fredag 11. mars 2022

Allah's navn i kontekst 4

Al-Basit: Den som utvider sin nåde til hvem Han vil.

13: 26 Allah skjenker rikelig underhold eller begrenser det til dem Han vil. De gleder seg over jordelivet, men jordelivet er i forhold til det hinsidige liv bare en kortvarig glede.

I konteksten: 13: 30 Så har Vi da sendt deg til et folk, mens folk før dem er gått bort, for å forkynne for dem det Vi har åpenbart for deg. Men de fornekter den Barmhjertige. Si: «Han er min Herre. Det er ingen gud unntatt Ham. Jeg forlater meg på Ham. Til Ham går min omvendelse.»

1. Samuelsbok 2.25:

25Når en mann synder mot en annen mann, skal Gud* dømme ham; men når en mann synder mot Herren, hvem skal da bede for ham? Men de hørte ikke på det deres far sa; for det var Herrens vilje å la dem dø.

Romerne 3. 23-28:

For det er ingen forskjell; 23alle har syndet og fattes Guds ære, 24og de blir rettferdiggjort uforskyldt av hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus, 25som Gud stilte til skue i hans blod, som en nådestol ved troen, for å vise sin rettferdighet, fordi han i sin langmodighet hadde båret over med de synder som før var gjort - 26for å vise sin rettferdighet i den tid som nu er, så han kunde være rettferdig og gjøre den rettferdig som har troen på Jesus. 27Hvor er så vår ros? Den er utelukket. Ved hvilken lov? Gjerningenes? Nei, ved troens lov. 28For vi holder for at mennesket blir rettferdiggjort ved troen, uten lov-gjerninger.

Al- Khaliq: Skaperen. Al-Bari: Tilvirkeren. Al-Musawwir: Formeren.

Al-Ghazali: Disse navnene er ikke synonyme. Allah er skaper fordi han er planlegger, tilvirker fordi Han handler ut fra planen og former fordi Han "finner opp" fra intet og bringer det skapte til eksistens. Ingen kjenner "Formeren's" essensielle realitet uten at han kjenner verdens former både i sin totalitet og i detaljene.

13: 16/17 Si: «Hvem er himlenes og jordens Herre?» Si: «Det er Allah!» Si: «Har dere så tatt andre hjelpere utenom Ham som ikke makter å gjøre seg selv verken gagn eller skade!» Si: «Er vel den blinde og den seende like? Er vel lys og mørke likt? Eller har de gitt Allah medguder, som har skapt som hans skaping, så resultatet synes likt for dem?» Si: «Allah er alle tings Skaper! Han er den Ene, den Uovervinnelige.»

Han sender vann fra oven, og dalene gjennomstrømmes etter sitt mål. Strømmen bærer skum på overflaten, lignende skummet av det som legges i ilden når man ønsker å lage smykker eller husgeråd. Slik beskriver Allah det reelle og det verdiløse. Skummet forsvinner som bobler, mens det som gagner menneskene forblir på jorden. Slik lager Allah lignelser.

I konteksten: 13: 19-22 Er vel den som innser at det som er åpenbart for deg av Herren er sannhet, lik den som er blind? Bare de som har hjertets forstand tenker etter, de som oppfyller pakten med Allah, og ikke bryter inngått forpliktelse, som knytter det sammen som Allah har bestemt skal høre sammen, og frykter Herren og en hard avregning, som viser standhaftighet og søker Herrens velbehag, som forretter bønnen og gir av det Vi har gitt dem, i det skjulte og åpent, som møter ondt med godt, disse har i vente det endelige hjem, Edens haver.

Job 34. 21-22: 21For hans øine vokter på hver manns veier, og han ser alle hans skritt; 22det finnes intet mørke og ingen dødsskygge hvor de som gjør ondt kan skjule sig; 23Gud har ikke nødig å gi lenge akt på en mann før han må møte for Guds dom.

Johannes 12. 34-36: 34Folket svarte ham: Vi har hørt av loven at Messias blir til evig tid; hvorledes kan da du si at Menneskesønnen skal ophøies? Hvem er denne Menneskesønn? 35Jesus sa da til dem: Ennu en kort stund er lyset iblandt eder; vandre den stund I har lyset, forat ikke mørket skal komme over eder; den som vandrer i mørket, vet ikke hvor han går hen. 36Tro på lyset den stund I har lyset, forat I kan bli lysets barn! Dette talte Jesus, og han gikk bort og skjulte sig for dem.

 

Al-Qahhar: Den uimotståelige, Den overveldende. (Men Allah kan hindre sine tjenere fra å oppnå det de ønsker, eller hjelpe dem).

Al-Qawi: Den sterke.

Salme 69. 24-27: 24La deres øine formørkes, så de ikke ser, og la deres lender alltid vakle! 25Utøs din harme over dem, og la din brennende vrede nå dem! 26Deres bolig bli øde, ei være der nogen som bor i deres telt! 27For den du har slått, forfølger de, og de forteller om deres smerte som du har stunget.

Jakob 5. 19-20: 19Mine brødre! dersom nogen iblandt eder har faret vill fra sannheten, og en omvender ham, 20han skal vite at den som omvender en synder fra hans villfarende vei, han frelser en sjel fra døden og skjuler en mangfoldighet av synder.

 

Sure 15 Al-Hijr – et stednavn. Ifølge Marmaduke Pictall: En åpenbaring fra Mekka.

 

Al-Mumit: Den som lar dø etter sin vilje. 15: 23 Vi er det som gir liv og lar dø, og Vi alene tiltrer arven.

 

Sure 17 Beni Israil – Israels barn. Åpenbart i forbindelse med profetens nattreise på en himmelsk hest til Jerusalem hvor han blir ført gjennom de 7 himler til Allahs nærvær.

 

As-Sami: Den hørende. 17: 1 Ære være Ham, som førte sin tjener nattestid, fra den hellige moské til Aqsa-moskeen, hvis omgivelser Vi har velsignet for å vise ham noen av Våre tegn. For Han er den Hørende, den Seende.

Salme 110. :1Av David; en salme. Herren sa til min herre: Sett dig ved min høire hånd, til jeg får lagt dine fiender til skammel for dine føtter! 2Ditt veldes kongestav skal Herren utstrekke fra Sion! hersk midt iblandt dine fiender!

Matteus 25. 31-33: 31Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin herlighets trone. 32Og alle folkeslag skal samles for hans åsyn, og han skal skille dem fra hverandre, likesom hyrden skiller fårene fra gjetene, 33og han skal stille fårene ved sin høire side, men gjetene ved den venstre.

 

Sure 19 Maryam – Maria

 

En tidlig meccansk åpenbaring. Et antall mindre bemidlede tilhengere av Muhammed får tillatelse av ham til å dra til det kristne Abyssinia, Etiopia, hvor man ikke regnet med å bli forfulgt på grunn av sin tro på Allah.

Ja'far ibn Talib, søskenbarn av Muhammed, og en av flyktningene, forteller ved ankomsten representanten for Abyssinerne:

"Vi var et uvitende folk som dyrket avguder, …. Vi var dårlige naboer, de sterkeste utnyttet de svake, … , til Allah sendte oss vår egen profet, en mann hvis slekt vi kjenner, en ærlig og from mann, og han var det som kalte oss til Allah for at vi skulle erkjenne Hans enhet og tilbe Ham og kaste ut alle stengudene som våre forfedre pleide å tilbe … , og at vi skulle frastå fra alt som var forbudt, blod, og som forbød oss å lyve og bedra og ta eiendom fra foreldreløse og beskylde sømmelige kvinner … , og at vi skulle tilbe Allah alene og ikke tilskrive Ham noen partner, … , og at vi skulle be  og betale  almisser og faste; vi stolte på ham og gjorde som han bød oss … , og da begynte vårt folk å plage oss og ble fiendtligstilte og forsøkte å tvinge oss til å gå tilbake på vår tro … .

 

Al-Wârith: Den ene som arver/eier etter at alt annet har opphørt. 19. 40, (39) Vi skal arve jorden, og alle som der er. Til Oss bringes de tilbake.

I konteksten: 19: 31 Han har velsignet meg hvor jeg enn ferdes, og Han har pålagt meg bønn og godgjørenhet så lenge jeg lever, … (lagt i munnen på Jesus). 19: 35 Det er ikke Allahs vis å legge seg til barn. Ære være Ham! Når Han bestemmer noe, sier Han bare: «Bli!» Og det blir. 19: 80 Og Vi skal arve det han omtaler. Alene vil han komme til Oss!

 I konteksten: 19: 81 De har lagt seg til guder utenom Allah for å oppnå makt ved dem. 15: 23 Vi er det som gir liv og lar dø, og Vi alene tiltrer arven.

I konteksten: 15: 10 Vi er det som gir liv og lar dø, og Vi alene tiltrer arven. 15: 10 Men ikke et eneste sendebud kom til dem, (de andre folkegruppene),  uten at de holdt ham for narr.

Salme 86. 15-17: 15Men du, Herre, er en barmhjertig og nådig Gud, langmodig og rik på nåde og sannhet. 16Vend dig til mig og vær mig nådig, gi din tjener din styrke og frels din tjenestekvinnes sønn! 17Gjør et tegn med mig til det gode, forat mine avindsmenn kan se det og bli til skamme, fordi du, Herre, har hjulpet mig og trøstet mig.

Hebreerne 13. 8-9: 8Jesus Kristus er igår og idag den samme, ja til evig tid. 9La eder ikke føre på avveie ved mange forskjellige og fremmede lærdommer! for det er godt at hjertet blir styrket ved nåden, ikke ved mat, som ikke har gagnet dem som gav sig av dermed.

 

Al-Dahr : (Jeg er) Tid, Al-Bukharo. Muslim etc.. Finnes ikke i Koranen selv.

 Sure 20 Ta Ha; 

En dag tok Omar ibn ul-Khattab sverdet sitt for å gå å drepe Muhammed,

"denne sabeeren som har splittet vår stamme, (Qureysh), og kalt våre gudebilder for tåpelige og religionen vår for skammelig".

Men han ble advart av en venn som minnet ham på at stammens ære gikk foran religiøse uoverensstemmelser. Vennen forteller også at noen i familien hans er blitt muslimer og Omar skynter seg hjem og får høre at Khabab ibn Arit leser opp denne suren som er nedskrevet på et blad. Det kommer til et basketak, og hans søster, Fatima innrømmer at hun og flere andre har omvendt seg og nå tror på Allah og hans profet. Han ber henne vise ham bladet. Fatima stusser og sier:

-Du er uren som dyrker stenguder og ingen kan røre bladet som ikke har renset seg.

Omar gikk da ut og vasket seg og søsteren ga ham bladet med det nedskrevne som han da leste.

-Hvor storslagent, utbrøt han. Så ba han om å bli ført til Muhammed for å underkaste seg.

Al-Bâqî: Den som vedvarer. 20: (72), 73 Vi tror på vår Herre, at Han må tilgi våre feiltrinn, og det du har tvunget oss til av trolldom. Allah er best og mest vedvarende.» (Allah er bedre og vedvarer lenger).

I konteksten: 20: 74 Den som trer frem for Herren som synder, har helvete i vente, hvor man verken kan leve eller dø. 75 Men den som trer frem for Ham som troende, og som har levd rettskaffent, disse når de høyeste stadier, 76 Edens haver, hvor bekker sildrer, og her skal de være og bli. Dette er deres lønn, som renser seg.

Jeremia 2. 13-15: 13For to onde ting har mitt folk gjort: Mig har de forlatt, kilden med det levende vann, og hugget sig ut brønner, sprukne brønner som ikke holder vann. 14Er Israel en træl? Er han en hjemmefødt træl? Hvorfor er han blitt røvet? 15Unge løver brølte mot ham; de lot sin røst høre, og de gjorde hans land til en ørken; hans byer blev opbrent, så ingen bor i dem.

1. Kor. 10. 1-5:

1For jeg vil ikke, brødre, at I skal være uvitende om at våre fedre var alle under skyen og gikk alle gjennem havet 2og blev alle døpt til Moses i skyen og i havet, 3og de åt alle den samme åndelige mat 4og drakk alle den samme åndelige drikk; for de drakk av den åndelige klippe som fulgte dem, og klippen var Kristus; 5allikevel hadde Gud ikke behag i de fleste av dem; for de blev slått ned i ørkenen. 6Men disse ting skjedde som forbilleder for oss, forat ikke vi skal ha lyst til det onde, likesom de hadde lyst til det.

Al-Qayyûm: Den selvopprettholdende, den som ikke trenger noe annet for å eksistere, den selvtilstrekkelige.    ???????? 20: 11, (108) Ansiktene bøyer seg ydmykt frem for den Levende, den Evige. Den som bærer uretts skyld kommer til kort. 

I konteksten: 20: 109 På denne dag nytter det ikke å legge inn godt ord for noen, med mindre den Barmhjertige går med på det, og da i ordelag som Han er tilfreds med.20: 113 Således har Vi åpenbart den som en arabisk Koran. I den har Vi snudd og vendt på advarslene, så menneskene må vise gudsfrykt, eller at den må skape ettertanke hos  dem. 20: 115 Vi gjorde fordum en avtale med Adam. Men han glemte. Vi fant ikke hos ham fasthet.

Salme 119. 47-50: 47Jeg har min lyst i dine bud, som jeg elsker. 48Jeg løfter mine hender til dine bud, som jeg elsker, og jeg vil grunde på dine forskrifter. 49Kom i hu ordet til din tjener, fordi du har gitt mig håp! 50Det er min trøst i min elendighet at ditt ord har holdt mig i live.

Job 6.63: 63Det er Ånden som gjør levende, kjødet gagner intet; de ord som jeg har talt til eder, er ånd og er liv. 64Men det er nogen av eder som ikke tror. For Jesus visste fra først av hvem det var som ikke trodde, og hvem det var som skulde forråde ham.

 

Al-Hayy: Den levende, livets kilde. 20: 111 (110) Ansiktene bøyer seg ydmykt frem for den Levende, den Evige. Den som bærer uretts skyld kommer til kort.

I konteksten: 20. 108/109 På denne dag følger de oppstandne utroperen som ikke godtar krokveier. Stemmene dempes ydmykt fremfor den Barmhjertige. Du hører bare subbingen av nakne føtter. På denne dag nytter det ikke å legge inn godt ord for noen, med mindre den Barmhjertige går med på det, og da i ordelag som Han er tilfreds med.

Salme 38.5: 4Det er intet friskt i mitt kjød for din vredes skyld, det er ingen fred i mine ben for min synds skyld.

1. Kor 15. 53-55: 53For dette forgjengelige skal bli iklædd uforgjengelighet, og dette dødelige bli iklædd udødelighet. 54Og når dette forgjengelige er iklædd uforgjengelighet, og dette dødelige er iklædd udødelighet, da opfylles det ord som er skrevet: Døden er opslukt til seier. 55Død, hvor er din brodd? Død, hvor er din seier?

Al-Muti: Giveren. 20: 50 (52) Han svarte: «Vår Herre er den som gav alt sin skapning, og deretter gav ledelse.»

I konteksten: Om Moses: 20: 48 Da din søster kom gående, og sa: ’Skal jeg vise dere til noen som kan ta seg av ham?’ Så brakte Vi deg tilbake til din mor, så hun kunne tørke tårene, og ikke sørge. Så drepte du et menneske, og Vi reddet deg ut av elendigheten. Og Vi utsatte deg for andre prøvelser. Mange år tilbrakte du blant Midians folk. Så kom du hit, Moses, som bestemt var.

1. Mos 1. 26-27: 26Og Gud sa: La oss gjøre mennesker i vårt billede, efter vår lignelse, og de skal råde over fiskene i havet og over fuglene under himmelen og over feet og over all jorden og over alt kryp som rører sig på jorden. 27Og Gud skapte mennesket i sitt billede, i Guds billede skapte han det; til mann og kvinne skapte han dem.

Apostlenes gjerninger 17. 28-30:  28For i ham er det vi lever og rører oss og er til, som også nogen av eders skalder har sagt: For vi er også hans ætt. 29Da vi nu altså er Guds ætt, bør vi ikke tro at guddommen er lik gull eller sølv eller sten, et billedverk av menneskelig kunst og tanke. 30Efterat Gud da har båret over med vankundighetens tider, byder han nu menneskene at de alle allesteds skal omvende sig, 31eftersom han har fastsatt en dag da han skal dømme verden med rettferdighet ved en mann som han har bestemt til det, efterat han har gitt fullgodt bevis for alle ved å opreise ham fra de døde.

 

Sure 22 Al-Hajj – Pilgrimsferden. Åpenbart delvis trolig både i Mekka og i Medina.

Al-Hadi: Veilederen for de troende muslimene. 22: 52/53/54 Vi har aldri sendt et sendebud eller en profet før din tid, uten at når han ønsket noe, så blandet Satan seg opp i hans ønske. Men så visker Allah ut Satans innblanding. Etter det fastlegger Allah sitt ord, Allah vet, og er vis, slik at Han kan gjøre Satans innblanding til en prøvelse for dem som har sykdom i sine hjerter, og dem hvis hjerter er forherdet, de urettferdige er kommet langt i sitt avvik, …  og for at de som er gitt kunnskapen, skal vite at det er sannheten fra Herren, slik at de tror på den, og deres hjerter bøyer seg for Ham. Allah leder dem som tror til rett vei.

I konteksten: 22: 58 De som utvandret for Allahs sak, og så ble drept, eller døde, dem vil han gi vakker omsorg. Allah er den beste forsørger.

22: 51 Men de som strever mot Vårt ord for å svekke det, de skal bli Ildens folk.

1.Mos 5. 3-5: 3Da Adam var hundre og tretti år gammel, fikk han en sønn i sin lignelse, efter sitt billede; og han kalte ham Set. 4Og efterat Adam hadde fått Set, levde han ennu åtte hundre år og fikk sønner og døtre. 5Og alle Adams levedager blev ni hundre og tretti år; så døde han.

Romerne 7. 14-19: 14For vi vet at loven er åndelig; jeg derimot er kjødelig, solgt under synden; 15for hvad jeg gjør, vet jeg ikke; for jeg gjør ikke det som jeg vil; men det som jeg hater, det gjør jeg. 16Men gjør jeg det som jeg ikke vil, da vidner jeg jo med loven at den er god; 17men nu er det ikke mere jeg som gjør det, men synden, som bor i mig. 18For jeg vet at i mig, det er i mitt kjød, bor intet godt; for viljen har jeg, men å gjøre det gode makter jeg ikke; 19for jeg gjør ikke det gode som jeg vil, men det onde som jeg ikke vil, det gjør jeg.

Al-Kabir: Den store. 22: 62 Dette fordi Allah er den Sanne, og det de påkaller utenom Ham er verdiløs intethet, fordi Allah er den Opphøyde, den Store.

Al-’Afuw: Den alttilgivende. 22: 60 Slik er det. Den som gir igjen det samme som er overgått ham, og på nytt utsettes for vold, ham vil Allah hjelpe. Allah bærer over, er tilgivende.

I konteksten: 22: 52 Vi har aldri sendt et sendebud eller en profet før din tid, uten at når han ønsket noe, så blandet Satan seg opp i hans ønske. Men så visker Allah ut Satans innblanding. Etter det fastlegger Allah sitt ord, Allah vet, og er vis,

Sure 24 An-Nur – Lyset. Åpenbart i Medina.

Allah= al-Mawjûd, Den eksisterende. Som finnes. Å finne=wajada

24. 39 Men de vantro, deres gjerninger er som en luftspeiling over sletten, som den tørstende tror er vann, til han når dit og intet finner. Men han finner Allah ved sin side, og Han gjør opp hans regning. Og Allah er rask i avregningen.

I konteksten: 24. 31Og si til de troende kvinner at de skal dempe sine øyekast og holde sitt kjønnsliv i tømme, og ikke vise sin pryd, unntatt det av den som kommer til syne. La dem trekke sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd til andre enn sine menn, sine fedre, svigerfedre, sønner, stesønner, brødre, nevøer eller deres hustruer, eller sine slaver, eller menn som betjener dem, men er hinsides kjønnsbegjær, eller barn som ikke forstår seg på kvinners nakenhet. La dem heller ikke trampe med føttene slik at det kan erkjennes hva de skjuler av pryd. Omvend dere alle til Allah, dere troende, så det må gå dere godt!

Salme 97. 10: 10I som elsker Herren, hat det onde! Han bevarer sine frommes sjeler; han frir dem ut av de ugudeliges hånd. 11Lys er utsådd for den rettferdige, og glede for de opriktige av hjertet.

1. Kor 15. 42-44: 43det såes i vanære, det opstår i herlighet; det såes i skrøpelighet, det opstår i kraft; 44der såes et naturlig legeme, der opstår et åndelig legeme. Så visst som det gis et naturlig legeme, gis det og et åndelig legeme.

An- Nur: Himmelens og jordens lys.

24.35 Allah er himlenes og jordens lys. Hans lys kan lignes med en nisje hvor det er et bluss. Blusset er omgitt av glass, som om det var en funklende stjerne. Det tennes med brenne fra et velsignet tre, et oljetre, som ikke hører hjemme verken i øst eller vest, hvis olje nesten lyser uten at ild kommer den nær. Lys over lys! Allah leder dem Han vil til Sitt lys. Han lager lignelser for menneskene. Allah kjenner til alle ting.

Jes 50.10: 10Hvem blandt eder frykter Herren og hører på hans tjeners røst? Når han vandrer i mørke, og intet lys skinner for ham, skal han sette sin lit til Herrens navn og stole på sin Gud.

1. Johannes 1.7: 7men dersom vi vandrer i lyset, likesom han er i lyset, da har vi samfund med hverandre, og Jesu, hans Sønns blod renser oss fra all synd.

Sure 27 Mauren. Åpenbart i Mekka.

Al-Karim: Den sjenerøst edle. (Navnet er superlativ av kareem som beytr verdig og stor. Referer til forståelse og tålmodighet som Allah viser ved å overse sine tjeneres uvitenhet.27: 40 En som hadde kunnskap fra skriften, sa: «Jeg vil bringe den til deg før du kan lukke øyet.» Og så, da han så den stå foran ham, sa han: «Dette er en Herrens gunstbevisning for å sette meg på prøve, om jeg er takknemlig eller utakknemlig. Den som er takknemlig, takker til sitt eget beste, og den som er utakknemlig, Herren er selvtilstrekkelig, verdig!».

1. Mos 9. 12-13: 12Og Gud sa: Dette er tegnet på den pakt som jeg gjør mellem mig og eder og alt levende som er hos eder, til evige tider: 13Min bue setter jeg i skyen, og den skal være et tegn på pakten mellem mig og jorden.

Apostlenes gjerninger 13. 32-33: 32Og vi forkynner eder evangeliet om det løfte som blev gitt til fedrene, at dette har Gud opfylt for oss, deres barn, idet han opreiste Jesus, 33således som det også er skrevet i den annen salme: Du er min Sønn; jeg har født dig i dag.

Sure 28 Al-Qasa – Fortellingen

En av de siste åpenbaringene i Mekka da profetens situasjon så håpløs ut.

Den omhandler Moses' kamp og seier. As-Sarmadî: Den som gjør varig, konstant, og som er kontinuerlig. 28:71-72: Si: «Hva mener dere? Om Allah skulle gjøre natten varig over dere til oppstandelsens dag, hvilken gud utenom Gud kunne gi dere lys? Vil dere da ikke høre?»

Si: «Hva mener dere? Om Allah skulle gjøre dagen varig over dere til oppstandelsens dag, hvilken gud utenom Allah kunne gi dere natt til å hvile i? Vil dere da ikke se?».

I konteksten: 28:64 Det vil bli sagt: «Kall på deres medguder!» Og de vil kalle på dem, men de svarer dem ikke. Og de får se straffen! Hadde de bare vært på rett vei!28: 68 Allah skaper og velger det Han vil. De har intet valg. Ære være Allah! Høyt hevet er Han over det de setter ved Hans side.28:75 Og Vi vil hente et vitne fra hvert folk, og si: «Kom med deres bevis!» Da vil de erkjenne at sannheten er Allahs. Og det de oppdiktet forsvinner bort fra dem.

Salme 19.13: 13Hvem merker hvor ofte han feiler? Forlat mig mine lønnlige synder!

Johannes 8. 10-11: 10Da rettet Jesus sig op og sa til henne: Kvinne! hvor er de? Har ingen fordømt dig? 11Hun sa: Nei, Herre! ingen. Da sa Jesus: Heller ikke jeg fordømmer dig; gå bort, og synd ikke mere!

  

Sure 31 Luqman – En vismann som ble æret av araberne, men som ikke er kjent i de jødiske skriftene.

Åpenbart i Mekka som en forsikring til muslimene om fremgang i motgangstider.

Al-Haqq: Den virkelig virkelige. Den sanne. 31. (29), 30 Dette fordi Allah er den Sanne, og det de påkaller utenom Ham, er falskhet og intethet, fordi Allah er den Opphøyde, den Store.

I konteksten: 31. 6 Det finnes slike som byr frem underholdende historier, for å føre folk bort fra Allahs veier i uvitenhet og for å drive ap med det. Dem venter en ydmykende straff.

7 Når Vårt ord fremleses for en slik, vender han seg bort i hovmod, som om han intet hadde hørt, som om hans ører var tunghørte. Bebud en smertelig straff for ham.

24. 25 På denne dag vil Allah gi dem fullt ut det de rettelig har til gode, og de vil vite at Allah er den åpenbare rettferd. (… at Allah er klar sannhet, (clear truth). 22. 6 Alt dette, fordi Allah er den Sanne, Han gir de døde liv. Han evner alle ting.

I konteksten: 22. 3 Blant menneskene er slike som strides om Allah, uten at de noe vet, og som følger enhver oppsetsig satan, 4 for hvem det er bestemt at den som slutter seg til ham, ham vil han føre vill, og lede ham til ildens straff.

Job 3.17-18: 17Der har de ugudelige holdt op å rase, og der hviler de trette. 18Der har alle fanger ro, de hører ikke driverens røst.

Rom 8.23-26: 23ja, ikke bare det, men også vi som dog har Åndens førstegrøde, også vi sukker med oss selv, idet vi stunder efter vårt barnekår, vårt legemes forløsning. 24For i håpet er vi frelst; men et håp som sees, er ikke noget håp; hvorfor skulde en håpe det som han ser? 25Men dersom vi håper det vi ikke ser, da stunder vi efter det med tålmod. 26Men i like måte kommer også Ånden vår skrøpelighet til hjelp; for vi vet ikke hvad vi skal bede om, slik som vi trenger det; men Ånden selv går i forbønn for oss med usigelige sukk, ...

Al-Kabîr: Den usammenlignbart store (i makt).  31. (29), 30 Dette fordi Allah er den Sanne, og det de påkaller utenom Ham, er falskhet og intethet, fordi Allah er den Opphøyde, den Store.Se også: 22:61

Hebr.  4.9-10: 9Altså står det en sabbatshelg tilbake for Guds folk. 10For den som er kommet inn til hans hvile, han har og fått hvile fra sine gjerninger, likesom Gud fra sine. 11La oss derfor gjøre oss umak for å komme inn til den hvile, forat ikke nogen skal falle efter samme eksempel på vantro. 12For Guds ord er levende og kraftig og skarpere enn noget tveegget sverd og trenger igjennem, inntil det kløver sjel og ånd, ledemot og marg, og dømmer hjertets tanker og råd, 13Og ingen skapning er usynlig for hans åsyn, men alt er nakent og bart for hans øine som vi har å gjøre med. 14Eftersom vi da har en stor yppersteprest, som er gått gjennem himlene, Jesus, Guds Sønn, så la oss holde fast ved bekjennelsen. 15For vi har ikke en yppersteprest som ikke kan ha medynk med våre skrøpeligheter, men en sådan som er blitt prøvd i alt i likhet med oss, dog uten synd. 16La oss derfor trede frem med frimodighet for nådens trone, forat vi kan få miskunn og finne nåde til hjelp i rette tid.

Sure 33 Klanene – De sammensvorne som angrep Medina.

Muhammed har nå fordrevet jødene fra Bani Nadir i Medina og disse har sammensverget med Mekka. Profeten lar da grave en grøft rundt Medina som er ferdig da fienden dukker opp med en hær på 10 000 mann. Profeten møter dem med 3000. Samtidig forråder jødene i Quereyzah-stammen ham, men en sympatisør hos fienden klarer å så splid blant angriperne og gjør dem ubesluttsomme. De klarer ikke å forsere grøften, en så sterk vind begynner å blåse i 3 dager og netter gjør forholdne umulige for beleirerne. Abu Sufian, lederen for mekkanerne, avblåser felttoget.

Muhammed begynner da umiddelbart en 25 dagers beleiring av jødene i Bani Quereyzah-stammen. Muhammed tillater at en av lederne i en annen stamme, som har støttet forræderne, avgjøre Quereyzahenes skjebne:

Mennene skal drepes, kvinner og barn tas til fange og rikdommen deres fordeles blant muslimene, er denne mannens dom, til stor tilfredshet for Muhammed.  

Muhammed blir "beordret" til å gifte seg med sin adoptivsønns kone Zeynab, antakelig for å bryte med en skikk som gikk ut på at en adoptivsønn skulle anses som en virkelig sønn.

Suren forteller om noen av Muhammeds koner og hvilken betydning ekteskap med dem ville bety for å etablere fredelige forhold. 

Al Ka’in: Den som er. Å være=’ka’in. 33. 40 Muhammad er ikke far for noen av dere, men Allahs sendebud og profetenes segl. Allah kjenner til alle ting. (Lit.: Allah er den som kjenner …)

I konteksten: 33. 50 Profet, Vi har tillatt for deg og dine hustruer, som du har gitt deres brudegave, de slavinner du eier, krigsbytte som Allah har gitt deg, dine kusiner på fars og mors side som utvandret sammen med deg, og enhver troende kvinne som gir seg til profeten, om profeten ønsker å ta henne til ekte. Dette gjelder særskilt for deg, fremfor de troende. Vi vet vel hva Vi har pålagt dem med hensyn til hustruer og slavinner. Dette for at du ikke skal ha noen anfektelse. Allah er tilgivende, nåderik.

Salme 22. 3-4: 3Min Gud! Jeg roper om dagen, og du svarer ikke, og om natten, og jeg får ikke tie. 4Og du er dog hellig, du som troner over Israels lovsanger. 5Til dig satte våre fedre sin lit; de satte sin lit til dig, og du utfridde dem.

Rom 4. 24-25: … idet han gav Gud æren 21og var fullt viss på at det han hadde lovt, det var han også mektig til å gjøre. 22Derfor blev det også regnet ham til rettferdighet. 23Men ikke bare for hans skyld er det skrevet at det blev tilregnet ham, 24men også for vår skyld, som det vil bli tilregnet, vi som tror på ham som opvakte Jesus, vår Herre, fra de døde, 25han som blev gitt for våre overtredelser og opreist til vår rettferdiggjørelse.

Sure 34 Saba – Et sted i Yemen som ble ødelagt av en flom.  Al-Fattâh/ Al- Fâtih: Åpneren, som baner veien. Den som beslutter rettferdig.

34: 23 Det nytter ikke å legge inn et godt ord hos Ham, unntatt for den som er godkjent. Når så skrekken har fortatt seg i deres hjerter, vil de si: «Hva sa Herren?» Og de vil svare: «Sannheten! Han er den Opphøyde, den Store!»

 I konteksten: 34: 20/21/22 Iblis fant sin mening om dem bekreftet. De fulgte ham, unntatt en flokk av troende. Men han hadde ingen makt over dem! Vi ville bare bringe i erfaring hvem som tror på det hinsidige, og hvem som var i tvil om det. Herren passer på alt! Si: «Bare påkall de dere hevder er ved siden av Allah! De eier ikke et støvkorns vekt i himlene eller på jord. De har ingen andel i himlene og jorden, og Han har ingen medarbeider blant dem.»

34: 4/5 Så Han kan lønne dem som tror og lever rettskaffent. De har i vente tilgivelse og verdig omsorg. Men de som strever mot Vårt ord for å forpurre det, dem venter en straff av smerteligste sort.»

Høysangen 2.16: 16Min elskede er min, og jeg er hans, han som vokter sin hjord blandt liljene. 17Innen dagen blir sval og skyggene flyr, vend om, min elskede, lik et rådyr eller en ung hjort på de kløftede fjell!

Johannes 17. 3-5: 3og dette er det evige liv at de kjenner dig, den eneste sanne Gud, og ham du utsendte, Jesus Kristus. 4Jeg har herliggjort dig på jorden idet jeg har fullbyrdet den gjerning som du har gitt mig å gjøre; 5og nu, herliggjør du mig, Fader, hos dig selv med den herlighet jeg hadde hos dig før verden var til!

Sure 35 Al-Mala ikah – Englene. En tidlig sure fra Mekka.

Ash-Shakûr/Ash-Shâkir: Den evig takknemlige, som betaler sine slaver lønn for gode gjerninger. 35: 30 … at Han må gi dem full lønn og mer til av Sin godhet. Han er tilgivende, full av anerkjennelse.

I konteksten:34: 16/17 Om Han vil, kan Han fjerne dere, og bringe en ny skapning. Dette er ingen stor sak for Allah.

Jes 50. 7-8: 7Men Herren, Israels Gud, vil hjelpe mig; derfor blir jeg ikke til skamme, derfor har jeg gjort mitt ansikt hårdt som sten, og jeg vet at jeg ikke skal bli skuffet. 8Han er nær, han som hjelper mig til min rett; hvem vil stride mot mig? La oss stå frem sammen! Hvem er min motpart? La ham komme hit til mig!

Hebr. 2. 14-18: … forat han ved døden kunde gjøre til intet den som hadde dødens velde, det er djevelen, 15og utfri alle dem som av frykt for døden var i trældom all sin livstid. 16For engler tar han sig jo ikke av, men Abrahams ætt tar han sig av; 17derfor måtte han i alle ting bli sine brødre lik, forat han kunde bli en miskunnelig og trofast yppersteprest for Gud til å gjøre soning for folkets synder. 18For derved at han selv har lidt og har vært fristet, kan han komme dem til hjelp som blir fristet.

Sure 40 –Al-Mû'min  Den troende ...

Et forsøk fra en troende på å overtale famliemedlemmer i Faraoen av Egypts husholdning til ikke å ta avstand fra Moses og Aron.Åpenbart i Mekka.

Al-’Al î, Al- Âl î, Al’l â: Den aller høyeste. Ingen er høyere. 40: 11 Dette fordi, da Allah alene ble påkalt, forble dere vantro, men hvis Han ble gitt medguder, så trodde dere. Dommen tilhører Allah, den Opphøyde, den Store.

I konteksten: 40: 17 På denne dag vil enhver bli belønnet for det han har fortjent. Ingen urett på denne dag! Allah er rask i avregningen.

Salme 42.6: 6Hvorfor er du nedbøiet, min sjel, og bruser i mig? Bi efter Gud! for jeg skal ennu prise ham for frelse fra hans åsyn.

Matteus  6. 25-26: 25Derfor sier jeg eder: Vær ikke bekymret for eders liv, hvad I skal ete og hvad I skal drikke, eller for eders legeme, hvad I skal klæ eder med! Er ikke livet mere enn maten, og legemet mere enn klærne? 26Se på himmelens fugler: De sår ikke, de høster ikke, de samler ikke i lader, og eders himmelske Fader før dem allikevel. Er ikke I meget mere enn de?

Al-Hakem/al-Hakam: Dommeren blant sine tjenere. 40: 48 Og de hovmodige svarer: «Vi er alle i den. Allah har allerede felt dom blant Sine tjenere.»

I konteksten: 40: 49/50  De som er i Ilden, vil si til helvetes voktere: «Kall på deres Herre at Han må ettergi oss en dag av straffen.» De vil svare: «Brakte ikke deres sendebud dere klar beskjed?» Og de vil si: «Jo,» og vokterne fortsetter: «Så påkall, dere!» Men de vantros påkallen er helt fåfengt. 42: 4 Ham tilhører alt i himlene og på jord! Han er den Opphøyde, den Veldige!

Også: Al-’Adîm, den majestetiske. Kan ikke forstås av intellektet. Stor i volum.

I konteksten: 42: 6 De som har lagt seg til andre venner enn Ham, dem passer Allah på. Og du er ingen ombudsmann for dem.42: 8 Om Allah ville, kunne han gjort dem til et eneste (tros)samfunn. Men Han førte dem Han vil inn i Sin nåde, og de urettferdige har ingen som tar seg av deres sak, og ingen hjelper.

Al-Ghazali s 91: Til en som vil bli en lærd jurist og nå frem til å bli imam, kan vi si: Arbeid hardt! Lær! Hold ut! Stå på!

Han vil kanskje si: "Hvis Allah hadde bestemt fra evighet av at jeg skulle bli imam, så ville jeg ikke ha trengt å anstrenge meg; og dessuten, hvis Han skulle ha bestem for meg å bli ignorant, da er det heller ikke verdt bryet å stå på!

Vi burde svare ham: "Hvis han ga disse tankene makt over deg så viser det at Han har forutbestemt deg til å bli det, altså ignorant".

Hvis Han hadde bestemt fra evighet av noen skulle bli imam, ville Han ha forårsaket det slik at beveggrunnen kom til ham og slik at Han fjernet slike tanker som ville hindre ham i å nå målet. En person som ikke gjør noe for å bli imam kommer selvfølgelig ikke til å bli det. Sett ut fra al-Hakams synsvinkel, befinner folk seg på ulike nivåer. Noen ser frem mot målet og hvordan livet vil ende for dem, andre søker sin opprinnelse og leter etter hva som er bestemt for dem fra evighet av. Den sistnevnte befinner seg på et høyere nivå, fordi målet er bestemt av opprinnelsen. Atter andre, og disse befinner seg på det høyeste nivået, fokuserer verken på fortid eller fremtid og blir sønner av øyeblikket, ibn waqtihi, og disse kontemplerer på Allah og er fornøyde med resultatet av predestinasjonen eller hva de er forutbestemt til.  De som imidlertid verken fester seg ved fortid, nåtid eller fremtid men hvis hjerter går opp i Allahs (attributter?) og klynger seg til sine visjoner av Ham, - dette er det høyeste nivået. 

Salme 119. 72-73: 72Din munns lov er mig bedre enn tusen stykker gull og sølv. 73Dine hender har skapt mig og gjort mig; gi mig forstand, forat jeg må lære dine bud!

Johannes 6. 68-69: 68Simon Peter svarte ham: Herre! hvem skal vi gå til? Du har det evige livs ord, 69og vi tror og vet at du er Guds hellige ...

Ar-R âfi’: Den som opphøyer. 40: 14/15 (13/14) Så påkall Allah idet dere vier Ham religiøs oppriktighet, selv om det er de vantro imot! Høyt i rang er Han, tronens Herre! Han sender Ånden av Sin ordning til hvem Han vil av Sine tjenere, så Han kan advare dem mot møtets dag.

(Therefore call upon Allah, making your deen sincerily His, though the rejectors dislike it. He is the riser of ranks, the Possessor of the Thrones”.

Høyt i rang er Han, tronens Herre! Han sender Ånden av Sin ordning til hvem Han vil av Sine tjenere, så Han kan advare dem mot møtets dag. Se også 6: 88

I konteksten: 40: 18 Så advar dem mot den tilstundende dag, når hjertet sitter i halsen så de intet får frem. De urettferdige har ingen varm venn, og ingen som taler deres sak, som blir hørt.

40: 17 På denne dag vil enhver bli belønnet for det han har fortjent. Ingen urett på denne dag! Allah er rask i avregningen.

1. Mos 3.6: 6Og kvinnen så at treet var godt å ete av, og at det var en lyst for øinene, og at det var et prektig tre, siden en kunde få forstand av det, og hun tok av frukten og åt; og hun gav sin mann med sig, og han åt.

Matt 4. 3-4: 3Og fristeren kom til ham og sa: Er du Guds Sønn, da si at disse stener skal bli til brød! 4Men han svarte og sa: Det er skrevet: Mennesket lever ikke av brød alene, men av hvert ord som går ut av Guds munn.

Sure 42 Ash-Shûrâ – Rådslagning, Åpenbart I Mekka.

Al- Latif: Den som er god mot sine tjenere. 42: 19 Allah er god mot Sine tjenere. Han gir livsens underhold til den Han vil. Han er den Sterke, den Mektige.

Salme 119. 28-30: 28Min sjel gråter av sorg; reis mig op efter ditt ord! 29Vend løgnens vei bort fra mig, og unn mig din lov! 30Trofasthets vei har jeg utvalgt, dine lover har jeg satt for mig.

Efeserne 6. 10-11: 10For øvrig - bli sterke i Herren og i hans veldes kraft! 11Iklæ eder Guds fulle rustning, så I kan stå eder mot djevelens listige angrep; 12for vi har ikke kamp mot blod og kjød, men mot makter, mot myndigheter, mot verdens herrer i dette mørke, mot ondskapens ånde-hær i himmelrummet.

Sure 47 Muhammed. Åpenbart da profeten gråtende så seg tilbake da han ble nødt for å flykte fra Mekka.

Az-Zahir: Den verdensomspennende som er overalt, Den manifeste. Al-Batin: Den skjulte. 47: 4 Når dere møter de vantro i kamp, så gå løs på dem til de er helt nedkjempet, og bind stramme bånd. Og etterpå, frigivelse eller løsepenger, så krigen legger fra seg sin byrde. Slik er det. Om Allah ville, kunne Han selv ta seg til rette overfor dem, men Han ønsker å sette noen av dere på prøve gjennom andre. De som kjemper og dør for Allahs sak, deres gjerninger lar Han aldri løpe ut i intet ...

I konteksten: 47: 2/3 Men de som tror og lever rettskaffent, og tror på det som er åpenbart Muhammad, og det er sannheten fra Herren, deres misgjerninger utslettet Han og gir deres tanker rett lei. Dette er fordi de vantro retter seg etter verdiløs intethet, mens de som tror, retter seg etter sannheten fra Herren. Slik beskriver Allah menneskenes stilling.

Al-Ghazali s 134: Det som er manifest kan være innlysende for en og skjult for en annen (på en annen måte). Det kan ikke være både manifest og skjult, sett på en måte. Det kommer an på persepsjonsmåten. Allah er skjult for sanseerfaringen og for fantasien, men manifest ved fornuftsslutninger. Men her oppstår tvil blant mange. Vi bør derfor erkjenne at Han er skjult i sin manifestasjon ved den intense måten han er manifest på, for dette at Han er manifest er (fornufts)grunnen til at Han er (Den) skjult(e).

Det som er mest innlysende er det man sanser, og den mest innlysende sansen er synet og synssansen er sol- lyset som belyser alt, slik at alt blir manifest. Men hvordan kan nå det som gjør alt minifest være skjult? Dett får mange til å stille spørsmål. Men lys blir manifest ved fravær av lys …

S 156 Hva betyr det at menneske er underveis? Og hva betyr det at det kommer frem?

Å være underveis betyr å foredle seg, tilegne seg kunnskap og bearbeide seg selv både intro- og ekstravert. Men i alt dette er mennesket bare opptatt av seg selv, ikke Allah.

Den som er kommet frem er den som opplever åpenbaringens (eller det åpenbartes) klarhet, og som går opp i denne. Han kjenner intet uten Allah. Så han blir helt opptatt i Ham. Han stevner mot renhet og dette er begynnelsen, mens målet ligger i dette å frigjøre seg fra Selv helt og holdent, og være hengiven til Ham, slik at det er som om han er Han, - og det vil si: Han er kommet frem. Men det ville være et bomskudd å si at Allah vil skape meg lik Ham selv eller at jeg skulle bli skapt lik Ham. Et menneske som tror og sier noe slikt kan ikke lenger skille mellom det han vet og det han ikke vet. Da kunne han like godt også tro at Sharia-lovene er falske eller unødvendige eller at Allah kunne forandre dem og gjøre dem falske.

1. Mos 6.9: Dette er historien om Noah og hans ætt: Noah var en rettferdig og ulastelig mann blandt sine samtidige; Noah vandret med Gud.

Romerne 5. 1-2: 1Da vi nu altså er rettferdiggjort av troen, har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus, 2ved hvem vi også har fått adgang ved troen til denne nåde i hvilken vi står, og vi roser oss av håp om Guds herlighet ... 

Sure 48 Al-Fath – Seieren. Åpenbart I forbindelse med fredsslutningen med mekkanerne i A-Hudeyb îyeh. Den ble først tolket som et nederlag, men det viste seg senere at den faktisk var den største seier for islam.

Muhammed hadde lagt ut på veien fra Medina til Mekka med 1500 omvendte kledt i hvite pilgrimsklær for å gå rundt Ka'bahen. Qureyshene hadde svoret å stoppe dem med makt, men Muhammed førte sine tilhengere utenom Querysenes hær inn i den dalen som heter Hudeybiey utenfor Mekka. Han nektet sine menn å kjempe og det gikk rykter om at en utsending han hadde sendt til Mekka, var blitt drept. Dette var ikke sant og uventet nok gikk Quereysene med på en fredsavtale. Muslimene skulle få komme inn i Mekka året etter. 

Al-Darr: Hjemsøkeren. 48:11 Hjemmesitterne blant beduinene vil si til deg: «Vi var travelt opptatt med vårt kveg og våre folk, så be om tilgivelse for oss.» De fører på tungen det som ikke er i deres hjerter. Si: «Hvem kan vel utrette det ringeste for dere overfor Allah, om Han ønsker å gi dere ondt eller godt? Allah er vel underrettet om det dere gjør.

I konteksten: 48: 8/9/10 Vi har visselig sendt deg som vitne, gledesbudbærer og advarer, at dere må tro på Allah og Hans sendebud, hjelpe Ham og vise Ham ærefrykt og prise Ham morgen og kveld. De som gir deg sin troskapsed, erklærer faktisk troskap overfor Allah. Allahs hånd er over deres hånd. Om noen misligholder, gjør han det til egen skade. Den som oppfyller det han har påtatt seg overfor Allah, ham vil Allah gi stor lønn.

Salme 77. 8-9: 8Vil da Herren forkaste i all evighet, og vil han ikke mere bli ved å vise nåde? 9Er det for all tid ute med hans miskunnhet? er hans løfte blitt til intet slekt efter slekt? 10Har Gud glemt å være nådig? Har han i vrede tillukket sin barmhjertighet? Sela.

2. Kor. 1. 3-4: 3Lovet være Gud og vår Herre Jesu Kristi Fader, miskunns Fader og all trøsts Gud, 4han som trøster oss i all vår trengsel, forat vi skal kunne trøste dem som er i all slags trengsel, med den trøst hvormed vi selv blir trøstet av Gud! 5For likesom Kristi lidelser kommer rikelig over oss, så er og vår trøst rikelig ved Kristus.

Sure 51- AdhâriyâtVindene eller englene, 

Al-Matin: Den faste i styrke. Ar-Razzaq: Forsørgeren som ikke trenger underhold.

As-Sabur: Giveren av opphold til liv som har stort tålmod med sine egne. 51: 58 Allah er Forsørgeren som har makt og er fast.

I konteksten: 51: 56/57 Jeg har skapt dsjinner og mennesker kun for at de skal tjene Meg. Jeg ønsker ikke underhold fra dem. Jeg ønsker ikke at de skal bespise Meg. 51: 47 Alt har Vi skapt parvis, så dere må komme til ettertanke.

Jes 32.17: 17Og rettferdighetens verk skal være fred, og rettferdighetens frukt skal være ro og trygghet til evig tid.

Apostelgjerningene 13.47: 47For så er Herrens bud til oss: Jeg har satt dig til et lys for hedninger, forat du skal være til frelse inntil jordens ende.

 

Sure 52 – At-TûR -  Fjellet. Al-Barr: Den nåderike, hvis nåde kommer til syne i hele skapningen.

52: 28 Vi påkalte Ham tidligere. Han er den Rettsindige, den Nåderike".

I konteksten: 57. 29 Så forman! Ved Herrens nåde er du verken en spåmann eller besatt.

1.Mose 22.18: 18og i din ætt skal alle jordens folk velsignes, fordi du lød mitt ord.

Johannes 18.36: 36Jesus svarte: Mitt rike er ikke av denne verden; var mitt rike av denne verden, da hadde mine tjenere stridt for at jeg ikke skulde bli overgitt til jødene; men nu er mitt rike ikke av denne verden.

Sure 55 – Ar-Rahmân - Velgjørerern. Dhul-Jalal Wal-Ikram: Maktens og Ærens Herre.55: 27 … men Herrens åsyn består, med makt og ære. 55: 1/2/3 Den Barmhjertige har belært om Koranen. Han har skapt mennesket, og lært ham den klare beskjed.

Jes 55.11: 11således skal mitt ord være, som går ut av min munn; det skal ikke vende tomt tilbake til mig, men det skal gjøre det jeg vil, og lykkelig utføre det som jeg sender det til.

Lukas 5. 5-6: 5Og Simon svarte ham: Mester! vi har strevet hele natten og ikke fått noget; men på ditt ord vil jeg kaste ut garnene. 6Og de gjorde så, og fanget en stor mengde fisk; og deres garn revnet

 Sure 56 – Al- Wâq'iah – Hendelsen. Åpenbart tidlig I Mekka.

Al-Khâfid: Fornedreren som ydmyker og opphøyer den han vil. 56: 3 Den som fornedrer og opphøyer.

I konteksten: 56: 10/11/12  Og de som ligger først i løpet? De som ligger først i løpet – disse er det som kommer i Herrens nærhet, i lykksalighetens haver.

2. Samuel 9.1: 1David sa: Er det ennu nogen tilbake av Sauls hus, så jeg kan gjøre vel mot ham for Jonatans skyld?

Hebreerne 6.10-12: 10For Gud er ikke urettferdig, så han skulde glemme eders verk og den kjærlighet I har vist mot hans navn, idet I har tjent og ennu tjener de hellige. 11Men vi ønsker at enhver av eder må vise den samme iver for den fulle visshet i håpet inntil enden, 12forat I ikke skal bli trege, men efterfølge dem som ved tro og tålmod arver løftene.

Sure 57 Al-Hadîd – Jern. Åpenbart angående erobringen av Mekka.

Al-Aakir: Den siste, som fullbyrder tidsaldrene. Al-Basir: Den observante som ser og hører alt, (57. 2-4). Al-Batin: Den indre, som kjenner alt, (57:3). Al-Awwal: Den første, Som er forut for begynnelsen ... 57: 3 Han er den Første og den Siste, den Åpenbare og den Skjulte, Han kjenner til alle ting ... 

I konteksten: 7 Tro på Allah og Hans sendebud, og gi gode gaver av det Han har latt dere overta! Dem av dere som tror og gir gode gaver, venter stor lønn.8 Hva er i veien med dere, at dere ikke tror på Allah, når Sendebudet kaller dere til å tro på deres Herre, og Han har gjort avtale med dere, så fremt dere tror? 9 Han er det, som åpenbarer Sin tjener skriftens klare ord for å føre dere ut fra mørket, til lys. Sannelig, Allah er mild og nåderik mot dere.

10 Hva er i veien med dere, at dere ikke vil gi for Allahs sak, når himlene og jorden så allikevel til slutt er Allahs arv? De av dere som gir før seieren er vunnet, og som kjemper, er ikke like, men har en høyere rang enn dem som gir og kjemper etterpå. Men Allah har lovet alle det beste. Allah er vel underrettet om hva dere gjør.

Josva 4.7: 7da skal I si til dem: Jordans vann delte sig foran Herrens pakts-ark; da den drog ut i Jordan, delte Jordans vann sig, og disse stener skal være til et minne om dette for Israels barn til evig tid.

1. Tess 4. 13-14: 13Men vi vil ikke, brødre, at I skal være uvitende om de hensovede, forat I ikke skal sørge således som de andre, som ikke har håp. 14For så sant Vi tror at Jesus døde og stod op, så skal og Gud ved Jesus føre de hensovede sammen med ham.

Sure 59 – Al-Hashr – Exil

Åpenbart I forbindelse med utdrivelsen av den jødiske stammen Banî Nadîr fra Medina. De ble beskyldt for å ha villet myrde profeten og eiendommene deres ble konfiskert av muslimene.

As-Subbûh, Al-Quddûs: Den helt perfekte og rene. (Subbu utelukker det ikke-perfekte og Quddus bekrefter det perfekte).

Al-Aziz: Den mektige, full av kraft og majestet. Al-Bari: Formeren, fra hvis hånd alle er kommet. Al-Jabbar: Den mektige som har all kraft, Den allmektige, som er fri fra svakhet og som kan tvinge andre. Ingen kan motstå Ham, Han irettesetter og ordner. Al-Jalil: Majesteten. Al-Malik: Kongen over alle. Al-Muhainim: Bevareren. Al-Mu'min: Den trofaste som gir trygghet. Al-Musawwir: Formeren som skaper som han vil.

59: 23 Han er Allah, det er ingen gud unntatt Ham! Kongen, den Hellige, Frelsen, den Lojale, Beskytteren, den Mektige, den Allstyrende, Majesteten. Allah skje all ære! Han er fjernt fra det de setter ved Hans side. Al-Mutakabbir: Den overlegent store. Den stolte. (Alt som ikke er ham, er betydningsløst), Majesteten. Al-Muhavmin: Den som vokter. Al-Amin: Den trygge, sikre.

Ghazahli s 62: Al-Mu'min blokkerer farens stier. Sikkerhet og trygghet er bare tenkelig på steder der det er fare og fare oppstår bare der hvor man trues med tilintetgjørelse.

La oss tenke oss at en mann befinner seg alene og forfulgt av sine fiender og at han ikke er i stand til å bevege sine lemmer, at han er uten sine våpen, eller hvis han har dem, at han da likevel ikke er i stand til å beseire sine fiender og at, - hvis han hadde med seg soldater-, at han ikke kunne være sikker på om hans soldater ville kunne beskytte ham. Heller ikke har han er festning hvor han kan søke tilflukt. Så kommer det noen som tar seg av ham og pleier ham og forsyner ham med soldater, bygger en festning til ham  osv. En slik hjelper kalles trofast. Enhver "gudfryktig" person kan vente seg støtte fra ham både i verdslige og religiøse forhold. De som er mest verdige til å kalles trofaste er de som vil beskytte andre fra Allahs straff, ved å rettlede dem til Ham og til frelsen.

Ordspråkene 27.. 24-25: 24For gods varer ikke til evig tid, og en krone ikke gjennem alle slekter. 25Når høiet er borte, og det unge gress kommer til syne, og fjellgresset samles inn,

1. Peter 5. 2-4: 2Vokt den Guds hjord som er hos eder, og ha tilsyn med den, ikke av tvang, men frivillig, ikke for ussel vinnings skyld, men av villig hjerte, 3heller ikke som de som vil herske over sine menigheter, men således at I blir mønster for hjorden; 4og når overhyrden åpenbares, skal I få ærens uvisnelige krans.

As- Sal âm: Den reneste. Hvis navn er perfekt fred. Fredsstifteren. 

I konteksten: 59: 5/6 Det dere har hugget ned av palmetrær, eller latt stå på sine røtter, dette var med Allahs tillatelse og for å gjøre synderne til skamme. Og det krigsbytte som Allah gav Sitt sendebud etter dem, trengte dere ikke å oppby verken hester eller kameler for. Men Allah gir Sine sendebud makt over dem Han vil. Allah evner alt.

59: 23 Han er Allah, det er ingen gud unntatt Ham! Kongen, den Hellige, Frelsen, den Lojale, Beskytteren, den Mektige, den Allstyrende, Majesteten. Allah skje all ære! Han er fjernt fra det de setter ved Hans side.

I konteksten:59: 48 Dere som tror, frykt Allah! Måtte enhver overveie hva Han har sendt i forveien til morgendagen. Frykt Allah! Allah er vel underrettet om det dere gjør.

Amos 4.11: 11Jeg har omstyrtet byer iblandt eder, således som Gud omstyrtet Sodoma og Gomorra, og I blev som en brand som er revet ut av ilden; men I har ikke omvendt eder til mig, sier Herren.

Romerne 6.23: 23For den lønn som synden gir, er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre.

Sure 62 Al – Jum'ah – Forsamlingen

Ifølge en tradisjon skal Muhammed ha preket i moskeen da det kom en karavane til Medina som fikk alle i forsamlingen til å gå ut å se på, bortsett fra 12 menn. 62: 1 Alt som er i himmel og på jord, priser Allah, Kongen, den Hellige, den Mektige, den Vise.

I konteksten: 62. 6 Si: «Dere som er jøder, om dere påstår at dere er Allahs venner fremfor andre mennesker, så ønsk dere da døden, om dere snakker sant!»

62. 9 Dere som tror, når det kalles til samlingsdagens bønn, så skynd dere hen til Allahs ihukommelse, og la handel ligge. Dette er et gode for dere, om dere bare visste!

Salme 9. 10-11:10Og Herren er en borg for den undertrykte, en borg i nødens tider. 11Og de som kjenner ditt navn, stoler på dig; for du har ikke forlatt dem som søker dig, Herre

Apostelgjerningene 16. 30-31: 30Og han førte dem utenfor og sa: Herrer! hvad skal jeg gjøre for å bli frelst? 31De sa da: Tro på den Herre Jesus, sa skal du bli frelst, du og ditt hus! 

Sure 64 – Al-Taghâbun – Gjensidig mistillit. Ash-Shakur: Den anerkjennende og milde som godtar sine egne tjenester.

64: 17 Om dere gir Allah et godt lån, vil Han gi dere mangedobbelt igjen og tilgivelse. Allah er full av anerkjennelse, mild, …

I konteksten: 64: 7/8 De som er vantro, påstår at de aldri skal gjenoppvekkes. Si: «Jo, så sannelig, ved Herren! Dere skal gjenoppvekkes! Og så vil dere bli fortalt hva dere bedrev. Dette er lett for Allah.» Så tro på Allah og Hans sendebud, og lyset som vi har nedsendt! Allah er vel underrettet om hva dere gjør.

 Jes 63.9: 9I all deres trengsel var det ingen trengsel, og hans åsyns engel frelste dem; i sin kjærlighet og sin store mildhet gjenløste han dem, og han tok dem op og bar dem alle den gamle tids dager.

2. Kor 4.7: 7Men vi har denne skatt i lerkar, forat den rike kraft skal være av Gud og ikke av oss

 Sure 71 Noah. En tidlig mekkansk sure.

Al-Ghaffar: Den (alt) tilgivende. Han tilgir alle som omvender seg. Synden skjules. (Islam har ingen begreper om renselse fra synd). 71: 9 … og jeg sa: ’Be om Herrens tilgivelse! Han er det som tilgir, …

I konteksten: 71: 10/11/12 … og forstrekke dere med rikdom og barn, og gi dere haver, og gi dere bekker …

71: 4 … så vil Han tilgi deres synder og gi dere en viss frist! Når Allahs frist kommer, gis ingen utsettelse, om dere bare visste!

71: 28 Herre, tilgi meg og mine foreldre, og enhver som kommer inn i mitt hus som troende, og de troende menn og kvinner! Og la de urettferdige bare tilta i fordervelse.

Al-Ghafir er den som tilgir en bestemt synd. Al-Ghafur er den som har for vane å tilgi synd og som tildekker dem. Al-Ghaffar er den som ikke slutter med å tilgi synder, en etter en. Språkroten er ghafr som betyr å tildekke, gjøre skjult.

Al-’Afuw er den som tilgir ved å stryke ut, av språkroten ’Afw., se Sure 22: 58.

Jes 63.7: 7Herrens miskunnhet vil jeg forkynne, Herrens pris efter alt det Herren har gjort mot oss, og hans store godhet mot Israels hus, fordi han gjorde imot dem efter sin barmhjertighet og efter sin store miskunnhet.

2. Kor 1.21-22: 21Men den som binder oss tillikemed eder fast til Kristus, og som salvet oss, det er Gud, 22han som og satte sitt innsegl på oss og gav Ånden til pant i våre hjerter.

Sure 74 – Al-Mudath-thir – Kappen

Muhammed pleide å dekke seg med en kappe når åpenbaringene kom til ham. Det gikk 6 måneder mellom åpenbaringen av det første og siste verset i denne suren. Det sies at fra nå av fikk Muhammed ordre om å preke islam i all offentlighet og ikke bare blant familie og nære venner.

Al-Wahîd: Den unike. 74: 11 La Meg alene med ham Jeg har skapt!

I konteksten: 74: 24/25/26  «Dette er intet annet enn overlevert magi. Dette er bare et vanlig menneskes ord!» Jeg skal steke ham i Saqar! (Helvete).

Salme 27.11-14: 11Lær mig, Herre, din vei, og led mig på den jevne sti for mine fienders skyld! 12Overgi mig ikke til mine fienders mordlyst! for falske vidner står op imot mig, og menn som fnyser av vold. 13O, dersom jeg ikke trodde å skulle se Herrens godhet i de levendes land! - 14Bi på Herren, vær ved godt mot, og ditt hjerte være sterkt, ja, bi på Herren!

Johannes 10.9-15: 9Jeg er døren; den som går inn gjennem mig, han blir frelst, og han skal gå inn og gå ut og finne føde. 10Tyven kommer bare for å stjele og myrde og ødelegge; jeg er kommet forat de skal ha liv og ha overflod. 11Jeg er den gode hyrde; den gode hyrde setter sitt liv til for fårene. 12Men den som er leiesvenn og ikke hyrde, den som ikke eier fårene, han ser ulven komme, og forlater fårene og flyr, og ulven røver dem og jager dem fra hverandre; 13for han er en leiesvenn, og fårene ligger ham ikke på hjerte. 14Jeg er den gode hyrde, og jeg kjenner mine og kjennes av mine, 15likesom Faderen kjenner mig, og jeg kjenner Faderen; og jeg setter mitt liv til for fårene.

Sure 87 Al-A'la – Den høyeste, 87: 1 Pris Herrens navn, den Høyeste …

I konteksten: 87: 14/15 Ham går det godt, som har renset seg, kommer Herrens navn i hu, og forretter bønnen. …

 92: 20 … men kun søker Herrens, den Høyestes velbehag.

I konteksten: 92: 11 … og hans rikdom kan ikke hjelpe ham når han går i fortapelsen.

22: 62 (60): Dette fordi Allah er den Sanne, og det de påkaller utenom Ham er verdiløs intethet, fordi Allah er den Opphøyde, den Store.

 I konteksten: 22: 71 De tilber utenom Allah noe Han ikke har sendt noen autorisasjon for, noe som de ikke vet noe om. De urettferdige har ingen hjelper.

22: 78 Gjør innsats for Allahs sak, slik Han har krav på! Han har utvalgt dere, og har ikke pålagt dere noe trykkende i deres religion, deres far Abrahams lære. Han har kalt dere muslimer tidligere, og i denne Koran, så Sendebudet kan bære vitnesbyrd overfor dere, og dere overfor menneskene. Forrett bønnen, gi det rituelle bidrag og hold dere fast til Allah. Han er deres skytsherre. Og hvilken fortreffelig beskytter! Hvilken fortreffelig hjelper!

Salme 91.15:

15Han skal påkalle mig, og jeg vil svare ham; jeg er med ham i nøden, jeg vil utfri ham og føre ham til ære. 16Med et langt liv vil jeg mette ham og la ham skue min frelse.

Apostelgj. 10.34-35: 34Peter oplot da sin munn og sa: Jeg skjønner i sannhet at Gud ikke gjør forskjell på folk; 35men blandt ethvert folkeslag tar han imot den som frykter ham og gjør rettferdighet. 36Det ord som han sendte ut til Israels barn, idet han i evangeliet forkynte fred ved Jesus Kristus han er alles Herre 37det ord kjenner I, det som utgikk over hele Judea efter å ha tatt sin begynnelse fra Galilea efter den dåp som Johannes forkynte - 38hvorledes Gud salvet Jesus fra Nasaret med den Hellige Ånd og kraft, han som gikk omkring og gjorde vel og helbredet alle som var overveldet av djevelen, fordi Gud var med ham.

Sure 112 At-Tauhîd – Enheten, Suren sies å uttrykke det vesentlige i Koranen.

Al-Ahad : Absolutt enhet, Den enste, Den ene uten noen andre, Den udelelige. Oabdullah ibn Burayda: ”… som ikke fødte og som ikke ble født …”.

 I konteksten: 112: 1 Si: «Han er Allah, Én. 112: 3 Ikke har Han avlet noen, ei heller er Han selv blitt avlet.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar