lørdag 13. juli 2019

Når "de gode" må produsere seg sin ofre


Vi har skrevet en del om hypermagi og hypermagikere her på bloggen det siste året, eller lenger, jeg har mistet oversikten, (se f eks sitater fra tidligere og noen linker ellers under). Vi har i denne sammenhengen nevnt konkret f esk legen, forskeren og humanetikeren Morten Holm og redaktør Johannes Morken, se "for guds skyld" her, helst litt nede på siden  og assosiert dem med det vi kan kalle akk vår nå så «kjære», men akk, akk begge så like tragiske som hyperfarlige hypermagi og hypermagikere.

Det hele begynner vel å fremstå som en kjepphest fra vår side, men det viser seg at det stadig dukker opp vinkler fra det virkelige liv som utfordrer oss og ja, innbyr oss, til stadig å sette søkelys mot hypermagiens funksjon og hypermagikernes virkekrets og virkemåte i samfunnet, slik den kommer frem i den offentlige debatt hist og her.

I denne posteringen skal vi ta for oss en vinkel på alt dette som vi tidligere ikke har lagt altfor stor vinn på. Vi har ikke hatt fokuset hovedsakelig på hypermagikeres behov for og tilfredsstillelse av å skape seg ofre, ofre han opptrer på vegne av, selv om disse ikke selv anser seg for å være offer eller hjelpetrengende. Vi har nevnt Münchausen bu proxy-syndromet og trukket frem et eksempel fra virkeligheten hvor hypermagikeren blir drept av sitt offer, som han tilsynelatende hjelper over alle forventninger og begrensninger.

Hypermagikeren ser hverken sitt offer som et offer eller seg selv som et offer. Han nekter tvert å se at han eller henne gjør sitt offer til offer. I tilfellet legen, forskeren og «heffere» Morten Horn, kommer det tydelig fram at han gjør Hadja Tajik til et offer og beviset han ufrivillig selv fremfører er, at Hadja Tajk aldri selv har bedt Horn om hverken hjelp eller støtte. Det er tvert imot gode grunner til å tro at Tajik selv ville ha seg frabedt Horns forsøk på hjelpe henne. Horn derimot, mente at en person som kritiserte en kronikk hun skrev i Vårt Land, måtte utestenges fra avisens debattforum.

Horn mente at Tajik objektivt sett var krenket av kritikeren, som person, og for hva kritikeren mente, noe som imdlertid lå «innafor», ifølge det moderator Johannes Morken sa i den tidligste fase i denne saken.

Morken ga like vel etter for press fra Horn om at Horn selv ville slutte å skrive for avisen hvis ikke kritikeren av Tajiks kronikk ble utestengt fra forumet. Morken utestengte da kritikere fra forumet for alltid. Poenget her er at både Horn og Morken begge faktisk gjorde Tajik til et offer, en rolle Tajik selv umulig ville ha kunnet identifisere med seg selv.
Det dreier seg her ikke om noe så elementært at Morken og Horn konstruerte opp noe så enkelt og vanlig som en stråmann. Nei, her konstruerte de opp noe mer konkret. de konstruerte opp et offer, et offer som ikke var et offer, men som de gjorde til offer for å gagne seg selv. De gjorde seg med andre ord til hypermagikere, gudløshetens kunstnere, til magikere. Dette til tross for at begge er moderne, velutdannede og presumtivt intelligente mennesker som aldri i sine moderne liv ville ha kunnet forestille seg at den store fristelsen for dem nettopp var magien, hypermagien, en magi som egentlig forakter all magi, fordi hypermagikere tror at alle tror at magi er et tilbakelagt stadium i menneskehetens historie. Og at ingen derfor kan få sg til å tro at det nettopp er magi de selv driver med. At de faktisk driver med magi, viser at de har gjort seg skyldig i en skolastisk eller klassisk dødssynd, som kristentroen advarer mot på det sterkeste, nemlig hovmod. For folk slike som Morken og Horn eksisterer neppe hovmod som en realitet. Hypermagi og hypermagiens fristelse eksisterer imidlertid for dem begge, som en uimotståelig mulighet for «inderlig» tilfredsstillelse, - uten mulighet for syndsforlatelse. Ikke rart da at de tyr til magiske grep, idet de etter alle klassiske solemerker kaster skyld på alle dem som gjennomskuer dem. De overfører «synd» på dem, skamfølelse, de driver med følelsesmessig utpressing, (se mer nedenfor i konkrete eksempler). Det er ren staff, ja, sadisme ute og går. De lider selv ikke av skyldfølelse, synden er død. Hypemagiker er ikke noe de er, det er noe de har, det må sees utenfra, og det er selvvalgt, men de vil ikke ansvarliggjøres. De fremtrer som strålende fysisk sterke og sprudlende mentalt oppegående. Hvem kan misunne dem? Hvem tør å avsløre dem, er et bedre spørsmål.

De fleste hypermagikere aner ikke at de er hypermagikere og at det de holder på med, holder for sant og galt, faktiske viser seg å være en form for magi, en ny form for magi, en ny form for magi spesielt for velutdannede og høyst respekterte mennesker, enten det er leger eller redaktører av noe slag. Vi kan også se tendenser til at hele grupper oppfører seg som hypermagikere og at hver enkelt i gruppen er såre vel fornøyd med å være nettopp hypermagikere.

Hyper-magi betyr kort og godt en magi som tror seg å stå over alle former for primitiv magi. En hypermagiker vil aldri innrømme at han driver hypermagi fordi han konnoterer betegnelsen magi med noe han i kraft av sin utdannelse og posisjon føler seg høyt hevet over. Han oppfatter betegnelsen magi kun i kraft av å være en denotasjon, en leksikalsk størrelse, et historisk og for lengst forbiganget fenomen. Lang utdannelse og eventuell høy intelligens hjelper ham da ikke til å  forstå og erkjenne hva som ligger i det jeg vil kalle det hypermagiske syndromet og hvilke mentale og sosiale mekanismer selve syndromet utløser og opprettholdes av. Som hypermagiker lukrerer han da også på at publikum – klienter – lever i samme døsige eller illusjonistiske og illusjonsskapende u-virkelighetsverden  og uvitenhet og med den samme skrantende innsikt i og manglende forståelse for disse mekanismen.

Hypermagikeren blir da den første til å fortrenge erkjennelsen av at han er hypermagiker, han blir avhengig av en «tilhørerskare» - eller et kronisk klientell - som ser og oppfatter tingene på samme måte som han selv, og som selvsagt ser opp til ham, ja, elsker ham, selv om de aldri har møtt ham, aldri lært ham å kjenne, aldri har sett ham og forholdt seg til ham en hverdag. Alike vel tror fansen og de trollbundne at idolet elsker dem med hele sitt store, røde og bankende hjerte. En psykiatrisk betegnelse for dette kan muligens være en blanding av narsissisme og den illusoriske tanke at «den annen – uten forbehold - elsker en», uten at det kan føres «beviser» for dette og uten enhver sannsynlighet for at en gjensidig forelskelse virkelig skulle foreligge. Det kalles, så vidt jeg husker, for «alter-amori».

Hypermagikere en den «fødte» terapeut. Men han innfanges av «overføringer» mellom seg selv og sine klienter, - jeg vil kalle dem offer. Han blir avhengig av sin «fans» og som fans, vil ikke fansen selv høre snakk om at deres idol er hypermagiker, for hvis de forsto at han er det, vil de selv komme under lupen og selv måtte innrømme noe de i utgangspunktet ikke vil og kan innrømme, fordi å måtte innrømme eller se det, vil rett og slett bli for ubehagelig og flaut for dem. Hvor mange ganger ser vi ikke at berømtheter som har vært klart kriminelle beskyttes av sine forgudere, sine fans. De fortrenger enhver kritikk av sin helt og redningsmann. Kom ikke og fortell meg at det her ikke er magi ute og går.

Dessuten: Foreldre som opplever barn som kaster seg ut i ekstatisk forelskelse i helter og som driver en heltedyrkelse som ikke kan betegnes som annet enn en manisk, undervurderer ofte de kreftene og underliggende impulser som utløses og settes i spill. Man tror at alt dette er utslag av en slags naturlig utvikling, ja, at det skal være sånn. Man ser sin egen innbilte uskyld forsterket til sann uskyld i sine ekstatiske barn. Man tror at barna tross alt er utstyrt med noe fra naturens side man med rette eller urette kan betraktes som en nåde, ja, til og med som en nåde fra gud, eller naturen, da sett som f esks Gaia, Moder Jord, en hypotetisk, kald og komisk mer-gudlig størrelse med aktiv virkende person-attributter. Barn sies da ofte å ha et engleaktig vesen … Man ser ingen kobling f ek opp mot førerdyrkelsen i mellomkrigstidens Tyskland, eller Mao-dyrkelsen 1970-tallet ff. Massehysteri kalles det gjerne, og massesuggesjon, men det har ikke noe med hva uskyldig fans i Vesten i dag driver med og lar seg underkaste med foreldre, lærere og andre innflytelsesrike prominenser fra Regjeringskvartal og avisredaksjoner fulle velsignelse. De er ofte sterkt preget av og avhengig av hypermagi selv, derfor elsker de da også ofre – uten å se at de virkelig er ofre -  ofre som i sin troskyld som lar seg fortrylle eller fiksere av hypermagi og hypermagikere.

Hypermagikere vil ikke her se at de i realiteten kategoriserer – dvs begrenser, i stedet for å utvide - sine barns modningsmuligheter, ved altså å tilføre dem eller pådytte dem en essens de egentlig ikke har. Hypermagikerens strategi er å stjele naturligheten fra dem og tilegne den seg selv. Det vil gi hypermagikeren i egne og andres øyne, tror han, et overskudd av ungdommelighet, helse, kraft – og magi. Eller evig guddommelighet, kan man si. Særlig politikere elsker barn på en hypermagisk måte, de «løfter» ved enhver anledning og jo flere ganger en politiker nevner «barn» i sin replikker i mediene, i en eller annen sak, tror de at det går inn blant folk at de, nettopp dem, er barnas sanne riddere og forsvarere. Ikke «de slemme andre» de som ikke er enig med dem i metodevalg. Barn tillates ikke lenger å være barn, som barn, og for å være barn, mennesker med ubetinget verdi i seg selv. (Fosterdrap kan nevnes). Barna gjøres på den mest utspekulerte måte til «medisin» og utstillingsvindu for foreldrene. Foreldrene søker å overføre barnets skjønnhet, autensitet, sprudlende skaperkraft eller naturnødvendige eller uskyldsrene kreativitet på seg selv. (Barn kan ikke synde, barn kan ikke lyve i sedelighetssaker, voksen tillegger seg «lano-sveis», antakelig for å fremtre som mer uskyldige og såpe-rene, i dagliglivet og som på sjekker’n som i badekaret, og derfor som mer troverdige og derfor også som mindre beregnende og manipulerende enn det de i virkeligheten er, fordi de vet at skalkeskjulet virker og folk er naive nok til «å tenke en annen vei» – nok et magisk trick i verktøykassa, med andre ord …). «Lano for liten, Lano for stor», ikke sant? Det dufter jo så rent og deilig her. Ingen fare!

Og slik lever mange sine liv prektige liv, mette og litt sløvt sprudlende, men stadig mer tørste og vanskeligere å tilfredsstille, spesielt fysisk og materielt, og jo mer av dette, jo fortere fortrenges evighetsperspektivet og dødens realitet, og i og med dette, det store kristne gladbuskapet om at døden er beseiret og at Gud vil at vi skal bli frelst. Og at Guds sønn faktisk, historisk og nødvendig valgte å dø for våre syner og ta straffen på seg i et blodig offer en gang, den gang, for alle og for all tid.

Det er lumpet gjort og tenkt mot barn alt dette, selvsagt, men ingen sier noe til det, eller imot det. Det er naturens fortjeneste, må vite, naturens skyld og naturens fortjeneste, og under ligger det en alles kamp mot alle for å tilegne seg den upersonlig magis krefter.  Ikke rart da at skjebnetroen og troen på krefter i stedet for troen på den ene sanne Gud fader og den personlige relasjon, blir borte fra stadig flere sjeler som nå fratas enhver evighetslengsel og ethvert personlig forhold til Gud, og ethvert Guds nådige forsyn, og en relasjon som blir etablert ut fra den ene som er God, Gud og Hans kjærlighet, ikke vår.

Når ungdommen da slipper seg løs og tillater seg – og tillates - å leve i sin egen idylliske verden med hodetelefoner på, eller som tilskuere og deltakere i f eks store konserter og andre «karismatiske» samlinger, tar foreldrene dette med den aller største ro. Det som skjer, skjer ikke fordi det er magiske krefter og falske gudebilder som frister og som blåser i hundefløyten, uten at de spesielt innvidde hører den, nei, detter oppfattes og «verdsettes» som både normalt og naturlig, ja, noe misunnelsesverdig.  

At ikondyrkelsen er større enn på lenge, lenge, er så tydelig at man skal være et offer for hypermagi for ikke å se det. Idoler – falske gudebilder – er ingen ny oppfinnelse, men det virker som det må en ny oppfinnelse – ikke bare gammel innsikt - til for å bryte hypermagikernes makt over sinnene. I dag er det helt utenkelig for mange mennesker at store grupper er innfanget i magiens tryllekraft, fordi man trekker den slutning at siden gud er død, så er magien det også. Dvs siden overtroen er død, er også troen på magi det, fordi troen på magi jo er overtro. Ut fra folkedypet vet vi derfor at magi og gudebilde faktisk hører sammen. Problemet i dag er at vi faktisk ikke klarer å forestille oss at dette fenomenet faktisk eksiterer og funker som aldri før. I stedet minimaliserer men fenomenet, bagatelliserer og forskjønner det, foreldre og myndighets- eller autoritetspersoner projiser og ekstrapolerer drømmen om egen evige og uansvarlige ungdom over på sin «søte små». Det er i seg selv avslørende det som en berømt fransk filosof sa da han var i Norge for en del år siden, i forbindelse med lansering av en bok om den islamske terroren i landet: «Det er noe engleaktig over dere nordmenn», sa han. (Jeg holdt på å skrive: Engleaktivt … ). Antakelig tok de fleste nordmenn som hørte dette det som en kompliment, og langt fra en noe ironisk eller underfundig reprimande eller som noe velment memento. «Memento mori» er ikke akkurat noe nordmenn går rundt med til daglig, man vil jo ikke være «festbrems». De unge fans settes med dette ned på et kulturnivå hvor «de noble ville» huserer med sin vilkårlighet, sine oppblåste emosjoner og sitt skrekkvelde, nå stimulert frem av tilsynelatende voksne som bare vil alt og alle så såre vel og som ikke ser at de styres mer av hypermagi og hypermagikere enn de vil våge å tro og forestille seg. De kan ikke forestille seg at de faktisk kan vurderes, bedømmes og ja, dømmes, både etisk og estetetisk for at de innbiller seg at de selv og de som forguder dem, f eks barna, kun kan bedømmes og dømmes ut fra egne, pure intensjoner uten å ta de sure og ofte altfor mørker og bitre konsekvenser i betraktning på noe nivå og i noen relasjon.  

«Fansen» vil ikke havne på samme nivå som primitive mennesker befant seg på en gang i tiden, mennesker og kulturer som da var avhengig av å utøve magi, fordi kulturen og dem selv følte seg helt avhengig av magi som sådan og ikke kunne tenke seg et salig liv uten denne magien. Hypermagien er derfor selvforsterkende og konstituerer tenkemåter og holdninger som oppfattes som helt nødvendige for at alt skal gå på skinner. Hypermagikeren og hypermagikerens «offer» lever i det jeg vil kan kalle et «doxisk felt». Deres tankeverden er selvtilstrekkelig på sine egne premisser for dem, premisser som fungere som et sterkt ladet elektriske gjerde hvor nyttig og saklig input utenfra ikke en gang slipper inn subliminalt. Magien overstyrer enhver tillært og ofte hardt tilkjempet habitus. Samtidig lader ofrene seg opp sammen, det foregår en synergioppbygging inne i feltet hvis hovedfunksjon er å beskytte gruppen emosjonelt ved å minimalisere enhver rasjonell tilnærming til komplekset.

Mulighet for å unnslippe med helsen i behold? Bare de ydderst få innen dette feltet vil noensinne makte å komme til års alder og bryte ut av «spellet». Både individene i gruppen og gruppen som sådan trenger derfor hjelp utenfra, og vi kunne håpe at det vil hjelpe å bruke megafon, men det er forhastet å håpe på, for «fansen» eller ofrene, som de i virkeligheten er, vil bare skru opp sine hodetelefoner enda mer og til og med i større grad forsøke å overdøve ethvert forsøk på å tilføre større erkjennelse og dypere innsikt.

Vi kan trygt si det slik: Uten den underliggende a-moralske hypermagien som gjør seg gjeldene, vil all moral i dag være umulig, en moral som i dag altså er en amoral. Vi skal om litt forsøke å forklare hvordan og hvorfor, og om mulig peke på noen veier ut av uføret. Magien lever den dag i dag i beste velgående i form av hypermagi, (en betegnelse som for øvrig er myntet av meg selv). Det er bare det at «det store vi» ikke ser den, vil ikke ha noe å gjøre noe med, vil ikke assosieres med den engang, ikke engang helt overflatisk. Den er allerede et skudd for baugen for oss, som samfunn, som demokratisk og som et samfunn med het distinkte tradisjoner og en helt særegen historie, som vi nekter å høre på. Vi er som barn som sitter på hybelen med hodetelefoner og ikke vil høre på når mor og far står i trappa og roper «brann, brann».

La meg ta et konkret eksempel, du er journalist og spør mannskapet på en av de mange skip og båter som fra fjernt og nært nå nærmest på permanent basis plukker opp «flykninger» fra – bevisst - overfylte båter i Middelhavet:

-Kan det dere driver med, det hjelpearbeidet dere driver, på noen måte beskrives som umoralsk?

Samstemmig og rungende svar: - Nei.
Hele mannskapet er glade for å være med på dette humanitært begrunnede opplegget og er stolt av hva de gjør og alle tenker å fortsette med å plukke opp «flykninger». Så lenge det kommer flykninger.

Som gravende, uredd og ikke-hypermagisk og objektiv journalist, spør du så:

- Kan det tenkes at det dør flere mennesker ved at dere så å si inviterer så mange «flykninger» til å bli hjulpet av nettopp dere og deres kollegaer og alle de andre båtene, enn det hadde dødd flyktninger hvis dere ikke hadde vært så tydelige på å hjelpe «flyktningene», eller hvis dere heller hadde sluttet med å tilby disse flyktningene tjenesten dere tilbyr?

- Intet svar fra mannskapet.

Men vi ser en viss fornærmelse kryper som en skygge over ansiktene deres. Vi ser at de tenker: Vi er humanister, vi er hjelpere, vi er blant de gode, vi er empatiske mennesker, følsomme, alle bør hjelpe sårbare mennesker og mennesker på flukt, slik vi gjør, selv om de bare er asylsøkere og selv om de fleste av «flykningene» ikke er reell flyktninger, men kun økonomiske lykkejegere.

Som ærlig og undersøkende journalist vill du kanskje da ha spurt mannskapet:

-Ville det ha dødd færre flyktninger hvis dere hadde overlatt oppgaven utelukkende til landene som berøres, dvs de land de flykter fra og transittlandene? Og hadde det dødd langt færre flyktninger hvis statene «flyktningene» kommer til først hadde blitt pålagt å ta seg av disse sakene og finne ut hvem som var reelle flyktninger og hvem som ikke er det enten i transittlandene eller i landet det gjelder selv, f eks Italia?

Mannskapet svarer ikke, for de kan ikke og vil ikke svare. Uansett svar det måtte avlegge, ville vise at det de driver på med er umoralsk og forkastelig. Det de driver på med, koster faktisk flere liv nettopp på grunn av hva de gjøre, og nettopp fordi de grenseløse leger nettopp er grenseløse i sin naivitet og kynisme, og fordi de elsker å drive følelsesmessig utpressing, helt etter «læreboken i hypermagi», kan vi si.

Disse grenseløse bidrar til å konstruere ofre som de så kan bruke som bevis på at de tilhører de gode og at de helt uten tvil eller motforestillinger befinner seg på den moralsk riktige siden.

Vi kan umiddelbart se at disse grenseløse menneskene forsøker å gjøre to ting: Både stjele kraft eller magi fra ofrene, og ved å – tilsynelatende – tilføre de samme menneskene deres magi, deres egen tilsynelatende overskuddskraft, som de har stjålet fra de ofrene de altså selv har konstruert og i praksis skapt, for anledningen, og da en anledning og i en kontekst som de med stor visshet vil gi dem en ubetinget anerkjennelse i «det hypermagiske samfunnet» - dvs hele etablissementet og store deler av det over- styrte og hypermagisk manipulerte folket som mannskapet og deres oppdragsgivere henvender seg til og som de er avhengig av å søke etisk og personlig opphøyelse fra, nær sagt uansett hvor mye det enn koster og uansett hvor mange liv som går tapt som følge av deres for så mange så innmari tilsynelatende heroiske innsats.

Mannskapet vil ikke skjønne at det er det selv som produserer ofre, ofre for menneskesmuglere, ofre for politiske opportunister, ofre for en permanent overilt ideologisk og gudløs utopi. De vil ikke skjønne at de løper hypermagikernes ærend, fordi de selv er hypermagikere, og disse forsterker hverandre i sin overbevisningen, om at de overhodet ikke kan gjøre noe galt, aller minst noe moralsk forkastelig. Å innrømme noe sånt ville for dem være å berøve seg selv det innerste av dem selv, nemlig selvhøytideligheten, forfengeligheten og den magiske kraften de så stolt innbiller seg de har skapt selv, selv om de nettopp har stjålet den fra andre, ved å gjøre dem funksjonelt til både innbilt og reelle ofre. De gjør i prinsippet det samme som Morten Horn og Johannes Morken da de gjorde Hadia Tajik til et offer uten hennes samtykke og fordi de ikke hadde fantasi nok til å se at Tajik umulig kunne ha innfridd deres fromme ønske uten å oppgi sin identitet som fri person og bevisst aktør i diskursen og politikken. En hypermagisk strategi som selvsagt Tajik aldri ville ha underlagt seg og latt seg sluke inn i og bli styrt av. Aldri.

Usmakelig dødsønske Av: Hanne Tolg   13. juli 2019, 12:23

Justisminister Jøran Kallmyr uttrykte for noen dager siden bekymring over at private redningsaksjoner i Middelhavet kan lede til økt flyktningstrøm. I en artikkel av NRK hvor det nærmest etterlyses flere asylsøkere, ble det lavere antallet som Norge har mottatt, satt i sammenheng med båtmigranter i Middelhavet.
    Det mottas få asylsøknader i Norge om dagen.
    Under flyktningkrisen i 2015 nådde antallet mottatte asylsøknader 31.110, mens det i 2018 ikke var flere en 2660 som søkte om asylopphold, ifølge tall fra Utlendingsdirektoratet.
Dette har NRK koblet opp mot justisministerens kommentar:
    – Vi er bekymret for at de private redningsaksjonene i Middelhavet gjør at flere flyktninger tør å krysse fra kysten av Afrika til Europa.
    – Det kan utløse at flere flyktninger velger å krysse havet enn de private noensinne kan redde, fortsetter Kallmyr.
    – Vi frykter at man gir et inntrykk av at hvis man kan komme seg om bord i skipet til en frivillig organisasjon, blir man tatt til land i Europa. Det vil lede til at flere vil reise, sier Kallmyr.
Det er altså de frivillige organisasjonene Jøran Kallmyr tar for seg. Italia har allerede fastslått at flere av disse står i ledtog med menneskesmuglere.

Artikkelen avsluttes med et angrep på Jøran Kallmyr av SVs Lars Haltbrekken, som sier:
    – Jeg synes dette er en helt hårreisende uttalelse.
Det var ikke nok. NRK slengte på Tiril Skarstein, som er medierådgiver i Flyktninghjelpen.
Hun «bedyrer at flyktningene i leire i land som Libya også er vårt ansvar».
    – Vår bekymring kan ikke stanse ved Middelhavets grenser, sier Tiril Skarstein.
Journalist Sven Egil Omdal synes ikke at Lars Haltbrekken og Tiril Skarstein gikk langt nok i kritikken av Jøran Kallmyr. Han tok til twitter og la ut følgende melding:
Dette var kanskje ment som mørk humor, men kommentaren mottok flere oppsperrede øyne enn smil i kommentarfeltet. De som påpekte at dette var lavmål (ikke minst fordi Omdal er journalist), fikk alle samme svar av Omdal:
Jeg tror nok samtlige fikk med seg konteksten. Og den uspiselige kommentaren ble ikke mer spiselig av den grunn. Bytt ut «Jøran Kallmyr» med «migrant» eller «neger», så ville Sven Egil Omdals kommentar ha vist sin stygge natur.
Omdal mener at de private «redningsselskapene» som Sea Watch representerer, er et humant alternativ. Og at alle som ikke støtter dette, som Salvini og Jøran Kallmyr, er inhumane.
De inhumane, som mener at redningsaksjonene øker den farlige trafikken over Middelhavet, kan vi bare la drukne selv, er Omdals konklusjon. Et nesten ufattelig lavt nivå, som avslører nettopp hvor «humane» aktivistene på venstresiden er.
Omdal omtaler seg selv som «byvandrer i Paris». Han trenger å besøke nye og mer spennende mono multikulturelle bydeler i Paris, hvor fruktene av hans og hans likes godhet kan nytes til fulle.
Sven Egil Omdal leder i tillegg et utvalg fra Presseforbundet som tar for seg medienes kildebruk. Det inkluderer også eventuelle endringer i Vær varsom-plakaten. Han har også vært leder av Pressens faglige utvalg. Omdal er kjent for sterke meninger, og i 2016 sammenliknet han Trump med Hitler.
Hatefulle kommentarer på Twitter hvor man spøker med ideen om en druknende justisminister, er tydeligvis en helt annen sak for gullpennvinner Sven Egil Omdal. Men ytringsfriheten skal testes, og vi oppfordrer Omdal til å trykke sin «morsomme» Twitter-melding hvor han ønsker justisministeren død, på forsiden av Stavanger Aftenblad, slik at alle kan se hvor Omdal står i spørsmålet om hva som er humant i dagens verden.
Gullpennen han mottok av Riksmålsforbundet i 2009, kan han med hell returnere.


Karine Haaland om: Sven Egil Omdal: Hvis valget sto mellom å redde en druknende Jøran Kallmyr og å gå på kino, hvilken film ville du sett?

Sven Egil Omdal er født i 1953, han er journalist, redaktør og organisasjonsleder. Han har arbeidet i bl.a. Stavanger Aftenblad, Adresseavisen, Kirkens informasjonstjeneste og Vårt Land, bl.a. som journalist, nyhetsredaktør og kulturredaktør. Han har også vært leder av Norsk Journalistlag. Omdal er dessuten tidligere leder for PFU. PFU – Pressens Faglige Utvalg – har som formål å overvåke og fremme den etiske og faglige standard i norske medier. Utvalget arbeider i forhold til Vær Varsom-plakaten. I 2009 ble Sven Egil Omdal tildelt Gullpennen av Riksmålsforbundet.Se for deg at den tidligere PFU-lederen Sven Egil «@svelle» Omdal byttet ut Kallmyr med ordet «migrant». Eller med ordet «muslim». Eller med Sumaya Jirde Ali..Kommentér gjerne. Men la oss ikke synke ned på «Gullpennens» nivå.

En hypermagisk og følelsesmessig utpressingshistorie fra grenseløse leger i 2019:

Leger Uten Grenser: Humanitær organisasjon eller aktør i et uverdig spill? Av: Tore Kristiansen   13. juli 2019, 11:53

Dette er hvor migrantene havner: under broer og veier eller ved T-baner, som her, ved Stalingrad-stasjonen i Paris. foto: Charles Platiau/Reuters/Scanpix

Det er naturlig at spørsmålet stilles. For Leger Uten Grenser fremstiller seg som en medisinsk hjelpeorganisasjon med store humanitære ambisjoner. Men deres hovedvirksomhet synes i dag å være transport av ulovlige migranter over Middelhavet til Europa.

Mange opplever at Leger Uten Grenser seiler under falskt flagg. Fra tidligere å bedrive medisinsk innsats i krigsområder, har man i de senere år markert seg som en slags fergeoperatør i Middelhavet.

De hevder å «redde flyktninger i nød på havet». I praksis er de en del av en transportpakke kyniske menneskesmuglere i Nord-Afrika selger dyrt til unge afrikanere som vil til Europa.

Usant om «flyktninger»

De aller fleste av dem som reiser over Middelhavet, er menn fra relativt godt fungerende land i Vest-Afrika, land uten verken krig, diktatur eller bunnløs fattigdom. Disse landene har riktignok ikke samme grad av velstand, trygghet og muligheter som land i Europa, men ønsket om å forbedre sin egen livssituasjon ved å flytte til et rikere land, er milevis unna det som gir status som flyktning.

Likevel fortsetter mediene og hjelpeorganisasjonene systematisk å snakke om «flyktninger», enda de selv vet at dette er usant.

En vel planlagt operasjon

Når migrantene skal legge ut på ferden fra Nord-Afrika og over Middelhavet, besørger menneskesmuglerne transport på den første, temmelig korte etappen. Den «transportløsningen» de byr på, består gjerne i at små, elendige båter eller gummiflåter fylles til randen med afrikanere. Vi har sett bildene der unge menn sitter som sild i tønne om bord, gjerne med et ben hengende i vannet. De har alle betalt dyrt for å få være med. Planen er å legge ut fra land, komme seg noen få kilometer nordover, og så plukkes opp («reddes») av et vestlig aktivist-skip som helt tilfeldig dukker opp akkurat der og da.

Så seiler man nordover til en havn i for eksempel Italia og setter i land «de reddede flyktningene».

Ved flere anledninger har det blitt hevdet at det gjøres avtaler om posisjon/møtepunkter mellom menneskesmuglerne og «redningsskipene». Det man gang på gang har sett av slike aksjoner, tilsier at dette kan være tilfellet. Den italienske kystvakten/marinen har ved enkelte anledninger overhørt kommunikasjon om møtesteder mellom «partene».

Skal sende nytt norsk skip

Det er i denne situasjonen Leger Uten Grenser i Norge nå skal melde seg på. De vil gjøre sin innsats i arbeidet med å få de unge afrikanske mennene mest mulig trygt over til et Europa der de ikke ønskes velkommen av noen lands myndigheter.

Man må spørre seg: Forstår ikke Leger Uten Grenser at de er med på å skape et «transporttilbud» som bidrar til at denne trafikken fortsetter? Uten medvirkning av «redningsskipene» hadde ikke menneskesmuglerne hatt en troverdig transportpakke å selge til migrantene. Da ville hele denne virksomheten rett og slett avta. For de unge afrikanerne vet selvsagt at de aldri kommer over hele Middelhavet om bord i de råtne båtene de settes ut i. De betaler ikke i dyre dommer for å legge ut på en åpenbar selvmordsferd.

Inge lykke verken for migrantene eller for Europa

I Europa venter ingen tilbud, jobber eller andre goder på migrantene. De aller fleste må klare seg fra dag til dag i en europeisk storby der man gjerne bor på gaten og lever fra hånd til munn av småjobber, tigging og kriminalitet. Det er ikke noe verdig liv, og neppe noe en organisasjon som Leger Uten Grenser bør være særlig stolt av å være med på å realisere.

For de landene der migrantene ender opp etter å ha blitt «reddet i land», er resultatet store utfordringer for politi, helsevesen osv., utrygghet for befolkningen og generelt kaotiske tilstander, samt at det etableres gettoer og slum en rekke steder.

I Italia er myndighetene grundig lei av hele denne kyniske trafikken, og sier bastant nei til å ta imot flere av disse såkalte flyktningene.

Også Frankrike har fått sin porsjon av dette. Migrantleiren som ble etablert ved Calais, og som senere ble revet under dramatiske omstendigheter, er ett eksempel. Et annet så vi fredag denne uken, da ca. 700 afrikanere (de såkalte svarte vestene) gikk til det skritt å okkupere en kirke i Paris for å kreve lovlig opphold og fulle rettigheter i landet. Politiet måtte rykke ut med store styrker for å fjerne dem. Men problemet ble selvsagt ikke løst av den grunn. Afrikanerne er fortsatt i byen, og de vil fortsette å kreve, aksjonere og lage problemer for det samfunnet som aldri har bedt dem om å komme dit.

De eneste som tjener på det hele, er menneskesmuglerne i Nord-Afrika, samt medvirkende organisasjoner, som bruker situasjonen til å markere sin egen «humanisme» og formodentlig pleie sitt eget hjertegode selvbilde. Ved å skyve illusjonen om «redningsarbeidet» foran seg, klarer de også å tigge penger fra godtroende bidragsytere som gjerne vil hjelpe mennesker i nød.

Denne falskheten er først og fremst mulig ved at mediene i stor grad tier om realiteten bak det hele, og i stedet på daglig basis laller ukritiske hyllingsvers om «flyktningene som reddes».

Det er på høy tid at mediene tar et oppgjør med seg selv – og erkjenner hva de faktisk er med på.


-
Velkommen ombord, Per Sandberg!:

En hypermagisk følelsesmessig utpressingshistoire fra grenseløse leger fra VG i 2015:

Å si nei til å ta imot mennesker på flukt er inhumant og uansvarlig.

IKKE LYKKEJEGERE: Mennesker på flukt er akkurat det, mennesker. De er ikke «lykkejegere» og de er ikke en «flom». De er mennesker som deg og meg, og når de flykter har de rett på å få søke asyl, skriver Leger Uten Grenser på jobb fra Middelhavet. Bildet viser det norske fartøyet «Siem Pilot». Foto: Privat
IKKE LYKKEJEGERE: Mennesker på flukt er akkurat det, mennesker. De er ikke «lykkejegere» og de er ikke en «flom». De er mennesker som deg og meg, og når de flykter har de rett på å få søke asyl, skriver Leger Uten Grenser på jobb fra Middelhavet. Bildet viser det norske fartøyet «Siem Pilot». Meninger 25. august 2015 kl. 8.00, Sebastian Stein, Feltkoordinator Leger Uten Grenser
Lindis Hurum, Nødhjelpskoordinator Leger Uten Grenser

Å lese avisen og høre hva noen politikere sier om menneskene på flukt som kommer til Europa er som å lese om en parallell virkelighet basert på myter og frykt. Det som blir skrevet og sagt stemmer overhodet ikke med hva vi ser om bord i Leger Uten Grensers båt her midt i Middelhavet. Du er velkommen om bord, Per Sandberg, så du kan få sett på virkeligheten.

Her vil du få se at mennesker på flukt er akkurat det, mennesker. De er ikke «lykkejegere» og de er ikke en «flom». De er mennesker som deg og meg, og når de flykter har de rett på å få søke asyl. Siden når ble ordet «asylsøker» likestilt med «kriminell» og «uønsket»? Det er ikke ulovlig å søke asyl, tvert imot er det en grunnleggende rett for oss alle.

Vi kommer tett på de menneskene vi redder og alle forteller historier om overgrep. Overgrep begått i hjemland og langs fluktruten. Tortur. Voldtekt. Slaveri. Utpressing. En gravid kvinne ble sparket i magen til hun spontanaborterte. Vi har møtt besteforeldre som flyktet fra krigsherjede Aleppo, men som heller ikke var trygge i Tyrkia så de dro videre til lovløse Libya. Eneste vei ut av slaveri og tortur i Libya i dag er sjøveien, og de forteller oss at de heller tar risikoen med å drukne enn å bli værende. Vi ser skuddskader og benbrudd fra tortur. Kvinner gråter inne på klinikken vår når de forteller om hvordan de ble voldtatt igjen og igjen.

Hadde vi blitt torturert hadde vi også flyktet.

Overgrepene vi hører om er så store og grove at de ville skapt politisk krise i Norge. En gjengvoldtekt ville medført krav om mer politi, krav om strengere straffer og krav om mer bevilgninger til forebyggende arbeid. Men det er ikke enkeltovergrep vi hører om på denne båten. Vi hører de samme grufulle historiene om igjen og om igjen. Er disse kvinnene vi møter en del av «flommen» du snakker om, Per Sandberg?

Dagens flyktningkrise er blitt sentral i den norske valgkampen. Men i stedet for solidaritet og humanitet er det kostnader og umenneskeliggjøring vi får høre om. Det snakkes om hundretusenvis av «problemer» som kommer til Europa bare i år. Det snakkes om problemet som «vi» har. Ut av politikernes munn triller det gloser om «knappe ressurser» og «falske prioriteringer». Om vanskeligheter med integrering. Om at de må sendes tilbake. Om at én flyktning blir til flere. I kommentarfeltet under disse store oppslagene i nettavisene leser vi at de bare kan drukne. At de er «terrorister», «rotter» eller «lykkejegere». Når ble det greit å snakke om mennesker på denne måten?

Hva er egentlig en lykkejeger? Er det lille Noor, som sammen med bestefar Fouad flyktet fra Aleppo da tønnebombene ødela både hus, hjem og alle framtidsutsikter? Er det David fra Ghana som var fanget i slaveri i lovløse og krigsherjede Libya, der hvor ingen hjelp når fram? Jakter de på lykke eller flykter de for sine liv?

Norge er et lite land, og det er forståelig at vi er opptatt av våre egne utfordringer og problemer. Men når ordskiftet framstiller det som om at det er vi nordmenn som er ofrene; at det er vi som må betale, at det er vi som blir utsatt for en trussel, da har navlebeskuelsen gått for langt. Det er ikke slik at folk flykter fra krigen i Syria fordi de ønsker å komme til Norge. De flykter fra Syria fordi det er krig der.

Det er rett og slett feil å tro at man kan komme unna med å kjøpe seg ut av problemet og «hjelpe dem der de er», slik Per Sandberg påstår. Dette er en overforenkling av et komplekst problem. Hvor skal disse menneskene på flukt «hjelpes»? Om bord på båten vår på Middelhavet? I Hellas? På grensen til Ungarn? I Syria? Mennesker på flukt er per definisjon på reise fra et sted hvor de er utrygge.

Årsakene til at folk flykter vil ikke forsvinne på kort sikt. Mennesker på flukt trenger stabilitet og muligheten til å bygge opp nye liv, få seg jobber og bidra positivt til samfunnet de slår seg ned i. I landene der flyktninger oppholder seg i påvente av dette er det ikke mulig å integrere alle. Det finnes ikke jobbmuligheter. Ikke kapasitet i helsevesenet. Ikke nok boliger.

Det er rett og slett naivt å tro at å bygge høye gjerder langs grensene vil hjelpe. Det er naivt å tro at bare fordi vi bor litt høyere nord på kloden så angår ikke dette problemet oss.

Det som ikke er naivt, derimot, er å snakke om menneskeverd og solidaritet. Å snakke om mennesker i stedet for tall. Ahmed er ikke nummer 4544, han er gutten som er bedre enn deg i fotball. Sima er ikke nummer 98956, hun er jenta som drømmer om å bli lærer.

Å si nei til å ta imot mennesker på flukt er inhumant og uansvarlig. Skjult bak floskelen om «ansvarlig politikk» vil enkelte politikere gi inntrykk av vanskelige valg. Det egentlige vanskelige, men riktige valget, er å hjelpe dem. De må få søke asyl på en trygg og verdig måte. Det gjelder Syrere i dag, det gjelder David fra Ghana i morgen.

Hadde vi flyktet fra krig hadde vi også trengt noens hjelp.

Om bord på båten vår i Middelhavet er vi forbanna. Vi håper at folk er forbanna hjemme i Norge også. For makan til umenneskelig prat har vi ikke hørt på lenge. På vegne av dem vi redder fra båten vår ber vi om at vi begynner å snakke om disse menneskene på en anstendig måte.

Vi ønsker at Norge skal vise at vi gjerne hjelper, også når det koster mer enn en bevilgning og en bekymret tanke. Vi må ikke la oss lure til å sette deres menneskeverd opp mot vår velferdsstat. En velferdsstat uten medmenneskelighet har ingen verdi.


Vi legger her av praktiske grunner inn et tidligere innlegg på bloggen, nærmest for å ha det for hånd:
-
Her går vi rett på Konklusjon:

Vi har sett at islamofobi som ord betraktet tillegges magiske krefter som fungerer som adgangstegn, som identitetsbevis og som et mentalt høyst ladet eller anriket våpen mot alt som tenkes kan av rene og det som i virkeligheten er helt ubegrunnede konspirasjoner, dvs oppdiktede trusler og farer konstruert nærmest for å kunne påstå at saklig islamkritikk med nødvendighet må drives på en rasistisk og derfor i prinsippet straffbar og etisk uforsvarlig og illegitim måte, med de verste hensikter, drevet og besatt av et destruktiv og farlig behov – tror de - for å knuse det verdisyn og den «hellige overbevisning» som i hele sitt vesen angriper gudstro, særlig kristen gudstro.

De går til verks med den aller beste samvittighet og med den mest flammende og selvforherligende, ja, til og med tilsynelatende selvutslettende vrede, krefter som allerede har gjort mer enn nok for å dekonstruere Vestens høye idealer og kristne-humane verdisyn og trosliv.

Ordet islamofobi brukes av venstresiden selvpromoterende bevisst som en faktor i en kynisk nyttekalkyle og brukes etter alle kunstens regler i en markedsføring med alle kjente og tilgjengelige og dokumentert effektive retoriske, sosiologiske og psykologiske kunnskaper og innsikter.

Advarsler om at det i islamofobi ligger innbakt en psykiatrisk term – en fobi, altså en sykdom  – idet fobi betyr irrasjonell og gjerne sykelig angst eller frykt, overses og blir ikke en gang tatt seriøst opp til debatt, spesielt ikke innad i venstreradikale kretser, men selvsagt også ved iherdig unnlatelse på høyresiden.

De som ynder å bruke ordet, vet alle at det appellerer til selekterte målgrupper med en noe spesiell kuldskjærhet som gjør dem lette å dupere. Ordet islamofobi brukes derfor uten skrupler for å sykeliggjøre motstandere og antatte konspiratører. Dette viser at manipulerende nytte-kalkyler er langt viktigere å bruke enn metoder som kun vil fokusere på redelighet og sannhet.

Der islamofobi brukes – som f eks av Tarjei Gilje i Dagen - for å sverte motstandere, innvarsler dette i seg selv at de som anvender ordet er på full fart inn i illusjonenes og uvirkelighetens verden og at de ofrer sin forventede modenhet og integritet på hypermagikernes premisser og som gjør seg selv og andre til slaktoffer for en magi de egentlig frykter mer enn hva de tror på den kristne Guds kjærlighet in personae.

Hypermagikere mangler selvsagt sann og nødvendig gudsfrykt. De misbruker dessuten Herrens ord på det groveste når de bruker den guddommelige innsikt at Ordet skaper det det nevner, når de selv med suksess ser at de ord de selv buker, eller av frykt angriper, nettopp skaper det det nevner, her irrasjonell frykt for saklig, temperamentsfull, Kristus-tro og sann islamkritikk.

Motstykket til islamofobi tore være islamofili, men dette er et ord hypermagikere er langt fra komfortable med, ja, de vil ikke la seg assosiere med det i det hele tatt. Det er tankevekkende i seg selv, men lett forklarlig og viser med all tydelighet at alt dette egentlig dreier seg om rå maktkamp, kamp om posisjoner og ideologisk og politisk makt, gjerne antidemokratisk makt, idet venstresiden jo ikke makter å gi slipp på sin utopi om det perfekte, klasseløse samfunn, og inkludert de metoder man på venstresiden har promotert og tillatt seg å ta i bruk, inntil for bare et par decennier siden, med det resultat at millioner ble henrettet og sendt i Gulag, for å si det kort.

Vi skal huske at også den marxistiske ideologi appellerer til emosjoner og luftige visjoner for å nå sine uhellige mål, og løfter om samvittighetsfri moralsk «uangripelighet» for alle de som gjør en pur-rød innsats for å virkeliggjøre utopien på marxistisk vis, dvs med organisert og rå bruk av fysisk vold og psykisk utpresning på en skala som er umulig for et normalt menneske uten sosial dysfunksjonell diagnose og klare personlighetsforstyrrelser i dag å forestille seg.

Det viser seg altså at hypermagikere av ulik størrelse er seg fullt bevisst ordet islamofobi’s store potensialitet, kraft og påvirkningsverdi. Anvendelsen av ordet på rette sted, til rette tid, på rette måte og overfor de «rette» folka, dvs til hypermagikernes oppkonstruerte fiender, gjøres til et normsettende og høyt prisverdig arbeid og til en strategi som venstresiden for tiden åpenbart seg vel tjenlige med, alt for å selektere spesielt sårbare målgrupper og for å forme formålstjenlige verdipreferanser, og som premiss i det hele tatt for en konsensusbygging både på kort og lang sikt, et «verdifullt» og edelt politiske arbeide som bare kan støtte venstresiden, ved å skremme, stemple, håne og krenke islamkritikere og islamkrtikk.

Ordet «fobi» betraktes og brukes som et instrument for magiske krefter, krefter venstresiden ikke åpenlyst hverken kan bekrefte eller begrunne hverken på vitenskapelig måte eller på noe rasjonelt vis. Når selv seriøse forskere og medisinere kan bruke ordet islamofobi, viser det at disse ikke skjønner eller ikke vil og ikke kan skjønne – at magi i dag er en høyst virksom og innbydende kraft, en kraft som de i og for seg ikke er seg bevisst, eller som de av ren kynisme eller opportunisme derfor ikke vil befatte seg med. (De fortrenger, hvis mulig for dem).

Folk med høyere utdannelse og god kjennskap til vitenskap av alle slag, synes å ha en mental blindvinkel innbakt i sine personligheter og i sine laster eller lidenskapsstrukturer, enten den nå er innlært aktivt eller passivt. De forstår derfor ikke det presserende i at de nå bør bevisstgjøre seg selv på dette området og bearbeide og avlære seg sin egen sneverhet i form av farlig og høyst egen-genererte og generelle eller unike etikk «by defaults», altså «unnlatelsessynder».

Sier de at målet – ved å bruke islamofobi, med sine tallrike ledsagende troper og anvendelsesmåter -  helliger middelet, er de helt på jordet, slik vi har sett enkelte universitetsansatte har gjort, offentlig og uten blygsel. Når man ikke er forbeholden overfor imperativer om å bruke «repressiv toleranse», (Marcuse), skal man være på vakt og minne seg på at nihilisme virkelig finnes og fremdeles virker med uforminsket styrke, og som en naturlig agens, om enn i dag ikke så åpenlyst som bare for 50 år siden.

Se om dette her: Verdinihilisme og venstresosialismen og se her hva en medisiner og forsker, kan få seg til å mene om saklig islamkritikk, en kritikk som til og med ble vurdert som «innafor» av daværende debattredaktør i Vårt Land, Johannes Morken, se: her.

En smakebit: Morten Horn skrev: « – – en tråd som  var ren sjikane. … Det var rett og slett søppel, og uverdig for verdidebatt.no. «Det er ganske fantastisk at du – (henvendt til kritikeren) – her forteller meg at Tajik ville tålt dette innlegget – du, som krenket henne, på hennes vegne. Kritikken var et flagrant brudd på retningslinjene, et av de verste jeg har sett. … »» Se ordlyden i selve kritikken, nederst på siden: SpikersCorner

Horns uttalelse kan lett oppfattes som uttrykk for hat og frykt. Ja, som et irrasjonelt hat, en genuin «fobi». Det er ikke vanskelig å øyne et grunnfestet behov for å være på den «moralsk» riktige siden og som et uttrykk for å føle seg «bedre enn».

Horn tror åpenbart at han er moralsk overlegen, etisk uangripelig. Han kan tillate seg å degradere ikke bare meninger, men også den personen som skriver. Han driver med personangrep uten å skjønne at han nettopp driver med personangrep. Det er for lavt for ham å drive med personangrep, han kritiserer andre for å drive å drive personangrep, til og med når man tydelig kritiserer meningene hans, og ikke han som person.

Folk som befinner seg innenfor Horns tryllekrets, hans magiske, høyst virksomme, felt, ser ikke at Horn er ufin og bøllete. De mangler indre frihet, mental åpenhet, personlig og eksistensiell styrke til å motstå og avkle Horn i umiddelbar konfrontasjon, den være seg så mild, forstandig og velfundert både kunnskapsmessig og verdimessig. Man lar seg dupere, hærta og fjetre av Horns magi, og Horn lykkes gang på gang, uten at forguderne hans noen gang våger å se hva som foregår. Av mangel på selvstendighet og frihet, velger de å la seg dominere, for slik å fraskrive seg ansvaret for eget liv og et indre, kreativt og selvstendig og stolt indre, med egenverdi, (ikke diktert verdi). En hypermagiker passer som smurt inn i rollen som sektleder, eller guru, - som en ufattelig mektig kultleder for dem som trenger noe å tro på, men som ikke unner seg en bedre tro enn den innbilling og forstillelse kultlederen selv tilbyr i egen person og i kraft av sitt forskrudde budskap. Horn kan ikke sies å være noen veletablert eller suksessrik magiker, guru eller kultleder, til det rekker ikke hans intellektuelle eller karismatiske evner. Det må være sårt for Horn å se at han ikke lykkes i dette, at han ikke klarer å dupere flere med sin egen form for hypermagiske fromhet.

Horn ser ikke sin egen selvrettferdighet. Horn ser ikke at han innbyr til å se helle denne saken i psykologiserings lys. Horn er en hypermagiker. Han kan ikke begrunne eller legitimere sin vemmelse over artikkelen han fordømmer annet enn i sitt eget indre univers, i sine emosjoner og trang til «kronisk» selvhevdelse. Han makter ikke å stå alene med sin «vemmelse», han vet han må piske opp stemningen, et sikkert tegn på at han egentlig ser seg selv som «mindreverdig», dvs han må stadig få bekreftelse på sin verd, sett med egne og andres øyne kombinert, ved å forkleine de han tror han «sosialt straff-fritt» kan utsette for de mest nedsettende bemerkninger, den klarest og mest ekskluderende måte å få bragt ikke bare et menneske, men også dette menneskes meninger, godt mente overbevisninger og analyser, ja, dette menneskes kristne tro til taushet.

Forskeren og legen - altså - Morten Horn driver en slags skremselspropaganda fordi han vil ha – må ha - kontroll, og fordi han ikke kan «leve» uten kontroll og dominansfølelse, bare gjennom kontroll og manipulering kan han imidlertid føle sin angst litt dempet og litt mer utholdelig, eller kontrollerbar, å leve med. I neste omgang krever en slik «mental konstitusjon» stadig mer av samme – innbilte – kraft og styrke. Hvor og når skal grensen settes? For et menneske som lar seg drive så til de grader av behov for selvfortreffelighet – ja, selvtilstrekkelighet - , kan det virke som ethvert forsøk på «grensesetting» vil være en fåfengt oppgave. Hypermagikere kjenner ikke sine egne grenser, der er grenseløse i sitt storhetsvanvidd, sitt indre «troll» som de mater med fornøyelse, i skjul for publikum og i stadig større doser.

I Horns tilfelle ser man klart at hat går i tospann med frykt. De kombineres i aggresjon og tynelyst. Behovet for selv å bli oppfattet som uangripelig, trumfer all rasjonalitet og alle argumenter. De vet det ikke selv, men de lar seg styre av en følelse av mangel på magi, noe de må kompensere for ved å forsøke å forkleine motstandere og folk som ikke følger den etiske oppskrift de mener folk bør ha for at disse folkene, som de er så avhengig av å få støtte og beundring fra, skal kunne beundre eller forgude dem, for slik å kunne opphøye hypermagikerens egen sårt tiltrengte fortreffelighet, deres egen renhet og edelhet i sinn og skinn.

Og vi ser at dette hatet og denne – irrasjonelle – frykten ikke går av veien for å ta i bruk de meste manipulerende metoder. Horn truer den kristne forumsredaktør og moderator Johannes Morken med å slutte å skrive for avisen, Vårt Land, hvis ikke kritikeren av Tajiks kronikk blir utestengt «fra det gode selskap» for godt.

Horn får på denne måten fortalt publikum at han tilhører de «utvalgte gode», i kraft av sin egen magiske fortreffelighet og Morken gir ham så den bekreftelse han trenger, (selv om Morken selv altså i utgangspunktet fant at kritikken av Tajiks kronikk «lå innafor».

Noen større triumf for hypermagien i seg selv – og feigheten som den klarer å skape hos visse mennesker - skal man lete lenge etter. Morken underlegger seg og gir etter for presset. Han ser ikke Horns hatefulle aggresjon og gjennomskuer dermed ikke seg selv. (I bakgrunnen ulmer islamofobien som ikke må «røres». Grunnen kan ikke være annen enn at Morken lider av frykt for autoriteter – som han er avhengig av å trekke trygghet, uangripelig og makt fra - og at han innerst inne har et like stort behov som hypermagikeren for å fremstå som uforbeholdent «god». Bare slik vil han kunne unngå å stille seg selv «truende» inderlige og eksistensielle spørsmål som vedgår ham selv og hans indre menneske.

Morken viser at han mangler trygt fortfeste i egen identitet. Han røper dermed en egen indre usikkerhet som lett kan la seg korrumpere av mennesker som er flinkere enn han selv til å dupere andre maktmennesker. Det helt «geniale» med hypermagi er at den foregir å tilføre sine «ofre» mer av det positive, mer av det «gode», en følelse eller en underliggende og varig emosjon som kan sikre både deres bøddel og dem selv som offer en ekstra energi, et overskudd og – ikke minst – et skjold mot kritikk.

Både bøddel og offer tilriver seg med andre ord en verdi og en betydning som de ikke selv – i sitt underbeviste, i det de fortrenger - har som enkelt, vanlig og autentisk menneske, ja, de «vet» at de i utgangspunktet ikke har denne frie og uavhengige egenskapen så å si ut fra naturen selv, og ut fra den kristne tro at de er skapt i Guds bilde og likhet, og at Guds gratis nåde, hvis de ber om den, ville redde dem ut fra den isolasjon som følger dem og dikterer dem nå, i mangel av nåden, på livets vei.

De frykter – elsker ikke - sin opprinnelige indre frihet. De flyter fra den, de vurderer den ikke høyt nok. Egentlig undervurderer de de andres verd og verdighet. De utholder ikke frihet i egentlig, dypere forstand. Både offer og bødler er slaver. De må derfor kompensere nettopp med magiske funksjoner, en tilleggsutrustning eller et forsprang de tillegger absolutt verdi og som de forestiller seg vil gi dem legitimitet til å føle seg ovenpå, både verdimessig og som menneske i seg selv. Det både offer og bøddel trenger, er en fordel fremfor andre de kan bruke for å få kontroll og makt. Ofte forstår hverken offer eller bøddel hva som rir dem. Hypermagikeren tilskriver seg legitimitet ved å vise til seg selv, ikke til en objektiv standard utenfor dem selv, ikke til objektiv moral eller etikk. De tilraner seg en selvtilstrekkelighet, en egenskap som bare kan tilskrives Gud selv. At dette er tilfelle, er noe de for enhver pris må holde skjult, for ellers vil jo ofrene forhåpentlig se at hypermagikeren egentlig krever å bli dyrket som Gud selv og som en autoritet ingen kan bestride, rokke ved, eller legge noe til i eller trekke noe ut fra, annet enn det bare Gud selv kan. 

De gamle grekere oppfordret til «Menneske, kjenn deg selv». For hypermagikeren finnes ingen annen mulighet til å kjenne seg selv enn til å ty til magi, en innbilt ytre kraft eller et ytre kraftfelt han kan trekke på og anvende i tråd med hva hans egen «konstitusjon» krever av ham. Når de gamle grekere den gang også sa at «mennesket er alle tings mål», så vil nå hypermagikere i stedet si at «jeg er alle tings mål». Grekerne mente nok ikke med disse utsagnene at det ikke fantes noen ytre, etisk standard eller virkelighet. Det de nok mente var at mennesket burde lære å kjenne seg selv bedre for å kunne relatere til en slik ytre virkelighet.

Hypermagikeren i dag makter ikke å relatere verdier og standarder til noe som ontologisk eksisterer utenfor ham selv. Hypermagikeren er tvunget til hente sin hjemler, sine holdning, emosjoner og handlinger fra seg selv. I moderne psykologi kalles slike personligheter for narsissister, men da uten at moderne psykologi klarer å koble dette til magi. Moderne psykologi aner fortsatt ikke hvor stor rolle ur-magiske og banale forestillinger faktisk benyttes og faktisk virker den dag i dag i vårt høyteknologiske samfunn.

Men – obs - det er ikke bare seriøse forskere som i dag lar seg blende og friste til å bruke rent magiske formler og virkemiddel i kampen for de mener måtte være av det gode. Det gjelder i høy grad også på den andre siden, dvs på den siden som tradisjonelt er blitt kalt høyresiden, men som i dag i praksis er blitt venstresidens nyttige idioter og velvillig medløpere.

Uten å forstå «magien» i diskursmønstrene, vil folk på høyresiden føle seg nokså maktesløse overfor den kritikken og de angrep som kontinuerlig og utrettelig kommer fra venstresiden og den siden som nå da mer enn alle andre tar i bruk magiske virkemidler, midler som er usynlig for det blotte øye og det naturlige instinkt på høyresiden i dag, og da med påfølgende realitetssvikt, men hvor man like vel faktisk kan håpe man vil erkjenne før man skjønner og erkjenner at det virkelig er reell magi det dreier seg om og som virkelig bedrives og da som et helt håndfast og konkret politisk virkemiddel for å knekke høyresiden.

Bare for å ta et eksempel (som kanskje ligger litt fjernt fra den spesifikke problematikken jeg her tar opp), fra den stadig pågående debatten om hvorvidt staten Israel okkuperer Vestbredden ulovlig eller ikke På venstresiden fremstilles det som et faktum at okkupasjonen nettopp er u-lovlig, hvilket imidlertid ikke lar seg å bevise. Den kan tilbakevises, gang på gang. Påstanden viser at man er avhengig av å tenke emosjonelt betinget og derfor magisk, i denne sammenhengen. Når man bruker ordene «ulovlig okkupasjon», så er det å bruke ord som et magisk virkemiddel, bl a fordi det ikke lar seg bevise hverken juridisk eller på annen måte, og fordi ordene savner referanser til objektive og ontologiske standarder både for lov og rett, sann moral og god tro, men antas automatisk å innebære og virke med stor overbevisningskraft  styrke og kraft nok til å få gjennomslag og kunne overbevise – ved å dupere -  folk rent og primært emosjonelt for slik å kunne oppnå rent konkrete, praktiske, ideologiske og politisk mål. Vi minner om Dostojevski: Uten Gud er alt tillat.

Det ligger en magisk forestilling eller oppfatning under bruken av ordene - man tror at man derfor ikke kan argumentere rasjonelt og nettopp juridisk imot påstanden som ordene og ordbruken rommer, hvilket i seg selv selvsagt er høyst umoralsk eller uetisk og irrasjonelt og vilkårlig å tro og gjøre.

Et eksempel på eklatant hatprat hentet fra det kristne forumet Verdidebatt:

Forskeren, humanisten og legen Morten Horn skrev:

« – – en tråd som  var ren sjikane. … Det var rett og slett søppel, og uverdig for verdidebatt.no. «Det er ganske fantastisk at du – (henvendt til kritikeren) – her forteller meg at Tajik ville tålt dette innlegget – du, som krenket henne, på hennes vegne. Kritikken var et flagrant brudd på retningslinjene, et av de verste jeg har sett».

Kommentar: Horn er tydelig vis, etter min, og mange andres mening, fylt til randen av hat, eller skal vi si «islamofobi». Han lat sitt hat flomme over. Forfatteren av tråden skal utsettes for det meste av hattanker Horn hyser. Horn mener at følgende tekst som legges ved under, er så fylt av sjikane – og frykt - at forfatteren må utestenges fra et debattforum på livstid. Redaktøren på forumet var enig og stengte forfatteren ut for alltid.

Døm selv, er følgende tekst uttrykk for hat? Eller er det kommentaren av Horn ovenfor som er fylt av hat og hatprat?:

«Er dette en farse? En harselas? Snikislamisering? Vi har Hadjaia Tajiks kronikk i dagens Vårt land i tankene. Vi har nettopp lest den. Og vi er ikke forferdet. Dette var ventet.

Men kronikken er i skrivende stund ikke lagt ut på Verdidebatt. Vi vet ikke om den blir lagt ut, heller. Vi tar derfor sjansen på å forskuttere med et innlegg, etter å ha lest papirutgaven og der Tajik beskriver og analyserer et møte hun har hatt med en norsk kvinne nå i førjula.

Den norske kvinnen tar initiativet og spør om det er galt å ønske Tajik «god jul». Kvinnen lurer på om hun kan gå fra å si «hei, hei» til naboen sin, til å si «god jul» til vedkommende?

Tajik bedyrer at hun kjenner muslimer som «feirer jul» fordi de ikke vil at barna deres skal føle seg utenfor når andre barn kommer og forteller om hva de har fått til jul. Det hele fremstilles som om hovedsaken for islam er å være moderat, tolerant og tradisjonen i grunnen helt likegyldige med tanke på «convivenzia», fredelig sameksistens.

Man kan spørre: Vet Tajik at noen muslimer på det sterkeste fordømmer julefeiring for muslimer og kommer med trusler mot dem som gjør det? Og at disse muslimene kalles lærde og som påberoper seg å vite hva sann islam er, og dermed også hvem som er kaffir blant muslimene, apostater som fortjener å bli drept?

Kronikkens tone er ikke hatsk. Men den er i hvert fall et aldri så lite og yndig misjoneringsforsøk.
Hun setter vennlig og tilsynelatende saklig opp islam mot kristendommen og sier litt ute i kronikken: -- Se her, dette er islam og dette er hvorfor islam er overlegen kristendommen.

Hun sier det indirekte. Hun er ikke ute etter å støte noen eller støte noen fra seg.

Implisitt: Islam er nemlig bedre fordi islam ikke overtroisk. Muslimer tror selvsagt ikke på eventyret om og det helt irrasjonelle i dette at Jesus skulle være Guds sønn. For det er jo en umulig tanke, at Gud skulle ha hatt sex, og det attpåtil sannsynligvis bare en gang, siden kristne påstår at Jesus er Guds eneste eller unike sønn. (Tajik formulerer det riktignok på en litt annen og mer indirekte og derfor mer «korrekt» måte).

Tajik raljerer ikke over kristne som tror at Jesus sto opp fra de døde etter tre dager på korset. Hun konstaterer at dette selvsagt ikke er tilfelle. Skulle Gud la en profet lide og dø en så forsmedelig død som kristne påstår at Jesus led – i virkeligheten?

Nei, dette blir for mye for en sann muslim og bør være for mye det for enhver kristen. Det får da være måte på overtro. Best å forkaste hele kristentroen og det jo før jo heller.

Nei, dette står seg ikke for en opphøyd Gud. Han kunne ha forhindret det. Allah er ikke en ondskapsfull sadist med sine profeter. For Jesus var en profet og dermed også Guds talerør, eller var det Allah’s talerør og budbringer?

Tajik presiserer ikke. Hun lar spørsmålene henge i luften. Og dette i seg selv skal holde som benektende svar, bekreftet av islam selv. Jesus var selvsagt en av Allah’s mange profeter. Ikke den kristne, treenige guds profet. For Allah kan ikke være 3. (Hun vet ikke at Koranen forveksler triteisme med treenighet og at Koranen da faktisk ikke er noe angrep på treenighetslæren).

Hva om det fremgår i Koranen selv at Jesus Kristus var Gud? Hva om det fremgår i samme bok at Jesus kunne vekke folk opp fra de døde?

Hun – den norske, uvitende kvinnen hun snakker med i kronikken – snakker om tradisjoner, ikke om religion, skriver Tajik.

Men skriver Tajik om religion selv? Å, ja, Vær ikke i tvil om det. Hun «kan» sin Koran, sin islam, men hun har tydeligvis ikke gått i dybden, tatt for seg de virkelig harde spørsmålene.

Hun nøyer seg tydelig med å ha et overflatisk forhold til dypere dogmatiske spørsmål.

Og hun som anbefaler at mulige muslimer terrorister bør studere mer i Koranen?? Hun burde kanskje ta seg et dypdykk selv. Kanskje finner hun mer interessant litteratur om islam i et norsk nonnekloster enn i en norsk moske.

Hun burde selv følge sitt eget råd og begynne på fordypningsstudiet. Men det tør hun vel ikke. Noen kan ha visket henne i øret at det bør og må hun da heller ikke gjøre, for Allah og profetens skyld. Det kan nemlig dukke opp spørsmål ut fra Koranen selv som ville ha forbløffet henne og kanskje fylt henne med hoderysting og kvalme. Alt annet enn klare svar, som hun kanskje forventer - annet enn på et helt overflatisk nivå.

Nei, da er det er bedre å holde seg til tradisjonen og islam som et kulturuttrykk blant mange, og hverken bedre eller verre enn noe annet utrykk, rett og slett. Det er i hvert fall det man får inntrykk av, det inntrykk hun kanskje forsøker å spre. Islam fremstilles som ufarlig, islam er bare en serie helt ufarlige seremonier man ikke skal stille spørsmålstegn ved eller forsøke å finne ut av på et dypere plan.

Islam er ritualer eller vakre og sunne praktiske leveregler og gjerninger som kan sikre den troende for evigheten i Allah’s paradis.

And that’s it! Enjoy. Du kan risikere å bli «frelst»! Ta skrittet fullt ut! Overgi deg! Underkast deg og bli født på ny av en annen og fremmed gud du ikke visste eksisterte, men som nå kommer deg til unnsetning, i dette tilfelle via Hadjia Tajik selv, arbeiderpartist og formann eller leder i Stortingets justiskomite.

Er det ikke smart? Den norske kvinnen reduseres til et uvitende fjols, et foraktelig menneske, underforstått, men av tonen i kronikken fremgår det at dette fremfor alt er mer en koseprat enn et møte der alvorlige og fundamentale ting tas opp. Møtet skjer på overflaten og kan ikke bevege seg under, inn i den virkelig farlige materie, islams essens, islams iboende mørkesider. Til det er den norske kvinnen for – la oss si – uinteressant.

Det er tydelig at Tajik – og islam – vet best. Det lyser klart frem av hele kronikken. Derfor denne overbærende og nedlatende tonen overfor den norske kvinnen.

Kanskje denne kvinnen er redd for å fornærme noen? spør Tajik. Men Tajik vet ikke, men hun vet hvordan slike kvinner skal behandles. Hun forsikrer leserne om at kvinnen bare jo var hyggelig. Spørsmålene var fine. Men hun sier ikke at hun finner kvinnes spørsmål virkelig interessante. Hun «vet» at islam har de korrekte svar på forhånd. Hun sier ikke at kvinnen ikke forstår at Tajik driver misjon overfor henne. (Sååå dum vil hun ikke fremstille henne).

Kvinnen skal derimot oppfatte at islam har sjarm, er ufarlig, er tiltrekkende, er fornuftig, ja, kort og godt bedre, og helt ufarlig: Bedre enn kristendommen og mye, mye mer å foretrekke. Som om det skulle dreie seg om et livssyn man ikke vet man har, men som man nå med Tajiks lille, hjelpende ånd – unnskyld: hånd - skal finne frem til er islam og ikke noe annet. Islam will prevail.

Antakelig er imidlertid denne kvinnen for dum, redd og overflatisk til å ha en seriøs samtale med. Hun avskrives som hyggelig. Hun har «fine» spørsmål. Men noen seriøs dialogpartner er hun ikke. Tajiks kronikk oser av falsk medlidenhet med sitt offer. Hun fremstilles som en helt vanlig kristen dame, uvitende, naiv og potensielt farlig, og som islamofob, en diagnose Tajik riktig nok ikke setter der og da, men som man kan ane spiller med som en avgjørende faktor i bakgrunnen. Tajik beskriver klokelig sykdommen konkret, men uten å nevne den ved dens rette navn.

Tajik har sannelig gjort det lett for seg.

Oppskrift: Finn en uvitende norsk litt eldre og litt usikker, men nysgjerrig kvinne, eller et «håpløst» mannfolk og gjør narr av dem ved å fremstille møtene med Tajik som en beleilig koseprat, - og vips, så har ikke bare Tajik lykkes, men islam har vunnet på kjøpet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar