Gud hjelpe meg, amen! Jeg er begynt å høre stemmer. Spesielt
én stemme. Jeg tviler sterkt på at den vil gå over av seg selv. Det er visst
mening at den skal «sitte», at jeg ikke kan bli kvitt den. Jeg skal visst
betale for den også. Det er ingen vei utenom. Den blir hengende i, den lever
sitt eget liv. Jeg er håpløst fortapt.
Skal man la seg skremme av NRK? Vel, hvis man ikke er
skuggeredd, og hvis man er sikker på at man ikke hører «stemmer», kan det være
god grunn til å sitte stille i båten og vente til bølgeskvulpet løyer av seg
selv.
Men jeg har latt meg skremme av NRK. Ja, jeg er helt på
randen av forferdelse. Jeg hadde håpet at det skulle gå over av seg selv, i
stedet viser fryktkilden seg stadig å forsterke seg - og stramme grepet, i
stedet for å slippe det. Det går på nervene og selvrespekten løs. Og jeg tuller
ikke. Det har krøpet seg inn en metallisk stemme i NRK, i alle
nyhetssendingene. Den er en «alien». Og
ingen ser ut til å la seg merke ved det. Det er urovekkende.
Men frykten er allerede i ferd med å flytte inn for godt hos
meg, den søker om permanent oppholdstillatelse: Den er i virkeligheten tvangsinnført
i meg, uten mitt samtykke, og jeg forstår simpelt hen ikke hvorfor dette kunne
skje, og heller ikke hvordan det kunne skje. Og jeg skjønner ikke noe når selv
ikke NRK på høyeste nivå ikke forstår at dette smerter og skremmer. For det
burde skremme de fleste. Det burde til og med skremme NRK selv. Jeg tenker ikke
på totalt tonedøve folk. De skal
forståelig nok ha seg unnskyldt og frabedt enhver mistanke.
Jeg frykter heller at NRK nå får støtte av
flertallsbefolkningen, og at noen vil gå i blomstertog for å hedre og forsvare
NRK og male «Ja, til NRK» på sine flyere og
faner. Appellene vil runge. Støtt NRK.
«Aliens are not
dangerous, they are in danger». (NRK kan ha studert Robert Zajonc: The more you
see it, the more you like it. Men: Jo oftere du hører det, jo gladere og mindre redd blir du? Jeg trøster meg
foreløpig med at å se er ikke å høre, at ord kan skilles fra stemme).
Jeg skrur nå av NRK radio hver gang denne faren, denne konkrete, påtakelige faren eller trusselen mot mitt sanne jeg
dukker opp, en målbar størrelse, faktisk. Den er substansiell og ikke eterisk.
Den kommer i konstanser. Den er påtakelig. Og uavhendelig. Borrende, blind og
fullstendig følelsesløs. Den avslutter alle setninger med det samme trykk, for
nedadgående, med stemmefall, fra halvdur til utvilsom moll, nei: Depresjon,
festbrems, i konstaterende håpløshet. (Dette er ikke norsk, ikke engang i
nærheten av norsk: lys, engleaktig «syngestil» for oppadgående. This is alien, og for nedadgående). Og
den er altså ikke et skrømt, den er virkelig. Den er av et slikt stoff som
mareritt er laget av. Det angår meg på sjel, kropp og personlighet. Det må en
åpenbaring til før noen fatter det. Jeg skal forklare:
Noen vil si at jeg er bli «fob» og at jeg bør melde meg inn
i «de fobe». De vil tro at de gjør
meg en tjeneste, at det er håp for meg, at jeg kan oppleve en slags terapi
sammen med likesinnede. Sik at de kan ha kontroll på meg og holde meg i isolat,
uten mulighet for å bruke mine demagogiske evner.
Hva det dreier seg? Jo, min egen helse. Jeg vet ikke om jeg
helse til dette og jeg vet ikke hvor mange det fins her i landet som lider med
meg, - av samme lidelse. For dette er en sann lidelse; den trenger ingen
verifikasjon av fastlegen. For fastlegen er sannsynlig vis kjøpt og betalt av
NRK. Og når har forresten fastlegen anledning og krefter nok til å lytte på NRK?
Slaget om min fobi synes å være tapt allerede på forhånd. Og
jeg får ingen forståelse, ingen sympati noe sted. Ingen trøster meg med t det
tross alt finnes et håp. Og dessuten: Det er ingen som forlanger av deg eller
truer deg til å høre på NRK. Jeg kan slå av når som helst. Problem solved.
OK. Hva med andre «sarte» lettskremte individer, folk med en
viss språkfølelse og en viss evne til å skjelne mellom det behagelige og
hørbart fysiske heslige? Vel, mange er skadet på hørselen i dag, dette vet
vitenskapen mye om. Dessuten viser det seg at folk leser mindre, forstår mindre
og blir stadig dårligere til å uttrykke seg verbalt. De fleste som forsøker å
si noe viktig, kan ikke regne med at tilhørere henger med mer enn i de tre fire
første setningene, med mellomrom, hvis man skulle ha noe på hjertet som angår
annet enn de daglige, fysiske behov. Åndelige behov er ute. Det fins ingen himmelsk
oldefar med skjegg bak skyene. Vi er sannelig blitt et bekymringsfattig land.
Det jeg frykter, er altså en kvinne i NRK. Et anker i nøden,
tenkt å virke som et bedøvningsforsterkende middel. (Jeg lider p t mye mer enn
bare av forargelse eller irritasjon av dette). Jeg vet ikke om hun er ansatt av
NRK, eller om hun bare er innleid langt vekke fra, og jeg vet ikke om hun nå
villig lar seg stå til bruk for interesserte i NRK-staben, av en eller annen
grunn enn helt faglige grunner. (Jeg kan ikke tro at hun er ansatt av faglige
grunner, det ville ha vært direkte nifst, for ikke å si skummelt, en
fornærmelse, men man kan aldri vite helt sikker med NRK i dag; deres
oppvisninger på mange områder kan slå ut enhver verdensberømt sirkusartist, live).
Jeg vet ikke om hun – for ikke å si: dette vesenet - liker
seg eller ei, i NRK, eller om gruer seg til å gå på jobb. (Jeg har intet
grunnlag for å påstå at hun må tilhøre en eller annen ukjent sexuell minoritet;
det fins jo nærmere 60 forskjellige kjønn her i landet, nå, så det er aldri
godt å aldri vite).
Eller om denne stemmefagre damen – via NRK som proxy og
fullmektig - liker å plage meg, ved å skremme meg? Av og til føler jeg at hun
er glad for at jeg skrur av NRK radio, når hun er på luften, eller viften. Jeg
vet ikke. Men noen må ha en slags tilfredsstillelse av henne, når de bruker
henne, eller benytter seg av henne, og tvinger folk til å høre på henne, når
hun er i gang, under sending. Hun er blitt et slags phonetisk flaggskip i NRK.
Før jeg går videre: Hadde stemmen vært en mannestemme, hadde
det ikke gjort noen forskjell. Det ville ha vært like nifs som denne
kvinnestemmen. Så hvorfor velger NRK en kvinnestemme? Vel, mysteriet synes å
forsterke seg selv. Jeg vedder på at ingen vil kunne begrunne dette valget
rasjonelt. Ingen forklaring vil stå til troendes. Kanskje ville en barnestemme
virket bedre og mer beroligende? Kanskje en «hen»-stemme?
Denne robotstemmen og robotkvinnen er tydelig blitt et
viktig hjelpemiddel for staben i kanalen, og NRK er tydelig glad for å kunne
benytte seg av hennes tjenester. Hun er perfekt, ja, nesten for perfekt – formet, på rent merkantil
basis, virker det som. Men: Hun er maksimalt
tilpasset, men definitly ikke optimalt tilpasset. For meg er hun
skremmende heslig, ja, truende. Hun går til angrep på meg personlig. Jeg har
ingen annen fluktvei enn å skru av, noe jeg altså nå gjør mer enn helt
frivillig. Det gir meg faktisk en aldri så liten kikk når lyden forsvinner og
jeg slipper å høre dette fonetiske flaggskipets stemme. Dette robotmonsteret,
denne mulige kloningen av helvete og helvete på jord. Jeg føler meg mer en
lettet: Jeg har fremdeles frihet her i dette landet NRK! Og det er NRK’s skyld.
Hører dere meg? Har dere mistet antennene? Og
antenne-beredskapen?
Nåvel. Hun skremmer vettet av meg. Det er blitt et fysisk
anliggende, en psykosomatisk relasjon. Hun er en lidelse å høre på. Stemmen og
tonefallet skjærer meg inntil beina og i ryggmargen. (Ja: Jeg er glad jeg er
fullt før, men refleksene i behold, ingen påviselige personlighetsforstyrrelser
notert og bekreftet – jeg er frivillig testet).
Hvordan kan noen overhodet holde ut med dette? Hvordan kan
noen få seg til å juble over denne stemmen? Den er jo vakker og helt korrekt,
ikke sant? Ja, det finnes ingen feil over hodet med hennes diksjon, hennes
utale, hennes fonetiske og halsfysiske egenskaper og evner. Hennes grammatikk
er uklanderlig. Uttalen nesten beundringsverdig. Men hva er det som feiler
henne? Jo, hun er uten mimikk, åndelig totalforlatt, mentalt inntil
fullkommenhet helt og tvers igjennom flat. Hvis NRK tror at en slik kvinne kan
formidle noe som helt annet enn ord, rent positivistisk sett, er NRK like flat
som henne. Og dette varsler ikke godt. Erstatt denne stemmen og overfør den til
stemmene ipsissima verba til
debattantene på Debatten, og man vil kanskje få et lite glimt av hva det dreier
seg om. Debatten ville umiddelbart og med rette bli kalt et levende
skrekk-kabinett. Så støkken ta dem!
Men inntrykket festner seg: Denne damen er tillært eller
pålært og oppfører seg deretter, helt eksemplarisk. Hun minner meg om en behaviorist som er
overbevist om at følelser, emosjoner i all sin prakt og nyanserikdom, egentlig
ikke eksisterer, fordi de ikke lar seg verifiseres. Hun oppfattes av NRK - og i NRK - som en slags ideell baby-doll,
den perfekte nytelsesgjenstand. Og nyttegjenstand. (Et kunstverk?) Henne vil
man aldri gå lei, nei, tror man. Hun kan aldri løpe feil! Hun er forutsigbar,
det er bare å trykke på oversetterknappen. Ja, hun gjør akkurat det vi i NRK vil
hun skal gjøre. Egentlig betrakter de henne som en stumtjener, som kvikt kan
erstattes med en annen, lignende, og bedre, hvis mulig, ved behov.
Hvordan vil hun beskrive seg selv? Som den som virkelig
fortjener det. Den alltid like blide, lidende slave?
Vel, det hun gjør er å resitere. Hun er utenat. Ikke innenat.
Hun er særdeles flink som resitatør.
Hun kan minne om særdeles fromme personer som har lært seg å lese en viss bok
utenat, men uten å forstå hva teksten sier og betyr innenat. (Fordi ingen
krever det). Selve meningen eller budskapet er likegyldig. Det viktigste er å
kunne resitere perfekt og uten å nøle, uten pustehull. (Hysj: Det er ingen
humor i … , sa en viss ayatollah).
For de flest, vil jeg tro, var det bedre å erstatte robotstemmen
av morsetegn, eller rent mentale metriske konstruksjoner og versemål, på trykk,
i et slags kodespråk eller på et eller annet gurglespråk, med ledsagende
kodeknekkere i form av gratisbrosjyrer e l. Kvinnen er i realiteten ikke annet
enn ren metrikk tilpasset folks
antatte fravær av behov for – det rent menneskelige, for den gode dialog, (selv
om nyhetsreportasjer jo ikke bærer dialogens form). Mer om dette under.
Og verre skal det bli: Man planlegger fast ansettelse, til
evig tid. Hvis ikke ansettelsen allerede er et faktum. Skrekk og gru. Jeg
fatter ikke at de ikke tar dét, skjønner det, hører det og ser det. (Er de
blitt så høye på pæra nå, at enhver kritikk tas som et bevis på at de har rett
og at de dermed og i kraft av selve dette «faktum» har skaffet seg et permanent
alibi til å fortsette i samme spor, i samme dur og alltid med det samme
eksistensielt dypt fremmedgjørende «monadiske»
stemme. Stemmeleiet i seg selv er et stjerneeksempel på teknisk fullkommen
forhåndsprogrammering. Et retorisk mesterverk. Det er NRK-demagogi, ideologi i
subtil funksjon. Algoritmisk praksis til frokost, middag og kvelds. Vi glemmer
nattmat for de engstelige, for øyeblikket.
En skremmende tanke slår: Psykologene har rett, dvs
psykologisk forskning har rett: Tilvenning er ikke bare mulig, den er gitt. Man
tilvenner seg det heslige over tid. Og det er helt naturlig! Ja, det er sånn
det er og derfor slik det bør være! Hjelpe og trøste den som forskrekkes og
forsøker å snu seg bort i avsky. I dag synes er å være et obligatorisk bør, her
fins intet unntak, intet rom for avvikende oppfatninger … (Hvem er mest fobisk
eller redd her, forresten, frykt som glidemiddel er blitt daglig kost for dem
som benekter sine fobier; 5 om dagen, heter det jo, både hos tannlegen og
fastlegen, og hos helsesøster, som gjør så godt hun kan, uten robotstemme, uten
å være altfor programmert).
Her kan vi snakke om «tap» på både makro og mikronivå, i og
med at dette gjelder NRK snevert og befolkningen i sin helhet, som berøres i
sin helhet - eller bedre: Her gjelder det fortapelse på et høyere nivå, tap av
sunn fornuft, tap av sunn hørsel, tap av sunt språkøre og tap av all sann
melodisiøsitet. NRK har mistet taket på frekvenser, gjenstår bare et repertoar
av grov desibel. Det går på forstanden løs, tro du meg. Her skapes begrepene
språklig fonetisk av en programmert umenneskelighet, hennes ærbare «Høyhet»,
robotkvinnen personlig. En «person» som er sele inkarnasjonen av det
upersonlige, et romvesen uten spiritualitet, uten språklig estetikk, bortsett
fra den tragisk korrekte fonetikk og fonologi.
Evner de å ta påminnelsen, denne varslingen eller dette
varsko: Folkehelsen står på spill, - hvis man fremdeles forutsetter en
alminnelig språklig og fonetisk sunnhet i befolkningen, at folk virkelig har et
reelt, meningsfullt, kroppslig og åndelig, og forståelig, behov for en
språkføring som ikke kun er lydproduksjon og imitasjon av en maskinell
funksjon.
Kvinnens stemme er alt annet enn flørtende eller innbydende,
den er snare kaldt frastøtende, beregnende, saklig inntil det uutholdelige og
korrekt inntil det drepende - kjedelige. (Ja, her er det snakk om mer enn
adrenalin, det er snakk om oxytocin-fjernende
substanser).
Denne kvinnen har de ikke godt, i hvert fall ikke mentalt;
jeg antyder prepubertal barnemishandling.
Jeg assosierer en slags mekanisk innhentet deus ex machina her. Det
fremstår som NRK’s siste kulturelt pseudolegitime redningsplanke, en siste
hilsen til konsensus fundamentert i sunn fornuft, eller common sense, eller vanlig helbredende folkevett, for å si det som
det er. (Har noen noen sinne tatt på eller berørt denne kvinnen, i form av f
eks en høflig og kameratslig håndhilsing? Har vår kronprins bedt om audiens?).
Denne kvinnen kan aldri hatt noen god oppvekst. Hun virker
fullstendig uberørt, tidlig forlatt eller avvist. Hun bør umiddelbart til
behandling av kyndige hender – øh, ører – umiddelbart. (Eller fonologiske
munnspesialister, øre, nese hals …). Det ville være en form for dyreplageri å
la henne fortsette å bli brukt på denne måten, og så av selveste NRK, da,
staskanalen!, og dessuten i tillegge, i beste sendetid, da, like før leggetid;
stakkars barn som må gå til sengs med denne robotstemmen skingrende i hodet.
Glade mareritt, tenker jeg. Jeg er ikke helt fri fra fantasi. Hun er verre enn
drypp fra en kran i et skrubbsulten fangehull uten mulighet for
prøveløslatelse. Hun kan, tror jeg, og håper jeg, faktisk drive folk til
vanvidd.
Hvorfor tar ingen affære? Hvor er barnevernet og barnepsykologene,
alle pedagogene, alle «de gode»? Ikke plag sosionomene, for alle del.
Kaldt smiskende, kaldt refererende, kaldt konstaterende. Her
røpes ingen empati for saken, ingen innlevelsesevne, i hvert fall ingen
språklig innlevelsesevne eller fleksibel emosjonell språklig
formidlingsferdighet. (Dette er patologisk, intet mindre).
Og –kanskje sørgeligst av alt - det ser ut som om NRK vil ha
det slik, koste hva det koste vil, her vil man ikke vike en tomme: Stemmen er
helt nødvendig for at det hele skal går rundt, for NRK altså, for at budsjettet
kan holdes, for å spare reportere for mye ekstraarbeid med å oversette. Derfor
legger NRK denne robotstemmen ekstra tykt på, ovenpå reporternes stemmer; den
oversetter muntlig hva statsledere og andre prominenser verden over i den
samme, monotone duren, med det nøyaktig samme tonefall, klistret på samtlige av
som skal siteres, helt fristilt ethvert individuelt personlighetstrekk og hver
sin egen måte å snakke på, og formidle sitt budskap på. Robotkvinnen er purt
språk, dvs kun et system av lyder, knyttet til statisk metrikk og fonologi.
Sminkede lydbilder. Her skal ethvert individuelt personlighetsuttrykk drepes. Det
pure språk er blott mental-metrikk og blottet for enhver kognisjon. (Folk vil
ikke bry seg, tror visst NRK; folk er som roboter, uansett, de også, derfor
ingen grunn til oppstand, forutsettes det; her skal alle gjøres til kosmisk
abstrakte filologer, og rent konstruert, håndterbare konsepter).
Den som lytter og har et naturlig språkøre, vil høre at alt
dette foretas av NRK med fullt fortsett; det er blitt av største viktighet at
robotstemmen lyder klart og greit; den skal ikke være til å misforstå, man skal
tvinges til å høre på denne vakre, objektive stemmen; den er jo «upartisk»
eller fordomsfri! – et ideal i seg selv,
for de korrekte og gode.
Reporterne kan være subjektive, huff, de må finne seg å bli
tildelt redusert lydvekt eller lydverdighet. Og her er det vel da at NRK kommer
inn med sitt trumfess: Roboten skal gjøre budskapet og meningen like klart for
alle, høy som lav! NRK vil tenke på de svake, de med svak hørsel, aller helst
de mest døve, slik at de kan få med seg nyhetene, på like for med alle andre
borgere, koste hva det koste vil og koste må. Av tilleggslidelser. Og hvem kan
si dem imot? Hvem kan protestere? Hvem har hjerte til å protestere? Nei, bedre
da å skru av og få markert friheten sin på den måten. Det er slik man viser sin
sanne respekt og aktelse, for NRK, nå for tiden. Noen annet valg og noen annen
utvei finnes ikke. Det gjelder nå mer enn noensinne «å bite det i seg». Risken
med å si fra blir for stor. Man skal ikke være «fob» i dag. Det ville være å
påkalle et liv med kronisk vennetap og ufrivillig isolasjon på ubestemt tid, i
første omgang, sannsynlig vis for alltid.
Hun høres ut som en maskin, nei, verre: som funksjonen av en
maskin, hun er «skrudd» til for formålet, av noen, kanskje robotaktige
individer, noen som vil være like anonyme som henne selv, fordi de ikke kan
være personer i egentlig forstand, de som har falt i fristelse over denne
yndige robotkvinne, altså, og de som har hentet henne inn fra «outer space», så å si, fordi de føler ubehag ved levende personer, folk
med språkfølelse, folk som får noe mer ut av språket enn bare korrekt
oversettelse, utenattspråk, folk som skjønner at språk forutsetter liv, brus,
lyst og at språk må ha liv, at det må formidle noe på en personlig ikke-stereotyp måte, for å kunne bli
skikkelig forstått og akseptert, fra person til person, ikke fra robot til
robot, - at det det må være bevegelse og antydninger til skiftende stemning ut
fra den større konteksten teksten formidles i og snakker i, og snakker ut fra.
(No «space-wars» i NRK, altså).
Første gang jeg hørte robotkvinnen, var for vel et år siden.
Da var det en kanal som sendte en reprise av Sjakalen, av F Forsythe, en spenningsfilm
av de helt store fra sekstiårene, og forventningen til en gammel nyopplevelse
var derfor stor. Desto større skulle
imidlertid skuffelsen bli, da jeg altså for første gang sto øre til øre med roboten.
Hennes stemme var klistret utenpå alle replikkene, uavhengig av kjønn, og lagt
over alle replikkvekslingene, som gikk på engelsk, fransk og tysk, helt
uavhengig av rolleinnehaver. Alle ble gjengitt helt likt, uten nyanser, helt
uten unntak, helt uten «kjemi» med de enkelte rollene. Helt smakløst og
fullstendig iskaldt, og en forestilling helt tvert på det absolutte nullpunkt.
Alle ble stilt likt, på robotens – tv-kanalens – premisser og nivå. Dette var
ren semantisk sadisme i mine øyne, og en bedre dramatisering av Prokrustes, kan
umulig finnes. (Han som kappet til hotellgjestene etter sengens størrelse, ikke
etter gjestenes størrelse). Jeg ble bokstavelig talt lemlestet foran skjermen
der jeg satt. Og nå gjentar det seg altså, i beste sendetid, før leggetid, i
selveste NRK, som nå har underlagt seg denne fullstendig nihilistiske form for filologi
og språk- og menneskeforståelse en gang for alltid.
Jeg vurderer sivil ulydighet, lisens-nekt og ber samtidig om
gratis hjelp til frekvensbeskyttelse, på varig åpent frikort.
Det var nesten enda mer spennende å oppleve roboten i sving,
for første gang, enn selve filmen og plottet. Det vil si: Mer destruktivt
spennende og degraderende enn jeg noen gang har opplevd som et lite logos-avhengig
menneske blant alle planeter og himmellegemer i universet. Jeg følte meg
forlatt og ensom. I et forlatt og plutselig helt fremmed univers.
Jeg husker ikke hvor lang tid det tok før jeg endelig falt i
søvn etter denne episoden. Jeg var glad for at det ikke var barn til stede i
stua.
Men hvorfor har ingen løftet øyenbrynene og hevet stemmen om
dette? Jeg har ikke registrert en eneste innsigelse, ikke merket meg noen
tilløp til protest. De tror kanskje hun er en virkelig kvinne av kjøtt og blod.
De vil ikke og tør ikke fornærme henne. Hun er automatisk fredet. Hun er jo da
også faktisk en automat. Hun snakker et beundringsverdig vakkert riksmål,
isolert, men jeg ville aldri holdt ut et minutt hvis hun beilet for et
vennskap. Hun har en anelse gebrokkent ved seg. Åh, jeg glemte, hun er jo
hentet rett inn fra «space»,
headhuntet fra MØ, muligens. Det forklarer saken. I våre «me-too-tider».
Tenk om de nå bestemmer seg for at hun skal tale ny-norsk,
med andre ord oversette på bak-norsk, som en forfatter en gang kalte det for.
Jeg lurer på hvordan riksmålsfolket da vil reagere, hvis hun fikk mer enn 50%
taletid? De ville kanskje ha våknet, akkurat som jeg gjorde, og kommet til full
bevissthet om tingenes begredelige letthet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar