Hva ville Hitler ha gjort i dag?
- vel, det er ikke godt
å si, men man kan begynne å spekulere.
Spørsmålet er heller:
Hvorfor anså Hitler jødene som en fare? De utgjorde ca 10 millioner fredelige og dyktige mennesker i
"Stor-Europa" før krigen. Ledere og foregangsmenn på de fleste
samfunnsområder! Det var ikke mange av dem på fattigkassa.
Nå er det snart 50 millioner muslimer i Europa. Det er noen
millioner flere enn det er skandinaver til sammen, og langt, langt flere enn
det noen gang har vært jøder i Europa.
Mange har tenkt at de
skandinaviske landene – samlet - ville
ha blitt en liten stormakt i Europa. Vel, nå er islam blitt en slik liten
stormakt og muslimene er spredt rundt omkring i hjertet av Europa. Det er ca 30
millioner flere muslimer enn skandinaver i Europa.
Men hva hadde jødene så
gjort annet enn å være jøder og gode samfunnsborgere? Hvilken fare utgjorde de?
Er det overhodet mulig å forstå at noen kunne finne på å se dem som en trussel
eller fare? Ville jødene ødelegge det
ariske genmateriale? Ville jødene kunne lykkes i å omvende europeerne til
jødedommen – eller en eller annen form for ateisme, som f eks kommunisme?
Før ca 1914 leste halve
Europa i Det gamle testamentet nesten hver bidige kveld som dag. Man kjente den
mosaiske religion. Man kjente jødenes historie. Man visste at Gud hadde utvalgt
seg et hellig folk. Kristne anså seg som adopterte jøder, innpodet på Israels
stamme, (eller kanskje omvendt). Man leste historiene om Abraham, Jakob og Isak med store øyne og
lyttende ører. Man studerte lovene og De ti bud. Man forsøkte å leve etter
budene, særlig var Den gyldne regel god å ha. Man avsto gladelig fra å
praktisere Et øye for et øye, en tann for en tann. Man skulle elske sin neste.
Man skulle misjonere i Afrika. Her var verken jøde eller greker, på jorden, verken
kvinne eller mann - for alle var like stilt over for Gud, for å si det enkelt. Det gjaldt også
jødene, selv om de representerte en annen kultur, men en kultur som til og med
av Kirken ble ansett som mindreverdig sett teologisk i forhold til frelsen. Jødedommen trodde gjerninger var
nødvendig for frelse, for å si det kort. Kristne ble frelst av Guds nåde, Skirften alene og alene ved tro.
Ingen synagoge i Europa ble
imidlertid brukt som propagandaapparat overfor den kristne majoriet i den
hensikt å omvende kristne til jødedommen - eller ateismen, for den del. Ingen
synagoge hadde våpenarsenal i skjulte rom. Ingen så noen reell teknisk trussel
fra jødedommen og jødenes side. Ingen jøde prekte om å omvende europerne til
jødedommen. Ingen jøde drømte om mental eller fysisk maktovertakelse. Jøder i
hopetall konverterte til den europeiske være- og tekemåte, ja, jøder var i høy
grad med på nettopp å forme selve den europieske være- og tenkemåte, (ta f eks
George Brandes som vi i dag regner som danske først og så europer, og sist som jøde).
Den birtiske topppolitkeren Disraeli i England var jøde – no problem …
Hva med islam i Europa i
dag? Hvor mange har vel lest Koranen (annet enn bruddstykker)? Hvem gidder å studerer
den hver dag og hver kveld, slik europeere flest studerte Bibelen den gang? Hvem
andre enn muslimer i Europa i dag legger Koranen til grunn for sitt liv, sine
tanker og sine holdninger?
Mange tenker: Muslimene
er jo også genetisk sett semitter, akkurat som jødene, eller om ikke de
fleste muslimer er arabere eller semitter, så er i hvert fall troen semittisk, eller i hvert fall kulturelt semittisk - om da enn selvfølgelig ikke ”genetisk semittisk”. For
noen kan alt dette imidlertid komme ut på ett. Og dessuten: Islam ærer
profetene fra Bibelen (ofte i forvansket form) og Jesus settes i selve Koranen på
mange måter over profeten Muhammed selv. Jesus beskrives som tilnærmet
guddommelig. Det gjelder også Jesus mor i forhold til Muhammeds mor. Koranen
forguder Jesus mor mens Muhammeds mor forbli for evig svært verdslig og lite
opphøyet. Islam minner i denne forstand mer om kristendom enn om jødedommen. Og
jødenes og arabernes stamfar Abraham, er ikke han også vår alles stamfar, kristen
som jøde som muslim - om enn i adoptiv forstand? Er ikk europeiske kristne,
jøder og muslimer så like at vi i grunnen ikke trenger å bry oss i det hele tatt? (Noen
forkaster selvfølgelig alle de tre religionene og anser dem som likeverdig
forkastelige, men det er an annen sak).
At jødene av det store
flertall europeere på Hitlers tid ble sett på som en reell fare for den
europeiske sivilisajson, er nok en gedigen illusjon. Hvor mange forrykte europeere
kunne se det slik? Ikke mange. At konsentrasjonsleire fantes og ble brukt til
de mest avskyelige forbrytelser i menneskehetens historie, med drapet på 6
millioner uskylige, sier ingenting om hvorvidt den gjengse europeer så på
jødene og jødedommen som en reell trussel eller fare.
Men hvorfor ikke? Svaret
sier seg selv: Hverken antallet jøder eller de jødiske skriftene i seg selv utgjorde
noen som helst trussel. Man anså ikke Bibelen – i sin helhet – for noen
trussel, snarere tvert imot: Den dannet i folks bevissthet grunnlag for all
sivilisasjons fremgang, dette til tross for at det ikke manglet eksempler på at
universitetsprofessorer og prester kunne omtale jødedommen som en mindreveridg
religion i forhold til kristendommen, men dette hadde neppe mye å si forhvordan
den gjengse europeer betraktet
jødene.
Jødene ble ikke
mindreverdige fordi om den jødiske religion var ”mindreverdig”. Det som imidlertid
utgjorde en trussel var, at jødene i handel og vandel, for ikke å snakke om på
det intellektuelle området, snarerer syntes å være mer suksess- og
innflytelsesrike enn den gjennomsnittelige europeer. De bekledte ofte
stillinger som krevede akademisk utdannelse, de var vitenskapsmenn, forskere, spesialister
i medisin, høyesterettsadvokater, forleggere, skribenter, filosofer osv., og slik sett, ironisk nok, i lys av misunnelse, kunne man så si at
jødene utgjorde en trussel. Trusselen
bygget med andre ord på at jødene var kulturelt overlegne mange
europeere, det var ikke genetikken eller rasen det kom an på. Til tross for dette – og altså
stikk i strid med det folk oppfattet som fakta - ble trusselen av de såkalte
rasehygienikere konstruert opp til å være en trussel begrunnet i – helt
feilaktig - genetisk underlegenhet, jødene ble nærmest ”for anledningen” betraktet
som genetisk mindreverdige og i siste konsekvens:
Ikke verdige annet enn
utryddelse.
De ble kollektivt gjort
til redskap for den fremvoksende nazisme. Realitetene ble ignorert, all
motstand og alle motargumenter fra arierernes side måtte forstummes og
undertrykkes med vold. Den ariske rase ble da også forsøkt ”vitenskapelig
bevist” å være den semittiske genetisk overlegen.
Hva med alle disse
utgavene av anti-semittisme i Europa i dag?
Ingen regner det store
antall muslimer som noen reell trussel. Tingene er snudd opp ned. Realtietene er
snudd på hodet. Ingen ser islam som noen trussel til tross for at det i moskeene
rundt omkring leses og tales nettopp om å overta og omvende Europa og
europeerne i kraft av islam selv, som en guddomelig og uforanderlig kommando og
et ”must” å forholde seg til for alle muslimer.
I motstning til jødene,
som aldri har påstått at de er noe bedre enn andre folk, verken genetisk eller
kulturelt, går nå muslimene ut med guddommelige ”bekreftelser” på at akkurat de
er de beste folk blant alle folkeslag, det er gitt dem av Allah (ikke Gud) å instruere de underlegne, de vantro kuffar, enten
det er ariere eller svarte eller gule mennesker det er snakk om, bare de ikke
er muslimer. Det rare er at en menneskerase som i utgangspunket anses som
underlegen – av nazistiske rasefantaster - plutselig formelt sett blir likemann
eller likestilt med den gjense europeer, hvis ikke tvert imot som "mer likeverdt"
enn europeere. For muslimer får europpeere nemlig status som mer høyverdige enn
andre ariere eller europeere. Som konvertert til islam hører du til vinnerlaget
både her ned og der oppe. Islam regner med andre ord genetikken som fullstendig
irrelevant. Det er på den andre siden en plikt for muslimer å omvende hele
jordens befolkning til islam, hvilket ikke er tilfelle i jødedommen.
Man sier derfor at islam nødvendig ikke kan ha noe med rasisme å gjøre. Det hele dreier seg om kultur, dvs. tradisjon, poltikk, religion og tro. Det er dette som avgjør et menneskets verdi i forhold til andre mennesker, sett med Allah’s øyne, og dette oppfattes som normativt for alle.
Og det er dette vi europeere nå faller for: Islam er en ikke-rasistisk religion. Det passer med det bilde vi helst vil vise frem for resten av verden: Vi hvite ariere er ikke – (hvis noen tidligere skulle ha trodd det) – rasister. For europere flest og for den gjengse arier, fins det nå knapt noen større mental tilfredsstillelse enn å skape seg et image av at det viktigste her i verden er at man ikke er rasist, - og så sterk er behovet for denne selvtilfredsstillelse at man heller sympatiserer med muslimene enn med de kristne, for da er man liksom på den trygge side, - man stiller seg utenfor mistanke, man klargjør sitt syn på krigen og nazistene.
Jeg tror det har noe med at man underbevisst antar at hvis man er mot islam, så er man - eller blir man - automatisk stemplet som rasist, dvs. som rasehygieniker, men ikke bare det: Man tror at man automatisk også vil bli stemplet som en som ikke har en forestilling om å være bedre enn andre hvis man ikke tar positiv stilling for muslimer og islam.
Å være positivt innstilt til muslimer og islam anses med andre ord for et bevis på at man ikke er rasist (og dermed ikke har noen forestillinger om å være bedre eller ovelegen andre genetisk og rasemessig sett).
Å være antikristen og dessuten antikapitalistisk, hjelper godt til å styrke dette konstruerte og oppblåste selvbildet.
Man sier derfor at islam nødvendig ikke kan ha noe med rasisme å gjøre. Det hele dreier seg om kultur, dvs. tradisjon, poltikk, religion og tro. Det er dette som avgjør et menneskets verdi i forhold til andre mennesker, sett med Allah’s øyne, og dette oppfattes som normativt for alle.
Og det er dette vi europeere nå faller for: Islam er en ikke-rasistisk religion. Det passer med det bilde vi helst vil vise frem for resten av verden: Vi hvite ariere er ikke – (hvis noen tidligere skulle ha trodd det) – rasister. For europere flest og for den gjengse arier, fins det nå knapt noen større mental tilfredsstillelse enn å skape seg et image av at det viktigste her i verden er at man ikke er rasist, - og så sterk er behovet for denne selvtilfredsstillelse at man heller sympatiserer med muslimene enn med de kristne, for da er man liksom på den trygge side, - man stiller seg utenfor mistanke, man klargjør sitt syn på krigen og nazistene.
Jeg tror det har noe med at man underbevisst antar at hvis man er mot islam, så er man - eller blir man - automatisk stemplet som rasist, dvs. som rasehygieniker, men ikke bare det: Man tror at man automatisk også vil bli stemplet som en som ikke har en forestilling om å være bedre enn andre hvis man ikke tar positiv stilling for muslimer og islam.
Å være positivt innstilt til muslimer og islam anses med andre ord for et bevis på at man ikke er rasist (og dermed ikke har noen forestillinger om å være bedre eller ovelegen andre genetisk og rasemessig sett).
Å være antikristen og dessuten antikapitalistisk, hjelper godt til å styrke dette konstruerte og oppblåste selvbildet.
Men er ikke dette
selvbildet bare et omsnudd selvbilde? Er det ikke nettopp poenget at man vil
være bedre enn?
Jødedommen har ikke noe krav
på seg til å omvende oss hedninger! For dette er noe Gud selv skal sørge for
når den tid kommer og tiden er inne. Også i dette perspektiv er tingene snudd
på hodet i dag. Islam har plikt på seg til å omvende oss vantro, germaner som
afrikaner, kineser som indianer og eskimo.
Dessuten: Det helt
utrolige i dag er at ny-fascister anser den totale jødiske befolkning på ca 20
millioner i verden som en større trussel og fare mot alt fra verdensøkonomien til
verdensfreden og selve sivilisasjonen enn islam og muslimene. Disse fascistene
skiller seg ikke vesentlig fra ny-kommunister som nå forkler seg som frihetselskende
anarkister som ikke nøler med å sette Athen og Paris i brann (jfr gjentatte
opptøyer der de siste årene).
Venstre-sosialister
og høyreliberale vil ha større
arbeidsinnvandring til Skandinavia. Deler av norsk næringsliv likeså, - fordi man trenger det, som det heter. Vi er verdt det, vil man påstå, som
det heter på reklamespråket: "Because I’m worth it". Spørsmålet er på tide å stille: Hvor lenge kan
kulturen og økonomien vår tåle dette? Hvor lenge skal man trenge denne
importen? Hvor lenge skal vi tillate oss selv å leve på det hovmod som egentlig
ligger under dette imaget av oss selv som ”hellige” eller spesielt mer trengende
enn alle andre folk på jorden ?
Vi lever nå på en velstand som baserer seg på den
falske forestilling at hovmod aldri kan stå for fall. Vi skjønner ikke og har
for alltid glemt den evig visdom som ligger i ordtaket at hovmod står for fall. Vi har
snudd alt på hodet og lever med det tilsynelatende i beste velgående og
dessuten – kanskje - i god tro.
Vi lever i selvsvikets
og selvbedragets tidsalder.
Jødene var rent faktisk
og historisk en
fabelaktig berikelse for
Europa. I dag er det mange som tviler på om muslimene er det samme, for å si
det mildt. Vi husker programmet på Channel 4 Undercover Mosque, fra Green Lane
Mosque i Birmingham for kort tid tilbake, det gikk verden rundt på nettet for
noen få år siden.
Her ble det ikke langt
mye imellom: Målet er maktovertakelse i England og i resen av Europa for øvrig.
Middelet er "brainwashing", hjernevasking av europeerene og de vantro. Rettroende oppfordres til en storstilt manipulering
og dette ikke bare som enslags psykologisk krigføring eller liksomlek, og ikke
bare som en ervervet guddommelig rettighet, men også som
en guddommelig og vedvarende plikt som man aldri kan
løpe fra uten at helvete med full sikkerhet venter en – som muslim - i det
neste liv.
Hadde jødene la oss si
fra 1850 og fremover mot WWII operert med lignende "forestillinger"
som det vi ser på dokumentaren muslimene i moskeene nå gjør, ville de
umiddelbart ha blitt betraktet som statsfiender ikke bare av Hitler, men av
hele Europa. Av samtlige. Bytter vi ut muslimer med jøder, ville europeere flest
– iallfall media flest - i dag umiddelbart ha erklært jødene for statsfiender
og det ville med en gang bli truffet tiltak på øverste hold for å stoppe den
virksomhet synagogen (les: moskeen) drev på med. Noen ville ha begynt å brenne
Det gamle testamentet. Jødene ville ha fryktet for sine liv.
Men nå når det er muslimer det gjelder, godtar vi denne villede og tydelig uttalte undergravingsvirksomhet på samfunnet med den største selvfølge og med en følelse av å gjøre det eneste riktige.
Vi godtar glatt at det tenkes annerledes i moskeene - fordi det betraktes som stimulerende fargerikt, det motsatte av en trussel, altså! Vi dyrker folk og kulturer som tenker annerledes fordi det skal være sunt for oss og fordi det skal berike oss. Samtidig er vi imidlertid på jakt etter folk vi kan se ned på og forakte, folk som ytrer seg skeptisk om slike holdninger og slike sannheter som nå dominerer det kollektivt mentale bildet i Europa.
De politisk og kulturelt korrekte hater folk som kan mistenkes for å forakte muslimer. De driver til og med preemptiv jakt på alle som kritiserer islam og muslimer på et saklig og objektivt grunnlag. De vil til og med helst begrense og forby korrekte sitater fra Koranen og skriftene og uttalelser fra moderne ledere og imame som har sirkulert verden rundt på nettet.
”De korrekte” ser alle ytringer eller ovringer som kan tenkes å sette islam under kritisk lupe som potensielt farlige eller kriminelle. Ingen demoniseres i Europa nå i dag mer intenst enn frittalende islamkritikere, spesielt kritikere som ikke legger noe imellom og som sier det som det er og som vet hvem de er og hvilke følelser de har (jfr språket på AntiJihad, et fryktløst språk, et språk som tales før slaget neste morgen ved leirbålene om natten, for å bekrefte den ”hellige” sak og kampens rettferdighet og rasjonalitet, samt for styrke kameratskap og samhold og dessuten for å oppildne og overbevise, i visshet om berettigelsen av den kommende seier. Et slik språk er farlig å tale i dagens Europa. Mange ”korrekte” venter bare på en anledning til å få satt forfatteren bak lås og slå.
For min del vil jeg presisere: Mye av språkbruken på AntiJihad forfeiler sin hensikt og er til tider helt uakseptabelt og direkte umoralsk og menneskefientlig. Jeg håper at det ironisk nok gjenspeiler et menneskesyn forfatteren netopp ikke har, men som han kontraproduktivt bruker som ren ufysleig retorikk for å vekke på en måte).
Men nå når det er muslimer det gjelder, godtar vi denne villede og tydelig uttalte undergravingsvirksomhet på samfunnet med den største selvfølge og med en følelse av å gjøre det eneste riktige.
Vi godtar glatt at det tenkes annerledes i moskeene - fordi det betraktes som stimulerende fargerikt, det motsatte av en trussel, altså! Vi dyrker folk og kulturer som tenker annerledes fordi det skal være sunt for oss og fordi det skal berike oss. Samtidig er vi imidlertid på jakt etter folk vi kan se ned på og forakte, folk som ytrer seg skeptisk om slike holdninger og slike sannheter som nå dominerer det kollektivt mentale bildet i Europa.
De politisk og kulturelt korrekte hater folk som kan mistenkes for å forakte muslimer. De driver til og med preemptiv jakt på alle som kritiserer islam og muslimer på et saklig og objektivt grunnlag. De vil til og med helst begrense og forby korrekte sitater fra Koranen og skriftene og uttalelser fra moderne ledere og imame som har sirkulert verden rundt på nettet.
”De korrekte” ser alle ytringer eller ovringer som kan tenkes å sette islam under kritisk lupe som potensielt farlige eller kriminelle. Ingen demoniseres i Europa nå i dag mer intenst enn frittalende islamkritikere, spesielt kritikere som ikke legger noe imellom og som sier det som det er og som vet hvem de er og hvilke følelser de har (jfr språket på AntiJihad, et fryktløst språk, et språk som tales før slaget neste morgen ved leirbålene om natten, for å bekrefte den ”hellige” sak og kampens rettferdighet og rasjonalitet, samt for styrke kameratskap og samhold og dessuten for å oppildne og overbevise, i visshet om berettigelsen av den kommende seier. Et slik språk er farlig å tale i dagens Europa. Mange ”korrekte” venter bare på en anledning til å få satt forfatteren bak lås og slå.
For min del vil jeg presisere: Mye av språkbruken på AntiJihad forfeiler sin hensikt og er til tider helt uakseptabelt og direkte umoralsk og menneskefientlig. Jeg håper at det ironisk nok gjenspeiler et menneskesyn forfatteren netopp ikke har, men som han kontraproduktivt bruker som ren ufysleig retorikk for å vekke på en måte).
Ja, islamkritikere som
peker på det innlysende farlig eller demoniske ved islam går en farlig tid i
møte og en uviss skjebne vetner dem.
Har vi snudd opp ned på
virkeligheten? Eller har virkeligheten snudd opp ned på oss?
Hvorfor blir ikke
muslimene i dag betraktet som like store potensielle statsfiender som jødene ble
det - la oss si - i Mellomkrigstiden i Europa?
Forklaringen finnes i etterkrigstiden, – toleransens tid, den ble født etter WWII!
En mulig muslimsk maktovertakelse på lengre sikt ble muliggjort ved at vi i en slags kollektiv skamfølelse bestemte oss for at Holocoast aldri skulle få gjenta seg. Dermed ble det lagt en psykologisk åpning eller sprekk i det naturlige
forsvarsverk og naturlige på-vakt-instinkt. Muslimene - nettopp fordi
de var semitter - måtte ikke diskrimineres! Som semitter skulle de spesielt tvert
imot skjermes mot all kritikk og aktivt hjelpes frem i nesten enhver sammenheng. Enhver skepsis overfor semitter generelt ble derfor tabu. (Dette har imidlertid endret seg fra det ekstremt posistive til det enda mer ekstreme negative for jødene og staten Israel de siste 15-20 årene.)
Enhver tanke som stilte seg naturlig skeptisk overfor islam og muslimer måtte holdes i sjakk og allerhelst drepes i fødselen. Kritikk av islam ble oppfattet som rasisme. Islam kunne dermed skaffe seg et brohode inn i den vestlige kulturkrets uten å ofre det minste. Islam kunne sikre seg viktige samfunnsposisjoner og på demokratisk og demografisk måte sikre seg dominans over Vesten på lang sikt.
Enhver tanke som stilte seg naturlig skeptisk overfor islam og muslimer måtte holdes i sjakk og allerhelst drepes i fødselen. Kritikk av islam ble oppfattet som rasisme. Islam kunne dermed skaffe seg et brohode inn i den vestlige kulturkrets uten å ofre det minste. Islam kunne sikre seg viktige samfunnsposisjoner og på demokratisk og demografisk måte sikre seg dominans over Vesten på lang sikt.
Europeere allerflest vil
forståelig nok ikke assosieres med eller representere Hitler eller nazismen
på noe måte, vi vil ikke beskyldes for rasisme. Vi tenker i "negativer":
Vi er ikke slik og vi er ikke slik som de fæle var den gangen! Og jo mer grundig vi nettopp tenker slik,
jo mer plettfrie blir vi i egne øyne, hvilket selvfølgegli er en gedigen
illusjon.
Vi trøster oss imidlertid med at VI jo vant krigen og dermed skulle vi være kvitt antisemittismen en gang for alle. Vi jobber for fulle mugger for å være mest mulig velmenende og imøtekommende, i motsetning til de fæle den gang. Men har vi ikke nå ”erobret” toleransens optimal-punkt? Hva kan – og før eller siden kanskje MÅ - vi sette i toleransens sted? Har vi tatt oss islam over hodet?
Vi trøster oss imidlertid med at VI jo vant krigen og dermed skulle vi være kvitt antisemittismen en gang for alle. Vi jobber for fulle mugger for å være mest mulig velmenende og imøtekommende, i motsetning til de fæle den gang. Men har vi ikke nå ”erobret” toleransens optimal-punkt? Hva kan – og før eller siden kanskje MÅ - vi sette i toleransens sted? Har vi tatt oss islam over hodet?
Faktum er at det store
fornuftige flertall i Europa i dag ikke er rasister. Det skulle bare mangle.
Som etterkrigsbarn og inter-kulturelle har vi heldigvis aldri forstått raseteoriene. Jeg
kan i min villeste fantasi ikke tenke meg noen grunn til å hate eller forfølge
jødene og heller ikke muslimene, selv om de begge er semitter aldri så mye. Og
jeg kjenner heller ingen antisemitt eller rasist eller noen andre for den saks skyld som gjør det.
Men hva med islam? Går
det an å hate en religion uten å hate menneskene som tilhører denne religionen?
Det går ikke an å gå i
krig med islam, sier mange. Og ja, i praksis er vel dette umulig. En religion er
ikke en hær. Hvem er motstanderen? Hvor er slagmarken?
Blir dette vår bane? Vi
bør heller spørre: Går det an å føre en krig mot et "hva"?
Ja, det gjør det, men ikke
som i en kamp mot kjøtt og blod, men hvordan? Forstå det den som kan.
Følgende uttalelse
gjengitt i The Observer taler for seg selv:
In a statement to Channel 4, Lord Ahmed, the convener of
the government's
Preventing Extremism taskforce, said he was worried about the programme's
consequences: 'While I appreciate that exaggerated opinions make good TV, they
do not make for good community relations.'
A spokesman for Green Lane mosque said Islam does not denigrate women and that the instruction to hit a child was merely a smack. He accused C4 of intensifying the 'witch-hunt' against Muslims.
A spokesman for Green Lane mosque said Islam does not denigrate women and that the instruction to hit a child was merely a smack. He accused C4 of intensifying the 'witch-hunt' against Muslims.
Vi driver altså – ifølge
visse muslimer - bevisst heksejakt på muslimer her i Europa. Men er det ikke heller slik at det vi faktisk gjør er, at
vi driver brainwashing av oss selv. Er vi ikke da blitt vår egen verste fiende selv?
En ting er sikkert: Vi
bør ikke gjøre hva Hitler ville ha gjort for lenge siden. Men det vi kan gjøre,
er å forsøke å se realitetene i øynene: At selve antallet fra ikke-vestlige land i seg selv
ikke representerer noen fare – men dette er faktisk det menneskesynet, den gudsforestilling og
den virkelighetsoppfatning Islam bygger på og målbærer.
Det er dette vi må tørre å avgrense oss overfor og ikke gi etter for. Vi må rett og slett begynne å spørre oss selv:
Det er dette vi må tørre å avgrense oss overfor og ikke gi etter for. Vi må rett og slett begynne å spørre oss selv:
Hvem er vi? Hvem er vår
Gud? Vi må med andre ord stille
spørsmålet: Hvordan ser virkeligheten ut? Hva og hvordan er vår virkelighet og
hvordan vil vi på sikt ha den og forme
den?
Vi må ikke gjøre det
dummeste vi kan gjøre, nemlig å tillegge våre muslimske borgere den uskyldsreneht vi
selv har tapt.
Vi må ikke bli så
uskyldstro at vi gir dem grunn til å tro at vi ikke kan forandre oss og forbli
så blinde og dumme som de gjerne vil at vi skal være. Og vi må ikke forsøke å
trenge vår naivitet ned over hodene på den kommende generasjon ut fra frykt for
hva som ville ha skjedd hvis vi en dag ikke lenger var så uskyldige som vi
hittil har innbilt oss selv at vi er.
Tenker vi i dag på bunnen – og uten å ha bearbeidet det mentalt og er det helt bevisst – omtrent som Hitler gjorde for snart 100 år siden? Var
Hitler egentlig ikke "ren" antisemitt – når vi tar i betraktning at han og hans like aldri notorisk eller offentlig la for dagen rasehygienisk betingede tanker eller holdninger overfor
araberne, spesifikt, slik han og hans kolleagar gjorde, overfor jødene, helt tydelig og nettopp spesifikt?
Hitler trodde
riktig nok at også araberene var underlegne arierne, og hvis araberene hadde
vunnet ved Poitiers, ville arierene før eller siden ha reist seg og inntatt en
den dominerende posisjon i Euroapa – da som muslimer ! - og dermed vist seg
klart sterkere og overlegne rasemessig overfor muslimene som de midlertidig
seirende okkupanter.
Er det slik vi grunnleggende
tenker også i dag, men bare med andre ord og i andre bilder? Kan grunnen til at
vårt etablissement av intellektuelle og vår politikskulturelle elite egentlig
tenker som Hitler på den måten
at VI – fortsatt – likevel, til tross for at vi forsøker å forsikre om at vi
ikke lenger tenker slik, er sterkere enn muslimene – de kulturelle semitter –
og at det er derfor vi ikke har noe å
frykte fra muslimene og islam, fordi vi egentlig er sterkere både rasemessig og kulturelt, "i den større sammenheng" og når det kommer til stykke?
Er med andre ord ikke det
håp vi selv nå hyser om at ”det skal gå seg til” noe bedre enn eller "edlere" enn Hitlers tanke om at
germanerne vil vinne og vise seg sterkest og som dominant rase - til slutt,
uansett?
Er med andre ord vår forståelse overfor islam noe stort bedre enn hva Hitlers forståelse overfor araberene var?
Har vi ikke fortsatt
følelsen av å være sterkest og dermed også rasehygienisk - i tillegg til kulturhygiensk - overlegne overfor islam og
muslimene?
Det som etter det som er
sagt ovenfor da turde være klart er at det er det politisk og kulturelle skikt
som nå stiller seg postivt overfor islam og som nå ser, frykter og
oppkonstruerer rasisme i alle former hos islamkritikere - og som tillegger dem
rasistiske motvier i alle former - , det er de som er de egentlige kulturelle
rasister.
De burde skamme seg.
Her er hva Hitler – ikke
helt ulikt de kulturelle rasistene av i dag - tenkte om forholdet til islam og
muslimene:
------------
"Hitler had been impressed by a scrap of history he had
learned from a delegation of distinguished Arabs. When the Mohammedans
attempted to penetrate beyond France into Central Europe during the eighth
century, his visitors had told him, they had been driven back at the Battle of
Tours. Had the Arabs won this battle, the world would be Mohammedan today. For
theirs was a religion that believed in spreading the faith by the sword and
subjugating all nations to that religion. Such a creed was perfectly suited to
the Germanic temperament. Hitler said that the conquering Arabs, because of
their racial inferiority, would in the long run have been unable to contend
with the harsher climate and conditions of the country. They could not have
kept down the more vigorous natives, so that ultimately not Arabs but Islamized
Germans could have stood at the head of this Mohammedan Empire.
Hitler usually concluded this historical speculation by remarking: "You see, it's been our misfortune to have the wrong religion. Why didn't we have the religion of the Japanese, who regard sacrifice for the Fatherland as the highest good? The Mohammedan religion too would have been much more compatible to us than Christianity. Why did it have to be Christianity with its meekness and flabbiness?"
-Albert Speer, memoirs
Hitler usually concluded this historical speculation by remarking: "You see, it's been our misfortune to have the wrong religion. Why didn't we have the religion of the Japanese, who regard sacrifice for the Fatherland as the highest good? The Mohammedan religion too would have been much more compatible to us than Christianity. Why did it have to be Christianity with its meekness and flabbiness?"
-Albert Speer, memoirs
Se for øvrig:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar