søndag 19. januar 2020

Ekstrem Europa, The Rise of Islamophobia - Bangstad og Jupskås i fokus


Jeg hørte en gang en universitetsansatt – jeg tror han hadde tittel av forsker - på et samfunnsvitenskapelig institutt bedyre fra tavla:

-  Det fines ingen objektiv sannhet …

Og så dundret han gravalvorlig i vei med tall og statistikker og vitenskapelig metode. Studentene var tydelig begeistret, - kanskje bare midlertidig lamslått - selv om de ikke høylytt applauderte. De fleste gikk vel noe duknakket hjem eller på kantina etterpå, idet en syndbyrde så ut til å løfte seg fra deres skuldre, den syndserkjennelse at de hadde trodd at noe måtte da være sant. De så nok at dette kunne brukes fremover, i klassekampen, for alt hva det var verdt, og det var antakelig ikke lite. Vi sliter med dette «paradigme» fremdeles. De færreste aner at det eksisterer og vet ikke noe om hvor det kommer fra. Det tas for gitt, det er doxologisk, men like fullt et uttrykk for at de ligger ubearbeidede, usunne eller ufruktbare paradokser i bunn.

Jeg tror få av dem kunne tenke at hvis det ikke fantes noe sant, så kunne det heller ikke finnes noen løgn. Og forskeren selv, vel, han påsto jo nettopp at det var sant det han sa, nemlig at det ikke finnes noen objektiv sannhet. Forskeren trodde nok at dette var en objektiv sannhet. Han var veldig ivrig etter å legge frem fakta om pengenes innvirkning på lokale forhold et sted i landet. Han skrev en bok om hvor skjevt rikdommen var fordelt, hvem som eide hva og hvo mye osv,  og viste til mye arbeid med å hente inn empiri.

Denne forskeren ble mange år senere beskrevet som en demagog av en tidligere student ved fakultetet. Det kunne høres ut som om denne forskeren var «avslørt», men empirien ble ikke benektet. Det fins tydelig vis noe som fortsatt kan betegne som objektivt sant. At ikke alt må være subjektivt sant, - og derfor vilkårlig og uten rettesnor.

Det er rart med det; universitetsansatte i visse miljøer har en tendens til å finne seg et område som de anser som sitt felt og hvor de kan operere fritt, ut fra sin høyst private horisont og interesseområde, alt på premisser, anerkjente forskningsmetoder. Og der forventer de å kunne boltre seg fritt, innenfor det området som de in casu anser som sitt anliggende. Det forventes innsats av dem. De er villige til å forsvare sin intellektuelle ære. Og for å kunne sette dem i stand til dette,  bevilges det millioner av sårt tiltrengte kroner. De tar bevisst fagbrillene på. De fraskriver seg ansvar ved å avgrense sitt tema: På de og de premisser, er følgende sant … eller tilnærmet sant. Vi kan si: Aldri sant. Og dermed sikrer de at bevilgningene ikke ryker, men gjentas, år for år.

På den måten foreviger de tid, penger og andre ressurser for å kunne opprettholde en forskning som selv vet at det ikke finnes noen objektiv sannhet. Sannheten skapes med andre ord underveis. Men jo flere og tyngre avhandlingene blir, jo mer komplisert blir virkeligheten, og sannheten blir sittende igjen i de unge studenters sinn som et stebarn, som i sin tur tar hevn for dårlig behandling, og som krever erstatning for å ha blitt stilt i skyggen. Disse stemoderlige stebarna blir så enten sterkt imot eller sterkt for – en eller annen sannhet. Man kan si at hele miljøet er mer interessert i å konstruere virkeligheter, enn å beskrive dem, på en objektiv, sann måte.

Det er derfor ikke rart at Anders Ravik Jupskås skriver som han skriver, ser det han ser og hører det han vil høre eller ikke vil høre i boken: Ekstreme Europa, fra 2017.

Vi skal plukke en del fra boken og få med oss grunnvinkelen på fenomenene han anlegger og hvordan han begrunner seg og hva han begrunner og begrens seg med. (Han vil ikke begrense betydningen av nettopp de omdreiningspunkt han velger). Det vil forhåpentlig vise seg for en leser at innfallsvinkelen til stoffet her er nokså smalt fundamentert. Jupskås er ferdigsydd på forhånd, han beholder pressen buksa fra begynnelse til slutt, for den har han han lært å holde uklanderlig av mor, eller hvem det nå kan være, kanskje av universitetslektorer som fortsatt mener at «det finnes ikke noen objektiv sannhet».

At Jupskås selv og hans arbeide i sin tur kan utsettes for samme metoder, verdier, premisser og konklusjoner han selv opererer med og på grunnlag av, virker som en helt fremmed tanke for Jupskås. Men at han er helt avhengig av det man kalle en grunnleggende verdensanskuelse, og følgelig et nokså snevert fokus, lyser klar igjennom fra første til siste setning i boka. (Jeg laar dette med verdensanskuelse, livssyn etc ligge).
Jupskås foregir å tenke og forske fritt, men det han glemmer er at han tydelig er nesten banalt avhengig av sine «bedfellows in trade». Det er opplagt at Jupsås tilhører en slags sekt og at alt han skriver og tenker må ha gått gjennom en eller flere sektlederes nåløye, på et slags abstrakt, men desto mer hardtslående, gruppenivå, som en garanti mot ikke å bli sensurert bort på et senere tidspunkt. Jupskås holder seg inne med hegemoner, krefter som trenger oppkonstruerte konspirasjoner, meget alvorlig sørgmodige «ressentimentister» på andres vegne, som sitter på de någjeldende emosjonelt og servilt, laugisk sterkt og strengt betingede, korrekte emosjoner.

Jupskås minner meg om Sindre Bangstad, de er begge mer eller mindre vage varianter av det jeg kaller hypermagikere og helt avhengig av og begrenset av hypemagi, både personlig og politisk/ideologisk hypermagi, en «tilstand» de selvsagt ikke er seg bevisst. De kaller det imidlertid gjerne «vitenskapelig forskning», det de driver på med, (en forskning som altså nå foregir å være objektiv, eller i hvert fall tilstrebet objektiv, men som – selverklært - altså ligger langt fra sann i ordets egentlige eller opprinnelige mening, hvor jo sannhet var det som korresponderte med den umiddelbare virkeligheten og realitetene, hvordan man nå enn måtte oppfatte alt dette.


Jeg legger inn følgende postering etter å ha lest en artikkel på SIAN om Jupskås i dag HER

Det typiske for slike som Jupskås og Bangstad er, slik jeg ser det, at de er så lite villige til å la fienden få komme til ordet. De gjør seg så trange for nye erkjennelse, så lite fleksible overfor å lytte. De trenger en fasade, som gjør dem i stand til å se ned på folk, og som hjemler deres belæringstrang der ingen belæring trengs. De virker begge svært forutinntatte og lar begge selve forutinntattheten bestemme sitt egetverd, sitt eget selvbilde, som de selvsagt forsøker å skjule, skjerme og pleie. Sin beskyttelse og støtte finner de i titler, metoder og kameraderi. De er begge svært lite selvstendige tenkere. De kan ha oppnådd gode karakterer, men de mangler likevel det man kan kalle en tilnærmet ideell akademisk eller intellektuell statur. De har kanskje like vel status som veldig nyttige idioter i miljøet, uten at de slår dem hvor lite kreative og selvstendige de er. De foregir å være åpne sinn og tolerante personer. Men de makter like vel ikke å overbevise om at de virkelig har sett forholdene på bakken og kjent tingene og de relle utfordringer på kroppen, slik mange av deres reelle eller innbilte fiender har, i mye større monn.    

Her følger utdrag fra Jupsås bok, samt ledsagende kommentarer med alternative perspektiver, så langt det går og er mulig her:

SVP – det gamle agrare partiet Schweizerisch Volksparei – plasserte seg i 2009 i sentrum på det islam- fiendtlige kartet etter at partiet var en av hovedarkitektene bak den omstridte folkeavstemningen mot minareter som fant sted i november 2009. Ved å samle 100 000 underskrifter i løpet av 18 måneder tilfredsstilte SVP de sveitsiske kravene til en grasrot-initiert folkeavstemning. Den påfølgende kampanjen mot minareter bidro ytterligere til å gjøre partiet til en av yndlingene i deler av det høyreradikale og det høyreekstreme miljøet i Europa. I kampanjen hevdet SVP ar minaretene – som det fantes 4 av i hele landet – representerte et synlig og tydelig tegn på en aggressiv og farlig «islamisering» av Sveits. Folk ble oppfordret til å si nei til flere minareter både på grunn av minaretenes symbolske makt og fordi de representerer et skritt i retning av økt islamisering. Martin Baltisser, partiets gen. sekr. uttalte til BBC at en «nei-stemme» skulle tolkes som «en stemme mot minareter som symboler på islamsk makt». Noen av tilhengerne av forbudet presenterte dessuten et «sklie-argument»: «Tillater vi minoriteter, er det bare et tidsspørsmål før vi ser fremveksten av en mer omfattende islamsk ideologi og et rettsvesen basert på sharialover.
Aller mest oppmerksomhet fikk SVP’s valgkampstrategi.
I typisk høyrepopulistisk stil tok partiet i bruk kraftige visuelle virkemidler for å nå ut med sitt islam-fiendtlige budskap. En av plakatene viste en kvinne i heldekkende burka, kun øynene var så vidt synlige. Ingen kunne se hvem hun var. Hun var blitt «avindividualisert». Sammen med helt svarte minareter dekket hun for det sveitsiske flagget om med sin røde og hvite farge representerte et tydelig motstykke til den svarte kvinnen i burka. Foran kvinnen og flagget sto det skrevet «Stopp» med svarte bokstaver. I likhet med minaretene og kvinnen i burka, er fargen på ordet svart. Ordet «ja» derimot er fargelagt med rødt, slik at det å stemme «ja zum Minaritetsverbot» kan tolkes som ensbetydende med å ta vare på Sveits. Plakatens budskap var såpass kontroversielt at det faktisk ble forbudt i en rekke byer med den begrunnelse at den oppfordret til hat og diskriminering av muslimer. Hva som var den reelle effekten av plakaten i de delene av landet hvor den ikke ble forbudt, skal være usagt, men resultatet av folkeavstemningen er det ingen tvil om. 57% av velgerne og 22 av 26 kantoner stemte for forbud.
Valgresultatet kom som et sokk på mange av de liberale og venstreorienterte partiene. Selv den sveitsiske regjeringen var overrasket og forsøkte raskt å ufarliggjøre avstemningsresultatet … særlig overfor landets 400 000 muslimer. … Hvordan kan det ha seg at så mange mennesker stemmer for å frata deler av befolkningen en grunnleggende menneskerettighet – religionsfriheten? s ff 20

Geert Wilders: Mine allierte er ikke Le Pen eller Haider. Jeg er virkelig redd for å bli koblet sammen med de gale høyrevridde fascistgruppene.
Carl I Hagen, 1997: Le Pen er en motbydelig og renspikket rasist, som jeg tar sterk avstand fra …
Haider uttalte 2000 at han mente at den danske valgkampen hadde vært for hard, for rå og umulig å føre en diskusjon om innvandring uten å gripe til fremmedfiendtlige argumenter …
Siv Jensen: Vi har ingenting til felles med Sverigedemokraterna … de er noen slags nasjonalsosialistiske sosialister.

Det dreier seg om en kraftig overrepresentasjon blant menn, de med lavere utdanning og ufaglærte arbeidere. s 25
For Le Pen i Frankrike: fremmedfiendtlige, tradisjonalistiske høyrevelgere, katolske fundamentalister, unge autoritære arbeidere og Venstresiden tapte sønner. s 26
I BNP, British National Party, omtales innvandringstempoet som «en krise» for Englands fremtid. De langsiktige konsekvensene er en «utslettelse av det britiske folk, kultur, arv og identitet». Disse argumentene er velkjente på ytre høyre fløy … spesielt at partiet knytter alle mulige utfordringer til den såkalte «masseinnvandringen», s 29 … innvandringen skal ha medført «enorme kostnader» …

Når det gir mening å plassere ideologiene på høyresiden er det fordi alle sammen avviser individuell og sosial likhet, og politiske prosjekter som forsøker å nå dette målet …
BNP: venstresiden med overlegg bruker utdanningssystemet som instrument for sosial endring og indoktrinering. s 35
Michael Oakshott: «politics of faith», «politics of scepticism» - er følelsespolitikk preget av ønsket om å utvise handlekraft her og nå … det handler om politisk vilje. Max Weber: Politisk fremskritt for populister er ikke som å bore i hard ved, men noe som kan oppnås umiddelbart.
Stedig flere forskere reduserer populismen til en slags tynn ideologisk ramme hvor hovedingrediensene består av glorifisering av «folket» i kombinasjon med fundamental mistenkeliggjøring av «eliten».
… Det er heller ingen tvil om at bøker som Eurabia av Bat Ye’or har hatt betydning innenfor den nye
høyreekstremismen  hvor islam og muslimer er den store fienden. Men å anse disse bøkene for en felles referanseramme  er likevel å trekke det for langt. s 40
I Ungeren har vi Jobbik, Den ungarske garde, som bel forbudt i 2009. … Journalister i The Guardian beskrev f eks demonstrasjonene til English Defence League som en oppvisning i «rasisme, vold og ondartet islamofobi». … Den italienske gruppen Casa Pound … anser Mussolinis tekster som et verdifullt utgangspunkt for politisk tenkning. Dette er dagens høyreekstremisme … likhetstrekk med ideer i tekstene til f eks Hitler m fl s 41

Etnisk nasjonalisme: nasjonen er ideologiens omdreiningspunkt i motsetning til liberalisme og sosialisme hvor henholdsvis individet og arbeiderklassen som tradisjonelt har vært utgangspunktet for samfunnsanalysen. Etnisk-kulturelt fellesskap snarere enn et politisk fellesskap og staten skal være for det etniske fellesskapet. Ofte vil man ikke akseptere at personer med en annen etnisitet oppnår like rettigheter som den etniske majoriteten.
Anti-demokratiske: … av to grunner: bare deres egne etniske gruppe skal ha noen politisk innflytelse, demokratiet er en svak og ubrukelig styreform … valg gir for mye innflytelse til «de store massene» og demokratiet verdsetter kvantitet fremfor kvalitet. Folket skal ikke overlates til seg selv.
Autoritær innstilling: … autoritær tilnærming til samfunnsorganiseringen og ønsket om en sterk stat.
Mussolini: Credere, Obbedire, Combattere … tro, adlyd, kjemp, i motsetning til frihet, likhet og brorskap. The Authoritarian Personality av Adorno, er preget av å være underkastende, overkontrollert og upersonlig. s 43

Disse egenskapene har vist seg å henge sammen med fordomsfulle holdninger og intoleranse.
Rasistisk: Rasisme innebærer at mennesker deles inn i distinkte raser basert på pseudo-biologiske kriterier. … Nå er det ikke lenger andre raser som er underlegne, men andre kulturer. … ikke at all kulturkritikk er rasistisk – langt ifra. Hvis man imidlertid har en svært statisk forståelse av kultur, er det ikke stor forskjell mellom den tradisjonelle og den nye begrepsbruken. Hivs kultur nærmest oppfattes som noe medfødt og noe som ikke kan endres, og man opererer med et etablert hierarki av kulturer hvor noen blir sett på som mer verdifulle enn andre, er det i praksis ikke noe som skiller denne kulturforståelsen fra tradisjonell biologisk rasisme. … renhetslengsel … s 45
Fremmedfrykt: Høyreekstremismen er preget av fremmedfrykt. Han Georg Betz, 90-tallet: Handler om «tilbakevendelse til tradisjonelle moralske verdier» og beskyttelse av en nasjonal og kulturell identitet som oppfattes å være truet av ikkevestlige innvandrere». Eksempel: Øyvind Heian for stortingsvalget i 2009: Dersom dagens innvandringspolitikk fortsetter, vil vi etniske nordmenn bli en minoritet i eget land i løpet av få generasjoner» .s 45
Man kan være rasist uten å ha fremmedfrykt og motsatt … høyreekstreme forakter «fremmed elementer».
Konspirasjonsteoretikere: (Et siste kjennetegn … ). Å utvikle slike teorier kan sammenlignes med et lite barn som legger et puslespill for første gang … man tvinger brikkene på plass, selv om de ikke passer inn.
… gir forklaring på avgjørende historiske hendelser eller utviklingstrekk ved å vise til handlinger gjennomført av noen relativt få, men mektige personer. … onde hensikter, gjør hva som helst for å skjule osv … Konspirasjonsteorier er de eneste teorier hvor empiriske bevis mot dem, blir omdannet til empiriske bevis til fordel for teorien. Jo mer slike bevis, jo mer overbevist s 47
.. særlig frimureriet og den internasjonale jødekapitalen … holocaustnektelse … mest fruktbart å knytte det til noe såpass konkret som motstanden mot demokratiet.

Hva er høyreradikalisme?

Høyreradikalisme  skiller seg fra høyreekstremisme ved at den ikke er antidemokratisk eller preget av biologisk rasisme, og at den er mindre intens … aksepterer folkesuverenitet og flertallsstyre. … moderate sammenlignet med de høyreekstrem.
De vil bevare en tradisjonsbestemt nasjonal identitet, noe de mener de andre partiene ikke gjør.
Der høyreekstreme i større grad vektlegger det etnisk-biologiske aspektet ved nasjonen, er høyreradikale i større grad tilhengere av kulturperspektivet. De høyreekstremes idealsamfunn er fritt for andre raser blir for rasistisk for de høyreradikale. Det handler altså om å gi forrang til den opprinnelige kulturen, fordi enhver anerkjennelse av etniske minoriteter og tilpasning til andre kulturer og relativisme blir ansett for å resultere i nedgang og endelig død.
De høyreradikale er også preget av fremmedfrykt som truer den homogene nasjonalstaten. «Nativisme» - man øsker en dramatisk reduksjon av antall innvandrere … integrasjonsprosessen vurderes derfor utelukkende som en enveisprosess, hvor det bare er innvandrerne som er ansvarlige for å tilpasse seg … ff 50.
Forakten kommer i mange varianter, noen sykeliggjør homofili … Søren Krarup har uttalt at «homoseksuelle er handikappede fordi de ikke kan oppfylle betingelsene for et ekteskap og skape en familie».
Geert Wilders gikk inn for å forby denne fascistiske boken (Koranen). Han har sitert Oriana Fallaci: «Moderat islam finnes ikke. Og det finnes ikke fordi det ikke er noe slikt som god eller dårlig islam. Det er bare islam og det er alt. Og islam er Koranen. Ingenting annet enn Koranen. Og Koranen er religionens svar på Mein Kamp».

Hva er høyrepopulisme? … Partier som minner mye om de høyreradikale …
Den britiske forskeren Paul Taggart: Et vanskelig, glatt begrep … men relativt stor enighet om at populisme henspiller på forestillingen om at de mest grunnleggende konflikten i samfunnet er mellom folket og eliten. … folket har en bedre forståelse av samfunnets virkemåte. … at beskjeftige seg med det, der opptager folket, Pia Kjærsgård i DF.
Målet er å forbedre det eksisterende demokratiet. United Kingdom Independence Party: «Demokrati først! Vi, folket, skal bestemme».
Pauline Hanson i One Nation i Australia først ute med å hevde at politikere, intellektuelle og akademikere representerer «en ny klasse» som tvinger folket til å innordne seg en ny form for politiske korrekthet, som ville sørge for at skattebetalerne betalte for aboriginerne, multikulturalistene og en rekke andre minoritetsgruppe. Den antidiskrimineringspolitikken var egentlig en de facto diskriminering av ekte australienere.
En annen ide er direkte eller umiddelbar representasjon av folkets interesser.
Høyrepopulistiske partier ser ut til å bli mindre populistiske jo større oppslutning eller innflytelse de oppnår. De har en tendens til å være autoritære med vekt på lov-og-orden, disiplin i skolen og tradisjonelle kjønnsmønstre). Populister krever mer «sunt folkevett».
Alt ovenstående kan omtales med felles betegnelsen ytre høyre. ff s 54

Glistrup gikk langt i å relativisere Hitlers ugjerninger. På spørsmål i 1971 om hvordan hans eget liv hadde sett ut om Hitler hadde gått seirende ut av andre verdenskrig, svarte han; Det ville ikke ha vært noen stor forskjell. Hele den myten som er laget om Hitler, nazistene og tyskerne var noe skrekkelig onde mennesker, hva er det for noe? … å holde folk ansvarlige for hva som skjer under en krig, er den rene parodi. Det er bare avhengig av hvem som vinner.
Anders Lange: Alle som går inn for sort flertallsstyre i Sør-Afrika er forrædere av den hvite rase. s 72
Jørg Haider i 1996: Wien må ikke bli som Chicago, - les: en kulturell smeltedigel. For Heinz-Christian Strache var det ikke lenger Chicago, men en utvikling i retning av Istambul som ble brukt som skremselsbilde.
Bruno Megret i Front National: Den gamle distinksjonen mellom venstre og høyre er ikke lenger relevant. Tidligere … handlet den politiske diskusjonen mellom marxister og liberalere om den sosiale og politiske organiseringen av landet. Men i dag … er det en ny debatt mellom nasjonalisme og kosmopolitisme, mellom identitet og internasjonalisme.
Marine Le Pen: … den identitetsdrepende globaliseringen: Det har utviklet seg til en økonomisk skrekkvisjon, en sosial tsunami, et moralsk Tsjernobyl (2012).
Jimmie Åkesson i 2013: … ville ikke delta i feiringen av nasjonaldagen på Skansen i Stockholm: Hvis
nasjonaldagen fortsatt skal feires … med et ensidig internasjonalt perspektiv ed selvfornektelse og historieløshet som grunnleggende ingredienser, er jeg usikker på om jeg vil delta fremover …
Filip Dewinter: Multikulturalismen … i likhet med AIDA, svekker motstandskraften til den europeiske kroppen …  ff 76
Jean-Marie Le Pen var tidlig ute med å koble en økt arbeidsløshet til økende innvandring … To millioner arbeidsløse – det er to millioner innvandrere for mye … s 77
Hva kjennetegner de nye partiene:
Ikke fascistiske.
Fra biologisk rasisme til «kulturrasisme».

Populisme.

Gjennom å utnytte det sosialpsykologene Thomas Pettigrew og Roel W. Meertens har kalt «subtile fordommer» i motsetning til «åpenbare fordommer», skaffer partiene seg et mye større potensielt velgergrunnlag. Forestillinger om at nye minoriteter truer den eksisterende kulturen, ideen om uoverkommelige kulturelle barrierer mellom minoritetskultur og negative holdninger overfor våre «nye landsmenn har ofte opp mot dobbelt så mange sympatisører som den tradisjonelle rasismen.
… ingen tvil om at det danske partier Dansk Folkeparti er et utpreget nasjonalistisk parti: « I Dask Folkeparti er vi stolte af Danmark; vi elsker vårt fedreland, og vi føler en historisk forpliktelse til å verne om landet, folket og den danske arven». s 81
Le-Pen-effekten og Fenomenet Haider beskriver disse ledernes betydning for ytre høyres vekst på 80-tallet.
Optimisme, orden og organisasjon ble partiet til Pia Kjærsgaard i 1995. s 82

Geert Wilders: Islam er ingen religion, det er en ideologi – ideologien til en tilbakestående kultur. Jeg har problemer med den islamske tradisjonen, kulturen og ideologien. Ikke med muslimer. s 85
Lederen av opposisjonen i Polen Donald Tusk hadde stor suksess med sin kampanje «kjærlighetspolitikk» …
Cordon Sanitaire – forsøk på fullstendig isolasjon av det nye partier … s 89
Nederlandsk forsker, Sarah de Lange, Fra paria til makt. Forklarer fremveksten av de overraskende regjeringssamarbeidene ut fra standard statsvitenskapelige teorier. Mange forhold var til stede samtidig, den politiske avstand ikke uoverkommelig stor, opptatthet av ulike saksfelt, mobilisering 
s f 93.
Jean-Marie Le Pen: 1999: konsentrasjonsleirene og gasskamrene var «det man kaller en detalj i historien». Ble dømt av en domstol i Munchen.
Det er hevet over enhver tvil at det finnes mye hat og intoleranse vis a vis muslimer og islam. Så kan man spørre hva dette skal kalles: islamofobi, anti-islam, anti-muslimene?. … et er ikke bare islam som blir angrepet, men i aller høyeste grad muslimer også. Vi står igjen med begrepet islamofobi, uten at dette heller er en uproblematisk term.

Den nederlandske statsviteren og filosofen Marcel Mausen skriver: … helt nødvendig å skille mellom på den ene siden «akademiske diskusjoner om relasjonen mellom islam og modernitet og offentlige diskusjoner om hvorvidt islam anerkjenner prinsippet om en deling mellom stat og religion og på den andre siden «offentlige utbrudd om islam som en underutviklet religion eller som en voldelig religion». Islamofobi handler om det siste. s 97

Islamofobe holdninger retter seg mot personer som antas å være muslimer eller mot islam som en religion. Kritikken er særdeles unyansert ettersom det aldri presiseres om kritikken retter seg mot personer som er dypt religiøse eller om det gjelder alle som ser på seg selv som muslimer. Det gjøres heller ikke noe forsøk på å skille mellom ulike retninger innenfor islam. Religionen, eller den «politiske ideologien», som islamofobene insisterer på å kalle den, blir dermed presentert som en monolittisk størrelse. All intern variasjon blir vasket vekk. I motsetningen til den ikke-stuerene antisemittismen og den fullstendig diskrediterte biologiske rasismen, åpner islamofobien opp for et angrep på «de fremmede» kan pakkes inn som «kultur- og religionskritikk». Man snakker ikke lenger om dysfunksjonelle medfødte egenskaper, men om at de fremmedes kultur er underutviklet og tilbakestående. Man understreker at muslimene ikke utgjør noen rase, hvilket betyr at muslimfiendtlighet heller ikke kan være uttrykk for rasisme. Og man utnytter sekularismens sterke stilling i vesten til å legitimere en konfronterende, omfattende og unyansert religionskritikk.
Islamofobien har imidlertid muliggjort enda en interessant retorisk øvelse: Utviklingen av de høyreradikales selvforståelse som likestillingens og de homofiles ubetingede og kompromissløse forsvarere. Gjennom å tegne et ensidig reaksjonært bilde av islam og muslimer, kan disse partiene presentere seg selv som de virkelig progressive og liberale kreftene.
Denne retoriske vendingen kan synes nokså paradoksal ettersom det alltid har vært – og delvis fortsatt er – nettopp disse partiene som har frontet et svært konservativt syn på homofile og på moderne likestillingspolitikk. Men frykten for islam og behovet for å skaffe seg en større politisk legitimitet har altså ført til at høyreradikale og høyrepopulistiske partier har gått gjennom en slags kvasiliberal transformasjon. Allerede på 1990-tallet hevdet politikere som østerrikske Jørg Haider og italienske Umberto Bossi at islam var en trussel mot grunnleggende verdier i Vesten slik som demokrati, menneskerettigheter, individualisme, religionsfrihet og ikke minst kvinners rettigheter s ff99.
Terrorangrepet mot World Trade Center 11. september 2001 er sannsynligvis den viktigste katalysatoren for en slags alminneliggjøring av islamofobiske resonnementer. … også EU’s kampanje for få Tyrkia inn i unionen … samt terrorangrepet i Madrid 2004, London 2005. For noen har disse hendelsene ført til at «muslim» nærmest er blitt synonymt med vold, terror og religiøs fanatisme.
Geert Wilders er notorisk fiksert på islam og den trussel denne «totalitære ideologien» representerer for den vestlige sivilisasjons fremtidige eksistens. Han karriere er så å si bygget på islamofobiens grunnmur. … er kjent for ønsket om å forby Koranen i sitt land. s 99
Lega Nord, Roberto Calderoni og Mario Borghezio … uttrykte støtte til Ander Behrings holdninger. «Mange av ideene hans er gode. Noen av dem er helt glimrende».
Jimmi Åkesson: Muslimerna år vårt størsta utlændska hot , Aftonbladet 19. oktober 2009.
… du kan velge mellom innvandringsbrems fremfor pensjonsbrems …
FrP nevner aldri islam eller muslimer i sine partiprogrammer.

Carl I Hagens mange utspill er dessuten et godt eksempel på at islamofobien ikke begynte 11. september 2001. Han skrev på slutten av 70-tallet:

Oslo ha dessverre fått en del fremmedarbeidere. Disse konsentrerer seg nu mer og mer i visse bydeler og begynner å etablere egne miljøer. En stor gruppe innvandrere tilhører religionen islam, og disse ønsker nå å bygge en egen moské. Oslo bystyre har tidligere vedtatt å still gratis tomt på Vaterland til rådighet for et slikt bygg. Vi har imidlertid nå sett klart demonstrert hvorledes denne religion virker i praksis fra Iran. Maken til menneskefiendtlig og livsfarlig religion skal man lete lenger efter. Jeg kan ikke se noen grunn til at denne religion skal få utvikler seg i Oslo og langt fra at Oslos skattebetalere skal belastes for en dyr tomt midt i sentrum til formålet. Spørsmålet om å gjøre om igjen det tidligere vedtak vil derfor bli tatt opp så snart det nye bystyret trer sammen i januar. s 101

Islamofobiens verdensbilde:

En sentral påstand er at islam representerer en underutviklet kultur. I motsetning til antisemittismen hvor jødene (ofte) ble sett som farlige fordi de skulle være spesielt smarte, utspekulerte og mektige, anses muslimene som farlige fordi de bærer med seg den «mørkeste middelalder», som Pia Kjærsgaard kalte det på slutten av 90-tallet. … det understrekes ofte at vestlige verdier er overlegne islam og den muslimske kulturen.
«Hvorfor er vi redde for å si at muslimer skal tilpasse seg til våre høyere, bedre snillere og mer humane normer og verder?» spurte Wilders. «Det som forbauser meg er at islam ligger så langt bak» uttalte siv Jensen i Aftenp 2010.

Årsaken til det er helt enkelt at islam anklages for å representere en totalitær tankemåte. Det er først og fremst blant de ulike utenomparlamentariske bevegelsen slik som EDF og SIAN at man finner slike påstander … eksempler blant de største partiene på at kjente totalitære ideologier som nazisme og Stalins kommunisme sammenstilles med islam. Marine Le Pen går ikke av veien for å beskrive muslimer som ber på gaten som en ny form for okkupasjon.

Filip Dewinter i Vlams Belang i Belgia har karakterisert islam som «en totalitær ideologi» som forakter og ødelegger «våre normer, verdier og levemåte» og «som ønsker å «kolonisere» Europa».
Siv Jensen har sagt at et forbud mot heldekkende hodeplagg … «dreier seg å frigjøre kvinner fra en totalitær tankegang» og Carl I Hagen har trukket paralleller mellom Hitler-Tyskland og islamister: de muslimske fundamentalistene har «på lik linje med Hitler, klarlagt for lenge siden at den langsiktige planen er å islamisere verden. De er på god vei, de er kommet langt inn i Afrika og er på god vei i Europa – og da må vi ta til motmæle».
Pia Kjærsgaard: «et tørklæde og et hakekors» er «nøyagtigt det samme symbol», ff s 104
En rep, for Lega Nord: «islam er et farlig virus».

Særlig sterk er forestillingen om at islam, dypest sett, forherliger vold og voldelige handlinger. Sverigedomkraterna mener «islam skiller seg … fra kristendom på flere avgjørende punkter, f eks nå det gjelder distinksjonen mellom åndelig og verdslig makt og synet på voldsbruk» (Åkesson).
Kjærsgaard: «islam i sin grunnsubstans … er en voldsforherligende religion», 2010, debattprogrammet DR2.
Per Willy Amundsen: «islam er ikke som alle andre religioner: Verdiene vår sivilisasjon bygger på. som ytringsfrihet, frihet for enkeltmenneske og likestilling, er på kollisjonskurs med islamistiske holdninger».

Gjennom slike resonnementer blir islam presentert som en åpenbar trussel mot de relativt kvinnevennlige, tolerante og frihetsorienterte skandinaviske samfunn.
Motsetningen mellom islam og kristendom brukes også for å tegne et bilde av langvarig historisk konflikt. Åkesson snakker om «1400 år med krig og motsetninger mellom islam og det kristne Europa.
I Italia ble det fullt oppstyr når parlamentet vedtok å fjerne et maleri av slaget om Lepanto i 1571 (hvor den ottomanske flåten ble nedkjempet av kristne styrker) fra parlamentet. Den allerede omtalte Borghezio ble rasende og hevdet at avgjørelsen var «et angrep på landets kristne identitet» fordi bildet var en viktig påminnelse om «seieren til et kristent Europa i møte med en muslimsk invasjon».

En annen forestilling som har akselerert de seneste år er at det ikke finnes moderate muslimer.  Stadig oftere argumenterer de italienske høyrepopulistene for at det ikke finnes noen moderat utgave av islam og islamisme. s 105
Hvis man antyder at denne distinksjonen – altså mellom islam og islamisme – ikke lenger gir mening, sier man strengt tatt samtidig at de fleste som tilhører islam har i det minste et iboende potensiale for å være ekstremister.
Høyrepopulistene ser det slik at muslimene rett og slett ikke har lyst til å la seg integrere. Denne påstanden bygger på at muslimer egentlig forakter det vestlige samfunnet og verdien vårt samfunn bygger på.
Kjærsgard tas som eksempel: … hovedsakelig muslimer som ikke ha noen som helst vilje til at blive en del af danskheden. … de kommer med forakt for alt vestligt, for alt dansk og for alt kristent.

Høyrepopulistenes løsning på «islamiseringen»:

Stadig fler av partiene snakker m farene ved at Europa sakte, men sikkert blir «islamisert». .. Fortuyn og Wilders er helt fanget i dette verdensbilde.
Siv Jensen: … kravene kommer og de kommer i tur og rekkefølge: Halalmat i fengselet. … Vi skal ikke godta krav om egne fridager av religiøs karakter. Vi skal ikke godta at enkelte skoler i Oslo nå har separert gymundervisningen og svømmeundervisningen av hensyn til kjønn. Vi skal ikke godta det, fordi det er ikke integrering. s 107

Islamisering er ifølge høyrepopulister ekstra vanskelig å stoppe på grunn av en pågående demografisk endring av Europa. Sagt på en annen måte: muslimene er snart i flertall. … for høy innvandring, fødselsratene. Iflg Åkesson vil store europeiske byer inkludert Malmø antas å få en muslimsk majoritet i løpet av noen tiår.
De etablerte politikerne kan man jo ikke stole på. De er enten blinde, naive eller forrædere i møte med islam.
Wilders i 2005: Innvandring fra islamske land må forbys. Martin Henriksen: Vi skal arbeide for at innvandringen fra muslimske land kan komme til null. Wilders: «Jeg vil rive ned moskeer … jeg skal være den første til å komme med sement og murstein og stenge de moskeene»
Sverigedemokraterna skrev i sitt partiprogram fra 1996 at «ingen moskeer får eksistere på svensk jord».
For eksempel mener over halvparten i Danmark, Irland, Polen og Ungarn at «islam er en intolerant religion». Lavest var andelen i Nederland og Storbritannia. ff s 110

Van Rompy, 2012: Nasjonalistiske og ekstremistiske bevegelser øker, og mange av dem klandrer Bryssel for vanskeligheter. Det kan bare besvares på en måte: Å fortelle sannheten», s 113.
Tony Blair stoler på at det franske folket forkaster enhver form for ekstremisme.
Det sosialistiske partiet var ydmyket. Sjokkert. lamslått. Hvorfor hadde så ange velgere vendt ryggen til de etablerte partiene? s 114

Det kan virke ekstremt når Geert Wilders ønsker å forby Koranen, men faktum er at hver fjerde nederlender er enig med ham. s 114

… Det nye nå er at det høyrepopulistiske triangelet – nasjonal identitet, kriminalitet og politikermisnøye – i større grad avgjør hva folk stemmer ved valg. Hovedgrunnen til at slike saker ser ut til å ha blitt løftet opp på velgerne dagsorden er kombinasjonen av økt innvandring, arbeidsledighet og økende europeisk integrasjon og medienes tabloide dekning av komplekse samfunnsforhold. … det skjer en lukking av det politiske rom. Et «beskyttelsesskjold hjelper dem mot stigmatisering. Når partiene ikke opprinnelig er tuftet på innvandringskritikk, er det mer krevende for politiske motstandere å trekke frem «rasismekortet». Mange høyrepopulister har lært av sine forgjengeres manglende partiorganisering. … Hvis man mener at samfunnet bør verne om kjernefamilien, nekte homofil de samme rettighetene som heterofile, sørge for mer disiplin i skolen, minske eller kraftig redusere innvandringen, semmer man gjerne høyrepopulistisk. Hvis man dessuten er overbevist om at politikerne utgjør en gruppe virkelighetsfjerne, maktsøkende og halvkorrupte personer, blir nok dragningen mot det høyrepopulistisk alternativet enda større.
Holdningen til innvandring er den viktigste saken for disse partiene. –studiene viser faktisk at innvandringskritiske holdninger er den eneste holdningen som forener alle de suksessrike høyrepopulistiske partiene på tvers av alle land.

Bortsett fra Portugal og Hellas er den innvandringsfiendtlige opinionen ganske liten, dog ikke helt fraværende. I 20 av 22 land er andelen under 10 prosent, og i 8 av disse er den til og med under 5 prosent. Ikke overraskende finner vi alle de nordiske landene her. De får følge av Sveits, Irland, Tyskland og Polen. Hvis vi derimot inkluderer den innvandringsskeptiske opinionen - altså–den sm har svart at de ønsker å ta imot «få» innvandrere fra annen rase eller etnisitet, stiger andelen markant i de fleste land. Nå troner Hellas øverst på liste med en innvandringsskeptisk andel på hele 70%, men også i Østerrike, Polen og Ungarn er det en majoritet sommener dette. Selv blant de mest tolerante og liberale landene er andelen skeptikere mellom 20 og 30 %. … Mye tyder på at folk er blitt mer skeptiske i de siste årene. Også Norge ser ut til å bevege seg i negativ retning. … Fremmedfrykten er som tidligere ikke bare rettet mot innvandrere, men også mot andre «fremmede elementer» i samfunnet. Homofili er gjerne noe som puttes inn i denne kategorien. Mest forakt for homofil finner vi i Italia, Polen, Bulgaria og Serbia. … Mer religiøsitet og lavere utdanning gir stort sett mer negative holdninger. ff 120. Målinger i England viser at hele 62 prosent svarer svarer at homofili var «alltid» eller «hovedsakelig» galt. Denne andelen var redusert til 36% i 2008. Den samme utviklingen kan spores i Norge.
s 122: I flere land er det mange som mangler tillit til de mest sentrale aktørene i det politiske systemet.

Men hvorfor? En tradisjonell forklaring tar utgangspunkt i Adorno og hans kollegaers teori om den autoritære personlighet. I deres analyse fra 40-talet ble tilbøyeligheten til autoritære holdninger forklart med henvisning til en streng og maktorientert barneoppdragelse. En barndom preget av disiplin, lydighet og mangel på kreativ utfoldelse ville skape et «autoritært syndrom» som predisponerte folk til å støtte grupper på høyre fløy som voksne.
Et høyreekstremt og høyradikalt budskapet preget av intoleranse, diskriminering og krav om respekt for autoriteter vill virke mer forlokkende på personer som i tidlig alder hadde blitt presentert for nettopp slike verdier i familien. Selv om denne psykoanalytisk-inspirerte forklaringen ble kritisert fra det øyeblikk den ble lansert, har nyere forskning demonstrert at alle de fire ulike psykologiske aspekten ved den autoritære  personlighet – konvensjonalisme, moralsk absoluttisme, lydighetsdressur og kynisme – øker sjansen for å være preget av moralsk og etnisk intoleranse, samt plassere seg selv langt ute på høyresiden i politikken.

Teorien om en autoritær personlighet ser altså ut til å være en viktig brikke i et større forklaringsspill, selv om det fortsatt er omstridt hvorvidt denne personligheten er et resultat av en bestemt barneoppdragelse og relasjonen en har til sine foreldre.
Personer med liten formell utdanning ser generelt ut til å være mer sympatisk innstilt overfor mer enkle forklaringer, hvilket kan forklare hvorfor de også er mer tilbøyelige til å stemme på partier som fronter et slikt syn. … Et av de få funn som er robuste på tvers av alle land er de høyrepopulistiske og høyreradikale partienes overrepresentasjon blant velgere med lav eller ingen utdanning. Dette skyldes nok nok både at disse velgerne mangler den trygghet og kompetanse slik ulike utdanninger gir i et stadig mer postindustrielt samfunn og at utdanning og kunnskap har en tendens – men bare en tendens – til å gjøre folk mer tolerante. … I en studie fra Nederland fant forskerne at for eksempel islomofobiske holdninger blant ikkemuslimske nederlandske ungdommer kunne ledes tilbake til tilsvarende negative holdninger hos blant andre deres foreldre og lærere.

…Om økende arbeidsløshet generelt fører til mer eller mindre oppslutning om høyrepopulisme er omdiskutert … På 90-tallet ble det observert en nær sammenheng mellom andelen arbeidsløshet og oppslutning om ytre høyre i forbindelse med valg til Europarliamentet. .. Pia Knigge konkluderer med at arbeidsløsheten ikke har den forventede effekten på ytr høyres oppslutning. … høyere nivå på arbeidsløsheten begrense høyreekstremisme.

Økende innvandring er en fjerde forklaring … selv om dt overhodet ikke er nødvendig positiv sammenheng mellom innvandrere og oppslutningen om høyrepopulistiske partier. … Sosialpsykologiske teorier om gruppekonflikt: Konkurranse om begrensede ressurser til konflikter og fordommer. Den tyrkiske psykologen Mazafer Sherif utførte en undersøkelse der gutter på en sommerleir ble delt inn i ulike grupper og satt opp mot hverandre i konkurrerende øvelser. Konsekvensen var økt fiendtlighet mellom gruppene. Dersom de ulike gruppen derimot ble satt til å samarbeide, sank fiendtligheten mellom gruppene. … Ved å gjøre den sosiale tilværelsen til en konkurranse om knappe økonomiske interesser og om opprettholdelse av kulturelle verdier, gjøres innvandrere og andre minoriteter til den definitive syndebukken for eget statustap og for negative utviklingstrekk i samfunnet.
Sosial ekskludering: … personer som er godt integrerte i samfunnet i mindre grad vil stemme på slike partier fordi de mer sjeldent vil inneha den samme skepsisen eller fiendtligheten overfor «de andre». s ff127
Teorien om sosial desintegrasjon – hvis man er svært dårlig integrert – i områder med mer høyreekstreme grupper, kan det være disse gruppene som tar over den sosial integrasjonen. Disse gruppene tilbyr ofte et unikt samhold og sosialt fellesskap som personene ellers ikke ville få.

Identitetspoltikens triumf: s 128

I Danmark ble innvandring en viktig sak i løpet av 9+-tallet. Før dette hadde slike spørsmål bare vært viktige ved sporadiske anledninger, men i november 2001 hadde andelen dansker som nevnte denne saken som viktig steget til hele 41%. Kun verdenspolitikk ble nevnt av flere. Ved valg i Østerrike i 1999 nevnte hele 47 % av velgerne til FPØ at innvandringsspørsmål var en avgjørende sak for deres stemmegivning og over 60% nevnt kritikken av den politiske eliten. … Mens bare 0.5 av europeiske velgere anså innvandringen som de viktigste politiske sakene i 1989, hadde denne andelen steget til 3. 3% i 1994, 8.8% i 1999 og hele 13, 2 % i 2004. Denne utviklingen i retning av mer fokus på innvandringsspørsmål skyldes i grove trekk to forhold: faktiske endringer i samfunnet og de andre partienes rolle. En eksplosiv vekst i antall asylsøkere – fra under 100 per år før 1985, til 2000 i 1986 og hele 8 613 i 1987 bidro sterkt til at Fremskrittspartiet passerte 10-prosentgrensen for første gang. … Den kraftige numeriske reduksjonen av den tradisjonelle arbeiderklassen og utdanningsrevolusjonen har ført til at konservative partier er blitt mer progressive og sosialdemokratiske partier er blitt mer progressive og sosialdemokratiske er blitt mer kapitalistvennlige. s 131

Zizek: «høyrepopulister okkuperer terrenget som er blitt «evakuert» av venstresiden».
Tor Bjørklund, statsviter: forskjellen var blitt mindre i 11 av 15 land. En slik konvergens – at partiene blir likere hverandre i økonomiske spørsmål – har bidratt til at økonomiske spørsmål har blitt mindre viktige for velgerne og at verdispørsmål (både autoritære og innvandringskritiske) har blitt tilsvarende viktigere».

s 134: I en tale i Birmingham i 1968 slo Powel simpelthen fast at en fortsatt immigrasjon av mørkhudete til Storbritannia ville ende med «rivers of blood». Han motsattes all form for anti-diskrimineringstiltak og gikk in for at innvandrerne skulle repatrieres … talen var med på å dytte partiet i innvandringskritisk retning. Ryktet som et lov. og – orden parti gjorde dem til et «sikrere kort for velgere som ønsket en mer restriktiv politikk. … Powells uttalelser legitimerte mye av retorikken til et mer ytterliggående parti – British National Front.

Antonio Ellinas: «åpningsvinduet» for høyrepopulister skapes når de dominerende partiene først forsøker å mobilisere velgere basert på politiske stridsspørsmål med nasjonalistiske undertoner, slik som innvandring, statsborgerskap, asylsøkere og nasjonal identitet – før de deretter blir tvunget til å trekke innvandringskortet tilbake på grunn av intern uenighet eller internasjonal fordømmelse. Dermed blir dette «up for grabs» for andre politiske entrepenører. … Helmut Kohl gjorde til og med innvandringspolitikk til en av sine fire mest prioriterte politikkområder, noe som i Tyskland ble kjent som «die Wende» … Waldheim, Walter Reder, osv – Gyllent Daggry fikk ca 7% ved valget i 2012. I Frankrike var det kommunistpartiet som noen måneder før presidentvalget i 1981 begynte å angripe arbeidsinnvandrere i et håp om å fiske stemmer i deler av den autoritære arbeiderklassen. Le pen var en marginal størrelse på den tiden … I Nederland ble nasjonalismekortet spilt så tidlig som i 1991, i de såkalte Luzernf-foredraaget gikk den velkjente VVD-politikeren Bolkenstein, en av Geert Wilders forbilder, til angrep på Nederlands integrasjonspolitikk. For første gang presenterte en profilert Nederlands politiker en forenklet forestilling om hvordan «vi» skal forholde oss til «dem» (muslimene). Talen markerte et brudd med den offentlige samtalen … s 138
I Sverige mente Lars Lejonborg at man skulle stille krav om en språktest for å kunne få statsborgerskap, hvilket mange i Sverige opplevde som et helt unødvendig og diskriminerende tiltak. Det påfølgende valget ble Folkpartiet en stor suksess, partiet traff en stemningsbølge i deler av det svenske velgerkorpset med en oppslutning på 13, 4 %. «Kriminelle innvandrere skulle utvises, forbud mot slør for alle jenter i skolen og muligheten for lærere til å anmelde islamistiske elever til det svenske sikkerhetspolitiet … ikke alle forslagen ble godkjent av partiledelsen, men mange oppfattet dem som «prøveballonger» … alt dette kan være en årsak til at Sverigedemokratarna etter 22 år i skyggenes dal endelig klarte å overvinne den svenske sperregrensen på 4 % ve valget i fjor?

Så sent som i 2011 satte konservative tungvektere som Merkel, Sarkozy og Cameron spørsmål om integrasjon og nasjonal identitet på dagsorden. … Hvis etablerte partier forsøker å kopiere deler av den høyrepopulistiske retorikken for sent, kan det legitimere de partiene man forsøker å stoppe.

Det politiske rom s 140

Juan Linz, forsker, politikere forsøker å okkupere «det politiske rom» i stadig større grad; forsøkte å forklare hvorfor noen land opplevde fremveksten av fascistiske partier, men andre gikk fri. Bare der hvor det var rom for slike partier, ville de klare å vokse frem. Bjørn Fryktlund og Tobias Peterson: slike holdninger ble kanalisert gjennom Centerpartiet i Sverige, - dermed ikke noe «ledig rom» i Sverige slik som i andre nordiske land. CSU-leder og politisk leder i Bayeren var helt åpen om sin «lukke-stratgi»- I tillegg til en svært tydelig anti-kommunisme og nasjonal-konservativ posisjon, var hans mantra: «Det må aldri være et demokratisk parti til høyre for oss». (80-tallet).

Beskyttelesskjold – ideologisk innovasjon:

Mens man før hadde snakket om et hierarki av raser, snakket man nå om at ethvert folk hadde rett til å bevare sitt folk og sin kultur. «Vi er alle like, men forskjellige» ble den nye doktrinen. En avgjørende endring i ytre høyres politikk etter 2. verdenskrig har altså vært transformasjon fra biologisk til såkalt «kulturelle rasisme», eller kulturalisme.
Idéstrømningen «Nouvell Driote» fra 1979i Figaro – en løst sammensatt skoleretning, - rett til kulturell forskjellighet. I 1960-årene arbeidet Alaine Benoist med å finne et alternativ til den biologiske rasismen. Mente at rasisme «tilhører systematiseringsstrategier innen naturvitenskapen». «Den menneskelige natur som sådan er ikke avhengig av natur, men av kultur; ikke av biologi, men av historie». Det finnes ikke noe slik som et hierarki av raser eller kulturer. Nouvell-Droite ville ha en tilbakevending til et «desentralisert», organisk demokrati, det ble ikke diskutert å avvikle demokratiet som sådant. Det kan se ut som legitimiteten til denne retorikken er ytterligere styrket etter at fokuset skriftet fra innvandrere og hjemlig minoriteter, til islam og muslimer, s 146.

Elisabeth Ivarsflaaten: «Beskyttelsesskjold». … de fleste vellykkede høyrepopulister kan vise til et slikt skjold. … problemet for alle disse partiene var at de alle hadde vokst frem av nyfascistiske groupuscules, små grupper med militante aktivister, Pim Fortuyn hadde noen slik bakgrunn, det var vanskelig å knytte ham til noen brun fortid, hadde vært medlem av arbeiderpartiet … Det samme gjelder for Geert Wilders, har en personlig tilknytning til den liberal-konservative og respekterte politikeren Bolkenstein i tillegg til at han rent ideologisk har en liberal-konservativ nykonservativ fortid før han beveget seg i retning av en nasjonalpopulistisk eller høyrepopulistisk retning. Bolken stein uttalte etter PVV’s brakseier i 2010 at Wilders overhodet ikke er noen trussel mot det nederlandske samfunnet og at det snarere var dødstruslene mot Wilders som var det store problemet.
s 151: Så sent som i 2006 ble det dokumentert at 50 av Sverigedemokratarnas 511 lokal-valgskandidater var dømt for ulike lovbrudd de siste 15 årene.

s 152: Den amerikanske forskeren Elisabeth Garter har vist at de aller fleste høyrepopulistiske partier kan plasseres i en av tre kategorier: Partier som er dårlig organisert, har et svakt lederskap og preges av interne konflikter. Partier som også er dårlig organiserte med svakt lederskap, men som like vel stort sett preges av intern enighet. Sterk organisering og godt lederskap – og her finner vi partier som virkelig har lykkes. FrP: Fra ca 3500 i 1994 til 23000 i 2009. … karismatiske ledere …
s 161 I dag er det «bare» omkring 25000 personer som er medlemmer av det som regnes som høyreekstreme organisasjon …

Tradisjonell høyreekstremisme s 163 fff: Terje Sjøli, hatefulle budskap:

«Vi er samler her i dag for å hedre vår store helt Rudolf Hess, for hans modige forsøk på å redde Tyskland og Europa fra Bolsjevismen og Jødedommen under andre verdens krig. Mens vi står her, er over 15 000 kommunister og jøde-elskere samlet på Yungstorget i en demonstrasjon som ytringsfriheten og mot den hvite rasen! Hver dag raner, voldtar og dreper innvandrere nordmenn, hver dag blir vårt folk og land plyndret og ødelagt av jødene som suger vårt land tomt for rikdom og erstatter det med umoral og unorske tanker» - er tradisjonell høyreekstremisme.

Så sent som i 2009 mente 1/3 av velgerne til British National Party at det eksisterte en konspirasjon ledet av jøder og kommunister for å underminere «Vesten2. osv

s 172 – det nye høyre . Pamela Geller: … de nye gruppene kaller seg gjerne defence leagues og Stopp islmaseringen av men det fins også andre grupper hvor muslimene er den ultimate fiende. … vestlige demokratier er i ferd med å gå til grunne og vi derfor befinner oss i en krigslignende situasjon. Endetidscenarioer er vel utbredt. Stop the Islamisation of America, boken, begynner slik: Make no mistake: We are at War. (Geller).

Den 32. mars 22012 sto Anders Graver oppført som taler for på et arrangement i regi av Danish Defence League. … invitert islamofobe krefter fra over hele Europa. Oppmøtet sto imidlertid ikke i stil med den omfattende pressedekningen og motmobiliseringen. Det var bare 15 som kom, aktivister.
I Amsterdam møtte 160 frem. EDF på sin hjemmeside: Hvis du, i likhet med oss og mange tusener av ærlige patriotisk folk i landet, er lei av islamsk ekstremisme, islamisme og vår regjerings ryggradsløse og manglende evne til å håndtere disse spørsmålene, så bli med i verdens største protestgruppe og hjelp oss å skap en positiv endring til det bedre». (Forløperen til EDF oppsto i Luton i 2009). Fremveksten av EDF kan ses i sammenheng med avindustrialiseringen og den demografiske endringen i byen som etter hvert har fått en betydelig muslimsk minoritet. Den utløsende årsaken, selve katalysatoren for dannelsen av EDL er ært forbundet med en demonstrasjon gjennomført av en islamistisk gruppe med navn Ahe Sunnah al Jama i mars 2009. Da noen britiske soldater returnerte fra krigen i Irak, ble de møtt med en demonstrasjon fra denne gruppen. Med banner påskrevet tekster som «Anglican Soldiers: Butchers of Basra. Anglican soldiers: Cowards, killers, extremists og British Government Terrorists Government – ble ikke overraskende oppfattet som en hånd mot de britiske soldatene.

Tommy Robinsom oppsumerer: I 2004 holdt vi vår egen demonstrasjon hvor vi holdt et banner påskrevet Ban the Luton Taliban … Vi innså at vi ikke bare ville ha dem vekk fra gatene i Luton, men at vi ville ha dem vekk fra gatene i Storbritannia. Når vi så demonstrasjonene i Birmingham … brukte de samme slagord som oss: Vi vil ha vårt land tilbake. Ut av dette ble EDl organisert.
Den positive omtalen av den jødisk-kristne kulturarven plasserer EDL på siden i forhold til mer tradisjonell ekstreme grupper i England, slik som Nasjonal Front, British National Party og Combat 18. … Det som er sikkert er at organisasjonens offisielle antirasistiske profil ikke stemmer overens med det som er blitt observert under demonstrasjoner. Mens det hevdes at man kun er mot «radikal islam», er budskapet dypt preget av islamofobe forestillinger. Krimonologene Garland og Treadwell hevder å ha hørt aktivister synge: You can show your f …. Allah up your arse. No surrender to the Taliban og Give me a gun and I will shoot the Muzzie scum.
Svært uklart om hvor mange som er medlemmer, noen antyder 300-500.

s 178: Foreløpig ser det ut som de fleste forsvarsligaene er «virtuelle fenomener». Det betyr at først og fremst eksisterer som meningsfelleskap på internett. … Mange av sidene preges av voldsromantikk og et voldsomt hat mot muslimer og islam. … the final crusade against islam has begun .. kall hunden din Muhammed, islam er terrorisme, jeg hater islam, muslimer er ingen rase, så hvordan kan vi være rasister, islam=skitt, fuck islam, Pakistan suger, Allah er en gris, fuck Palestine, brenn burkaen, den islamske infeksjon, Koranen som dopapir … ikke bare mot islam, men mot innvandring generelt.

s 181: Partiet Norgespatriotene er det nærmeste vi kommer «ultranasjonalister» i Norge i nyere tid. Øyvind Heian hadde en fortid i den nynazistiske gruppen Vigrid og han ble dømt for drapstrusler mot tidligere justisminister Kut Storberget. Kristent samlingsparti arrangerte i 2012 en kampanje for å «beholde Jesus i Grunnloven og partiet vil «offentlig uttrykke seg klart og tydelig om det som står klar i Guds ord. Vidar Kleppe og partiet Demokratene har likevel ekstremistiske elementer. Minst en tillitsvalgt har gitt uttrykk for voldsfantasier, partiet er også preget av mer åpenbar rasisme. … et dikt opplest på landsmøte i 2009: Norge er på nytt i krig. Dagens politikere blir beskrevet som forrædere: «Erobrerne øker i antall, av frekkhet og krav får vi nok. De håner oss, misbruker flagget og raner og voldtar i flokk».

s 182 Ekstreme Møteplasser:

I Sverige viste en spørreundersøkelse at rundt 10% av unge mellom 16 og 29 år har besøkt en av de svenske høyreekstreme sidene minst en gang i løpet av det siste året. I befolkningen for øvrig 6%. Bare i Spania fin det over 200 aktive sider med høyreekstrem ideologi og ideer.
Terrorbibelen The Turner Diaries og Sins Vises Protokoller. Jobbik.

Innenfor den islamofobe subkulturen er det også noen bestemte nettsteder som fungerer som et slags ankerfeste for hele miljøet. Blant de mest sentrale finner vi Gates og Vienna, Brussel Journal, Atlas Shrugged som drives av den profilerte islamofobe Pamela Geller.
Den hatefull musikken fyller tre hovedfunksjoner: Rekruttering, inntekt og identitet.

Fra ord til handling: … disse partiene har ødelagt muligheten for rasjonell og kunnskapsbasert politisk samtale, vi er infisert av ytres høyres politikk, skriver Slavoj Zizek i The Guardian. Gjennom å spille på fryktes strenger bidrar partiene til økt intoleranse overfor og diskriminering av ulike minoritetsgrupper … s 199
Er det mulig å begrunne disse påstandene?

Den danske regjeringen var også produktive med hensyn til å endre lovverket i mer restriktiv retning. Allerede i 2002, etter at VK-regjeringen hadde kommet til makten, var det klar for en ny «udlændigelov». Her ble følgende vedtatt: flyktninger skulle bo syv år i Danmark før permanent oppholdstillatelse kunne innvilges; flyktninger fikk nedsatte sosiale ytelser i en rekke år etter at de hadde ankommet; flyktninger skulle ikke lenger ha noen rettskrav på bolig. Dessuten ble det stilt betydelig strengere krav til språkferdigheter og danske statsborgere som ønsket familieforening måtte kunne dokumentere at parat samlet sett hadde størst tilknytning til Danmark. Det er blitt vedtatt å redusere velferdsgodene til arbeidsinnvandrere. Den aller mest kjent innstrammingen kom imidlertid gjennom den såkalte «24-årsregelen».
Jo større FrP’s oppslutning er lokalt, jo færre flyktninger blir bosatt i kommunen, s 204.

s 207: Sarkozy sa at «heldekkende slør ikke er velkomment» og 14, september 2010 vedtok den franske nasjonalforsamlingen et totalforbud av alle klesplagg som skjuler ansiktet. Avvist i Nederland. I Danmark er det blitt forbudt å skjule ansiktet på jobb, for elever og studenter. Dessuten kan politi, bussjåfører og togførere kreve at kvinner viser ansiktet når de bruker ID-kort. Generelt er det viktig å ikke overdrive betydningen av høyrepopulisters evne til å på virke andre partier.
Wilders «hotline» fra februar 2012: Skaper de problemer for deg? Eller mistet du jobben til en polakk, bulgarer, rumener eller en annen sentral- eller østeuropeer? Da vil vi gjerne høre fra deg- Partiet lovet å videreformidle alle klagene til sosialministeren.
s 210: Nylig avgått formann  Dansk Folkeparti, Pia Kjærsgaard har ingen problemer med å forsvare diskriminerende dansk lovverk. I et intervju i anledning et forslag om å høyne aldersgrensen for familiegjenforening fra 24 år til 28 år, uttalte hun at «jeg tror ikke vi skal være redd for å si: Ja, vi diskriminerer, men vi gjør det fordi det er til vårt eget beste.

Forskeren Jonathan Marcus:» Den fremmedfiendtlige retorikken … leder ofte til voldelige handlinger. For selv om medlemmene selv i slike partier selv utfører handlingene, blir deres fiendebilder tatt altfor bokstavelig av mer militante og handlingsvillige aktivister.
Det finnes imidlertid en annen teori: Trykkokerargumentet: Disse partiene betraktes som sikkerhetsventiler. Ved å kanalisere frustrasjonen tik personer med som er tilbøyelige til å begå voldshandlinger inn i demokratiske deltakelsesformer slik som stemmegivning eller partiaktivisme, bidrar vellykkede høyrepopulistiske og høyreradikale partier til å dempe forekomsten av rasistisk vold. «Gitt denne teorien er riktig, skulle vi, i motsetning til ideen om smitteeffekt, forvente en nedgang i rasistisk vold i land hvor høyrepopulister har sittet i regjering og i land hvor de får stor oppslutning» skriver Jupskås. Mye vold skal derimot finnes i land uten noe slikt parti av en viss størrelse.

Jupskås: Disse to teoriene kan simpelt hen ikke være korrekte samtidig; enten bidrar partiene til mer vold eller så gjør de det ikke. To motstridende psykologiske teorier om menneskelig aggresjon står mot hverandre. På den ene siden Sigmund Freuds trykkoker-modell som tar utgangspunkt i at vi har en gitt mengde aggresjon som må komme til uttrykk på en eller annen måte. Hvis ikke innvandringen kan reduseres gjennom demokratiske prosesser, blir vold mot innvandrere et av flere alternativer.

På den andre siden finner vi Gordon W. Allports feed-back teori om hevder at ulike uttrykk for aggressivitet forsterker hverandre og at ytre høyres aktivering av innvandringsfiendtlige holdninger derfor øker snarere enn å redusere sjansen for voldelige handlinger. Dessverre er forskningsfunnene langt fra entydige. Ofte siteres det fra en studie av den nederlandsk forskeren Ruud Koopman på 90-tallet. Hans funn gikk i retning av at «sterke høyreradikale partier bidrar til å redusere potensiale for høyreekstrem og rasistisk vold.

Kommentar: Jupskås never ikke Mao, Lenin og Stalin. Hva ville disse ha sagt til disse teoriene? Jo, hvis de hadde studert dem, ville vi antakelig ha fått et «ja, takk- begge deler». Så ideologiserte fanatiske folk som disse nærmest medfødt totalitære og tvers igjennom voldelige diktatorene, - personene ? - ville ha gått og stått sitt eget løp, helt ut. På materialismens, naturalismens og marxismens premisser og kommando, (som om materien var en personlig Gud, snakk om overtro!, men så overbeviste var disse menneskene, at de virkelig trodde at de ikke kunne tro feil, eller ta feil). se om ekteskapet, nihilismen og sosialismen her på bloggen.

Stalin beordret henrettelse av et så stort antall helt uskyldige mennesker at det er vanskelig å forstille seg, enn si telle, (men det er gjort, og verifisert).
Og hva med islamistene? Ville de ha tenkt seg om etter å ha lest om disse teoriene og reflektert over dem? Neppe. De gjennomskuer disse teoriene for hva de er: Kun interessante for skrivebordsmetafysikere. Systematisk eller eruptiv aggresjon vil danne seg og bli utløst uansett, uansett hvilke teori politikerne legger til grunn for sin lovgiving og uansett frykt eller selvgod stoisk og eventuelt medfødt ro, som kan kalles letargisk temperament, og pia dessiderata. 
Poenget er at tiden river opp i all sår og blir aldri borte … Det helt utrolig i vårt daglige paradigme i dag, er at vi ikke kobler Allah’s ord opp til det som skjer i hans navn, like organisert som nådeløst.
At vi ikke sier den guddommelige retten og den guddommelig plikten som en høyst levende og reell agens i våre omkringliggende liv. Ingen forskning er reelt opptatt av denne siden av saken, at ord binder og Allah’s ord binder absolutt. Svært får psykologistudenter er bekjennende religiøse eller primært gudstroende. De er dermed ikke kompetente til overhodet å uttale seg, selv om de tror annet. Ateistisk fundamenterte teorier om å få bukt med den spesifikke volden og aggresjonen som oppstår før, i, rundt og «over». De makter ikke å tenke juridico-religico, noe jeg har skrevet omfattende om bl a Se her om bl a ødipus og religico/religico
Et sivilisasjon som innbiller seg at Gud og reell gudstro er irrelevant, er i ferd med å gjøre seg selv irrelevant, innenfra, - i ferd med å undergrave seg selv. Allah’s ord f eks, dikterer grupper og individer. Allah’s ord er en krigsmanual, uten at noen skjønner det, andre enn de som opplever at Allah’s ord taler nettopp til dem, der og da, og for evigheten. Dette er et perspektiv som er totalt fremmed – og skremmende farlig i kraft av sin default - for Vesten i dag. Og derfor skjønner heller ikke «eliten» at å operere med to teorier her -  muskelteorien og trykkokerteorien – slik Jupskås og mange med ham gjør, bla Bangstad, som er like blåst som låst, at å tro de kan forandre verden og den rasismen de leter etter og finner i hvem det nå måtte være, i den offentlige diskurs, kan gjøres ved å anvende disse teoriene systematisk og organisert i en eller annen form for ensidig praksis, oppfulgt av store bevilgninger.  

Jupskås fortsetter, (som om ingenting har hendt og ingenting er sagt): Både på delstatsnivå og føderalt nivå i Tyskland finnes utviklingstrekk som støtter teorien om at partienes vekst på ytre høyre fløy er omvendt proporsjonal med forekomsten av fysisk vold. … volden har økt ganske betydelig de siste årene. I 2002 ble det registrert 12933 slike hendelser. Dette antallet hadde økt til 15914 i 2005 og til 204422 i 2008.
Selv om de nevnte eksemplene antyder at smitteeffekten er uten betydning, finnes det også eksempler på det motsatte. Thomas Pettigrew påpeker f eks at den syndebukk-retorikken jødene og romfolket ble utsatt for i mellomkrigstiden langt fra reduserte volden disse gruppene ble utsatt for. Her var det åpenbart snakk om gjensidig forsterkende mekanisme. Nyere forskning kan også dokumentere en slik «ond spiral»: En pilotstudie fra allerede omtalte Sveits i perioden 1984-93 viste at det var viss sammenheng mellom omfanget av fremmedfiendtlig retorikk og omfanget av rasistisk vold.
I Frankrike i 2012, året da Front Nationals presidentkandidat Jean-Mare le Pen gikk videre til andre runde i presidentvalget og fikk masse oppmerksomhet, ble det registrert en kraftig økning i rasistisk vold. I Norge økte omfanget av rasistisk vold markant etter at FrP fikk sitt gjennombrudd som et innvandringsskeptisk parti. … det betyr ikke nødvendig vis valgsuksessen var årsaken til at volden økte, men det betyr at partiets vekst og innvandringsskeptiske mobilisering heller ikke kan tolkes som en demokratisk sikkerhetsventil for fremmedfiendtlige og voldelige personer.

s 216: Det er langt fra bare britiske BNP som har et innebygd voldspotensiale … I 2008 kom den franske organisasjonen Nomad 88 i offentlighetens søkelys … medlemmer skjøt 35 skudd med automatvåpen rundt seg i en av områdets hovedgater. Målet var å treffe noen mørkhudede arabere … men på mirakuløst vis ble ingen truffet. Etterforskning viste at Nomad 88 var den militante forlengelse av Droit Socialist, DS, en gruppe som sprer antisemittisk propaganda.
Noen år før gikk den 18 år gamle studenten Hans van Themsches runt i Antwerpen på jakt etter noen med utenlandsk utseende.

Ett enda nyere eksempel på høyreekstrem voldsutøvelse er den såkalte nynazist-cellen Zwicku i Tyskland, 2011, som i over et tiår hadde begått drap mot tyrkere. «Die Braune Arme Fraction» gikk også rundt og drepte tyrkere som solgte kebab. Ikke overraskende har det tyrkiske miljøet i Tyskland som teller rundt 2.5 millioner fullstendig mistet tiltroen til det tyske politiets evne til å hindre slike rasistiske drap.

I desember i 2011 parkerte høyreekstremisten Gianluca Casseri i bilen sin og gikk bort til tre senegalesiske gateselgere … og sa: Nå er det deres tur … Tre senegalesere ble drept. Han internettaktivitet viste avdekket en mann preget med antisemittisme, Holocaustfornektelse og tilknytning til den fascistiske gruppen Casa Pound.

I Sverige ble Peter Mangs nylig dømt for å stå bak to drap og fire drapsforsøk. Var i likhet med ABB dypt inne i konspirasjonsteorienes verden. (Sannheten om 911 holdes skjult for «folket».
Norge 1985: Nasjonal Front: Jeg sprengte moskeen i frustrasjon over de mange trakasseringene jeg selv og andre nasjonalister ble utsatt for fra elle hold. Ved en tilfeldighet ble ingen skadd … I 2001 bl imidlertid Benjamin Hermansen brutalt stukket ned og drept av personer tilknyttet det nynazistiske partiet Boot Boys. I Slovakia ble i 2010 6 personer med romansk bakgrunn drept, i 2012 ble to skutt av en tidligere politimann. Siden 1990-tallet skal over 15 romfolk ha blitt drept av tsjekkiske høyreekstremister. I Ungarn har drapene vært omfattende, 2009.
I Storbritannia i 1999 var det en rekke bombesprengninger rettet mot homofile og andre minoriteter. Gruvearbeideren David Copeland ble arrestert. Han klarte å sprenge tre spikerbomber på ulike steder i London.

I 1989 tok antifeministen Mare Lepins livet av 14 «hatobjekter» på Montreals polytekniske høyskole.
I Danmarks rapporteres det om en økning i antall konfrontasjoner mellom høyre og venstre.
Tall samlet i Tyskland i 1991/92 viste at den sosiale profilen til gjerningmennene er preget av lav – men ikke totalt fravær av – utdanning og bare minimalt høyere forekomster av arbeidsløshet. Rasistiske gjerningsmenn var i all hovedsak «vanlig tysk ungdom». At «normale» begår slike gjerninger bekreftes av studier, EU-MIDIS: Domineres ikke av personer med tilknytning til høyreekstreme miljøer, snare blir slike kriminelle handlinger begått av «vanlige folk».

En reke land operer med forskjellige definisjoner på rasisme. Av EU’s 27 medlemsstater er det faktisk bare tre land – Sverige, Finland og Storbritannia – som regelmessig samler inn og publiserer oversikter over rasistisk motivert vold. s 221

I 2009 ble det gjennomført en meningsmåling blant ulike minoriteter i en rekke europeiske land. … viser et gedigent misforhold mellom det offisielle bildet og forekomsten av vold i virkeligheten. I Sverige viser det seg at ikke-heteroseksuelle menn har en betydelig høyere sjanse for å bli utsatt for vold.

Høyrepopulistiske og høyreradikale partier har nesten seksdoblet sin oppslutning i Vest-Europa siden midten av 1980-tallet. I Hellas i 2012 kom et nynazistisk parti inn i Parlamentet. Flere rep. benektet Holocaust.

I motsetning til situasjonen i mellomkrigstiden, en parallell som ofte trekkes i den offentlige diskusjonen …, er dagens demokratier betydelig bedre rustet til å håndtere grupperinger og partier som mobiliserer på fremmedfrykt og anti-elitisme. Det liberale demokratiet grunnmur har ikke slått store sprekker. det er dypt naivt å tro at forekomsten av antisemittisme og islamofobi, økende forekomst av antisemittisme og fremmedfiendtlige holdning og fremveksten av nye hatgrupper vil forsvinne av seg selv …

s 229: Victor Orban har åpent proklamert etableringen av et «illiberalt demokrati». Tilsvarende i Polen. … staten er åpenbart under betydelig press fra autoritære krefter.
Historien om ytre høyres regjeringsdeltakelse begynte … med Frihetspartiet i Østerrike i 2000. Siden den gang har høyrepopulistiske partier vært en del av regjeringskoalisjoner i land som Sveits, Italia, Nerland, Norge og Finland.
Partienes opphav er avgjørende for å forklare hvorfor normaliseringsprosessen har kommet lenger i noen land enn andre. … I Frankrike brøt forhenværende president Nicolas Sarcozy en lang tradisjon i fransk politikk da han lot være å oppfordre til boikott av Nasjonal Front i andre runde av regionsvalget i 2015. s 231:

Seks misoppfatninger om ytre høyre:
de er drevet av protest
de er bygget på karismatisk lederskap
de er en reaksjon på økonomisk krise
de er styringsudyktige
de modererer seg som en følge av regjeringsmakt
de bidrar til mer høyreekstrem vold

Det fins ikke noe konsistent sett av holdninger eller tydelig klasseprofil. Protestfortolkningen holder ikke vann. Misnøye forklarer svært lite av stemmegivningen. Nesten halvparten av Maine Le Pens sympatisører kommer fra arbeiderklassen. Velgerne til ytre høyre er mye mer stabile enn mange har trodd.
Det er mange problemer med den økonomiske forklaringsmodellen. Det er særlig i Sør-Europa at populistiske partier er blitt sterkere. At ytre høyre ikke profiterte på finanskrisen er ikke overraskende: Disse partienes ideologi gjelder ikke økonomiske forhold, men snarere kultur og verdier. Støtten henger sammen med motstand mot innvandring. De er først og fremt opptatt av å bevare den nasjonale majoritetskulturen og slå hardt ned på det som oppfattes som «avvikende oppførsel». Velferdsgodene skal forbeholdes «vårt folk» og de «verdig trengende», nasjonal industri må beskyttes mot utenlands konkurranse … noen forsøker å koble en trangere økonomi med innvandringsmotstanden i et forsøk på å gjøre seg relevante. Sverigedemokratarna hevdet f eks at deres innvandringsrestriktive politikk ville medføre besparelser på 152 milliarder kroner over en fireårsperiode før valget i 2014, s 137/8.
Partiene har hverken moderert seg for å bli aksepterte som koalisjonspartene. Ytre høyre har i all hovedsak opprettholdt de samme standpunktene og verdigrunnlaget hva gjelder nøkkelsaker som innvandringsmotstand, strengere straffer og kritikk av den politiske eliten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar