Kjærligheten – en trussel for kirken?
Gelius støttes nå av 60% av befolkningen og fagforeningen
støtter ham helhjertet. Gelius skal forsvares om han så har aldri så mye feil
og Ap-mannen Arild Stokkan Grande roper ut at Kirkens budskap skal være
kjærlighet, helt i Gelius’s ånd. Han ser
på biskop Kvarme – som har ansvaret for personalsaken mot sin uregjerlige
jippoprest - som en mørkemann og en mullah mer enn en ydmyk og ærlig kristen
sliter med stort arbeidsgiveransvar.
Vel, la dem rote seg opp i det og la oss håpe at de kommer
ut av det med kjærlighet i sikte. For det kan trenges.
Vi skal i det følgende forsøke å sette hele sakskomplekset i
et litt større perspektiv enn det som kultiveres frem i mediasirkuset akkurat nå.
En undersøkelse publisert av Daily News i England i 1984
viste at hele 31 av totalt 39 biskoper i Den anglikanske kirke ikke tilba Jesus
som Gud og det er ingen grunn til å tro at tilstanden i Norge har utviklet seg
til noe bedre.
Flere enn halvparten av disse biskopene uttalte at det ikke
er nødvendig for kristne å tro at Jesus er Gud. Vi går ut fra at den samme
begredelighet gjør seg gjeldende blant norske geistlige og nedover - kanskje i
enda større grad, (selv om dette langt fra er sikkert).
Samtidig begrunner flere og flere kristne altså sine
handlinger i kirkelig sammenheng med noe man kan oppfatte som en
trylleformular, nemlig: Kjærlighet. Det er kjærligheten som nå settes i
sentrum. Ikke Gud. For man tro jo ikke lenger tro på Gud, allerminst kan man
tro at Jesus er Gud. Det er kjærligheten og ens egen subjektive oppfattelse av
den som nå får en til å gi sin stemme og
lojalitet til dem som mener at det er helt OK for kirken å velsigne f eks prester som
lever i et homofil ekteskap eller samboerskap.
For det fins eksempler
på at både profilerte topppolitikere og biskoper i Den norske kirke
begrunnet sitt syn i homofilisaken for en tid tilbake nettopp ut fra at kjærligheten,
slik de ser og tolker den, og at den må være avgjørende og at nettopp den står over Guds ord og befalinger i Bibelen, dvs.
selve kirkens fundament og Guds uttømmende tale til menneskene. De de tilsynelatende ikke ser er at de setter seg
selv opp på et plan som kan gi dem samme autoritet og
kjærlighet som Gud selv - hvis da til og
med ikke større kjærlighet og autoritet - hvilket er det de uten Gud nesten er
nødt for å tilstrebe, skal de bli trodd og tatt på alvor.
Før det tragiske vedtaket på Kirkemøtet for noe år siden ble
tre prinsipper lagt til grunn for trosforkynnelsen og Kirkens lære: 1) Skriften
alene 2) Troen alene 3) Ved Guds nåde alene.
Disse tre grunnpillarene er nå revet vekk under kirkens
grunvoll og kirken er dermed i ferd med å falle sammen av seg eslv og for egen
kraft.
Med ett slag har Kirkens tro på den menneskelige kjærlighet
alene tatt over som det eneste fundament og grunnlag for menneskets ”evige”
frelse, en frelse som i høyden i dette klima kan være svært timelig, Troen hjelper ikke lenger
og heller ikke hjelper Guds nåde alene. Eroskjærighet er nå satt opp som dene ene
midler eller garant mellom Gud og mennesket, dvs. det er den menneskelig
kjærligheten som nå teller, ikke Guds, ikke Guds kjærlighet. Eros har – ifølge denne
troen - med andre ord overtatt for Agape som det instrumentale middel Gud
bruker for å frelse mennesket. Det er mennesket streben oppover til herlighet som
nå skal gjelde. Veien til Gud går gjennom menneskets indre, de følelser og
sympatier det har og dyrker frem eller blir pådyttet, og den sentimentalitet som slik inadrettet
tilbøyelighet uvegerlig avstedkommer, eller iallfall kan avastedkomme.
Kirken sier nå at kjærllighet er Gud. Ikke at Gud er
kjærlighet.
Mennesket underlegger seg i dette paradigme selv dermed to
krav eller byrder: 1) ett om å være helt og fullt autentisk med denne sin
menneskekjærhet eller 2) dette å måtte mistenke seg selv eller bli mistenkt av
andre for ikke å være elskende eller elskverdige nok, i denne kjærlighetens
tjenste.
Det vil under dette åket før eller siden utvikle seg en angst
for at man selv kanskje ikke ikke kan være kjærlig nok, at man sviktet, og at
man dermed ikke har kjærlighet nok. Spørsmålet blir dermed ikke lenger om man
får kjærligheten som gave, og om kjærligheten er noe objektivt virkende med
kilde utenfor mennesket selv, men om hvorvidt man kan produsere nok kjærlighet i
og av seg selv, til egen og andres
tilfredsstillelse, (hvilket man selvfølgelig verken makter eller kan, radikalt
sett, annet enn i kortere perioder og da kun som selvros).
Dette er en katastrofal måte å forsøke å administrere egen
og andres kjærlighet på, for ikke å si ”Guds” kjærlighet. Det er en prosess som
til slutt vil ende i gjerningstro, - en tro som allerede nå kan oppfattes som
kirkens offisielle tro - en tro som gjør frelsen av mennesket til et
menneskelig anliggende og ikke til en Guds anliggende og som gave av nåde,
ordet og sakramenter alene. Den erotiske måte å forstå kjærlighet på er totalt
kontrært til det grunnlag både protestatisk og katolsk kristendommen tradisjonelt
tar utganspunkt i og bygger på og det er en oppfatning og praksis av kjærlighet
som bare kan tjene en ting, nemlig en stadig islamisering av det kristne
budskapet henimot slaveri og gjerningstro, lik islam.
Bibelen karakteriser kjærligheten bl a på følgende måte:
4 Kjærligheten
er tålmodig, kjærligheten er velvillig,
den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig.
5 Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget,
er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde.
6 Den gleder seg ikke over urett,
men har sin glede i sannheten.
7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
8 Kjærligheten tar aldri slutt.
den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig.
5 Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget,
er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde.
6 Den gleder seg ikke over urett,
men har sin glede i sannheten.
7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
8 Kjærligheten tar aldri slutt.
Vil noen våge å identifisere seg med denne
kjærligheten? Vi noen i fullt alvor kunne si at den beskrivelsen Biblen gir av
kjærligheten stemmer helt og holdet med det bildet man har av seg selv og sine
intensjoner? Er beskrivelsen mao en beskrivelse av "meg selv"?
Nei, Gud forby. Beskrivelsen er derimot en
helt ut korrekt bekskrivelse av Jesus Kristus selv og den kjærlighet Gud viste
og viser oss gjennom Ham alene. Bare Gud er god, sier Kristus.
Ikke det menneske som tror at kjærligheten
er identisk med dem selv og deres intensjoner.
Det er mange i dag som tror de inkarnerer
kjærligheten. Grande gjør det når han beskriver Gelius og Gelius gjør det når
han beskriver de standpunkter mennesker tar til saker som han enten er enig
eller uenig i.
Alle de som er enig med ham defineres som de som utøver eller har kjærlighet. Alle de som ikke er enige må tåle taushet om dette, men indirekte forstår alle som rammes av Gelius mørke at Gelius mener at de motarbeider selve kjærligheten.
Gelius må med andre ord se seg selv som identisk med den kjærlighet Bibelen beskriver. Gelius og hans kamerater tror at de dermed faktisk har tatt Guds plass og at Gud ikke er nødvendig lenger, siden mennesket jo inkarnerer og utøver kjærlighet.
Alle de som er enig med ham defineres som de som utøver eller har kjærlighet. Alle de som ikke er enige må tåle taushet om dette, men indirekte forstår alle som rammes av Gelius mørke at Gelius mener at de motarbeider selve kjærligheten.
Gelius må med andre ord se seg selv som identisk med den kjærlighet Bibelen beskriver. Gelius og hans kamerater tror at de dermed faktisk har tatt Guds plass og at Gud ikke er nødvendig lenger, siden mennesket jo inkarnerer og utøver kjærlighet.
Noe mer hovmodig kan neppe tenkes. For en
helligbrøde. Det gjelder selvfølgelig også ”grande” Grande. De er jo kamerater.
Hvor er så kjærligheten? Jo, i Guds ene
offer, det som er gitt alle en gang for alltid av Jesus Kristus Guds Sønn, Gud
skaperen og verneren om alt, fra evighet til evihet, Han som er dommer og Alfa
og Omega.
Hvor skjer så kjærligheten? Jo, den skjer
i nadverden eller kommunionen, i Agapen, kjærlihetmåltidet over alle kjærlighetsmåltider.
Her er Gud kjærlighet. Her viser Gud oss at det er Han som ER kjærligheten og at vi selv ikke når opp.
For det er ikke kjærligheten (oss) som er Gud, det er Gud (den hellige) som er kjærlighet.
Her er Gud kjærlighet. Her viser Gud oss at det er Han som ER kjærligheten og at vi selv ikke når opp.
For det er ikke kjærligheten (oss) som er Gud, det er Gud (den hellige) som er kjærlighet.
Bare ved å se de slik - og holde seg til hva Biblen lærer - kan Kirken ha håp om å
gjenvinne sin autoritet som sann forkynner av Guds fylde og hellighet, Han som
hater all synd og ikke kan lyve. Bare slik kan mennesker tilbys frelse i
radikal forstand og slik ha håp om å bli befridd fra seg selv og andre og dermed
alles hovmod. Og bare slik kan mennesker igjen ha håp om å komme frem til
dypere syndserkjennelse.
Hvilker igjen er det viktigste som inngår
som vilkår for evig liv og evig frelse fra menneskets side. Der radikal synderkjennelse
ikke fins, legges veien åpen for islam og islamisering av kirken, dvs.
avkristning av kristendommen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar