fredag 11. mars 2022

Allah's navn i kontekst 3

Al-Alim: Den allvitende.

Al-Ghazali s 80: Dette attributtet er ikke utledet av ting som er kjente; tingene er derimot utledet av attributtet. Mennesket har del i attributtet, men menneskets kunnskap er annerledes enn Allahs kunnskap. Mennesket kunnskap spenner vidt, men hvordan kan menneskets kunnskap favne det uendelige? Mennesket ser tingene som gjennom et slør,

men sikten gjennom det er forskjellig (fra mennesket til menneske?) alt ettersom det gjøres klart for reisen eller om tingene sees i morgenlyset. Kunnskapen som Allah har om tingene avledes ikke av tingene, tingene avledes tvert imot at Allahs kunnskap.

2: 29 Han har skapt for dere alt som på jorden er. Så begav Han seg til himmelen, og formet de syv himler. Han vet alle ting!

I konteksten:

2: 26/27 Allah forsmår ikke å bruke fra den minste mygg som lignelse. De troende forstår at deri ligger sannhet fra Herren. De vantro derimot sier: «Hva kan nå Allah mene med noe slikt?» Med dette villeder Han mange, og rettleder mange, men Han villeder bare de syndefulle, slike som bryter forpliktelsene overfor Allah etter at de er inngått, som skjærer over det Allah har befalt skal høre sammen, og skaper ufred på jorden. Disse vil bli tapere.

Salme 141.2: 2La min bønn gjelde som røkoffer for ditt åsyn, mine henders opløftelse som et aften-matoffer!

Hebr. 7.24-25: 24men denne har et uforgjengelig prestedømme, fordi han blir til evig tid, 25og derfor kan han også fullkommen frelse dem som kommer til Gud ved ham, da han alltid lever til å gå i forbønn for dem.

Al-Badi: Planleggeren, den som skapte skapningen.

2: 117, (118) Han er himlenes og jordens skaper. Når Han har besluttet en ting, sier Han bare «Bli», og så blir det.

I konteksten:

2:116 De sier: «Gud har lagt seg til barn.» Ære være Ham! Nei, alt som er i himlene og på jord tilhører Ham, alt er Ham underdanig.

Ordsrpåkene 16.16:

16Å vinne visdom - hvor meget bedre er det ikke enn gull! Og å vinne forstand er mere verdt enn sølv.

Efeserne 1. 17-19: 17at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Fader, måtte gi eder visdoms og åpenbarings Ånd til kunnskap om sig, 18og gi eders hjerte oplyste øine, så I kan forstå hvilket håp det er han har kalt eder til, og hvor rik på herlighet hans arv er iblandt de hellige, 19og hvor overvettes stor hans makt er for oss som tror, efter virksomheten av hans veldige kraft, ...

Al-Ghafur: Den tilgivende.

2: 235 Det er ingen synd å antyde ekteskapstilbud til dem, eller å ha tanker om slikt. Allah vet at dere vil tenke på dem. Men gjør ingen hemmelig avtale, med mindre dere fører redelig tale. Bestem ingen ekteskapsavtale før den foreskrevne termin er utløpt. Dere skal vite at Allah vet hva som bor i dere. Ta dere i akt for Ham. Og vit at Allah er tilgivende, mild.

I konteksten:

2: 228 Fraskilte kvinner skal avvente tre perioder. Det er ikke tillatt for dem å skjule det Allah har skapt i deres skjød, om de tror på Allah og på dommens dag. Deres menn har full rett til å ta dem tilbake i denne tiden om de ønsker forsoning. Kvinnene har tilsvarende krav og plikter innenfor anerkjente grenser. Dog har mennene et fortrinn fremfor dem. Allah er mektig, vis.

Hosea 13.14:

14Av dødsrikets vold vil jeg fri dem ut, fra døden vil jeg forløse dem. Død! Hvor er din pest? Dødsrike! Hvor er din sott? Anger er skjult for mine øine

Hebr 2, 14-15:

14Eftersom da barnene har del i blod og kjød, fikk også han i like måte del deri, forat han ved døden kunde gjøre til intet den som hadde dødens velde, det er djevelen, 15og utfri alle dem som av frykt for døden var i trældom all sin livstid.

 

Al-Halim: Den milde, som tilgir sine egne.

2: 225 Gud tar dere ikke fatt for uoverlagte ord i deres eder. Men Han tar dere fatt for det deres hjerter fortjener. Allah er tilgivende, mild.

I konteksten:

2: 226 Den som forsverger sine hustruer, har en ventetid på fire måneder. Hvis de angrer seg, er Allah tilgivende, nåderik.

Johannes 3. 36: 35Faderen elsker Sønnen, og alt har han gitt i hans hånd. 36Den som tror på Sønnen, har evig liv; men den som ikke vil tro på Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede blir over ham.

Al-Qadib: Den påholdne.

2: 245 (246) Hvem vil gi Allah et godt lån som han får mangfold igjen? Allah er påholden og raus. Til Ham vil dere vende tilbake.

I konteksten: 2: 253 Av disse sendebud har Vi favorisert noen fremfor andre, noen har Allah talt til, andre har Han gitt en høyere plass. Vi gav Jesus, Marias sønn, klare bevis og støttet ham med Den Hellige Ånd. Hvis Allah hadde villet slik, ville ikke de som kom etter dem, kommet i strid etter at de hadde mottatt den klare beskjed. Men de kom i strid. Noen trodde, noen trodde ikke. Hvis Allah hadde villet slik, ville de ikke kommet i strid. Men Allah gjør som Han bestemmer.

Salme 141.3: 3Herre, sett vakt for min munn, vokt mine lebers dør!

Kolosserne 3. 8-10: 8men nu skal også I avlegge dem alle: vrede, hissighet, ondskap, spott, skammelig snakk av eders munn; 9lyv ikke mot hverandre, I som har avklædd eder det gamle menneske med dets gjerninger 10og iklædd eder det nye, som fornyes til kunnskap efter sin skapers billede;

 

Ar-Rahim: Den medlidende, mot sine egne. Ar-Raud: Den milde.

2: 143 Således har Vi gjort dere til et folk av formidlere så dere kan bære vitnesbyrd til menneskene, idet Sendebudet bærer vitnesbyrd til dere. Vi anviste den bønneretning du har, bare for å kjenne dem som følger Sendebudet, fra dem som vender seg tvert om. Dette var en alvorlig ting, unntatt for dem som var under Allahs ledelse. Men Allah er ikke den som lar deres tro gå tapt. Allah er velvillig og nåderik mot menneskene.

I konteksten: 2: 142 Uforstandige folk vil si: «Hva har fått dem til å gå fra den bønneretning de hadde?» Si: «Allah tilhører øst og vest, Han leder hvem Han vil på rett vei.»

Ar-Rahmân,Ar-Rahîm: Den som grunnleggende tilgir, den mest tilgivende.

2: 150 Hvor du enn kommer fra, så vend ditt ansikt mot den hellige moské, og hvor dere enn er, så vend deres ansikter mot den, så ikke folk har noe å kritisere, unntatt de urettferdige. Frykt ikke dem, men frykt Meg, så Jeg kan fullbyrde Min nåde mot dere, så dere må finne den rette vei.

I konteksten: 2: 154 Dere skal ikke si om dem som har mistet livet for Allah sak at de er døde! Nei, de lever, men dette kan dere ikke fatte.

2: 151 Således har Vi sendt dere et sendebud fra deres midte, for å opplese Vårt ord for dere, rense dere, og lære dere skriften og visdommen, lære dere det dere ikke visste. (Kunne Muhammed lese?).

Grunnbetydningen av rahman er mildhet overfor alle mennesker, rahim er mildhet spesielt for muslimer. Navnet Rahman var ikke kjent for araberne før islam. Det blir unikt brukt om Allah og kan ikke brukes som adjektiv om noen. Det indikerer at Allah ikke har noen like hva gjelder Hans nåde.

Proverbs 18.24: 24En mann med mange venner går det ille; men der er venner som henger fastere ved en enn en bror.

Joh 15. 14-15: 14I er mine venner dersom I gjør det jeg byder eder. 15Jeg kaller eder ikke lenger tjenere; for tjeneren vet ikke hvad hans herre gjør; men eder har jeg kalt venner, for alt det jeg har hørt av min Fader, har jeg kunngjort eder ...

 

At-Tawwab: Den barmhjertige

2: 37 Så fikk Adam ord fra sin Herre, og Han vendte seg mot ham i nåde. Han er den Tilgivende, den Nåderike.

I konteksten: 2. 38 Allah sa: «Ut med dere alle herfra! Dog vil det komme ledelse til dere fra Meg. Og de som følger Min ledelse, over dem skal ingen frykt hvile, ei heller sorg”.

Romerne 3. 23-25: For det er ingen forskjell; 23alle har syndet og fattes Guds ære, 24og de blir rettferdiggjort uforskyldt av hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus, 25som Gud stilte til skue i hans blod, som en nådestol ved troen, for å vise sin rettferdighet, fordi han i sin langmodighet hadde båret over med de synder som før var gjort.

Al-Wasi: Den altomfattende. Den rike: Han som eier alt.

2: 268-271 Satan truer dere med fattigdom og påbyr skjendighet. Allah lover Sin tilgivelse, og Sin yndest. Allah er storslagen, allvitende. Han gir visdom til hvem Han vil. Den som gis visdom, har fått et stort gode. Dog, ingen tenker over det, unntatt de som har hjertets forstand. Alt dere gir bort eller lover bort, Allah vet det. De urettferdige har ingen hjelpere. Om dere gir almisser åpent, er det vel og bra. Men om dere gir dem til de fattige i det skjulte, er det enda bedre, og det utvisker noen av deres misgjerninger. Allah er vel underrettet om hva dere gjør.

Salme 4. 6-8: 6Ofre rettferdighets offere, og sett eders lit til Herren! 7Mange sier: Hvem vil dog la oss se godt? Opløft du ditt åsyns lys over oss, Herre! 8Du har gitt mig glede i mitt hjerte, større enn deres når deres korn og most er mangfoldig.

Johan 6. 33-35: 33for Guds brød er det som kommer ned fra himmelen og gir verden liv. 34De sa da til ham: Herre, gi oss alltid dette brød! 35Jesus sa til dem: Jeg er livsens brød; den som kommer til mig, skal ikke hungre, og den som tror på mig, skal aldri nogensinne tørste.

 

Al-Halim: Den milde, som tilgir sine egne. Al-Hamid: Den som fortjener enhver pris for alle sine gjerninger, ord, lover, befalinger og forbud.

2: 225 Allah tar dere ikke fatt for uoverlagte ord i deres eder. Men Han tar dere fatt for det deres hjerter fortjener. Allah er tilgivende, mild.

I konteksten: 2. 223 Deres kvinner er en åker for dere, så gå til deres åker slik dere ønsker, alt på beste måte. Frykt Allah og vit at dere skal møte Ham. Bring det glade budskap til de troende.

Galaterbrevet 3. 25-29; 25men efterat troen er kommet, er vi ikke lenger under tuktemesteren; 26alle er I jo Guds barn ved troen på Kristus Jesus; 27for I, så mange som er døpt til Kristus, har iklædd eder Kristus. 28Her er ikke jøde eller greker, her er ikke træl eller fri, her er ikke mann og kvinne; for I er alle én i Kristus Jesus. 29Men hører I Kristus til, da er I jo Abrahams ætt, arvinger efter løfte

 

Sure 3  Ali ’Imran – Familien til Imran, Moses far. Imran skal også være Jesu bestefars navn iflg Koranen.

Ifølge Marmaduke Pictall: Noen deler av denne suren skal ha blitt åpenbart i forbindelse med forhandlinger med en deputasjon kristne 10 år etter flukten fra Mekka, andre deler er trolig åpenbart i forbindelse med forsvaret av Medina ved Uhud. Mekka har fått med seg 3000 mann mot Muhammeds 1000. Han blir selv såret i dette slaget. Kvinner fra Muhammeds egen stamme, Qureyshene, som var blitt medbragt av sine menn, skal ha vannhelliget mange av likene til de muslimene som falt. Hind, konen til lederen, Abu Sufuyan, skal ha forsøkt å spise leveren til profetens unkel Hamzah.

Muhammed blir forferdet over disse overgrepene og svor hevn, men ble deretter fritatt denne eden gjennom en egen åpenbaring. 

Da Abu Sufuyan feilaktig får informasjon om at Muhammed neste dag har samlet enn overveldende styrke til motangrep, drar angriperne tilbake til Mekka.

Al-Muntaqim: Den som tar hevn. 3. 4 … som ledelse for menneskene. Han har åpenbart kriteriet. De som ikke tror på Allahs ord, har i vente en streng straff. Allah er mektig, og har gjengjeldelsen i Sin hånd.

I konteksten: 3. 3 Han har åpenbart deg skriften med sannheten, som stadfester det som forelå før den. Han har åpenbart loven og evangeliet før, …

Jesaja 53.12: 12Derfor vil jeg gi ham de mange til del, og sterke skal han få til bytte, fordi han uttømte sin sjel* til døden og blev regnet blandt overtredere, han som dog bar manges synd, og han bad for overtrederne.

Johannes 3. 36: 35Faderen elsker Sønnen, og alt har han gitt i hans hånd. 36Den som tror på Sønnen, har evig liv; men den som ikke vil tro på Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede blir over ham.

 

Al-Jami: Den som samler menneskene til dommens dag. 3: 9 (3) Herre, Du vil visselig samle menneskene på en dag hvorom ingen tvil hersker. Sannelig, Allah sviker ikke Sitt løfte.

I konteksten: 3: 7 Han har åpenbart deg skriften. Det finnes skriftsteder som er klare og utvetydige, som er Bokens ryggrad, og andre som må fortolkes i samklang med disse. De, hvis hjerter er på vidvanke, fester seg ved dem som kan tolkes, idet de søker anstøtssteiner og begjærer deres endelige tolkning. Men ingen kjenner denne deres fortolkning unntatt Allah. De som er fast forankret i viten, sier: «Vi tror på det! Alt er fra Herren!» Men ingen lar seg formane unntatt de som har hjertets forstand.

1. Johannes 5. 11-12: 10Den som tror på Guds Sønn, har vidnesbyrdet i sig selv; den som ikke tror Gud, har gjort ham til en løgner; for han har ikke trodd på det vidnesbyrd som Gud har vidnet om sin Sønn. 11Og dette er vidnesbyrdet at Gud har gitt oss evig liv, og dette liv er i hans Sønn. 12Den som har Sønnen, han har livet; den som ikke har Guds Sønn, han har ikke livet. 13Dette har jeg skrevet til eder forat I skal vite at I har evig liv, I som tror på Guds Sønns navn. 14Og dette er den frimodige tillit som vi har til ham, at dersom vi beder om noget efter hans vilje, da hører han oss; 15og dersom vi vet at han hører oss, hvad vi så beder om, da vet vi at vi har de ting vi har bedt ham om.

Giveren: 3: 8 (6) Herre, la ikke våre hjerter vandre etter at Du har ledet oss. Gi oss Din nåde. Du er Giveren.

Johannes 6. 51-53: 51Jeg er det levende brød, som er kommet ned fra himmelen; om nogen eter av dette brød, skal han leve evindelig; og det brød jeg vil gi, er mitt kjød, som jeg vil gi for verdens liv. 52Jødene trettet da med hverandre og sa: Hvorledes kan han gi oss sitt kjød å ete? 53Jesus sa da til dem: Sannelig, sannelig sier jeg eder: Dersom I ikke eter Menneskesønnens kjød og drikker hans blod, har I ikke liv i eder.

Al-Kâhdil: Den som skuffer eller lar i stikken.  

3: 160 Hvis Allah hjelper dere, har dere ingen overmann. Lar Han dere i stikken, hvem kan da hjelpe dere i Hans sted? Til Allah må de troende sette sin lit!

I konteksten: 3: 164/165 Sannelig, Allah viste godhet mot de troende da Han sendte dem et sendebud av deres egne for å resitere Hans ord for dem, og gjøre dem rene og lære dem skriften og visdommen, for tidligere var de i klar villfarelse. Skulle dere vel si når et nederlag rammer dere, og dere nettopp har tilføyd et dobbelt så stort: «Hvordan kan dette ha seg?» Si: «Det kommer fra dere selv. Allah har makt over alle ting.»

2. Sam 23, 3-4: 3Israels Gud har talt, til mig har Israels klippe sagt: Der skal være en hersker over menneskene, en rettferdig, en hersker i gudsfrykt; 4han skal være lik morgenens lys når solen går op, en morgen uten skyer, når ved solskinn og ved regn gresset spirer frem av jorden.

1. Tess 4. 4-5: 4Men I, brødre, er ikke i mørket, så dagen skulde komme over eder som en tyv; 5for I er alle lysets barn og dagens barn; vi hører ikke natten eller mørket.

 

Malik Al Mulik: Rikets Herre. Al-Mudhill: Fornedreren. Al-Mu’izz: Den som gir makt til hvem han vil. 3: 26 (25) Si: «Allah, kongenes Konge, Du gir herskermakten til den Du vil, og tar den fra den Du vil. Du opphøyer den Du vil, og fornedrer den Du vil. Det gode ligger i Din hånd. Du evner alle ting.

I konteksten: 3: 28/29 De som tror, må ikke slutte seg til vantro fremfor troende. De som gjør dette, hører slett ikke Allah til, med mindre de er presset av dem. Allah advarer dere mot Ham selv! Hos Ham er reisen slutt.» Si: «Om dere skjuler det som er i deres hjerter eller bærer det åpent frem, Allah vet om det. Allah vet hva som er i himlene og på jord. Allah evner alle ting!»

Job 34. 11-12: 11Han lønner mennesket efter dets gjerninger og gjengjelder mannen efter hans ferd. 12Ja sannelig, Gud gjør ikke noget syndig, og den Allmektige forvender ikke retten.

Markus 11.24: 25Og når I står og beder, og I har noget imot nogen, da forlat ham det, forat også eders Fader i himmelen skal forlate eder eders overtredelser!

Sure 4 Al-Nisa – Kvinner. Åpenbart etter slaget ved Uhud hvor mange muslimer ble drept. Dette medførte behov for omsorg for foreldreløse og enker og etablering av nye og bedre rettigheter for disse enn de hadde nytt blant hedningene fra før.

Muhammed var blitt sveket av mange lunkne hyklere og jødene gikk over til å støtte fienden. Jødene gikk så langt at de sa at avgudene til de hedenske araberne var å foretrekke fremfor islam som religion. 

Al-Afuw: Den tilgivende: 4: 106 Be Allah om tilgivelse. Allah er tilgivende, nådig.

I konteksten: 4. 107 Forsvar ikke dem som sviker sitt eget jeg. Allah elsker ikke den som sviker og synder.

Al-Hasib: Den som holder regnskap. 4. 6-7 Sett de foreldreløse på prøve, inntil de når gifteferdig alder. Om dere da finner sunn dømmekraft hos dem, så overlat dem deres eiendom. Forbruk den ikke i sløsing og hast før de vokser til. Den velstående bør avstå, og den fattige bør forbruke i rimelighet. Når dere overlater dem deres eiendom, så sørg for vitner overfor dem. Allah strekker til for avregning. Det tilkommer menn en andel av det foreldre og nære slektninger etterlater, likeledes kvinner, enten det er meget eller lite, en bestemt andel.

I konteksten: 4: 11Allah bestemmer vedrørende deres barn: En mannlig arving tilkommer to kvinneliges andel. Hvis det er flere enn to kvinnelige og ingen mannlig arving, skal de dele to tredjedeler av arven, og er det bare én kvinnelig, under samme forutsetning, skal hun ha halvparten. Hver av avdødes foreldre skal ha en sjettepart av arven, hvis han etterlater barn. I motsatt fall arver foreldrene fullt ut, og moren får en tredjepart. Men har avdøde søsken, får moren en sjettepart, etter at legater og gjeld er dekket. Fedre og sønner, foreldre og barn, dere vet ikke hvem av dem som er nærmest i nytte for dere. Dette er en forordning fra Allah. Allah vet, er vis.

4: 12 Det tilkommer dere halvparten av det deres hustruer etterlater, såfremt de ikke har barn. I motsatt fall fjerdeparten, etter at legater og gjeld er dekket. Det tilkommer hustruene en fjerdepart av det dere etterlater, såfremt dere ikke har barn. I motsatt fall åttendeparten, etter at legater og gjeld er dekket. Hvis avdøde er uten arvtagere i rett opp- eller nedstigende linje, men har en bror og en søster, så får disse en sjettepart hver. Er det flere enn to, får de til sammen en tredjepart på deling, etter at legater og gjeld er dekket fullt ut. Dette er Allahs forsoning. Allah vet, er mild.

4: 14 Dette er de grenser Allah har satt. Den som adlyder Allah og Hans sendebud, vil Han føre inn i paradisets haver, hvor bekker strømmer. Her skal de være og bli. Dette er den store seier ...

Daniel 10. 14-15: 14Og nu er jeg kommet for å oplyse dig om hvad som skal vederfares ditt folk i de siste dager*; for dette er atter et syn som sikter til de dager. 15Og da han talte således til mig, vendte jeg mitt ansikt mot jorden og var målløs.

1. Joh. 1. 3-4: 3det som vi har sett og hørt, det forkynner vi og eder, forat og I kan ha samfund med oss; men vårt samfund er med Faderen og med hans Sønn Jesus Kristus. 4Og dette skriver vi forat eders glede kan være fullkommen.

 

Al- Nâsir: Hjelperen. Den som hjelper sine egne. 4: 45 Men Allah vet godt om deres fiender. Og Allah er tilstrekkelig som venn og hjelper.

I konteksten: 4: 48/49 Allah tilgir ikke at man setter noe ved Hans side, men Han tilgir det som er mindre enn dette overfor den Han vil. Den som setter noe ved Allahs side, har i sannhet begått en svær synd. Du kjenner vel til dem som erklærer seg selv for rene? Men det er Allah som kjenner ren, den Han bestemmer. Og ingen gjøres urett, så meget som en daddeltrevle.

4: 47 Dere som har mottatt skriften, tro på det som Vi har åpenbart, som stadfester det dere allerede har, før Vi utvisker ansiktstrekkene og snur dem bak frem, eller Vi forbanner dere, slik Vi forbannet sabbatsovertrederne. Allahs bestemmelse blir iverksatt.

I konteksten:

4: 56 De som fornekter Vårt ord, vil Vi la møte Ilden. Hver gang deres hud er avbrent, vil Vi bytte den og gi dem en ny, så de kan få føle straffen. Allah er mektig, vis …

Daniel 10. 18: 18Og atter rørte en som så ut som et menneske, ved mig og styrket mig, og han sa: Frykt ikke, du høit elskede mann! Fred være med dig! Vær du bare frimodig! Og som han talte med mig, blev jeg styrket og sa: Tal, herre! For du har styrket mig.

Judas 17-19:17Men I, elskede, kom i hu de ord som forut er talt av vår Herre Jesu Kristi apostler, 18hvorledes de sa til eder at det i den siste tid skal komme spottere som farer frem efter sine ugudelige lyster! 19Disse er de som skiller sig ut, naturlige mennesker, som ikke har ånd.

Al-Muqtadir/Al-Muqit: 4: 86/87 Når dere hilses med en hilsen, så svar med en enda bedre, eller en tilsvarende. Allah fører regnskap med alle ting.

I konteksten: 4: 88 Hva er det i veien med dere, at dere deler dere i to i synet på hyklerne? Når Allah har forstøtt dem for det de har pådratt seg? Vil dere prøve å rettlede en som Allah lar seile sin egen sjø? For den som Allah lar seile sin egen sjø, finner du ingen vei!

Jes 33. 13-14: 13Hør I som er langt borte, hvad jeg har gjort, og kjenn min styrke, I som er nær! 14Syndere bever på Sion, skjelving har grepet de gudløse: Hvem kan bo ved en fortærende ild? Hvem kan bo ved evige bål?

1. Kor. 2. 9-10: 9men, som skrevet er: Hvad øie ikke så og øre ikke hørte, og hvad ikke opkom i noget menneskes hjerte, hvad Gud har beredt for dem som elsker ham. 10Men oss har Gud åpenbaret det ved sin Ånd. For Ånden ransaker alle ting, også dybdene i Gud ...

 Al-Waliy: Den tilstrekkelige venn og hjelper. 4: 45 Men Allah vet godt om deres fiender. Og Allah er tilstrekkelig som venn og hjelper.

Sure 5 Al Ma idah – Bordet dekket.

Navnet på denne suraen kan assosieres til Jesu nattverdsbord. Det fortelles i vers 112 ff at Jesu disipler spurte om at det ble sendt ned et bord med mat fra himmelen slik at deres bønner kunne bli hørt.

Vers 3 annonserer fullbyrdingen av islam som religion og suraen regnes som den siste av åpenbaringene, nedsendt under Muhammeds siste pilgrimsferd til Mekka og forkynt til tusener ved fjellet Arafat da Arabia hadde omvendt seg til islam.

Suren handler hovedsakelig om religiøse ritualer og plikter. Muslimene befales å holde sin pakt med Allah, for Allah holder bare sin del av pakten overfor de som gjør rett.

Al-Adl: Den rettferdige, 5: 115 Allah svarte: «Jeg vil sende det ned til dere. Men den som er vantro etter dette, ham vil Jeg ramme med straff som ingen annen i hele verden!»

I konteksten: 5: 116 En gang sier Allah: «Jesus, Marias sønn, har du sagt til menneskene: ’Ta meg og min mor til guder utenom Gud?’» Og han svarte: «Deg alene all ære! Jeg ville ikke si noe som jeg ikke har rett til. Om jeg hadde sagt det, ville Du visst det! Du kjenner det som er i meg, men jeg kjenner ikke det som er i Deg.5: 97 Allah har innrettet Ka’aba, det Hellige hus, som reisemål for menneskene, og likeledes den Hellige måned, og ofrene. Dette for at dere skal vite at Allah kjenner til alt i himmel og på jord, at Allah vet om alt!

1. Kongebok 15. 4-5: 4men for Davids skyld lot Herren hans Gud en lampe brenne for ham i Jerusalem, idet han opreiste hans sønn efter ham og lot Jerusalem bli stående, 5fordi David gjorde hvad rett var i Herrens øine, og i hele sitt liv ikke vek av fra noget av det han hadde befalt ham, undtagen det som hendte med hetitten Uria.

Romerne 3. 23-25: For det er ingen forskjell; 23alle har syndet og fattes Guds ære, 24og de blir rettferdiggjort uforskyldt av hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus, 25som Gud stilte til skue i hans blod, som en nådestol ved troen, for å vise sin rettferdighet, fordi han i sin langmodighet hadde båret over med de synder som før var gjort ...

 

Al-Raqid: Vokteren, Oppsynsmannen som vokter sin skapning. Al-Sahid: Vitnet. 5:117 Du alene kjenner det skjulte. Jeg har bare sagt dem det Du har pålagt meg: ’Tilbe Allah, min Herre og deres Herre.’ Jeg var vitne overfor dem, så lenge jeg var hos dem, men etter at Du har kalt meg til Deg, har Du selv vært oppsynsmann over dem. Du er vitne til alle ting!

Sure 6 Al- An’am –Kveg.

Ifølge Marmaduke Pictall: Åpenbart i Medina under de første 13 prøvelsens år før Hijrah.

(I vers 7 sier Allah at hvis ”Vi” hadde sendt ned åpenbaringene på pergament, slik at noen kunne ta og føle på det med hendene, så hadde de vantro sagt at dette ikke var annet enn magi!).

Al-Baith: Den som vil reise opp et muslimsk vitne i alle områder.

6: 90 Disse er det som er under Allahs ledelse, så følg den ledelse de har! Si: «Jeg krever ingen betaling av dere! Dette er en formaning for all verden!».

I konteksten: 6: 88 Slik er Allahs ledelse! Han leder derved hvem Han vil av sine tjenere. Men hadde de gitt Ham medguder, ville deres gjerninger vært til fånyttes.

6: 89-93 Disse er det som Vi gav skriften, visdommen og profetkallet. Så om deres etterkommere ikke tror på det, så har Vi nå betrodd det til et annet folk, som ikke fornekter det. Hvem begår vel større urett enn den som oppdikter løgn om Allah, eller sier: «Jeg har mottatt en åpenbaring,» når intet er åpenbart for ham, eller som sier: «Jeg skal ’åpenbare’ noe like bra som det Allah har åpenbart.» Om du kunne se de urettferdige i dødsangsten, når englene rekker frem sine hender: «Gi fra dere deres sjeler! I dag vil dere bli belønnet med en ydmykelsens straff, for det dere sa om Allah som ikke er sant, og for å ha vendt dere bort fra Hans ord i hovmod».

5. Mos 32. 8-9: 8Da den Høieste gav folkene arv, da han skilte menneskenes barn, satte han folkenes landemerker efter tallet på Israels barn. 9For Herrens del er hans folk, Jakob er hans arvelodd.

Galater 3. 25-29: 25men efterat troen er kommet, er vi ikke lenger under tuktemesteren; 26alle er I jo Guds barn ved troen på Kristus Jesus; 27for I, så mange som er døpt til Kristus, har iklædd eder Kristus. 28Her er ikke jøde eller greker, her er ikke træl eller fri, her er ikke mann og kvinne; for I er alle én i Kristus Jesus. 29Men hører I Kristus til, da er I jo Abrahams ætt, arvinger efter løfte

 

Al-Khabir: Den velunderrettede. 6. 18 Hvis Han lar godt overgå deg, så evner Han alle ting. Han har overhøyhet over sine tjenere. Han er den Vise, den Innsiktsfulle.

I konteksten: Si: «Hva er det største vitnesbyrd?» Si: «Allah er vitne mellom meg og dere! Denne Koran er åpenbart for meg, slik at jeg dermed kan advare dere og dem den måtte nå frem til. Vil dere virkelig bekrefte at det er guder sammen med Allah?» Si: «Jeg bekrefter det ikke!» Si: «Han er kun én Allah! Jeg vil intet ha å gjøre med deres medguder!».

Ordspråkene 16. 18-19:

18Forut for undergang går overmot, og forut for fall stolt mot. 19Det er bedre å være ydmyk sammen med dem som er i nød, enn å dele bytte med de overmodige.

Matt 5. 3-5: 3Salige er de fattige i ånden; for himlenes rike er deres. 4Salige er de som sørger; for de skal trøstes. 5Salige er de saktmodige; for de skal arve jorden.

 

Al-Wakil: Administratoren som har omsorg for alle ting. 6: 102 Dette er Allah, deres Herre. Det er ingen gud unntatt Ham, alle tings skaper. Så tjen Ham. Han har omsorg for alle ting.

I konteksten: 6: 102/103 Men de setter dsjinnene som Allahs jevnbyrdige, skjønt Han har skapt dem. Og de har funnet på at Han har sønner og døtre, uten å vite noe. Lovet være Han! Opphøyet er Han over det de beskriver! Himlenes og jordens skaper! Hvordan skulle Han ha barn, når Han ikke har noen hustru, og har skapt alt? Han vet alt.

Salme 94. 18-19: 18Når jeg sier: Min fot vakler, da holder din miskunnhet mig oppe, Herre! 19Når mine urolige tanker i mitt hjerte blir mange, da husvaler din trøst min sjel.

Romerne 7. 24-25: 24Jeg elendige menneske! hvem skal fri mig fra dette dødens legeme? 25Gud være takk ved Jesus Kristus, vår Herre! - Så tjener da jeg Guds lov med mitt sinn, men syndens lov med mitt kjød.

Sure 10 Jonah: Tilhører de siste åpenbaringene i Mekka. 

Al-Muzil: Atskilleren. 10: 28 (29)  Den dag Vi samler alle, vil Vi si til avgudsdyrkerne: «Kom på plass, dere og deres medguder!» Så skiller vi dem. Medgudene sier: «Det var ikke oss dere dyrket!

Sure 11 Hud – Navnet på en av Arabias profeter som ikke nevnes i den hebraiske bibelen.

Al-Hafiz: Han som vokter over alle. Al-Majid: Den herlige ? 11: 57 (59) Om dere vender ryggen, så har jeg overbrakt dere det jeg ble utsendt med. Herren kan sette et annet folk i deres sted. Dere kan ikke skade Ham det ringeste. Herren passer på alt!»

I konteksten: 11: 52 Mitt folk, be Herren om tilgivelse og omvend dere til Ham, så vil Han sende over dere rikelig regn fra oven, og legge styrke til deres styrke! Vend dere ikke bort som syndere!»

Jes 50. 5-6: 5Herren, Israels Gud, har åpnet mitt øre, og jeg var ikke gjenstridig, jeg vek ikke tilbake. 6Min rygg bød jeg frem til dem som slo, og mine kinner til dem som rykket mig i skjegget; mitt ansikt skjulte jeg ikke for hån og spytt.

Matt 16. 24-25: 24Da sa Jesus til sine disipler: Vil nogen komme efter mig, da må han fornekte sig selv og ta sitt kors op og følge mig. 25For den som vil berge sitt liv, skal miste det; men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det.

Al-Mujib: Han som reagerer raskt. 11: 61 Til folket Thamod sendte Vi deres bror Salih, og han sa: «Hør, mitt folk, tjen Allah! Dere har ingen annen gud enn Ham! Han har frembrakt dere av jorden og bosatt dere der! Be Ham om tilgivelse og omvend dere til Ham! Herren er nær, og hører bønn.»

I konteksten: 11: 64 Mitt folk, dette er en kamelhoppe som tilhører Allah, som et tegn for dere. La den fritt beite på Allahs jord og gjør den intet ondt, ellers vil en overhengende straff ramme dere.

Jesaja 5. 1-2: 1Jeg vil synge om min elskede, synge min venns sang om hans vingård. Min venn hadde en vingård på en fruktbar haug. 2Og han gravde den om og renset den for sten og plantet edle vintrær i den og bygget et tårn i dens midte og hugg også ut en perse i den; og han ventet at den skulde bære gode druer, men den bar ville.

Matt 23. 37-38: 37Jerusalem! Jerusalem! du som slår ihjel profetene, og stener dem som er sendt til dig! hvor ofte jeg vilde samle dine barn, likesom en høne samler sine kyllinger under sine vinger! Og I vilde ikke. 38Se, eders hus skal lates eder øde. 39For jeg sier eder: Fra nu av skal I ikke se mig før I sier: Velsignet være han som kommer i Herrens navn! 

 

Sure 12/16/18 – Josef/Bien/Hulen.

I Hulen fortelles det at jødene ville teste Muhammed. De sa til folk at testen var avgjørende for om han virkelig var en profet. Et av spørsmålene var om hvilken helt det var i fordums tid som nådde helt frem til jordens grenser der solen står opp og går ned. Muhammed sa at ville svare dem dagen etter, men uten å si: Hvis Allah vil det, - som om han skulle kunne tvinge Allah til å komme med åpenbaringer. Åpenbaringen kom derfor 3 dager senere enn han hadde ”lovet”.

Jødene må ha godtatt svaret, ellers ville de ha latterliggjort profeten.

(Helten skal ha vært Alexander den store).

Al-Wâhid: Den ene. 12: 39 Hør, mine fengselsfeller, er flere adskilte guder mer verdt enn Allah, den Ene, den Allmektige?

I konteksten: 12: 40 Det dere tilber utenom Ham er bare navn, som dere og deres fedre har oppfunnet. Allah har ikke gitt noen autorisasjon for dem. Avgjørelsen tilligger Allah alene. Han har bestemt at dere skal tilbe Ham alene. Dette er religionen som står fast. Men folk flest vet ikke.

12. 38 Jeg følger mine fedres tro. Abrahams, Isaks og Jakobs. Vi er ikke slik at vi gir Allah medguder. Dette er en Allahs velgjerning mot oss og mot menneskeheten, men folk flest viser ikke takknemlighet.

18: 110 Si: «Jeg er bare et vanlig menneske, som dere. Men meg er åpenbart at Allah er én Allah. Så la dem som håper å møte sin Herre, gjøre det som rett er, og ikke forbinde med sin dyrkelse av Herren noen annen!»,

I konteksten: 18: 100/1001 De vantro vil denne dag bli stilt overfor helvete, de, hvis øyne var lukket mot Min formaning, som intet kunne høre.16: 51 Allah har sagt: «Ha ikke to guder (allaher) ! Han er én Allah!

I konteksten: 16: 54/55 Men tar Han så nøden bort fra dere, se da, da gir en del Herren medguder for å vise utakk for det Vi har gitt dem. Bare nyt livet. Dere får snart å vite!

5. Mos 32.6: 6Lønner I Herren således, du dårlige og uvise folk? Er han ikke din far, som gjorde dig til sin eiendom? Han skapte dig og dannet dig.

Luk 15. 18-19: 18Jeg vil stå op og gå til min far og si til ham: Far! jeg har syndet mot himmelen og for dig; 19jeg er ikke verdig lenger til å kalles din sønn; la mig få være som en av dine leiefolk!

 

Dhu’l-Fadl, Al-Muffaddil:Den som eier bytte, Den som begunstiger. 16: 71 Allah har begunstiget noen fremfor andre med goder. Men de som er begunstiget overlater ikke sine goder til sine slaver, så de står likt i så måte. Skulle de fornekte Allahs godhet?

I konteksten: 16: 72 Og Allah har gitt dere hustruer fra deres egen krets, og har ved dem gitt dere barn og barnebarn. Han har gitt dere gode gaver! Skulle menneskene da tro på det som er intet verdt, og fornekte Allahs godhet?

Jes 6. 1-3: 1I det år kong Ussias døde, så jeg Herren sitte på en høi, høi trone, og slepet av hans kåpe opfylte templet. 2Serafer stod omkring ham. Seks vinger hadde hver; med to dekket han sitt åsyn, med to dekket han sine føtter, og med to fløi han. 3Og den ene ropte til den andre og sa: Hellig, hellig, hellig er Herren, hærskarenes Gud; all jorden er full av hans herlighet.

1. Joh 3. 2-3: 2I elskede! nu er vi Guds barn, og det er ennu ikke åpenbaret hvad vi skal bli; vi vet at når han åpenbares, da skal vi bli ham like; for vi skal se ham som han er. 3Og hver den som har dette håp til ham, han renser sig selv, likesom han er ren. 4Hver den som gjør synd, han gjør og lovbrudd, og synden er lovbrudd.

 

Sure 13 Art-Rad – Torden. Ifølge Marmaduke Pictall:

Antakelig åpenbart i Mekka. Temaet er guddommelig rettledning i forhold til loven om konsekvenser.

Det finnes ikke noe sånt som å ta avstand fra eller ta stilling for fra Allahs side. Straff og belønning er likevel en følge av å lyde eller ikke lyde de guddommelige eller naturlige lover.

Al-Wali: Tryggheten, 13: 12 Enhver har et følge engler foran seg og bak seg, som passer på ham på Allahs bud. Allah forandrer ikke et folks vilkår, før de forandrer seg selv! Om Allah tilsikter en refselse for et folk, kan det ikke avverges, og de har ingen unntatt Ham som tar seg av deres sak.

I konteksten: 13: 14 Ham tilkommer den sanne bønn. De som de ber til utenom Ham, kan ikke bønnhøre dem det ringeste. Det er som å strekke ut hendene mot vannet for å få det til munnen, det når den ikke. De vantros bønn er helt forfeilet.

5. Mos 30. 19-20: 19Jeg tar idag himmelen og jorden til vidne mot eder: Livet og døden har jeg lagt frem for dig, velsignelsen og forbannelsen; velg da livet, så skal du få leve, du og din ætt! 20Elsk Herren din Gud, hør på hans røst og hold fast ved ham! For dette er ditt liv, og da skal du nå en høi alder og få bli i det land som Herren tilsvor dine fedre Abraham, Isak og Jakob å ville gi dem. 

Romerne 6. 16-18: 16vet I ikke at når I byr eder frem for nogen som tjenere til lydighet, da er I også tjenere under den som I så lyder, enten det er under synden til død eller under lydigheten til rettferdighet? 17Men Gud være takk at I vel har vært syndens tjenere, men nu av hjertet er blitt lydige mot den lærdomsform som I er blitt overgitt til! 18Men idet I er blitt frigjort fra synden, er I trådt i rettferdighetens tjeneste.

Al-Muta’ âlî: Den som er høyere enn alle andre høye. Den som har plassert seg høyt over skaperverket.13: 8/9 Allah vet om det enhver kvinne bærer i sitt liv, om det livmoren vil kaste, og om det den vil utvikle. Hos Ham har alle ting sitt mål.  Han kjenner det skjulte og det synlige, Han, den Store, den Opphøyde. 

I konteksten: 13: 27 De vantro sier: «Hvorfor er det ikke sendt ham et tegn fra hans Herre?» Si: «Allah lar dem Han vil seile sin egen sjø, og leder til Seg de botferdige, …

27: 63 Han som viser dere vei i mørke på land og hav, som sender vindene som budbringere for sin barmhjertighet. Er det vel en gud sammen med Allah? Høyt hevet er Han over det de setter ved Hans side.

I konteksten: 27: 76 Denne Koran forteller Israels barn det meste av det de er uenige om.27: 81 Du kan heller ikke lede blinde ut av deres villfarelse. Du får ingen til å høre, unntatt de som tror på Vårt ord, og gir seg hen til Allah.

Ordspråkene 22.6: 6Lær den unge den vei han skal gå! Så viker han ikke fra den, selv når han blir gammel.

Hebreerne 12. 9-10: 9Dessuten: våre kjødelige fedre hadde vi til optuktere, og vi hadde ærefrykt for dem; skal vi da ikke meget mere være lydige mot åndenes Fader, så vi får leve? 10For hine tuktet oss for nogen få dager efter sitt tykke, men han tukter til vårt gagn, forat vi skal få del i hans hellighet.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar