Følgende illustrerer det intellektuelle mantraparadigme i den
regjerende akademiske floskelverden i dagens urolig klima:
Det er ekstremt misvisende å hevde at islam er en farlig
religion.
Vi må være ekstremt forsiktig med å hevde at dette er den
sanne islam.
Hellige skrifter må alltid tolkes. De kan være farlig i
hendene på «fanatikere» som bruker skrifter til å legitimere vold.
Du kan gjøre akkurat det samme med kristendommen og
jødedommen.
Dette sier forskningsprofessor Gregory M. Reichberg ved
Institutt for fredsforskning (PRIO) til den kristne avisen Dagen 25.04.15..
Henrik Syse, filosof og seniorforsker ved det samme
instituttet sier sammen med Reichberg:
Hellige skrifter må leses på «den rette måten». (!!) (For
øvrig den samme blanding av trylle- og sovemiddel som Bakkevig benytter, se tidligere
postering her på bloggen).
Reichberg: Et stridstema er hvorvidt profeten Muhammed
tidlige ytringer, som at det ikke er noen tvang i religionen, blir overkjørt av
senere uttalelser som heller mot å rettferdiggjøre bruk av vold i en religiøs
kontekst.
Shia-muslimer mener at det kun er den 12. imam kalt Mahdi
som kan beordre offensiv, hellig krig. De vil derfor protestere mot IS-lederen
(Baghdadi) som hevder han har autoritet til å erklære hellig krig.
Vi skal ikke ta for gitt at radikale gruppers talspersoners
måte å bruke koranvers på er normativ, bare fordi de ser veldig religiøst
overbeviste ut. Det fins andre, konkurrerende læremiljøer.
Noen shiaer sier at fornuft er kilden til sharia og at
fornuft dermed skal brukes i tolkningen av koranvers. Vi kan altså ikke ha noen
enkel forståelse av dette. (!!)
Og så kommer Lars Gule inn på arenaen:
- Noen aktører vil si at det ikke lenger bare handler om
ressurser i Nord- og Sør-Sudan, eller indre strid mellom etniske eller sosiale
grupper i et muslimsk land, men at folk opplever seg motivert av religion. Man må
gå nærmere inn i materialet for å kunne si om det da er retorikk eller om det
ligger religiøse realiteter bak fremveksten av islamske grupper. Gule mener det
er viktig å ta aktørene på alvor, før man kan avsløre om det bare er løgn og
andre motiver. – Men i utgangspunktet bør vi ta på alvor det de sier når de
forklarer motivasjon med religion, sier Gule. (!!)
Kommentar: Gule åpner seg – fantastisk nok – for den dimensjon
i menneskets totaldimensjon som heter «religion» og som forutsetter personlig gudstro,
(men selvsagt ingen åpning for en Personlig Gud). Han opererer ikke som
troende, snarere tvert imot, hans meddelelse er derfor platt, bare tilsynelatende
nøytral, - i virkeligheten dermed både totaliserende og partisk, eller sterkt illegitimt
fordomsfull. En ateist kan ikke uttale seg om troen, som om han vet bedre enn
den troende selv, det gjelder overfor både muslim og jøde som overfor kristentroende.
Skjønner han dette? Nei, jeg tror ikke det. Han tror
floskler – som er det definisjonenes hans er - er sanne og ufravikelige og
uavhendelige «rettigheter» han fritt kan benytte seg av, enda så unyttige og
lite eksistensielt helsebringende de er.
Han skjønner ikke hva tro er, på det dypere personlig planet
og han er derfor hildet, dvs helt uegnet til å uttale seg. Han bør derfor gi
seg selv munnkurv, i all anstendighets navn. Men vil han? Nei, han vil nok ikke
slutte med å være lirekassemann, han er blitt avhengig av å selge «liring», noe
han lirer av seg, med andre ord, dvs definisjoner og synpunkter uten tyngde og
helt uten substans.
Gule er «det fødte» overflatemenneske, til tross for sitt
seriøse åsyn, som attpåtil bare er bedrøvelig.
Gule skriver dessuten i dag, den 25. mars, i Dagbladet,
(fortette av meg), overskrift:
Regjeringens definisjoner av radikalisering gjør oss alle
til voldelige ekstremister.
Det han så skriver viser at Gule er en uforbederlig
kverulant, at han er blitt besatt av innbilt selvstorhet og at han ikke er i
stand til å innta andre innfallsvinkler til fenomenene enn sine egne.
Gules langsiktige delmål er å undergrave enhver gudstro. Han
forstår ikke at han derved undergraver seg selv og sitt langsiktige prosjekt.
Han er like fob overfor Vesten og legitim islamkritikk som overfor islam. Ved å
av-essensialisere islam forsøker han – som så mange andre, som vi har sett - å
gjøre islam mer «stueren» enn kristentroen, hvilket er en tro han hater
spesielt. Islam er ufarlig fordi islam ikke kan essensialiseres. Islam er ikke noe
å bry seg om, annet som en snill utfordring på snillhetsplanet og på det
ønskeplan som tror at islam skal bli som oss og vi som dem og hvor vi kan leve
lykkelig sammen helt til våre dagers ende. Vi skal klare å reformere islam og oss selv via verslige midler. Som
mennesker skal i nå den fullkomne syntesen: Den endelige konsensus. (Hvilket er
en ren illusjon å bygge på uten Gud).
Gule skrier: «Radikalisering forstås av regjeringen en
prosess der en person i økende grad aksepterer bruk av vold for å nå politiske,
ideologiske eller religiøse mål.» «Voldelig ekstremisme forstås som aktiviteten
til personer og grupperinger som er villige til å bruke vold for å nå sine
politiske, ideologiske eller religiøse mål.»
Definisjonene gjør både regjeringen og de fleste mennesker i
Norge til voldelige ekstremister, mener Gule. Og hvorfor? Jo, fordi
«Regjeringen er villig til å bruke vold for å nå sine politiske, ideologisk
eller religiøse mål når vi har et militært forsvar som til og med benyttes
aktivt i utlandet».
Han mener at hvis man mener at dette handler om legitim bruk
av vold for å nå bestemte mål, og derfor ikke berører den nevnte definisjonene,
så viser bare hvor uklar definisjonen er. «For det er ingen avgrensing mot
legitim eller lovlig vold i definisjonene».
Gule mener seg å lodde dybdene i regjeringsmedlemmenes hoder,
han sier: Noe av problemet er at regjeringens definisjon binder «vold» og
«ekstremisme» sammen på en underforstått selvfølgelig måte, som om dette skulle
være to sider av samme sak. - Men det er det jo ikke, skriver han, og vi kan
uansett ikke vite noe om det uten en definisjon av ekstremisme. Han mener at
regjeringen ikke vil fokusere på (ekstreme) meninger, men utelukkende på
(ekstreme) handlinger, dvs. det som kan utgjøre en trussel mot liv, helse og
samfunnets grunnleggende verdier og statens infrastruktur.
Gule mener derfor at det er behov for en avklaring av hva
som gjør noen former for voldsbruk akseptable og andre former forkastelige -
eller altså «ekstrem», slik regjeringen mener. Dette kan gjøres ved å
tydeliggjøre hva som er ekstremt.
Gule forslår så sin egen definisjon av ekstrem og
ekstremisme slik at regjeringen kan bli mer virkelighetsnær, ifølge ham selv:
Det normativt ekstreme kan defineres som et sterkt avvik fra omforente og godt
begrunnede moralske, etiske, juridiske og politiske normer. Ekstremisme i denne
sammenhengen handler derfor om en mer eller mindre systematisk uttenkte og
vedvarende, altså teoretisk og/eller ideologisk-filosofisk forankrede,
oppfatninger som avviker sterkt fra våre best begrunnede og godt omforente moralske,
etiske, juridiske og politiske normer. De normene som utgjør vårt felles og
globalt aksepterte sentrum, er menneskerettigheter og demokrati.
Dette innebærer at man er normativ ekstremist dersom man
framsetter ideer, meninger og har holdninger eller gjennomfører handlinger som
innebærer at man krenker noens menneskeverd, innskrenker deres
menneskerettigheter og/eller vil innskrenke demokratiet. Vil man bruke vold for
å nå mål som innebærer at menneskeverd og menneskerettigheter krenkes og
demokratiet trues, er man en voldelig ekstremist.
Med denne forståelsen av hvordan ekstremisme kan og bør
forstås (defineres) for å fange inn det mangslungne fenomenet politisk og
religiøs ekstremisme, blir det også klart at uttrykket «radikalisering» ikke er
opplysende. For den prosessen som uttrykket radikalisering er ment å beskrive,
fra ikke-ekstreme til (voldelig) ekstreme posisjoner, blir ikke opplyst av
uttrykket radikalisering. Kanskje tvert imot.
Gule mener altså at «ekstremisering» - som er et begrep han
selv innfører - er bedre enn «radikalisering» fordi den beskriver en prosess fra en ikke-ekstrem til en ekstrem
posisjon. Så må man avgjøre om ekstremiseringen i det enkelte tilfellet
omfatter en voldsbejaende ekstremisme. Ekstremisering er et mer sakssvarende
begrep, mener Gule, da ekstremister forstås ikke best som radikale eller ved at
de har gjennomgått en radikalisering. Derimot er det snakk om (voldelige)
ekstremister hvor det er behov for å forstå hva som har ført dem inn i og
gjennom en ekstremiseringsprosess
Kommentar: Gule mener altså at det må legges inn
forklaringsmomenter i selve betegnelsene, eller så funker de ikke «best», som
han uttrykker det, (sikker på selv å vite hva som er best). Han ser ikke at
dette allerede forutsettes i regjerningens betegnelse «radikal». Han mener at
det beste er å forklare mer enn beskrive. Dermed sikrere han seg et ord med i
laget ved å gi seg selv mulighet for å velge tilnærmingsmåte (og dermed
forevigelse av egne ekstremistdefinisjoner, noe som er kommentert andre steder
her på bloggen):
Ved å forklare i stedet for å beskrive, sikrer han seg, tror
han, en definisjons - og forklaringsmakt, en makt som da er
fundamentert i en materialisme eller en relativisme som er «best» - ifølge ham
selv - og som da best kan begrunne hans
verdifundament, et fundament som vil underkjenne all gudstro, idet han
forutsetter at det ikke fines noen gud og dermed heller ingen absolutt moral,
(for et kan han nødvendigvis ikke gjøre som ateist) eller en Gud hvis karakter
det er å være moralsk forpliktet på sitt skaperverk og den naturlige lov
mennesket forstår via guds alminnelige åpenbaring.
Dette aspektet er fullstendig fjernt for Gule og dette
tjener selvsagt hans egen sak, tror han, en sak
som er å beskytte mot en islamkritikk som kan føre ut i ekstremisme mer
enn å beskytte mot essensiell islam, en sak som hans motstandere med rette
anser som en slags krisemaksimering som vil forandre et samfunn som har bygget
på en judeokristen tradisjon til fordel for en ateistisk stat som til sist bare
vil tjene islam bedre på bekostning av våre egne tradisjoner og vårt eget
kristne verdifundament
Også norsk konvertitt, muslima Nora S. Eggen, kommer inn på scenen,
i Vårt Land, 23. mars 2015. Hun er Islamforsker ved Universitetet i Oslo og skriver
bl a:
Det er viktig å klargjøre for seg selv og andre hva man
snakker om når man snakker om «islam». Beskriver man eller analyserer man
hvordan ulike aktører legitimere sine argumenter ut fra kilder, begreper og
forestillinger hentet fra islams autoritative kilder, eller vektlegger man
forståelsen av tradisjoner som på ulike måter knytter an til disse kildene?
Eller forsøker man å slå fast hva som er den ene, legitime og riktige islam? At
noe «har noe med islam å gjøre» kan altså både bety at det er «legitimt og riktig
i henhold til islam» og at «det blir hevdet å være legitimt og riktig i henhold
til islam». Man må derfor avklare for seg selv og andre hva man mener med
ordene man bruker før man med sikkerhet og overbevisning slåt fast at noe har
eller ikke har noe med islam å gjøre. (!!).
Kommentar: Hva skal man gi for dette? Hun ligger i samme
fold som Syse, Reichberg og Gule. Hvordan Eggen kan utholde det akademiske
kunstgrep å forbli muslim, kan jeg vanskelig forstå. For hva tror hun egentlig
på? Noe uten essens, slik man skulle tro, ut fra det hun selv skriver om islam
og dermed også om sin tro, eller mangel på sådan?
Jeg mistenker at det i bunn og grunn ikke her dreier seg om
gudstro. Det det dreier seg om er makt både på det personlige og/eller individuelle
planet og makt sett i et større, samfunnsmessig perspektivet. Det dreier seg om
identitet i ideologi mer enn i gudstro, eller Allah-tro.
I tillegg til «vanlig» forfengelighet, ego, angst, narscissisme,
frykten å mislykkes, frykten for å være illojal, skammen ved tanken på å ha
tatt feil, lengselen etter å erstatte gud og på den måten kunne forvente eller
kreve å motta uinnskrenket tilbedelse og evig ukrenkelighet. Pluss, pluss.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar