«Islamsk folkeparti» vil ikke ha noe med politikk å gjøre.
Tygg på det, kan det være tilfelle? De fleste vil være enige om at det er
umulig for et islamsk parti å si at det ikke vil ha noe med politikk å gjøre.
Og dessuten: Det er ikke behov for et slikt parti, vil mange
tenke. Muslimene kan få sine interesser ivaretatt i andre allerede eksiterende
partier.
Hvis vi sier: Kristelig folkeparti vil ikke ha noe med
politikk å gjøre - , vil det på samme måte høres lite realistisk ut.
Men sier vi at «islam» ikke vil ha noe med «Islamsk
folkeparti» å gjøre, skjønner vi at vi ikke er helt a jour.
Men sier vi at Kristelig Folkeparti ikke skal ha noe med
kristendom å gjøre, vel, da skjønner vi at noe er galt fatt.
Men det er det som er tilfelle i dag: KrF skal ikke ha noe
med kristendom å gjøre. Det skal kun ha med politikk å gjøre. Og dette er blitt
et credo i partiet, i hvert fall i ledelsen av partiet. Det tas som en
selvfølge at slike er det og slik bør det være. Noe annet er umulig å tenke.
Faktum er at «Islamsk folkeparti» har alt med politikk å
gjøre. Kristelig Folkeparti, et politisk parti, derimot, vil ikke ha noe med
religion å gjøre. De vil ikke ha noe av at kristendommen blandes inn i
politikken, de vil holde den kristne tro utenfor politikken. I motsetning til
dette vil «Islamsk folkeparti» nettopp ha religionen og troen inn i politikken.
Vi har altså med to partier å gjøre: Det ene vet at «alt er
politikk», til og med troen, mens det andre ikke vil vite av at politikk har
noe med religion eller tro å gjøre i det hele tatt. Det første partiet vil ha
både politisk og religiøs makt, det andre partiet vil kun har politisk makt.
KrF ser ut til å være i tvil om hvem Gud er, til forskjell
fra Allah og profeten. Det kan man ikke si om «islamsk folkeparti». Her legger
man til grunn hva Allah har sagt, hva han har forbudt og hva han forordnet og
de troende tviler ikke. Islamsk folkeparti vet at folk begår synder, men det
vet også at folk ikke samtidig kan være synder og frelst. Mot dette står KrF.
Kristne er samtidig synder og frelst. Kan dette forklare hvorfor Islamsk
folkeparti har en annen holdning til politikk enn KrF har?
I flere europeiske land har muslimer opprettet egne
politiske partier. De fleste av dem sliter med å få gjennomslag. her Paradoksalt nok er det innvandringsfiendtlige
partier som gjør at muslimske partier kan oppstå i Europa, mener Knut Vikør,
som er professor ved Universitetet i Bergen (UiB) Vikør ser partidannelsene som
uttrykk for en protestbevegelse. … Minst ni politiske partier med mål om å
fremme muslimers interesser har de seneste ti årene blitt etablert i Europa.
Det belgiske partiet Islam partijvil
blant annet holde menn og kvinner adskilt på offentlig transport … .
Den kjente forskeren Asle Toje gjør seg denne observasjon:
«Som i de fleste europeiske land, stemmer franske muslimer overveiende på
venstresiden. Men venstresiden har et svært liberalt verdisyn, f.eks. på
homofile og seksuelle minoriteter. Det er problematisk for konservative
mennesker. Samtidig har de tradisjonelle, konservative partiene vært skeptiske
til islam …. BT
her
I 2004 sa Carl I Hagen til Nettavisen at han tror det bare
er et tidsspørsmål før vi får et islamsk parti som vil søke politisk
innflytelse i Norge. her
Hege Storhaug i 2018: Så hva vil dette partiet? Jo, de vil
kjøre «saudi-style»: menn og kvinner skal separeres på bussen. Målet er en 100
prosent shariastat – i Belgia. Så kommer løgnen: – Vi ønsker en islamsk stat uten
å røre ved den belgiske forfatningen. Vi er opptatt av verdiene i religionen
vår, sier byrådsmedlem i Anderlecth, Redouane AhrouchFranchen fortsetter slik:
Nylig ble det stiftet er nytt islamsk parti i Sverige: Saken
omtales på HRS slik: «Så konverterer du til islam, eller om du har innvandret
fra Somalia, Pakistan eller Senegal, da får du altså særstatus – hvis
nystiftede Nyans skulle få de som de vil».
Offerkortet dras om mulig enda lenger: – Sveriges muslimer
upplever dagligen både fysiska och verbala personangrepp av rasistisk karaktär.
Skadegörelse och vandalisering av egendom är bara några exempel på detta
fasansfulla fenomen, skriver Mikail Yüksel i Aftonbladet.
Det er heller ingen tilfeldighet at et kjerneområde for det
nye partiet er Växjo, som er rammet av betydelig islamisering, ikke minst
gjennom den ekstreme stormoskeen der.
Ledorsidornas Johan Westerholm, som i lengre tid har
gransket Det muslimske brorskapets økende grep om deler av Sverige, ikke minst
gjennom infiltrasjon i allerede eksisterende partier, organisasjoner og
islamske trossamfunn, sier at Nyans «er å anse som å være en politisk gren av
Det muslimske brorskapet». her
La oss ta en kikk på KrF og hvordan partiet definerer seg –
fullstendig - negativt i forhold kristendommen. Vi stiller noen enkle spørsmål
til partiet, (det er gjort før, se under):
1. Tror KrF, og avisene Vårt Land og Dagen, at Koranen er Guds
sanne Ord? (Hvis det fins ord fra Allah i Koranen som kan sies å være identiske
med Guds ord i Bibelen, kan da Krf og disse avisene eventuelt dokumentere dette
med eksempler?
2. Tror KrF, og avisene Vårt Land og Dagen at den guden som
muslimene tilber, Allah, er den eneste sanne Gud? (Kan de forresten svare på om
det fins flere sanne guder?).
3. Tror KrF, og avisene Vårt Land og Dagen at Yahweh og
Allah er samme Gud, eller vet de ikke noe om det, eller kanskje viktigere: Tør de ikke si noe om det? Eller bare vil de bare – av en eller annen for dem
vektig grunn - ikke svare på spørsmålet? (I så fall: Hvorfor? Finnes det helt
andre grunner til eller forklaringer på at de eventuelt ikke vil svare? Vil de
f eks si og svare at det f eks er upassende eller usømmelig å svare på slike
spørsmål og at det ikke tjener noens sak og posisjon?).
4. Tror KrF, og avisene Vårt Land og Dagen at gode, fromt
troende muslimer kommer inn i Guds rike, eller inn i den himmel som forespeiles
de frelste i den judeokristne Bibel? Tror KrF, og avisene Vårt Land og Dagen
med andre ord at kristne kommer til himmelen sammen med sant muslimske Allah-
troende, hvis begge «fyller vilkårene»?
Så vidt jeg vet, er disse eller tilsvarende spørsmålene
tidligere rettet til KrF’s styre eller partiledelse uten at partiet den gang
ville svare konkret. KrF svarte noe sånt som at KrF er et politisk parti og
ingen instans for teologisk analyse. I svaret ble den som stilte spørsmålet
henvist til andre «instanser», uten å presisere hvilke.
KrF tenkte kanskje på Den norske kirke? Eller et av de
teologiske fakulteter? Eller kanskje på redaksjonen i Vårt Land? Eller må KrF
krype over til «Islamsk folkeparti» for å få greie på hvem Gud virkelig er?
Hvor om allting er: Her for nylig var en av KrF’s sjefsideologer
ute og sa at religionen må aldri få styre politikken (Erik Lunde til Vårt Land Se
her på Spikers). Han bedyret at religiøse dogmer aldri måtte få
overstyre demokratiet.
Til samme avis sa Rødt’s Mimir Kristjansson – en moderne
marxist-sofist, jeg vil kalle ham - at vi ikke måtte ta forestillingen om en
sannhet med oss inn i politikken. Kritjansson minnet på hva de hadde lært i
Sovjetunionen, da kommunistene hadde gjort det samme. (Stalin og kommunistene
drepte over 200 000 prester under den verste forfølgelsen av kristne der).
Kan man mot denne bakgrunn si at KrF er et kristent parti?
Partiet har i hvert fall underlagt seg tidens tann og moteretninger,
hvem er det egentlig som styrer partiet nå? Partiet befatter seg med saker på
samme nivå og ut fra de samme moralske standarder som alle de andre sekulære
partiene gjør og forsikrer folk om slik skal det være, fordi KrF vil det. Og
fordi religion ikke noe i KrF’s image utad å gjøre.
Det legges med andre opp til å snakke med to tunger. Det
kalles også hykleri. KrF ser ut til å tatt full konsekvens av hva Luther sier
om mennesket, at det er «synder og samtidig frelst». KrF ser ut til å ha tatt
Luther på ordet og handler deretter: Utad som frelst, innad som synder. Siden
mennesket er slik oppdelt, må poltikken være det også. KrF’s overlater
imidlertid både synderne og de frelste til seg selv, bortsett fra at partiet
politisk sett er innrettet for å hjelpe «de ufrelste». (Partiet misjonerer for
himmelen ved å fremtre som minst mulig religiøst og mest mulig jordisk og
politisk).
Det gir partiet en – uheldig - mulighet for å spille på to
hester samtidig, eller bli ridd av to hester samtidig.
Kan Jesus ha noe med selve grunnlaget for politikken, ja,
for all politikk å gjøre? Kan Jesus forklare Vestens underliggende demokratiske
konstitusjoner og Vestens metafysiske forankring, i de lange linjers løp?
Kan man så si at avisene Vårt Land og Dagen er kristne
aviser? De fleste opplever vel disse avisene som mer politiske enn typisk
kristelige. Også i avisene synes man å mene at religionen eller dogmene ikke må
blandes inn i politikken. Islam, derimot, oppleves og fremstilles ofte kun i
egenskap av å være religion og ikke politikk. Avisene synes ikke å ha hatt sans
for det politiske i islam. De har snarere fremmet nødvendigheten av at KrF blir
et minst mulig kristent parti og mest mulig politisk parti.
I seg selv er denne tendensen og dette faktum vi nå ser
utfolde seg, like besynderlig som det er urovekkende. Noen vil si at partiet
frasier seg det kristne grunnparadigme.
I islam har Allah har all makt, - han er en monolitt eller
en upersonlig og i prinsippet helt upåvirkelig autokrat, han bestemmer derfor
over politikken og hva politikk skal være og innebære. Han kan ikke la seg
begrenses av noe eller noen. For Allah er alt politikk. Kan man nå si det samme
om KrF?
Kan det sies at KrF har satt seg opp til gud, siden «alt» er
politikk? Det underlige i så fall er at Gud ikke skal ha frontplass i
politikken. Eller: Har partiet nå satt seg opp til å være et korporativt
foretak, et foretak som er seg selv nok?
Noe må være galt. Jeg har kanskje misforstått det hele, men
jeg er ikke bare kanskje usikker. Jeg
ser og opplever disse to avisene på samme måte som jeg opplever KrF:
Kristentroen er trengt tilbake og må nå i beste fall føre en lunken tilværelse
på kammersene, i de enkeltes private hjerter, hvis mulig, og i de virkelig
trofastes stille sinn og deres oppriktig tjenende hjerter. Det har utviklet seg
en slags korporativ pietisme. Og hvor korporativet er selvtilstrekkelig.
Ingenting synes imidlertid å stå fjernere fra mainstreams-aktører i diskursen enn å
hevde at både kristendom og islam faktisk har alt med politikk å gjøre.
Bare ¼ av medlemmer i Statskirken tror nå på Gud, ifølge de
siste gallup-tall. Ikke rart da at vi kan se politikere som går ut med forslag
helt frakoblet virkeligheten og det realpolitiske. Jeg kan ta et par eksempel
på hvor langt den herværende hårreisende emosjonelt betinget den politisk korrekte servilisering har
kommet:
«… KrF-politiker Ida Lindtveit-Røse diskuterte jobb-adgang
for papirløse immigranter i Norge. Det ble en suppe av «sårbarhets-floskler»
fra KrF, og en nokså enkel dag på jobben for Helgheim. Det gjorde nesten vondt
å se på», NRK
og document her. Og se her.
Hareide
vil ikke svare på om han er imot ekteskapsloven, KrF
sier ja til fri abort, Toskedal
vil gi "ulovelige" rett til arbeid
Når det gjelder Toskedals utspill om å gi «de ulovlige
arbeid» ble det påpekt: «Ingen av regjeringene som har styrt siden 2011, har
igjen gjort det mulig for ureturnerbare asylsøkere å jobbe.
Men denne påpekningn stopper ikke Toskedal: – Papirløse
lever kanskje de hardeste livene i Norge. Uten rett til arbeid, skolegang,
helsetjenester og økonomiske velferdsytelser, sier han.
De kristne i KrF vil altså være som Jesus, men kristentroen
i seg selv skal ikke ha noe med KrF å gjøre, etter følgende logikk: Fordi KrF
ikke har noe med politikk å gjøre, har KrF ikke noe med Gud å gjøre. Snarer
tvert imot. Politikken skal trumfe troen på Jesus Kristus og Jesus Kristus
selv.
Hvordan er dette mulig å leve med, i mental eller indre
spenning, rent faktisk? Og hvordan kan dette være mulig i og for tanken?
Begrunnelsen kan kanskje for noe være at det ingen i dag som kan vite hva Jesus
ville ha gjort og hvilke politiske meninger han ville ha hatt og stått for i dag.
Alt slikt er nå med andre ord overlatt fullt og helt til politikerne i KrF å
bestemme, og siden disse ikke vet hva Jesus vill ha visst og gått inn for, står
de faktisk tilbake uten Jesu-tro i det hele tatt. Eller?
De KrF-troende’s holdninger vil da ikke ha noe annet enn en korporativ begrunnelse, partiet bli da
en organisasjon som overlater konsensusen innad til det som partiet til enhver
tid blir enige om. Dette er skadelig korporativisme. her, her
og Om
treenigheten og korporatisme. De kan ikke hevde gudstro som
fundament, de må da med nødvendighet foregi at det er partiet i seg selv - som
en korporasjon - som danner det egentlige og eksistensielle grunnlaget for
alle avgjørelser, all tro, alle verdier, alle holdninger som partiet investerer
og server i det generelle politiske teater.
I denne tralten mot sin egen utslettelse blir det forståelig
at slike som f eks Hareide søker seg mot venstresiden i politikken. Disse
stavrer seg videre i det politiske minefeltet og de enste politiske skyts de da
kan operere med – eller overbevise seg selv og andre med – er stadig flere ad-hoc- emosjonelt- betingede-
følelsesmessige - utpresninger som de føler de må de komme med, for i det
hele tatt å ha håp om få spille med de store på banen.
For en korporasjon skal og må jo nettopp være
selvtilstrekkelig. Den produserer selv sine absolutte hjemler. Alle verdier og
hele verdisynet og virkelighetsoppfatning tilbakefører til korporasjonen. (Det
minner litt om ett folk, én
fører-prinsippet). Og jo mindre kristentro, jo større behov for emosjonelt-
korrekte- ad-hoc-hjemler» og jo mer inngrodd blir korporatismen: Hjemlene må –
og kan bare - stadig bekreftes ved å forsterke seg selv og egne preferanser,
(under press av å fremstå med blyg fromhet, selvsagt).
Grunnen til eller hovedmotivasjonen for at Hareide søker å
få med seg partiet over mot venstre er, at han der finner et mer langsiktig
ideologisk perspektiv, et perspektiv som fremstår som nettopp uavhengig av
situasjonsbestemte gråtekor med en innbakt
ad-hoc-emosjonalisme som stadig må utvikle seg selv ved å bekrefte seg selv
og sine egne emosjoner og lite annet.
Venstresiden bygger imidlertid på et naturalistisk grunnlag
som blankt avviser enhver supranaturalisme, i praksis ingen reell gudstro. For
sosialismen er alt immanent rettet og verdslig, og forkaster uten forbehold Gud
og Guds forsyn og forsoningsverk. Tilværelsen for KrF - og da et KrF uten Gud i
politikken - , blir dermed ikke stort bedre. Det er utrolig hvis det er dette
KrF ser som sitt hovedmål. Men tendensen synes klar: KrF ønsker å stå i «Det
verdslige regimentet» med begge beina helt på jordet. «Det åndelige regimente»
overlater partiet glatt til de enkelte sjeler. Synderen er henvist til det
politiske, den frelste – eller misjonæren - nektes tilgang fra det samme. Den
frelste henvises til Den norske kirke. Men hva hvis også kirken er politisert?
Hvor blir det da av ånden?
Under sosialismen, derimot, vil KrF’ere i det minste ha et
fast, dialektisk grunnlag å bygge på, nettopp og paradoksalt nok basert på at
alt egentlig er politikk – en helt naturlig «løsning» for partier som ikke vil
ha noe med Gud å gjøre og som tvert og uten vegring utelukker ham fra all
politikk. Hvilket nå ser ut til å ha blitt KrF’s egendefinisjon på hva både
gudstro og politikk er for noe. Det er som om KrF sier: Jo mindre Gud, jo bedre
politikk, eller – paradoksalt nok - jo større rom for en KrF politikk tømt for
sitt opprinnelige fundament og trosinnhold.
Blindvinkelen ligger i at jo fastere overbevist KrF blir om
dette, jo mer islam får vi, ikke mindre, samtidig som vi får mindre kristendom
og ikke mer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar