Hvilket helhetsbilde avtegner seg når man setter sammen «tilsynelatende»
helt i og for seg ulike og usammenlignbare komponenter? Hvordan skille ut
detaljene fra helheten og skjelne mellom det som er viktig og det som er mindre
viktig eller ikke viktig i det hele tatt? Ta en bit som ikke passer inn i
puslespillet og klipp den til, slik at den passer? Kutt «den gordiske knuten»? Causa
eller Artistoteles?
Hvordan finne sammenheng i det som ikke henger sammen?
«Det store» gjør seg gjeldende i det små og det små gjør seg gjeldene i «det små». Når et kronblad på en lotus faller i en søledam i Shangri la, vokser det et tre fra en kongle i Alaska, en kjempefuru, med fremtiden foran seg. Ikke sant?
Vel, alt utgjør en organisme samtidig som ikke alle lemmer i organismen hører «inn under» det større legeme.
Og slik kunne man fortsette. Men det er like fullt et poeng
i det som er poengløst og en blind høne kan jo utmerket godt finne et korn. Det
er noe vi kan leve med, og leve av, til en viss grad. For det er slik det er,
inntil noe annet, et annet perspektiv, overtar og – trer inn i
fugleperspektivet, guds perspektiv, vil noe si og hevde, ofte med en
uutslukkelig fanatisme som både fascinerer og skremmer. Skremmer menneskemasser
inn i masspsykosen. Skremmer «de skrøpelige» til skogs. Lokker de svake til å
tro at de og «det» er noe. Janteloven
aktiv - fremdeles?
Joda, alt henger sammen, men de færreste ønsker å bli slukt opp av det hele. Det kan være vanskelig å skjelne og skille. Og «fluktveiene» er mange. Det går an å være «strutseekstrem» og «strutseliberal» på samme tid – tror jeg, selv om det hører nokså skrudd og masochistisk ut. Mange lider unødvendig, andre påfører seg lidelse for å velte seg i andres lidelser.
Det er skremmende, dette vakre livet, med alle sine varme hjerter. men slik er det. Så la oss snu opp ned på alt? Eller: La alt skure?
Ingen ser ut til å vite veien ut av dette. Vi må derfor forsøke å finne en slags sammenheng for å finne en mening, en mulig mening, eller et oppdrag vi overbeviste og med stor iver kan tar på oss med den største entusiasme, før vi enten gir opp eller begir oss inn nostalgiske voldseventyr, eller derar til skogs eller fjells, for å nyte livet mest mulig alene, men med «evighetsperspektivet» med oss som kaffe og niste. Noen tar med «stanga» eller garnet og legger til havs.
Vi lever visst i spenningsforholdet mellom Heraklit og Parmenides
fremdeles og kommer vel fremdeles ikke ut av det. Postmoderne
filosofer ... og filosofer
og hverdagsrasisme og Understrømmer
i pestens tid og Om
samvittigheten og de korrekte emosjoner – alle linker med linker, of
course.
For ordens skyld: Jeg traff en gang for ikke lenge siden en svært alvorlig, men like vel munter bukett av forbunds-medlemmer. De var på kongress. De skulle være med på å beslutte noe, noe viktig, forståss. Like før «samtalens slutt» og like før «Titanic», sa den ene av dem: Vi er bare ute for å gjøre godt for mennesker vi.
Han la vekt på «Vi».
Antakelig på det nye «støre» Vi’et. Diskurs stopp …
Hele denne posteringen handler egentlig om det som er så
selvfølgelig eller selvinnlysende at vi ikke ser det og heller ikke ønsker å
sette ord på det, fordi «det» er så enkelt og så hellig for oss, at vi ikke kan
tenke oss det foruten. Og fordi de angår oss «på dypet». Og fordi dette «dypet»
må forsvares «inntil døden skille oss ad». Vi har gjort oss – eller «det i
oss» - til små guder som kan kreve forgudelse eller dyrkelse, som i en «svær
verdensvid kult» med lemmer som i og for seg hver for seg krever uforbeholden ukrenkelighetsverdi.
Jeg kaller dette fenomenet for å tilegne seg og dyrke sin egen «servilt betingede emosjonelle korrekthet». Det dreier seg om emosjoner, emosjoner og emosjoner. Emosjoner er det «uavhendelige» bindeleddet mellom uforsonlige deler og de kommer trillende på en snor. Rart eller bare bizart – at alt faktisk henger sammen? - et kjede er ikke sterkere enn sitt svakeste ledd …
Vel, jeg spinner en tråd her, og driver og vever, rundt tilsynelatende isolerte fenomener som ikke bør blandes og som derfor – objektiv, tror man – ikke hører sammen. Jeg bidrar til større forvirring, med andre ord. Selv er jeg imidlertid fornøyd med «å være nær innpå, men samtidig ganske langt unna».
Jeg kommer med en oppfølger til denne posteringen, som
forhåpentlig kan klargjøre eller utdype ytterligere hva jeg mener og hva jeg
mener burde gi mening i det hele. Poenget er at emosjoner binder sammen mer enn
vi tror, samtidig som de splitter «oss» stadig mer og mer, både «inad» i oss
selv, i hver enkelt, og som fellesskap og samfunn, og utenfra sett og innover, som
en bunch av «kollektiver» eller «identiteter». Emosjoner
farligere enn du tror?
For bare å komme med en liten setning av det som de fleste
vil oppfatte som bare ord, til trøst: Verden henger fortsatt på sine hengsler
og det meste «går rundt» eller «går seg til», som det heter – uten at man
legger til det store: Foreløpig … Hvor er det faste punkt? Vel, kanskje i
følgende:
Så til saken og sakene:
Eleven fikk 5 i stedet for 6. Eleven hevder seg krenket på grunn av 5'eren som kom istedet for 6'eren. Foreldrene og eleven tar kontakt med skoleledelsen. Læreren blir bedt, av ledelsen, om å gi eleven en skriftlig unnskyldning for at eleven har følt seg krenket.
Dette skjer med bakgrunn i lovverket.
-
Samfunnsdebattant, Waqas Sarwar er blant flere Utrop har snakket med som har fulgt med i debattene til Chishti i sosiale medier og dokumentert det som de mener er sjikane, trussel og trakassering.
– Flere personer (spesielt muslimer, både menn og kvinner) har blitt kalt kafir (vantro), hyklere, umoralske eller kazzab (løgnere) blant annet fordi de ikke trykker «like» på det han skriver, ikke deler hans innlegg, eller kritiserer han når de er uenige med ham. Han har tidligere lagt ut innlegg hvor han har uttrykt sterk misnøye med muslimer og påpekt at de er «på bærtur» fordi han ikke får nok «likes» eller at ikke mange deler hans innlegg. Om man er uenig så gjør han det han kan for å trekke andre ned i søla, sier Sarwar.
Vi
siterer ali Chisti her - om den islamske humanisme, Storhaug, Lena Larsen m fl
-
En ny undersøkelse fra Sverige prøver å si noe om voldskriminaliteten i landet, spesielt ved bruk av skytevåpen, sammenlignet med Europa for øvrig. Resultatet er en studie verdt: en studie i bortforklaringer. Undersøkelsen forteller desto mer om hvorfor Sverige er totalt kjørt. …
Sverige har nå har rundt 110 drap i året. Til sammenligning hadde Norge i fjor 28 drapssaker med 31 ofre, der to av drapene ble begått med våpen. Det foreligger siktelse i alle sakene. I Sverige er oppklaringsprosenten elendig:
Oppklaringen for dødelig vold med skytevåpen ligger på 32
prosent – i kriminelle miljø er den enda mindre: 23 prosent.
-
Politiet i Oslo: Voldtekter og seksuelle overgrep oppstår når «eldre gutter som ikke drikker» kommer, Av: Hanne Tolg 28. mai 2021, 17:27
I en bemerkelsesverdig melding fra Politets
nettpatrulje i Oslo leser vi at foreldre i Oslo må passe på barna sine for
det oppstår voldtekter og seksuelle overgrep når mindreårige er beruset og det
ankommer eldre gutter som ikke drikker. …
Dette er systematiske overgrep og det er med forbauselse vi
registrerer at politiet ikke griper fatt i dette. Det minner om det
forferdelige feilgrepet som britisk politi og sosialtjeneste sto for da
sex-groomingen i Storbritannia fikk pågå uhemmet i åresvis fordi man var redde
for rasiststemplet. Hvor er beskrivelsen av overgriperne? …
Politiet skriver i egen melding til offentligheten: Ta vare på hverandre … skap åpenhet … bidra til gode holdninger … sunn fornuft … ! «Ta vare på hverandre med hjertesymbol», hilsen politiet
«Hygge» er rasistisk, hevder danske nyrasistiske
podcastere, skrevet av: Erling Marthinsen 28. mai 2021, 15:52
I den danske podcasten «A seat at the table» har
Naima Yasin og Ingrid Baraka, begge med afrikanske røtter, i de seneste
fire år snakket om sine erfaringer som undertrykte, sorte dansker. Nå går de to
til angrep på det danskene kaller «hygge», som
kan oversettes til det norske begrepet kos …
Radarparet konkluderer med at det … eksisterer et tykt lag av systemisk og ubevisst rasisme i Danmark. … danskene gjør seg blinde for denne formen for rasisme.
Nå er det dansk hygge som skal brennes på det antirasistiske (eller nyrasistiske) bålet.
… Den hjælper racismen på vej, lyder det.
… »Der er noget indforståethed i hygge, som gør den ekskluderende. Den er ikke for alle. Og der bliver vi altid fremmedgjort i det hyggelige rum. Vi bliver aldrig assimileret i det rum,« siger Naima Yasin.
Derfor skal hyggen «smadres», og man skal i stedet omfavne ubehaget. … at vi alle inkluderes og finner felleskap i en felles lidelse og følelse av ubehag. …
»Vi skal alle
have det dårligt. Hvis man har det ubehageligt, har man et incitament til at
gøre noget ved det, man får det ubehageligt over,« siger Naima Yasin.
Inspirasjonen til dette frontalangrepet mot den gode stemning har sin opprinnelse hos den britisk-australske og feministiske «forsker» Sara Ahmed. Hun ser den feministiske aktivisten som en Killjoy, en gledesdreper, som skal strø sukker på patriarkatets bensintank.
Yasin og Baraka ønsker også å ødelegge den gode stemningen, og vise sin omsorg ved å kalle alt og alle for rasisme. …
»Du er, hvad
du gør. Det er det eneste, vi kan holdes 100 procent ansvarlige for. Så jeg må
bare sige til dig. Læs op, og duk op til samtaler, hvor du ikke bare bliver
bekræftet i det, du allerede mener.«
Elisabeth Löwe Hunter … avviser at festivalen er politisert … »Den
kulturelle modstand mod at tale om racisme – og som fag som postkoloniale
studier møder i Danmark – er tydelig. Vi bliver nødt til at tale om, hvem der
producerer den viden, vi har. Når der bliver produceret viden, der tager
udgangspunkt i kvinder, køn og race, bliver den automatisk delegitimeret,«
siger hun.
… »At tale om racisme er farligere end racisme. Sådan er diskursen i den danske debat,« hevder Hunter. …
Document: Denne formen for nyrasisme er det umulig å
forsvare seg imot, siden hvite mennesker i kraft av sin hudfarge ikke kan
forstå rasisme. Disse nyrasistene krever at vi forstår, men samtidig hevder de
at vi ikke er i stand til å forstå. Da gjenstår bare underkastelsen. … politikerne
følger lydig opp, med innkvoterte woke-profitører som Kamzy
Gunaratnam i spissen, som klarer å fremstille
seg selv som et offer siden hun kun er varaordfører i Norges
hovedstad. …
https://www.document.no/2021/05/28/hygge-er-rasistisk-hevder-danske-nyrasistiske-podcastere/
Orwells dystopi 1984 kan bli en realitet om kun tre år, av: Erling Marthinsen 28. mai 2021,
12:50
Kunstig intelligens er i ferd med å realisere Orwells mareritt, det totalitære overvåkningssamfunnet beskrevet i dystopien 1984.
Brad Smith er en av topplederne i Microsoft, og svært bekymret for utviklingen av kunstig intelligens. Han mener det er helt nødvendig å kontrollere utviklingen gjennom lovverket. Hvis ikke kan vi oppleve et 1984-samfunn allerede i 2024. … Et samfunn preget av total kontroll og massiv overvåkning.
…‘If we don’t enact the laws that will protect the public in the future, we are going to find the technology racing ahead.’
Kina har allerede utviklet et system hvor befolkningen overvåkes tett. Det nye systemet ble annonsert av kommunistpartiet i 2014 … Etterhvert vil den kinesiske staten ha tilgang til hvert skritt, hvert ord som skrives online, hva man liker og ikke liker etc.
… Kina skal ha teknologi som er i stand til å gjenkjenne følelser og avgjøre skyld. … ‘We placed the emotion detection camera three metres from the subject. It is similar to a lie detector but this is a far more advanced technology.’
‘It is
used to confirm the authorities’ prejudgment without any credible evidence. The
computer score reveals the suspect is dangerous, therefore he or she must be
guilty of many wrongdoings which have not been confessed yet.’
… Document skrev nylig om hvordan Bellona har tatt i bruk kunstig intelligens for å stanse kritikk av klimahysteriet ….
Forskere
ved Oxford fryktet i 2018 at terrorister, hackere og autoritære
ledere vil bruke den nye teknologien. Og Facebook sier de vil benytte kunstig
intelligens til å identifisere
ekstremisme, noe som i stor grad vil ramme konservative stemmer.
… Brukerne av sosiale medier som Facebook er ikke lenger kunder. Brukerne er produktet
https://www.document.no/2021/05/28/orwells-dystopi-1984-kan-bli-en-realitet-om-kun-tre-ar/
Før du outsourcer hjernen din til Facebook …av: Christian Skaug 28. mai 2021, 10:54
…bør du kanskje se hvordan mennesker som bruker for mye tid der, blir omgjort til noen manipulerte og gruppetenkende personer som gir avkall på kritisk sans, hemninger og alminnelig menneskelighet. …
… Lenge før den tid ble det også vitenskapelig påvist
hvordan Facebook hadde gjennomført eksperimenter på
massiv skala for å påvirke brukerne emosjonelt.
Forfatterne redegjør for hvordan selskapet eksperimenterte med å påvirke 700.000 brukere til å bli sintere eller gladere ved å styre noen endringer i det mange tror er deres personlige nyhetsstrøm, …
Skaug: Dette såkalte sosiale mediet er derfor å
sammenligne med et narkotikum som påvirker menneskers naturlige adferd og følelsesliv ...
https://www.document.no/2021/05/28/for-du-outsourcer-hjernen-din-til-facebook/
Kinas trussel mod ytringsfriheden i Europa, Av: Soeren Kern 28. mai 2021, 07:47
… Kina har
indført sanktioner over for mere end tyve europæiske og britiske lovgivere,
akademikere og tænketanke. Dette sker efter at EU og Storbritannien indførte
sanktioner mod kinesiske embedsmænd grundet brud på menneskerettighederne i den
kinesiske provins Xinjiang.
… Den nuværende stillingskrig handler dybest set om ytringsfrihedens fremtid i Europa. …
EU og
Storbritannien annoncerede (her og her) den 22. marts, at de havde indført
sanktioner mod fire kinesiske embedsmænd, der beskyldes for at være ansvarlige
for overgreb mod uighur-muslimer i Xinjiang, der er en afsidesliggende
selvstyrende provins i det nordvestlige Kina.
Menneskerettighedseksperter mener, at mindst en million muslimer tilbageholdes i op mod 380 interneringslejre, hvor de udsættes for tortur, massevoldtægter, tvangsarbejde og steriliseringer. Efter først at have benægtet lejrenes eksistens siger Kina nu, at de huser erhvervuddannelser.
… Chen Mingguo
har en central position i Xinjiangs sikkerhedsapparat og er direkte involveret
i gennemførelsen af et omfattende overvågnings-,
detentions- og indoktrineringsprogram rettet mod uygurer og personer fra andre
muslimske etniske mindretal.
… udpege personer, der anses for at udgøre en ‘potentiel trussel’, og som derfor sendes i detentionslejre. …
… Disse ti personer har offentligt kritiseret den kinesiske regering for brud på menneskerettighederne. …
Kinas udenrigsministerium udsendte den 22. marts følgende udtalelse:
«Den kinesiske side opfordrer EU-siden til at reflektere over sig selv, se alvoren af sin fejltagelse i øjnene og rette den. EU skal holde op med at belære andre om menneskerettigheder og med at blande sig i deres indre anliggender. EU skal holde op med den hykleriske praksis med dobbelte standarder og lade være med at fortsætte i den forkerte retning. I modsat fald vil Kina resolut komme med yderligere tiltag.»
…
Præsidenten for Europa-Kommissionen, Ursula von der Leyen, har været underligt tavs om de kinesiske sanktioner. Andre har været ligefremme i deres kritik:
«Vi
sanktionerer folk, der forbryder sig mod menneskerettighederne, ikke
parlamentarikere, som det nu er blevet gjort fra kinesisk side», udtaler den tyske udenrigsminister Heike Maas.
«Dette er hverken forståeligt eller acceptabelt for oss» ...
Den britiske udenrigsminister Dominic Raab tilføjede:
«Det er meget sigende, at mens Storbritannien tilslutter sig det internationale samfund ved at sanktionere dem, der er ansvarlige for brud på menenskerettighederne, så sanktionerer den kinesiske regering sine kritikere. Hvis Kina på troværdig vis vil afvise brud på menneskerettighederne i Xinjiang, burde de give FN’s højkommissær for menneskerettigheder fuld adgang til at finde sandheden.»
Den tyske akademiker Adrian Zenz, der er underlagt kinesiske sanktioner, har tweetet følgende:
«Det kinesiske styres strategi i Xinjiang er ændret fundamentalt. Deres hovedmål er ikke at slette beviser, selv om de gør det. Det er heller ikke at benægte disse beviser, selv om de stadig gør det. De føler sig snarere urørlige omkring det nu. …
«Kinas strategi går i al sin enkelthed ud på at knuse og kvæle al global opposition mod styrets grusomheder ved at påføre enhver, der taler højt, knusende straffe. En dybt bekymrende udvikling.»
… Det britiske parlamentsmedlem Nusrat Ghani bemærker i Spectator:
…«De kinesiske myndigheder bør indse, at deres handlinger i dag giver parlamentet en udfordring. De har basalt set givet parlamentsmedlemmer besked på at holde op med at stille spørgsmål og at blande sig uden om. Vores parlament har i historiens løb aldrig brudt sig om den attitude. Jeg kan forsikre det kinesiske kommunistparti om, at jeg og andre parlamentsmedlemmer fortsat vil belyse deres aktiviteter, og at parlamentet – mere end nogen sinde – står bag os.» …
https://www.document.no/2021/05/28/kinas-trussel-mod-ytringsfriheden-i-europa/
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar