv og skjønner ikke at vi dermed av-legitimerer oss selv. At vi blir brikker brukt i en større dramatikk enn vi evner å ha oversikt over og innsikt i. Vi overdrar «vår kongemakt» til media uten forbehold. Men, selvsagt, vi bruker helt andre ord og utrykk en magi og tryllestav og tryllestøv, vi har innsikt i nye teknikker, spørsmålet om vi «markedsfører det onde» kommer aldri opp. Det kan vises til gode resultater, det gjør nytten, og ferdig med det. Godt jobbet!
Slik soler vi oss selv i et hovmod verden ikke har sett maken til før. Se om "Marketing of evil?" her

For om mulig å få et litt større overblikk og eventuelt en litt større innsikt «i det store dramaet» som foregår og påtvinges oss, og som vi altså «frivillig» underlegger oss, kan det kanskje være oppløftende å gå litt tilbake i historien, til en tid som var minst like forvirrende, oppløst, verdirelativ og nihilistisk som vår egen, om enn på helt andre premisser og i en helt annen kontekst, og selv om religion den gang sto i et helt annet og mer seriøst fokus enn hva religion og tro gjør i dag.
Vi kan like vel lære noe her, slik jeg ser det. Vi tar derfor en «tour» tilbake til 30 års krigen.

Tredveårskrigen begynte i 1618 da visse kalvinister begynte å rense kirker for bilder i Praha. Bildene minte for mye om katolisisme – billeddyrkelse - og pavevelde. Senere utviklet denne «innbyrdeskrigen» i Europa seg til å bli en klar kamp ikke bare om tro og mellom ulike troer, men om landenes maktposisjoner og deres konkrete, militære og materielle interesser og interessesfærer.
Vi skal også huske Bartholemeumsnatten i 1572 hvor tusenvis av hugenotter måtte bøte med livet i Frankrike, på signal fra øverste hold.  Denne natten kan ses på som et forspill for 30 års krigen.  Et vesentlig element i denne natten og denne krigen dreide seg om «bilder» og om hvilke makt og avmakt ord og bilder kan ha over folk og sinn. Se våre nylige posteringer om ANTIFA her og om det høyst aktuelle «behovet» for å rive statuer av Jesus og spørsmålet: hvorfor ikke «rive katedraler» her

Et hovedtema i denne posteringen er «puritanisme» og noen vil kalle det kristen fundamentalisme.
Puritanisme innebærer et stort behov for sikkerhet eller visshet, en tro som kan forveksles med magiske størrelser eller reifiseringer – objektivering - av både Gud, presupposisjoner og trossetninger. Puritanismen kan sies å være sterkt biblisistisk rettet. Men den vissheten puritanerne søkte kan ikke uten videre kan ikke uten videre kategoriseres som biblisistisk i pur forstand. Deres biblisisme var velbegrunnet; man søkte både i skriftene og i naturvitenskapene, men selvsagt: Her var faren for ren og snever moralisme og selvgodhet overhengende. Puritanerne unnlot ikke å felle teologiske dommer over sin samtid og sine samtidige. Og så tok de jo til våpen og det ble en borgerkrig til skrekk og advarsel for all ettertid.

Like dann med den «inderligheten» mange pietister og puritanere søkte. Den var ikke nødvendigvis et bevis på «narsissisme» eller «villet» sentimentalitet. Det var ikke noe påtatt over puritanernes «inderlighet». Den var like mye utadrettet som inadvent rettet. Interessen for bibelsitater, hvis tekst gjerne kunne tas helt ut og bort fra sin opprinnelige kontekst, forekom i stor utstrekning, men uten at dette nødvendig vis bør tas som et bevis på urokkelig fanatisme, sneversyn eller stivsinn eller annen psychoid tilstand.
Hvordan det sto til med det vi i dag kaller naturlige former for ekstase, og f eks opplevelser av å bli fylt med «ånden», ocean-visjoner e l, skal være usikkert. Puritanerne la særlig vinn på selvkontroll og fornuftig resonnering. De ville kanskje ha ledd seg gale av frykt og avsky hvis de hadde deltatt på et typisk karismatisk møte i dag og sett folk falle om i spasmer på gulvet, etter eget sigende «slått ned av ånden» eller av «åndens kraft».

Puritanerne fikk mange følgere og mange var de blant legfolket som møtte opp i forsamlinger for å ta budskapet inn over seg. Puritanerne kan sies å ha drevet et storstilt opplysningsarbeid til allmuens beste. Heller ikke kan det tas for gitt at puritanerne i sin alminnelighet følte seg bedre enn andre kristne, selv om nettopp puritanerne var kjent for å være sikker på sin utvelgelse allerede i Guds evige rådslutning, som det heter. Puritanere trodde på forsynet og på predestinasjonen, uten at dette hindret dem fra å treffe høyst individuelle, frie valg og bli dyktige hærførere, jfr Cromwell, 1599-1658, som foretrakk tittelen protektor fremfor konge.

Fins det puritanere i dag? Vel, det fins fundamentalister i mange helt ulike og fullstendig inkompatible miljøer. Tenker vi på kristne puritanere, er de nesten forsvunnet bak horisonten. Men det fins likevel troende som ikke har noen problemer med å forutsette predestinasjon, urokkelig, men ikke umenneskelig trosvisshet, og med en fast overbevisning – ut fra tekstene selv - om f eks at ikke alle kommer til himmelen etter døden. En slik visshet kan virke direkte provoserende på mange, noe jeg har skrevet om tidligere her på bloggen. Se her om bl a predestinasjon
Det er fullt ut mulig i dag å være en puritaner og begrunne sin tro på de samme bibelsteder som «de gamle» puritanerne gjorde, men en sik moderne tro må like vel være helt annerledes enn den «de gamle» utøvde. Mange kristne vil f eks ha en urokkelig tro og visshet på at Jesus Kristus ikke bare døde for å sone og forløse andre mennesker utover livet, men at han også døde for meg som person og individ. En visshet om dette krever ikke av oss i dag at vi griper til våpen hverken for å avsette en konge eller for å innsette en protektor. Vi står ikke overfor en borgerkrig. Vi stoler mer på ord og overtalelse enn på våpen og mord og ingen forventer av oss at vi skal vise like stort heltemot i ord og gjerning kampen for vår egen «guds stat». Vi kan like vel tenke i puritanistiske – og biblisistiske - baner, men da helt uten å assosiere til Cromwell. Konnotasjon og «avkonnotasjon» inngår i en «dialektisk» prosess helt avhengig av kontekst, samtidig som budskapet blir stående som en absolutt konstitusjoner over og under «det hele». Vi kan derfor oppleve at de som egentlig er puritanere i dag oppfattes som de mest fredelige, ufarlig, pasifistiske og ydmyke kristne, men de altså en gang i tiden var de mest seierssikre av alle før, under og etter de store militære slag.

J I Packer beskriver puritanerne like før de skulle ut i det de visste ville bli et like historisk som blodig drama slik:
… de hadde en sann lidenskap for effektiv aktivitet; de hadde ingen medynk med folk som overlot til andre å forandre verden; de stolte på at de utførte Guds egen vilje; de priset Gud når de gikk seirende ut av de store slag; ingen av dem ønsket å bli oppfattet som revolusjonære innen stat og kirke, enda noen i praksis ble nettopp revolusjonære; Cromwell og hans hærer ba ofte inderlig og lenge foran slagene; også privat ble det bedt lenge og inderlig; de arbeidet for å helliggjøre England eller for Englands helliggjørelse.
Packer skriver: I dag nøyer moderne kristne seg med å forholde seg til en konvensjonell  respektabilitet og ser intet annet perspektiv utover dette. s 191 i J I Packer Classic Collection, 2010.

Kommentar: Puritanerne kunne ikke tenke seg en tro – for frelse - uten gjerninger. Men gjerningene i seg selv rettferdiggjorde ikke; de rettferdiggjørende gjerningene var allerede bestemt på forhånd!
«Puritanere» i dag kan ikke tenke seg en tro basert på gjerninger. De tror – for egen regning – på at gjerninger nettopp ikke frelser fordi de aldri kan være bestemt på forhånd. Det underlige for mange er at begge innfallsvinkler faktisk er svært så puritanistiske. Man bruker de samme sitater og begreper, men innholdet synes å stå helt inkongruent på hverandre. Meritum de congruo synes å være blitt meritum condigno. Utvelgelse og predestinasjon - et Vorspiel her og Se her om ordo salutis og bl a meritum de congruo og se her om nåde, nykalvinisme, synergisme og og her om nåde i islam ogmoderne eller postmoderne antipuritanisme og kristen tro og muslimske tro, fundamentale forskjeller og Er du sprø? Kan du avtale Gud? og  Jesus, kjærligheten, kabbala og Livets Tre og se om utvelgelse, synergisme osv her om bla Per Lønning, Packer m fl

Vi bør kanskje bite oss merke i at «de gamle» puritanerne ikke hadde noen særlige motforestillinger om Guds vrede, at Gud både teologisk og ontologisk faktisk kan være »rasende» på synden. I dag inngår ikke slike forutsetninger i troen og troen blir deretter, kan man si. Se her om Guds vrede og at Allah ikke er hellig. Sproul og J Edwards om Guds hellige vrede

Fra Grimberg, bok 13, s 305 ff:

Etter den schmalkaldiske krig hadde det vært forholdsvis rolig i Tyskland, mens religionskrigene raste i Frankrike og Nederlandene. Men religionsfreden i Augsburg var bare tilsynelatende en fred, i virkeligheten var den ikke annet enn en våpentilstand. Riktig nok hadde den gitt protestantismen formell eksistensberettigelse, men på usikker grunn, fordi det ikke var folket som fikk religionsfrihet, men bare fyrster og landsoverhoder i de gamle territorier. Fredsparagrafer var dessuten tvetydige, ja, var bevisst avfattet i uklare vendinger for å få slutt på krigen så fort som mulig; og da de skulle settes ut i livet, blusset religionshatet opp på ny og forgiftet alle livets forhold. Tyskland ble oversvømmet av en ren styrtsjø av flyveskrifter, som var så hatske og løgnaktige at de bare overtreffes av løgnpropagandaen under vår tids verdenskriger. 

Aldri før har vel ellers hederlige menn med fullt overlegg løyet og forfalsket til de grader som i tiden før Tredveårskrigens utbrudd. Både protestanter og jesuitter hadde nok av erfarne stridsmenn å stille opp i disse pennefeidene, arrete veteraner som ikke skydde kamp og strid. Lutheranerne gikk til kamp under feltrop som: «Paven er Anitkrist og uekte bror av den den orientalske Antikrist, Muhammed». 

At jesuittene ikke var mindre grove i munnen enn Luther og hans lære, er det det vel unødvendig å si. De kastet seg begeistret over en del uforsiktige uttalelser som den impulsive reformatoren hadde, eller etter sigende, skulle ha latt unnslippe seg og regnet på sin side at det var han som var Antikrist.
Bokstavene i navnet Luther gir nemlig både på gresk og hebraisk tallet 666, Dyrets tall i Åpenbaringen. Ingen av partene nektet seg i det hele tatt noe som helst når det gjaldt nedrakking av motstandere, og det er klart at mennesker som var opplært av sine sjelesørgere til å kalle hverandre for «djevelens barn» og «Satans ynge» ganske enkelt ikke kunne leve fredelig side om side.

Man regner med av ved Tredveårskrigen utbrudd var tre fjerdedel av befolkningen i Det tyske riket protestanter. Men hva den romerske kirke hadde tapt i kvantitet, hadde den vunnet i indre kraft. Takket være motreformasjonen, hadde en rekke strengt moralske og nidkjære paver avløst renessansepavene, og i Jesuittordenen hadde katolisismen fått en hær som alltid var kampklar. Uten den ville den sannsynlig vis ha bukket under i Tyskland. Overalt trengte jesuittene inn – som skriftefedre for fyrster og andre fornemme personer og ikke minste som lærere og oppdragere for sin den ungdom, som en gang skulle overta ledelsen i samfunnet. De brede lags oppdragelse overlot de derimot til tiggermunkene med deres enkle og folkelige forkynnelse.

Mot et slikt elitekorps som Jesuittordenen hadde ikke protestantismen noe å stille opp. i stedet gjorde en hel generasjon av sneversynte teologer alt hva de kunne for å så hat og splittelse mellom lutheranere og kalvinister. Stemningen mellom representanter for de to protestantiske hovedretninger ble til de grader hatsk at de ofte slo den andre gruppen i hartkorn med papistene. Med hvilken engstelse så okke f eks Sachsens lutheranere på hvordan kalvinismens «morderiske sjelegift» bredte seg i Brandenburg, og hvordan «de uskyldige små lutherske lammene ikke forsto å passe seg for den mordlystne kalvinistiske ulven!».

Denne indre splittelsen blant protestantene utnyttet den romerske kirkes kamptropper med stor dyktighet og slynget ut en ny brannfakkel ves å påstå at kalvinismen ikke var tillatt i Det tyske rike, fordi den ikke var uttrykkelig nevnt i den augsburgske fredstraktaten.

Det var altså mange tegn som ga varsel om en ny religionskrig i Tyskland. Alt i 1608 gikk derfor en del evangeliske land i Sydvest-Tyskland under kurfyrst Fredrik av Pfalz’ ledelse, sammen i et beskyttelsesforbund som ble kalt Unionen. … dett fremkalt året etter det katolske motforbundet: Ligaen.
… men da Gustav Adolf steg i land på tysk jord, rundt 1629, var han ennå ubundet av franske direktiver. Med eller uten noen avtale med Frankrike var imidlertid den svenske kongen tross alt avhengig av den politikk som ble ført av den lidenskapelige, men samtidig kalde regnemesteren i Paris, den store kardinalen som i ett og alt lot seg lede av den franske nasjonalitetstanken. Men pater Joseph advarte son herre mot et altfor nært samarbeid med den svenske kongen. «Det er visse ting» sa han, «som man må benytte seg av i meget bestemte mengder; i små doser virker de nemlig som motgift, men i tore er de drepende». Han forutså også at svenskene ville marsjere inn i Det tyske rike selv uten noen oppmuntring fra Frankrike, av ren og skjær selvoppholdelsesdrift. Men samtidig håpet «Richelieus grå eminense» at svenskene ikke måtte bli altfor fremgangsrike og farlige for katolisismen. s ff 325 ibid.


I det følgende gjengir jeg nå en rekke sitater fra den fabelaktig informative boken The Puritans av David Hall, fra 2019. Et av poengene er å understøtte – for å få bedre innsikt i hva alt dette gjelder – og begrunne det jeg skrev over om puritanernes tendens til «biblisisme», og tendensen og viljen til å begrunne handlinger ut fra det mange vil si var et ganske tilfeldige utvalg av bibelsitater. Men her skal man ikke la seg lure av overflatebetraktinger.

En annen hensikt med denne bokanmeldelsen er å vise hvor vanlig det kan bli i en kultur som opplever stor grad av forvirring og usikkerhet, akkurat som like før utbruddet av Tredveårskrigen - å henvise til kulturens hellige skrifter. Vi ser det innen islam: Islams puritanere eller fundamentalister henter nettopp sin livsbegrunnelse og sin eksistensberettigelse i henvisninger til skriftsteder som tros å være uforanderlige, universelt gyldige og evige. Allah’s påbud, forbud og forordninger er absolutte og prinsipielt a-historiske og kan ikke kritiseres. Dette kan så legitimere de verst tenkelig ugjerninger, sett ut fra et vestlig perspektiv.

De islamske fundamentalister opplever kanskje enda mer usikkerhet og forvirring – før de blir «frelst» på islams premisser - enn mennesker flest i Vesten i dag. Deres reaksjoner blir så deretter. Hvilket i sin tur gjør Vesten enda mer forvirret, irrasjonelt redd og like emosjonelt betinget servilt korrekt enn den er fra før. Begge tendenser ser ut til å forsterke seg gjensidig. Det legges opp til mer og mer omfattende konfrontasjoner. Og utviklingen i seg selv ser bare ut til å gå for egen maskin og på autopilot uten at vi kan gjøre stort for å dempe den for å forsvare oss selv, og våre nye landmenn muslimene.   
 
s 6 «Covenant of Federal Theology from the beginning of the onset» – i det 17. århundre: Det gjaldt å forsvare sann religion mot dens fiender; det var avgjørende.
9 Det var umulig for Church of England å godkjenne Westminister Confession fra 1647.

15 Både Luther og Calvin var oppsatt på å fjerne all tvil om nådens frelsende karakter eller reelle effekt.
14 Protestantene hyllet Ordet med dets åpenbaring av Guds ufeilbarlige – ineffable - og allmektige makt, løfte, rettferd, nåde (mercy) og godhet. Kirken ble sett på som et samfunn som besto adskilt fra de ikke-frelsende ord. Man insisterte på et styringssystem av presbytere. Kalvinismen utgjorde den teologiske dominans i dronning Elizabeths England.

21 Det ble tatt for en aksiomatisk sannhet at katolikkene var avgudstilbedere og instrumenter Djevelen kunne bruke: De tilba helgener, knelte foran bilder etc. Kalvinistene anså at Kristus bare var til stede i nadverdselementene – brød og vin - på en åndelig måte og at de «bare» symboliserte Jesu legeme og blod. Den Hellige Ånd virket i de historiske apostler.

22 Straks forestillingen om et hellig hierarki i katolisismen ble forlatt, var det opp til reformatorene å avskaffe ordinasjonen av prester og denne ble ikke lenger ansett som et sakrament. Sølibatet ble avskaffet.

23 Calvin og Bullinger ønsket ikke at legfolk skulle operere på egenhånd og sette opp egne halvt eller delvis frittstående menigheter. De viser til Jesu Kristi kongedømme ut fra Jes 11. 4. De går inn for å nekte nadverd for skandalemakere. Calvin: Dette er den mest effektive måten man kan bevare renheten på. En mer fullstendig rettferdiggjørelse var i emning  … moralske regler er evige, dvs de 10 bud representerer en pakt med Kristus like verdig som Sinai-pakten. Et hovedfokus var å beskytte kirken fra staten og like mye staten fra kirken. To-regimentslæren ble ikke ønsket velkommen av protestanter i Skottland og England.

26: Guds forsyn ledet den synlige kirke. Det foregikk en kontinuerlig kamp mellom de få sanne tilbedere og de mange hyklere. Den sanne tro vil alltid være under angrep, se Anti-Krist: 1 Joh 2. 18, 2 Tess 2, 1. Maria Tudor ble ansett som en guds straffedom over det engelske folk.
31 Ingen trodde på toleranse overfor religiøse dissentere.

32 Svært mange kjente lite til de protestantiske doktrinene og den protestantiske praksis. Men mobben hadde robbet katolske skrin og kirker. «Plogmannen» ble ansett for å stå nærmest en Guds tjener.

35 Church of England bevarte en hierarkisk struktur bygget opp rund biskopens embete. Det ble formulert en rekke trosbekjennelser. I 1572 inntraff Bartolumeums-massakren. Calvin aksepterte variasjoner og den episkopale strukturen i Church of England. Melanchton var moderat i forståelsen av nadverden, communionen, og nadverdselementene. 1552: Church og England understrekte Skriftens plass i kirkens ritualer og tjenester. Prekener ble ansett som frelsesmidler, (means of grace).

49 En biskop slik ordet brukes i Det nye Testamentet tjente bare en selvstendig menighet. Opplæring ble ansett som et viktig middel i evangeliseringen: 1 kor 3. 14, 2 Kor 13.20. Menigheten skulle ledes av en forsamling av likeverdige. Rom 13. 2 – lydighet mot foresatte, Galaterne 5. 13 – kalt til frihet. Biskopenes autoritet blir utfordret. 1570: Elizabeth blir excommunisert. Biskoper blir ikke lenger oppnevnt og ingen prester ordinert. Ansett som avgudsdyrking å be for de døde og gjøre korsets tegn. Bønner skal fremsies muntlig av minsters, menighetens tjenerne, ikke av de katolske «prestene».
55: Matt 18. 17 – hvordan man skal forholde seg til syndere. Matteus 16. 19: «nøkkelmakten» og ekskludering.

1587: Forsøk gjort for å droppe Common Prayer Book og erstatte biskop med presbyter. 1560-70-årene: Hugenottene i Frankrike og i Holland innfører ordningen med presbytere. Luk 16. 16, om vold, diskuteres.

72 Harrison blir nektet ordinasjon av en biskop. Man diskuterer «kirkens frivillighet» og den frie samvittighets betydning gikk forbi enhver engelsk religiøse leders tenkning rundt 1591. Matt 18. 17 –kirke refererer til congregation, noe puritanerne ikke vanligvis la vekt på. Presbytere besto i «the office of elders». Brown holdt prekener i private hjem eller konventikler. Han dro til Nederland og oppfordret til å forlate Church of England pga av samvittigheten. Regjeringen begynner å brenne bøker av Harrison og Brown. I 1558 ble overgangen til protestantismen bekreftet i England.

74: Coppin, Barron og Greenwood ble hengt i 1593: «We are not bound to obey the private law for conscience’s sake, because God’s law do bind men’s concience».
1593: Parlamentet vedtar en lov som kunne utestenge «sedicious sectaries» som nektet å delta i kirkens gudstjenester, en lov som siktet mot radikale puritanere.
75: 2 Kor 6. 17 – man skal slutte med å holde sammen med «urene». Samtidig: Herrens kongerike er et sted der ingenting skjer med bruk av vold.

79: 1547: John Knox: Ingen kan stole på katolikker, bruker Danielsboken mot Roma.» I teach all men to hate sin»», 1558. Skottene forsøker å etterligne Calvins Geneva. Forbilde: Kristus renser templet. Mobb «renser» katolske kirker for helgenstatuer, altere og gull. Maria Stuart fra 1561. 1599: puritanere latterliggjøres for uttalelser om «the power of religion».

81: Kardinal Beaton blir myrdet i Skottland i 1546. 1581: Calvins Katekisme og Geneva Bible blir trykket.
91: Ulikt Calvin gjorde skottene disiplin til et merke på «den sanne kirke». 1 Kor 5-6, 9-12: Utstøt de som gjør ondt. Nadverd, communion, påbudt 4 ganger i året. Privat dypping av barn «proscibed», dvs forbudt, (- mot katolikkene). 1581: Kirken har ingen midlertidig leder (hode), hodet er Kristus. 1596: «The Kirk» kritiserer James VI for å banne og truer med ekskommunikasjon.

98: «Black Acts» i 1584 – gir absolutt makt til den skotske kongen i religiøse spørsmål. Rom 13. 12: En gudegitt rett eller autoritet for kongen.

104: 1606: Tema blir kirkens forfall i det skotske parlamentet. Det presiseres at den sanne konge i kirken er Kristus, fordi James VI gjeninnførte et engelsklignende bispeembete. Fox: Book of Martyrs: Den skotske kirke var fra 1560-67 den mest perfekt formede kirke i hele det protestantiske Europa. Intet annet rike i denne verden er mer perfekt en denne kirken og ingen kunne oppvise større renhet i hvordan sakramentene ble administrert og kirkens doktriner ble lært. Disse uttalelsene ble inntatt i Scottish Confession i 1616. Kongen skal sverge på å forsvare den sanne religion. «Dette var en renhet ved pakt», skriver Hall, - en pakt som syntes å utelukke ethvert kompromiss.

John Knox, d 1572. Disse mennene var villig til å bruke bibelbaserte profetier mot makten og avviste dermed alle aspekter av den katolske tradisjonen, til forskjell fra Book of Common Prayer i England. 110: Et sentralt spørsmål ble også: Hva må jeg gjøre for å bli frelst? Apgj 16. 30. Ikke nok å være døpt. Folk visste – stort sett – ikke hva synd var, behov for sosial og moralsk reformasjon. Viktig å holde uverdige borte fra nadverden, hvorpå «practical divinity» begynte å bre om seg fra midten av Elizabeths styre.

1618-19: Synoden i Dorth. Kristne skulle være fylt med Ånden, Ef 5. 18, Rom 8. 14 og 1 John 5. 6-10. predestinasjonen ville medføre en likeforming med Sønnens bilde. Eksaminer deg selv om du har troen! Fillip 2. 12. Arbeid på din egen frelse, 2 Pet 2. 10: Make your calling sure.

113: Da Abraham ble sendt …, Gen 17. 7. De som formulerte «practical divinity» siterte kirkefedrene  Augustin og Aristoteles. Mot Pelagius! Gud skapte kun for sin egen æres skyld idet han valgte seg ut noen for frelsen. Rom 8. 29 om «The reprobiate». Menneskenaturen var totalt korrupt. Men mennesket er like fullt et rasjonelt vesen.

114: Calvin dør i 1564. Westminister Confession i 1647. Convenant eller federal theology. Loven anses som et middel nødvendig for forberedelsen til å motta nåden, som et nådemiddel, med andre ord, eller et frelsesmiddel, faktisk. De utvalgte måtte praktisere innenfor dette rammeverket. Man forsøkte å forene tanken på Guds suverenitet med beskrivelsen av den frihet mennesket tross alt var utstyrt eller skapt med.  Man respekterte – ja, la til grunn - tanken om «secondary causes», inkludert i sinn og i viljen.

115: Frelse symbolisert i en kjede gitt i en gitt orden, «what was ordained». Perkins: «A golden chain». 1590 ff: Rom 8. 30: predestinert, called, justified, glorified. Omvendelse skjer ikke umiddelbart, men etter hvert og i ulikt mål og i ulik grad. En livslang prosess. «For as wax is not melted without heat – so God uses means to draw those close unto Himself whom he has appointed to salvation».

118: Perkins taler for predestinasjon. John Bradford: «Limited the scoop of the atonement for the elect». John 3. 23 – «saints united with Christ as the bride-groome, a marriage or a «love-knot».
121: Kalvin: - remain constantly watchful!. Hvordan profitere på et liv i lidelse ….

122: Ingen uten en levende tro på Guds miskunn ved (i?) Kristus kan delta under nadverden, communionen. Bradford: Learn to hate sin!
125: Hvordan trosvissheten blir manifistert: Broderkjærligheten, gjestfrihet i Kristus, medfølelse eller sympati med de hellige i deres anfektelser. Svak tro: Rom 4. 19, 14
Bradford, Perkins, Dent og the Lambeth Articles: trosvisshet – assurance – er tilgjengelig for alle som har erfart det inderlige eller innvendige arbeid til Den Hellige Ånd i seg og som reagerer med tro. Perkins: - å finne ut om troen var å finne i hjertet, (discern whether their faith was seated in their hearts).
Sibbes og Eaton: Matt 20. 20: A bruised seew – Christ’s commission was to communicate love, not fear … Sibbes purpose was to strenghen the week in faith …

135: Arthur Dent: No preachery, no fruits and no faith, no Christ and no eternal life. Rom 10. 14-17, Spirit of power, 1 Kor 2. 2-4, (ca 1640).
138: John Vicars mister i 1631 jobben fordi vitner hadde hørt at han hadde dømt noen til helvete og for ikke å ha kommet til gudstjeneste på «second servise».
(Cromwell fortalte åpent om at han var utvalgt og at han antakelig var som en pilegrim mot det evige livet. (Troens visshet). Flere andre sier det samme.

142: Jacob Arminius dør i 1609: Predestinasjonen avhenger av troen, (Hall: Predestination conditioned on faith). A synod of reformed theologians 1618-49 – 5 points, TULIP.
144: «Into a new league with God», John Davidson, d 1604.
146: Laurence Chadenton, 1579; Tegn som viser Guds vrede. 1605: Gunpowderplot.
147: Phillip Stubbes, 1583, - alarmert av dans og dansing.
150: Katolikker gjør opprør 1569.

153: John Wintorp, 1630: Sørge sammen, arbeide sammen, lide sammen, som lemmer på Kristi legeme, Ef 4.3.
157: En reformasjon av dannelsen og dannelsesidealet var svært viktig for de som gikk inn for en perfekt eller fullført reformasjon både i Skottland og England allerede fra de første dagene av dronning Elizabeths styringstid. «De gudlige» identifiserte seg med et slit program. Job Throckmorton tegnet et karakteristisk bilde av hva en puritaner burde ha på programmet i en tale i Parliamentet rundt 1585: Å irettesette en mann for å banne, - det er puritanisme. Å kaste ut en horebukk fra «the house» - det er puritanisme. Å støtte hennes Majestets arbeide i Parliament og i Høyesterett for å etablere et «lærd ministerium» - det er puritanisme. I 1621 ble et lovforslag for å styrke «søndag-sabatten» beskrevet som en «savouring of the spirit of a puritan», - som «åndelig smakfullt» for en puritaner.

157 ff: Beskrivelser av puritanerne i parlamentet:
De hadde en vid definisjon av avgudsdyrking og blandet de inderlige og utvendige aspekter av dette. Den infiserer kirken, hjertene og de kristens sinn.
Synden er allestedsnærværende og må holdes i sjakk.
Guddommelig lov anses som bindende for sivilsamfunnet og kirken.
Ville legge til bestemmelser i Moseloven om utroskap og brudd på loven om helligholdelse av Sabbaten. De rensket ut en rekke bestemmelser om helligdager eller festdager og innførte søndag som hviledag.
Krever av kongen at han fordømmer brudd på disse lovene.
Stoler på at en ord-basert forkynnelse skal forandre samfunn og moral.
Går inn for å reformere beskrivelsen av omvendelse og helliggjørelse: Å være helliggjort eller dette å vandre oppreist med Gud forbindes med frelse (salvation), grunnet på 2 Pet 1. 10 og Hebr. 12. 1-14.

De som ikke gjør gode gjerninger, viser at de hverken er rettferdiggjort eller helliggjort. (Hvilket blir tatt inn i Scottish Confession av 1560). Thomas Hooker: De som ikke vil omvende seg fra sin syndefulle oppførsel (dannelse? manérer?) har ingen sann tro og kan ikke ha Guds nåde, (obtain Gods grace). Kollektiv og personlig omvendelse var en vektig drivkraft i prosessen.
Disiplin ble et kriterium på den sanne kirke. Adgangen til nadverdsbordet ble begrenset.
Fokus på den spesiell relasjonen mellom de gudfryktige som Kristi legeme, manifisterer seg som en identitet i fred, gjensidig kjærlighet og broderkjærlighet, 1 John 3. 14.
Vektlegger paktene som skal tjene til å bevare «lives and hearts in good order», «the like union and communion of members in one mystical body, in a sympaty of affections, as described, Psalm. Cxxxiii.

Å tyde tegn i tiden på Guds forsyn var ikke særegent for puritanere.
Man stimulerte til å lære folk å lese og skrive for at Skriften og Loven skulle bli bedre kjent og forstått.
Man fremhevet undertrykkelse og fattigdom som et moralsk onde, men favoriserte «verdige fattige».
Fremhevet likhet og rettferdighet som kjerneaspekter av rettferdiggjørelsen, hvilket medfører krav om reform både av engelsk sivilrett og strafferett.

Aksepterer bruk av tvang fra myndighetens side som et ledd i programmer med sikte på reformer idet man håper at folk skal akseptere dette med løfter, pakter og med en hjertelig reaksjon på Ordet.
De gikk inn for begrensning i eller moderasjon av overdrevne behov for tilfredsstillelse av verdslige goder og behov. De fordømmer kortspill og dans. Som alle andre hadde puritanerne trøbbel med kvinners seksualitet og påkledning.

(The Book of Common Prayer (Den allmenne bønneboken) er et grunnleggende skrift i den anglikanske kirke. Dens første utgave avløste de katolske liturgiske forordninger. Den ble utarbeidet og stadfestet i 1549, hovedansvarlig for dens utforming var Thomas Cranmer, erkebiskop av Canterbury. Siden har den gjennomgått visse revisjoner.
Den inneholder tre hovedliturgier, nemlig Morning Prayer, Holy Communion og Evening Prayer. Den legger vekt på bibel-lesing, siden man syntes det var for lite av det i katolsk tid, ettersom Bibelen var på latin og ikke morsmålet. (Ifølge Grimberg, 13, var det Henriks 8’s sønn, Edvard 6, som døde ung, og som ble etterfulgt av Maria Tudor, som fikk Parlamentet til å vedta at den skulle gjelde for den engelske kirke).

160: Den tyskfødte protestanten Martin Bucer, som tidligere hadde vært dominikaner, ble invitert til England av Thomas Cranmer og var der 1549-51. Han la frem forslag til som kunne forvandle statskirken og hele landet til helliggjorte samfunn, samlet i boken De regno Christi. Skriften skulle selvsagt være forpliktende for doktrine, disiplin og tilbedelse. Et slikt samfunn eller en slik kirke skulle være en communion som besto ikke av profane mennesker, men av hellige, helliggjort av Skriftens autoritet og kraften i Den hellige Ånd. Disse var instrumenter for dette samfunnet slik at det kunne helliggjøres frivillig … som om det ikke fantes noe lov «som kunne tvinge oss», som han skriver. Dette samfunnet trengte imidlertid en stab av ministre som kunne lære folk Skriftens autoritet og Guds vrede å kjenne. Bucer innså imidlertid at kirken også i fremtiden ville ha i seg hyklere; nadverden ble derfor begrenset til troende som kunne bevise «true repentance for sin».
De moralske bud i Det gamle testamentet anså han for å være eviggyldige og var en integrert del av Det Nye Testamentet. Han gikk derfor inn for dødsstraff for utroskap og for barn som gjorde opprør mot sine foreldre. Det samme skulle gjelde for blasfemi. Bucer gikk imidlertid mot dødsstraff for tyveri, slik den engelske loven påla over en viss beløpsgrense. Men han gikk inn for at tyven skulle betale erstatning, på gammeltestamentarisk måte. Ekteskapet skulle reguleres av sivilretten og fastedager skulle respekteres, ved lov.

Hall: «Like other sceems of reform, the Blucer-puritan version was dogged by the indiffernce of local people and, in Scotland especially, of the privileged few».

Hooker beskrev i 1620 bygdefolk som medlemmer i «the Devil’s Camp». De gudfryktige var i krig med drukkenboltene osv.
Hall: Covenant making involved other contradictions, as did any evocation of conscience. Was a covenant meaningsless if people were coerced into taking it? Theoogiclly, the correct answere was yes, for covenanting presumed the workings of repetance and the precense of faith. Nonetheless, the political importance of broad-based covenanting seemed to have justified coercion. And, although endorsing the injunction to obey rulers even if they were tyrants, the movement wrestled with the question of how to behave in the precense of a ruler who violated divine law.

Henry Huntington fulgte De Rengno Christi ved å etablere skoler og ved å subsidiere kullprisene til fattigfolk i Leicester. Det kom tilleggslover som foreskrev metoder mot ørkesløshet og bestemmelser om å plasserer arbeidsføre fattige i lokal industri. Det ble lagt restriksjoner på «øl-hus» og folk som drakk for mye og folk som spilte kort kunne ilegges bøter. Det ble også forbudt å sette opp teaterforestillinger eller sceneforestillinger, komedier og andre former for underholdning.

I 1660-årene overbeviste Fairclough mange i prestegjeldet sitt om å begynne å føre et nytt disiplinert liv.

I Dedham i 1585 var det gjort forsøk på å etablere en såkalt «Christian order». Foreldre skulle se til at barna deres fikk opplæring i katekismen og alle som ville gå til alters skulle utspørres om sin verdighet før den månedlige nadverden. Man vill at alle barn skulle lære seg å lese og skrive. Man snakket også om sex før ekteskapet som en stor fordervelse og de foresatte skulle skremme «terrify» alle som begikk denne synden.

Et eksempel fra Dorset i byen Dorschester: Der var en del bygdefolk blitt vant med å kalle puritanere for pakk. I 1605 kom den evangeliske presten John White til byen. Da en brann ødela halve byen i 1613 tok White dette som et varsel fra himmelen. Et tiår etter dette ble det tatt en rekke initiativer i byen: Et nytt hospital, som vi i dag vil kalle en arbeidsanstalt, workinghouse, hvor man kunne sette barn i arbeid. Det ble bestemt å øke bidragene til de fattige betraktelig, forbedring av fattighjelpen og lettere tilgang til å lære seg å lese og skrive. De ble satt i gang «oppstrammingspatruljer» for å rydde gatene for omstreifere og for å forhindre bråk om søndagene. Resultatet ble høyre deltakelse i kirkens tjenester. Det kom store donasjoner og det kunne registreres færre svangerskap utenfor ekteskap.

164: White satte rund 1630 opp en liste med Ti Løfter, Ten Vows, som oppfordret alle til å «cleave unto the true and pure worship of God» og til å motstå alle forsøk på å bli fristet av ny lære og korrupsjon eller fordervelse. Dette var oppfordringer som motsatte seg Charles I’s antipuritanske linje og som hadde resultert i at Parlamentet 1628-29 hadde varslet mot oppfinnelser – teologiske påfunn - eller «innovations».
Dette til tross for «devotional exercises as means to the ende og sustaining «Christian peace and overcoming selfiness».  
Tegn på fordervelse var for White ganske klare: selvsikkerhet, «deadness of heart», «pride and selflove». Han delte ut klær og mat til fattige. Han oppfordret folk til å binde seg ved et hellig løfte til en pakt – covenant – med Herren Gud, slik han hadde foreslått i Ten Vows.

Arthur Dent i 1631, beskrev veien til himmelen som en søken etter nåde som nødvendig vis inkluderte selvdisiplin og stadig vaktsomhet, «watchfullness». Uten dette kunne ingen regne seg blant de frelste, the redeemed. Han beskrev de som falt utenfor «nådens økonomi» som pest-besmittede, «with plague sores». Pride. Whoredom. Covetousness. Sweareing. Lying. Drunkenness. Idleness and Oppression. Alt dette var en dødelig gift for sjelen og en synd for hele nasjonen. Man måtte tilbake til «assurance of salvation». Det sikreste tegn på at man tilhørte de utvalgte lå i moral og oppførsel.

166 f: Tre tiår etter Dent skriver en Sudder i The Christians Dayly Walke at han tror at protestantismen har overtatt som tro for katolisismen i England. Men han var like vel skeptisk til regelstyrt moralisme!

Hall: Alle som søkte «assurance of salvation» visste at denne prosessen innebar hardt strev med selvransakelser, syndeanger for både store og små synder og en orientering i det daglige henimot vaktsomhet mot syndene og utdanning. Hjertesentret fromhet og ytre oppførsel var egentlig identiske øvelser.

En sterk innskjerpelse av ovennevnte innsikter kom i Skottland i 1588 da Parlamentet der behandlet en lang syndekatalog: I henhold til First Book of Dicipline: No commonwealth can flourish or long endure without good laws and sharp execution of the same, so neither can the Kirk … be brought to purity --- without ecclestical dicipline: Drunkenness, fornication, slander, oppression of the poor, flthy adultery, incest, children unbaptizised, never attending services og «participation in the sacraments». Parlamentet mente at almisser burde holdes tilbake fra folk som drev med slik til de kunne bevise deres egen dåp og fikk barna sine døpt.

Hall: De punitive og disiplinære aspektene av den puritanske reform-moral var reelle, men samtidig fremholdt man den frihet Gud skjenket «de hellige». Takk være Den Hellige Ånd ble visse mennesker befridd fra syndens slaveri og ble slik frie på en egen måte. Syndere kunne kreve sin plass ved nadversbordet og samfunnet kunne «reclaim» Guds trofasthet. Frihet og lydighet eksisterte side ved side i dette narrativet. Troende ble betraktet som nye skapninger, men å bli satt fri fra synden var ikke ensbetydende med frihet til å synde.

Halls bok om puritanerne fortsetter her fra s 172 med et kapittel 6 om Royal Politics, Local Alternativ.
Jeg lar resten av boken ligge å modne i meg inntil videre.    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar