Kirkens fatale selvskudd.
Kirken har gjennom sitt høyeste organ for kort tid siden
siden valgt å velsigne og ansette homofile prester. Det var ikke mindre enn et
historisk øyeblikk med enorme konsekvenser, et drama som savner sidestykke i
kirkens historie.
Det får ikke hjelpe at Den anglikanske kirke allerede har
godtatt dette, - til den høye pris det måtte bli -, at Den anglikanske kirke nå
begynner å rakne i sammenføyningene og vi antakelig om ikke altfor mange år vil
se at kirkesplittelse i den engelsktalende verden er et faktum. Ja, det er
kommet så langt at Den katolske kirke nå tilbyr anglikanere å gå over tilden uten
at det kreves av disse ulykkelige at de helt skal bli katolikker, (men altså
likevel innenfor folden).
Vi er herved vitne til historiske utfordringer for de
troende og en maktkamp om tros- og læregrunnlag man ikke har sett maken til i
kirken siden Reformasjonen.
Det underlige er at denne striden ikke ser ut til å angå
folk; engasjementet er labert og kirkens egne ser ut til å være mer opptatt av
å smiske for tidens moteretninger heller enn å ville ta belastningen med å
forsvare kirkens tradisjonelle og klare lære.
Undersøkelser viser dessuten at folk flest i stadig større
grad ser ut til ikke bare å godta homofili som en høyst naturlig og "fargerik"
del av hverdagslivet, men også at man ikke vil løfte en finger for å ta avstand
fra det. Det forventes tvert imot at folk skal vise sin liberale holdning
aktivt, ja, nesten oppsøkende. Det kan til tider og steder virke nokså
febrilsk. Man har fått det for seg at man må følge med i tiden, at man må
innrette seg etter hvordan tingene og menneskene nå engang er og gjøre denne
”erkjennelse” til grunnlag for troen selv om det skulle stride mot den bibelske
lære aldri så mye. Man setter mennesket først og Bibelen sist idet man tror og
innbiller seg at man forvalter selve KJÆRLIGHETEN.
Hvis kirken for alvor begynner å lære feil om Gud og
mennesker, vil det få uante konsekvenser og bidra til ytterligere å forvirre en
befolkning som allerede er mer enn
forvirret nok fra før.
Man vet ikke lenger hvem som har autoritet i kirken og
herfra er ikke spranget langt til den oppfattelse at kirken ikke engang som
institusjon kan ha noen autoritet overhodet. Hvis dette skulle bli situasjonen,
vil kirken snart miste sin samlende kraft og troverdighet. Vi står på randen av
en gedigen menneskapt katastrofe.
Hva vil kirken ha å tilby menneskene fremover? Neppe mer enn fagforeningene eller en hvilken som helst annen
interesseorganisasjon? Vil det ikke da være bedre med noen vennlige klapp på
skulderen ved en øl- og vinbar enn å søke seg til kirken og evangeliet?
En menneskeforherligende mer enn en gudsforherligende kirke
er på full fremmarsj og folk skjønner det ikke.
Folk vil ikke og kan heller ikke
skjønne det og ta det innover seg. Vi mangler ledere som tør si fra og rope
varsko. All frykt for kirkens fremtid stues vekk på lesesaler og forflyktiges i
kirkens mange diskusjonsorganer. Det burde være et faresignal og en varsellampe
at prester i disse korridorer går ut offentlig og forteller at man sliter seg
ut i den interne kampen omkring
homofilispøsmålet. (Skal ikke nevne navn).
Man sliter seg tydelig ut for å få oppnå befolkningens
gunst, for å vekke sympati for seg selv og for å vekke medfølelser hos alle.Man tror man automatisk kan gjøre seg mer moralsk høyverdig
enn andre ved å fremstå
som den som er mer eller mest liberal.
Samtidig skjønner man ikke at kirken er i ferd med å innføre
et 3. sakrament, et sakrament som ikke
har noen som helst "hjemmel" i Skriften, - et sakrament som er like
langt fra Guds befaling som det ville ha vært om Jesus hadde latt seg friste av
djevelen i ødemarken. Det 3. sakrament er
kun er et menneskeprodukt og et påfunn for å tilfredsstille skråsikre
ateister.
Litt historikk og oversikt:
Katolikkene har 7 sakramenter. Protestantene 2: Dåp og
nadverd.
Hva er et sakrament og hva grunnes det på?
For å si det kort: Et sakrament er en hellig handling
innstiftet av Gud selv, - og bare Ham - , som en befaling: Man skal døpe og man
skal tilby nadverd til de som omvender seg og tror. Dette står klart og tydelig
i Det nye testamente, det er Guds befalinger ( eller innbydelse, - om man vil).
Sakramentene er virkemidler som gjennom bruk av Guds ord,
befaling og verdslige elementer forkynner og gir Herrens usynlige nåde uten den
troendes egen medvirkning eller "anstrengelse".
I dåpen forenes den troende, (Gud gir tro), i en nådespakt
med Gud som Gud kan fornye ved oppriktig senere "ny" tro og bot eller
omvendelse. Dåpen gir liv, gjenfødelse,
frelse og syndetilgivelse for at vi skal (kunne) leve det nye livet.
I nadverden skjer det samme, ved Herrens ord. Forlatelse gis for den som tror idet han/hun
tar Herrens ord til seg som rettet til seg selv direkte.
De (angrende) troende nyter ikke sakramentene fordi de anser
seg som spesielt verdige, men nettopp fordi de er kommet som syndere og derfor uten tro, mest
radikalt sett. Katolikker vil se at man
er delvis synder og delvis troende; lutheranere vil si at man kommer som
samtidig synder og frelst (troende).
Katolikkene henter sin begrunnelse for de
"overskytende" sakramenter, bl a ekteskapet, i kirkens felles
tradisjon, men uten at disse Guds befalinger har noen ubestridt og klar rot i
den kanoniske Bibel.
Det som imidlertid er sikkert er, at det ikke noe sted i Det
nye testamentet er nedlagt forbud mot å anse f eks ekteskapet for hellig,
ubrytelig og ukrenkelig. Testamentet definerer da heller ikke hva som er et
sakrament, - katolikken kan for så vidt ha tingene på det tørre.
Men å innføre Det 3. sakrament, det er noe som er i direkte
strid med Skriften og hele dens ånd, ja, det er jo helt åpenbart i strid med
Evangeliet selv. Det hjelper ikke her å skyte seg inn under budet om å elske
sin neste som seg selv. Og at det er KJÆRLIGHETEN som tvinger kristne troende
til å akseptere brudd på Guds bud.
Det 3. sakrament innstiftes av mennesker. Det tilbyr ikke
"det nye livet". Det gjør en viss synd til ikke-synd og det
oppmuntrer til å leve i synden til man dør. Man fratar med andre ord visse
mennesker deres egen (daglige) mulighet for
omvendelse i tro.
Det 3. sakrament er dermed et anti-sakrament, men like fullt
et "sakrament". Et sakrament innstiftet av mennesker ikke til omvendelse, men til
det motsatte. Det er et sakrament fordi det utgir seg for å være innstiftet
eller villet av Gud selv.
Det er en hårreisende tanke,
men i kirken beveges ikke engang et eneste hårstrå.
Dette er selvfølgelig og helt selvinnlysende ikke mindre enn
dypt tragisk og et stort ulykkelig drama hvis de øverst ansvarlige i kirken nå
vil la seg friste til å bryte med Guds ord og kaste seg opp i posisjoner hvor
de guddommeliggjør ikke bare noe de selv har vært med på å pønske ut, men også
seg selv, som individer, som skal
representere den sanne kirke og forkynne den rette lære.
Uansett hvor gode intensjonene har vært og uansett hvor mye
man nå enn vil forsikre kirkefolket om at alt dette er i orden og at budskapet
så å si flyter direkte av Jesu Kristi munn selv, som en helt ny og utvetydig
hellig befaling til alle troende verden over og for resten av en mulig evig
tid.
Det groteske viser seg i den sitasjon hvor et ungt og
søkende menneske kommer til presten for å bekjenne at han/hun både har tenkt
homofile tanker og praktisert homofile
handlinger. Hva skal da presten eller sjelesørgeren si hvis hans kollega i
kirken er velsignet til å leve i et livslangt homofilt ekteskap, ikke bare som
vanlig kirkegjenger, men som hyrde for forsamling og menighet i tillegg? Og at
de homofile dessuten gjennom velsignelsen får en egen status høyt hevet over
andre mennesker i kirken i og med at den store oppfordringen, ja, budet, i Evangeliet om å omvende seg (daglig) ikke
lenger gjelder for denne spesielt utvalgte gruppen?
Sier sjelesørgeren at kollegaen lever i synd, får han
sparken. Sier han at alle homofile har guds velsignelse og at det nå er
innstiftet et nytt spesialsakrament som skal understreke dette og vises frem
for hele verden og til alle kommende slekter, får han bli.
Det turde være nokså makabert det hele.
Men hva med den søkende som ennå ikke helt har funnet seg
selv? Vil kirken kunne leve med at den i dette dilemmaet kan komme i skade for
å legge føringer på den søkende som fikk konsekvenser for, - ikke bare ham selv
- , men for alle han senere møtte og for resten av hans og alle andres liv?
En annen uhyrlig, men helt sikkert utilsiktet konsekvens av
denne gudsjammerlige situasjon kirken har bragt seg selv i er, at den mister
respekten hos folk og at yngre generasjoner i sin forvirrede forakt og jakt på
sanhet foretrekker islam fremfor den kristne tro.
Kirken er med andre ord i ferd med å islamisere seg selv til
helvete og ingen andre steder.
Det er ikke håp for den, hvis den ikke omvender seg. Den har
selv beseglet sin skjebne. Enhver selvutslettende virksomhet innebærer nemlig ikke
noe annet enn å berede grunn for et stadig mer heftig og nærtkommende islam.
(Edward Feser kaller i sin bok The Last Superstition det jeg kaller det 3. testament for "the sacrament of sodomy", noe vi ikke var klar over da denne posteringen ble skrevet og publisert).
(Edward Feser kaller i sin bok The Last Superstition det jeg kaller det 3. testament for "the sacrament of sodomy", noe vi ikke var klar over da denne posteringen ble skrevet og publisert).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar