Hva er hatefull ytring? Jeg tenker, noe overflatisk, slik de
fleste av oss til tider gjør: Hvis
Hitler kunne tenke seg å ha uttalt noe vedrørende jøder generelt, ville
ytringene ha vært hatefulle og rasistiske og dermed også straffbare.
Jeg tenker på noe som kunne ha lignet følgende ytring:
«Forvent for all del ikke at jødene forsøker å forstå noen
fra et annet ståsted. … en jøde er overbevist om at han ”eier” sannheten. … de
er mestre i å søke teorier som støtter opp om deres overbevisning (Selective
Exposure Theory).
Vær forberedt på personangrep. Er du ikke enig med dem er du
en del av ”den store konspirasjonen”. De tror på at muslimene bare venter på å
innta Europa og resten av verden. En fredelig muslim finnes ikke … alle
muslimer har et hemmelig ønske om å leve under Sharia, som selvfølgelig skal
gjelde for alle. Jødene tror at når muslimene ikke akkurat jobber med å overta
verdensherredømmet er de opptatte med å gifte bort pikebarna sine, skrive
drapstrusler, bygge bomber, drepe vantro, osv. Glem å forsøke å argumentere mot
dette …
Jøder mener at muslimer er skyld i absolutt alt! For lite
boliger, parkplasser, jobber, for mye pepper og salt i maten. Det var
MUSLIMENE! Helt sikkert! For ikke å snakke at de vil bytte ut korset i flagget
med halvmåne, forby jula, julenissen, julegriser og forby at vi går med
korssmykkene våre. Vi kan fortsette lista i det uendelige. … de er farlige. De
er religiøse fundamentalister i deres
dogmatiske verdensbilde.
Alle, absolutt ALLE, som mener noe annet enn JØDENE er en
del av den store konspirasjonen. Muslimene prøver sammen med sosialister,
sosialdemokrater og annet skrot å ta over herredømmet av Norge, Europa og
verden …
… de er ofte veldige aktive og flittige i sin iver etter å
utbrede et bilde av asylanter, innvandrere, muslimer, osv., som passer overend
med deres verdensbilde. Dette skaper angst og fordommer, noe som heller hindrer
fredelig sameksistens, fordi den stadige flyten av hatpropaganda påvirker oss
alle».
Hvis man bytter ut jøde i den ovenstående ytring med f eks
sianist eller en tydelig islamkritisk aktør i nettdebattene omkring innvandring
og islam, ville da ytringen ha vært en straffbar og rasistisk ytring?
F eks noe
slikt:
«Forvent for all del ikke at de forsøker å forstå noen fra
et annet ståsted. … et SIAN-medlem eller en SIAN sympatisør – dvs en tydelig islamkritiker
eller sianist - er overbevist om at han ”eier” sannheten. … de er mestre i å
søke teorier som støtter opp om deres overbevisning.
Vær forberedt på personangrep fra sianistene. Er du ikke
enig med dem er du en del av ”den store konspirasjonen”. Sianistene eller
islamkritikerne bare venter på å overta verdensherredømme. En fredelig sianist eller
islamkritiker finnes ikke … alle sianister har et hemmelig ønske om å leve
fritt fra islam, noe som selvfølgelig da skal gjelde for alle. Når sianistene
ikke akkurat jobber med å frata islam makten over muslimene, er de opptatte med
å gifte bort barna sine, skrive om drapstrusler fra muslimene og deres
bombebygging, og om at muslimer vil drepe vantro, osv. Glem å forsøke å
argumentere mot dette …
Muslimene er skyld i absolutt alt, ifølge sianistene! For
lite boliger, parkplasser, jobber, for mye pepper og salt i maten. Det var MUSLIMENE!
Helt sikkert! For ikke å snakke at de vil bytte ut korset i flagget med
halvmåne, forby jula, julenissen, julegriser og forby at vi går med
korssmykkene våre. Vi kan fortsette lista i det uendelige. …SIANISTENE er
farlige. De er fundamentalister..
Alle, absolutt ALLE, som mener noe annet enn SIANISTENE er
en del av den store konspirasjonen. Muslimene
prøver sammen med unike politiske og grupperinger å ta over herredømmet
av Norge, Europa og verden … sianistene er ikke i tvil og ikke til å rokke.
… de er ofte veldige aktive og flittige i sin iver etter å spre
et bilde av asylanter, innvandrere, muslimer, osv., som passer overens med
deres verdensbilde. Dette skaper angst og fordommer, noe som heller hindrer
fredelig sameksistens, fordi den stadige flyten av hatpropaganda påvirker oss
alle.
Noen (få) sluker det sianistene sier rått. … jeg grøsser med
tanken på at datter mi må møte folk som tenker på henne som skrot, bare fordi
hun har er MUSLIMSK ETTERNAVN I PASSET sitt og at hun derfor ikke passer inn i
deres verdensbilde».
Den første mulige
hatefulle ytringen i ingressen over er aldri blitt formulert på nettfora, men
den siste er blitt ytret, her gjengitt lettere omskrevet og forkortet, uten at
innholdet i det vesentlige er endret. Ytringen ble lagt ut på facebook-siden
til SIAN rundt 13. juni d.a. og er skrevet av en kvinne i 30 årene som har et
barn med en tyrkisk muslim.
Slik klimaet rundt
nettdebatter omkring dette temaet er blitt, vil jeg tro at de aller fleste nordmenn
i dag ville ha vært enig om at den første ytringen klart ville ha vært
straffbar, men neppe den siste, selv om ytringen i det andre tilfellet i
prinsippet er like stigmatiserende av «gruppe» osv og dermed like, presumtivt,
hatefull følt fra forfatterens side.
Hvorfor er det slik?
Jødene er fortsatt i den kollektive bevissthet en
folkegruppe som bør spesielt vernes for hatytringer pga Holocaust, men samtidig
er mange sterkt kritiske til Israel som stat og det som skjer i Midtøsten er en
kruttønne som man bør behandle og nærme seg både stille og varsom. Av rent
praktiske grunner vil derfor mange tenke seg om mer enn en gang hvis man vil
mene noe offentlig om jødene som kan oppfattes negativt, fiendtlig eller rett
ut hatsk.
Jødene forventes imidlertid å måtte tåle kritikk av staten
Israel og noen går så langt som til å si at man elsker jødene, samtidig som man
ønsker å oppløse staten deres. Å si og mene noe sånt, tvetydig som det er, kan
godt oppfattes som krenkende for den enkelte jøde og en ytring av hatlignende
karakter. Men dette ser ikke ut til bry israelkritikerne, de ser rett og slett
ikke den nedbrytende ironien i egne holdninger, jfr Jostein Gaarder og hans nå
så berømte og beryktede kronikk hvor han kritiserte de siste israelske
forsvarskrigene. Han ser ut til være stuck i det venstreorienterte paradigme
hva angår Israel. Hele venstresiden tar nærmest unisont parti mot Israel i
konfliktene med islam og muslimene i regionen. Muslimene er ofre, israelerne
skurkene hver gang.
SIAN som organisasjon derimot, trenger ikke noe spesielt
vern og heller ingen «vær-varsom-plakat» hvor organisasjonen tildeles en
spesielt verneverdig posisjon. Sianister er ingen ofre for tidligere
forfølgelse. De er fritatt fra at noen skulle synes synd på dem eller mene at
de trenger noe ekstra sympati eller vern. Det er nå tvert imot dem som er «forfølgerne»,
ifølge deres bitreste kritikere, siden de kritiserer islam og muslimene,
omtrent slik Hitler og nazismen forfulgte jødene.
Dette er sprøyt fra ende til annen, men det er et faktum at
denne forestillingen eller illusjonen er ganske så utbredt i visse lag av og
kretser i befolkningen, fortrinnsvis blant yngre mennesker fra tenårene og
oppover mot de rundt 30 og de med en viss akademisk bakgrunn. (Gud vet hvem som
manipulerer dem nå på universiteter og høyskoler). Å være kritisk mot SIAN
oppfattes som et must og en ufravikelig forutsetning for å kunne tilhøre sin
gruppe. Å kritisere siansister er blitt en inngangsbillett for akseptasjon på
rent emosjonelt grunnlag; det er blitt en speach code, en sjibbolet.
Medlemmene i SIAN er dessuten norske og vestlige og kanskje
for det meste kristne eller sekulært kristne, selv om flertallet nok kan være
ateister eller humanetikere.. Dette i seg selv representere en rød klut for
mange. Mange ser på vestlige menneske som underlagt en kollektiv skyld for alt
som er gått galt i verden siden kolonialismens tid. Kristendommen som sådan anses
også i seg selv som å være en intolerant, imperialistisk og undertrykkende
religion, må vite. Og dette er en like vel innarbeidet og som vanskelig
utryddbar fordom, uten at altfor mange av dem er klar over det.
Sianistene er få, - kanskje et kriterium på at de er dumme
og ikke helt med i tiden? – og deres holdninger oppfattes overflatisk som mer
høyreorienterte enn venstreorientert og for mange er dette nok til å være
mistenksom overfor dem, i ett og alt, allerede i utgangspunktet, sett med
sosialistiske briller, og dette gjelder innenfor de aller fleste partier, til
og med innen Fremskrittspartiet.
Det som turde være et faktum er at høyresiden pr definisjon eller
aksiomatisk heller mot det fascistiske eller mer eller mindre rasistiske i
manges øyne, og lederen i Demokratene, som er en sianist, er sogar blitt
stemplet som rasist i en organisasjon som Nei til EU. At mannen ikke kan
betegnes som rasist, vil imidlertid de fleste med et åpent sinn godta på
flekken, med litt kunnskaper om sike ting i baggasjen.
For ikke mange år siden ble også Fremskrittspartiet
assosiert av mange med fascistiske tendenser. Mange fra venstresiden vil heller
ikke nøle med å stigmatisere nå nylig avgåtte leder i SIAN som rasist. En
høyreordfører har karakterisert ham som et menneske med grusomme holdinger overfor islam og muslimer.
Og hvem er ikke grusomme andre enn fascister og rasister?
Hvorfor klarer ikke sianistene å opparbeide seg bredere
støtte i befolkningen og større sympati og forståelse for hva saken dreier seg
om? Ligger feilen i måten sianistene formidler sitt budskap på, i
markedsføringen, med andre ord, og mangel på fokus på de større perspektivene,
vs de ideologiske og/eller religiøse og verdisynsmessige spørsmål?
SIAN ser ut til å ha valgt en linje hvor man kanskje har
engasjert seg for tydelig i ad hoc saker i nærmiljøer og i saker hvor
personstrider mellom Sian og dens kritikere ser ut for å betinge hvordan Sinan
representere seg i det offentlige rom.
Denne linjen ser ut til å tatt dominans over temaer som tas
opp i lederne på Sians nettside, til fortrengsel for de lange og store linjer
og på bekostning av behovet for publikum for å bringes dypere analyser sett i
et mer filosofisk og religiøst perspektiv.
Islam behandles derfor ikke med den respekt den fortjener og
dens iboende faenskap og farlighet kommer dermed heller ikke til sin «fulle
rett». Islam reduserer til noe ubehagelig og skremmende uten at man makter å
presenterer publikum for adekvat eksistensielle og dypere intellektuelle
begrunnelser og innfallsvinkler som kunne gi en bredere forståelse for hva som
skjer og hvorfor, og dermed også for en dypere erkjennelse av hva Vesten og
alle ikkemuslimer må innstille seg på og forberede seg på – og for - for
fremtiden. Man har vært mer opptatt av hva islam betyr i mylderet av konkrete
hendelser eller gnisninger enn av hva vi som kultur og sivilisasjon nå må
forberede oss på å gjøre på et mer generelt og langsiktig grunnlag i møtet med
islam og muslimene og de utfordringer dette betinger.
Det man savner oppi det hele, er en kombinasjon av flere
perspektiver ut fra flere behov for å kunne skjønne og skjelne på islam. Dette
gjelder både layoutmessig og innholdsmessig. Sians nettside åpner for
kommentarer og her mangler det ikke på sitater fra Koranen, og annet
interessant og konkret stoff, og dette i seg selv er nyttig informasjon, men flere
kommentarer – og gjerne med egne faktaruter som setter det hele inn i en større
historisk og ideologisk eller religionskritisk kontekst- mangler, og dette er en stor svakhet, slik vi
ser det. Man burde kanskje få oversatt artikler, kronikker og kommentarer i
utenlandske media og dessuten anlegge islamkritikken slik at den også kan settes inn i et større norske eller
vestlig samfunnskritisk perspektiv med fokus på «hvorfor tenker og handler vi
slik vi gjør».
Sian burde kanskje stått seg på å kjøpe inn artikler og
essays av internasjonalt anerkjente kjennere av islam, men siden organisasjonen
er ung og liten, kan man vel ikke forvente at det foreligger store nok
økonomiske ressurser til dette. Slik sett, må man bare beundre hvor mye info og
saklig kritikk Sians egen redaksjon har klart å tilveiebringe av nyttig innsikt
og konkret info i det offentlige rom.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar