Vet du at de hater deg? Vet du at du er hatet og at dette
hatet er inderlig og at de som hater deg hater deg fordi du er kristen, fordi
du ser sannheten i Bibelen og ønsker å leve etter Guds ord?
Hvis du er muslim, derimot, vil de ikke hate deg på grunn av
den islamske tro. De vil ikke tøre. De har gjort seg til hemmelige beundrer av
islam og er på god vei til å underkaste seg Allah og hans profet. Men foreløpig
vil de ikke innse dette. De skjønner ikke at de lever på vent. De fatter stort
sett ikke hva som er i ferd med å skje dem. Deres forfengelighet forhindrer dem
i å fatte det. Og det hele er tragisk. Staten og vårt nåværende kulturparadigme
har tatt islam under sine vinger. Men hvor kan du som kristen søke beskyttelse
og vente Ã¥ fÃ¥ medhold mot alle angrepene og hatytringene fra «vÃ¥re egne»?
Men nå tilbake til vårt anliggende i dag om hvordan kristne
lar seg dupere, så å si uten at de åndelige sverdslag til forsvar er merkbare.
Vet du at de hater
deg fordi du tror at bare Jesus kan frelse deg og alle som tror på ham? Vet du at du hates fordi du tror at
Gud elsker deg, fordi Jesus Kristus døde for deg og at du nå lever i den tro at
bare Kristus kan hjelpe og redde deg? Og fordi du tror at Gud vil at alle skal
bli frelst og at bare Gud kan frelse, og at Gud frelser dem og den han vil?
Vet du at de hater
deg fordi du tror Gud på hans ord om
at det finnes et helvete etter døden? Og at de som fornekter, spotter og
avviser – ja, dreper – Gud, ikke har noen plass i Himmelen, i Guds rike, i all
evighet?
Vet du at noen er
misunnelig på deg for at du tror
nettopp dette? Vet du at de virkelig tror at du er intolerant, diskriminerende, fordomsfull, at de tror at du er
full av hat og fordømmelse? Forstår du at de tro at du er inhuman, umenneskelig, falsk, destruktiv, dømmesyk
og grusom?
Vel, jeg har ingen konkret dokumentasjon eller beviser på at
noen hater akkurat deg for din tro,
her i det trygge og uskyldige Norge i dag. Jeg kan imidlertid legge frem
beviser som uten tvil viser at de som produserer disse «bevisene» beskylder deg for Ã¥ være en person det er verdt Ã¥
ta avstand fra og isolere, ja, bekjempe, fordi du tror.
Jeg skal fremlegge beviser som vil fjerne all tvil om at de
er ute etter deg, at de forakter deg, og, ja, hater deg – noen annen mÃ¥te Ã¥ beskrive det pÃ¥, er vanskelig, for ikke Ã¥
si mulig. Det vil snart fremgå av hva disse haterne selv sier og hvordan de
forholder seg til deg og din tro. Det går frem av måten de sier det på, hvordan de
ter seg når de sier det, av selve de ledsagende effekter de bruker for å ramme deg, nedverdige deg, isolere deg.
De bruker allele
virkemidler de har til disposisjon for å få deg
til å fremstå i dårligst eller ufordelaktig lys. De bruker leppene sine, hendene, posituren sin, ja, alt de har av
retoriske fortinn, de anlegger en
annen tone overfor deg enn overfor
andre, som ikke tilhører din trosverden. Og alt dette fremgår det tydelig at
her har man med selvsikre mennesker å gjøre, folk med god tro på seg selv. De
fremstår som de mest selvreflekterende selvreflekterte eller (normalt) selvkritiske
mennesker man kan støte på.
Og dessuten: De kan
nÃ¥ – som regel - skilte med lang
utdannelse, eller erfaring fra «relevante» miljøer». De sitter i maktposisjoner
i alt fra kultur, politikk til media. Og du kan møte på dem overalt, på
lærerværelsene, i fagforeningene, ja, overalt. De er for såvidt over deg hvor
du går og står. De holder øye med deg. De bærer ikke på lit skadefryd. De kan
referere til vitenskapelige avhandlinger. De kan når som helst true deg med å
hente inn folk med lange, akademiske titler, eller meget selvbevisste
journalister, mennesker som i hvert fall tilsynelatende vet hva som er rett og
alt, hvordan virkeligenheten er, og hvordan virkeligheten derfor skal
beskrives, og etterleves, mennesker som uten blygsel tillater seg å tro at de
har både en rett og en plikt til å arrestere deg, bringe deg til taushet, alt i
kraft av det de selv (blindt) tror er reelle argumenter og fordi de går ut fra
som en selvfølge at de autoriteter de selv sverger til er «er de enste som har
rett, bÃ¥de faktisk, verdimessige og ideologisk, (fordi de – for dem, altsÃ¥ – ut
fra sine lidenskaper bare må ha
rett), uansett hva du måtte argumentere med av alternative forklaringer og
begrunnelser.
De skjønner ikke
at de lar seg drive av frykt, de ser
ikke sin egen skadefryd. De her aldri kjent noen nærhet eller noen inderlighet
til den tro du selv har, og som du
vet er gitt deg av den ene sanne, treenige Gud selv.
De har for lengst avskåret
seg fra Det sanne glade budskap. (Det kan godt her dreie seg om prester). Og de
kjenner ikke de krefter og miljøer som har «hjulpet» dem som intenst med dette.
De stålsetter seg, de går i fornekting, de kan ikke få seg til å tro at de selv er manipulert, at de har gått i tjeneste som sprellemenn
for gudløshetens representanter. I stedet tillegger de og hyller disse kreftene,
ja, de forguder dem, og tror at dette i seg selv gir dem rett til å forakter og hate deg,
motarbeide deg både privat og i all offentlighet, som ofte som anledningen byr
seg.
De pønsker ut
situasjoner hvor de tilfredsstiller seg selv med tanken på at du vil gå i den fellen de setter opp for
deg. De unner seg hverken rast eller
ro før de har fått ydmyket deg under
påsyn av så mange som mulig. Og for å nå sine mål, bruker de flittig debattfora, partimøter, byråkratiske strukturer som
plattform. De elsker konformitet for konformitetens egen skyld, fordi det
passer deres karakter og sinn, og fordi det tjener deres egne behov og
interesser.
De søker
innflytelse over alt, og skaffer seg til og med lovhjemler for å kunne presse
deg ut og få fremstilt deg som et uverdig menneske, et menneske hvis rette
plass er gapestokken. De søker bevilgninger fra offentlige etater og får det i
stort monn, ja, de kan nå nærmest diktere bevilgende myndigheter til å lystre
deres minste vink.
De er virkelig ute
etter å undergrave verdigrunnlaget ditt,
din moral, din tro, og hele miljøet eller menigheten din. De viker ikke en tomme. De blir aldri fornøyd. Og for å holde
det gående og for å kunne føle seg moralsk mer høyverdig enn deg, må de ha stadig påfyll. De henter sine skyts fra der og dem det måtte
finnes, og blant dem de kan bruke mot
deg, de gjør seg til ett med både de
usleste og de mest svake, de som ikke har så mange venner, og som er glad til å
få noen venner i det hele tatt.
De gleder seg til
den dagen de ser deg og ditt som
utradert fra synsranden i samfunnet. De vil ikke ha noe med deg å gjøre, de forsøker å neglisjere deg. Du
er null verdt og derfor bare en elendig skjebne verdig. Like vel kan de
ikke dy seg for å treffe aktive, godt synlige tiltak. Kampmoralen må holdes
oppe, engasjementer varmt. De kan
ikke få nok av påskudd for å klistre merkelapper på deg; det minste feiltrinn
du gjør, den minste forsnakkelse, en mest ubetydelig uttalelse brukes mot deg. De
trøtner aldri på å gå deg etter i sømmene.
De går i permanent
frykt for at du skal få anledning til
Ã¥ forklare deg, begrunne hva du sier.
De elsker å ta fra deg munn og mæle. De vet at overflatiskheten alltid vil
telle til deres egne fordel, ja, at overflatiskheten i seg selv kanskje er det
mektigste våpen de har, for å få bukt
med deg og din tro. (Og de vet at
dette virker; det vet at maximen er at det er bedre å være overflatisk av vane
enn å være en dypt sannhetssøkende person).
De vet at her har
de medias støtte. De vet at media elsker overflatiskhet, de vet at
overflatiskheten i seg selv utgjør den største garanti mot kritikk.
Overflatiskheten er deres sikreste brystvern. Bare ved å opprettholde
overflatiskheten kan de være viss på
Ã¥ fÃ¥ et overtak. Men de vet at under overflatiskheten – for det er der
sannheten og inderligheten finnes, den virkeligheten som kunne ha fått virke i
dem, hvis de hadde turt å åpne for den. Det er der den sanne personligheten og
sjelen deres ligger og verker og det er dette i seg selv hyperladede rom deres
fundament ville ha kunne avsløre seg selv, og blitt en guds gave, men det er
nettopp dette de ikke vil, ikke kan,
ikke er interessert i.
Hele deres livsinnretning strider imot. (De forsøker å styre
sitt indre, moralske kompass etter maktas diktat). De er nifst redde for Ã¥ bli avslørt – som guds skapninger. De er livredde for Ã¥ mÃ¥tte gi slipp pÃ¥
den forestilling og den livsverden de befinner seg i, og den verden som
tillater dem forbeholdsløst å være seg selv, at de har både en rett og plikt
til å oppfatte seg selv og beskrive seg selv som selvskapende og skapere av
eget selv, sin egen hellige, ukrenkelige og uavhendelige identitet, at det er dem selv som skaper dem selv, at de selv er
guddommelige, og at folk bare har å rette seg etter hvem de selv sier at de selv
er. Det de sier, skal være
bestemmende for alle oss andre.
Fy deg, slikt bør du ikke si, at du ikke skammer, vil noen
si. Dette er ikke medmenneskelig. Det er å fordreie tingene. Det er å gjøre
forholdene vanskeligere for mange. Du legger sten til byrden. Det nytter ikke
med helvetesprekner og ingen er tjent med gravalvor.
Jeg angriper gjennomsnittsmennesker på en utilbørlig måte,
vil du kanskje si, du forsøker å frata mennesker livslykken. Eller hva? Hva så?
Så du mener at det overflatiske er bedre enn forsøk på å gå i dybden, forsøk på
å forstå hvilke mekanismer som er ute og går? Hvorfor skjermer de deg for innsikter bygget
på genuin erfaring i tingene og på uttalelser og uttalte strategier - godkjent på øverste samfunnshold -
De har uttalt seg
offentlig. Og det er ingen tvil om deres
intensjoner. De setter faktisk inn sin
ære på å si det de sier og mene det de mener.
Det gjelder folk innen kirken og utenfor. Folk i høye stillinger, de er høyt
betrodde mennesker, de ønsker spesielt å påvirke barn og unge. De arbeider utrettelig
og intenst for å spre et hat mot nettopp deg,
som vil gjøre det du tror pÃ¥ – og Ham du tror pÃ¥ – sÃ¥ marginalt og utskjelt som
mulig.
I det følgende trekker jeg ut og delvis kommenterer og
delvis siterer en del innsiktsfulle alvorsord fra Kjell Skartveits nye bok
Normløshet; den er svært betimelig og anbefalelsverdig for alle; den gjør det
få har gjort og få våger å gjøre etter ham; den setter det hele i system og forklarer
med henvisning til en rekke konkrete eksempler fra «vÃ¥rt» virkelige liv og
kildene er like mange som de er nødvendige for å kunne forme seg et realistisk samtidbildebilde
i trosperspektiv. Dette er både en
faktabok og en bok som gir innsikt og som samtidig er et varmt forsvar for den frigjørende
og sannhetsfundamenterte judeo-kristne tro, og som forklarer den på en utmerket
og stimulerende måte. Så frykt ikke!
De vil hate deg for å mene at klassiske kristne
normer for kjønn og seksualitet ikke er noe problem i seg selv, s 157. De vil
se ned på deg hvis du ikke støtter ditt barns ønske om f eks det kjønnet de
selv mener de har, ønske om å få teste ut om de er bifile eller om de vil
skifte kjønn. De vil anse det for krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende
eller ydmykende å sette spørsmålstegn ved barnas ønsker om dette. Det vil kalle
det for trakassering. s 156
Hvis du mener at barnet ikke skal en rett til å bestemme
over egen kropp, havner du i samme kategori – etter gjeldende lov! De vil
beskylde deg for å bruke teologi, Gud og troren til å trykke mennesker ned, s
165 De vil hate deg for at du bruker Bibelen til å begrunne overtramp og
trakassering, s166
De vil ropte til deg at «hat er en intens uvilje mot et
enkeltindivid, en gruppe eller en handling. Uviljen kan uttrykkes å mange måter
gjennom avsky, forakt, svik eller skuffelse og disse følelsene bruker du mot
homofile, homofilt samliv eller anre uttrykk for likekjønnet kjærlighet.
De vil anklage deg for å være dum: De som ikke skjønner at
den seksuelle legningen du måtte vokse opp med og finner at du selv har, er
faktisk i utakt med fornuften… s 170 De vil stolt stÃ¥ frem Ã¥ proklamere at de
ønsker straffeloven for å endre samfunnets normer. Tiden er nemlig inne for å
kriminalisere den som misliker konsekvensene av den seksuelle revolusjonen, s
176.
De vil med lett hjerte si at det burde være obligatorisk for
en barne- og miljøminister å gå i Oslo-Pride. Hans behov og følelser er saken
uvedkommende … NÃ¥r noen nekter, blir de mistenkt for ikke Ã¥ ta likeverd pÃ¥
alvor s 179
Forsøk på å tilby hjelp til folk som vil ut av sin seksuelle
praktisk, blir karakterisert som «ekstremt farlig». Mange av dem gÃ¥r derfor inn
for et forbud mot «konversasjonsterapi». s 181.
De vil si at det er helt OK for lesbiske kvinner å ha
seksuell omgang med menn, s 195.
De vil anklage deg for å være umoden, undertrykkende,
krenkende og gammeldags, hvis du ikke deler deres syn, s 203
Hvis du sier at det i henhold klassisk kristen tenkning ikke
er selvrealsiingen, men selve forplantningen som er et mål i seg selv, blir du
før eller siden vist ryggen, s 222. Du skal underkaste deg den tese at «kjønn
blir til ved fødselen», hvis ikke … s 237
Hvis du stiller deg utenforstående til følgende, er du en
hatefull person: En transgutt er en gutt og skal behandles som en gutt, og en transjente er en jente og skal behandles
som en jente. (En transgutt er en jente som selv har valgt Ã¥ «bli» en gutt»). Du
kan risikere Ã¥ bli forsøkt «utstøtt» m m i det øyeblikk du gir uttrykk for at
du ikke kan godta eller har sterke innvendinger mot at «folk er det kjønnet de
selv velgere Ã¥ være». Det vil ikke hjelpe deg om du føler at du tenker aldri sÃ¥
mye i takt med naturen og fornuften. Slike «argumenter» skal ikke lenger tÃ¥les,
og hvis du viser til Bibelen som begrunnelse for din mening og holdning, vil du
ganske sikkert fÃ¥ problemer, du vil kort fortalt møte mange «kalde skuldre» og
mange, som gjør seg til din motstander eller fiende, vil aldri vise deg noe
annet enn ryggen, s 241
Det hjelper selvsagt på alle måter dem som vil deg vondt og
hate deg at Verdens Helseorganisasjon, WHO, i mai 2018 opphevet diagnosen som
gjorde transseksualisme til en psykisk diagnose. s 267.
Dine vantro foraktere føler antakelig at det er fritt frem
for å hate og de har altså psykiatrien i ryggen, og hvem tør vel sette seg opp
mot psykiatrien? (I 1973 kuppet en del psykiatere i USA et landsmøtet og
opphevet diagnosen homo-seksuell praksis. De psykiatere som gikk i mot, følte
seg helt overrumplet, antakelig fordi de ikke hadde kunnet forestille seg
aggressiviteten eller fanatismen blant sine kollegaer).
Hvis du forutsetter eller forventer en gitt seksuell eller
kjønnslig aktivitet hos noen, vil du med stor sannsynlighet bli oppfattet som
hatefull av personer som faktisk sitter på maktposisjoner i det kulturelle og
politiske miljøet.
UNESCO er opptatt å bekjempe vold mot mennesker som ikke
definerer seg innenfor tradisjonelle kategorier. Organisasjonen definerer vold
som handlinger der elevene opplever seg ukomfortable, ydmyket, såret eller
skremt.
Organisasjonen opererer ogsÃ¥ med det man kaller «implisitt»
vold og kan bestå i at skolen regner noen fag for mer egnet for én type
personer. Og: At LHBT-personer behandles som en marginal gruppe. Og at noe er
mer normalt enn annet. Og: Dette at skolen ikke nevner denne gruppen der det
bør være relevant, s 335
Kjell Skartveit skriver også om det som skjer i pedagogikken
f eks i Sverige: Kjernen i den normkritiske pedagogikken er skeiv teori og den
består i å stille spørsmål ved alle normer som deler menneskene inn i
kategorier som majoritet og minoritet, normalt og unormalt, mann og kvinne
(Olof Edsinger, 2015). Skartveit: «Interessant nok leder troen pÃ¥ denne teorien
til at det i Sverige er en økende skepsis til begrepet toleranse, ettersom
toleranse forutsetter at det faktisk finnes forskjeller mellom mennesker. I
stedet for toleranse strever man etter å gjøre alle ting likeverdige. For
toleranse forandrer ikke pÃ¥ de normene som «marginaliserer» og «utestenger»
mennesker. Toleranse blir et overgrep i seg selv, da den fremhever at det
finnes forskjeller», s 338. PÃ¥ side 339 bekymrer den svenske
Diskrimineringombudsmannen seg for at ««tvekjønnsnormen kan leda til att barn
får olika førventningar på seg og styrs in i flick-og pojkroller genom hvilka
leksaker og aktiviteter de erbjuds og forvæntas i førskolan».
Det ser altså ut for at mennesker skal hate oss fordi vi
ikke avviser reelle kjønnsforskjeller og fordi vi ikke ønsker og vil bidra til
Ã¥ forme oss etter «skeiv-teoris» - obligatoriske – anvisninger, dvs totalitære
og absolutterende normgivning. Ja, vi skal til og med hates fordi vi tillater
vÃ¥re barn Ã¥ si «mor og far». Dette kommer frem i Sverige der det er blitt
fremlagt krav om at barnehagen skal motvirke tradisjonelle kjønnsmønstre og
kjønnsroller, … de lærer at den tradisjonelle spenningen og komplementariteten
mellom kjønnene er uten betydning. …. lærerne skal omtale foreldre pÃ¥ en
kjønnsnøytral mÃ¥te, - de skal ikke ha lov til Ã¥ si «mor og far». Oppfattelsen
at det bare fins to kjønn, skal oppleves som en begrensende og ekskluderende
norm, s 340 f.
Ikke rart da at Stefan Løfven mener at mennesker uansett
kjønn skal ha rett til vigsel. Akkurat som jordmødre må kunne forpliktes til å
utføre aborter, mÃ¥ prester være forpliktet til Ã¥ vie homo eller andre «skeive»,
uansett «form og innhold», kan vi si.
Hvis vi ikke er enig med Løfvens begrunnelse og standpunkt,
kan svensker som er uenig, med andre ord godt risikere å bli utsatt for
hatefulle holdninger, ja, og handlinger, nærmest med «maktas» velsignelse. Hvis
du er uenig, vil de hate deg å rope at du tramper på de homofiles menneskeverd.
Kjell Skartveit sier det pregnant: Pride-bevegelsen og skeiv
teori framstår stadig tydeligere som en statsbærende ideologi, og den krever
vår underkastelse.
«Den seksuelle revolusjonen er total. Den tÃ¥ler ikke
opposisjon og aksepterer ikke at noen stiller spørsmål ved utspringet av dens
virkelighetsoppfatning. Den skeive revolusjonen truer dermed våre mest
grunnleggende prinsipper om ytringsfriheten, religionsfriheten og retten til å
følge samvittigheten. Dette gjelder ikke bare NORGE. I alle land der skeiv
teori har fått innpass er resultatet det samme. Den friheten man hevder å
dyrke, viser seg Ã¥ være undertrykkende og konform … « s 345
«De» oppfordres altsÃ¥ til Ã¥ hate «oss» fordi «vi» - i det
hele tatt - har normer og fordi vi sier og mener at noe er normalt og annet
ikke. «Ã… holde noe frem som normalt blir i seg selv utøvelse av makt pÃ¥ en
annens bekostning, og det er et overgrep», skriver Skartveit. (Se for øvrig artikler
om hypermagi, men her snakker vi om
det jeg kaller hypermagiens invertering,
hvilket kan gÃ¥ ut pÃ¥ ett, de forblir den samme «mekanismen» og en mekanisme som
da tvinger magikeren inn i en svært dyster og intolerant form for cognitiv dissonans, hvilket i seg selv
kan være direkte samfunnsundergravende og fiendtlig over grunnleggende
demokratiske holdninger og forestillinger). Den
nye magien - hypermagikeren og
Johannes
Morken, Morten Andreas Horn, Verdidebatt, Charlie Hebdo, og Hatprat
- morken m fl, (inkludert Hadia Tajik «julekronikk»), Det
nye Vi'et - mange linker, hypermagikere, NÃ¥r
de gode hypermagikere må produsere sine offer,
Se vedlagte artikkel om noe av alt dette:
Av Hallgeir Oppraak.
Vårt Land serverer fredag 25. november en kommentar på side
2 som overgår enhver moralsk standard og som kan gjøre enhver som leser den
både urolig og sorgtung, på avisens vegne, hvis man går litt nærmere inn på den
og de fakta den referer til og setter den i en litt større kontekst enn hva
moderator Johannes Morken evner å plassere den i.
Morkens kommentar overgår, for å si det kort, de fleste
forsøk i norske media noensinne på selvforherligelse med sikte på å fremstå som
en personlig uangripelig moralens vokter og dermed som et feilfritt menneske i
den jobben han har valgt å gjøre, (en jobb han synes kan være hard for ham
selv).
Morkens fremstilling av seg selv som nettdebattens høye
moralske forsvarer faller imidlertid i grus med et brak hvis man ser litt
nøyere etter i det materiale han arbeider med, nemlig nettkommentarer og
modereringen av disse og den behandling han selv som person er villig til å
utsette aktører og publikum på forumet for. Og her er han villig til å gå
langt, ja, langt over streken, noe jeg vil eksemplifisere nedenfor med et par
eksempler fra virkelighetens verden slik den presentere seg selv i avisen og
som visen selv både villig og frivillig offentlig bringer til torgs for alle
til å se og sjekke.
Det viser seg nemlig at Morken uten forbehold og blusel
skruppeløst tillater, promoterer og forsvarer nettopp den umoral han selv som
person kritiserer og i hellig alvor tar mest avstand fra. Han viser dermed sitt
sanne ansikt og sine egne kognitive begrensinger, for ikke å si moralsk forkastelige
begrensninger, utøvet i ram praksis uten forbehold og med en slik skråsikkerhet
at det hele fremstår som komisk, ja, farlig komisk, - alt sett i lys av og med
tanke på de intensjoner og de høye mål og den høye moralske standard avisen som
sådan har satt seg fore og som Morken mer enn villig presenterer seg som
protagonist og «skystengel» for.
Men, og her er den syndige blindvinkel, som Morken ikke
tillater seg selv å se og forholde seg til: Han er faktisk ikke bedre stilt enn
de han håner og advarer mot, snarere tvert imot, i og med at i kraft av sin
stilling og posisjon selv kan tillate seg å være både nedlatende og nedrig,
mens han samtidig fratar folk muligheten for å forsvare seg, ved selv å stå
fritt til å velge hvem han til enhver tid vil utestenge fra debattforumet i
avisen, Verdidebatt.
Det kan ikke bare stilles alvorlige spørsmålstegn ved
Morkens generelle kompetanse i journalistfaget, men også ved hans manglende
selvinnsikt, og alminnelige moralske og praktiske dømmekraft som ansvarlig
avdelingsredaktør.
En slik mangel på innsikt og forståelse som Morken utviser i
dette sakskomplekset, burde få praktiske konsekvenser for ham selv privat og da
i form av et nært forestående snilt formulert avskjedsbrev på farget papir fra
dem med autoritet i avisen eller ellers de det måtte angå formelt og som tør ta
tak i problematikken.
Morken skriver i sin kommentar:
«VL valde alt 2009 at debatten pÃ¥ nettet skal vere under
fullt namn, slik hovudregelen vår er i trykt utgåve også. Vi la til grunn at
når folk må diskutere under fullt namn, blir tonen betre enn i anonym form.
Etter vel fem år med ansvar for å moderere nettdebatten på verdidebatt.no, er
eg viss pÃ¥ at tanken i seg sjølv er rett. … Men full namn er ikkje nok. Ã… vere
moderator er fremleis å vere oppsedar, tidvis svært tydelig grensesetjar. Og
jobben kan vere hard nok. For når politikarar, forskarar, nav-brukarar og andre
skal innta ein heilt ny arena, mÃ¥ det spelereglar til – og nokon som vaktar
spelereglane.
Nokre er glade for å verta oppseda, andre kaller det sensur.
Å byggje eit debattforum på nettet er heile vegen å prøve å ivareta både
ytringsfrdom og samtaleklima og gjere sitt til at ikkje dei som tøyer
fridommens grenser i praksis kjeppjagar andre frå arenaen.
Denne rollen har også gitt meg innsyn i det som framstår om
eit faktum. Folkeskikken veks langt frå automatisk med akademisk skolering. I
ein nettdebatt kan det tidvis vere akkurat som i sandkassa. Ã… ta igjen med same
mynt eller vel så det kan vere ein like etablert og øydeleggjande debattteknikk
blant akademisk skolerte som folk som lever på stætte frå NAV. Det ligg fleire
lærdommer i dette, at folk er folk, anten dei er velutdanna eller ikkje.
Dessutan trur eg at nettforskarane er med meg i at krafta i
skjellsorda er sterkt overvurdert. Det viktigaste som skjer når temperaturen
stig, er at folk flokkar seg saman i ekkokammeret. Det einaste ein nettdebttant
oppnår ved at han eller ho tek i bruk kraftuttrykk, er å få motstandarden til å
flokke seg saman og sjÃ¥ raudt. Difor er det her behov for gode rollemodellar –
folk som let argument tale og viser andre at desse kan framførast i ro. Så får
ein heller snu ryggen til ein del av tøvet, framfor å bit på og smelle.
Men akademisk tittel er altså ikkje eit vitnemål i bestått
eksamen i å vere ein god oppsedar. Diverre. Og sjøvsagt. Men prøv gjerne å vere
rollemodell. … Eg har hÃ¥p for nettdebatten. Men skal vi klare Ã¥ lage eit
ytringsklima, må vi bruka krefter på å innta nettet med både fridom og ansvar.
Fridom til å ytre seg, men ansvar for å vere sannferdig. Og vi som styrere
debattar, har ansvar for å lage rom og spelereglar for dei som ikkje satsar på
skjellsord».
Det følgende innlegg av Morten Andras Horn tillater så
Morken å bli stående på VD uten mulighet for forsvar:
Horn skriver 6.12.14: «Takk Morken (en av moderatorene) for
grundig gjennomgang av temaet. Jeg er som sagt tydelig på at folk som Lars Gule
og jeg neppe er de rette til å bestemme hvor grensene skal gå, til det er vi
alt for ekstreme (prøver å snik-Gulifisere innlegget mitt her, he-he) og
engasjerte pladask oppi ordskiftet. Jeg misunner heller ikke de som skulle
prøve å dra slike grenser. Men at det finnes grenser - det er jo åpenbart. Og
da blir spørsmålet om de per idag er passelige.
Nylig la Terje Finne (kan nesten ikke la være å nevne navn
her, hvor skulle det da bli av det personlige ansvaret?) ut en tråd om Hadia
Tajik, som i mine øyne var ren sjikane. Det var reinspikka
tillegging-av-skumle-motiver og åpenlys (objektivt sett, vil jeg si, jeg som
mener at man som subjekt ikke kan se noe objektivt!) forvrengning av det hun
hadde skrevet i sin spalte om muslimer og julefeiring. Det var rett og slett
søppel, og uverdig for verdidebatt.no. Det var ikke slik kristne det kan seg
søma, og heller ikke humanetikere.
Dette innlegget ble liggende nesten en hel dag (en søndag,
tror jeg), inntil jeg varslet moderator langt ut på kvelden. Innlegget ble så
slettet - men etter å ha blitt fylt på med krenkende uttalelser fra flere av de
som har uttalt seg i tråden her.
Jeg nekter ikke Terje Finne å uttale slike nedrigheter, det
er hans rett. Det er hans rett å ha et slikt syn på Hadia Tajik, som er en
offentlig person med viktige tillitsverv i Norge. Men jeg har vanskelig for å
svelge at Vårt Land, den kristne avisa som tar mål av seg til å være en
debattplattform for verdidebatt i Norge også for ikke-kristne debattanter,
godtar å være arena for ytringer av denne typen. Det gjorde da heller ikke
moderator - bare at "skaden var skjedd" i form av at innlegget hadde
fått ligge ute store deler av dagen.
Kanskje valgte jeg feil, som forsøkte å argumentere mot
Terje Finne og hans følgesvenner - det bidro vel bare til økt synlighet av
innlegget. Og kanskje til å gi det en form for "legitimitet", ved at
det liksom ble "tatt seriøst" (selv om mine kommentarer søkte å
utfordre legitimiteten og seriøsiteten). Det som er sikkert er at mitt bidrag
var som vann på gåsa for Terje Finne og hans folk - de ble bare enda sikrere i
sin sak av å bli møtt med forsøk på imøtegåelse. Det eneste som hjalp, som
hjalp Terje Finne til å slutte å kaste skitt mot et annet menneske (dertil en
ung kvinne med minoritetsbakgrunn, som allerede har fått sin del av
skittkasting og mistenkeliggjøring) var å slette innlegget. Kall det gjerne
knebling - så lenge Terje Finne selv klarte å filtrere bort sin egen
skittkasting mot Tajik. (Hva Horn mener her er et mysterium og kan ikke
relateres til noe faktum, min kommentar).
Mitt forslag var altsÃ¥ forhÃ¥ndsmoderering av hovedinnleggene. Det ville i det minste klart Ã¥ hindre Terje Finnes Tajik-trÃ¥d. Og dersom det førte til bittelitt færre trÃ¥der, sÃ¥ kunne det gjort det lettere for moderator Ã¥ holde styr pÃ¥ de ulike trÃ¥dene. Det ville hatt minimal betydning for friheten til Ã¥ ytre seg, fordi kommentarene fortsatt kunne vært direkte-postet. En liten forsinkelse fra et hovedinnlegg skrives til det publiseres er uproblematisk, fordi det er hovedinnlegget som setter i gang en løpende debatt».
Horn kommenterer videre i en ordveksling med Terje Finne,
(en sekvens som er for lang til å ta med i sin helhet her, men her spekulerer
og lyver Horn helt uanfektet og tillegger Finne de nedrigste motiver): «Det er
ganske fantastisk at du her forteller meg at Tajik ville tålt dette innlegget -
forteller du, som krenket henne, på hennes vegne. Si meg, har du spurt henne?
Sist vi hørte fra Tajik var da hun, ganske sterkt berørt, fortalte på Debatten
med Keshvari og Solheim om nett-sjikanen som bl.a. Frp-Leirstein hadde trykket
"like" på. Ingenting fra den sekvensen tydet på at Tajik er
usedvanlig tykkhudet ift. at folk tillegger henne holdninger hun ikke har, bare
fordi hun er muslim. Det er også fantastisk å lese din teori om hvorfor jeg
varslet moderator om innlegget ditt. Realiteten er at jeg mener jeg kom ganske
godt ut av det hele. Mitt varsel handlet, såvidt jeg husker, om at det var et
flagrant brudd på retningslinjene, et av de verste jeg har sett. Jeg tolket
moderator slik at han var enig».
Min kommentar: Det kan bevises at moderatiet ikke er enig
med Horn her. Moderatiet har tvert imot flere ganger forsikret om at det ikke
var noe i veien med Terje Finnes kommentar til Tajiks julekronikk i seg selv.
(Helt andre begrunnelser for å utestenge Finne gis, og dette har nok falt Horn
tungt for brystet – tenk!, de er uenige med meg! Sååå fæle de er!). Han spør da
også: Hva var det da?
Kommentar: Og det kan man gjerne spørre om. Ser man nærmere
på det konkrete forløpet på vei mot livsvarig utestengelse, finner man neppe
noe tungtveiende grunner, idet det henvises til helt prosessuelle, i praksis
helt irrelevante grunner).
Horn truer så VD med å utebli fra forumet hvis Terje Finne
ikke blir utestengt. Det store spørsmålet er da: Har avisens moderati og
redaksjon latt seg bøye for press fra Horns side? (Horn har, som ateist,
humanist, lege og forsker, tross alt bidratt med mange vektige kronikker og
debattinnlegg på VD og mange vil se ham som en foregangsfigur og en rollemodell
å leve opp til. Det kan derfor ha oppstått et uheldig gjensidig
avhengighetsforhold her, noe som i seg selv styrker mistanken om at redaksjonen
har latt seg presse og den dermed har brutt med Redaktørplakaten som utgjør
hovedpillaren for opprettholdelsen av en fri, selvstendig og uavhengig presse i
vårt demokrati).
Hvis VD har latt seg påvirke av press, hvilket jeg er
overbevist om, vil VD og dermed avisen, ha forbrudt seg mot Redaktørplakaten,
hvilket jo bør betraktes som en ren «dødssynd» i mediakretser.
Og sist, men ikke minst: Hvordan kan det være mulig for en
redaksjon eller moderator å la bli stående påstander fra Horn som direkte
forutsetter at Horn vet hvordan Hadja Tajik reagerte på Finnes kommentar til
hennes artikkel? Horn påstår at han vet, og at Finne ikke vet, og at Finne
derfor tar fullstendig feil, men hvordan vet Horn at Finne ikke vet, mens han
selv vet? At Horn våger å komme med en slik påstand illustrerer i seg en
arroganse som ikke burde stå seg for en akademiker.
Horns påstand viser en nesten utrolig arroganse og
nedlatenhet overfor Finne, men dette bekymrer ikke en mann som Morken. Han går
i stedet god for Horns påstand ved å avskjære Finne enhver mulighet for i det
minste å reise spørsmålet: Hvordan vet Horn hva Tajik føler?
Men hva er det egentlig Andras Morken nå vil med sin
kommentar i avisen? Skal den tolkes som en tilståelse og en bønn om nåde? Er
kommentaren et uttrykk for en erkjennelse av å ha opptrådt både umoralsk, dumt
og nedrig? Eller et forsøk på å rettferdiggjøre seg selv, bortforklare egne
feilgrep og egen inkompetanse?
En viss «anger» eller selvinnsikt kan spores i følgende
uttalelse: «Folkeskikken veks langt frÃ¥ automatisk med akademisk skolering ...
Å ta igjen med same mynt eller vel så det kan vere ein like etablert og
øydeleggjande debattteknikk blant akademisk skolerte som folk som lever på støtte
frå NAV. Det ligg fleire lærdommer i dette, at folk er folk, anten dei er
velutdanna eller ikkje».
Er det seg selv han
sikter til her, eller er det Horn han har i fokus? Hvis det er Horn han har i
tankene, burde det være en oppvekker for Horn. Men hvorfor har han da tidligere
nettopp latt Horns demoniserings- og hatretorikk overfor Terje Finne slippe
gjennom og blitt stående på forumets sider? Har Morken vært for feig eller
servil til å ta hansken opp direkte med Horn?
Ser vi denne saken i sin helhet, kan det ikke være tvil om et bekreftende svar pÃ¥ dette. Morken frykter tydeligvis at «korrupsjonen» i og med bruddet pÃ¥ «plakaten» skal komme frem i lyset fra en noksÃ¥ luguber, tilsynelatende ubetydelig tilværelse pÃ¥ et bortgjemt sted pÃ¥ Verdidebatts sider og frem i offentlighetens søkelys.
Ser vi denne saken i sin helhet, kan det ikke være tvil om et bekreftende svar pÃ¥ dette. Morken frykter tydeligvis at «korrupsjonen» i og med bruddet pÃ¥ «plakaten» skal komme frem i lyset fra en noksÃ¥ luguber, tilsynelatende ubetydelig tilværelse pÃ¥ et bortgjemt sted pÃ¥ Verdidebatts sider og frem i offentlighetens søkelys.
Jeg tror det er frykt for dette som driver Morken til å
publisere sin artikkel på nåværende tidspunkt. Han er ute etter å forsikre
leserne om at han har kontrollen og tror dermed at han har rett til å
forherlige seg selv på denne måten. Han forsøker nok en gang å erobre den
moralske høygrunn uten referanser til annen standard enn det subjektive behovet
han har for å gjøre denne til absolutt norm og objektive grunnlag. (Han sparker
på et menneske som ligger nede, fordi han nekter ham å forsvare seg).
Og hvor er det blitt av Hadja Tajik selv som bidragsyter i
Vårt Land? Meg bekjent har hun holdt seg borte i kjølvannet av denne saken. Kan
det være fordi hun anser Horns forsøk på å kneble en debattant ved å tilta seg
retten til å forsvare henne på det grunnlag at han vet bedre enn hun om hun har
latt seg krenke eller ikke, godt hjulpet av Morken, som lite inviterende og
spiselig? Vi vet ikke, men det ligger nær å tro at så er tilfelle i og med at
Tajik selv både før og etter julekronikken i det offentlige rom gang på gang
har etterlyst en mer frisk og frimodig debatt nettopp om de tingene hun selv er
opptatt av og engasjerer seg i og som altså ble kommentert på Verdidebatt i den
tråden som så raskt ble slettet, og hvor forfatteren ble utestengt på livstid.
Det må til slutt her nevnes at det er kommet til kunnskap at
det er sendt inn en lengre klage til avisen VÃ¥rt Land som eget rettssubjekt for
dårlig behandling av Finne. Klagen er stilet til styret og til andre ansvarlige
i organisasjonen. Det blir i klagen spurt om hvorvidt avisen som sådan kan gå
god for den dårlige og helt forkastelige behandling Finne fikk av moderatiet på
Verdidebatt. Det er pr dags dato, etter at det har gått en tid nå, ikke kommet
noe svar på klagen. Det er derfor grunn til å gå ut fra at avisen Vårt Land
både som redaksjon og konsern faktisk går god for en slik behandling, og
dessuten at avisen som konsern etter min mening ikke ønsker å innrømme det som
fremkommer som klare brudd på Redaktørplakaten. Og at avisen selv aktivt vil
forsøke Ã¥ skjule brudd pÃ¥ «spilleregler» og presseetiske retningslinjer det er
bred konsensus om både i samfunnet og mediamiljøet for øvrig og at avisen på
denne måten og for å holde dette skjult, ønsker å beskytte seg selv og Morken
for åpen kritikk
Ovenstående tirade av Horn var en kommentar til følgende
kommentar på VD skrevet av Terje Finne til Hadja Tajiks julekronikk i VL:
«Er dette en farse? En harselas? Snikislamisering?
Vi har Hadjaia Tajiks kronikk i dagens VÃ¥rt land i tankene.
Vi har nettopp lest den. Og vi er ikke forferdet. Dette var ventet. Men
kronikken er i skrivende stund ikke lagt ut på Verdidebatt. Vi vet ikke om den
blir lagt ut, heller. Vi tar derfor sjansen på å forskuttere med et innlegg,
etter å ha lest papirutgaven og der Tajik beskriver og analyserer et møte hun
har hatt med en norsk kvinne nå i førjula. Den norske kvinnen tar initiativet
og spør om det er galt Ã¥ ønske Tajik «god jul». Kvinnen lurer pÃ¥ om hun kan gÃ¥
fra Ã¥ si «hei, hei» til naboen sin, til Ã¥ si «god jul» til vedkommende?
Tajik bedyrer at hun kjenner muslimer som «feirer jul» fordi
de ikke vil at barna deres skal føle seg utenfor når andre barn kommer og
forteller om hva de har fått til jul. Det hele fremstilles som om hovedsaken
for islam er å være moderat, tolerant og tradisjonen i grunnen helt likegyldige
med tanke pÃ¥ «convivenzia», fredelig sameksistens. Man kan spørre: Vet Tajik at
noen muslimer på det sterkeste fordømmer julefeiring for muslimer og kommer med
trusler mot dem som gjør det? Og at disse muslimene kalles lærde og som
påberoper seg å vite hva sann islam er, og dermed også hvem som er kaffir blant
muslimene, apostater som fortjener å bli drept?
Kronikkens tone er ikke hatsk. Men den er i hvert fall et
aldri så lite og yndig misjoneringsforsøk. Hun setter vennlig og tilsynelatende
saklig opp islam mot kristendommen og sier litt ute i kronikken: Se her, dette
er islam og dette er hvorfor islam er overlegen kristendommen. Hun sier det
indirekte. Hun er ikke ute etter å støte noen eller støte noen fra seg.
Implisitt: Islam er nemlig bedre fordi islam ikke
overtroisk. Muslimer tror selvsagt ikke på eventyret om og det helt
irrasjonelle i dette at Jesus skulle være Guds sønn. For det er jo en umulig
tanke, at Gud skulle ha hatt sex, og det attpåtil sannsynligvis bare en gang,
siden kristne påstår at Jesus er Guds eneste eller unike sønn. (Tajik
formulerer det riktignok på en litt annen og mer indirekte og derfor mer
«korrekt» mÃ¥te).
Tajik raljerer ikke over kristne som tror at Jesus sto opp
fra de døde etter tre dager på korset. Hun konstaterer at dette selvsagt ikke
er tilfelle. Skulle Gud la en profet lide og dø en så forsmedelig død som
kristne pÃ¥stÃ¥r at Jesus led – i virkeligheten? Nei, dette blir for mye for en
sann muslim og bør være for mye det for enhver kristen. Det får da være måte på
overtro. Best å forkaste hele kristentroen og jo før jo heller. Nei, dette står
seg ikke for en opphøyd Gud. Han kunne ha forhindret det. Allah er ikke en
ondskapsfull sadist med sine profeter. For Jesus var en profet og dermed også
Guds talerør, eller var det Allah’s talerør og budbringer? Tajik presiserer
ikke. Hun lar spørsmålene henge i luften. Og dette i seg selv skal holde som
benektende svar, bekreftet av islam selv. Jesus var selvsagt en av Allah’s
mange profeter. Ikke den kristne, treenige guds profet. For Allah kan ikke være
3. (Hun vet ikke at Koranen forveksler triteisme med treenighet og at Koranen
da faktisk ikke er noe angrep på treenighetslæren). Hva om det fremgår i
Koranen selv at Jesus Kristus var Gud? Hva om det fremgår i samme bok at Jesus
kunne vekke folk opp fra de døde?
Hun – den norske, uvitende kvinnen hun snakker med i kronikken
– snakker om tradisjoner, ikke om religion, skriver Tajik. Men skriver Tajik om
religion selv? Ã…, ja, Vær ikke i tvil om det. Hun «kan» sin Koran, sin islam,
men hun har tydeligvis ikke gått i dybden, tatt for seg de virkelig harde
spørsmålene.
Hun nøyer seg tydelig med å ha et overflatisk forhold til
dypere dogmatiske spørsmål. Og hun som anbefaler at mulige muslimer terrorister
bør studere mer i Koranen?? Hun burde kanskje ta seg et dypdykk selv. Kanskje
finner hun mer interessant litteratur om islam i et norsk nonnekloster enn i en
norsk moske. Hun burde selv følge sitt eget råd og begynne på
fordypningsstudiet. Men det tør hun vel ikke. Noen kan ha visket henne i øret
at det bør og må hun da heller ikke gjøre, for Allah og profetens skyld. Det kan
nemlig dukke opp spørsmål ut fra Koranen selv som ville ha forbløffet henne og
kanskje fylt henne med hoderysting og kvalme. Alt annet enn klare svar, som hun
kanskje forventer - annet enn på et helt overflatisk nivå.
Nei, da er det er bedre Ã¥ holde seg til tradisjonen og islam som et kulturuttrykk blant mange, og hverken bedre eller verre enn noe annet utrykk, rett og slett. Det er i hvert fall det man fÃ¥r inntrykk av, det inntrykk hun kanskje forsøker Ã¥ spre. Islam fremstilles som ufarlig, islam er bare en serie helt ufarlige seremonier man ikke skal stille spørsmÃ¥lstegn ved eller forsøke Ã¥ finne ut av pÃ¥ et dypere plan. Islam er ritualer eller vakre og sunne praktiske leveregler og gjerninger som kan sikre den troende for evigheten i Allah’s paradis.
Nei, da er det er bedre Ã¥ holde seg til tradisjonen og islam som et kulturuttrykk blant mange, og hverken bedre eller verre enn noe annet utrykk, rett og slett. Det er i hvert fall det man fÃ¥r inntrykk av, det inntrykk hun kanskje forsøker Ã¥ spre. Islam fremstilles som ufarlig, islam er bare en serie helt ufarlige seremonier man ikke skal stille spørsmÃ¥lstegn ved eller forsøke Ã¥ finne ut av pÃ¥ et dypere plan. Islam er ritualer eller vakre og sunne praktiske leveregler og gjerninger som kan sikre den troende for evigheten i Allah’s paradis.
And that’s it! Enjoy. Du kan risikere Ã¥ bli «frelst»! Ta
skrittet fullt ut! Overgi deg! Underkast deg og bli født på ny av en annen og
fremmed gud du ikke visste eksisterte, men som nå kommer deg til unnsetning, i
dette tilfelle via Hadjia Tajik selv, arbeiderpartist og formann eller leder i
Stortingets justiskomite. Er det ikke smart?
Den norske kvinnen reduseres til et uvitende fjols, et foraktelig menneske, underforstÃ¥tt, men av tonen i kronikken fremgÃ¥r det at dette fremfor alt er mer en koseprat enn et møte der alvorlige og fundamentale ting tas opp. Møtet skjer pÃ¥ overflaten og kan ikke bevege seg under, inn i den virkelig farlige materie, islams essens, islams iboende mørkesider. Til det er den norske kvinnen for – la oss si – uinteressant. Det er tydelig at Tajik – og islam – vet best. Det lyser klart frem av hele kronikken. Derfor denne overbærende og nedlatende tonen overfor den norske kvinnen.
Den norske kvinnen reduseres til et uvitende fjols, et foraktelig menneske, underforstÃ¥tt, men av tonen i kronikken fremgÃ¥r det at dette fremfor alt er mer en koseprat enn et møte der alvorlige og fundamentale ting tas opp. Møtet skjer pÃ¥ overflaten og kan ikke bevege seg under, inn i den virkelig farlige materie, islams essens, islams iboende mørkesider. Til det er den norske kvinnen for – la oss si – uinteressant. Det er tydelig at Tajik – og islam – vet best. Det lyser klart frem av hele kronikken. Derfor denne overbærende og nedlatende tonen overfor den norske kvinnen.
Kanskje denne kvinnen er redd for å fornærme noen? spør
Tajik. Men Tajik vet ikke, men hun vet hvordan slike kvinner skal behandles.
Hun forsikrer leserne om at kvinnen bare jo var hyggelig. Spørsmålene var fine.
Men hun sier ikke at hun finner kvinnes spørsmål virkelig interessante. Hun
«vet» at islam har de korrekte svar pÃ¥ forhÃ¥nd. Hun sier ikke at kvinnen ikke
forstår at Tajik driver misjon overfor henne. (Sååå dum vil hun ikke fremstille
henne).
Kvinnen skal derimot oppfatte at islam har sjarm, er ufarlig, er tiltrekkende, er fornuftig, ja, kort og godt bedre, og helt ufarlig: Bedre enn kristendommen og mye, mye mer Ã¥ foretrekke. Som om det skulle dreie seg om et livssyn man ikke vet man har, men som man nÃ¥ med Tajiks lille, hjelpende Ã¥nd – unnskyld: hÃ¥nd - skal finne frem til er islam og ikke noe annet. Islam will prevail.
Antakelig er imidlertid denne kvinnen for dum, redd og overflatisk til Ã¥ ha en seriøs samtale med. Hun avskrives som hyggelig. Hun har «fine» spørsmÃ¥l. Men noen seriøs dialogpartner er hun ikke. Tajiks kronikk oser av falsk medlidenhet med sitt offer. Hun fremstilles som en helt vanlig kristen dame, uvitende, naiv og potensielt farlig, og som islamofob, en diagnose Tajik riktig nok ikke setter der og da, men som man kan ane spiller med som en avgjørende faktor i bakgrunnen. Tajik beskriver klokelig sykdommen konkret, men uten Ã¥ nevne den ved dens rette navn. Tajik har sannelig gjort det lett for seg. Oppskrift: Finn en uvitende norsk litt eldre og litt usikker, men nysgjerrig kvinne, eller et «hÃ¥pløst» mannfolk, og gjør narr av dem ved Ã¥ fremstille møtene med Tajik som en beleilig koseprat, - og vips, sÃ¥ har ikke bare Tajik lykkes, men islam har vunnet pÃ¥ kjøpet».
Kvinnen skal derimot oppfatte at islam har sjarm, er ufarlig, er tiltrekkende, er fornuftig, ja, kort og godt bedre, og helt ufarlig: Bedre enn kristendommen og mye, mye mer Ã¥ foretrekke. Som om det skulle dreie seg om et livssyn man ikke vet man har, men som man nÃ¥ med Tajiks lille, hjelpende Ã¥nd – unnskyld: hÃ¥nd - skal finne frem til er islam og ikke noe annet. Islam will prevail.
Antakelig er imidlertid denne kvinnen for dum, redd og overflatisk til Ã¥ ha en seriøs samtale med. Hun avskrives som hyggelig. Hun har «fine» spørsmÃ¥l. Men noen seriøs dialogpartner er hun ikke. Tajiks kronikk oser av falsk medlidenhet med sitt offer. Hun fremstilles som en helt vanlig kristen dame, uvitende, naiv og potensielt farlig, og som islamofob, en diagnose Tajik riktig nok ikke setter der og da, men som man kan ane spiller med som en avgjørende faktor i bakgrunnen. Tajik beskriver klokelig sykdommen konkret, men uten Ã¥ nevne den ved dens rette navn. Tajik har sannelig gjort det lett for seg. Oppskrift: Finn en uvitende norsk litt eldre og litt usikker, men nysgjerrig kvinne, eller et «hÃ¥pløst» mannfolk, og gjør narr av dem ved Ã¥ fremstille møtene med Tajik som en beleilig koseprat, - og vips, sÃ¥ har ikke bare Tajik lykkes, men islam har vunnet pÃ¥ kjøpet».
Hallgeir Oppraak
--
Vi legger inn et gledelig utsnitt av lederen i Dagen i dag.
Den forteller at regjeringspartiene har valgt å stemme mot et forslag fra de
røde om ny lovgivning på det feltet vi har behandlet ovenfor:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar